Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard reageert op kritiek naar aanleiding van mobiele Diablo-game

Blizzard-topman Allen Adham heeft tegenover verscheidene media interviews gegeven om tekst en uitleg te geven na de aankondiging van Diablo Immortal. Die game komt uit voor Android en iOS, terwijl veel gamers een nieuwe pc- en consolegame verwacht hadden.

Adham, die bij Blizzard werkzaam is als executive producer en tevens een van de mede-oprichters is, sprak onder meer met Polygon en probeerde daarbij uit te leggen dat Diablo Immortal weliswaar voor mobiele apparaten uitkomt, maar dat gebruikers van andere platforms niet zijn vergeten en dat het bedrijf zich de kritiek ter harte heeft genomen. De topman wijst erop dat er nog altijd meerdere Diablo-projecten in ontwikkeling zijn. Daar werden overigens geen nadere details van gegeven, waardoor niet duidelijk is wanneer een eventuele nieuwe Diablo-game voor pc of console uit zou kunnen komen.

Blizzard brengt Diablo Immortal uit voor Android en iOS omdat mobieltjes tegenwoordig vaker gebruikt worden om te gamen, vooral door jongeren. Daardoor is het uitbrengen van Diablo Immortal een manier om ook dit publiek te bereiken, aldus Adham. Daarnaast denkt de topman dat de meeste mensen hun mening over de nieuwe Diablo-game zullen veranderen zodra deze eenmaal is uitgebracht. Wel zegt Adham dat er intern nog gesproken gaat worden over de strategie met betrekking tot de aankondiging, als gevolg van de vele negatieve reacties. Ook daar ging Adham verder niet op in.

Diablo Immortal werd vorige week aangekondigd, en leidde vrijwel meteen tot een grote stroom aan negatieve reacties. Veel gamers hadden een opvolger van Diablo 3 verwacht, die beschikbaar is voor pc en console, waardoor het uitbrengen van 'slechts' een mobiele versie van Diablo leidde tot teleurstelling.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

04-11-2018 • 09:35

280 Linkedin Google+

Reacties (280)

Wijzig sortering
Dat er kritiek is, is niet vreemd; Je pakt de grootste zaal (Mythic) - (zie https://blizzcon.com/en-us/event-info/attendees/floor-map ), Die zit bomvol met journalisten en heel veel hardcore Diablo fans (hardcore genoeg om $200 entree te betalen, er heen te vliegen, etc.).

En daar introduceer je dus een mobile game voor een publiek die daar niet op zit te wachten. De Q&A met de april fool's vraag is gewoon de cumulatieve gedachtegang van een groot deel van mensen wat er zit.

Als Blizzard/Activision PR daarna ook nog eens comments gaat verwijderen, youtube video's inactief gooien en een nieuwe variant er neerzetten om de dislikes te verbergen, sommige nu zelfs dubbel (b.net launcher is een unlisted variant van de publieke op youtube). Tja.. Olie op het vuur.

M.b.t. reskin van de game - Wyatt zelf heeft het nu zelf ook aangegeven dat het primair content is, dus technisch is het de NetEase mobile game die Crusaders, Kung Fu Panda 3 etc ook gebruiken. Tussen crusaders en Diablo mobile is de UI layout identiek. Dit laatste geeft het gevoel dat hier niet een Blizzard Quality stempel op staat.

Al met al, een PR puinhoop en waarschijnlijk is iedereen het over 3 maanden weer vergeten ;)
Ik heb nooit diablo gespeeld. Verder is mijn houding tegenover blizzard altijd neutraal geweest. Goede games maar dat is het ook. (WoW heb ik nooit gespeeld btw). Maar als ik nu hoor dat gamers niet moeten vergeten dat er al een diablo project in de maak is. zeg dat dan. Wat ie nu gedaan heeft is gewoon ongelofelijk dom.

Het hele punt is niet eens dat ze een mobile game maken. Het punt is dat de mobile game de enige diablo game is die ze aankondigen. Dat moet je bij een PC gamers doelgroep gewoon niet doen. Die willen niet dat de franchise die kant op gaat. Zon mobile game moet niet de main thing zijn zegmaar. Dat moet je erbij doen als je die markt aan wil spreken. Zo is iedereen blij.

Of is er iemand hier op tweakers die zou durven beweren dat Fallout Shelter zo goed ontvangen zou zijn als ze heel Fallout 4 niet gemaakt hadden? Ik niet in ieder geval. Als ze toch al bezig zijn met een Diablo PC/console game, Announce dat dan gewoon en laat wat early beelden zien. Kijk jongens dit is het idee. Als je dan die mobile versie erbij uitbrengt voor erbij of om mensen bezig te houden dan is er niet zoveel aan de hand. Desnoods een Diablo 2 remake (ik heb begrepen dat die nog steeds het meest populair is). Maar Bethesda heeft laten zien hoe je dit moet aanpakken (En het werkte. Shelter was best wel goed ontvangen) en zij kiezen voor deze strategie. Dat verbaast me. Natuurlijk gaan de fakkels uit de schuur. Blizzard geeft mensen de indruk dat dit de directie is die hun misschien wel favourite franchise inslaat. Dat het vanaf nu mobile crap only is. (het liefst nog met zoveel mogelijk microtransacties).

Het verbaast me trouwens dat juist Blizzard zo out of touch is met de gamers. Van EA had ik dit verwacht. Kan me die gladde nog herrinneren over BF5 met dat SJW gezijk. Als je het niets vindt koop (of pre order) het dan niet. Nou dat deden we niet. En toen was het ineens een probleem. De sukkels.
Helemaal met je eens, strategisch gezien niet slim om voor een publiek dat $200 betaald voor entree met een mobile game (waarschijnlijk F2P / P2W) aan te komen.

Echter, hadden ze deze game alleen via internet aangekondigd en weten te voorkomen het idee te geven dat het een reskin is, denk ik dat ze veel meer van hun publiek achter hun hadden gekregen. Want.. nu kan je wel overal waar je bent, in de trein/bus/vrienden etc, Diablo spelen en in multiplayer! Telefoons worden grafisch zoveel beter dat het niet raar is dat ze dit platform ook aanpakken. Als ze dit links laten liggen lopen ze straks achter als het mobile platform mogelijk echt serieus gaat worden.

Wetende dat de doelgroep van Diablo anders is als die van Pokémon, echter is Pokémon Go een totale reskin van Ingress. Het spel dat Niantic al had ontwikkeld voordat Pokémon Go werd ontwikkeld. Zelfs de gym / Pokéstop locaties zijn exact hetzelfde als locaties die Ingress gebruikt... Viel de wereld daarover net zo hard als de fans van Diablo? Nope... deels omdat er de Pokémon vang mechanics zijn toegevoegd plus zoals @Devion al belicht, de Diablo doelgroep heeft andere verwachtingen dan de Pokémon doelgroep en daarop aansluitend dus de manier waarop deze mobile game is geïntroduceerd.

Ofwel, een leerzame les voor Blizzard. Echter ook een interessante beweging want ik geloof zeker dat mobile gaming de komende jaren nog veel hotter kan worden nu de grafische kwaliteit sterk omhoog gaat en de schermen groter worden.

Enige dat nog mist zijn de solid-state batterijen om lang te kunnen gamen op één battery-charge.

Edit: Le typó! :Y)

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 4 november 2018 15:17]

"Want.. nu kan je wel overal waar je bent, in de trein/bus/vrienden etc, Diablo spelen en in multiplayer!"

Uh, tja... je kan ook gewoon Diablo 3 met Reaper of Souls op de Switch spelen in de trein/bus/met vrienden, dus ook dat argument is niet heel relevant bij deze Immortal reskin mobile game.

Het is trouwens strategisch ook niet slim voor een publiek als ik dat ¤50 heeft betaald voor een Virtual Ticket, want ook ik vind het een klap in het gezicht, deze 'game'.
Dit heeft Blizzard/Activision flinke klappen opgeleverd.
Dat is hun eigen schult. Ze zeggen wel mooi dat er meerdere projecten lopen. Ze hadden bv een teaser kunnen doen met het projecten waarmee ze bezig zijn met diablo dan was het heel anders geweest. En ze hadden na mij mening Diablo immortal moeten voorstellen zoals ze het bij Hearthstone hebben gedaan.
Gewoon in het klein.

Voor mij zijn ze echt door de mand gevallen. Ze zeggen wel iedereen heeft een mobile telefoon. Dat klopt maar wij hebben ook allemaal een werkende PC of console waar we op mee kunnen spelen. Ik ben een gamer en wil echt niet gamen op me telefoon.

Zelf heb ik wel pokemon go. Dat speel ik elke dag een paar minuten en dat was het dan wel weer. Maar het echte gamen voor mij is achter de computer of console.

En mensen hebben dik betaald voor de ticket en dan krijg je een announcement voor een Diablo mobile game. Dat vind ik erg slecht. Daar zit je niet op te wachten als Diablo/Gamer fan. Ze hebben het toch gezien bij C&C van EA hoe het niet moet. Maarja ik hoop dat ze hiervan leren en ik vind dat ze iets schuldig zijn aan de die-hard fans.
Nou nou, je bent wel erg overtuigd dat het aantal Switch spelers gelijk is aan het aantal smartphone gebruikers...
Dus jouw argument gaat niet helemaal op maat ;)
Daar ben ik helemaal niet van overtuigd en mijn punt staat nog steeds. Jij doet alsof het nu niet mogelijk is om onderweg met je vrienden Diablo te spelen en ik bewijs alleen maar dat het wel degelijk al mogelijk is. Daarbij hebben we beide niets gezegd over hoe veel mensen dat zouden kunnen spelen.
Technisch was het zeker mogelijk met Switch, maar praktisch is het met smartphones als platform veel makkelijker. Vanuit gaande dat gemiddeld veel meer mensen een smartphone bezitten en op zak mee hebben, is het veel makkelijker om op een mobiele telefoon te spelen. Ook hoeft er niet voor iedereen een Switch aangeschaft te worden.
Vergeet niet dat er ook 100k dislikes zijn verwijderd op de YouTube video.
En dat top comments met behoorlijk beleefde kritiek als 'after 20 years its time for goodbye' structureel verwijderd werden. Blizzard heeft er een permanent team opgezet om onwelgevallige comments te deleten, en opnieuw te deleten.
En dat top comments met behoorlijk beleefde kritiek als 'after 20 years its time for goodbye' structureel verwijderd werden. Blizzard heeft er een permanent team opgezet om onwelgevallige comments te deleten, en opnieuw te deleten.
Dit..... dit is echt een probleem.
Dat je Blizzcon upfucked door een misplaatste hype (en veel te laat managen van verwachtingen) is 1 ding.

Maar als zo snel uitkomt dat je rare trucjes op Youtube uithaalt? Dan gooi je niet wat olie op het vuur, maar steek je de hele boortoren in de fik.

Blizzard.... Een van de sterkste merken in de industrie. Altijd zo dedicated geweest in de doelgroep het beste van het beste te willen leveren. Trokken de stekker uit project 'Titan' en komen met Overwatch terug. Het heeft niet mijn interesse, maar was bij release toch een redelijk fenomeentje, als ik mee niet vergis.

En dan fast forward naar het nu.....
Prutsen met Youtube comments en likes?.... Bang voor negatieve reacties? Dat betekent vooral dat de franchise heel diep zit. Dit moet je laten uitdoven en later weer ombuigen naar iets positiefs.
Kun je op youtube comments deleten dan???
Zeker - als je de eigenaar van het kanaal bent mag je je eigen comments-sectie moderaten.

Wat normaal gesproken echter niet kan, is het verwijderen van dislikes. Maar ook dat hebben ze op een of andere manier voor elkaar gekregen: op een gegeven moment daalde de likes van 300k naar 215k oid. Dit was voordat ze de trailer opnieuw uploadden met een nieuwe link vanuit hun website ;-)

Inmiddels heeft een snaaks persoon (of meerderen) het op zich genomen om een soort bot-actie oid te initieren waardoor al die blizzard videos nu -massaal- voorzien worden van een post met iets als @--DELETE THIS BLIZZARD [middelvinger]----@- Best geinig ;-)
Ze verwijderen geen dislikes, maar de gehele video (hebben ze zelf ook toegeven) om het 'opnieuw te proberen'.
Er is inmiddels bewijs dat er meerdere keren 100K dislikes "verdwenen". Zelfs andere content eigenaren weten niet hoe dit kan. Men vermoedt nu zelfs dat Blizzard banden aanhaalt bij Youtube om dit door Youtube te laten doen.

Als voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=itBu7xfYekk

Persoonlijk denk ik aan een automatisch systeem van YouTube dat false flagged.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 5 november 2018 12:20]

Ouch, het was duidelijk dat ze out-of-touch met de community begonnen te raken, maar dit gaat wel een stapje te ver.
Dan is het nu aan de reviewers om er korte metten mee te maken... Publiciteit helpt, dus dit soort topics op Tweakers kunnen ons wellicht overhalen om ons mobieltje vast te upgraden voordat DU komt... Of wacht, was dat niet het idee?
Hoogstwaarschijnlijk zijn dat dislikes van personen die alle door Diablo filmpjes geüploade filmpjes zijn afgegaan om te downvoten. YouTube detecteert dat vervolgens als spam en trekt alle down-votes van deze personen terug.
de vraag is of ze de game disliken of dat ze de aankondiging disliken. Het is niet omdat je iets anders verwacht, dat het geen goeie game kan zijn.
Je hebt de mogelijk om Crusaders of Light uit te proberen; dat heb ik gedaan. Verschillende functies uit Diablo Immortal, zoals aimen van skills is niet aanwezig in Crusaders. Probeer toch eens een spel uit, het is geen film; je moet dit spelen om een 'gevoel' te krijgen.
Whoopie, nog een Diablo 'clone' op Android/iOS, het is allemaal een pot nat gebouwd om je zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld afhandig te maken. Jaren geleden had je nog wel eens een variant die pay-up-front was en niet het uitmelk model had, maar die zijn er al niet meer en als je ze toen heb gekocht werken ze nu niet meer op je huidige mobile platform. Ik ben er al enige tijd op uitgekeken!

Ik ben absoluut niet vies van het F2P model, ook niet op mobile devices. Ik ben zelfs van mening dat tot op heden Blizzard de beste modellen had met Heartstone en Heroes of the Storm. Beide zijn prima casual te spelen zonder er geld aan uit te hoeven geven. Heartstone in mindere mate omdat als je op hogere levels wil spelen je bepaalde kaarten wil hebben, maar ivm. CCGs over het algemeen, nog steeds een prikkie. Het wordt echt een issue als je gastjes heb die alles "NU!" willen hebben, waarvan je er tegenwoordig veel meer lijkt te hebben dan vroeger...

Als Blizzard zelf de Android/iOS versie zou hebben gemaakt, zou ik er wellicht anders tegenaan kijken, maar nu wordt er letterlijk een uitmelk bedrijf ingeschakeld. Als ik dat combineer met de achterlijke launch van D3 (RMT) en dezelfde maps dan heb ik tegenwoordig bijzonder weinig vertrouwen in het D3 franchise. Dan kan ik imho beter andere games in dat genre gaan spelen...

@Finraziel Een hele sloot 2k games, Gameloft. etc. Ik heb laatst eens gekeken en heb vlot ¤50-¤100 aan ios games die het niet meer doen.

En qua prijzen ligt het er geheel aan wat er gevraagd wordt en voor wat. Als je instanties heb waar je (significant) meer kwijt bent voor de game op bv. iOS dan op de PC of als je al eens de volle mep heb betaald op de PC en het bedrijf wil dat weer hebben (Civ) dan begrijp ik slechte sales.

Maar anderen weten wel hoe het moet, een gratis demo die je later kan upgraden naar een volledige versie. Of een versie kopen en op alle platformen kunnen spelen. Of gewoon nette prijzen voor games...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 4 november 2018 18:11]

Het probleem is dat het grote publiek dure apps (games) niet leek te accepteren. Vooral square enix heeft het geprobeerd, maar de verkopen lijken niet echt heel goed te zijn. Wij, de consumenten, kiezen met zijn allen voor de f2p zooi in plaats van de vooraf betaalde games.

Overigens weet ik niet waar je precies op doelt met games die niet meer werken... Ik heb niet alles geprobeerd, maar ik kan In ieder geval van alles van wat ik ooit gekocht heb nog steeds op mijn s9+ downloaden. Denk bijvoorbeeld aan Star Wars kotor, Baldur's Gate, Adventures of Mana, final fantasy dimensions, puzzle quest 2, GTA 3...
De enige grote game in mijn lijst van aangeschafte games die ik zo snel zie die niet meer beschikbaar is is shadowrun returns.
Wellicht omdat Squeenix er dan sowieso nog in-app aankopen in stopt. Een Super Mario Run werkte wel. Zo zijn er wel meer.
Ik heb ze niet allemaal geprobeerd maar de games van hun die ik gekocht heb hadden geen in app purchases...

Maar wat betreft Mario, dat is een van de bekendste en meest iconische game series/karakters ooit. Iedereen en zijn oma kent Mario. Die game had dus een enorm voordeel boven andere games. En nóg viel de verkoop er van tegen (heeft Nintendo destijds aangegeven). Twee jaar later hebben ze cijfers vrijgegeven waaruit bleek dat het geheel op zich wel winstgevend geweest is, maar ook dat het met afstand de minst winstgevende mobile game van Nintendo geweest is. F2P met iaps is gewoon veel winstgevender. En bij Mario zaten toch veel mensen te zeuren over die tien euro. Blijkbaar geven mensen uiteindelijk toch liever geld uit aan die iaps...
De grap is nog dat Nintendo niet tevreden was over de opbrengsten van Mario Run.
Dat is letterlijk wat ik zei...
Ik reageerde op diegene boven je. Of tenminste dat was mijn bedoeling.
Ik ben vooral bang voor dat laatste.... Als blizzard/activision het zelf zou maken, zou ik nog hoop hebben dat ze een mobile game maken, met de traditionele blizzard kwaliteit, en zo mobile gaming naar een hoger niveau brengen, maar het is gewoon een uitbesteed project
Ontzettend dom om een mobile versie als "het grote nieuws" aan te kondigen in een zaal vol hardcore gamers. Blizzard had kunnen weten van andere games dat je dit soort aankondigingen alleen kan doen als "bij-nieuws".

[Reactie gewijzigd door Rolfski op 4 november 2018 13:23]

Bij de aankondiging werd ook niet aangegeven dat dit een mobile app zou zijn. Dan gaat iedereen ervanuit dat t pc en console is lijkt me
En dan vragen aan het publiek of ze geen telefoons gebruiken en zeggen je kan ok op een tablet spelen.
Goed bedacht maar niet heus.
Unlisted varianten deden ze ook al voor deze Diablo 3 aankondiging. Dit doen ze namelijk om te bepalen hoeveel mensen naar de video kijken op specifieke plaatsen(B.Net, Website, Youtube zelf, etc).
Wat een onzin, ook met één en dezelfde video kun je precies inzien op welke pagina die bekeken wordt en door welk publiek
Dat wist ik niet, maar dit doen ze al jaren. Weet je zeker dat dit ook zo is op de B.net launcher? Misschien kan je het niet goed inzien vanaf een app?

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 4 november 2018 12:10]

het is hun EIGEN app en ook al is het een embedded youtube video je gaat mij niet vertellen dat youtube/google geen uitgebreide nuttige statistieken hiervoor geïmplementeerd heeft die jou precies kunnen vertellen of mensen het op de website/app gekeken hebben óf direct na openen van het filmpje op de 'kijk op youtube direct' knop geramt hebben (wat ik vaak doe).

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 4 november 2018 12:38]

Dan vraag ik me af waarom ze het doen. Maar het blijft weg van het feit dat ze dit niet zomaar opeens doen vanwege de kritiek op Diablo Immortal. Dit doen ze namelijk uit eigen ervaring al jaren. Klik je op de Youtube Logo in Bnet app en dan staat er 20k views en dan zie je dat ie unlisted. Als je dan naar het echte filmpje gaat staat er opeens 2 miljoen, alleen doen ze dit niet overal, maar ik heb het zelfs gezien bij WoW expansion minisites. :P

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 4 november 2018 12:47]

Je kunt inderdaad op YouTube analytics precies zien waar het word bekeken en op welk platform, of het in de app is of op een website of embedded, noem het maar op.
Je kan de embedded video in de b.net app gewoon in je browser openen hoor:
- Video starten in embedded
- Deze pauzeren
- Klik op de titel van de video die nu naar voren is gekomen.
Deze opent vervolgens: https://www.youtube.com/watch?v=XfW3n1rpbdE

Edit:
Wat betreft de topic, beetje jammer van mobile game. Als ik ergens niet op zit te wachten is dat het inderdaad wel. En ik speel al meer dan 20 jaar Blizzard games :)

[Reactie gewijzigd door JvZ op 4 november 2018 13:41]

Ik heb al een paar duizend uur gestoken in Diablo 3 en in Diablo 2 nog meer. Het is erg jammer dat ze Diablo de laatste tijd zo hebben op gehyped. Met een grootst aankondiging etc. In ieder geval het is gewoon heel zuur dat de hardcore gamers met een rig van 1000 dollar gemiddeld en een dik scherm met een heerlijke stoel soortig van nu aan de haal moeten met een 6 inch schermpje.

Het is gewoon, bleh.
Ik snap opzich wel dat ze een mobiele game willen maken. Er zijn veel meer mensen met een telefoon dan met een PC of laptop laat staan een PC / Laptop waar je een beetje op kan gamen.
Dus die markt is heel groot met veel potentiële klanten.Echter de manier waarop: Reskin van een bestaande game, kwalitatief waarschijnlijk niet blizzard waardig. En dan vervolgens negatieve berichten verwijderen en dislikes weg halen kan echt niet.
Als Blizzard dit nou had aangepakt zoals Bethesda had gedaan met skyrim: blades(?) dan was het voor de trouwe fans, vooral die in de zaal, minder erg geweest.
Hoe hebben die dat dan aangepakt?
Best wel grappig dat een gemiddelde iPhone 1100 euro kost op dit moment :P
Wyatt zelf heeft het nu zelf ook aangegeven dat het primair content is, dus technisch is het de NetEase mobile game
"Asset flip, ahoi!" dus?
Had de onderbuik van velen toch gelijk bij het zien van de beelden van de game.
Diablo 3 zat in de top 10 best verkochte games ooit wereldwijd en dat was in 2015. Inmiddels met 35 miljoen exemplaren wachten de vele die er al van in het begin bij waren op een aankondiging van een nieuwe main game. Maar de fans zijn teleurgesteld mede omdat de chinese developer bekend is voor reskin RPG's en dat deze niet anders gaat worden. Als Blizzard weet je toch waarom iedereen een ticket heeft gekocht om blizzcon in Anaheim bij te wonen. Niet om uren te vliegen, je hotel te betalen en vervolgens erachter komen dat er een booth is vol met GSMs waarop uiteindelijk toch bijna niemand op ging spelen.

Ze hadden gewoon een mainline aankondiging moeten doen na de immortal briefing want het was wel echt triest voor de presentator die het moest doen met een stil publiek en zeer lastige vragen achteraf. Hij zat gewoon te beven naar het einde toe en de pauzes tussen zijn zinnen lieten merken hoe moeilijk het wel niet was. Je bent groot door de fanbase als bedrijf. Diablo 3 heeft een omzet van meer dan een miljard dollar dus als je deze groep teleurstelt dan ga je het merken. Waarschijnlijk was het een simpele berekening maar de markt voor f2p mobile games is nu heel verzadigd en weet niet of ze hetzelfde ermee gaan verdienen. Zeker niet na alle slechte pers die er nu rondom geschreven wordt.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 4 november 2018 09:47]

Ik vind het zo sneu voor Wyatt Cheng (de man die Immortal aankondigde) Hij zit al sinds begin der tijden bij Blizzard, hij weet waarschijnlijk als geen ander wat wij als fans willen. Maar, Blizzard is geen Blizzard meer, het is Activision. Het kan niet anders dan dat hij van hogerop niks mag vertellen, en je kon inderdaad zien hoe erg hij afzwakte richting het einde. Ik denk dat hij stiekem ook wel een vermoeden had dat het zou gebeuren, en misschien viel het hem zwaarder dan verwacht. In ieder geval is dit een slechte PR stunt vanuit Blizzard, meer dan 200k die-hard fans keken op Twitch, als het niet meer was. Via andere bronnen vast nog wel een aantal honderd duizenden. Sommige daarvan spelen je games al meer dan 13 jaar, en dan na zoveel tijd weet je nog steeds niet wat je fans willen? Dat is gewoon in en in triest als bedrijf zijnde. Diablo 4 is heus is de maak, zeker na de recrutering van meer dan 200 mensen voor een Diablo project. En dat was op zeker niet de port naar Switch, daar heb je lang niet zoveel mensen voor nodig.
Vooral de beelden van Wyatt die stil valt en naar zijn woorden zoekt zijn dodelijk voor Blizzard.

Dat Diablo 4 in de maak is was al min of meer bekend maar wellicht heeft deze shitstorm een positieve invloed op zowel de kwaliteit van Diablo 4 en de mobile game. En een extra stimulans om als goedmakertje toch nog Diablo 2 op te frissen en opnieuw uit te brengen.
Ze hadden de Switch versie moeten bewaren voor Blizzcon en dan volgende week in de winkels leggen. De mobiele versie had later aangekondigd kunnen worden.
Ik vind dit allemaal een beetje kort door de bocht. Als je ECHT denkt dat Wyatt volledig achter de mobile game staat dan denk ik dan ziende blind bent. Zijn uitstraling richting het einde van de presentatie zei genoeg vind ik. Het is puur een business besluit door Activision, dat weet ik zeker. Want als het puntje bij paaltje komt, levert zo'n mobile game veel geld in het laatje van Activision, of de hardcore fans het willen geloven of niet. Ze spreken hier namelijk een heel andere audience aan, en geloof mij dat die erg groot is. Nee, ze hadden moeten afkijken bij de AAA panel / conference van Bethesda, dat was pas een goeie! Bijna alles besproken op Dishonored na, én TES 6 laten zien met de mobile game. Op die manier waren de fans gerustgesteld, want TES 6 is in de works (en net zoals bij Diablo is dat juist waar iedereen naar verlangt)

Cut Wyatt some slack zou ik zeggen, het is niet alsof hij in z'n eentje een besluit maakt om een mobile game te ontwikkelen. Dat is een bedrijfsbesluit en daarom vind ik het terecht dat (Activision) Blizzard veel backlash krijgt, maar Wyatt zelf? Tuurlijk is hij onderdeel van Blizzard, maar je moet echt niet denken dat hij degene is die hier volledig achter staat. Ik denk eerder dat ze lootjes getrokken hebben, ze zullen het vast wel geweten hebben... die vuile geldboefjes.
We zullen misschien wel nooit weten hoe Wyatt hier echt over denkt; feit is dat hij de flak mag ontvangen omdat hij de verantwoordelijke is van die divisie. Als hij het echt niet eens is met deze gang van zaken dan kan hij zich daar intern misschien best hard over opstellen. Misschien zelfs conclusies trekken. We weten niet of hij dat overwoog, of wat er intern is besproken.
Dat is waar, het is ook maar een aanname. Hij verdient in ieder geval niet alle haat die hij nu soms krijgt naar mijn mening, die moet Blizzard als entiteit krijgen, niet één puppet daarvan.
Ik denk dat dat veel genuanceerder is hoor. Hij werkt in een meedogenloze sector, in ieder geval nu dat het Activision is geworden. Ik denk zelf dat een corporatie als deze snel op zijn teentjes getrapt is zodra je ergens tegenin gaat, en daarom houden de meesten zich maar stil (zo gaat het meestal) Uiteindelijk lopen we ook allemaal maar wat te lanterfanten en te speculeren, want wat weten wij nou over wat hij vindt of denkt? Ik ben er van overtuigd dat hij die mobile game liever niet heeft en daar blijf ik bij.
"en daarom houden de meesten zich maar stil (zo gaat het meestal)"
ja, dat vind ik dus vreselijk zwak, ruggegraatloos gedrag.

maar goed, het is idd speculatie. of hij is er blij mee, in dat geval vind ik het een lul, of hij is er niet blij mee, in dat geval vind ik hem zwak.
maar ieder z'n mening, je mag het met mij oneens zijn :)
Ik vind het zo sneu voor Wyatt Cheng (de man die Immortal aankondigde) Hij zit al sinds begin der tijden bij Blizzard, hij weet waarschijnlijk als geen ander wat wij als fans willen.
Cheng stond naar horens in de coulissen te huilen toen de presentatie omsloeg en het publiek de presentatie weg joelde. Tja... ik kan me indenken dat het de man ook even te veel werd.
Diablo 3 zat in de top 10 best verkochte games ooit wereldwijd en dat was in 2015. Inmiddels met 35 miljoen exemplaren wachten de vele die er al van in het begin bij waren op een aankondiging van een nieuwe main game.
Euh... In 2015 was dat 30 miljoen units sold van originele spel en uitbreiding, dus in het slechtste geval 15 miljoen units van de base game. Of ga je ook alle expansions voor Sims 3 erbij rekenen? De vraag is ook hoeveel van de 'gratis' versies ze hierbij hebben meegerekend voor de WoW spelers als ze een 12 maanden abo afnamen?

Hoe kom je trouwens aan 35 miljoen, ik kan daar geen bron voor vinden.
Dat WoW abonnement was een sigaar uit eigen doos. Veel mensen stoppen met WoW in het tweede deel van de expansie (wanneer de content voor een jaar statisch en dus saai is). In dit geval stopten ze officieel niet ook al speelden ze misschien niet actief. Dat soort klanten zijn ideaal (Ghostcrawler heeft zelfs een keer gelinkt hoe fitnessscholen zo goedkoop kunnen zijn; [spoiler] vanwege al de klanten die wel betalen maar niet komen). Bovendien vergeet je de Collector's Edition te vermelden. Als je die kocht terwijl je de jaarlijkse sub al had (en dus Diablo 3 gratis kreeg), kreeg je een paar maanden gratis WoW. Het was dus ook deels een wisselwerking. Neemt niet weg dat de originele Diablo 3 geflopt is en pas vanaf Loot 2.0 leuk werd voor velen.
Precies dit.. Ik heb nadat ik een WoW expansie of abo kocht ook ineens Diablo 3 in mijn lijst gevonden.

Heb het een paar keer gespeeld maar ik kan niet begrijpen dat dit zo'n grote fanbase opgebouwd heeft. Qua gameplay is het uitermate geschikt om op een mobieltje of een tablet te spelen.
Qua gameplay is het uitermate geschikt om op een mobieltje of een tablet te spelen.
Zelf niet heel ervaring met Diablo, en vooral deel 2, maar volgens mij is dit helemaal geen game die uitermate geschikt is om op mobile te spelen, te veel snelle handelingen zijn er nodig

Uiteraard is dit spel wel zo te maken dat het uitermate geschikt wordt voor mobiel, maar of het dan nog een leuke Diablo game is betwijfel ik

[Reactie gewijzigd door Sinester op 4 november 2018 17:21]

Mee eens, doorgaans klik je heel veel in Diablo, lekker om te doen met een muis. Maar met een telefoon.... Dat is exact de reden dat ik nooit echt heb gegamed op smartphones naast Tiny Wings en dat soort dingetjes. Elk ander soort spel (shooter, action-adventure, rts, rpg, everything) is uiteindelijk 1000 maal beter en leuker op een platform wat er daadwerkelijk voor bedoeld is.

Ze kunnen nu wel game telefoons en dergelijken uitbrengen met immens veel power. Maar wanneer je op een relatief klein touch screen moet gamen, zijn de mogelijkheden nog steeds bijzonder beperkt, waardoor je uiteindelijk zit met lackluster games. Tiny Wings en dergelijken zijn goed omdat ze specifiek zijn gemaakt voor smartphones, het vertalen van games die op console/pc gespeeld worden naar een +-5 inch touchscreen werkt niet echt. Je moet te veel in boeten van wat de games leuk maakt. GTA op smartphones bijvoorbeeld, een mooie prestatie in principe, maar het speelde natuurlijk voor geen ruk. Ik snap dan niet waarom je jezelf een lijdensweg laat doorstaan om toch maar een game te spelen, terwijl je het vrij goedkoop op consoles kan spelen. Maar dan wel goed.
haha qua gameplay. Dan snap je er echt helemaal niets van. sorry, maar zeg dan niks.
Maar Blizzcon draait natuurlijk niet alleen om Diablo, dus dat vind ik een beetje een non-argument.

In de weken vóór Blizzcon heeft vooral de community het opgeblazen door elkaar te hypen en het verspreiden van fake leaks. Niet dat ik Diablo Immortal hier ga verdedigen, maar gamers/fans moeten eens wat vaker in de spiegel kijken. De torenhoge verwachtingen zijn vaak naïef. Fans raken teleurgesteld door hun eigen gedrag en naïviteit.
Het spel was al speelbaar op Blizzcon, en de mensen die het hebben geprobeerd hebben gemeld dat het niets bijzonders is -- niet anders dan de vele andere clonen die NetEase al met ladingen tegelijk produceerd. Zielloos en klunky qua besturing. (No surprise there)

Blizzard is publiekelijk afgestraft en terecht. Ze hadden beter moeten weten dan eerst te teasen, en dan als laatste item van de reveal (wat meestal de grootste reveal is) met een shitty mobile game aan te komen voor en hardcore PC/console publiek dat betaald om er bij te kunnen zijn. Ongeacht dat er 'Other Diablo projects'-zijn -- wat exact niets betekend want zolang het niet officieel aangekondigd is bestaat het niet.
Ach dit is gewoon weer de zoveelste kritiek-hype waar het internet gevoelig voor is.
Mensen lijken elkaar aan te steken betreft het zeveren op één onderwerp, soort samenhorigheid gevoel.

Tijdje terug was het nog Call of Duty welke de meeste dislikes ooit kreeg op een trailer van een nieuwe game. Jaar erop was het de nieuwe Battlefield die een hoop shit over zich heen kreeg.
Paar weken daarna hoor je er niks mee van en gaan de verkopen best goed.
COD is compleet ander niveau, dat is BF versus COD, 2 kampen met een volledig eigen aanhang.

Hier gaat het om D3 fans, PC, console, zelfs switch, allemaal indezelfde mindset, geen A of B. Ze hadden na C&C 'blamage' toch even moeten nadenken dat gros van de hardcore D3 spelers (dat zijn de enige die het spel nog veel spelen) hier niet op zitten te wachten.

Zullen er mensen de game gaan spelen? Absoluut. Aantal daarvan D3 speler? Waarschijnlijk. Maar de core van D3 fanbase zeker niet.
Blizzard is en blijft een bedrijf. Mobile gaming is gewoon een grotere markt dan de pc. Daarmee is er ook meer potentie om nieuwe fans en omzet te bereiken.

Ik begrijp dat de hardcore blizzard fans dit jammer vinden, maar dit gaat waarschijnlijk om een "vocal minority".

Intern zullen ze met behulp van Heartstone de cijfers wel hebben van mobile vs pc en daarmee hebben besloten dat mobile meer aandacht verdient.

[Reactie gewijzigd door JCreations op 4 november 2018 09:45]

Ze hebben gekozen om dit op Blizzcon groots aan te kondigen, met veel hype vooraf. Blizzcon wordt bezocht door de diehard Blizzard fans: Overwelmend PC gamers.

Die hebben geen zin in mobile games. Dààr gaat het om. Zij wilden een nieuwe Diablo voor de PC zien, niet een mobile game die niet eens door Blizzard zelf werd gemaakt.

De opmerking "maar jullie hebben telefoons, toch?" Maakte het alleen maar erger.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 4 november 2018 11:30]

Die hebben geen zin in mobile games. Dààr gaat het om. Zij wilden een nieuwe Diablo voor de PC zien, niet een mobile game die niet eens door Blizzard zelf werd gemaakt.
Maar je hoeft je daarna niet te gaan gedragen als een stampvoetende kleuter die zijn/haar zin niet krijgt, wat nu voornamelijk wel gebeurt en tegenwoordig meer een regel is dan uitzondering bij dit soort dingen.
Het gaat er denk ik meer om HOE Blizzard het heeft aangepakt. Die hebben een enorme Diablo presentatie beloofd wat een enorme hypetrain heeft laten denderen om vervolgens niks meer te zijn dan een mobile game. Veel hardcore Diablo fans hebben een duur ticket gekocht om bij die aankondiging te zijn en worden op deze manier on hun bel gespuugd. Ik snap die boosheid wel.

Wat Blizzard had moeten doen is vooraf aankondigen dat het om een Diablo mobile game zou gaan en dat b.v Diablo 4 of de Diablo 2 remaster in development zijn. Dan hadden ze de meeste backlash kunnen voorkomen.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 4 november 2018 13:52]

Als ik deze blog post mag geloven gaat het om iets gerelateerd aan Diablo maar niet "waar iedereen op hoopt" (aka Diablo 4) en dat er meerdere teams zijn die aan verschillende Diablo projecten werken. Dat je dit als die hard fan dan niet meekrijgt of verdrukt en toch nog hoopt op een Diablo 4 reveal heb je het toch echt meer aan jezelf te danken dat je zo immens teleurgesteld bent.

[Reactie gewijzigd door MonkeyJohn op 4 november 2018 13:33]

Het was een beetje alsof een grote nederlandse club een persconferentie geeft omdat ze een nieuwe aanwinst hebben. En dan komen ze met de nieuwe stagaire op de finance afdeling op de proppen. Dat soort gevoel hadden deze fans. Of dat terecht was, ik denk het wel. Maar ik denk ook dat het geen vergissing was en Blizzard dit gewoon heeft verwacht. Iedereen leest en hoort erover.

En zij weten ook wel dat er genoeg mensen zijn die ondanks hun bezwaar dit toch gaan spelen. Zeker in China.
Je snapt toch wel als er iets groots wordt aangekondigd dat met Diablo te maken heeft, je geld moet neerleggen om naar het event te gaan en wetend wat de meeste fans willen dat dit teleurstellend is?

Dat jij geen Diablo fan bent is prima, maar leef je eens in mocht je dat wel zijn

daarbij snap ik echt niet waarom je zulke moeite doet dit recht / goed te praten... want als ik lees hoe dit allemaal is gegaan is gewoon niet erg netjes

[Reactie gewijzigd door Sinester op 4 november 2018 17:36]

Het is alsof Ferrari hun nieuwe model uitbesteed aan Volkswagen. En op het onderstel van een Golf een Ferrari carrosserie plakt.
Nee, dat is niet het einde van de wereld. Maar Blizzard is een van de weinige game studios die bekend staat om hun afwerking van spellen. Als ze dan een spel uitbesteden aan een bedrijf wat 13 in een dozijn games maakt dan is dat ontzettend jammer want de kwaliteit van Blizzard gaat daarmee verloren.
Voorbeeld slaat nergens op. De remaster van W3 heeft niks met de mobile game van Diablo te maken. Daarbij wordt W3 door Blizzard zelf opgepoetst en blijft het punt bestaan dat Diablo niet door Blizzard gemaakt wordt en dus de Blizzard afwerking mist.
Daarbij als Ferrari refurbished Ferrari's zou verkopen dan is daar niks mis mee :P Remaster is zelfs een verbetering dus het zou een opgevoerde Ferrari zijn ofzo. :P
Jij komt hier aanzetten met je Ferrari :')
Ik heb het nergens over W3 (ik snap de onduidelijkheid en logica aan de hand van de games in de presentatie) maar een D2 remaster die "iedereen" liever wel had gehad. Persoonlijk zie ik niet zoveel verschil tussen de 2 manieren om met een minimale inspanning iets als een nieuw product proberen te verkopen.
Vervang W3 voor Diablo en het punt blijft hetzelfde. Als je het verschil tussen oppoetsen en uitbesteden niet snapt dan houd ik er over op.

:')
Het is uitbesteedt dus bij voorbaat al een slechte game? Tenminste dat is wat de strekking hier is op Tweakers zonder dat de meeste mensen het spel überhaupt nog geprobeerd hebben..
Weet jij hoe de precieze samenwerking tussen Blizzard en NetEase in elkaar steekt of ga je er vanuit dat Blizzard heeft gezegd: "hier zijn de skins, veel plezier, we zien je wel als je klaar bent"?

Shit verandert nou eenmaal, zo ook Blizzard en zeker ook de mensen die daar aan de games werken. Misschien dat er nu wel weer een of andere studio uit de grond schiet met oud-medewerkers, uit onvrede of wat dan ook, met wel de juiste visie (lekker inspelen op de markt) maar daar zijn dit soort "missers" ook voor nodig anders blijft het (de franchise?) maar aankwakkelen en verloederen. Maar goed dat willen de meeste mensen niet horen want die willen alleen de input en visies van mensen zien die er 15 jaar geleden werkten maar ondertussen niet meer.
Iedereen weet het: vroeger was alles beter. ("het bier was goedkoop en de chicks waren heter" - De Klojo's)

[Reactie gewijzigd door MonkeyJohn op 5 november 2018 17:35]

Met deze instelling kan je nooit een kritische mening uiten.....

Het is maar een spelletje...
Het is maar een auto..
Het is maar een gerechtje..
het is maar een videokaart...

enzovoort.

Dus omdat jij het niet van levensbelang vind (zoals vele dingen in het leven) mogen anderen geen kritische houding tonen ?

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 5 november 2018 03:49]

Het gaat niet om dit 'spelletje'.. het gaat om de toekomst van de franchise en de ziel van de developer.. Hetzelfde zou er geageerd worden als Rockstar niet met Red Dead Redemption 2 aan had gekomen maar met Red Dead Barfight for mobile.
Je voorbeeld klopt niet, in dit geval zou het vergelijkbaar zijn met een Nvidia gaming event waar ze dan een quadro kaart lanceren.
Maar Blizzcon is toch helemaal geen 'PC gaming only'-event maar gewoon een algemeen Blizzard event?
Dus dan zou het ook gaan om een "normaal" Nvidia event en niet specifiek gaming. Want anders klopt het ook niet meer wat jij zegt ;).
Maar het gesprek gaat steeds verder heuvel af dus ik wens iedereen veel sterkte toe in deze emotionele tijden van game presentaties.
Ik ben ongetwijfeld clueless maar dat heeft er niets mee te maken dat het geen exclusief diablo pc game event was, dat er dan 80% van de mensen speciaal daarvoor in de zaal zitten betekent niet het hele event daar dan op aangepast hoeft te worden. Het is Blizzard's event, als ze alleen maar mobile games willen aankondigingen moeten ze dat lekker zelf weten toch.
Tuurlijk moeten ze dat zelf weten maar doordat ze niet goed doorhebben wat voor mensen op dat event afkomen hebben ze nu het hele gedoe. Het is gewoon vrij simpel, de mensen die naar dat event gaan en zo'n presentatie bijwonen zitten gewoon niet te wachten op een mobile game. Snap ook niet goed wat je nou recht probeert te praten.

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 6 november 2018 02:46]

Waarom moet ik per se iets recht praten? Je kunt het ook gewoon loslaten dat het geen nieuwe pc game is geworden. klaar, niet meer over nadenken.
Ik ben niet diegene die zich er druk om loopt te maken.....
Het gaat er nu wel degelijk om. Blizzcon was voor de hardcore Blizzard fans. Het is een event waar je niet bij kunt zijn of mee kunt kijken zonder een deftig bedrag te betalen. Blizzard fans zijn voor 95% toch wel PC mensen, de rest zit op consoles.

En die mensen, die betalen voor Blizzard content, gemaakt door Blizzard zelf, voor PC (of consoles) krijgen nu een mobile game voorgeschoteld, die níet door Blizzard is gemaakt, waar niemand op zat te wachten.

Het is hun goed recht om te klagen. Ik weet niet hoe jij het ziet als je ergens voor betaalt en niet krijgt waarvoor je hebt betaald, maar dat geeft je wel degelijk het recht om te klagen.
ja ik denk het ook idd , zon hype creeren om nix , dat is hetzelfde als je zegt dat michael jackson komt optreden en als je binnen bent je dries roelvink ziet optreden , dat kan toch gewoon niet . ik zou als ik blizzard was me zoizo kapot schamen om alleen een mobile game aan te kondigen , blizzard kent de comunity echt wel en ze lopen er gewoon overheen ..
Een Diablo 2 remaster lag toch wel érg voor de hand.

Daarnaast vind ik het nogal frappant dat je nu precies dezelfde reactie hebt als Blizzard had op hun fans. "Blizzard is boven alle kritiek verheven, accepteer wat wij je aanbieden als het woord van god."

En dit op de grootste stage op een event waar 95% van je publiek de hardcore PC crowd is, en 5% consoles.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 4 november 2018 14:31]

Ik verdedig helemaal niets, ik heb helemaal geen sympathie voor Blizzard of de 'die hard fans' daarentegen. Ik heb alleen kritiek op hoe mensen tegenwoordig zo overdreven emotioneel worden over een presentatie van een spel en hun gedrag dat ze daarna laten zien.. het is altijd gelijk moord en brand schreeuwen en niks relativeren met voorgaande informatie want het is allemaal kut en niemand mag het verhaal van meerdere kanten proberen te bekijken. Stel je voor dat iemand het niet helemaal met je (de die hard fan) eens is! dan moet die natuurlijk gelijk helemaal achter de zogenaamde boosdoener (in dit geval Blizzard) staan :(
Natuurlijk zijn ze [Blizzard] niet boven alle kritiek verheven, hoe ze reageren op hun fans is misschien niet netjes nee, maar de fans zijn aan de andere kant net zo onfatsoenlijk door met z'n alle "boo" te gaan zitten roepen tijdens de presentatie.
"BOOOO!! rot op met je mobile copy paste game, ik heb mij mee laten slepen door de hype train en dat is jou schuld Blizzard BOOOO *huilie huilie*" klinkt toch heel erg anders als "Dit is teleurstellend/jammer/compleet de plank misslaan, ik (en vele anderen met mij) had gehoopt op een nieuwe release/reveal van een PC game, de verwachtingen lagen hoog. Mobile games zijn mijn ding niet dus ik laat dit gewoon aan mij voorbij gaan, maar misschien had je wel wat beter moeten communiceren dat het niet om een PC game ging om de verwachtingen wat bij te stellen en dat je dus eigenlijk een andere doelgroep probeert aan te spreken dan ons 'die hard fans'. De volgende keer blijf ik wel thuis of ga ik wat leuks doen van dat geld dat ik nu hiervoor heb uitgegeven." terwijl je in essentie hetzelfde zegt.

Natuurlijk probeert Blizzard nieuwe dingen te hypen, dat is gewoon marketing, maar iedereen beweert ook altijd dat ze daar niet intrappen.. je kan een bedrijf toch niet aansprakelijk stellen voor je eigen gedachten/hersenspinsels of hoe gevoelig je voor marketing bent? Bedrijven, mensen, alles verandert na verloop van tijd en dat er dan lui zijn die krampachtig vast blijven houden aan een gevoel dat ze 15 jaar geleden bij een spel en/of bedrijf hadden kun je alleen die mensen zelf aanrekenen.
Verder heb ik geen mening over het spel, het is sowieso niet mijn ding dus whatever.. daar ga ik mij dan ook niet op blindstaren hoe dat verder ontwikkeld is want dat doet er dan verder toch niet meer toe?
Ik heb de filmpjes gezien hoe men reageerde, niets mis mee toch? Waarom geen commentaar als er applaus is... Blizzard heeft nu het tegenovergestelde gekregen. Hoe laat je als grote groep weten het er niet mee eens te zijn? Daar een ander geluid te laten horen dan applause, zoals men gedaan heeft.

Een Booooo, is niets mis mee... mijn kin lag ook op straat toen uiteindelijk duidelijk werd dat het om een mobile game ging. Mijn eerste gedachte, zie en hoor ik dat goed... mijn tweede gedachte … O oooo en er gebeurde wat ik al verwachte. Geen applaus maar een boooo.

Er werd niets afgebroken er werd niemand gelinced, alleen maar het tegenovergestelde van een applaus een booooo en terecht naar mijn idee, nu het wel duidelijk is dat het geen Blizzard game is, maar een reskin van iets dat al bestaat waar het Blizzard en Diablo label aan gehangen is.

Dit heeft niets te maken met kinderachtigheid of overdreven emotionele reacties, die ik eigenlijk ook niet gezien heb, alleen terleurstelling.
Had het niet mooier kunnen verwoorden.
Nogal lastig om tussen een paar duizend mensen tegen een man op een podium een uitgebreide uitleg te gaan geven dat je bent teleurgesteld en het jammer vindt.
Als je jezelf presenteert op een gigantisch podium met publiek dan wordt je zo behandeld. Zowel gejuich als boe-geroep hoort hier dan bij.
Blijkbaar doet je het wel wat als je toch steeds hier je standpunten verdedigt. Ik snap je punt overigens volledig en ben het ook met je eens, je rationele denken klopt als een bus.

Als je geen binding hebt met het bedrijf of deze franchise, kun je er rationeel over nadenken en kom je snel genoeg tot de conclusies die jij hier trekt.

Echter, de fans, de trouwe fans, de mensen die op zulke events afkomen, die denken natuurlijk niet rationeel als het op hun franchise aankomt. Die komen daar om overrompeld te worden, die willen een 'emotional rollercoaster', die willen genieten van hun ervaringen daar. Die nemen alles veel te hoog op als het tegenzit en worden helemaal gek als het mee zit.. 2000 volwassen mannen als kleine meisjes zien giechelen? Het kan op BlizzCon :)

Dat is waarom men er zo over struikelt. Je rationale klopt, echter gaat het daar niet om :)
"Ik kon anders gewoon meekijken naar Blizzcon via een livestream op youtube en in de battle.net launcher zonder ergens voor te hoeven betalen hoor, of heb ik een of andere geheime presentatie gemist?"

Er zijn een heleboel videos die 'virtual ticket only' zijn, dus ja, je hebt wel degelijk een of andere geheime presentatie gemist :)
Ah kijk, dat wist ik niet. Ik weet wel dat er natuurlijk veel meer te doen is op zo'n event dan alleen de 'algemene presentatie' maar sommige dingen vertalen gewoon niet naar een scherm zoals de hands on demo's bijvoorbeeld. Ik vind het een nogal hoge prijs voor wat extra videotjes en streams van een panel.
Ik heb nu al elk jaar een virtual ticket sinds het beschikbaar is, maar dit jaar heb ik voor het eerst heel erg zitten twijfelen of ik het wel moest doen. Normaal was het ¤10!!!! goedkoper, dat vind ik nogal een price-bump. Het enige wat je dit jaar 'extra' had was dat je ook de classic-WoW demo kon spelen en volgens mij krijg je een gratis Overwatch hero? Of een Heroes of the Storm hero? Ik weet het niet precies, want ik speel beide spellen niet, maar het is IETS gratis in ieder geval. Volgens mij is er niets anders dan vorig jaar wat die prijs kan verklaren.

Oh, nu ik erover nadenk, de streams zijn langer terug te kijken.... woepie 🙂
Puur ter info (wil de prijs hiermee niet goed praten):
Je krijgt meer dan alleen wat extra videotjes en streams van een panel. Je kan ook een bepaalde demo spelen (World of Warcraft Classic) en krijgt meerdere ingame goodies (cosmetics skins etc.) voor de overige games van Blizzard. Bij sommige van deze ingame goodies zou normaal een bepaalde ingame/real life waarde aan hangen.
Kregen ze deze keer skins en goodies voor Diablo Immortal. :+
Die blog post was juist olie op het vuur. De ticket sale was toen al even voorbij, en om de hype die ze gekweekt hadden een beetje in te perken hebben ze die blog post maar even snel gedumpt.
Ze hebben de meningen die fans uiten in de YouTube comments verwijderd. Ondanks dat deze op een nette manier verwoord waren. Dit heeft niks te maken met het gedrag van de fans. Blizzard heeft deze situatie aan zichzelf te danken
Die hype is gecreëerd door fans, niet door Blizzard. En met Blizzcon trekt de aankondiging de meeste aandacht, dus die keuze is ook niet zo gek. Deze game niet op Blizzcon aankondigen had het Diablo 'slot' leeg gehouden, ook dat zou veel kritiek krijgen, er is immers buiten Diablo Immortal geen ander Diablo nieuwtje.
Zij wilden een nieuwe Diablo voor de PC zien
Tja, er zit een verschil tussen willen en kunnen. Je kan moeilijk iets laten zien wat er nog niet is. Diablo IV is heus wel in ontwikkeling, maar blijkbaar niet in het stadium om nu te onthullen. Fans zijn in dit geval echt niet realistisch geweest wat betreft hun verwachtingen en meegesleurd in de online hypes, gebaseerd op hoop en nep onthullingen.
Die game op *zich* is helemaal geen probleem. Het probleem ligt in dat ze dit als 'grootse aankondiging' hebben ingepland. Beter zou zijn geweest om geen diablo aankondiging te doen, en dit als extra voor of na de Q&A (over diablo in het algemeen) te doen, zo van "om toch iets concreets te kunnen bieden dit jaar hebben we een mobile game laten maken om jullie even zoet te houden".
Groot gelijk, maar het punt is dat Blizzard zichzelf altijd heeft geprezen als een bedrijf dat streeft naar kwaliteit om iets tofs neer te zetten voor zijn fans. Dat was voor veel mensen altijd de reden om bijna blind mee te gaan in wat ze ons voorschotelen. Maar tijden veranderen, en we zien dat ze weg lopen van hun oude normen en waarden. Het merendeel van hun consumenten /fans (dan wel in het verleden) zijn voornamelijk PC gamers. We zien nu dat ze dus een ander pad kiezen, dat voor het geld, in plaats van te luisteren naar de community. Daar krijgen ze direct feedback over tijdens hun aankondiging, en vanaf dat punt spelen ze het gewoon heel slecht uit. Ze hebben nooit op dit punt gestaan waar de gebruikers hun de rug toe keren. Nu is de vraag wat ze er mee gaan doen. Gaan ze door met in te zetten op meer winst en hun achterban verloochenen? Of draaien ze het om en gaan ze luisteren naar wat de fans willen?
De nuance is dat ze ook voor een andere kant kiezen en niet alleen voor pc game fans.

Blijkbaar is bij blizzard de hoop dat er in mobile games ook voor hun geld valt te verdienen. Dat pc gamers daar niet allemaal in volgen is begrijpelijk, maar pc games zijn ook niet meer een markt waar veel in valt te groeien. De hype tijden van gamen op pc liggen in het verleden en dat is niet handig als je een beursgenoteerd bedrijf boven je hebt.

Dit is niet het eerste mobile game van het bedrijf, daar hebben ze dus ook oude en nieuwe fans mee behouden en gekregen. De vraag is maar of de pc fans snappen dat blizzard ook dicht bij fans die een voorkeur voor mobile gaming hebben kan staan.
Het punt is dus niet eens dat er een mobile variant van diablo komt. Het punt is, dat je dit aankondigd, als laatste, op het grootste poium, op een duur evenement, waar toch echt 90% van de aanwezige, pc gamers zijn die al jarenlang jouw content op pc spelen en gewoon weg niet zitten te wachten op een mobile variant van hun faforiete pc games.... Als ze dit tussendoor hadden aangekondigt, en aan het eind nog een teasertje voor diablo 4 hadden gegeven was er niets aan de hand.
Over dat laatste staat dus in de tekst. Immortal komt er en er is bevestigd dat er 'meer' in de koker zit, maar waar verder niet over gesproken is.

Verloochenen is het natuurlijk ook niet, ze willen een bredere markt aanspreken dan PC en consoles alleen. Lijkt mij niets mis mee. Ja, ik snap de teleurstelling, maar vind (als groot Blizzard-fan) de reactie vanuit de fanbase écht overdreven. Blizzard heeft altijd iets achter de hand (zoals nu dus ook), uiteindelijk is de community weer happy en koopt wederom nagenoeg blind de nieuwe game.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 november 2018 11:05]

Het probleem is dat mensen 50 euro voor een virtual ticket betalen of nog vele malen meer voor een blizzcon ticket omdat er een diablo panel is, blijkt het een of ander chinees mobiel uitmelkspel te zijn. Ja dan voel je je genaaid. Hoe heeft gears of war, fallout, en elder scrolls hun mobiele game aangekondigd? Door het af te sluiten met een aankondiging van hun echte triple A game. Blizzard fans zijn geen mobiele gamers. Dat is de nieuwe generatie van kinderen die na 2000 zijn geboren. Logisch dat ze dat publiek willen bereiken, maar doe het niet ten koste van je fans. Ongelooflijk domme zet dit. Natuurlijk maken ze diablo 4 in de achtergrond. Maar als "beursgenoteerd bedrijf" zou je denken dat ze niet schijten waar ze eten.
Groot gelijk, maar het punt is dat Blizzard zichzelf altijd heeft geprezen als een bedrijf dat streeft naar kwaliteit om iets tofs neer te zetten voor zijn fans
dat kan toch nog steeds zo zijn? Alleen niet op de PC. Snap werkelijk waar niet wat hier nou precies een probleem van is. Wees blij dat Blizzard eens iets anders doet dan alleen maar deel xyz van product a op de pc uitbrengen...
dat kan toch nog steeds zo zijn? Alleen niet op de PC. Snap werkelijk waar niet wat hier nou precies een probleem van is. Wees blij dat Blizzard eens iets anders doet dan alleen maar deel xyz van product a op de pc uitbrengen...
Het spel in kwestie wordt niet door Blizzard zelf ontwikkeld, maar door hun partner: Netease.
Netease staat er om bekend hetzelfde pay-2-win riedeltje in een elke keer lichtelijk gewijzigd jasje op de markt te slingeren. De teller staat geloof ik zo onderhand op een stuk of 6 kloon-games, al dan niet van dezelfde master.

Als je trailers van Diablo Immortal langs de bestaande Netease games legt, kom je erachter dat het inderdaad een reskin is van hun titel Eternal Realm / Endless of God.


De games zijn ook dermate slecht qua uitmelken van de speler dat ze door chinese mobile gamers - waar mobile gaming echt een gevestigd iets is, zoals we hier PC en console gamers hebben - absoluut geweerd worden. NetEase troep komt er daar niet in. NetEase heeft in die kringen schijnbaar zelfs een nickname gekregen: "varkenshouderij", want dat is hoe ze met hun klanten omgaan.

De customer support en after-care met bugfixes is vaak ook een lachertje, ook met de westerse uitgaves van hun games. Dat kan wel eens het hele ding op glad ijs gaan zetten, mocht Blizzard voor zaken als patches van Netease afhankelijk blijven.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 4 november 2018 20:57]

Persoonlijk denk ik ook dat het prima is dat ze de mobiele markt op gaan. Diablo 2 achtige spellen werken prima op de telefoon, dus het zou raar zijn als ze het niet doen.
Echter de fout is hier om zo duidelijk de prioriteit op een mobiele game te zetten, hadden ze dit naast een aankondiging van Diablo 4 of Diablo 3 uitbreiding gezet, dan had het prima geweest, tuurlijk had er kritiek geweest op het feit dat het een reskin is van een spel die hetzelfde Chinese bedrijf heeft gemaakt, maar dan had er beter ingegaan.

Nu komen ze naar buiten met een 'geweldig' nieuw deel, dat gewoon een p2w port is op je telefoon. Heel dom en een slechte zaak.
Tegelijk aankondigingen haalt de aandacht van elkaar weg.
Dat is ook juist mijn punt. Hun grote aankondiging is een p2w spel, zo wil je als gigant als Blizzard niet in het nieuws komen. Je wilt zoiets dat het als extraatje komt: Blizzard kondigt Diablo 4 aan" en dan onderaan: "Tevens komt Blizzard aan met een Diablo op je mobiele telefoon", dan zijn de fans blij, en het P2W is dan extra.
En dat wilt Blizzard juist niet dat het als extraaatje gezien wordt. Dus samen zou niet slim zijn.

Ja de "fans" willen het maar dit is niet puur voor de huidige fans. De hardcore fans moeten er gewoon aan wennen dat Blizzard de ubergrote mobile market wilt bedienen. En het is aangekondigd als F2P games, niet pay to win. Of dat wel het geval wordt moeten we natuurlijk nog bekijken.

En dit zou juist er voor kunnen zorgen dat de mobile market interesse kan krijgen in de Diablo franchise en dan kondigen Diablo 4 maybe in de nabije (1-2 jaar) toekomst aan.
Geloof me, inmiddels hadden ze heel graag gehad dat het gezien werd als een extraatje.

Het is aangekondigd als F2P maar niet als P2W? Dit spel wordt gewoon P2W, in het origineel kan je niet meedoen aan de top tenzij je geld uitgeeft. Deze spellen richten zich op de zogehete whales (mensen die enorm veel geld uitgeven aan dit soort spellen), natuurlijk kan je het zoals al deze spellen gratis spelen, maar het betalen richt zich niet alleen op cosmetic maar voornamelijk op gear.
Voor de duidelijkheid, het origineel hier is Crusaders of Light, een spel lijkend op Diablo, waarbij de makers dus nu de boel voor reskinnen om het dan Diablo te noemen.

Tevens is Blizzard hier ook niet de developer, maar dat Chinese bedrijven, die hebben het spel al ontwikkelt.

Wat ze nu doen is niet slim, ik geloof echt wel dat dit spel een financieel succes wordt, maar Blizzard is een bedrijf die de illusie geeft dat ze spelers hoog in het vaandel hebben. Wat ze nu laten zien is dat ze echt veel meer om geld geven dan om de spelers, en daardoor zullen ze veel fans verliezen, en dat is financiel gezien heel dom.
Groot deel ben ik het mee eens.
Maar of dit soort spellen lekker werken op een mobiele telefoon, daarvoor is de besturing met een touchscreen niet echt geweldig naar mijn mening.
En anders BlueStacks en een gamepad? ;)
Of gewoon een pc met emulator.... Owh... Crap....
Ik heb een paar jaar terug zo'n spel op mijn telefoon gespeeld, en vond dat echt prima gaan. Dit soort spellen werken met hele grote hitboxen, vaak dezelfde attack(s), en je hoeft geen camera's oid te draaien, dat maakt het dat je alle besturing met 1 duim doet, en voorderest tick je op het icoontje van de juiste skill.
Als dat echt zo was dan hadden ze zelf wel die Diablo mobile game gemaakt in plaats van het uitbesteden aan een of andere vage Chinese developer

Het is gewoon een zeer cynische cash grab

[Reactie gewijzigd door Dexmael op 4 november 2018 09:53]

Zo'n "vager developer" zijn ze nu ook weer niet, Netease is al jaren (Volgens mij sinds 2008 of 2009) Blizzards partner voor China. Zij geven o.a. World of Warcraft, Diablo 3, Hearthstone, SC2, HoTS en Overwatch uit in China.

Maar ze zijn ook bijv. Partner van Microsoft voor Minecraft in China en geven volgens mij bijv. ook Eve online uit in China.
Geven uit, maar alles van Blizzard is altijd 'inhouse' ontwikkelt (HotS niet 100% zeker), als jij nu een 3rde partij de game laat maken wat in de basis een reskin/mod is op bestaande games, klinkt gewoon iets te simpel/cheapy voor het niveau van Blizzard.
Vraag is natuurlijk of ze dat ook doen. Dat ze die engine gebruiken lijkt me eigenlijk wel duidelijk, maar ik zie eigenlijk nergens dat Netease alle ontwikkeling doet, ik kan me bijv. goed voorstellen dat het Blizzard de lore , de verhaallijnen, eventuele cinematics, de art en assets, voice acting en al van dat soort zaken uitwerkt.

En dan kan het best een game worden met een, voor mobiele games, goede kwaliteit. Neemt niet weg dat ik er zelf geen fan van ben, maar ik kan me goed voorstellen dat Blizzard meer op mobile wil doen.
Maar als het meer is dan een 'simpele' reskin, dan had Blizzard er goed aan gedaan om er meer werk van te maken voor de aankondiging, zodat het niet op een 'simpele' reskin lijkt. Daarnaast hadden ze ook beter eerder goed na kunnen denken over het verdienmodel voor het spel, waarmee ze dan ook meer duidelijkheid hadden kunnen geven tijdens de presentatie.

Nu lijkt het er gewoon op dat Blizzard een Diablo skin legt over een bestaand spel, waarbij je allerhande obstakels hebt om door te spelen, tenzij je er weer wat geld tegen aan gooit. Juist omdat zaken onduidelijk blijven geef je de mensen het gevoel dat dit gewoon een goedkoop snel projectje is van wat designers die een skin uitbrengen voor een bestaand spel. Daar zit de pijn nu juist.

Stel je voor dat Ferrari een geheel nieuwe Ferrari gaat aankondigen. Iedereen komt er op af. En wat blijkt? Het gaat om een nieuw bodywork welke gebouwd is op het chassis van een Ford Mustang met een Ford Mustang motor er in. Worden de Ferrari fans heel blij van...

[Reactie gewijzigd door dahakon op 4 november 2018 14:33]

Stel je voor dat Ferrari een geheel nieuwe Ferrari gaat aankondigen. Iedereen komt er op af. En wat blijkt? Het gaat om een nieuw bodywork welke gebouwd is op het chassis van een Ford Mustang met een Ford Mustang motor er in. Worden de Ferrari fans heel blij van...
Alleen in dit geval gaat het niet om een Ferrari-Ford vergelijking maar eerder met een Ferrari-Dacia. Dus ook al doe je een Ferrari motor erin het blijft een Dacia.
Is ook uit de lucht gegrepen. Je weet niet wat de deal is en of Blizzard aandelen heeft in NetEase. Wellicht zit in de deal een overname clausule. Uiteindelijk 'is' het product van wie de rekening betaald en wat er overeen gekomen is onderling.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 november 2018 10:58]

Je kan alles wel goed praten maar de Aziatische markt heeft afgezien van uiteraard Japan de game industrie alleen maar schade berokkend met de introductie van zeer dubieuze verdienmodellen waar alleen aandeelhouders en executives beter van worden dus vergeef mij als ik weinig vertrouwen in dit spel heb

[Reactie gewijzigd door Dexmael op 4 november 2018 15:19]

zeuren over een cash grab bij een commercieel bedrijf.. |:(
Er zijn ook ondernemingen die wel staan voor hun producten dat jij al zo afgestompt bent door de verandering van de game industrie de laatste 10 jaar dat je niet eens meer in staat bent om dat onderscheid te maken daar kan ik verder niks mee
Ik vraag me af of ze die conclusie ook zouden hebben gemaakt mochten ze niet door Activision zijn overgenomen. Sinds die overname heb ik het gevoel dat de focus is verschoven naar het genereren van zoveel mogelijk cash dan het maken van goed games.
Activision en Blizzard zijn alleen al samen sinds 2008. Dan had je dit al moeten zeggen bij Overwatch, HOTS, Hearthstone, Starcraft 2 en Diablo 3.
Dat klopt ook ongeveer wel... Lootcrates, cardpacks, split up content, en real life auctionhouse
ActivisionBlizzard bestaat al een hele ruime tijd. Was al zo ten tijde van Diablo 3 volgens mij. Dus nee, lijkt mij zeker niet sinds de overname, maar sinds er een ander bestuur er is. ;)
Het probleem is dat Blizzcon er is juist voor de die-hard fan is. En die fan-base moet traditioneel (even afgezien van Heartstone) niks hebben van mobile games. Vervolgens dacht iemand bij Blizzard dat het een goed idee is om een mobile game, welke een reskin is van een al bestaande Chinese loot-clicker/tappers, aan te kondigen als -grote laatste aankondiging- op Blizzcon, in de United States of 'Merica in freakin' Texas waar al niet zo'n liefde is voor China (het hele Trump verhaal etc etc) en alles wat daar mee te maken heeft.

Onhandig is het op zijn minst, ik zou het zelfs eerder PR incompetentie willen noemen.

Tuurlijk, grote bedrijven willen ook 'a piece of the pie' van de Chinese loot-clickers/tappers. Dat is helemaal geen probleem! En ik denk ook dat 99% van de mensen geen probleem hebben met een Diablo mobile game, zelfs al is het een reskin. Maar had het dan als Bethesda gedaan: "Hier is TES Blades, een mobile game waar we erg trots op zijn! Maar maak je geen zorgen, hier is een aankondiging dat we ook met TES VI bezig zijn!" Niets van dit alles bij Blizzcon...en -dat- is waarom er een meltdown bezig is op het internet. Even terzijde dat TES Blades wel zelf door Bethesda wordt gemaakt en een nieuwe benchmark gaat zetten voor graphics op mobile....en dat Diablo geen potten gaat breken zoals het er nu uit ziet + early previews.

Om nog maar te zwijgen over de oliedomme 'but you all have phones, right?' uitspraak? Natuurlijk jongen, ga je die-hard fanbase en de mensen die veel geld hebben uitgegeven om bij je event aanwezig te zijn te kakken zetten. *zucht*
Volgens mij is Blizzcon toch niet in Texas, maar in Anaheim, California?
Blizzcon vind inderdaad plaats in het Anaheim Convention Center in Orange County California (+/- 1200km verwijderd van de dichtstbijzijnde Texaanse grens).

edit:typo

[Reactie gewijzigd door Joever op 5 november 2018 13:55]

Ik had op die uitspraak ook een reactie verwacht eerlijk gezecht...

Tuurlijk heb ik een mobiel, ik heb ook eenn verschrikkelijke overpowered game pc staan, met ultrawide scherm, zodat ik al het harde werk van de artiesten en developers die aan jullie games werken kan waarderen op de best mogelijke manier, en niet op ern 6 inch schermpje eaar mijn duimen ook nog in de weg zitten!

Zo iets
Dit heeft eigenlijk niets te zien met een vocal minority. Diablo 3 is al een lange tijd zonder enige update/patch/content, buiten de ladder reset.
Als je dan op Blizzcon doodleuk komt verkondingen dat de volgende tak in de franchise een mobile game wordt ga je op je bek, ook al is dat Blizzard op dat moment.

Er is geen nieuws van hun huidige game of van hun "vele" projecten waar Adham mee afkomt, dat is gewoon een standaard antwoord voor de groep te sussen.
Ik heb veel respect voor Adham, maar dit antwoord is gewoon niet correct en hij zegt even weinig als die andere announcement vorig jaar. Blizzard weet op dit moment gewoon geen kant uit met Diablo.

Als men nu eens een roadmap had laten zien van hoe zij het zien in het Diablo franchise en daarna die mobiele game aankondigen was de backlash nooit zo groot geweest. Maar neen Blizzard schiet hier letterlijk in eigen voet.

Dit is gewoon een klassiek voorbeeld waar wij bij de WoW community al een aantal jaren mee kampen, Blizzard is het gevoel met de community gewoon kwijt.
Laat ze maar even eens goed op de bladeren zitten, ze gaan er alleen maar beter uitkomen.

Laat ons ook niet vergeten dan een andere dev het zware werk al heeft gedaan, de foundation van het spel ligt er al en je kan ze beide vergelijken, combat is zowaar identiek.

[Reactie gewijzigd door Lyca op 4 november 2018 11:33]

Wat je zegt klopt ook wel. Maar van zo'n aankondiging ga je gewoon niet een main event maken tegenover je hardcore fans. Die mensen die wel een kaartje hebben gekocht en wellicht ver hebben moeten reizen om bij Blizzcon aanwezig te zijn. De mensen die voornamelijk op een telefoon/tablet games spelen, zullen dat niet snel doen. Daarom is deze aankondiging mede zo slecht. Als je het zou brengen als een project naast een D4 of een D2 remaster, was er niks aan de hand geweest. En zo fijn gingen ze nou ook niet met de zorgen en kritiek om die het had opgeleverd.

En ik vraag mij toch echt af of er mensen zijn die echt intensief op een telefoon gamen. Duimen nemen je halve scherm in, verhaal is eigenlijk niet relevant want men wilt alleen maar snel wat spelen. En hoe gaat zo'n spel met je batterij om?
Intern zullen ze met behulp van Heartstone de cijfers wel hebben van mobile vs pc en daarmee hebben besloten dat mobile meer aandacht verdient.
Het is niet Blizzard fans, maar specifiek Diablo fans. En Heartstone spelers is een heel andere type doelgroep met heel verschillende verwachtingen, daar zal vast wat overlap mee zijn met D3, maar verwacht geen legioenen...

HS is gebasseerd op het CCG model, specifiek als inspiratie 'Magis - The Gathering', dus daar zat altijd al een microtransactie booster pack model in, als mensen anders verwachten dan snappen ze het CCG concept niet. Er zijn zat goede kaart spellen die dat concept niet gebruiken, ook op mobile devices (Star Realms en Ascension zijn twee goede voorbeelden). De PC versie was daarop gebaseerd en gezien het type spel, uitermate geschikt voor mobile devices van die tijd.

Nu is het issue hier, het is de primaire aankondiging voor Diablo op Blizzcon, aan een publiek dat PC centric is en het ook nog eens niet zelf bouwt maar een Chinese uitmelk in de arm heeft genomen. Ik kan heel goed begrijpen waarom fans dit niet leuk vinden.

En wellicht dat de D3 naam op mobile voor veel zieltjes zorgt die normaal niet op de PC gaan spelen en dat men hier wellicht wat inkomsten uit gaat halen, maar ik denk dat maar weinig mensen verwachten dat deze spelers kiezen voor op de PC te gaan spelen. Echter zie ik wel eerder gebeuren dat ze op een console gaan spelen...
Helaas voor ons doet hun mobile segment het heel erg goed, aldus hun quarterly call https://i.imgur.com/dFigNou.png.

Ik snap de ontzettende teleurstelling maar al te goed. Je verwacht als dedicated fan een kwaliteitsspel voor de standaard platformen, niet een mobile cashgrab door een Chinese developer die infamous is voor zijn MTX implementaties.

Want laten we heel eerlijk zijn; de mobile 'game' industry heeft een zeer welverdiend stigma. Het puilt uit van de copy-paste games met titels die je hond nog laten janken ("Ultra Adventure: Super Quest Adventure" of iets dergelijks), vaak nog met een smerig verdienmodel ook. Het is simpelweg voor het merendeel niet-gamewaardige troep, met heel af en toe een daadwerkelijk goede game. Helaas pakt vooral de nieuwe, jonge generatie die nu opgroeien met een mobieltje deze rotzooi op, waardoor die markt steeds groter en invloedrijker wordt.
Heb je cijfers dat mobile gaming een grotere markt is dan console+pc gaming? Dat geloof ik namelijk niet.
https://newzoo.com/insigh...8-mobile-games-take-half/

Google het maar eens zul je zien dat dat al een paar jaar zo is.
Blizzard is en blijft een bedrijf.
Dat mensen daar nog niet achter zijn met hun trackrecord. WoW wordt al 14 jaar in leven gehouden zonder een opvolger in het vooruitzicht. SC2 is uit elkaar getrokken om als 3x full price te kunnen verkopen. Overwacht blijft een TF2 clone, maar wordt op handen gedragen want Blizzard. Heartstones is een run of the mill digital tcg maar wordt op handen gedragen (en flink gesubsidieerd door de dure "packs") want Blizzard. D3 zou constant content moeten krijgen maar ik vind dat seasonal bijzonder behoorlijk mager.

Iedereen wordt schijnbaar ook wild van de W3 oppoetsbeurt, niet in de gaten hebben dat W4 daardoor nog wat jaartjes langer op zich kan laten wachten.
Project Titan moest de opvolger worden van WoW, maar 'it was not fun to play'. Ik weet nog steeds niet wat er verder mee gedaan is nadat het een nekschot kreeg....

Edit: Nevermind, blijkbaar werden de restanten gebruik voor Overwatch.

[Reactie gewijzigd door MicBenSte op 4 november 2018 13:09]

Ik vind de huidige trend van de oppoetsbeurten ook een beetje stom. Dat komt over alsof je niet goed genoeg bent om een nieuw, origineel spel te maken. En het betekent dat het ten koste gaat van het maken van een nieuw spel.
Ik denk dat minority wel meevalt ik heb ook de aankondiging gekeken en hoewel ik niet keek voor diablo was ook mijn reactie: "meh" iets wat duidelijk gedeeld werd door het publiek in de zaal getuige het ontbreken van geklap en gejuich. Ik snap dat ze een nieuwe markt willen aanboren, maar blizzcon was duidelijk niet de plaats om dit te doen.
Een “vocal minority” ja? Heb je de stream van BlizzCon gezien? Dat was geen minority hoor.

Daarnaast heeft Blizzard geprobeerd om bepaalde reacties te verwijderen, is de trailer meerdere keren gepost om zo like/dislike ratio te resetten en was de eerste reactie van een van de developers “hebben jullie geen telefoon dan”

Voor de Diablo franchise is dit gewoon erg jammer.
Waar haal je die informatie nou weer vandaan? Creation club was en is een ontzettende flop. En zeker weten niet succesvoller als mods.

Iedereen weet dat de Creation club betalen voor mods is die je anders gratis kan krijgen. Dat vond niemand acceptabel. Dus ik snap echt niet waar je vandaan haalt dat het zo'n groot succes zou zijn.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 4 november 2018 16:15]

Reken even na hoeveel downloads de Unofficial Survival Mode Patch heeft en vergelijk het met het aantal mensen die mods gebruiken + op PC zijn. Kun je toch wel zeggen dat er een miljoen downloads waren voor Survival Mode, en dit op een jaar tijd.
Bij fallout hebben de 2 populairste mods 7.4, en 6 miljoen downloads.
https://www.nexusmods.com...ab=popular+%28all+time%29
Skyrim?
https://www.nexusmods.com/skyrim?tab=popular+%28all+time%29
22.3 en 19.7 miljoen.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 5 november 2018 22:33]

En als je even op een mod geklikt had, dan wist je dat dit geen unieke downloads zijn. De meest populaire mod heeft 3 miljoen unieke downloads (en 22.3 miljoen totale downloads als gevolg van updates, reinstalls enz).

Deze mod was bovendien gereleased op 19 november 2011. Niet alleen heeft de mod 7 jaar gehad om downloads te garen, maar de mod was reeds beschikbaar in de piekdagen van Skyrim.

Een Creation Club-item dat in een jaar (meer dan) een miljoen downloads krijgt, is succesvoller dan een mod die tijdens de hoogdagen van Skyrim in zeven jaar drie miljoen downloads krijgt.
Aan de ene kant snap ik dat sommige fans teleurgesteld kunnen zijn, maar tegelijkertijd denk ik ook: get a f***ng life! Het is een spelletje, het is nog niet eens uitgebracht en als pc/console gamer kun je hem gewoon overslaan. Of mis ik iets wat het oh zo giro 555 maakt?
Blizzcon is een conventie waar de diehard fans naartoe gaan: 99% hardcore PC gamers. Ze hebben grof betaald om daar binnen te komen, een event wat vooral voor de fans is georganiseerd.

Voor Immortal heeft Blizzard echter het event gebruikt voor een "externe" aankondiging, waar al die bezoekers niet op zaten te wachten. Blizzcon is geen publiek event, je moet betalen om er bij te zijn of om te kunnen kijken, en dan produceren ze content waar niemand van dat betalend publiek oo zat te wachten.

Kwestie van de plank gigantisch misslaan.

Het youtube debakel wat zich nu hierom afspeelt is alleen maar de cherry on top.

Wat zou jij doen als je niet krijgt waarvoor je betaalt?

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 4 november 2018 11:41]

Aaah. Dat verklaard voor mij een heel stuk van de verontwaardiging van publiek ter plaatse. Alsof je een kaartje voor je favoriete artiest koopt, maar het opeens een totaal andere band blijkt te zijn.

De verontwaardiging voor de rest van 'het internet' gaat mij dan nog wel wat te ver..

Bedankt voor de uitleg! :)

[Reactie gewijzigd door T!mothy op 4 november 2018 22:51]

Het gaat TBH niet zo zeer op dat ze diablo naar mobiel willen brengen, het gaat om het hypen van de hele fanbase van de game, al maanden lang wordt er gewacht op wat Blizzard gaat doen, er werden video en posts geplaatst vanuit Blizzard waarbij ze zeiden dat er mooie dingen gingen komen voor Diablo.

Later werdt dan al subtiel gezegd dat ze weten dat wij wachten op Diablo 4 en dat dat nu nog niet zo ver is om aan te kondigen, dat was prima gedaan. Maar maakte wel de verwachting nog groter bij alle fans, 'WAT DAN WEL!!??' veel mensen hoopte daarbij op een Diablo 2 remake, misschien toch een kleine tease van Diablo 4? (al was dat maar 1 screenshot geweest), maar want kondigen ze dan aan? Diablo mobiel. NIEMAND van de fans die daar op zit te wachten.

Ik snap niet dat Blizzard dit niet had zien aankomen en vind het echt te bizar voor woorden dat de 'grote' aankondiging van Diablo is geworden. Had diablo mobiel aangekondigd en had serieus 3 seconde trailer laten zien van Diablo 4/Diablo 2 remake, of iets anders groots waar ze dan mee bezig zijn en iedereen had op de banken staan gillen.
Als een fanbase zich laat hypen door teasers en fans zelf verkeerde aannames doen over wat ze hopen? Ik vind dit een beetje als het verkeerde cadeau krijgen en dan klagen bij de gever dat die andere hoop had gewekt. Het zou natuurlijk heel prettig zijn als eigen verwachtingen over iets leuks waar je op hoopt uit komen. Maar de game industrie is gewoon een industrie die geld wil verdienen en ook nieuwe markten en klanten zoekt. Als een bedrijf je als klant het idee geeft dat je waardevol voor ze bent kan je dat beter niet persoonlijk opvatten. Zeker als het bedrijf zo groot is dat ze groot geld aandeelhouders tevreden moeten houden. Die aandeelhouders leken zich niet echt te verheugen op het effect van de de pr of vermeende hypes. Misschien moeten gamers zich dus ook eens wat beter in een bedrijf verdiepen in plaats van in de mooie reclames en teasers?
Dit is altijd een interessant dilemma; ben je verantwoordelijk voor wat je zegt of ben je verantwoordelijk voor wat de ander hoort?
En in een kado-gever situatie ben ik het met je eens dat je vooral verantwoordelijk bent voor wat je zegt.

We praten hier echter over de PR afdeling van een enorm grote organisatie. En daar ligt de verantwoordelijkheid toch echt anders. Die PR organisatie heeft als belangrijkste doel de promotie en image van het bedrijf. En in The Real World ben je dan dus verantwoordelijk voor wat de ander hoort. Als de ander door de enorme hype een verwachting heeft dan is dat een verwachting die door de PR afdeling gemaakt is; we praten hier niet over 1 persoon met die verwachting maar een hele community waarmee sociologie en massa-psychologie er bij komt kijken. Dit is niet meer één leek die een verwachting wekt bij één persoon, dit is een gigantische afdeling die gebruik kan maken van wetenschap om te begrijpen wat ze bij een grote groep mensen voor verwachting gaan wekken.

En daarmee heeft de PR afdeling van Blizzard dus simpelweg gefaald....
Ik hoor de mobile gamers niet klagen en blizzard is als merk in combinatie met de nieuwe mobile game weer vol in het nieuws. Falen bij een deel van je klanten is niet altijd falen in de pr voor je bedrijf. Vergeet niet dat blizzard hier een strategische keuze heeft gemaakt door meer op mobile gaming te focussen. Dat pc gamers een ander idee hadden is niet perse een pr faal als ze daar minder op richten.
En wellicht dat de eerst volgende Blizzcon hierdoor naast de gebruikelijke doelgroep bezocht wordt door een heel nieuwe marktsegment.
Vanuit zakelijk oogpunt is dit inderdaad een goede keuze. Een gemakkelijke manier om meer geld binnen te halen. Al die fans die nu zuur zijn komen de volgende keer toch wel weer als de volgende PC Diablo aangekondigd wordt.
Ja dit was precies het voorval. Ik keek gisteren een stream van DatModz, wie samen met Quin69 een van de grotere Diablo streamers is. En die had dus dit getweet : https://twitter.com/DatModz/status/1058796151158251520

De meeste fans zijn extreem teleurgesteld omdat de mobiele game focus een complete shift in playerbase is, en dus omdat er geen ander nieuws was, vrezen dat er niets voor PC/Console komt.
Ik zat er wel op te wachten... Dus niemand?
Niemand is wel overdreven indd maar blizzcon heeft een fanbase dat voor 99% PC gamers zijn. Dit was niet het platform om alleen een mobile game aan te kondigen. Als het in combinatie was met een pc sneakpeak dan was er niets aan de hand geweest
99% is ook weer iets wat zomaar even uit de lucht wordt gepakt... We vergeten even dat Heartstone ook op de Tablet/Telefoons wordt gespeeld? Diablo wat op consoles beschikbaar is?

Zomaar iets roepen als NIEMAND speelt het of, 99% speelt op de PC is zo onzinnig en komt meer over als "wij willen het niet dus praat ik maar voor iedereen".

Zelfde als Warcraft 3 Reforged waar hier op Tweakers nogal negatief over wordt gedaan... Kijk je op de Warcraft websites dan zijn mensen juist veel positiever :)
En wellicht wil Blizzard daar vanaf. Willen ze meer dan alleen PC gamers.
Lijkt mij ook interessant. Ik heb geen andere (recente) hardware waar ik spelletjes op wil spelen.
Wat als Blizzard wel degelijk gelooft in de kwaliteit van Immortal en het aankondigde op Blizzcon omdat men er trots op is?
Ze hebben een x aantal maanden voor Blizzcon gezegd dat ze met meerdere projecten bezig zijn en dan komen ze met een mobile game. Really???
Die hadden ze tussen neus en lippen moeten aankondigen, niet als main event.
Dit hadden ze mijlenver kunnen zien aankomen....
De fans ook... Als ze nu al Diablo 4 (aankondiging) verwachten zijn ze ook niet snugger. Focus ligt gewoon erg op Overwatch en Hearthstone en dan dus WoW en WC3 ook nog.

Van te voren aangegeven dat er meerdere projecten zijn en dan is het logisch dat ze Blizzon gebruiken of iets aan te kondingen. Blizzard had zeker dingen slimmer kunnen doen maar mensen reageren nu ook te overdreven.
Of dit wat wordt of niet geen idee, maar ik wacht rustig af. Wordt dit niks, blijf ik rustig wachten. :)

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 4 november 2018 12:10]

Ze hebben heel stom de aankondiging voor de Switch niet op Blizzcon gedaan maar los.
Als ze dat hadden omgedraaid was er waarschijnlijk niet veel aan de hand.
Dat had weinig met Blizzcon op zich te maken, wat was de gewoon de timing zelf. Ze gaan niet zo'n relatief kleine aankondiging zo lang mee wachten zodat ze het op Blizzcon kunnen 'gebruiken'.
En ze zullen eerder meer Switch exemplaren verkopen met een eerdere aankondiging dan één op Blizzcon.
Er was van te voren gezegd dat ze met meerdere Diablo projecten bezig waren. Niet in het algemeen voor Blizzard (je mag hopen dat ze met meerdere projecten bezig zijn voor zo'n grote developer). Maar specifiek voor Diablo. Dus als ze dan alleen met een mobile game aankomen dan snap ik dat er veel mensen teleurgesteld zijn.
Bij Fallout shelter was 't wel goed gedaan.

Nieuwe Fallout 4,
But wait, there's more. Iedereen blij!

Nu moet ik wel zeggen dat mensen veel te negatief zijn constant, ik ben vrij groot fallout fan sinds de eerste game; maar al die haatreacties op 76, spel heeft veel potentie. Als je iets wil weten van 'n spel moet je het spelen of gewoon gameplay video kijken zonder commentaar van anderen. Momenteel is alles ruk als je er informatie over zoekt.
Precies. Als ze het zo hadden gedaan was er alleen maar gejuich en hosana gehoord vanuit de zaal en media.
Praat over de projecten die lopen, update mensen, en kondig als wachttijdoverbrugger de mobile game aan.
Maar nee, Blizzard moest het weer anders doen....
Blizzard is hier zo enorm de bocht uitgegaan. Daarom niet per se met het aankondigen van een mobile game (ieder zijn ding) maar met de manier waarop ze reageerden op de kritiek. Duizenden negatieve reacties op Youtube werdern verwijderd (wat de storm aan kritiek alleen maar deed aanzwellen) en ook slaagden ze erin om downvotes te verwijderen. Zo waren er 262000 dislikes geregistreerd en toen ik een uurtje later keek waren dat er nog 'maar' 206000. Dit debacle is een regelrechte schande voor het bedrijf en een prachtig voorbeeld hoe niet om te gaan met kritiek...
Ik vind het eerder een prachtig voorbeeld van hoe de "community" eens naar zichzelf moet kijken. Blizzard mag altijd nog zelf weten welke games ze uitbrengen, voor welke platformen en dan ook nog eens hoe ze dat communiceren.

Komt iets niet uit voor jouw platform? Dan mag je teleurgesteld zijn, maar om nou meteen alles de grond in te boren en compleet zonder nuance als een kudde losgeslagen wild vol op dat bedrijf te duiken is echt niet normaal hoor.

De huidige generatie moet eens leren dat bedrijven helemaal niets verplicht zijn aan hun klanten als het gaat om nieuwe producten die ze uitbrengen. Als Philips morgen een auto uit wil brengen moeten ze dat lekker zelf weten, daar hoef jij als consument geen goedkeuring voor te geven.

Is het verwijderen van berichten goed te praten? Nee, eigenlijk niet, maar, als die berichten verzanden in het compleet kansloos bashen van een product omdat het niet is wat jij er van gehoopt had mogen ze van mij prima hun gang gaan. Een zinnige discussie komt van twee kanten, en ze zijn niet verplicht wat te doen met mensen die niet uit zijn op een zinnige discussie.
Kijken hoelang die vlieger opgaat, als ineens iedereen dat bedrijf zou boycotten.

Want ze maken toch alleen maar games voor hunzelf right?

Dat heeft niks mmte maken met wat jij zegt, de grote aAa bedrijven hebben moeite na de community te luisteren.

Het is meer je klanten iets opleggen en dwingen van zaken waar niemand om vroeg.

Er wordt niet geluisterd, niet door EA, Ubisoft, Activision en nu doet Blizzard het ook.
Waarom zou je nog alles slikken wat ze doen. Blizzard stond altijd synoniem voor kwaliteit nu denk ik wel weer 3x na voor ik een Blizzard game koop. Zo boycot ik nu EA en in mjndere mate Ubisoft en Activision.

De community geeft precies aan wat ze nodig hebben of willen. Als je dat negeert of niet erkend dan mag je als klant best boos zijn, omdat je nu al zovaak in de aAa niche een dolk in je rug hebt gekregen.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 4 november 2018 10:26]

Als Blizzard spellen maakt die je niet leuk vind hoef je ze toch niet te kopen? Dat merken ze dan inderdaad vanzelf, maar zelfs dan hoeven ze niet naar je te luisteren. Niet best voor het businessmodel, maar het hoeft nog steeds niet.
Het is meer je klanten iets opleggen en dwingen van zaken waar niemand om vroeg.
Wat een klinkklare onzin zeg.. Niemand en dan echt helemaal niemand verplicht jou om die spellen te kopen?
Er wordt niet geluisterd, niet door EA, Ubisoft, Activision en nu doet Blizzard het ook.
Waarom zou je nog alles slikken wat ze doen. Blizzard stond altijd synoniem voor kwaliteit nu denk ik wel weer 3x na voor ik een Blizzard game koop. Zo boycot ik nu EA en in mjndere mate Ubisoft en Activision.
Ze hoeven toch ook helemaal niet te luisteren? Als ze geen dingen maken die je niet leuk vind hoef je ze ook niet te kopen.
De community geeft precies aan wat ze nodig hebben of willen. Als je dat negeert of niet erkend dan mag je als klant best boos zijn, omdat je nu al zovaak in de aAa niche een dolk in je rug hebt gekregen.
Teleurgesteld zijn, ja, boos zijn, nee. Ze hebben absoluut 0 verlplichtingen naar de community. Ik snap niet helemaal waar het idee vandaan komt dat ze verplichtingen hebben naar de "fans", ja het zou goed zijn als ze luisteren, maar het hoeft echt niet.

Bovendien zijn er een x aantal schreeuwers, maar ik ben benieuwd, als het spel dadelijk alsnog 10 miljoen keer verkocht wordt was er blijkbaar toch vraag naar? Dan is het nog steeds niet wat jij of jouw deel van de community graag gezien had, maar voor een blijkbaar veel grotere groep toch echt wel een hit.
Als Blizzard spellen maakt die je niet leuk vind hoef je ze toch niet te kopen? Dat merken ze dan inderdaad vanzelf, maar zelfs dan hoeven ze niet naar je te luisteren. Niet best voor het businessmodel, maar het hoeft nog steeds niet.


[...]


Wat een klinkklare onzin zeg.. Niemand en dan echt helemaal niemand verplicht jou om die spellen te kopen?


[...]


Ze hoeven toch ook helemaal niet te luisteren? Als ze geen dingen maken die je niet leuk vind hoef je ze ook niet te kopen.


[...]


Teleurgesteld zijn, ja, boos zijn, nee. Ze hebben absoluut 0 verlplichtingen naar de community. Ik snap niet helemaal waar het idee vandaan komt dat ze verplichtingen hebben naar de "fans", ja het zou goed zijn als ze luisteren, maar het hoeft echt niet.

Bovendien zijn er een x aantal schreeuwers, maar ik ben benieuwd, als het spel dadelijk alsnog 10 miljoen keer verkocht wordt was er blijkbaar toch vraag naar? Dan is het nog steeds niet wat jij of jouw deel van de community graag gezien had, maar voor een blijkbaar veel grotere groep toch echt wel een hit.
Je snapt nog steeds niet dat dit al 10 jaar aan de gang is, en men luisterd naar investeerders v.s klanten? Ze hebben natuurlijk al het recht om te maken wat ze willen, wij hebben ook al het recht om te laten merken als we iets NIET willen.

Dat is hetzelfde als met Call of duty, het wordt nog verkocht maar kwalitatief is het echt geen vooruitgang, eerder achteruitgang. Je kan steeds minder, betaald steeds meer voor een copy-paste product elk jaar.

Ik ben het niet met je eens dat men hun onvrede niet mag laten blijken, dat iets vaak verkocht wordt betekend niet dat het meteen goed is.

Zoals ik al zei, ik koop die shit niet meer maar toon wel mijn onvrede hoe deze bedrijven zo van het padje af kunnen hebben raken(en ik ben niet de enige). Value takers i.p.v value givers :)

De games worden steeds meer dumbed down zodat meer mensen het kunnen spelen, dat speelt ook mee.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 4 november 2018 10:51]

Maar het werkt dus waarom zouden ze het dan anders doen.
Klopt. We zullen zien waar dit op uitloopt. Er zijn tal van games die je oneindig lang kan spelen voor een paar euro's.

Ik neem men popcorn en kijk toe hoe de gehele industrie zijn investeerders verliest nu ze AL het geld hebben dat zowat in de markt steekt maar nu NOG moeten groeien om ze blij te houden. Ergens is een grens. De grootsten laten hun eigen in met de lelijkste praktijken, de grens is bereikt.

Lean back and watch.
Maakt toch niet uit. Er zijn tegenwoordig vele alternatieve publishers die geen dumbed down games uitbrengen.

Kijk naar insurgency (1 van de betere shooters), factorio, Cities:skylines (beste city builder), 7 days to die, Assetto Corsa (fantastische racing game), etc etc.

Misschien moet sommige publiek gewoon inzien dat hun "van oudsher" favoriete publisher een ander publiek aanspreekt. En laat ze maar. Zet die publishers gewoon op je persoonlijke blacklist, en je hebt er geen last meer van. Bij mij staan EA, Ubisoft, en nog een paar, al jaren op mijn persoonlijke blacklist. Helpt dat wat voor het grotere geheel dat ik die blacklist? nee, maar voor mijzelf wel. Heeft een game microtransactions in multiplay games die online voordeel geven, dan koop ik die niet. Zijn er verschillende edities van een game die voordeel geven in multiplay? dan koop ik 'm niet.

En je hebt er totaal geen nadeel van, omdat er vele alternatieve publishers zijn, die nog wel games uitbrengen zonder al die zaken die jij niet wilt zien.
Vergeet Valve niet. 't zelfde verhaal.
Als Philips morgen een auto aankondigt en dat doet als "headline" voor hun welbezochte, wereldbekende scheerapparatenevenement, dan kan ik me best voorstellen dat men wat verward en eventueel boos reageert.

Dit is een evengoed een resultaat van de community die Blizzard zelf heeft opgebouwd en waar ze zelf profijt bij hebben. Het hoeft men helemaal niet te deren wat een bedrijf wel of niet laat, ik heb zelf niet veel interesse in hun games, maar ik kan me voorstellen dat ze toch liever fans hebben die het wél kan schelen.
Wellicht, toch blijft het een schoolvoorbeeld hoe je niet als bedrijf met (potentiële) klanten moet omgaan. Blizzard heeft zelf (bewust) een hype aangewakkerd.

Dat wil niet wegnemen dat mensen ook zelf kritisch moeten blijven. Elk bedrijf wil uiteindelijk geld verdienen, liefst zo veel mogelijk. En toch lijken velen gamers weer in dezelfde valkuilen te blijven vallen.

Uiteindelijk heeft iedereen verloren. Blizzard heeft het vertrouwen van een grote groep trouwe klanten weten te verliezen. De community verliest doordat bedrijven, zoals Blizzard, steeds voorzichtiger gaan opereren. Minder innovatie en minder openheid tot gevolg.

Ik wens Blizzard veel geluk met hun mobile game, uiteindelijk is het ook alleen maar dat; een game.
Blizzard mag altijd nog zelf weten welke games ze uitbrengen, voor welke platformen en dan ook nog eens hoe ze dat communiceren.
Helemaal mee eens, echter is dat niet het grootste issue waar menigeen over valt. Stel je voor, een stadium vol mensen hebben een kaartje gekocht om de Rolling Stones te horen/zien en gaan ze R&B spelen... Hoe happy denk je dat de fans daar van worden?

Er wordt een enorme kudde Diablo fans voorgehouden dat er een 'spannende' aankondiging wordt gedaan, vervolgens wordt er een aankondiging gedaan waarvan de meeste mensen in de zaal en die mensen die een virtual ticket hebben gekocht helemaal geen interesse voor hebben. En dan ook nog eens dat ze gaan samenwerken met een mobiele uitmelker. Zeker dat laatste baard mij enorme zorgen voor de toekomst van Blizzard games, ook al ben ik geen grote fan van D(3).
De huidige generatie moet eens leren dat bedrijven helemaal niets verplicht zijn aan hun klanten als het gaat om nieuwe producten die ze uitbrengen.
LMFAO. Battlefield 5 ring a bell ?
Ik vind het eerder een prachtig voorbeeld van hoe de "community" eens naar zichzelf moet kijken. Blizzard mag altijd nog zelf weten welke games ze uitbrengen, voor welke platformen en dan ook nog eens hoe ze dat communiceren.
Fans mogen toch zelf ook weten wat ze leuk vinden en toe juichen ?
Die downvotes zijn gewist door een algoritme van Youtube om spam/brigading te bestrijden, niet door Blizzard zelf.
Ziet er goed uit voor een mobiele game. Overigens zie je de stap naar het mobiele platform bij meer developers. Ook Firaxis met Civ VI heeft deze stap gezet. Veel van de gamers zijn tegenwoordig 30+, die hebben niet meer de luxe die studenten en scholieren hebben om thuis met een grote gaming rig te zitten. Zij spelen vooral in de trein of tussendoor. Zelf vind ik deze ontwikkeling prima, op mijn laatste vliegreis heb ik mij prima vermaakt. En laten we eerlijk zijn in je krappe vliegtuigstoel ga je niet met een loeiende gaming laptop zitten ;)
De gamers van 30+ hebben de inkomsten om een gaming rig te kopen én een pc game + expansions. Zij zijn degene waar je juist veel geld aan kan verdienen.

Er is niets mis met mobile games, Hearthstone is een goed voorbeeld van een goede mobile game. Maar je kan deze troep gewoon niet aankondigen na jaren stilte over het vervolg van je best verkopende pc game allertijden.
Heb je daar ook een bron van? Ik geloof toch echt dat Wow hun best verkochte pc game is. En nee pc gading is echt niet zo booming hoor. Mobile gading daar in tegen. Daar zit het grote geld. Zeker als je kijkt naar HS. Daar verdienen ze veel meer geld mee als D3.
En nee pc gading is echt niet zo booming hoor.
Het is toch echt aan het groeien en in tijden niet zo hoog geweest, maar mobile gaming is inderdaad nog meer winstgevend, maar vooral door slechte redenen (Microtransactions) dus daar wordt ik totaal niet vrolijk van

[Reactie gewijzigd door Sinester op 4 november 2018 17:29]

Volgens mij is het juist de 30+ generatie die nu loopt te zeuren ;)

Studenten en scholieren spelen voornamelijk op hun telefoon.

En verder zie ik de voordelen van een mobiele Diablo game wel. Helemaal gezien ik zit te genieten van Diablo 3 op de Nintendo Switch.

Maar ook ik ben wel teleurgesteld dat ze geen nieuwe Diablo voor de PC hebben aangekondigd.
Diablo 3 op de switch is Diablo 3. Dit is geen Blizzard game.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True