Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebruikers Google Pixel 3-dock melden problemen bij tonen van notificaties

Gebruikers van Googles Pixel 3-smartphone ondervinden problemen met het tonen van notificaties als zij gebruikmaken van het bijbehorende dock. Nadat de smartphone van het dock wordt gehaald worden notificaties op het ambient display niet langer getoond.

Verscheidene gebruikers van zowel de Pixel 3 als de Pixel 3 XL hebben de problemen gemeld in combinatie met de Pixel Stand, de bijbehorende dock. Android Police berichtte over de problematiek en wist de bug ook te reproduceren met de Pixel 3 en de XL-variant. Uit de ervaringen blijkt dat de Pixel 3-smartphones niet langer notificaties tonen op het ambient display zodra deze van de Pixel Stand worden gehaald. Het ambient display is het deel van het scherm dat aan blijft staan, bijvoorbeeld om de tijd te tonen of om notificaties te laten zien. Dit wordt vooral gebruikt bij oled-schermen omdat die de mogelijkheid hebben om individuele pixels aan en uit te zetten, waardoor niet het hele scherm continu aan hoeft te staan.

Volgens Android Police krijgen gebruikers van de Pixel 3 bij wie de bug optreedt nog wel een melding te horen dat er een notificatie is binnengekomen, maar op het scherm is deze vervolgens niet te zien. Vooralsnog lijkt de enige oplossing het opnieuw opstarten van het toestel te zijn. Vervolgens treden de problemen opnieuw op als de smartphone op de Pixel Stand wordt geplaatst en er weer vanaf wordt gehaald.

Google heeft laten weten dat het onderzoek doet naar het fenomeen, maar gaf geen nadere details. Daardoor is nog niet duidelijk waar de problemen door worden veroorzaakt. Het is aannemelijk dat er een software-update uitkomt om de problemen te verhelpen.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

04-11-2018 • 08:45

35 Linkedin Google+

Reacties (35)

Wijzig sortering
Toch blijf ik me verbazen hoeveel producten er tegenwoordig uitgebracht worden die na de release nog allerlei bugfixes nodig heeft. Pixel3, Iphone, Windows 10 - 1809 etc, etc.
Er kan altijd een onvoorziene situatie ontstaan die dan uitgezocht moet worden.

Maar dit lijkt me toch echt wel onderdeel van quality control te zijn.
Dit soort dingen worden ook echt wel getest, maar ik kan je vertellen dat het gigantisch vaak voorkomt dat er alsnog een fout doorheen slipt, ook al heb je het gigantisch goed getest. Ook al heb je voor een klein stukje code honderden unittests geschreven, er kan alsnog altijd iets doorheen glippen wat verkeerd gaat. En aangezien softwareproducten steeds meer functies krijgen en steeds ingewikkelder worden, wordt de kans dat het gebeurt ook alleen maar groter.
Dat is leuk dat goed testen. Maar voor producten boven de 1000 euro mag je wel meer dan goed verwachten. De Pixel 3 is afgelopen weken vaak in het nieuws geweest i.v.m. problemen. Zelfde geld voor Apple. Boven de 1200 euro en dan blijkt dat hij niet oplaadt. Dat kan echt niet en had bij een “goede” test gevonden moeten worden. Ik snap dat het niet perfect kan maar het kan toch echt wel beter. Zeker voor de veelgebruikte basis zaken.
Heel veel problemen worden gigantisch uitvergroot. Neem nu bijvoorbeeld het “laadprobleem” bij Apple: dat betrof alleen bepaalde toestellen en alleen wanneer de telefoon gelocked in de bedrade lader werd gezet. Het was gemakkelijk te merken (bij het starten van het laden is er altijd een geluidje of een trilling), n gemakkelijk te omzeilen. Het was ook na enkele dagen met een update opgelost. Een vervelend foutje natuurlijk, maar gezien de enorme complexiteit van het product (hardware en software)!kan je wel zeggen dat het eerder verbazend is dat zo’n product zo goed functioneert, gezien de complexiteit en de ontwikkeltijd.
Maar aan dergelijke “feiten” hebben twitter en internet geen boodschap natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 4 november 2018 11:32]

Uhh je draait de situatie nogal om. Het was een hele stomme bug, 100% schuld van Apple en als gebruiker kan je er natuurlijk niet verantwoordelijk voor zijn. Ik vind dat wel in een rijtje staan net als hier, dat in het dok notificaties het opeens niet doen, het is lelijk en zou niet voor mogen komen bij deze exorbitante bedragen die je moet betalen voor een telefoon. Mijn telefoon was een stuk goedkoper en laadt altijd op en laat altijd notificaties zien, wat een genot :)
Elke bug is natuurlijk sneu. Maar bugs blijken nu eenmaal zo goed als onvermijdelijk in complexe systemen, gelukkig blijken de meeste bugs vrij onbetekenend en zijn ze dikwijls snel gefixed.

Fijn voor jou dat je goedkope telefoon niet dezelfde bugs heeft: hij zal er ongetwijfeld andere hebben - maar die halen natuurlijk niet het wereldnieuws en je hebt bovendien (en mede daardoor) veel kans dat de fabrikant die nooit zal fixen. Maar dat moet de pret niet bederven natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 4 november 2018 22:55]

Samsung Galaxy s8, was bij launch al goedkoper dan de pixel/iphone van het moment en nu kan je ook al bijvoorbeeld 2 galaxy s9's krijgen voor de prijs van een iPhone en die hebben dit soort problemen ook niet. Ik snap dat je niet elke bug kan vangen, maar de eerder genoemden zijn zo belangrijk dat je die zeker moet kunnen vangen, zeker als je als fabrikant niet zoveel modellen uitbrengt.
Die hebben dan weer andere problemen.
Ik snap dit soort discussies niet, niemand beweert dat er bugvrije devices bestaan. Je zal ze niet vinden, hoeveel geld je ook uitgeeft.
Ik ben persoonlijk wel van Android afgestapt omdat geen updates krijgen betekent dat er ook 0% kans is dat een bug in de versie waar je op een bepaald moment mee opgescheept zit, ooit zal opgelost worden.
Andere mensen zullen dan weer argumenteren dat updates een bron van bugs zijn. Daar is iets voor te zeggen, maar in de praktijk valt dat met iOS reuze mee, in mijn ervaring. Nog nooit meegemaakt dat ik geconfronteerd werd met een hinderlijke bug (toch al 5 jaar ervaring met een 5-tal devices).
Ik kan me ook voorstellen dat: hoe duurder het product, hoe hoger de verwachtingen van de software.. het product komt juist onder een vergrootglas te liggen.
In de discussie hierboven wordt al aangegeven dat hoe goed je ook test, fouten komen voor.
Ik vind het vooral belangrijk dat bij een duur product, als zo'n foutje er doorheen glipt, het serieus wordt genomen en snel wordt opgelost. Dat laatste zie ik wel gebeuren bij de gemelde bugs van afgelopen tijd, of het nou om Google of Apple gaat.

[Reactie gewijzigd door 4good op 4 november 2018 18:49]

Het is (voor mij) vooral belangrijk hoe fabrikanten hiermee omgaan, als ze de problemen snel oplossen vind ik het allemaal zo erg niet.
Beter testen zou wel kunnen helpen, maar ik heb niet echt inzicht in hoe goed dit nu al gebeurd. Maar met veel dingen, zeker als er hardware bij komt kijken, dan heb je er ook nog wel eens een paar met een foutje tussen zitten. Al heeft maar 0,001% van de toestellen een fout door een stukje (falende) hardware, dan gaat het bij deze grote bedrijven al om duizenden toestellen. Heb je dan als naam ook nog eens Google of Apple, dan wordt dit nog eens extra uitvergroot.

Al met al hoop je als consument dat je een goed product krijgt voor je geld. Ik vind het vooral belangrijk dat het bedrijf hier snel een goede oplossing voor levert.
Boven de 1200 euro en dan blijkt dat hij niet oplaadt.
Dat is ook helemaal niet waar. Sommige telefoons en alleen in een bepaalde situatie laadden niet op. Het was geen algemeen probleem.
Niet algemeen? Maar toch een fix uitbrengen in 12.0.1. https://support.apple.com/en-us/HT209084
Klopt. Zeg alleen dat het me toch verbaasd. En dat we steeds meer en meer met zero-day patches te maken krijgen. En moeten wachten op software fixes.
En ik denk dat het meer en meer gemeengoed wordt en onderdeel van de maatschappij gaat zijn.
Dus dat het normaal is/wordt dan een product met issues afgeleverd kan worden men een "Dat lossen we later wel op" houding.
Dat is inderdaad waar. Dat zou op te lossen zijn door veel intensiever te user-testen, maar ook dat wordt vaak als te traag en te duur gezien.
Volgens mij worden producten beter dan ooit getest en is de kwaliteit globaal gezien gestegen. Dat zeg ik op basis van mijn ervaringen als consument (met 30+ jaar “ervaring”).
Als je af gaat wat er allemaal on-line wordt gemeld, herhaald en versterkt, kan je een andere indruk krijgen, maar dat komt omdat elk probleem dat ook maar ergens opduikt bij een merk met enige visibiliteit, tegenwoordig als “nieuws” wordt gezien.

Dat betekent natuurlijk niet dat een individueel toestel/merk niet abnormaal veel problemen kan hebben, maar er is volgens mij geen enkele empirisch bewijs dat bvb smartphones meer bugs hebben dan vroeger - en als je nagaat hoeveel meer functionaliteit er in zit, volgens mij al helemaal niet.
Als je op zo'n manier gaat redeneren kan het erop neer komen dat de hoeveelheid bugs gelijk zijn gebleven en dat ze niet de moeite hebben genomen om deze de afgelopen 30 jaar te laten afnemen.

Het klopt niet helemaal dat smartphones meer kunnen. Mijn eerste palm of windows mobile kon in de praktijk exact hetzelfde, alleen zijn de functionaliteiten nu meer verfijnd en verbeterd. Enige verschil is dat de prijs zowat anderhalf keer verdubbeld is van een high end toestel en is dan niet raar dat mensen dan hogere eisen gaan stellen als ze de smartphone kopen.

Als voorbeeld hier leuk filmpje dat laar zien dat Apple non stop dezelfde hardware fouten maakt.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 november 2018 11:55]

Ik heb ook nog een Palm gehad. Mooie techniek destijds maar simpel speelgoed in vergelijking met een moderne smartphone. En verre van bugvrij, maar dat nam je er toen bij.
Kijk eens naar Windows: 20 jaar geleden een ramp qua stabiliteit, nu sinds Windows 7 over het algemeen toch wel rock solid.
Een leuk filmpje overigens, met allerlei valse en echte problemen bij elkaar geschraapt op het internet, om mensen zoals jij te plezieren, die graag in hun ideen bevestigd worden.

Het illustreert echter exact wat ik bedoel: het uitvergroten van valse en echte problemen, groot of klein, is tegenwoordig een business op zich geworden, waar bepaalde mensen blijkbaar hun geld mee verdienen. Het is uiteindelijk alleen de modale klant/gebruiker die kan oordelen over zijn apparaten en wie in de hogere prijsklasse geen uitstekende kwaliteit en support levert zal het heus niet lang trekken.
Een leuk filmpje overigens, met allerlei valse en echte problemen bij elkaar geschraapt op het internet, om mensen zoals jij te plezieren, die graag in hun ideen bevestigd worden.
Er is niks vals aan het filmpje. Het laat zien dat bedrijven (in dit geval Apple) niet leren van hun fouten en opnieuw hardware toepassen in een device waardoor dezelfde klachten ontstaan.

De reden waarom het in Apple geval wordt uitvergroot komt omdat Apple er pas wat aan doet als er in Amerika een rechtszaak wordt aangespannen. Anders werd het niet onder de garantie gemaakt (los van het feit dat vele reparaties maar enkele maanden nut heeft en dan mag je weer terug).

Verder heb ik 8 jaar als bijbaan in een electronica winkel gestaan en meerdere problemen van Apple heb ik genoeg keren voorbij zien komen (en ja ik heb honderden Ipads, Iphones en andere Apple producten verkocht). Het woord plezier zou niet in mij opkomen, eerder jammer dat een consument dit overkomt.
Het illustreert echter exact wat ik bedoel: het uitvergroten van valse en echte problemen, groot of klein, is tegenwoordig een business op zich geworden, waar bepaalde mensen blijkbaar hun geld mee verdienen.
Naar mijn mening illustreert het meer dat ze tegenwoordig sneller iets op willen leveren en minder besparen op het opleveren van een goed nieuw product Klopt dat het door het internet wordt uitvergroot, maar dat neemt niet weg dat er een kern van waarheid in zit.

Ik wacht altijd de tweede batch van een product af (dus meerdere maanden) voordat ik een nieuw device koop. Tot heden heeft dit zeker meerdere keren hoop gezeik bespaard.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 november 2018 22:46]

Dit zal ook uitvoerig getest zijn en alle tests zulle terecht hebben uitgewezen dat alles naar behoren werkt. Alleen zal de test net iets te beperkt zijn geweest.
De test zal het functioneren met de dock uitvoerig hebben getest. Alleen was de test afgelopen zodra de telefoon uit te dock genomen werd. De problemen die daarna optraden werden niet gezien, omdat dat geen onderdeel van de test was.
Ik denk dat de productie tegenwoordig zo snel en grootschaliger gaat, en dan ook nog op externe (Chinese) locaties dat de Quality Control daar onder lijd.
Anderszijds is de consument als individu nu krachtiger in zijn communicatie (lees klachten). Via verschillende internet kanalen kunnen dit soort dingen kenbaar worden gemaakt.
Is niet vreemd.

Steeds complexere hardware en software Is niet volledig af te testen.

Tevens testen wel toch tegenwoordig steeds meer in productie :)
Het is simpelweg onmogelijk om iedere situatie te testen. Ik ben redelijk zeker dat er veel testing gebeurd op freshly installed devices, die niet hoeven te updaten/upgraden en dan loopt alles vaak perfect. Het gaat vaak mis in het update process / incompatible applications en zo voort.
Edsger Dijkstra zag dit probleem al heel vroeg. "Maak gewoon versie 1 een goed product"
https://www.quora.com/Why...d-in-California-%E2%80%9D
Dat het jou dan nog steeds verbaast, verbaast mij dan weer :)
Idiot-proof maken is ws niet haalbaar. Want de creative geesten verzinnen wat. Je kunt in de handleiding zetten dat ze eerst de accu moeten plaatsen, en dan pas op de powerplug in het wandcontact doen. Dat gebeurt wel eens, maar meer niet dan wel. We lezen niet, we doen maar wat. En juist daar zit het onvoorspelbare dat je in testen zo moeilijk kunt vatten.
Dat is toch wel kort door de bocht.
Er zullen genoeg mensen zijn die maar doen waar ze zin in hebben. Maar heel veel mensen hechten veel belang aan een goede gebruiksaanwijzing en correct toepassen ervan.
De groep die geen handleiding leest is toch erg groot, daarna komt nog een flinke groep die de handleiding alleen pakt als men ergens niet uitkomt. In de jaren '80 kwamen ze hier bij IBM voor het eerst achter. 'Striking out into the unknown' werd gezien als typisch gedragspatroon:
https://www.semanticschol...f53aaed57d95adcb7ef306378

Een verklaring is dat mensen doorgaans een bepaalde taak voor ogen hebben en de snelste weg is om gewoon te kijken of het zichzelf wijst. Maar weinig mensen hebben zin om eerst een (soms flinke) handleiding door te werken. Om die reden is binnen de ontwerperswereld ook al lang het uitgangspunt: een goed design is een design wat geen handleiding nodig heeft - soms zijn instructies onvermijdelijk maar beperk ze dan tot een minimum. Tegenwoordig zien we dat steeds meer ook relatief complexe producten niet eens meer met een handleiding verkocht wordt, men laat het bijv. bij een 'quick start guide' en wat veiligheidswaarschuwingen. Meer informatie staat dan online of niet eens. Voor de mensen die wl heel graag na aankoop eerst uitgebreid een handleiding lezen kan dat erg lastig zijn.

Onder helpdeskmedewerkers is om dezelfde reden de afkorting 'RTFM' (read the f*cking manual) al heel lang gemeengoed, het aantal mensen wat de helpdesk belt met een probleem waarvoor het antwoord gewoon in de handleiding staat, is enorm.

[Reactie gewijzigd door droner op 5 november 2018 02:57]

Het probleem van een handleiding voor de meeste consumentenproducten is dat het meestal vrij lijvige documenten zijn met heel veel opendeuren en vanzelfsprekende algemeenheden (voordat je het product hebt uitgepakt en het juiste uiteinde van het elektriciteitssnoer hebt aangesloten ben je vaak aal een paar pagina's verder). De paar zaken die cht het vermelden waard zijn, zijn vaak goed verborgen in een zinnetje hier en daar die volledig ondergesneeuwd zijn in een tekst die voor debielen geschreven lijkt te zijn.
Het antwoord dat in 'The Fucking Manual' staat zal in heel veel gevallen overheen gelezen zijn op een speurtocht naar het antwoord in diezelfde 'Fucking Manual'.
Na mijn nexus 6p werden de prijzen voor mij sowieso al te hoog maar met dit soort bugs is een premium prijs voor mij absoluut onaanvaardbaar, ongeacht of het haalbaar is een dergelijk product bugvrij te leveren.

Eventuaal zou ik wel in een tester-programma willen deelenemen maar dan voor een aanmerkelijk lagere prijs.

Ik heb nu een motorola g5splus en ervaar die als beter dan mijn nexus, op iets van een derde van de oorspronkelijke prijs....

[Reactie gewijzigd door SvenHe op 4 november 2018 12:08]

Ik ben ook niet erg blij met het ambient display van mijn Samsungs trouwens. Ik heb een A3 2017 die een mooi egaal scherm had, maar na enkele maanden ambient display gebruikt te hebben, zie ik bij de donkerste standen nu vertikale banden op de achtergrond.

Ik denk dat dit komt doordat hij de ambient klok wel regelmatig verplaatst, maar alleen vertikaal, niet horizontaal. Hierdoor krijg je tussen de cijfers van de klok (00:00) dus wat banden te zien. Het is wel storend 's avonds met een egale donkere achtergrond (bijv. de grijze achtergrond van een chatprogramma dat ik veel gebruik).

Dus toen ik een S8 kocht heb ik maar besloten deze functie uit te zetten. Jammer want het is wel een mooie functie.
Google is geen hardware maar een software bedrijf.

Oh shit, dat is een software bug...

Ja ieder device en software heeft wat minder ziektes, maar Google gaat hiermee te ver met het nalatenheid, ze brengen gewoon pre-release hardware en software uit, en krijg je dat of het een "working as designed (until we silently fix it)" of "ja we zijn op de hoogte, gaat ooit gefixt worden"

Er zijn natuurlijk verschillende bugs die je met tests niet naar boven krijg, dingen zoals dat wifi calling met een bepaalde provider niet werkt voor users met een bepaalde combinatie van isp en routers, etc .

Maar: pixel lens flare
Pixel 2 XL scherm
Pixel 2/XL speakers
Pixel 3 XL side-notch
Pixel 3/XL microfoon
Pixel 3/XL Hangouts notificaties issue
En nu dit

Dat zijn allemaal bugs die je met beter quality control voor release kan verhelpen, vooral de hardware issues
Correctie: er waren bepaalde situaties waarbij sommige exemplaren van de iPhone XS (en naar verluidt ook andere modellen, al leek me dat niet helemaal bevestigd) niet begonnen te laden wanneer ze, met het scherm gelocked, in een lader werden geplugd. Niet alle exemplaren hadden het probleem, het probleem deed zich alleen voor als de iPhone gelocked was bij het aansluiten van de lader, en het probleem kwam niet voor bij draadloos laden. Als het probleem optrad kon je het merken omdat de iPhone geen geluidje gaf, of trilde, wat altijd gebeurt als het laden start bij het inpluggen van de lader. Maw een ietwat vervelend probleem als je het een eerste keer meemaakt, maar gemakkelijk te omzeilen en enkele dagen later zo gefixed. Wel goed voor 1000.000.000.000.000 clicks op internet en voer voor veel commentaar maar uiteindelijk een bagatel.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3