Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard onderhandelt met Sony en Microsoft over crossplay in Overwatch

Blizzard kijkt naar meer mogelijkheden voor crossplay bij zijn games. De game director van Overwatch, Jeff Kaplan, zegt dat de ontwikkelaar meerdere gesprekken heeft gehad met zowel Sony als Microsoft over crossplay tussen de PlayStation 4 en Xbox One.

In een interview tijdens Blizzcon 2018 vroeg Eurogamer aan Kaplan of Blizzard in gesprek is met Sony en Microsoft over crossplay. Omdat Sony sinds september openstaat voor platform-onafhankelijk spelen is de website benieuwd of Overwatch crossplay gaat krijgen. Kaplan bevestigde dat Blizzard in gesprek is gegaan met beide fabrikanten.

"We zijn constant in gesprek met Microsoft en Sony, om te zien waar zij staan en wat zij ervoor voelen.", zegt Kaplan tegen Eurogamer. Sony heeft zelf nog geen uitspraak gedaan over de gesprekken met Blizzard. Mike Yberra, corporate vice president bij Xbox Program Management, meldt via Twitter dat hij crossplay van alle Blizzard-spellen via Battle.net op de pc en Xbox Live mogelijk wil maken.

Kaplan laat in het interview ook doorschemeren dat Blizzard openstaat voor het ontwikkelen van een Nintendo Switch-versie van Overwatch. Er zijn echter nog geen gesprekken geweest met Nintendo hierover en Blizzard heeft zelf nog geen concrete plannen, meldt Kaplan.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

05-11-2018 • 15:31

57 Linkedin Google+

Reacties (57)

Wijzig sortering
Pc vs Xbox speelt toch heel anders? Muis + toetsenbord is toch preciezer dan een controller?
Dit geldt alleen voor PS4 en Xbox One.
"crossplay van alle Blizzard-spellen via Battle.net op de pc en Xbox Live mogelijk wil maken."

Dan lees ik dit verkeerd ?
Dt is wat een medewerker van Microsoft heeft gezegd. Ook in de tekst, maar door Kaplan (medewerker Blizzard) lijkt te worden aangegeven dat de consoles crossplay gaan krijgen.

Wat MS zegt mogelijk te gaan maken, hoeft natuurlijk niet per se daadwerkelijk gebruikt te gaan worden door Blizzard.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 5 november 2018 16:46]

Mike Yberra, corporate vice president bij Xbox Program Management, meldt via Twitter dat hij crossplay van alle Blizzard-spellen via Battle.net op de pc en Xbox Live mogelijk wil maken.

https://twitter.com/XboxQwik/status/1059163243199979520

(edit)
Plus dat er ook toetsenborden zijn voor de xbox en ps4, wat ook nog vervelend speelt is omdat de muis bijv. voor de ps4 de dpi aanhoudt van de snelheid je met een controller draait.

Alsnog preciezer, maar je bent net zo langzaam als een controller.

[Reactie gewijzigd door Ienni1983 op 5 november 2018 16:00]

Uit de inleidende paragraaf:
De game director van Overwatch, Jeff Kaplan, zegt dat de ontwikkelaar meerdere gesprekken heeft gehad met zowel Sony als Microsoft over crossplay tussen de PlayStation 4 en Xbox One.
Lijkt me dat de gamedirector van Blizzard uit een beter beeld heeft van wat men aan de game ontwikkeld en wat er gaat komen (of juist niet). Dus leuk dat een Microsoft medewerker iets zegt wat in hun belang is, daar hoeft een Blizzard uiteindelijk niet voor te kiezen he. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 7 november 2018 15:59]

En binnenkort krijgt de Xbox ook Mouse/Keyboard ondersteuning dus crossplay PC <-> Xbox zit er dan ook geheid aan te komen
Maar hoe gaat dat dan zijn met PS4 vs Xbox? Lijkt me toch dat het dan een oneerlijk voordeel biedt?
Op dat moment wordt je niet meer in de pool gezet met controller spelers. Het spel behandeld je als pc speler zeg maar.
Echter, als 1 iemand in je squad een muis en tobo gebruikt, wordt je als controller speler toch tegen mensen met muis en tobo gezet. Dus ben je zelf eigenlijk aan het spelen met handicap.

[Reactie gewijzigd door Arunia op 5 november 2018 16:33]

De manier hoe microsoft het geimplementeerd heeft is dat de ontwikkelaar bepaalt hoe dat ermee omgegaan wordt. De ontwikkelaar heeft zelfs de keuze om m/k ondersteuning volledig weg te laten. Als een ontwikkelaar kiest om m/k en controller spelers bij elkaar te gooien dan is dat de keuze van de ontwikkelaar en niet van Microsoft of Sony.

Mij lijkt het beste dat de game detecteert welke input aangesloten is en dan bepaalt in welke lobby je gedropt wordt. Zoals bij GTA V een beetje gedaan is. Zodra je in een game zit wordt het andere invoerapparaat bij voorbaat uitgeschakeld (met uitzondering vd xbox knop en escape button op het toetsenbord). Het is maar een idee van wat je zou kunnen doen. Het losmaken van invoerapparaten lijkt me onwenselijk, vandaar dat ik invoerapparaten uitschakelen een beter idee vind.

Wat ook zou kunnen is wat GTA V gedaan heeft. Die hebben een extreme controller assist functie. Als je tegen die mensen speelt met muis en toetsenbord ga je het geheid verliezen, enige wat zij hoeven doen is rechterbutton indrukken om te auto focussen en dan rechtertrigger om te schieten. Easy peasy dus! Na een aantal lobbies dat meegemaakt te hebben heb ik besloten dat ik absoluut niet tegen aim assisted controller spelers wil spelen.

In ieder geval zou ik als ontwikkelaar voor aparte lobbies kiezen.
Bij Fortnite hebben ze het ook gedaan, maar zodra jij je ps4 met muis + toetsenbord gaat aansluiten, dan zit je op je ps4 met crossplay tegenover pc gamers. Een goed systeem dus! :) _/-\o_
voor shooters vaak wel.
Maar in bijvoorbeeld Rocket League, speelt het grootste deel met een controller. ook op PC.
in fortnite gaat het ook goed.

je hebt namelijk verschillende servers

only controller
only toetsenbord + muis ( pc server)
gemengd

als het systeem ziet dat je op een console speelt ga je naar de only controller server (je kan tegenwoordig ook muis + toetsenbord aansluiten op een console weet niet of die dat herkend)
als het systeem herkend toetsenbord + muis ga je naar de pc server en anders dus gemengd als je party bestaat uit zowel console als toetsenbord + muis

[Reactie gewijzigd door erwinwernars op 5 november 2018 16:36]

Ik vind persoonlijk controller fijner dan toetsenbord en muis :)
Ben benieuwd of ze crossplay ook in Competitive gaan toestaan.
En zo ja, of er dan een optie is om te kiezen dit persoonlijk niet te willen.
Ik weet namelijk niet of ik blij moet zijn met console aim accuracy in mijn team.

Ook kwa updates aan hero's lijkt me dit nog niet zo simpel, sommige hero's werken beter op pc dan op console en andersom. Voorheen kon dit min of meer opgelost worden door de balans per systeem afwijkend van elkaar te laten zijn, dit kan uiteraard niet bij crossplay.

Bijvoorbeeld de Pharah Mercy combo is/was op consoles een stuk sterker dan op PC, op PC kon (met een beetje redelijk team) de combo redelijk makkelijk gecountert worden met een mccree of widow, op console is dit toch iets minder makkelijk.
Met gelijke versies gaat toch 1 kant voordeel hebben t.o.v. de andere kant als de balance patches komen.
Het gaat niet om PC/Console crossplay maar Xbox/Playstation crossplay
"Mike Yberra, corporate vice president bij Xbox Program Management, meldt via Twitter dat hij crossplay van alle Blizzard-spellen via Battle.net op de pc en Xbox Live mogelijk wil maken."

Ook tussen PC en console dus ;)
Op de twitter pagina van Overwatch staat duidelijk, al 2 jaar, dat alleen crossplay tussen consoles wordt uitgezocht. Onder andere door de zorgen die je zelf noemt.
Eens, maar aangezien Blizzard nu (weer) meld dat ze graag crossplay mogelijk willen maken en Microsoft hierop specifiek reageert, lijkt het alsof ze wellicht toch weer willen proberen dit mogelijk te maken.

Ik vraag me dus af wat er veranderd is waardoor ze nu (misschien) wel denken dit mogelijk te kunnen maken.

Uiteraard kan het ook zijn dat dit alleen vanuit de kant van Microsoft een opmerking is en dat Blizzard het inderdaad nog steeds niet mogelijk wil gaan maken, maar dat het inderdaad alleen gaat over de crossplay tussen consoles.
In dat geval zijn mijn opmerkingen uiteraard niet van toepassing.
Ik weet niet hoe met Overwatch zit maar wat mij verbaasde is dat met Fortnite console spelers zoals Nickmercs, Ghost_Aydan en Gronky heel competitief zijn. Ook op grote crossplay toernooien.
Ranked crossplay tussen pc en console is zeer, zeer onwaarschijnlijk. Zal denk eerder custom games worden en met een beetje geluk quick en arcade.
Ooh de dag waarop Overwatch op de Switch uitkomt is een héle mooie dag.... :D Bring it on!!
Ze staan ervoor open is helaas niet hetzelfde als ze gaan het doen.
Want Blizzard staat voor heel veel dingen open die ze uiteindelijk toch niet gaan doen.
Maar áls ze het doen, doen ze het goed..
Behalve dat ze een mobiele game uitbrengen i.p.v. een PC / Console game :+
D3 is precies dezelfde dag juist op dé Nintendo console van dit moment uitgekomen.. :)
Jij vind het niet goed maar zat andere die het wel leuk vinden.
Ja er waren er genoeg in het publiek!! Toch..?
Bij de presentatie werd er wel degelijk gejuicht ja, klopt.

En D4 was bij voorbaat al niet in the picture, gelukkig wist iedereen dat daar ook wel. Tenminste, dat zou je dan denken..
Ik heb de presentatie en filmpjes gezien afgelopen weekend... ik hoorde toch echt meer een boooo dan applaus of ik moet mij vergissen. :/

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 5 november 2018 16:47]

Tussen 1:05 en 1:15: https://www.youtube.com/watch?v=oRvDQQvdk44

En na de cinematic rond 5:25 ook weer.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 5 november 2018 16:29]

@_Dune_ zegt dat hij méér boo hoort dan applaus, niet dat hij helemaal geen applaus hoort.
Het is qua graphics typisch een game die op de Switch hoort. Ik hoop echter dat Nintendo volgend jaar een update van de Switch uitbrengt met een krachtigere GPU. Beetje in de buurt van Xbox One/PS4 Slim performance.
Ik hoop t niet. 2020 op z’n vroegst. Of anders toch écht backwards compatible.
Ik bedoel dus een Switch Pro/Enhanced/Plus, die dus wel backwards compatible is.
Beetje New3DS .. waar maar iets van 2 games voor uitgekomen zijn die specifiek die New-processor nodig hadden 😑 in het westen dan..

(Fire Emblem Warriors en Xenoblade Chronicles)

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 5 november 2018 18:14]

Maar op pc heb je toch altijd een voordeel?
Ook al zal console keyboard en mouse gaan ondersteunen.
Dan lijkt mij pc toch fijner spelen i.v.m fps enz

[Reactie gewijzigd door _Jordi_ op 5 november 2018 16:49]

Het gaat om "crossplay tussen de PlayStation 4 en Xbox One" dus niet tussen pc en één of meer van de consoles.
@Riuujin
[q]Het gaat om "crossplay tussen de PlayStation 4 en Xbox One" dus niet tussen pc en één of meer van de consoles. [/q}

Dat klopt in de introductie van het artikel maar verderop in de tekst staat:

"Mike Yberra, corporate vice president bij Xbox Program Management, meldt via Twitter dat hij crossplay van alle Blizzard-spellen via Battle.net op de pc en Xbox Live mogelijk wil maken."

Het kan dus zijn dat PC met één van de consoles (XBOX) crossplay krijgt. ;)

Edit: typfout

[Reactie gewijzigd door daveb1987 op 5 november 2018 16:34]

zie het. Kan zijn dat het met Xbox minder problemen gaat geven is omdat Microsoft bezig is met ondersteuning voor toetsenbord en muis op de Xbox uit te brengen
Algemeen denk ik dat Blizzard zich teveel richt op hun professionele spelers en te weinig op de consument. Het feit dat ze crossplay willen invoeren, lijkt me geen meerwaarde voor de ervaring van dit spel. Al bij al lijkt me deze optie iets dat in alle spellen standaard moet ingebakken zijn om platform onafhankelijke producten in het algemeen te kunnen brengen, maar dat kost veel geld en tijd. Daarom zouden ze bij Blizzard beter die investering doen en op regelmatigere basis content brengen ipv zich te focussen op wat goed voor pro's zou zijn ... Om maar te zeggen, modding, een "map editor", enz zou hier veel beter op z'n plaats zijn dan crossplay ...
Hoe is crossplay precies gericht op de professionele spelers? Want ik denk niet dat er heel veel pro spelers zijn die iets met crossplay gaan doen. Zeker in Overwatch is de hele pro scene volgens mij PC en geen console (correct me if i'm wrong).
Correct, maar mijn punt is dat ze juist dat niet moeten invoeren en wat meer naar hun community moeten luisteren ipv hun hoofdzakelijk te richten op de pro's.
Ik speel het spel heel af en toe nog op de PC, en als ik op de PS4 speel zijn de queue tijden altijd echt super lang!
Ik heb daar geen rank, maar ik denk dat ik rond plat-diamond zit waar toch echt genoeg mensen zouden moeten zitten.
Hopelijk zou dit helpen met de queue tijden die ik ervaar.

Dit is trouwens tijdens niet event-momenten.
Wat zou het fijn zijn als ze dit doen met Diablo, dan is de Switch versie ineens een stuk aantrekkelijker.
Ik vrees dat voor pc gamers dit gewoon target practice wordt. Tussen consoles zie ik geen probleem
Voor de mensen hier die zeggen dat er potential is voor cross PC/Console, dat gaat niet gebeuren, Overwatch loopt op verschillende patches op consoles en heeft ook een andere manier van patchen, Hotfixes kunnen alleen op PC gedaan worden dus als er een exploit is of whatever is dit ipc zo gefixed op PC, via consoles moet er een aparte patch worden uitgebracht die ook eerst door het hele certificatie proces moet gaan, hier gaat veel tijd overheen. Wat moet er dan gebeuren op dat moment "als" cross PC/Console er was?, het disablen totdat er patches zijn? Nee veel te inconsistent en onduidelijk.

Daarnaast zijn heroes anders gebuffed en generfed vanwege controller redenen, Torbjorn was bijv een hele goede pick op console omdat er veel minder werk voor nodig was om er goed mee te zijn dan op PC, reactietijden (of zal ik zeggen, het moment voordat spelers je turret beschieten) is een stuk hoger op console dan PC. (enkel een voorbeeld) Maar dit zijn redenen waarom balance dus verschilt op console, nog een reden waarom cross-PC/Console niet zal gebeuren.