Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

De Britse ontwikkelaar Hello Games heeft donderdag bekendgemaakt dat de ruimtegame No Man's Sky op 22 juni in Europa beschikbaar komt voor 59,99 euro. Naast de standaardeditie komt er een gelimiteerde bundel met onder andere een stripboek.

Het PS4-spel is volgens de ontwikkelaar vanaf donderdag voor te bestellen bij PSN, terwijl voor de Windows-versies al een pre-order geplaatst kan worden via Steam, GOG.com en de Humble-winkel. Daarbij gaat het om de standaardversie voor 59.99 euro. Het spel komt ook als blu-rayschijf voor de PS4 in de winkel te liggen.

Daarnaast komt er een Limited Edition met boek waarin concepten uit het spel beschreven en geïllustreerd staan, een stripboek en een dynamisch thema voor de PS4. Tenslotte verschijnt er in oplage van 10.000 stuks voor 150 dollar een Explorers Edition voor de pc met onder andere een kleine replica van een ruimteschip.

In No Man's Sky starten spelers ieder op hun eigen planeet. Ze kunnen andere planeten verkennen, grondstoffen winnen en gevechten aangaan met andere spelers en de verschillende wezens die in het wild voorkomen.

Ontwikkelaar Hello Games bestaat uit voormalig werknemers van bedrijven als Criterion Games en Electronic Arts. Tweakers heeft tegelijk met de aankondiging van de releasedatum een preview van het spel gepubliceerd: No Man's Sky: een eenzaam avontuur.

No Man's Sky

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Het gaat spannend zijn of dit spel aan de geweldig hoge verwachtingen kan voldoen. Zeker voor een studio met 'maar' 5 man is dit een gigantisch project, waarbij ik me afvraag of er voldoende werkelijk unieke content gaat zijn.

Ik hoop het sterk, maar wacht vooralsnog even de review af.
Hello Games has made the game available for more players to enjoy by confirming a PC (plus Mac and Linux) release after the original release as a PS4 exclusive.
Met PC bedoelen ze dus ook Linux, OSX en Windows.
Dat '5 man' verhaal is nogal opgeblazen door de media. Ik geloof dat Hello Games momenteel tussen de 15 a 20 personeelsleden heeft. (nog steeds weinig vergeleken met de grote producties, maar toch :o)
Klopt het ontwikkelteam was voor de grote onthulling inderdaad 5 man. Ze hebben nu ongeveer 10 "pure" ontwikkelaars. De over 5 a 10 mensen waar jij over spreekt zijn de ondersteunende mensen; mensen die de boekhouding / administratie doen en personen die bijvoorbeeld hielpen met de basis versies voor alle flora en fauna en gebouwen in game. (De engine gebruikt deze basis varianten om vervolgens allerlei verschillende versies te bouwen)

Dat is in ieder geval mijn indruk van de indeling van de studio van wat ik mee gekregen heb uit online artikelen
De verwachtingen voor dit spel zijn vooral opgeklopt door bepaalde games media.

De makers zelf zijn altijd een stuk terughoudender geweest.
Niet echt mee eens want het is en blijft een grote sandbox. Hij heeft voor mij goede verwachtingen, maar lang niet een hoge verwachting. Sowieso leuk voor de console gezien we op de PS4 ook nog geen Elite D hebben.
kan ik dit spel als freelancer zien maar dan minder politiek en meer arcade?
is het ook online te spelen wacht al jaren op een goede space sim/arcade spel.
Voor zover ik weet is het een online game... De wereld (nouja, eerder "het universum") waarin je speelt is alleen zo groot dat je niet per se de hele tijd andere spelers ziet, hoorde ik.
"Niet per se" is nogal optimistisch. De kans dat je een speler tegenkomt is miniscuul klein :+
Blijkbaar valt dat toch wel mee volgens de preview twee nieuwsberichten eerder.
Dat aspect is voor zover ik heb gelezen niet besproken in de preview.
"De kans is ook aanwezig dat je leven tegenkomt. Andere spelers uiteraard, maar de kans is groter dat het om computergestuurd leven gaat."

Daarnaast staat er dat het contact met andere spelers niet of nauwelijks de bedoeling is. Dus ja, dit allemaal is op meerdere manieren te interpreten.
Zal komen doordat iedereen op dezelfde planeet starte (dat ik ergens las) bij de final release zal je heel veel willekeurige start punten hebben. (volgens de oprichter in een IGN first video).

Naast dit staat er op GoG dat de game DRM vrij is dus verwacht dat je met zowel internet als zonder internet kan spelen.
Ja dat dacht ik ook, alleen ik was niet zeker dus nuanceerde het :+
Wat ik lees is dat de kans nul is, alle interactie is met AIs, het online aspect vindt je alleen terug in de Atlas.
Vergelijk het een beetje met Journey
Zit ook weinig mogelijkheden tot communicatie in maar is puur een game om lekker in weg te dromen, niet om serieus dagelijks te spelen denk ik.
Lijkt me wel een perfecte game om te spelen als je lekker stoned bent.
Als je meer een echte simulator zoekt zou je meer naar Star Citizen moeten kijken dan naar No man's sky. Is toch iets realistischer :p
ik mis freelancer, awesome game, it was (still is).

denk er wekelijks aan :)

star citizen komt er volgensmij het dichts in de buurt.
Probeer eens Elite:Dangerous. Is echt heel leuk en best wel realistisch. Is wel alleen voor PC
Elite Dangerous is helaas niet van hetzelfde nivo als Freelancer en part met hetzelfde probleem als eerdere delen in de serie: Open play maakt het erg lastig om echt in het spel getrokken te worden en de missies zijn suf en herhalend. Freelancer had wel een erg goed uitgedacht universum, maar had daardoor ook z'n beperkingen... Maar waar ik Freelancer ontzettend lang gespeeld heb en vooral de missies ontzettend meeslepend zijn was ik teleurstellend snel uitgekeken op Elite Dangerous en ben dan ook niet meer van plan om daar ook nog eens de peperdure uitbreidingen voor te kopen.
Huh wat? Dit is toch aangekondigt als Indie game??? Of ben ik nou gek.
Indie zegt niets over de prijs. Het is gewoon een indie game.
Indie is toch independant developer ofzo? Dus spellen die niet via de grote publishers verkocht worden. Dan kan inderdaad een indie game ook gewoon een volledige game tegen normale prijzen zijn. Hoewel normaal...60 euro voor een pc-spel vind ik echt te duur...
Welkom in de wereld van console spelletjes ... alles begint hier altijd aan 60 Euro :(
PC masterrace betaalt gewoon voor z'n games. Paupers betalen niet. ;)

1. Als je een spel veel of graag speelt hoor je er gewoon voor te betalen. Als niemand betaalt voor toffe games dan komen er geen toffe games meer.

2. Als je een game te duur vindt dan kun je die game een tijdje later een stuk goedkoper kopen. Al helemaal als er een sale is.

3. Games met een zwaarwegende online component, zoals deze game, zijn over het algemeen een stuk lastiger te pirateren. En als dat al lukt dan ben je meestal beperkt tot onofficiŽle servers die vol zitten met cheasende en cheatende stakkers.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 4 maart 2016 09:36]

Bij PS4 deel ik gewoon mijn spelletjes met mijn maten eenmaal ik er wat genoeg van heb.
lol. De reactie was /s Ik koop (of krijg, dankjewel EA) mijn spellen netjes. Niet dat ik niet aan piraterij doe overigens, ik moet mijn Nederlandse volk/geschiedenis trots maken natuurlijk! (ook /s, buiten het sporadisch games/software piraten)
Noh die limited edition ziet er wel strak uit, heb hier echt een zwak voor :9~
Dat schip krijg je ook bij Steam. Overigens denk ik niet dat het al te veel uitmaakt, want als je eenmaal verder komt in het spel zul je toch schepen krijgen die veel beter zijn.
Zou toch voor gog gaan, want: DRM vrij.

Dus je kan dan ook de losse installer downloaden en bewaren.
No Man's Sky verschijnt 22 juni voor PS4 en pc
Kan dat iets specifieker? Bijvoorbeeld "Linux x86 en Mac OS"? Of moet ik nu maar weer aannemen dat het spel enkel voor FreeBSD uitkomt?
Windows only waarschijnlijk erger me ook nog steeds dat met pc windows wordt bedoelt.
Ik moet nog maar even zien of deze game het waard is om speciaal een PS4 voor te kopen (bij gebrek aan geschikte PC, die ik er al helemaal niet speciaal voor ga kopen).
Een collector's edition (Explorers Edition) met enkel een code en een stuk speelgoed? Ik zou me 10 jaar later nog steeds schamen voor zo'n "verzamelstuk".
Ik verwacht van een collector's edition minstens een datadrager en een mooie gedrukte handleiding (je weet wel, wat 10-15 jaar geleden een "standard edition" was).

[Reactie gewijzigd door T-CM11 op 3 maart 2016 18:59]

Dat dacht ik dus ook, ik verwachtte ook wel dat het de concept art, stripboek en theme voor de PS4 van de Limited edition zou bevatten voor dat geld. En toen ik zag "Includes PC game code" dacht ik van het is de een fysieke versie van de PS4 versie en je krijgt als extra ook nog de PC versie erbij.

Met dat alles bij elkaar dacht ik dat de die Explorers Edition nog best interessant was voor het bedrag van 150 dollar, ik was dan ook zwaar teleurgesteld toen ik zag wat die editie echt in hield: http://store.iam8bit.com/...ans-sky-explorers-edition

Als je die pagina leest is die editie echt belachelijk
Heeft nogal wat weg van de StarWars X-fighter.
afwachten wat de game gaat doen. Ik zag weinig variatie in de game.
Ik hoop ook op native widescreen support, dat zou het spel wel goed doen. VR was al bekend gemaakt en zal hopelijk met de vrij lage systeem eisen:

OS: Windows 7
Processor: Intel Core i3
Memory: 8 GB RAM
Graphics: nVidia GTX 480
Storage: 10 GB available space

wel soepel draaien :)
Voor VR heb je normaal gezien minimaal 1440p bij 70 tot 90 frames per seconde nodig om een acceptabele experience te hebben. Knappe GTX 480 die dat aan kan. Ik zou er niet op rekenen in ieder geval. VR lijkt me niet echt een ding voor minimale systeemeisen, niet totdat VR gemeen goed wordt.
Bedoel daarmee eigenlijk dat de minimale eisen vrij laag zijn en je met een VR ready systeem geen problemen zal hebben, ik neem aan dat de meeste mensen die investeren in VR niet een GTX 480 aan zullen houden :P
En wat is VR ready dan?

Sommige games zullen met SLI Titans niet eens 2K stabiel op 70-90 fps draaien. Nu zal No man's sky wellicht niet zo zwaar zijn, maar wat is hun criteria voor "minimaal"? Normaal gezien heb je het dan over 20-30 fps op 1080p op de laagste settings.

VR wil je daarentegen op hoge settings draaien, omdat detail je beter opvalt, en minimale eisen geven geen indicatie van de performance vereisten van hoge settings.
Dit wordt wel een beetje beschouwd als VR ready:
- NVIDIA GTX 970 / AMD R9 290 equivalent or greater
- Intel i5-4590 equivalent or greater
- 8GB+ RAM
- Windows 7 SP1 64 bit or newer
Bron: www.oculus.com

Kunnen alleen nog maar speculeren dat het goed gaat draaien, maar het is geen AAA titel met veel animaties en particle effects.

En weten we helaas niks van de PC instellingen voor No Man's Sky, maar neem niet aan dat er een slider is voor meer 'foliage' en 'wild life'. Wie weet alleen anti-aliasing en draw distance (zit nog wel popup in het spel).
Dit wordt wel een beetje beschouwd als VR ready:
Dat is vooral marketing. Om de drempel niet te hoog te laten lijken. (Waar je eigenlijk als weldenkende Tweaker gewoon doorheen hoort te kunnen prikken.)

Voor veel games zal dat ook vast toereikend gaan zijn. Maar voor veel games ook ťcht niet. 2160 x 1200 op 90 frames per seconde op hoge settings is best aanzienlijk voor veel huidige games.

Wat ik bedoel is dat "VR Ready" niet als vast gegeven geldt. (En zeker niet als het je door een marketing afdeling ingegeven wordt.) Het is puur afhankelijk van welke games je verwacht te gaan spelen. Wat je van die ervaring verwacht. En hoe lang je verwacht met die "VR ready" hardware mee te kunnen.

No man's sky zal vast niet zo zwaar zijn. Maar dat "VR Ready" systeem zal voor het jaar uit is best wel eens flink tegen kunnen gaan vallen. Laat staan dat het volgend jaar Łberhaupt nog mee kan.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 4 maart 2016 21:39]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True