Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Epic Games verdedigt Fortnite-matchmaking van controllerspelers met kbm-spelers

Epic Games verdedigt de beslissing om crossplatform-matchmaking tussen spelers met controllers en spelers met muis en keyboard in te voeren. De Fortnite-maker gelooft dat zijn inschatting van spelersvaardigheid accuraat genoeg is om het verschil in input te compenseren.

Epic Games stelt dat het vertrouwen heeft in zijn matchmakingsysteem, zoveel zelfs dat er mogelijk een match kan ontstaan tussen een speler met toetsenbord en muis en eentje die een touchscreen gebruikt. Wel worden analytics en feedback nauwlettend in de gaten gehouden. Op het moment wordt de functie nog 'uitgerold': nog niet alle spelmodi en regionen hebben de wijzigingen gekregen.

In september van dit jaar kondigde Epic Games een aantal aanpassingen aan voor Fortnite Battle Royale: de game krijgt bots, die zich aanpassen aan het vaardigheidsniveau van hun tegenstanders. Daarnaast wordt matchmaking mede gebaseerd op een inschatting van vaardigheid, die Epic hype noemt. Daarbij werd de harde afbakening tussen teams met kbm-spelers en teams zonder ook weggehaald, zo bleek. Daar was niet iedereen tevreden mee.

Crossplatform-matchmaking is een relatief jong concept. Hoewel het op een technisch vlak al langer mogelijk was, had bijvoorbeeld Sony een tijd lang niet het verlangen om zijn platform ervoor open te stellen, hoewel het daar inmiddels op teruggekomen is.

Het voordeel van crossplatform-multiplayer is dat de spelerspoule groter wordt. Een platform met een kleinere multiplayerpopulatie kan hier dus profijt van hebben in de vorm van makkelijker te vinden speelsessies. Nog een voordeel is dat een speler minder verplicht wordt om op hetzelfde platform te zitten als waar zijn gamingvrienden op zitten.

De nadelen zitten meer in de concrete technische details: een pc is in staat tot hogere framerates en nauwkeurigere invoermethodes dan consoles, wat duidelijk merkbare en mogelijk oneerlijke voordelen aan spelers biedt. Voor zover bekend is Epic Games met Fortnite Battle Royale de eerste ontwikkelaar die tracht alle spelers in een fps in een enkele poule te zetten.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

05-10-2019 • 13:10

183 Linkedin Google+

Reacties (183)

Wijzig sortering
Microsoft (en ook andere bedrijven) hebben dit in het verleden al eens onderzocht. Ze lieten de pro's op comsoles tegen casuals op met kbm tegen elkaar spelen, de consolespelers werden compleet van de kaart geveegd. Ik begrijp niet waarom ze dit willen doen, je zal de consolespelers enorm veel assist moeten geven om ze een beetje mee te laten komen, wat de spelervaring voor de consolespelers ook niet echt ten goede komt.

Bericht uit 2010 betreffende het project van Microsoft toegevoegd:
https://techcrunch.com/20...sole-gamers-were-too-bad/

[Reactie gewijzigd door Dubbeldrank op 5 oktober 2019 13:28]

Inderdaad, je zou je controller veel nauwkeuriger moeten kunnen instellen om dezelfde snelheid als een muis te kunnen geven.
Volgens mij is een controller stick van nature niet precies. Er is maar zeer beperkte bewegingsruimte ten op zichte van een muis. Daardoor zit je zeer snel tegen de maximum snelheid aan. Wanneer je de gevoeligheid verhoogt, zul je een stuk minder precies zijn op kleine afstanden. Bij een muis is dit probleem niet zo aanwezig, omdat je gewoon de beweging groter of kleiner kunt maken.
Mijn muis beweegt denk ik niet veel meer als een controller stick van links naar rechts.
Het is gewoon de limiet van zon stick niet de beweegruimte.
Sommige sticks zijn duidelijk beter als andere.
Het is maar net hoeveel moeite ze er in stoppen. De dpi van mijn muis is veel hoger dan een stick.
Iets dat te fixen is in een stick maar dan word de stick heel gevoelig en kan het gros er niet mee overweg.
Daar heeft het allemaal niets mee te maken. Het enige wat jij aangeeft is dat jij je mouse sensitivity zo enorm hoog hebt staan dat je aim waarschijnlijk ook bagger is.

Het voordeel van een muis is dat je niet vastzit aan de tijd die je nodig hebt om de cursor met een stik te bewegen. Met een muis beweeg je gewoon zo snel als je kan naar de plek waar je wilt mikken. Een stick kan daar never nooit niet mee in buurt komen. Als je het te gevoelig maakt krijg je alleen maar overshoot.
Er zijn inderdaad mensen die met high sens wel een goede aim hebben, maar dat is verreweg de minderheid. Overigens zegt 1800dpi op 1080p helemaal niets over sensitivity. Maar goed, je laatste zin laat al weten dat je niet snapt hoe beide input devices daadwerkelijk werken.
Nog meer loze aannames. Controller sticks kunnen hetzelfde als een muis. Het enige wat ze limiteerd is de vaste 'dpi' die dus wel hoger kan maar dan kan menig mens er niet meer mee over weg of men wil niet zoveel oefenen.

Je kan langzaam of snel bewegen in alle directies als je een goede thumb stick heb. Net als een muis dus. Het is alleen lastiger te masteren maar als je naar de beste controller spelers kijkt zie je dat er best goede tussen zitten die vrijwel spot on zijn en dus ook een gevoeligere stick zouden kunnen masteren.
Ik heb zelf een xbox controller voor sommige games op de pc en had hem graag gevoeliger gezien.


En 1800 dpi zecht juist alleen wat met bijbehorende resolutie... 1800 dpi op 1080p is heel wat anders als 1800 dpi op 1440p of 4k. Daar heb ik een nog hogere dpi nodig.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 5 oktober 2019 23:51]

Controller sticks kunnen NIET hetzelfde als een muis. Precies om de reden die jij aangeeft: het is onmogelijk voor een mens ze zo te bedienen. Daarnaast zal je altijd moeten afremmen voordat je je doel écht bereikt, je kan niet op volle snelheid van A naar B met een stick. Een muis kan in theorie precies op het juiste moment stoppen.

Zecht? Wat is zecht?

Dpi zegt werkelijk niets zonder de instellingen voor je games. Ik kan mijn muis op 3200dpi zetten op 1080p en nog steeds 60 cm nodig hebben een rondje te draaien in-game...
Het gaat uiteindelijk meer om het feit dat je je arm gebruikt om een muis te bewegen en niet je duim.

Met een thumbstick moet je eerst de stick naar een kant schuiven, en daarna nog op tijd de stick los laten. Bij een muis is zo dat je met een enkele precieze beweging de cursor/crosshair zowel beweegt als stopt.

Je moet maar eens bedenken hoe het zou zijn als je je muis weer naar het midden moest trekken om beweging te stoppen, want dat is hoe een thumbstick werkt.

Vooral mijn laatste punt is waarom een muis objectief gewoon nooit overtroffen kan worden door een thumbstick.
Ja, dat is precies wat ik bedoel met het afremmen.
Dus je argument is "kwestie van oefenen".

Okee man.
Oefening baart kunst zegt men.. Oh wacht eens dat is een ander onderwerp🤣
Met een controller bestuur je de snelheid van de cursor.
Met een muis bestuur je de positie van je cursor.

Ze doen zeer zeker niet hetzelfde. Moet je je muis maar eens zo instellen dat je met een beweging naar rechts de cursor in beweging zet, en met een beweging naar het midden weer stil laat staan.
(hier zijn wel tooltjes voor)
En dan kijken of je nog steeds zo'n goede aim hebt.

Daarnaast is een grote beweging altijd nauwkeuriger dan een kleine. En een beweging vanuit een arm/hand ook veel nauwkeuriger dan een beweging uit een duim.

Er is een goede reden dat een schietspel dat grotendeels draait om precisie (CSGO) door alle pro's op lage sensitivity gespeeld word.

[Reactie gewijzigd door dragonhaertt op 7 oktober 2019 13:30]

Ik geloof best dat jouw 'aim spot on is'.
Het is gewoon niet zo snel als een muis.
En honderderen uren oefenen... Talk about a waste of time.
Wat ik heb met de controller is dat ik hem sowieso met de duim moet bewegen in plaats van mijn hele hand. Dus de hele oog-hand coördinatie is verdwenen. De controllers hebben vaak al een soort van weerstand ingebouwd. De muis is gewoon een licht (of zwaar wat de gebruiker wilt) apparataal op vaak een gladde of frictieloze ondergrond die je met uiterste precisie kan bedienen.
Precies, het is gewoon de technische beperking van een controller om niet tegen de snelheid en precisie van een muis op te kunnen.. Er gaat ook niet voor niks niemand z'n Windows PC bedienen met een controller..
Nou ik wel, xbox controller op pc werkt geweldig voor gamen.
totdat je compettitief tegen mensen met muis/keyboard gaat spelen.
Je hebt vast gelijk voor FPS, daar buiten maakt het niet zoveel uit. Ik ben trouwens van de local gaming, verhaal spelen vind ik veel leuker en minder tijdrovend/verslavend dan online gaming.
Dat zeker, een casual games speel ik zelf ook met een controller.
Klinkt misschien raar, maar ik kan beter mikken met een controller op mijn pc dan met mijn muis.
Zal wel zijn vanwege de berg aan aim assist voor controllers.
Ik speel al mijn spellen op de pc waar mogelijk met controller, en sta toch echt bij 2 spellen in de top 100 een van die spellen heeft geen aim assist.
Zijn dat FPS spellen en hoe veel mensen spelen die spellen?
ja evolve en nosgoth, op de hoogdagen ESL top 100 bereikt (ergens in de bodem) en doe nu nog steeds lekker mee met de top 50 van mensen die nog steeds actief zijn. Mensen staan vaak verbaast te kijken als ze het horen. Ik speel al sinds de jaren 90 met een controller dus genoeg geoefend:)
Evolve ken ik niet maar nosgoth is vrij recent en nooit echt groot of competitief geweest.

Maar je kan best meekomen met controller als je veel meer uren er in steekt dan iemand met muis. Maar zodra je echt een competitief spel hebt waarin iedereen zo veel tijd er in steekt blijf je gewoon achter.
Bestaat Nosgoth nog? Ik dacht dat de game in 2016 geschrapt was...........
ik speel nu de ge-modde versie nog dagelijks. Maar support is inderdaad gestopt helaas
Waar zou ik die gemodde verdie kunnen vinden? Heb het spel ooit gekocht maar vond het zo jammer toen het gecancelled werd
ik stuur het ff in pm
ik kan beter niet meer reageren, lezen is moeilijk en ik heb hier al te veel kids getriggered om naar beneden gemod te worden, maar goed.. TIJDENS de hoogdagen heb ik ESL toernamenten gedaan en 2x over in top 3% gestaan van alle spelers (merendeel met m/k). Ik ben hier ook niet om jou onder de indruk te laten zijn, maar puur om even tegen wicht te bieden. Je zult mij bijvoorbeeld ook nooit horen claimen dat controllers beter zijn voor mikken. Voor ergonomie zeer zeker.
Lekker dat anekdotische bewijs.
Dat komt door de ondersteunende voorzieningen voor een controller ;)
Voor bepaalde games zoals racegames ja, maar ik heb nog nooit iemand zien browsen, e-mail lezen en schrijven, photoshoppen of welk ander programma dan ook zien gebruiken op een PC met een controller ipv muis en toetsenbord..
Oke ik ben even de weg kwijt, waarom zou je willen browsen met een controller? Ben net trouwens Batman aan het spelen en al dat soort games gaan prima met de controller. Buiten games gebruik ik ook Kodi met de Xbox controller, doe ik al sinds XBMC bestaat. Werkt veel prettiger en ook onder de deken zonder te kijken als je een film aan het kijken bent.
Waarom zou je inderdaad een controller gebruiken om te browsen.. Dat vraag ik me dus ook af als ik hoor dat sommige mensen shooters op PC met een controller spelen terwijl technisch gezien een muis daar veel beter voor geschikt is.. Mijn punt is dat mensen een muis gebruiken op een PC om op dingen te klikken tijdens browsen etc omdat dat nou eenmaal veel beter en makkelijker werkt.. Het is hetzelfde principe in (vooral shooter) games, mikken en klikken.. Dat sommige mensen dan alsnog een controller prefereren in shooter games zelfs op PC om wat voor reden dan ook (meestal omdat ze met controller zijn opgegroeid en muis niet gewend zijn), doet daar niks aan af..
Ik zal je een valide reden vertellen dan. Het hangt van je opstelling af. Bij mij is de pc aangesloten op de tv in de woonkamer en wordt bediend met een toetsenbord met touchpad.

Ik heb ook een Windows profiel speciaal voor gaming. Als shell is Steam ingesteld die in Big Picture mode start. Vanaf daar werkt alles met de controller en is de pc als het ware een console (Maar dan krachtiger/beter). Op de bank ga je niet op een afstand met toetsenbord muis FPS spelen.

Recht voor je monitor op je bureau heb je gelijk, maar dat is niet de enige usecase.
"Er gaat ook niet voor niks niemand z'n Windows PC bedienen met een controller.."

Dat is niet waar, er zijn pro's die dit doen.

Artikel:
https://www.dexerto.com/f...ers-pc-overpowered-566652
Tja, mét aim assist..
Precies, met ingebouwde cheats infeite.. Voor mij als oude PC gamer (al sinds midden jaren 90) is het best wel bizar dat aimbots nu ingebouwde features zijn in bepaalde (PC) games..
Hmm dat vind ik wel interessant. Zelf heb ik schietspellen nooit leuk gevonden, omdat ik snel richten en klikken helemaal niet leuk vind. Is de ervaring echt heel anders, met zo'n aim assist?
Ik ben niet zo van de schietspellen. Maar speel regelmatig GTA5 op de pc met controller met aim assist. Ik vind dat veel leuker dan met keyboard / muis waar je geen aim assist voor hebt.
In wijze speel je dus gewoon met een aimbot.
Skills om zelf te aimen is niet nodig.
Nee totaal niet nodig. Hoogstens wissel je met de stick van doelwit. Ik vind aimen ook helemaal niet zo boeiend.
Aim assist is in feite een 'snap-to' functie waarbij het spel als je in de buurt zit van een doelwit er al naar toe beweegt met het vizier (of soms nog erger, afhankelijk van de instellingen, dat je gewoon van doelwit naar doelwit springt), en relatief vaak ook dan nog een ingebouwde autocorrectie voor beweging. Terwijl je met de muis de beweging helemaal af moet maken en zelf moet voorspellen waar je doelwit naartoe gaat.

[Reactie gewijzigd door MicBenSte op 6 oktober 2019 13:06]

Dat klinkt voor mij wel een stuk minder saai dan telkens al dat richten! Alleen moet je dan nog steeds de hele tijd klikken.

Hebben bijna alle schietspellen tegenwoordig aim assist?
Uitgezonderd een 'realistisch' spel zoals ARMA, hebben volgens mij alle schietspellen aimassist ingebouwd voor iig de controller.
Ah, OK. Maar niet voor de muis?
Hangt van het spel af, bij sommigen kan je het als optie aanzetten. Maar dat zijn vrij weinig. Enige optie echt is mouse smoothing vaak wanneer het om de bewegingen van de muis gaat.
Natuurlijk is de ervaring anders, je hoeft immers zelf niet meer zo heel precies te mikken.. Met een controller waar snel en precies mikken lastig is wel handig, maar met een muis gebruik ik het nooit, want daar is het alleen maar heel irritant dat het zich bemoeit met je eigen input.. Vergelijk het een beetje met autorijden waar de auto aan je stuur draait terwijl je zelf misschien iets anders wil (lane keeping assists etc), erg irritant.. Of stel je voor dat je gewoon zit te browsen en dat je muiscursor steeds uit zichzelf naar de dichtstbijzijnde klikbare knop of tekst gaat etc..
Haha klinkt irritant. Maar zelf richten vind ik ook irritant.
Niet als je het gewend bent.. Met een muis ergens op klikken in een browser of welk ander programma dan ook vind toch ook niemand irritant..
Nou, een beetje. Vooral als de knop klein is of als je het hele scherm over moet. Maar in een schietspel moet het snel, snel. Dat vind ik wel irritant.
NICKMERCS en Aydan om maar twee bekenden te noemen spelen volgens mij beide op PC met controller en doen mee in de top. Zeker omdat ze dan een hogere framerate hebben. Sommige spelen zonder aim assist.

[Reactie gewijzigd door Justevo op 5 oktober 2019 15:02]

Quote van Nickmercs: "“Anybody with a brain - they know that controller players, in the grand scheme of things, are at huge disadvantage when it comes to the game of Fortnite."

https://www.dexerto.com/f...oved-from-fortnite-216940

Controller zonder aim assist is een ramp voor de meeste spelers, en zeker tegen keyboard spelers met gelijke skills hebben ze geen kans.

Ik speel met controller, niet omdat ik niet weet dat keyboard niet beter is, maar omdat het gewoon past bij lekker lui op de bank hangen.
Even hypothetisch, als je nou een tafeltje op je schoot zou hebben staan met muis en toetsenbord, terwijl je op de bank zit, zou dat relaxed zijn?
Als ik mijn gezin en huisdieren de deur uit zou doen dan zou een banktafeltje met daarop ook een biertje en een bakje chips fijn zijn.
Ik heb het niet over gamen, maar over Windows etc bedienen..
Nee, zo makkelijk is het niet. Een controller is een input apparaat waarbij je typisch de snelheid van de beweging bepaalt terwijl je met een muis direct de positie bepaalt. Dat is bijna altijd sneller en nauwkeuriger voor shooters etc.
Hoe sneller ik mijn elite controller instel zet hoe meer kans ik heb om naast mijn doel te gaan, zeker met een speler die veraf staaf en waarbij de critical zone dus erg klein is, is dit gewoon bagger met een controller.
Het probleem is echter de vertaling van controller naar muis.

Een muis beweeg je X cm op je muismat, en dat vertaalt zich naar X pixels op je scherm. Hoe snel je dit doet heeft helemaal geen impact op het aantal pixels.

Een controller moet je de tijd dat je je stick beweegt vermenigvuldigen met hoeveel je je stick precies beweegt.

[Reactie gewijzigd door shadowfox op 7 oktober 2019 13:22]

Vreemd dat dit niet het geval was op het event met call of duty, daar stonden console spelers wel echt hun mannetje

Nu je hebt daar ook prutsers tussen die pro's zunne op console, die echt de term pro niet waard zijn.

Btw heb ook af en toe eens met controller gespeeld op pc tegen mensen met een muis, stond ook vrij men mannetje. Behalve op vlak van snipen

Je hebt massa mensen die denken dat je met een muis meteen een god gamer bent, dat is ook verre van waar. Er zijn inderdaad voordelen, maar je moet nu ook niet denken dat een console speler echt zo kansloos is

Zou ook willen weten hoe lang dat dit project geduurd heeft van microsoft, met hoeveel spelers en wie de pro's waren. Want je hebt ook massa casuals die wel echt meer dan gemiddeld presteren, je moet nogal massa spelers hebben om dit correct te testen

[Reactie gewijzigd door XhizorBE op 5 oktober 2019 15:07]

Het heeft ook erg veel te maken wat voor game.

Is de game een 3D game waar snelle precieze camera acties belangrijk zijn dan is toetsenbord en muis vaak in het voordeel. Heb je het over een 2D platformer dan is een controller beter. Speel je een RTS waarbij je constant units moet selecteren om ze ergens heen te sturen dan heeft toetsenbord en muis weer een groot voordeel. Fighting games hebben weer het voordeel met controllers.

Dan is het ook nog de vraag hoe belangrijk de besturing op de resultaten zijn. Sommige games hebben een veel grotere focus op strategie dan op snelle handelingen. Dan maakt de besturing vrij weinig uit op de gene die het voordeel heeft. Als je bijvoorbeeld een crossplatform game van schaken zou doen dan zou de besturing totaal geen invloed hebben op het resultaat.

Per game kan gekeken worden naar de potentie van crossplatform matching op basis van controlls en skill. Zelf moedig ik dit enorm aan. Het kunnen spelen met iedereen en vooral met vrienden op een andere platform kan erg leuk zijn. Maar een optie voor een opt-out op crossplatform voor degenen die dit niet willen vind ik een verstandige keuze. Ben je het niet eens met de matchmaking dan heb je de keuze zelf in de hand.

Zelf speel ik 3 verschillende crossplatform titels die ook PC en console samen laten spelen en ik ben blij dat ze dit doen en hoop dat meerdere games volgen.
"Behalve op vlak van snipen"

Ik heb gisteren met want 4 vrienden Gears 5 op de pc gespeelt. Wij zijn allemaal verre van pro, en we werden flink ingemaakt door de eene console groep na de andere. Maar het moment dat een van ons een sniper had was het inderdaad voorbij voor de tegenpartij.

Ik was wel aangenaam verrast door het balans tussen console en pc spelers, vooral omdat ik ook er van uit ging dat we console spelers zouden"stoomwalsen".
Een goede speler met een controller zal winnen van een slechte speler met keyboard in een 3D PVP omgeving, maar hij zal verliezen van een even goede speler met keyboard. Elke fanatieke gamer weet dit.
Zo'n zwart wit verhaaltje is het niet

Kijk maar naar die match met shroud tegen een paar pro's van console

Je moet rekening houden met aim assist, en zoals al reeds aangegeven of het spel echt de focus legt op aimen

Niet iedere shooter draait enkel om aimen, je moet met nog veel andere zaken rekening houden. Kijk naar rainbow six siege veruss een game als call of duty. Beiden zijn shooters, maar hebben een totaal andere spel stijl nodig om er goed in te zijn

Volgens mij ben je een wannabe fanatieke gamer, want genoeg spelers in grote tournamenten die al zeer goeie resultaten hebben neergezet met een controller versus muis spelers Mocht je er iets van kennen, zou je dat ook al lang weten :9

[Reactie gewijzigd door XhizorBE op 6 oktober 2019 11:45]

Dat hoeft echt niet, misschien als je met een controller tegen een goede muis en toetsenbord speler speelt. Zelfs dan hoeft dat nog niet, als je beide goed bent met je besturing kun je prima tegen elkaar.
Als je beiden even goed bent dan heeft de speler met keyboard en muis het voordeel van een grotere precisie, en dus zal die winnen.
Onzin.

Het gereedschap bepaalt niet de kunde van een vakman maar beïnvloed wel het resultaat.
Call of Duty heeft dan ook een sterk overdreven aim-assist op consoles. Als pc gamer vind ik het zelfs onredelijk om daarmee gematcht te worden.
Hallo, heb je het artikel wel gelezen? Ze laten mensen van lager niveau keyboard spelen met mensen van hoger niveay controller. Het is niet pro tegen pro.

Ik vind wel dat dit een keuze zou moeten zijn.
En heb jij zijn reactie wel gelezen ?
Het gaat er juist om dat zelfs hoger niveau controller spelers zich totaal niet kunnen meten met lager niveau kbm spelers, en kbm dus zo een enorm voordeel oplevert.
Dat is toch niet relevant zolang er matchmaking achter zit? Als het klopt dat zelfs de beste controller spelers geen kans hebben tegen kbm spelers, dan komen die gewoon allemaal onderaan de matchmaking en spelen ze alleen tegen elkaar.
Het lastige met matchmaking systemen is dat mensen die recovs doen in matches terecht komen waar ze met gemak iedereen oprollen, als die spelers keyboard en muis gebruiken en in een match komen met controllers dan word het een slagveld waar zij met gemak KD's van 20 of hoger gaan scoren.
Geen idee wat je bedoelt met recovs, google geeft er geen antwoord op en ik speel zelf geen Fortnite.
Maar wat je noemt klinkt als gematched worden in lage ranks terwijl je eigenlijk in een hoge rank hoort. En dan heeft dat niks met toetsenbord en muis te maken maar gewoon dat de huidige matchmaking systeem een fout heeft. Maar, nadat iemand ongelofelijk hoge scores haalt wordt die volgende match toch wel naar een hogere rank gepushed tenzij het matchmaking systeem slecht werkt.
Gezien het vertrouwen van Epic in hun matchmaking systeem en dat ik niet makkelijk vind wat je met 'recovs' bedoeld ga ik er vanuit dat jouw genoemde probleem geen grote issue is.
Recoveries (kort: Recovs) is wanneer spelers op accounts van andere spelers spelen om wapens, levels, skills etc.. voor hen vrij te spelen al dan niet tegen betaling, meestal zijn dit de betere spelers die op accounts van slechte spelers gamen, matchmaking systemen gaan niet uit van de laatste match maar van gemiddelden (anders kan een goede speler ook een slechte ronde neerzetten om daarna de boel met gemak op te rollen), hierdoor is het voor die betere spelers een peuleschil om bijvoorbeeld 500 headshots met een gun te krijgen in PVP. Er zijn mensen die dit rustig 12 uur per dag doen en het betaald best wel lekker.

Hoe groot het probleem is hangt van het spel af, bij Destiny wordt het in de crucible wel als probleem ervaren.
Waarom zou Epic rekening houden met mensen die hun account delen met anderen? Iets wat waarschijnlijk niet mag volgens de EULA.

Ik zie ook geen probleem met matchmaking tussen controllertypen. Een pro op een controller is gewoon niet zo goed als een pro met kbm.
Als recovs een groot probleem is, zouden ze een manier moeten zoeken om dat tegen te houden. Dat probleem staat dan nog steeds los van controller type.
Accounts waarop dit gebeurd zouden nog best duidelijk op moeten opvallen. Een lage rank speler die vrijwel altijd vanaf een bepaalde IP speelt en ineens wordt er vanaf een andere IP gespeeld met uitzonderlijk hoge scores. En kan me voorstellen dat er nog wel meer herkenbare tekenen zijn.
Mooi toch des te eerder is er volledige kb en muis support. Iets dat al 20 jaar tegengewerkt word.
Het gaat niet alleen om support, ook de wens bij het grote publiek ontbreekt. Het overgrote deel van de console-spelers heeft geen behoefte aan kb en muis.

Support hiervoor inbouwen is dan ook geen noodzaak.
mens willen cross-play hebben... iedereen over aan het huilen :p en nu dat het beschikbaar is, mens blijf nog steeds huilen.

maar ik snap het, KBM is gewoon veel accurater dan game-pads
Keyboard+muis vs controller met aimassist...

Ik vind het al jaren een vreemd iets.

Het is alsof je pro wielrenners laat fietsen tegen mensen op een brommer...
Hier heb je echt geen onderzoek voor nodig hoor ._.
De consoles gaan langzaam maar zeker ook muizen en toetsenborden ondersteunen, dan vervalt het hele issue.

Edit:
Volgens mij doet Fortnite: Battle Royale dat al, trouwens.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 5 oktober 2019 20:09]

Theoretisch kunnen ze dat maar juist om deze discussie willen ze dat niet.
(om nog niet te spreken van kbm+aimassist problemen)
Fortnite: Battle Royale schijnt er al support voor te hebben, als ik de reacties hier zo lees?
Ik vond het anders prima geregeld in de COD beta van vorige week.

Ik heb zelf op de ps4 zowel kbm als de controller gebruikt en kon geen opvallend voordeel uit de ene of de andere halen.

Geen aim assist vs een te configureren aim assist icm matchmaking zorgde voor een prima game ervaring.
In feite kan je het dan ook zo zien:

Epic zegt vertrouwen te hebben in hun matchmaking kwa eerlijkheid..

Wetende wat wij weten (zoals uitgelicht in jou link) geeft een kbm combi een enorme boost aan je effectiviteit tov een controller..

Je kan het dus ook zien, mits Epic daadwerkelijk een goede matchmaker heeft, zal dat in praktijk dus resulteren dat alleen de slechtste kbm spelers gematcht zullen worden met controller spelers en anderzijds dat alleen de beste controller spelers gematcht zullen worden met kbm spelers...

Als je bovenmiddelmatig goed bent en op kbm speelt zal de kans dat je met controller spelers matcht dus vrij klein moeten zijn.. immers als dat niet zo is dan zou de matchmaker niet goed functioneren.

Ik zelf speel al jaren Rocket League.. en ik heb opzettelijk cross-platform matchmaking uitgezet zodat ik enkel met andere PC spelers gematcht word. Dit hielp enorm met de consistentie van teamgenoten en tegenstanders in de matches waar ik in terecht kwam...

Klinkt stom, maar ik zou cross-platform echt alleen weer terug aan zetten als het spel dusdanig dood was dat ik anders echt 10 minuten op een match zou moeten wachten... ongeacht dat ik op de PC ook gewoon met een controller speel (want dat is de beste input methode voor Rocket League).
Maar is het ook niet mogelijk om op console te spelen en toch muis en keyboard te gebruiken ipv een controller? Hoe zit het dan met die mensen? Die hebben toch ook een groot voordeel?

XIM Apex is een USB kasje met een USB stick waar je je eigen computer hardware op kunt aansluiten. De USB stick stop je vervolgens in een console, en dan game je met je muis en keyboard/

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 6 oktober 2019 11:37]

En op het moment dat aim assist toegevoegd wordt, motiveert dat mensen mede om te doen alsóf ze met controller spelen... dit is nu al tig keer gebeurd bij andere games...
geen idee of dit uberhaubt nog gelezen wordt.


Maar als je met een controller speelt vind ik dat je daar dan ook je voordeel moet uit halen, ja ok toegegeven met een controller is heel anders dan kbm. Maar om dan te gaan zeggen om ze "assist" te gaan geven? Nee daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Misschien niet het beste voorbeeld maar GTA5 heeft dus controller spelers en kbm spelers in 1 lobby, dit omdat je op je pc dit ook met een controller kan doen. Het feit dat dit dus ontzettend slecht werkt is puur dat de controller players aan alle kanten aim assist krijgen. In een 1 vs 1 kijk eerst maar of hij niet op een controller speelt(word aangegeven) want dan leg je het meestal af, want de aim assist is echt een heel groot verschil tussen winnen en verliezen.
Ik vind het anders prima en zit helemaal niet te wachten op geautomatiseerde matchmaking en wil graag zelf kunnen bepalen tegen wie ik speel. Het is leuk om tegen andere pro's te spelen maar af en toe wil je ook gewoon even een uurtje noobs ownen en dat is lastig als de matchmaking voor je gedaan word en je zelf niet kan controleren tegen wie je speelt
2010... en zo weet Fortnite zeker wel wat ze hebben. Console spelers die PC spelers kapot maken op haar eigen events!... Console spelers zijn veranderd, games zijn veranderd dus een onderzoek zo uit tov Fortnite en live events zeggen mij iig genoeg.
Tja nu slaat Epic mijn inziens toch wat door met crossplay.
Is het wel eerlijk als je tegen iemand speelt met dezelfde skill, maar dan met een muis/toetsenbord en hogere framerate, terwijl jij het met een controller moet doen?
Dan is die ander toch duidelijk in het voordeel.
Er is ook nog het stukje aim assist. Als dit in de game zit dan hebben controller spelers ook weer een behoorlijk voordeel.

Of dat elkaar compenseet of niet of andere problemen geeft veen idee.
Tja, er is aan de andere kant ook wel wat voor te zeggen... Hangt eerlijkheid alleen maar af van je fysieke mogelijkheden? Is het eerlijk dat ik als veertiger geen schijn van kans meer maak tegen tieners met veel snellere reactietijden? Is het eerlijk dat iemand die werkt en een gezin heeft nooit genoeg kan oefenen om zo goed te worden als iemand die niks anders doet dan gamen? Als dat allemaal eerlijk is, waarom kan dan niet het hebben van een betere PC gewoon meewegen in je skill rating en dat ook gewoon eerlijk zijn?

Aan de andere kant hangt het van de implementatie af... Ik speel geen fortnite, maar is je "hype" (dat is waar je op gematcht wordt toch?) zichtbaar? Krijg je een bepaalde score? Kun je zien of je bij de besten zit? Want als dat zo is dan is het niet meer eerlijk want dan kan een console speler nooit bij de beste spelers komen. Ook kan ik me voorstellen dat het als competitieve console speler frustrerend kan zijn als je merkt dat je op een punt aankomt waarbij je eigenlijk niet meer kan groeien omdat andere spelers domweg sneller kunnen richten dan jij ooit zult kunnen omdat zij een muis gebruiken.
Wat wel frustrerend kan zijn is als je beter wilt worden, maar dit eigenlijk 'niet kan' omdat je vast zit met mensen die eigenlijk slechter zijn, maar toevallig met een toetsenbord en muis spelen.

Wat je natuurlijk vaak kunt leren van betere spelers is hoe je bepaalde trucjes gebruikt, wat een goede strategie is en nog veel meer. In de spellen die ik speel (geen Fortnite) leer ik veel door gewoon te 'falen' omdat er betere spelers bij zijn, en dan hun trucjes over te nemen. Als jij op een console speelt en eigenlijk beter wilt worden, maar alleen gematcht wordt met slechtere spelers die een voordeel hebben voor hun toetsenbord en muis kan het natuurlijk wel een nadeel zijn.
Daar heb je youtube en streamers voor.

Een goed aysteem dat jeindeelt op basis van prestatie lost alle issues op. Ben je slecht kan je ook tegen console spelers spelen.

Ben je goed op console kom je tegen low skill km spelers.
Nee, dat zijn opties maar het moet geen vereiste zijn.
Als je naar een andere site moet om beter te worden omdat je matchmaking dat niet aan kan is het dus geen goede matchmaking.

Ik wil ook gewoon uit de game leren en niet afhankelijk zijn van streamers
elk goed match making systeem match jouw alleen tegen jouw level skills ,

dus je zult nooit betere spelers tegen komen dus ook niet zien hoe je beter kunt spelen.
Dat is zo, maar mensen van je eigen skill level leer je meer van dan mensen die slechter zijn.
Bijvoorbeeld jij kent trucje a, iemand anders trucje b. Van elkaar kun je 'afkijken' hoe je een ander trucje leert en daardoor beter worden.

Met dit matchmaking systeem speel je met slechtere spelers, die een voordeel hebben in framerate en besturing (waarvan die laatste waarschijnlijk het meest belangrijk is bij slechtere spelers)
Die kennen dus geen trucjes, maar hebben gewoon een voordeel. Je wordt dus neergehaald door spelers die zichtbaar slechter zijn maar het voordeel hebben van een muis, dat lijkt me niet alleen slecht voor je vooruitgang maar ook extreem frustrerend als dit onvrijwillig gebeurt.
ik lees het dat je juist niet tegen iemand met dezelfde rating word gematched. muis/toetsenbord speler word tegen een sterkere console player gematched, zodat het voordeel van muis/toetsenbord gelijk is aan de extra skill.

oftwel: een pc speler krijgt wat "bonus" hype als hij tegen een console speler speelt.
Dat vershil is er toch altijd.

Zelfs op kbm nivo alleen is er een groot vershil tussen wireless kbm en een wired pro muis icm nostromo keyboard bijvoorbeeld.

In bf42 tijd was er geen enkele kbm speler die mij bij hield als hij met kb speelde.

Verschil is dat je er nu nog wat groepen bij krijgt maar voor bijde geld dat een getrained speler alleen gelimiteerd is aan het aantal knopen dat hij tegelijk in kan duwen zonder dat het lopen beinvloed.

Dat is waar bijvoorbeeld nostromo spelers het voordeel uit halen. Het in kunnnen drukken van +- 60 toetsen met alleen je duim en pink zodat wsad niet beinvloed worden.
Dat vershil is er toch altijd.

Zelfs op kbm nivo alleen is er een groot vershil tussen wireless kbm en een wired pro muis icm nostromo keyboard bijvoorbeeld.
Niet helemaal met je eens. Nieuwste Logitech draadloze muizen zijn even snel als muis met draad. Daarbij komt wat jij schetst alleen echt voor het allerhoogste niveau. De "gewone" fortnite speler heeft niet die ene 1/10de ms nodig.
Goede anti-ghosting is wel voordelig echter
Is het dan wel eerlijk als je voor het eerste keer een fortnite spelletje doet, en gelijk in een spel zit met een pro speler als ninja mongraal en tfue?
Bots in mp games zijn gewoon de toekomst

- Geen leegloop meer in games
- Beperkt aantal cheaters
- Beperkt toxic gedrag
- Meer objective play
- Meer gebalanceerde matches
- Met een juiste matchmaking kunnen de developers bots op jou eigen niveau instellen
- Meer keuze in mappen en modussen

Eens ontwikkelaars bots kunnen nabootsen gelijk mensen, dan ga je echt pas kunnen genieten van een mp shooter game.

Veel gamers willen ook totaal niet spelen tegen bots, maar denk eens die bots echt mensen kunnen nabootsen gaat die mentaliteit wel veranderen. Hopelijk zien we op dat vlak toch grote verbeteringen op vlak van Ai en niet enkel op vlak van graphics

Met mensen nabootsen dan bedoel 'k op vlak van hun spel stijl hé :9

Maar moet zeggen op vlak van voetbal games en race games, zijn er al erg grote stappen vooruit gezet op vlak van Ai.

In fifa 2000 won 'k men potjes met 20-0 tegen de computer, en kijk waar we nu staan

Vind het zeker wel positief dat epic meer focus legt op playerbase en bots

[Reactie gewijzigd door XhizorBE op 5 oktober 2019 15:37]

Het gaat er niet om of ze het geheel kunnen nabootsen, het gaat erom dat je niet tegen een mens speelt. Tegen een mens onstaat het competitieve gevoel. Jij of ik, iemand gaat er winnen. Bij een bot kan je alleen van jezelf verliezen. Als je wint geeft het ook niet echt voldoening. Zelfs al spelen ze precies zo als een mens, dan nog is het een teleurstelling als je erachter komt dat je tegen een bot speelde.

Bots zie ik meer als opvulling en kanonnenvoer voor slechte spelers zodat zij ook het idee krijgen dat ze mee kunnen doen. Hebben ze ook wat kills in plaats van elk potje volledig afgeslacht te worden.
In fifa 2000 won 'k men potjes met 20-0 tegen de computer, en kijk waar we nu staan
Kom op, daar kon je elke goal op dezelfde manier maken. Solo naar voren en een voorzet. Dat was niet echt representatief voor de games AI destijds.
Dat is natuurlijk een voorgeprogameerde AI, de slimme "AI's" die we tegenwoordig kunnen maken zijn al een stuk geadvanceerder.

Het probleem met tegen een computer spelen is natuurlijk wel dat het misschien leuk is tot je wint maar daarna geen echt gevoel van accomplishmemt meer hebt.

Als ik 10 spelers versla denk ik oh goed gedaan maar na 10x die AI denk ik toch wel ok die zuigt en de 11x is hetzelfde.

Verder na 5x verliezen denk je ok dat is een computer en die versla ik nooit omdat die altijd de juiste keuze maakt.
Wou niet stoefen met men aantal goals in fifa 2000, wou net aantonen dat de Ai gewoon onbestaand was

En 'k blijf erbij eens bots echt een moeilijkheidsgraad hebben waar mensen echt moeite mee hebben, gaat er een andere mentaliteit komen bij veel gamers

Nu heb je ook massa spelers die beneden een bepaald niveau presteren, of heb je wedstrijden die echt veel te vlug over zijn door de slechte balans tussen teams

Heb het hier echt over zeer geadvanceerde Ai, niet die domme AI's van vroeger. Op een bepaald moment gaan ze de huidige Ai zo ver krijgen dat het net beter gaat spelen dan echte mensen.

Zelf kom 'k genoeg spelers tegen die er echt niks van kunnen, kijk maar naar een game als world of tanks. Ver 2/3 is daar een rode tomaat en dat wordt gezien als een zeer slechte speler.. De gemiddelde mp gamer is eigenlijk geen goede speler om eerlijk te zijn. Gewoon omwille van het feit dat veel van die mensen er niet genoeg tijd in steken, om op een bepaald niveau te kunnen spelen.

En hier zeg 'k niet dat 'k een pro gamer ben hé, het is gewoon logisch dat veel mensen gewoon geen uren meer kunnen slijten aan een game. Terwijl een geadvanceerde Ai eigenlijk daar massa voordeel mee heeft.

Maar snap jullie punt wel, tegen echte spelers spelen heeft iets meerwaarde in veel gamers hun ogen. Maar nogmaals eens ze echt met zeer geadvancceerde Ai afkomen, zie 'k een hele mentaliteits wijziging gebeuren op grote schaal

Je kan gerust een mix in lobbies doen tussen bots en echte spelers, volgens mij ga je dan echt meer leuke wedstrijden hebben. Praat hier terug over geavanceerde bots hé, die echt voor de objective spelen etc

[Reactie gewijzigd door XhizorBE op 6 oktober 2019 11:23]

Ik dacht dat veel consoles tegenwoordig toch ook kbm ondersteunen.

Dan maakt het toch niks meer uit.
De consoles ja, maar dat wil niet zeggen dat alle games het ook ondersteunen. Voor zover ik weet zijn het maar een handje vol, en dan voornamelijk niet competitieve games of games waarbij m+k geen substantieel voordeel biedt.
Fortnite is wel 1 van de games die muis en keyboard ondersteund op de consoles.
Klopt, echter voelt dat niet zo goed als een pc
Ligt puur aan de pc die je hebt, dat jij misschien een (nu) highend pc hebt is een ander verhaal, genoeg mensen die maar een lowend pc hebben die een gpu hebben die net zo snel is als die van de huidige consoles (en dan dus ook nog eens een generiek OS hebben draaien waardoor de performance ten opzichte van een console nog slechter zijn).
Dat speelt niet zo fijn als 144hz op PC.
Heb het geprobeert met de MW bèta.

Laten we dat niet vergeten dat pc spelers ook hoge refresh rate monitors hebben, wat ook een voordeel geeft.

[Reactie gewijzigd door Signex op 5 oktober 2019 18:34]

So back at square 1 ,

Niet zeuren als je zelf het geld niet uot wil geven aan goede hardware.

Dus uiteindelijk maakt het dan weinig verschil en komt het toch weer newrcop het budget
Zoveel geld kost het eigenlijk niet

Een iiyama 27 inch 144 hz kost zo'n 320 euro, en om in de buurt te komen van die framerates kom je ver al toe met een gtx 1070 400 euro dacht 'k. En als processor kan je al één gebruiken van 200 euro

Akkoord voor veel mensen zou zoiets al te kostelijk zijn, maar een shooter met een muis spelen op zo'n framerate voelt echt massa beter aan. is gelijk boter smeren op een boterham zo soepel voelt het aan :P

Nu praat hier nog steeds over full hd resolutie, een gtx 1070 kan je vast nog goedkoper vinden via 2dehands

Nu je hebt ook al mensen die een huidige console veel te duur vinden, dan vraag 'k m af of gamen wel echt hun hobby is 8)7
Precies dat dus, minder uitgeven , casual gamer dus ook in lagere pools ik zie het probleem niet
Hd schermpje zeker? Zonder HDR? Oh wacht HDR op PC is nog steeds een drama....
Ja hdr is momenteel echt een drama op pc, maar als je het mij vraagt werkt het ook nog niet echt optimaal op console

Bij de release met red dead redemption was het verre van perfect, en het zijn nu nog steeds maar een beperkt aantal games die het echt optimaal ondersteunen

Maar ondertussen heeft pc wel al iets van rtx ondersteuning, en al jaren hoge fps ondersteuning die wel echt meer meerwaarde heeft dan hdr. Denk zelf dat je meer met rtx bent dan hdr, nu dat is een heel andere discussie

Maar wel goeie poging om het pc platform in het belachelijke te gaan trekken, gewoon jammer dat het best kansloos was. Pc zal immers altijd betere mogelijkheden aanbieden dan een console, niks te maken met fanboy zijn

Heb hier ver alle platformen staan :)

Btw zelf heb 'k een 1440 p schem met 144 hz 27 inch. Deze resolutie is momenteel de beste keuze op vlak van hoge fps en beste beeld kwaliteit op vlak van pc gaming. Nu hangt natuurlijk af welke persoonlijke eisen een gamer heeft natuurlijk

[Reactie gewijzigd door XhizorBE op 6 oktober 2019 16:47]

De meeste controllerspelers die competitief spelen, spelen op pc ivm hogere framerate.
Pc hogere framerates KAN hebben, hoeft niet, genoeg spelers die geen fatsoenlijke gamepc hebben en het spel toch spelen.
Als ik mezelf indenk hoe lang het duurde voordat ik een beetje met een controller uit de voeten kon, dan is het voordeel van kbm voor 'native' controller spelers niet vanzelfsprekend. (Op individueel niveau; in het algemeen denk ik dat doorgewinterde kbm spelers altijd een edge hebben op doorgewinterde controller spelers. Die zullen dan niet door Epic gematched worden, mits er genoeg kbm spelers zijn die een bepaald niveau tov controller spelers domineren.)
Dit is een prima concept, alleen ga je altijd verschil houden..

Ik speel zelf console en PC en de verschillen hoe ik het zelf speel zijn al zo groot. Op de bank relaxt met een controller of bovenop je scherm met keyboard en muis, ik snap dat die 2 heel moeilijk te balanceren zijn. En dan komt er ook nog een touch-input bij.

Als ze het goed doen is het top!
Bijna goed is extreem rot, maar..
Als ze 't echt niet goed doen trekken ze het weer uit elkaar en is heel de community tegen. Dus er staat zeker wel wat op 't spel voor ze..

Ik hoop oprecht dat ze 't goed krijgen, het lijkt mij wel leuk spelen!
Ik zie dat de meeste reacties hier gaan over de controller vs kb/m zelf.

Wat ik eigenlijk veel interessanter vindt is het gedeelte over matchmaking.

Blijkbaar analyseert Epic dus iedere speler en plaatst die in een pool met mensen met een vergelijkbare skill, waarbij dus nu kbm/controller wordt meegenomen als een extra variable (een soort self learning AI algoritme vermoed ik).

Ik weet niet zo goed wat ik van een dergelijk systeem moet vinden,
alhoewel dit natuurlijk heel nuttig kan zijn maakt het voor scheve competitie,
en is er ook zeker een mogelijkheid van misbruik door de developer.
ik denk dan aan nieuws van een paar jaar terug.

Ben ik de enige die liever niet dit soort systemen in mijn games ziet? Of denken jullie dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Zie niet in waarom het een probleem zou zijn om tegen spelers te spelen die vergelijkbaar zijn met jou, ongeacht dus wat voor bediening ze gebruiken. Tja, kan me wel iets indenken, als je graag tegen mindere spelers speelt omdat je je dan superieur kunt voelen.
Ik dacht eerder aan het tegenovergestelde.
Je wordt beter door te spelen tegen sterkere tegenstanders, niet tegenstanders met een vergelijkbaar niveau. Dat is meer iets om casual spelers (de meerderheid) tevreden te houden.

Interessante presentatie over skill en matchmaking design: https://www.youtube.com/watch?v=-pglxege-gU

Maar dat was niet echt waar ik met mijn post op doelde.
Het gaat mij meer om de manipulatie ervan, een dergelijk systeem is ontzettend ondoorzichtig, en het is gebleken dat slimme manipulatie van matchmaking systemen een goede manier is om meer te verdienen of anderszins het spel te beinvloeden op een manier die positief uitpakt voor de uitgever.

Nou denk ik niet dat dat direct de oorzaak was achter deze verandering in fortnite hoor,
maar de uitbreiding van dergelijke (AI) matchmaking systemen.. Daar zet ik wel wat vraagtekens bij.

(Disclaimer: ik heb zelf nog nooit Fortnite gespeeld, dus ik kan de scope van dit systeem niet echt inschatten)

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 5 oktober 2019 17:54]

Bij een goede matchmaking zou iedere speler (behalve de top/bottom 1%) 1/(aantal spelers per match) moeten winnen. Zolang Epic dat voor elkaar krijgt is het goed.
Een zeer goede controller speler zal nooit het hype-niveau halen van een zeer goede pc speler. Zolang er dus geen “best of” komt die alle platforms gelijkstelt, zie ik geen probleem.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.