Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Overwatch krijgt Workshop-modus voor maken van eigen regels

Blizzard voorziet Overwatch van een Workshop-modus waarin spelers custom games met eigen spelregels kunnen opstellen met scripts. De ontwikkelaar noemt bijvoorbeeld een 'de vloer is lava'-modus, waarbij spelers vlam vatten als ze de grond raken.

In de Workshop kunnen spelers bestaande gamemodi kiezen en de regels daarvan uitgebreid aanpassen. Dat werkt met Scripts, die Rules, Conditions, Events en Actions kunnen bevatten. In de aankondiging geeft Blizzard uitgebreide uitleg over alle mogelijkheden.

Het is onder andere mogelijk om onder bepaalde omstandigheden tekst in beeld toe te voegen. Workshop-gebruikers zouden dat kunnen gebruiken om een verhaal te kunnen verwerken in hun aangepaste spelmodus.

De Workshop is vooralsnog alleen beschikbaar bij de pc-versie van Overwatch, via de publieke testserver. Gemaakte scripts kunnen wel gedeeld worden op andere platforms. Later komt Workshop ook naar de consoleversies.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-04-2019 • 08:12

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
Leuk dat ze het toevoegen. Ik bedoel alle extra content is natuurlijk mooi mee genomen maar denk inderdaad dat ook dit amper gespeeld gaat worden na een korte introductie periode.

Maak zelf inclusief mijn vrij grote vriendenlijst echt bijna nooit gebruik van de server browser. Alleen af en toe om te skrimmen. Verwacht met dit het zelfde.

Desondanks leuke toevoeging.
Mochten er dedicated servers gemaakt kunnen worden met meer dan 12 spelers dan zie ik dit wel aanslaan.
Zelf zie ik dit wel zitten en er zullen vast opvallende gamemodes bedacht worden.

[Reactie gewijzigd door pvink op 25 april 2019 08:57]

Het zou goed zijn wanneer meer games (shooters ?) het opzetten van dedicated servers weer zouden toevoegen waarbij eigen server configuraties zijn toegestaan.
Zoiets als destijds met bijvoorbeeld Soldiers of fortune double helix het geval was.

Overwatch heb ik destijds geprobeerd maar kon mij niet lang boeien, maar dat komt eerlijk gezegd ook door de wat cartoon achtige graphics.
Ik heb geprobeerd om mij daar overheen te zetten maar nee, ik kan er maar niet aan wennen.
Ik denk dat dit best wel succes kan hebben, zolang de opties niet te vreemd zijn voor Overwatch. Als er opties zijn om de gameplay van een map te enhancen kan dit best wel een meerwaarde hebben. Zo'n 'Floor is Lava'-modus is leuk, maar misschien te vreemd voor normale gameplay. Maar kun je een regel toevoegen dat er iedereen Hanzo is in een map of dat bepaalde spawnpoints disabled zijn ofzo, kan dat wel weer werken.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 25 april 2019 10:34]

Dit kan al met die server browser. In het begin veel potjes gespeeld waar iedereen Widowmaker speelde en alleen headshots registreerde. De mogelijkheden gaan heel ver met de server browser. Dit lijk meer een beetje een extra uitbreiding op die functie.
In Smite zijn dit soort custom matches met custom regels best populair. Lang niet zo populair als de overige 5 game modes. Maar zeker een welcome toevoeging.
Het idee is hartstikke leuk maar ik ben bang dat dit net als de server browser uiteindelijk niet heel veel gebruikt gaat worden.

Overigens toen ik dit filmpje voorbij zag komen gisteravond was ik eerst heel enthousiast omdat ik dacht dat het spel eindelijk een map maker of iets dergelijks zou krijgen (player made content zoals de Steam Workshop) maar dat enthousiasme verdween grotendeels toen ik zag dat het "slechts" om custom game modes ging. Ook leuk maar valt toch een beetje tegen.
Ik persoonlijk vond het idee van custom games geweldig. Er zijn verschillende modussen die ik heb gezien die mensen tot zover hebben gemaakt nog voor de Workshop dat ik leuk vond, maar uiteindelijk amper server browser opengedaan. Gewoonweg omdat ik te lui ben om te zoeken uit die lijst voor iets goeds dat open ruimte heeft voor een extra speler. En dan is er ook dat je geen XP krijgt of extra lootboxes zoals bij Arcade.

Ik speel nog steeds voornamelijk Mysterie heroes. Met deze workshop release denk ik dat er veel interessantere “arcade” games zullen komen, e.g. heb al iemand zien “gun game” implementeren waarbij je per kill meteen switched naar een andere hero. Maar ik zal waarschijnlijk weer de browser vermijden zoals gewoonlijk. Ik hoop gewoon dar er in Arcade mode iets komt zoals:

“Workshop Highlight of the week”. Wat dus de meest populaire workshop implementaties toegankelijk maakt vanuit Arcade.
Als ze het echt een succes willen maken zouden ze inderdaad Workshop gamemodes moeten integreren in de Arcade.
Hopelijk is het dan een begin, het is fijn dat hier wel naar gekeken word en dat er toch steeds weer wat wordt toegevoegd en niet enkel nieuwe classes. Uiteindelijk zou het ook niet wenselijk zijn om op het huidige tempo classes toe te voegen, dan hebben we over een paar jaar een scrollbar nodig om te kiezen :S
Ik zou er persoonlijk geen problemen mee hebben als er nog meer heroes bij zouden komen, alle nieuwe content is welkom :P

Wat nieuwe maps zou ik ook niet erg vinden, wellicht wat klassieke symmetrische maps zoals vroeger in Team Fortress etc.
Ik wilde TFC niet aanhalen, maar het zou voor mij fantastisch zijn dat het die kant opgaat en je dan ook de wapens enzo kan beïnvloeden, of de hoeveelheid turrets :D

Bovendien ook eventueel meer spelers zou erg leuk zijn.

[Reactie gewijzigd door OmeJoyo op 25 april 2019 08:42]

open world chaos evolution map: battle royale*massive multiplayer :)
grenzeloze chaos, no rules, lijkt me best grappig.
Vind dat het juist nu veel te traag gaat met toevoegen van heroes.. Voor mij is dit de hoofdreden dat overwatch voor mij te saai werd om te blijven spelen.

Een scrollbar is ook een beetje overdreven, er is meer dan genoeg ruimte voor 3 rijen van iconen met heroes, plus de hero selectie heeft ook al een aantal overhauls gehad in de laatste 2 jaar.
Als je uiteindelijk 50+ heroes hebt dan wordt het spel onspeelbaar voor beginners, daarna zal de sfeer er absoluut niet beter op worden. Er wordt nu al zeer regelmatig om een specifieke rol gevraagd omdat iemand vind dat dit nodig is, of omdat het gewoon echt nodig is, de kans dat iemand de helft van de heroes normaal kan spelen is nu al klein. Ik heb 5 heroes die ik goed kan spelen (Lucio, DVA, Torbjorn, Symetra,Orisa) en 6 waarmee ik wel uit de voeten kom.

Tevens scrikt het natuurlijk heel erg af, denk je eens in dat je als noob op lvl 1 voor het eerst keuze krijgt uit 50 heroes, waar je in 30 seconden uit moet kiezen, bij voorkeur op basis van wat de rest speelt.

Persoonlijk zou ik nu al voorstander zijn dat je als starter alleen maar de 1 star difficulty heroes kan spelen tot lvl 100, 2 star tot lvl 150 en dat je daarna los kunt gaan. Bovendien zou competitive pas ergens tussen lvl 75 - 150 beschikbaar moeten zijn.

Ook zouden ze de season event op die manier moeten fixen.

Eerst 3 keer normal winnen, dan 3 keer hard, dan 3 keer expert en dan pas legendary. Tuurlijk zullen er dan ook wat mensen het niet meer gaan doen, maar wat er dan overblijft doet dan in ieder geval zijn best.

Dus ik hoop absoluut niet dat het tempo van heroes toevoegen omhoog gaat, liever omlaag en met zekere restricties om het spel voor iedereen speelbaar te houden.
Vergeleken met de scripting mogelijkheden in starcraft 2 valt dit wel heel dik tegen inderdaad. Gebrek aan dedicated/self-hosted servers betekent ook dat je niet zomaar een 24/7 server kan opzetten met specifieke regels. Dus als je iets heel complex maakt kan je het ook niet echt introduceren bij de rest van de wereld.

Dit staat zeer ver weg van wat Team Fortress 2 doet. We gaan niet snel een Saxton Hale mode in overwatch krijgen.
Hopelijk krijgen we dan eindelijk de mogelijkheid om een soortgelijke weaponwar mode te gebruiken zoals in battlefield of cod
2-3 kills en je wapen(character) word naar de volgende in de lijst geschoven zeg maar
Ik heb gisteren een stream gekeken waar iemand al een werkende gun game had gemaakt. Bij elke kill ging je naar de volgende hero.
ah heerlijk. kewstie van tuning en dan hebben we eindelijk een game mode die het voor mij doet
Ik ben erg benieuwd wat dit gaat brengen. Zoals velen al hebben geschreven worden de custom games nu weinig gebruikt, ook in mijn ervaring. Mogelijk biedt dit een opening: Blizzard heeft goede ervaringen met uitgebreidere custom games, zoals in Starcraft en Warcraft. Misschien nu ook in Overwatch?
Dit kan wel heel gaaf gaan worden :D
Custom games hebben bij spellen als starcraft en warcraft altijd veel toegevoegd. Bij een shooter zal het wat lastiger en beperkter zijn. Maar ze hebben nu ook al wel eens leuke spel modie gehad voor een weekend of zo. Is wel leuk als je die dingen dan vaker kan spelen ik ben heel benieuwd!
Kunnen ze niet iemand voor de camera zetten die enigzins zijn kijker weet de hypen.. manman ik kon dit filmpje maar met moeite afkijken...

Edit - Triest dat mensen een ieder zijn mening niet kan accepteren en maar -1 modden.

[Reactie gewijzigd door SemperFiG op 25 april 2019 11:42]

Je hebt liever een ingehuurde, onoprechte presentator dan Jeff Kaplan, de lead designer van het spel, die zeer geliefd is in de community en daadwerkelijk verstand van het spel heeft? Ieder z'n voorkeur, I guess. Ik vind de persoonlijke aanpak juist verfrissend; het komt te vaak voor dat je door een presentator heen prikt.
Jeff Kaplan? De marketing bot die alleen maar zegt wat mensen willen horen? Is blijkbaar inderdaad beter aangezien je daar niet doorprikt :Z
Goed punt; misschien moet ik kritischer naar Jeff kijken. Ik kan me echter niet herinneren dat ik Jeff ooit op leugens of onoprechtheid heb betrapt. Als jij dat anders ervaart hoor ik het graag!
Mischien niet, maar ik heb verder wel het gevoel dat alles wat hij zegt mooi word voorbereid, en er vrijwel niets aan daadwerkelijke mening doorheen komt.

(als dat wel het geval is, vind ik dat hij retarded meningen heeft over sommige game issues, maar dat is mijn mening)
Ik speel geen overwatch meer, weet ook niet wie of wat deze man is. maar ik heb het spel, maar hij weet mij totaal niet te motiveren om het toch eens aan te slingeren.
Beetje enthousiasme en emotie in je verhaal mag best hoor ;)
"Developer update" lijkt me logisch dat de lead developer (of designer / game director in dit geval) dan ook de presentatie doet :P Het is géén trailer / marketing video. Daar heeft Blizzard andere divisies voor die dat uitstekend kunnen. Dit is een informatieve video voor de fans/actieve spelers.

Diablo, Overwatch, Warcraft, Starcraft.. allemaal hebben ze "developer update" video's en die worden altijd door de ontwikkelaars gedaan. Bij WoW is dat bijv. standaard Ion Hazzikostas die dat doet.

Dit is slechts 7min aan beeldmateriaal, vaak zijn deze updates (zeker Q&A's) ruim een half uur lang (of langer). Long story short, niet bedoeld als hype materiaal.

[Reactie gewijzigd door quintox op 25 april 2019 11:41]

Dank voor de toelichting,

Toch vind ik het jammer dat hij het zo somber verwoord allemaal.
Ik speel zelf bijvoorbeeld Runescape, en de developers weten je bij die developer update meer enthousiast te maken dan hier.

Bij het zien van een Developer update van Runescape word ik meer n beetje hyped.

Vandaar mijn eerste comment (Was mijn mening en bedoelde het in ieder geval niet als aanval richting trouwe fans)
Jeff Kaplan is een beetje een droogkloot, maar een heavyweight voor mensen die bekend zijn met Blizzard games.

Resumé:
- Originele quest & PVE lead designer van World of Warcraft
- Game director van WoW t/m 2008 ( WotlK, hoogtepunt van WoW )
- Game director van Titan. Weliswaar gecancelled, maar de grondslag van Overwatch
- Lead designer & Game director Overwatch

Zijn manier van vertellen hyped wellicht niet, maar hij stond aan het roer van hele gave ontwikkelingen uit het verleden. Voor iemand die hem en zijn verleden niet kent snap ik dat het wel erg droog/ongeïnteresseerd over komt, maar voor de fans spreekt zijn werk voor hem ;)

Ben zelf geen fan/speler van Overwatch, maar ik weet dat die kerel veel passie heeft voor zijn werk.

[Reactie gewijzigd door quintox op 25 april 2019 11:52]

Absoluut, vandaar dat ik ook aangaf dat ik geen haat richting de fans bedoelde.
Het is inderdaad ongeïnteresseerd puur omdat deze beste ontwikkelaar mij onbekend was.

Toch ben ik van mening als je iets meer lacht in je presentatie je al een heel ander developer update filmpje krijgt.
Ik weet niet of lachen of het tonen van enthousiasme in zijn skillset zit :9 Anders krijg je zo'n Steve Balmer situatie die geforceerd leuk probeert te doen hehe. Developers, developers, developers! :9~

[Reactie gewijzigd door quintox op 25 april 2019 13:21]

hahaha! oke misschien een verkeerde woordkeuze.
Maar ansich is het wel belangrijk dat deze beste man ook iets meer emotie toont in zijn uitleg. het is nu allemaal zo eentonig dat een nieuweling hier niet met plezier naar kijkt. En kom op iedereen heeft toch wel een beetje humor en emotie ? :+
Volgens mij onderschat jij hoe leeg mensen kunnen zijn :P
Kijk naar bijv. Kristen Stewart of Keanu Reeves.. dat zijn dan acteurs die het beheersen/uiten van emotie geleerd zouden hebben xD
Hahah, nee maar ik bedoelde meer. iedereen heeft iets in zich wat het leuk is om met diegene te praten of naar te luisteren. Maar om eentonig een presentatie te geven. doet me denken aan de middelbare school, waar de onzekere klasgenoten aan een stuk door praten zonder punten in hun zinnen te gebruiken en dan ook nog de heletijd op de zelfde toon...

Verder geef ik je gelijk betreft keanu reeves, goeie acteur dat wel.
Leuk dat er nieuwe content uitgebracht blijft worden. Ik hoop wel dat custom games niet voor XP zorgen, anders krijg je al snel farm maps zoals je bij Team Fortress ook had (daar ook voor achievements).