Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kansspelautoriteit gaat in oktober met marktpartijen praten over gokken in games

De Nederlandse Kansspelautoriteit gaat op 15 oktober in gesprek met marktpartijen en betrokkenen in de game- en goksector, om te praten over de 'toenemende vermenging van gaming en gambling' en de risico's die dat met zich meebrengt.

De Kansspelautoriteit heeft een open inschrijving op zijn website geplaatst waarin betrokkenen worden uitgenodigd. Een woordvoerder van de autoriteit wil niet zeggen welke partijen zich hebben aangesloten en wil ook nog niet zeggen of er gameuitgevers vertegenwoordigd zijn. Wel zegt de woordvoerder dat er veel interesse is en ze benadrukt dat er een beperkt aantal plaatsen is. De Kansspelautoriteit zal uit de aanmeldingen een selectie maken. In principe kan iedereen zich inschrijven, dat kan tot 11 september.

Na afloop zal de autoriteit een verslag publiceren op zijn website, waarin ook bekendgemaakt zal worden wie de deelnemers waren. De woordvoerder verwacht dat dit verslag snel na afloop van het gesprek online zal staan.

De bijeenkomst wordt georganiseerd omdat de Kansspelautoriteit zich zorgen maakt over het steeds meer verweven raken van games en kansspelen. Volgens de autoriteit worden games en kansspelen op internet lang niet altijd van elkaar gescheiden aangeboden. Ook noemt de autoriteit het verschijnen van gokelementen in games. In juni publiceerde de Kansspelautoriteit de uitkomsten van een onderzoek, daaruit bleek dat de helft van de geïnterviewde jongeren op 'enig moment' de overstap maakt van games naar betaald gokken.

Om de risico's op gokverslaving te beperken ziet de Kansspelautoriteit zelf een aantal aanknopingspunten, zoals het strikt scheiden van games en kansspelen, het beperken van reclame van games met gokelementen, een leeftijdsclassificatie van games met gokelementen en voorlichting aan ouders en op scholen. Tijdens de bijeenkomst wil de autoriteit van gedachten wisselen over deze onderwerpen en van marktpartijen horen wat hun opvattingen zijn.

In april maakte de Kansspelautoriteit bekend dat games met verhandelbare lootboxes onwettig zijn. Ook heeft de autoriteit kritiek op games die lootboxes bevatten die niet te verhandelen zijn. Ontwikkelaars daarvan zouden meer verantwoordelijkheid moeten nemen om verslavende elementen weg te halen. Sindsdien hebben enkele uitgevers, waaronder Valve en 2K Games, aanpassingen gemaakt om te voldoen aan de Nederlandse wetgeving, maar veel andere uitgevers hebben daar geen gehoor aan gegeven.

De Kansspelautoriteit zei vanaf juni te zullen controleren of onwettige lootboxes zijn aangepast en te zullen handhaven als dat niet zo zou zijn. De autoriteit kan in theorie boetes opleggen van maximaal 830.000 euro, of 10 procent van de wereldwijde omzet van het bedrijf. Daarnaast kan de autoriteit een beroep doen op het Openbaar Ministerie om een strafrechtelijke vervolging in te zetten. Voor zover bekend is dat nog niet gebeurd en zijn er ook nog geen boetes uitgedeeld.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-09-2018 • 13:34

44 Linkedin Google+

Submitter: emphy

Reacties (44)

Wijzig sortering
De meeste PC/console games zijn niet eens echt het issue. De mobiele markt is vele malen meer verziekt met nasty praktijken. Volgens mij zijn de meeste gamers het er ook wel over eens dat niet alle vormen van lootboxes 'not done' zijn. Het wordt pas een probleem als je als gamer extreem richting lootboxes en andere microtransacties gepushed wordt én als je dan ook nog eens voordeel kunt kopen/winnen. Er is ook weinig mis met dingen kunnen winnen met ingame credits. Hell, zelfs het kunnen verhandelen is niet zo'n issue. Niet veel anders dan een vlooienmarkt/ruilbeurs (vraag & aanbod).

En hoe zit het dan met bijvoorbeeld Pokémonkaartjes en andere soortgelijke producten? Dat zou dan evengoed gokken zijn en specifiek gericht op kinderen.

Ik hoop in ieder geval niet dat de Kansspelautoriteit alle vormen van lootboxes en microtransacties op een grote hoop gooit en op basis daarvan wat regels bedenkt. En wat nou als dat wel gebeurt? Krijgen we in Nederland/België dan een versie van de game waarin een aantal zaken actief geblokkeerd worden? Dat is nou ook weer niet wat je wilt.

Games anno 2018 zijn meer een ongoing service geworden. Servers moeten onderhouden worden, uitbreidingen moeten gemaakt worden (het liefst gratis) en ondanks dat de ontwikkelingskosten gestegen zijn zijn de verkoopprijzen niet veranderd. Er moet toch ergens geld vandaan komen. Prima als er in een game mogelijkheden zitten om extra geld te kunnen verdienen, zolang het maar niet verplicht is en het geen voordelen op kan leveren voor spelers. Een ontwikkelaar die wat extra's wil verdienen is in principe niks mis mee, als het maar op een zo eerlijk mogelijke manier gebeurt.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 6 september 2018 13:50]

Inderdaad, Pokemo, MtG en andere trading card games heb ik ook nooit echt begrepen, vanuit een gokstandpunt. Er is een levendige handel in kaarten en sommige zeldzamere kaarten worden vaak voor meer geld verkocht worden dan een enkel pakje.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat lootboxes in games een randverschijnsel zijn, dat op zichzelf losstaat van de spelbeleving. Het heeft maar één doel en dat is geld binnenharken. Er zijn weinig spellen die zonder lootboxes daadwerkelijk veranderen.
Op een pakje Pokemon/Magic kaarten staat gedrukt hoeveel kaarten er in zitten. Daarnaast ook hoeveel daarvan common, uncommon en rare zijn. De kans van de ultra rare kaarten staat zelfs gedrukt op de verpakking. Ze zijn dus heel erg duidelijk in de 'win kans'. Iets wat bij lootboxes de vraag nog wel eens kan zijn.
Waar, maar dat maakt niets uit voor het gokelement. Bij roulette is de "win kans" ook heel duidelijk.
Nee. Maar voor de Nederlandse (en andere Europese) kansspeelautoriteiten is het vermelden van deze "win kans" voldoende om het als legaal te bestempelen. Dat er nog 20 andere variablen zijn die jou "win kans" beinvloeden zal ze een rotzorg zijn. De primaire win kans voor een 'rare' kaart in een pakje Pokemon kaarten is 1:10, met een kans van 1:3 pakjes dat die 'rare' een glimmende versie is.

Bij een lootbox o.i.d. wordt er nergens vermeld dat de "win kans" van een zeldzamer item 1:20 1:200 of 1:2000. Hoeveel items er werkelijk in de lootbox zit, of welke items je uberhaupt allemaal uit de lootbox kan halen. Dit zijn allemaal variabelen op variabelen, en dat is onduidelijk en wordt dus door de kansspeelautoriteiten als onduidelijk en dus niet legaal gezien.
Echter staat bij Pokémon kaarten gewoonweg vast wat je kansen zijn. Bij videogames is wordt dit zoveel mogelijk geheim gehouden, of erger nog:

Er zijn zelfs papieren opgedoken van patenten waarin wordt gesproken over machine learning om spelers in de gaten te houden wat hun speelgedrag, koopgedrag, win/verlies statistieken zijn. Aan de hand daarvan wordt dan weer het win-percentage zo aangepast dat men langzamerhand toch richting aanschaf van virtuele munten/extra lootboxes etc. gepushed wordt. Je wordt dan zelfs zoveel mogelijk in games geplaatst met spelers die rare items al hebben gewoonweg om je toch over te halen...

Turning players into payers.

Nee. Ik denk dat als men alles zijn gang maar laat gaan het in-game gokken nog een viezer spelletje wordt dan real-life gokken.
Heb je een bron van die opgedoken papieren ?
https://www.youtube.com/watch?v=ZSpP3Ge-dq0 - Er zijn meerdere bronnen te vinden, dit was even snel een quick-google-search.
De drempel om een pakje kaartjes te kopen is vele malen hoger dan een digitale lootbox.

Creditcard erbij, ff betalen en hoppaa, binnen 10 seconden jouw digitale lootbox openmaken en hopen dat je iets goeds hebt gekregen.

Daarnaast, in tegenstelling tot pokemon of magic, kan de verkoper jou de toegang per direct zonder reden ontzetten tot waar je voor hebt betaald, en kan de items die je hebt gekregen zonder bericht naar wens aanpassen. De inherente waarde van deze digitale items is dus nul.

Deze twee zaken hebben er denk ik voor gezorgd dat fysieke pakjes toch wel vaker dan niet worden ontzien. Het zijn ook twee zaken die gamers te vaak vergeten.

Een hearthstone pakje is níet hetzelfde als een magic pakje. Toch proberen velen zichzelf hiervan te overtuigen. Je kunt níets met de kaarten uit het pakje, behalve zelf gebruiken of disenchanten. Je bent afhankelijk van jouw internetverbinding en hardware om ze uberhaupt in te zien. Je bent afhankelijk van Blizzard om de toegang in het algemeen te houden. Enzovoorts.

Natuurlijk zijn ook pokemon en magic kaarten op het randje, dan wel erover heen, maar digitale lootboxes? Die zijn écht een paar kilometer verder in de afgrond.
Het zit hem in het woord "Trading". Heeft niets met gokken te maken. Bijv. MtG heeft een aantal spel varianten waarmee je alleen mag spelen met boosterpacks en je een deck mee moet bouwen en niets nog even mag kopen. Vervolgens neem je die kaarten mee naar huis.
Er zijn andere varianten waarmee je buiten het spelen om eerst een deck moet bouwen. Dan kun je die kaarten individueel kopen en hoef je niet te gokken en steeds weer boosters openen tot je hem vind. Sommige kaarten zijn zeldzamer en kosten daarom op de vrije markt meer.
Virtuele lootboxen; Zijn niks waard als de servers offline gaan. Dus eigenlijk is het tijdelijk.
Trading card games; Zullen nooit verdwijnen omdat je ze fysiek hebt tenzij je ze zelf kapot maakt.

En inderdaad, er is een grote handel in single kaarten.

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 6 september 2018 15:02]

Virtuele lootboxen; Zijn niks waard als de servers offline gaan. Dus eigenlijk is het tijdelijk.
Trading card games; Zullen nooit verdwijnen omdat je ze fysiek hebt tenzij je ze zelf kapot maakt.
Dat is letterlijk met elk SAAS product zo. Ik zie de relevantie van je opmerking niet.
Ze vergelijken TCG's met Virtuele items. Ik leg uit wat het verschil is tussen die twee. Wat is er niet relevant aan dan?
Waarom zou het wel relevant zijn voor de vraag of het gokelement anders is bij een lootbox of een pakje pokemon kaarten?
Omdat de rest waarde en dus de initiële waarde anders bepaald kan worden.

Daarbij of misschien juist omdat.. als die server online gaat zou dat het zelfde zijn als Nintendo en Niantic ineens bij je langs komen om jouw fysieke kaartjes in te nemen omdat ze stoppen met dat spel.
MtG enzo is eigenlijk ook gewoon gokken IMHO. Wat het wel minder erg maakt is dat je altijd 1 rare per pakje had en dus in theorie dezelfde waarde. Bij lootboxes en Hearthstone bv. heb je nog rarities die niet in ieder pakje zitten, waardoor de waarde varieert en het nog duidelijker gokken wordt.
Volgens mij zijn de meeste gamers het er ook wel over eens dat niet alle vormen van lootboxes 'not done' zijn. Het wordt pas een probleem als je als gamer extreem richting lootboxes en andere microtransacties gepushed wordt én als je dan ook nog eens voordeel kunt kopen/winnen.
Pay2win is bij volwassen gamer een irritatie.
Sociaal mensen afpersen om portemonnee te trekken.

Echter volwassenen betuttelen door hen tegen zichzelf in bescherming te nemen is een andere discussie. Met Pokemon Go zullen veel mensen ballen en andere items gekocht hebben. Mensen zoals kinderen zonder geld konden dat niet buiten een volwassene om.

Maar als we hele generatie gokken en afpersing aanleren zal onze maatschappij gaan veranderen.

In Nederland zijn er relatief gezien weinig gokkers en de mensen die paar tientjes uitgeven aan postcode/staatsloterij denken aan de goede doelen die ze "steunen" als je in Engeland gaat kijken dan is gokken op alles wat beweegt t/m e-sport wereldwijd de normaalste zaak op aarde.
In engeland hebben in de premier league iets van 14 van de 20 teams een gokbedrijf als sponsor op hun shirt.
Vrije marktwerking en dan zal degene met de diepste zakken kosten dragen.

Daarom houd ik niet van "betaald" voetbal omdat samenleving meebetaald aan stadion, voorzieningen en veiligheid in en om stadion.

Terwijl die agenten bij elkaar minder dan een jaarsalaris van 1 top.voetballer verdienen.
Dan ben je ook geen voorstander van het theater neem ik aan? Zelfde geldt voor bv openbaar vervoer. Maak er nooit gebruik van maar betaal er wel aan mee.
Theaters niet.

Van OV vind ik dat ze gratis moeten worden zodat ze een echt alternatief vormen.

Als je tijd verlies in je berekening neemt is eigen en lease auto altijd voordeliger.
Volgens mij gaat het vooral om het feit dat je de spullen uit die lootbox weer terug kunt verkopen. Dat betekend bij steam, dat je voor pakweg 3 euro een Key en een Box hebt. Vervolgens komt daar een geweer of een mes uit. Dat geweer of mes kan 3 cent zijn , maar ook 80 euro.

Vervolgens verkoop je het item dat je gehad hebt en heb je dus zomaar 77 euro verdiend(In theorie, er gaan wat fee's af naar steam). Dat maakt het dus gokken, omdat je met een kleinere inleg veel meer geld verdient.

Wat jij bedoeld is vooral dat mensen wordt gedwongen om meer te kopen. Dat is ook niet goed, maar geen gokken in de zin van het woord. De Pokémon vergelijking gaat ook niet op, omdat de kaartjes niet gelijk veel minder waard worden. Dat terugverkopen gaat immers veel moeilijker dan via Steam.

Ikzelf vind het gewoon vreemd dat ze er met zo'n gestrekt been in gaan. Het geld blijft op Steam en kan niet worden uitbetaald naar je rekening oid. Dat neemt niet weg dat de enige winnaar Steam is, omdat die over elke transactie een fee krijgen.
Ja, en voor een tientje kun je een pakje MtG kaarten kopen, die of enkele centen/euros waard zijn, of honderden euros.

Die kaarten zijn net zo goed te verhandelen, zie bijvoorbeeld: https://www.cardmarket.com/en/Magic/Cards/Black-Lotus
Vooralsnog weet je niet of de 'drop'kansen uit een lootbox vast staan of dat er vele algoritmes achter zitten met het doel je nog verslaafder aan het spel te maken. In dat laatste opzicht is het vele malen erger dan gokken.
en ondanks dat de ontwikkelingskosten gestegen zijn zijn de verkoopprijzen niet veranderd. Er moet toch ergens geld vandaan komen.
Gelukkig hebben ze daarvoor een behoorlijk aantal extra sales ter compensatie.. Indien ontwikkelaars geld tekort komen, zal dat vooral komen doordat ze te veel worden uitgeknepen door uitgevers..

Ook zijn er veel minder kosten nodig voor distributie van je software vergeleken met vroeger.
Servers kosten is onzin als dedicated servers terug komen, games worden gedesigned om het maximale uit je portomonee te halen ipv focussen op gameplay en entertainment.

Lootboxdesignfolosofie heeft teveel invloed op games, ben blij als je weer een normale game voor 60 euro kan kopen.
Er moet toch ergens geld vandaan komen.

pfrrrrt:

https://www.youtube.com/watch?v=SFKnv1YzI3k
Zeer goed om te horen dat de kansspelautoriteit het niet bij een waarschuwing houd maar er echt werk van lijkt te willen maken.

Ik ben zelf jaren geleden (in 2004 nog voor micro transaction echt een ding waren) verslaafd geraakt aan een koreaanse mmo met gok elementen waar ik zeker meer dan 10.000 euro aan ben kwijt geraakt.

Het heeft me veel moeite gekost om daar mee te breken en sindsdien kijk ik met angst toe hoe alle game ontwikkelaars langzaam die kant op bewegen.

En eerlijk is eerlijk, ik kan ze geen eens ongelijk geven.. Er is ontzettend veel geld te verdienen met dit soort modellen.
Met de huidige techniek wordt het ook steeds makkelijker te voorspellen wat voor "trigger" mensen nodig hebben om aangezet te worden tot een aankoop, en als de eerste aankoop eenmaal gemaakt is volgt de tweede makkelijker.
Het is bijna een soort psychologische oorlogsvoering om de portemonnee van de klant zo snel mogelijk leeg te schudden.

Ik denk dan ook dat de enige oplossing is om deze opmars via wettelijke regels de kop in te drukken,
en onze kinderen te behoeden voor verslavingen die ze zelf niet eens doorhebben tot het te laat is.
Met de huidige techniek wordt het ook steeds makkelijker te voorspellen wat voor "trigger" mensen nodig hebben om aangezet te worden tot een aankoop, en als de eerste aankoop eenmaal gemaakt is volgt de tweede makkelijker.
Wauw, herkenbaar zeg. Zelf ook ervaren met een Koreaanse MMO op de telefoon (van de ontwikkelaar Nexon, deze staat er om bekend). Gelukkig kon ik mijzelf wel in de hand houden en kwam het op grofweg 20 a 40 euro per maand. Afhankelijk van de aanbiedingen. Maar toen ik eenmaal de eerste drempel over was, werd het een stuk makkelijker voor mezelf om het te "verantwoorden". Achteraf gezien vond ik het wel zonde van mijn geld, dit in tegenstelling tot World of Warcraft, waar ik het het geld echt wel waard vond.

Wat mij betreft mag er echt wel hard opgetreden worden tegen lootboxes. Ik merk gewoon echt dat het mijn verslavingsgevoel aanspreekt en dus zal ik niet de enige zijn die daar moeite mee heeft.

Knap dat je dit durft toe te geven op een openbaar forum @xenn99.
Ik denk dat ze die trigger perfect hadden vormgegeven in Battlefront II: Als je verloor, kreeg je te zien van wie je verloor ÈN welke gear deze persoon had, die je ook kon krijgen als je lootboxes kocht. Je wist dus wat die sterkere persoon had en je weet dus nu welke gear je zelf ook voor wil gaan, dus ga je lootboxes kopen.

Verschrikkelijk!

Ik ben wel benieuwd naar het gokelement in die mmo?
Aan de andere kant: iedereen maar van alles willen beschermen tot ze een magische leeftijdsgrens passeren en ineens alles mogen / kunnen is ook niet gewenst.

Als jij nooit hebt geleerd wanneer je 'nee' moet zeggen en je wordt 18 en gaat een casino in met een paar vrienden, kan je nog harder en makkelijker verslaafd raken dan wanneer je als 14-17 jarige ouders en een zeer beperkte portemonnee hebt die 'nee' zeggen.

Zelfde met drugs en alcoholgebruik. Hoe eerder je erachter komt dat je brein gevoelig is voor verslaving aan een dergelijk product, hoe beter. Hoe jonger je begint, des te beter je weerstand aan je impulsen kan kweken.
Koreaanse games zijn sowieso dikke grindfests.

Ik speel al 2,5 jaar Summoners War op mijn mobiel (sinds de kleine minder tijd om te gamen op PC) en daar zijn packs van ¤110 niet vreemd.
Zelf gelukkig nooit veel uitgegeven (in 2,5 jaar tijd alleen starter pack gekocht a ¤30 (wtf)).

De prijzen van de packs zijn imo veels te duur maar er zijn gewoon mensen die deze als bezetene kopen en daar moeten de bedrijven het ook van hebben (whales).
Het is bekend dat er in Azie een aantal mensen zijn die al meer dan 1,5M dollar erin hebben gestoken.
100K+ accounts zijn ook niet vreemd daar.

Zelfs in mijn guild zijn mensen die meer als 7K+ euro erin hebben zitten.

Kijk, geld uitgeven aan een game heb ik niks op tegen.
Het is entertainment en daar mag best voor betaald worden, dat doe je immers ook als je naar de bios/theater etc. gaat.

Alleen hetgeen wat je ervoor terugkrijgt is nagenoeg niks.
Zo is de KANS op iets goed ongeveer 0,5%.
De packs zijn veels te duur om zomaar een paar van te kopen en met 1 pack weet je eigenlijk al dat je niks goeds krijgt, jammer, dus ik ga hier geen geld aan uitgeven.
Als ik zeker wist dat ik iets kreeg wat ik wou als ik ¤100 betaalde dan hadden ze meer verdiend (aan mij).
Eigenlijk totaal verkeerde volgorde, volgorde had moeten zijn:

1. Bekijken welke games in aanmerking komen voor dit onderwerp.
2. Partijen uitnodiging sturen (geen inschrijving/notificatiebrief) om pro-activiteit te tonen en dit onderwerp te willen bespreken. Indien partij afwijst/niet reageert, consequenties melden.
3. Bespreken met partijen om tot een overeenkomst te komen.
4. Indien niet eruit kunnen komen, ultimatum stellen en vervolgens stappen te ondernemen indien datum is bereikt.
1. Bekijken welke games in aanmerking komen voor dit onderwerp
En dan elke maand een nieuwe bijeenkomst houden? Het gaat hier niet over een voorbereiding op rechtsgang maar over een discussie/
Hopelijk volgen andere landen met deze wetgeving. Want als dit enkel Nederland en België blijft zullen de uitgevers/developers ons gewoon uit de lijst schrappen. :/
Om verslaafd te raken aan een game heb je niet per se loot boxen met een gok element nodig, er zijn zat mensen die gewoon erg verslavingsgevoelig zijn en die raken dan wel ergens anders verslaafd aan.

Overal waar "te" voor staat is niet goed (behalve tevreden) maar te overgereguleerd is ook niet goed.
Te veel betutteling ook niet.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en we blijven in eerste plaats allemaal mensen.
Nog even en over 25 jaar word ieders leven door anderen/overheden geregeld en bepaalt.

Toen ik klein was was ik verslaafd aan buiten spelen..., wilde nooit naar binnen en deed er alles aan om zo snel mogelijk weer buiten te kunnen spelen, en moest men mij altijd zoeken wanneer het etenstijd was, rende tussen de middag alweer met de boterham in het knuistje naar buiten.
In games zitten te veel lootboxen. Lootboxen lijken te veel op gokken. Te weinig regulering is ook niet goed.

Als deze praktijken in overtreding zijn moet er gehandhaafd worden. Nog even en over 25 jaar wordt iedereens leven bepaald door grote corporaties die boven de wet zijn gaan staan.

Toen jij "verslaafd" was aan buiten spelen was je laat voor het eten. Toen mijn neef verslaafd was aan gokken eindigde hij met gigantische schulden in de cel voor diefstal.

Daarbij, wie zit er nu te wachten op betaalde lootboxen?
Ben het met je een hoor, mijn punt maakte ik in de eerste zin.
Jij noemt nu corporaties (Unilever ? ;) ) politiek/overheid/politici staan niet zover van elkaar af en grote corporaties staan vaak al boven de wet, met hun enorme budgetten laat de politiek/overheden ze meestal toch weg komen met een voor hen lachwekkende afkoopsom.

Sommige mensen raken verslaafd aan gevaarlijke hardrugs heroine/alcohol en gaan er vroegtijdig aan dood.

Lootboxen met skins (gratis) in games is niet erg en ook geen probleem.
Helaas gaan nu mensen die er totaal geen verstand van hebben de regels bepalen (politiek en die wellicht nog nooit gegamed hebben)

Ook aan games zonder lootboxen kunnen mensen verslaafd raken.
Ja gokken met geld in games moet stoppen, pay2win, maar ik zie het niet zitten dat er timers in games komen bijvoorbeeld zoals in China gaat gebeuren nieuws: China gaat speeltijd in games aan banden leggen om bijziendheid te be...

Over regulering kijkt om de hoek, data verzamelen is iets waar men nu slimme algoritmes op los gelaten worden en ook bij gaming met betrekking tot dit lootbox/verslaving probleem zou het wel eens tot hele vervelende maatregelen kunnen leiden.

Ik vrees een beetje voor de toekomst, Demolition man (film) praktijken waar wanneer je vloekte of scheld er een zoemer af gaat en een bon met boete uit de muur kwam rollen...?

Hoe zit het met de eigen verantwoordelijkheid ? (hard)drugs is verboden maar alcohol niet.
Wat jonge kinderen doen is de verantwoordelijkheid van de ouders, eenmaal 18 en het is hun eigen verantwoordelijkheid mbt alcohol/drank.

Zo vind ik dat dit ook geldt voor games, en er hoeft geen lootbox in een game te zitten om er verslaafd aan te raken.
Leuke discussie om eens in real life te voeren, op internet in schrift kan ik mij wat minder goed verwoorden dus ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel wanneer ik zeg dat ik vind dat het allemaal wel een beetje eng begint te worden "die reguleringsdrift" in het algemeen.
Het beste is om die rotzooi in zn geheel te blokkeren. Dit is geen games maken meer.
Heeft iemand een idee hoe ik nu wel spullen kan kopen voor Counter-Strike: Go? Is er een manier zoals landinstelling veranderen op je account?
Ga je auto een nieuw likje geven, heb je meer aan
Volgens de Nederlandse kansspelwet moet de winstverwachting minimaal 70% bedragen. Dat maakt paid lootboxes per definitie illegaal aangezien pixels en stats vrijwel niks kosten.
als ze zoiets doen zullen delen van game comunities wegvallen, bjijv. in het spel Team fortress 2 staan hoeden en andere versiersels in de spotlight, maar ze zijn niet nodig om goed te zijn, maar als mensen plotseling geen hoeden meer uit loot boxes kunnen krijgen zullen ze worden overgelevert aan traden, ruilen, die vele malen meer zullen vragen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True