Sea of Thieves Preview

Piraatje spelen in nieuwe game van Rare

Piraten in een open wereld

De deuren van de E3-gamesbeurs in Los Angeles zijn inmiddels allang gesloten, en ten tijde van de publicatie van dit artikel nadert het vliegtuig van het E3-team van Tweakers de luchthaven Schiphol alweer. Toch gaan we nog even terug in de tijd. Op de maandag voorafgaand aan de E3-beurs organiseerde Microsoft een speciaal evenement waarbij zijn volledige line-up voor de E3 al speelbaar was. Eerder kon je zien dat we daar de nieuwe Xbox One S even onder de loep hebben genomen, en later deze week zullen ook nog Dead Rising 4 en Gears of War 4 de revue passeren. Vandaag echter aandacht voor een wat minder voor de hand liggende keuze. Tijdens de persconferentie van Microsoft werd namelijk, na een zeer beknopte aankondiging op de E3 van vorig jaar, de nieuwste game van ontwikkelstudio Rare uitgebreid getoond. Dat bleek een zéér vermakelijke titel.

De game Sea of Thieves draait, zoals de naam al impliceert, om piraten. Spelers kunnen een volledig open wereld verkennen die wordt gedeeld met andere spelers. Dat betekent dat het vanzelf tot confrontaties komt tussen die spelers, terwijl iedereen bezig is met zijn eigen plannen. De plannen kunnen zeer veelzijdig zijn. Spelers zullen in de uiteindelijke game quests kunnen uitvoeren, de zee en eilanden kunnen verkennen, samen met andere spelers op avontuur gaan of juist de strijd aangaan met andere spelers. Op dat laatste lag tijdens de E3 de nadruk. Rare liet drie teams van vijf spelers met elk een eigen schip op een relatief klein stukje zee spelen, zodat het veelvuldig tot confrontaties zou komen en de aanwezige spelers goed mee zouden krijgen hoe het vechten op zee werkt in Sea of Thieves.

Die speelbare demo, want dat is het eigenlijk, is een stuk minder uitgebreid dan de game uiteindelijk zal zijn. Van de trailer, maar ook door met een aantal producers van Rare te praten, weten we al iets meer over hoe de game er uiteindelijk uit komt te zien. Zo is het zeker niet zo dat je altijd met een crew van vijf man moet varen. Spelers die er liever in hun eentje op uit trekken, of samen met één andere speler, kunnen dat gewoon doen. Het spel bevat, zo is bevestigd, bootjes die door een of twee spelers bemand kunnen worden, en vermoedelijk zullen er dan nog wel meer tussenmaten zijn voor groepen van drie of vier. Het sluit aan bij het idee van vrijheid dat Rare heeft voor het spel. Vrijheid in wat je doet en met wie je dat doet.

Die vrijheid krijgen spelers op zee, maar ook op land. Hoe de verhouding in de gameplay tussen land en zee precies zal zijn, is nog niet duidelijk, maar Rare ziet de mogelijkheid om aan land te gaan als adempauze. Een deel van de quests zal zich ook op land afspelen, dus heeft aan land gaan soms een heel concreet doel, maar die pauzefunctie speelt mee. Volgens de aanwezige ontwikkelaars kan het lang op een boot zitten een beetje claustrofobisch gaan aanvoelen. Dan is het lekker als je even aan land kunt gaan en je benen kunt strekken. Wat er aan land dan precies te doen is, daar kunnen we alleen maar naar gissen, maar gezien de verdere activiteiten en stijl van het spel kunnen we ons goed voorstellen dat er piratendorpjes komen waar je jezelf tegoed kunt doen aan drank, et cetera. Elke piraat heeft namelijk een bierpul en een muziekinstrument bij zich. Geen enkele piraat heeft er zin in om altijd maar nuchter te zijn, natuurlijk. Leuk detail is dat je in je dronken toestand een stuk minder recht loopt, zwemt en mikt. Maar ach, Jack Sparrow haalde zijn beste streken ook niet nuchter uit.