Apple gaat verouderde apps verwijderen uit App Store

Apple gaat verouderde apps verwijderen uit de App Store. Op die manier wil het voorkomen dat mensen apps installeren die niet meer up-to-date zijn of zelfs niet meer goed functioneren. Het bedrijf begint volgende week met het doorlichten van de App Store.

Als Apple vindt dat een app niet meer up-to-date of niet meer functioneel is, dan krijgt de ontwikkelaar een seintje. Vervolgens kan die ontwikkelaar binnen dertig dagen een update indienen. Als dat niet gebeurt, verwijdert Apple de app uit de Store. Het Amerikaanse bedrijf verwijdert apps direct als die crashen bij het opstarten.

De stap is volgens de fabrikant nodig om het mogelijk te maken voor gebruikers om altijd goede apps te vinden. Vanaf volgende week zal Apple alle apps in de Store geregeld nalopen om te zien of ze nog voldoen aan de richtlijnen en nog functioneren.

Als Apple een app verwijdert uit de App Store, zal hij blijven functioneren bij gebruikers die hem eerder op hun iOS-apparaat hebben gezet. Ook in-app aankopen zullen blijven werken bij bestaande gebruikers. Als ontwikkelaars vervolgens een verwijderde app van een update voorzien die wel voldoet aan Apples standaarden, zal hij weer verschijnen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

01-09-2016 • 21:20

220

Reacties (220)

220
209
98
11
0
81
Wijzig sortering
Zoals alles wat Apple doet zie ik wederom voordelen en nadelen. De voordelen zijn duidelijk: Je houdt een app store over met enkel moderne en goedwerkende apps. Ik heb pas een app gedownload die niet eens was geoptimaliseerd voor het 16x9 scherm van de iPhone 5. Die app werkte ook nog eens niet goed, dus de maker van die app moet nu oppassen!

Nadelen zie ik ook: oudere iPhones zullen steeds verder onbruikbaar worden. Ik vind het geweldig dat je zo een Atari kan aansluiten en er vanuit kan gaan dat het perfect werkt. Een iPhone 3G is nu al bijna onbruikbaar, je kan nog beter een Nokia 3310 hebben.

Dit is al een tijdje gaande, maar de nieuwe regels zullen dit process alleen maar versnellen.

Daarnaast zijn er bepaalde apps die er verouderd uitzien maar pefect werken. Zullen deze apps door Apple verwijderd worden? Ik zou ze liever nog steeds kunnen downloaden.

Ik zie liever dat ze een label toevoegen aan de pagina op de App Store en/of een popup laten zien met de waarschuwing dat het een oudere app is.

[Reactie gewijzigd door thefal op 22 juli 2024 14:13]

Een groot deel van de apps werken al niet meer op oudere iOS versies, hierdoor is alles vanaf de iphone 4 en ouder niet echt bruikbaar meer.

Verder een goede zet van apple, kunnen ze bij android nog wat van leren.
Nee, graag niet.

Dat een app een tijd geen (of gewoon nooit) updates ontvangt, betekend niet dat het geen nuttige app is.

Door deze te verwijderen ga je mensen alleen maar in de weg zitten. Apple dwingt men te doen wat zij willen.

Laat mensen kiezen of ze "verouderde apps willen weergeven".
Of neem die factoren mee om een app te "indexeren", zodat hij iets verderop komt te staan bij een zoekopdracht.
Maar een app volledig verwijderen is eigenlijk gewoon bizar.
De maker krijgt tijd om een update op te leveren. Dus niet bizar, zo hou je de app store schoon.
Zullen we dan ook maar vragen of Steam alle games die ouder zijn dan X jaar verwijderd als de ontwikkelaar geen updates meer maakt. Dan houden we de store schoon.
Als deze apps niet speelbaar meer zijn doordat ze incompatible zijn met Windows 7 of hoger dan ja. Crashen ze bij voorbaat al op 99% van de devices dan ja.

Zonde om die te blijven verkopen als klanten binnen no-time weer een refund aanvragen doordat het spel gewoon niet speelbaar is. Dat kost je meer geld dan het ding verwijderen.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 22 juli 2024 14:13]

Ik heb een app waarmee ik bluetooth berichten kan verzenden/ontvangen.

Deze app is heel erg uitgebreid, je kunt een controller maken, met analoge sticks en knoppen.
Je kunt auto-responses toevoegen.
En noem maar op.

Ik heb me een rotellende gezocht naar zo'n app.
Deze app wordt ook nooit meer geupdated, hoeft van mij ook niet.

Stel de ontwikkelaar is allang "gestopt".
Nu ga je als store die app verwijderen en als ik een nieuwe telefoon heb of herinstalleer.

Kan ik die app nergens meer krijgen.
Dat verdient van mij geen schoonheidsprijs.

Dat ze de app niet bovenaan zetten als je zoekt op "bluetooth", oke. Maar iets verwijderen wat handig is voor gebruikers, is echt een Apple ding.
Je kan toch ook een optie maken: " only show recently updated apps"?
Mensen forceren om het te doen op jou manier is gewoon stom.
Ik ga hier niet eens inhoudelijk meer op in hoor. Er zijn drie redenen waarom dit scenario geen stand houd en die zijn alle drie beschreven in het artikel. Read again please.
"Als Apple vindt dat een app niet meer up-to-date of niet meer functioneel is."

Wat voor de een up-to-date is, is voor de ander niet up-to-date.
Wat voor de een functioneel is, is voor de ander niet functioneel.

Als een app 0 gebruikers heeft en crasht bij het opstarten in elke versie van IOS, dan mag je 'm van mij verwijderen.

Zolang mensen de app gebruiken, moet je d'r als store gewoon van af blijven, misschien wat lager indexeren bij de zoekresultaten.

En ja, ik weet dat hij niet van je apparaat verwijderd wordt, maar het kan zijn dat een gebruiker van die app zijn telefoon herinstalleerd, per ongeluk de app verwijderd of de app ook op een ander apparaat wil installeren.

Het zal een specifiek geval zijn, waarbij een aantal problemen samenvallen. Het ergste is dat je bij apple dan ook nergens kunt kiezen om: "niet aanbevolen apps te weergeven", ze forceren je gewoon om niets meer te kunnen (wanneer je de app opnieuw wil)
Nee, juist niet. Er zijn zat games die op OSX of Linux draaien. Maak een melding groot rood: uw systeem is incompatible.

Door oude games te verwijderen raken we ze juist kwijt en zijn we afhankelijk van het schaarse aanbod aan 'HD reboots' die weer €40 per stuk kosten.
Precies. Je kan immers gewoon de app sideloaden van Internet en... oh wacht Apple's walled garden natuurlijk |:(
Een ooit gekochte app blijft beschikbaar, als het niet via de app store is dan via je iTunes back-up. Je moet geen probleem bedenken die er niet zijn!
Vlak de mobiele fossielen niet uit, echt zonde als alle oude Iphones nu naar de recyclebak worden verwezen! Probeer eens wat lol te maken door met vrienden of collega's eens af te spreken allemaal een dag met een antiek mobieltje te doen. Dat is serieus leuk!

Mijn Motorola "Knochen" laat ik tegenwoordig thuis, als ik Ebay afstruin, dan wordt dat al eencollectors item en al te duur om nog mee te nemen. (Blijkbaar hanteren de Duitsers " wat de gek ervoor geeft" zie maar eens http://www.ebay.de/itm/28...X%3AIT&fromMakeTrack=true ) . Een antieke Iphone of Android heeft iedereen nog wel liggen. Vooral de oude topmodellen kunnen best nog iets. Ik gebruik voor de lol als retro gadget af en toe nog even een dagje een Iphone 3Gs. Het blijft indrukwekkend wat zo'n toestel nog steeds kan met acceptabele snelheid. Door het monsterlijk slechte display is de 3Gs in gebruik zelfs merkbaar vlotter dan een Iphone 4! En zelfs internetten via WiFi en 3G werkt allesinds acceptabel. Raar maar waar.

Helaas valt inderdaad de ondersteuning van nieuwe apps weg, doordat die voor een nieuwere iOs versie zijn gebouwd. Oude apps werken echter nog prima. Wat mij juist als prettige oplossing opviel is dat je tot nu toe in de Apple appstore juist niet alleen gebonden was aan de nieuwste versie van een app. Als je retro phone de nieuwste versie niet ondersteund krijg je de vraag of je een oudere versie van de app wilt downloaden als alternatief.

Mijn verwachting is nu slechts dat Apple deze oude versies nu uit de store gaat gooien ondanks dat ze nog werken. Daarmee is iOs dan een stuk veiliger geworden door de updates, maar blijven bezitters van oude telefoons met niets achter,

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 22 juli 2024 14:13]

Mooi verhaal over de fossielen! Je hebt daar zeker een punt.

Het is een afweging tussen stabiliteit, veiligheid en compatibiliteit aan de ene kant en historie en ondersteuning van oude hardware aan de andere kant.
Het is volgens jou een goede zet als Apple oude, nog functionerende telefoons uitfaseert? |:(
Toen whatsapp for no reason ophield met de ondersteuning van de iPhone 3G dropten de prijzen ineens naar een euro of €50-75. Terwijl ze een week eerder nog ruim het dubbele waard waren. Dus ja ze functioneren nog,maar ondersteund worden ze allang niet meer. Derhalve zijn ze allang uitgefaseerd. We zijn ondertussen ook alweer 6 generaties (bijna 7) verder ten opzichte van de iPhone 4.
Toch jammer, want technisch is er geen reden te bedenken waarom Whatsapp niet op zo'n telefoon zou kunnen werken. Maar ook wel weer begrijpelijk: bij elk platform stopt de ondersteuning een keer. Zo is menig USB webcam ook uitgefaseerd door Microsoft.
als je de app al een keer hebt gedownload is het geen probleem. En als de ontwikkelaars hun apps gewoon upgedate houden is er geen probleem.
Want als je een oude iphone/ipod touch hebt kan je gewoon een oudere versie van de app downloaden(de laatste versie die je device nog support).

Het gaat hier meer om apps die nu niet of niet goed werken aangezien dat niet positief is voor apple als heel veel apps gewoon niet werken terwijl somige gewoon betaalde apps zijn.
Wel hoor ze hadden 3/5 jaar gelden een update gemaakt dat alle oudere ios hun laatst supporte versie kunnen downloaden. als er dus apps zijn die al bij de oude iphone 3G waren gemaakt en die nog steeds geupdate worden dan pakt die de laatste werkende versie voor de iphone 3G.

nieuws: 'Apple laat oude iOS-apparaten oude apps installeren'
het lijkt me toch best simpel? verouderde apps betekent niet oude uitziende of niet moderne apps worden verwijderd, enkel die lang niet zijn geüpdatet m.b.v een ontwikkelaar die zijn app "vergeten" is, maar wel nog word aangeboden in de appstore
Dat lijkt me een raar criterium, genoeg apps zijn gewoon af en hoeven geen updates meer te hebben.

Even daargelaten of ze zinvol zijn of niet, maar een zaklamp app is gewoon af als die licht geeft en behoeft verder geen updates meer.
Een app om notities mee te maken en weer terug te kijken is ook vrij snel af en behoeft verder geen updates.
Heb hier een App die prima werkt maar nog die oude shiny terug-buttons bovenin heeft. Dus met die blauw/grijze metallic balk met dat pijltje.
App werkt verder prima maar de looks zijn nog van iOS 6. De App is dus af en zonder bugs maar doordat iOS wel verder ontwikkelt is, heeft deze wel een update nodig. Qua functionaliteit niet, maar wel voor de UI. Dus zelfs apps die af zijn kunnen door iOS update enigzins niet-af geraken.
De app werkt toch gewoon?
Het is zonde om het te verwijderen omdat de UI wat ouder is.

Ik heb op mijn Android genoeg apps die niet geüpdatet worden. Ik wil deze ook nieteens updaten.
En ze blijven handig voor mij, zolang ik deze telefoon heb, en dan nog langer.

Apple forceert mensen hier een bepaalde manier van doen aan...
Het ergste is dat er dus ook geen opt-out is, of dat je in de store kan kiezen voor recent geupdate apps.
Nee, we verwijderen iets waar iemand hard aan heeft gewerkt, iets wat voor iemand bruikbaar is, maar waarvan Apple vindt van niet...
Je maakt mij niet wijs dat er apps zijn die ten tijde van iOS 6 'klaar' waren en never nooit een bugfix of update nodig hebben gehad. Al is het maar een tekstuele aanpassing (dat is immers óók een 'update' :) ).
Wat dacht je van performance?
Deprecated API's?
features die tegenwoordig geen bodge meer vereisen, maar gewoon via API's zijn geïmplementeerd?

ER zijn zat redenen waarom een iOS 6 app nu niet meer af is behalve UI.

Zeggen dat een App "af" is kan echt niet.
Precies mijn punt. Ik beschouw het als achteloosheid, laksheid, als je sinds iOS 6 geen updates meer aan je zelfontwikkelde apps uitbrengt.
exact.

En mocht je nou een app hebben die gewoon erg simpel is in opzet en toen goed doordacht is ontwikkeld (en nu dus nog steeds perfect functioneerd en geen bugs heeft), dan is er helemaal niets aan de hand en blijft de app gewoon staan.

Als je al meerdere jaren niets meer hebt gedaan aan die app (we zijn ondertussen bijna bij iOS 10 dus ga er van uit dat er al minstens 3 jaar niets meer aan is gedaan) dan boeit het je volgens mij ook helemaal niets meer of de app nou wel of niet meer functioneer als devver.
D'r zijn nu eenmaal mensen die een keer een geweldig handige app in elkaar zetten.
En wellicht daarna nooit meer op hun dev account zitten.

Die apps moet je niet zomaar verwijderen.

- Performance
Die zou op nieuwe systemen alleen beter moeten zijn.

- Deprecated API's
Zolang die niet gebruikt zijn, toch geen probleem.

Een app is wellicht nooit "af".
Maar een app kan wel nogsteeds bruikbaar zijn, ookal komen er geen updates. Bruikbare apps moet je gewoon niet verwijderen.

Apple gaat gewoon alle apps verwijderen voor de oudere besturingssystemen, dus als je nu een apparaat hebt dat niet geupdated kan/wil worden, dan wordt je dus ook "fucked"?
- Performance
Die zou op nieuwe systemen alleen beter moeten zijn.

- Deprecated API's
Zolang die niet gebruikt zijn, toch geen probleem.

Een app is wellicht nooit "af".
Maar een app kan wel nogsteeds bruikbaar zijn, ookal komen er geen updates. Bruikbare apps moet je gewoon niet verwijderen.
Dit gaat gewooon niet samen. De performance is niet beter als je ouder software op een nieuw OS zet. Juist doordat API's veranderen en sommige reponses incompatible zijn.
Apple gaat gewoon alle apps verwijderen voor de oudere besturingssystemen, dus als je nu een apparaat hebt dat niet geupdated kan/wil worden, dan wordt je dus ook "fucked"?
nee dat is niet wat er gebeurt.
Dan hoef je het toch niet te gaan verwijderen?
Je maakt een denk fout :+

De app wordt niet verwijderd van je toestel. Je kan gewoon de app blijven gebruiken. De app is alleen niet meer beschikbaar in de app store. Dus er zullen geen nieuwe users meer zijn die de app willen gaan gebruiken hij bestaat immers niet meer in de app store.

Ik denk dat dit wel goed. is veel apps die zijn soms de eerste echte app die iemand ooit heeft gemaakt en heeft geplaatst. En is daarna gaan leren en verder gegaan met het plaatsen van nieuwe apps en nooit meer naar die eerste app hebben omgekeken. Sommige apps hebben alleen een plaatje.. of andere onzin..

Een ontwikkelaar wordt nu door apple gedwongen om zijn app database actief te houden en zo nu en dan een nodige update uit te brengen.
Je maakt een "denk fout".

Als ik (als erg blije gebruiker van een app), een nieuwe telefoon krijg, of mijn telefoon reset, wil ik graag die app alsnog kunnen installeren.

Of op de telefoon van vrienden van me.

Het onmogelijk maken om een app te downloaden is gewoon irritant.
Je kan de app helemaal onderaan in de zoekresultaten zetten, of bij de appa aangeven dat die niet werkt op een bepaalde versie van je besturingssysteem.
Maar een app verwijderen, is gewoon onhandig.
Juist omdat je ook geen apps uit andere bronnen kunt toevoegen.

Zie het voorbeeld van mijn bluetooth app.
Zelfs al crasht de app op bepaalde apparaten of besturingssystemen (dan zou ik het al meer begrijpen maar,) dan alsog zijn er mensen die de app wellicht handig vinden.
Je zet een backup terug van je iPhone. Zo heb ik sinds de eerste dag een iPhone.

In 2008 kwam de game monkyball. De game is op een ander account gekocht toen. Die gegevens van het account heb ik ook niet meer. Maar na 8 jaar heb ik de game nog steeds op m'n telefoon.
Goed punt. De vraag is waar Apple op beoordeelt. In principe kun je prima nieuwe apps maken die compatibel zijn met oudere iOS versies.
Voor oudere besturingssystemen (voor bijvoorbeeld de eerste iPad) blijven oudere, compatibele, apps beschikbaar. De AppStore installeert automatisch de juiste versie.
Voor een heleboel apps is minimaal iOS 7 nodig. Op toestellen zonder iOS7 of hoger krijg je gewoon een foutmelding dat de app niet te downloaden is. Ik weet niet of dat te maken heeft met het feit dat de iPhone op een gegeven moment 64 bit werd, maar ik zie het zo gebeuren dat volend jaar iOS8 minimaal nodig is en een jaar later iOS9, wat zou betekenen dat de iPhone 4 over 2 jaar nagenoeg onbruikbaar wordt.

Nogmaals: Ik snap het wel, want geen enkel bedrijf wilt rekening houden met 10 jaar oude hardware. Doordat er officieel geen andere methode is om apps te installeren, maakt Apple op deze manier van een oud toestel een nagenoeg onbruikbaar toestel, en dat vind ik jammer.
De ontwikkelaar kan er voor kiezen (dus Apple zelf heeft daar weinig mee te maken) om "achter" hun nieuwste app (voor min ios7 bijvoorbeeld) de legacy Apps te zetten. Je iPhone download deze dan automatisch. Het zijn in dit geval juist de ontwikkelaars die ervoor kiezen geen tijd meer te steken in iOS5/6/etc apps.
Ik vind dit ook geen goede ontwikkeling. Ik vind het hele "apps" gebeuren zowiezo niks. Want laten we wel wezen, een app is gewoon een programma (of een tool als je nog een Amiga gewend bent). Een programma kun je gewoon als installer downloaden en ergens op een floppy of harddisk bewaren. Je kunt het vervolgens zeker op Windows dan heel lang blijven gebruiken en opnieuw installeren. Je bezit het programma echt. Ik gebruik bijv een programma appcad van HP dat echt stokoud is maar wel gewoon nog werkt.
Met apps is het anders, je mag de app gebruiken bij gratie van de ontwikkelaar of de eigenaar van je platform. Android is wat dat betreft nog iets beter omdat je kunt sideloaden maar Windows Phone en IOS laten alleen installatie vanaf de store toe. Per ongeluk geüpdate en de nieuwe versie bevalt niet? Jammer dan. Telefoon gereset en ontwikkelaar heeft app teruggetrokken? Helaas....

Tv's zijn nog erger. Die van ons de-installeert apps gewoon op eigen houtje.
Kortom, ik ben geen voorstander van een store net apps. Geef mij maar Aminet met LHA's :)
Sony heeft een pinball tafel die niet meer werkt op de huidige IOS versies. Maar die is nog wel te koop voor 5 euro. En als je die dus koopt word je genaaid.
En als je een programma al gekocht/gedownload hebt, dan kan je het nog altijd downloaden nadat het uit de store is verwijderd.
Je kunt straatlantaarns natuurlijk ook gewoon aan laten steken door iemand die dat elke avond in elke straat komt doen. Je kunt boten ook prima op stoom laten varen en wat je met de auto kan, kan natuurlijk ook met paard en wagen.

Volgens mij heb je software nooit 'gekocht'. Behalve in de tijd van MSX en C64 misschien. Op PC's koop je doorgaans een licentie, een recht om die software te mógen gebruiken op jouw PC. Als je je PC verkocht, moest je de bijbehorende licenties ook vernietigen.

Een app is precies hetzelfde. Je koopt een licentie op die software. Het récht om die software te gebruiken.

Bovendien: heb je 'per ongeluk geüpdated en de versie bevalt niet?' dan deïnstalleer je gewoon de laatste update (in elk geval op Android kan dat). Werkt de app niet na een update? Dan ben je niet de enige en merkt de softwareontwikkelaar dat écht wel. Die wil dat zijn pakket gebruikt wordt, die zullen wel zorgen dat het opgelost wordt.
Je kunt straatlantaarns natuurlijk ook gewoon aan laten steken door iemand die dat elke avond in elke straat komt doen. Je kunt boten ook prima op stoom laten varen en wat je met de auto kan, kan natuurlijk ook met paard en wagen.

Volgens mij heb je software nooit 'gekocht'.
Dat is altijd de standaard reactie. Als je niet elke ontwikkeling klakkeloos accepteert ben je een dinosaurus die graag per stoomtrein naar zijn werk gaat. Ik wil het omdraaien; sommige mensen omarmen elke ontwikkeling zonder na te denken over de gevolgen. Dat lijkt me ook niet helemaal oké...

Ik vind het concept van de store met apps prima. Alles op een plek en geen gedoe met installers en uninstallers meer.
Maar de negatieve kanten zie ik ook. En wat betreft het bezitten van software, sommige programma's hebben een zodanige licentie dat je het praktisch bezit. Dus als is het technisch gesproken een gebruikers licentie, praktisch is het bijna alsof je het bezit.
Praktisch is het bijna alsof je het bezit.

Ja, dat is het inderdaad - bijna, en alsof. Praktisch is het dus dat je het niet bezit, maar mag gebruiken conform de door de ontwikkelaar opgelegde voorwaarden. Zie de EULA.

En sorry hoor, maar wie begint er nou over programma's die je opslaat op floppy's? Dat is inmiddels 20 jaar geleden!

Een appstore is een moderne winkel, geen oldtimerbeurs ;)
En sorry hoor, maar wie begint er nou over programma's die je opslaat op floppy's? Dat is inmiddels 20 jaar geleden!
Ik begrijp dat je het sarcasme daarvan toch wel inziet }> . Van mijn part mag je het ook opslaan op een mainframe de cloud ;)
Op die grote magneetbanden! :D (en ponskaarten zijn gewoon onhandig. Iedereen die zegt dat 't niet zo is, liegt).
Apps zijn niet helemaal hetzelfde als een traditioneel programma. Het hele verdienmodel is anders bij apps ten opzicht van programma's. Vroeger kocht je een programma of kopieerde je het. Tegenwoordig stelt een app ontwikkelaar een app veelal gratis beschikbaar, al dan niet met de bedoeling om gegevens te verzamelen en door te verkopen.

Daarnaast zijn apps traditioneel gericht op mobiel gebruik en programma's niet specifiek.
Nog een super IPS scherm maar vanwegen de 256MB ramm die dat ding heeft is die haast onbruikbaar op dit moment.
256MB is toch ook veel te weinig voor een moderne computer waarmee je toegang tot internet wilt?
Dat jij een computer koopt waarbij RAM niet upgradebaar is.. ;)
En waarbij je het scherm niet kunt gebruiken met een andere computer..

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 22 juli 2024 14:13]

Volgens mij reageerde je op de verkeerde persoon :+
Let wel. Oude apps worden alleen uit de store verwijderd. Niet van je telefoon. Als je nog een 3G/3GS/4 hebt kun je een groot deel van de apps in de store nu al niet eens meer installeren. Daarnaast blijft de basisfunctionaliteit van het toestel (bellen, email, berichten, etc.) gewoon werken, net zoals een Nokia 3310.

Als je de voordelen afzet tegen de nadelen, dan denk ik dat Apple hier de juiste keus maakt.

O, en het is natuurlijk niet eerlijk om een iPhone te vergelijken met het beste toestel ooit gemaakt :).
Wat is precies het voordeel van deze actie voor de consument? En weegt dat voordeel volgens jou op tegen de nadelen?
Dat je geen slecht of niet werkende apps op je nieuwe telefoon krijgt.
Ok, maar daar kom je snel genoeg achter. Geen groot voordeel imho.
Nadeel is dat je na een factory reset je (oude, eventueel betaalde) apps kwijt bent, toch? Dat lijkt me een heel groot nadeel.
Nee, niet als je na de reset je back-up terugzet.
Ok, dat valt dan weer mee.
Maar de apps die je ooit gekocht hebt, die blijven wel beschikbaar voor je. Het is nu niet zo dat er nu nog mensen een "nieuwe" iPhone 3S nemen met een 'schoon' Apple ID.

Daarnaast denk ik dat verouderde apps die prima werken deels ook zijn vervangen door nieuwe varianten. De selectie apps waar jij op doelt is echt klein.

Je laatste idee lijkt me sowieso goed. Apple zou feature icons moeten invoeren. Als apps Touch ID gebruiken, Splitview ondersteunen, pre iOS7 zijn, Retina, iPhone 6(S)/6(S) Plus, enz. enz.... zo kun je in één oogopslag zien of een app heeft wat je wenst. Ze doen dit nu al met GameCenter bijvoorbeeld.
Wat gebeurt er als je je oude telefoon terugzet naar fabrieksinstellingen? Kun je je oude, gekochte software dan nog steeds installeren of ben je die dan kwijt?
Je aankopen zijn gekoppeld aan je Apple ID. Dus als je niet inlogt, dan niet.
Dus dan kun je de oude apps die Apple verwijderd heeft alsnog installeren?? :?
Yep. Al denk ik niet dat je AppStore kunt herinstalleren die zich niet aan de regels houden.
Test het maar eens (als je een oude Apple gebruiker bent). Scroll terug naar je eerst aankopen en kijk maar eens welke apps niet meer in de store staan maar je nog wel kunt downloaden.
Doorgaans bied de Appstore aan om een oudere versie van een app te installeren op een oud iOS. Dus dat zal wel meevallen.

En ja apps die geen nieuwe versie hebben moet je gewoon verwijderen uit je Appstore. Blijkbaar geeft de ontwikkelaar geen biet om ondersteuning en dat wil je ook niet (zeker niet bij betaalde apps).
1 van mijn favoriete app op Android is Handycalc. Het is een rekenmachine-app, maar 1 die automatisch formules kan oplossen, getallen aan letters kan toewijzen, het heeft een geschiedenis, waardoor je tot wel 1000 berekeningen terug kan kijken, het kan al je berekeningen opslaan en later weer herladen, en het maakt prachtige grafieken met een auto-fit functie, vloeiend scrollen in alle richtingen, snijpunten zoeken, limitieten en toppunten vinden. Hoewel geen perfecte app, ken ik geen andere app die al deze features bezit en zo goed uitvoert. Wanneer iemand een goede rekenmachine app zoekt met goede grafiek functies, is dit de app waar ik naar wijs.

Maar al 3 jaar geen nieuwe features en de laatste update 2 jaar geleden was een miniscule bugfix. Gebruikt grotendeels de stijl van Android 2.2, met enkele interface elementen van Android 4.3. Verwijderen dus maar?
Maar al 3 jaar geen nieuwe features en de laatste update 2 jaar geleden was een miniscule bugfix. Gebruikt grotendeels de stijl van Android 2.2, met enkele interface elementen van Android 4.3. Verwijderen dus maar?
Ja, want android apps hebben geen zin in apple's Appstore, die draaien niet op IOS.
Ik hoop dat je snapt dat dit een voorbeeld was op een vergelijkbaar platform over hoe deze nieuwe acties effect kunnen hebben op oude apps. Dat een iPhone geen Android apps draait snap ik ook wel 8)7
Verwijderen dus maar?
nee want hij werkt nog prima --> Gevolg is dus dat er niets aan de hand is en de app niet wordt verwijdert.

Wanneer lezen jullie het artikel nou eens goed. dit is al de vierde keer dat ik moet aangeven dat er in het artikel gemeld wordt dat apps alleen verwijdert worden als ze bij voorbaat al niet goed functioneren (app crashed bij launch) of na 30 dagen als het nog enigszins werkbaar is, maar er nog wel een aantal kritieke bugs aanwezig zijn.
Van Apple's site:
We are implementing an ongoing process of evaluating apps, removing apps that no longer function as intended, don’t follow current review guidelines, or are outdated..
Het gaat dus niet alleen om apps die niet goed functioneren, maar ook apps die "outdated" zijn. Wat dat inhoudt is ongelooflijk vaag, maar zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat apps die niet voldoen aan de huidige interface standaarden (veel wit, flat design) maar aan oudere standaarden (iOS 6 en eerder,skeuomorpism) ook verwijderd kunnen worden.
True, na 30 dagen pas, dus een dev heeft tijd om aanpassingen te maken, maar om te zeggen dat apps alleen verwijderd worden als ze niet of niet goed werken is gewoon niet waar, ook volgens Apple zelf.
maar zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat apps die niet voldoen aan de huidige interface standaarden (veel wit, flat design) maar aan oudere standaarden (iOS 6 en eerder,skeuomorpism) ook verwijderd kunnen worden.
En wat is daarvan het probleem? Deze apps zijn al moeilijk te vinden en worden waarschijnlijk toch al niet meer gekocht (al dan niet gratis). Daarnaast zijn ze vrijwel onbruikbaar op de huidige iPhones door vervelende scaling (op mijn 6Plus zal het er echt niet uitzien namelijk) en geloof ik niet dat een iOS6 app ook nog 100% goed functioneert op de laatste 9.3.5 release. Als Ziggo het al niet voor elkaar krijgt hun data meter app goed te laten werken op iOs 7 en 8 (ook een iOS6 app) dan gok dat alles wat ook maar enigszins andere functionaliteiten heeft die niet al Standaard aanwezig zijn, ook goed werken op 9 en 10.

Als een dev geen update meer uitbrengt naar 3 jaar of meer dan is dat zijn probleem en moet je bij hem gaan klagen. Als een fysieke elektronica winkel TV's verkoopt uit 2011 en daarnaast 1 recent model heeft dan ga je toch ook niet zeggen, ja maar die uit 2011 doet het nog wel zoals hij is ontworpen in 2011. Hij ziet er niet uit, is vreselijk lomp, lage resolutie en slechte kleuren en voor hetzelfde bedrag kan ik het betere 2016 model krijgen, dan ga je toch ook voor het 2016 model of niet?

Okee toegegeven sommige apps zijn one of a kind. Dwing de developer dan maar om even een update uit te brengen.

De ervaringen die ik heb gehad met iOs 6 apps zijn zo ongelofelijk slecht dat ik heel blij ben dat die troep nu langzaamaan verdwijnt.
Gelukkig heb je hem gekocht en kun je hem blijven gebruiken.
Het nadeel wat je noemt is (lijkt mij) ook wat Apple deels hiermee wil bereiken: des te minder oudere iPhones bruikbaar zijn, hoe groter de kans dat die mensen voor een nieuwe(re) iPhone gaan.
Het lijkt me vooral een goed idee om een situatie zoals de Windows Store te voorkomen. Een app store vol met slecht werkende, onbruikbare of zelfs neppe apps (yes yes, is totally whatspap for windows). Reguliere controle zorgt dat iedereen aan dezelfde kwaliteitsstandaard wordt gehouden. Bij publicatie van de app, maar ook in tijden daarna.

Als je in 2010 een App gemaakt hebt, en die op de app store krijgt, en er dan jaren niks aan doet, lijkt het me logisch dat deze wordt "gesnoeid" wanneer hij onbruikbaar wordt, of gewoon niet meer aan de kwaliteitsstandaard van die tijd voldoet.

Adobe Flash is druk bezig met uit roulatie gehaald te worden. Waarom zouden we per sé onze oude apps nog moeten willen gebruiken?

Planned obsolence? Perfect! Je moet als ontwikkelaar rekening houden met de laagste productgroep in je markt. Als je als ontwikkelaar de iPhone 1 nog moet ondersteunen, kost dat niet alleen maar geld, maar moet je ook compromissen maken. Je app kan bijvoorbeeld veel minder complex zijn. Het is juist geweldig wanneer "de mensheid" dat duwtje in de rug krijgt om te moderniseren. Het hoort dan wel een gegeven te zijn dat er een betaalbare moderne optie beschikbaar is.
Man man man... Wat erg gezeik zeg. De één moppert over het feit dat er voor zijn 7 jaar oude iPhone straks geen Apps meer zijn, de ander heeft wel weer iets anders te mauwen.

Apple beschikt natuurlijk over prachtige statistieken als het gaat om Apps en App-gebruik en je mag er gewoon vanuit gaan dat ze dat als uitgangspunt nemen.

Er staan genoeg Apps in de Store die niet meer gedownload worden. Opbokken met die hap. Apps die na het opstarten crashen ook. En zo ruim je stukje bij beetje de Store op. Natuurlijk zal Apple de developer te vriend willen houden, maar als een developer zijn Apps verwaarloosd dan zal ook dat reden genoeg zijn om aan de bel te trekken.

De developer heeft dag genoeg tijd om de app te fixen en kan natuurlijk altijd later de app opnieuw indienen.

Heb wat vertrouwen Apple zou ik zo zeggen. De intenties zijn goed: verouderde Apps eruit, ontwikkelaars even wakker schudden.
Het is helaas een bijeffect de app cultuur: ontwikkelingen gaan een tijd in een stroomversnelling waar hardware snel verouderd en software snel zijn mogelijkheden verliest. Het heeft voordelen, zeker, en in grote mate ben ik er ook blij mee.

De groep die nog iOS6 gebruikt is bijvoorbeeld verwaarloosbaar, dus Apple wilt zich daar niet meer druk ov er hoeven maken. Logisch. Focus je op de grote massa van iOS 8 en 9 en zorgt dat de grootste groep huidige klanten tevreden zijn.

Maar vergelijk het eens met games of applicaties van weleer: Die zijn nog te downloaden of zelfs online te spelen. Het gezegde is ook "Once it's on the internet, it's there forever". Ik heb nog steeds het exe bestand van CloneCD, voordat Elby werd overgenomen door Slysoft. Als ik het wil kan ik die gewoon installeren. Als ik het niet kan vinden op mijn schijf, vind ik het vast wel ergens op het internet. Zelfde voor Biomenace, Cosmo the alien, of de originele Duke Nukem. Oldversion.com, een site waar je applicaties kan vinden die niet meer bestaan, en oudere versies van applicaties die nog wel bestaan, vind ik bijvoorbeeld een geweldige site, waar je al is het natuurlijk wel een Gray Area.

Met iOS kan dit niet. De enige die (zonder omwegen, inschrijven als dev, of jailbreak)rechten heeft apps te installeren op jouw telefoon is Apple. Als een devb dus bepaalt Apple niet meer te willen betalen voor Store-access is het spel direct over. Als Apple bepaalt dat de app aan bepaalde standaarden voldoet, is het meteen over. Dat vind ik jammer.
Ik snap dat je het jammer vindt, maar waarschijnlijk zijn de Apps die verwijderd worden toch al niet de Apps die jij gebruikte.
Daar gaat het niet om. De app cultuur is zodanig dat Apple(of Microsoft) en de ontwikkelaar bepalen of je een app mag gebruiken. Als Apple vind dat de knopjes of kleurtjes van jouw favoriete app niet meer bij IOS zoveel passen dan verwijderen ze het. Jammer dan. Dat heb je met normale programma's niet en daarom kan je gewoon je lelijke Windows 95 programma blijven gebruiken op Windows 7 of 10.

[Reactie gewijzigd door 225812 op 22 juli 2024 14:13]

daarom kan je gewoon je lelijke Windows 95 programma blijven gebruiken op Windows 7 of 10.
Met alle bijbehorende beveiligingsrisico's en bugs van dien.

"Mensen die apps gebruiken" en "mensen die computerprogrammas op die manier gebruiken" zijn inherent verschillend. Apps bewegen meer naar het SaaS idee, waar je als gebruiker jezelf op een bepaalde dienst abboneert. Je wil gebruik maken van de functionaliteiten van Whatsapp, niet zozeer specifiek van Whatsapp versie XX.

Een gebruiker die een specifieke versie van een software zoekt om bepaalde gewinnen er uit te halen gaat vaak tegen designfilosofiën van een developer in. (Ten goede of ten kwade.)

Dat ik mijn First Edition versie van MYST nog op CD heb, en deze op mijn pc kan installeren is goed en aardig, maar als ik de keuze heb speel ik liever de versie van Steam, waar ik zeker weet dat het gaat werken zonder dat ik er nog moeite voor moet gaan doen (compatibiliteitsmode aan, bepaalde DLL van het internet plukken, etc.) zoals dat bij oude software wel eens het geval is.

Dat zo'n app store of Steam failliet kunnen gaan, en dat de rechten op je software dan twijfelachtig worden, is een uiteraard een belangrijke bijzaak.


Ik vind persoonlijk dat in een consumentengerichte dienst zoals de app store, de laatste en beste versies van apps gepresenteerd moeten worden, terwijl in een enthusiastengerichte dienst, alle oude versies beschikbaar zouden moeten kunnen zijn. Jij bent enthusiast en wil versie 0.0.1 proberen? Veel plezier. Het werkt niet, maar hobby er maar mee. Jij bent Klant en wil een werkend product? Hier is HET werkende product.
Ik vind persoonlijk dat in een consumentengerichte dienst zoals de app store, de laatste en beste versies van apps gepresenteerd moeten worden, terwijl in een enthusiastengerichte dienst, alle oude versies beschikbaar zouden moeten kunnen zijn. Jij bent enthusiast en wil versie 0.0.1 proberen? Veel plezier. Het werkt niet, maar hobby er maar mee. Jij bent Klant en wil een werkend product? Hier is HET werkende product.
Ik denk dat je daar een punt maakt. Maar er is ook nog de professionele/zakelijke gebruiker. AppCad is een HF/RF calculator. Het rekenprogramma voorbeeld van thefal is ook eerder een professionele tool. Ik moet er niet aan denken dat dat soort software ook alleen maar via een appstore is te installeren. Zoiets gast straks misschien gebeuren met de apps op de ipad pro. Straks kun je je oude projectfiles niet meer openen :(
Er zullen voor files altijd converters bestaan, of compatibiliteiten voor nieuwere software worden gecreëerd. Denk aan LibreOffice die Lotus Notes, Word en nog veel meer compatibiliteit heeft. Alternatief kun je - wanneer je het niews van obsoletie krijgt - alvast exporteren naar een ander formaat.

Kijk bijvoorbeeld naar .doc, officieel niet meer hét bestandsformaat van word, dat is inmiddels docx. Maar alles support het nog. Word 2003 is niet meer beschikbaar, maar ook niet meer nodig. Wanneer er een markt is voor compatibiliteit, zullen er oplossingen gecreëerd worden.

Nou komt een grapje. Stel morgen wordt een schandaal bekend, en Apple gaat volledig over de kop. Alles sluit. iTunes, App Store, weg. Jij hebt recht op de software, maar er is geen platform meer. Wat dan? Je kunt altijd nog naar de originele devs stappen, die zullen zonder twijfel nog een versie van de software hebben die je op een jailbreak kan runnen. Niet ideaal, maar voor mensen die in legacy-bestandsformaten willen werken - meestal toch al meer hobbyisten of mensen die achterlopen - niet onmogelijk.
Je kan apps die je ooit gekocht hebt in de store gewoon nog installeren op je IOS toestel.

Appstore -> Updates -> Purchased (bovenaan lijst) -> My purchases -> "Not on this phone"-> helemaal naar boven gaan en de app selecteren die je wil installeren, ook al staat die niet meer in de store.
Apps die uit de store verdwijnen die je niet gekocht/gedownload hebt zitten daar niet bij, maar probeer maar es Word 2.0 legaal te kopen van Microsoft, gaat je ook niet lukken.
Hier wordt ik heel erg kwaad om, straks kan ik dus allemaal gekocht apps niet meer opnieuw downloaden omdat ze worden verwijderd. En je iPhone 3GS etc. kan je helemaal vergeten, de store van die toestellen wordt dus he-le-ma-al leeg.

Laatste tijd draait het met bijna alle software leveranciers dat je de nieuwste hardware moet hebben. En legacy spullen worden de prullenbak ingeschoven. Zie ook zo bijvoorbeeld de iPad 1. Nog een super IPS scherm maar vanwegen de 256MB ramm die dat ding heeft is die haast onbruikbaar op dit moment.
Relax even.

Aangekochte apps kan je altijd blijven downloaden. Kijk naar Flappy Bird. Dus als jij ze ooit hebt gekocht of gedownload, dan kan jij ze ook weer downloaden in de 'gekochte apps' sectie.

Ze schonen alleen de App Store visueel op.
Anoniem: 738905 @xoniq1 september 2016 22:41
Ik heb gekochte apps waarvan apple het op een gegeven moment vond dat het niet meer kon en die zijn verwijderd, ik kreeg geen geld terug en kan hem ook niet meer downloaden.

En dat ging niet om vreemde apps, maar bijvoorbeeld deze:
http://www.westerosmap.com

HBO vond het inbreuk op haar rechten en hop, weg.. En ik moest het maar uitzoeken. Belachelijk. Ik gebruikte de app om de hoofdpersonen uit de game of thones boeken op de kaart te verplaatsen zodat ik wist waar een ieder was. Doe ik nu met een andere app waar ik zelf de kaart en figuren in heb gezet (kan met diverse teken en notitie apps), maar ik vind het nog steeds bizar. Ik heb ervoor betaald en apple steelt hem gewoon.
Je kan 'm ook niet meer vinden in de 'Purchased'-tab van de App Store?
Ik kan daar zelfs apps uit 2010 terug vinden die al lang en breed niet meer in de App Store staan.
Anoniem: 738905 @xoniq1 september 2016 22:46
Nee, daar is hij ook weg en apple zegt telefonisch dat ik een refund kan aanvragen, maar dat werkt alleen als ik de app zie staan.. Gewoon triest. Als het nu een app was om te jailbreaken ofzo, maar apple laat de app toe, laat hem lang staan en hij krijgt veel updates, ik heb hem gewoon gekocht om de maker te steunen en dan hop, weg omdat hbo niet vind dat je de naam westeros mag gebruiken of een (door de maker zelf getekende kaart) mag gebruiken.

Voor de rest ben ik heel tevreden met de appstore, maar dit irriteerd mij nog steeds, boel ergernis van die 2 of 3 euro 8)7

Ik heb wel veel apps die inderdaad ook alleen nog onder puchase te vinden zijn, maar het kan dus ook anders.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 738905 op 22 juli 2024 14:13]

Je kan gewoon een refund vragen zonder de app te zien. Je hebt ooit een e-mail ontvangen met een bevestiging van je aankoop. Hierin staat een refund link. Klik deze aan en je kan aangeven dat je een refund wilt. Heb je helemaal geen app-store bij nodig.
Maar dat is dan een hele andere zaak dan hetgeen uit dit topic. Daar gaat het over 'auteursrechten schending' (zoals HBO dat vind, meningen verschillen), dan zit Apple met een juridisch verhaal.

In het op-topic geval is er geen reden om rechtmatige kopers van de app te verbieden de app nog eens te downloaded, en blijven ze gewoon in de 'Purchased' tab.
Dan zul je echt bij HBO moeten aankloppen zoals eerder wordt aangegeven want dat is in feite een simpele DMCA take-down waarbij de appmaker niet gecheckt heeft of hij gebruik mocht maken van de door inmiddels HBO 'gekochte' rechten. Daar heb je als YouTuber ook best veel last van met bijv ingame MUZIEK - om iets heel doms te noemen - maar dan verdwijnt ook je video ondanks je de GAME ownt, je niet de rechten van de gespeelde muziek ownt.

je kan reportaproblem.apple.com proberen of je daar je refund kan indienen - click op itunes store support (niet inloggen met je apple id aangezien die alleen 90 dagen vind) - daar je ticket aanmaken (komt in de VS gelijk uit) die kunnen over het algemeen je beter helpen dan de support die vanuit NLD komt.

[Reactie gewijzigd door logix147 op 22 juli 2024 14:13]

Ik ga het morgen gelijk proberen, zal eerst vragen waarom ik de app niet kan vinden, misschien krijg ik wel de app terug. Zal vast niet, maar misschien heb ik 0,01 % kans en geluk. En anders vraag ik mijn geld terug als dat nog kan na 3 jaar.
Auteursrechtelijk aangevochten apps ga je niet terugkrijgen, Apple mag die gewoon niet verspreiden (zonder risico te lopen).

Zolang jij het op jouw device hebt staan is er een theoretisch risico dat HBO jou gaat aanklagen maar niet Apple, als het echter in de store gezet wordt op de een of andere manier dan gaat HBO Apple aanklagen en daarom kan je hem niet terugkrijgen.
Apple heeft natuurlijk de verplichting om bij schending op auteursrechten de desbetreffende app te onderzoeken en desnoods te verwijderen.

Geld terug na drie jaar... ik denk niet dat je dat gaat lukken. Bespaar je vooral de moeite.
Nu haal je wel twee zaken door elkaar!
Gekochte apps blijven altijd downloadbaar in de AppStore. Máár als HBO vindt dat een app inbreuk maakt op hun merk/dienst dan mogen zij wel een claim indienen. Als Apple die app verwijderd omdat de maker fout bezig is kun jij wel balen omdat je er voor hebt betaald maar Apple steelt niets. De maker van de app is degene waar je je beklag moet doen.
Ik ben bang dat die er dan ook na een tijdje uit gaan. Apple kennende zullen ze het wel dan door trekken na een tijdje.
Hebben ze het recht niet toe. Daarom kan je zaken als Flappy Bird nog downloaden vanuit die sectie terwijl de app allang niet meer bestaat.
Volgens mij hebben ze daar prima recht toe als apps niet meer aan de voorwaarden voldoen.

Een app wordt na aanschaf geen eigendom hè. Je neemt alleen een licentie op gebruik zolang de app beschikbaar is, het is geen oneindig goed.
Eigendom, of licentie, dat maakt voor dit verhaal niets uit. De koper heeft het recht om de applicatie te gebruiken. Alleen de eigenaar (de ontwikkelaar) kan een licentie intrekken. Wat alleen maar zal gebeuren als de software voor een bepaalde tijd aangeboden is. Verreweg de meeste software is voor onbeperkte tijd.

Enkel het feit dat het niet meer werkt op iOS 10 of iPhone 7 is niet bepalend voor de duur van de licentie. Net zomin als het niet-voldoen aan de nieuwste eisen.

Apple is niet de ontwikkelaar en kan dus niet besluiten om jouw licentie in te trekken. Aangezien je via de App Store moet installeren blijft de app gewoon beschikbaar voor de licentie-houder.

Uiteraard kan Apple wel besluiten om desbetreffende licentie niet meer te verkopen (aan te bieden in de App Store), maar dat betreft dus alleen maar de potentiële klanten die het niet meer kunnen vinden.

Vergelijk het met Windows 98, die kan je nog steeds gewoon installeren. Of dat verstandig is, is een ander verhaal. Maar net zoals MicroSoft dat voor Windows 98 gedaan heeft, doet Apple dat voor oude software: je kan het niet meer kopen.
Maar dan is de volgende vraag, is Apple verplicht om oude software tot in het oneindige aan te bieden of is de licentie nemer zelf verantwoordelijk voor een installatie back-up (zoals bij Windows 95).

Iets wat in geval van oude apps kan via iTunes.
Wettelijk is Apple hiertoe niet verplicht. Het maken van een backup is de verantwoordelijkheid van de licentie-houder.

Jij krijgt ook geen nieuwe cd van de winkelier voor Windows 98.

Je zou de ontwikkelaar kunnen vragen of hij nog een copy voor jouw heeft, maar ook dat lijkt me dat het na enige tijd zeker niet meer afdwingbaar is.

Maar Apple biedt tot nu toe alle oude versie's nog gewoon aan in de iTunes store maar ook in de Apple Store. Ik heb wel eens de melding gekregen (op een mac) dat de software niet gedownload wordt omdat het niet op desbetreffende device geïnstalleerd kan worden. Maar als ik dan met het oude barrel verbinding maakt wordt het gewoon gedownload.
Al verkoper van de software moet Apple je de mogelijkheid geven de software te gebruiken.

Aangezien in de voorwaarden staat dat je de apps alleen mag installeren via de store moeten ze het dus aanbieden.

Een backup is niet de store.
Staat dat er echt? Of vind jij dat? Want het zou wel heel vreemd zijn als dat er staat terwijl installeren via iTunes ook mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 juli 2024 14:13]

Je hebt gelijk.

Er staat in via derde partijen.

Dus de store en iTunes zijn toegestaan.

[Reactie gewijzigd door jqv op 22 juli 2024 14:13]

iTunes is geen derde partij maar Opzich goed om te weten dat apps als Waltr dus ook mogen.
Lees eens. ik zeg ook niet dat het een derde partij is.

Er zijn 2 partijen wat betreft apps aankopen
Jij en Apple (itunes en de store).
Een derde partij zie je vaak bij gejailbreakte apparaten (cydia) of via sideloading
De app Waltr is van een derde partij. Als je daar je legale ipa aan geeft (gesigneerd exemplaar dus) synct hij dat erop, wat ik dus mooi vind dat dit ook toegestaan is.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 juli 2024 14:13]

En toch zijn hun het ermee eens dat ze dat niet kunnen maken. Daarom blijven de apps op de achtergrond gewoon voor jouw beschikbaar. Ze verdwijnen enkel visueel uit de App Store waardoor mensen die een soortgelijke app zoeken, niet die oude instabiele meuk tegen komen en de kwaliteit van de App Store erop vooruit gaat.

En daarnaast, als ik een app 'Koop' (zoals de App Store dit vermeld) dan kunnen ze dat niet zomaar ontbinden. Er staat geen 'Huur' waarna ik ervoor betaal.
Gekochte Software is altijd op licentie basis, dit soort software wordt nooit je eigendom, lees de voorwaarden maar eens (als je de tijd hebt want het is veel).

Er is dan ook een groot verschil tussen in licentie gebruiken en huren.
Ik snap ook wel dat het niet je eigendom kan zijn, er is slechts één eigenaar, dat is de ontwikkelaar. Zelfs Apple is niet de eigenaar, maar wordt netjes betaald als 'middleman'.

Maar goed, we zullen zien hoe het loopt. Ik denk zelf dat er weinig aan de hand zal zijn.
Dan ga jij er gemakshalve vanuit dat die voorwaarden al bestonden toen de app was gekocht.

Als er op dat moment in staat dat je dus "levenslang" gebruik kunt maken van de app, dan staat ook nu die overeenkomst nog overeind.
Dat zijn namelijk de voorwaarden die je dan aan gaat.
De aanpassing tussen door zijn niet van toepassing. Niet volgens de Nederlandse wetgeving. En die zijn leidend, niet de voorwaarden die erop volgen.

En licensies kunnen een duur hebben die eindeloos zijn.
Veel virus-programma's hanteren een jaar licentie. Al is dat een redelijk recente (laatste jaren) ontwikkeling. Maar dat is niet zo met alle programma's/apps.
Maar ja nu ga jij er gemakshalve even vanuit dat het er nog niet in stond.

Juridisch zijn dit soort voorwaarden zo dicht getimmerd. Dat stond er toen ook heus wel in.
Ik begin met:

Als er op dat moment...

Dat is niet er gemakshalve vanuit gaan, maar een stel dat...

En voorwaarden moet en wettig zijn. En Apple heeft de voorwaarden die ze hanteren regelmatig moeten aanpassen. Weg juridisch waterdicht.
Als Apple een app verwijdert uit de App Store, zal hij blijven functioneren bij gebruikers die hem eerder op hun iOS-apparaat hebben gezet. Ook in-app aankopen zullen blijven werken bij bestaande gebruikers.
Staat letterlijk in het artikel. Je kan je gekochte apps dus gewoon blijven draaien en eventueel opnieuw downloaden.
Je hebt het over een telefoon van 7 jaar oud, en daar word je heel erg kwaad om?
Hij doet het nog en ligt in de kast. Ziet er nog prima uit en werkt goed. Moet ik hem dan weggooien ?
Nee hoor laat lekker liggen. De basis functionaliteiten blijven het gewoon doen.
Je iPhone 3gs? Kom op zeg. Die liggen bij mij al sinds 2011 met een opgeblazen batterij in de la. En met mij hebben vele anderen dit probleem ook gewoon.
En wat als je je Apple ID meeneemt naar een nieuwe device? Of een restore vanuit iCloud uitvoert van een oud device? Dan krijg je dus die apps niet meer ...
Maar die wil je ook niet meer, want ze werken niet en zorgen voor vervuiling van je nieuwe device!
Ze werken niet? Wie zegt dat?
Ze gaan 2 verschillende dingen doen:
- verouderde apps proberen te verwijderen, maar eerst krijgt de ontwikkelaar een seintje en 30 dagen de tijd om het te update
- apps die direct crashen met opstarten worden zonder pardon verwijdert uit de store.

Bij beiden stappen heb ik vraagtekens.
- Wat als: een app inderdaad al 2 jaar oud is maar nog altijd perfect werkt, wordt dat als een verouderde app gezien aangezien die 2 jaar lang geen updates gehad heeft maar wel goed werkt?
- Wat als: een (kleine) ontwikkelaar (grote pakken ze toch niet) een update uitvoert, deze update zorgt er per ongeluk voor dat de app niet normaal opstart, dan wordt de app verwijdert.
Dit laatste (2e) zal Apple uiteraard alleen bij kleine jongens doen en niet bij grote.

Ondanks dat het zijn voordelen heeft, mits het terecht is, kent het dus ook nadelen.

Hoe dan ook, dit tweakers.net bericht zal wel heel veel informatie missen wat alles wél duidelijk maakt. Met deze info kan je 1000e conclusies trekken :) Tenzij... het gewoon zo zwart-wit is als ik formuleer. Laten we hopen van niet ;)

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 juli 2024 14:13]

Het gaat om 'verouderde apps die crashen bij het opstarten'. Mij lijkt het niet meer dan logisch om deze te verwijderen. Een app die twee jaar oud is draait op de nieuwste devices sowieso niet vlekkeloos, al is het alleen de resolutie al die zorgt voor raar beeld.

Ik ben het met je eens dat er ongetwijfeld enkele apps zullen verdwijnen die wellicht nog goed werken, maar dit weegt niet op tegen de 99,99% van de te verwijderen apps die voor vervuiling (kunnen gaan) zorgen.

Overigens betekend verwijderen uit de app-store niet dat hij op jou telefoon per direct niet meer werkt. Je kan hem gewoon blijven gebruiken zolang hij geïnstalleerd staat.
Het gaat om 'verouderde apps die crashen bij het opstarten'.
Niet alleen.

Als Apple vind dat een app niet meer up-to-date is krijgt de ontwikkelaar een seintje en 30 dagen. Apps die direct crashen bij opstarten worden direct verwijderd.
Oudere apps die direct crashen bij opstarten worden toch sowieso niet gebruikt? Anders is de ontwikkelaar daar wel mee bezig en kan deze desnoods de app opnieuw voorleggen ter goedkeuring.

[Reactie gewijzigd door mr.paaJ op 22 juli 2024 14:13]

Straks hebben we dus miljoenen apparaten die niet werken omdat apple vindt dat ze niks erop mogen installeren.

Ja daaag.
Je mag er niks op installeren? Volgens mij zie je door de tranen het hele gegeven even niet meer. Droog je tranen, en lees:

De apps worden uit de App Store verwijderd, waardoor men die niet meer kan zoeken en dus ook niet onbedoeld gare troep gaat installeren. Wat jij hebt gekocht/gedownload, kan je gewoon blijven downloaded.

En wat een bullshit dat die apparaten niet meer werken. Apple verbied je niks, de apparaten blijven gewoon werken als je op het knopje drukt, etc.
Dat staat niet in het artikel hierboven, wat ik lees en begrijp heb ik in mijn reactie vermeld, op basis van bovenstaand artikel.

Daarnaast, ik weet niet of die volledig blijft werken indien Apple die verwijdert uit hun toegangspunt; de app store.
Lijkt mij van wel, maar dan nog ga je situaties krijgen.. Stel jij hebt een super goede app (weet ik veel voor wat) en jij adviseert die andere mensen, niemand kan hem downloaden want Apple vond het nodig die super goede app te verwijderen omdat die een x aantal dagen/maanden/jaren geen update gehad heeft.
Of dat positief is? Moa... de meerderheid zal zeggen: nee.
Krijg je als ontwikkelaar de melding van Apple: ej je moet hem update binnen 30 dagen anders wordt je verwijdert.
Ontwikkelaar leest het en denkt: hu, wat valt er te update, de app werkt perfect.. Ik ga niet update, puur om het update (zoals Apple hun beleid, gewoon update omdat het kan)...

Maar helaas blijft Apple steeds vaker vreemde keuzes maken die gewoon tegen de wil van de meeste (Apple) gebruikers ingaat. Wat het doel daarvan is..
In dit geval zeggen ze dat ze alleen goede apps willen aanbieden en geen slechte, maar is dit de juiste maatregel?
Je verwijdert niet zomaar een app zonder aankondiging naar de tegenpartij om het op te lossen (zoals bij het niet opstarten van een bepaalde app).. Wie weet is er een heel team een jaar bezig geweest en is dankzij een ''domme'' fout een bug erin gekomen waardoor de app niet opstart.
Jaar lang geld / werk / tijd weggegooid?
Althans dit is natuurlijk zo'n ''kromme'' conclusie wat je kan trekken nav bovenstaand artikel, er mist naar mijn gevoel heel veel informatie.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 juli 2024 14:13]

Dat zijn helemaal geen vreemde keuzes.

Die "supergoede" app moet er uit zien als een iOS 6.0 app ? Zo "supergoed" is ie dan niet. Als de app niet eens opstart, hoe betrokken ben je dan bij je fantastische produkt ?

Het idee hier achter is simpel:

"We are implementing an ongoing process of evaluating apps, removing apps that no longer function as intended, don’t follow current review guidelines, or are outdated."

In het geval dat deze niet voldoet aan deze criteria, krijgt de developer een notificatie: fix het binnen 30 dagen of de app word verwijderd, ze kunnen hem ten alle tijden weer opnieuw indienen en mensen die de app hadden, kunnen deze blijven downloaden, zelfs in-app purchasing blijft werken. Ook blijft de app-naam geassocieerd met de developer.
Hmm ik had het nergens over het design, voor mij is iets goeds = functioneel, niet iets moois. Maar even vergeten dat het om het design / uiterlijk draait bij een app natuurlijk en niet om de functies :P
Dan maak je maar een backup. Dat kan altijd al, daar is niks aan veranderd.
En wat als je je Apple ID meeneemt naar een nieuwe device? Of een restore vanuit iCloud uitvoert van een oud device? Dan krijg je dus die apps niet meer ...
Zal hoogstwaarschijnlijk hetzelfde zijn als met apps die verwijderd zijn uit de store en die je toch reeds geïnstalleerd had. Die blijven gewoon in je lijst van aangeschafte apps staan en kan je ten alle tijden terug installeren door in te loggen met je account.
Dit dus. Apps die jij al hebt gekocht, blijven altijd van jouw en kan je altijd downloaden. Het gaat er alleen om dat ze niet meer in de store zelf te vinden zijn.
Enkel als je een backup hebt toch? Apps die worden verwijderd uit de app store zijn niet meer te downloaden, gekocht of niet. (tenzij het weer is aangepast)

http://www.idownloadblog....pearing-purchase-history/

[Reactie gewijzigd door Superkanjo op 22 juli 2024 14:13]

Diverse apps die al jaaaaren verwijderd zijn kan ik gewoon uit m'n purchased history downloaden. Ze willen het enkel visueel opruimen. Als je het alsnog download uit je historie dan is het je eigen verantwoordelijkheid.
Als je je apps ook sync op je pc staat daar altijd nog de .ipa file die geregistreerd is op jouw apple-id. Zolang je die bewaard kan je hem altijd nog installeren. Heb ik al eerder gedaan met een oudere app. Gewoon de .ipa goed bewaren als je de app wil blijven houden.
Backups maken, en je kan altijd terug dus. De .ipa file kan je in iTunes slapen en zo weer op je device installeren. (op een andere Apple-ID werkt overigens niet. De app is gelikt aan jouw apple-id)
Als je je apps ook sync op je pc staat daar altijd nog de .ipa file die geregistreerd is op jouw apple-id. Zolang je die bewaard kan je hem altijd nog installeren. Heb ik al eerder gedaan met een oudere app. Gewoon de .ipa goed bewaren als je de app wil blijven houden.
Dat is al een behoorlijke tijd niet meer.
De optie 'Transfer purchases' staat nog steeds in iTunes, maar doet niets meer.
Wat je nog wel kan doen, is de apps met de hand downloaden in iTunes.
Of je logt gewoon in op je Apple ID in je telefoon en gaat in de app store en reinstalled previously bought apps.
Lijkt me een goed plan, als er toch geen ondersteuning meer voor is, wat is het nut dan nog? :X
Lijkt me een goed plan, als er toch geen ondersteuning meer voor is, wat is het nut dan nog? :X
Soms is een app oud, wordt deze niet meer ge-update, maar werkt deze nog steeds prima.
Jammer als deze app dan verdwijnt, want dan ben je hem kwijt na een kale install van je iPhone/iPad.
[...]

Soms is een app oud, wordt deze niet meer ge-update, maar werkt deze nog steeds prima.
Jammer als deze app dan verdwijnt, want dan ben je hem kwijt na een kale install van je iPhone/iPad.
Volgens het artikel blijven je aankopen nog altijd behouden. Dus als jij die app al een keer gedownload hebt kun jij hem nog steeds installeren.
Volgens het artikel blijven je aankopen nog altijd behouden. Dus als jij die app al een keer gedownload hebt kun jij hem nog steeds installeren.
In het artikel staat:
"Ook in-app aankopen zullen blijven werken bij bestaande gebruikers".
Ik heb zat oude apps zonder in-app aankopen, die ook nog gratis waren.
Mijn fout, ik had geïnterpreteerd dat al gekochte (ook gratis) apps behouden bleven. Dat valt inderdaad niet op te maken uit het artikel.

EDIT: ik heb wat rondgekeken maar volgens Apple Insider:

"Removed apps will still be accessible to current users, and services will not be interrupted. However, new users will no longer be able to download the outdated app."

[Reactie gewijzigd door Donvermicelli op 22 juli 2024 14:13]

Dat is geen probleem. Alles wat je download in de app store, noemt Apple een aankoop. Ook als het gratis was. 'Aankoop' moet je gewoon lezen als 'iets wat je hebt gedownload uit de app store'.

Kortom alles wat je al hebt gedownload, kun je ook in de toekomst gewoon behouden.
En als die het nog doen en er geen rare dratsen worden uitgehaald dan is er ook helemaal niets aan de hand.
Als Apple vindt dat een app niet meer up-to-date of niet meer functioneel is, dan krijgt de ontwikkelaar een seintje
.
Zelfs gratis apps zijn 'gekocht' voor 0,00 euro. Je krijgt daar immers ook een bonnetje van op je account.
Oh. Raar.

Bij Android staat het gewoon bij je installed apps. En als je em uninstallt, staat ie er nog - klaar om weer een keer geinstalleerd te worden. Maar je kunt uninstalled apps ook gewoon uit dat lijstje wegketsen.

Maar het betekent dus dat dergelijke apps niet echt weggeflikkerd worden. Ze krijgen alleen een soort "hidden" vlaggetje.
Maar het betekent dus dat dergelijke apps niet echt weggeflikkerd worden. Ze krijgen alleen een soort "hidden" vlaggetje.
Nee, als je een app niet op je telefoon hebt staan staat hij onder purchases. Als je hem daar niet meer wilt hebben dat kun je de purchase van je account verwijderen om hem ook weg te halen.
Ja, dus je geeft me gelijk. Apps worden niet weggeflikkerd, want als je ze "gekocht" hebt, staan ze nog gewoon in je account. Misschien zelfs wel klaar om later nog es geinstalleerd te worden.
Ja, dus je geeft me gelijk. Apps worden niet weggeflikkerd, want als je ze "gekocht" hebt, staan ze nog gewoon in je account. Misschien zelfs wel klaar om later nog es geinstalleerd te worden.
Ze staan niet fysiek meer op je telefoon met een "hidden vlaggetje" zoals je beschrijft. De aankoop staat geregistreerd bij je account waardoor de servers van Apple weten dat je de app nog een keer mag downloaden. Daar zit wel een wezenlijk verschil tussen.

Als je echter die app echt niet meer wilt wilt hebben kun je hem ook van je account ontkoppelen waardoor hij ook niet meer in die lijst voorkomt.
Ik denk dat deze nog wel bij je aankopen staat. Hij zal alleen niet zichtbaar zijn in de store voor iedereen.
Ik denk dat deze nog wel bij je aankopen staat. Hij zal alleen niet zichtbaar zijn in de store voor iedereen.
Dat kun je je afvragen.
TomTom heeft recentelijk TomTom Go gelanceerd en de oude TomTom apps uit de appstore gehaald, ze waren toen echt niet meer te downloaden.
Dat is later gecorrigeerd.
Nog steeds kan ik niet de oude tomtom die ik aangeschaft heb niet meer downloaden.
Staat ie helemaal niet in de 'Purchased' tab? Ik ken 2 apps waarvan ik weet dat ze jaren geleden zijn verwijderd, ik kan ze nog steeds downloaded, staan ook op mijn telefoon, en bij elke nieuwe iPhone worden ze automatisch weer gedownload bij het terug zetten van een iCloud backup. (De apps staan niet in de backup zelf, maar worden incrementeel gedownload uit de App Store)
Nee, de oude tomtom is volledig uitgewist. Ook niet bij aankoop hostory. Wel dat ik ervoor betaald heb. Maar de app is niet meer beschikbaar helaas.
Vreemd, ik gebruik hem nog bijna dagelijks. Als je wil kan ik je het bestand sturen. Volgens mij kan je hem dan weer in je iTunes steken.
Ja graag! Graag een PM.
Ik heb het écht gekocht destijds. Maar als ik in de appstore op de iphone naar tomtom zoek staat hij er niet meer ertussen.
kan dat via een ander account zijn geweest?
Zie in Itunes wel dat ik paar jaar geleden tomtom europa gekocht heb.

Maar NIET in de appstore op de iphone. Dat is wat ik bedoel... Dat het in de appstore verwijderd is.

[Reactie gewijzigd door Probook8979 op 22 juli 2024 14:13]

Zojuist gekeken, je hebt gelijk, hij staat er nergens meer bij.
Onlangs heb ik mijn iPhone vanaf scratch geïnstalleerd en toen kreeg ik TomTom Europe en Australia er nog gewoon op.
Even een mail naar TomTom sturen?
Ik heb het écht gekocht destijds. Maar als ik in de appstore op de iphone naar tomtom zoek staat hij er niet meer ertussen.
Kijk anders eens Appstore -> updates -> purchased of hij in dat lijstje nog staat.
Zoe onder reactie, staat er echt niet meer in de appstore.

Wel bij itunes als aankocht bewijs
Jammer dan, dat wordt sideloaden.

Ehm... Dat kan op een iDevice wel toch? Ik heb zo'n ding niet, maar als Android het kan, zal iOS het ook vast wel kunnen.
Compleet offtopic, maar natuurlijk kan dat. Zie weinig noodzaak, maar het kan.

Op zich best een goed idee, vooral als aansporing voor developers om hun app eens op te frissen.
Opfrissen is niet nodig voor een app die gewoon prima werkt.

Maar, "goed" dat Apple daar niet op discrimineert. Alle apps die oud zijn, wegflikkeren, of ze nou goed werken of niet.

Ze zouden ook een ander criterium kunnen gebruiken, zoals bullshit-apps wegflikkeren, maar dan blijft er bijna niets meer van de appstore over :D
Als je op een oudere IOS versie werkt dan werkt de app nog, maar als ze die gaan verwijderen dan kan het zijn dat je een hogere versie nodig hebt van IOS en de app dan niet meer kan installeren. En dus daarmee gedwongen word om alsnog te upgraden naar een hogere IOS of zelfs in heel veel gevallen een nieuw Apple product zouden moeten kopen.
Er zijn nog steeds miljoenen devices die op IOS 4 tot 6 zitten, waarvan de meesten al niet naar de nieuwste meer kunnen upgraden.

interessante verdeling gevonden
https://david-smith.org/iosversionstats/

[Reactie gewijzigd door verbeek75 op 22 juli 2024 14:13]

Als je de app al eens hebt gekocht, kan je die blijven gebruiken. Als ze met een update komen voor nieuwe iOS versies, dan is die update voor jouw niet van toepassing en blijf je bij de oude versie. Wat nu dus al het geval is, in dat geval veranderd er helemaal niks voor mensen met stokoude versies van iOS.
Ja maar je hebt het dan ook wel over IOS4 tot en met 6... Dat is inmiddels als Windows XP bij desktops: Tuurlijk zijn er nog zat mensen die het gebruiken maar het is inmiddels niet meer primair en veilig op te werken.
Simpel; ik had vroeger een iPhone 3G met iOS 4.2.1. Op een begeven moment werd er een update voor Facebook geïnstalleerd. Vervolgens kwam er een melding dat iOS 5 vereist was om deze app te gebruiken. Downgraden van Facebook ging niet meer en upgraden naar iOS 5 was ook onmogelijk omdat de 3G niet werd ondersteund.

Apple geeft aan dat ze dit doen om goede apps te garanderen, maar dit heeft ook als gevolg dat er veel mensen zullen zijn die een bepaalde app niet meer kunnen gebruiken tenzij ze upgraden naar een nieuwere versie van iOS. Vaak zal dat tot gevolg hebben dat je een nieuwe iPhone zult moeten kopen, wat vooral goed is voor Apple.
Klop niet wat je zegt. Apple bepaalt niet welke versie van iOS noodzakelijk is voor een App. Dat bepalen de ontwikkelaars zelf. Dus in dit geval heeft facebook een update uitgebracht waarin iOS 5 noodzakelijk is. Meestal komt dit door toevoegingen in de API van iOS waar in dit geval Facebook van gebruik wilt maken.

Als je nu in de store kijkt zijn er een legio aan Apps die helemaal geen iOS 9 of 8 vereisen.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 22 juli 2024 14:13]

Dit maakt het zoeken naar een app wel een stuk makkelijker als alle oude meuk eruit wordt gehaald. Van veel apps bestaan 5 of meer uitvoeringen die in de basis allemaal hetzelfde doen.
ahum flashlight ahum
ahum flashlight ahum
Die je nieteens meer nodig hebt, omdat deze functie allang standaard in iOS zit :-)
Sommige flashlight apps hadden wel additionele functionaliteit zoals SOS licht signaal of strobo achtige dingetjes. Allemaal leuk spul en niet echt nuttig ofzo, maar wel grappig en non-standard.
Goede zaak, zo voorkom je dat de App Store uiteindelijk een soort begraafplaats wordt
Geweldig nieuws, ik heb liever een app store met 10 up to date quality apps, dan eentje met 99% saturation.
Lijkt me een prima zet. Hierdoor blijft de kwaliteit van de apps goed. Op mijn nexus 5 ben ik soms opzoek naar apps, en loop regelmatig tegen apps aan die niet (meer) werken. Dit terwijl de hele gedachte achter apps is juist om het snel te vinden, installeren en te gebruiken.
Vervelend, ook als er nul BEVEILIGINGSupdates zijn moet de ontwikkelaar bezig blijven...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.