Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard waarschuwt gebruikers van dataverzamelingssoftware in Overwatch

Blizzard heeft een waarschuwing gestuurd naar Overwatch-spelers die gebruik maken van dataverzamelingssoftware zoals Visor en Pursuit. Wie de software gebruikt, riskeert dat zijn of haar account wordt opgeheven.

Overwatch-communitymanager Tom Powers zegt dat Blizzard 'de software heeft onderzocht en tot de conclusie is gekomen dat het in strijd is met de Blizzard-eindgebruikersovereenkomst.' Volgens PC Gamer zijn er al waarschuwingen uitgestuurd voordat de echtheid van de berichten werd bevestigd door Powers.

In onderdeel C van de overeenkomst staat dat het gebruik van cheats, bots en hacks niet is toegestaan. Software die spelers een oneerlijke voorsprong geeft op de rest valt daar ook onder, volgens Powers. "We nemen competitie heel serieus in Overwatch. De basis van goede competitie is dat elke speler gelijk is uitgerust om tegen elkaar te strijden, maar veel software van derden tast de balans in Overwatch aan."

De software in kwestie bestaat hoofdzakelijk uit Visor en Pursuit. Visor laat een overlay zien in het spel die de gebruiker live feedback geeft over vijandelijke kills en andere statistieken. De ontwikkelaars van het programma hadden in augustus 4,7 miljoen dollar verzameld om de prestatievolgende software te verbeteren. Pursuit geeft een uitgebreid rapport over de prestaties van spelers nadat het spel voorbij is.

Overwatch Origins Edition, Xbox One

Door Lo´s Franx

Stagiair nieuwsredactie

21-09-2018 • 11:34

81 Linkedin Google+

Reacties (81)

Wijzig sortering
Logisch voor Blizzard. Overwatch goed spelen draait om teamwork, communicatie en strategie, naar mijn mening minder om puur kills halen. Om spelers aan te moedigen om voor objectieven en niet voor stats te gaan zijn er geen stats die je kan vergelijken zichtbaar tijdens het spel. Na een spel kan je maximum vier 'uitschieters' in de stats zien, en that's it.

Die extra data is dus niet alleen een unfair advantage, maar kan ook aanzetten tot het spel spelen voor de foute reden, en maakt het makkelijker om andere spelers te flamen omdat ze volgens jouw software niet de juiste stats halen (ookal spelen ze misschien strategisch erg sterk).

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 21 september 2018 20:14]

Nou ja, zelfs de Discord overlay kan je een voordeel geven gezien de in-game voice slechter van kwaliteit is en je geen push to talk hoeft te gebruiken.

Maar Buiten dat is het echt totale onzin dat Pursuit ook niet meer mag. Pursuit is niet hetzelfde als Visor die je live schattingen gaf. Sterker nog Pursuit sponserde ook Overwatch league teams zoals de Philedelpia Fusion en zelfs het Nederlands nationaal team (OWranje)

Pursuit is ook niks meer dan een programma dat constant screenshots maakt en deze naar hun servers verzend. Pas als de algoritmes klaar zijn kan je via de site je prestaties bekijken en waarop je kan verbeteren. Maar dit kan niet TIJDENS de game.

Hier een oppervlakkige uitleg van hoe Persuit werkt.

Ik vind het totaal waardeloos dat Blizzard zo omgaat met Persuit. De developers hadden toestemming gegeven aan Pursuit dat ze mochten doen wat ze mochten, en nu trekken ze zich ineens terug? Nou de devs zijn echte een betrouwbare partner zeg!

Persuit overtreed zelfs niet eens de EULA (zie video)

Visor gaf je tijdens de game tips en states. En hoewel Visor dezelfde soort methode gebruikt was het advies wat ze gaven vaak onjuist. Gezien het programma moet gokken hoe snel een enemy ult is geladen (door te kijken naar de killfeed enzo) zijn de voorspellingen vaak fout. In master/diamond hebben de Genji's sneller blade dan het programma aangeeft gezien de Genji's daar weten hoe ze moeten farmen terwijl in Bronze de voorspelling veel te vroeg waren omdat de Genji's daar niet consistent genoeg zijn.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 21 september 2018 12:31]

Ingame Voice vind ik anders geen slechtere kwaliteit dan Discord (in tegendeel: Discord zelf ligt heel vaak plat) en in-game Voice kan je ook instellen voor open mic (i.p.v. PTT)
Anderzijds heb je de discord overlay zelfs helemaal niet nodig om discord voicegesprekken te houden (en in veel gevallen zorgt de overlay zelfs voor een prestatie-impact door micro-stuttering te veroorzaken)
Discord ligt helemaal niet vaak plat, dat ligt dan aan je eigen internet. Als er eens een region uit ligt dan kan je je server haast instant verhuizen naar een andere region.

Verder uiteraard gelijk, overlay heeft niks met voice chat te maken. Is puur optioneel.
Discord ligt er zeker zo nu en dan uit. Als dat aan mijn internet zou liggen wel knap dat ik en al mijn vrienden dat dan tegelijk hebben terwijl we op dat moment een potje Csgo spelen en dat blijft allemaal prima werken.
En daarom kun je beter voor competitive games Teamspeak gebruiken in plaats van Discord :)
Discord heeft vaak stabiliteitsissues (veel vaker dan bijvoorbeeld een jaar geleden is mijn ervaring), wij hebben zeer regelmatig tijdens bijvoorbeeld WoW raid dat Discord ineens iedereen onverstaanbaar als een robot laat klinken voor een paar minuten en dan ineens weer OK is, net of ze iets resetten aan de kant van Discord oid. Als dat 1 persoon zou zijn dan zou dat inderdaad die persoon zijn verbinding kunnen zijn, als het 20-30 man vanuit heel Europa tegelijk is, dan ligt dat issue toch echt bij Discord. En ik vind dat je dat zeker kan aanmerken als downtime.

Niet om Discord te bashen, want het is een zeer leuk platform, maar qua stabiliteit en voicekwaliteit lijken ze er eerder op achteruit dan op vooruit te gaan helaas.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 21 september 2018 14:14]

Discord is regelmatig brak, haperende gesprekken, mensen die als robot klinken etc..

Als 20 man daar tegelijk last van hebben, weet ik vrij zeker dat dat niet aan mij internet ligt.
Mee eens, de ingame voice chat van Overwatch is gewoon goed, geen slechte kwaliteit.
Tijdens de game of niet, maakt geen bal uit. Gelijke monniken, gelijke kappen. Anders, bye, bye account.
Nou ja laten we iedereen die hun gameplay post op internet dan maar ook meteen bannen. Als een master een silver uitlegt dat hij out of position staat is dat toch ook niet eerlijk? Geen Overanalysed en Toxic coaching meer op Youtube.

En daarbij heeft Starcraft 2 al jaren een vergelijkbaar programma (ben alleen de naam kwijt)

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 21 september 2018 21:17]

Helaas pindakaas, Blizzard denkt daar net zoals ik over. En Blizzard en ik hebben altijd gelijk.
Leg dan maar eens uit waarom Blizzard het dan toestaat dat de teams in de Overwatch league Pursuit als officiŰle sponsor mogen/mochten gebruiken voor een dik jaar? En waarom de devs destijds er geen probleem mee hadden.
Omdat wanneer je de regelmaker bent je nu eenmaal altijd gelijk hebt, zelfs als je van standpunt veranderd.
Hoe (terecht) oneens je het daar ook mee bent, je kunt er zelf niets tegen doen.
Als dit de voornaamste reden zou zijn dan zou je ook niet je eigen kills moeten kunnen zien in de stats, en dat kan wel. Het gebeurt vaak zat (zelfs in competitive/ranked mode) dat mensen hun team de schuld geven van verlies omdat zij 'gold kills' hebben.
Pursuit geeft een uitgebreid rapport over de prestaties van spelers nadat het spel voorbij is
En waarom heb je daarmee een oneerlijke voorsprong?
Ik gebruikte Visor (Visor.gg) en hiermee kreeg je een warning als een ultimate van een enemy klaar was. Handig. Je had ook een soort control panel (aanspreekbaar via tab) die naast je scoreboard aangaf of jij (of jouw teamgenoot) beter of slechter bezig was naargelang de averages van andere mensen die jouw class spelen in jouw specifieke ranking. Zo kon je bijvoorbeeld zien of je in het algemeen meer dood ging dan gemiddeld, of dat je meer damage nam etc etc.

Echt oneerlijk vond ik het zeker niet. Maar zowel een vriend als ik hebben volgende mail gekregen van Blizzard:
Greetings,

We have identified that your account was logged into Overwatch while using unauthorized third-party applications, such as Visor or Pursuit. These programs provide benefits not normally achievable in the game, and detract from the integrity of the game environment.

The account holder is responsible for all activity on the account. This is only a warning and we are not penalizing your Blizzard or Overwatch account at this time. Continued use of unauthorized third-party programs will result in action taken against your account, up to and including a permanent ban, in accordance with the End User License Agreement (https://www.blizzard.com/eula).

Regards,

Blizzard Support
https://blizzard.com/support
Dan vind ik Ultimate ready warnings wel te ver gaan. Dan is toch een skill dat je jezelf ook kan aanleren door het spelen van hero's en bekijken van de killfeed. Als ik een Pharah zie vliegen die al 8 kills heeft gemaakt dan weet ik dat haar ult eraan komt en kan je je hierop voorbereiden door te verspreiden of een counter ult te gebruiken.

After game reports zoals Pursuit vind ik dan wel redelijk. Het geeft je geen oneerlijk voordeel, enkel uitgebreide statistieken na een match. Het zelfde kan je berekenen door je gamesessie op te nemen en later zelf terug kijken (wat Pursuit in real-time doet.)

Overigens heb ik ook de zelfde email ontvangen ivm het gebruik van Pursuit. Jammer maar geen ramp, ik neem de gameplay gewoon op met Geforce Experience en kijk deze later terug :) Leer je nog veel meer van dan een stukje software als Visor of Pursuit.

[Reactie gewijzigd door Yariva op 21 september 2018 13:26]

Maar hoezo gaat een ult-ready warming te ver, als het iets is wat je jezelf ook aan kan leren?

Eigenlijk alles wat je niet aan kan leren, dat gaat te ver.
Nee, alle geautomatiseerde in-game hints / extra informatie die jij kan hebben zonder dat de tegenstanders / medespelers deze informatie niet kan hebben gaat, naar mijn mening, te ver.

En dit is ook het verschil. Iedereen kan met de game settings van Blizzard het ult gebruik van de tegenstander aardig goed volgen. Hoewel de killfeed hiervoor imo niet de beste plek is (en deze by default ook uitgeschakeld is.) Er spelen uiteraard meerdere factoren:
- Houding / agressie van de tegenstander. Een agressievere Reinhardt of Zarya zal een Ult klaar hebben.
- Ult combo's waar de tegenstander naartoe werkt. In de lagere ranks zal een tank heavy comp met Ana en Genji snel naar een Nano blade combo werken. Echter zal de Ana veel sneller haar ultimate behalen met 3 dikke tanks op de front line die 500+ health hebben. Dan weet je dat je nog even veilig bent en niet druk hoeft te maken voor de nano, de Genji zal eerst zijn ult moeten behalen.
- Algemene game impact. Iemand kan veel splash damage veroorzaken en hier ult charge van krijgen. Niemand gaat dood dus het zal niet in de killfeed verschijnen. Maar de hero ult meter krijgt hierdoor wel een flinke boost.

Maar jij heb de keuze om hier tijd in te steken: in het lezen van de tegenstander compositie en het ult gebruik hiervan. Dat je hier niet voor kiest ook prima, maar ga dan geen oneerlijk voordeel zoeken bij 3rd party tools.

Mocht Blizzard deze enemy ult-warning functionaliteit introduceren in het spel zelf (wat mij geen goed idee lijkt) dan heeft iedereen toegang tot deze informatie en is het speelveld wel weer eerlijk.

[Reactie gewijzigd door Yariva op 21 september 2018 15:39]

Richten kun je ook leren, vind je een aimbot dus ook goed?
Het goed kunnen tracken van vijandige ults is een skill waarmee spelers zich kunnen onderscheiden, dus als je computer dat ineens voor je gaat doen dan kan ik dat niet eerlijk vinden.
Als een aimbot niet beter werkt dan een mens heb je er ook niet veel aan.
De vraag is natuurlijk. Welk mens? Als ik met de aimbot op niveau wereldklasse kan spelen, dan is dat (gezien mij noob-status) volgens mij toch echt cheaten
Dus een aimbot die zo goed is als een mens zou kunnen spelen mag wel volgens jou? Want dat is te leren...

Heb zelden z'n slecht voorbeeld gezien om te mogen vals spelen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 september 2018 13:11]

Een AI speler met een spectator die de strategie bepaald..
Klinkt eigenlijk wel als een interessant concept.
Het issue zal zijn dat je sneller je conclusies kunt trekken net zo’n tool, dan wanneer je er zelf tijd in steekt om de boel te analyseren. Dat laatste ga je minder snel zelf doen omdat het gewoon extra tijd kost.
Kan het niet zo zijn dat Blizzard dit zelf wel implementeren(Pursuitachtige features) en daarom nu de rem erop gooit.
Hebben ze ook aangegeven hoe ze je hebben ge´dentificeerd? Is dit een applicatie die uit Steam zelf draait (en ze dus gewoon een melding van hadden kunnen geven toe je het opstartte).
Of houden ze bij wat je draait, wanneer je draait, en wat die software doet? Want dan moet je eerst alle Steam software verwijderen voordat je bijv. een keymanager opstart, want anders wordt dat misschien ook doorgestuurd?
En waarvoor geld die 'ban'? Alleen voor de online versie van dat Blizzard spel, of wordt je toegang tot al je gekochte spellen ontzegt?
Hebben ze ook aangegeven hoe ze je hebben ge´dentificeerd? Is dit een applicatie die uit Steam zelf draait (en ze dus gewoon een melding van hadden kunnen geven toe je het opstartte).
Of houden ze bij wat je draait, wanneer je draait, en wat die software doet? Want dan moet je eerst alle Steam software verwijderen voordat je bijv. een keymanager opstart, want anders wordt dat misschien ook doorgestuurd?
Blizzard heeft anti-cheat software die "Warden" genoemd wordt en die bij kan houden welke processen er actief zijn wanneer je een Blizzard spel speelt.
En waarvoor geld die 'ban'? Alleen voor de online versie van dat Blizzard spel, of wordt je toegang tot al je gekochte spellen ontzegt?
Blizzard-bans zijn vrijwel altijd enkel voor het spel waarin je de overtrading hebt begaan.
Steam? Blizzard heeft zijn eigen launcher.
Geloof dat ze actieve processen scannen, gegevens hiervan hashen en dit vergelijken met de hashes van bekende cheat programma's. Staat zeer waarschijnlijk in de terms of use dat je hier toestemming voor geeft als je ermee akkoord gaat.
Misschien is het complexer geworden, maar zo werkte het anti-cheat systeem van Blizzard in ieder geval met de wat oudere games.
Hoezo is het niet eerlijk als de software je warnings gaat geven? Dat betekend dus dat jij tijd en aandacht die anderen moeten verdelen over het spelen van het spel dus meer gericht kunt inzetten. Niet bepaald eerlijk als jij meldingen krijgt over ultimates die de rest niet krijgt.

Post game analyses vind ik wat anders.
Nou mooi, ik zie straks quake al zeggen dat je niet meer mag tellen wanneer de powerups spawnen.

Dit soort dingen maken mij helemaal boos, vroeger kon je zelf bepalen hoe alles eruit zag(Quake 3/cod consoke commands?)).

Je had genoeg bots die statistieken uitschreven, er kan altijd iemand bij gaan zitten die de ults bijhoud of jij kan dat zelf doen.

Zo jammer weer van blizzard, dt soort zaken komt ook niet ten goede van mods.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 21 september 2018 12:36]

Ik denk dat wanneer je een naam hoog wilt houden als competitieve game, je elke vorm van mutatie/modificatie/bot wilt tegengaan. Ik weet niet hoe dit bij b.v. CS;GO, LoL of DOTA gaat maar ik kan me voorstellen dat zij er ook niet happig op zijn.
Begrijp me niet verkeerd ik ben tegen wallhacks enzo, maar statistieken genereren is iets wat vroeger al via irc bots gedaan werd(toen ik zf semipro speelde). Je kijkt graag je demos en statistieken terug zodat je kan zien waar je fout zat.

Het live overlay programma kan ik nog een klein beetje inkomen(al kan je daar in principe ook een los persoon voor neerzetten).

Maar de datageneratie daarna niet
In principe hebben mensen een voorsprong omdat ze statistieken te zien krijgen over hun speelstijl, maar ik vind zoiets juist super interessant. En helemaal als mensen ook inderdaad er tijd in willen steken om zelf beter te worden. Je hebt dus een voorsprong, maar ik vind het zeker niet "oneerlijker". Oneerlijk noem ik technische hulpmniddelen zoals aimbots. Het lijkt mij natuurlijk niet de bedoeling dat een gemaakt algoritme in een game zou kunnen bepalen waar de tegenstanders wellicht kunnen zitten op basis van verkregen statistieken, en dat deze vervolgens in de game worden getoond (met bijv. injection of hoe zoiets ook zou noemen).

In Dota 2 heb je ook meerdere applicaties die je kunnen helpen, zoals Dota Plus (niet de Valve versie). Dit is een applicatie die je statistieken laat zien na het afsluiten van de game, zoals de reactiesnelheid, klikken, etc. Tijdens het spelen van een game geeft het je ook inzicht in welke hero je het beste kan kiezen om de enemies te counteren (maar deze functionaliteit wordt ook door Valve zelf aangeboden - en kan je afnemen door een maandelijks bedrag neer te leggen).

Ik zou juist zeggen, lang leve de technologie die dit mogelijk maakt. Dan hoeft je ook niet extra tijd te besteden aan het terugkijken van je eigen games.

Ik vind dat dit trouwens ook erg dichtbij de nieuwe functionaliteit van Apple komt die laatst was aangekondigd. Dat je met een app op je iPhone een basketbalspeler kan volgen, en vervolgens iets van 6 statistieken tracked. Het lijkt me niet dat op basis van deze informatie een speler sneller kan lopen :P. Dit lijkt mij onder hetzelfde motto vallen? Wat je dan doet met de informatie moet men zelf weten.

Als laatste, professionele Dota 2 spelers nemen ook tijdens kampioenschappen aantekeningen en statistieken mee. Niet alleen voor algemene tactieken, maar ook om goed te kunnen bepalen welke hero het beste is tegen de alreeds gekozen heroes door de tegenstanders.

Ik ben er wel van overtuigd dat er wel grenzen gesteld moeten worden met het gebruik van deze applicaties, en wat zo'n applicatie wel of niet zou mogen in het kader van eerlijkheid.

(In Dota 2 is het trouwens nooit een probleem geweest, en Valve heeft er voor zover ik weet nooit over geklaagd. Dat Blizzard achterloopt is een ander ding...)

[Reactie gewijzigd door Diigii op 21 september 2018 11:55]

Statistieken zijn ook prima. Maar als die tools ook gaan aangeven waar het enemy team mee bezig is (is hun Ultimate ready e.d.) dan is het anders wat. Het is wel erg kort om te zeggen dat Blizz achter loopt.
Stats kunnen een game ook heel toxic sfeertje maken. Ik speel geen Overwatch, maar ik weet dat bijvoorbeeld van World of Tanks dat je met mods realtime de stats van je teamgenoten in beeld had, wat tot gevolg had dat mensen die een lage WR of personal rating hadden continue verbaal gebashed werden. Inmiddels kan je geloof ik wel je stats XML feed offline zetten geloof ik.
Volledig mee eens
Ik denk dat het daar niet gaat om het voordeel wat je hebt, maar wat het programma doet. Het verzamelt data gedurende het hele potje, wat neerkomt op: "accessing or modifying the software of the Platform in any manner not expressly authorized by Blizzard".
Tja, blizzard heeft er voor gekozen om scores/cijfers etc niet te laten zien(wat ze eerst wel hadden)

Foto van dat:
https://i.imgur.com/7PtUwD3.png?1
In onderdeel C van de overeenkomst staat dat het gebruik van cheats, bots en hacks niet is toegestaan.
Iemand een idee hoe dat zit met het gebruik van Macro's? Ik gebruik sinds jaar en dag bij diverse games een toetsenbord met macro-ondersteuning om toetsaanslagen snel achterelkaar uit te voeren. Bij WoW gebruik ik het zo af en toe om bijvoorbeeld om automatisch targeting toe te passen, en mijn pet op een mob af te sturen. In StarCraft om een reeks gebouwen snel achter elkaar te bouwen.

In OverWatch heb ik nog niet echt een toepassing ervoor gevonden :+
Ja. Blizzard hanteert al jaren de regel 'One button, one action'. Macro's vallen daar niet onder, dus zijn in principe gewoon een bannable offense. (Zie deze green post voor een korte uitleg). Bij WoW is de controle daarop nooit heel erg intensief geweest, want het competitieve element is daarbij niet heel erg van belang. Macro's hebben vooral flink de aandacht gehad bij StarCraft, omdat het daar helemaal van belang is voor een level playing field dat iedere gebruiker dezelfde mogelijkheden heeft. Je mag nog van geluk spreken dat je daar geen ban voor hebt gehad.

Daarbij: In Overwatch heeft ieder character ten hoogste 4 bruikbare abilities, als je daar al een macro voor nodig zou hebben... |:(

[Reactie gewijzigd door michaelvink op 21 september 2018 11:53]

Jaren geleden dat ik WoW gespeeld heb, maar ik wel nog dat dat spel letterlijk een "create macro" scherm heeft en zelfs complete addons ondersteunt die alle gebeurtenissen parsen, in het vet weergeven op je scherm en je letterlijk zeggen wat je moet doen waardoor je helemaal niet meer moet nadenken.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 21 september 2018 12:07]

Ingame-macro's ja, maar D3F had het specifiek over een toetsenbord met Macro-knoppen en die mogen dus gewoon niet als er meer dan 1 actie aan hangt :)
Klopt, zo ken ik WoW ook. Blijkbaar is dat allemaal eruit gehaald door de benodigde functies (in LUA) protected te maken (bron):
  • PROTECTED CastSpell(spellID, "bookType") - Cast the specified spell by ID. spellbookTab is "spell" or "pet". As of patch 2.0, this function has been restricted to Blizzard signed UI mods. Note: You can still use this function to open Craft windows and activate Lock Picking. (protected 2.0)
  • PROTECTED CastSpellByName("name"[, onSelf]) - Cast the specified spell by display name. As of patch 2.0, this function has been restricted to Blizzard signed UI mods. Note: You can still use this function to open Craft windows and activate Lock Picking. (protected 2.0)
Nu begin is ook te snappen waarom het spel een stuk "makkelijker" gemaakt is in de loop der jaren. De add-ons zorgden ervoor dat je in complexe situaties nog steeds goed kon healen (vanuit een customized overzicht heals uitdelen aan 40 man; prachtige tijd was dat :)). Ben benieuwd hoe het nu zou spelen (maar genoeg andere dingen in het leven om mij te weerhouden van het spel opnieuw te installeren ;-)).

[Reactie gewijzigd door Xirt op 21 september 2018 13:00]

Er zijn inderdaad een doel lua functies die nu protected zijn in de WoW Api. Waardoor je tegenwoordig op bepaalde vlakken minder kan met addons dan voorheen, op andere vlakken weer meer, want veel addons zijn wel enorm verbeterd over de jaren.

Ik zou trouwens niet zeggen dat het spel makkelijk is gemaakt, juist alle end-game content wordt in de regel per expansion lastiger dan in eerdere expansions en Vanilla. De instap content is dan wel makkelijk dan in het verleden.
Je hebt bij WoW gewoon een Macro scherm. Ik denk dat ze meer problemen hebben met scripts dan macro's.
De mogelijkheden van WoW-macros zijn zeer beperkt. Je kunt bijvoorbeeld niet 2 aanvallen achter elkaar uitvoeren met een enkele macro. Maar met iets als een toetsenbord met macro-functie is het vaak wel mogelijk om dergelijke acties te programmeren. En dat is niet toegestaan in WoW.
Dat kan wel (/castsequence), maar dan moet de eerste aanval geen global cooldown hebben. Tegenwoordig zit practisch alles op de GCD echter.
Feitelijk kan het dus niet. Dat is ook precies hoe het bedoelt is door Blizzard.
/castsequence heeft niets met een global cooldown te maken. Met /castsequence kun je iedere keer dat je op de knop drukt een andere actie uitvoeren (en de sequence resetten als je van target wisselt). Bijv eerst spell A, en dan spell B, en dan weer spell A.

Meerdere acties uitvoeren kan met een macro, zolang deze spells instant cast zijn en enkel de laatste spell in de macro een GCD, heeft door meerdere /cast [spell] in de macro te zetten. Als je bijvoorbeeld meerdere CD buffs tegelijk wilt gebruiken.
Ingame macro's zijn ook geen probleem, maar D3F had het specifiek over een toetsenbord met Macro-knoppen en die mogen dus niet als er meer dan 1 actie aan hangt :)
In SC2 kun je hetzelfde bereiken zonder extra software, door hotkeys te double binden. Je assigned bijv. de R knop aan de actie bouw barracks en secundair aan de actie target, die primair op je linker muisknop zit. Nu kun je door een scv te selecteren, op je build hotkey te drukken en daarna shift en R ingedrukt te houden terwijl je muis beweegt elke 2 game ticks een barracks plaatsen zonder te klikken.

Je kunt ook nog in de ini files van het spel aan meer dan 2 knoppen de target actie toewijzen. Als protoss speler kun je dit bijv. gebruiken om als je heel veel gateways hebt, met een rij double binded knoppen, in 1 seconde 20 zealots of adepts of stalkers of sentries of high templar in te warpen.

Of je double bind een knop aan move command en target zodat je met een drone een building kunt blocken met 1000APM. Of aan spread creep en target, zodat je super snel meerdere creep tumors kunt plaatsen.

Dit terwijl je alleen maar een knop ingedrukt houdt op je toetsenbord en je muis beweegt. Je hoeft niet te klikken. Dit verbetert behalve de klik snelheid ook nog je accuracy.

Pro spelers gebruik(t)en dit ook en Blizzard heeft gezegd dat het legal is afaik, althans ze hebben het niet onmogelijk gemaakt door zoals in SC1 simpelweg geen secondary binds toe te staan en ze bannen er niemand voor.

Maar ik moet zeggen dat ik al een tijd geen SC2 heb gespeeld, ongeveer sinds de lotv release, dus ze kunnen het veranderd hebben, dat je de target actie niet meer kan double binden bijv.
Het heeft alleen niet veel zin om het onmogelijk te maken omdat mensen dan macro software, macro knoppen op muizen en toetsenborden, of free scroll wheel gaan gebruiken om hetzelfde te bereiken, heel veel kliks per seconde.
Het is makkelijker een level playing field te maken door het wel toe te staan zonder dat je speciale hardware of cheats nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 21 september 2018 12:21]

In warcraft is elke tool die handelingen kan automatiseert die niet ook via in game macro's te doen zijn uberhaupt verboden.

Ik kan bijvoorbeeld met mijn logitech toetsenbord een macro maken die een wachttijd inlast voor de GCD en dan een volgende ability activeert. In game macro's kunnen dit niet, je kan dan alleen een cast sequence maken en moet dan meerdere keeren klikken/keybind gebruiken.

Het toetsenbord mag je gebruiken, maar als je betrapt wordt op dit soort toetsenbord macro's riskeer je een ban.
de Macro in WoW voor je Pet vind ik niet zo heel spannend
De macro die je in SC gebruikt is oneerlijk voordeel, dus vals spelen.

Macro's kunnen nog veel erger misbruikt worden, bij bijvoorbeeld shootergames zoals CS en PUBG kan je recoil ermee compenseren.... aka valsspelen
beetje "eng" dat blizzard op je pc zit mee te kijken naar wat er allemaal draait op de achtergrond (gezien alleen bepaalde mensen het mailtje krijgen)

kan dit wel door de privacy beugel? blizzard heeft zich ook gewoon aan eu regelgeving te houden immers

dat ze Řberhaupt meekijken vind ik belachelijk maar goed, dat is een andere discussie
Zo werkt anti-cheat software al sinds jaar en dag. Ik denk dat dat prima door de beugel kan verder als daar verder niets ge´ndexeerd of gelogd wordt wat niet strikt noodzakelijk is voor het doel.
Zo werkt anti-cheat software al sinds jaar en dag. Ik denk dat dat prima door de beugel kan verder als daar verder niets ge´ndexeerd of gelogd wordt wat niet strikt noodzakelijk is voor het doel.
je vergeet voor het gemak even dat lokaal kijken (en bv niet opstarten of inloggen verhinderen), of deze data terugsturen, analyseren en vervolgens aan personen koppelen, nogal een groot verschil is.

Geen 1 anticheat sofware die dat eerder gedaan heeft, daarnaast zijn ook de privacy regels behoorlijk veranderd
Zoals elders gezegd, de process list wordt gehasht en afgezet tegen bekende hashcodes van cheat software. Het is technisch gezien grijs gebied, maar nog wel toegestaan doordat het alleen een 'morph' van de procescode stuurt.
Afaik geef je daar toestemming voor bij het accepteren van de gebruiksvoorwaarden, nu kun je die voorwaarden in de EU vast juridisch gezien vernietigen en je aankoop bedrag terugkrijgen. Maar dan kun je alsnog niet spelen.

Belachelijk vind ik het trouwens niet, wil je adequaat tegen bots e.d. op kunnen treden zijn dit soort zaken gewoon noodzakelijk.
Pc gamen zou absoluut onmogelijk zijn als anti cheat software dit niet deed.
Toch appart.
Deze software wordt in de OWL (OverWatch League) ook gebruikt.
Daar ken ik de software van en daarom ook ge´nstalleerd

Eergisteren een waarschuwingsmail van Blizzard ontvangen dat hier perma bans op uitgedeelt gaan worden, dus maar snel gede´nstalleerd.

Deze waarschuwingsmail hebben andere mensen die ik ken niet ontvangen.
Deze mensen hadden ook deze software niet ge´nstalleerd.....
Visor snap ik dan nog wel, live updates van je vijanden, effectief een wallhack als je de maps goed kent en weet waar je teammates waren. Maar een rapport over hoe je het gedaan hebt na de match zie ik zelf het probleem niet van in.

Helaas heeft blizzard toch wel weer het eindwoord, zelf heb ik verder ook geen ervaring met de software genoemd.
Weer typisch Blizzard dit, waarschijnlijk zullen ze nu zelf met een soortgelijke tool komen.
Spelers vragen al sinds het begin van Overwatch om meer statistieken, match history en replay mogelijkheden..
Eigenlijk nog Best aardig van ze dat je een waarschuwing krijgt,
Bij Epic is het gelijk een Permanent Ban (Account en Hardware Ban) zonder waarschuwing.

En je kan vragen wat je wil wat je fout hebt gedaan null response (mail met EULA geschonden punt)
En nee geen cheats of zo gebruikt.

Blijk baar is het een tracker geweest in de overwolf overlay, als ik dit nu zo nu lees.
Zie het probleem niet. Dit valt onder een vorm van vals spelen, niet toegestaan dus. Goed bezig!
"We nemen competitie heel serieus in Overwatch. De basis van goede competitie is dat elke speler gelijk is uitgerust om tegen elkaar te strijden, maar veel software van derden tast de balans in Overwatch aan."

Dit hadden ze veel eerder moeten doen. Ik wist niet eens dat zulke programma’s bestonden. Weet wel over aimbots en wallhack programma’s.
Mischien kan ik nu eindelijk een eerlijke partij spelen, want ik gebruik niks.
Over je eigen prestaties kun je terug zien bij overbuff of een ander website dat alleen overwatch statistieken noteren.
Beter over een maand weer beginnen nadat al die troep spelers eruit zijn gegooid.

Maar in echte wereld zijn de oorlogen niet gelijk uitgerust :). Amerika hebben de beste wapens en China de grootste leger. :D

[Reactie gewijzigd door Shan op 21 september 2018 16:44]