Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Crossplay in Sea of Thieves wordt optioneel voor Xbox One-spelers

Crossplay in Sea of Thieves wordt straks enigszins aan banden gelegd. Xbox One-spelers kunnen ervoor kiezen om in een aparte spelerspoule te verblijven, waar pc-spelers geen deel van uit kunnen maken. Dit om het voordeel van de computermuis weg te strepen voor zij die dat willen.

Het voordeel dat toetsenbord en muis-gebruikers hebben ten opzichte van controller-gebruikers is volgens Joe Neate van Rare al langer een heikel punt, zo vertelt hij in een developer update. Voordat de Arena-uitbreiding voor Sea of Thieves, die op PvP gericht is, uitkomt, moet deze functie uitkomen. Hij stelt dat "als je op een Xbox One speelt en je een controller gebruikt, kun je ervoor kiezen om in deze poule terecht te komen". Dan speel je alleen nog met en tegen spelers die ook een controller gebruiken. Xbox One-spelers die die voorkeur niet aangeven en Windows-spelers komen in de andere poule terecht.

Xbox One-games kunnen tegenwoordig zelf ook keyboard en muis ondersteunen, maar Sea of Thieves doet dat op dit moment niet. Fortnite op de Xbox One doet dat bijvoorbeeld wel.

Deze maatregel is wellicht jammer voor gamers die de Windows-versie van Sea of Thieves spelen, maar daarvoor een controller gebruiken. Als die uitgesloten worden van deze aparte spelerspoule, is dat voor hen een nadeel. Het lijkt mogelijk om deze optie toe te voegen, aangezien games veel vaker 'doorhebben' als een speler een controller gebruikt, wat te zien is aan de direct veranderende interface.

De nieuwe optie wordt momenteel nog ontwikkeld en getest, maar zal volgens Rare ingebouwd worden voordat de Arena-uitbreiding voor het spel uitkomt. De uitbreiding is gericht op PvP-gameplay, wat het logisch maakt dat de gamemaker deze kwestie voor die tijd in kannen en kruiken wil hebben. Wanneer Arena precies uitkomt, staat niet vast. De studio heeft gesteld dat die 'vroeg in 2019' moet uitkomen.

Het moment van aankondigen in de video

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

31-01-2019 • 10:45

29 Linkedin Google+

Reacties (29)

Wijzig sortering
"Voordat de Arena-uitbreiding voor Sea of Thieves, die op PvP gericht is"

Er is al te veel irritant veel pvp. Het zou leuk zijn dat je ook de wereld eens kon zien zonder dat je boot steeds kapot geschoten word als je op een eiland loopt.
PvE servers zou ik graag zien.
Er is momenteel sowieso vrij veel wat ik graag anders zou zien aan de PvP.

Aangevallen worden op een eiland hoort er enigsinds bij, maar is zeker irritant als je dat niet wil.
Een groter probleem is de daadwerkelijke ship combat. Het op elkaar schieten met kanonnen is maar een heel klein deel - je doet eigenlijk niets anders dan een schip boarden, het anker van dat schip uitgooien en de spelers blijven spawncampen tot ze zinken. Echte schip combat is simpelweg geen sprake van.
En dat is als je al aan boord kan komen, meestal proberen ze te vluchten en dan duik je gewoon van je boot af, klim je op de achtervolgende boot, gooi je het anker uit en klaar is kees. Geen combat meer. Nog te dichtbij? Doe het gewoon nog een keer.

Als er iemand achter je aan zit voor wat PvP weet je ook al zeker dat die geen loot hebben - ik heb in ieder geval nog nooit iemand actief zien PvPen met loot aan boord. Waarom zou je dan vechten ipv. vluchten? Je hebt alles te verliezen en niets te winnen.
Zelf heb ik die ervaring helemaal niet. Natuurlijk proberen mensen te boarden, maar daarnaast heb ik ook echt wel vaak gewoon ship - ship combat.

Je laatste punt snap ik niet zo goed waarom dat dat negatief is. Ik denk dat het vrij natuurlijk is om je eigen risico te beperken wanneer je een PVP actie gaat uitvoeren. Wanneer ik voor 40K aan loot bij heb, ga ik inderdaad niet zomaar het gevecht aan.. Maar zodra ik alles verkocht heb, ja dan ga ik zoeken naar loot van anderen.

Op dit moment ben ik even klaar met SOT totdat volgende week het "Double gun" probleem is opgelost. Voor de niet-wetende, het is mogelijk om binnen belachelijk weinig tijd 2 wapens achter elkaar af te vuren. Hierdoor zorg je eigenlijk voor een insta-kill (mits je raakt). Dit zat er eigenlijk altijd al in, maar doordat een aantal populaire streamers het gebruiken, wordt het nu massaal gebruikt.
Dit wordt in de volgende patch, 6 februari, aangepast.
Keuze is juist goed! Zelf heb ik er geen problemen mee, maar ik kan me voorstellen dat dit voor anderen niet geldt. Persoonlijk vindt ik dat Microsoft hiermee voorop loopt. Ze hebben erg goed door dat cross platform toekomst heeft. En dat het meer is dan alleen consoles aan pc spelers koppelen.

[Reactie gewijzigd door Mavel 128 op 31 januari 2019 11:03]

Ik vraag me af in hoeverre ze in staat zijn om het niveau verschil te levelen. In eerdere filmpjes / data spraken ze over het feit dat de PC gebruikers, 4-5% beter presteerde dan de console gebruiker. En dat ze er mee bezig zijn om methodieken te ontwikkelen welke dit verschil compenseert.
heeft dat niet gewoon te maken met muis vs controller?
Keuze is niet altijd goed, omdat het namelijk ook de playerbase kan verdelen, zoals je ook zag bij de DLCs bij call of duty/battlefield. Nu is het bij die games anders omdat het daarbij om een gekocht stukje game gaat waar je geen toegang tot hebt, terwijl het hier om het wegwerken van mogelijk voordeel gaat, maar wanneer er minder spelers overblijven kan het er voor zorgen dat je langer moet wachten op het vinden van een goede match.
Gelukkig zijn de aantal max spelers per server in SOT niet zo hoog. Dan blijft de playerbase aardig intact. Alhoewel het wel iets drukker zou mogen soms voor een beetje pvp actie
Xbox spelers worden keihard geowned door PC spelers in Sea of Thieves.

Ik kan als solo sloopje moeiteloos bij Xbox spelers aan boord klimmen, hele bemanning afslachten, alle booty stelen en het schip ergens laten stranden.

Gewoon omdat je rondjes om hun heen draait. Cross platform is leuk, maar in veel games gaat het niet. Je merkt op de PC in SoT ook dat je enorm gebottlenecked wordt dankzij die Xbox spelers. Minder view range, slomere movement, muis is langzamer en richten gaat gaar.

Apart dat de keuze nu pas komt.

Ik had liever gezien dat ze de game echt voor PC hadden ontwikkeld, we worden nu enorm begrenst door de Xbox spelers. En de Xbox spelers spelen automatisch op HARDCORE mode.

Crossplatform is leuk, maar in veel gevallen is het geen realistische optie en maakt het een game slechter dan het zou zijn geweest.
Is het inmiddels wel een beetje een leuke game? Ik zat er laatst naar te kijken maar 69 euro in de windows store vind ik echt idioot, terwijl wil hem eigenlijk wel een keer proberen.
Koop hem niet in de Windows store, maar koop een code om hem te claimen elders. Dan ben je een stuk goedkoper uit.

De game is erg leuk en de updates doen goed hun best de game te verbeteren. Maar het is duidelijk gemaakt voor een specifieke doelgroep. Lang niet iedereen zal er van genieten, dus kijk eerst wat gameplay video's voor je het koopt.
De game is als goed is vandaag nog te halen voor 35 euro.
En anders kan je altijd nog de gamepass halen, eerste maand is voor 1 euro.

De game heeft wat paar updates gehad en het is wel beter geworden.
Ik heb het zelf opgepakt omdat ik op twitch een streamer(summit1g) het zag spelen.
Hij heeft vooral laten zien dat je met pvp het erg leuk kan hebben.
Ik kijk elke dag wel even naar CDNthe3rd, die vent is hilarisch. Hij is door Summit ook weer SoT gaan spelen.
Ja klopt, zag the pirate games met drdisrespect.
Hij was toch diegene die summit het eerst liet spelen?

Het is goed dat dit spel een revival krijgt.
Ik denk dat de meeste reviewers en spelers zo gefocust waren op progressie en quests dat ze waren vergeten dat het een sandbox is, en summit heeft iedereen laten bekend maken met de sandbox gedeelte.
2 uur op een schip verstoppen voor loot en mensen gegijzeld houden voor loot daar dachten mensen niet aan bij de release.

Want om te zeggen dat de game door de updates is veranderd...
Ik zelf zie er niet echt bepaald veel content meer bij dan bij de beta...
Tuurlijk skeleton ships zijn wel leuke updates enz, en vooral the forsaken shores, maar dat het in eens een leukere game door dit is geworden, niet echt.

[Reactie gewijzigd door rick.b op 31 januari 2019 13:59]

Ik vond het de eerste maanden ook een beetje saai. Maar ondertussen speelt het lekker weg. Alhoewel ik het sinds BF5 amper speel (ik speel nu vrijwel alleen BF5). Wat ook deels komt door een gebrek aan vrienden om samen mee te spelen (we spelen nu allemaal BF5 :) ).

Want dat is wel een aanrader, speel het met vrienden of zoek een groep op de SoT Discord. Solo kan ook leuk zijn, maar randoms zijn 9/10 keer gewoon rot.

[Reactie gewijzigd door batjes op 31 januari 2019 15:27]

Wat mij opvalt is dat er een groot niveauverschil is tussen de console players. Op hoog niveau bij fps shooters ben ik van mening dat console players makkelijk mee kunnen spelen met PC gamers. Er zal best wel enig overlap zijn qua niveau als het maar gaat om 4 tot 5% prestatieverschil.

Bij Sea of thieves weet je niet wie een console player is, dus het zou ook goed kunnen zijn dat je een galjoen met PC gamers aan het afschieten bent, maar dat ze onervaren zijn met FPS games. Met genoeg andere spellen heb je voorbeelden dat niet alle PC gamers gelijke skills hebben, ondanks skill matching.
Er zijn jaren geleden ook cross play testen gedan, kb+mouse was gewoon afslachting van controller players.
Hé, fijn dat tweakers.net een update over SOT wil geven ;). Buiten dat Joe Neate van Rare ons wekelijks van een update voorziet (geweldig hoe ze de community blijven informeren) over de ontwikkeling van het spel, zijn er meerdere spelers bijgekomen. Een enkele maanden na de launch kelderde de spelers in wegens te kort aan aanbod in dit spel. Bijna een jaar verder en het spel is een stuk uitgebreider, meer features (zie website SOT) en wordt het spel vaker gespeeld (vooral door streamers), zie: https://gathering.tweaker...message/57772762#57772762.

Er gaat nog veel nieuws komen voor dit spel met o.a. een nieuw quest systeem (zie: https://variety.com/2018/...-quest-system-1203097238/) en The Arena, de vijfde gratis DLC voor SOT.

[Reactie gewijzigd door rudyman85 op 31 januari 2019 19:17]

Ik heb deze game een paar dagen op de Xbox gespeeld maar ik zie niet hoe muis en toetsenbord spelers een voordeel (kunnen) hebben. Eerder een nadeel aangezien bewegen met toetsenbord gewoon niet fijn is tov een analogestick.

Wellicht dat het schieten met de kanonnen een klein voordeel geeft bij muis spelers?
Ik kan de bron niet vinden, maar het bedrijf achter de game publiceerde cijfers van 4-5% hogere prestaties voor pc dan console. Dit kan met tal van factoren te maken hebben, maar lijkt mij geen gebakken lucht.

Persoonlijk bak ik hem altijd op de console, op de computer schiet ik veel meer raak. Mensen hebben gewoon veel meer gevoel bij een muis in het algemeen.
Voordeel van een muis is dat het mikken absoluut is terwijl je met een analoge stick mikt door middel van acceleratie. Dat is altijd minder precies en veel minder snel.
Dit is een mening vooral gestoeld op jou eigen ervaring, maar ik durf te wedden dat als je 20 minuten hebt gespeeld met tobo en muis dat je 10x sneller bent met wat je nu kan. alleen al de beweging waar je het nu over hebt kan je veel sneller input genereren omdat je 4 vingers hebt die input geven ipv 1 duim op een analogstick..... en een muis beweegt veel nauwkeuriger
Eerder een nadeel aangezien bewegen met toetsenbord gewoon niet fijn is tov een analogestick.
Met kb/muis gaat alleen vooruit/achteruit lopen dmv kb. Sturen/richten gaat dmv muis en daarmee heb je veel betere controle dan met een stick, omdat je met een stick bijna gegarandeerd overstuurt, terugstuurt, daarbij weer overstuurt, etc.
De servers zijn al zo leeg en nu gaan ze het nog een keer opsplitsen. Ik vind het prima hoor, maar dan hoop ik wel dat ze betere servers maken(beter mergen oid zodat de server voller zijn). Heb de laatste week voyages gedaan zonder ook maar 1 schip tegen te komen.
Ja of je komt met een 4-man (ervaren) Galleon een 2-man sloop tegen van nieuwe(re) spelers. Hen aanvallen is dan ook niet leuk, dus doen we meestal dan niets mee.
Het spijt me zeer maar gezien beide platformen beide besturingsvormen toestaan houdt dat toch in dat als een speler een bepaalde invoermethode een voorkeur geeft dat dit hen persoonlijke keuze is?

Even pur-sec; als je de controller kiest offer je mogelijk nauwkeurigheid aan de ene zijde in om die elders te winnen.

De spelers die dit "nodig" hebben moeten misschien hoognodig leren waarvoor ze een keuze maken of de nadelen minstens te accepteren van hen keuzes. Niemand verplicht ze namelijk tot een van die invoermethoden. Zeker zolang ik zo veel hoor over leeg voelende werelden qua spelersaantallen...

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 31 januari 2019 12:59]

Goede oplossing, maar ook op de PC kan die gewoon controlleren of de speler met de controller speelt, en dus de muis/keyboard uitschakelt in de game als die in deze controller-poule zit te spelen. Is allemaal niet zo ingewikkeld.
Oh... Ik gebruik de controller in SoT op de PC... Zo veel negatievere ervaring heb ik er nou ook weer niet mee als ik in gevecht ga met anderen.
Vind het gewoon veel leuker en rustiger spelen met controller vreemdgenoeg.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True