Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sea of Thieves is 'speelbaar' op laptops met igpu

De Windows 10-versie van Sea of Thieves is volgens ontwikkelaar Rare te spelen op een 'minimale hardware', waaronder laptops met een Iris 540- of Iris Pro 6200-gpu. Spelers kunnen dan 30fps verwachten bij een resolutie van 960x540 pixels.

Sea of Thieves is de eerste pc-game van ontwikkelaar Rare en de makers zeggen dat ze meer dan een jaar samen met AMD, Nvidia en Intel hebben gewerkt om de game speelbaar te maken op zoveel mogelijk configuraties. Er zijn geen minimale systeemeisen, ook op systemen die niet aan de eisen voldoen, zou het spel moeten draaien. De ontwikkelaars willen dat de game spreekwoordelijk op een aardappel is te spelen.

Als 'laagste' configuratie noemt Rare laptops met geïntegreerde gpu. Daarbij noemt de studio specifiek de Iris 540 en de Iris Pro 6200. Hoewel Sea of Thieves volgens de makers dus speelbaar is op laptops, moet wel aangetekend worden dat er weinig laptops zijn met de genoemde gpu's. De Iris Pro 6200-gpu zit in de Core i7-5950HQ en Core i7-5850HQ, processors van de Broadwell-generatie. De Iris 540 zit in de Core i7-6660U, i7-6560U, i5-6360U en i5-6260U.

Microsoft gebruikte dergelijke cpu's in zijn Surface Pro en Surface Book. De meeste laptops hebben cpu's met een iets minder krachtige Intel HD Graphics-gpu. Of en hoe de game op die gpu's draait, zegt Rare niet. Ook zegt de ontwikkelaar niks over de werking van de game op Ryzen Mobile-processors met Vega-gpu.

Wie de game met meer grafische pracht op een hogere resolutie wil spelen, zal minimaal een systeem met een GT 1030- of R7 450-videokaart neer moeten zetten. Dan is 720p met 30fps haalbaar. Met een GTX 1060 of een RX 470 moet 1080p op 60fps haalbaar zijn. De pc-versie van Sea of Thieves draait op Windows 10 versie 1607 of nieuwer. Volgens Rare krijgt de game allerlei geavanceerde mogelijkheden, zoals een aanpasbare field of view en uitgebreide video-instellingen. Ook komt er ondersteuning voor ultrabreedbeeldresoluties en zit er een fps-counter in het spel.

Sea of Thieves komt op 20 maart uit voor de Xbox One en Windows 10. Het is een Play Anywhere-titel, dus wie de game voor één van de platforms koopt, kan deze ook op het andere platform spelen. De game zal bij de release ook direct beschikbaar zijn via de Xbox Game Pass-abonnementsdienst.

Terugkijken: videopreview van Sea of Thieves

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-02-2018 • 20:35

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
- Moet zeggen dat relatief aan de graphics dit toch wel vrij stevige eisen zijn, een RX470 voor 1080p60 voor een spel met deze beeldkwaliteit?
- Toch wel vreemd dat ze in de specs aangeven dat je framerate ook afhankelijk is van het type opslag SSD/HDD. Dit is toch wel voor het eerst dat ik dit hoor :?

Toevallig nog iemand bronnen die bevestigen of dit spel ook op steam uit komt? Tot dusverre kan ik alleen 'sterke vermoedens' vinden dat het een Windows Store exclusive gaat worden...

Edit: bleek om een RX470 te gaan i.p.v. RX480

[Reactie gewijzigd door Richardus27 op 13 februari 2018 21:45]

SDD is immers sneller dan een HDD, zowel met laadtijden, als met het opvragen van data. Ik merk het zelf met GTA V, heb het nu op de HDD staan (5400 RPM), maar toen ik het op de SSD had staan, was ie veel sneller. Laadtijden waren de helft minder en ook iets minder frame drops op mijn laptop. Daarnaast heeft het ook mee te maken welke snelheid de HDD draait, op 5400 RPM is je schijf wat zuiniger, maar duurt het ook langer totdat de nodige bestanden zijn gevonden / geladen. met 7200 RPM is dat wat minder. Heb zelf geen idee of er ook 10.000 RPM SATA schijven bestaan (wel voor SCSI schijven).

Kort gezegd, als je hoge graphics wilt, moet je niet alleen een goede grafische kaart hebben, maar moet je ook een goede SSD hebben. geen budget SSD, maar meer richting de Samsung 850/860 PRO series.

Vergeet niet dat de eisen steeds zwaarder worden, omdat de texture en sound packs steeds groter en groter worden, net zoals wat @arjan1995 zegt. Waar GTA: SA iets van 5/6 GB nodig heeft, heeft GTA V 80 GB nodig en ik neem aan dat als GTA VI uitkomt, dat je er nog gerust 20/40 GB mag optellen.

Kortom, als je het niet erg vind om iets langer te wachten en ook soms om iets minder textures te zien, dan is HDD voldoende, wil je dat alles zo snel en vlot mogelijk is, SSD en goede grafische kaart (CPU speelt zoals gewoonlijk ook een rol in)
offtopic:
'Vroeger' hadden we 10K SATA HDD's, maar die zijn erg snel vervangen voor SSD's. De laatste kwam in 2012 uit meen ik: nieuws: Western Digital brengt 1TB Velociraptor-harddisk op de markt

Het waren best goede schijven en zeker tot 2010 echt een must als je je ergerde aan de laadtijden van games.
Maar de laadtijd is dat wel. Niemand wil 5 minuten moeten wachten totdat de map is geladen. Hoe hoger de kwaliteit van de graphics, hoe groter de textures zijn en hoe langer het laden vanaf een HDD dus duurt.
offtopic:
De toekomst voor 4k textures en hoger, vooral voor environments, ligt denk ik in procedural textures. GPUs worden sneller, VRAM word goedkoper en CPUs krijgen meer threads. Terwijl de snelheden voor goedkoop consumer grade opslag niet zulke enorme sprongen zal gaan maken. Veel environment textures worden nu procedural gemaakt in programma's zoals Substance designer en die worden dan naar een bestand gebaked. Ik denk dat in de toekomst meer games de baking zullen overslaan en dat dan in realtime gebeurt om de enorm laadtijden te verminderen.
Wat daar weer lastig zal worden is het feit dat oa deze game en vele anderen ook op consoles komen. Een xbox one X is wel snel maar het is ook geen 1080ti dus dat soort techniek is mogelijk op pc maar de ontwikkelaar maakt dan effectief twee graphic engines een voor pc een een voor xbox en ps4 pro?
The graphics engine kan gelijk blijven het is alleen dat 1 feature, de procedural texture generator, niet in de console versie hoeft te zitten. De techniek om de textures te renderen blijft gelijkt, want de output van de generator is nog steeds een image bestand die in VRAM en RAM word opgeslagen. Het is alleen hoe de textures op disk worden opgeslagen dat verschilt, een groot image bestand of een kleiner instructie bestand voor de generator. Dus inplaats van enorme bestanden van disk te laden word dus een klein bestandje geladen en de CPU genereert dan de texture en slaat die dan op in RAM.
Ik hoop dat je het mis hebt, maar ik denk dat je gelijk hebt. De laatste en enige game die ik van de windows store haalde was quantum break. Op een combinatie van i5 760 en gtx 770 nog steeds laggy. En dat was met graphics die zo laag stonden dat je er echt last van had.

Volgens mij zijn die windows store spellen voor pc vaak trager dan ze konden zijn. Ik heb gehoord dat multi gpu zoals sli er niet mee werkt. Vraag me af of er dan ook andere performance problemen in de api van die apps zitten.
Ik zie daar toch echt rx470 staan.

Maar ook een 770 en 380, dus het zal vast wel meevallen.

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 13 februari 2018 21:46]

- Moet zeggen dat relatief aan de graphics dit toch wel vrij stevige eisen zijn, een RX470 voor 1080p60 voor een spel met deze beeldkwaliteit?
Het ziet er niet realistisch uit, maar dat betekend niet dat het niet zwaar is. Zeker dat water zal niet heel makkelijk te renderen zijn.
- Toch wel vreemd dat ze in de specs aangeven dat je framerate ook afhankelijk is van het type opslag SSD/HDD. Dit is toch wel voor het eerst dat ik dit hoor :?
Dit is best normaal voor open world games, omdat de map ingeladen word terwijl je speelt.
Zou 60fps op 1080p met een 1050ti niet mogelijk zijn? Vast wel als het spel zo goed geoptimaliseerd is.
Tuurlijk, een 1050ti is immers sneller dan een GTX 770. (In de meeste gevallen)
Ze hebben het over Medium of High settings, je kan hem natuurlijk altijd op Low zetten en dan werkt het waarschijnlijk wel.
Cool, zou het ook werken op mijn macbook pro uit 2010? Die heeft een gt330m.
Ehm... Nee, een Iris 540 is behoorlijk wat sneller. Zelfs Intel's HD 620 igpu is sneller.
Nee kansloos die gt330m is echt heel traag.
Sea of Thieves komt op 20 maart uit voor de Xbox One en Windows 10.
Er bestaat ook zoiets als bootcamp 8)7
Wel eens gehoord van dualboot op een Mac.

Al zal de processor en GPU misschien niet voldoen om het spel te spelen.
Krijg je windows 10 dan aan de praat op je MacBook?
Ja, dat is zelfs officeel supported.
Ze hebben hun best gedaan om ondanks de relatieve grafische pracht(weereffecten en water) de game zo soepel mogelijk te laten draaien en dat merk je. Erg fijn ook dat ze niet enkel minimum en recommended specs opgeven, maar wat meer opties aandragen.
Wat screens van de game met deze minimale settings was wel leuk geweest Tweakers :)
Ik heb net ff in de pricewatch gekeken; de 540 zit alleen in Macbooks van ruim 1500 euro en de 6200 staat niet eens in het filter. Minimale hardware indeed! Hoewel de titel technisch gezien waar is vind ik de Iris toch een behoorlijk exclusief stukje hardware die je niet zomaar in je laptop hebt zitten.
Wel een fijn overzichtje zo. Beter dan die overhyped specs op sommige games tegenwoordig.
De beta liep erg goed op de surface book 1 met performance base. IGP niet getest. Daarnaast liep het op mijn PC met ietwat oudere proc en gtx 1070 op 2560*1440 super smooth op hoogste settings. Sfeer is echt geweldig en water effecten zijn fenomenaal.

En ja het wordt Windows Store exclusive, maar wel crossplay/playanywhere(crossbuy). Dus ik kan met mijn console maatjes op de PC spelen en als ik daar klaar mee ben dan ook nog eventueel op de XONEX. (beta al met iemand op xbox gespeeld).

[Reactie gewijzigd door CR35 op 13 februari 2018 23:12]

Weten we eigenlijk al iets van dit spel dat het prijskaartje moet rechtvaardigen? wat ik op streams heb gezien komt het neer op volle mep voor rondvaren en naar schatkisten graven.

Dat kan je in blackwake al voor 20 euro en daar zitten al meer gamemodes in.
540p 30 fps, zo kan ik ook elk spel spelen op mijn igpu.
Niet alleen de consoles hebben Dynamic resolution, sommige PC games hebben dit ook'!
Ja dat dacht ik ook. Ik kan ook Skyrim, Witcher 3, etc spelen op mijn laptop, zolang ik de configuratie .ini files maar aanpas dat het op 640 x 480 draait ofzoiets.

"resolutie van 960x540 pixels." Is niet echt "speelbaar" te noemen? Op lage resolutie zijn objecten die ver weg zijn niet echt zichtbaar, waardoor je in online games toch benadeeld bent. Het is maar hoe je het bekijkt.
Vroeger nooit Doom gespeeld op 320x240 zeker :P
Ik kan anders genoeg titels bedenken waar je met geen enkele setting boven de 15 fps ofzo zou uitkomen op dergelijke hardware... als het spel al start.
Misschien dan niet letterlijk elk spel, maar de meeste kan je gewoon spelen op een igpu als je de laagste settings gebruikt.
Een paar games die ik ooit heb geprobeerd op een igpu te spelen (in ieder geval 720p en 30fps):
-Kerbal Space Program
-GRID 2
-War Thunder.
Ik speel Battlefield 4 in 120p 15 fps op mijn Pentium 3, werkt perfect!
Ik heb opgezocht wat mijn laptop met hd 620 graphics zou doen met battlefield 4:
https://www.youtube.com/watch?v=HgTdUJ9uLiM
Pff tijdje heel even op mijn 2500k Intel HD3000 (?) gegamed. SC2 e.d. op 1200 of 1300 resolutie met alles op ultra low. Het is... speelbaar. :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True