Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 312 reacties

Het ziet ernaar uit dat No Man's Sky ondanks uitspraken van de ontwikkelaar geen multiplayer bevat. Tot nu toe is er geen enkele melding van een ontmoeting tussen spelers. Bovendien zou uit onderschepte communicatie met de servers blijken dat er geen locatiedata verstuurd wordt.

Een NeoGAF-gebruiker met gebruikersnaam Gossi heeft op zaterdag een packet capture uitgevoerd op beide versies van de game. Volgens zijn waarnemingen wordt er nauwelijks data naar de servers van No Man's Sky verstuurd. De daadwerkelijke inhoud van de datastroom naar de servers heeft hij niet kunnen inzien omdat deze versleuteld is. Hij baseert zijn uitspraken op de momenten waarop data verstuurd wordt. Wanneer de speler zich beweegt door het universum van de game wordt er volgens hem niets verstuurd. Het enige dat wel verstuurd wordt, zou data zijn over de gegeven namen van planeten en diens fauna. Dat is dan ook de enige manier waarop de aanwezigheid van andere spelers opgemerkt kan worden.

No Man's Sky is op zondag inmiddels zes dagen verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en drie dagen voor Windows. Sinds de releases is er ook geen enkele melding geweest van twee spelers die elkaar hebben kunnen zien in de game. Het is twee spelers op de PlayStation 4 gelukt om tegelijk naar exact dezelfde locatie in de game te reizen, maar de twee konden elkaar helemaal niet zien. Bovendien was het in de game van de ene speler dag en bij de andere nacht.

Een ander bewijsstuk dat lijkt aan te geven dat er geen multiplayer in de game zit, is te zien wanneer spelers het spel pauzeren. De volledige spelwereld stopt dan totdat de speler de game weer vervolgt. Ook heeft Sony aangegeven dat er geen PS Plus vereist is voor de PS4-versie van de game, maar men was in de veronderstelling dat dit kwam omdat het zo buitengewoon zeldzaam zou zijn dat twee spelers elkaar tegenkomen. Daarnaast is tot slot bij de Europese verpakking van de PlayStation 4-versie zelfs een multiplayerlogootje bedekt met een sticker. Dat doet vermoeden dat de functie er wel in moest zitten, maar deze het op het allerlaatste moment toch niet gehaald heeft.

Een theorie voor het feit dat spelers elkaar niet zien, zou kunnen zijn dat de servers wegens de populariteit van de game overbelast zijn en de functie daarom niet werkt. Echter, de twee PlayStation 4-spelers hebben bijvoorbeeld wel geverifieerd dat ze verbonden waren met de servers tijdens hun experiment. Een andere mogelijke verklaring voor het gebrek aan multiplayer is dat de functie alsnog op een later moment toegevoegd wordt. Zonder een uitspraak van de ontwikkelaar hierover, kan dit echter niet met zekerheid gezegd worden.

De verwarring rondom de multiplayer van de game is het gevolg van uitspraken die Sean Murray, hoofd van ontwikkelaar Hello Games, heeft gedaan tijdens interviews met meerdere verschillende media. Zo stelde hij bijvoorbeeld bij The Late Show with Stephen Colbert dat "de enige manier waarop je erachter kan komen hoe je eruit ziet, is door iemand anders naar je te laten kijken" en dat "de kans dat je iemand anders tegenkomt ontzettend klein is omdat de game zo groot is." De kans zou dus wel degelijk bestaan.

Opvallend genoeg heeft Murray wel erkend dat twee spelers elkaar al hebben 'gevonden' in de game, maar hij gaat niet in op de vraag waarom ze elkaar niet kunnen zien. Op 8 augustus, een enkele dag voor de eerste release, plaatste hij wel een tweet waarin hij zei: "Om het heel duidelijk te maken - No Man's Sky is geen multiplayerspel, dus ga alsjeblieft niet naar die ervaring op zoek." Die uitspraak en de bevindingen van spelers lijken het dan definitief te maken dat er geen multiplayer in de game zit, maar de ontwikkelaar gaat daarmee alleen nog steeds voorbij aan de tegenstrijdigheid van zijn eigen uitspraken. Murray is actief op Twitter en communiceert veel over de technische problemen met de game, maar wat betreft multiplayer bewaart hij volledige radiostilte.

De video start op het bewuste moment waarop Murray stelt dat spelers elkaar kunnen tegenkomen en zien

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (312)

1 2 3 ... 6
In mijn dromen combineren ze Space Engineers met No Man's Sky: in Space engineers kun je elkaar wel zien (hoewel het extreem moeilijk is iemand te vinden als die dat niet wil). Daarnaast kun je in Space Engineers werkelijk originele ruimteschepen bouwen, in plaats van kiezen uit de voorgedefinieerde schepen van No Mans Sky.
Het Minen is erg vergelijkbaar, wat interessanter in Space Engineers omdat je je eigen mining schepen en voertuigen kunt bouwen.

Grootste nadeel van Space Engineers is dat er geen groot persistent Universum is: alleen player hosted servers die constant worden gegriefd en gehackt. Daarnaast zijn No man's sky planeten gevarieerder en groter.

Ik hoop dat ooit iemand iets maakt dat het beste van beide combineert.

NB: Speel NWS nu 2 dagen op PC: nog geen enkele crash gehad.

[Reactie gewijzigd door EthirNandor3 op 14 augustus 2016 15:10]

Je bedoeld Star Citizen? Minus het design gebeuren. Maar het komt wel het dichtsbij je droom game.
As het ooit af zou zijn, zou ik daar helemaal mee instemmen. Maar de laatste keer dat ik ermee aan de slag ben gegaan was het allemaal nog niet erg rooskleurig
Star Citizen klinkt meer in de richting van Eve Online (Heb ik ook jaren gespeeld...)
Maar ik hou die zeker in de gaten!
Star Citizen lijkt in het niets op Eve Online (wat niks anders dan Excel in space is).
Inderdaad. David Braben van Frontier en de maker van Elite Dangerous heeft Eve Online ook al in een interview op een verkapte manier het Excel in space genoemd.

Ik heb zelf ook even Eve Online geprobeerd en het was echt een saaie belevenis. Uiteindelijk loop je meer gezellig te chatten dan daadwerkelijk te vliegen erin.
Eve Online als Excel bestempelen is een oude maar niet erg accurate grap.
Dat geldt namelijk alleen als je in Eve Online een carriŤre als handelaar nastreeft.

Ik heb het 8 jaar gespeeld. Als je de 0.0 PVP oorlogen meemaakt is er nog steeds geen spel wat die diepgang en complexiteit kent: het summum als het over speler-gecreŽerde content en speler-interactie gaat.

Op termijn viel het voor mij alleen te veel in herhaling, en werden de machtsblokken te groot (20.000+ spelers per partij in de oorlogen), waardoor je eigen rol en invloed steeds kleiner wordt. Het was leuker in de beginjaren waar er nog zoveel ruimte en strategieŽn te ontdekken waren.

Eve Online is niet een spel voor de casual gamer, en als je in het veilige 'Empire' en Jita blijft hangen is het een saai spel.

[Reactie gewijzigd door EthirNandor3 op 15 augustus 2016 13:42]

In X-wing kon je als X-wing met genoeg skills en geduld een Star Destroyer neer halen.

In Elite Dangerous hebben sommige mensen ook een slechte AI Anaconda neergehaald in een eagle en wat hulp van de local security.

In Star Citizen is er ook veel focus op het space combat gedeelte onder de knie te krijgen.

Natuurlijk heeft Eve Online een hoop content met organisaties en je kan met engelen geduld op een gegeven moment ook grotere schepen vliegen (destijds zat training mij in de weg, verplicht zoveel weken wachten, terwijl ik in WoW kon powerlevelen) maar als je naar de basis van het spel kijkt, dan zat je veel naar je eigen schip in hyperdrive te kijken. Als je even naar lower security space ging, werd je gelijk gepopt door iemand die maanden in training op je voorliep.

Uiteindelijk moet je dan wachten tot je groep zin heeft om te gaan minen of op iets te gaan jagen. Maar ook combat is op een grote afstanden een hoop torpedo's spammen. Het kwam gewoon een beetje suf over voor de meer skill oriented gamer.
Star Citizen is nog steeds alleen maar beloftes en best goeie graphics. Ik heb een tijdje geleden een free periode gespeeld, maar qua gameplay en begeleiding van spelers kon het nog heel veel polijsten gebruiken.
Het lijkt bijna alsof het een Alpha is... Ik raad aan om eind oktober terug te komen, dan zul je een hele andere ervaring hebben in SC.
Dat zeiden ze 5 jaar geleden ook.
Klopt. Maar met die uitspraak bewijs je enkel dat je jezelf niet hebt goed ingelezen wat een development cycle van een game inhoud. Ik verwacht persoonlijk meer van Tweakers, maar goed. In ieder geval, dit plaatje verteld boekdelen:

http://hitbox.fr/files/20...zen/gamedevtimesyoz75.jpg
Ik volgde Star Citizen jaren. Er werd regelmatig geprojecteerd wanneer het spel klaar zou zijn. Die momenten zijn elke keer opgeschoven.

Ik volg die soap niet meer want Roberts is volgens mij nauwelijks in staat om de boel te leiden. Function creep, game engines die opnieuw gebouwd moeten worden omdat ze het gewoon niet meer trekken. Studio's die openen en weer sluiten. Verhuizingen naar groter gebouwen, de schimmigheid rond zijn vrouw die betaald wordt voor het een of ander. Rechtszaken... Het toch maag gaan werken met procedural generation omdat het anders allemaal niet te doen was...

Elite: Dangerous werd ook ontwikkeld en hoewel het spel bij aanvang wat kaal was, was er tenminste een spel. Bij SC...not so much. Daar zijn nu twee grote updates geweest.
De tijd zal het leren, trouwens de helft van je informatie klopt niet eens. Er is nog nooit een studio gesloten van CIG. Denk dat je iets minder daar Mr. Derek Smart moet luisteren en eerst zoals eerder aangehaald, zelfs een verdiepen.

Daarbij is inderdaad de scope van de game veranderd. En terecht. Of wil jij (dat wil jij) een game van 10 miljoen terwijl er intussen bijna 120 miljoen is opgehaald. Ik dank de community dat ze niet zo een dumbed down als jij willen. Godzijdank zeg. Maar goed, jij moet nog even wennen aan crowdfunding, snap ik ook wel. Alles wat nieuw is moet even aan gewend worden. En daarin heb je altijd early adopters. Uit jouw post blijkt dat ie beter kan wachten tot de late adopters, maar door mensen die de game funden krijgen we straks een dijk van een game.
Star Citizen is niet de oorzaak van het fenomeen crowd funding. Dat bestond al. Elite:Dangerous gebruikte het ook. Kickstarter was niet nieuw.

Early adopters is overigens geen term die automatisch goede eigenschappen incorporeert. Neem de mensen die zich laten implanteren met een betaalchip voor de disco...

Wat die funders betreft en de 120 miljoen:

Eat shit: millions of flies can’t be wrong.
Man man man. Het is jammer om te zien dat zelfs Tweakers zo weinig opsteken van development.

Anyways nog een poging. Star Citizen is niet de oorzaak van het fenomeen crowdfunding.. Heb ik dat ooit gezegd? Nope. Wat je wel even buiten beschouwing laat is dat CIG (makers van SC) nog geen studio hadden. Ze hadden niks, ze hadden met 10 mensen aan een prototype gewerkt toen de Kickstarter begon.

Mister David Braben had al een studio van 300 man en voor hem was het gewoon een extra afzetkanaal en om de interesse in zijn game te checken.

Daarnaast hebben beide games een geheel andere manier van developen gehad. David Braben had ervoor gekozen zijn game te releasen met nagenoeg geen content. CIG heeft ervoor gekozen in pre-alpha te blijven (iets dat je toch moet begrijpen?) tot er eindelijk eens wat goeie content in de game zit en dan op een commerciele launch over te gaan. Dit gaat inderdaad nog even duren, maar E:D is wat mij betreft nog steeds een alpha en is al released.

Ignorance is bless I guess.
Ik dank de community dat ze niet zo een dumbed down als jij willen. Godzijdank zeg. Maar goed, jij moet nog even wennen aan crowdfunding, snap ik ook wel.

Daaruit blijkt dat jij schijnt te denken dat ik denk dat ik niet gewend ben aan crowdfunding en dat ik blijkbaar denken zou dat crowdfunding met Star Citizen ontstaan is.

Braben had al veel voorwerk gedaan voordat ontwikkeling werd ingezet. Ook Roberts stond niet alleen toen ie kwam met SC. En het is verder totaal onbelangrijk. Wat CR doet vind ik bedenkelijk.

Hij laat mensen veel geld betalen voor objecten in een spel dat niet bestaat. Uiteindelijk kreeg men dan de Hanger. Dan kon je rond je schip lopen! Een zoethoudertje. Pas jaren later kwam er dan iets speelbaars in de vorm van wat space combat.

E:D een alpha noemen getuigt imnsho van een weerzinwekkende verbondenheid van je ego aan SC. Het is wel duidelijk dat je er in hebt geinvesteerd. We zullen zien wat je er voor terug krijgt. Terwijl in E:D mensen met VR sets op lol hebben. In alpha... 8)7

Hmpf. Lachwekkend.
Dan zijn we beide tot dezelfde conclusie gekomen. De tijd zal het leren. :) Hoewel Braben is begonnen met het hutje en dat steeds verder uitbouwd tot een volwaardige game zijn ze bij Star Citizen juist erg aan het fundament aan het timmeren om uiteindelijk zo snel mogelijk een kasteel neer te zetten.

Beide zijn technieken die bestaansrecht hebben, echter denk ik dat het laatste (een goed fundament) zeer belangrijk is bij een game met een langere levenscycli. Intussen heeft Braben overigens ook al multicrew en FPS combat aangekondigd, waarvan tot nu toe ook in verre velden niks bekend is. Iets wat Star Citizen al gewoon in de game heeft zitten. Ik ben ervan overtuigd dat er straks meer spelers Star Citizen spelen en er meer diepgang in de game zit, dan bij E:D ooit het geval zal zijn.
Er was vanaf het begin FPS. Dat heet space combat, gewoon in het spel als je online met anderen speelt. Men heeft een arena systeem er bij gedaan omdat het leuk is voor een boel mensen.

SC begint dus met de bijzaak. :) CR timmerde lang aan het fundament en door function creep doordat gekke mensen veel te veel geld doneerden, moest het fundament opnieuw gelegd worden.
FPS als in First Persoon Shooter, als Battlefield....
Aan je statement te zien weet je niet eens wat First Person Shooter inhoud. Dat is echt jammer en daaruit blijkt dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Star Citizen is juist met het hele fundament bezig geweest, Braben niet. Die roept nu allemaal dingen (multicrew, first person shooter met guns zoals Battlefield) die nog zeer lang kunnen duren. Dit heeft Star Citizen allemaal al. Dus nee. Star Citizen begint met de foundation, waar Braben eerst een million miles wide en an inch deep was gegaan. Waar SC juist an inch wide and an million miles deep is.
Jullie snappen de definitie niet van FPS. First Person betekent dat je als het ware door de ogen van je avatar kijkt, die je dus niet ziet. Behalve als je in het spel voor een spiegel zou gaan staan. En dat kon je al in Unreal, vorige eeuw. Het is dus niet 'over the shoulder' of 'top down' of 'isometric view'.

In E:D ben je je schip. Je kunt er niet uit, je kunt wel rondkijken. Maar in feite is dat hetzelfde als wanneer je in een FPS rechtuit loopt en los van die richting met je muis om je heen kunt kijken. Het feit dat je in E:D een dashboard ziet is niet heel anders dan wanneer je in een Mech plaats neemt en je metalen armen met wapens ziet of wanneer je je eigen hand op je wapen ziet in een shooter.

Het is dan nog steeds een FPS. Dat het in de ruimte speelt in een arena maakt daarbij niet uit. De omgeving bepaalt niet wat een FPS is.

Ik speelde al FPS toen sommigen hier nog niet geboren waren. Niemand gaat mij hier vertellen wat een FPS is. Lachwekkend. :)

[Reactie gewijzigd door Vendar op 19 augustus 2016 12:33]

Jij snapt niet wat context is. Ik zeg toch duidelijker een FPS als Battlefield also known als FPS shooter. Ik snap wel degelijk wat FPS inhoud en idd, E:D voldoet aan die criteria.
Dual Universe lijkt erop dat dit gaat gebeuren.
http://www.dualthegame.com/

Het lijkt mij alleen zeer moeilijk dit te realiseren. Maar ik laat mij prettig verrassen.

[Reactie gewijzigd door init6 op 15 augustus 2016 17:37]

Die kende ik nog niet en ga ik ook in de gaten houden. Dank
Ik dacht hetzelfde ja, alleen had ik dan niet aan planet engineers gedacht, maar aan die submersibles uit Subnautica. Kan je in rondlopen enzo.
Maar eigen ontwerp schepen bouwen is echt een super idee.

Op de vraag of er nog DLC uit zou komen zei die Murray dat dat lastig is, maar hij zat meer aan een uitgebreidere feature set te denken. Dus wie weet komt je idee wel uit.
Denk dat je dat niet zal lukken met de huidige servers. Als ik deze opzet zo zie dan is het serverdeel van No Mans Sky niks meer dan een enorme database met namen. En that's it. Groot voordeel daarvan is dat je nooit issues met lag zult hebben. Nadeel is dat je geen realtime acties tussen clients kan coordineren.

Ik wacht Star Citizen af. Tenzij dat een Duke Nukem Forever-achtige devcycle wordt...

[Reactie gewijzigd door Aetje op 15 augustus 2016 11:44]

Ik droom ook van dergelijke games maar in de praktijk werkt dat allemaal niet.

Space Engineers is daar een uitermate goed voorbeeld van; de servers worden bevolkt door griefers en alleen de spelers die echt goede vrienden van elkaar zijn, kunnen een fatsoenlijke server in stand houden waar ook echt leuke gameplay plaats kan vinden. Verder zie je in letterlijk elke MMO ook hetzelfde gebeuren: er is een harde kern prestatiegerichte spelers, en er zijn er een boel die casual spelen, en dan is er een club die daartussenin hangt en vooral anderen tot last wil zijn - dat is 'gameplay' voor hen. Space Engineers heeft dan ook nog zichtbaar last van de technische kant van het verhaal: desync zorgt ervoor dat alle physics berekeningen gigantisch in de war lopen, met allerlei rare fratsen tot gevolg. De game is zwaar onbetrouwbaar als je online speelt.

Dan is er los van de spelerstypen die elkaar danig in de weg gaan zitten als we dit concept naar een game als NMS kopieren, nog het server-client verhaal en de inherente problemen van procedurele content icm persistence. Die twee gaan niet goed samen en die paradox was al jarenlang heel erg duidelijk bij NMS - persistence op planeten die puur gegenereerd worden op basis van ťťn seed number, is gewoon technisch onmogelijk. Dat was ook de reden dat ik het hele multiplayer verhaal van Murray niet voor waar aan kon nemen en ik moet eerlijk zeggen dat het niet van veel realiteitszin getuigt onder de mensen die er van overtuigd waren 'dat het zou moeten, en op den duur zou kunnen'. Dan begrijp je weinig van games, en al helemaal niets van online gaming. En waarschijnlijk begrjip je dan nůg minder van marketing en reclame en het grijsgedraaide 'als het te mooi is om waar te zijn...' principe.

Verder, inhoudelijk, vind ik NMS een erg geslaagde game. Het is ook best een grensverleggende game als je kijkt naar wat men ermee doet: procedural content is de basis voor letterlijk alles, behalve de storyline die je een leidraad en een doel geeft. Dat is exact hetgene dat veel procedurally generated games zo erg missen, en het geeft NMS voldoende inhoud om te blijven ontdekken. Ik vind ook de manier waarop progressie wordt aangepakt en de mechanics van het minen/craften bijzonder goed gedaan. Inventory management is integraal onderdeel van de gameplay. Al die zaken voegen veel toe aan de 'random' content. En de random content is ook nog bijzonder mooi opgezet. Planeten zijn echt verschillend, al ga je de patronen wel herkennen, maar ondanks dat word je toch steeds opnieuw door een detail of bepaalde grondstof verrast.

Ik zit nu op zo'n 25 uur in de game en er zit nog genoeg in om dat te verdriedubbelen. Op technisch vlak valt er nog het een en ander te fixen, maar ook daar valt omheen te werken met wat settings en tweaks. Kortom, geen slechte release en zeker de centen waard.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 augustus 2016 14:54]

Het mooie van een Sandbox met een extreem groot universum waar je elkaar moeilijk kunt vinden tenzij je daar bewust voor kiest (Beacon in SE), is dat een casual gamer als ik er toch plezier aan kan beleven. In SE bouw ik alleen schepen in een lokale wereld: is toch niet hetzelfde. Zou het veel liever in een verborgen hoekje van een Global 'Persistent' wereld doen.

Eens met je mening over NMS: ik heb best plezier met het spelen ervan, en heb helemaal geen behoefte om mee te doen aan al het negatieve commentaar. Ik denk alleen niet dat ik de volledige 172.000 lichtjaren naar het centrum die ik nog voor de boeg heb ga halen.

Spel was overhyped, maar het is op zijn minst een grote stap voorwaarts wat betreft de world-generators. Daar kunnen toekomstige spellen alleen maar voordeel uit behalen.

Ik hoop dat hij die technologie verkoopt/least aan andere game-studio's.

[Reactie gewijzigd door EthirNandor3 op 15 augustus 2016 18:50]

te veel gehyped en verwachtingen tot nu toe niet waar kunnen maken. erg jammer en ben ook blij dat ik eerst de streams van anderen heb gekeken en niet met de pre-order hype ben meegegaan
Veel van de verwachtingen komen van mensen zelf. Ik zelf vind het absoluut geen slecht spel.
Heb het een paar uurtjes kunnen spelen (gelukkig zonder crashes, frame drops etc) en vind het een vrij leuk spel, alleen te leeg.
Waar het spel, vind ik, aan kapot gaat is de prijs van 59e, door die prijs verwacht je meer. Zoals het spel is zou een prijs van 30 euro er meer bij passen.

Voor de prijs die ze ervoor vragen verwacht ik een AAA titel. Dus een groot verhaal, missies met een verhaal, een universum waar meer te doen is.

Haal de race naar het centrum weg en maak er een bevolkt universum van met wat grote en kleine facties. Laat de rest erin zitten.
Dan kom je in de buurt van wat je voor 59e zou moeten krijgen.
Ik ben het met je eens op jouw eerste regel na. Ga eens na hoeveel marketing in dit spel is gegaan, Sean Murray heeft in interviews dit spel dermate de hemel in geprezen dat iedereen zich nu opgelicht voelt. Hell, hij is zelfs bij Stephen Colbert op de Late Show geweest om te liegen over z'n game :/
Sean Murray heeft juist heel weinig over het spel gezegd (vooral erg vaag over het doel van de game) hierdoor gaan mensen zelf allerlei zaken verzinnen die erin zitten en zijn dan teleurgesteld dat die features er dan toch niet in blijken te zitten.
Zie jij een andere video dan ik? In het artikel zegt hij letterlijk dat spelers elkaar tegen kunnen komen, i.e. multiplayer. Blijkt niet waar te zijn. Dat terzijde, als je zelf zo'n hype opbouwt (door bijvoorbeeld een verschijning op TV te maken zoals hierboven) dan mag je verwachten dat er iets verkocht gaat worden wat enigszins aan de verwachtingen voldoet.

Het is een procedurally generated blunder, alleen op grotere schaal. Indie games met procedurally generated content staan er om bekend saai te zijn omdat er geen creatieve inhoud in zit, de laatste gelijkwaardige blunder uit deze genre die ik me kan herinneren is bijvoorbeeld Starforge. Toen de handgemaakte map werd vervangen voor een gegenereerde versie begon alles ineens tegen te vallen, ondanks dat het random moet zijn was alles toch aardig gelijkend.
https://www.youtube.com/watch?v=ZqeN6hj4dZU laten we dan maar gelijk even linken naar de video in kwestie ;) @05:51
Ik bedoel hier in het algemeen, niet die specifieke feature.
Maar op TV bleef hij ook erg vaag over de game, wat er voor zorgt dat mensen de "blanks" gaan invullen en er onterechte hype gemaakt wordt.

Aan die "elkaar kunnen zien" opmerking til ik niet zo zwaar, ik heb namelijk nooit de indruk gehad dat de game traditionele multi-player features zou hebben. Als elkaar kunnen zien het enige zou zijn, qua multiplayer, dan kan het er net zo goed niet in zitten.
Ja, het is niet netjes dat dit niet eerder duidelijk is gemaakt, maar imho heeft de game grotere problemen dan die ene feature.

[Reactie gewijzigd door Prometheus op 14 augustus 2016 16:56]

Aangezien hij zichzelf als woordvoerder neerzet mag hij toch op z'n minst een beetje aan verwachtingsmanagement doen. Het internet droop van de NMS gekte en in plaats van wat misinformatie recht te trekken heeft hij het twee jaar lang alleen maar erger gemaakt. Daarmee zeg ik niet dat hij keihard mythes uit de lucht had moeten schieten, maar het presenteren van de daadwerkelijke mogelijkheden had al een stuk geholpen.

Nee, ik schrijf de hype niet toe aan de gemeenschap.
Dat is ook wat ik zeg, als hij niet zo vaag was geweest, dan had de hype wat normalere proporties aangenomen.
Maar dan hadden ze ook niet zoveel verkocht.
Ik was eerst gehyped, nu is speelbaarheid belangrijker bij me dan graphics. (speel nog regelmatig wel eens op mijn C64 en Atari 2600 :P )
Maar toen ik demos zag, de graphics en bv het model van het startersschip, viel me dat heel zwaar tegen. Nu hoeft het allemaal geen SC kwaliteit te zijn oid, maar ik had hier in mijn ogen te maken met een spel voor kinderen tot 15 jaar. kreeg een beetje een Spore flashback toen ik wat NPC's zag in twitch games.

Plus die planeten, ondanks dat elke planeet uniek is, leek het me toch allemaal 13 in een dozijn. Toen ik eenmaal die feature "alle (triljoenen) planeten zijn uniek, je kan er je eigen naam aan geven en deze uploaden" even weg laat uit de game, blijft er weinig over aan content in de vanilla versie.

Voor 20 euro een leuke game geweest, maar voor 60 koop ik liever toch een echte AAA game.
Het zal toch wel voor tientallen uren speelplezier opleveren, maar ik ben blij dat ik geen games meer koop totdat ik de echte neutrale reviews zie enkele maanden na de launch.

[Reactie gewijzigd door Toka op 15 augustus 2016 07:56]

Check de 2014 trailer tegen de game nu. Voel je je nu over t paard getild? Juist.
Doet call of duty ook is daar ook geweest die kopen mensen na alle het gezeik ook nog....
Call of Duty is een bekende jaarlijks terugkerende titel van twee evenredig bekende studio's, men weet precies wat ze daar van kunnen verwachten.
Call of Duty belooft geen gouden bergen. Het is simpel de vorige COD met 5% nieuwe features.
Persoonlijk pas ik op mijn aankopen van spellen de "euro per uur" regel toe.

Ofwel het spel kost 10 euro, verwacht ik dat ik er 10 uur (of meer) in ga stoppen?
Indien ja: spel is het waard, indien nee: nadenken of ik het echt wil :)
Is het een super maatstaf... nee maar geeft wel een goede indicatie.

No man sky (PC) heb ik gepreordered en heb op het moment van schrijven 33 uur in het spel zitten en ik ben er zťker nog niet mee klaar.
Ik snap dat mensen teleurgesteld zijn in de game, maar het is net wat je zoekt in een game. Als speler van meer "Sim"-achtige games (Rimworld, Simcity, Factario, City Skylines of in het verleden bv ook Eve Online) vind ik dit spel super.
Lekker verkennen, rustig aan met mijn steamcontroller op de bank :)

Ga ik de 59 uur (=59 euro) halen? Dat verwacht ik zeker wel. Had het spel beter gekunt? Ja dat zeker ook... het crasht af en toe (elk uur een keertje...), de diepgang bij de rassen is beperkt. Het random gegenereerde is niet toegepast bij de gebouwen en de quests e.d.
Het beroerdste vind ik dat ik inmiddels tegen een bug ben aangelopen (1 van de journey milestones die niet meer omhoog gaat), waardoor mijn gekozen pad geblokkeerd is... hopelijk fixen ze dat snel...

Maar het neemt niet weg dat ik een goed spel vind anders zou ik er al niet 33 uur in hebben zitten in 3 dagen xD

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 15 augustus 2016 11:27]

Persoonlijk pas ik op mijn aankopen van spellen de "euro per uur" regel toe.
Natuurlijk mag je dit helemaal zelf weten en ik begrijp dat zo'n regel haast nodig is als je op een klein budget leuke games wilt spelen, maar dat betekent wel dat je een hele hoop mooie en/of interessante (voornamelijk indie) spellen misloopt.

Sommige spellen kosten 5-20 euro en bevatten maar een paar uur content, echter zijn dit vaak wel erg goede spellen. Voor de prijs van een filmkaartje krijg je 3-8 uur gameplay, dat is volgens mij nog steeds een goede deal, ondanks dat het 'duurder' is dan 1 euro/uur.
Spijker op de kop. Als dit spel §20 of §30 was geweest, zou het de boeken in zijn gegaan als een steengoede indie game. Door de prijsing van §60 verwacht men een AAA titel met bijkomende features, en ik denk dat No Man's Sky daarvoor net te weinig doet.
De prijs is een direct resultaat van de hype die gegenereerd werd bij de eerste aankondigingen, ze hebben daarbij gewoon ingespeeld op de verwachting van spelers, ipv wat ze kunnen opleveren. Hoeveel mensen werken voor die club, en hoeveel succesvolle AAA-geprijsde games hebben ze geproduceerd?

Denk dat deze vrij snel in prijs zal gaan zakken.
Best kans dat die facties er nog in komen. Er zitten al een stel intelligente rassen in, het is niet heel moeilijk op vanuit dat fundament een paar conflicten tussen die rassen te laten plaatsvinden. Eventueel met een trigger op basis van 'Atlas visits' of zo.

Mbt de prijs en de inhoud, ik weet dat zo net nog niet. NMS is best lang in ontwikkeling geweest en voor een 'indie' game vind ik het eindproduct niet zo ver van 'AAA' af zitten. De scripted content die er wel is, is namelijk best van hoge kwaliteit, en de procedurele content zit ook goed in elkaar. De mechanics van het craften, de progressie en het inventory management is ook slim gedaan - dat doet niet onder voor ervaren developers. Verder staat AAA tegenwoordig vooral voor 'weinig content' tegen een hoge prijs en dat kun je van NMS niet zeggen. Je bent al gauw 30 uur verder en dan heb je nog helemaal niet zoveel gezien.

Dat de resolutie van het geheel wat laag is (1080p in-game is zeker geen 1080p render, dat zie je zo, en de textures zijn matig, ook op High) is zeker waar, maar dat heeft ook deels te maken met procedural generation.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 augustus 2016 15:18]

Toen ik er een paar maanden geleden over las vond ik het interessant klinken. Maar als je er goed over nadenkt is dit gewoon kwantiteit over kwaliteit geworden. Ja je hebt 18 triljoen planeten, maar daarbij horen geen 18 triljoen unieke opdrachten of acties die je uitvoert. Al hadden ze er nog 100 keer zoveel gemaakt dan nog was het spel niet beter. Heel erg teleurstellend, en ook maar weer even een herinnering dat je nooit moet pre-orderen.

[Reactie gewijzigd door TheUninvited op 14 augustus 2016 14:37]

De 18 triljoen planeten is theoretisch, de vraag is of je dat gaat merken. Ze maken gebruik van een 64-bit unsigned integer voor de pseudorandom generator, die wordt gebruikt voor het genereren van de planeten. Hierdoor kom je theoretisch op iets meer dan 18,44 triljoen planeten, aangezien een 64-bit unsigned integer een bereik heeft van 0 tot 2^64-1. Dit gebruiken ze als seed, en dezelfde seed hoort altijd de zelfde planneet op de leveren. (Dat werkt bij meer spellen op die manier, zoals bijvoorbeeld OpenTTD.)

Het is daarbij de vraag hoe goed hun pseudorandom generator werkt, en hoe (flexibel) het spel daar verder mee omgaat. Al je pseudorandom generator in de praktijk steeds gagenoeg de zelfde waarde oplevert of grote stappen maakt (waardoor bepaalde seeds nooit voor kunnen komen), komt je niet bij de 18 triljoen. Als niet alle informatie van de seed gebruikt wordt, of het zeer kleine veranderingen me zich mee brengt (steen op een andere plaats, etc.) dan lijken de planeten vrij veel op elkaar.

In theorie is het leuk, hoe dat op langer termijn in de praktijk uitpakt valt nog te zien.
Nee, ze gebruiken een algoritme dat op basis van pseudorandom waarde's een spelwereld genereerd. Dat ze een 64 bit unsigned integer gebruiken voor de seed heeft alleen invloed op hoeveel verschillende werelden ze kunnen genereren en hoeveel verschillende waarde's de nummer generator kan geven.
Ze kunnen de spelwereld in principe oneindig door laten lopen, al zul je op een gegeven moment dezelfde dingen tegen gaan komen, maar gezien dat er meer dingen zijn als alleen planeten is de kans dat je dezelfde combinatie aan factoren 2x tegenkomt nog steeds nihil.
Verder dien je natuurlijk rekening te houden met hoe je de positie van objecten bijhoud, dus de grootte van je wereld zal meer gelimiteerd zijn aan het systeem dat je voor coŲrdinaten gebruikt dan iets anders.
Vergeet niet hoe bizar groot werelden zijn. Je kunt prima een locatie krijgen met 'reistijd 12 uur'. Dat is dan letterlijk 12 uur lopen, gelukkig lang leve dat ruimteschip om het iets in te korten :p.

Dat geeft alleen wel aan dat zelfs als je een identieke planeet tegenkomt met 1 minieme aanpassing, dat je dan nog steeds toevallig net op dezelfde plek terecht moet komen ook. Anders is er een grote kans dat het er toch anders uit ziet, en merk je niet dat je praktisch op een copy terecht bent gekomen.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 14 augustus 2016 15:43]

Inderdaad heel teleurstellend als je ziet wat het had kunnen worden. Ik snap echt niet dat Sony zich zo hard aan dat spel wou verbranden. Wat vooral ontbreekt is expansie. Nu blijf je maar als een ezel achter een wortel aan van sterrenstelsel nar sterrenstelsel reizen met als enige doel je inventaris vergroten.
Ik zie juist dat dit slechts een begin kan zijn van iets moois. Ze kunnen de biodervisiteit vergroten, op den duur missies toevoegen met hele andere doelen dan mining, multiplayer wel toevoegen en zo starfleets oprichten. De basis voelt heel flexibel als je het mij vraagt en heeft zeker ruimte voor expansie

(Bovenstaande slechts gebasseerd op enkele let's play videos op youtube btw, dus mogelijk zit iets er al in)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 14 augustus 2016 14:38]

Dit is precies de reden dat ik wacht met de aankoop. De huidige game heeft mijns inziens geen rode lijn of echte time sink waardoor de levensduur niet echt heel lang is. De basis is wel goed, alleen heeft het nogal wat polishing nodig. Ik ga geen §45 neerleggen voor een fundering met bugs.
Ik koop meestal sandboxes of games waarvan ik denk dat ik er lang plezier van heb.
Teveel games worden gehyped, uitgebracht, alle servers vol, genoeg tegenstanders e.d. en na 3 maanden stroomt alles weer leeg.

Ik heb eerst vele Twitch streams bekeken, de features, negeerde de hype volledig, en kwam tot de eerlijke conclusie dat ik waarschijnlijk dit spel een weekje (misschien 2) zou spelen en dat het daarna digitale stof zou gaan verzamelen in mijn Steam bib. :)

Ik had hetzelfde gevoel met dat onderwater kickstarter prerelease spel: Subnautica.
Lijkt leuk maar er is eigenlijk bar weinig te beleven. (voor mij)
1 weekje of 2 is toch al behoorlijk waar voor je geld! Genoeg games knal je in een dag doorheen.
Nou. Mijn eisen liggen dan toch echt wel hoger. Een game waar ik maar 2 weken uit haal is mijn geld niet waard.
59,95 op Steam en hoewel ik indies een warm hart toe draag en best bereid ben om dat bedrag te betalen voor een goede game heb ik in dit geval mij pre-order gecancelled en mijn geld teruggehaald.

Mischien dat ik er later dit jaar nog eens naar kijk als ze de bugs eruit gehaald hebben.
Voortaan gewoon niet pre-orderen, dan hoef je ze ook niet te cancelen :)
Het geld is al binnen, er is geen motief om er iets mooiers van te maken. Zonde dat "gamers" nog steeds niet geleerd hebben van eenzelfde gebeurtenissen uit het verleden en maar blijven hypen en preorderen.
Ik zie echt iedereen alleen maar negatief reageren op het spel en de devs, terwijl als ik het spel speel, ik echt wel nieuwe dingen zie.

Multiplayer verhaal is wel vreemd inderdaad, maar wat niet is, kan nog komen.

Met name als ik onderstaande patch notes lees, denk ik dat ze nog heel veel ideeen gaan uitwerken en implementeren.
http://www.no-mans-sky.com/2016/08/update-1-03/

Je ziet in hun communicaties op bv. Twitter ook, dat ze zelf ook compleet verrast waren van de enorme hype die om het spel is ontstaan.

https://twitter.com/NoMansSky

Verwachtingen van mensen tijdens zo'n hype, kan je al snel niet waar maken, dit is al met zoveel spellen gebeurd.
Onzin, ze hebben deze hype zelf gecreŽerd met tweets en door de lead developer uitspraken te laten doen die gewoon niet kloppen (waaronder op televisie).
Nee de community heeft zelf de hype gecreŽerd. Netzo als er hype om diablo 3 was. En iedereen dacht/hope had dat het een mooiere versie van d2 zou zijn. Dat blizzard zelf het moeten zeggen mensen het is geen d2 en zal het ook niet worden.

Het zelfde is gebeurt met de rx 480. Die zou de gtx-980 wel even verslaan voor 200 euro op launch dag... Mensen doen het zich zelf iedere keer aan.

Of neem ESO. mensen hypen een product naar wat ze willen. Maar niet wat het is.

Hierbij wil ik niet direct zeggen dat de devs van NMS het goed hebben aangepakt. in tegendeel zelfs. Alleen wij als mensen doen het iedere keer door een product wat we nog niet kennen al helemaal de hemel in te prijzen. En tja als het dan niet aan de verwachting voldoet die wij hoopte dan gaan we klagen keer op keer.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 14 augustus 2016 17:26]

Hello Games heeft het juist perfect aangepakt. Zo maak je meer winst.
Ook dat is toe te wijten aan de studio, er bestaat zoiets als 'verwachtingsmanagement'. Als je teveel aan de verbeelding overlaat moet je niet gek kijken dat de verwachtingen niet overeenkomen met de realiteit.
Maar wiens schuld is dat? Wij als community gaan zelf van alles in vullen. Wij kunnen ook besluiten dit niet te doen. Maar de meesten vinden het makkelijker om iemand anders de schuld te geven. ipv kijken wat zij hadden kunnen doen. Ik trap niet meer in hype trains en neem alles wat ik pre release er over lees met een korrel zout en kijk wat het eind product is. En dat bevalt mij prima. Ik had dan ook geen hoge verwachting van. Maar dat had ik ook niet voor witcher 3 en GTA 5 bv.
Absoluut niet, dat is een bewuste keuze geweest. Dit soort ophef ontstaat alleen als er genoeg mensen kritiek op de game hebben, dus de marketing strategie heeft gewerkt: zo veel mogelijk verkopen in zo'n kort mogelijke tijd, wat daarna gebeurd is eigenlijk niet belangrijk. Preorders en verkoop op de eerste dag is waar dit soort titels het van moeten hebben.
Als de game van EA Games had geweest (die hebben daar inderdaad een handje van), had ik het wel met je eens geweest.

Maar wbt. dit spel; Je op Steam vrij makkelijk een refund aanvragen, mits binnen 2 weken.
Dit verhaal gaat dus niet helemaal op bij No Man's Sky.
Dat is jou mening. En ik deel deze mening niet. D3 is het perfect voorbeeld. Of was dat ook een pre-order cash grab game? Genoeg bedrijven die daarna nog prima doorgaan en de game beter maken.
Ik denk dat je nog eens nst6ldr en mijn reactie nog eens moet lezen.
Ik had het over het feit dat NMS een cash grab game is/zou moeten zijn. Dat is een mening en geen feit. Of wil je zeggen als 100% van nederland vind dat wij de duurste BTW tarieven hebben. Het daadwerkelijk ook zo is?
Negers zeg ik dat er geen Grote groep is geweest die teleur gesteld is. Wel zeg ik dat het hun eigen schuld is ja. Net zoals mensen teleurgesteld waren in D3 en Rift en ESO. Zelf de blanco stukken invullen in wat jij dan wel de community wil is je eigen schuld. Je kan er immers ook blanco in gaan. Van wat ik heb gezien en gelezen is het precies wat ik er van verwachte.
Een grote uitgever als Ubisoft of EA heeft mss wel middelen om iemand in de marketingafdeling te hebben die aan verwachtingsmanagement doet, maar een kleine nieuwe indie developper heeft dat natuurlijk niet...

Dat gezegd zijnde, begreep ik de hype rond NMS niet zo goed.
Waarom is een groot procedural universum op zich zo'n hype waard? Is het niet belangrijk wat je in de spelwereld kan doen? Daar werd mijns inziens toch wat te weinig aandacht aan besteed waardoor ik ben blijven afwachten en dat blijft ik omwille van de performance problemen dus nog even doen. ;)
Ben ik niet met je eens. Mensen hypen de dingen niet, dat heeft die leugenaar van een Sean helemaal zelf gedaan door:

- Wilde claims maken zonder deze te demonstreren.
- Altijd maar weer dezelfde materialen laten zien.

Het deed mij heel erg denken aan Peter Molyneux's Black & White. Constant maar ingaan op features en gameplaymogelijkheden om ze vervolgens helemaal niet te laten zien. Persoonlijk zag Ik deze situatie al mijlenver aankomen.
Als mensen echt hadden verwacht dat dit een multiplayer game zou worden waar je constant mensen zou tegen komen en dingen met je vrienden mee kan doen. hebben ze het er zelf van gemaakt. Ik had nooit de gedachte gehad dat het een multiplayer game zou worden waar dingen met elkaar kon doen. Nu blijkt dat je niemand tegen komt nou wat een drama...

Over welke wilde claims heb je het dan. Want ik vind de hele multiplayer gekte echt zwaar overdreven. Maar mensen hebben zelf dingen ingevuld. En tja dan kan het gebeuren dat je een dekels op je neus krijgt.

Maar als NMS wel een multiplayer had. en af en toe mensen kon tegen komen. Zouden mensen alsnog klagen omdat ze gedacht hadden dat x triljoen vol recht unieke planeten konden ondeken met miljoenen unieke opdrachten moeten ze zelf eens achter hun oren krabben.
En dit is niet gebeurd bij d3? Warhammer online ESO allemaal games waar ze wel eerlijk waren. En toch had een grote groep mensen een ander beeld. Het zit gewoon in onze natuur om het te doen.
De klant is koning, is een illusie die elke verkoper je graag doet geloven omdat je dan bij die verkoper opnieuw terugkomt. Het is ook een drog-argument om verongelijke klanten een basis te geven om te klagen over iets wat ze zelf hadden moeten of hadden kunnen weten. Je hebt namelijk een plicht om jezelf te informeren, ook als consument. Is dat echt zo? Ja. Lees Consuwijzer maar na.

Het hoofddoel van de klant is koning, is jou meer kunnen verkopen. Niet jou de koning te maken want dat ben je niet, en dat zul je als consument ook nooit worden.

De enige 'koning' consument is degene die marketing op waarde weet te schatten, realistische verwachtingen heeft en kiest voor die producten die het best bij zijn of haar behoefte passen. Dan ben je pas echt een koning, want dan ben je een slimme consument.

Dat de gemiddelde consument steeds dommer wordt, is met NMS dus definitief bewezen. Ik heb letterlijk geen seconde de illusie gehad dat NMS multiplayer zou hebben of dat het erin zou komen, en het was voor mij ook helder dat de enige 'multiplayer' bestond uit de discoveries die op de server werden bewaard. Dus er is een kleine kans dat je die een keer tegenkomt, of niet. De basis van NMS was nooit multiplayer geweest, de basis is immersie, procedural content en single player. Dat was echt heel, heel erg duidelijk.

Het is ook al jaren duidelijk dat bij elk geruchtje of elke scheet de hele internet community ermee aan de haal gaat, Youtubers en Reddit-volk voorop, om het hardst roepen dat het allemaal fout is en om het hardst elkaars onwaarheden en vage vermoedens bevestigen. Daar is geen 'verwachtingsmanagement' tegen opgewassen en het is typerend voor schapen die alleen elkaar volgen en zelf niet meer kunnen nadenken. En die groep groeit.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 augustus 2016 15:43]

Ik snap niet dat mensen dit accepteren bij NMS terwijl andere games (vooral greenlight titels) keihard bekritiseert worden op een DLC/Expansion/Update beleid.
Omdat bij NMS er geen DLC's komen die betaald hoeven worden, maar dat alles in patches zal zitten die gratis worden uitgebracht.
Een van de redenen dat je voor diablo 3 ook maar eenmalig 60§ hoefde neer te leggen en toch honderden speeluren verder was. 30§ voor een expansion waar menig db3 speler honderden uren in ueeft zitten. Is het meer dan waard imho. Ik heb inmiddels over de 3200 uur in diablo zitten en ben nog niet uitgespeeld. Dit spel kan hetzelfde krijgen, als ze de game maar beter maken, zoals ze ook met diablo 3 hebben gedaan.
Dan zullen er waarschijnlijk ook wel mods voor gemaakt worden, en misschien alsnog een multiplayer mod :p
Dat gevoel heb ik ook na het zien van wat youtube videos, maar het is uitgebracht als een "full release" met een hele hype eromheen.

Hadden ze dit voor pakweg de helft van de prijs uitgebracht als "early access" dan had het meeste commentaar waarschijnlijk positief geweest. Dat had voor de devs ook beter geweest want met een team van 15 man kun je natuurlijk nooit zo uitgebreid testen....in early access hadden ze een berg testers gekregen die er nog voor willen betalen ook. Daarnaast ook nog input van de community.
Wss wilde Sony dat niet? Uitgever > devs
wat je allemaal opnoemt zie ik niet als DLC of expansion, maar als features van een volwaardig game. Aangezien het ding al uitgekomen is, is het maar terecht dat ze op het gebrek eraan worden afgerekend
Je begint dus met een redelijk leeg spel om vervolgens zaken toe te voegen. Je geeft daarmee zelf aan dat het spel niet af voelt.
En dat voor 60 euro per verkochte kopie.

Voor dat geld verwacht ik toch een spel dat af is en al deze elementen bevat. Het concept is namelijk geweldig, de uitwerking lomp gezegd slecht(kut).

De hype is er. Spreek je over een week af wat als deze voorbij is.
Ik vind dit een gemiste kans...

Maar voor nu. Ik geniet nog even...ik start hem op en tot later
Het is een Interresant concept wat zeker mijn interesse heeft. Helaas hebben ze een potentieel geweldige gamewereld geschapen maar zijn ze vergeten de game erin te stoppen. Wellicht dat het bij de volgende poging wel de moeite waard is.
Ik volg het spel niet, maar hoorde het van andere mensen en collega's dat het heel wat moe(s)t worden.

Maar als ik het de laatste dagen en nu een beetje aanhoor lijkt het meer een 'speelbare' versie van Google sky, maar dan met een fictief universum.
dit had ik ook, het leek mij echt fantastisch, maar begon ik na te denken over wat de game nou eigenlijk leuk moet maken, en vond ik uit dat dat niet duidelijk was.
Pre-orderen is altijd en bij elke game onzin en ontzettend dom om te doen.
Op de dag van release liggen ze 9 van de 10 keer zelfs nog eerder in de schappen dan dat jij gebeld wordt, dat je m op kan halen of in de brievenbus gepropt krijgt.
Ben ik het toch niet mee eens. Het is niet altijd en bij elke game onzinnig en dom om te doen. Er zijn genoeg games die je sowieso op release wil spelen vanwege eerdere ervaringen met de game reeks of ontwikkelaar.

Ik koop al mijn games digitaal voor de PS4 (wil niks met Blurays te maken hebben meer). Dan is een pre-order erg fijn kan ik je vertellen. Door te pre-orderen kan ik de game 2-3 dagen vooraf alvast downloaden, op release kan ik direct spelen zonder de hele game nog te moeten downloaden. Zeker met games zoals GTA V (50+GB) kan dit erg vervelend zijn.

Games zoals Witcher 3, GTA V, MGSV, BF1 die pre-order ik. Er is vooraf genoeg gameplay video getoond en previews van te vinden. Dan is een pre-order geen probleem, je weet wat je kan verwachten en je wil de game 100% op dag 1 spelen. Of je dan op release direct kan spelen dmv pre-load, of nog even mag wachten tot je 50GB hebt gedownload, maakt voor de aankoop in ieder geval geen verschil.
Zo heb ik mij heel erg vermaakt met Dragon Ball Xenoverse en is er erg veel gameplay getoond over deel 2. Die komt in oktober en die ga ik pre-orderen. Waarom? Ik weet dat de game goed zal zijn gezien het eerste deel en heb al genoeg gameplay van gezien. Ik wil op release direct spelen en de pre-order content is ook wel mooi meegenomen. Dus ik ga em sowieso op release kopen, dan is een pre-order alleen maar makkelijker.

Games zoals No Man's Sky waar erg weinig van getoond werd, video's offline werden gehaald en tot de release nog vragen waren, ja die zou ik ook nooit pre-orderen.

Nee, het is niet verstandig om altijd te pre-orderen. Maar is het altijd dom? Nee, absoluut niet.
Helaas is er tegenwoordig de tendens om steeds meer exclusieve content te bundelen wanneer je een preorder plaatst. Hoewel het praktische voordelen kan hebben om een preorder te doen, zoals het alvast kunnen downloaden van het spel en serverbelasting te spreiden, wordt het ook commercieel uitgebuit.

Het is dus net zo goed een lucratieve business voor ontwikkelaars/uitgevers om op deze manier extra geld binnen te halen zonder ook nog maar iets gereleased te hebben. Het heeft in zekere zin wel wat weg van een kickstart achtige opzet waar gedurende de ontwikkeling van een product al geld wordt ingezameld. De vraag blijft altijd of ze achteraf de beloofde kwaliteit kunnen realiseren en hoe de support zal zijn.

Er zijn helaas genoeg recente spellen te noemen die vooraf volop gehyped en gepreorderd werden, maar waar men achteraf schrok van de kwaliteit van het spel. Ik heb mn les wel geleerd met BF3 en BF4. Zodoende snap ik niet waarom men BF1 (bijna) blindelings preordert. Een ezel stoot zichzelf niet twee keer aan dezelfde steen, toch?
Exact dit. Er wordt gewoon groepsdruk gecreŽerd om te pre-orderen, want ja je wilt niet de enige zijn die deze skin mist en daardoor de desert maps een nadeel kent (je bent de enige zonder de desert camo). Dat je die na 3000 speeluren ook wel unlocked doet daar niet aan af, want dan zit je al 3000 uur met een nadeel te spelen.

Op zich is er niets mis met pre-orderen, je kan de game vast downloaden voordat je kan spelen, maar het wordt gewoon gebruikt om games te shippen die er eigenlijk nog niet klaar voor zijn, omdat het geld al binnen is door de preorders. En dan na 3 maand spelen kan je nog eens 60E uitgeven (120E samen) om niet 5 uur in que te moeten staan voor je favo server. Immers, je hoeft het niet te kopen, maar praktisch iedereen doet het dus je blijft gewoon achterin de que staan als je het niet doet.

Nee ik heb het wel gehad met deze manier van werken. Simcity op deze manier gekocht en beviel voor geen meter. Game werkt tot op de dag van vandaag niet. Ik koop de games wel achteraf. Nog geen paar maand na release kan je het al voor de helft krijgen bij Origin.
Off topic. Ik heb Simcity deluxe edition in een uitverkoop voor een 10tje gekocht. Draait prima zonder bugs of problemen (voor mij). En je doelt op Battlefield en Battlefield premium, dan is het wel het vertellen waard dat je niet alleen voorrang op de server krijgt maar ook alle DLC en extra unlocks wat de waarde van het pakket wel enigszins vergroot. Desalniettemin is het wel weer veel geld en de voorrang maakt het bijna verplicht om aan te schaffen.

On Topic: Dit spel is mooi gemaakt maar ik mis diepgang. Er zijn al spellen die bijna het zelfde bieden of meer. Een supergroot universum is nauwelijks boeiend of noemenswaardig. Voordat je 1000 planeten bezocht hebt ben je het spel echt wel beu (uitzonderingen daargelaten). Ik snap dat het een space-exploration spel is maar om een universum te maken dat zo ontzettend groot is, is gewoon zinloos. Helemaal om dat als hoofdattractie te gebruiken voor je spel. Daar merk je in de gameplay namelijk geen kont van. Multiplayer, basis bouwen en je eigen ruimteschepen designen zou een leuke toevoeging zijn.
Die pre-order bonussen roepen bij mij een tegengestelde reactie op, meer een 'fuck you dan wacht ik wel op een goty versie waarbij ik wťl alle content krijg'... Je gaat toch niet volle prijs betalen als je niet eens alle content krijgt (en dan heb ik het niet over DLC, daar heb ik lang niet altijd problemen mee). Vooral omdat de pre-order bonussen vaak ook nog gekoppeld zijn aan specifieke winkels, waardoor je in sommige gevallen op geen enkele manier alle content kan krijgen (behalve als je de game meerdere keren pre-ordert).
Toch snap ik die behoefte nooit zo tussen spelen wanneer die uitkomt en direct moeten spelen op dag van release. Misschien als je een skilled MP-gamer bent en de rankings snel goed wilt hebben voor jou en je team of zo. Maar bij single player games let het niet op een dag of 2?
Dan snap je ook niet waarom mensen graag de iPhone willen hebben wanneer die net uit is, en niet 4 weken later. Mensen willen nou eenmaal graag iets zo snel mogelijk hebben. Wanneer ik ergens naar uitkijk en er best hyped voor ben, dan wil ik het hebben zodra het kan. Een game waar ik dus al erg lang naar uit heb gekeken, hyped voor ben zelfs, dan wil ik die ook gelijk spelen wanneer ik het kan spelen. En niet dan nog eens 2 dagen wachten. Waarom zou ik 2 dagen wachten als ik het direct kan spelen? Ik wil de game toch sowieso kopen, dus of ik het pre-order en zo direct kan spelen, of 2 dagen later maakt voor de aankoop niet uit: ik geef alsnog geld uit.

Ik ben erg geduldig en wordt niet snel hyped voor bepaalde zaken. Maar soms ben je gewoon erg hyped voor iets en dan wil je het ook gelijk.
Tja voor velen is het nu nog net vakantie, of hebben een lang weekend (indien met in bepaalde gedeelten van Duitsland woont), ik heb om die reden ook overwogen een pre-order te plaatsen, want dan had ik mooi drie dagen kunnen gamen. Dan is het toch leuk om mee te kunnen gaan in de hype omdat het dan allemaal nieuw is, en je niet eerst een tijd lang van anderen hoort wat jij eventueel terzijnertijd mee zou kunnen gaan maken.

Ik heb nu nog steeds toptitels in m'n backlog staan, en ik denk dat het wow-effect daarvan inmiddels aardig vergaan is, ondanks dat ze destijds baanbrekend waren.

Achteraf gezien ben ik echter blij dat ik het niet heb gedaan, want m'n PC had het sowieso niet getrokken, en het spel is niet helemaal wat ik er van had verwacht. T.z.t. zal ik hem echter zeker halen, ik hoop dat ze het spel de support gaan geven die het verdient.
inderdaad, voor fysieke games geldt dit wel. maar bij digitaal kan je vaak de game pre-loaden, zodat je het direct op de release kan spelen. dit is natuurlijk geen rede om te pre-orderen.
Het is juist wel een reden om te preorderen, bij heel veel spellen zijn de servers op de release zo overbelast dat alleen het downloaden van het spel al niet of langzaam wil. Het preloaden zorgt ervoor dat mensen het spel al gedownload hebben voor de release en dus ook minder serverbelasting op dezelfde dag is. Blizzard doet dit overigens bij al hun uitbreidingen standaard (het grootste deel voor komende uitbreiding Legion voor WoW heeft 80% vd bestanden al binnen, ik heb m zelfs niet eens gepreordered)

Edit: zielige hatertjes (zoals te zien in de downmods, zeker niets beters te doen?)

[Reactie gewijzigd door jimzz op 14 augustus 2016 15:45]

Bij steam is servercapaciteit echt geen issue, 2 minuten moeten wachten en toen kon ik de game spelen.
Het enige jammers is dan weer dat er meer en meer uitgevers komen die ook dit voordeel teniet doen, door gewoon van te voren al aan te kondigen dat er op dag 1 een patch aan gaat komen.
Tot nu toe heb ik elke hardcopy die ik gepreordered had minstens 2 dagen voor de officiŽle release binnen gekregen. Dit ging dan om oa. GTA V, AC:Unity, AC:Black Flag en Watchdogs.
Voor een digitale versie kun je vaak preloaden dus ik zie de onzin niet.
Ik Pre-Order al 10 Jaar Collector's Editions van Blizzard en heb er nog nooit spijt van gehad.
Pre-orderen is altijd en bij elke game onzin en ontzettend dom om te doen.
Op de dag van release liggen ze 9 van de 10 keer zelfs nog eerder in de schappen dan dat jij gebeld wordt, dat je m op kan halen of in de brievenbus gepropt krijgt.
Tenzij je een special-edition import-game pre-ordered, oid.
Dat is dan ook het enige wat ik nog zou pre-orderen; voor al het andere kun je idd. beter direct naar de winkel stappen (vooral als ze er niet moeilijk over doen om de straatdatum te breken) of gewoon digitaal gaan.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 14 augustus 2016 16:50]

Tsjong , jonge , wat lopen we weer te piepen met z'n allen.
Ondanks geen multiplayer , voor mij een super game.
Dat heeft niets met een hype te maken , het ligt je of het ligt je niet....
Het lijkt wel of we het leuk vinden die Sean Murray even door de mangel te halen , respectloos !
Er zijn maar weinig die met zo weinig mensen een game op die schaal in elkaar kunnen zetten !
Het lijkt wel of de geschiedenis zich weer herhaalt , destijds was er ook zoveel ophef over Peter Moleneux , de grote man achter de Fable games.
Deze man had ook beloften gedaan over bepaalde aspecten in Fable.
Dat heeft hij ook nooit waar kunnen maken.
Is het een slechte game geworden ?
Voor mij in elk geval niet.
Misschien moet er maar eens gekeken worden wat WEL allemaal kan in No Man's Sky !
Het is een prachtige game voor mensen die dol zijn op grinden. Leuk dat je ontelbaar veel planeten kan verkennen, maar het mooiste level design krijg je als iemand met de hand bepaald waar iets komt te staan. Verder alle verschillende dieren met allemaal dezelfde vage mechanics en 1 settlement met een paar dode aliens er in die op elke planeet hetzelfde is. Sentinels die op je jagen omdat je aan het minen bent, weinig slots aan het begin. 3 verschillende resources om te vliegen , mijnen om te kunnen mijnen. Pure grindgame als je het mij vraagt.
En daar ligt het probleem: waar draait het spel om? Een tocht naar het middelpunt van het heelal? Zoveel mogelijk planeten ontdekken? Gaat het om de reis of het einddoel?

Mij gaat het om de ontdekkingstocht naar onbekende planeten in een heelal zo onwerkelijk groot dat het moeilijk voor te stellen is. En om wat je aantreft op die planeet. Dus puur de ontdekking.

En de werelden zijn prachtig! Ik heb gesprongen over maanlandschappen, gezwommen in een gigantisch stelsel van onderwater grotten (en bijna verdwaald en verzopen), ben aangevallen door ruimte piraten en heb talloze buitenaardsewezens gesproken en dat is lang niet alles.

Ik vlieg na zo'n uur of 15 nog in m'n starter ship, heb zo'n 4M op zak en ben opzoek naar een mooie freighter. Ik ben net m'n derde zonnestelsel binnen gevlogen en heb het gevoel dat ik al zoveel gezien heb, maar pas aan het begin sta.

Het spel is als Minecraft: je kan er van maken wat je wilt.

En dat is waarschijnlijk wat veel mensen moeilijk vinden. Er word je vrijwel niet gezegd wat je moet doen, wat je doel is. De mechanics worden uitgelegd en that's it. Alleen op de wereld... :)

Dan even kort over de werelden die je kan ontdekken. Simpel gezegd hebben alle werelden dezelfde "onderdelen". Even uit mijn hoofd:

- Flora,
- Fauna,
- Terraforming,
- Atmosfeer,
- Shelters,
- Production facilities,
- Traders,
- Monoliths,
- Plaques,
- Beacons,
- Transmission towers,
- Crashed ships,
- Drop pods.

Waarschijnlijk vergeet ik er een paar, maar dit is het wel zo'n beetje. Neem je van dit lijstje de natuur weg (de eerste vier), hou je dan genoeg ontdekkingen over?

Nu vind ikzelf de natuur ťťn van de belangrijkste onderdelen van het spel (Spectaculair!), maar dan nog kan ik me voorstellen dat sommige mensen hier niet genoeg aan hebben. Ik bezoek ook niet elk gebouw wat ik tegenkom en heb nog geen enkele planeet of maan 100% verkend. Maar dat hoeft m.i. ook niet (en zou eentonig worden). Dat bewaar ik voor een bijzondere planeet, een planeet als de aarde, vol flora en fauna.

De meeste critische mensen hier hebben het spel alleen op stream gezien en zijn toch expert in waarom het spel niets is. Dit terwijl de meeste spelers hier niet te vinden zijn en van het spel genieten.

Ik vind het in ieder geval fantastisch. Een spel voor iedereen? Nee, denk het niet. Maar probeer het zelf uit, en luister niet teveel naar de critici hier... :)
Je brengt het een beetje basaal, maar ik geef je helemaal gelijk. Veel mensen hebben gewoon iets anders verwacht van de game. En dat is eigenlijk best begrijpelijk; Ik denk dat er maar weinigen beseffen hoe een dergelijke game ( en dan doel ik op het generen van de werelden op basis van een algoritme ) wordt opgemaakt en in elkaar steekt. Mensen kijken te veel naar graphics, verwachten prachtige omgevingen en keihard actie ( in veel games gewoon scripted events, maar dat terzijde ). Ik vind dat je deze game moet beoordelen in zijn eigen segment, en ik kan niet anders zeggen dan dat het spel precies is zoals ik had verwacht dat hij zou zijn. De werelden zijn divers genoeg en het ziet er verder prima uit . O.k., dat multiplayer verhaal is een beetje vaag, maar daarvan wist ik sowieso van dat dat maar een kleine rol zou gaan spelen. Op dit moment mis ik daar eigenlijk niets aan. Het is ook een stuk perceptie; Minecraft is net zo een spel, voor velen te saai en grafisch ondermaats, voor anderen een dijk van een spel waarin men legio aan mogelijkheden ziet en men zich uren mee kan vermaken.

Het enigste wat ik heel jammer vind is dat er ( nog ) geen VR support in zit. Dit was wel de bedoeling ( kun je aan de menu's en ui nog zien, ook het paar seconden inhouden van je selectie is typische VR interface ) en had wellicht gemaakt dat het spel veel beter weg zou komen met zijn "mindere" graphics en dynamiek. Ik durf zelfs wel een beetje te speculeren dat de hele boel juist daarom wat simpel oogt, met name de kleursetting lijken erg op VR toegespitst te zijn..

Desalniettemin zou ik ook wel graag zien dat er nog een hoop word verbeterd en toegevoegd. Met name dan toch op het multiplayer gebied zodat je, net als in Minecraft, bij elkaar op "bezoek" kan en zo. Dit spel heeft een hoop potentie wat dat betreft.

Zelf laat ik het spel nog even wat het is om de reden dat graag eerst VR support zie .( waarin dit spel imho pas echt goed tot zijn recht komt )
Misschien moet er maar eens gekeken worden wat WEL allemaal kan in No Man's Sky !
En daar gaat het mis, want voor §60,- valt er bizar weinig te beleven. Ik koop 'm in ieder geval niet en ben dankbaar voor de vele streamers dat ze de tijd en moeite hebben genomen om te laten zien hoe dit speelt.
Jij vindt dat er weinig te beleven is. Ik heb me prima vermaakt gedurende nu al ruim 20 uur. Er is menig ander spel wat dezelfde of minder speelduur geeft voor §60,- en dat is allemaal prima. Ieder spel/ieder speler is anders, dus laat iedereen dat zelf bepalen. Ik snap dat mensen vinden dat het grindy en repetatief is, maar zeg dat maar tegen de 10 miljoen WoW spelers. Wat overigens ook een goed spel is imho. En ik moet dus absoluut niets hebben van BF ofzo. Online geneuzel. Prima dat hier geen mulitplayer inzit. Wil niet zeggen dat andere mensen daar niet van mogen genieten.
Ik heb hier ook veel over gehoord en ook het nodige van gekeken op Twitch. Het stomme is dat ik constant hetzelfde zie. Dit kan je natuurlijk over veel dingen zeggen, maar skill cap is laag, zelf vliegen is beperkt (je kan niet crashen of zelf landen), je kan niet bouwen enz.

Er zitten veel goede dingen in het spel, maar ik kan niet zien waar de uitdaging in zit. Naar mijn idee doet het spel ook niets echt goed, ja het is gigantisch, maar tegelijkertijd is dat totaal niet relevant, zeker niet omdat er geen multiplayer in zit en je er niet in kan bouwen, want zouden die 2 elementen er wel in zitten en dat je mensen wel kan vinden, dan zijn er heel veel mogelijkheden. Dan kan je mensen echt het universum laten vormen.

Leuk dat de developers hebben gezegd dat ze je het gevoel willen geven dat je alleen bent enz, maar zonder echt doelen, ben je vrij snel klaar.
Bouwen komt met een update.
Software kopen voor een feature die alleen nog maar beloofd is, is bepaald niet verstandig.
Feature was niet beloofd, net als dat MP in eerste instantie niet beloofd was en er niet in zou komen.
Dat is dan toch wel de stomste zet van de ontwikkelaar. Maak je game gewoon af voor de release. Nu hebben veel mensen het spel gespeeld en direct gerefund (want saai).. als bouwen pas met een update komt.. dan snijden ze zichzelf wel in de vingers (de ontwikkelaars dus) want velen hebben de game dan al afgeschreven en gaan de game dan echt niet nog een keer proberen.

Zelf kijk ik bij nieuwe games altijd eerst naar gameplay beelden. Moet zeggen dat ik nu al een paar uur heb bekeken op Youtube/Twitch maar ik vind het wel een game voor mij. Gewoon rustig ontspannen een spelletje spelen en bijkomen van een dag hard werken. Beetje planeten ontdekken, minen, vliegen.. ik vind het mooi. Maar goed niet 60 euro mooi.. Dus ik wacht nog wel een jaartje tot het in de uitverkoopbak van Steam ligt.
Dat het teveel gehyped is is absoluut waar. Maar over het waarmaken van verwachtingen moet je iets genuanceerder zijn. Doordat het een uniek soort spel is is het moeilijk te omschrijven wat je doet in de game. Het is primair een "space exploration" game met elementen van handelen, ruimte gevechten in een gedeeld universum. Mensen hebben vervolgens erg veel tijd gehad om zelf een beeld te vormen wat er allemaal te doen is in de game: sommigen noemden het de "game to end all other games". Ja, als je dat verwacht kom je van een koude kermis thuis. Voor mij voldoet het perfect aan de verwachtingen, ik kan relaxed op onderzoek uit en leven in kaart brengen op planeten, en elementen verzamelen om betere gear te krijgen. Ik kan heerlijk uren even helemaal weg zijn. Dat verwachtte ik van de game.
het is een spel welke is neergezet als mainstream, maar dit niet is.
dat is erg jammer, want er is een groep fanatiekelingen die ongeremd positief is en zich goed vermaakt.
goed om te lezen dat jij niet bij die groep hoort en het spel dan ook niet hebt gekocht.
mensen die niet bij die groep horen en het spel wel kopen zijn gewoon dom en zullen hun beklag ongetwijfeld - overal waar ze dat kunnen - doen.
als je op die reviews/ meningen af gaat, kun je net zo goed een vis gaan beoordelen op zijn capaciteiten om een boom in te klimmen.
Deze game stond op mijn verlanglijstje maar door ontbreken van samen door jet universum te gaan. Totaal oninteressante game.

Het enige leuke wat er in zat is er uit gehaald....

Grote FAAL
Ligt eraan wat je verwacht had :)

Ik verwachte o.a. geen MP dus mijn preorder is prima geslaagd.

Bugs aanwezig? Check!
Eentonig op gegeven moment? Check!
Zonder laad tijden rond cruisen
tussen bizarre sci-fi omgevingen? Check!
Geen behoefte aan? Game links laten liggen dan.
Helemaal mee eens! Ik heb ook eerst de streams gekeken. Ik ga ook nooit meer pre-orderen, het is het niet waard! En we zouden het allemaal niet meer moeten doen.
Haha nee, ik heb mijn lesje na fallout 4 wel geleerd! Nooit weer een pre-order. 8)7 Ik koop pas een game na de eerste reviews/streams.
haha ja, want dat is wat er keer op keer gebeurt, misschien niet bij jou persoonlijk, maar na elke grote gehypte release zie je precies hetzelfde gebeuren. Teleurstelling omdat de game de hype niet kan waarmaken, omdat de servers ruk zijn direct na release, omdat de game nog vol bugs zit. En dan zweert iedereen pre-orderen af..
totdat de volgende gehypte game zich aanmeld en dan begint het hele verhaal weer opnieuw..
Gelukkig gedownload? Je had het gewoon via steam en cashback kunnen proberen hoor.
Heb ik gedaan.
Vage blurry graphics, vage gameplay, vaag speldoel, console invloeden in de menu's en gehele UI, framedrops, pop in, ... Nee deze koop ik zelfs niet meer in de sales ;(
Inderdaad, op deze manier kun je het gewoon legaal doen. Heb 'm zelf ook via Steam gekocht (paypal) en na een uur spelen cashback aangevraagd... Poging waard, maar wacht wel tot de bugs er uit zijn en 't wat goedkoper is. 60 euro voor een game die compleet NIET af lijkt is gewoon zonde... 't ziet er voor nu nog uit als een early access game waar je normaal 20 euro ofzo voor moet vragen...
Dat had je dus niet mogen doen. Download cijfers tellen even hard mee voor "success" van de game. Had je via Steam en een refund het game uitgeprobeerd, had je een boodschap naar de developers gestuurd dat dit niet je ding is. (of jij je pirated copy verwijderd, dat weet Sean Murray niet. Als je je 60 terugvraagt, dat ziet Murray wel.)

Piraterij maakt de gameindustrie wel degelijk kapot.
Titel: "No Man's Sky lijkt momenteel definitief geen multiplayer te bevatten"

Kan dat nog passiever geschreven worden? "Lijkt momenteel definitief"?
Inmiddels aangepast door T.net.

Zoals velen kreeg ik bij het horen van No Man's Sky een sterk Peter Molyneux gevoel. Dit werd versterkt doordat er eigenlijk nooit over de inhoud van het spel werd gepraat. Heel leuk, een oneindig universum, maar je moet het ook vullen. Met alleen procedureel genereren maak je geen interessante spellen.

Dat spelers elkaar kunnen ontmoeten is meerdere malen gezegd, maar is dus niet waar. Dat is eigenlijk niet het meest storende. Het meest storende is dat het spel als AAA-titel (=60 EUR) verkocht wordt, terwijl dat het echt niet waard is. Er zit wel iets moois in het spel en vermakelijks, maar het is in de huidige staat meer een indie-titel waarvoor je een derde van de prijs zou neerleggen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 augustus 2016 14:09]

Eens met de strekking van je bericht: het spel is zo groot als een oceaan, maar zo diep als een regenplas. Toch is het best leuk, oppervlakkig vermaak voor wie gewoon wat wil verkennen en craften op de automatische piloot, maar meer is het niet. Of §60 terecht is, is persoonlijk, maar persoonlijk vind ik het op dit moment ook te duur voor wat je krijgt.

Maar dat je dat er nooit over de inhoud is gepraat, klopt niet. Het verkennen, de combat, het overleven en het handelen zijn allemaal besproken en laten zien. Al die dingen zitten ook precies in de game. We hebben over elk van deze gameplay-onderdelen wel weinig diepgang kunnen lezen, maar dat is omdat er ook gewoon heel weinig diepgang is. Verder was er gewoon weinig te vertellen, want meer zit er niet in.

Mensen hebben gedacht dat er heel geheimzinnig werd gedaan over het spel en dat er van alles achtergehouden werd. Dat is wishful thinking gebleken: we hebben juist precies het spel gekregen dat werd getoond, en helaas niets meer dan dat.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 14 augustus 2016 15:46]

"we hebben de NMS gekregen die werd getoond: zelfs dat niet!
zie volgende redditpost:
https://www.reddit.com/r/...sold_on_heres_a_big_list/
Zou het eventueel niet zo kunnen zijn dat coŲrdinaten pas verstuurd worden wanneer ten minste twee spelers in het zelfde universum zitten? Beetje loze bandbreedte om zomaar alle coŲrdinaten te ontvangen van iedere speler die speelt.
Ten eerste lijkt dat niet te gebeuren door de metingen van Gossi (zie artikel) over wel/niet verstuurde packets. Zelfs na een hoop bewegen kreeg hij die dus niet. Daarbovenop hoe moet het spel weten of meerdere spelers in hetzelfde universum zitten als je niet eens stuurt waar jij zelf bent?

Daarnaast heb je ook nog de 2 spelers/streamers die elkaar hadden opgezocht en elkaar dus niet zagen. Die waren dus duidelijk wel in hetzelfde sterrenstelsel en zelfs planeet maar ook daar niets te zien van de multiplayer.

Zelfs als je het dan nog niet wilt geloven, waarom kan Sean dan niet bevestigen dat het er wel in zit in plaats van zijn radio stilte? Nu is het duidelijk dat hij het er niet over wilt hebben, waarschijnlijk omdat het er niet in zit en hij niet wil bevestigen dat hij in het verleden valse beloftes gemaakt heeft.
Molyneux-effect of niet; steun je via crowdfunding of support je een indie ontwikkelaar, weet je dat dit een risico is. Je zit dat bij kleine titels, maar ook bij AAA als Watchdog/The Division etc.
Pre-paid is bij crowdfunding/indie begrijpelijk - maar gamers zouden eens moeten stoppen met plaatsen pre-orders bij AAA titels. Wacht een demo torrent af en vorm oordeel adhv eigen informatie en ervaring. Maar zolang 'we' dit soort praktijken financieel blijven steunen zal er weinig veranderen. Geval van NMS is wel bijzonder te noemen; zelfs de hoesjes van PS4 versei hebben multiplayer tag. Welke later een sticker overheen geplakt is; bestaat het niet meer :+ :N bewuste actie ... scam? of misschien voor versie 2.0 ?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 14 augustus 2016 21:13]

Pre-paid is bij crowdfunding/indie begrijpelijk - maar gamers zouden eens moeten stoppen met plaatsen pre-orders bij AAA titels. Wacht een demo torrent af en vorm oordeel adhv eigen informatie en ervaring.
Helemaal mee eens. Ik pre-order/crowdfund helemaal niets. Soms koop ik een indie titel in early access, maar alleen als ik weet dat het product in diens huidige staat het geld waard is. En zelfs dan nog doe ik voldoende onderzoek vooraf en probeer ik het wel eens eerst via een 'demo'.
Waarschijnlijk hebben ze te veel hooit op hun vork genomen en konden ze het niet tewerkstellen in de benodigde tijd. Of was het gewoonweg te moeilijk om te coderen/implenteren.
Voor jou is het geen §60 waard, dat betekend niet dat de game per definitie niet §60 waard is. Ik vermaak me kostelijk met de game en heb er al meer tijd inzitten dan sommige "tripple A" titels.
Ik heb al tig keer meer uren in Factorio zitten dan in vele van mijn AA(A) ervaringen.... En die was 17 pond en is nog steeds Early Access. De prijs of "rating" van een game zegt niks over de tijd die je erin steekt.
ik wil het net zeggen ;)
Hm. Ik zie jullie punt. Ik moet natuurlijk voorzichtig treden bij dit onderwerp, maar ik denk dat 'momenteel' overboord kan. Zeker omdat de mogelijkheid van toekomstige toevoeging van MP ook in de tekst zelf staat. Beter?
Beter?
Dit scheelt al een stuk. 'Lijkt' is voorzichtig genoeg, want er zijn geen indicaties dat dit in de toekomst gaat veranderen.

Al zouden er wel veranderingen gepland zijn, dan zou Murray dat ondertussen wel geadverteerd hebben. Je gaat immers een multiplayer feature niet stil houden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 augustus 2016 14:15]

Inmiddels geeft de Steam store pagina aan dat het een singleplayer game is.
Inmiddels? Er heeft altijd al singleplayer gestaan op de Steam store.

Zie: http://web.archive.org/we...ampowered.com/app/275850/

Hiervoor stond er niks over single of multi-player.

[Reactie gewijzigd door Prometheus op 14 augustus 2016 15:43]

Het is gewoon een slechte verengelsing van "zeker" (definitely -> definitive), ik denk dat de schrijver dat toch bedoelde.
Vreemde reacties hier, er was al verteld dat het een een man's spel zou zijn (iedergeval geen echte multiplayer!). Nu alleen maar omdat je jezelf of een ander niet kunt zien is het allemaal slecht. Zoals somige wel zeggen kan dit een begin zijn van iets heel moois.... Evolutie die ingebouwd kan worden, en dat eventueel in de toekomst dan ook enkele multiplayer ondersteuningen. Problemen met speelbaarheid moet natuurlijk wel opgelost worden en is het spel te duur!.... § 40,- lijkt me meer in de richting.

[Reactie gewijzigd door twaekers op 14 augustus 2016 16:32]

Ik denk dat je het dan wat verkeerd opvat. Het probleem zit hem denk ik niet in de afwezigheid van multiplayer zelf, maar meer in dat Murray in meerdere interviews aan heeft gegeven dat multiplayer erin zit, vervolgens een dag van tevoren zegt dat multiplayer er niet in zit en dan de fans die om een nadere verklaring vragen, negeert.

Het spel is mogelijk geweldig ondanks de afwezigheid van multiplayer, maar dat is niet relevant. Het gaat om het principe.
...dat is helemaal mooi, zeker niet verkeerd opgevat. Vanaf de eerste dag na bekendmaking van het spel al duidelijk dag het zeker geen echte multiplayer zou gaan worden. Murray is helaas te veel als reclame blok gaan praten, maar heeft duidelijk gesproken over dat de kans heel minimaal is dat je iemand tegen komt! Als de koper dan besluit het spel te kopen omdat je heel misschien wel iemand ontmoet een beetje...tja hoe zal ik het zeggen?.... Begrijp je?

Ik denk trouwens echt multiplayer toepassingen inbakken erg moeilijk is, aangezien de planeet waarop land on the fly wordt uitgerold....zul je een behoorlijke datacenter moeten bouwen.....(als het spel een hit wordt).
...dat is helemaal mooi, zeker niet verkeerd opgevat.
Zeker? Want net sprak je nog over kritiek op de game, terwijl de kritiek van commenters hier op Sean Murray is gericht.
Vanaf de eerste dag na bekendmaking van het spel al duidelijk dag het zeker geen echte multiplayer zou gaan worden.
Murray heeft meermaals gezegd dat je andere spelers kunt tegenkomen in het spel. Het woord voor zoiets is 'multiplayer'. Of je dat als 'echt' bestempelt of niet is haarkloverij en in deze een bijzaak.
Murray is helaas te veel als reclame blok gaan praten, maar heeft duidelijk gesproken over dat de kans heel minimaal is dat je iemand tegen komt!
De kans blijkt nu niet minimaal, maar gewoon nul te zijn. Dat is het tegenovergestelde van wat Murray in de afgelopen maanden, misschien wel jaren heeft gezegd.
Als de koper dan besluit het spel te kopen omdat je heel misschien wel iemand ontmoet een beetje...tja hoe zal ik het zeggen?.... Begrijp je?
Dus Murray zegt dat spelers elkaar kunnen ontmoeten, spelers geloven dat, kopen het spel, proberen elkaar te ontmoeten en dat blijkt onmogelijk. Wat wil je hier zeggen? Dat het hun eigen schuld is?
Ow.. dus als ik een spel uit zou brengen mag ik van te voren leugens erover vertellen?
Blijkbaar ben je hard op je pik getrapt, want je blijft maar reageren met je negatieve mening op iedere post van gebruikers die het spel niet zo de grond in trappen als jij dat doet.. We weten het nu wel dat je dit spel niets aan vind, dus laat het lekker rusten en keep moving on... sigh..
Ow.. dus jij vindt het niet erg dat er leugens worden verspreid?
...ik vind het niet verstandig nee als dat zo is!, maar misschien loog hij op dat moment ook niet. De intentie voor multiplayer was er waarschijnlijk ook wel. Maar zoals ik al eerder zei, gezien de wijze van de opbouw van het spel lijkt mij dat bijna niet te doen. Tenzij je er een stuk data center achter zet.... Dat wordt dus duidelijk te duur en moeilijk om uit te voeren. Alle data die de speler genereerd zal verwerkt moeten worden! 'ik' denk dat dit de reden is van het schrappen hiervan. (Voor de duidelijkheid, ik heb geen pc of een ps4).
Je bent zelf duidelijk een fanboy innerchild. Mark verteld gewoon de feiten. Dat jij die niet wilt geloven moet je lekker zelf weten maar ga niet de waarheid steeds lopen afbranden.

(ja kom maar op met die -1)
Ik denk trouwens echt multiplayer toepassingen inbakken erg moeilijk is, aangezien de planeet waarop land on the fly wordt uitgerold....zul je een behoorlijke datacenter moeten bouwen.....(als het spel een hit wordt).
Dat is niet nodig omdat dezelfde procedure voor alle spelers geldt. Dat betekend dat iedere speler dezelfde planeten te zien krijgt ondanks dat ze on-the-fly gegenereerd worden. De server hoeft het genereren van de planeten dus niet op zich te nemen. Daarnaast zou het al leuk zijn als alleen je locatie zou worden doorgegeven aan de server zodat je ook daadwerkelijk andere mensen kunt ontmoeten. Nu is het gewoon niet mogelijk om elkaar te ontmoeten terwijl dat voor veel mensen juist een reden was om het spel te kopen. Het idee dat je elkaar kunt vinden in zo'n enorme speelruimte geeft al een kick op zich. Vooral als men zegt dat het vrijwel onmogelijk is.
Vreemde reacties hier, er was al verteld dat het een een man's spel zou zijn (iedergeval geen echte multiplayer!).
Onzin. De limited edition EU-PS4 versie dekt met een extra sticker de beloofde multiplayer functionaliteit af. Dat is een last-minute wijziging geweest omdat de multiplayer functies gewoon niet (of niet op tijd) waargemaakt konden worden.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 14 augustus 2016 16:55]

Ik heb de sticker gezien. Wat er afgedekt was was een logo voor online connectiviteit. Links van die sticker staan de gebruikelijke feature logos en daar staat alleen een singleplayer logootje bij.

Dat maakt de hele communicatie rondom multiplayer features van Sean Murphy niet minder slordig. Ja we wisten dat het multiplayer-light alŠ Journey of Dark Souls ging worden, maar hij mag wel even duidelijk aangeven hoe het nķ in elkaar steekt en wat de plannen voor de komende weken/maanden zijn.
Evolutie die ingebouwd kan worden, en dat eventueel in de toekomst dan ook enkele multiplayer ondersteuningen.
Ik kan het artikel helaas niet direct vinden, maar had ooit een artikel van een game ontwikkelaar gelezen waarin vermeld werd dat achteraf multiplayer ondersteuning toevoegen aan een game erg lastig is, want dit vereist een geheel andere architectuur.

Ik vermoed dat voor wat betreft No Man's Sky, men initieel geen multiplayer ondersteuning heeft ingebouwd. Mocht men dit wel in de toekomst willen inbouwen, verwacht dan voor lange tijd een buggy ervaring.

Als ik het artikel nog kan vinden zal ik het aan deze post toevoegen.
Dit is dus gewoon False advertising of?
Hello Games heeft er wel mee geadverteerd dacht ik
Dit hoort gewoon bij game development. Als je nog 1-2 jaar van de release van je game weg bent liggen er nog plannen op tafel die het uiteindelijk mogelijk niet tot de game halen. Waarschijnlijk was dit iets wat Sean en co graag in de game zouden zien, maar gezien games toch echt ooit uit moeten komen was het blijkbaar niet haalbaar om het ook daadwerkelijk in de game te implementeren.
Dan had hij zijn statements voor de release moeten ontkrachten.

Ipv dat hij vaag zegt dat je no mans sky niet moet kopen voor de multiplayer ervaring had hij ook kunnen zeggen: "No mans sky bevat geen multiplayer, en eerdere statements die ik heb gemaakt over elkaar zien is niet mogelijk. Mogelijk in de toekomst word dit nog toegevoegd maar dit kunnen we niet garanderen"

Maar dit zal ze sales gekost hebben en hebben ze niet gedaan.
Ja daar ben ik het mee eens. Ik vind Murray sowieso erg vaag over van alles en nog wat zo tijdens de release. In plaats van in te gaan op problemen of ontbrekende dingen horen we vooral "oh my look at how many of you are playing the game!" of "so many people installed the PC version on day 1, its amazing".
Dit zou natuurlijk zomaar kunnen, echter had Sean dat dan gewoon moeten zeggen.
Nee, selectief luisteren. Hij heeft er over gesproken, maar ook gezegd " this is not a multiplayer game". In de officiŽle marketing is er nooit over multiplayer in die zin gesproken. Hij heeft het in talkshows genoemd, en daar pinnen mensen hem op vast. Hij had dat uiteraard niet moeten zeggen, missend stukje mediatraining denk ik, hij is gewoon enthousiast over zijn creatie geweest zonder te realiseren dat elke scheet van hem onder een vergrootglas wordt gelegd. Een game dat zo gehyped wordt is gedoemd te mislukken want de kleine groep "teleurgestelden" is meestal luider en aanwezigen dan de grote meerderheid die wel realistische verwachtingen hadden.
...dus iedereen mag lekker roepen wat hij wil? Jongens er komt multiplayer in, maar uiteindelijk bij de release zit het er niet in en dan nog lekker als excuus geven, "Het was nooit een officiŽle marketing" 8)7 Er is genoeg bewijs waar hij aangeeft dat er multiplayer in de game zit. In ťťn interview heeft hij aangegeven dat je met vrienden kan spelen, in een ander interview heeft hij zelfs aangegeven dat je andere mensen kan griefen.

Ik vindt het persoonlijk een zwakke actie dat van mij part goed gestraft mag worden. Maar gelukkig zijn er al genoeg mensen die hun game gelijk gerefund hebben op Steam.

En dat vage gedoe mag van mij part er ook gelijk van af. Laten de ontwikkelaars/uitgever maar direct to-the-point zijn. En gelijk aangeven of iets er wel of niet in zit. Maar ze zijn gewoon bang dat mensen anders de game niet kopen omdat het zo ontiegelijk gehyped is. Maar niet wanneer mensen elkaar niet face-to-face kunnen zien en dan ineens aangeven dat ze No Man's Sky niet als een multiplayer game moeten zien...

[Reactie gewijzigd door Diigii op 14 augustus 2016 17:01]

Dit is nou precies wat ik bedoel. Selectief luisteren en mensen die de game zo hypen dat ze (door gebrek aan informatie van de ontwikkelaar) zelf ideeŽn vormen over de game. Er zit multiplayer in, maar (nog) niet in de vorm die een aantal graag willen. Iedereen zit in een zelfde universum, iedereen ziet de naamgeving van anderen. Je kan het interpreteren dat je inderdaad met je vrienden speelt: in hetzelfde universum.

Het is zo dat hij, wellicht door enthousiasme, hij teveel van zijn ideeŽn heeft laten overkomen alsof dat allemaal bij lancering in de game zit. Vergeet niet dat het een team is van 14 man, waarvan ook een graat aantal artiesten.. hoeveel programmeurs zullen er zijn? Hello Games heeft gezegd dat er nog allemaal gratis DLC aan komt, waarin wellicht deze aspecten alsnog in de game komen.

Het is dus een voorbeeld van een hype, en een "fantasie" die in spelers wordt gevormd van een game die zij graag willen zien.
Daar heb je inderdaad gelijk in! Doordat mensen gehyped zijn gaan ze onder andere dingen verzinnen zoals het multiplayer gedeelte dat eigenlijk nog niet in de game zit. Of ze hebben zelf een hele andere verwachtingen van de multiplayer dan dat de ontwikkelaars hebben aangegeven.

Het blijft uiteindelijk ook weer lastig met het uitbrengen van zo'n game. Persoonlijk heb ik een gevoel dat deze game een soort van Early Access game is. Omdat niet alle game aspecten in de game zitten die er eigenlijk wel in hadden moeten zitten. Het is natuurlijk goed dat de ontwikkelaars later meer gaan toevoegen, maar eigenlijk is de basis al niet compleet.

Ben erg benieuwd hoe dit af gaat lopen :).
Multiplayer is dat je andere spelers kan ZIEN..
Hello Games heeft gezegd dat er nog allemaal gratis DLC aan komt, waarin wellicht deze aspecten alsnog in de game komen.
Ehm aangezien dag/nacht routines schijnbaar nog niet eens gelijk lopen (zie ps4-personen die naar dezelfde plek gaan) wordt dat toch wel ietwat moeilijk om er later in te stoppen.

Plus dat je je hele net-code moet gaan veranderen als je nu al geen locatie-info meestuurt.

Reken eerder maar op een NMS 2 waar dit in zit dan op een patch, dit is geen klein dingetje wat je even patched.
Ik weet het niet hoor, maar je hebt 583 biljoen jaar nodig om elke planeet te kunnen bezoeken (als je er maar een seconde zou zijn), wat verwacht je van multi-player in deze ?

De wereld vergaat niet.
als je het zo redeneert kan ieder bedrijf wel gaan zitten marketen. Zet de CEO in een talk show. Maak wat meer hype door valse beloftes en achteraf zeggen dat het niet officieel van het bedrijf komt.

Zeker met de doosjes van PS4 waar gewoon multiplayer op staat maar er last minute een stikker op is geplakt laat alleen maar zien dat ze wel multiplayer gepland hadden voor release.
Een lead developer die voor een publiek en heel het internet zomaar dingen mag roepen en het is geen false adversiting.. maar hij is simpelweg slachtoffer van zijn enthousiasme.. ik denk niet dat het dieper dan dit kan zinken.
Dat kan ik me toch echt niet herinneren. Wat er is gezegd is dat de kans om op eenzelfde planeet te komen als een ander, nihil is. Dat zegt niets over een eventuele multiplayer. Wie op zoek gaat, kan een eerder ontdekt stelsel vinden. De upload van een ontdekking is de 'multiplayer'. Dat is volgens mij al een behoorlijke tijd duidelijk.
Er was ook duidelijk gezegd dat je jezelf niet kon zien in het spel, maar een ander persoon zou je wel kunnen zien als je elkaar tegen zou komen.
Gewoon een grote leugen dus.
Ja dat is het zeker. Je zou dus een refund kunnen aanvragen met dit als reden. Beetje dreigen met gerechtelijke stappen en je hebt je geld terug :)

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 14 augustus 2016 14:33]

Heb het zelf niet gevolgd, maar is er multiplayer beloofd? Zo ja, dan hebben ze wat uit te leggen en snap ik alle ophef, zo nee dan heb je ook geen reden om het te verwachten en snap ik alle ophef niet.
Het filmpje onderaan het artikel toont het fragment waarop door Sean gezegd wordt dat spelers elkaar kunnen tegenkomen. Maar het is niet alleen hier genoemd, maar op talloze andere momenten. Sterker nog, sommige hoesjes van de PS4 versie hebben op de achterkant een sticker geplakt zitten over het multiplayer icoontje, dus ze hebben het heel lang volgehouden dat het erin zat. Of ze telkens dachten dat ze het wel zouden halen, of dat het van het begin af aan een scam was durf ik niet te zeggen. Ik heb zo'n vermoeden dat ze veel te hoge ambities hadden.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 14 augustus 2016 14:05]

Die had ik een tijdje terug al gezien inderdaad, maar simpelweg elkaar tegenkomen vind ik niet echt multiplayer. Dan heb ik het eerder over samen dingen minen, gevechten, traden, etc.
Geen idee of die dingen specifiek beloof zijn, maar de grap van de game was nou juist dat je elkaar tegen zou kunnen komen in een verder groot en eenzaam universum. Dat die kans er was maakte het voor veel gamers juist leuk, al was die kans nog zo klein (hoewel die kans een stuk groter blijkt te zijn dan gedacht, maar dat doet er niet toe).

Ander punt is ook dat er op aan Sean op Twitter nu al honderden keren gevraagd is hoe het nou precies zit, maar hij draait er steeds omheen met hele vage antwoorden. Hij zou toch gewoon Ja of Nee kunnen zeggen? Ipv blijft ie express vaag zodat mensen hun PC pre-orders niet annuleerden. Denk dat dat ook een deel van de woede is.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 14 augustus 2016 14:10]

Dat is dus het probleem. En dat deed hij bij heel veel vragen. Daardoor ga je sugereren dat het er in zit zonder het daadwerkelijk te zeggen. Ook bij gameplay videos werd er steeds gezegd dat we dan lang niet alles hadden gezien nog. Ja dat kon je ook op meerdere manieren interpeteren. Hadden we lang niet alle kleur variaties gezien of lang niet alle gameplay elementen? Ze waren continu bewust bezig de geruchten molen op voele toeren te houden en hebben totaal niet aan al deze geruchten voldaan. Ja achteraf gaan roepen dat hebben we ook nooit gezegd had je maar beter op moeten letten vind ik gewoon behoorlijk vals.
De game op een price point zetten waarvan je dan zou verwachten dat het er inderdaad in zit helpt ook niet. Ik kijk wel uit voordat ik ooit nog een game koop waar de beste man achter zit. Ik vind het allemaal maar oplichterij.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 14 augustus 2016 20:48]

Agreed, multiplayer is een te groot woord. Er is nooit multiplayer beloofd, hooguit wat oppervlakkige interactie. Als in.. elkaar kunnen zien.. Maar dat moet dan wel werken.
elkaar zien/tegenkomen is in mijn ogen al multiplayer.. vooral door die stickers.
Zoals een andere Tweaker al aangaf:

"Ik heb de sticker gezien. Wat er afgedekt was was een logo voor online connectiviteit. Links van die sticker staan de gebruikelijke feature logos en daar staat alleen een singleplayer logootje bij."

Die online connectiviteit is er, de namen die je dingen geeft worden doorgestuurd naar de server.

Persoonlijk vind ik iets pas multiplayer als ik daadwerkelijk met iemand kan spelen, er is alleen gezegd dat ik iemand kon zien. Er is nieteens gesproken over interactie (communiceren, traden etc). Ja, letterlijk vertaald voldoe je aan de eisen voor een multiplayer game, maar het 'voelt' een beetje moeilijk.

Dat gezegd hebbende; ik snap je punt, en ja, technisch gezien hebben ze multiplayer beloofd en ben van mening dat het zelfs in de beloofde vorm veel had toegevoegd aan de game (juist door de enorme schaal).

Het is gewoon erg jammer wat er met deze game gebeurd, vooral na al dat uitstellen.

Dit is overigens misschien wel interessant; https://www.reddit.com/ov...ures_i_found_in_the_files (Player textures I found in the files)

Waarom zit dit erin als je jezelf niet kan zien, en andere mensen ook niet? Het zit er waarschijnlijk aan te komen, maar dan alsnog; het had er al in moeten zitten.

edit; bier-typo's :+

edit2: Volgens Eurogamer heeft Sony een statement uitgebracht over de beruchte sticker: http://www.eurogamer.net/...icon-hidden-under-sticker - Productiefout..

[Reactie gewijzigd door JoeyPrr op 15 augustus 2016 00:22]

Dan moet je dat via een pers bericht bekend maken.. tot die tijd blijft het misleiding/oplichting.
Zijn er persberichten uitgegaan over multiplayer dan (oprechte vraag)? Volgens mij waren het 'slechts' uitspraken in interviews, waar ik net zoveel waarde aan hecht als aan deze tweet (die welliswaar veel en veel later kwam, meen 2 dagen van te voren): http://twitter.com/NoMansSky/status/762688708764135425

Neemt niet weg dat je een punt hebt; mensen zijn misleid door de uitspraken tijdens die interviews en dat tekent Hello Games enorm.
Je zou elkaar tegen kunnen komen en elkaar kunnen zien.. allebei blijken volledige leugens te wezen.
Maar je zei net dat je dat als multiplayer beschouwd en zowel de verpakking (let op: de sticker was een productie fout volgens Sony) als de tweet die ik je net liet zien zeggen beide dat het geen multiplayer game is en op Steam staat ook dat het een singleplayer game is, dus dan hebben ze de eerder gedane uitspraken toch terug genomen? Ja, te laat, maar wel voor de release date. Is het dan nog misleiding? Die tweet is namelijk ruimschoots in het nieuws geweest.
Multiplayer is een heel breed woord, dat kan gaan van interactie / vechten / traden / minen met anderen tot bijna niets.

Ik denk echter dat heel weinig mensen enkel elkaar kunnen tegenkomen zonder interactie onder multiplayer zouden scharen, toch is dit wel exact wat er toegezegd is.

Als je dat minieme beetje al multiplayer wilt noemen, kan je ook het namen geven aan planeten / objecten al multiplayer noemen en dat zit er toch wel in, dat is er toch niet uitgehaald.
Dit is overigens misschien wel interessant; https://www.reddit.com/ov...ures_i_found_in_the_files (Player textures I found in the files)

Waarom zit dit erin als je jezelf niet kan zien, en andere mensen ook niet? Het zit er waarschijnlijk aan te komen, maar dan alsnog; het had er al in moeten zitten.
Of het heeft er ooit in gezeten maar werkte het niet goed (qua performance) en hebben ze het er uit gehaald. Dat de assets er nog in zitten zegt daar vrij weinig over. (Het komt vaker voor dat er nog ontwikkel/beta assets in een game zitten)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 15 augustus 2016 08:47]

Het staat er allemaal in, maar als je hapklaar een antwoord op je vraag wil, hoef je alleen het videootje aan te zetten.
weet je wat, terwijl jullie zitten te kibbelen over wel of niet multiplayer ga ik nog een planeet exploren
En wat denk je daar tegen te komen? Een groene variant van de paarse die je net gezien hebt?
Explore jij er lekker maar nog een. Ik heb zojuist gerefund. Was al snel uitgeexplored.
als je al zo snel uitgeexplored was dan heb je het spel niet gekocht voor exploren ;)
Alles is hetzelfde.. heeft alleen ander laagje.. meer niet.
dan heb je overduidelijk het spel niet gespeeld, kilometers grote grotten, enorme meren, onderwater leven (vissen, planten), als je dat hetzelfde noemt.
Ow.. visjes.. nu het verhaallijn graag.. dus geef een gouden argument wat een spel dat de wereld ingebracht is met leugens §60,- als waarde verschaft..
je wilt een verhaallijn in een sandbox game? okay.
Dan moet de prijs naar §20,- max §30,-
Dan is het ineens wel een goede game ?

Face the facts: het is niet een game voor jou.
Door de leugens en misleiding is het GEEN game voor mij nee.. ik betaal oplichters namelijk niet :-)
Ik heb in alle tientallen videos en streams die ik vůůr en nŠ de release heb gezien eigenlijk ťťn grote pot nat gezien. Het lijkt allemaal op elkaar maar dan met een ander kleurtje. Ik begon mij al te vervelen met alleen het kijken van de introductievideos, en de twitch en andere gamer-content heeft het helemaal duidelijk gemaakt : In deze game is na de eerste paar dagen eigenlijk niks bijzonders of verfrissends te doen of te ontdekken voor de meerderheid van de mensen.

Lege planeten is tot daar aan toe - dat zou ik verwachten. Maar dezelfde gerecyclede content weer-en-weer....dat is gewoon een belediging voor de intelligentie en het observatievermogen van de gemiddelde gamer.
Jeeej... nieuwe planeet.. maar niemand kan het zien.. al zeiden de devs van wel!
coolie joelie!

Dus ga als ik iets maak wel liegen.. wordt toch wel goedgepraat door gamers.
its easier to hate, deze draad bewijst dat maar weer.
Overdrijf niet zo, voor de release stond op Steam (al ruim 3 maanden) dat de game Single-player is.
....and hyperbole is even easier then hate ;)
Je ontdekt planeten, maar op iedere planeet zijn sentinels en vaak ruimte schepen er omheen. Dat is toch geen leeg eenzaam universum?

Heb het niet gespeeld en alleen even bij anderen gekeken, maar net als een film moet ik het "geloven" en met dit soort "fouten" is dat geheel niet het geval.

Maar goed, misschien komen er uitbereidingen en word het concept verder uitgediept, de potentie is er wel gezien de populariteit.
Dat vind ik nou ook. Heb het zelf niet gekocht. Maar bij iedere stream zie je gebouwen op de planeten die allemaal hetzelfde lijken te zijn. Ook zijn er gewoon ruimte stations in space. Niet overal maar er zijn er wel zo veel dat alles eigenlijk al ontdekt zou moeten zijn.

Mijn idee van no ma's sky zou zijn dat je dingen ontdekt. Maar het blijkt dat alles eigenlijk al door de game ontdekt is.

edit: Ik heb het gevoel dat elite damgerous het op dat gebied beter heeft gedaan. Je hebt het stuk universum dat al ontdekt is. Zijn ruimte stations. etc. Maar buiten dit gebied is nog niks ontdekt. Een mix van deze 2 games zou mij meer geboeid hebben.

[Reactie gewijzigd door lever op 14 augustus 2016 15:37]

Het probleem is dat het te casual is gemaakt zodat mensen niet op compleet verlaten planeten landen waar ze dan vervolgens niet meer weg kunnen komen.
Tja, te vroeg uitgekomen dus. Maar ik kan me voorstellen dat het technisch heel erg ingewikkeld is en enorm veel datastroom vereist zodra je MP toe gaat voegen aan een game als dit...
De hoofdprijs van 60 euro heb ik er in ieder geval never nooit voor over.
Volgens mij kun je die developers maar beter gewoon niets meer vragen. Het ouwehoert altijd maar en als de game dan uitkomt blijkt dat 90% er niet of in mindere mate in zit.

Ik kijk tegenwoordig als een game wordt gereleased eerst even een paar dagen aan, wat het daadwerkelijk is.

[Reactie gewijzigd door Mania-92 op 14 augustus 2016 14:02]

1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True