Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Belgische spelers kunnen in Overwatch geen lootboxes meer kopen

Blizzard heeft op zijn eigen officiële forum laten weten dat het op korte termijn voor Belgische spelers de mogelijkheid blokkeert om in Overwatch en Heroes of the Storm lootboxes aan te schaffen. Deze maatregel geldt niet voor Nederlandse spelers.

Als onderbouwing voor de maatregel verwijst een community manager van Blizzard naar de Belgische Kansspelcommissie, die in april bepaalde dat lootboxes in games moeten worden beschouwd als gokken, waarmee de Belgische wet wordt overtreden. Daarbij werd gedreigd met hoge boetes. Blizzard zegt het oneens te zijn met dit standpunt, maar de ontwikkelaar meldt dat het desondanks heeft besloten om 'te voldoen aan deze interpretatie van de Belgische wet'.

Blizzard zegt geen andere optie te hebben dan zich hieraan te conformeren. Dat betekent dat spelers die zich in België bevinden, geen lootboxes kunnen kopen met echt geld of gems. Ook al kunnen spelers in België in deze twee games geen lootboxes meer kopen, ze kunnen ze nog wel verdienen door de games te spelen. Ook hebben ze nog gewoon toegang tot alle content in de games. De maatregel wordt 'binnenkort' ingevoerd, maar een exacte datum werd niet gegeven.

Nederland wordt door Blizzard niet genoemd, ook al kwam de Nederlandse Kansspelautoriteit eerder met een vergelijkbaar standpunt over lootboxes. De instantie oordeelde dat games met lootboxes waarvan de inhoud verhandelbaar is, in strijd zijn met de gokwet. Onder andere uitgever 2K games maakte onlangs nog bekend zijn NBA 2K-basketbalgames aan te passen, zodat wordt voldaan aan de Nederlandse en Belgische eisen. Eerder zijn ook al aanpassingen ten aanzien van de lootboxes doorgevoerd in games als Counter-Strike: Global Offensive en Dota 2.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

27-08-2018 • 20:10

115 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (115)

Wijzig sortering
Vraag me af wanneer de tijd komt dat een grote publisher besluit hun games niet meer uit te brengen in BE/NL vanwege het feit dat ze niet de juiste "experience" kunnen leveren.
Want je moet nagaan als je een free to play game hebt gemaakt kan dit samen met cosmetics/boost de enige manier zijn om geld te verdienen.
Is niet helemaal waar. Het probleem zit hem niet in micro transactions. Het probleem zit hem in het feit dat ze op casino-achtige manieren worden verkocht. Wat nou als we gewoon terug gaan naar het principe dat je skins kunt kopen die je mooi vind? Dan hoor je niemand klagen.
Dan hoor je niemand klagen.
Hoi, ik ben 'niemand'. Ik wil geen enkele keer in een spel zien dat ik nogmaals moet gaan betalen. Of het nu puur cosmetisch is of niet. Die games koop ik dan ook niet meer.

Geef mij maar de oudere games zonder al dat gezeur om extra geld. Blijft een verademing om nu weer PS1 games etc te spelen. Cosmetische skin? Ja die unlock je door bepaalde handelingen. En die handelingen zijn niet, betalen.

Voor iedereen ligt de grens wat accepteerbaar is rondom mtx/dlc elders.
Ps1 games hadden ook meestal geen server updates te onderhouden of moesten hun game niet constant updaten voor kleine bugs, als publisher was het releasen en klaar er mee. Nu verwacht de consument dat een game die ze kopen constant onderhouden word en niet meer mag kosten als 10 jaar geleden.
Nu verwacht de consument dat een game die ze kopen constant onderhouden word en niet meer mag kosten als 10 jaar geleden.
Is in mijn ogen meer een logisch gevolg van het releasen van incomplete games. Zero day patches zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering.

Ik wil niet beweren dat alle games van vroeger bugvrij waren, maar zeker wel stabieler etc. Juist omdat men geen optie heeft om het op een later moment nog recht te draaien.
Heeft ook gewoon te maken dat games veel ingewikkelder zijn als veel vroeger, en men dus met veel grotere teams werkt, waardoor er dus ook meer fout kan lopen
Games zijn inderdaad opgeschaald, net zoals het budget. Kwestie van je test team ook op te schalen i.p.v. je klanten als test team te gebruiken. Er kan zeker meer fout lopen, maar je hebt ook veel meer ruimte om dat op te vangen. Nu worden games ooit gewoon bewust incompleet en met vol met fouten gelanceerd. Manager moet immers de deadline en daarmee zijn bonus halen.
Hoi niemand,

Misschien moet je je even realiseren wat een werk, tijd, energie en met name geld het kost om een game als Fortnite in de lucht te houden. Ergens moeten de kosten voor de security experts, hardware, bandbreedte, etc. van betaald worden, gezien er verder geen verdienmodel tegenover staat zijn microtransactions de meest redelijke en realistische oplossing.

Overigens werkt volgens mij het en/of principe voor vrijspelen van de cosmetische content heel goed voor dit soort games. Ik meen namelijk dat ook jij, niemand, gewoon je cosmetics kunt krijgen door Overwatch te spelen. Er is niemand die met een pistool tegen je hoofd zegt dat je die loot boxes moet kopen. Datzelfde geldt overigens ook voor Fortnite en consorten. Niemand verplicht je ergens toe en het doet niets af aan de competitiviteit als jij beslist om iets niet aan te schaffen.
Het is een keuze. Als jij die lootboxes, skins of welke microtransactions dan ook niet wilt kopen, moet je dit vooral niet doen.

Maar laten we de volgende 3 scenario's even tot ons nemen:

De full priced game
Als ik €60,- betaal voor een volledig spel moet hij ook wel volledig zijn. Geen geleuter achteraf met microtransactions die mij beperken in mijn doen en laten. (Dit was dus niet zo in bijvoorbeeld Star Wars Battlefront II, Shadow of War, etc). Als er dan microtransactions inzitten is het puur cosmetisch en kan ik ervoor kiezen om mijzelf anders te presenteren dan andere spelers. Daarnaast krijg ik de mogelijkheid om diezelfde content vrij te spelen door te spelen (Overwatch).

De freemium game
Ik kan gratis spelen maar ben gelimiteerd in het aantal maps, heroes, poppetjes, avatars, skins, wapens, w/e. Aan de hand van de weekly rotation kan ik zien wat ik leuk vind en heel specifiek kopen wat ik wil hebben of besluiten de volle mep te betalen voor álles. (Lees: Heroes of the Storm, Battlerite, Paladins, etc).

De free-2-play game
Ik kan gratis alles doen, er is niks wat mij minder sterk maakt dan de tegenstander, maar ik kan er voor kiezen om de developer te ondersteunen en een skin te kopen voor datgeen wat ik mooi vindt. (Lees Fortnite).

Op deze manier kan ik nog wel een jaar doorgaan. Lang verhaal kort is dat jij je niet kan vinden in mijn voorbeelden of de wijze waarop de markt zich nu transformeert. Daar is niks mis mee. Gelukkig zijn er nog zat games die voldoen aan jouw eisen. Maar laat me alsjeblieft niet horen dat jij het vervelend vind dat deze trend er nu is maar dat je bijvoorbeeld wel WarCraft III destijds hebt gekocht voor full price om vervolgens een jaar later voor praktisch hetzelfde bedrag op schijf een expansion te kopen. Want dát is dus precies niks anders dan wat er nu gebeurd. Content wordt verkocht, groot of klein. Of jij daar als consument blij van wordt, is een discussie waar menig elkaar nooit in gaat vinden.
Om een lang verhaal kort te maken, de expension packs van vroeger zijn totaal niet te vergelijken met de microtransacties van tegenwoordig.

Er zijn zat andere verdien modellen. Kijkend naar wat die microtransacties opleveren is het niet eens nodig om een full retail prijs te vragen (wat sommige games dus ook niet doen).

Prima wanneer je het over een freemium model hebt, maar full priced games die ingame me non stop op wijzen dat ik telkens mn beurs mag trekken sla ik bij voorbaat over. Ja ook cosmetische items. Niets zo irritant als een item in je inventory te zien om vervolgens je beurs te mogen trekken.

Uiteraard zijn er verschillende degradaties van wat men persoonlijk accepteert, wat ik ook aan geef. Er is nog steeds een grote groep gamers die er niet op zit te wachten.

Het probleem van deze trend is dat vroeger gameplay verrijkt werd met extra content. Tegenwoordig is de trend een game zo lang mogelijk te rekken ten behoeve van mtx. De uitgevers die gewoon goede games willen maken belanden steeds meer in een niche groep. En ik als gamer heb er last van. In de winkel is het erg moeilijk om nog te zien wat je daadwerkelijk koopt, (Ook met al die verschillende versies die tegenwoordig iedere titel lijkt te hebben) Scheelt al een hoop dat ik geen online games speel waardoor het redelijk beperkt blijft, maar nieuwe grote games waarvan je vooraf weet dat je een volledig product in handen hebt zijn een zeldzaamheid geworden.
Het probleem is dat een nieuwe tripple A game geen 60 euro meer kost om te maken maar +- 90 euro. maar dat de 'wat wij in 1x willen uitgeven' grens wel wat lager zit. dus die 30 euro per persoon moeten ze ergens uit halen.
Helaas voor jou, ga jij geen games meer spelen. Dit is hoe men overleeft in gaming industry.
Klopt, veel games spelen we niet meer. Ik speel een game voor ontspanning en vermaak. Ingame om echt geld vragen wekt het tegenover gestelde op. Irritatie, het gevoel dat ik opgelicht ben. Het gevoel dat ik iets mis. Dat vermijd ik door die titels gewoon helemaal over te slaan.

Maar goed, m'n punt moge duidelijk zijn. Niet iedereen vind dat 'alleen cosmetische items' door de beugel kunnen. De grens verschilt van persoon tot persoon.
Als het alleen bij cosmetica blijft is er niks aan de hand maar als.het richting pay2win gaat, ben ik ook direct weg.
Niet om vervelend te zijn tegen iedereen maar kijk hoe Fortnite het doet. Cosmetics die iedereen kan kopen en geen gok element erin.
Tenzij je lama’s gaat kopen in save the world met vbucks die je niet verdient hebt met spelen 😀. Maar wat je krijgt kun je niet verhandelen.
Fortnite is een game, geen handelplaats. Sommige mensen vergeten dat nog weleens. ;)
Komt omdat dat in veel moderne games net andersom is :+
Laten we dan teruggaan naar het principe dat je een complete game koopt, ipv 50% en de andere helft (zoals skins) moet aanschaffen via microtransactions.
Laten we even onderscheid maken tussen een singleplayer en een multiplayer game.

Wat betreft Multiplayer; wat je hier volgens mij vergeet is dat de games die dit destijds deden een matig/geen multiplayer component hadden waar een gigantisch verkeer overheen moest. Games die zich focussen op multiplayer mogen van mij best een optioneel verdienmodel hebben waarbij ik ervoor kan kiezen om geld uit te geven.

In het geval van Singleplayer ben ik het hélemaal met je eens. Als ik een singleplayer game koop voor €60 wil ik ook dat de game volledig is en dat ik niet voor €30 een "season pass" of iets kan kopen om mijn ervaring te complementeren. Ik denk dat in deze discussies nuances heel belangrijk zijn. Daarnaast heeft het ook heel erg te maken met hoe oud iemand is en hoeveel verwaarloosbaar inkomen die persoon heeft. Iemand van 24 die part-time werkt en bij papa en mama thuis woont zal je minder snel horen piepen over een stukje DLC of microtransactie van een vader/moeder met 2 kinderen een hypotheek en een fulltime job.
Soort van shark cards voor GTAO. Daarmee weet je wat je koopt als je iets mooi vind. Casino-achtige manier iets hebben, een absolute no-go.
Precies, als ik 100% zekerheid heb dat ik krijg wat ik wil (cosmetisch) door middel van een microtransactie is er toch niks mis mee? Nou vind ik alleen het voorbeeld van GTA:O een beetje scheef, want ik kan wel degelijk een voordeel halen door veel te investeren in die game t.o.v. spelers die dat niet doen. Maar als ik bij Overwatch de Mercy skin kon kopen die ik wilde voor een paar euro zonder het "gok" element, is er toch niks aan de hand?
Daarnaast; geef mij 1 in-game en onbetaalde currency. De currency krijg je door te spelen (en je best te doen, maak er wat leuks van). Duurt het te lang? Wil je niet wachten? Andere 1e-wereld reden om je eigen zuurverdiende geld uit te geven? Dan kan je de skin nu kopen voor €2,50.

Iedereen blij.
Minder inkomsten = minder goede games

"Gambling is a tax on stupidity" en ik heb liever dat uilskuikens een spel financieren dan dat het helemaal niet uitkomt.
Verschil is denk ik dat er maar weinig mensen met 3 busjes vol flessen wijn of worsten de winkel uit lopen, terwijl het met een PayPal-account of creditcard zo ineens 200 lootboxes verder kan zijn. Een spaarkaart is dan ook een slechte vergelijking, een betere zou zijn dat er in de flessen wijn slechte wijn/goede wijn/goud/geld/een nieuwe auto/een nieuw huis zit.
Beleggen is misschien een betere vergelijking, omdat deze wel een onbekende uitkomst heeft(waar wel hele grote bergen goud als optie beloofd worden)
Verder ook alle kenmerken van gokken.

-Je kan de uitkomst natuurlijk nog wel enigszins voorspellen maar dat kan bij sportweddenschappen bijv ook, en iedereen denkt(gestimuleerd door marketing) natuurlijk bij beide dat hij aan de winnende kant zal eindigen.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 27 augustus 2018 23:43]

Wat een onzin. Bij beleggen koop je als het ware een stukje van een bedrijf, wat op het moment van kopen de waarde heeft die je er ook voor betaalt. Dat deze waarde kan dalen of stijgen is gewoon marktwerking en geldt ook voor de gouden ring die je voor je vrouw hebt gekocht, of zelfs de drentse droogworst van de slager om de hoek.

Loot boxes hebben geen vaste, gelijke waarde op elk gegeven moment (zoals twee droogworsten dat wel hebben) omdat ze feitelijk het daadwerkelijke product verstoppen. Dat product is voor elke lootbox anders en waardoor dus elke lootbox een andere waarde heeft. DAT is gokken. Beleggen niet.
Net als sportweddenschappen dus... Je noemt iets onzin maar komt niet met argumenten.
Je noemt iets onzin maar komt niet met argumenten.
Ik heb een uitgebreide uitleg / hoeveelheid argumenten gegeven waarom het onzin is.

Verder snap ik niet waar je heen wil met je verhaal over sportweddenschappen. Je geeft zelf beleggen als voorbeeld voor iets dat in jouw ogen hetzelfde is als lootboxes, en ik geef een hoop tegenargumenten waarom dat iets totaal anders is.

Ten slotte, net als anderen al hebben aangegeven: ook al zouden beleggen, wedden en lootboxes hetzelfde zijn, beleggen en wedden zijn gereguleerd en alleen toegankelijk voor volwassenen, and rightly so. Daarmee ontkracht je je eigen punt dat reguleren van lootboxes betuttelend zou zijn.
Ik zeg niet dat ze op alle punten vergelijkbaar zijn, maar wel dat ze allen kenmerken van gokken hebben en toch anders worden behandeld.
Verder worden lootboxes niet gereguleerd maar verboden.
Lootboxes zijn helemaal niet verboden. Blizzard moet zich slechts aan de gokwet in België houden, maar kiest er zelf voor de lootboxes helemaal uit te schakelen.
Daarnaast weet je meestal waarin je belegt waardoor je er vanuit kan gaan dat je er geen verlies op zal maken (uitzonderingen daargelaten). Met beleggen weet je meestal niet hoeveel en of je winst zal maken. Beleggen doe je dus met kennis van de materie wat bij lootboxes niet opgaat, dat heb je heel mooi verwoord.

Ik doe dus niet aan lootboxes omdat ik het simpelweg geen toegevoegde waarde vind hebben. Sterker nog, spellen waarbij de nadruk op dit 'spelelement' lag heb ik dan ook steevast links laten liggen (op de spellen na waarbij het alleen om cosmetische zaken ging).

Voor de mensen die Wartune kennen, ooit kreeg je bij events kisten die altijd troep in zich hadden met een kleine kans op iets goeds. Je kon de kisten ook inwisselen voor betere items wat in die tijd dus geen voordeel opleverde terwijl ze wel heel duur waren als je ze los kocht. Later hebben ze deze items veranderd waardoor je ze niet meer kon openen maar simpelweg alleen kon inwisselen. De items die je ervoor terug krijgt vandaag de dag zijn het waard.

Dat is dus een positieve verandering geweest van een slecht systeem.

En dan is er nog de volgende (dit ga ik dus echt uit de weg). Spellen waarbij je goede items kunt krijgen door te grinden. Niets tegen op grinden maar wanneer een spel zo is opgezet dat grinden dagen kost ten opzichte van het kopen van de spullen leggen mij iets teveel de nadruk op kopen en geld verdienen.
En beide voorbeelden zijn gereguleerd... En enkel voor volwassenen toegankelijk.
En nu laat je kinderen hetzelfde principe doen, maar dan niet gereguleerd en niet enkel toegankelijk voor volwassenen, en misschien nog wel groepsdruk van andere kinderen, want zij hebben wel die toffe skin 'gewonnen'.

Dus moet dit ook gereguleerd worden, of sloop alle gok-elementen eruit, dan hoef je het niet te reguleren. (dan voldoen de games ook aan de NL/BE wetgeving, iedereen blij, behalve de beleggers omdat ze niet al het geld van de hele wereld kunnen krijgen)

[Reactie gewijzigd door DiaZ_1986 op 28 augustus 2018 09:46]

Je verwart beleggen met speculeren, en zelfs dan is het nog kort door de bocht.
Helemaal niet kort door de bocht, je kan het zien als een soort markten waar je kennis/zicht over moet hebben en op basis daarvan probeer je winst te maken.
Of zijn er volgens jou dan echt fundamentele verschillen?
Helemaal niet kort door de bocht, je kan het zien als een soort markten waar je kennis/zicht over moet hebben en op basis daarvan probeer je winst te maken.
En hoe kun je kennis en zicht krijgen over de loot uit een lootbox? ik snap de vergelijking nog steeds niet.

Bij een aandeel blijft het, dat je weet wat je koopt. Dat lijkt mij toch wel echt een fundamenteel verschil.
Ik vergelijk daar sportweddenschappen met beleggingen.
Maar dat doet je toch zelf. De bakker zegt toch ook niet kun je die 200 broden wel opeten
Zeker ja, maar dit gaat om kinderen en dan ligt het toch even anders allemaal.
Maak dan gewoon een spel dat goed genoeg is dat mensen het willen kopen. Probleem opgelost. of is dat een hele vreemde gedachte?
heeft niet per se te maken met slechte games, vaak wel niet altijd. Zo is overwatch een prima game. Maar wat ik me echt afvraag is wat games uitgevers straks verzinnen om miljarden
omzet uit games te kunnen halen ..
Overwatch is zo goed dat blizzard er gewoon geld voor kan vragen (doen ze ook).
Net zo vreemd als de huidige manier.
Vraag me af wanneer de tijd komt dat een grote publisher besluit hun games niet meer uit te brengen in BE/NL vanwege het feit dat ze niet de juiste "experience" kunnen leveren.
Dat ligt er aan hoe het verkoop model is, ze kunnen er gif op innemen, dat dergelijke acties door heel de EU gaan gebeuren.

Als we kijken naar Blizzard's Heroes of the Storm dan is lootboxes slechts een van de zaken die je kan kopen. Daarnaast heb je ook nieuwe Heroes, Skins en Boosters.

Indien Lootboxes de enige bron van inkomsten zijn, dan is de kans groot dat als de uitgever niet veranderd van verdien model, de game niet speelbaar zal zijn in NL/BE en uiteindelijk in heel de EU. Dat is een groot genoege verlies van markt dat de meeste uitgevers wel gaan kijken naar wat anders wat (nog) niet tegen de EU regels is.

Het zou me niets verbazen dat als het een groot genoeg 'ding' wordt in de EU het wellicht eens overwaait naar de VS, daar hebben ze bv. online poker ook in de ban gegooid...
Laten we maar een hele markt negeren die overigens ook nog eens de game niet per se in hun eigen taal hoeft te hebben omdat we geen lootboxes kunnen verkopen.

Ik zou toch echt liever mijn product op een grotere markt willen verkopen ipv koppig te zitten doen over lootboxes.
Lootboxes zijn iets wat ze vorig jaar geïntroduceerd hebben in HotS en het spel bestaat al 3 jaar...

Je kon de skins, mounts en heroes kopen met echt geld of Gold. Daar hebben ze portraits, sprays, voicelines en announcers aan toegevoegd toen de lootboxes werden geïntroduceerd. Je krijgt regelmatig items die je al hebt en daar krijg je weer shards voor, waar je cosmetische items mee kunt kopen. En je kunt gems kopen met echt geld en daar kun je de cosmetische items kopen of lootboxes. Dus je hebt drie currencies; Gold, Shards en Gems

Als je de lootboxes niet meer kunt kopen, kun je nu in het spel niet veel meer met echt geld kopen. Dus ja beïnvloed de experience, maar daar zijn wel mouwen aan te passen, door de shards verkrijgbaar te maken met echt geld.

edit: inhoudelijk, uitleg currency toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door bed76 op 28 augustus 2018 09:06]

Dan moeten ze dat ook maar eens doen in EA Sports games.
Dan moeten ze dat ook maar eens doen in EA Sports games.
EA heeft geloof ik al eens aangegeven met vol vertrouwen een rechtszaak tegemoet te zien over de kwestie.
Geeft aan dat het wat hen betreft in elk geval bij het oude gaat blijven.
Natuurlijk zegt EA dat; maar als we gewoon even naar de feiten kijken: betalen voor een 'pakketje' waarvan de inhoud/waarde niet bekend is van te voren, dan is het dus gewoon gokken. WcEend zal gewoon altijd WcEend adviseren. Kijk ook even hier: https://www.kansspelautor...ten/2018/april/artikel-0/ waar FIFA (EA) als naming & shaming expliciet genoemd wordt.

Wat mij betreft kan er niet snel genoeg Europese wetgeving komen om deze vorm van gokken te verbieden; uiteindelijk is het gewoon machtsmisbruik van de in-game monopolie-positie op 'betaalde upgrades'. Dat graaiwerk was blijkbaar niet voldoende voor aandeelhouders en dus is het nu een roulette waarbij je gemiddeld 5x tot 6x meer betaalt voor 'dezelfde upgrade' en een hoop waardeloze troep ernaast; een zeer kwalijke ontwikkeling die m.i. gestopt dient te worden.
Dat zijn MTG kaarten ook. Of panini stickers. Moet dit nu ook geband worden?
MTG kaarten, en andere CCG's, leunen aan 1 kant op het gok element.
Maar daar heb je de keuzen om gewoon losse kaarten te kopen die je nodig hebt. Dat gaat volgens mij niet met lootboxes ?
Volgens mij kun je bij MTG / Pokemon e.d. geen losse kaarten kopen bij de uitgever, bij Panini kon dit geloof ik wel. Losse Magic of Poklemon kaarten kun je volgens mij alleen in de "handel" kopen, waar sommige kaarten een zeer hoge prijs hebben, ik zag gister toevallig nog een Magic kaart "Black Lotus" verhandeld worden voor iets van $30k in een youtube filmple. Daarvan zegt de Nederlandse kansspel autoriteit dat dit een probleem is, het achteraf kunnen verhandelen geeft de kaarten waarde, wat het onder de Nederlandse wetgeving gokken maakt.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 28 augustus 2018 10:45]

ik vond deze vorm juist een goede o twikkeling in games als het gaat om skins en het geen enkel voordeel biedt ten opzichte van anderen.

je bent erzelf bij of je het koopt of niet en zo kan er wel gratis content uitgebracht worden aan de game.
ik vond deze vorm juist een goede o twikkeling in games als het gaat om skins en het geen enkel voordeel biedt ten opzichte van anderen.
Daar ben ik (en ws de meeste mensen wel) het helemaal mee eens. Alleen of dat in de vorm van lootboxes moet is nu juist de discussie.
je bent erzelf bij of je het koopt of niet en zo kan er wel gratis content uitgebracht worden aan de game.
Er zijn te veel mensen en vooral kinderen die dit (nog) niet goed naar waarde kunnen schatten. En soms (net als bij drank, gokken, etc.) moeten mensen tegen zichzelf beschermd worden. Daarom moet je een autogordel dragen net als al die andere regeltjes waar je van vind dat je het eigenlijk zelf zou willen bepalen... :Y)
Net zoals Need for speed No limits (ook van EA) op de tablet, ja je kan nieuwe wagens vrij spelen en in het begin kon dat ook makkelijker, ze hebben echter gaandeweg de lat steeds hoger gelegd, waardoor je wel ingame gold moet gebruiken om deze te pakken te krijgen. en je verdient dit veel te langzaam, zodat je wel veel geld moet uitgeven. dan is het ook nog eens zo dat er een random factor in zit welke onderdelen je kan kopen om je auto te upgraden voor het einde van het event. En daarnaast bevat ook dit spel lootboxes. En de inhoud daarvna kan medepebalen of je succesvol bent tegen andere spelers.
Deze loterij beschikt dan ook over de juiste licenties en dergelijk om als gokspel legaal te opereren. Als ze hun correct registreren en voldoen aan de nodige gok legislatie, is er helemaal niets aan het handje zou ik toch denken? Maar ja, dan moet je (voor Belgie althans), meerderjarigheid controleren en de nodige red tape afhandelen... Het staat hun toch nog vrij om dit mogelijk te maken zou ik denken? Maar dat is waarschijnlijk buiten de grootste doelgroep of dit hele gedoe is het hun niet waard (kosten / baten).
Ja graag. De postcodeloterij is gewoon een soort belasting waar je niet aan mee hoeft te doen, maar je het echt slecht naar je zin hebt als de rest van de straat ineens miljonair is. Ik doe niet mee, maar ik word gek als hij ooit op deze postcode valt. Gelukkig is de kans klein.
EA heeft geloof ik al eens aangegeven met vol vertrouwen een rechtszaak tegemoet te zien over de kwestie.
Ik zou dat ook niet verkeerd vinden. Echter zullen ze wel eerst moeten stoppen en een boete moeten betalen, dat gaat EA geld kosten en ik weet niet of ze dan nog wel zo zeker zijn van hun zaak...

Zie het als dat je ergens veel te hard rijd of onder flinke invloed, je rijbewijs en auto worden ingenomen, dat gaat echt niet wachten totdat je 'zaak' is behandeld.
Ik denk dat dat nog een eeuwigheid gaat duren. Zolang EA eigenaar is gebeurt er niets.
Maar kaarten in packs mogen wel verkocht worden ? vraag me af met welke oplossing Blizzard komt hopelijk komt die er, want weet zeker Nederland is next, en ik koop normaal altijd lootboxes elke event voor de cosmetics, laat men het dan direct aanschaffen zonder lootboxes, een lootbox is maar een manier hoe je product levert, ze kunnen het ook direct leveren.

[Reactie gewijzigd door Arokhantos op 27 augustus 2018 20:48]

Ik denk niet dat NL snel achter Blizzard aan zal gaan, hier in NL is de kansspel autoriteit pas van mening dat het gokken is wanneer je er winst mee kan maken, dus de inhoud van de loot box / kaartpack achteraf kan verhandelen. Dat is in geen enkele van de Blizzard games mogelijk. Alle items zijn gebonden aan het account en niet te traden met andere spelers voor wat voor currency dan ook.
Ik denk niet dat NL snel achter Blizzard aan zal gaan, hier in NL is de kansspel autoriteit pas van mening dat het gokken is wanneer je er winst mee kan maken
De kansspelautoriteit niet. De wet wel.
De kansspelautoriteit is juist enorm gefrustreerd dat lootboxes met duidelijk verslavende gok-elementen buiten schotveld blijven vanwege de loophole in de wetgeving. Maar buiten wat de wet afdwingt kunnen ze enkel adviserend optreden. En tja; dat valt op dove oren. Verdoofd door het gerinkel van de kassa.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 27 augustus 2018 22:51]

Als ze daar zo gefrustreerd over zijn, waarom pakken ze dan zaken niet aan die in principe wel onder die definitie van gokken vallen en ook nog eens erg veel weghebben van de lootbox werkwijze, daar ben ik dan toch wel benieuwd naar. Kijk bijvoorbeeld naar fysieke Magic of Pokemon kaarten of zelfs panani plaatjes of iets simpels als touwtje trekken. Allemaal zaken die een minderjarige in Nederland gewoon doen of kopen, waarbij de "prijzen" verhandelbaar zijn (sommige magic of pokemon kaarten gaan voor duizenden euro's). Niet dat ik een fan ben van loot boxen, maar dat soort zaken zijn imho goed vergelijkbaar met lootboxen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 27 augustus 2018 23:05]

Als ze daar zo gefrustreerd over zijn, waarom pakken ze dan zaken niet aan die in principe wel onder die definitie van gokken vallen en ook nog eens erg veel weghebben van de lootbox werkwijze, daar ben ik dan toch wel benieuwd naar. Kijk bijvoorbeeld naar fysieke Magic of Pokemon kaarten of zelfs panani plaatjes of iets simpels als touwtje trekken. Allemaal zaken die een minderjarige in Nederland gewoon doen of kopen, waarbij de "prijzen" verhandelbaar zijn (sommige magic of pokemon kaarten gaan voor duizenden euro's). Niet dat ik een fan ben van loot boxen, maar dat soort zaken zijn imho goed vergelijkbaar met lootboxen.
Omdat bij lootboxes in tegenstelling tot verzamelkaarten
  • een veel lagere drempel tot toegang en verdere verhandeling geldt;
  • er vaak met virtuele munteenheden gekocht wordt; wat het moeilijker maakt om daadwerkelijke kosten bij te houden
  • er bewust van verslavende elementen gebruik gemaakt wordt die ook in o.a. casino-automaten toegepast worden.
In HoTS kan je de lootboxes toch niet verhandelen? Of heb ik altijd wat over het hoofd gezien..
Nee, maar dat maakt het niet minder gokken. Je betaalt en je weet niet wat je krijgt. Dat is gokken. En daar heeft Holland Casino het monopolie op in Nederland. België hanteert blijkbaar een vergelijkbaar systeem.
In nederland moet je er ook nog geld aan kunnen verdienen daarom wordt waarschijnlijk nederland niet gebanned.
Incorrect, in Nederland moet het een bepaalde waarde hebben. Of het nu 100 internetpunten of 2 DE zegels waarde is, maakt niet uit. Als je het niet meer kunt verhandelen heeft het geen waarde en is het toegestaan. Veelal kun je er geen geld aan verdienen omdat je je geld niet meer uit het systeem kunt opnemen, terug van de punten naar Euro's.
Ik vraag me al enige tijd af hoe dit zit in Guildwars 2. Je kunt daar Black Lion Chest Keys kopen, en de loot die je daar van kunt krijgen is een mix van verhandelbare en account bound items. De verhandelbare items (lage kans om die te krijgen) leveren in sommige gevallen een aardige hoeveelheid goud op via de trading post. Voor sommige items is dit zelfs de enige manier om ze te krijgen.

De game zelf biedt geen mogelijkheden om de items of het verdiende goud direct voor echt geld te verhandelen, maar dat zou buiten de game om via fora e.d. wel mogelijk zijn. Of dat gebeurt weet ik niet.

Zoals ik dit begrijp zouden in België de aankoop van die keys verboden worden, en in Nederland alleen de niet-account bound items?

Vooralsnog zie ik weinig actie vanuit Arenanet op dit gebied. Het lijkt alsof ze hopen voorlopig nog onder de radar te blijven, óf ze hebben echt geen idee wat er hier gaande is op dit gebied.
Ik vraag me al enige tijd af hoe dit zit in Guildwars 2.
Ik denk dat je daar het antwoord wel op weet, ze gaan echter eerst de grootste boosdoeners aanpakken, GW2 is maar een kleine speler.
Maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld card packs in Hearthstone?
Je zou in België eigenlijk hetzelfde verwachten, in Nederland lijkt het anders te lopen omdat de in Blizzard games de lootboxen of hearthstone kaartpacks altijd prijs geven (je kan je geld dus niet verliezen) niet achteraf te verhandelen zijn (de items hebben op zie manier voor de autoriteit geen waarde). Maar waar trek je de lijn dan, meerdere online CCG's werken op die wijze. Maar ook bijvoorbeeld Magic en Pokemon kaarten die je fysiek kan kopen, maar ook bijvoorbeeld de al oude panini voetbal plaatjes en zie zijn wel te verhandelen. Magic en Pokemon kaarten zelfs voor grof geld. Ik keek toevallig vandaag nog een fimpje over Magic met een "Black Lotus" kaart die voor iets van $30k van de hand ging.

Ik heb wel het idee dat de zowel de Nederlandse als Belgische autooriteiten dit toch een beetje vreemd bekijken, nu moet ik zeggen dat ik zelf geen fan ben van lootboxen, maar ik zie ze ook niet als anders dan de Magic, Pokemon, Panini plaatsen of zelfs kindersurprises die al jaren lang gewoon aan minderjarigen verkocht worden.
Een bepalend element is of de loot te verhandelen is voor echt geld. Dat is bij Heathstone niet het geval.
Net als in HotS dus, vandaar mijn opmerking...
En dan is dat ook in HOTS niet strafbaar. Het moet echt verhandelbaar zijn. En dat hoeft niet perse in game te kunnen. (bijvoorbeeld CS)
Heb je ook het artikel gelezen waar je op reageert? Het wordt een beetje een vreemde discussie zo.

Samenvatting:
Blizzard stopt dus met lootboxes in HotS, maar niet met card packs in Hearthstone, terwijl ze beiden eigenlijk exact hetzelfde zijn (niet verhandelbaar)...

Mijn vraag blijft dus, waarom wel HotS, maar niet Hearthstone?

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 27 augustus 2018 21:38]

Ik verwacht omdat bij HS de packs het verdien model zijn daar er geen andere wijze is waarom ze momenteel echt verdienen met HS (volgens mij verkopen ze 2 heroes oid, maar dat is het), bij HotS ligt dat anders. Daar verdienen ze ook aan heroes, skins, mounts, stimpacks e.d. die los verkocht worden. Volgens mij zijn Lootboxes daar maar een relatief klein deel van het verdienmodel.
In NL niet inderdaad, in Belgie lijken ze een andere mening toegedaan en is het ook niet toegestaan ook al is de inhoud niet te verhandelen.
Pokémon kaarten kopen is toch ook niet gokken?
Kijk eens naar Magic, al 30 jaar actief. Je kan een pakje openmaken en van de €4 die je er aan uitgegeven heb maar 10 cent overhouden of met ruim €100 aan kaarten weglopen. Dat is gokken naar mijn bescheiden mening.

Zelf ooit Alpha/Beta gespeeld maar nooit er aan begonnen ivm. de 'Ante' regel wat ik gewoon gokken vond. Kaarten koste toen nog niet wat de belachelijk hoge prijzen nu zijn, maar ik vond de prijs van een pakje kaarten dermate hoog (5-6 gulden) dat je er mee ging gokken. Het hele Common, Uncommen en Rare systeem hielp ook niet echt (wat nu alleen maar erger is geworden, met Mythic en Foils).

Even een leuke, een Alpha Black Lotus BGS 9.5 (wat een bijna perfect exemplaar is na 30 jaar) wordt op Ebay aangeboden voor $200.000. Natuurlijk krijg je voor de kaarten die je heden ten dagen koopt niet meer dergelijke hoge bedragen (er wordt veel meer van geprint), maar stel je voor dat je deze een keer zou zijn verloren door de 'Ante' regel.

Magic heeft altijd een vies smaakje bij mij gehad. Ik heb echter wel veel geld gestoken in veel van de andere CCGs uit die tijd (Vampire/Jihad, Rage, Battletech en nog een aantal).

@dakka Ik heb het over nu een pakje Dominaria kaarten kopen waar je een Foil Mythic met een dure rare en een paar dure uncommons uit haalt. Of waar je een rare van €0,01 uithaalt met de meeste uncommons en commons van hetzelfde caliber...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 27 augustus 2018 23:19]

"je kan een pakje openmaken en van de €4 die je er aan uitgegeven heb maar 10 cent overhouden of met ruim €100 aan kaarten weglopen."

vervang dat door een auto/kunststuk/meubel/een snack cakje, alles wat je koopt kan op een dag bakken met geld waard zijn, of compleet waardeloos worden zodra je het koopt, wat dat betreft is ons hele economische stelsel een groot gokspel.

[Reactie gewijzigd door dakka op 27 augustus 2018 22:19]

Ja maar dit was als reactie op het artikel. Hor is dat anders dan de lootboxes waar het hier om gaat? Een pakje met 10 kaarten die misschien honderden euros of misschien 10 cent waard zijn is toch exact hetzelfde?
Je koopt als je een pakje met kaarten koopt in principe gewoon kaarten (zoveel rares, common, etc.). Dat je de kaarten nog weer kunt verkopen en dat je daar geld mee kunt verdienen is gewoon een kwestie van slim handelen. Punt van @dakka was dat je dat in principe met alles kunt doen: auto's, kunst, snacks, maar dat dat het nog geen gokken maakt (al is speculeren eigenlijk gewoon een duur woord voor gokken natuurlijk).

Ik zie de vergelijking met lootboxes ook wel, maar in tegenstelling tot verzamelkaarten faciliteert het spel vaak het verhandelen van de loot, terwijl je met kaarten zelf op stap moet. Bij kaarten is verzamelen het hoofddoel, en verhandelen een leuke bijkomstigheid. Aan de andere kant zijn er vast ook veel mensen die lootboxes kopen en nooit iets zullen verkopen. Dus, tsja.
Tja ik zie het verschil niet zo. Met het faciliteren in het handelen, bedoel je dat je vaak de items kan ruilen of weggeven? Dit lijkt me gewoon normale functionaliteit voor zon spel, het is niet alsof ze een hele marktplaats bouwen, dat zijn vrijwel altijd externe partijen.

In beide gevallen koop je een verzamel item met een niet vooraf bekende waarde, terwijl ze wel allebei een vrij reeële waarde hebben, en ook makkelijk verhandelbaar zijn.
Waarom mogen surprise city trips etc dan wel in de reiswereld?
Je weet toch ook dan niet wat je krijgt?
Ik weet de details eerlijk gezegd ook niet. Wel kan ik me voorstellen dat je bij een surprise city trip oid meer weet over de waarde van wat je krijgt dan bij bijvoorbeeld een lootbox. Een lootbox heeft een vrij grote kans om compleet waardeloos te zijn. Bij een dergelijke trip heb je in ieder geval de zekerheid dat je er iéts aan hebt: je krijgt een stedentripje naar een nader te bepalen stad. Ik weet niet in hoeverre de kans dan is dat dat je eigen stad is, maar vermoedelijk weet je ook wel van tevoren dat het in het buitenland zal zijn?

Er zitten vast nog meer bepalingen aan, zoals True hierboven ook zegt: True in 'nieuws: Blizzard blokkeert in Overwatch aankoop lootboxes door Belgi...

Wat mij betreft mogen ze die hele meuk gewoon wegmieteren. In HotS vond ik het nog wel acceptabel, een gratis spel waar je skins e.d. kon kopen. Je weet dan precies wat je krijgt. Zo heb ik ook nog wel wat skins gekocht daar. Bij lootboxes wordt het een kansspel en daar weiger ik aan mee te doen.
Waarom zou je dit alleen bij games toepassen?
Heb je de gemiddelde intertoys wel eens gezien?
Hoeveel soorten blindbags er wel niet zijn.
Speelgoed met het idee om verslaving op te wekken ipv mee te spelen.
Vroeger hadden we Kinder Surprise (nog steeds trouwens...) en Panini plaatjes. Niks nieuws dus.
Als ik het vergelijk met mijn jeugd, en nu. Vind ik het zoveel excessiever.
Je had vroeger idd je kinder surprise en je voetbal plaatjes, maar als je nu kijkt.
lol surprise, glimmies, shopkins, iets met toiletten, 5 surprise, miximals, mixies,
En ga zo maar door.
Die had je 30jaar geleden in de supermarkt ook al.
Ik kan de kansspelcommissie eigenlijk wel begrijpen. Die lootboxes zijn een dingetje op zich geworden en kan best begrijpen dat mensen die een beetje aanleg hebben voor gokken hier veel geld door kunnen verliezen. Op Gamescom had je standen met niets meer dan lootboxes. (irl dan) 15 of 30 eurovoor zo’n doosje maar je weet dus niet wat er in zit. Het is simpelweg een verkapte vorm van gokken en mijns inziens terecht dat daar wat aan gedaan wordt. Mss dat ze het beter aanpakken zoals een Kinder-surprise? 1 ding met enige waarde waarvan je weet wat je koopt (chocolade) en een kleine verrassing waarvan je weet dat het wss niet veel voorstelt.
Kindersurpise is imho juist een voorbeeld van een lootbox, je weet niet wat je krijgt, en volgens wordt die prullaria zelfs ook nog verhandeld, voor soms zelfs aanzienlijke bedragen door verzamelaars. Maar ook andere spelletjes die we de kinders gewoon laten doen en waar niets over gezegd wordt zijn imho niet meer dan gokken. Denk bijvoorbeeld aan het aloude touwtje trekken, wanneer gaat de kansspel autoriteit dat verbieden? :P
Alle dingen die als blindbox verkocht worden met ratio’s is gokken. Je weet nooit wanneer je het 1 op 300 poppetje krijgt die meestal het meeste waard wordt of is. Bestaat al zolang
Wel typisch, NL/België maakt een vuist tegen verslaving.

Maar ja, de spellenmakers bouwen dan gewoon restricties in voor NL/BE, waardoor je wellicht als speler uit NL/BE juist een nadeel/minder kans krijgt tegenover andere spelers.
Voor de duidelijkheid, belgie en nederland hebben een hele andere kijk op dit gebeuren. In nederland draaid het er bij sommige games er alleen om dat je de inhoud voor echt geld weer kan verkopen.
Hmm, ja, of men gaat gokken met winstoogmerk of om betere "in-game gear" laat ik even terzijde.

Maar er zijn genoeg games waarbij content uit gekochte lootboxes beter zijn dan de gemiddelde wapens.

Imho heb je als serieuze speler dan een nadeel.
Ook als je 20+ bent en gewoon 40u per week werkt, en een klein gedeelte van je loon uit wil geven om wat betere wapens te krijgen (zodat je niet eindeloos hoeft te grinden naast je werk).
Prima voet bij stuk gehouden van de Belgische regering. Hoop dat de game makers eens gaan beseffen dat gokken en random kansen niet goed is voor kinderen. Leuk dat hele ‘Free to play, pay to gamble’ concept maar het is veel te veel de focus van games, of zijn we het festijn rond Battlefront nu alweer vergeten?
Wordt hoog tijd dat dat hele lootbox/microtransactie gebeuren geboycot word in games.
Geef de speler uitdaging om bepaalde gear of andere items te krijgen in het spel zelf! Zeker met online spellen geeft je dat een soort trots/status als je dat mooie setje met bloed zweet en tranen bij elkaar gesprokkeld heb....spelers zien dan of je een pro bent of nog een rookie. Met het kopen van die items is het gewoon geen uitdaging meer.

Maar goed zo zie ik het, games zijn tegenwoordig een melkkoe, worden uitgekleed gereleased (Destiny bv.) en maar in stukjes verkopen... Vroeger kocht je een cardridge of cd-rom en klaar;)
Ik ben als Belg alleszins fier op mijn klein landje in deze zaak. Het lijkt dat de rest van Europa nog steeds in de zak zit van lobbyisten (België op andere vlakken ook trouwens), maar ik vind het fantastisch dat ze deze ongereguleerde casino's voor kinderen eindelijk een halt toe roepen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 AMD

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True