Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Google werkt aan een nieuwe launcher voor zijn Nexus-smartphones. Afbeeldingen tonen dat het icoontje voor het app-overzicht is verdwenen. In plaats daarvan kan een drawer omhoog gesleept worden, net als bij vroege Android-versies.

Android Police Nexus 2016 LauncherVan onderaan het scherm kan het app-overzicht in een half transparant scherm naar boven gesleept worden, blijkt uit de afbeeldingen die Android Police heeft ontvangen van zijn bronnen. Naar beneden vegen doet het venster weer verdwijnen. Een alternatieve manier om het venster te laten verschijnen is door het pijl-icoontje aan te raken. Bovenaan het venster bevindt zich een zoekbalk. Door het verdwijnen van het icoon voor het app-overzicht, is er plek voor vijf items onderaan het thuisscherm.

Op het thuisscherm is de zoek-widget van Google verdwenen en in plaats daarvan is een schuifknop met het Google-logo aanwezig. Mogelijk is dit om gebruikers meer richting de Assistent-functionaliteit te bewegen. De schuifknop kan alsnog een zoekveld oproepen. De verwachting is dat de werking van deze schuifknop nog flink gaat veranderen als Google gebruik gaat maken van een nieuwe zoek-apk. De launcher, zoals de site te zien kreeg, draaide nog niet op de final van Android Nougat.

Verder is er standaard een datum-widget aanwezig, die niet te verwijderen of te verplaatsten zou zijn. Android Police waarschuwt niet te weten of het ontwerp definitief is en of de launcher exclusief naar de Nexus-toestellen komt. Er gaan al tijden geruchten dat er twee nieuwe Nexus-smartphones van HTC verschijnen. Wel zegt de site te verwachten dat er nieuwe navigatieknoppen komen, die niet op de afbeeldingen te zien zijn. Het opvallendste aan deze knoppen zou de home-knop worden: dat is een ronde knop omgeven door kleuren waardoor deze op een bloem lijkt.

Android Police Nexus 2016 LauncherAndroid Police Nexus 2016 LauncherAndroid Police Nexus 2016 LauncherAndroid Police Nexus 2016 Launcher

Afbeeldingen afkomstig van Android Police

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Mag ik eerlijk zijn? Ik vind Android top, maar dat achterlijke inconsistentie is om schijtziek van te worden, ja het ziet er leuk uit maar het is alweer de hoeveelste verandering in de app drawer.
Koop een iPhone, die zien er al 20 jaar hetzelfde uit.
Heb ik gehad maar werd mij op ten duur te duur en te beperkt.
Maar een verandering hoeft niet te betekenen dat het inconsitent is.
widget aanwezig, die niet te verwijderen of te verplaatsten zou zijn
Altijd slechte zaak.
Gelukkig kan je een custom launcher installeren, zoals Nova Launcher. Standaard kan je bijvoorbeeld niet de zoekbalk van Google verwijderen van je bureaublad, met Nova Launcher kan dat wel.
Zal wel een optie zijn vanuit de Launcher die nog geen mooie setting heeft, meestal is het volledige scherm leeg te maken op de stock Launcher. Het is een test versie, geen final. :)
De Google Bar is op stock Android 6.0 ook niet te verwijderen, tenzij je je toestel root, Google Now uitschakelt of een custom launcher gebruikt. Ik heb er persoonlijk echt een hekel aan want het staat simpelweg niet mooi bij de rest van m'n stijltje. Nova Launcher laat me gelukkig wťl alles instellen naar mijn eigen smaak.
Afgezien van de zoekbalk.
Met zn opmerking lijk je niet te snappen wat ie zegt...

De optie is er nog niet in de GUI dat is een ding wat zeker is, maar die kan er in de programmatuur al wel degelijk in zitten, en zelfs als dat nog niet zo is, kan dat tegen de tijd dat dit final is alsnog zo zijn.

Op dit moment is het dus een negatief dingetje, maar dat hoeft voor het eindresultaat zeker niet zo te zijn dat het nog steeds geen optie is, en dat is dan ook wat GewoonWatSpullen lijkt te bedoelen.

We kunnen nu gaan bitchen op iets wat nog niet af is en speculeren dat alles blijft zoals het nu is, maar waarom is dit dan een (pre)beta en geen final?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 augustus 2016 11:53]

Err .. ik bedoel de Google zoekbalk bovenaan het homescreen. Die kan ik op mijn Nexus 5 met Android 6 niet verwijderen.
Inderdaad, met 5 en 5.1 kon dat helaas ook al niet.
Ik wel maar ik gebruik sowieso Nova Launcher, stukken beter :)
Ook al gebruik je een andere launcher, dan nog kun je de permanente zoekbalk in Google Launcher niet verwijderen.
Je kunt wťl een third party launcher gebruiken (zoals Nova) waar de mogelijkheid bestaat de zoekbalk uit te schakelen. Maar dan nog blijft in Google's launcher deze gewoon staan.
Mee eens. Die onverwijderbare zoekbalk ook altijd maar irritant gevonden.
Serieus? Hmm...volgens mij ben ik een van de weinige die dat ding veel gebruikt als ik de reacties zo lees.
Ik vind t ideaal gezien hoe vaak je per dag "even wat googled".
Als je t leert gebruiken vind ik t top werken.
- Unlock je telefoon
- Met een beetje mazzel zit je al op je homescreen anders home-knop
- Een tikje op de balk en zoeken maar!

Terwijl je dit zonder de balk eerst ook nog je browser moet openen, waarschijnlijk eerst nog een nieuw tabblad moet openen en dan pas kan je zoeken. Zijn allemaal geen onoverkomelijkheden, maar vind het met de zoekbalk toch een stuk sneller gaan.

Dat het zuur is dat hij niet te verwijdere is, is wel wat voor te zeggen. Maar aan de andere kant vond ik m eerst ook irritant, maar doordat ie vast stond ben ik m wel gaan leren gebruiken en nu vind ik t top (beetje het verhaal wat Camacha hierboven verteld).
Ik wilde hem in eerste instantie ook verwijderen, maar ben er langzamerhand aan gewend. Nu zou ik het jammer vinden als hij zou verdwijnen. Het is nu te simpel om even iets te zoeken, maar ook het: "OK Google" is in mijn omgeving vaak te horen als ik te lui ben om te typen.
M'n vriendin moest daar eerst altijd een beetje om lachen, maar inmiddels pakt zij ook vaak mijn telefoon om iets te vragen. :)
Waar moet je dat ergens aan zetten? Heb een Nexus 6p maar hij wilt niet reageren.
AFAIK hoef je alleen Google Now erop te hebben, en dan zou hij gewoon op stemcommando's moeten reageren als het scherm unlocked is.
Ik begrijp niet waarom er altijd een onderdeel moet zijn dat als het ware 'door je strot wordt geduwd'. Maak alles gewoon instelbaar en zet het desnoods standaard aan. Lijkt me toch niet heel lastig.. :/
Het heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat mensen van nature conservatief zijn. Er is al vaak aangetoond dat mensen iets dat ze kennen veel hoger waarderen dan iets wat ze niet kennen, ook al is dat tweede aanzienlijk beter. Als je nieuwe functionaliteit optioneel introduceert, loop je dus een groot risico dat je aanpassing niet geaccepteerd gaat worden - ook als dat uiteindelijk beter is voor de gebruikers.

Dat dit af en toe leidt tot het geforceerd opleggen van zaken waar mensen niet op zitten te wachten is duidelijk, maar vanuit het oogpunt van de ontwerper of ontwikkelaar snap ik het wel.
Nadeel van commercieel. Je moet weten dat je tegen Android aan kijkt anders verliest het zijn betekenis als "besturingssysteem". Functionaliteit komt daarna.

[Reactie gewijzigd door blorf op 2 augustus 2016 11:43]

Gelukkig hoef je deze launcher niet te gebruiken en kun je kiezen voor een andere.
Android Police waarschuwt niet te weten of het ontwerp definitief is
Dus misschien wordt het aangepast. Denk het niet, maar het kan.
Google kennende is dit alleen voor de test fase. De final moet nog komen en als we kijken naar het verleden kun je alles aanpassen op je stock Android.
nee hoor, bij de Google launcher kan echt niet de zoekbalk bovenaan verwijderen.
Bij de huidige stock Android toestellen (Nexus 5X in mijn geval) kan je die zoekbalk niet verwijderen. Dus Boy spreekt (voorlopig) gewoon de waarheid.
Aha bij Nexus 4 kon je het nog wel verwijderen namelijk
De Nexus 4 icm met de nieuwste versie Google Now Launcher biedt geen optie om de zoekbalk te verwijderen. In de oudere launcher (kitkat?) was de zoekbalk een widget die je zelf kon verplaatsen en verwijderen
In Android 5 kun je het ook verwijderen. Het is een proces wat je kan verwijderen via Ccleaner.
Krijgt de Nexus 5 deze nog?
Nee, er komt geen Nougat naar de Nexus 5 met de officiŽle updates : http://www.techtimes.com/...t-get-software-update.htm
Is dit dan een Android N feature? Krijg ik het ook op mijn net nieuwe Nexus 6P?
Ik gok dat het zelfs beschikbaar wordt voor oudere Android versies, en dat ze de launcher in de store ook gaan updaten: https://play.google.com/s...le.android.launcher&hl=en
Dat is misschien niet helemaal waar. Androidpolice heeft het over een 'Nexus Launcher', en Sundar Pichai heeft aangegeven meer exclusieve dingen te pushen naar Nexus toestellen.
Dit lijkt mij ook meer een feature voor de Google Now Launcher dan voor de launchers van specifieke toestellen (overigens gebruiken de Nexus toestellen standaard al de Google Now Launcher).

Hopelijk komt deze feature dus naar alle gebruikers van de Google Now Launcher! :)
Ik heb de Nexus Launcher geinstalleerd en dit is niet hetzelfde package als de Google Now Laucher.
Je nieuwe Nexus 6P krijgt sowieso Android N als een van de eersten.. waarschijnlijk nog voor de nieuwe nexus in de winkel te vinden is. Ook voor de Nexus 6 zal je de update wss al op launch day kunnen download of over de weken daarna via een OTA binnen krijgen.. Het lijkt er echter wel op dat er voor de Nexus 5 geen officiele update naar Android N zal komen..
Van de bron:
Google is notorious for changing or axing software designs and features up until the final days and weeks before a product is scheduled to launch. Some of these things may never see the light of day
Dus dat is nog onbekend ;)
Ben ik soms de enige die de kleurstellingen etc lelijk vind?Tegenwoordig heeft iedereen Oled, QHD etc.. , maar ik vind de vormgeving en kleuren sinds lollipop afschuwelijk, hetzelfde geld voor Windows 8 en Windows 10. Over smaak valt uiteraard te twisten en ja je kan natuurlijk een andere launcher gebruiken, maar toch.
Veel wit en van die kauwgombalkleuren..
Ieder z'n smaak zullen we maar zeggen ;)
Als het goed is zou er een 'dark mode' in Nougat moeten zitten. Dus wie weet :)
die is eruit gehaald
Die is eruit gehaald in de dev previews. Waarschijnlijk komt het niet in de uiteindelijke variant, maar wie weet :) Hoop er wel op trouwens.
zeker weten zelfs, een ontwikkelaar heeft uitgelegd op reddit waarom
Het is wel een beetje een trend, die joepiedepoepie kleurtjes zie je bv ook bij iOS en inderdaad ook Windows 8+. Al gebruikt iOS dan gelukkig dezelfde kleuren blauw, geel, rood,etc, wat een iets rustiger beeld geeft. Ben ook zeker niet kapot van de Android 7 look, maar installeer toch ten alle tijden Nova Launcher met mn default icon pack.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 2 augustus 2016 11:58]

Windows 10 kauwgombal kleuren? :? Ik draai het op mijn laptop en mijn telefoon en ik heb nog nooit zo'n strakke user interface gehad. Op beide draai ik het donkere/zwarte thema en zeker met OLED op de telefoon is dat prachtig. En geen verblindend scherm meer als je in het donker even dat WhatsApp berichtje wil lezen. Wat dat betreft, vind ik de interface van Windows 10 zeer vernieuwend. Helaas blijven de apps sterk achter en werkt het zeker op de telefoon allemaal maar matig. Veel hickups en freezes ondanks alle bug fixes.

Ik zal dus binnen een paar maanden helaas weer teruggaan naar Android. Hopen maar op een zwart thema in Android N. Probleem blijft echter dat dat voor apps als WhatsApp niet zal gelden. Terug dus ook naar de warboel der Android apps die allemaal hun eigen ontwerpideeŽn volgen. Maar uiteindelijk gaat functionaliteit toch boven vormgeving. Een mooi OS dat maar een handvol apps heeft, delft uiteindelijk het onderspit. En dat zeg ik met tegenzin want ik heb Windows 10 lang gesteund.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 2 augustus 2016 12:07]

Wat betreft Windows 10 mobile moet ik je gelijk geven, op mn pc heb ik echter gelijk het windows 7 startmenu en thema geÔnstalleerd, ik kan er niet aan wennen, het vele wit dat overal gebruikt word, dus ook in Android is vaak te fel inderdaad, daardoor vond ik windows 10 een stukje onoverzichtelijker dan Windows 7, met name de folders. (misschien ben ik ouderwets ;) )
Ieder z'n smaak idd. :) Ik had het wel gehad met het deprimerende Tron Legacy achtige zwart met blauw van de Holo UI uit Android 4.x, ben wel blij met die mooie kleurtjes. :)
Hmm, visueel mooi, maar functioneel weet ik nog niet. Op een knop drukken of swipen. Ik denk dat mijn voorkeur toch uitgaat naar het eerste. Hopelijk een instelbare optie zodat je beide kan proberen.
Ik weet wel zeker wat mijn voorkeur heeft.
Zeker als je ook met iets anders bezig bent is drukken makkelijker dan swipen.
persoonlijk:
niet akkoord, in de wagen is precisie nooit gewenst, gewoon met je lompe vinger naar boven of beneden glijden ongeacht positie op het scherm is dan zalig :D
Ik ben nooit zo'n swiper geweest.
Gezegd hebbende dat ik het op mijn nexus 5 wel beter vind werken dan op de iphone 6 van mijn moeder.
Let op dat er ook een klein 'pijltje' naar boven wijst. Als je daarop klikt kom je ook terecht op de launcher als ik het goed begrepen hebt. Dus swipen zou niet de enigste optie zijn.
Op dit moment zit die instelling niet er in (klik)
Is dit anno 2016, het geeft me een achterhaalde indruk.
Ik vind de apps in een group/folder ook erg druk. Ik vraag mij af of dit officieel is of een fake.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 2 augustus 2016 12:52]

Dit. Ik vind dit altijd karig eruitzien.
Zelf heb ik de 10 meestgebruikte apps op mijn homescreen. De andere open ik wel vanuit de drawer.
Sommige proppen alles in mappen zodat je in feite even vaak moet klikken.
Maar goed, ieder zijn ding uiteraard.
Ik heb meer een probleem met het nieuwe folder design. Het steekt naar mijn idee zo enorm sterk af van hun guidelines, maar ook totaal visueel vind ik het een irritant uitziende folder. Via Nova launcher heb ik het een aantal keer aangezet om te kijken of de folders er toch nog goed uit zien, maar na een aantal dagen zet ik ze weer terug naar hoe ze waren 4.4+ . De grid, afgesneden icoontjes en het witte randje zien er gewoon te onrustig, en naar mijn mening, te amateuristisch uit. Dit terwijl ik de rest van het design en material design van Android echt prachtig vind.

edit: als ik kijk naar hoe Sony dit toegepast heeft, eenzelfde grid systeem en lichtere doorschijnende achtergrond van de folders, dan vind ik de manier van de Sony Xperia Launcher tig keer beter dan Google op het moment: http://www.androidpolice....e_xpnow-728x428.png&w=728

[Reactie gewijzigd door icratox op 2 augustus 2016 11:58]

Mee eens, ik bedoelde met group ook de folder. Vandaar dat ik ook denk dat dit niet officieel is. Google gaat geen prominent Google schuifje links bovenaan doen terwijl die ook achter je homeknop verborgen zit.
apps in een groep kunnen al vanaf android 2 (en misschien al wel eerder). Kon dit al op mijn htc hero
Gast, het gaat om hoe het er uit ziet op het plaatje: enorm druk
dat is nu ook een erg drukke optie
Ziet er best goed uit :) Zeker doordat het launcher icoon weg is! Ik ben benieuwd wanneer ze dit gaan releasen :)
Ik raad je aan eens te kijken naar Nova Launcher, dan je ook makkelijk zonder App Drawer button, gestures instellen en je kan je App Drawer van alle kanten en manier te voorschijn toveren, double tap, hold, swipe up/down/left/right etc.
* side-note gestures zijn volgens mij een 'premium' feature,
maar je zou natuurlijk een test versie kunnen zoeken op XDA.
Ik heb Nova Launcher ook, echt een top app dat zeker.
Maar dit, je app drawer van onder naar boven laten komen, kun je er naar mijn weten niet mee voor elkaar krijgen.

Gestures zijn inderdaad een ''premium'' feature, echter is dat die 1 of 2 dollar dubbel en dwars waard
Maar dit, je app drawer van onder naar boven laten komen, kun je er naar mijn weten niet mee voor elkaar krijgen.
Echt laten schuiven weet ik niet, maar bij mij opent hij vanuit een bolletje op de locatie waar ik mijn vinger plaatste om naar boven te schuiven. Close enough :-)

toen ik de gif zag had ik wel zoiets van 'maar dat kan toch allemaal al?' :-)
Leve Nova Launcher ;)
Nou sorry, maar het functioneerd en ziet er toch echt wel heel anders uit,
in dit geval ''sleep'' je de appdrawer naar boven.

In het geval van Nova Launcher opent hij instant waar jij op het scherm je gesture maakt. Dit kan een sleep gesture zijn maar hij opent pas als je gesture gemaakt is en hij opent dan ook vrijwel instant. Vrijwel, aangezien je wel kunt instellen of hij dat snel of langzaam doet maar het staat niet in verband met je gesture.
klopt, maar nova development kennende zal deze 'feature" snel toegevoegd worden
Dat zou wel fijn zijn! Ik vind dit er namelijk wel erg mooi uitzien.
Niet letterlijk maar je kan met een gesture van onder naar boven swype wel laten vertalen naar een fade in + flauwe opwaartse animatie.

Destijds met korting op hun eigen website besteld, maar voor § 4,99 zou het nog een koopje zijn, gebruik het namelijk al bijna 4 jaar op dezelfde telefoon.
De zip is inmiddels te downloaden en ik heb hem zojuist geflasht op mijn Nexus 5. Het is blijkbaar een aparte app (niet hetzelfde als Google Now Launcher) en je 'moet' hem als systeemapp installeren (klik)
Ziet er gaaf uit!
Mooie zuurstok kleurtjes :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True