Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony geeft PS4-versie Rocket League crossplay-functie met Switch, Xbox One en pc

Sony maakt het sinds maandag mogelijk voor PlayStation 4-spelers van Rocket League om het op te nemen tegen Rocket League-spelers die het racespel spelen op de Nintendo Switch, Xbox One of pc.

Rocket League-ontwikkelaar Psyonix meldt dat Rocket League nu deel uitmaakt van het PlayStation Cross-Play Beta-programma. Dat betekent dat spelers op de PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox One en pc een willekeurige wedstrijd kunnen opstarten en het in alle online spelmodi tegen elkaar kunnen opnemen.

Jeremy Dunham, een directeur bij Psyonix, zegt dat het onder meer aan de fans is te danken dat crossplay nu volledig mogelijk is. Spelers moeten voor de crossplay-functionaliteit in het hoofdmenu onder opties in het gameplay-tablad de crossplay-optie aanvinken om er gebruik van te kunnen maken.

Tot nu toe stond Sony alleen een beperkte vorm van crossplay toe, tussen de PlayStation 4 en pc-spelers. De ontwikkelaar van Rocket League zei in juni 2017 tegen Polygon dat het technisch mogelijk was om crossplay volledig toe te passen, maar dat Sony daar nog geen toestemming voor gaf.

De weinig flexibele houding van Sony inzake crossplay is aan het veranderen. Er was voorheen veel te doen over het feit dat het Japanse bedrijf crossplay officieel blokkeerde bij Fortnite, maar sinds september vorig jaar is dit bij het populaire battle-royale gedeelte van het spel toch mogelijk geworden.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

14-01-2019 • 20:12

70 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (70)

Wijzig sortering
Ik begrijp heel goed dat ze terughoudend zijn om een game als Fortnite te ondersteunen met volledige crossplay, andere platforms (vooral PC) kunnen hier voordeel hebben zoals accurater mikken. Maar bij een game als Rocket League spelen zelfs de professionals met PS4 en Xbox One controllers, daardoor zie ik geen reden om crossplay niet te ondersteunen. Mooie ontwikkeling dus.
Het was iets erger dan "geen crossplay in Fortnite", hoor. Als je eenmaal ooit had ingelogd op een PS4 met je Fortnite account, kon je daarna niet meer op de andere consoles inloggen. Dat was geen crossplay blokkeren, dat was accounts gijzelen.
Tja, maar men vergeet even voor het gemak dat Sony totaal geen reden heeft om dat soort accounts te gijzelen. Wel hebben ze echter enkele regels omtrent DLC en andere content wat gekocht is op het ene platform wat dan niet beschikbaar mag zijn op het andere.

Als Fortnite dat perfect gescheiden had weten te houden dan had het 'gijzelen van accounts' niet gebeurd.

Laten we wel wezen, ook MS en Nintendo zijn echt niet blij met het idee dat een PS4 speler even kan inloggen bij iemand anders hun Xbox, daar dan iets kopen, cosmetic or otherwise, omdat het daar goedkoper is, uitloggen en het dan gaan gebruiken op de PS4. Nu zal MS dat niet zo erg vinden in dit voorbeeld, maar als het andersom gebeurd dan missen ze inkomsten en dat willen dit soort bedrijven nou eenmaal niet. Dat ze zo coulant deden met Fortnite had totaal andere redenen dan Sony moeilijk doen, ik zag het meer als Sony een hak proberen te zetten terwijl ze zelf dit ook niet zouden willen bij ALLE games...

Maar ja, het is altijd makkelijker om gewoon 1 partij de schuld te geven, in dit geval Sony :)
Laten we wel wezen, ook MS en Nintendo zijn echt niet blij met het idee dat een PS4 speler even kan inloggen bij iemand anders hun Xbox, daar dan iets kopen, cosmetic or otherwise, omdat het daar goedkoper is, uitloggen en het dan gaan gebruiken op de PS4. Nu zal MS dat niet zo erg vinden in dit voorbeeld, maar als het andersom gebeurd dan missen ze inkomsten en dat willen dit soort bedrijven nou eenmaal niet. Dat ze zo coulant deden met Fortnite had totaal andere redenen dan Sony moeilijk doen, ik zag het meer als Sony een hak proberen te zetten terwijl ze zelf dit ook niet zouden willen bij ALLE games...
Ingame verkoop lijkt me echt niet een reden. Fortnite en Rocket League (o.a.) hadden al lang crossplay tussen PS4 en pc. Je kan niet zeggen dat Microsoft daar nu onder lijdt.
Je vergeet namelijk even de huidige strategie van Microsoft om een service-driven bedrijf te worden (platformonafhankelijk), terwijl Sony nog steeds hardware driven is en hun marktaandeel bepaald wordt door het aantal Sony apparaten op de markt.
Dus ja, ik wijt dit crossplay debacle echt aan Sony - daar hebben ze nl. alle financiele redenen voor :P

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 15 januari 2019 10:11]

Als je bedenkt dat je titels, items en level ook niet kan overzetten bij Rocket League (sommige zijn echt wel wat dollars waard), dan kan je dat eveneens onder de categorie "accounts gijzelen" plaatsen
Dat komt omdat je voortgang in veel gevallen gekoppeld is aan je PSN/Gamertag/Steam ID/Nintendo account.

Zelf zie ik ook liever dat je voortgang naar ieder platform mee verhuisd, maar dat betekend dat je ook veel verschillende accounts moet hebben. Even een voorbeeld:

- Ubisoft
- Psyonix
- EA
- Activision
- Blizzard
- Bungie

Wij Tweakers zullen weinig problemen hebben met zoveel accounts, maar de gemiddelde consument heeft al moeite om Welkom01! te onthouden, laat staan om 10 verschillende accounts (inclusief gebruikersnaam) te onthouden...

[Reactie gewijzigd door D3F op 14 januari 2019 22:09]

Steeds meer mensen gebruiken daar van die wachtwoord apps voor e.d.. Dus zal dit op termijn misschien minder erg zijn, ook omdat ik denk dat vooral mensen met het 'probleem' dat jij benoemt deze apps als eerste zullen gebruiken. Op mijn Samsung telefoon wordt ik bijvoorbeeld al dood gegooid met Samsung one-log-in oid.
En die apps werken op consoles?
nee,maar met de Xbox APP kan ik direct copy-pasten in het "tekstveld" van de xbox via mijn telefoon. Fijn is iets anders, maar werkt prima indien nodig. En je logt ook meestal 1x in de "service" in om gebruik ervan te maken
Dat komt omdat je voortgang in veel gevallen gekoppeld is aan je PSN/Gamertag/Steam ID/Nintendo account.

Zelf zie ik ook liever dat je voortgang naar ieder platform mee verhuisd, maar dat betekend dat je ook veel verschillende accounts moet hebben.
Bij crossplay op een platform als van Ubisoft (bijv. Fortnite) is je console/pc-account gekoppeld aan je Ubisoft account. Dus daar bestaat al een mogelijkheid om de voortgang van spelers te delen met de diverse platformen voor pc, smartphone, Xbox of Switch. Maar de fabrikanten moeten dat inderdaad wel willen doen.
Pssst je bedoelt Epic Games, niet Ubisoft ;-)
Dus het is waarschijnlijk gewoon zodat ze geen inkomsten mislopen? Nu moet je ook verplicht spullen aankopen via de Playstation en krijgt Sony daar wat % van. Mocht je op hetzelfde account op PC kunnen inloggen zouden ze niets ontvangen als de aankoop op PC gebeurt.
Ik begrijp waar deze perceptie vandaan komt, maar dit is evenzeer in het geval van Rocket League een gevaar voor alle console-platformen. Het is in de community algemeen bekend dat je enkel pro kan worden wanneer je de switch maakt naar PC. De input-lag die je hebt door een console zorgt er voor dat meedoen op het allerhoogste niveau onmogelijk is.

De game wordt inderdaad bij voorkeur met een controller gespeeld, maar dus wel op PC hardware. Het enige wat velen onder ons nog tegenhield, was dat we ons account niet konden overzetten op PC en zo ons level, felbegeerde items en titels moesten opgeven. Als de volgende update dit ook gaat toelaten, zit de kans er dik in dat de consoles wat gamers en online abo's gaan verliezen.

Uiteraard gaat het hier uiteindelijk niet over honderd duizenden spelers gaan en ik denk ook dat ze het bij Sony bv meer als collateral damage gaan zien, want uiteindelijk speelt het PR gewijs wel helemaal in hun voordeel.
Bij games zoals Fortnite op console met controller kom je nooit in dezelfde game als iemand met muis en keyboard. Dat is nu ook al zo, filteren ze er makkelijk uit.
Het leuke is dat xbox met muis/toetsenbord support komt waardoor het wel weer mogelijk is. :P Toevallig alleen in Fortnite zover ik me kan herinneren.
Hier de volledige, aangekondigde, lijst van Xbox One games met support voor keyboard/muis: https://www.windowscentra...-mouse-and-keyboard-games
Als je met toetsenbord speelt zal je ook in games geplaatst worden met andere mensen die ook met toetsenbord spelen, zo werkt het ook op de PS4.
Als je de game eerst start met je controller en je stopt daarna pas je KBM er in, dan wordt de input van je muis geblokkeerd :+
Best netjes gedaan!
Leuke is ook dat de PS4 het ook ondersteund....

Zou niet inzien waarom Fortnite het gebruik ervan niet zou kunnen herkennen en ze alsnog scheiden van de rest...
Precies. Alleen als je een vriendengroep joined kun je op consoles tegen (of met) PC-spelers spelen in Fortnite.
Of als je de instellingen handmatig wijzigt, of is dat er uit gehaald?
Geen idee eigenlijk. Bij Fortnite kom ik automatisch in console-teams terecht.
Is het ergens ingame eigenlijk zichtbaar dat je in console matches terechtkomt?
Het lijkt me soms dat er toch spelers bijzitten die muis & toetsenbord gebruiken, als ik zie hoe snel die kereltjes kunnen mikken :|
Bij Fortnite kun je dat rechtsbovenin zien in de Lobby/hoofdmenu. Daar staat een klein blauw/wit icoontje met "Realm:" geloof ik of zo. Als ik op m'n Switch speel is het een controllertje, als ik op PC speel een monitor+toetsenbord meen ik.
Klopt helemaal. Daarnaast kan je in-game bij je teamleden ook een icoontje zien als ze op een ander apparaat spelen dan je eigen.
Er wordt toch op muis en toetsenbord of controller apparte matches gemaakt? En als je langzamer bent, dan moet je maar strategisch beter positioneren...

en een mixed zone ?

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 14 januari 2019 20:51]

Dan nog kwam je gewoon bij PC queues in volgens mij, ookal neem je iemand mee met een console.
Dat komt omdat je gerichter kan sturen met een controller dan met de wasd toetsen.
Je realiseert je wel dat als je controllers gebruikt je automatisch gekoppeld wordt aan andere mensen met controllers? Dus nee, geen voordeel voor muis en toetsenbord gebruikers.
Enige kanttekening is wel dat wanneer je in een groep gaat als controller speler met mensen die een tobo en muis gebruiken, dat je dan wel met tobo en muis gebruikers in een spel zit. Of dat tegenwoordig anders is weet ik niet. Maar dat was het enkel maanden geleden.
Dat mag dan zo zijn maar de game switched on the fly tussen keyboard en controller. Dus als ik een game begin met controller switch is vaak zat even naar mijn keyboard en muis om een lange aerial te maken, vliegen werkt voor mij beter op keyboard dan controller.
Ik ben niet voor account gijzelen (dit wist ik niet dus bedankt RefriedNoodle). Maar ik weet ook niet of ik wel blij wordt van crossplay. Misschien is het bij Rocket League iets minder maar vergeet niet dat hardware zelf ook al veel impact kan hebben op de gameplay. Nu speel ik al een hele tijd op de PS3/PS4 en doe ik geen multiplayer meer dus misschien is het ondertussen wel veranderd. Maar als ik denk aan vroeger hoeveel een nieuwe processor / videokaart / extra geheugen de multiplayer ervaring voor mij veranderde omdat het ineens veel soepeler draaide waardoor ik toch wel wat beter speelde dan zou ik persoonlijk geen crossplay hoeven. Zelfde console is zelfde kans qua hardware.

Zie bijvoorbeeld ook https://tweakers.net/nieuws/142291/microsoft-en-sony-richten-belangengroep-op-voor-verbeteren-hdr-ervaring-in-games.html
Met de overwelmende respons van onder andere de communities op Reddit kan ik me voorstellen dat ze geen andere keuze hebben. Als ze het nu nog repareren is de impact op de verkoop van een eventueel volgende console nog te overzien.
dat is nog geen 1 procent van Reddit gebruikers die rocket League spelen...dat zijn maar een handje vol speler die iets zeggen. Het heeft helemaal geen enkel meet punt.
Qua pr is het kwaad al geschied en kan Sony enkel proberen de schade te beperken.
Rocket league heeft in totaal 46miljoen spelers? Op reddit zijn er 460.000 leden. Of het impact heeft? Geen idee, wel mooi dat de functie erin komt :)
Mwah, voor Sony was dit best een grote titel toen ie gratis bij PS+ zat destijds. Was ook meteen de reden dat de game zelf explodeerde qua populariteit (achteraf gezien echt een meesterzet van Psyonix). Verder is cross-play vaak genoeg in het nieuws geweest, ook hier op Tweakers al bv, dat Sony er wel van wist. Het is zelfs een tijdje actief geweest en toen weer weggehaald.

Dat ze het nu vrijgeven is een goed teken en opent de markt voor meer cross-play games. Na Fortnite is het een tweede redelijk grote multiplayer game die dat gaat doen. Van mij mag dit voor meer games, zolang je maar de mogelijkheid houdt om alleen tegen je eigen platform te spelen.
Nice! Zie alleen maar voordelen voor de spelers.
Zoveel voordeel heeft het volgens mij niet, niet dat ik er op tegen ben, maar vermoed dat het nog wel zijn beperkingen heeft.

Crossplay uitstaan, tenzij comminucatie mogelijk is zou ik het wel overwegen.
Maar liever met vrienden op Skype of Discord.

[Reactie gewijzigd door Psyonara op 14 januari 2019 22:22]

Het voordeel is dat de spelerspool op elk platform nu groter is, en dat ik op mijn switch samen kan spelen vanuit de bank met een vriend op de playstation op de TV.
Het grootste voordeel is dat als de playerbase sterk daalt, je alsnog redelijk vlot een potje kan vinden. Ook met de aangekondigde multi-platform party update zal het ervoor zorgen dat ik weer met mijn vrienden kan spelen die op de Ps4 zitten.
Volgens mij op moment word de player base alleen maar groter.
Steeds meer een mixed bag betreft spelers.
Klopt, maar dat za niet voor altijd zo blijven.
Dat denk ik niet eerlijk gezegt, zal vast wel een keer stabiliseren daar niet van. Easy to learn hard to master type game, daarnaast games duren niet zo lang.

Maakt het een heel toegankelijke game. Ook al heb je het te druk met andere dingen als even 20 min afleiding nodig bent is deze game ideaal.
Kan niet eens een andere Multiplayer game bedenken die zo compact word aangeboden.
Denk je echt dat er over 10 jaar nog steeds zo veel spelers zullen zijn? Elke multiplayer game sterft op een gegeven moment en dan spelen alleen de hardcore spelers het nog mits de servers online blijven.
Je moet wel een onderscheid maken tussen franchises (FIFA, COD, BF) en games als Rocket League, die een game uitbrengen die gewoon voor meerdere jaren online goed speelbaar zijn.
Game heeft echt wel staying power, vooral voor een relatieve on bekende Dev.
En over 10 jaar hebben we echt wel een vervolg op deze game.
Zo niet, dan wel een transitie naar Unreal 4 engine. (of als Unreal 5 er tegen die tijd is. )
Hoe ga je die vriend opzoeken dan?
De meeste games hebben een eigen dienst waar ze ook vrienden mee laten zoeken. Zie Fortnite bv. Dan is het een eitje omdat je gewoon een ingame friendslist hebt die een extensie is van de console friendslist.
Door middel van de multi-platform party update die Psyonix gaat uitrollen een deze maanden.
Sony "for the players" betekent nu tenminste weer wat. Maar zonder gekheid, crossplay is nog nooit zo makkelijk geweest dankzij de multiplatform engines zoals Unity en Unreal Engine 4. Mooi dat na Microsoft en Nintendo nu ook Sony om is. Laat spelers fijn samenspelen. Lekker concurreren met exclusives, desnoods exclusieve ingame content, maar niet bepaalde features afschermen omdat je bang bent voor wat dan ook. Crossplay heeft geen nadelen wat mij betreft. Stel je hebt twee vrienden. Eentje vindt Forza super vet, de ander The Last of Us, maar beiden spelen ze graag Rocket League. Het is toch super tof dat ze dat samen kunnen spelen? Gaming kan zó mooi zijn. Helaas is er vaak veel te veel haat onderling. Laat elkaar in z'n waarde en geniet van je favoriete games, ongeacht de console.
Dat is gunstig voor Switch-eigenaren!

Wel opvallend dat de houding van Sony verandert nu de PS5 eraan komt.
toekomst gamen word Cross-play hoop ook destiny dat ook word
Dit is een unicum volgens mij.. Ik kan me geen andere online multiplayer game herinneren die je crossplatform op alle volwaardig gaming platformen kon spelen met en tegen elkaar.. Rocket League is er dan ook perfect geschikt voor.. Hopelijk gaan we dit in de toekomst voor meer games zien..
Wel erg laat. Ik verwacht dat deze stugge houding van Sony in de toekomst ze toch een keer gaat tegenwerken.
Ik wilde een opmerking maken over de woordkeuze ‘racespel’ maar gezien er zoveel ballchasers zijn geef ik de auteur toch gelijk :P
Wat is er nu veranderd dan? Ik speel al tijden op pc met een vriend op de ps4:
But what about cross-platform parties? In our first update this year (more information coming soon), we will release our cross-platform party system, which allows you to partner up with friends on any platform with the push of a few buttons.
Dat het nu op elk platform mogelijk is, waar voorheen alleen de combinatie PC en PS4 mogelijk was

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Raspberry Pi 3

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True