Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Twee onafhankelijke bronnen hebben Android Police laten weten dat er sterke vermoedens zijn dat de nieuwe Google-telefoons Pixel en Pixel XL gaan heten. Het gaat om de twee toestellen die momenteel nog bekendstaan als Marlin en Sailfish.

Android Police lijkt de vermoedens die enkele dagen geleden al opdoken via Android Central steeds verder te bevestigen. De nieuwe Android-smartphones van de zoekgigant zouden niet alleen geen 'Nexus' heten, maar ook een aangepaste versie van Android 7.0 krijgen en niet, zoals gebruikelijk was bij de Nexus lijn, een basisversie van Android draaien.

Het is vrijwel zeker dat de nieuwe toestellen door HTC gemaakt worden, maar de naam van de fabrikant verschijnt niet op de apparaten. Het Google-logo zou wel prijken op de achterzijde. De eerste nieuwe telefoon met Android 7.0 is de LG V20, die op 6 september gepresenteerd wordt.

Google gebruikte de naam Pixel voor het eerst bij zijn eigen Chromebook Pixel-notebooks waar het bedrijf twee versies van maakte, een in 2013 en een in 2015. Eind 2015 verscheen ook een tablet met de naam Pixel C.

Wanneer de nieuwe smartphones van Google op de markt verschijnen, is nog niet bekend. Volgens een ander bericht van Android Police worden de Pixel-modellen op 4 oktober aangekondigd.

HTC Nexus Marlin Sailfish

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

http://www.androidpolice....vr-viewer-on-october-4th/

De telefoons worden 4 oktober aangekondigd. Samen met een daydream viewer, google home en een 4k chromecast.
De Pixel lijn zijn vaak ambitieuze apparaten die geheel door Google zijn ontworpen, gericht zijn op power users/developers en dienen als reference flagship voor andere fabrikanten.De Chromebook Pixel liet bijvoorbeeld zien dat een Chromebook niet alleen een goedkoop plastic laptop hoefde te zijn. Het gaf een unieke look en feel mee waarmee Chromebooks zich konden onderscheiden van de Windows laptops en Macbooks. Elementen daarvan zie je terug in de meer high-end Chromebooks die tegenwoordig op de markt komen.

Grote kans dat het hebben van niet-stock Android bij de Pixel-lijn betekent dat er bijvoorbeeld extra tools op zitten om beter te developen/debuggen, zaken aan te passen etc. Zeker met oog op zaken als Daydream en kan ik me voorstellen dat dit handig is.
Gekke naam... Pixel snap ik. PixelXL (zeg: pixelixel) is vreemd. Alsof iemand omgekeerd stottert.
Hmm, in eerste instantie zou ik het uitspreken als Piksel Iks-El, maar pixelixel bekt eigenlijk best lekker :+
Niet echt. XL spreek je nergens als ixel uit. Ex-El misschien.
Nergens? In het Nederlands is XL toch echt iks-el.
Dan is het nog steeds niet pixelixel zoals hierboven gezegd.
Waar doen we trouwens moeilijk over. :)

[Reactie gewijzigd door Xfade op 2 september 2016 16:19]

[...] een 4k chromecast.
Benieuwd welke creatieve codering ze deze keer voor het product number gebruiken :D
  • (Chromecast 1) H2G2-42 is likely a reference to the The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
  • (Chromecast 2) NC2-6A5 may be a reference to the Enterprise—NC2 can be read as NCC and 6A5 converted from hexadecimal is 1701. NCC-1701 is the registry code for the USS Enterprise
  • (Chromecast Audio) RUX-J42, which may be a reference to Jimi Hendrix, since RUX could stand for Hendrix's debut album Are You Experienced and J42 is the code for the posthumous compilation album Midnight Lightning
Misschien BB-7C0 (Big Brother 1984->hex)

[Reactie gewijzigd door RoadRunner84 op 2 september 2016 13:14]

Ik heb erg getwijfeld om te wachten op deze nieuwe generatie 'Nexus', maar gezien het lange wachten en de onduidelijkheid heb ik toen toch maar gekozen voor de OnePlus 3. Nu ik lees dat de verwachtte prijzen rond de 500 euro en hoger liggen en ze geeneens een stock android draaien ben ik toch blij dat ik niet heb gewacht.
Ik zit op dit moment ook erg te twijfelen. M'n Nexus 5 heeft sinds eergisteren weer eens last van de Power knop (bekend probleem). En ben dus ook op zoek naar een goede vervanging. Ik wil eigenlijk wachten tot de nieuwe Nexus/pixel telefoon. Maar als die niet vrij snel aangekondigd worden denk ik dat ik toch een oneplus 3 ga kopen als die weer in voorraad is op 12 september. Denk dat ook de eventuele prijs van de nieuwe Nexus/pixel mee zal wegen. Of ik ga eventueel voor de Nexus 6P als die in prijs daalt na de aankondiging.
Ik heb een 5x gekocht, fantastisch toestel. Draait 7.0 ook soepel nu. Sommige apps zijn er nog niet klaar voor (owncloud, horizon go) maar dat komt nog wel.
Een Nexus 5x heb je nu nieuw onder de 250¤.
Horizon Go app 'claimt' na laatste update nu op Android 7 te draaien (kan ik niet voor je checken)
Klopt! Werkt eindelijk
Ik wil nog even wachten op de Pixel, maar anders is inderdaad de 5X misschien een goede vervanger van mijn Nexus 5. Dit formaatje past nog net een beetje in mijn broekzak. Mag ik vragen wat je de nadelen van de 5X vind t.o.v. de 5?
ik heb echt geen nadeel alleen had ik wel wat meer verwacht van de n5x vergeleken met n5 vooral qua snelheid dus is de 5x niet zoveel sneller. 2GB ram is een nadeel ansich
Dus als mijn N5 het nog gewoon goed doet zonder kuren heb ik eigenlijk niet echt een reden om over te gaan op de N5X? Bedankt voor je antwoord trouwens :)
opzich, groter scherm en mooiere camera. maar geef je niets om dat soort dingen en is het puur voor browsen, texten en bellen, dan vind ik een overstap niet zozeer waard tenzij je de laatste Android versies wilt zonder custom rom. Als mijn Nexus 5 niet kapot was had ik waarschijnlijk gewacht op de nieuwe telefoons van Google
De 5x is een stukje groter. Dat kun je zowel zien als een voordeel als een nadeel. De 5x is voor mij net te groot. 1 handbediening is wat onhandig en hij zit een stuk minder lekker in mijn broek en valt er bij sommige zelfs uit. Verder is de 5x op alle fronten lekkerder en beter dan de 5. De vingerafdrukscanner is iets wat je echt mist als je terug gaat naar de 5. De camera (hoewel nog steeds niet geweldig) is stukken beter dan die van de 5 net als geluidsopnames bij video's. Hij is ook een stukje sneller en het lijkt erop dat dat wel het stukje is dat je af en toe mist bij de 5. Je hoeft zeker niet over, maar met de prijs van de 5x absoluut het overwegen waard.
De camera van deze 5X is écht goed, voor de rest was de N5 op bijna alle vlakken beter. Lag beter in de hand, was sneller, hield apps langer in het geheugen, etc. Ik heb ergens wel spijt van mijn overstap, maar ik kan niet meer zonder de camera en de vingerafdruksensor.
Batterij is dramatisch als je het toestel intensief gebruikt. Hoewel de update naar 7.0 wel een verbetering is.
Dan heb je geluk, Ik heb dit ook 2 keer gehad, en 2 keer was het direct einde verhaal en dus terug naar de winkel. Nu inderdaad ff afwachten wat de nieuwe te bieden hebben, en als dat niet bevalt koop ik wel een 5x of 6p
De powerknop is om te solderen, heb zit zelf ook gedaan na wat gepriegel kun je weer verder ;-)

*Makkelijk te vervangen...

[Reactie gewijzigd door enriqueeeee op 2 september 2016 12:26]

De powerknop is om te solderen
Volgens mij is de powerknop om te de telefoon aan/uit te zetten :+

[Reactie gewijzigd door Rob Krauts op 2 september 2016 08:50]

Met gebruik van een speciale app wordt de batterij zo heet dat je met de powerbutton kunt solderen. :+
Uiteindelijk is er niets meer dat je niet met een smartphone kunt doen.
Gewoon even wachten. Een maandje kun je nog wel vooruit. (Zelfde probleem hier, maar ik ga sowieso wachten)
Klopt, raar genoeg heb ik het met vlagen. Soms doet hij 1 of 2 dagen heel vaag en is het daarna een paar maanden goed. Gewoon wat geduld hebben dus.
Heb ik ook. Nu even een tijdje niet. Nog eventjes volhouden en dan vlug naar de de Pixel telefoons.
Ik heb het zelfde probleem gehad en het probleem lag eigenlijk in een klein barstje in de omkadering van de smartphone. Hierdoor bleef de power knop regelmatig hangen. Ik heb dit opgelost door een app 'Screen Off' te installeren waardoor ik deze knop veel minder gebruikte. Ook even open doen en de omgeving rond de knop wat opkuisen en het stof weghalen kan wonderen doen.

Ondertussen heb ik wel een 5X gekocht omdat ook mijn scherm raar begon te doen. Dit kon aan de batterij of kabel dat er over loopt liggen. Maar na veel kleine problemen heb ik dan toch maar een nieuwe gekocht. Heb hierbij ook afgesproken dat mijn moeder de 5X binnen enkele maanden over neemt en ik dan de nieuwe Pixel kan kopen. De cover krijgt ze gratis voor de periode dat ik hem verslijt :-)
Voor zover ik het nu merk doet hij het weer normaal. Maar heb inderdaad ook voor de zekerheid een app gedownload waarmee ik het scherm met de volumeknop aan kan zetten en via een knop bij de notificatie kan uitzetten. Puur om de Power knop te ontlasten/ontlopen.

Verder voor de reacties hieronder: ik heb ook gekeken naar de 5X, maar hoewel hij wel goed geprijsd is denk ik dat ik meer wat zoek wat langere tijd mee kan gaan. En dan heb ik het over de specs. Daardoor is op dit moment, totdat de pixels zijn aangekondigd, de oneplus 3 mijn eerste keuze.
Als je niet geinteresseerd bent in google daydream zou ik voor de oneplus gaan.
Super toevallig, mijn Nexus 5 is deze week ook bezweken aan de powerknop. Jammer, want verder kon het toestel echt nog wel even mee. Gelukkig binnen 24 een nexus5x in huis. Daarmee kan ik het wel uithouden tot de pixel wat goedkoper wordt.
Hey mijn n5 heeft ook het probleem met de powertoets. Voor 45¤ kan ik deze laten vervangen. Vind je dit de moeite?
Ik heb nog niks over de prijs gelezen , ben benieuwd waar je dat vandaan hebt.
Geen stock Android? De Pixel draait wel degelijk op een stock android versie, echt zitten er speciaal voor deze toestellen bepaalde toevoegingen aan.(b.v Daydream?) Verwacht iig geen bloated touchwizz achtige schil, het enige bloated dat je krijgt zullen de vele google apps zijn.
Ook gaan naar alle waarschijnlijkheid deze toestellen draaien op de snapdragon 821.

Ik wacht die ene maand nog wel even af, de aankondiging zal 4-10 zijn. Ik ben tenslotte toch zeer benieuwd naar de toestellen, mocht het niks zijn dan is de stap naar b.v. de OP3 snel genoeg gemaakt. De Pixel tablet bevalt mij iig meer dan prima, laat dat hoop geven voor de Pixel phone.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 2 september 2016 08:52]

Ik heb het bij PhoneArena gelezen, die dag kwamen er ook nieuwe renders voorbij.
http://www.phonearena.com...reportedly-leaked_id84627
"In this regard, the 32GB models of both Google Nexus Marlin and Nexus Sailfish will be available for purchase for $599 and $449, respectively. Naturally, the other models packing more internal memory will be priced higher.

Als dit zo is mag ik hopen dat ze niet hetzelfde flikken als vorig jaar. Toen de 5X en 6P vele malen hoger geprijsd waren in Europa.
Dit heeft mij toen besluiten voor de S6 Edge te gaan, de verhouding prijs Amerika/Europa was helemaal zoek. Een klein verschil ok, maar dit was mij iets te gortig. Toch erg jammer, wilde toen graag een opvolger van mijn N5 , en nu ook graag weer terug naar een Nexus ehhh Pixel.

Keep in mind that the Nexus 5X 32GB was available at launch for $429 outright, while the Nexus 6P 32GB required customers to pay $499 upfront in order to get one. Notice the price difference between the previous Nexus smartphones and the upcoming ones it's not that negligible."

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 2 september 2016 09:34]

Ik zou er op rekenen dat dit wel het geval zal zijn. De Nexus 5 was de laatste toestel die voor een goede prijs verkocht werd
Gewoon paar maandjes wachten.de Nexus 5x is zooo goedkoop nu. (245 voor 16gb en 299 voor de 32gb)
Ja klopt, ik heb nu de 5x en had hem enkele maanden geleden gekocht voor 329, toch wel erg jammer dat hij zo erg in prijs verlaagd is(slecht voor door verkoop). Ben toch wel benieuwd hoeveel ze gaan kosten op lauch als de pixel 499 en pixel xl 599 gaat kosten is het best veel geld. Het is jammer dat ze zich niet meer willen onderscheiden door goedkoper te zijn, maar goed. even afwachten tot de officiële cijfers
Waar lees je de informatie over die prijs? Ik verwacht hetzelfde eigenlijk, maar ik heb nog geen bronnen gezien die hetzelfde verwachten.
Meerdere bronnen (zoals o.a. AndroidPolice) geven in hun laatste berichten aan dat er nog helemaal niks bekend is over de prijs.
Hoezo geen stock Android precies?
Zoals in het artikel wordt gezegd:
De nieuwe Android-smartphones van de zoekgigant zouden niet alleen geen 'Nexus' heten, maar ook een aangepaste versie van Android 7.0 krijgen en niet, zoals gebruikelijk was bij de Nexus lijn, een basisversie van Android draaien.
Ze draaien dus geen basisversie (stock) android. Waarom zou ik niet weten, aangezien dat voor mij juist een sellingpoint was van de Nexus toestellen.
Misschien snap ik het niet helemaal. De Nexussen hebben nu toch ook aangepaste interface t.o.v. die van AOSP? En straks is dat niet zoveel anders met de nieuwe Pixels?
Ik vind het niet heel erg. Wel jammer is dat ik al jaren roep: neem een Nexus, neem een Nexus!! En nu iedereen wijs moet gaan maken: neem een Pixel!

Ik denk dat we dingen gaan zien als Stock Android met een ''Nexus/Pixel'' launcher. Dus alles is stock en de dingen die ''aangepast'' zijn, worden geupdate via de Play Store. Die stap hebben ze een aantal jaren geleden gemaakt door Google Apps aan de Play Store te koppelen. Op die manier wordt Stock en Skins van andere fabrikanten wat meer gescheiden en kunnen telefoons veel makkelijker geupdate worden. Wat we dan echter nooit gaan zien is een Stock Android Samsung S8 denk ik. (blijven dromen)

Want ik heb na 4 Nexus telefoons 1 keer een Samsung genomen. Top telefoon eerlijk waar. Prachtig scherm, super camera. Maar na Stock kan ik niet wennen aan TouchWiz. Zelfs niet de laatste generaties. Dus ik hoop niet dat we een Nexus telefoon met Bloatware krijgen en ze deze gaan verkopen als Pixels.

[Reactie gewijzigd door Dubrillion op 2 september 2016 07:55]

Probeer Nova Launcher launcher eens. Dan heb je een bijna stock ervaring. Draai ik ook op mijn Xcover 3

[Reactie gewijzigd door WOteB2 op 2 september 2016 09:21]

Ik draai nu ''Material theme'' en de Nexus Launcher ;)
Als je Package Disabler erop zet kun je alle Samsung spullen die je niet nodig hebt gewoon uitschakelen zonder de telefoon te rooten. Op een Samsung telefoon met root werkt het overigens niet.
Hier de link: https://play.google.com/s...police.packagedisablerpro

[Reactie gewijzigd door WOteB2 op 2 september 2016 21:07]

Waar kan je niet aan wennen dan? Ik heb ook de stap naar een s7 gezet, maar na een Sony z1 (geen Nexus dus, maar qua bloatet best oké) zou ik echt niet weten wat er zo "gewöhnungsbedürftig" is, in goed Nederlands.
Wat is de reden dat Google van de Nexus-merknaam is afgestapt?
Denk dat er toch bezwaren zijn van de erfgenamen van Philip Kindred Dick (schrijver van het originele verhaal van Blade Runner) , een aantal jaren geleden waren daar al berichten over.
Het is mogelijk dat ze hiermee Microsoft volgen. De term Nexus heeft, net als de benaming Lumia, een betekenis gekregen van voornamelijk goedkope toestellen. Bij de laatste, duurdere, Nexus telefoons kwam dit Google op veel kritiek te staan.

Door het introduceren van een Pixel toestel, een naam die eerder al gekoppeld werd aan high end hardware, kan men niet meer vallen over de hoge prijs. Net zoals MS vermoedelijk eind dit jaar met een Surface telefoon zal komen om de Lumia op te volgen.
Ik hoop dat het niet stock android hebben van deze telefoons betekend google stock android en skins meer van elkaar loskoppelt. Dat zou updaten naar een nieuwe versie een stuk makkelijker maken.
Voor de rest, heb al jaren nexus, keek ook uit naar deze jongens, maar speakers aan de onderzijde van een telefoon, daar kan ik echt niet meer naar terug. Klinkt verwend, maar ik ga geen geld uitgeven voor een downgrade, waar de stap nexus 6 - nexus 6p bijvoorbeeld op ieder vlak een upgrade was. Denk dat ik maar eens 2 jaar met de 6p ga doen.
Ik zou me er niet druk om maken, Google kan een eventuele skin al veel eerder compatible maken dan andere fabrikanten.

Als het dus goed verkoopt (wat ik niet verwacht net als de nexus serie), dan gaan fabrikanten echt wel klagen over oneerlijke concurrentie.
Ik zou me er niet druk om maken, Google kan een eventuele skin al veel eerder compatible maken dan andere fabrikanten.
Want?
Ook andere fabrikanten hebben toegang tot preview versies.
Ik bedoelde het updaten van niet pixel telefoons. Had duidelijker kunnen zijn. Van deze devices verwacht ik gewoon weer als eerste de updates zoals gewend van de nexus telefoons.
Wauw wat een nieuws. Ik hoorde laatst ook iets bizars. Microsoft heeft Nokia opgekocht! Ongelooflijk of niet.
Goedkoop is duurkoop ;D
Niet dat Nexus een unieke naam is, maar Pixel is wel een heel erg algemeen voorkomend woord. Dit betekent ongetwijfeld dat Google moet ingrijpen in de algoritmen om hun eigen telefoons bovenaan in de zoekresultaten te krijgen.
Wordt nog leuk.

A: Ik kan op google niets vinden over mijn pixel.

B: Google pixel

A: Dat doe ik toch!

B: Nee google pixel zoeken.

A: Ja ik zoek op google op pixel.

B: Nee Google "google pixel".

A: Ik koop een iphone.
Dit verhaal zou ook op kunnen gaan voor de Nexus ;-)

A: ik kan op Google niks vinden over mijn Nexus

B: Google nexus...
Als deze renders het design moeten voorstellen dan vind ik het geen mooi toestel, veel te rond voor mijn smaak.
Het concept van een recente, goedkope en stock ervaring is het sinds de Nexus 6 toch al niet meer. Steeds meer heeft Google in de jaren Android naar hun smaak aangepast met Google launcher etc.. Ik vind het wel jammer, pixel vind ik wel een flop naam.

aangepast: tekst correctie

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 2 september 2016 09:35]

Toch wel een beetje vreemd wat de naam betreft. Ik dacht altijd dat de Pixel C zijn naam gekregen had omdat Google zelf het ontwerp had gedaan en zo onderscheid wilde maken met de Nexus lijn tablets. Nu heb je dus telefoons ontworpen door een andere fabrikant op de Pixel lijn.

Misschien hield de naamgeving dan meer verband met het OS, omdat de Pixel C oorspronkelijk ook Chrome OS moest draaien, maar het uiteindelijk moet doen met stock android, wat dan weer in tegenspraak is met de geruchten dat deze telefoons geen stock launcher/android zouden gaan draaien.

Ik weet het niet meer. Misschien is het enige doel wel om dat mooie pixel logotje te kunnen gebruiken.
http://img.talkandroid.co..._color_lineup-850x476.png
:9
"De eerste telefoon met Android 7.0 die gepresenteerd werd, was de LG V20 die op 6 september gepresenteerd werd."
Leven ze bij Tweakers in de toekomst ?