Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Blizzard annuleerde eerste Diablo IV in 2016 en werkt aan nieuwe versie'

Blizzard heeft de eerste versie van Diablo IV in 2016 geannuleerd en werkt inmiddels aan een opvolger, zo claimt Kotaku. Het bedrijf had de game dit jaar al willen aankondigen, maar de ontwikkelaar heeft de aankondiging uitgesteld.

Het project had als codenaam Hades en daarbij ging het om een Diablo-game met veel invloeden uit Dark Souls, zegt Kotaku in een verhaal op basis van interviews met elf medewerkers en oud-medewerkers van Blizzard. Daarbij zouden spelers over de schouder van de hoofdpersoon kijken, wat een heel ander perspectief oplevert dan het beeld in vorige Diablo-games.

Blizzard annuleerde Hades, nadat het eerder de tweede uitbreiding voor Diablo III had stopgezet. Na Reaper of Souls zou er een tweede uitbreidingspakket komen, maar dat ging uiteindelijk niet door. De geïnterviewde medewerkers vermoeden dat het management Diablo III wegens de problematische release in 2012 waren gaan zien als geflopt project.

Inmiddels werkt Blizzard volgens het verhaal aan een nieuwe Diablo-game die meer de lijn zou volgen van de vorige delen. Daarbij zou het gaan om een duistere game met het sociale component uit Destiny voor multiplayer. De huidige builds hebben het isometrische perspectief uit vorige Diablo-games, maar het meekijken over de schouder zou nog altijd in overweging zijn.

Het zou nog minimaal een paar jaar duren voor de nieuwe Diablo uitkomt. Blizzard had de game al willen aankondigen, maar er is nog geen speelbare demo of trailer klaar. Blizzard kondigde wel de nieuwe mobiele game Diablo Immortal aan, die volgens de informatie van Kotaku vooral voor de Chinese markt is. Immortal komt van NetEase en niet van het team dat werkt aan de volgende Diablo-game.

Blizzard wil niet inhoudelijk reageren op het verhaal. Het zei wel al eerder dat het nog altijd werkt aan Diablo-projecten. Het is onbekend of en wanneer de ontwikkelaar de volgende Diablo-game zou willen aankondigen.

Beeld uit Diablo III: Reaper of Souls

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

22-11-2018 • 07:55

151 Linkedin Google+

Submitter: ShadowBumble

Reacties (151)

Wijzig sortering
Niet zo naïef :-) Dit is natuurlijk bewust "gelekt" om het debacle van Blizconn te dempen. Nu gaat alle aandacht weer naar Diablo IV i.p.v. een mobile game waar niemand op zat te wachten :-)
Dat zal het waarschijnlijk zijn ja. Als ze het nu tijdens de presentatie van Diablo Immortal hadden gedaan was de damage control echter veel groter geweest. Waarschijnlijk had iedereen ook gewoon Diablo Immortal okay gevonden omdat ze het bevestigd hebben dat D4 er aan zit te komen.
Idd. Duidelijke vorm van Damage Control.
Het is momenteel een grote shit storm binnen Blizzard en geruchten gaan al langer dat Activision een total take over aan het doen is binnen het bedrijf. Salarissen zijn zwaar omlaag gezet en meeste management is al weg. Oud ceo van blizzard heeft al heel wat dronke rants gehouden op twitch en berichten zoals deze versterken dat vermoeden alleen maar. Blizzard is allang niet Blizzard meer.
Keuzes worden gemaakt op corporate door Activision en alles gaat om aandelen en winst. Geef het nog een jaar en Blizzard heet gewoon Activision. De eerste breuken werden eigenlijk al zichtbaar op het moment dat Destiny via de blizzard launcher gekocht kon worden, dat was al een raar iets en duidelijk opgelegd door Activision.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 22 november 2018 08:50]

Oud ceo van blizzard heeft al heel wat dronke rants gehouden op twitch en berichten zoals deze versterken dat vermoeden alleen maar.
Welke dronken rants heeft Mike Morhaime (enige oud CEO van Blizzard Entertainment) gehouden op Twitch?

Of hebt je het over David Brevik? Hij was de president van Blizzard North (kleine tak van Blizzard Entertaiment die Diablo 1 heeft gemaakt). Die man werkt al 15 jaar niet meer voor Blizzard dus vraag mij af hoe serieus hij genomen moet worden. Het feit dat hij als adviseur voor Path of Exile gewerkt heeft, doet zijn objectiviteit ook in twijfel trekken naar m.i.

Wilt overigens niet zeggen dat je ongelijk hebt m.b.t. Blizzard die opgeslokt wordt door Activision. Dit is ondertussen geen onwaarschijnlijke ontwikkeling meer. Blizzard maakt nu nog prima games. Tijd zal ons gaan leren of dit blijft (met of zonder bemoeienis van Activision), of dat de kwaliteit van de games ook minder gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Joever op 22 november 2018 11:14]

Ik heb het inderdaad over David Brevik, ik dacht dat hij ooit CEO was van Blizzard zelf, maar inderdaad alleen Blizzard North. Ik denk overigens dat er best wat waarheid in zit wat hij zegt. Bedoel Blizzard heeft met het achterwege laten van een nieuwe Diablo game sowieso de weg vrij gemaakt voor PoE om de komende jaren alle Diablo fans op te slokken, dus daar hoeft hij het niet voor te doen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 22 november 2018 17:48]

Immortal komt van NetEase en een team van Blizzard niet van het team dat werkt aan de volgende Diablo-game.
FTFY

Blizzard zelf geeft aan dat ze, in samenwerking met NetEase, het spel van de grond af opgebouwd hebben. Dus niet alleen maar door NetEase.

Allen Adham:
“This is a mobile game built from the ground up,” Blizzard senior vice president Allen Adham said in response to questions about the NetEase partnership.
“Diablo Immortal,” the smartphone “Diablo” title unveiled at BlizzCon 2018, is an entirely new game developed from the ground up, not a reskinned title or one built on the bones of any existing game, Blizzard told Variety this weekend.
“Blizzard, in partnership with NetEase, has built ‘Diablo Immortal’ from the ground up for iOS/Android,” a Blizzard spokesperson said, noting it is being built from scratch.
edit: Ik zou niet weten waarom ik nu gedownmod wordt. Dit is zelf door Allen Adham gezegd en relevant voor het topic. Sommige mensen moeten wellicht even nalezen hoe het modsysteem op Tweakers in elkaar zit. -1 is Flamebait, Troll of een beledinging jegens een andere gebruiker. Geen meningmod. Maar blijf vooral min-modden omdat jet het ergens niet mee eens bent.

edit: quotes van Allen Adham

[Reactie gewijzigd door Joever op 22 november 2018 14:36]

In de quote van Adhem die je doet, staat geen enkele zin die onderbouwd dat de game niet alleen maar door NetEase is gebouwd.
Ik zie dat ik 2 keer hetzelfde gequote heb. (bedankt voor de aanduiding)

Deze quote moest er nog bij staan waarin duidelijk wordt gemaakt dat Blizzard, in samen werking met (dus niet door) NetEase het spel van helemaal niets uit opgebouwd heeft.
“Blizzard, in partnership with NetEase, has built ‘Diablo Immortal’ from the ground up for iOS/Android,” a Blizzard spokesperson said, noting it is being built from scratch.
Quote toegevoegd aan origineel bericht.
Dit klopt wel inderdaad: "Immortal is co-developed by Blizzard and NetEase.". Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Diablo_Immortal onder 'Development' (inclusief bron).

Neemt niet weg dat er dus waarschijnlijk een apart team is bij Blizzard die aan de 'echte' nieuwe Diablo werkt.
Dit klopt wel inderdaad: "Immortal is co-developed by Blizzard and NetEase.". Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Diablo_Immortal onder 'Development' (inclusief bron).

Neemt niet weg dat er dus waarschijnlijk een apart team is bij Blizzard die aan de 'echte' nieuwe Diablo werkt.
Daar ga ik wel vanuit ja dat D4 door een ander team gemaakt wordt dan Diablo Immortal. Vandaar dat ik het laatste gedeelte uit het artikel heb laten staan.
Citeer jij nu Wikipedia om iets te bewijzen? :p

Deze reactie was te verwachten. Kan waar zijn, kan niet waar zijn. Maar iets dat in de pers gemeld wordt kan ook damage-control zijn. We weten het niet.
Ik citeer inderdaad wikipedia, maar heb er dus bij gezet dat op wikipedia ook een bron gebruikt is. Lijkt me genoeg, dit is niet m'n scriptie :P

Degene waarop ik reageerde werd gedownmod naar -1 terwijl het wel waar is: officieel is Blizzard er bij betrokken, dat heben ze zelf gezegd.

Hoeveel dat precies is zullen we niet weten. Ik denk ook dat het vooral meekijken en feedback geven is, maar daarover kun je blijven speculeren.

[Reactie gewijzigd door Mitchell-CWD op 22 november 2018 13:50]

Het gemiddelde betrouwbaarheidsniveau van wikipedia staat gelijk aan dat van bijvoorbeeld Encyclopeadia Britannica. Zie dit artikel van wikipedia zelf :-)

Het is heel makkelijk om wijzigingen van trollen ongedaan te maken en ze te bannen als het moet. Artikelen (die niet te obscuur zijn) worden gevormd door een concensus van de mensen die bijdragen. Dat gaat verassend vaak best goed.

Op sommige hogescholen en universiteiten worden citaten van wikipedia zelfs toegestaan in scripties!
Ik snap niet waarom deze tweaker wordt gedown mod, hij heeft hier wel een punt.

Ze hebben het in het originele artikel idd over een samenwerking en niet dat het uitbesteed word aan netease.
Er was geen enkele andere reactie mogelijk dan een samenwerking te beschrijven PR-technisch, zelfs als oud-medewerker. I claim niets verder, maar deze reactie van deze medewerker/Blizzard bewijst helemaal niets.

Het gaat hier om geld, Blizzard heeft gewoon aandeelhouders die koest gehouden moeten worden.

[Reactie gewijzigd door UTADDICT op 22 november 2018 13:05]

Dat kan misschien wel zo wezen maar jij suggereert ook op basis van aannames waar jij vanuit gaat dat om het geld gaat en dat het geen samenwerking is maar het is uitbesteed.

De enige die dat weten zijn de medewerkers (of althans de top) en de aandeelhouders van Blizzard en Netease.;)
Point taken.... al zal iemand die mij wilt gaan modden na het bericht lezen, niet eerst het 'Het kleine-mismoderatietopic deel XXI' draadje gaan lezen.
NetEase heeft aardig wat grote bibliotheek aan Diablo clones games...

En voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=nA96MucX59Q&t=5323s

LINK: https://play.google.com/s...eveloper?id=NetEase+Games (alleen EU, dus nog niet over Asia)

Misschien heb je gelijk maar ik vind je persoonlijk heel naïve als et echt geloof! Het blijft Activision die bepaald wat er mee gedaan worden.
Waarom zou je iemand van Blizzard niet geloven als die zegt dat de game van de grond af opnieuw opgebouwd wordt?
Het zou dan wel helpen natuurlijk als ze gameplay geen trailer releasen die bijna 1 op 1 gelijk is aan een bestaande game van NetEase maar dan met wat andere skins ;) Zo bouw je geen vertrouwen en is het heel begrijpelijk dat mensen zo hard reageren.
Blizzard heeft gezegd dat de meeste ARPG’s wat skin betreft op elkaar lijken maar dat het er onderhuids heel wat anders zit.
Hij zegt juist dat de skins anders zijn, maar de basis precies hetzelfde is. Op reddit heb ik ook al verschillende vergelijkingen zien langskomen tussen andere NetEase games en deze nieuwe Diablo. Grote delen lijken gewoon bestaande games te zijn met Diablo skins er overheen. Dus dat van de grond af opnieuw opgebouwd is sowieso al kul.
In feite is elke game een soort van reskin. Niemand gaat een game vanaf de grond helemaal zelf maken, maar maakt gebruik van libraries, engines en scripts. Volgens mij is dat ook helemaal niet erg, zolang de sfeer, verhaal en ervaring maar in orde zijn.
Oh ik zou graag iemand van Blizzard willen geloven alleen een probleem, ze hebben niks te zeggen onder Activision.
Zeker wat allemaal in het nieuws komt over Blizzard en Activision, het zou kunnen dat het beetje ovedreven is maar er zit vast wel een kern van waarheid.

LINK: https://www.youtube.com/watch?v=SrKDgDlbsS8

LINK: https://www.youtube.com/watch?v=KYlFuTHvg6k

Ik heb niks tegen Blizzard maar samen werking met Activision heeft Blizzard verziekt. En daarom geloof ik niet en ook omdat iets all about the money (zeker bij Activision).

Maar als je eerlijk ben, Activision heeft het zelfde gedaan met Destiny 2 (genoeg reviews die zegen dat het Destiny 1.5 was aka DLC).
Je mag geloven wat je wilt maar denken dat iemand liegt omdat ie Activision als baas heeft is toch wat sneu.
Offtopic!!
Ik heb ook niet gezegdt dat je het niet mag geloven. Iedereen heeft eigen visie en meening. ;)
Goh, geen idee? Iets met WC eend. Hoe naief wil je zijn? Sowieso worden assets gekopieerd en je kan er vanuit gaan dat de codebase van de NetEase ARPGs gebruikt wordt in combinatie met mechanics van Diablo.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 november 2018 12:00]

Marketing, PR, damage control, aandeelhouders en nog 100 redenen. Ik claim niet dat het NIET WAAR is, maar het bewijst aan de andere kant ook helemaal niks.
Dus? Wat bewijst dit?

NetEase heeft een berg ervaring in het maken van ARPG's door hun clone bibliotheek. Is het dan maar meteen een feit dat Diablo een 1 op 1 clone is? Nooit over nagedacht dat Blizzard wellicht deze ervaring wilt gebruiken om samen een game te maken?

Waar de meeste mensen over vallen is het feit dat de GUI (incl. besturing) hetzelfde is. Dit is nu eenmaal een succesvol concept. Dit wilt niet zeggen dat het hele spel maar een 1 op 1 clone is. Dan zouden alle RTS ook clones zijn aangezien de besturing hetzelfde is. Op POE, Torchlight en Diablo wat dat betreft.

En waarom zou een van oprichters van Blizzard hier glashard over liegen?

Ik beweer niet dat dit een super origineel spel gaat worden. Maar wat in het artikel gezegd word klopt gewoon niet met wat Blizzard zelf aangeeft. Vandaar mijn post.

edit:typo

edit: Vooral blijven mening modden mensen.

[Reactie gewijzigd door Joever op 22 november 2018 09:39]

Er was geen enkele andere reactie mogelijk dan een samenwerking te beschrijven PR-technisch, zelfs als oud-medewerker. Ze hebben gewoon aandeelhouders en grote financiele belangen. I claim niets verder want ik ken de waarheid logischerwijs ook niet, maar deze reactie van deze medewerker/Blizzard bewijst helemaal niets.

[Reactie gewijzigd door UTADDICT op 22 november 2018 13:06]

Ergens glashard over liegen zou uiteindelijk PR-technisch een grotere ramp zijn. Tevens is Allen Adham niet zomaar een "medewerker" maar een Executive producer en mede oprichter van Blizzard Entertainment. Ik denk dat iemand in zijn functie wel 2x nadenkt voordat hij een leugen in de wereld slingert.

Wellicht dat zo'n uitspraak alsnog geen bewijs is, maar het feit dat NetEase ARPG clones in hun bibliotheek heeft, is ook geen bewijs dat Diablo Immortal een 1 op 1 clone gaat worden zoals beweerd wordt.

Eerst zien, dan geloven.
Activision is de uitgever; ActivisionBlizzard is het moederbedrijf van zowel Activision als van Blizzard. Haal die twee aub niet door elkaar. ;)
Ik kan hem niet eens down vote....dat is door andere tweakers gedaan. Ik zeg ook nergens dat zijn stelling niet juist is, alleen dat ik het naive vind ;)
Waarom ben ik naïef als ik enkel aangeef wat er door Blizzard gezegd wordt? Ik maak mijn eigen mening in die post nog niet eens kenbaar. Ik geef alleen aan dat wat in het artikel gezegd wordt, niet rijmt met wat Blizzard aangeeft.

Het enige wat wij weten is wat Blizzard ons medegedeeld heeft, en wat materiaal van een spel wat nog steeds in ontwikkeling is. Materiaal wat vergelijkenis heeft met andere mobile ARPG (net zoals vele andere games dit hebben). Dit is geen enkel bewijs dat het eindproduct daadwerkelijk een 1 op 1 clone gaat worden. Laten we maar een eerst afwachten wat het eindproduct wordt.

Je mag mij dan naïef vinden, maar ik geef alleen aan wat wij daadwerkelijk weten, en laat mijn niet verleiden tot speculaties en massapaniek.
Volgens mijn lees je het niet goed!

Ik vond lekkerventje naive en niet you.

Volgens mijn heb ik ook niet op post gereageerd die van jou is? Tenzij jij bent met meerdere account hier bezig ;)

[Reactie gewijzigd door umbrella1982 op 23 november 2018 12:39]

Offtopic:
Vreemd, want de reactie (waar je mij naïef noemt) is toch echt een reactie op mijn post hoor.

[Reactie gewijzigd door Joever op 23 november 2018 12:54]

Offtopic:
Excuses, inderdaad heb ik op je gereageerd wat betreft naive.
Inderdaad, maar daarom ook voel ik alsof het niet waar is dat er geen overlap tussen de teams zit qua mensen, bijvoorbeeld op het gebied van Lore en cinematics, iets wat logischerwijs grotendeels bij Blizzard mensen zal liggen en waar er ook logischer niet te veel van zijn (vergeleken met het aantal devs en de verschillende dev achtergronden voor bijvoorbeeld interaction, control, models etc)
Hebben oud medewerkers geen geheimplicht?
Er is op de achtergrond vrij veel gaande. Er zijn verschillende Youtubers met connecties binnen Blizzard die het ene na het andere nieuwtje omtrent de release van Immortal en de gang van zaken binnen Activision/Blizzard, en dan met name de (ver)houding van Activision jegens Blizzard, publiceren, op basis van insider information.

Kotaku aan de andere kant, welke over het algemeen wel correcte informatie heeft, maar over het algemeen ook door vrijdenkend Youtube als een verlengstuk van het corporate landschap binnen gaming wordt gezien (inclusief het neerkijken op YT journalisten), komt nu met een erg convenient lek op een voor Blizzard erg belangrijk moment. Los van de aandelen crash, welke niet persé gerelateerd hoeft te zijn aan de Immortal announcement, óf zelfs de verlaagde winstverwachtingen, omdat er een trend te zien is over de hele markt, wil Activision graag rust in de tent om emoties te stabiliseren.

Het lijkt mij dat dit een verkapte press release is.

Late edit: Geruchten gaan rond dat het om een Diablo MMO~ish iets zou gaan.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 22 november 2018 16:44]

welke niet persé gerelateerd hoeft te zijn aan de Immortal announcement
Date denk ik ook, voor beleggers is zo'n mobile game van een grote naam echt een droom. Hardcore fans kijken er op neer, maar de beleggers zien vooral de financiële potentie die zoiets heeft. En hardcore fans zijn nu eenmaal maar een hele kleine groep.
Goodwill is voor investeerders net zo belangrijk als een potentiële markt openen. Het is dus allesbehalve duidelijk dat de investeerders blij worden van de situatie omtrent Immortal. Investeerders gaat het tenslotte niet om nu, maar om de toekomst. Winsten uit het verleden betekenen niets, maar ook lagere verwachtingen door slechte PR kan een uitstroom van investeerders veroorzaken, als men ergens anders meer winst verwacht te kunnen maken. Het cringe-fest dat de Immortal announcement was, zal zeker niet positief gevonden worden. Je kunt wel hopen dat heel China je game omarmt, maar als dit ten koste gaat van je huidige playerbase, dan is je netto resultaat nog steeds minder positief, dan wanneer China er bij komt mét behoud van je huidige playerbase. Dat in combinatie met de teruglopende resultaten (-7 miljoen gebruikers geloof ik) leiden echt wel tot een verminderd enthousiasme.

Maar de huidige situatie op de markt (her en der hoor je mensen al weer over een echte aankomende crash praten) zal hier ook bepalend voor geweest zijn.
Zal mij benieuwen wat de aandelen van Activision Blizzard gaan doen op de markt.
Voor het debacle van BlizzCon waren die rond de $66,- waard, nu nog maar $51,15.

https://www.marketwatch.com/investing/stock/atvi
Over de gehele games industrie, Ubisoft, EA, Nintendo, Capcom, zijn de aandelen omlaag gegaan met een vergelijkbare percentage omlaag aan die van Activision Blizzard. Zelfs Take-Two Interactive is omlaag van $130 naar $106 sinds RDR2 op de markt is. Mensen proberen om het waarde daling van de aandelen van AVTI te koppelen aan Blizzcon maar dit is gewoon een correctie van de hele Game industry.
Ja beeldvorming is natuurlijk heel belangrijk voor speculanten. Echter kijken die investeerders wel verder. Ik denk dat een handje hardcore fans (die honderden euro's betalen om op een blizzard event te zijn) en wat lui op Reddit niet zo bepalend voor de marktwaarde zijn. Vaak worden "hypes" op internet groter gemaakt dan ze daadwerkelijk zijn, bijvoorbeeld omdat ze vooral spelen binnen een bepaalde community. Bovendien heeft deze game nu zoveel media aandacht gekregen en hebben zich waarschijnlijk zoveel mensen aangemeld voor een notificatie bij release dat je aandeelhouders hiermee wel rustig krijgt.

Ik denk eerder dat aandeelhouders bepaalde beloftes gedaan zijn in het verleden (winstverwachtingen, aankondigingen grote releases etc.) die niet waargemaakt zijn. Dat heeft veel grotere invloed dan deze "storm".
Dit is wel een van de weinige keren dat D2 en D3 fans het met elkaar eens zijn though. Ik zeg al, ik stel zelf ook vraagtekens bij de 8% drop op de dag van announcement.

En handjevol? Ik weet het niet :P

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 22 november 2018 09:42]

Common enemy unites :P

En in absolute aantallen gaat het misschien om veel mensen, maar op de totale markt (ik gok) een kleine groep.
Het is inderdaad een relatief kleine groep, maar vergis je niet in de invloed die deze groep heeft binnen de community als geheel omdat ze zo vocaal zijn. De massa heeft zelf geen populaire twitch/blog/twitter/FB-pagina om zijn gematigde mening te verkondigen, maar consumeert wel de media van deze vocale groep of heeft gamer vrienden die dat doen en wordt daardoor (bewust of onbewust) beinvloed. Het wordt daarmee een kettingreactie.
Ik denk dat de massa de media van die vocale groep niet of nauwelijks consumeert. Een kleine groep luidruchtige fans bereiken een grotere cirkel, maar hoeveel procent van het totaal dat is... Ik durf er geen voorspelling op los te laten. Er zijn waarschijnlijk zat D3 spelers die behoorlijk tevreden hun rondjes door het spel lopen zonder de discussies online op te merken.

En dan is er sowieso nog een groep van minimaal 1 (ik dus) die denkt "ze doen hun best maar met een mobile game, dat is sowieso een ander team dan dat voor D4, dus het zit elkaar totaal niet in de weg".
China gaat ook steeds harder worden in het beleid van gamen. Ik weet dus niet of china een goede afzet blijft voor de game markt.
Ja, daar heb je absoluut gelijk. Sterker nog, ik geloof dat China recent weer nieuwe beleidsmaatregelen heeft getroffen. Interessante theorie ook over D:Immortal op basis van die afzetmarkt.

Bron
Zown beste droom is dat helemaal niet. Ik weet niet of je de diablo immortal trailers hebt gezien maar die hebben letterlijk vele miljoenen views. Waarvan veruit het grootste gedeelte de "fans" zijn die je te vriend wilt houden.

Volgens mij vergeet je even wat hardcore fans precies zijn. Dat zijn fans die houden van het genre en de setting van Diablo. D3 is vele tientallen miljoenen keren verkocht. Dat is even wat meer dan een hele kleine groep. Je hoeft niet persee letterlijk honderden of duizenden uren te besteden aan een game of op Blizzcon aanwezig zijn om hardcore fan te zijn. Ik beschouw mezelf ook als hardcore fan terwijl ik relatief gezien heel weinig heb gespeeld ten opzichte van anderen. Maar ik vind het genre helemaal geweldig en wacht met smacht op een opvolger.

Blizzard en de beleggers zijn helemaal vergeten dat een bedrijf niet moet draaien om zoveel mogelijk winst te maken. Maar draait om je klanten tevreden te houden. Elke bedrijf wat alleen maar aan geld denkt gaat vroeg of laat ten onder.

Het kan namelijk snel gaan. Er zijn genoeg spelers op de markt die de leegte van Blizzard hier kan invullen. En dan moeten ze echt met een goede game komen om hun positie terug te pakken. Er ligt dus best veel druk op Diablo 4.

Ze wisten ook al sinds jaar en dag dat er zeer mooie ARPG's in de maak zijn. Zie bijvoorbeeld lost ark. Dit is wat iedereen wil en wordt overal gehyped. Lost Ark staat dan ook vrij regelmatig in de top 5-10 van twitch qua aantal kijkers. In dat opzicht ben ik blij dat er geen Diablo 4 is aangekondingd en dat Lost Ark de stap naar Europa gaat maken.

En het is voor Diablo en Blizzard enorm positief dat ze nu een dikke shitstorm over zich heen hebben gekregen. Zodat ze weer kunnen foccussen op de dingen die belangrijk zijn, namelijk je huidige klanten. Een nieuwe markt aanboren is zeker geen slecht idee. Maar vergeet je huidige fan base niet.
Dat Diablo 3 ongeveer 35 miljoen keer verkocht is komt voor een groot deel door de console versies. En dat zijn de versies waar de hardcore fans niet op zaten te wachten. Want Diablo is PC. En toen Diablo op consoles uitkwam bleek al snel dat veel PC spelers heel graag de mogelijkheid hadden om ook met een controller te kunnen spelen. Want op de console speelde het toch wel erg lekker met een controller.
Ik zie de komst van een mobiele versie niet somber in, ik ben niet verbaast als er onder die hardcore fans mensen zijn die straks de mobile versie best leuk vinden.

En zo heb je weer veel tevreden fans, want ook de niet-hardcore fans tellen mee.
En zo heb je weer veel tevreden fans, want ook de niet-hardcore fans tellen mee.
Ik zou zelfs durven beweren dat die in realiteit veel harder doortellen dan de 'hardcore' fans.
Uiteraard proberen ze nog steeds goeie games te maken, rommel gaat niet >30mln keer over de toonbank.
Maar uiteindelijk is het gewoon geld dat de bestaansreden van Blizzard is, niet het tevreden stellen van een kleinere groep entitled fans/trolls zoals @Oyxl hierboven demonstreert.

We zien keer op keer dat een grote schare 'fans' teleurgesteld is bij releases van AAA games, want x of y, en toch worden er telkens weer verkoopsrecords gebroken...

[Reactie gewijzigd door Slonzo op 22 november 2018 17:54]

Dat hebben meer dan genoeg pc spelers ervaren. Ik ben zelf ook over gestapt naar de ps4 versie. De game leent zich geweldig voor controllers. Het speelt zeer anders, en zeer goed.
Niet vergeten dat SPELERS maken en breken de game...niet beleggers!!!
Ja dat klopt, maar ik denk dat er (veel) meer spelers zijn die wel geld in Diablo mobiel gaan steken dan dat er spelers zijn die dat niet meer gaan doen. En dat is voor de handelaren belangrijk.
voor beleggers is zo'n mobile game van een grote naam echt een droom
Dat zien we absoluut niet terug in de koers van de aandelen.

Ik ben met je eens dat het een goede commerciële zet is van Blizzard, het is echter schandelijk hoe de fans op Blizzcon zijn behandeld met die announcement. Je had er gif op in kunnen nemen dat hier een extreem negatieve reactie door zou ontstaan door hardcore fans.

Er zijn van Diablo clones op de iOS en Android platformen, als er een officiele Diablo uitkomt heeft die zeer zeker een stapje voor ivm. met de branding (Diablo), de vraag is natuurlijk is het een goed spel? Imho waren er betere games in het Diablo genre dan D3, maar die deden het nog altijd slechter dan D3 van Blizzard omdat het de naam mee heeft.
Niet zo heel gek dat er wordt neergekeken op youtubers, youtubers kunnen als geen ander de sappige clickbait thumbnail maken, terwijl journalisten als jason veel tijd investeren om met een verhaal te komen die door meerdere bronnen worden bevestigd.
Goede YT journo's doen dat ook. Daarnaast is Jason Schreier een heel eng mannetje. O.a. uitspraken over objectiviteit, waar mijn wenkbrouwen flink van fronzen.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 22 november 2018 11:00]

Éen van die videos die ik aardig interessant vond, vat de opinie samen van de makers van de vorige Diablo's.

Ik heb een paar weken geleden ook al aangegeven dat het erg sterk lijkt alsof er drastische veranderingen gaande zijn binnen de Blizzard muren.

Men redeneert dat Activision steeds meer macht aan het vergaren is binnen Blizzard, hoewel het aanvankelijk vrij onafhankelijk van elkaar zou moeten zijn.
Ze kopen het niet om het te laten zoals het is. Ik heb het zelf meerdere keren meegemaakt. Eerst schuiven ze een manager binnen als een soort paard van Troje. Dan gaan ze finance zieken tot de CFO weg gaat en zetten ze daar een beter iemand neer. Die gaat dan de directeur zieken en die wordt dan op een gegeven moment vervangen door iemand die door de nieuwe eigenaar wordt neergezet. Op zich vind ik dat ze daar het recht toe hebben als ze enorme beddragen investeren maar altijd als iemand zegt dat er niets gaat veranderen weet je dat er iets gaat veranderen.
(inclusief het neerkijken op YT journalisten)
Neerkijken gaat misschien wat ver, maar werkelijk iedereen kan wat roepen op YT. Heel erg serieus nemen doe ik ze ook niet. Veel van die YT-ers willen gewoon veel views hebben en roepen met de winden mee om die views te krijgen. Veel negatief nieuws over Diablo Immortal? Oh dan gaan we dat even van de daken schreeuwen omdat het views oplevert.
Op geen enkel moment ben ik het met je oneens, maar ik wil het even omdraaien; Alle nieuws venues baseren hun bestaan op het bestaan van nieuwswaardig materiaal. Dit geldt niet slechts voor YT. Vervolgens heb je de categorie Tabloid, die het brengt als sensatienieuws. Vervolgens heb je de kanalen die hun best doen om alle kanten van de munt te belichten, om te nuanceren en objectief te stellen of ze zelf überhaupt geloven in het nieuws dat ze brengen. Kotaku kiest over het algemeen een politieke kant en is ver van objectief. Daarnaast gaat het hier echt om disdain.

Jason Schreier was recent bij YongYea in een interview en YongYea werd na dat interview, waar hij zich bijzonder rustig opstelde, door mijnheer Jason nog even beschimpt via Twitter. Sowieso straalt die gozer uit dat het een rat is, maar de feiten ondersteunen het op meerdere fronten.

Edit, ik zal er bij vermelden dat jason die tweet weer heeft verwijderd, maar in context van alles dat er gezegd is, ook tijdens het interview, blijkt dat 'jongetje' Schreier, want om het een man te noemen gaat me eigenlijk wat ver, eigenlijk geen moment los kan laten dat hij zich superieur voelt. Ongetwijfeld voortkomend uit een massief inferiority complex.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 22 november 2018 16:33]

YT-er YongYea heeft opzich betrouwbare informatie en schreeuwt niet voor views
Hoe weet je dat die informatie betrouwbaar is?
Welke informatie? De man had een interview met Kotaku in de persoon van Jason Schreier. Weinig aan te verzinnen. Maar ja, YongYea is wel een degelijk kanaal waar het gaat om feiten. Sterker nog, hij waagt zich zelden aan boude uitspraken en is vaak later met z'n videos, om het even aan te kijken.
Ik beweer niet per sé dat hij geen nieuws brengt wat op feiten gebaseerd is, maar hoe weet jij dat het daadwerkelijk om feiten gaat? Controleren kun je het niet.
Ik haakte meer in op jouw statement dat YT voornamelijk uit sensatiezucht bestaat. Of het 100% feiten zijn kun je ook bij de NOS betwisten. Ook die zijn af en toe te betrappen op het weglaten van essentiële zaken. Hij is een rustige YTer die bekend staat om, en mijn persoonlijke ervaring ondersteunt dit, zijn objectieve verslagen. Uiteraard bestaat er geen fact-checking site voor hem specifiek. Naar mijn mening blijken veel zaken redelijk te kloppen.

Sensatiezucht echter, absoluut niet.
Het lijkt mij dat dit een verkapte press release is.
Ja, als je met zoveel medewerkers kunt praten, en een officiële spokesman reactie krijgt die door het hele artikel is verweven.
Blizzard sent over an e-mailed statement, attributed to a company spokesperson, that I’ll quote throughout this piece.
Ja... immortal damage control.... dit is gecontroleerd geruchten laten lekken.
Er is op de achtergrond vrij veel gaande.

=> Nee. Gewoon nee. Zo lopen zo hopeloos achter op PoE ... De content updates die PoE doet krijg je eenmaal om de zoveel jaar bij D3.
Wat jij denkt te lezen en wat er staat, zijn twee verschillende dingen ;)
Ik heb een idee anders post je eens een mystieke nietszeggende zin die op niets gebaseerd is. 'insider information' give me a break please.

Het feit is dat er bij Blizzard helemaal niet veel gaande is wat betreft Diablo. Al helemaal niet op het niveau van hun grootste concurrent op dit moment.

Maw mijn reactie was zowel bedoeld op jouw comment als op de current state of Diablo in het algemeen. Het veel is niet meer het veel van ten tijden van de launch van Diablo. Voorgrond of achtergrond en is dus strict gezien subjectief te beschouwen.
Maar mijn opmerking zegt helemaal niets over de activiteit bij Blizzard.
Uit de bron:
To try to answer these questions, I’ve spoken to 11 current and former Blizzard employees, all of whom spoke anonymously because they were not authorized to speak to press.
Algemener punt, uit het artikel:
nadat het eerder de tweede uitbreiding voor Diablo III had stopgezet.
Dit zal wel kwaad bloed gaan zetten onder de Diablo fans. In plaats van een 'droogte' van zoveel jaar aan content had men tussendoor een uitbreiding kunnen hebben. Natuurlijk kan het zo zijn dat de kwaliteit van de uitbreiding niet hoog genoeg was, maar het idee heerst dat iets beter zou zijn geweest dan niets.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 november 2018 08:05]

En dat is een verkeerd idee. Hadden ze we een uitbreiding uitgebracht onder het mom beter iets dan niets dan zit iedereen te zeiken hoe ze dit in godsnaam uit hebben kunnen brengen. Het is algemeen bekend dat blizzard iets uitbrengt “when it’s done”. Ik heb ook een vermoeden dat eigenlijk de nieuwe Diablo aangekondigd moest worden, maar vanwegen het tegenvallende resultaat ze maar de mobile versie als groot nieuws aankondigde met alle risico’s van dien (die ze zelfs echt wel wisten)
Het is algemeen bekend dat blizzard iets uitbrengt “when it’s done”.
Zie Diablo Immortal.

Het Blizzard van nu is niet meer het Blizzard van vroeger. ;)
Het oude Blizzard bestaat helaas niet meer. Het is nu echt Activision Blizzard en dat is goed merkbaar.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 22 november 2018 10:44]

Mee eens, jaren D1, D2 en ook D3 gespeeld, afgehaakt bij 3 op eengegeven moment. Na patch zoveel werd het vervelend.
Ik vond Diablo 2 na Patch 1.10 ook best vervelend worden om eerlijk te zijn ;)
Beste patch ooit imho. Diablo II's tweede leven.
Idd, als ik kijk naar Beta for Azeroth dan heb ik mij toch ook de laatste tijd heel wat vragen beginnen stellen bij de kwaliteit van Blizzard.
Er zijn ook trouwens een aantal interviews met ex blizzard werknemers die stellen dat de invloed van Activision nu heel groot is bij blizzard en ze zowat de hele bedrijfscultuur aan het veranderen zijn. Deadlines gaan voorop de kwaliteit en profit boven alles.
Mike Morhaime zou hier zich nog als laatste tegen verzet hebben maar die hebben ze handig met pensioen gestuurd.
Stond ergens op Reddit geloof ik.
It's just a small indie company.
Wat is je punt? Op de vraag wanneer hij uitkomt kwam nog steeds het antwoord when it's done. Pas als de game uit is kun je iets zeggen over of dat nog steeds waar is. Dat het misschien niet een game op een platform is waar jij op zit te wachten (ik ook niet echt) doet daar niks aan af.

Overigens, in het kotaku artikel stond ook dat medewerkers de indruk hebben dat Blizzard langzaam toch minder onafhankelijk is van Activision dan vroeger. Zo hadden ze bijvoorbeeld een interne memo gekregen dat er voorzichtig om gesprongen moest worden met geld uitgeven om kosten te besparen, iets wat in het oude Blizzard niet aan de orde was. Dus ik ben het wel met je eens dat dit in ieder geval niet meer helemaal het oude Blizzard is, alleen je argumentatie vind ik kul.
Het punt is dat vroegâh "done" gewoon klaar, perfect. Als in volmaakt. Natuurlijk kwamen er altijd patches, maar wanneer uitgebracht was die gewoon précies zoals ze dat wilde, précies zoals Blizzard dacht "dit is zo perfect als mogelijk". De game was ook écht pas klaar wanneer ze iets hadden van "nu hoeven er niks meer aan te doen".

Verschil met tegenwoordig, waar ze deadlines hebben en niet meer de perfectionistische houding als toen. Nu komt een game gewoon uit.
Maar zoals wat dan? Overwatch? Heroes of the Storm? Hearthstone? Dat zijn de laatste drie releases van Blizzard geweest... Waren die niet goed bij release dan?
Diablo 3 had wel echt issues bij release, maar dat lag meer aan hun design en visie voor de game die in de praktijk niet lekker bleek te werken dan dat ze er niet genoeg tijd voor genomen hadden volgens mij.
En dat is een verkeerd idee. Hadden ze we een uitbreiding uitgebracht onder het mom beter iets dan niets dan zit iedereen te zeiken hoe ze dit in godsnaam uit hebben kunnen brengen.
Dat was dus die Necromancer "uitbreiding", daar had iedereen zoiets van "wtf is dat". We kregen dat ipv een "echte" uitbreiding.
Er was al een tweede uitbreiding en die hebben we gratis gehad, verspreid over enkele patches. Voor de Necromancer hebben we wel moeten betalen.
Volgens mij waren veel mensen gewoon blij verrast met de Necromancer hoor, ik heb zelf in ieder geval niet echt dat "wtf is dat" gevoel meegekregen toen...
Uit de bron:

[...]
In plaats van een 'droogte' van zoveel jaar aan content had men tussendoor een uitbreiding kunnen hebben.
Tja, maar dat zijn Diablo fans natuurlijk al wel gewend :)
Nou ja droogte aan content, Blizzard heeft heel toegevoegd in de vorm van patches. Ik vermoed dat de necromancer onderdeel was van die uitbreiding en die is gewoon beschikbaar. Dus ik denk dat we die uitbreiding gewoon hebben maar op een andere manier
Nee, maar wel mobiele telefoons!

Ik zag op YouTube al meerdere filmpjes over ontevredenheid onder Diablo programmeurs voorbij komen, maar hoeveel clickbait en pure speculaties is en hoeveel inside information weet ik niet.

Naar aanleiding van de Path of Exile 3.5 release die 7 December uit komt zijn er ook zat speculaties over het feit dat je 'the Immortal Syndicate' moet bevechten. De comments bij de trailer zijn ook prachtig:
https://www.youtube.com/watch?v=d8Cpi4dFjm8
Is inmiddels debunked door GGG
Het was ook duidelijk dat het toeval was (ze werken maanden aan een nieuwe versie, dan gaan ze niet op het laatste moment alles omgooien om een sneer naar Blizzard te geven), maar het was wel grappig :)
Wanneer Blizzard op een gegeven moment een goede opvolger van D2 uit brengt zullen veel fans (waaronder ook veel PoE spelers) die zeker proberen. Maar op dit moment heeft Blizzard alleen maar voor meer PoE spelers gezorgd. En voor wat waarschijnlijk DDOS aanvallen op de PoE servers waren afgelopen dagen (Kennelijk heeft Blizzard ook fans die trouw blijven).
Het was op z'n minst een heel sappig verhaal. Over het feit dat ze zelfs getwijfeld hebben om de expansion "Immortal" te noemen. Expansion of Seizoen? Als PoE iets goed doet, is het content uitbrengen ter grootte van hele AAA expansions, dus ik noem het maar zo.

Kan niet wachten op het volgende seizoen. Ga ik het eindelijk een keer serieus proberen te spelen tot het eindpunt.
Vind alleen jammer hoe de 'masters' worden gewijzigd. Was van plan zo snel mogelijk te gaan levellen bij de release en dan snel die masters te gaan farmen om als 1 van de eerste services te kunnen bieden. Als newbie leek me dat een goede manier om wat te verdienen. Maar nu moet je maps farmen, waar je goede items voor moet hebben (wat in het begin neer komt op geluk) en goed weten welke skills werken (heb nog niet 10% van alle skills geprobeerd denk ik!)
Bij Diablo 2 ladder resets heb ik nooit speedlevelling geprobeerd, en lange tijd had het weinig zin aangezien door een simpele 'bug' ook spelers van de oude ladder op de nieuwe terecht kwamen en dus ook er items van de oude ladder meteen weer op de nieuwe werden geduped (Als je in de laatste paar seconden voor de oude ladder eindigde een nieuwe game maakte kon je direct na de ladder reset met een nieuw ladder char in die game komen, en dus alle items van het oude char overnemen. Op die manier waren er vanaf de eerste dag na een ladder reset direct de beste runes beschikbaar)
Toen D2 nog relevant was heb ik bij een ladder reset in de top 10 HC Sorces gestaan, maar na lvl 94 vond ik het meestal wel welletjes :P

PoE heeft mij te veel insta-death-by-no-known-cause, dus daar speel ik SC. Ik vind sommige effecten echt onzichtbaar en onleesbaar en dan ben je al dood.
Dat zal best, maar zoiets houdt niet eeuwig stand. Ook dit is een gevolg van BlizzCon 2018. ;)
In de top 10 best verkochte games ter wereld ooit met 35m+ exemplaren en het wordt gezien als flop door management?

Ik snap niet wat ze hadden verwacht. Het financieel plaatje lijkt me dik in orde en voortbouwend op de feedback van Diablo 3 zouden ze gewoon terug een topgame kunnen ontwikkelen.
Ik denk dat vooral het falen van het real money auction house wordt aanzien als een flop. Dat had een enorme money grab kunnen zijn. Gelukkig hebben ze dat er wel uitgegooid, het is pas daarna dat ik de game interessant begon te vinden.
Ja walgelijk was de game met de real money action house. Om te bedenken dat ik daar nog 40 euro mee gepakt hebt maakt mij blij, maar wat een totale troep zeg.
Wanneer je 35m exemplaren verkoopt en de klant is dermate teleurgesteld dat ie het spel niet speelt en niet van plan is de volgende Diablo weer te kopen, dan is dat een slechter resultaat dan wanneer je er bijvoorbeeld "slechts" 25m verkoopt en iedere klant is zo tevreden dat ie de volgende keer wel weer koopt... De pijp moet blijven roken: stabiliteit in omzet meer waard dan een enkele klapper zonder navolging.
Diablo 3 heeft dan ook voor een zeer groot deel zijn sales te danken aan Diablo 2 ipv zijn eigen merits.

Diablo 4 kan het inderdaad een stuk moeilijker krijgen omdat ze er bij D3 enorm zijn afgeweken van wat de meeste mensen hadden verwacht op basis van D2. Ik ga voor een potentiele D4 dit keer eerst maar even de reviews en user feedback afwachten en me niet 2x aan dezelfde steen stoten.
De launch van Diablo III was alles behalve goed gegaan. Naar mijn weten ging het pas goed toen beide auction houses gesloten werden, of iig na sluiting van de RMAH.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 november 2018 12:52]

Ik heb mijn oude Diablo II CD en uitbreiding Lord of Destruction CD gisteren uit de berging gehaald en geïnstalleerd. Ik blijf er persoonlijk bij dat Diablo III is geflopt als ik aantal speluren vergelijk wat ik in D2 en D3 had ingestoken. D2 oogt en speelt voor mij leuker, maar zal natuurlijk snel vervelen, omdat ik het spel door en door ken.

Daarom is Path of Exile voor mij momenteel een beter spel. Ze zijn serieus bezig met een grote release die in December uit komt. Voor mij persoonlijk velen malen interessanter en leuker, dan D3 met hun Necromancer update (wat ook heel vies aanvoelt als je geld moet neertellen).
Een paar weken geleden heb ik D3 opnieuw ontdekt nadat een collega van me iets riep over een verbetering.
Ik ben het wel deels met je eens.

D3 had ik in de pre order gekocht en toen het uitkwam was ik helemaal niet enthousiast. Een paar keer proberen later en ik ging ook terug naar D2.
Nu heb ik in D2 nog steeds veel meer uren zitten, ik speel nu bijna elke avond D3 en ik vind het echt leuk.

Ik kan er niet mn vinger op leggen wat er allemaal anders is, maar ik heb het idee dat de item drops beter zijn.

Wat ik dan wel weer jammer vind is dat ik bij aanschaf van Reaper of souls ( de addon voor D3) niet gelijk de necromancer erbij kreeg. Die moet ik dus weer apart kopen en ik weet niet of ik dat voorlopig wel wil. De necro was mijn favo character in D2 dus het lijkt me wel weer interessant.
Reaper of souls staat dan ook los van de Necro he.
Samen met RoS kwam de Crusader, nadien pas de Necro.
Duidelijk.

Ik weet alleen dat mn collega Reaper of souls kocht en de necro erbij kreeg.
Dat zal dan wel 1 of andere bundel zijn geweest.
Ik kan er niet mn vinger op leggen wat er allemaal anders is, maar ik heb het idee dat de item drops beter zijn.
klopt, ze hebben, nadat ze dat verschrikkelijke real money auction house eruit gemikt hebben, later ook loot2.0 geimplementeerd.

dit zorgde ervoor dat je inderdaad meer drops kreeg en ook drops meer voor je Eigen klasse die je op dat moment speelde.
hoewel ik het een pluspunt vond, zeker ten opzichte van in het begin, zijn ze er toch weer in doorgeslagen.

het originele lootsysteem van D3 was waardeloos, als je al iets somewhat decent vond, was het 9 van de 10 keer niet voor je class.
met loot2.0 wordt je zo overladen met drops, dat de lol daar ook snel vanaf is, enige wat rest is een betere versie krijgen van wat je al hebt.
voegen ze er daarna ancient versies aan toe, met hogere stats, om later met primal ancients te komen, wat dan max stats rolls van die items zijn.

ik ben zelf gestopt met diablo3 aan het begin van het huidige seizoen 15, had er geen lol meer in.
ben weer Diablo2 gaan spelen, nu met plugy mod offline, hartstikke veel lol mee.

als je het mij vraagt, hadden ze beter het lootsysteem van diablo2 kunnen aanhouden.

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 22 november 2018 09:48]

D3 vlak na release en D3 na RoS is een totaal andere game. Bijna niet te vergelijken.
Ik heb D2 nooit echt gespeeld. maar ik hoorde van collega's en gamers om me heen dat ik D3 echt MOEST halen. Man wat een teleurstelling. Niet normaal.

Na RoS weer eens bekeken en wat was het een gave game geworden.
Drops zijn veel relevanter, geen RMAH meer. Seasons waren er waarmee gear echt relevant werd. Helaas nog steeds geen pvp maar goed.

Dat vond ik heel knap van Blizzard. Een game die uitgespuugd werd bij release na een lange tijd door een toevoeging weer echt relevant en leuk te maken.

Ben benieuwd hoe D4 gaat worden. Want ondanks dat ik D3 eigenlijk niet meer speel ga ik wel D4 halen.
Niet echt. Eerder had ik heel erg het gevoel dat wat ik deed het geen reet uitmaakte.
Door RoS kwam ook seasons uit. waarbij het wel wat uitmaakte wat voor gear je had. Omdat je dan sneller door de dungeons heen kon gaan en er een ladder was.
Tevens was loot veel relevanter voor je character dan eerder. Dus meer bruikbare loot zeg maar.
Het is niet alleen de uitbreiding, er is door patches heel veel veranderd en toegevoegd. Nadat Jay Wilson kalt gestellt werd is de game enorm vooruit gegaan. Enige minpunt voor mij is nu nog dat ze de sets te belangrijk hebben gemaakt in de game. Legendaries hebben nauwelijks enige waarde.
Ik heb hetzelfde. Ik heb echt ontelbaar uur in Diablo 2 zitten, maar Diablo 3 heeft me nooit zo geboeid gekregen. Het is in mijn ogen een veredelde single player experience. Terwijl Diablo 2 online super bruisend was: Chat boxes, traden met jan en alleman, 8 man in een game, pvp.
Leuk! Ik heb vorig jaar weer een buitengewoon fanatieke revival van Diablo 2 gehad. In tegenstelling tot Diablo 3 vond ik D2 niet gaan vervelen, wat zelfs weer onnodig veel nachtrust kostte. :+ Er was online vrij weinig veranderd en nog verrassend veel mensen online. Zelfs weer een aantal online contacten aan overgehouden, waarmee de flashback naar 10-15 jaar geleden wel compleet was.

[Reactie gewijzigd door Wouterkaas op 22 november 2018 08:20]

D2 blijft fantastisch.

D2 ladder reset ergens tussen 4 en 8 december geloof ik.
Diablo III is (na alle updates en aanpassingen) een prima actiespel maar gaat gewoon niet zo diep als de spelers van Diablo II willen, gelukkig weet Path of Exile dit gat op te vullen.
Man, ga nou niet het concept veranderen. Ik hou van Diablo, vooral Diablo 2 en nu Diablo 3 hebben al honderden, als niet duizenden, uren van mijn leven bepaald. Ik wil helemaal niet een andere Souls game spelen, ik wil gewoon Diablo spelen, isometrisch door duizenden vijanden per minuut heen vliegen.

Die games zijn toch ook gewoon super succesvol, dan hoef je toch niet door allemaal hoepels te springen om er iets anders van te maken?
Kijk dan eens naar Lost Ark. Het is Diablo 4 in MMO korean style. Maar ziet er geweldig uit en heeft enorm veel content. Enige nadeel is dat je op dit moment alleen in Korea kan spelen.
Dit is “oud” nieuws. Meteen na de heibel op Blizzcon stond op een van de fansites al dat ze met Diablo 4 bezig waren maar dat ze opnieuw begonnen zijn.

Er druppelt steeds meer naar buiten. Overwatch zou ook onder vuur liggen omdat er te weinig mee verdient wordt. Activision ziet wat Fortnite oplevert en wil ook zo’n kip met gouden eieren.
Maar toen was het niet meer dan een opmerking in de trant van; Fans of Diablo on PC, the future is bright.

Dat leidt tot speculaties, maar geen feiten.
"Diablo game met de sociale component uit Destiny" ...

Dat is nu net de multiplayer game waar ik zo goed als nooit het gevoel had in een multiplayer game te zitten. Miste zelfs basic chat functies. Heel omslachtig group systeem en het sociale liep via 3rd party tools ... (spreek in verleden tijd omdat ik om die reden voor de eerste expansion ben afgehaakt)

Lijkt me eigenlijk gewoon fake news en opgezet door Blizzard om de sfeer een beetje op te krikken na het Blizcon debacle...

[Reactie gewijzigd door Inrage op 22 november 2018 09:04]

Bij Destiny heb ik altijd het gevoel gehad dat de endgame ontoegankelijk is gemaakt voor de ad-hoc gamer: strikes zijn prima te doen door matchmaking, maar zodra deze te makkelijk worden zit je vast omdat er geen matchmaking is voor andere modi. Uiteraard kan je een "LFG" doen of i.d., maar dat is niet heel erg gebruikersvriendelijk en ook niet echt meer van deze tijd. Ik hoop dat dit "sociale multiplayer element" in Diablo IV anders geregeld gaat worden, maar ik heb er een hard hoofd in aangezien Destiny 2 geen verbetering is geweest in vergelijking met Destiny 1 (op dit punt; Desinty 2 blijft op zich een best sterkte game alvorens je dat punt bereikt). In Diablo III heb ik echt nooit problemen gehad met de endgame content (behalve dan dat je voor de eerste patches gegarandeerd vaak dood ging ;-)).
Forsaken verbeterd de game op veel manieren (en maakt de game tot wat het bij launch had moeten zijn) en is nu in de aanbieding op Battle.net. Je krijgt daar de andere season 1 DLC ook bij!
meekijken over de schouder
Ik zou wel helemaal te vinden zijn voor een Blizzard versie van Warhammer: Vermintide, met het lootsysteem van diablo. In dat geval mogen ze van mij full first person gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True