Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 249 reacties

In de op woensdag uitgekomen game No Man's Sky heeft op de eerste dag een ontmoeting tussen twee spelers plaatsgevonden op een planeet. Daarbij konden de twee elkaar echter niet zien. Het is onduidelijk of het daarbij om een fout gaat.

De ontmoeting vond plaats tussen de spelers 'TheSadCactus' en 'Psytokat', die de gebeurtenis via Twitch met het publiek deelden en via Reddit aankondigden. Een van de spelers had een planeet ontdekt die kort daarvoor door de ander was gevonden, waarna zij contact legden en vervolgens op dezelfde locatie aanwezig waren. Daarbij konden de spelers elkaar niet zien, wat twijfels opriep rond eerdere berichten dat dit wel mogelijk zou zijn. Zo had ontwikkelaar Sean Murray gezegd dat spelers elkaars ruimtepak zouden kunnen zien.

De kans dat twee spelers elkaar ontmoeten is zeer klein, omdat het spel bestaat uit 18 triljoen planeten. Murray was dan ook erg verbaasd dat er een ontmoeting heeft plaatsgevonden op de eerste dag. Hij ging niet direct in op het feit dat de spelers onzichtbaar waren voor elkaar. Zo liet hij in een aantal tweets weten dat het de bedoeling is dat spelers zich bewust zijn van het feit dat zij zich in een gedeeld universum bevinden en dat daarom de mogelijkheid bestaat om een scan uit te voeren naar nabije spelers. Hij voegt daaraan toe dat er 'online features' en easter eggs in de game zitten om bijzondere momenten te creëren, maar dat er op het moment teveel spelers online zijn om dit te laten gebeuren.

murray no man's sky multiplayer

Ook heeft Murray in een recente tweet gemeld dat No Man's Sky 'geen multiplayergame is en dat mensen dan ook niet naar die ervaring op zoek moeten gaan'. Daardoor is niet duidelijk of het überhaupt de bedoeling is dat spelers elkaar kunnen zien. De PlayStation 4-versie van de game is op woensdag uitgekomen en de Windows-versie volgt op vrijdag. Op de eerste dag zijn er al tien miljoen verschillende soorten ontdekt in de game, die draait om het ontdekken van planeten en de daarop levende organismen in een groot universum.

No Man's Sky

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (249)

ik lees in het bericht "er zijn 10 miljoen verschillende soorten ontdekt". als ik de game pas over een tijdje koop... hebben die ontdekkingen dan invloed op mijn game-ervaring of begin ik als speler toch echt bij het begin?
Vind het lastig te bepalen wat nu wel en niet "gedeeld" wordt of al bekend is?

Daarnaast zou de hele wereld procedureel worden opgezet, maar er staat wel keihard in dat er max 18 triljoen planeten zijn en dat je elkaar kunt tegenkomen. Als je elkaar kunt tegenkomen wordt de wereld dus niet iedere keer opnieuw gecreerd, maar is er een soort van algemene basis?
Iemand die wat duidelijkheid kan verschaffen ?

Het lijkt me overigens wel een gaaf spel, maar vind de omschrijvingen soms wat vaag?!
Voor zover ik het begreep zit het zo: Er zijn 18 triljoen mogelijk "seeds" voor de planeten. De gegevens over de ontdekkingen van een speler moeten door de speler zelf worden "gesaved/geupload" waardoor deze gedeeld zijn met iedereen.
Iedere speler begint dus idd echt bij het begin. De kans dat je iets van een andere speler tegenkomt is bijna nul. Die kans groeit wel naarmate er meer ontdekt word, maar je moet denken aan minder dan 1 procent in 10 jaar tijd :P
De kans dat iemand een andere speler tegen komt op een dag is aanwezig...

Het sommetje is:
(1 - exp ( (aantal_planeten_per_dag_per_gebruiker * aantal_gebruikers )^2 / (2* totaal_aantal planeten ))) *100 = kans_dat_ergens_twee_spelers_de_zelfde_planeet_ontdekken_op_de_zelfde_dag

Stop hier wat waarden in:
(1-exp(-(100 * 5e6) ^2 / (2*1e18)))*100 = 12 %

Oftewel stel dat 5 miljoen spelers, 100 planeten per dag ontdekken is de kans 12%. Bij 12 miljoen speler al 51% ....

[Reactie gewijzigd door djexplo op 10 augustus 2016 14:08]

dit is de kans dat 2 van de 5 miljoen spelers elkaar tegenkomen en niet de kans dat jij zelf iemand tegen gaat komen.

en deze berekening gaat er van uit dat iedereen willekeurig beweegt en er zullen een degelijk aantal spelers richting het midden gaan van het stelsel dit vergroot natuurlijk alleen maar de kans dat je iemand tegen komt maar vooral de kans dat je planeten tegen komt waar jij niet de eerste bent.
En dan is het nog de vraag of je merkt dat er een andere speler op die planeet is geweest. Als hij op een de ene pool is geweest en jij op de andere kan het nog gewoon zijn dat je niet eens merkt dat je op dezelfde planeet bent geweest...

ik weet niet wat voor zichtbare elementen je achter kan laten en hoe groot die zijn ten opzichte van de ontdekte planeet.
Hoe lang doe je er over om een planeet rond te lopen/vliegen dan?
ja geen idee ook :P maar als het een beetje op schaal is allemaal kijk ff hoe groot de aarde is en hoelang het duurt voordat je daar overheen vliegt

las verderop ook al ergens dat aanpassingen van speler A niet te zien zijn door speler B. Maar goed ik heb het spel niet.
Haha. Misschien dat de grootte van planeten ook nog verschilt :o

Ik twijfel echt nog zo hard of ik het spel ga halen. Wie weet als ie ooit met een flinke korting in de PSplusbak 'ligt'.
Haha ik zit met dezelfde twijfel, hoewel het idee ontzettend gaaf is, een game wat eigenlijk eindeloos is.. Is het niet echt mijn genre (wel vliegen en ruimte games), ik moet toch wat meer actie hebben tijdens het spelen en niet ''doelloos'' plekken afgaan en in de herhaling vallen.

Ik denk dat het voor mij ook een xboxgold game wordt wanneer die in de flinke aanbieding ligt xd
De game is uitgebracht met ondersteuning door Sony. Lijkt me sterk dat je die ooit bij Xbox Gold gaat vinden... :)
Zeer geinteresseerd in het spel, maar ik volg het nu een tijdje op Twitch, de kans lijkt me ook redelijk aanwezig dat het ontieglijk saai is na een paar weken.

Afgezien van de graphics die imo toch iets TE kleurrijk en cartoonish zijn, zie ik players enkel op planeten rondlopen, scannen en dan weer naar de volgende planeet reizen.

Af en toe wat schieten in de ruimte, ik hoop toch wel dat er meer is in het spel dan planeten hoppen, verkennen en scannen/benamen.
Neem eens een kijkje op psngames.org
Volgens mij verdwijnen alle aanpassingen op het moment dat je de planeet verlaat. Als je weer landt, wordt alles weer opnieuw gegenereerd.
Nee. Alle aanpassingen blijven lokaal bewaard in de cache.
Dus je bent alleen alles kwijt wanneer je het spel deinstalleerd. :)
Sean Murray zegt zelf dat de planeet dan opnieuw gegenereerd wordt
https://youtu.be/D-uMFHoF8VA?t=15m16s
Dan hebben ze dit veranderd. Dit is wat Sean zei in een interview van oktober 2015:

“Changes the player makes are saved locally,” Murray explained. “So if you start destructing the terrain, that’s saved on your own machine. And if you try and make -- what we would consider -- really significant [changes], some of those [changes] are stored on the server, along with the discoveries that you make. But in general, a lot of what you’re doing is considered insignificant. If you kill a creature, we scratch that, we save that that’s happened, but we don’t feel the need to like, kill that creature for everybody.”

Jammer. :(
Dat zou dus inhouden dat je even de planeet verlaat en uit zicht hopt dan omdraait en terug gaat en zo steeds door kan gaan en kunt delven naar het zonde vinden als ze het ontdekte gedeelte van een planeet niet ook opslaan.
Zat zelf al te denken om deze stelling, dat de planeet steeds opnieuw word gegenereerd, te testen door heel groot vanuit de ruimte zichtbaar sporen te plaatsen met de gun war je mee delft en dan eens heen en terug te gaan om te checken of die sporen er nog zijn.
Hoe lang doe je er over om een planeet rond te lopen/vliegen dan?
Goede vraag... ik denk dat het heel erg lang gaat duren.
Volgens mij moet je eerst naar alien technology zoeken, anders hadden ze helemaal geen sporen op de planeten achtergelaten, nietwaar????
Wie weet hebben ze veel betere en supersnel hyperspace drive of zoiets.

Interessant, nietwaar?

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 10 augustus 2016 16:38]

Je bent een aantal weken zoet eer je de hele planeet rond bent.
Je kan geen zichtbare elementen achterlaten as far as I know, maar als speler A een planeet als eerste ontdekt kan deze speler de naam veranderen en uploaden naar de servers dat deze planeet is gevonden. Als speler B deze planeet tegenkomt, staat er dat het ontdekt is door Speler A.
Voeg daar ook nog even aan toe dat al deze spelers ieder 100 planeten per dag moeten ontdekken...
Vergeet ook niet dat naarmate men verder raakt in het spel hoe dichter men bij het centrum van de Melkweg komt (dus in een gebied met een steeds kleinere radius).
Nu moet ik ook opmerken dat als je met twee spelers op dezelfde planeet rondloopt het nog allesbehalve evident is dat je het zou weten dat je niet alleen bent (de planeten op zich zijn ook gigantisch groot) - al zou je die misschien al sneller op je scanner kunnen zien. En als je elkaar tegenkomt blijft nog de vraag wat je dan kunt doen. Een shootout? Handel drijven?
Vergeet ook niet dat naarmate men verder raakt in het spel hoe dichter men bij het centrum van de Melkweg komt
Het heelal bedoel je? Het centrum van de melkweg is niet zo spannend en maakt de kans op elkaar ontdekken niet groter ;)
Nu moet ik ook opmerken dat als je met twee spelers op dezelfde planeet rondloopt het nog allesbehalve evident is dat je het zou weten dat je niet alleen bent (de planeten op zich zijn ook gigantisch groot) - al zou je die misschien al sneller op je scanner kunnen zien. En als je elkaar tegenkomt blijft nog de vraag wat je dan kunt doen. Een shootout? Handel drijven?
Geen idee, maar het gaafst aan deze game vind ik dat het dit soort dingen een beetje in context zet. Het laat je ineens beseffen hoe ongelofelijk klein de kans is dat we intelligent buitenaards leven gaan tegenkomen IRL. Leven is überhaupt al erg zeldzaam, laat staan intelligent :) Ook leuk dat planeten echt groot zijn, waardoor je elkaar ook daar niet in de weg hoeft te zitten.

* Grrrrrene heeft NMS gepreordered op Steam :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 10 augustus 2016 18:24]

Nee. Het universum is nog een pak groter (ergens tussen de 100 en 200 miljard melkwegstelsels). Het melkwegstelsel in No Man's Sky is weliswaar groter dan het onze wat 'maar' 100 tot 400 miljard sterren kent (het aantal planeten hebben we het raden naar). Mocht je nu 8 planeten per zonnestelsel nemen dan kom je bij de meest conservatieve schatting uit op 8 * 1022 planeten.
Wat ik wel nog een beetje mis zijn ecosystemen in NMS, wezens die interageren met elkaar (wel al eens een dinovariant op een andere zien jagen) en misschien nog wat meer variatie in de wezens zelf: de meeste zijn toch afgeleid van zoogdieren/reptielen. Men had wat extra inspiratie kunnen opdoen van de insectenwereld.
Ik heb pas een interview op YouTube gezien, ben even kwijt met wie dat precies was van NO Man Sky in ieder geval was het niet Sean Murray maar een van de andere ontwikkelaars, en die hintte ernaar dat het om een universum ging en dat het waarschijnlijk mogelijk zou zijn naar andere sterrenstelsels te reizen. Hij zei dat hij niets wilde verraden verder. Zal m'n geschiedenis eens doorkijken of ik het betreffende interview kan vinden.
Of misschien weet iemand anders hier al welk interview dat was.
Dit gaat er van uit dat elk van 18 triljoen mogelijke planeten een evenredige kans hebben om "gekozen" te worden. Als het algoritme en de PRNG niet uniform zijn, kan dit nogal tegenvallen.

<aluhoedje>
Wie weet is dit wel een aanwijzing dat de NSA de PRNG's van onze computers goed heeft kunnen verzwakken :)
</aluhoedje>

[Reactie gewijzigd door AndrewF op 10 augustus 2016 14:28]

Het gaat in deze berekening niet om welke planeet er gevonden wordt maar om hoeveel planeten er in totaal in dat universum bestaan. Al zouden alle planeten identiek aan elkaar zijn dan werkt die formule alsnog.

Er wordt alleen wel een aanname gemaakt dat er tig varianten zijn en dat die allemaal slechts 1 keer voorkomen om tot een totaal aantal planeten te komen. De vraag is of dat correct is.
Maar djecplo is daar terecht wat voorzichtig in door te suggereren dat hij gewoon wat in die formule stopt (zonder te pretenderen dat het de correcte waarde is).
Dit heb ik ook begrepen, met iedere seed kan een planeet worden gegenereerd en iedere copy van het spel heeft effectief al deze seeds. Dus iedere planeet wordt steeds opnieuw gegenereerd maar zou altijd en voor iedere speler hetzelfde moeten zijn omdat de seed hetzelfde is. En 64-bits is 18.446.744.073.709.551.616 vandaar de 18 triljoen.

De gegevens die worden geüpload zijn dan vooral de benamingen die gegeven worden en de namen van de ontdekkers, dacht ik.

[Reactie gewijzigd door D-Three op 10 augustus 2016 13:15]

Onze realiteit is toch ook gebaseerd op een amalgaam van wiskundige wetten en bepaalde constantes (bv. lichtsnelheid)? Dit is in No Man's Sky niet anders. Iedereen ziet hetzelfde omdat het steeds gaat om dezelfde algoritmes/constantes. Wat de veranderingen die een speler aan de omgeving aanbrengt betreft (bv. kapotschieten gebergtes/vegetaties/enz.) kan ik me moeilijk voorstellen dat die doorsijpelen in de 'realiteit' van de andere spelers (al zou dat ook niet onmogelijk zijn maar het nut zou me compleet ontgaan want niemand zou het ooit weten).
Het enige waar je tegenaan kunt lopen vliegen is dat de planeet of diersoort al door een ander is ondekt en zodoende een naam heeft gekregen. Je kunt het spel echter ook offline spelen en dan zal je er nooit wat van merken en heb je echt alles voor jezelf.
Gezien de nogal infantiele namen waar veel gamers zich van bedienen denk ik dat ik voor de offline mode ga. Het lijkt me nogal irritant om voortdurend aliens met namen als MyBallzOnYourChin tegen te komen.
In een video van IGN zei de ontwikkelaar dat er een profanity filter op zat.
Vaak enkel een Engels filter.
Hoe vaak ik niet NL spelers online ben tegengekomen met in de naam de ziekte dat met de letter K begint verwerkt....
"Lol360NoScope" is ook geen profanity, maar om nou te zeggen dat dat het soort content is waar je op zit te wachten... nog afgezien van de originele manieren die spelers altijd bedenken om om zulke filters heen te werken. Ik kan me levendig voorstellen dat sommige mensen liever helemaal gespeend blijven van andermans "content".
De verwachting is dat veel minder dan één procent van de planeten ooit een naam zal krijgen, dus ik denk dat dit enorm meevalt. Het gaat om 18 triljoen (18.000.000.000.000.000.000) planeten en een enorm universum.

Misschien kunnen mensen die het spel al spelen aangeven of ze verkende planeten tegenkomen, maar dit lijkt me geen alledaagse aangelegenheid.
Hoeveel solar systems zijn er en hoeveel galaxies of bestaan alles alleen uit planeten?
Dat zijn het aantal planeten in het universum van No Man Sky.
Omdat je natuurlijk meerdere planeten kan hebben in 1 zonnestelsel zullen er minder dan 18 triljoen zonnestelsels hebben.

Al zal je hierdoor niet zeggen dat er daardoor content te weinig is :9
Maar wat is er aan divers content behalve planeten scannen?
Je bedoelt een Ballchinian.http://meninblack.wikia.com/wiki/Ballchinian
De kans dat je een planeet tegenkomt waar een naam aan gegeven is, is kleiner dan de loterij 2 keer achter elkaar te winnen... :P

[Reactie gewijzigd door stookcity op 10 augustus 2016 13:43]

En toch is die kans nu juist waar het artikel over gaat.

Wellicht dat er iets niet helemaal klopt?
http://www.dailymail.co.u...ry-three-times-month.html

Nu is het wachten op 3 spelers van NMS die elkaar tegen komen.. :)
Het zal pas leuk worden wanneer een aartslelijke alien plots jouw naam permanent draagt, omdat je ex effe gespeeld heeft;
Het is best erg om 30 te zijn en er achter te komen dat zo'n naam je toch doet grinniken
Haha precies dit. Ik ben ook 30 en moest er ook wel om lachen stiekem :)
Moest er om lachen toen iemand van dezelfde leeftijd moest grinniken en een ander moest lachen :)
Ik ben 46 en lolde... wellicht ben ik kinds aan het worden.
Hoe is mijn comment zeiken? Lees je 'm zo scheef?
Ik weet overigens niet of je offline mode kunt instellen of forceren hoor. Ik moet het spel nog ontvangen vandaag :)
Leuk, als er dus gemiddeld 10 miljoen planeten per dag worden ontdekt betekend dit dat er ongeveer 5 miljard jaar zal over gedaan worden eer ze allemaal bezocht zullen zijn.
Niet helemaal waar, er worden tien miljoen planeten per dag bezocht, dat kunnen ook al ontdekte planeten zijn. Uiteindelijk word het deel niet ontdekte planeten kleiner, dus ook. De kans om een niet ontdekte planeet te vinden kleiner. De rate zal dus langzaam afnemen. Nu maakt het niet uit of het Nou 5 miljard of tien miljard jaar duurt. Het gebeurt niet in ons leven :P
Toen kwam er een update die het aantal planeten verdubbeld :)
Hoe moeten we dat nou oplossen ?
De gemiddelde levensduur voor een game console is toch een jaar of zeven ?
Playstation 5 HD remake
Playstation 6 HD Ultimate remake
Playstation 7 HD Ultimate remake classic GOTY
zoiets ?
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je het zo moet zien, er zijn in den beginnen een aantal grond regels die de vorm van het universum ongeveer bepalen. Op het moment dat jij in een nog onbekend gedeelde komt word deze procedureel gegenereerd, en als je op een planeet land word alles wat jij verkend op dat momement gegenereerd. De input voor de formules word vervolgens op een server bijgehouden en de volgende speler die hier komt krijgt dus deze input.

Nogmaals, dit is hoe ik het mij voor stel.

Het zou een beetje raar zijn als iedere keer als je naar de zelfde planeet gaat deze helemaal anders is.
Dit is correct, als je terugkeert (of een andere speler) op een planeet dia al ontdekt is dan is deze zoals bij een eerder bezoek.
Dat is ten dele correct. Wijzigingen door speler A worden namelijk niet weergegeven in de wereld van speler B.

De wereld is inderdaad in de basis hetzelfde omdat deze gegenereerd wordt op basis van dezelfde seed.
Ok, dat wist ik niet. Dus als ik op een planeet een grot creer dan zal deze grot niet zichtbaar zijn voor speler B die op deze planeet komt?
Dat klopt. Wijzigingen worden lokaal bijgehouden, speler B zal niets zien van wat jij doet op de planeet.
Dat is dan wellicht ook de reden dat twee spelers die tegelijk op dezelfde planeet zijn ook elkaar niet zien. Dat zou dan ook niet werken. Als wij elkaar zien en ik blaas een of andere krater in de grond, en ik loop die krater in zou jij mij door de grond heen zien zakken ofzo.

Wellicht dat de ontwikkelaar effecten zoals het birthday problem niet helemaal in gedachten had :)
En die speler maar denken dat de zwaartekracht van de planeet wel heel sterk overtrokken is :)
Ik meen me te herinneren dat als twee spelers bij elkaar in de buurt komen op een planeet, dat ze de aanpassingen die ze beide gemaakt hebben dan uitgewisseld worden. Kan er zo gauw geen bron voor vinden, misschien was het ook slechts speculatie in een comment ergens.
Wieweet zal dit in latere versies wel mogelijk zijn.
Waarschijnlijk niet want dit is technisch niet haalbaar. De wereld wordt procedureel gegeneerd aan de hand van voorbepaalde 'seeds'. Hierdoor kan elke speler wel dezelfde planeten bezoeken, maar worden deze voor elke speler 'lokaal' gegenereerd aan de hand van algoritmes. Dit is gedaan om een zo groot mogelijk universum te creëren.

De state van elke planeet opslaan zal niet gaan, omdat er simpelweg teveel zijn.

[Reactie gewijzigd door EddoH op 10 augustus 2016 14:15]

Het is ook niet nodig om de staat van elke planeet op te slaan; het is voldoende om de staat van elke ontdekte planeet op te slaan. En dat was toch al nodig: onderdeel van die staat is de nieuwe naam van de planeet.
Dat is waar, maar een naampje is wel een stuk minder data dan de vorm van het terrein, positie van objecten, dode/levende wezens etc etc
je moet je dan wel realiseren dat bij die seed 1 naam zit die is ingevoerd door de ontdekker. als je bij elke ontdekte planeet ook al het terrein dat veranderd is moet opslaan krijg je grote bestanden, en aangezien er rete veel planeten zijn is dat gewoon te veel data om op te slaan.
Je hoeft alleen de veranderde delen van bezochte planeten op te slaan. Verreweg de meeste planeten zijn uberhaupt niet bezocht, en de meeste andere planeten zijn grotendeels ongerept.
Klopt niet. Heel het universum ligt reeds vast. Elke ster, elke planeet rond die ster, elke maan rond die planeet, elke plantensoort of dierensoort op die planeet,... Dit is procedureel gegenereerd maar aangezien dat op basis is van een vaste formule is, zal er voor iedereen hetzelfde universum gegenereerd worden.
De kans dat twee spelers elkaar ontmoeten is zeer klein, omdat het spel bestaat uit 18 triljoen planeten. Murray was dan ook erg verbaasd dat er een ontmoeting heeft plaatsgevonden op de eerste dag.
Dus zelfs al zou er een echte multiplayer backend achter zitten dan zou die kans alsnog heel erg klein zijn. Toch vind ik het raar dat een opmerking als dit hier zomaar wordt overgenomen. Kan je namelijk ongeveer zo'n 10 planeten per uur aan doen dan is 200 planeten per dag dus helemaal niet zo moeilijk voor de echte diehard gamer. Het kan echter net zo goed gemiddeld 0.5 in het uur zijn natuurlijk. Dus zonder cijfers kunnen we niets zeggen over die kans alleen gebaseerd op het aantal planeten.

Iets zegt mij dat de ontwikkelaar zelf het sommetje ook niet helemaal goed heeft gemaakt. getuige zijn reactie.
Je hebt gelijk dat alleen het aantal planeten zelf niets zegt, maar logischiserwijs is er met 17*1018 verschillende planten de kans dat je elkaar tegen komt klein, laat staan dat dit binnen 24 uur gebeurd (ligt er ook weer aan hoe gefragmenteerd spelers hun beginlocatie toegewezen krijgen). Maar de kans is er altijd, net als de kans dat ik de staatsloterij vanavond win niet groot is, maar dat er gegarandeerd een aantal prijzen vallen.
Dat er nu twee spelers zijn die elkaar gevonden hebben, zegt echter ook niets over de kans daarop. Iets met een kleine kans kan alsnog op elk moment gebeuren. Als ik nu door de bliksem geraakt zou worden, zou dat ook niet betekenen dat bliksem plotseling blijkbaar veel vaker voorkomt o.i.d.

Pas als speler-ontmoetingen meerdere keren per dag voorkomen, moet er opnieuw gekeken worden naar die inschatting. Maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Zelfs met 200 planeten per dag (hele ruime schatting trouwens) en 10 miljoen spelers, sla je geen deuk in een pakje boter op de schaal van 18 triljoen (18.000.000.000.000.000.000).

Hoe dan ook, het zou leuk zijn als spelers elkaar wel kunnen zien in de gevallen dat ze elkaar vinden. Dat kan leuke verhalen en twitch-momenten opleveren. Hopen dat Hello Games dit wel zo ontwikkeld heeft maar dat het nog een bug bevat die opgelost zal worden.
Houd er wel even rekening mee dat 18 triljoen niet overal 18 triljoen is. Ik weet niet of de ontwikkelaar amerikaans is, maar als dat zo is en hij heeft het over trillion dan is de kans dat dit short scale is aanzienlijk. En dan zijn 2 miljard unieke, bezochte planeten per dag behoorlijk veel in verhouding. Namelijk 1: 9.000. Das wel even andere koek dan de 1:9.000.000.000 die je met de long scale triljoen (en dus de wiskundig meest logische schaal) zou hebben.

Uiteraard heb je wel gelijk dat als een kans heel klein is het natuurlijk nog altijd at random kan gebeuren in de eerste halve seconde. Betekent dan ook niet direct dat de kans groter is inderdaad. Daarom heb ik zo het idee dat ze de statistieken niet helemaal goed hebben gedaan aangezien dit helemaal niet zo verbazingwekkend is. Dit is nou echt heel toevallig.
Het is echt 18 triljoen; in het Engels quintillion, dus een 18 met 18 nullen :)

Maar we weten niet hoe de spreiding van spawn points is, oftewel waar spelers in het universum beginnen. Dat kan een belangrijke factor zijn in de kans op ontmoetingen en het tegenkomen van andermans ontdekkingen.

Op dit moment is het nog niet echt te zeggen; een steekproef van één zegt gewoon te weinig en de ontwikkelaar heeft nog geen duidelijkheid verschaft.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 10 augustus 2016 19:38]

klopt inderdaad om precies te zijn: 18,446,744,073,709,551,616.
The cool thing is that every planet has a single number, a random seed, that defines everything about that planet. A single random seed generates every blade of grass, tree, flower, creature. So as the developer I can note down the planet seed, and then just go back there any time I want. We demoed this at Gamescom, just jumping round the universe to different planets. There are no load times, because nothing needs to load, as the planets are entirely computer-generated.

Really this seed defines how many planets you can discover before things start to go a bit crazy and undefined. For us we choose a big number. We’re working to a 64-bit system, which is 2 to the power of 64… or 18,446,744,073,709,551,616 possible planets. Even if a planet is discovered every second, it’ll take 585 billion years to find them all!
Volgens mij zijn we het er allemaal wel over eens dat een steekproef van 1 niets zegt voor de kans. Eigenlijk zegt het alleen dat de volgende encounter naar alle waarschijnlijkheid (en vooral zonder inmenging van de spelers zelf door actief coordinaten te delen) nog wel even op zich laat wachten.
Dan zie je aliens die door een andere speler een naam hebben gekregen.
Als je niet geeft om planeten met namen als Big Buttistan, of wezens die SUCKMAHBALLS noemen, nee, geen invloed op je ervaring.
pseudo random, dus op basis van een formule met de waardes ingevuld en iedereen hetzelfde antwoord krijgt maar alle mogelijke antwoorden niet mee krijgt.
Hoe dan ook, in welke mate multiplayer in de game zit is momenteel onduidelijk. Op NeoGAF heeft iemand de packets vanuit zijn PS4 bekeken en hij zag daar geen corresponderend verkeer aangaande lokatie van de speler, en de spelwereld valt stil zodra je pauseert.
"I packet captured my PS4. When the servers are online, no player movement data is sent to servers, either in space or planet side. It simply doesn't transmit where you are, or any world sharing information.

It does transmit your Discovers, and a diary of planets you have visited. I imagine that is for the Easter eggs.

Also, if you press 'OPTIONS' it pauses the entire game world, including AI (watch creatures and ships stop) and *time*. Planets stop moving and time stops passing when in OPTIONS. This is *not* a multiplayer game."
Sean Murray heeft zelf dit getweet vandaag:
"Two players finding each other on a stream in the first day - that has blown my mind. We added a 'scan for other players' in the Galactic Map to try to encourage this happening. We wanted it to happen - but the first day? We want people to be aware they are in a shared universe. We added online features, and some Easter Eggs to create cool moments. We hope to see those happening... but too many of you are playing right now. More than we could have predicted. It is a testament to how amazing our network coders are that Discoveries are still working at all."
Zoals ik het zie is een van de onderstaande zaken aan de hand:

- NMS zal nooit 'realtime' multiplayer krijgen
- NMS heeft multiplayerfeatures maar zijn momenteel disabled
- NMS heeft een vorm van multiplayer / interactie maar deze is nog niet gevonden
- NMS krijgt een vorm van multiplayer / interactie via een update

In de interviews van Sean (door de jaren heen) lijkt hij voornamelijk te hinten naar een Journey of Dark Souls achtig concept; dat je dus soms een andere speler kan 'zien' (hoe weten we niet); of dat andere spelers mogelijk als een soort ghost te zien zijn (hoe weten we niet); of dat andere spelers bijvoorbeeld berichten kunnen achterlaten (hoe weten we niet).

Oftewel, we weten het niet. Hopelijk komt men snel met duidelijkheid.
Ik vind dit toch wel een opmerkelijke reactie: " It is a testament to how amazing our network coders are that Discoveries are still working at all."

Ik begrijp dat het een klein team is, maar dat je publiekelijk toegeeft dat je verbaasd bent dat bepaalde functies uberhaupt nog werken puur omdat je veel meer spelers krijgt dan je verwacht lijkt me niet bepaald goed nieuws. Mijn eerste gedachte is dan ook: "wat draait er nog meer waarvan verwacht kan worden dat het uit gaat vallen zodra het druk wordt, al helemaal met de pc release?"
Ja, goede argumenten. Zoals UnanyMoose hieronder ook reageerde zal het mij niet verbazen als bepaalde features even doorgeschoven/uitgesteld zijn omdat men eerst de launch van de game wil 'overleven'. Laat niet weg dat duidelijkheid wenselijk is.
- NMS zal nooit 'realtime' multiplayer krijgen
- NMS heeft multiplayerfeatures maar zijn momenteel disabled
- NMS heeft een vorm van multiplayer / interactie maar deze is nog niet gevonden
- NMS krijgt een vorm van multiplayer / interactie via een update
Ik denk ook dat de multiplayer op dit moment inderdaad grotendeels 'uit' staat, om de drukte aan te kunnen. Het kan ook goed zijn dat de fysieke multiplayer ervaring simpelweg nog niet af is, en pas met een update na de release drukte een keer uit komt.

Maar ik verwacht daarbij ook niet dat het kunnen zien van een andere speler ook betekend dat je hun interactie met hun wereld kunt zien (resource gathering en tunnels graven, destruction enzo). Sean benadrukt elke kans die hij krijgt tenslotte dat het geen multiplayer spel is.
Maw... liegebeesten.
Hier was ik eigenlijk al bang voor. In een spel waar het hele universum 'random' wordt gegenereerd en misschien wel oneindig groot is kan je niet verwachten dat al die informatie (planeten, wezens etc.) op servers wordt opgeslagen en dus bereikbaar is voor iedereen. Zelfs de oppervlakten, gebergten en landschappen worden op het moment gegenereerd wanneer je daar aankomt. Dus geen multiplayer als in co-op door de ruimte vliegen. Kan me voorstellen dat het trading systeem wel multiplayer is, maar medespelers tegenkomen zit er niet in lijkt me.

Dus lekker in je eentje de werelden verkennen met NPC's en AI.

[Reactie gewijzigd door Greyish op 10 augustus 2016 13:00]

De planeten zijn voor iedereen hetzelfde, maar worden lokaal gegenereerd op de console/PC. Je moet het zien als een ingredientenlijst waar je een cake mee kunt bakken. Iedere locatie heeft zijn eigen ingredienten, en je console/PC bakt vervolgens de cake. Die cake is voor iedereen gelijk. Dat zie je ook in het filmpje uit het artikel, aangezien de omgeving en de gebouwen exact hetzelfde zijn.
Het universum wordt niet random gegenereerd, maar procedureel. En aangezien dat bij iedereen op dezelfde manier gebeurt ligt het dus al volledig op voorhand vast, inclusief het landschap..
In een spel waar het hele universum 'random' wordt gegenereerd en misschien wel oneindig groot is kan je niet verwachten dat al die informatie (planeten, wezens etc.) op servers wordt opgeslagen en dus bereikbaar is voor iedereen. Zelfs de oppervlakten, gebergten en landschappen worden op het moment gegenereerd wanneer je daar aankomt.
Dus wel, als je een planeet opnieuw bezoekt (of een andere speler een planeet die eerder is ontdekt) dan is deze exact zo als deze was bij de eerste ontdekking.
De ontwikkelaars hebben aangegeven dat wanneer je extreme aanpassingen maakt... zoals het vernietigen van een space-station of een halve planeet opblaast dat dit wel wordt ge-upload naar de server zodat mensen die "online" spelen deze veranderingen ook kunnen zien.

Verder heb je gelijk, alles wordt client side gegenereerd. Alle clients genereren echter hetzelfde universum omdat ze dezelfde seeds gebruiken.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 10 augustus 2016 13:49]

Weet je dat net zo zeker als dat de makers van het spel zeker wisten dat je elkaar kon zien? Of is het gewoon een gok?
Wie zegt dat het niet zo is dat je elkaar ziet? Naar het schijnt speelde 1 van deze 2 spelers in offline modus, dan zou het logisch zijn dat je elkaar niet ziet.
Het is al bevestigd dat ze niet offline waren. Ze hebben zelfs opnieuw ingelogd om te controleren of dat het "probleem" verhielp (zie hier op Reddit). Bovendien is ondertussen ook duidelijk geworden dat je het spel kan pauzeren. Werkelijk het hele spel staat dan stil. De tijd, de dieren, alles. Dat is niet mogelijk als het multiplayer zou zijn.

Ook schijnt er al iemand het dataverkeer tussen het spel en de server te hebben onderzocht en er is geen activiteit tijdens het spelen zelf. De locatie van de spelers is dus niet realtime online bekend.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 10 augustus 2016 14:16]

Prima, dan is dat niet zoals ze hebben aangegeven. Kan me niet voorstellen dat ze hier bewust over zouden liegen, denk eerder een bug/launchday probleem (niet om het goed te praten).

Het is overigens geen multiplayer game, het is een online game.
Weet je dat net zo zeker als dat de makers van het spel zeker wisten dat je elkaar kon zien? Of is het gewoon een gok?
Als je de informatie van Sean zelf leest wordt duidelijk dat de multi-player functies A. Nog niet voltooid zijn en B. Nog op disabled staat sinds de launch vanwege de enorme drukte (en ongetwijfeld om de dev's wat meer tijd te geven).

Dus dan is het niet zo wonderlijk dat ze niks van elkaar zagen.

Het is echter ook vanaf begin af aan duidelijk geweest dat het geen real time multi-player wordt. Je ziet alleen (soms) tekenen dat andere mensen er al eens geweest zijn, zoals "ghosts" van spelers en grote veranderingen die je aanbrengt aan een planeet. Echter, deze functies staan nu dus nog uit.

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 11 augustus 2016 09:37]

Heb je een bron om die beweringen te ondersteunen? Want Sean zegt zelf niet zo heel veel over het spel. Ik ben dus erg benieuwd hoe jij aan deze informatie komt.
Nu roept dit de vraag op: is het eigenlijk wel een multiplayer game? Zit er een multiplayer backend achter?
een van de twee spelers was niet online blijkbaar.. althans volgens reddit. Deze streamde dus singleplayer offline gameplay via twitch.

[Reactie gewijzigd door spartacusNLD op 10 augustus 2016 12:48]

Zoals in de onderstaande link te lezen is hebben de spelers van alles geprobeerd:
- Opnieuw tegelijk inloggen
- Allebei online spelen
- Allebei PS Plus
- Zelfde ingame tijd op de planeet

Lijkt er dus op dat het multiplayer gedeelte van de game niet heel veel voorstelt.

https://www.reddit.com/r/..._player_seriously/d6awyov
Blijkbaar niet; beetje valse hoop. Het is dus een online wereld maar een singleplayer omgeving?
Van valse hoop is hier geen sprake. De ontwikkelaar heeft continu geroepen dat No Man's Sky een solo-ervaring is met wat gedeelde elementen. Met name het feit dat je andermans ontdekkingen tegen kunt komen is gedeeld. Maar samen spelen, co-op, pvp enz is altijd stellig ontkend. Het is geen MMO, en het doel is niet om elkaar te vinden of dingen samen te doen. Voor wie dat wil zijn er andere games. Hello Games heeft vanaf het begin vrij duidelijk aangegeven wat No Man's Sky is en wat het niet is, maar sommige gamers zijn daar een beetje mee op de loop gegaan helaas.

Het gaat om een solitaire verkenningsreis, waarbij handel en gevechten puur met NPC's gebeurt, je je schip, ruimtepak en wapens upgradet, en je moet overleven in allerlei omstandigheden zoals hitte, kou, straling en giftige atmosferen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 10 augustus 2016 13:46]

Van valse hoop is hier geen sprake. De ontwikkelaar heeft continu geroepen dat No Man's Sky een solo-ervaring is met wat gedeelde elementen.
Onwaar.
Interviewer: It is such a bold idea. I mean, you guys are literally building your own, like, massively multiplayer world.
Sean Murray: That's right.

Sean Murray: The only way for you to know what you look like is for somebody else to, you know, to see you.

Interviewer: Can you run into other people, other players, on the game?
Sean Murray: Yes, but the chances of that are incredibly rare.

Interviewer: How much interaction is there with other people playing No Man's Sky?
Sean Murray: Those were AI, those wingmen, but you could encounter other players. The reality is, the likelihood of that is tiny, basically.

Interviewer: Will you be able to play with your friends?
Sean Murray: Yeah.
Dit komt uit vier verschillende interviews. De onwaarheden (in vet aangegeven) geven daadwerkelijk valse hoop over het product dat er nu is.

Ook blijkt dat het helemaal niet zo onwaarschijnlijk is dat spelers elkaar kunnen ontmoeten. Als dat al op de eerste dag al lukt, dan klopt die (herhaaldelijk gegeven) uitspraak ook niet.

Tenzij de gesuggereerde functies nog toegevoegd gaan worden denk ik dat hier gesproken kan worden van het scheppen van verkeerde verwachtingen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 augustus 2016 14:19]

We weten nog niet of je elkaar kunt ontmoeten. We hebben één voorbeeld, en daarbij is het niet gelukt om elkaar te zien. Ik ben niet bereid om dan direct te spreken van valse hoop of misleiding. Een steekproef met één geval zegt statistisch gezien nagenoeg niets. Eerst bevestiging van hoe het precies zit. Het zou 'm prima kunnen zitten in overbelasting van het servernetwerk, zoals de ontwikkelaar suggereert op Twitter.

Sean's eerste antwoord uit je citaat, "That's right" op de vraag over een "massively multiplayer world" is wel wat misleidend, maar hij heeft later vele malen herhaald dat er geen multiplayer-game of MMO verwacht moest worden. Hier bijvoorbeeld een bron van twee jaar geleden.

Evengoed is dit wel iets tegenstrijdige berichtgeving van ze, dus bedankt voor het corrigeren. Maar ik ga pas mee in je oordeel als er officiële bevestiging is van hoe het nu precies zit, wat betreft het kunnen zien van andere spelers.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 10 augustus 2016 19:45]

Nog even een late reactie, ter correctie, omdat er inmiddels meer duidelijk is geworden: de beelden en informatie over de game hebben toch een stuk meer valse indruk gemaakt dan ik doorhad. De grote lijnen zijn altijd wel correct omschreven en zitten ook in de game, maar qua complexiteit lijkt het spel enorm te zijn ingekapseld in de laatste maanden. Het craften en verzamelen van materialen, de volheid en diversiteit van de planeten, de planetaire physics, de samenwerkende eco-systemen en andere aspecten: allemaal enorm versimpeld ten opzichte van vroegere beelden en info. Er zijn geen grootschalige ruimtegevechten, de factions in de game hebben weinig tot geen diepgang, ze vechten niet tegen elkaar, ze hebben geen effect op het spelverloop, enz, terwijl dit allemaal wel besproken en getoond was.

Er is een uitgebreid Reddit-topic hierover.

Het punt over het wel of niet kunnen ontmoeten van andere spelers is maar een detail, maar inmiddels is bekend dat er dus veel meer is afgezwakt in aanloop naar de release. Ik neem aan dat dit is gedaan vanwege tijdgebrek of gebrek aan rekenkracht op de PS4, maar er is geen reden bekend. Game-ontwikkeling is een lastig ding en zaken kunnen veranderen, maar dit is wel teleurstellend. Hopelijk kunnen patches het spel verder afmaken.
De ontwikkelaar heeft òòk gezegd dat je elkaar wel zou kunnen tegenkomen, maar dat de kans héél klein was. Wat dus een leugen blijkt te zijn..
Waarschijnlijk is de kans op een toevallige ontmoeting heel klein, maar is er schijnbaar een mogelijkheid om gezamenlijk naar een afgesproken punt/plaats/planeet te gaan.
Niet per se. Als er nu 0.00001% kans is dat je vandaag de loterij wint kun je hem wel degelijk winnen.

Maar ze zijn wel jokkebrokken, zo lijkt het, over dat je elkaar dan ook zou kunnen zien; dat blijkt dus van niet :)
dubbel

[Reactie gewijzigd door xzaz op 10 augustus 2016 15:54]

De developer zegt toch duidelijk dat het geen multiplayer game is? Je zit in een gedeeld universum, en ze gaan er waarschijnlijk wel wat multiplayer features aan toevoegen in de toekomst.

Waarschijnlijk zijn er verschillende servers/instances waarin wel wat direct gedeelde informatie zit, maar zoals de developer meermaals heeft gezegt is het geen multiplayer game.
De ontwikkelaar heeft gezegd dat je andere spelers zou kunnen zien. Het was onwaarschijnlijk dat je iemand tegen kwam, maar het zou kunnen. Dat het in de basis geen multiplayer spel is, doet niet ter zake.
De Steam store en de PS4 store geven beide aan dat dit een singleplayer only game is. Dus ik denk dat de uitleg van "de kans is extreem klein om iemand tegen te komen" eerder was om de hype van het spel niet te doen minderen.

Het benoemen van planeten is op zich geen multiplayer element. Pas vanaf wanneer spelers in dezelfde online wereld kunnen ontmoeten spreken we volgens mij over een multiplayer game. Om nu op twitter te gaan roepen dat dit spel helemaal geen multiplayer is en dat spelers hier niet naar op zoek moeten gaan is imo een beetje zoals een politieker die veel beloftes geeft, maar maar 1/10 ervan zal waarmaken.

Moest dit wel mogelijk zijn dan had dit spel wel het label multiplayer gekregen. Triestig dat het zo ver is moeten komen met "hypen".

[Reactie gewijzigd door NoScopie op 10 augustus 2016 13:13]

Dat het nu zo op de Store staat kan goed zijn, maar aangezien die dingen digitaal zijn kan je ze wijzigen zonder iemand er iets van merkt, releasen en dan verwijzen naar die tekst in de stores. Het is wel wat minder makkelijk met de doosjes natuurlijk.
Ja precies, dat is net wat ik bedoel. Op voorhand zo vaak zeggen dat dit een multiplayer mmo is waar spelers elkaar kunnen ontmoeten en op dag van de launch zelf zeggen "No man's sky is not a multiplayer game" slaat helemaal nergens op.

Ok dan zegt iedereen "Pre order het spel dan niet?", maar dit is gewoon de speler misleiden en beliegen met valse reclame.
Ik heb de hele hype rond "No Man's Sky" niet zo gevolgd, maar kan ik het nu samenvatten als een "poor man's version" van 'Elite Dangerous' of 'Star Citizen'?

Er zit ook exploration in Elite Dangerous kan je ook op planeten landen en craften.

Wat betreft de hype en/of misleiding, volgens mij heeft de ontwikkelaar meerdere malen aangegeven wat voor game het zou worden. Jammer dat het publiek het bombadeert tot iets dat het niet eens wil zijn.
Totaal ander soort spel. Het universum wordt wel op vergelijkbare (procedurele) wijze gegenereerd als in de Elite-spellen, en je kunt rondvliegen, maar daar houden de overeenkomsten op. Bij No Man's Sky draait de player economy om voorwerpen (resources!) vinden en je schip functionerend te houden zodat je kunt rondvliegen en ontdekken. Dat is allemaal veel meer low-level dan bij Elite & co waar je hooguit genoeg hyperspace fuel moet hebben en verder alleen maar bezig hoeft te houden met handel, combat en missies. Je krijgt bij Elite ook geen bijzondere rewards voor ontdekken van iets nieuws, buiten dat jij er kunt gaan zitten cq gebruik van kunt maken. Welke op lange termijn leuker is... goede vraag. Ik zit vooral op Star Citizen te wachten, maar mogelijk dat ik het wachten opgeef en me even hierin verdiep.
Als je als eerste een planeet ontdekte in Elite Dangerous, kwam jouw naam erbij te staan als ontdekker en kreeg je bonus credits. Je mocht de planeet echter geen naam geven. Dit is bij een bepaalde patch wel stopgezet.

De economie wordt daarin tegen door de ontwikkelaar bepaald, dus dat is echt iets waar de games in verschillen.

In Elite Dangerous kan je elkaar wel makkelijk tegenkomen, dat is ook weer een ander verschil.

Ik weet het nog niet. Zeker niet met die prijs die No Man's Sky heeft.
In dit geval is het niet echt iets wat "verzonnen" is door het publiek. Het klopt idd dat er al heel vroeg is aangegeven dat de kans erg klein is dat je iemand tegen komt dus je moet niet uitgaan van een multiplayer ervaring. De reden waarom die werd gegeven is echter dat de game zo gigantisch groot is. Dat is een hele andere reden dan het onzichtbaar zijn voor andere spelers wat denk ik best wel een hele grote teleurstelling is als ik eerlijk mag zijn.
Hilarisch.


Dus nu al is al duidelijk dat de devs op twee punten gelogen niet helemaal de waarheid hebben verteld.

Elkaar binnen een paar uur op dezelfde planeet ontmoeten, terwijl er triljoenen planeten zouden moeten zijn.... statistisch zéér onwaarschijnlijk.

En dan ook nog eens blunderen, omdat ze dit waarschijnlijk niet voorzien hadden, en dus zich hadden kunnen verschuilen achter het "dit universum is gewoon zó groot, dat je niemand tegenkomt, maar het kán theoretisch wel...".

En dan snel een tweet eruit als damage control...

"You effectively see their suit, actually," said Murray. "So you won't know what's inside. It still won't answer for people whether you are an alien or whether you are a human or what you look like."
Niet dus....
Ik wou het precies uitrekenen, maar de getallen zijn zo groot dat Wolframalpha time out zonder een betaald account. Hoe dan ook, er is een concept genaamd het birthday paradox, wat erover gaat dat als je 23 mensen in een kamer hebt, dat er een 50% kans is dat twee mensen dezelfde verjaardag hebben. Klinkt super onintuïtief, maar klopt toch.

Nu, trek dat door dat je in No Man's Sky kunt zien wie een planeet heeft ontdenkt en dat iedereen op ongeveer dezelfde afstand van het centrum is gespawned, en je kunt het aantal planeten volgens mij rustig terug brengen van 18,446,744,073,709,551,616 naar rond de 18 x 10^6 a 18 x 10^9. Nu, als iemand dus meer wiskundig is als ik en dus het birthday paradox weet toe te passen waar 'number of days in a year' dus de voorgaande twee getallen zijn en 'number of people' met een paar realistische aantallen (ik begon zelf eerst met 100.000). Ik vermoed dat de kansen een stuk hoger uitkomen dan je zou verwachten.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 10 augustus 2016 14:37]

Stel dat eenieder vanaf een willekeurig, niet overlappend punt begint en naar een willekeurige planeet gaat als zijn eerste "zet". Bij 1 miljard planeten en 100.000 spelers is de kans dat twee spelers dan op dezelfde planeet uitkomen meer dan 99%. Bij 1 biljoen planeten (1000 keer meer) is de kans maar 5%, wat ontmoetingen nog steeds goed mogelijk maakt na meerdere reizen (zeker als de spelers elkaar op proberen te zoeken, en zeker als de tijden van de bezoekjes anders mogen zijn). Bij een biljard planeten wordt de kans echter wel héél klein.

Bron: Een benadering voor de birthday paradox is 1-e-a*(a-1)/(2*p), met a het aantal astronauten en p het aantal planeten. De klassieke paradox heeft a = 23 en p = 365, waarbij de kans op 50% uitkomt.

Nu kun je in NMS niet beginnen door echt iedere willekeurige planeet onmiddellijk aan te doen natuurlijk. Als het universum groot genoeg is en de spelers ver genoeg (lang genoeg) uit elkaar liggen kun je de kans dat ze elkaar tegenkomen nog steeds minimaliseren, al worden intergalactische reizen dan wel erg saai. Maar bij een voldoende grote player base is het nog steeds vrij eenvoudig. Alleen je maatje opzoeken (dus een specifieke speler in plaats van twee willekeurige), dat zal lastiger zijn.

Edit: in onze schaal is het nog altijd miljoen, miljard, biljoen, biljard en dan pas triljoen, triljard. :P

[Reactie gewijzigd door MneoreJ op 10 augustus 2016 13:54]

Geweldig! Ik had moeten doorlezen toen ik op Wikipedia keek om een manier te hebben om het 'met de hand' te berekenen (alleen 'Calculating the probability' gelezen, het hele kopje 'Approximations' niet opgemerkt). Maar goed, de vraag is I guess vooral of ze dus spelers allemaal ongeveer even ver van het centrum hebben geplaatst. Ik vermoed van wel, gezien het 'doel' lijkt te zijn om naar het centrum te gaan en het dus wel heel saai zou zijn als dat voor de ene super makkelijk is en voor de andere onmogelijk, want in dat geval lijkt 1 biljoen startplaneten best reeel. Als je dan een paar planeten bezoekt, laten we zeggen een stuk of 10 gemiddeld, (en op iedere laat je dus je naam achter automatisch) dan heb je het effectief al over 100 miljoen 'maar'.

Ook wel leuk, om een 50% kans te hebben dat twee mensen op exact dezelfde planeet te beginnen uitgaande van een volledig willekeurige beginplaneet heb je toch wel even 5.000.000.000 spelers nodig. Dus ja, ik denk dat dat wel duidelijk maakt dat het zeker niet willekeurig is waar je begint. Wat vreselijk om met die benaderingen te spelen :+ .
Iedereen begint in hetzelfde Galaxy, waar natuurlijk geen triljoenen planeten inzitten, dus dan is het al ietsje makkelijker om elkaar op te zoeken.
Misschien heb je gelijk, maar ik dacht dat iedereen random aan de rand van het enorme universum zou beginnen. Dit is in ieder geval een tijdje geleden zo gezegd door de devs. Kan zijn dat dit veranderd is in de loop van de tijd.
Volgens wikipedia zitten in 1 galaxy (sterrenstelsel/melkwegstelsel) tussen de 109 en de 1014 sterren, dus het klopt dat iedereen in hetzelfde melkwegstelsel begint, maar dat is ook meteen die 1.8x1012 zonnestelsels die er in het spel zitten.

[Reactie gewijzigd door Bornhald op 11 augustus 2016 17:45]

Weer lekker kort door de bocht om de aanname te doen dat het hier leugens betreft.

De kans is enorm klein, echter is de kans er wel, dat is nou statistiek :)

Zoals ook aangegeven was een van de spelers niet aangemeld op PSN, allicht heeft het hieraan gelegen, misschien waren de servers overbelast door de overweldigende interesse of zit er gewoon een bug in de game. Uiteraard sluit ik de optie van een onwaarheid niet geheel uit.
Er kunnen gerust 18 triljoen planeten zijn maar oorzaak ligt misschien eerder bij de original spawn points. Als die niet ver van elkaar liggen is de kans namelijk veel groter dat je in de beginfase van het spel elkaar tegenkomt.
Snap sowieso de hype niet rond deze game. Na 2 uurtjes ben je het beu, aangezien het gewoon rinse en repeat is. Als je echt graag wilt exploren kan je beter even wachten op Star Citizen, zit toch wat meer diepgang in.
Misschien vinden mensen dat juist vet, niet iedereen wilt alleen maar call of duty en gta spelen.
Er word altijd naar gta en cod gegrepen in deze discussies, maar dat vind ik niet nodig...

Persoonlijk snap ik ook niet wat er leuk is aan deze game, maar ik snap wel wat er leuk is aan minecraft; daar kan je echt je fantasie de vrije loop laten gaan omdat je effectief "eindeloos" andere zaken kan bouwen.

In no man's sky kan je ook "eindeloos" rondvliegen, resources verzamelen, dingen bouwen en dingen ontdekken, maar dat is een volledig ander en mijns inziens beperkter niveau van "eindeloos".
Sean's 'boodschap' hieromtrent vond ik vrij goed:
https://pbs.twimg.com/media/CpYlhHxUEAExxd9.jpg

Oftewel, de game zal zeker niet voor iedereen weggelegd zijn.
Bedankt voor het delen!
de game vergelijken met minecraft is als appels met dieren vergelijken. Bij minecraft bouw je dingen en bij no mans sky ga je planeten ontdekken. Het draait om het idee dat je dingen gaat ontdekken waar van niemand weet wat je kan verwachten. Zulke games zijn nou een maal niet voor iedereen gemaakt.
Maar wat voor dingen zijn dat zoal? Want uitgaande van de gameplay filmpjes die ik tot nu toe heb gezien zijn het basically steeds dezelfde planeten met een ander kleurenschema.. misschien ben ik overly negatief maar het lijkt me erg saai :)
Bijzondere aliens vinden of speciale plekken ontdekken zoals grotten, dat soort dingetjes. Maar je moet wel van exploren houden anders is deze game niks voor jou.
Nouja, ik ben dol op exploren (in real life). Maar in computerspellen vind ik dat tricky, want het gebeurt niet zo vaak dat spellen net zo 'rijk' aanvoelen als de echte wereld. Daarom ben ik een beetje bang voor een teveel aan herhaling in deze game. Want alle screenshots en video's die ik tot nu toe heb gezien lijken zo erg op elkaar!

Maar ieder z'n ding natuurlijk :) Ik vind het sowieso te duur, dus ga hem maar niet kopen.
Wellicht, daar zal ik nooit over oordelen. Ik snap ook wel dat NMS leuk is, maar op de lange termijn is het denk ik de 60 euro niet waard. Zeker niet als je kijkt naar de hoeveelheid content die je daadwerkelijk krijgt. Ik ben benieuwd naar de gemiddelde totale speelduur van spelers over een maandje of 2.
Ik denk persoonlijk ook dat de game heel erg gehyped is. De laatste paar weken is dit alleen maar geconfirmed.

Ten eerste zijn de developers erg vaag aan het doen over de features in de game, van wat wel en wat niet kan. Toen enkele weken geleden de gameplay video leakte werd deze binnen no-time verwijderd van YouTube. Ook gaf de developer aan dat mensen deze video niet moeten kijken omdat het de gameplay ervaring niet ten goede doet. Ik heb veel gehoord, maar ik heb nog nooit een ontwikkelaar zo horen zwetsen. Ik snap best dat er bepaalde dingen verborgen willen blijven, maar om te zeggen dat mensen die video niet moeten kijken gaat wel heel erg ver (en waar we waarschijnlijk pas achter komen wanneer mensen de game hebben gekocht waarom we dit niet mochten kijken). Waarschijnlijk dat de ontwikkelaar bang is dat mensen misschien toch realiseren of de game wel voor hun is gemaakt. Als ik kijk naar Starbound dan is daar veel te doen, maar ik wil wedden dat No Man's Sky lang niet zoveel content heeft. Het spel ziet er verder prachtig uit, maar van de content weten we dat het niet extreem is.

Ik ben ook benieuwd wat de meesten hier van hebben te zeggen, dat het mogelijk is dat je elkaar niet kan zien. Nu is het ineens "geen multiplayer spel" meer. Je kan wel mensen vinden maar dit is zo zeldzaam /sarcasm. We weten dat je niet echt met vrienden kan spelen omdat het universum zo groot is, maar als het nu ook nog blijkt dat het mogelijk is dat je andere mensen niet kan zien is wel heel erg vreemd.

En wat mij het meest ergert zijn de reacties van de ontwikkelaars/uitgevers. Ze zeggen niet van de functies zitten er wel of niet in, of dat je ook nog kan instances in een gebied, nee ze geven nogmaals duidelijk aan dat het geen multiplayer spel is 8)7 .

Het spel lijkt me zeker wel tof, maar het is naar mijn weten zeker geen ¤60,- waard. Voor een "beetje" exploreren, traden (waarvan we weinig hebben gezien en wat waarschijnlijk alleen met NPC's kan) en van planeet naar planeet vliegen is het teveel. Helaas zitten features zoals PVP multiplayer, city building, ship battles en een beschaving bouwen er niet in.

Als ik het spel kan kopen voor ¤20,- zou ik het doen, maar ik snap natuurlijk ook dat er veel tijd in heeft gezeten om het spel te ontwikkelen. Dus ik hoop in ieder geval dat de mensen die het spel hebben gekocht er veel plezier in hebben! :). Ik ben benieuwd wat de reviews zullen zijn over enkele weken, en of No Man's Sky de ervaring geeft die ze hadden gehoopt dat het zou geven.
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
Arstechnica had er ook een stuk over:

http://arstechnica.com/ga...ring-past-disappointment/

[Reactie gewijzigd door XGmode op 10 augustus 2016 15:49]

Leuke review! Daar komen veel dingen naar voren waarvan ik al had gedacht dat het zo zou uitpakken. Vanavond maar is verder lezen. En de komende dagen op andere websites ook maar gaan lezen wat deze van No Man's Sky vinden.

En wat de persoon tussen de comments zegt: No Man's Sky is a mile wide and an inch deep. Personally, I would rather explore a one mile stretch of the Great Barrier Reef than circumnavigate Australia wading in the shallows next to shore.
Prima als je het niks vind, kan me juist heel goed voorstellen dat dit heel erg relaxed kan zijn om te spelen. Ieder zijn eigen mening toch?

En Star Citizen, hoelang moeten we dan nog wachten?
Ik denk dat als je ongeveer 3 maandjes geduld hebt, je al een heel eind bent. Het is overigens al gewoon speelbaar en er zijn veel mensen die het leuk vinden, waaronder ik. :)
Het is nog steeds in Alpha toch? Dan lijkt het me sterk dat de game over 3 maanden "af" is. Ik geloof dat het speelbaar is hoor, maar als het een Alpha is vind er geen server wipe meer plaats dan?
Nee eind dit jaar komt de Singleplayer, hier word apart aan gewerkt.
De PU (Persistent Universe) komt pas in 2017. Zou niet verbaast zijn als het 2018 word.

Maar dan nog vind ik dat we gewoon geduld moeten hebben en geen recht op ongeduld hebben. Ze zijn er ''pas'' 4 jaar mee bezig.
De schaal van dit spel is zo bizar dat het best wat tijd mag kosten.
1. StarCraft II: Wings of Liberty: 2003-2010 (7 years)
2. L.A. Noire: 2004-2011 (7 years)
3. Spore: 2000-2008 (8 years)
4. Team Fortress 2: 1998-2007 (9 years)
5. Prey: 1995-2006 (11 years)
6. Diablo III: 2001-2012 (11 years)
en last but not least:
7. Duke Nukem Forever: 1996-2011 (15 years)
Wel een extreem voorbeeld overigens.

Het grote verschil met bovenstaande games en Star Citizen is dat bovenstaande games een sponsor/financierder hadden en de game pas aankondigden waarna deze al jaren in ontwikkeling was. Waardoor als je van de game af wist je nog maar een jaar of 2 hoefde te wachten. Star Citizen moet de financiering hebben van de consumenten en dus weten wij van de game af in een vroeg stadium, wat er voor zorgt dat wij helemaal niet gewend zijn om zo lang te moeten wachten op een game.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 10 augustus 2016 14:08]

Exact dit. Je verwacht toch op Tweakers dat mensen dat wel begrijpen, maar helaas. Blijkbaar zijn ook Tweakers nog niet helemaal bekend met een crowdfunding model.
Er vinden zeker server wipes plaats en de game zal nooit af zijn. Het is een gaas (gaming-as-a-service). De SP versie wordt wel echt "af", die komt eind 2016 uit, al weet ik zeker dat het Q2 2017 wordt. Ik zeg alleen dat de game al heel goed speelbaar is binnen nu en 3 maanden (19 Augustus is Gamescom en 9 Oktober is Citizencon), omdat er dan gewoon veel content drops zijn gekomen.

Dus vind je de game interessant dan is mijn suggestie om eind Oktober eens een gokje te wagen of mee te doen aan de vele free-fly weekends waarin je een weekend lang de game gratis kan spelen.
Ik wete niet in hoeverre je iets "opbouwd" maar als er wipes zijn dan zou dat iets zijn wat mij tegen kan staan, ondanks dat het speelbaar is.

Van de free weekends wist ik niet, bedankt, ga het zeker proberen!
"even wachten" op Star Citizen :) Gaat die game ooit nog uitkomen?
Star Citizen is een gaas (Gaming-as-a-service). Ik denk dat we echt een keer moeten afstappen van "uitkomen". Maar als je wilt weten wanneer die fatsoenlijk speelbaar is, dat is over 3 maanden. Dan kan je gewoon fun hebben (nu ook al, maar snap dat voor sommige de feature set te klein is).
Als die game ooit uit komt. Developement van star citizen loopt erg traag en er lijken veel loze beloftes te zijn. Ik ben blij dat ik er niet ingestapt ben met de hype rondom de game. Ik koop het wel wanneer het af is als het me dan nog interesseert.
Als je game development had begrepen, was je al snel tot de conclusie gekomen dat de development helemaal niet lang duurt. Om even je onwetendheid kracht bij te zetten, GTA V was ook 5 jaar in development en is qua features echt een stuk kleiner.
Wat voor Loze beloftes dan als ik vragen mag?
en om typhoon kracht bij te zetten;
1. StarCraft II: Wings of Liberty: 2003-2010 (7 years)
2. L.A. Noire: 2004-2011 (7 years)
3. Spore: 2000-2008 (8 years)
4. Team Fortress 2: 1998-2007 (9 years)
5. Prey: 1995-2006 (11 years)
6. Diablo III: 2001-2012 (11 years)
en last but not least:
7. Duke Nukem Forever: 1996-2011 (15 years)
Wel een extreem voorbeeld overigens.

Het grote verschil met bovenstaande games en Star Citizen is dat bovenstaande games een sponsor/financierder hadden en de game pas aankondigden waarna deze al jaren in ontwikkeling was. Waardoor als je van de game af wist je nog maar een jaar of 2 hoefde te wachten. Star Citizen moet de financiering hebben van de consumenten en dus weten wij van de game af in een vroeg stadium, wat er voor zorgt dat wij helemaal niet gewend zijn om zo lang te moeten wachten op een game.
Wat een onzin.....
Er zijn mensen die een F1 spel geweldig vinden , is dat dan niet eentonig ? Tig keer het zelfde rondje rijden ?
Het is maar net wat je interesse is !
Toch vraag ik me af of deze game lang boeiend zal blijven.. Wat is het nut van een planeet ontdekken waar je niks kunt doen. ik bedoel het geen echte wereld ontdekking en blijft een virtuele game..
Wat is het nut van éénder welk game dan? Enkel misschien diegenen waar je iets uit kan leren zijn "nuttig".
Daar heb je een punt. Echter bij een gemiddelde game zit er actie, een verhaal een doel achter. Dit heeft als doel planeten ontdekken, verder niets
Er is een verhaal, waarin één of andere entiteit je naar het centrum van je melkweg lokt.
Je kan op de planeten en in de ruimte vechten, je kan handelen, je kan nieuwe schepen krijgen, bestaande schepen upgraden,....
Er is vanalles te doen.
Dan ben je niet helemaal op de hoogte.....
Er zitten zeker doelen in het spel.
Als je alleen maar wat op verkenning gaat maak je het voor je zelf wel heel saai....
Je zal grondstoffen moeten innen ,dit weer door verhandelen om uiteindelijk er zelf beter van te worden en je ruimteschip uit te bouwen om dieper in de galaxy te raken.
Daar kom je in contact met intelligenties , maar om die te begrijpen zal je hun taal moeten leren te begrijpen , wat ook weer verrassingen in het spel gaat opleveren.
Overigens kan je door je reis ook overvallen worden door space piraten , wat weer de nodige actie gaat geven , aangezien jij ook over wapens kan beschikken.
Dus hoezo is het alleen maar planeten ontdekken en verder niets ?
Ik heb dit spel en universum nooit gezien, maar vind het om eerlijk te zijn nogal vreemd dat de maker zelf zegt dat het geen multiplayer spel is (voor wat ik hierboven lees), spelers zich desondanks toch druk maken om het feit dat ze elkaar niet kunnen zien, en er blijkbaar toch een infrastructuur voor zorgt dat spelers zich binnen dezelfde wereld kunnen bevinden. Waar is dat dan voor nodig?

Dat plaatje is trouwens ook vreemd. Hebben ze daar last van kristalvorming in de atmosfeer? :P

[Reactie gewijzigd door blorf op 10 augustus 2016 13:24]

Jammer hoor dit, eerst doosjes printen met online erop en dat dan weg halen.. Geef gewoon duidelijkheid, heel eerlijk denk ik dat Sony hierbij teveel vinger in de pap heeft gehad ookal zeggen de devs van niet.

En dan ook nog keihard liegen..
https://www.youtube.com/watch?v=AE0nuW-mQ8A
Het is online, maar geen multiplayer. Dat is waarschijnlijk de reden dat ze het van de doos gehaald hebben.
Wat is dan precies het "online" gedeelte? Gaat dat alleen over de ontdekte planeten en soorten? Maar je kan als speler dus wel andermans planeet "bewonen" zonder elkaar tot last te zijn?
Volgens mij: Normaal gesproken moet je voor online mulitplayer spellen een PSplus acount hebben. Maar omdat Sony gezegd heeft dat NMS geen multiplayer is en dat je daarom geen PSplus account hoeft te hebben, hebben ze het eraf gehaald.
Wauw, dit is echterg
Het was veel vetter geweest als je samen zou kunnen ontdekken of elkaars bases aanvallen. Ik vond dit spel er wel leuk uitzien toen het aangekondigd werd, maar naarmate ik meer van het spel zag verloor ik interesse. Nu hij uit is ga ik de reviews eens lezen en dan laten voor wat het is. 60 euro is trouwens toch veel te veel voor een spel als dit.
Dus je bedoelt gewoon Minecraft maar dan in de ruimte? Origineel...
Wat een loze reactie. Als er basebuilding in zit is het ineens Minecraft?
Swindowmasher z'n reactie ging helemaal niet over basebuilding. |:(
Oke, herfrasering:
Dus als er multiplayer exploration in zit is het ineens Minecraft?
Mijn punt blijft nogal hetzelfde :) als er een bepaalde game mechanic in zit is het volgens jou ineens niet meer origineel? Het segment van games waarin je samen space explored is nog niet echt uitgemolken dacht ik juist :)
Ik had het meer over de nood om elkaars spullen kapot te maken die ondertussen in Minecraft "part of the game" is, wat ik wilde zeggen is dat niet iedereen noodzakelijk op meer games zit te wachten waar je troep kapot schiet.

-> "Het segment van games waarin je samen space explored is nog niet echt uitgemolken dacht ik juist"

Daar heb je een punt, al komen daar natuurlijk heel wat technische moeilijkheden bij kijken, om te starten wordt er heel wat data gegenereerd als je alle changes van miljoenen spelers in triljoenen planeten wil bijhouden.
Ahja, op die manier. Ik speelde minecraft nooit op grote servers dus ik kende dat principe niet :)
En ja true @ technische moeilijkheden, het lijkt me zelf eigenlijk al best leuk als je gewoon coop (of met een man of max. 8 ofzo) door een AI universum kan rondvliegen. Dus niet massive multiplayer maar gewoon gezellig met een vriendengroepje rondtouren :P Dat is technisch vast makkelijker.
Ik zie het niet als Minecraft in de ruimte, maar als jij het zo ziet: Ja.
ik zit echt zwaar te twijfelen of ik de game koop.. het verkennen is leuk (maar geen 60 euro waard)

bouwen / met andere medespelers spelen heeft daarintegen wel mijn interesse.
nu dit dus niet mogelijk blijkt te zijn heb ik zoiets van waarom dan een game kopen. het ontdekken heb je na een paar dagen wel gezien lijkt mij.

daarom wacht ik de reviews ook af en koop hem ooit wel uit de grabbelbak / aanbieding.
(alhoewel het dan puur ontdekken is en 90% van de planeten dan vast al gevonden is)
Goed nieuws ; 90% van de planeten zal eerder niét ontdekt zijn ten tijde dat dit spel in de grabbelton ligt. Met 18 triljoen planeten duurt het zelfs met enkele miljoenen spelers (en dat lijkt me een overschatting gezien de reviews nu) miljarden jaren voordat elke planeet ontdekt is.
dat punt snapte ik. maar als spelers nu al op dezelfde planeten zitten.

dan lijkt het mij dat er een specifieke spawnpoint is.
wat ik begrepen heb is dat je naar het midden "moet".
als zowel het spawnpoint als het eindpunt random is zou er genoeg te ontdekken moeten zijn.

bij een rond sterrenstelsel zou je naar het midden gaan en dichter bij het midden meer gevonden planeten vinden.

vandaar dat het ook de vraag is hoe ziet het sterrenstelsel eruit en waar liggen de spawn en eindpunten? aangezien de hoeken met een vast spawn en eind punt alleen door de echte avonturiers gevonden zullen worden dan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True