Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 166 reacties
Submitter: Dubrillion

Na een stel renders een maand geleden heeft AndroidPolice nu foto's in handen gekregen van wat de site met zekerheid zegt dat het nieuwe Nexus-model genaamd 'Sailfish' is. Afgezien van het kleinere formaat zou dit toestel hetzelfde zijn als zijn grotere broer 'Marlin'.

AndroidPolice zegt volledig overtuigd te zijn dat het hier gaat om de nieuwe Nexus. Ook hebben ze sterk het vermoeden dat de fabrikant van het toestel HTC is. De bron van de foto's blijft anoniem. Ook komen de plaatjes overeen met een andere foto die van het toestel lekte. Degene die die plaatste op de website, spreekt er overigens ook van dat het toestel door HTC gemaakt wordt. Op de foto's is goed te zien dat er gebruik wordt van glas en metaal voor de buitenkant en dat plastic er niet aan te pas lijkt te komen. Alleen het Google-logo op de achterkant zou nog ontbreken, maar die zou er volgens de site gewoon op zitten tegen de tijd dat dit toestel de productiefase ingaat.

Sailfish zou de variant worden met een 5"-scherm en het scherm van Marlin zou 5,5" groot worden. Afgezien van dat formaat en de resolutie van dat scherm zouden de twee toestellen identiek worden. Die informatie kwam ook bij AndroidPolice binnen, vorige maand. Sailfish zou een schermresolutie hebben van 1920x1080 pixels, maar het is niet zeker of dat een lcd of een oledscherm gaat, hoewel dat laatste waarschijnlijker is. Het scherm van grotere Marlin zou een resolutie van 2560x1440 hebben.

Het toestel krijgt vermoedelijk een Snapdragon 821-soc. Verder zou het toestel 4GB ram hebben en in ieder geval 32GB aan opslaggeheugen. Er zitten een of meer speakers aan de onderkant van het toestel, een vingerafdrukscanner aan de achterkant en de accu zou een capaciteit hebben van 2770mAh. Verdere details wat betreft deze twee toestellen, zoals beschikbaarheid en prijzen, zijn er nog niet.

Het is overigens toeval dat een van de twee nieuwe Nexus'en dezelfde naam meekrijgt als het mobiele OS van Finse makelij. Alle Nexus-toestellen krijgen een codenaam verwijzend naar een dier uit de zee.

Foto's Nexus Sailfish

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (166)

Opmerkelijke keuze, die codenaam "Sailfish". Dat lijkt me een beetje conflicterend of op zijn minst verwarrend. ( https://sailfishos.org/ )
Niet op zijn minst verwarrend...Gewoon verwarrend. Ik dacht eerst dat het inderdaad om een nieuwe telefoon met het OS Sailfish ging.
Het is een interne codenaam. Die zal nooit door Google gebruikt worden in marketing, dus in de praktijk zal er geen verwarring zijn.
Het tegendeel is hier reeds bewezen. De codenaam is niet intern.
Jah omdat dit een leak betreft is bewezen dat ze dit intern gebruiken.
een "leak" bedoel je ;)

[Reactie gewijzigd door idef1x op 15 augustus 2016 13:48]

Iets is tegenwoordig niet meer uitgelekt maar "betreft een leak".
mensen begrijpen de "" (quotes) tegenwoordig niet meer
Ik vermoed dat het wel opzettelijk is gekozen. Als men straks zoekt op sailfish kom je bij deze telefoon uit ipv os. Daarmee druk je een potentiële opkomende concurrent de markt uit.
Nee, Google heeft meer Nexus devices gehad met vissen namen (eigenlijk alleen maar) kijk maar naar Tilapia etc. Sailfish is gewoon weer een vis. Overigens kijkt Google wel uit met de EU, denk ik. Soms zijn er meerdere code namen kijk eens naar de Galaxy Nexus oftewel Maguro/GT-I9250.
ook andere vissen namen van andere OS producten of enigzins in dezelfde markt?
Daarmee is het te verdedigen, maar ik denk toch niet dat het toeval is dat ze dezelfde naam hebben als Sailfish OS. Er zijn zo veel vissoorten, dus waarom dan 'toevallig' dezelfde als een concurrent nemen?
Dit zeedier hadden ze nog niet gehad, Sailfish kan niet gelicenseerd worden ivm dat het een vissen naam is. Ze hebben het niet expres gedaan want dan zou de EU weer chagrijnig worden.
Steekhoudend verhaal... Er zijn nog duizenden andere zeedieren die ze niet gehad hebben. Natuurlijk gaan ze nooit toegeven dat ze daarom deze naam gekozen hebben want dan wordt de EU chagrijnig. Betekent niet dat het niet zo is en dat ze er heel wat binnenpretjes over hebben. Zolang ze er maar niet mee naar buiten komen komen ze er mee weg.

Overigens maakt dat het een vissennaam is weinig uit voor merkenrecht. Een vis de je Sailfish noemt, dat zou niet kunnen. Maar Windows is ook een geregistreerd handelsmerk, net als Sun was voor het Oracle werd. En je mag je PC- of OS-fabricerende bedrijf ook zeker geen Apple noemen. En Google is een variatie op Googol, wat de naam van een getal is. Dat is ook echt wel een beschermde naam.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 15 augustus 2016 20:45]

Maar dat werkt ook andersom, zeker als men in Finland nu snel de website hierop aanpast.
Erg interessant aan deze generatie nexus toestellen is dat er voor het eerst nexus exclusieve features lijken te zijn, inclusief dedicated support van Google:
http://www.androidpolice....16-nexus-phones-animates/
http://www.androidpolice....re-coming-on-new-nexuses/
https://www.androidplanet.nl/nieuws/google-support/

Dit correspondeert met uitspraken die sundar pichai een aantal maanden geleden maakte:
http://www.theverge.com/2...opinionated-sundar-pichai

Dat betekend dat Google de nexus toestellen meer begint te zien als hun eigen variant op de iPhone dan puur als referentiedesign naar oems toe (ook opvallend is dat beide toestellen dit jaar gelijk aan elkaar zijn behalve grootte, ook al zoals Apple). Ben erg benieuwd hoe succesvol deze toestellen zullen zijn parallel aan de launches van de (volgens geruchten) niet erg vernieuwende iPhone.

[Reactie gewijzigd door Lt. Marx op 15 augustus 2016 10:02]

De nieuwe iPhone zal waarschijnlijk weinig verniwing bevatten, maar die nieuwe exclusieve nexus features, zijn die dan wel zo vernieuwend? Een menu met geanimeerde gekleurde rondjes en een vingerafdrukscanner die gestures kan detecteren.
Verder begrijp ik de parallel aan de iPhone niet echt: Google maakt al tijden Nexus toestellen waar ze goede support op leveren dus daar verandert niets aan. Exclusieve features vind ik een rare zet van Google, want daarmee stellen ze hun OEMs (waar ze zoveel succes aan te danken hebben) achter.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 15 augustus 2016 10:51]

Helemaal eens met je post. Huidige gelekte features zijn niet schokkend, wellicht veranderd dat nog.

Google staat niet bekend om hun uitgebreide support bij hun producten en diensten.

Ik vind de push voor differentiatie ook interessant en doet wat denken aan de surface strategie van Microsoft. En ook die strategie was niet populair bij hun oems.
Google maakt al tijden Nexus toestellen waar ze goede support op leveren dus daar verandert niets aan.
Ik word waarschijnlijk keihard gemind, maar ik vind 2 jaar updates geen goede support. 2 jaar is het minimum wat je als support mag verwachten van een mid/high end toestel. Apple staat hier zeker een streepje mee voor betreft updates, de iphone 5 krijgt bijvoorbeeld na 4 jaar nog steeds ios 10 mee.

[Reactie gewijzigd door waktak op 15 augustus 2016 14:34]

Ben ik wel met je eens hoor. Ik had beter kunnen schrijven "goede support volgens Android standaarden". Eigenlijk zou bij wet geregeld moeten worden dat producten x aantal jaar mee moeten kunnen, want de consument ziet dat zelf niet. In elk geval zonder gevaar voor de gebruiker.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 15 augustus 2016 14:55]

Je hebt eigenlijk minstens 3 jaar support (security) en 2 jaar support voor nieuwe android versies
Precies mijn punt, belachelijke support voor hardware die zeker 4-5 jaar mee kan.
Goja weet het nog niet zo.
Had een iphone 4S en die is zo tergend langzaam geworden door al die updates dat hij compleet useless is geworden vorig jaar. Als er nog iOS7 op had gestaan was ie vast niet zo langzaam als nu...
Het ergste is, de 4S was gewoon supersnel en laggfree op de release.

Ik heb liever een vlot toestel voor 4-5jaar, dan een 'up-to-date' traag toestel.
Heb je een punt, maar de hardware is er echt hard op vooruit gegaan de laatste jaren en denk dat dit niet zo'n issue zal zijn bij bijv ios 10
Jullie aanname dat het een lager geklokte snapdragon 820 zou moeten zijn klopt niet. Androidpolice hintte hier al op de aanwezigheid van de 821 in zowel de sailfish als de marlin:
http://www.androidpolice....snapdragon-821-processor/

Het typenummer waar jullie in dit bericht naar verwijzen: nieuws: Bestand verwijst naar Snapdragon 820-soc en 1080p-scherm in Nexus Sai... is hetzelfde typenummer dat de 821 heeft.

David Ruddock (auteur Android police) bevestigd hier middels een cpu Z screenshot dat de sailfish een MSM8996-pro zal bevatten, oftewel de snapdragon 821:
https://twitter.com/RDR0b11/status/763428998349062144
Is aangepast, thanks :)
Ik ben aan t wachten op de Sailfish. Eindelijk weer een telefoon met een niet al te groot scherm en super specs.
Nou ja, "eindelijk" valt wel mee hoor. Die 0.2" hoeft het niet te doen als het toestel goed ontworpen is. Als de bezels niet groot zijn, past er prima een 5.2" scherm in dezelfde behuizing als mening 5 inchers.

Kijkend naar deze leak, is dat hier ook het geval.. Behoorlijk dikke bezels weer, iets wat we wel van HTC gewend zijn helaas.. :'(
Dunne bezels is ook maar een kwestie van voorkeur, esthetisch ziet het er uiteraard goed uit, maar praktisch is het zeker niet altijd. Ik heb liever een beetje brede bezels vanwege het gemak met het vasthouden van het toestel... mijn huidige werktoestel heeft ook vrij dunne bezels rondom en ik heb constant last van ongewenste inputs omdat mijn vingertoppen en duimen bij diverse manieren van vastpakken worden geregistreerd.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 15 augustus 2016 08:29]

Zeker weten, maar bezels zitten ook aan de boven- en onderkant. Gooi nog eens een blik op de foto zou ik zeggen. Gezien Google on-screen navigatie knoppen gebruikt, is er dus enorm veel verloren ruimte te vinden aan in ieder geval de onderkant.
Ik heb het ook over de boven en onderkant want daar rusten dan mijn duimen op als ik het toestel landscape vasthoud :) Ik vind dat juist prettig vasthouden... en als dat zoals HTC wel vaker doet gepaard gaat met voor een smartphone uitstekende speakers dan vind ik het helemaal prima.

Edit: kleine toevoeging

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 15 augustus 2016 09:18]

Ah, okee. Ik probeer me alleen even te visualiseren hoe je je duimen kunt laten rusten op de onderkant.. :D

Frontfacing speakers maken het wat dat betreft goed, als die erin zitten hoor je mij niet meer. :)
Ik heb het inmiddels toegevoegd... wanneer je een filmpje kijkt bijvoorbeeld want dan heb ik het toestel landscape vast ;)
Welke HTC bril heb jij het over?! Ik heb het over bezels in het algemeen en ik heb niets exact over dit toestel gezegd... misschien dat jij een anti-HTC brilletje op hebt? FYI... ik heb prive een prachtige Lumia 950 _/-\o_ En ook die heeft niet de kleinste bezels en dat vind ik erg prettig.
|:( Lekkere positieve instelling heb jij :X Voor mij is het function over fashion. Leuk een toestel met ultra smalle bezels en gouden randjes, maar het moet goed praktisch werken en betrouwbaar zijn... en dan zit ik bij de Lumia 950 helemaal goed. Design is overrated...
Dit dus. De focus op design heeft er imo voor gezorgd dat toestellen steeds onpraktischer zijn. Geef mij maar wat bezeltjes inderdaad, zodat mij dikke vingers niet de hele tijd op terug drukken als ik een bericht aan het typen ben.
Dat is allemaal afhankelijk van de breedte van de bezels. Het zou me niks verbazen als (bijvoorbeeld) de Galaxy S7 smaller blijkt te zijn dan deze nieuwe Nexus. HTC is sowieso nog niet echt bekend met dunne schermranden...
Mee eens echter als ik naar de bezels kijk wordt dit toestel weer groter dan de Nexus 5
Een 2270 mAh batterij vind ik bepaald geen superspec. Vanaf 4000 gaat het wat worden. Deze valt daarom af voor mij.
2770 volgens de leaks, het is een typo van Tweakers. Maar wat moet je met 4000mah? Hoeveel dagen kom je niet in de buurt van een stopcontact?

Verder is algehele zuinigheid van de hardware ook enorm belangrijk voor de accuduur. De gemiddelde Chinaphone met 4000mah accu houd het echt niet veel langer vol dan een Westerse midranger met 2500mah accu.
Heeft niet zoveel te maken met hoeveel dagen denk ik. Ik moet mijn Galaxy S6 (zonder dat ik Pokémon Go! speel) ook 2x á 3x per dag opladen op een dag die van 5:00 tot 21:00 duurt. Klopt inderdaad dat optimalisatie heel erg belangrijk is, maar een grotere capaciteit batterij is wat mij betreft ook zeer welkom. :)
Ik haalde op mijn S6 prima een volledige dag, met ongeveer 3,5 uur schermtijd. Ook gewoon met een paar uur spotify streamen, webbrowsen, enzovoort... als het zoveel minder is, zelfs exclusief Pokemon, dan zou ik er eens mee naar een Samsung servicepunt. Voor drie tientjes heb je een nieuwe accu, als ze het al niet onder garantie doen.
Bedankt voor je reactie! :)

Ik geloof echter niet dat dit een garantiekwestie zal zijn gezien hij al bijna 2 jaar oud is. De batterij is "as we speak" 53% en kwam vanochtend half 6 met 100% van de lader. Heb een scherm aan tijd van 1 uur 10 minuten en scherm is tevens ook de grootste verbruiker met 34%. Eind dit jaar verwacht ik sowieso te gaan upgraden naar de Note 7 of iPhone 7 Plus. Als deze beide tegen vallen word het even wachten op de S8 nog. Maar zover ik weet is de batterij bij mij altijd zo geweest.
Apart... de accuduur van de S6 is ook niet fenomenaal, maar zoals jij het nu hebt is wel erg laag.
Ik heb nu zelf een S7 Edge, 3600mAh accu. Dat ding heeft echt een geniale accuduur :)
Cool! Een goede vriend van mij heeft de S7 en die vertelde dat hij ook zeer te spreken was over zijn batterijduur. Hoe lang gaat jou S7 Edge mee ongeveer? :)
Er zijn dagen dat ik 3 uur Pokémon heb gespeeld en alsnog >5 uur schermtijd heb, zonder 'm de hele dag aan de lader te zetten ;)
Anders ongeveer 6 uur schermtijd, of 2 dagen en 3 uur schermtijd.

[Reactie gewijzigd door Richh op 15 augustus 2016 10:59]

Zo hey, dat is zeker niet verkeerd!! Als Samsung daar nog een schepje bovenop weet te doen met de Note 7 of de Galaxy S8 Plus / Edge, dan ben ik heel erg blij! :) Bedankt voor de feedback!
Ik heb een S7 flat nadat ik eerst een S5 en S3 had en de S7 is echt super op gebied van batterij en de S7 Edge is nog beter. Ik heb momenteel een screen time van 7u en nog 10% over op mijn S5 haalde ik maar 4u screen time.

[Reactie gewijzigd door FlemishDroid op 15 augustus 2016 21:50]

Okay dan! :D Hoe lang doe jij ongeveer met je batterij?
Ik heb een, wel 2,5 jaar oude, Nexus 5 en een iPhone 6S Plus elke dag op zak. Nexus haalt nu nog maar ruim een halve dag, iPhone eenvoudig 4 a 5 dagen op 1 accu. Soms zelfs een volle week. 10uur screen on is geen probleem voor dat toestel.
Hey Malarky!

Bedoel je dan 10 uur screen on per dag of op 1 volle batterij? De Nexus is nog steeds netjes. Ik zal eens zodra mijn batterij leeg is kijken wat nou het meeste gebruikt. Hij zit nu op 30% in ieder geval.
7 % nu, screen on tijd 2 uur 3 kwartier :(
Ik weet niet wat een 'gemiddelde' Chinaphone is maar de Xiaomi Redmi Note 3 Pro van mijn vrouw gaat echt bizar lang mee op de 4000mAh accu. Langer dan vrijwel elke westerse midranger of high end toestel. En geloof me, ik heb het getest want ik heb door werk zeer veel toestellen tot m'n beschikking. Ik zou graag dat soort accu's in westerse toestellen zien ten koste van een zeer dunne behuizing.
Die Xiaomi is wat dat betreft een uitzondering geloof ik :P Ik doel meer op de echt onbekende merken. Xiaomi is wat dat betreft gewoon een A-merk imho.

Zou graag een vergelijking zien met de Galaxy S7 Edge :)
Dat mijn telefoon een beetje lang meegaat op de batterij is voor mij HET belangrijkste.

Hier mijn oude china phone. ;)

[IMG]http://i886.photobucket.com/albums/ac70/HMClagi/Screenshot_2014-02-01-23-50-01_zpsd397f2ef.png[/IMG]
De tijd die je nu stopt om je toestel op vliegtuigmodus te zetten om accu te sparen, zou je toch net zo eenvoudig kunnen gebruiken om er een USB-kabel in te prikken? Dan zou je ook met een kleinere accu overweg kunnen, waardoor je toestel handzamer, lichter en compacter zou kunnen.

Verder is het totaal afhankelijk van je SOT, dit zou ik met m'n S7E ook kunnen :P
Dat klopt wel wat je zegt, maar wat dat betreft ben ik gewoon ouderwets. Ik wil dat ding gewoon naast me hebben, binnen handbereik, en zeker niet van stopcontact naar stopcontact rennen of met zo'n afschuwelijke battery pack rondlopen die de hele essentie van met woord "mobiel" uit, well, het woord "mobiel" haalt. :P

Verder vond ik die phone (Jiayu G4) echt heel erg stevig door die grote batterij. Heerlijke baksteen.

[Reactie gewijzigd door HMC op 15 augustus 2016 14:55]

Meh, doe mij maar iets met metaal voor een stevig toestel :P
Ik hou ook niet bijna lege accu's, zoeken naar stopcontacten en powerbanks. Maar zolang hij bij mij 1 volle dag goed door komt, hoor je mij niet klagen - 6 dagen accuduur is leuk, maar imho onnodig.
Blindstaren op specs is nooit een goed idee.
Ik zat me toevallig toen ik het las ook af te vragen waarom die batterijcapaciteiten nou niet eens flink verbeterd worden. Ze gaan ervan uit dat mensen de foons toch 1 keer per dag laden, wat in mijn geval al bijna 3 keer is op een dag van 5:00 - 21:00. Maarja dit is omdat mensen niet anders kunnen.

Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als een foon iets dikker word en daarmee een stuk betere batterij krijgt.
Waar de Nexus vroeger nog uitblonk met nieuwe features of een fantastische prijs, wordt het helaas steeds meer een 'gewoon' toestel. Geen betere specs, nieuwe features, speciaal design of andere reden om voor de Nexus te gaan, zeker wanneer voor een groot deel van de concurrenten AOSP roms bestaan.

Als het design dan ook grotendeels overeenkomt met het flagship van de Nexus maker van het betreffende jaar dan is voor mij het speciale er wel af. Dat is erg jammer want ik weet nog hoe blij ik was met mijn Galaxy Nexus.

Persoonlijk vind ik dat Google kan stoppen met de Nexus serie als er niks onderscheidends wordt bedacht. Dat onderscheidend vermogen moet van Google zelf komen en niet van 1 van de fabrikanten. Hopelijk zet het gerucht dat Google zelf telefoons gaat produceren echt door. Pas dan wordt het (los van een goede prijs zoals met de 5X) weer interessant om voor een Nexus te gaan.
Dat is voor mij geen USP. Ik draai altijd een custom rom waarbij er voor mij voldoende updates worden uitgebracht.

Voor mijn gevoel is het speciale van de Nexus er af. De markt is qua innovaties verzadigd en dat maakt het lastig om iets onderscheidends (dat is waar ik aan denk bij een Nexus) neer te zetten).

Waarom zou ik voor de nieuwe Nexus gaan en niet een S7 of 6P nemen? Of als het goedkoper moet een S6 of OP3?

[Reactie gewijzigd door XeNeRgY op 15 augustus 2016 09:55]

6P is Nexus en Samsung valt voor sommigen af door TouchWiz.

Voor zover ik weet zijn custom ROMs ook niet zaligmakend, voor velen zijn ze helemaal geen optie. Voor Samsung SoCs zijn ze toch ook niet beschikbaar?
Voor Samsung SoCs zijn ze toch ook niet beschikbaar?
Vreemd:
http://forum.xda-developers.com/galaxy-s7/development

S6 idem, S3 idem, S2 idem, S1 idem, en de S4 en S5 hadden snapdragon :D

Maargoed wat is custom? Een ROM die is aangepast is imho custom. Maar een van de grond afgebouwde ROM (CM) is ook custom, en die laatste zal je bij een Exynos van de laatste generaties inderdaad niet (snel) treffen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 augustus 2016 10:42]

Als Samsung dus geen updates uit zou brengen kunnen aangepaste ROMs die updates toch ook niet bevatten?
En dus ben je alsnog afhankelijk van updates van Samsung.
Dat is toch wat heel anders dan je net zegt :P Ze zijn dus wel beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 augustus 2016 10:51]

In principe zijn het inderdaad custom roms, maar het zijn allemaal aangepaste Samsung roms. Veelal zijn de andere CR's gebaseerd op Cyanogen of AOSP. Je zit bij roms met de Exynos SOC dus nog wel grotendeels vast aan Touchwiz. Draai nu zelf ook een aangepaste rom op mijn S7 Edge, samen met Xposed kom ik in de buurt van de ervaring van de DU rom op mijn N5X maar die blijft fijner werken.
Mee eens: de meeste USPs van de Nexus-toestellen zijn er niet meer. Er is nog één doelgroep voor deze telefoons: mensen die native Android en een actief updatebeleid willen, zonder custom rom.

Ik zit in die groep. Ik wil me niet verdiepen in deze materie, op zoek gaan naar de juiste rom, die installeren en testen, enz. Ik weet dat het geen heel ingewikkeld proces is en dat de risico's klein zijn als je 't goed doet, maar alsnog zit ik er niet op te wachten. Ik wil een telefoon uit de winkel halen met een zo standaard mogelijke versie van Android, en er verder niet over nadenken. Daarom blijven de Nexus-toestellen voor mij een optie.

Ik denk dat dit geen enorm grote groep is. Echte leken weten niet wat native Android inhoudt t.o.v. andere Android-skins, en powerusers zullen juist graag een alternatieve rom installeren. Ik zit ertussenin, en alleen dan is de Nexus-lijn nog echt interessant.

Het kan natuurlijk zijn dat de aankomende Nexus-toestellen toch nog unieke voordelen of features krijgen, want we weten nog niet alles.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 15 augustus 2016 11:15]

wow, dat is wel een hele kromme redenering.

nexus: updates,
ja maar dat is geen UPS, want ...

feit blijft dat jij je updates en je custom roms wel kunt vergeten als er geen goede hardware support is voor jouw toestel...

een van de beste voorbeelden is bijv de HTC desire SV 4g, was destijds een van de beste, en goedkoopste 4g capable toestellen op de mark, geweldig ding, stevig (redelijk scherm, goede accuduur.. MAAR geen enkele rom ugrade gehad in de 20 maanden dat ik hem gebruikt heb. draaide nog 4.3 toen 5.0 al uit was. custom roms waren er niet... het zelfde geld voor een groot deel vaak ook voor die zut van samsung, die exinos chips klinken leuk maar als ome-samsung geen updates uitbrengt kun je je toestel gewoon vergeten.
Ik draai nu zo'n 1.5 jaar een custom rom op de S6 en dat gaat prima. Het aanbod is inderdaad een stuk minder dan met bijvoorbeeld Qualcomm chips maar er is nog steeds keuze uit meerdere roms. Dat begint nu iets minder te worden omdat de S6 al wat langer op de markt is dus over 6 maanden is het wel op zo lijkt het. Gelukkig krijgt de S6 wel Android 7 zodat er toch 2 versies geüpdatet is. Ik vind dat niet slecht. Het is minder dan de Nexus, daar ben ik het dan ook mee eens. Maar laten we niet doen alsof het een verschil qua dag en nacht is. Dan heb je ook nog een groot deel van de mensen die na 2 jaar sowieso een nieuw toestel kopen waardoor het langer updaten ook minder relevant wordt.

Voor mij is het langer uitbrengen van updates daarom geen reden om een Nexus te kopen. Is dat voor jou wel het geval dan is dat prima toch :)
Custom roms is leuk, maar als je je daar al mee bezig houdt sinds het Windows Mobile tijdperk is de lol er wel een keer af.

Tevaak makers die stoppen na X maanden, toch weer die nasty bug, niet elke eerste week van de maand de security patch. Erg achterlopend met grote Android updates, heel vaak uitstel en uitstel van vele maanden.

Nexus + Root + Flashfire images updates + XPosed biedt dan zoveel meer met meer gebruikersgemak.
Ja en nee.. De nexus lijn is erg duur geworden in vergeleken met zijn vorige versies en die kregen ook al goede updates. Ik heb de n5X 32gb voor iets meer dan 300 euro aangeschaft, dat vind ik een nette prijs voor wat de toestel is en kan. De begin prijs van 519 was naar mijn mening veel te hoog
De Nexus heeft op hardware niveau nooit uitgeblonken en is het design juist erg doorsnee (wat ik vaak kan waarderen). Alleen qua prijs maar vooral software vielen ze op. Altijd de nieuwste Android versie zonder toeters en bellen die fabrikanten erop gooien. Ik heb de Nexus 5 gehad en nu 5X, wat toch onopvallende toestellen qua design zijn met doorsnee specs.
Voor zover ik kan herinneren had de Galaxy Nexus als eerste een HD scherm. Dat was destijds een innovatief onderscheidend kenmerk.
je bedoelt hd ready? ;)
Het was het eerste toestel met een 720p scherm inderdaad.
Wel pentile display, maar toch vergeleken met andere toestellen een prachtig scherm. Hij was ook enigszins gekromd.

Top toestel vond ik dat _/-\o_
Ik ook, ik kreeg hem van mijn vader, toen er een barst in zat, later had ik hem per ongeluk kapot gemaakt op een gênante manier. Ik vind het nog jammer
De 2012 Nexus 7 was ook de eerste fatsoenlijke budget tablet dacht ik. Behalve extreem trage opslag is er weinig mis mee.
Wel grappig dat ik een -1 krijg, terwijl het gewoon on-topic is. Denk dat iemand mijn mening niet waardeert. Ik heb dan de 1e Nexussen niet meegekregen, pas vanaf de 4 en daarna zijn het nooit echt voorlopers geweest op hardware gebied. Niet dat ze achterliepen, allesbehalve maar nieuwste van het nieuwste zat er niet in. En was ook niet nodig met stock Android.
De -1 vind ik ook volledig onterecht. Heb je een +1 ter compensatie gegeven.

Ben ik overigens ook deels met je eens. Hoewel de Galaxy Nexus inderdaad één van de eerste toestellen, zo niet hèt eerste toestel met een 720p scherm was, zijn de daarop volgende toestellen vooral populair geworden vanwege hun uitstekende prijs/kwaliteit verhouding in combinatie met de snelle software updates en lange ondersteuning.

Zo liep de Nexus 4 al achter als het op accuduur, camera en connectiviteit aankomt (geen out-of-the-box 4G ondersteuning, daar waar het hardware matig wel deels aanwezig was). De Nexus 5 was weliswaar één van de eerste toestellen met een SD800 processor, toch was de LG G2 hier eerder mee. De Nexus 6 kende los van zijn voor velen te grote omvang geen fingerprint scanner. Verder was de prijs bij de introductie een stuk hoger dan gehoopt. Tot slot hebben de Nexus 6P en 5X op hardware matig gebied niet bepaald onderscheidende kenmerken.

Dus ja, de Nexus reeks is weliswaar een paar keer onderscheidend geweest op hardware matig gebied, maar de afgelopen 4 a 5 jaar niet meer.
Helemaal mee eens. Het zijn ook gewoon fijne toestellen, ondanks kleine mankementjes. Mn oude N5 wordt nog volop gebruikt door een neefje. En gebruik ik vaker mn 5X dan de Samsung S7E, puur door de stock rom ervaring.
Nexussen waren altijd gefocust op maximaal haalbare specs (prestatiegericht) voor een lagere prijs. Jij ziet het als 'doorsnee' specs maar voor de prijs kreeg je altijd een zeer goed uitgeruste telefoon.

Echter is dit met de Nexus 5 de laatste geweest. Nexus 5x, 6, 6p enz. zijn allemaal veel duurder geworden met hetzelfde niveau aan specs en toen zijn het echt doorsnee telefoons geworden. De tijd dat je een top of the line soc kreeg voor ~60% van de prijs kon nog met de Nexus 5. Die heb ik nu weggedaan en sinds een maandje ben ik eigenaar van een Oneplus 3, die ongeveer hetzelfde nastreeft als Google met de Nexus 5. Een flagship telefoon met top of the line hardware voor 400 euro ipv 650/750 euro.
Zeg je nou dat de 5X een goede prijs had? Toen hij uit kwam, was hij 480 euro (Voor de 16gb versie!), en waren de specs zelfs voor die tijd al matig. Bij mijn weten was de Nexus 5 het laatste Nexus-toestel dat bij launch een degelijke prijs/kwaliteit verhouding had. Dat kwam toen al door zijn lage prijs, niet door uitblinkende specs.

Overigens gaat Google niet voor het 'onderscheidend vermogen', maar voor een 'reference phone'.

Je hebt bij de nexus-lijn nog steeds als eerste de updates, en je krijgt sowieso 2 jaar lang support. Dat betekent dat je tot 2018 (of Android O) verzekerd bent van updates.
Laten we hopen dat die accucapaciteit niet klopt. 2270mAh is ongeveer 1000mAh minder dan ik gehoopt had.
ik weet niet waarom je naar beneden wordt gemod want ik ben het zeer met je eens, de gegeven chipset is moet wel heel laag worden geklokt wil die baterij het een 'werk'dag volhouden, zelfs als het een oledscherm wordt. nuja ... laat de markt voor chineese baterijhoesjes weer eens extra opbloeien...
De meeste leaks gaan uit van 2770. Simpele typo denk ik.
Leuke specs en dan draaien ze het weer de nek om met een te kleine accu. Dus die specs kloppen denk ik wel.

Het design ziet er saai uit, de huidige twee Nexus toestellen hebben een leuk design dus jammer dat ze daar niet iets meer moeite in gestoken hebben.
Maar vorige Nexus toestellen hadden ook vaak een lelijk design dus het zal wel geen prioriteit hebben.
Design doet me terugdenken aan mijn eerste Smartphone, de Samsung Galaxy S. Inderdaad saai, al zijn de mogelijkheden om een smartphone spannender te maken natuurlijk wel wat beperkt.

Neemt niet weg dat er heel wat toestellen zijn die optisch heel wat aantrekkelijker zijn dan deze.

De accu is natuurlijk wel echt een lachertje. Zou knap zijn als je daarmee de dag haalt onder gemiddeld gebruik.
Bij de accu's van de Nexus toestellen heb ik altijd het idee dat ze deze expres zo klein maken. Zodat ze dingen zoals doze kunnen promoten. Maar zo goed is de doze niet, dat het zo een kleine accu kan compenseren.
En als er revolutionaire accu tech in zou zitten was dit al lang uitgelekt.
De high end Nexus krijgt een grotere accu dan de 2770 die in de low end Nexus van dit jaar zit.
ja ik heb de geruchten gelezen en deze vind ik eigenlijk al op het randje voor de grote.
Die grote accu zou in de kleine moeten zitten en de grotere zou een nog grotere moeten krijgen.

Als je ziet hoe populair die power banks zijn dan is het toch gewoon logisch dat accu's te klein zijn.
Ja dus ook dat er een gat in de markt zit, waar veel aan te verdienen valt, dat weet Google ook vandaar dat ze dat wss daarom niet doen.
Hier staat 2270mAh, in de leaks wordt altijd 2770mAh genoemd.
Het artikel van Android Police waar naartoe wordt gelinkt staat zelfs helemaal niets over de accu capaciteit vermeld... mijn vermoeden is dat die informatie uit oudere/andere berichten is overgenomen en dat er een kans bestaat dat het een typo betreft.
Het stond inderdaad in een oudere Android Police leak artikel. Alleen hebben ze hier een typo gemaakt.
Dikke bezels, vreemde hoeken, erg dik, zo te zien. Al deze foto of render is wat het is wordt het zeker geen Nexus aan het eind van het jaar. Jammer!
De hoeken worden wat vertekend door hoe de foto is uitgeknipt. Verder vallen mij de bezels en de dikte (icm redelijk kleine accu) ook tegen.
Eens dat de foto hoek eea vertekend, sterker nog, nu ik het nog 'ns goed bekijk lijkt het erop dat de foto wat raar ergens uit gecropped is.
Misschien zit er een raar hoesje omheen, lijkt er wel op onderaan de linker foto. Dat zou dan de dikte kunnen veroorzaken.

[Reactie gewijzigd door blackSP op 15 augustus 2016 14:37]

En verder nog dik minpunt. Speaker aan de onderkant. Ze hadden net als Nexus 5X moeten doen maar dan in stereo uitvoering, dat is nu niet bij de Nexus 5X. Geluid is dan beter te horen als het op de front zit dan aan de onderkant.
Ik krijg toch echt de indruk dat dit een goed lopende marketing campagne is. Alle leaks liggen een poosje uit elkaar, niet teveel details en niet te weinig. Foto om ons lekker te maken.

Binnenkort worden enkele details "bevestigd". Dan lekt er een betere foto uit. Dan een plaatje uit een toekomstige banner. Tot aan de release, en dan knalt de champagne pas echt.

Waarom zou je reclame maken voor je toestel, als het halve internet het gratis voor je doet?
Lekken zijn ook niet gratis. Dat is alleen wel hoe het wordt gepresenteerd, daarom heet het marketing. Bovendien bereiken lekken lang niet iedereen. Voornamelijk de early-adapters lezen nieuwtjes over 'lekken'. Wil je de grootste groep mensen bereiken, dan moet je alsnog billboards en tv-reclames aanschaffen, waar ongetwijfeld het grootste gedeelte van je marketingbudget aan opgaat.

Ook nog, vergeet niet dat lekken je een strategisch nadeel geven ten opzichte van de concurrent, want je deelt in principe je strategie met andere bedrijven terwijl jij al een hoop geld hebt geïnvesteerd in dat product dat zich voorlopig niet terugbetaald. Je zou natuurlijk ook wat inaccuraat informatie kunnen lekken om je strategie te bewaren etc etc, maar dan neemt natuurlijk de waarde van zo een nieuwsbericht af etc etc etc en dus komen we aan bij, lekken zijn leuk maar verder niet echt interessant totdat hij daadwerkelijk in de winkel ligt.
of lekken gratis zijn of niet is even maar de vraag, maar een enkel prototype in een restaurantje vergeten hoeft niet heel erg veel te kosten, en laten we vooral realistisch blijven banners en billboards tv spots ...

nee de echte reclame zit hem in aanbiedingen van partijen zoals belsimpel of je provider, dat samen met de enorme mondopmond machine van de techies, als ze hun ouders en overige bekenden weer eens aan iets nieuws helpen...

zo is mijn pa bijv een giga htc fanaat geworden nadat ik een desire 620 voor hem uitzocht... wil nooit meer wat anders ... want htc ftw..

terwijl iemand anders niets anders meer wil dan samsung al sinds de s4 - gewoon omwille van gewenning.