Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties
Submitter: jaquesparblue

No Man's Sky krijgt een omvangrijke update die kopers van het spel dienen te installeren voor ze voor het eerst het spel opstarten. Wie het spel vroegtijdig speelt zonder update krijgt geen indruk van het spel zoals spelers die gaan ervaren, aldus ontwikkelaar Hello Games.

No Man's Sky kreeg zes weken geleden de Gold-status als teken dat het spel in principe gereed was om te publiceren, maar sindsdien zijn de ontwikkelaars toch nog bezig geweest met optimalisaties, toevoegingen en verfijningen, blijkt uit het blogbericht van Hello Games. De studio waarschuwde vorige week al dat het spel in de huidige staat niet klaar is. De waarschuwing was gericht aan spelers van uitgelekte versies van het spel en aan reviewers die er al mee aan de slag waren gegaan .

Update 1.03 bevat een waslijst aan wijzigingen. Zo introduceert het pakket drie 'paden' die spelers kunnen volgen gedurende het spel. Beslissingen die genomen zijn aan het begin van een van die paden, hebben gevolgen verderop in het spel. Het gehele algoritme voor het creëren van de ruimte is aangepast zodat er meer variëteit is en sterrenstelsels een stuk groter zijn. Verder zijn er aanpassingen op het gebied van handel, het voeden van wezens en het overleven. Daarnaast zijn de grafische effecten verbeterd.

Hello Games stelt meer updates in het verschiet en belooft dan No Man's Sky continu bijgewerkt wordt. De studio verwacht dat updates van grote omvang gratis blijven. Het spel komt 9 augustus voor de PS4 uit in Noord-Amerika en op 10 augustus in Europa. De Windows-versie kreeg met uitstel te maken en verschijnt 12 augustus.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Wat ik mis in het artikel is dat de servers gister avond zijn gewiped. Dit zal vanavond opnieuw gebeuren :) Discoveries die door mensen zijn gemaakt die de game voor de release hebben bemachtigd worden dus mooi ongedaan gemaakt:
Servers will be wiped on Sunday and again Monday in the lead up to launch.
Tevens raad Sean in zijn post mensen aan om hun save game te verwijderen zodat zij gebruik kunnen maken van de nieuwe content.
If you had an early copy somehow, your save game will technically work post update, but you will miss out on new content and experiences if you don’t delete your save before updating
Dat vind ik nog eens een fair systeem, iedereen tegelijk de mogelijkheid om te beginnen en alle stats op 0 dus voor iedereen alle kansen gelijk!
Dit zouden ze wat mij betreft bij alle games moeten doen, dan heeft het ook eindelijk nut om digitaal te pre-orderen. Nu is het namelijk elke keer zo dat je al mensen ziet spelen omdat de winkel 'per ongeluk' al een cd'tje mee heeft gegeven aan klanten.
Maar wat zou het precies uitmaken als dat niet het geval zou zijn? Het is technisch gezien multiplayer, maar de kans dat je iemand anders tegenkomt of door hun beÔnvloed wordt (kan dat Łberhaupt eigenlijk?) is echt astronomisch (ha!) klein. Dus wat maakt het in dat geval uit dat iemand anders een aantal dagen eerder begonnen is?
Het blijft naar mijn mening toch vreemd dat iemand die een pre-order plaatst in de PS store pas later kan beginnen met het spel dan iemand die hem via minder legale wegen verkrijgt.
Dikke prima, maar hoe is dat relevant tot mijn punt? DigitalError's argument was dat er iets mis is met dat andere mensen eerder kunnen spelen in een spel waar dit nagenoeg geen enkel effect heeft op jou, los van dingen namen kunnen geven .. nou, vette whoop.
Het is nogal subjectief natuurlijk, maar als ik 60 euro betaal voor een pre-order en pas later kan spelen dan iemand die hem voor minder in de winkel haalt omdat die winkel het zo nodig vond eerder exemplaren over de toonbank te halen, dan voel ik mij wel een beetje genaaid.

Van mij part gooien ze een lock op die disc installs zelfde als de pre-orders.
Wederom, ik ben het met je eens wat betreft later kunnen spelen terwijl je meer betaald hebt, maar dat is niet punt dat DigitalError maakte; die suggereerde dat er een inhoudelijk ("stats op 0", "alle kansen gelijk") verschil zou zijn. Wat dat betreft zou het in No Man's Sky niets uitmaken wie wanneer begint met spelen.
Daar heb je een goed punt. Ik denk dat DigitalError ook meer op andere games doelt. Er zijn zeker wel games waar het wel zou uitmaken. Al zou een goed balancing systeem dat ook wel weer kunnen fixen.

In NMS maakt het niet zo heel veel uit denk ik. Dat is er van uit gaande dat je namen voor planeten ed meerdere keren kan gebruiken. Als ik mijn eerste planeet Magrathea noem dan wil ik dat gewoon kunnen doen. Dan wil ik hem niet Magrathea1988 moeten noemen :P
Hoe is een aankoop in een normale winkel een "minder legale weg"? Ik vind de reset prima hoor, maar je doet het net voorkomen alsof iemand die nietsvermoedend in de winkel vraagt of spel X al te koop is en met een DVD naar huis gaat, illegaal bezig is.
De winkel is in die situatie sowieso illegaal bezig; ze verkopen een goed voor de datum zoals afgesproken met de distributeur. Wat de wet precies zegt over de koper weet ik zo niet, mijn recht lessen zijn wat lang geleden.
Ik kan mij niet voorstellen dat "het recht" verwacht dat de consument op de hoogte is van introductiedata van games en het embargo dat er op de verkoop rust daarvoor.
Wederom, de consument doet in dat geval niets verkeerd. De verkoper is wel zwaar fout bezig.
De wet zegt niets over dit soort zaken. Nergens voor nodig; dit kan gewoon in een contract geregeld worden.
Goed punt. Als de verkoper zich daar dan niet aan houd is hij—lijkt mij—in overtreding en dus illegaal bezig?
"In overtreding", "illegaal" - dat zijn juridisch onduidelijke woorden. Als je je niet aan een contract houdt, dan is dat contractbreuk. De tegenpartij kan dan naar de rechter stappen en een schadevergoeding eisen.

De eindconsument heeft dat contract nooit ondertekend, en is er vanzelfsprekend dus niet aan gebonden.
Als consument moet je met licentie voorwaarden akkoord gaan. Je weet wel, waar je op agree moet drukken, maar die je nooit leest.

Daar staat vast in dat alle content van de softwareboer is en dat die data naar believen kan weggooien, sperervaring kan wijzigen, etc etc.

Dat is het contract waarme je als consument te maken hebt.

Als je niet akkoord gaat dan heb je geen recht de software te kopieren(van cd naar je systeem)/gebruiken.

[Reactie gewijzigd door leuk_he op 9 augustus 2016 14:31]

Niet echt. Je beschrijft een EULA, maar die hebben (in Nederland) geen rechtsgeldigheid. De consument heeft de licentievoorwaarden niet vooraf kunnen inzien, wat ze automatisch ongeldig maakt.

Het recht om de software van CD te kopieren volgt uit de Auteurswet 1912, Hoofdstuk VI. Bijzondere bepalingen betreffende computerprogramma's , artikel 45j. Dat artikel zegt zelfs dat dit recht niet bij contract kan worden beperkt, dus ook niet als de voorwaarden vooraf worden getoond.
Omdat je met dit spel namen mag verzinnen voor dingen die je ontdekt. En dat is gewoon grappig.
um de galaxy is gewiped jha.
Maar alle saves werkte nog gewoon.
Dus genoeg mensen met de beste schip all unlocjks enz

[Reactie gewijzigd door dragnar12 op 9 augustus 2016 16:46]

Vanavond zal Sean Murray zelf gaan livestreamen, om 20:30 CET

https://blog.eu.playstati...ve-tonight-at-7-30pm-bst/

Stream op Twitch. https://www.twitch.tv/hellogamesofficial Stream af

Edit: Ander niet geheel onbelangrijk dingetje die Tweakers niet aangeeft is dat er serieus gekeken wordt naar Base Building (om al die Minecraft plebs tevreden te stellen) en dat je wellicht die grote freighters kunt gaan vliegen.
Next up we’re adding the ability to build bases and own giant space freighters. Temporal AA and my new cloud rendering tech should be coming soon too. It will really change the game again, and enhance it visually.

[Reactie gewijzigd door jaquesparblue op 8 augustus 2016 21:42]

eigenlijk is dat een selling point voor mij.

kijk het ontdekken is een leuk ding maar daar wil je ook iets mee kunnen.
stel ik ontdek een planeet daar bouw ik een spaceport op. andere spelers kunnen deze bezoeken en zo krijg je een competitie idee erin.

het ontdekken zelf is leuk maar dat heb je na X dagen wel gezien.
Je zal geen mensen tegenkomen en de kans dat mensen iets van je bezoeken is ook immens klein als je in ziet hoe immens groot het spel is.
"Hello Games stelt meer updates in het verschiet en belooft dan No Man's Sky continu bijgewerkt wordt. De studio verwacht dat updates van grote omvang gratis blijven. "

Verwacht? Dus het kan goed zijn dat ze in de toekomst betaalde updates gaan uitbrengen?
Slechte zaak als je het mij vraagt.
Ik heb vanmorgen toevallig een Blogpost van Rami Ismail gelezen. Erg interessant en informatief over dit soort zaken.

http://ramiismail.com/2016/08/patch-the-process/

Edit: En ik zie dat ik de verkeerde reageer knop heb gebruikt. Om inhoudelijk te reageren op Poulske. Betaalde updates is denk ik het verkeerde woord, ze bedoelen natuurlijk betaalde DLC's. Niet zo raar als je het mij vraagt, dit doen heel veel ontwikkelaars.

[Reactie gewijzigd door Wahloh op 8 augustus 2016 14:58]

Nee precies, maak er dan DLC's van en geen betaalde updates. Verkeerde woord keuze van Hello Games.
Bijna hetzelfde. DLC is eigenlijk gewoon een betaalde content update.
DLC staat voor Downloadable Content ... kan theoretisch perfect gratis zijn.

Ik denk dat Poulske doelt dat het woord 'updates' eerder gelezen wordt als 'patches' en niet als extra content. Betaalde patches zullen er heus niet komen, maar vermoedelijk bedoelen ze dat de DLC gratis zal blijven. Door het te formuleren met 'verwacht' doen ze geen harde uitspraak waar ze later op teruggepakt kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 8 augustus 2016 15:27]

Sean Murray heeft zelf gemeld destijds dat er geen paid DLC's zullen komen, wel grote updates. Ik snap niet waar gelijk die negativiteit vandaan komt. Voor mij persoonlijk zou ik paid DLC's niet erg vinden.

Hello Games heeft deze prachtige game met een klein team in elkaar gezet en verdiend wat mij betreft iedere cent die binnen komt, als dit in de toekomst betekend dat ze meer geld nodig hebben en er een mooie paid DLC tegen zetten dan vind ik het helemaal prima om daar geld aan uit te geven.

Edit bron: http://www.jobsnhire.com/.../no-mans-sky-game-dlc.htm

[Reactie gewijzigd door Genshurino op 8 augustus 2016 16:22]

Ik snap niet waar gelijk die negativiteit vandaan komt. Voor mij persoonlijk zou ik paid DLC's niet erg vinden.
Mee eens, maar veel mensen willen zoveel mogelijk gratis en klagen vervolgens weer over de support / kwaliteit van het gratis geleverde DLC-werk. Ik speel bijvoorbeeld American Truck Simulator en daarin zijn de eerste kaartuitbreidingen (DLC) gratis, daarna moet je er een relatief klein bedrag voor betalen, maar dat zie je terug in de kwaliteit. Ik vind dat echt geen enkel probleem. Kwaliteit mag geld kosten :)
Tja, als ze zouden zeggen dat ze gratis bleven en later wilden ze een expansion pack uitbrengen, soort van No Mans Sky 1.5 (a la Destiny Taken King) dan zouden mensen al gelijk zeggen: ja maar jullie zeiden dat updates altijd gratis zouden blijven!

Dat er betaalde content wordt aangeboden is niet meer dan logisch, mits de prijs/content verhouding evenredig is. Ik snap prima dat ze gratis content willen aanbieden maar op termijn een betaalde expansion willen toevoegen zodat de game niet dood bloedt, of de ontwikkelaars zelf.

Het is of betaalde DLC of gratis DLC met micro-transacties. De ontwikkelaars moeten toch ook ergens van betaald worden om steeds nieuwe content te maken. Eenmalig een game kopen en verwachten dat je 2 jaar lang gratis content krijgt kan je ook niet verwachten. De ontwikkelaar kan dan netzogoed zoals vroeger een game uitbrengen en verder niks doen en doorgaan naar een ander project. Maar dan zeuren mensen weer dat de game niet genoeg support krijgt.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 8 augustus 2016 15:01]

Ik ben het er volledig mee eens hoor, games die je lang speelt en waar veel aan toe te voegen is maakt het een stuk minder erg om eens in de zoveel tijd een paar euro eraan uit te geven.

Maar vroeger had je niet dit soort games, je kocht een game die in principe af was en je kon zelf servers draaien en je had veel map editors.
Een spel wat ik veel gedaan heb, een totaal ander genre (shooter) was SoF2 (soldiers of fortune).
Ondersteuning was er wel een enige tijd zo is er nog een gold edition gekomen. Maar daarnaast kon je zelf game servers opzetten, zo hoefde (activision of raven dacht ik?) geen geld meer te besteden aan servers of maps.
DLC, waarom een DLC? gebruikers kunnen zelf maps maken en wapens aanpassen en als ''mod'' gratis uitbrengen.

En dit vind ik dan ook wel redelijk jammer van de games nu, ik kan niet even een game een dedicated server online zetten voor bijv een PC of XBOX game (xbox is nooit echt mogelijk geweest, behalve vroeger met die gehackte dingen). Ik kan, mits ik grof geld betaal een xbox one bf4 server huren.. Waarom huren, ik heb alles om het gewoon zelf te doen, zoals vroeger de standaard was bij online games.

Laat de gebruikers dlc's (mods) en servers maken, scheelt het bedrijf geld..
Echter kan zo'n game zoals SoF2 te lang mee gaan, SoF3 was naar mijn weten dan ook echt een flop. Tegenwoordig wordt er veelal geŽist dat je een nieuw deel koopt, veel bedrijven laten de ondersteuning en servers vallen en dan is het game-over.
Vroeger was er zat betaalde 'DLC'. Als we heel erg ver terug denken dan had je al de mappacks voor DOOM 1!. Of zie hier een uitbreiding voor Dunjonquest uit 1981 http://www.mobygames.com/...t-upper-reaches-of-apshai

Er waren ook veel uitbreidingen die het spel pas echt afmaakten. Neem Supreme Commander, zonder forged alliance is het een veel minder goed spel (vind ik).

Het voordeel t.o.v. deze uitbreidingen dat DLC heeft is dat je er niet voor naar de winkel moet :).

Leveleditors, mods en gratis updates zijn er ook nog steeds.
Ja maar hoe kan ik voor bijv Battlefield uhh 4 of no mans sky even een eigen server hosten of een eigen map maken?
Ik zeg ook niet dat het compleet verdwenen is, maar je ziet het zo goed als niet meer.
Om de optie open te laten hebben ze al iets teveel gezegd. Een paar maanden geleden was er gedoe over met Kerbal Space Program, die uiteindelijk afzagen van betaalde expansions.
Is toch niets nieuws, alle games hebben tegenwoordig betaalde DLC. Ik verwacht dat ze bedoelen dat alle updates (stabiliteits-, algoritmeverbeteringen etc) gratis blijven. En ik kan me ook voorstellen als beoogde wijzigingen echt hťel veel invloed hebben op de core van de game, er ook de nodige uren in gestoken moeten worden, en dat betaald zou moeten worden.
Maarja,. dan krijg je weer een splitsing van spelers die zo'n update dan wel of niet aanschaffen, da's ook niet handig.
Is toch niets nieuws, alle games hebben tegenwoordig betaalde DLC.
Het ligt eraan wat voor soort DLC het is. De ergste vorm zijn spellen die niet compleet zijn zonder. Single player spellen kunnen bijvoorbeeld delen van het verhaal missen, en bij competitieve multiplayerspellen wordt je benadeeld t.o.v. anders spelers zonder DLC en/of microtransacties (pay2win).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 augustus 2016 15:06]

Verwacht? Dus het kan goed zijn dat ze in de toekomst betaalde updates gaan uitbrengen?
Slechte zaak als je het mij vraagt.
Je kunt er van vinden wat je wil, maar ontwikkelen en een softwareteam op een spel houden kost nu eenmaal geld. Bovendien hadden ze er ook voor kunnen kiezen om direct al te komen met season passes, iets wat tegenwoordig vaker regel is dan uitzondering.
Het is maar wat je een update noemt.
Bedoelt hij een patch of een uitbreiding?
Misschien dat hij patches bedoelt, en dat is wel een kwalijke zaak.
Zo slecht hoeft dat toch niet te zijn? Je kan moeilijk verwachten dat ze nog tien jaar grote, en gratis, uitbreidingen uitbrengen.
Ook zij moeten gewoon betaald worden en er komt een tijd dat het geld van verkopen van de game op is. Dan kan een betaalde uitbreiding zorgen voor meer spel en langere ondersteuning.
Dit is om toekomstig gezeur te voorkomen. Ze proberen het zolang mogelijk gratis te houden maar als de verkoop van de game tegenvalt dan kan het zijn dat ze geld gaan vragen voor toekomstige updates.
Als een paid dlc een mooier schip betreft, heb jij de keuze om die wel of niet te kopen, je spel veranderd er niet van. En de studio heeft een bron van extra inkomsten om door te werken aan content die er, voor jou, wel toe doet.
Dat is toch positief ?

Koop jij liever een spel welke daarna nooit meer een content update krijgt ?
Dan bloed je spel dood na een aantal jaren.
Ze houden gewoon een slag onder hun arm...

Geloof niet dat ze op dit moment van plan zijn om betaalde DLC te gaan doen, maar je weet niet natuurlijk wat de toekomst brengt. Stel de game is een groot succes en mensen willen meer en meer, ze kunnen niet de komende paar jaar dan werken aan gratis updates als er niet veel geld meer binnen komt door nieuwe verkopen...
Een Sony kan hierbij roet in het eten gooien :)
Als ze DLC content ook als updates zien, dan ja.
Goede marketing. Uiteraard wordt t betaald.
Tegen die tijd speelt niemand dit spel nog. Dit gaat echt zo snel vervelen....
Dit gaat een echte hate hit or love it game worden, ik verwacht op metacritics zowel negens als vieren.
Ik denk dat het nog steeds een nichespel is, alle hypes ten spijt. Het is geen spel waar de actie vanaf druipt laten we zeggen. Mij spreekt het aan, al vrees ik wel dat het misschien snel repetitief dreigt te worden. 100 planeten met een elk hun unieke tint rood kunnen ook beschouwd worden als 100 verschillende planeten. Vroeg of laat gaan die algoritmes toch vervallen in herhaling (zeker als ze gebonden zijn aan dezelfde wetmatigheden).
Oh dat zeg ik inderdaad ook al jaren, ik zou het ook echt zonde vinden als No Man's Sky slechte reviews gaat krijgen omdat het uiteindelijk niet het soort spel is wat mensen hoopten.

Mij spreekt het spel ook enorm aan (dat is ook wel aan de badge te zien denk ik :) ): als programmeur ben ik heel benieuwd naar wat zo'n formule voor wereld kan maken. Ik hou van de art style in het spel. Bovendien ben ik ook iemand die houdt van het ontdekken van wat er in een spelwereld te beleven heeft en wat er aan game mechanics zijn, dus het hele exploration is op mijn lijf geschreven.

En bovendien 3 jaar geleden was het ook nog bijna uniek dat je van een planeet op kon stijgen, naar een andere planeet kon vliegen en weer landen allemaal zonder laadtijden, al helemaal niet met de graphics die NMS in 2013 al toonden. Zo uniek is het nu al niet meer er zijn genoeg (indie) games gekomen die daar snel aan boord sprongen omdat ook toe te voegen in hun spel. Maar dat was 3 jaar geleden nog iets redelijk unieks waar ik als gamer zoiets had van yes eindelijk zijn we zo ver. Dat was iets wat ik al lange tijd wilde beleven.

Hoe lang dat leuk blijft en hoe snel wij de herhalingen zien is voor mij ook nog een onbekende uiteraard, mensen zijn nou eenmaal heel erg goed in het herkennen van patronen. Maar ik denk niet dat ik het spel zal gaan zien als een miskoop.

Ik heb ook expres Reddit en dat soort bronnen vermeden 3 jaar lang zodat ik alleen informatie door krijg van de ontwikkelaars zelf of interviews met de ontwikkelaars (vooral Sean Murray dus :) ). Juist om de hypes en geruchten zoveel mogelijk proberen te vermijden. Helemaal 100% lukt dat natuurlijk nooit, maar ik heb mijn best gedaan.
De verwachtingen zijn inmiddels bij veel mensen zo hoog gespannen dat het spel bijna alleen nog maar kan tegenvallen. Ik hoop dat een ieder het spel objectief zal bekijken en zich niet te veel laat beÔnvloeden door de hype om het spel heen.

Ik haal het in ieder geval niet bij release juist vanwege de angst dat het spel niet kan opleven tegen het ideale beeld wat gecreŽerd is.
de dev's hebben altijd een consistent omschrijving van de game gegegeven: spacegame met focus op exploration, en ook combat en trade. dat andere mensen er een soort minecraft in space van maakte kan je hun niet aanrekenen.
Inderdaad, als je puur af gaat op de interview en trailers van Hello Games zelf dan moet je volgens mij een goed beeld hebben van wat het spel wel inhoud en vooral wat het niet inhoud.

Jammer alleen dat mensen vaak leugens / geruchten van andere bronnen als feit gaan gebruiken. Maar goed zoals peschinl al zegt: dat kan je Hello Games niet aanrekenen
Ik ben alleen al benieuwd om de formule aan het werk te zien. Een game wereld die eigenlijk oneindig groot is en maar 6gig? nodig heeft.
Het zou eerder je processor dan je RAM-geheugen moeten belasten (procedureel betekent voortdurend berekeningen maken). Vergelijk het anders met het verschil tussen bitmap- en vectorafbeeldingen. Het laatste neemt veel minder geheugenruimte in maar de resolutie is nochtans nagenoeg oneindig (hangt uiteindelijk van je scherm af).
De benodigde harddisk ruimte is maar 6GB...
Ik dacht dat het om RAM geheugen ging maar zelfs dan nog is het wel te verklaren.
De formules in kwestie kunnen heel beknopt beschreven worden. Ik vermoed dat je met combinaties van een set van basistextures tot een grote variŽteit kan komen. En laten we eerlijk zijn, de graphics van No Man's Sky zijn moeilijk fotorealistisch te noemen.

[Reactie gewijzigd door Mamoulian op 8 augustus 2016 17:06]

De totale game size is 6 gig maar het overgrote deel zijn audio bestanden. Die formule zelf is maar ongeveer 100 MB :) Dus het is nog een mooiere formule dan je al dacht
Bij mij is hij op de PS4 5,04 GB. Dat is inclusief de 1.03 update.
Oh netjes, nog minder dan verwacht dus zelfs.
Wist ook niet dat hij al te pre-loaden was trouwens. Ik wist het wel van de USA gisteren, ik had nog niemand uit de EU erover gehoord.

Ik heb een Limited Edition zelf besteld (ik wilde graag het art book erbij hebben), dus ik moest even wachten tot woensdag middag als ik klaar ben met werken voor ik zelf erachter kon komen hoe groot het zou zijn.
Nice, ja hij staat hier al klaar! Ben eerlijk gezegd ook wel geÔnteresseerd in het art book, maar verwacht dat ik de game veel ga spelen en ben te lui om de disc continue te wisselen :P
Dan moet je maar alleen No Man's Sky spelen en niets anders :+
Mja, zo geavanceerd moet dat nu ook weer niet zijn.
Als je een wezen 20 verschillende eigenschappen geeft, die elk 256 waarden kan bevatten dan kan je met een simpele 20-byte RNG al direct 1.5x10^48 verschillende wezens genereren. Uiteraard zal het in het spel wel wat complexer zijn, maar gewoon om aan te geven dat je met een 20-byte waarde al een schier oneindig aantal (vanuit de gamer's perspectief) aan combinaties kunt creŽren.
In No Man's Sky gebruiken ze natuurlijk geen RNGs, maar bepalen ze de waardes gewoon door de coŲrdinaten waar je je bevindt, maar dat kan even goed pseudo-random door bvb een hash-functie te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 8 augustus 2016 16:58]

Ik heb altijd het idee dat dit soort practijken meer zijn bedoeld om crackers af te schrikken en midner omdat er incomplete spellen worden afgeleverd.
Plus het feit dat het productieproces vele malen eerder start dan dat het spel uitgebracht wordt. Waardoor je altijd een versie achterstand hebt wanneer er in de tussentijd nog iets gewijzigd / toegevoegd wordt.
Ik had het gevoel dat deze day one patch meer was om te voorkomen dat het internet vol met grote spoilers zou staan. Ze hebben aardig wat features en content verborgen gehouden.
Lijkt me ook niet dat ze deze patch pas gemaakt hebben nadat de game gold is gegaan, de patch is daar te groot voor.
Gaat Tweakers een review publiceren?
Neem aan van wel, de preview hebben ze ook gedaan.
Ik ben erg bang dat het spel overhyped is de afgelopen tijd. Of het wel lang leuk blijft, ze zijn er zelf in ieder geval erg van overtuigd met leuzen als 'eindeloos speelbaar' en 'triljoenen planeten om te ontdekken'. Meestal blijkt dan helaas het tegendeel dan waar te zijn.
Het spel is sowieso overhyped en iedereen doet er aan mee, kijk maar naar alle bagger die op de Reddit is geplaatst.

Ik vind het oprecht zonde voor HelloGames dat het zo'n enorme release is geworden met alle verwachtingen en toekomstige teleurstellingen van dien; in het Engels heb je daar een mooi gezegde voor: "setting something up to fail."

Als het kleinschalig was gehouden dan hadden ze dit mooi als concept kunnen gebruiken voor toekomstige ideeŽn.
ik koop geen nieuwe games meer totdat ze paar maand op de markt zijn en er uit de diepe hoed is getrokken wat voor gelul we achteraf krijgen :/
Dat is sowieso eigenlijk altijd verstandig, maar af en toe heel moeilijk als jij geÔnteresseerd bent in een game en hem zo snel mogelijk wilt kunnen spelen :) Als je het geduld kan op brengen om te wachten heb je meestal een beter product als je hem een maand later koopt, dan heb je de eerste paar grote patches al binnen en zijn launch bugs verholpen.
Ik heb sterk het vermoeden dat er qua spelgebied geen uitbreidingen zullen komen ;)
Waarschijnlijk zullen er nog bepaalde algoritmes getweakt worden aangezien de makers zelf nog geen zicht hebben tot welke vreemde zaken al de verschillende mogelijke combinaties kunnen leiden. Omdat de wapens en ruimteschepen ook procedureel worden aangemaakt zal het niet makkelijk worden om een bepaalde balans te handhaven, zonder dat er een te krachtig wordt in vergelijking met de rest.

Edit:
Een uitbreiding in de diepte zou meer zin hebben; bijvoorbeeld geen onsamenhangende troep diersoorten maar eerder een ecosysteem of wat complexer gedrag. Iets wat de David Attenborough in me naar boven doet komen ;-)

[Reactie gewijzigd door Mamoulian op 8 augustus 2016 15:57]

Misschien een DLC met 18 quintillion parallel universes? :D