Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties
Submitter: RemyWD

No Man's Sky komt niet zoals eerder beloofd in juni uit, maar zal in plaats daarvan op 9 augustus verschijnen. De Europese release volgt een dag later. Reden voor het uitstel is dat het spel nog een beetje 'opgepoetst' moet worden voor het geschikt is voor de release.

Sean Murray, in dienst bij ontwikkelaar Hello Games, maakte het nieuws bekend op het PlayStation Blog. Hij stelt de keuze te hebben gemaakt om No Man's Sky uit te stellen omdat enkele delen van het spel nog niet de gewenste kwaliteit hadden. Verder werden daarbij overigens geen details gegeven, al spreekt Murray over 'belangrijke' delen van de game.

Doordat het spel niet op tijd af is, moet de originele releasedatum van 22 juni worden verschoven. Hello Games heeft gekozen voor 9 augustus als nieuwe datum. De Europese release volgt dan op 10 augustus. No Man's Sky is een game waarbij de speler planeten moet verkennen, grondstoffen moet winnen en gevechten kan aangaan met andere spelers.

No Man's Sky

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Wat ik al aangaf in het PS4 topic;


Dit begint langzaam irritant te worden. Constante delays na delays worden vervelend.

Groot voorbeeld;

The Last Guardian. Wordt waarschijnlijk een goed spel (alles lijkt erop te wijzen), maar na 6 (of was het 8?) in development hell te hebben gezeten wordt het ook wel tijd.

Ook een leuk excuus de laatste tijd is "ja maar dan hoeven we geen DLC te maken, dan zit het in de base game". Echter is dit natuurlijk geen reden. "We hebben een stuk uit de base game gehaald om te verkopen, maar we vertragen hem om het terug erin te doen!"


Delays, DLC, Season passes etc, de game markt lijkt met de jaren luier te worden. En de gamers kopen het toch wel. Mensen staan massaal in de rij om season passes te kopen. Dus de developers gaan er vrolijk mee door, en terecht natuurlijk want ze verdienen toch wel.

We kunnen met z'n allen klagen dat het zo erg is, maar de meerderheid staat toch bij de release wel in de rij.
Vergeet niet dat er destijds moord en brand werd gescheeuwd om een release date destijds, die wordt dan gekozen met de planning van de game. Nou je kan je voorstellen dat het niet makkelijk is voor een game wat nog nooit eerder is gedaan goed in te schatten wanneer het af is en of er nog problemen komen onderweg. Hopelijk is de game mooi opgepoetst tijdens de release.
Volgens mij is het toch echt de bedoeling dat je een planning af geeft die, met redelijke marges, accuraat is. Ook als iets nog nooit eerder gedaan is.

Als je jouw stelling op alle soorten projecten/ontwikkelingen zou toepassen, zou per definitie elk nieuw iets qua doorlooptijd zijn planning niet halen.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat 22 juni > 9 augustus geen redelijke marge is.

[Reactie gewijzigd door max op 28 mei 2016 14:48]

Daaron worden de meeste grote games dus ook uitgesteld. Denk dat het moeilijk in te schatten is of je op tijd alle bugs eruit en een goeie frame rate neer zet.
Vind het belangrijker dat een game volledig werkt en speelbaar is op release dan dat hij maar gerushed wordt om de release date die vaak jaren van tevoren bepaald is te halen.

Veel gamedevelopers zouden wat mij betreft eerder hun games uit moeten stellen.

Ja het is vervelend als je er al een hele tijd op zit te wachten maar ik wacht graag een maand langer dan dat de game niet aan de standaarden van de kopers voldoet.
Ben het helemaal met je eens, niemand heeft wat aan een game met irritante bugs en een slecht presterende frame rate. Snap ook niet dat mensen er nog niet gewend aan zijn dat games worden uitesteld.
Ben echter wel van mening dat games misschien pas later aangekondigd moeten worden. Waarom is het nodig en game 2 jaar van te voren al aan te kondigen. Zie liever dat ze het zoals Bethesda, rockstar of blizzard down wat ze de game al zo goed als af hebben voordat ze hem een datum geven. Het is minder vervelend als een game over een half jaar uit komt dan wanneer ze hem 3 keer uitstellen. Het lijkt mij eerlijk gezegd ook marketing technisch een stuk veiliger. Je hoeft de aandacht geen jaar lang vast te houden en je loopt ook niet het risico dat de game er op release heel anders uitziet (ugh watch dogs)
Opzich vind ik het niet erg als een game 2 jaar van te voren met een teaser word aangekondigd en jaar voor dat de game uitkomt een beetje bekend word en wat gameplay laten zien.

Verschil met de ontwikkelaars die jij noemt is, dat die games al jaren voordat ze zijn aangekondigd al maximaal zijn opgehyped, veel mensen willen gewoon weten waar een studio mee bezig is. Ik denk dat een nieuwe franchis wel een langere hype nodig heeft dan een klein jaartje.
ik zie No man sky meer als een uitermate boeiend indie project.
Niet de game, maar de gedachte er achter en de techniek hoe ze het ( bijna ) voor elkaar hebben.

geen pre-order hier ( maar ik ben dan ook gestopt met ELKE vorm van pre-orderen.. ) wel zal ik het kopen als het uit komt.

het kan ook 2 kanten op gaan met vroegtijdige marketing.
Bf veteraan.. teleurgesteld ( zoals elke BF veteraan )
hardline niet eens meer gekocht.. en dan bij een trailer zoals bf1 denkende, ja jongens.. laat het eerst maar eens zien....
Zie je toch ook bij rct world ,brengen een early acces uit vol met bugs en soepel draaien ho maar.

Ik wacht wel even tot augustus dan is het vaak ook slechter weer dus hebben we een goede reden om ons een paar uurtjes op te sluiten achter de pc !
Battlefield 1 komt dan ook uit dus je hebt genoeg te doen (mits je battlefield leuk vind) wou zelf dit spelen tot bf1 uitkwam maar nu wordt het tijd verdelen tussen 2 games die mijn aandacht hebben. Beetje balen maarja.
Deze game komt begin augustes, bf1 komt eind oktober. Zit bijna ander half maand verschil in.
Right foutje sorry ;)
dat wordt sowieso weer een dure DLC gebaseerd op bf4 :X :X :X :X ergens geef ik het een klein klein kansje ivm ( hopelijk ) de niet aanwezige PIEPPIEP wapens.., maar ach.. EA gaat voor de massa.. het handje boven het hoofd generatie.. ''oh jij bent niet zo goed in hand oog coordinatie ? '' dan zorgen we d'r toch voor dat je als een #@%#$@ ergens toch mensen kunt irriteren zonder enige skill.. welcome to Bf.. ( lukte je in bf2 niet )
Vergeet niet dat een AAA game maken geen makkelijke klus is.. Er worden constant grenzen opgezocht om het meeste uit een machine te halen, er moeten miljoenen regels code geschreven worden, stemmen ingesproken, textures vanuit design etc en management heeft (zoals bij bijna alle IT projecten) nogal een handje om ergens midden in de development, even wat 'kleine' wijzigingen door te voeren, wat voor de code soms een huge impact kan hebben (helemaal als code erg geoptimaliseerd moet worden)

Ben het met je eens dat een deadline een goed ingeschat iets hoort te zijn, maar net als met AAA films (The Lord of the Rings etc) is dat extreem moeilijk en vind persoonlijk dat zulke projecten van tientallen miljoenen ook wel wat 'respect' voor de ontwikkeling mogen krijgen, en daarnaast genoeg tijd om ook echt wat moois op te leveren :)

Liever een flexibele deadline dan een half gebakken eind resultaat

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 28 mei 2016 20:09]

Klinkt wel heel bedrijfsmatig hoe je het omschrijft terwijl je gamestudio's niet als bedrijven mag benaderen vind ik. Het zijn creatieve processen en creativiteit is niet tijdgebonden.

Mij maakt het echt niks uit of een game 3 maanden later uitkomt. Als ze het willen oppoetsen is dat alleen maar goed. Zijn er productiefouten met drukken of het ontwerp, goed oplossen en kloppend in de markt brengen. Heb geduld toch :)
Ik denk dat je daar de game-industrie iets te veel credit geeft.
Op het einde van de rit draait het bij ieder bedrijf om de kwartaalcijfers die de investeerders heel nauwgezet in de gaten zullen houden. Hoe veel ze er aan over zullen houden.
Maw, bij ieder bedrijf, al maken die kleren, gereedschap, muziek of games, it's all about the money ...
Het is niet zozeer credit geven maar meer hoe ik het graag zie. Ik heb Super Mario gespeeld toen het op de 8-bit uitkwam en heb het dus zien groeien tot nu. Mijn mening is echt dat investeerders het juist verpesten omdat die het idee hebben dat het om aandelen gaat zoals Shell en dat het ook nog eens zo werkt zoals Shell. Laten we wel wezen, het gaat hier om een indie game en volgens mij moeten zij zich aan een traditie houden :P

Het is inderdaad wat je zegt: ''It''s all about the money'' en dat werkt simpelweg niet altijd. Technologie en muziek zijn de 2 grootste markten en SFX (ID&T, Q-Dance etc) heeft bewezen dat creatieve markten niet op de aandelenbeurs thuis horen. Zodoende ook de gamewereld vind ik. Ik had het laatst met een vriend van me erover hoe belachelijk veel games er uitkomen. Gewoon zoveel dat je niet meer weet wat je moet spelen en daarbij komt ook nog eens dat alles online is tegenwoordig. Geef mij maar wat meer werkende games zonder al te veel bugs, alle dlc's van tegenwoordig en season passen en ga please wat meer terug naar de roots _/-\o_
Well said.
I steun je mening.
Het zou idd niet om het geld mogen gaan.
Maar ja, De aard van het beestje zeker?
Dank je wel :)
Nee toch, de ziel en zaligheid moet je merken die erin is gestopt. Sommige games stralen het er echt vanaf dat ze geld proberen binnen te harken. De game is dan nog niet eens uit en dan wordt er al begonnen over season passen of dlc's die je later kan kopen 8)7

Denk inderdaad aard van het beestje. Ben je toevallig ook een 90's kind? :)
'86 - mijn gamen begon op monochrome pc's en old school gameboy's.

Een quote die ik nu graag gebruik;

Valve, we used to make games ... now we make money.

Maar zij zijn niet de enigen natuurlijk.
Eh eh, toen was ik nog geen 4 :D Officieel is de 8-bit toen uitgebracht :)

Dat is een vette quote! Ubisoft is ook een oude speler maar ook zij zijn zoo vercommercialiseerd :(

Heb je nog wat van je retro bewaard?
Bij een meerjarig project is het nagenoeg onmogelijk om het einde van het project correct te plannen.
Er is bij No Man's Sky maar 1 Delay geweest en dat is deze.

Oke, Sean zei dat No Man's Sky in 2015 uit zo komen maar dat is nooit geverifieerd. Er ging een gerucht dat het in December 2015 uit zou komen, maar dat is ook nooit geverifieerd.

Verder is dit een concept wat nog geen ander ooit gedaan heeft, ik vind dat ze hun tijd mogen nemen als ze bugs willen oplossen. Maar toch vind ik het jammer want heb mijn PC al bijna helemaal geupgrade, en ik ben 8 dagen vrij net na 22 Juni, dus nu kan ik niet no-lifen :'(
Over de PC versie is niks gezegd. Het gaat over de PS4 release, dus wie weet
Ja ik hoop ook dat de PC versie gewoon de 22e uit komt, dat er problemen zijn op de PS4 (misschien met de FPS oid)

_/-\o_
Op Steam staat ie nog op 22 juni.
Het was sowieso de bedoeling dat deze game alleen voor ps4 uitkwam dus de pc-versie word een beetje verwaarloost in het nieuws. Ik hoop dat dus dat die niet uitgesteld word.
Ze zijn de game gestart als PC game. Pas toen Sony er lucht van kreeg vlak voor hun demonstratie op de VGX awards in 2013 is het een PS4 titel geworden.

Overigens wordt de PC versie gewoon uitgesteld en krijgt deze dezelfde release als de PS4 versie (zie twitter Sean Murray).
Inderdaad misschien een early access?
Ik snap dat het bij NMS anders is, maar het is in de game industry zelf gewoon een probleem aan het worden.
Ik vind het grotendeels onnodig gemekker. Wat is nou precies het probleem? Dat de devs meer tijd nodig hebben om het spel sterk uit de startblokken te kunnen lanceren?

Ik weet dat dit gelijk weer een extreem voorbeeld is, maar nog een Arkham Knight game release zoals op PC is bij mij totaal niet gewenst.

Ik heb liever dat ik 3 maanden langer moet wachten op een game, dan dat ik 3 maanden moet wachten tot het spel eindelijk speelbaar is...

Daarnaast is dit een beslissing dat wij juist moeten toejuichen; ipv geld binnen harken en de buyers maar te laten wachten op een bugfix, eerst de bugfix uitrollen en dan pas in de verkoop.

Ben overigens wel met je eens over DLC, seasonpasses en pre-order bonussen, al wil ik dit niet lui noemen, maar eerder het uitmelken van de consument. Al zijn er wel teams die daadwerkelijk uitbreid DLC uitbrengen ipv uitmelk DLC.
Boiling point is ook zo'n game die gewoon niet speelbaar was. En als je dan een andere versie had dan was er niets aan de hand en was het wel goed speelbaar!
Daarom klaag ik ook gewoon niet meer ik merk het wel als een spel uit is. Al die previews, meningen en noem maar op je schiet er geen donder mee op. Als ik aan het spel zou werken zou ik het waarschijnlijk ook zo goed mogelijk willen afleveren ipv van gehaast om maar te zorgen dat je spel aflevert omdat mensen dat verwachten op dat tijdstip.
Delays hebben weinig met deze tijd te maken, het valt alleen meer op omdat de industrie groter is geworden en het internet het nieuws veel sneller brengt. Vroeger was je afhankelijk van het nieuws vanuit tijdschriften of je gameboer. Datums stonden veel minder vast dan nu het geval is. Zo kon er in je gamemagazine 'mei' staan, maar dat kon dan zomaar september worden, zonder enige uitleg. Dat was een stuk frustrerender dan het nu is.
Oh? Ik heb nog geen enkele season pass gekocht. En de meeste games haal ik nu via dlcompare binnen. Soms met de DLC erbij en dan nog goedkoper dan alles bij elkaar. Die "meerderheid" is een aanname, alhoewel kansrijk.
Wees blij dat ze geen hakfbakken product willen uitbrengen. Er is altijd wat te klagen volgens mij.
Toch leuk al die aannames die je doet. Maar is er ook bewijs voor? DLC is in mijn ogen niets meer als een expension pack in stukjes gedeeld die je per deel kan kopen. En een season pass geeft de mogelijkheid om ze allemaal te krijgen.

Tevens waren er vroeger ook genoeg games die totaal bagger waren en vol met bugs. alleen vroeger konden ze er weinig aan veranderen. Dus testen ze iets langer. Dat is in mijn ogen alles. Daarbij komend zijn games natuurlijk nu veel ingewikkelder als vroeger. Kijk maar naar een paar oude games. Die waren simpel in elkaar gezet als je het vergelijkt met nu.

Nu wil ik niet zeggen dat het niet beter kan. Maar zo slecht als jij het schetst is het ook weer niet. En toch leuk als een groep klagers gezien worden als de hele gaming community.
Ik wil benadrukken dat videogames maken een creatief proces is, en als je in een creatief proces zit is het heel moeilijk om een gevoel te krijgen wanneer het product klaar is. De developers vinden het ook niet leuk dat de release uitgesteld moet worden.

Ik neem release datum altijd met een korreltje zout vanwege die reden, vooral met indie games.

Er zijn gevallen waarbij er niet word uitgesteld terwijl dat nodig is, en dat eindigt vaak hopeloos. Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat die ene batman die zo slecht werd beoordeeld een paar jaar geleden een voorbeeld is.

Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet verwoorden maar ik hoop hiermee mijn punt over te brengen. :)
Als het uitstellen als gevolg heeft dat je met een pareltje la Uncharted 4 voor de dag komt kan je moeilijk klagen. Vergeet ook niet dat ze een bijzonder klein team hebben en met een heel nieuw concept gestart zijn. Ik vraag me trouwens af waarom ze dit niet gebruiken als showcase voor VR.
Uncharted is dan ook een uitzondering. Vergeet niet dat Naughty Dog grotendeels gewoon kwaliteit levert en niet gaat zitten klooien met DLC en dit soort vertraging na vertraging :)
Ik snap de vergelijking in delays met Last Guardian absoluut niet. Dat is een hl ander verhaal.
Ik heb geduld. Zat games om te spelen - misschien is dat wel een typisch console probleem tegenwoordig? Want volgens mij leef je van release tot release als je een PS4 hebt, zoveel opzienbarends komt er niet langs en als je snel door je games heen gaat, ben je snel uitgekeken of moet je opnieuw investeren voor remakes van oude games. De PS3 kon in zijn eerste jaren nog backwards compatible en daarna had het zelf een flinke library. Best een verschil natuurlijk.

Zo klinkt het mij in elk geval wel in de oren. Op de PC zie ik toch een stuk meer variatie in de markt en tussen de developers en publishers in de manier waarop met gaming wordt omgegaan. Ook zie je soms dat publishers het kunstje steeds beter leren, zoals CD Projekt RED bijvoorbeeld.

Games werden en worden *altijd al uitgesteld* dat is heel normaal en echt nooit anders geweest. Ik denk eerder dat men het nu weer een beetje begint te begrijpen wat dat betreft, we hebben in de afgelopen jaren kort op elkaar heel veel blunderende publishers gezien die te vroeg en buggy content uitbrachten.

En in relatie tot NMS - vanaf het begin is al wel duidelijk dat kwaliteit een belangrijk onderdeel is van de ervaring die ze willen neerzetten, dus dit verrast mij niet. Ik heb ook weinig trek in opnieuw een 'open' procedurally generated wereldje met repetitieve en vooral saaie gameplay waar nul creativiteit in zit en NMS zou meer dan dat moeten gaan zijn. Dat kost tijd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 mei 2016 19:35]

No Man’s Sky Coming to PS4 in August

Dus de PC versie komt wel in Juni?
Ik vermoed het niet. ING heeft hem ook op 9 augustes gezet. En zegt niets over alleen de PS4 versie.

http://www.ign.com/games/no-mans-sky/pc-20020748
Die banken ook altijd :+
Op Steam staat de releasedatum nog op 22 juni, maar misschien lopen die achter.
Volgens mij geldt de nieuwe release datum voor beide platforms.
Dat vraag ik me ook af, maar kan het nergens terugvinden :C
Als toevoeging aan het artikel. Dit betreft de release date van de playstation versie.

Nergens heb ik kunnen vinden dat de release date voor PC ook is aangepast. De datum op Steam is nog steeds de ongewijzigde 21 Juni.
Het zou me verbazen moest Sony een PC release laten doorgaan van dit spel voor de PS4 release. In de PSN store staat die ook nog steeds op de 22ste. Zal vast nog wel een aankondiging komen.
Sony heeft alleen wat promotie en marketing support gegeven. Tevens zijn zij de distributeur voor ps4.

Verder heeft Sony niks te maken met de development van No Man Sky. Sony kan dus moeilijk verbieden om de game eerder uit te brengen op pc.
Verder heeft Sony niks te maken met de development van No Man Sky

http://wccftech.com/mans-sky-sonys-full-support/

Dat artikel zegt wat anders.
Dat is al aardig oud. No Man Sky is immers geen timed exclusive meer, laat staan dat het ergens in 2015 is uitgekomen.

Op de Wikipedia pagina staat namelijk :

Sony provided promotional and marketing support, but Hello Games refused any additional development support.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/No_Man%27s_Sky
Ik vind het concept van NMS best erg interessant, maar vanwege de grafische stijl haak ik af. Ik vind het er maar kil en leeg uitzien. Misschien dat ik nog overstag ga als ik wat meer beelden heb gezien.
Ik vind het er redelijk kleurig uitzien anders :)
Dit zouden meer ontwikkelaars moeten doen. Spel pas uitbrengen als het af is, en zelf vinden dat het goed genoeg is.

Ze hebben natuurlijk geen uitgever als EA of Ubisoft die willen dat het uitgebracht moet worden.
Liever dit dan dat ze een zero-day patch van 5GB hebben en dan nog drie maanden moeten blijven patchen voordat het allemaal een beetje fatsoenlijk werkt. Laat ze maar lekker de tijd nemen. Anderzijds wordt het wel een keer tijd dat bedrijven met meer realistische deadlines komen.
Had gehoopt op een zomervakantie wat bestond uit het spelen van No Man's Sky... jammer maar een complete game is beter dan een alpha vol met bugs.
Beter laat dan te vroeg en met bugs.

Meeste die hierover zeuren weten niet eens hoe game developing in elkaar zit.
Hoe irritant de laatste fases zijn.
Kom je een bug tegen en wil je het patchen kan ervoor zorgen dat andere bugs verschijnen.
Dus ben je nog even bezig.
Ik heb liever delays dan een shitty release zoals de meeste AAA titles zijn de afgelopen jaren. Ze hoeven van mij niet te rushen.
Wat een reden voor de Delay zou kunnen zijn als het alleen voor de PS4 geld.
Is dat als het beeld gerenderd word bv.. als je over het oppervlakte van een planeet vliegt je in de verte ziet dat het opgebouwd word dus een Berg is eerst heel blokkerig en dan ineens ziet het er goed uit.
Misschien dat ze dat probleem willen oplossen en dat je dat op de pc niet hebt?

Nvm op het Twitter van Sean Murray staat dat de delay voor beide platforms geld.

Oke wat een andere reden waarschijnlijk zal zijn is dat er een bug is maar omdat het hele universe procedural gegenereerd word en als je dus iets aanpast in de core dat doorwerkt in alle planeten.
Dus mocht je het spel al hebben en ze zouden het later fixen dan heeft dat invloed op alles wat je al ontdect hebt.
Ik had een interview gelezen over eventueele toekomstige uitbreidingen en daar had Sean het er ook over dat uitbreidingen alleen maar dingen konden zijn zoals bv uitgebreidere multi play of meer dingen die je kan doen met je multi tool eigenlijk dingen die niet echt procedural gegenereerd zijn kunnen uitgebreid worden de rest heeft meteen impact op alles.
Leg het niet helemaal goed uit maar kan het stukje in een van de interviews niet meer vinden.

[Reactie gewijzigd door FreakGIB op 29 mei 2016 09:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True