Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

De release van No Man's Sky voor Windows is officieel opnieuw uitgesteld, ditmaal tot 12 augustus. Voorheen was dit 9 augustus, gelijk met de release van de PlayStation 4-versie in Noord-Amerika. Sean Murray, hoofdontwikkelaar van de game, bevestigt dat op Twitter.

Een reden voor het nieuwe, kleine uitstel geeft Murray niet. Er was al langer wat verwarring over de releasedatum van de Windows-versie van de langverwachte game aangezien de releasedata op de Steam Store-pagina en die op de productpagina van ontwikkelaar Hello Games niet overeen kwamen. De datum op de Steam-pagina is inmiddels aangepast om de verwarring uit de wereld te helpen. Zoals het er nu voor staat, komt de PS4-versie op 9 augustus uit in Noord-Amerika, op 10 augustus in Europa en komt de Windows-versie dus op 12 augustus wereldwijd uit.

Het is niet de eerste keer dat No Man's Sky te maken krijgt met uitstel van de release. Eerder stond de release gepland voor de maand juni, bijvoorbeeld. Daarnaast heeft ontwikkelaar Hello Games met andere obstakels te maken gehad, zoals een conflict over merknamen met Britse tv-zender Sky en een mogelijk probleem betreffende patenten van een Nederlands bedrijf. Het eerste conflict is opgelost en het tweede is vermoedelijk nooit daadwerkelijk een probleem geweest. No Man's Sky is sinds begin juli af en sindsdien werkt de studio aan de eerste grote update voor het spel.

Ontwikkelaar Hello Games bestaat uit voormalig werknemers van bedrijven als Criterion Games en Electronic Arts. Tweakers heeft ook een preview van het spel gepubliceerd: No Man's Sky: een eenzaam avontuur.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Sean Murray heeft al meerdere malen geinsinueerd dat de PC versie later uit zou komen dan de PS4 versie; dit omdat ze een contract hebben met Sony als een timed exclusive, zodat de verkoop (of de piraterij) van de PC versie niet de PS4 versie kannibaliseert in de launch week. Ondanks dat ze niet de ontwikkeling hebben gefinancierd, heeft Sony een grote vinger in de pap bij Hello Games omdat ze een significant marketingbudget hebben besteed aan het promoten van NMS, bijv. op E3.

Zie bijv. het Rock, Paper, Shotgun interview van twee jaar geleden al: "“Basically we’re doing a console debut on PS4. That’s all we’re saying right now,”

Er is al maandenlang discussie in de community over de release date van NMS op de PC, vooral omdat er verschillende bronnen tegenstrijdige informatie geven. Het is niet echt netjes om zo kort voor de launch de delay te bevestigen, maar het lijkt erop dat de NDA met Sony pas vandaag afgelopen is, daar Sean Murray om middernacht in een tweet kon bevestigen dat de game inderdaad later uitkwam dan de PS4 versie, en daarbij gelijk toevoegde:

"There are reasons we have to be tight lipped at times. I'm sorry for the confusion caused :("

TL;DR: Sony heeft een zak met geld uitgegeven aan marketing voor NMS, en in ruil daarvoor hebben ze een timed exclusive van een paar dagen gekregen
Zouden er nou echt mensen zijn die de PS4 versie verkiezen boven de PC versie, omdat ze dan drie dagen eerder kunnen spelen? :S

edit: Jongens! Omdat zoveel mensen moeite hebben met begrijpend lezen zeg ik het hier nog een keer... Ik zeg helemaal niet dat ik niet begrijp dat er mensen zijn die de voorkeur geven aan de console versie, dat snap ik best en daar is niks mis mee... Ik heb het over mensen die eigenlijk de PC versie zouden kopen maar die nu overstappen op de PS4 versie omdat ze dan drie dagen eerder kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 6 augustus 2016 18:43]

vewrgeet niet dat je de ps4 versie kan doorverkopen als je het uitgespeeld hebt, wat niet lukt bij een pc versie.
Ik kies alle games consoles > pc

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 6 augustus 2016 13:10]

Dan heb je andere redenen om voor de PS4 versie te kiezen en daar is niks mis mee. Ik zeg niet dat het raar is om de PS4 versie te kiezen als je ook een goede game PC hebt, dat mag iedereen lekker zelf bepalen, ik ben echt niet zo'n pc master race gek of zo (ook al is het mijn eigen platform of choice).

Wat ik gek vind is als mensen eigenlijk liever de PC versie zouden kopen, maar dan de PS4 versie kiezen omdat ze dan drie dagen eerder kunnen spelen. En ja tuurlijk zijn er mensen die voor zoiets heel erg veel over hebben, maar wat ik dan eigenlijk bedoel is dat dat genoeg mensen zijn voor Sony om er een 3 dagen exclusiviteitsdeal voor af te spreken. Een paar honderd gekken zet echt geen zoden aan de dijk voor een bedrijf als Sony.

Als het echt langer duurt dan zullen er vast mensen zijn die zelfs apart een PS4 aanschaffen, er zijn ongetwijfeld ook een hoop mensen die een console aangeschaft hebben voor GTA V voordat deze op de PC uitkwam... maar drie dagen?!
Het is ook speculatie van mijn kant (en een hele hoop andere luitjes op Reddit), maar er zijn wel sterke aanwijzingen dat Sony ermee te maken heeft, vooral omdat het bevestigd is dat Hello Games verboden werd om details over (in dit geval de release datum van) de PC versie te praten.

De motivatie om de PS4 versie te halen ipv de PC versie omdat je het drie dagen eerder kan spelen, is misschien niet zo groot (in elk geval ook niet bij mij, ik wacht mooi op de PC versie), maar ik vermoed dat het gaat om meer dan alleen verkopen.

Vanuit marketingperspectief is het goed voor het imago van de PS4, in de zin van "early access" en "speel het als eerste exclusief op PS4", maar ik ben ook de eerste om toe te geven dat Sony het momenteel niet als zodanig verkoopt in hun marketingmateriaal.

Een ander punt vanuit marketingoptiek is dat Twitch streamers en Youtube kanalen vechten om als eerste deze game te kunnen streamen, en deze zullen ongetwijfeld de PS4 versie kopen ipv te wachten op de PC versie. Twitch en Youtube streams zullen dan voornamelijk PS4 streams worden, wat op z'n beurt weer extra zichtbaarheid geeft aan de console van Sony.

Misschien is er een clausule in het contract waarin staat dat de PS4 versie eerder uit moet komen dan de PC versie, ongeacht hoe lang die periode is, misschien komt Sony in de loop van volgende week met een announcement over PS VR icm NMS, misschien heeft het te maken dat het drie dagen duurt om te evalueren hoe goed de verkopen lopen en dat ze distributieprocessen daarop willen aanpassen, waarbij ze hard copies geen oneerlijk voordeel willen geven t.o.v. de digital download PC versie, of willen ze PSN een boost geven bovenop Steam/GOG of misschien moet ik m'n aluhoedje afzetten en berust dit alles op toeval 8)7 .

Het maakt verder ook niet uit, aan het eind van volgende week kan iedereen het spelen en vergeten we gauw weer dat er ooit sprake is geweest van drie dagen uitstel op de PC :P .
Maar waarom zou je voor de PC versie kiezen dan als je over een PS4 beschikt? No Man's Sky is nu niet echt een game waar graphics beter zullen zijn toch?
Omdat alles on-the-fly lokaal wordt gegenereerd zal een goede PC vermoedelijk merkbaar minder pop up laten zien, onder andere. Omdat alles deformable is zul je denk ik ook een 30 vs 60 fps verschil zien.
Dat maakt toch helemaal niks uit? Er is niet ťťn platform inherent beter dan de ander. Het enige dat ik zeg is dat ik het raar vind als een significant aantal mensen hun keuze van platform af laat hangen van het drie dagen eerder uitkomen op de ps4. Er zijn verder meer dan genoeg valide redenen om wel voor de ps4 versie te kiezen en idem voor de pc versie.
Daar heb je een punt.

Echter kom ik zelf juist van de console af en game nu op de pc. Voordeel daarvan is weer dat er redelijk goedkoop een key gekocht kan worden (30 euro voor nieuwe titels) die normaliter 60 euro voor de consoles kosten. Ik verkocht ook altijd mijn uitgespeelde console games echter meestal voor een bedrag van 30 euro. Natuurlijk is het ook weer steeds via Marktplaats oid het spel verkopen wat ook weer tijd en energie vraagt.

Ik denk dus dat uiteindelijk op de streep dezelfde bedragen betaald worden.
Niet iedereen is pc addict sommige vinden onderuit op de bank een console aanzetten en spelen fijner dan een pc mocht je het verbazen althans ;)
Met een steam link kan dat ook.
Zal wel eens een test willen zien tussen die 2 vanaf opstarten tot spel opgestart;)
Bij de ps3 moest ik altijd als ik wilde gamen eerst 20 minuten wachten op de zoveelste systeem update of game update (gamede niet heel erg veel). Noemde dat ding altijd liefkozend de installstation. Dus wat dat betreft was de pc altijd veel sneller ;)
Niet om een discussie op te starten, maar steam Big Picture werkt perfect op T.V + controller.
Dat zal best een ps4 aanklikken en de game is vast sneller ;)
Dan heb je Big Picture nog niet geprobeerd ;)
Nee hoor languit op de bank met nm xbox controller aan de pc nog fijner ;p
Er heeft zelfs iemand 1200 dollar betaald op ebay zodat ie No man's sky een weekje eerder kon spelen. Dus die kans zit er dik in.
Zeer zeker, zelf zou me dat niks uitmaken, maar er zijn genoeg mensen die het als eerste willen hebben...
Maar ik ben blij dat het op deze manier kan, voor het zelfde geld maakt sony er een ps4 exclusive van en zie je de game nooit op pc , of pas over een jaar ofzo.
Ik weet niet of het is omdat ze dan 3 dagen eerder kunnen spelen, maar ik ben er zeker van dat er mensen zijn die sowieso de console verkiezen. M'n vader bijvoorbeeld, hij is niet zo goed met een PC, dus hij speelt de meeste games liever op een console.
Stel dat je een Youtuber bent of Twitch bekendheid ofzo en jij kan zo snel mogelijk (voor het allergrootste publiek) het spel spelen en onwijs veel kijkers winnen omdat jij het dus eerder hebt dan anderen... Ik kan me in zo een geval voorstellen dat iemand het ťcht zo spoedig mogelijk in bezit wil hebben.

Dat gezegd hebbende, ik wacht wel tot ie 75% is afgeprijsd in een Steam sale of 2e hands voor de PS4 ofzo. :)
De grote kanalen krijgen de games veelal gratis om te promoten, daar zijn bij hunzelf amper kosten aangebonden.


Ik wacht sowieso met de game tot er een illegale versie is, of enkele weken na release... deze game is zo erg gehyped dat hij alleen maar kan tegenvallen.

Te vaak al een ondeugdelijk product gekregen, dit zou eens bij een auto moeten gebeuren.....


Alleen Peter Molyneux is al verantwoordelijk voor een X aantal games die totaal verwachtingen niet waar maakten.

Of verschilende games op Steam die ineens het bijltje er bij neer gooien, of kappen.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 7 augustus 2016 13:53]

succes met een illegale versie vinden. Dit wordt denk ik een online game.
Dit heeft niks met stoer doennerij te maken maar met mij als consument.

Ik heb al genoeg geld weggegooid aan ondeugdelijke games.
Waarom reageer je dit op mij?
Ik heb de PS4 versie in pre-order, dat terwijl mijn PC het meer dan perfect zal kunnen draaien.

Ook hier verkies ik PS4 boven PC.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 6 augustus 2016 13:23]

Maar had je in plaats daarvan voor de pc gehaald als deze tegelijk of iets eerder zou zijn dan de ps4? Want daar gaat het over, het lijkt mij een rare keus om puur voor die paar daagjes het platform te bepalen.
Nee ik was sowieso voor de PS4 versie gegaan.
Dat niet alleen, de developer heeft laatst ook op Twitter toegegeven dat er nog geen 21:9 ondersteuning in de PC versie zat. Ik zal niet teveel van de port verwachten, waarschijnlijk wordt het een sloppy port. Als er na zo een lange tijd nog geen 21:9 support in zit, dan is het waarschijnlijk rushed.
Het is dus geen port van PS4 naar PC (zou eerder andersom zijn denk ik). De enige reden die ik kan vinden dat er zoveel nadruk ligt op e PS4 versie is omdat Sony de marketing doet. Waar jij vandaan haalt dat het om een port zou gaan.. geen idee.
Vergeet je niet dat Hello Games maar uit een man of 20 bestaat (een call of duty dat wordt gemaakt door zo'n 20 developer studios van elk 50+ werknemers om maar een voorbeeld te noemen), dus misschien dat de development wat langzamer is maar liever dat dan zoiets als al die ge-rushed-de AAA-games omdat ze een of andere release date moeten halen (en dan nog vind ik het knap dat ze zulke brakke games weten uit te brengen met zoveel mankracht en doekoes).
Dus omdat jij geen dikgedrukt en onderstreept schrijft is het geen poort? dat er geen 21:9 in zit doet juist enorm vermoeden dat het een PS4 poort is. Zeker omdat de game eerst alleen naar de PS4 zou komen.
Ze werken nu aan 21:9 support tweette 1 van de developers. Beetje laat, maar beter dan niks.
Ik vind dat inderdaad ook. Liever een beetje laat aangekondigd maar wťl beschikbaar.

Maakt mij niet uit welke truuk ze hebben moeten uithalen om het ge realiseren, als het er maar in zit.

Heb niet voor niets een 34" - 21:9 - 3440x1440 scherm gekocht! :+
Ik hoop dat de dev daarmee bedoelde dat ze UI elements wat beter geschikt willen maken voor breedbeeld, dus HUD elementen niet helemaal in de hoeken van een breedbeeld scherm maar rondom het midden zodat je niet steeds naar links en naar rechts hoeft te kijken. Als ze echt specifiek per beeldverhouding support moeten toevoegen, wat me zeer sterk lijkt, heb ik een probleem met mijn 5760*1200 Eyefinity setup...

Edit: Dat is dus 43,2:9

[Reactie gewijzigd door dj__jg op 6 augustus 2016 20:52]

Uiteraard is het dan zo. Ook al lees je je maar een heel klein beetje in zie je gelijk dat ze het spel al aan het ontwikkelen waren Łberhaupt voordat Sony kwam aankloppen en er een 'PS4 exclusive' versie van wilde maken. Er is ook niks wat erop wijst het wŤl een port is..
Is 21:9 echt zo'n gebruikelijke aspect ratio?

Maar het enige wat de oer-hollander kan is klagen over dingen voordat ze er ook maar enige ervaring mee hebben gehad. :X
Ik gebruik ook sinds kort 21:9, maar het is gewoon raar dat sommige kleinere games het wel ondersteunen, en vervolgens zijn er AAA titels die het niet ondersteunen.

Komt denk ik voornamelijk doordat die kleinere games voor de PC gemaakt zijn, terwijl de meeste AAA games gewoon console ports zijn.
Nou vast omdat ze verwachten dat de console versie meer verkoopt..denk je niet?
Je noemt geen enkel argument waarom dit niet een ps4 -> pc port is.
Nou ja, jij benadrukte dat het geen port is, dus bewijs dat maar. Of geef daar in ieder geval een argument voor.

Edit: Oh, sorry, dacht dat je MonkeyJohn was.
Anywho. Kom maar op met de argumenten :)

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 6 augustus 2016 22:28]

Ben toch wel echt heel benieuwd naar deze game, voornamelijk hoe ze het interessant gaan houden enzo :)

[Reactie gewijzigd door BartNijland91 op 6 augustus 2016 11:56]

Daar zit ik ook een beetje mee, Dit is natuurlijk best leuk, beetje rondvliegen en lopen, dingen ontdekken en een naampje geven. Maar buiten dat is er niet echt veel te doen, voor zover ik weet. De vraag is hoe lang dat leuk blijft.
Het ding is, dat is opzich in GTA ook niet, maar je eigen fantasie kan een hoop doen.
Gta, buiten singleplayer, leunt enorm op de interactie met andere mensen, ik vraag me af of je uberhaubt iemand gaat tegenkomen in dit spel.
Ik vermaak me echt prima in de singleplayer. Maar misschien is dat inderdaad omdat er menselijke vormen rondlopen
Kennelijk is de kans dat je iemand tegen komt erg klein. Mocht je dan toch iemand tegen komen, dan kan het zijn dat je dit niet door hebt omdat er geen namen van spelers bij staan. Althans, dat heb ik gelezen op verschillende plekken.
Ik wil gewoon zien wat voor rare dingen ik tegen kankomen, zeker op de extremen van de formule. Het zelfde geld voor Elite, maar nu hebje ook beestjes :P.
Echt geen idee wat ik bij dit spel moet denken dus wat langer wachten zal voor mij geen probleem zijn. Ik was helemaal hyped bij de aankondiging en het is eigenlijk steeds minder geworden en ik kan er niet de vinger op leggen waarom. Nu dacht ik aan het begin ook dat dit een VR titel zou worden dus dat had wel een toevoeging geweest.

Wel echt benieuwd of dit spel langer dan een week leuk blijft en ik hoop natuurlijk dat het de beste game ooit blijkt te zijn, maar ik kijk even de kat uit de boom.
Ik denk dat het wel wat kan worden als je ook met andere spelers in contact kan komen en ruilhandel kan plegen. Samen werelden verkennen en misschien zelfs teams gaan vormen. Het moet alleen niet zo worden dat sterke teams op jacht gaan naar enkelingen/kleine teams om grondstoffen en dergelijke te gaan bemachtigen. Misschien dat spelers van 'Aardse' afkomst elkaar niet kunnen verwonden/doden...
De wereld schijnt zo groot te zijn dat die kans nagenoeg uitgesloten is.

Al zal er vast wel een of andere mod, hack of foefje komen om andere spelers tegen te gaan komen op de pc versie. Op de ps4 zou ik er maar niet op reken.
Ja ik vond het ook best verrassend dat het hier zo laat staat. :P
Komt omdat Sean Murray dat gisternacht pas heeft bevestigd op Twitter. De releasedatum op PC was dacht ik 9 augustus voor de US, 10 augustus voor Europa en 12 augustus voor AustraliŽ. Nu is dat rechtgetrokken zodat het overal op de zelfde dag uitkomt.

Sean is overigens momenteel nog bezig om 21:9 support in No Man's Sky te krijgen en dat doet hij zonder dat hij beschikking heeft tot een 21:9 monitor :P
Tsja, het stond 25-7 al op de officiŽle site
Dat kan wel zijn, maar de Steam Store-pagina is nagenoeg net zo officieel als de officiŽle site. Reden genoeg voor verwarring, wat mij betreft.
Dat klinkt best arrogant. Als professionele nieuws site de daadwerkelijk officiŽle site als irrelevant wegzetten en een third-party website erboven verkiezen. Overigens waren andere 2 officiŽle retailers, iam8bit en GOG, allang over op de nieuwe release datum.

Dat er wat verwarring was, sure. Maar ik zie niet terug dat Tweakers eerdere pogingen heeft gedaan om deze verwarring weg te klaren.
De officiŽle site als irrelevant wegzetten? Dat is helemaal niet wat ik doe. Wat ik zeg is dat ja, de officiŽle site natuurlijk een bron met volledige autoriteit is, maar dat de Steam Store-pagina, dankzij het feit dat de ontwikkelaar net zo goed verantwoordelijk is voor de informatie daarop, bijna net zo goed (99%) een bron met autoriteit is. Sterker nog, ik vertrouw er volledig op dat er meer traffic naar de Steam Store-pagina gaat dan de officiŽle productpagina van Hello Games. Op basis daarvan zou je zelfs kunnen redeneren dat de Steam-pagina belangrijker is.
Misschien doen ze het wel om de servers niet over de flos te jagen de eerste dag? Dus daarom maar even de verschillende systemen over een aantal dagen spreiden?
Hadden ze ook even een open beta (free weekend) kunnen doen als stress test. Daar worden mensen blijer van dan alweer uitstel.
Leuke game en ik heb een paar YouTube filmpjes gezien. Is heel leuk.
Geen kans voor een Xbox one release.. :( Mijn Asus F205 netbook kan deze game natuurlijk nooit draaien. Jammer, maar dit gaat aan me voorbij :P
Waarom vraag ik mij af het spel was klaar
Aangezien het slechts een aantal dagen is verwacht ik dat, mede door de hype, het doel is om de serverbelasting bij introductie iets te spreiden.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 6 augustus 2016 12:04]

Het gaat echt om een contractuele verplichting:
There are reasons we have to be tight lipped at times. I'm sorry for the confusion caused :-(
bron
Het valt mij op dat er bar weinig informatie over de PC versie van deze game te vinden is. Hopelijk is dat geen slecht teken.
Gelukkg zijn alle promo's gedaan op de PC versie dus ik denk niet dat je je hier druk over hoeft te maken.

Wat betreft de release dat, het was lange tijd gissen naar of het daadwerkelijk zo was daar de Steam datum maar niet werd aangepast. Wellicht dat ze dit bij Tweakers past bekend wilden maken toen het ook echt een feit werd. Gisteren stond het in Steam in ieder geval nog op 10 augustus en dit is nu aangepast naar 12. Vrijdag maar vanuit huis werken :P
Moeten we alsnog een week wachten :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True