Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard ontkent annuleren aankondiging Diablo 4 voor start Blizzcon

Blizzard meldt dat er nooit een aankondiging voor Diablo 4 tijdens Blizzcon 2018 was gepland. Gamenieuwswebsite Kotaku claimde dat de ontwikkelaar een video over Diablo 4 wilde tonen tijdens het evenement, maar dat dit op de valreep is geannuleerd.

Kotaku plaatste een update in het artikel over de aankondiging. In de update wordt de reactie van Allen Adhem, de medeoprichter van Blizzard, vermeld. Hij ontkent dat er iets gedeeld ging worden over Diablo 4 tijdens Blizzcon.

"Normaliter reageren wij niet op geruchten en speculaties, maar wij kunnen wel zeggen dat wij geen aankondigingen hebben geannuleerd dit jaar of plannen hebben voor andere aankondigingen. Wij hebben wel diverse teams die werken aan verschillende, onaangekondigde Diablo-projecten en kijken uit naar het aankondigen daarvan als wij er klaar voor zijn", zegt Adhem tegen Kotaku.

De website heeft zijn excuses aangeboden voor de verwarring. Kotaku claimt wel dat het bestaan van de video is bevestigd op basis van een anonieme bron. Op 17 oktober liet Blizzard al via de Diablo 3-website weten dat er geen Diablo 4-aankondiging was gepland voor Blizzcon 2018. Het evenement vond op 2 en 3 november plaats in Anaheim, Californië.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

06-11-2018 • 13:09

92 Linkedin Google+

Reacties (92)

Wijzig sortering
Laat ze eerst maar eens weer een fatsoenlijk loot systeem terug in Diablo brengen.

Leukste van D2 was toch opzoek gaan naar dat ene item om toch nog beter te worden. In D3 is het gewoon een kwestie geworden van zorgen dat je je set compleet hebt, en gaan.
Set items waren leuk in D2, maar niet verplicht, en dat gevoel heb ik nu toch wel een beetje.

Path of Exile is voor mij wat Diablo 3 had moeten zijn. Alles wat dropped kan bruikbaar zijn, of bruikbaar gemaakt worden, skill tree zorgt ervoor dat alles lekker flexibel is (in het begin wat overweldigend), bergen met content, en het voelt soms lekker ouderwets D2 achtig aan.
En als je doodgaat heeft het gevolgen.
Het is gewoon een domme zet, punt. Op deze manier laat je het gewoon lijken alsof je alleen maar een mobile game hebt gemaakt. Je kunt nog zo vaak zeggen "we are excited to announce the other projects when they are ready", maar ze hadden gewoon al ready voor Blizzcon moeten zijn.. (dit hebben ze zelf veroorzaakt door lichtelijk te hinten aan een big announcement @ blizzcon, zie zelf het filmpje op Youtube maar...)

Veel mensen smachten echt naar een nieuwe Diablo game, maar niet zo'n cashgrab mobile game want laten we eerlijk zijn alle mobile games worden gemaakt om geld te verdienen zoveel mogelijk geld te melken. Dat is gewoon zo. Ik weet nog wel dat mijn wiskunde docent een eurotje of 400 extra verdiende per maand aan een paar mobile games die hij op de play store had gezet.. Niet verkeerd.

Enfin, Blizzard is gewoon aan het stuntelen. Uit een bron heb ik begrepen dat d4 tweemaal op de kop is gegooid. Dat heeft vast een goede reden, maar settle dan tenminste op een logo en laat dat logo zien zoals Bethesda deed bij haar conferentie. En raad eens? Bethesda ontwikkelt ook een aantal mobile games waar velen niet op zaten te wachten, maar ze vinden het meer oke omdat Bethesda ook aandacht schenkt aan de mensen die wel graag een nieuwe PC game willen.

Edit: Mijn comment maakt nogal wat los zie ik. Iemand haalde aan dat Blizzard niet zo werkt met Project Titan -> Overwatch als voorbeeld. Nou is Diablo al een gesettelde franchise, het lijkt me sterk dat je een Diablo 3 opvolger ineens op de kop gooit en er een compleet andere franchise van maakt. Een heel kort filmpje met Diablo IV (of whatever) had prima gekund, het is niet alsof het ineens niet meer D4 is zodra je er een subtitel aan geeft 8)7

[Reactie gewijzigd door Jofairden op 6 november 2018 20:52]

want laten we eerlijk zijn alle mobile games worden gemaakt om geld te verdienen.
Daar, even voor je gefixed. Iedere game wordt gemaakt om geld mee te verdienen. Op een paar fanmade open source dingen na misschien. Maar iedere game studio die AA titels maakt doet dat voor geld. Dat jij liever op een groot scherm speelt dan op zo’n mobieltje kan ik best begrijpen (doe ik zelf ook). En dat je daarom zo’n mobile game wellicht niet als volwaardige game ziet (beetje voorbarig voordat ie uit is, maar ok), kan ik ook nog inkomen. Maar doe nou niet alsof D4 niet voor het geld gemaakt zou worden. Het is niet voor niks dat het in de winkel ligt voor ¤60.
Ik ben het met je eens dat in weze elke game word gemaakt om daarmee ook geld te verdienen, logisch is dat ook wel, maar toch is er een verschil tussen het ontwikkelen van een game uit passie, en daarmee leuk je boterham te verdienen, en een product maken, en dit product tot maximale uitmelken zonder je daarbij af te vragen of dit wel echt meerwaarde geeft aan het product zelf, behalve het genereren van inkomen.

Dit laatste is overduidelijk aanwezig op de MobilePhone game markt, subpar games met Microtransacties als core bussines die als je optelt hoeveel zulke games kosten wil je alles kunnen behalen in die games ze absurd duur zijn, maar worden wel "verkocht" als gratis.

Zet daarbij kleine studio's tegenover die soms letterlijk van de zolderkamer werken, zonder Publisher en geheel op eigen kracht een game maken die ze willen maken gewoon omdat ze het willen doen uit passie en plezier.

Je merkt echt het verschil in de games, goed die indies zijn soms niet grafische hoogstandjes, of lopen als een trein (alhoewel dit zijn dingen die A+++ ook hebben, slechte preformance) vaak zijn deze games wel garand voor heel veel uren speelplezier, soms wel jaren.
Igg, grote namen als E.A, Ubi, Blizzard hebben mij iedergeval laaste jaren vaker buyers-remorse gegeven als welke indy studio ook.

Durf het bijna niet hard op te zeggen, maar zelfs NMS is uiteindelijk voor mij meer een game geworden als Assasins Creed Origins, al was bij launch NMS inderdaad een miskleun van hier tot tokio., Maar HG heeft zeker hun slechte rep kunnen omzetten naar een voorbeeld van hoe het wel kan.


Geld verdienen om je product zal niemand wat van zeggen, het gaat meer om de manier waarop je je geld binnen harkt, gewoon als gevolg van aanschaf van een product/dienst, of het agressief opdringen van MicroTransacties door afsluiten en afdwingen van deze transacties om zo het product/dienst volledig te kunnen gebruiken, verbloemt onder zogenaamd gratis aanbieden van het product, of Nog erger, en voor full prices aanbieden, en dan alsnog door melken met Micro Transacties.
Daar is ook helemaal niets mis mee. Maar zodra er allerlei psychologische trucs worden gebruikt om spelers hun portomonee leeg te roven wel, dat is helaas wat bij veel mobile games gebeurt. Ik kan me goed voorstellen dat spelers hier boos over zijn.
Maar zodra er allerlei psychologische trucs worden gebruikt om spelers hun portomonee leeg te roven wel, dat is helaas wat bij veel mobile games gebeurt. Ik kan me goed voorstellen dat spelers hier boos over zijn.
Waarom zouden spelers hier boos over zijn. Alle commercie om je heen is gebaseerd op psychologische trucs. Dit is in mobiele maar ook normale games geen uitzondering. Wat ik wel merk is dat millennials zoals ikzelf hier minder gevoelig voor lijken te zijn. in tegenstelling tot wat oudere en jongere generaties, maar dit is alleen gebaseerd op eigen ondervinding.

[Reactie gewijzigd door fergers op 6 november 2018 15:25]

Nee...want nu spreek ik uit mijn eigen ervaring diablo 1,2 waren goed diablo 3 plank mis geslagen {voor mij}.
Nu komen ze met deze stunt manmanman hou toch op |:(

heb je de interview gezien?
Die de vragen stelden waren positief? die werden betaald weet ik zeker!

[Reactie gewijzigd door noway op 6 november 2018 16:30]

Hellemaal mee eens 👍 i was ooit ook fan van blizzard wow voor elk spel paket betaalje wat plus maandelijk koste en niks aan problemen op gelost zo 9 jaar lang ik ben onderhand wel beu maar nu doet blizzard een mobile game make en al die fan van diablo erg boos dat dit gebeurt ik kan me wel voorstellen ze beloven wat komen niet na maar ze willen blijkbaar meer vooruit kijke want mobile games is ook in bij bliz reputatie zegen ze we haben geen mobile dat is geklets onzin iedereen heeft mobile er is geen mens zonder mobile WhatsApp facebook instagram enz.
Maar dat gebeurd ook bij p2w PC games. Slechte monitisatie is niet gelimiteerd tot mobile.
Klopt maar op mobile is het zo ongeveer de standaard en op de PC worden dat soort games massaal uitgekotst. P2W is op de PC echt heel snel naar de prullenbak verwezen. Zelfs als het maar om enkele procenten voordeel op de rest gaat: kijk naar de Star Wars Battlefront heisa. Ook 'iets snellere progressie' is uit den boze.

Het is niet zonder reden dat de MTX focus nu vrijwel overal op cosmetische zaken ligt. Pay 2 Win is dodelijk voor een community en zonder community heb je geen sales.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 november 2018 09:49]

Maar dat is niet perse een eigenschap van mobile. Dat is meer een soort cultuur die ontstaan is, en niet gelimiteerd tot games. In andere apps zie je dat gedrag ook veel. Het is gewoon te simpel om even snel een crap-app in elkaar te draaien.

Maar van Blizzard verwacht ik wel wat meer kwaliteit dan die snelle cash grabs. Eerst wachten tot het uit is voor een conclusie te trekken. Ik zou ook liever een D4 voor de PS4 zien dan voor telefoontjes, maar ik denk dat hier best een grote markt voor is. En ik heb dan liever dat ze D4 echt goed maken dan even snel afmaken om de fans tevreden te stellen. Dat zou pas een cash grab zijn, ieder jaar een nieuwe Diablo, a la Fifa en consorten.
Helemaal eens met het feit dat developers altijd al een game maakten met winstbejag, alleen probeerden ze éérst een goeie game te maken, daarna uitzoeken hoeveel ze er kunnen voor vragen/mee verdienen.

Helaas is het de dag van vandaag omgekeerd. Hoe kunnen we onze klant zoveel/zogoed mogelijk uitwringen, laten we daar dan een spelletje omheen bouwen, met de nadruk op de ingame shop die 100% werkt en de game is van minder belang en vol met bugs zit.

[Reactie gewijzigd door shadowfox op 6 november 2018 16:18]

En de developers/publishers komen er nog mee weg ook dat uitwringen en uitmelken. Ik vind de hele "shitstorm" die gaande is ook totaal niet boeiend. EA heeft al zo'n beetje alles wat ondenkbaar is in game land gedaan en FIFA/Battlefield etc. vliegen nog steeds als hete broodjes over de toonbank elke keer als ze uitkomen. Single player campaigns bestaan bijna niet meer en alles is een DLC of microtransactie in AAA games die je voor 60 euro in de winkel koopt. En dan moet zo'n mobiele Diablo versie een deuk slaan in het imago van Blizzard? Laat me niet lachen.

Ik vind het ook vervelend maar de hele gaming markt is toch al verschrikkelijk casual geworden dus voor die 100 die-hard fans die weglopen zijn er 1000 casuals die de game alsnog kopen en ook doodleuk geld uitgeven aan micro transacties. Ik heb diep respect voor de developers die nog steeds games uit passie maken en niet alleen bezig zijn met maximaal uitmelken (CD Project RED is zon developer in mijn ogen).

Blizzard is de rest nu voor maar ik zie het nog wel gebeuren dat Mobile gaming straks de focus gaat krijgen voor veel bedrijven met een PC/Console release op de tweede plaats. Er zit veel meer geld in mobile gaming en je hoeft er veel minder aandacht aan te schenken. En er is een hele generatie die opgroeit met dit soort microtransactie gedrochten.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Je kan Blizzard het niet kwalijk nemen dat ze een meer lucratieve markt proberen aan te snijden, het is uiteindelijk het aard van het beestje. (Winstbejag #1) Alleen moeten ze dan ook niet versteld staan dat hun huidige publiek daar niet op zit te wachten.

Ik ben het ook met je eens dat het casual publiek ondertussen tientallen keer groter is dan de harde kern, maar BlizzCon ... dat is nu eenmaal een event waar de harde kern naar toe gaat. Is het dan slim om een extreem casual spelletje aan te kondigen? Alsof je op een veganisten-expo een nieuwe manier van slachten komt exposeren 8)7
Dat is inderdaad wel een leuke manier om het te stellen. Ik vraag me ook af wat er in het hoofd van diegene omging die het een goed idee vond een mobile game als grote onthulling te nemen.
Ik denk dat mensen de originele versie van Diablo 3 ook vergeten zijn; die was echt super slecht gebalanceerd, waarbij spelers VERPLICHT werden om van de auction house gebruik te maken - voor goud door spullen die ze vinden en niet nodig hebben te verkopen, of voor echt geld. Doordat er enorm veel bots actief waren - o.a. gold farmers, maar ook auction house trading bots die laag kopen, hoog verkopen (en dat ging tot 150 of 250 euro) - ging de inflatie alle kanten op. En Blizzard deed er niks tegen gedurende sowieso het eerste jaar, want ze verdienen een vast bedrag per transactie, en 15% van alles wat uit het systeem gehaald werd.

Dus als je het zo bekijkt is het ook wel logisch dat Diablo naar de scammy mobile markt gaat. De top spelers van het spel waar Immortal op gebaseerd leek te zijn hadden makkelijk 20K uitgegeven aan dat spel. Daar wil Activision / Blizzard natuurlijk van mee snoepen.

Diablo 3 nadat ze de RMAH eruit gesloopt hadden had geen 'recurring income' meer, geen bron van inkomsten naast de ene expansion en die rare Necromancer. Hadden ze ook beter kunnen aanpakken, auction house terug brengen voor cosmetische items bijvoorbeeld (die spelers niet zelf kunnen verkopen, en idealiter geen 'gokkast' element waar je niet zeker weet wat je krijgt). Niet dat dat super zwaar weegt in Diablo natuurlijk, in vergelijking met een Overwatch of WoW.
Kijk, jij snapt het :)

Ik kan er echt niet bij dat men zo massaal op D4 zit te wachten na D3 te hebben ervaren. Het was allang duidelijk welke kant deze franchise op ging. Dan hopen op een sequel dat terug naar het D2 gevoel gaat... tja... wie houdt nu wie voor de gek? :D

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 november 2018 15:33]

100% oneens.

Die mentaliteit (winst op de eerste plaats, alle andere zaken zijn bijzaak, waaronder kwaliteit) heeft in 1983 de crash veroorzaakt.

Een goede game verkoopt zichzelf. Zo is Blizzard zelf groot geworden, maar dat zijn ze blijkbaar vergeten.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 6 november 2018 18:33]

Helemaal mee eens. Ik neem dan een voorbeeld aan CDPR ( CD Projekt Red ). Tegenwoordig immens populair/bekend. Ik heb totaal niet de indruk dat zij hun games ontwikkelen om geld te verdienen. Ja, natuurlijk moeten er centen gemaakt worden met zo'n spel, winst al helemaal. Maar de uitstraling daarvan is nog het belangrijkst, en dat is hetgeen wat dit keer mis ging bij Blizzard en probeerde ik ook aan te halen met mijn comment
Enfin, Blizzard is gewoon aan het stuntelen. Uit een bron heb ik begrepen dat d4 tweemaal op de kop is gegooid. Dat heeft vast een goede reden, maar settle dan tenminste op een logo en laat dat logo zien zoals Bethesda deed bij haar conferentie.
That is not how Blizzard do :Y)

Kijk eens naar Overwatch. Wat we nu Overwatch noemen heette ooit Project Titan. Het was een publiek geheim dat Blizzard aan een nieuwe MMOG werkte, waarbij gaande de jaren duidelijk werd dat het een nieuwe IP zou worden. Dat project is minstens twee keer volledig over de kop gegaan - en uiteindelijk geschrapt. De IP is min of meer gesalvaged door er een arena shooter van te maken. Project Titan zelf is nooit aangekondigd.

Of, Diablo 3. Bizz North was al jaren bezig met een opvolger van D2. Maar, die was niet goed genoeg voor Blizzard. Niet alleen is de D3 iteratie van toentertijd weggegooid - Blizzard North is gewoon gesloten. Zelfs het project dat nu D3 is, is volgens mij in ieder geval één keer geherstart. En Diablo 3 is pas aangekondigd... toen ze er klaar voor waren.

En dan zijn er nog wat games die laat in ontwikkeling en ver na aankondiging gewoon geschrapt zijn. StarCraft: Nova en Warcraft: Lord of the Clans, bijvoorbeeld.

Blizzard doet aankondigingen wanneer ze er klaar voor zijn. En, in de breedte, is het eindproduct daar nooit echt slechter van geworden...
Nee ook Blizzard Activision houdt rekening met aandeelhouders. Idem voor D3, gezien de backlash en de veranderingen op het vlak van de RMAH was dit volledig verkeerd aangevoeld en ontworpen als verdienmodel, niet als game.
Nee ook Blizzard Activision houdt rekening met aandeelhouders.
Niet helemaal: deze heksenketel had je aan kunnen zien komen en heeft ook een duidelijk effect gehad op de aandelen van het bedrijf (zie ook hier). Niet iets waar het bedrijf aan onderdoor gaat ("slechts" 6.7%), maar wel een duidelijke boodschap van de markt. Ik ben benieuwd hoe de aandelen hadden gestaan als ze wat beter nagedacht hadden over de aankondiging en de context van de aankondiging.

Dat ze nu reageren op een gerucht is "damage control" in mijn ogen: ik snap dat ze de aankondiging van een eventuele D4 niet opeens willen gaan doen en duidelijkheid daarover lijkt mij nu key voor het bedrijf (om verdere schade te voorkomen).

[Reactie gewijzigd door Xirt op 6 november 2018 14:49]

Maar Diablo 4 zet je toch niet zomaar om in een totaal nieuwe franchise? Kijk, Project Titan was volledig nieuw. Titan bestond nog niet/niet gereleased. De Diablo franchise bestaat al heel lang. Je kunt prima een super korte Diablo 4 trailer tonen, die 10 seconde duurt, met als boodschap: "jongens, we know, we zijn er mee bezig". Of die Diablo later een andere subtitel krijgt maakt niet uit, het is en blijft gewoon de opvolger.
Ik heb een patroon proberen neer te zetten van game ontwikkeling; en game announcement door Blizzard.

Overwatch is daar een zeer goed voorbeeld van - omdat, hoewel iedereen wist dat het in ontwikkeling was, Blizzard dat lang heeft ontkent. Op een gegeven moment was het geheim zo publiek dat mensen als Morhaime en Metzen daar niet echt meer omheen konden - maar technisch gezien is er nooit één seconde aan beeld, geluid of trailer getoond. Waarschijnlijk, gewoonweg omdat Blizzard haar opties wenst open te houden. En, ik vermoed echt dat dat company policy is geworden na de debacles met Ghost en Lord of the Clans.

Maar ik noemde ook Diablo 3 als voorbeeld. De ontwikkeling van die game begon in 2000 of 2001 (!). Die ontwikkeling is - geheel in stilte - opgestart; er is zeker 3 jaar aan gewerkt en, vervolgens, volledig gestaakt en is de franchise in de ijskast geplaatst. Dat kan ook zomaar gebeuren met een volgende game in de Diablo main franchise. En, zo zal de gedachte zijn, waarom nu aankondigen als we nog niet zeker zijn van een release van de huidige game? Het idee van een announcement is toch wel een beetje dat je dat stadium voorbij bent...

Blijkbaar moeten we wachten. En dat komt goed uit, want Diablo-fans zijn daar inmiddels heel goed in geworden. We hebben immers 12 jaar moeten wachten op een vervolg op D2. Maar, je kunt die good things come to those who wait wel alvast lezen als een hele dikke vette knipoog...
Behalve met Starcraft: Ghost.... :P
Haha - je hebt volledig gelijk. Blijkbaar had ik de titel van een niet gepubliceerde game niet helemaal paraat 8)7
Het doet nog steeds pijn haha.
Onzin. Een product is klaar als het klaar is, niet omdat het een bepaalde beurs moet halen.
In theorie, niet in de praktijk.
Bij blizzard is het klaar als het klaar is.
True, maar sinds een paar jaar ook pas als ze er bakken geld mee kunnen verdienen naast de eerste verkoopprijs - zie de RMAH, zie Overwatch loot boxes, zie Hearthstone aankopen, WoW abonnementen, HotS karakters / outfits, etc. Ik weet niet wat ze op dat gebied met Starcraft doen.
SC2 Heeft warchests en nieuwe commanders die d.m.v. microtransacties worden aangeboden
Ik vond de aankondiging van tes 6 maar een zwakte bod. Lekker de zaal voor de gek houden door een game 6 jaar van te voren aan te kondigen.
Tja, Star Citizen is al van 2011 en dat lijkt niet voor 2020 klaar te zijn, dus het kan nog véél erger.
SC is natuurlijk een heel ander verhaal, beide het budget dat toenam dus ook de developtijd en dat de game van het hele begin al bekend is. Vaak worden games al enkele jaren na ontwikkeling (al dan niet op papier) pas aangekondigd.
SC is een "trainwreck", waar het dev team al meerdere keren over de kop gegaan is ivm mismanagement. Mooie tech demo en een enorm goeie scam, maar geen goeie game en zeker geen goed voorbeeld hoe je een game zou moeten maken.
Het feit dat je denkt dat het een scam is betekent al dat je er niet goed van op de hoogte bent.
Of het wat wordt of niet is de vraag maar het een scam noemen is gewoon onzin.
Zoals hierboven te lezen, "Overwatch" (meerdere keren) en Diablo 3 zijn ook over de kop gegaan tijdens development. ;p

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 6 november 2018 16:26]

https://www.youtube.com/watch?v=3slnXcQmtV8

Lange video. Star Citizen is geen scam, maar een verschrikkelijk ge mismanaged passieproject van een control freak die niet weet waar hij de grens moet trekken.
Mja misschien in het begin. Alles is nu veel beter gestroomlined, studios, engine e.d. Het is misschien niet snel maar het gebeurd wel. En meestal zie je dit soort zaken ook niet bij gameontwikkeling.

Sowieso is dat een video met veel aanname´s, gokken en blijkbaar mensen die niet alle update video´s e.d. gevolgd hebben. Kan ze niet echt heel serieus te nemen.

Ik wacht rustig af.
Omdat een Youtuber het zegt? Man, dit is zo oud als Star Citizen zelf en elke keer als SC wat geld binnenharkt met een nieuw ideetje komen dit soort video's naar boven.

Ondertussen draait dit bedrijf al vele jaren en wordt er ook wel degelijk ontwikkeling gepresenteerd. Mismanagement? Ik zie dat eigenlijk niet. Ik zie een project dat prima gemanaged wordt maar waar de scope gaandeweg verandert en daarop wordt de planning aangepast. En die scope verandert omdat er vraag naar is. Ondanks dat ligt de focus in ontwikkeling daar waar die moet liggen: de basis op orde, en dan de rest. En ja, ondertussen zitten de content creators ook niet stil dus komen er scheepjes uit die je kunt 'kopen'.

Het is puur en alleen hoe je er naar wil kijken. Je kunt Star Citizen zien als een project dat nooit wordt afgemaakt, of je kunt het zien als een ontwikkelproces zoals dat juist bij Blizzard ook plaatsvindt: stap voor stap, met een einddoel voor ogen, en met veel kalibratiemomenten waarbij de dev flexibel genoeg is om radicale keuzes te maken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 november 2018 09:57]

Met dat verschil dat Blizzard wel andere inkomsten heeft en het zich kan permitteren ontwikkeling op zijn kop te gooien.

Het einddoel van Star Citizen is ondertussen zo geweldig veranderd sinds de originele kickstarter campagne dat early backers zich zelfs niet meer kunnen vinden in de game. Bovendien is een groot stuk van de beloofde gameplay al afgesplits in een aparte game (die ook apart verkocht zal worden, weliswaar gefinancierd door de SC backers)

Elke maand komt er een nieuw concept uit van een schip, die per direct verkocht wordt in hun JPG-winkel terwijl de flight mechanics nog niet eens deftig geïmplementeerd zijn. Er worden 100den planeten en zonnestelsels beloofd terwijl er na 6 jaar (!!!!) slechts een enkele planeet met enkele manen in de techdemo zitten.

Oh leuk! Ik kan zeer realistisch mijn koffie leeg drinken in Star Citizen, dat is absoluut een fundament voor de verdere ontwikkeling. 8)7

Mismanagement is echt wel de situatie verbloemen. Christ Robbers heeft ondertussen vrouwlief aan de top van het zusterbedrijf, en ik dacht dat er wel nog wat familieleden een hoog postje zijn toevertrouwt, maar wat zijn de competenties van die mensen?

Hoe zou het trouwens financieel gaan met het bedrijf? Ze hadden 180miljoen opgehaald via kickstarter, we zijn 6 jaar verder en er is nog geen game (een techdemo, zo kan je het noemen wat ze hebben). Ondertussen komt er wel wat geld binnen door de verkoop van JPG's (Ship concepts) maar dat kan volgens mij echt de kosten niet dekken van al die ontwikkelbedrijven die ze hebben opgestart. Vergeten dat voor de CitizenCon stream ook al geld werd gevraagd? Hoe durven ze eigenlijk! Ze hebben ALLES wat ze nu hebben te danken aan de backers. SCHANDALIG!

Ik zie ze nog over de kop gaan voor de game af is, dan komt er een andere ontwikkelaar de boel opkopen en alle backers zijn hun geld kwijt.

OF

De game komt alsnog uit ... maar wie zal die game nog kopen? De meeste geïnteresseerden zijn al backer. Verkoop van schepen? De meesten hebben hem al gekocht tijdens de concept fase. En laten we even onthouden dat dit een MMO is, waar maandelijks vele kosten naar hosting/server onderhoud zal gaan, dus hoe gaan ze die maandelijkse kosten dekken? Met een monthly subscription? Dat is niet waarvoor alle backers hun geld voor hebben ingezet hé.

Nee, sorry. Ik zie het echt niet goed komen met Star Citizen en ik kan me moeilijk inbeelden dat het management die bui niet ziet hangen. Om dan gewoon door te gaan zoals m'n nu bezig is plus beloften blijven maken aan de community en ondertussen hun geld aftroggelen door afbeeldingen van een toekomstig schip te verkopen, ... dan ben je volgens mij je community inderdaad aan het "scammen".

[Reactie gewijzigd door shadowfox op 7 november 2018 13:16]

Tech demo?

We hebben een werkende FPS (die overigens loopt als een tierelier, 120 fps fixed geen enkel probleem, en het ziet er goed uit), we hebben werkende schepen die ook gewoon kunnen vliegen en schieten (flight mechanics niet deftig geimplementeerd? Welke dan niet?), een werkende hangar bay en werkende UI (mobiglas) enzovoort.

Wie zal die game nog kopen en hoe zit het verdienmodel? Dat lijkt me simpel, men gooit er MTX bij, want pay to win is het toch al sinds de eerste schepen verkocht zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat dat het grootste issue is voor Star Citizen, en dat moet heel minutieus gemanaged worden. Het lijkt erop dat ze met deze verdeling van kapitaal onder backers een soort EVE situatie willen creeren. De hele lore met organisaties met invloed is namelijk al aan het ontstaan. Dat kan heel snel uit de klauwen lopen en spelers wegjagen, of het kan een gigantische immersiefactor worden. Verder kunnen ze nieuwe content nog afbakenen met expansions/DLC. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ze gewoon met de ship/component store geld gaan verdienen, en/of cosmetics.

Verder, je zegt JPG'tjes, maar volgens mij zijn die JPGtjes ook gewoon functionele assets in de game. Maw er worden direct ontwikkelkosten terugverdiend met die sales. Dat lijkt me een prima deal, en als er backers zijn die daar duizenden euro's in willen steken, so be it. Verder zijn die assets in-game van een kwaliteitsniveau dat je zelden ziet in games. SC zit op een next level als het gaat om oog voor detail en realisme.

Dat jij dan denkt dat die backers daarmee 'rechten' verwerven, daar zit je denkfout. Iedereen die zich enorm druk maakt over Star Citizen heeft er teveel geld in gestoken, en is vergeten dat dat geld geen investering is of ooit zo is gepresenteerd, maar dat je - inderdaad - een passie project gaat ondersteunen met een donatie. Dezelfde backers die grote donaties doen en deden, zijn degenen die om die uitgebreide scope hebben gevraagd. En dus krijgen ze 'm. En ze maken het ook mogelijk door Chris de centen te geven om het uit te voeren.

Jij draait de wereld een beetje om met je verhaal. Het is niet zo dat Chris langs de deuren is gegaan met een mooi verhaal, het is andersom: de backers zijn naar hém toe gegaan en hebben 'm geld gegeven om meer te doen dan er op de planning stond. Vervolgens gaan diezelfde backers roepen dat het ze te lang duurt... Best apart, denk ik zo.

Maar goed zoals ik een comment geleden al zei, jouw verhaal is ook zes jaar oud en wordt onderhand een beetje zielig. Als je het niet vertrouwt, steek je er geen geld in, zo simpel is het. Roepen dat het een scam is terwijl er steeds meer content bij komt slaat hoe dan ook als een lul op een drumstel. Als het dat al was, dan is het wel héél slecht uitgevoerd want al die devs en content creators zitten daar echt niet gratis.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 november 2018 15:27]

Dat is toch wel een beetje met de oogkleppen op kijken hoor.

Er had al jaren een versie 1.0 geweest kunnen zijn. Al die extra features die door de jaren heen erbij gekomen zijn hadden ook DLC's of uitbreidingen kunnen zijn.

Het is geen geheim dat Roberts dit ziet als Freelancer 2.0: Een project waar hij vanaf werd geschopt vanwege de constante vertragingen en feature creep. Dat de geschiedenis zich hier herhaalt is geen verrassing, en het moge ook niet verrassend zijn dat Star Citizen steeds opnieuw wordt uitgesteld.

Want wat ís er nu werkelijk na 6 jaar werk?

Je noemt Blizzard als voorbeeld met lange ontwikkelingstijden, maar hun projecten hebben tussendoor altijd volledig speelbare games gehad. Ze werken niet aan één project wat steeds maar verder loopt. Al hun games zijn iteratief gemaakt. Zo zijn er minimaal 3 alpha versies van Starcraft 2 geweest, er zijn 4 versies van Diablo 3 geweest, 2 versies van Warcraft Adventures, 2 versies van Ghost (die laatste 2 hadden zelfs vrij veel content gewoon áf is achteraf bekend geworden).

Dat is absoluut niet te vergelijken met CIG die na 6 jaar niet eens een vertical slice kunnen laten zien van de game.

Vergelijk dit met Rockstar: Zie GTA5 en RDR2, toch niet heel malse games, die ze ook gewoon binnen een ~6 jaar met een vergelijkbaar budget áf hebben gemaakt.

Zie CD Project Red, welke een volledige verticale slice hebben neergezet tijdens E3 (welke overigens ook niet eens de eerste versie was die ze hebben gemaakt overigens) van Cyberpunk, waar ook van bekend was dat in 2012 de game alleen als concept bestond.

En wat krijgen we van CIG? Tech demo's. Vrij weinig echte gameplay (zeg maar geen, een shooter die niet eens door hen zelf is gemaakt telt écht niet mee) maar wel al een actieve cash shop die voor honderden euro's concept art van ruimteschepen verkoopt, onder andere.

EDIT: Je noemde in een andere comment de flight model als 'gameplay', maar dat is ook nogal stretchy.... Elite had een uitstekende werkende flight model met ~15 schepen + alle nodige combat etc in de eerste alpha in 2013, met een team van ~50 man destijds, ongeveer een jaar na de kickstarter. Waar is het excuus van CIG?

Ik snap dat je nog wilt geloven in dit project. Ik wil ook ooit eens Star Citizen spelen. Maar met Roberts aan het roer zonder iemand anders die hem in toom houdt zie ik SC niet voor 2023 komen, en dat vind ik al erg optimistisch. Daar kun je me over 5 jaar wel aan herinneren, als ik het bij het verkeerde eind had geef ik dat ook gewoon toe ;)

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 7 november 2018 20:09]

Geloof is een groot woord hoor ;) Waar ik tegen ageer is de zogenaamd zielige backer die niet zou krijgen waar ie om vraagt. Die komt op mij over als het stampvoetende kindje dat zijn snoepje nog niet krijgt. Ik denk dat de backers precies krijgen waar ze om vragen. Dat het nog wel even gaat duren met SC lijkt me een feit, 2023? Wellicht. Ik lig er niet wakker van dat het lang duurt in elk geval, en dat is wel het sentiment dat ik van jou hoor en dat sentiment is een kopie van wat je op Youtube hoort en reddit leest. Not impressed. Je kon van tevoren weten dat er uitstel op uitstel aan ging komen. Er zijn allerlei factoren naast de 'passie' van Chris aan te wijzen die voor uitstel hebben gezorgd. Dat zijn geen excuses of smoesjes, maar ze wegen wel mee.

Ik heb in elk geval geen echte reden om te zeggen dat het een scam is. Daarvoor wordt er nog altijd teveel opgeleverd. Komt het ook af in de ultieme, gewenste vorm? Dat is altijd lastig te zeggen met dit soort projecten. We weten eigenlijk niet eens wat CIG ziet als de MVP met SC, en dat is zorgelijk en ook de reden dat er onzekerheid leeft zoals je die benoemt.

Dan de vergelijkingen met andere studios. CIG heeft toch ook gewoon alpha versies opgeleverd? Alle basiscomponenten in de game zijn speelbaar - player hubs, missies, FPS, race, arena... Dat jij dat tech demo noemt is nogal vreemd. Wanneer heb je voor het laatst de game opgestart? Vrijwel alles zit er al in namelijk. De basis staat er en werkt. Volgens mij vergeet je ook dat er hier from scratch een game wordt opgebouwd, en niet zoals een TW3, Starcraft 2 of Warcraft 3 een sequel, met ook nog eens een bestaande engine en codebase. En ook geen engine die halverwege het ontwikkelproces opeens op de schop moet. Ook is er bij geen van deze concurrenten een vergelijkbare situatie als het gaat om de bedrijfsvoering zelf. Er was niets bij CIG. Geen personeel, geen basis, geen werkwijze, nada noppes. Al die andere studios hadden ervaring, een track record en alles wat daar bij hoort.

En dan de vergelijking met Elite Dangerous... sorry, maar heb je dat kort na de launch gespeeld? Er was letterlijk geen content, en alles is procedureel gegeneerd. Er ontbraken hele stukken met core gameplay die pas veel later zijn toegevoegd, al dan niet als betaalde expansion. Maar je moet ze eigenlijk wel allemaal hebben want anders speel je een skelet van de game, dan heb je het met de flight mechanics en een handjevol schepen namelijk al gehad qua content. En laten we het over het design van die schepen ook maar niet hebben... een paar geometrische vormen met wat roostertjes, een cockpit en een paar decals. Zet een ED schip naast een willekeurig SC model en je ziet een enorm kwaliteitsverschil. Om het leuk te houden bedachten spelers zelf maar iets, zoals eindeloze fotosessies door het heelal want verder was er niets te doen behalve grinden, grinden en nog eens grinden, om vervolgens naar een identieke basis te vliegen en daar exact hetzelfde te herhalen wat je al tig keer deed. 'Alle nodige combat etc'.... die zit dus ook al gewoon in Star Citizen. Excuses zijn niet nodig. Ook wel ironisch om ED in één adem te noemen met SC en dan te zeggen dat de laatste scammy is... volgens mij is het juist ED die bepaalde beloftes nog altijd niet heeft waargemaakt. Als we het dan over oogkleppen moeten hebben...?

Anyway. We zijn gruwelijk offtopic :D

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 november 2018 10:28]

Het alternatief is veel erger; 6 jaar aan valse speculatie en ophopende teleurstelling dat de kerstman hem weer niet kan komen brengen. Ik durf te wedden dat men een jaar of twee van nu al het eerste nieuws uit de duim zou gaan zuigen over hoe TES niet meer relevant is voor Bethesda.
Waarschijnlijk is de ontwikkeling van tes 6 nog maar in een concept fase. Bethesda zelf heeft waarschijnlijk geen idee wanneer die uit gaat komen. Als het ontwikkelen van tes 6 of starfield tegen zit zou dat heel de planning op de kop kunnen gooien. Krijg je van die final fantasy 7 remake taferelen waar iedereen op nieuws zit te wachten wat maar niet blijft komen.
Dat mag je vinden, maar het heeft anders wel geholpen. Ik ben ervan overtuigd dat het bij Bethesda net zo was gegaan als zij het zoals Blizzard hadden aangepakt.
Mensen smachten echt naar een nieuwe Diablo game
Sommige mensen smachten naar een D4, ik heb hier zelf D3 + uitbreiding liggen in CE versie, maar alks ze morgen D4 zouden uitgeven zou ik er niet warm of koud van worden. D3 is voor mij gewoon niet zo heel interessant en velen die wel D3 hebben gekocht (of gratis hebben gekregen bij een WoW abo) gaan echt geen D4 meer kopen. Dat betekend niet dat een D4 niet populair zou kunnen zijn, maar realiseer je ook dat D3 12 jaar na de release van D2 kwam en Blizzard op dat moment nog een heel andere reputatie had en mensen veel meer geneigd waren iets blind te kopen dan nu. D3 viel ook veel mensen tegen die D2 waren gewend...

Vergeet ook niet dat de D3 versie voor de Switch pas vier dagen uit is en Blizzard dat veel meer wil uitmelken voordat ze uberhaupt gaan hinten naar een D4. Ik verwacht eerlijk gezegd geen D4 voor 2024, maar bv. wel volgend jaar een D2 remaster aankondiging (vorig jaar SC remaster, dit jaar WC3 reforged)...
Eerlijk gezegd verwacht ik geen D2 remake. Het was toen al drama voor ze om 800x600 extra te kunnen ondersteunen. De engine staat het volgens mij niet echt toe om de boel modern te maken. Dus als er een remaster komt, moeten ze deze from scratch opbouwen.
Zoals ze ook met WC3 reforged hebben gedaan?
Daarom fraseer ik dat dus ook op een globale manier, misschien niet letterlijk, maar de achterliggende gedachte daarvoor is er wel. Natuurlijk zijn er mensen die niet voor een D4 staan te popelen, die heb je altijd. Maar ook een hele boel wel, en dat haal ik aan.
Precies dit... Ik snap ook echt de hele ophef niet.
...
want laten we eerlijk zijn alle mobile games worden gemaakt om geld te verdienen. Dat is gewoon zo
...
Alle games, ongeacht platform, worden gemaakt om geld te verdienen. Of werk jij gratis voor jouw baas/klanten? (Ik in ieder geval niet)
Dat had ik anders moeten fraseren, meer in de zin van: om geld zo veel mogelijk uit te melken. Klopt het dan beter? In mijn ervaring tenminste.
Je kunt nog zo vaak zeggen "we are excited to announce the other projects when they are ready", maar ze hadden gewoon al ready voor Blizzcon moeten zijn..
Sowieso BS van Blizzard want Diablo Immortal is ook niet af en kondigen ze nu ook al aan
Goeie keuze dit van mijn pad. 10x liever dat ze er een waardige aankondiging van maken inplaats van een simpel logotje en dat je vervolgens nog 4 jaar mag wachten voordat de game uitkomt.
Zit zeker wat in. Aan de andere kant heeft de aankondiging die is geweest over Diablo nogal veel los gemaakt (in negatieve zin) bij de fans, dus om dat nou zo goed te noemen...
Ze hadden de aankondiging inderdaad heel anders kunnen aanpakken, zoals de game niet op het einde te aankondigen, maar een diablo 4 aankondiging was echt niet nodig geweest.
Er was ook redelijk wat hype gecreeert voor een diablo aankondiging. Als ze dat niet hadden gedaan was het misschien een onverwachte meevaller geweest ipv de tegenvaller die het nu is
Je kan er ook voor kiezen om iets wat geen grote belangrijke aankondiging vereist wel als zodanig te presenteren. Dat is waar de meesten over struikelen.
Afronden met een D4 logo had in dit geval zeker geholpen :P
Ik snap niet waar mensen zich zo druk om maken. In de ogen van Blizzard was dit waarschijnlijk "the next big thing". En als ze het kunnen waarmaken zie ik hier ook zeker weer een succes game van hun.

Ik ben tenminste wel lichtelijk enthousiast geworden. D2 en D3 heb ik en speel ik nog regelmatig en een mobiele versie voor de momenten dat het schikt ga ik zeker wel ondersteunen. Mits niet volgestouwd met microtransacties en P2W zooi.
Nintendo liet bij de E3 enkel het logo van Metroïd zien en dat leverde veel positiviteit op. Blizzard had ook zoiets kunnen doen. Ik neem aan dat ze er van geleerd hebben.
Er was gewoonweg geen Diablo 4 nieuws voor Blizzcon, ik durf zelfs te beweren geen echt Diablo nieuws. Immortal is gewoon een snelle aankondiging als een soort "vuller" om toch maar iets voor te stellen.

Waarom denk ik dat? Je moet eens snel kijken naar de QA van Immortal, zelfs op de "normale" vragen kwam er heel weinig informatie uit.
Niet voorbereid dus.
Vooral een "vuller" voor de zakken van Activision vrees ik.

De wensen van de fans worden helemaal niet vervuld met dit.
Ik hoop dat dit fiasco ervoor zorgt dat de slaap uit de ogen knalt bij de execs van Activision Blizzard. Het is de laatste tijd echt treurig om Blizzard nieuws te volgen. Warcraft 3 vond ik zeker een toffe game, maar om een remaster zat ik niet per se verlegen. Dat samen met Diablo Immortal geeft mijns inziens een fundamenteel strategisch probleem aan. Ze zijn niet meer bezig met het maken van games vanuit passie, maar met het maken van games om zoveel mogelijk winst te maken. Dit hele gedoe met D:I is niet meer dan een logisch gevolg van de richting die ze in zijn geslagen door het overnemen van King games.

De tijd dat Blizzard zelf revolutionaire games uitbracht is geweest. Nu moeten we het doen met slappe clones van populaire genres (zie: HotS en Overwatch). Hoewel ik me best kan vermaken met die games, zijn ze verre van origineel.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Lamith op 6 november 2018 14:11]

Ik schenk hier totaal geen aandacht aan. Zodra D4 aangekondigd wordt ontploft youtube toch wel en wordt ik door mijn veel beter oplettende vrienden via social media of discord toch wel op tijd geïnformeerd hierover..

Dat Blizard een mobile game wilt uitbrengen moeten ze ook lekker zelf weten, ik zit er niet op te wachten maar goed er zal best een markt voor zijn.. zie het alleen niet voor me dat je als een gek op je scherm loopt te tikken om je character dingen te laten doen!
De meeste Blizzard fan's zijn van nature PC gamers.
De fans die Blizzcon bezoeken vallen denk toch bijna allemaal in het rijtje hardcore fan of fan boy

Een korte tijd voor Blizzcon creëert Blizzard een hypetrain met dat er gigantisch Diablo nieuws aan komt.
Vervolgens op het grote podium aan het einde van de rit doe je een aankondiging van een Mobile game.
ik zat dit te kijken en dacht bij mezelf echt van, Blizzard wat doe je je zelf aan ?
Wat is hier mis gegaan ? je fanbase die bij je op Blizzcon staan zijn PC gamers...
Nee, in mijn ogen heeft Blizzard hier compleet de plank misgeslagen.

Ik snap dat je je als bedrijf in de miljarden industrie van mobile Gaming wil mengen.
Maar dit is echt verkeerd aangepakt.

Vervolgens lijkt het er ook nog op, dat er downvotes en "nare" reacties van Diablo:I trailer van Youtube wordt verwijderd als Damage control....

Nee Blizzard, dit zijn flinke klappen die je moet incasseren.
Ik hoop dat je hier van geleerd hebt.
Blizzard is sinds de fusie met Activision volledig de pedalen kwijt. Ze waren een game developer eerst, daarna geldwolf. Echter sinds de fusie is het helemaal op zijn kop gedraaid. Dit is mijns inziens duidelijk te merken aan de laatste 3 aankondigingen van Blizzard: Remake, Remaster en Classic. NUL de kloten nieuwe content, allemaal wat grafisch oppoets-werk en nogmaals dik cashen op een game die we (bijna) allemaal al hebben gespeeld.

En dan nu die Diablo Mobile Game ... mijn god. D3 was een grandioze flop door het "te casual" zijn van de gameplay in vergelijking met het hardcore D2. Wat hebben ze geleerd daaruit? "Het was niet casual genoeg!" ROFLOL.

Ik heb Blizzard noch Activision in de laatste 2 jaar geen euro meer toegestopt en het ziet er naar uit dat het wel nog zo zal blijven voor een tijdje.
Ach, het is gewoon een domme zet. Had D:I voor de Aziatische markt aangekondigd dan was er niks aan de hand. In het Westen heersen de pc's en de consoles. Zie ook niemand op zijn of haar mobiel of tablet spelletjes spelen. Ja, mijn neefje, maar die is pas 4 jaar oud.

Diablo 4 of D2 remake en daarnaast D:I was een betere optie.

Doei Blizzard. :9
Moet je s wat vaker in het openbaar vervoer zitten :+

al denk ik heel eerlijk wel dat er ook wel in het Westen belangstelling is voor D:I, op het moment wordt er heel erg gehaat op D:I en logisch ook maar ik denk dat er alsnog wel mensen zullen zijn die denken "ah fuck it, let's give it a shot en we kijken wel hoe kut het is".
100% zeker weten dat er een audience voor komt ook hier in het westen, al zal het dan wel niet zo'n grote zijn.
Moet je s wat vaker in het openbaar vervoer zitten :+
Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Whatsapp en zo nu en dan Hearthstone, of Candy Crush. Men zit veel op de telefoon, maar niet voor volwaardige MMO-games.
ik kom bijna dagelijks ook wel mensen tegen die "volwaardige" MMO's zitten te spelen in het openbaar vervoer, Lineage 2, Order & Chaos, OSRS(sinds een paar dagen waar ik erg blij mee ben aangezien ik het zelf ook speel :P) Vendetta Online, Dungeon Hunter al die zooi, ik zelf ben ook een beetje tegen de D:I als concept maar misschien is het juist wel een leuke/fijne MMO om te spelen.
D3 is dan ook niet echt een MMO... Eerder een multiplayer ARPG. En daar zijn er best heel veel van op iOS, ik heb er een aantal gespeeld, maar tegenwoordig is het meeste allemaal van het uitmelk type en ben daar imho op uitgekeken. Een D3 variant zonder het uitmelk model en voor een Euro of ¤10,99 zou ik niet verkeerd vinden, zeker niet als ik niet verplicht ben altijd online te zijn. Dat neemt niet weg dat ik het zeker even zal proberen, maar ik verwacht er niet veel van.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 6 november 2018 13:57]

Je ziet best veel Hearthstone spelers op tablet spelen, ook op meetups en dergelijke. Bovendien denk ik dat ook in België en Nederland het jongere publiek wel makkelijker de stap naar mobiele gaming zet.

Veel jonge tieners vandaag hebben geen eigen computer, maar wel een eigen smartphone. Als ze daarmee dan Fortnite kunnen spelen bijvoorbeeld, dan doen ze dat ook.
Hearthstone op tablet is natuurlijk wel identiek dezelfde ervaring als op de PC.

Overigens geen idee wat jouw referentie groep is van "jonge tieners", maar in mijn omgeving hebben ze vrijwel allemaal een console of PC (al dan niet vanwege papa).
Ik denk dat dat kan kloppen als je vrienden zelf Tweakers of gamers zijn. Maar ik moet af en toe bij mensen die zelf niets met computers hebben langs gaan om problemen met hun computers te verhelpen (zucht), en daar zijn de kinderen vaak beperkt tot een smartphone als hun hoofd gaming apparaat.

Vaak is er wel een computer in huis, en soms hebben ze een eigen laptop voor schoolwerk, maar dat zijn dan gewoon de goedkoopste modellen die ze kunnen vinden, of rommel die de verkoper hun aansmeert in de winkel. Niet echt iets waarmee je zelfs maar lichte eSport titels kan spelen.
Normaal gezien zou Blizzard niet ingaan op dit soort nieuws, maar door dit nu formeel te ontkennen proberen ze waarschijnlijk de brokken van afgelopen weekend te lijmen.

Persoonlijk hechtte ik niet veel geloof aan dit gerucht. Maar ik blijf erbij dat Blizzard beter met een tweede Diablo nieuwtje op de proppen was gekomen, dan was de reactie van de fans misschien iets zachter geweest. Bijvoorbeeld details over een nieuwe D3 patch en dan de mobile game.
Maar ik blijf erbij dat Blizzard beter met een tweede Diablo nieuwtje op de proppen was gekomen, dan was de reactie van de fans misschien iets zachter geweest. Bijvoorbeeld details over een nieuwe D3 patch en dan de mobile game.
Gezeik zal je altijd krijgen van de hardcore fans. Ze hadden echter hoge verwachtingen gemaakt voor de fans die aanwezig waren op Blizzcon, als ze van te voren hadden aangekondigd dat ze een Diablo gingen aankondigen voor een platform waar nog nooit een Diablo game voor was gemaakt dan waren de verwachtingen heel anders geweest...

Ik ben van mening dat een D3 voor mobile devices een hele goede zet is voor het bedrijf, alleen ben ik niet happy met de Chinese partner die verschillende games heeft in hetzelfde genre die allemaal het uitmelk model hanteren. Dat doet me weer denken aan het RTM model dat ze bij de D3 launch hadden en ik heb meteen weer een vieze smaak in de mond, naast dat ik het hele uitmelk model zat ben. Daarnaast vond ik het stijlloos hoe ze de fans behandeld hebben die voor veel geld kaartjes hebben gekocht, dat is geheel de doelgroep niet!