Nederlandse en Belgische CS:GO-spelers kunnen geen lootboxes meer openen

Valve heeft een update voor Counter-Strike: Global Offensive uitgebracht, waardoor Nederlandse en Belgische spelers niet langer lootboxes kunnen openen. Hiermee is het verhandelen van de inhoud van de lootboxes onmogelijk gemaakt. De marktplaats is nu wel weer toegankelijk.

Het onmogelijk maken om lootboxes te openen is niet de enige wijziging die de recente update van Counter-Strike: Global Offensive met zich meebrengt voor Nederlandse en Belgische spelers. Het is nu wel weer mogelijk om items te verhandelen via de marktplaats. Dat betekent dat spelers daar hun eerder opgebouwde inventory weer kunnen verkopen.

Valve komt hiermee terug op een eerdere beslissing. Een paar weken geleden schakelde het bedrijf de mogelijkheid voor Nederlandse CS:GO-spelers uit om te handelen in items uit lootboxes. Dat gold ook voor Dota 2. Getuige de laatste game-updates van Dota 2 lijkt de eerdere uitschakeling van de optie om items te verhandelen in deze game nog niet te zijn teruggedraaid.

Valve ging over tot het blokkeren van het handelen in items uit lootboxes op basis van kritiek van de Nederlandse Kansspelautoriteit. Die instantie stelde dat de lootboxes onwettig zijn, omdat spelers de inhoud ervan kunnen verhandelen. Dit verhandelen werd eerder onmogelijk gemaakt door Steam Trading en de Steam Market te blokkeren. Dat doel wordt nu op een andere manier bereikt, namelijk door te voorkomen dat spelers de containers kunnen openen.

Hiermee blijft Valve gehoor geven aan de eisen van de Nederlandse Kansspelautoriteit. Eind april oordeelde de Belgische Kansspelcommissie al dat lootboxes in CS:GO in strijd met Belgische wet zijn. De commissie dreigde met miljoenboetes en hoge gevangenisstraffen als er geen aanpassingen werden doorgevoerd.

Door Joris Jansen

Redacteur

12-07-2018 • 13:11

105

Submitter: s0kin

Lees meer

Reacties (105)

105
100
49
2
0
39
Wijzig sortering
Ik snap hier werkelijk niets van.

Hoe zit het verdienen van deze lootboxes in de game? Of moet je deze lootboxes kopen met echt geld?
Kijk voor de grap eens op https://convars.com/case/ - Dit is een simulator waar je kan zien hoe veel je per key (en in totaal) uitgeeft, en wat je er mee verdient.

De skins die je uit de cases krijgt zijn veelal <€1,- terwijl je dus al gauw €2,50 kwijt bent voor een key om dit te openen.

Je wordt verleid met "kans op dure skins" om vervolgens honderden euros aan keys te kopen, om na de 150e keer openen eens een skin te krijgen ter waarde van 50€ of dergelijke.

3Kliksphillip legt dit mooi uit: https://www.youtube.com/watch?v=9WShmC8L1TU
Wat is hier het wezelijke verschil met pakjes pokemon kaarten?
Wat is hier het wezelijke verschil met pakjes pokemon kaarten?
In de basis niets. Net zoals Magic al veel langer doet.

In de praktijk is de drempel veel hoger, in veel gevallen zit je met een beperkt aanbod en meestal betaal je niet met een cc (in Nederland). Waardoor je meestal betaald met geld dat je heb. Natuurlijk kan je met je dronken kop 10 pallets Pokemons bestellen als je cc dat aankan, maar je heb niet instant gratification, eerst wachten totdat het binnen is...
Eigenlijk zit hier wel een verschil op. Bij magic zit er een verplichte inhoud in. Zie https://mtg.gamepedia.com/Booster_pack

Voor Wizard heeft elke common/rare/unique/mythic dezelfde waarde. Omdat je verzekerd bent van de inhoud wat overeenkomt met de waarde die Wizard aan zijn kaarten geeft, is het geen gokspel. Dat sommige mensen veel geld willen uitgeven aan "2de handse" specifieke kaarten kan Wizards niets aan doen.

[Reactie gewijzigd door GuardMoony op 23 juli 2024 17:42]

Ook bij CS:Go zet Valve niet de prijzen, dat doen ook de spelers.

@Jeroen:
Die zeldzaamheid zet WotC ook voor Magic (en hetzelfde geld voor alle andere CCGs). Naast dat de ene Uncommon/Rare/Mythic/lottocard de andere niet is (dus bepaalde uncommons lijken veel vaker voor te komen dan anderen aan de hand van mass unboxings), heeft WotC ook enorme invloed op hoe wenselijk een kaart is. Daarom is de ene nieuwe rare minder dan een euro waard en de andere een paar tientjes...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 17:42]

Ze zijn toch in beginsel wel gebaseerd op zeldzaamheid, en die zet Valve wel.
Ik heb hier eens over nagedacht en ik denk dat ook Pokémon kaarten zoals ik ze zelf vroeger kocht wel enigszins aangepakt zouden kunnen worden. Maar toch een paar wezenlijke verschillen uit mijn beleving:

- Met Pokémon kaarten kon je in principe een spel spelen, de TCG. Maar inderdaad, niemand deed dat. De skins in CS:GO hebben deze feature niet.
- Pokémon kaarten zijn fysiek, CS:GO skins bestaan alleen zo lang Valve zijn servers online gaat houden. Mijn kaarten stammen uit 1999, nu bijna 20 jaar geleden. Recent was er rond de Go hype alsnog een spike in waarde. Zal Valve zijn servers nog 15 jaar draaien? Nog 30 jaar? En gedurende die tijd waarborgen dat skins nog waarde hebben? Pokémon kaarten kun je alsnog van neppe onderscheiden, maar met digitale producten is het een heeeeel ander verhaal.
ben het niet helemaal eens met je opinie, ikzelf heb veel pokemon gespeeld in mijn tijd, samen met magic en Yu-gi-ho. De Waarde van skins is hetzelfde lijkt mij als gewoon de pokemon kaarten, volgens de vraag van dat moment, voor de rest met pokemon kaarten is het makkelijker om mee weg te komen met neppe kaarten, ik heb alleen nog nooit gehoord van neppe CS:GO skins.

denk zelf dat er net als @cergorach zei, een hogere drempel ligt op het kopen van pokemon kaarten, dan op het even kopen en openen van een CS:GO lootbox (e.d.).
zeg maar eerder minder dan 0,13 ct
heb al 10 spins gedaan en had maar een maximum van 1,35$ (1 restricted class, voor de rest meuk)

als je de simulator in de gaten houd zie je ook dat ie al snell over de premium items rolt
Haha super website, bedankt voor de uitleg :)
De lootboxes kan je verkrijgen door te spelen, je moet alleen 2,39 euro (dacht ik?) betalen voor een key om de lootbox te openen. Je kunt ook de lootboxes verkopen of verkopen op de steam market, al zijn deze vaak (naarmate er meer op de market zijn) steeds minder waard, dus denk dan aan 5 cent of iets in die richting.

[Reactie gewijzigd door ThaJens op 23 juli 2024 17:42]

Oke, dan begrijp ik dit.

Zo heb je bijvoorbeeld ook games waar je lootboxes geheel gratis kan verdienen en ook gratis kunt openen. Zou dit in zo'n geval dan ook geblokkeerd worden?
Nee, want dat heeft niets met gokken te maken. Het valt pas onder gokken als je met "echt" geld kan gokken en de reward (dus bijv. een skin) weer kan verkopen voor echt geld. Als een van deze dingen niet van toepassing is, valt het niet onder gokken.

[Reactie gewijzigd door ThaJens op 23 juli 2024 17:42]

Alright, thanks voor de info :)
Wat als je de key ingame kan verdienen, en kan kopen? Kun je dit "omzeilen" door het HEEL moeilijk te maken zo'n key gratis te krijgen ingame, en te verkopen op de steam market voor 1 euro?
Dat lijkt mij niet. Want je maakt het nog steeds mogelijk om met echt geld te gokken, je biedt alleen daarnaast ook een manier om het gratis te krijgen.
Zodra je het kan kopen en verkopen en de opbrengt variabel (een gok) is, dan zit je hieraan.
Hoe moeilijk het is om het ingame te verkrijgen etc heeft er niets mee te maken, ook maken de bedragen zelf ook niet eens uit, of het nou 1 cent of tientallen euro's is (al zal uiteraard hogere omzetten sneller de aandacht trekken van de kansspelautoriteiten).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 23 juli 2024 17:42]

Blijkbaar omdat de marktwaarde hoger ligt dan de nominale(blizzard) waarde.
Hetzelfde als met de lootboxes dus.
Ok tijd om kaart folie pakjes in de intertoys ed. dus te verbieden.
Ok geen verschil dus met pakjes kaarten.
Verkrijgt random goed, in beide gevallen door te verkopen.
Nooit overna gedacht, maar is eigenlijk precies hetzelfde ja..
Dat tweede dus, en de kans dat je er iets "waardevols" uit haalt is bijzonder klein. Is echt een beetje teren op het verslavende aspect van gokken, vind ik persoonlijk.
De lootboxes kunnen worden verkegen als random drop of bij een level-up na een game van csgo. De meeste van deze lootboxes (behalve de nieuwere) kun je dan weer verkopen op de steam market voor het gigantische bedrag van €0.01.
Of de hele oude, die zijn ook nog best wel veel waard gelukkig.
Goede keuze. Het gokelement is nu weggehaald en dus de oorzaak is aangepakt. Fijn dat we weer kunnen traden.
Is dat zo?
Dit lijkt me uitermate makkelijk op te lossen door via een buitenlandse proxy in te loggen. Dus ff boxen openen en weer terug naar je low latency verbinding.

Of zie ik het te simplistisch?
(edit)
Vergeet ik natuurlijk nog het handelen met het buitenland, dat kan natuurlijk gewoon doorgaan nu.
Daar zit natuurlijk de winst voor Valve.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 23 juli 2024 17:42]

zodra valve ziet dat je ''even'' in een ander land bent heb je een grote kans op een VAC ban.
You agree that you will not use IP proxying or other methods to disguise the place of your residence,
whether to circumvent geographical restrictions on game content, to purchase at pricing not applicable to your geography, or for any other purpose. If you do this, Valve may terminate your access to your Account.
Benieuwd of ze dat dan ook fel gaan toepassen bij CS:GO. Voor mij ruikt dit naar een achterdeur open zetten.
Waarschijnlijk niet. Tijdens de trade lock heb ik mijn adres naar duitsland verhuisd zodat ik nog kon traden maar ik logde steevast in met een nederlands IP. Ze weten donders goed dat ik Nederlands ben en daar woon. Maar geen vac ban. Waarschijnlijk omdat zo het beste was voor ons beide.
Maar geen vac ban.
En nu maar hopen dat je account niet al lang en breed gemarkeerd is en bij de volgende ban wave geblokkeerd wordt...

Bij de meeste anti-cheat maatregelen krijgen accounts niet meteen een ban, maar wordt alleen genoteerd dat gebruik van een cheat gedetecteerd is. Vervolgens worden één keer in de paar weken alle gemarkeerde accounts in één klap geblokkeerd. Op die manier wordt het voor aanbieders van cheats een stuk lastiger om te ontdekken op welke manier ze gedetecteerd worden (waardoor het veel moeilijker is om detectie te voorkomen).
Ik weet dat dat zo werkt voor cheats. Met het andere gaat het alleen om het kopen van games. Ik heb niks gekocht in die tijd, alleen getrade.
Wel grappig. Place of residence is namelijk niet het voornaamste doel voor IP-adressen. Place of residence zou gewoon een setting moeten zijn die je eenmalig in geeft bij het aanmaken van je account als dat zo belangrijk is voor Valve. Als ik op vakantie ben en ik wil een spelletje doen daar dan ben ik in principe ook voor hun “to disguise the place of your residence” aan het doen want ze kunnen nooit checken of ik daar ook daadwerkelijk ben.
Even voor de duidelijkheid is wat je beschrijft geen VAC ban.
VAC (Valve Anti Cheat) ban zorgt ervoor dat je niet meer op servers kan spelen die VAC hebben.

"If you do this, Valve may terminate your access to your Account."

Klinkt eerder als een algehele steam account ban en dan ben je genaaid met de broek aan want dan verlies je toegang tot al je games
Klinkt eerder als een algehele steam account ban en dan ben je genaaid met de broek aan want dan verlies je toegang tot al je games
Ben heel benieuwd of dit uberhaupt mag. VAC ban is voor de online services van de (o.a.) door Valve aangeleverde diensten.

Maar je Steam account bannen voor een klein vergrijp, ik denk dat wij consumenten hier wettelijk een stuk sterker staan dat Valve.
Dat weet ik ook niet, ik heb geen rechten gestudeerd :+
Maar het is de dienst van Valve waar je gebruik van maak, en je gaat akkoord met de voorwaarden van Valve.
Maar je Steam account bannen voor een klein vergrijp, ik denk dat wij consumenten hier wettelijk een stuk sterker staan dat Valve.
Liegen dat je niet in Nederland (België) woont om onder de Nederlandse (Belgische) regels voor consumentenbescherming uit te komen (want dat zijn de anti-gok wetten in feite) en vervolgens aanspraak proberen te maken op Nederlandse (Belgische) regels voor consumentenbescherming om onder de negatieve gevolgen daarvan uit te komen? Da's behoorlijk hypocriet als je het mij vraagt!
Anoniem: 24417 @robvanwijk13 juli 2018 01:27
Dat mag dan wel zo zijn, maar ik gok dat Valve zich er niet zo gauw aan zal wagen om hier al te moeilijk over te doen. Bad press enzo.. maar wie weet zit ik mis.
Je moet dan (helaas) ook een adreswijziging doorgeven, wil je je land wijzigen in Steam. Dat maakt het moeilijker. Alleen een VPN gebruiken is voor zover ik weet niet voldoende.
Ik kan bevestigen dat simpelweg via een proxy niet werkte. Bij onze organisatie gaan alle internet verbindingen via het buitenland de deur uit.

Simpelweg inloggen op Steam 'in het buitenland' en gaan traden werkte niet. Mijn account is gewoon aan een Nederlands adres gekoppeld.
>Bij onze organisatie gaan alle internet verbindingen via het buitenland de deur uit.

Waarom dat? Bij wat voor een bedrijf werk je dan?
Dat is helemaal niet zo vreemd bij grote internationale bedrijven.

Waar ik werk bij voorbeeld hebben we zo'n 3000 vestigingen wereldwijd. Maar we gaan maar op 3 plekken "het internet op": Duitsland, Singapore en USA.
Daar staan de firewalls, VPN entry-points, DMZ zones en proxy servers voor alles en iedereen binnen het bedrijf.
Met uiteraard failover mocht een van de 3 uitvallen. En ook de support teams zijn in die 3 locaties aanwezig zodat je 24/7 coverage hebt wat dat betreft.

Het is veel beter te managen/secure te houden en goedkoper als het aantal van je internet aangesloten interfaces beperkt is.
Moet er niet aan denken dat ieder van onze 3000 locaties een eigen lokaal gemanagede internet aansluiting zou hebben. Chaos.
Klopt, bij ons ook. Alles in de EU loopt via ons hoofdkantoor in Frankrijk.

Wel lekker met domme sites die je taalkeuze niet onthouden. Zoals php.net en skyscanner. Elke keer weer op Frans :(

Ik ben eerder verbaasd dat @D0phoofd het voor elkaar krijgt om Steam te openen. Bij ons hoef ik dat niet te proberen... "Internet access policy violation. Category: Gaming".. :P
Of Frans leren :+ .
Maar inderdaad ken meer bedrijven die game platformen bannen dan die via een x land naar buiten gaat.
Komt bij ons ook niet door de content filters heen.
Tenminste.. Niet bij de reguliere gebruikers.
Het is mogelijk om je account vrij te schakelen voor van alles, maar dan moet je een hele goeie (bedrijfsmatige) reden hebben en je baas moet ook goedkeuren.
In ons geval krijgen ontwikkelaars van video-bewerking/procesing algorithmes wel de gaming category omdat ze anders niet bij verschillende game-development web-sites kunnen, waar voor hun vaak interresante dingen staan. (En waar een aantal open-source libraries en toolkits gehost worden.)
Shell, Akzo en nog een heel zootje die al het internetverkeer via centrale servers lopen hebben.
En die kunnen best in het buitenland staan.

Als coolblue zijn helpdesk al ergens in zuid Amerika heeft zitten.......
En dan al het internet verkeer over de MPLS laten lopen? Lijkt me een prijzige en langzame oplossing voor iets dat veel eenvoudiger kan, namelijk door de MPLS alleen te gebruiken voor het interne verkeer en het internet (beveiligd) te ontsluiten per land of zelfs per locatie.
maar mensen kan verhuizen dus editen en nieuw adres in het buitenland invullen werkt ook niet?
wat ga ze doen proof vragen van een verhuizing? valt dat niet onder de AVG?
Dan maak je een 2e account in het buitenland (lees: via VPN), gok je daarop je geld weg, en ruil je daarna met je main account.
En dan is het niet meer de verantwoordelijkheid van Valve omdat ze het lastig genoeg gemaakt hebben.
Loop je dan al niet het risico dat men kan vermoeden dat je account is gestolen? Eerst een verbinding vanuit NL, een minuutje later uit de USA, en dan terug naar NL...
Ik heb reeds gehad dat ik in Steam automatisch uitgelogd werd en opnieuw moest inloggen met ook de 2FA code die ik gebruik omdat ik even voor andere doeleinden een anonieme VPN had open staan.
Als mensen het koste wat het kost alsnog die pakjes open willen maken, moeten ze dat vooral doen. Ik denk dat deze regeling meer ter bescherming van het gros van de spelers is bedoeld en niet per se om het absoluut onmogelijk te maken.
Ik begrijp het niet helemaal. Je zegt fijn dat we weer kunnen traden. Maar als je geen lootboxes meer krijgt dan valt er toch ook niks te traden? Of krijg je ook los items zonder lootboxen?

En wat ik niet begrijp is waarom het zo inconsistent is. Waarom CS:GO wel en Fifa of PUBG niet? Is dat niet een beetje unfair tegenover Valve? Ik bedoel EA zijn nog vele grotere graaiers met onzin lootboxes (en fifa card packs). En dan heb ik het nog niet eens gehad over GTA V, die onproportionele bedragen vraagt voor een klein beetje geld (ja dat is geen lootbox, maar als je voor €10 nog geen auto kunt kopen in GTA V, dan verplicht je mensen toch om nog meer uit te geven? En daar zijn jongeren veel gevoeliger voor). Nee ik vind het een aparte regel, ik vind of alle games geen lootbox, of alle games wel. En niet selectief alleen Valve (of anderen). PUBG lootboxen zijn nog van slechtere kwaliteit. 2,50 voor een random skin die eigenlijk voor 99% zeker eentje is die niks waard is.
Het gaat hier om het "gok" aspect wat R* doet is geen gokken, je koopt een vast bedrag in-game cash voor eem vast bedrag aan echt geld, geen kans aan verbonden
Wel EA en PUBG, die zouden hier ook onder moeten vallen
Niemand verplicht je iets, alleen als je bedonderd bent om met je luie reet zelf wat te doen dan kan je geld kopen...
Ik praat ook niet voor mezelf, ik praat voor de duizenden mensen die het wel doen, en trust me in een game als GTA V is het echt niet lui te noemen als je cash zou kopen, het duurt namelijk maanden om een beetje wat verzameld te hebben. Je moet een topcrimineel voorstellen in de game die maar max. een paar duizend dollar krijgt voor het jatten en verkopen van een sportwagen? Kom op laat me niet lachen, ze hebben die game express zo grindy gemaakt dat je cheaters in de hand werkt of dat je haast wel shark cards moet kopen wil je een beetje leuke ervaring hebben in de game. Je mag het hier niet mee eens zijn, maar vroeger werd een game gewoon niet verkocht als ze dit soort streken zouden flikken. Ik vind nogmaals persoonlijk dat het er uit moet. Doe het zoals in de originele world of warcraft, alles is gratis te behalen, maar kost moeite en er was niemand die eventjes een Tier 3 setje gekocht had met echt geld (op de ebayertjes na misschien).

Het probleem in GTA V en alle andere games waar je progressie kunt kopen (in-game geld kopen is ook progressie kopen, want je kunt immers dat geld besteden om je character sterker/beter te maken) vind ik per definitie al een slechte ontwikkeling. Want in GTA V bijvoorbeeld heb je enorm veel cheaters (want de grind staat niet in verhouding tot wat de zaken in de game kosten) of shark card kinderen die er honderden euries van hun pappie en mammie in gejaagd hebben. Nu kun je zeggen, dat moet je zelf weten en het is aan jezelf om te kiezen voor grinden of progressie kopen, maar het aspect van iets verdienen is weg. Iemand die een duur vliegtuig van 10 miljoen heeft gekocht, daarvan weet je eigenlijk al zeker dat hij óf gecheat heeft, óf flink wat shark cards gekocht heeft. Al zou ik dit vliegtuig dan zelf verdienen, heb ik nog steeds niet het gevoel dat je normaal zou moeten hebben als je iets verdiend. Puur om t feit dat ik weet dat mensen dat ding gewoon met echt geld kunnen halen. Er is geen wow effect en als je iemand met zo’n ding rond ziet vliegen heeft niemand zoiets van wow die gast is goed, of hij heeft er veel tijd in gestoken.

In WoW waren mensen jaloers op de mensen die een tier 3 of 6 set rondliepen, en daarvan wist je, hey die gast moet wel een goede speler zijn, want hij loopt rond in die set. Er is nu gewoon geen wow factor meer, alles is te koop voor geld tegenwoordig. Ze hebben ook gelijk dat ze het doen, want mensen betalen er grof voor. Maar leuk is het niet. Een makkelijker voorbeeld is Candy Crush, waar toch een beetje een competitief gevoel bij hoort (want je strijd tussen je vrienden om te kijken wie er het verste komt bijvoorbeeld) maar als je dan al weet dat je met veel geld alles kunt winnen en kopen dan is dat gevoel direct weg bij mij.
Sorry maar imho zit je toch fout, als je wat events doet heb je zo een paar ton aan geld in een paar uur, dan is 10 milj ook niet ver weg. Ja je moet je niet blindstaren op wat anderen hebben of ze nou cards kopen of cheaten, who cares. Je speelt voor jezelf en als je het op eigen houtje doet zal het veel meer voldoening geven dan zon koper/cheater..
Je kan dus nu wel een lootbox kopen, maar je kan niet bij de inhoud ? M.a.w. mensen die dit niet weten gooien gewoon geld in een bodemloze put ? Da's helemaal een rare oplossing. Waarom niet gewoon de items uit een lootbox voorzien van een extra attribuut welke inhoud dat je ze niet kan verhandelen ?

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 23 juli 2024 17:42]

Omdat je daarmee het gok element niet weghaalt. Valve neemt actie omdat mensen een box kopen zonder te weten wat er in zit, hopend op iets waardevols maar vaak iets krijgen met beperkte tot geen waarde. Net zoals bijv. een kraslot. Niet duur, mogelijks grote waarde maar meestal voor de vuilbak.
Omdat je daarmee het gok element niet weghaalt.
Het bezwaar van de kansspelautoriteit is dat de items verhandelbaar zijn. Valve wil helemaal het gok-element er niet uit hebben, daar verdienen ze juist dik aan.
Het hele idee van een lootbox kopen is raar. Een 'buit' haal je binnen door het spel te spelen. Piraten kochten hun buit ook niet van de schepen die ze aanvielen en baalden dan als een stekker als die waardeloos bleek.

Nu kun je nog steeds handelen met items en als je dat slim doet kun je daar iets op verdienen (daar ben je immers Nederlander voor). Het verslavende element is echter weg, en dat is goed.
Maar waarom dan nog steeds lootboxen verkopen als je ze niet kan openen ? Nu verkopen ze dus dingen die helemaal waardeloos zijn. Maak het dan zo dat je gewoon geen lootboxes kan kopen, ze wel te koop aanbieden en vervolgens niet laten openen is wel zo'n beetje de meest lompe en gebruikers-onvriendelijke oplossing die je kan bedenken.
Anoniem: 733707 @Aaargh!12 juli 2018 13:54
In Valve games zijn de lootboxes gratis, die krijg je af en toe tijdens het spelen. De keys kosten geld, en ik gok (no pun intended) dat deze niet meer te koop zijn bij ons en onze zuiderburen.
Keys en Crates kun je nog wel kopen maar het openmaken kan niet meer. Fijn voor de traders want (dure) skins worden veelal voor keys verhandeld als vast betaalmiddel (bijvoorbeeld wapen X is 200 keys waard). Op die manier kun je buiten de marketplace om van items wisselen zonder courtage aan steam te hoeven betalen
Ik snap het niet helemaal. Je mag geen lootboxes meer openen? Dat was toch niet de kern van het probleem. Dat was het kopen van lootboxes met onbekende inhoud.

Lijkt mij dat de oplossing gewoon was dat je geen lootboxes meer kunt kopen.

Hopelijk sluiten er nog wat landen zich aan bij dit besluit en gaat Valve misschien over tot het verwijderen van de gok elementen.
Je krijgt de lootboxes gratis (op slot) en moet de 'sleutel' kopen. Je weet pas wat er in zit als je de sleutel gekocht hebt.
Precies dit en daarom hekel ik de Nederlandse kansspelautoriteit. Ze kiezen namelijk selectief een aantal games uit.

PUBG is nog veel slechter wat je uit de lootboxen krijgt, maar dat mag dan weer wel. Of Fifa waar je een pakje virtuele kaarten kan kopen (en voor €10 kun je hele goede krijgen of kaarten die nog geen 0,05 waard zijn. Belachelijk dat het zo selectief gaat. Is een beetje hetzelfde als zeggen:

De Albert Heijn mag geen kaas verkopen, maar de Jumbo wel.
Dit is bij TFC2 toch ook al jaren zo? En hier laat Valve dit wel toe?
Ja precies!!! Zo inconsistent verschrikkelijk.
Het kopen van de lootbox (of pakje kaarten in Fifa) is het probleem ook niet, dat je daarna datgene ook weer kan verkopen op een marketplace is het probleem.
De combinatie is namelijk gokken. Je geeft geld uit om mogelijk meer geld te krijgen.
Zodra je geen (echt) geld kan krijgen of uitgeven is het niet gokken.
Maar dit is bij PUBG dan weer wel mogelijk. Als ik een lootbox open maak met een key, dan kan ik de inhoud ervan weer doorverkopen. En dat bedoel ik dus met inconsistent.

Dat fifa anders werkt ok, maar eveneens vind ik het gokken (ondanks dat je er geen echt geld mee kunt verdienen, tenzij je accounts doorverkoopt). Ik ben persoonlijk tegen iedere vorm van pay2win en daar is fifa een hele grote in.
Moet je de kansspelcommisie maar een een lijstje aanleveren hé.
Als ze het voor genoeg grote games gaan opleggen, zal in de toekomst iedereen wel standaard volgen.
Is niet echt selectief. Ze pakken de bekendste en grootste partijen aan. Toen onze kansspelautoriteit met dit onderzoek begon, kon het best wel eens wezen dat PUBG niet eens bestond of nog een non-issue was.

De rest volgt vanzelf wel als ze niet uit zichzelf Valve opvolgen.
Ok, je kunt dus ook geen sleutel meer kopen dan? Dat mis ik namelijk in het verhaal, en de releasenotes zeggen al helemaal niets nuttigs.

De oplossing was de lootboxes verwijderen, maar dat is dus te veel werk? Je zit dus straks met een berg aan lootboxes waar je niets mee kunt.
Ik heb ongeveer 45 lootboxes(cases) in mijn inventory waar ik nu niks mee kan, nou krijg je er sowieso niet veel waardevol uit en meestal zijn het skins die goedkoper zijn dan de keys zelf
De kern van het probleem was dat je voor echt geld de sleutel kan kopen en het resultaat daarvan weer voor echt geld kunt verkopen.
Vind dit een betere "oplossing" dan de eerdere gemaakte keuze, zo kunnen we ze alsnog uit onze inventory krijgen en wordt er precies behaald waar de kwestie over gaat.

Volgende stap; hetzelfde bij EA doen.
Ik snap de keuze van Valve wel maar jammer dat het zo moet.
Nog enkele games te gaan lijkt mij, maar hoger bomen vangen nu eenmaal veel wind :)
Prima oplossing inderdaad, sowieso is de kans van iets fatsoenlijks unboxen in csgo zo klein, dat je in het algemeen veel beter (en veiliger) af bent door zelf te kopen wat je leuk/mooi vind via bijv de market of opskins.
Prima. Individuele landen blokkeren als die regels hebben die deze vieze truuken verbieden. Dit laat de ware aard van het beestje goed zien en toont imo aan dat ze geen fuck geven. Ze halen hun geld wel uit andere landen.

Hopelijk spreid dit uit naar andere landen, ben benieuwd wat ze dan gaan doen.
Nu fifa nog! Als fut een positieve metamorfose ondergaat koop ik wellicht 19 alsnog en ga ik weer Fut spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.