Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 328 reacties

Samengevat

No Man's Sky combineert een prachtig idee met goed werkende gameplay, maar mist onderdelen die de speelduur van het spel flink hadden kunnen verlengen. De manier waarop Hello Games spelers een schier oneindig universum voorschotelt is prachtig en leidt ertoe dat het zelfs na een uur of twintig spelen nog steeds leuk is om nieuwe planeten te ontdekken. Dit ondanks dat je na verloop van tijd steeds vaker het gevoel krijgt 'deze planeet al eens gezien te hebben', wat veroorzaakt wordt doordat je steeds dezelfde gebouwen en op elkaar lijkende planten tegenkomt. Toch houdt de spanning van niet weten welke planten, dieren of grondstoffen je tegenkomt op een planeet de game verrassend lang leuk. Wel valt vroeg of laat op dat de speler steeds dezelfde handelingen herhaalt, zonder dat daar uiteindelijk een duidelijk doel aan vastzit. Het gebrek aan een verhaal of multiplayer-elementen breekt de game daar enigszins op. Hello Games heeft al beloofd in de toekomst nieuwe features toe te voegen middels gratis updates, dus wellicht dat dat stapje omhoog er nog wel in zit. Tot die tijd is No Man's Sky een heerlijke game voor de avonturiers en ontdekkingsreizigers onder ons, maar kijk niet vreemd op als de game binnen een paar uur al repetitief aan begint te voelen.

Prijs bij publicatie: € 59,99
Verkrijgbaar vanaf: € 33,-
Geteste uitvoering: No Man's Sky, PlayStation 4
Vanaf het eerste ogenblik dat de wereld iets zag of hoorde van No Man's Sky was de game populair. De Engelse studio Hello Games sprak gamers wereldwijd direct aan met zijn idee om een ruimte-ontdekkingsgame te maken op basis van 'procedural generation'. De game zou een heel universum kunnen genereren, compleet met flora en fauna, klimaten, enzovoort. Lang bleven we met veel vragen zitten over het spel. Zo werd pas vorig jaar tijdens de E3 echt goed duidelijk wat je zo ongeveer zou kunnen doen in het spel, en daarna bleef het weer lang stil. Tot vorige week, toen No Man's Sky eindelijk beschikbaar kwam voor de PlayStation 4 en de pc, en de discussies over de game ook in alle hevigheid losbarstten.

Ook bij Tweakers zijn we vorige week aan de game begonnen. Allereerst was dat met de PlayStation 4-versie, die net iets eerder beschikbaar was dan die voor de pc en mede daardoor ook als basis geldt voor deze review. De pc-versie, die een veel problematischer start kende dan zijn console-broertje, wordt momenteel nog volop getest in ons testlab. Een artikel over de bevindingen op dat gebied zul je de komende tijd nog mogen verwachten op Tweakers. Voor gameplay-elementen geldt dat deze review ook van toepassing is op de pc-versie, maar voor het technische verhaal verwijzen we je dus naar een later te verschijnen extra artikel.

Toch is het niet zo dat de introductie van de PlayStation 4-versie zonder slag of stoot verliep. De game zou spelers een online universum gaan bieden waarin de kans klein is dat gamers elkaar tegenkomen, maar dat laatste zou wel mogelijk zijn. Dat waren de woorden van medewerkers van Hello Games, voorafgaand aan de release. Toen de game uit was slaagden enkele spelers erin naar hetzelfde punt in hun universum te reizen. Wat bleek? Ze zagen elkaar niet. Sindsdien is er veel gebeurd. Een gebruiker van NeoGAF ontdekte dat er eigenlijk maar heel weinig data van de client naar de server werd gestuurd: wellicht te weinig om spelers daadwerkelijk aan elkaar te koppelen in de game. Ook verschenen er ineens doosjes in de winkel waar het 'multiplayer'-plaatje aan de achterkant was afgeplakt met een sticker. Alsof de game stiekem toch niet online was.

Hoe het precies zit is nog steeds onduidelijk, maar vast staat wel dat de game, zoals hij er nu voor staat, geen multiplayer-aspecten bevat. In circa twintig uur speeltijd kwamen wij in elk geval geen sporen van andere menselijke spelers tegen. Dat is in principe niet erg, maar doordat Hello Games het wel altijd als game met online aspecten heeft gebracht, valt de afwezigheid nu op, en dat is natuurlijk jammer. Dat gezegd hebbende: het einde van de wereld - of het universum - is dat zeker niet. Ook zonder multiplayer-aspecten heeft No Man's Sky nog veel te bieden, zoals een voor ieder persoonlijke ruimtereis langs een groot aantal unieke planeten.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True