Sea of Thieves Review

Heeft te weinig leuke momenten

Lekker kleurrijk

Sea of Thieves

Er valt veel op Sea of Thieves aan te merken, en toch kan het leuk zijn om de game te spelen. Vooral als je in een gevecht raakt verwikkeld met een schip vol andere spelers kan de spanning flink stijgen en is samenwerken opeens cruciaal. Hoe leuk dat ook kan zijn, buiten dergelijke gevechten om valt het allemaal een beetje tegen. De menu's om teamgenoten te vinden, zijn karig. De game ziet er mooi uit en vooral de wisselende omstandigheden op zee zijn erg indrukwekkend, maar er is veel te weinig te doen. De drie soorten missies waar je uit kunt kiezen zijn veel te eenzijdig en met de beloning die je kunt verdienen, kun je veel te weinig doen. Er is een einddoel, maar dat stelt weinig voor. Zo voelt Sea of Thieves uiteindelijk veel te leeg aan.

Sea of Thieves, Xbox One

Prijs bij publicatie: ¤ 49,99

Vanaf ¤ 42,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Gespeeld op: Xbox One
Ook speelbaar op: Windows 10

Al in 2015 vroeg Microsoft aandacht voor Sea of Thieves, toen het de game van ontwikkelaar Rare aankondigde tijdens de E3 van dat jaar. Sindsdien was de game elk jaar op de E3 te bewonderen, waarbij hij steeds een van de weinige exclusieve Xbox-games was uit het aanbod van Microsoft. Aangezien de Xbox One nog steeds lang niet zo populair is als de PlayStation 4, zou het voor Microsoft prettig zijn als Sea of Thieves een succes wordt. Om alvast op de conclusie vooruit te lopen: dat lijkt onwaarschijnlijk. Sea of Thieves is bij vlagen leuk, maar vaak ook niet. Bovendien schiet de game op veel vlakken tekort.

Sea of Thieves is een piratengame die je zowel solo als met en tegen anderen kunt spelen. De game is primair gemaakt voor samenspel. Sea of Thieves is van nature een coöp-game die je speelt in een open spelwereld waar je ook andere teams van coöpspelers tegen kunt komen. Als je de game solo speelt, mis je een groot deel van de lol. Van de ergernis ook, trouwens, want helaas is Sea of Thieves niet altijd even leuk. Dat komt met name door het grootste euvel van de game: er is niet zo heel veel te doen. Dat leidt ertoe dat veel spelers de tijd verdrijven door een beetje te klieren.

Solide basis

De basis van Sea of Thieves is op zich prima. Rare heeft een grote open spelwereld gemaakt. Het is een flinke imaginaire tropische zee, bezaaid met een aantal grotere en vooral ook veel kleine eilandjes en rotspunten. De vormgeving van het geheel is prachtig. Rare heeft een kleurrijke en haast cell shaded wereld geschapen waarin de eilanden, schepen en piraten er zowel grappig als mooi uitzien. De game heeft veel vrolijke kleuren en een cartoony stijl, zonder dat het kiddy wordt. Er zijn mooie lichteffecten en het water is bijzonder fraai vormgegeven. De manier waarop de golven op je af komen rollen, de manier waarop een kalme zee kan veranderen in woeste baren, de manier waarop helder water troebel kan worden doordat het weer omslaat, maar ook de reflecties op een rustige zee: het ziet er allemaal beter uit dan we tot nu toe gewend zijn. Bij een game die zich voor een groot gedeelte op zee afspeelt, is dat natuurlijk een belangrijk winstpunt.

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3