Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 284 reacties

Apple heeft voor het tweede kwartaal op rij een daling genoteerd in het aantal geleverde iPhones. Ook de omzet van het afgelopen kwartaal was lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Wel ziet Apple de omzet uit de App Store flink stijgen.

In het afgelopen kwartaal heeft Apple 40,4 miljoen iPhones geleverd. Hoewel Apple-ceo Tim Cook de release van de iPhone SE succesvol noemt, is het aantal verkochte iPhones met bijna 15 procent gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat resulteert ook in een lagere omzet, van 42,4 miljard dollar, terwijl dat vorig jaar 49,6 miljard was. De grootste daling in omzet is met 33 procent te zien in China.

Het financiële resultaat komt overeen met de verwachtingen die Apple eerder bekendmaakte. Volgens Apple doet het bedrijf goede zaken als het aankomt op diensten. De omzet daaruit is met 19 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijf schaart onder andere de inkomsten uit de App Store onder de noemer services.

Apple maakt niet per model bekend hoeveel exemplaren er zijn verkocht, maar uit de cijfers is op te maken dat de gemiddelde prijs per geleverde iPhone het afgelopen kwartaal 595 dollar was. Dat is flink minder dan hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen er gemiddeld 660 dollar per iPhone werd betaald. Het dalen van de gemiddelde prijs lijkt aan te tonen dat de goedkopere iPhone SE goed verkoopt.

Ook het aantal geleverde iPads en Macs nam af ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Er werden 9,95 miljoen tablets geleverd, 9 procent minder dan vorig jaar. De omzet uit tablets was 7 procent lager, wat duidt op een hogere gemiddelde verkoopprijs en dat zal veroorzaakt zijn door de iPad Pro-modellen. Apple leverde 4,25 miljoen Macs, 11 procent minder dan in het vergelijkbare kwartaal vorig jaar.

Cijfers over de Apple Watch maakt het bedrijf uit Cupertino niet bekend. Wel blijkt uit de kwartaalcijfers dat de omzet uit de categorie 'overig', waaronder het horloge valt samen met producten zoals de Apple TV, met 16 procent is gedaald.

In april noteerde Apple voor het eerst sinds de introductie van de iPhone in een daling in het aantal geleverde toestellen. Dat resulteerde ook in het eerste kwartaal in dertien jaar met een dalende omzet. Dat ook dit kwartaal de cijfers van vorig jaar niet overtroffen zouden worden, werd al verwacht. De daling wordt met name toegeschreven aan de verzadiging op de smartphonemarkt.

Apple verwacht dat de daling in omzet blijft aanhouden. Het bedrijf voorspelt in het volgende kwartaal een omzet te behalen van 45,5 tot 47,5 miljard dollar. Vorig jaar was dat nog 51,5 miljard dollar. Daarmee lijkt de iPhone-fabrikant aan te geven dat de release van de iPhone 7 geen verandering kan brengen in de dalende leveringen. De verwachting is dat Apple de nieuwe iPhones in de loop van september uitbrengt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (284)

De daling in verkoopaantallen was verwacht en daardoor eigenlijk niet zo heel interessant.

Uit de cijfers kwam namelijk een ander interessant gegeven naar voren waar het artikel van Tweakers helaas niet over rept: voor het eerst sinds 2 jaar is de enorme berg met geld van Apple gekrompen.

Dat kan een aantal dingen beteken, maar de meest waarschijnlijke verklaring is dat er de laatste tijd meer investeringen worden gedaan en dat de R&D afdeling meer geld opstrijkt. Dat duidt er dan weer op dat Apple op de achtergrond de activiteiten voor nieuwe producten en diensten aan het intensiveren is.
Een auto ontwikkelen kost geld inderdaad.
de meest waarschijnlijke verklaring is dat er de laatste tijd meer investeringen worden gedaan en dat de R&D afdeling meer geld opstrijkt
Kan het niet gewoon betekenen dat ze minder inkomsten hebben? Lijkt me niet heel onlogisch gezien de cijfers uit het artikel hierboven. Minder leveringen = minder inkomsten. Als de uitgaven gelijk blijven, dan resulteert dat dus logischerwijs in een afname van de hoeveelheid geld.
Nee, ze hadden een cash pille/reserve en ze maken nog steeds zeer veel winst elk kwartaal, bij lange na geen verlies of zo. Dus of hogere R&D of overnames of aandelen terugkopen.
Misschien mis ik iets, maar uit de link van Tjoekie blijkt dat de geldreserve van Apple is afgenomen. Een afname van je hoeveelheid geld kan ik moeilijk rijmen met winst maken.

Dat die afname komt door grote investeringen is een mogelijkheid natuurlijk, of eender welke toename in de uitgaven. Evenzo kan het komen -en dat is eigenlijk het enige wat we zeker weten gezien het artikel- doordat er minder inkomsten zijn. Uiteindelijk is je winst of verlies een optelsom van alle inkomsten minus een optelsom van alle uitgaven. Is het resultaat positief, dan groeit je geldreserve en noem je dat winst. Is het resultaat negatief, dan slinkt je geldreserve en noem je dat verlies.
Zo kan je het ook benaderen.
Maar blijkt niet uit de cijfers van de laatste kwartalen. Hierop scoren ze allemaal dikke winst.
Het kan dus zijn dat ze een grote buyback van shares hebben gedaan die ze hebben betaald van de cash-pile/reserve. Is een eenmalige uitgave, die niets te maken heeft met operationele inkomsten of kosten.
Dit staat los van de winst die het bedrijf heeft gemaakt.
[...]
Kan het niet gewoon betekenen dat ze minder inkomsten hebben?
Nee, de winst van Apple is niet afgenomen, maar de uitgaven zijn juist toegenomen:
Firstly, the company is spending more on research and development. Apple spent $7.475 billion on R&D over the last 9 months, compared with $5.847 billion on R&D over the first 9 months of 2015. This could be attributed to the company’s development of new products, including a rumored car, something that would certainly require a ton of upfront R&D spend.

Secondly, Apple is finally making big investments. The company invested $1 billion in Didi Chuxing (China’s largest car-hailing app) this quarter.

Lastly, Apple is continuing to utilize its cash by returning it to investors. The company issued a $.57 per share dividend, which is 5 cents higher than the year-ago quarter.
Inkomsten is iets anders dan winst...
Ze kopen al een hele tijd hun eigen aandelen op, om te verbloemen dat het slechter gaat.
"De daling wordt met name toegeschreven aan de verzadiging op de smartphonemarkt."

Ik denk eerlijk gezegd meer dat het komt omdat sinds Steve Jobs is overleden er eigenlijk totaal niets"revolutionair's" meer geïntroduceerd is. Het is gewoon erg bergaf gegaan met de innovatie sinds Jobs er niet meer is. De visie op kwaliteit en innovatie die Jobs had is met zijn dood verloren gegaan binnen Apple. Daar komt bij dat Steve stront nog wel kon verkopen als iets revolutionairs. Want verkopen dat kon hij zeker

[Reactie gewijzigd door sygys op 27 juli 2016 17:13]

Aan de andere kant: het marktaandeel van Apple zal wel dalen nu men ontdekt dat je voor 150 euro een deugdelijke Android smartphone kan kopen. Is een hoop minder kopzorgen qua diefstal, verlies of beschadiging dan zo een duur apparaat.
Ja, klopt daarom koop ik ook geen Audi of zo.
Met een golf kom ik ook waar ik zijn moet.
Exact, en dan nog de arrogantie van Apple! Na één jaar en één dag kwam er een kleine barst in het scherm van mijn iPad. Ik zou dat ding wel hebben laten vallen, aldus hun commentaar! Ik kreeg een refurbished voor ¤ 300,- Dus voor mij NOOIT weer een Apple, voor mij kunnen die arrogante ballen dood vallen!
Dat is ook wel een beetje vreemd, niet? Na 1 jaar en 1 dag?
Weet je zeker dat er niet iets anders is gebeurd?
Daarnaast mag je je afvragen of je bij een ander merk beter af was geweest mbt garantieafhandeling.
Mwah, 0,6% gedaald. Zal waarschijnlijk niet veroorzaakt zijn door het afdragen van belastingen aan d V.S.
Ik verwacht dat er een flinke groei gaat komen wanneer de nieuwe macbook Pro op de markt komt. De huidige generatie is een model uit 2012. Veel (met name) bedrijven maken gebruik van macbooks (ikzelf heb er ook een voor software ontwikkeling).

Echter momenteel zijn die apparaten wat verouderd, en zeker niet al te snel meer. Op het moment dat ik nu een nieuw device zou mogen uitzoeken zal ik eerder naar een Linux apparaat op zoek gaan, tenzij er een nieuwer sneller model uit gekomen zou zijn.

Mijn mening in elk geval, wat betreft de iPhone vind ik het niet vreemd dat sinds Android een stuk volwassener is geworden, men eerder naar een model telefoon pakt welke de helft van de prijs bevat en hetzelfde kan.
Je verhaal dat Android goedkoper is, gaat ook op voor Windows 10 laptops.

Ik geloof dus niet dat de nieuwe MacBook Pro veel verandering zal brengen.

Zoals ik het zie: Apple verkoopt luxe producten en de consument is voorzichtiger geworden door de recessie. Ze zullen daarom eerder voor een goedkoper alternatief kiezen.

Daarnaast is de smartphone wereld aan het verzadigen. We gaan over van een snelle ontwikkeling naar een wat tragere. Logisch ook, omdat de nieuwste topmodellen sneller zijn dan heel wat desktops die nog bij mensen thuis staan.

Dus het wordt steeds minder interessant om een "nog snellere" telefoon te maken. Wat er ook weer toe leidt dat consumenten denken "waarom zou ik iets nieuws kopen als mijn huidige toestel ook snel genoeg is en het gewoon nog doet?" :)

Kortom, de verkoop van smartphones zal net zo inzakken als de PC markt dat gedaan heeft.
Ik doelde met Android meer dat 3 jaar geleden Android telefoons iets meer een warboel was, tegenwoordig krijg je vaker updates etc. Jou punt dat ze goed genoeg blijven geld uiteraard ook.
Smartphones tegenwoordig blijven zeker goed genoeg. Het enigste nadeel is de niet-verwijderbare accu die volgens mij na een goede 3 jaar wel serieus vermindert is in capaciteit.

Voordeel bij niet-verwijderbare accu's is imo dat de gsm wel beter afgewerkt en steviger lijkt.

Ook dit, de apps die steeds groter en zwaarder worden waardoor je ram geheugen snel vol komt. Herinner me dat in het android 4 tijdperk 2GB ram echt veel was en alles ging heel vlot. Sinds android 5.0 is 3GB toch wel aangewezen als je wilt dat die vlot blijft.
Alleen van de MacBook moet Apple het niet hebben. En die heeft ook nog eens veel concurrentie gekregen van Windows laptop in de duurdere klasse. En het marktpaandeel is nog altijd maar klein. Daarnaast hoor ik steeds dat typisch mac'ers niet kijken naar specs.
Ik verwacht daar dus niks van.

Ze moeten iets nieuws brengen en dat ontbreekt de komen (tientallen?) jaren.
De innovatie zit meet bij Microsoft en Google. Of zoals Gizmode zei: When did Apple become the boring one. Veel te hard maar ik denk wel mete en kern van waarheid.
Ik heb altijd een Android gehad, momenteel een iPhone. Dat is enkel jou mening in plaats van onzin.

Ik vind het besturingsysteem van Android gewoon verreweg fijner. Wat voor android had jij een HTC Wildfire?

Serieus, als je een Android koopt, ga dan voor een "Stock" android device en geen pizzabakker goedkopie. Ik heb een iPhone 6 en ik vind het maar een Onding, bij lang laden geen response random crashes en geforceerde updates.

Wanneer deze weg kan ga ik terug naar Android, na een Jaar ben ik nog niet gewend.
wtf is een pizzabakker android.
Ik denk een opmerking uit de leeftijd categorie: wat je zegt ben je zelf met je poeperd in de verf (ofzo iets)...
Weet ik ook niet dan moet je bij bovenstaande zijn. Ik ga er van uit dat pizzabakker niet het beste beroep is, Apple zal wel betere deeggerechten bereiden
Ik kreeg een iphone en ipad air van werk, heb het na een jaar verkocht. Kon er niet aan wennen hoe beperkt het was.
Ik kan Moto aanbevelen Stock Android, helemaal top
Moto is niet volledig stock android.
Het heeft nog enkele Moto apps er standaard op staan.

Maar naast de Nexus is de Moto inderdaad het dichtst bij stock android dat je kan verkrijgen.

Heb zelf een Moto X Play
Smaak valt niet te betwisten, dat staat boven kijf.

"Ik heb een iPhone 6 en ik vind het maar een Onding, bij lang laden geen response random crashes en geforceerde updates."
Spelletjes zijn verantwoordelijkheid van een ontwikkelaar. Een crashende app zal een crashreport opsturen naar apple, een update op een spel het probleem mogelijk verhelpen. Langzame/slechte netwerken zullen downloads hinderen.
Mijn advies is om regelmatig te updaten, te backuppen, stel 25% ruimte in je telefoon vrij te laten. Ervaar je dan nog steeds problemen (niet op 1 appje), naar de winkel teruggaan en het toestel laten onderzoeken.
Ik heb nagenoeg geen apps over het algemeen is mijn telefoon snel. Ik heb n redelijke tijd Android en iOS development gedaan en heb een achtergrond met UX. Misschien valt het mij daarom op, voor een apparaat van boven de 600 euro ben ik er niet tevreden mee.
'.....bij lang laden geen response random crashes en geforceerde updates.' ???? Lijkt mij allemaal klets.
Waarom is dat klets, omdat jij er 1 heb en absoluut geen nare dingen wil horen over Apple, of kun je het onderbouwen.
Op zich logisch dat het kwartaal lager uitvalt dan sommige dachten. De geruchten dit jaar zijn extreem vergeleken met vorig jaar. Inmiddels weet iedereen ook dat Apple elk jaar in de maand september een nieuwe iPhone gepresteerd wordt. Door het massaal aantal geruchten en foto's wachten mensen liever met hun aankoop. Het zou stom wezen als je nu een iPhone zou aanschaffen, tenzij je het echt nodig hebt. De vuist regel is ook hoe dichter je bij de maand september komt, doe beter het is om te wachten. Tenzij je het product echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor school. Het zelfde geld ook voor de MacBooks. Ik wacht smart op de nieuwe MacBook en de geruchten wijzen er allemaal op dat de nieuwe MacBooks samen met de nieuwe iPhone gepresteerd wordt. Waarom zou ik nu dan een MacBook kopen? Tevens is de markt ook verzadigd, iedereen heeft al een iPad of een iPhone. Apple producten kunnen makkelijk 4 jaar mee en krijgen netjes hun updates in die periode. Er is geen aanleiding om gelijk een nieuwe iPhone bijvoorbeeld te kopen. Vroeger had ik dat wel, omdat een nieuwe telefoon altijd merkbaar sneller was, maar nu heb ik dat totaal niet meer. Ik ben enorm blij met mijn iPhone 6 en doet het nog steeds perfect. Ik wacht wel op de iPhone 7S.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 26 juli 2016 23:28]

Cijfers worden vergeleken met een jaar eerder. Toen gold hetzelfde als nu, dus dat mensen hun aankoop uitstellen in afwachting van de nieuwe iPhone. Voor het eerst dalen de verkopen van de iPhones.
Zo kun je het ook zien feit is echter dat je moet kijken naar cyclus van een product. Apple stond aan het begin daarvan, ondertussen zitten we in fase 4 waar een smartphone in de massa productiefase zit. Veel aanbieders en dus nu veel chinese die goed en goedkoop produceren en aanbieden. Veel keuze voor de consument en juist in groeimarkt china verlies apple hier veel aandeel.

een iphone 7 of 8 of 20 zal misschien voor iets een stijging zorgen maar de tendens is dat apple toch minder zal gaan verkopen.
Bedenk nu ook eens wat voor een extra functies de iphone 7 kan bieden. Echt spectaculair zal het niet zijn en het is zelfs de vraag of apple dadelijk qua techniek en spec niet gaat achterlopen tegen de chinezen die snel op nieuwe zaken inspringen.
Nja het zal wel meerdere redenen hebben waarom de iPhone verkopen dalen:
de 6s is gewoon vrijwel gelijk op de 6, voor de leek is er 0,0 verschil.
De SE is een budget variant (wellicht minder geld uit te halen) die het misschien wel weer wat beter doet?
Bij de 5 -> 5s waren er wel weer wat kleine dingetjes, zoals een ander kleurtje wat leuk is voor de leek en etc. Zelf wel de 5s gehad (geniale vingerafdruk scanner en snel vergeleken de 5), toen terug naar Samsung aangezien ik niet aan het kleine beeldschermpje kon wennen.
Daarna de 6 gekocht en na enkele maanden begon ik Android te missen en weer terug naar Samsung.
Naar de 6s niet eens omgekeken, was puur een uitmelkerij van de iPhone 6 en voor de leek is er totaal geen verschil te zien..

Apple had in dit geval gewoon geen waardige opvolger van de iPhone 6, men heeft over het algemeen geen reden om de 6s te kopen ipv de normale 6.
Dit terwijl die er bij de 5->5s en van de 5s->6 wel was.

Naast dit merk ik vooral om mij heen dat Samsung steeds populairder wordt, ik hoor geen nare opmerkingen meer als: samsung is plastic, iphone is metaal. Of samsung wordt snel traag en iphone blijft snel.
Al die minpunten waar je men voorheen over hoorde (voornamelijk design en kulle opmerkingen als veiligheid), die hoor je tegenwoordig bijna niet meer (althans ik niet).

Dusja waarschijnlijk zijn er wel meer dan de 2 oorzaken (geen goede opvolger van de iPhone6 / android+samsung die beter en beter wordt) die ik zo even opnoem.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 27 juli 2016 15:25]

Ik herken het laatste deel van je verhaal, hoewel ik ervan overtuigd ben dat er een fors percentage bij de iPhone blijft puur omdat ze niet verder kijken. Het werkt en dat is prima voor ze. Dat het voor 400 euro minder kan daar komen ze niet eens aan toe.

Verder merk ik juist met mijn ipad nu in de praktijk dat ios juist met elke update langzamer wordt. Had er wel eens over gelezen maar ervaar het nu ook persoonlijk. Het is zo erg dat er vrijwel niet meer mee te werken valt. Ik zou er mijn hand niet voor in het vuur willen stellen dat het bewust gebeurt. Anders zou ik hem nog 6 jaar gebruiken bij wijze van. Nu lukt dat echt niet meer.
Heb mijn ipad 4 al bijna 4 jaar en werkt nog steeds heel vlot. Wel heb ik bewust geen updates gedaan en zit ik nog steeds op versie 7.1.xx ofzo. Batterij capaciteit nog steeds heel goed.
Het tweede kwartaal is inderdaad altijd een slecht kwartaal voor Apple, om voor de hand liggende redenen. Toch vind ik eigenlijk de geruchtenstroom eerder minder worden dan meer. Althans minder spectaculair.

We zitten al een vrij lange tijd in een fase van incrementele updates. Ik keek vroeger enorm uit naar de nieuwe produktpresentatie, nu heb ik al een paar keer op een rij zoiets van "is dat alles?" Alles bij elkaar vind ik het nog steeds top apparaten, ik vind echter de verbeteringen marginaal. Om die reden zullen de meeste mensen uiteindelijk wel bij Apple blijven, maar geen grote haast hebben in hun vervanging.
Incrementele updates zijn het resultaat van het feit van incrementele technogische vooruitgang. Dat is er altijd al geweest enkel kon apple met de ipod/iphone/ipad een grote slag binnen halen omdat de gevestigde waarden op hun lauweren aan het rusten waren.

Nu 10 jaar later liggen de kaarten anders. Google en samsung en microsoft zijn zich gaan mengen waardoor apple het met de iphone/ipad het zwaar te verduren krijgt. Ook de Apple watch is geen killer.

Apple vraagt telkemaal een premium prijs en ik erger mij het meest aan het feit dat je componenten moeilijker en moeilijker kan vervangen na schade. Een macbook 15'' retinascherm kost al snel 600euro en een iphone6s scherm 250+. Veel meer dan de gemiddelde laptop/smartphone.

Als het ecosysteem van hun spare parts nu eens aanpakken zijn ze heer en meester over de markt, geen enkele fabrikant zou daar beter toegang tot hebben. En daar erger ik me aan.

Mijn punt is dat je ook kan innoveren op serviceniveau. Dat doet Apple al ergens door voor osx geen kosten aan te rekenen en hun updatebeleid diepgaand door te trekken maar het blijft bij software en net dat stoort mij.

edit:
Hardware is op zich ok, ik heb een paar mac pro's draaien sinds 2010 en mits upgrades met ssd's en ram (24gb) blijven ze dag op dag draaien met 2016 software @ full speed ook met adobe creative suite.(CC)

De boekhoud-computer van 2011 draait op windows 10 (dell) maar zonder eigenhandige bios updates was dat geen waar, al was die natuurlijk met 1200euro een stuk goedkoper (core duo2) vs quad core. Ook die kreeg een ssd upgrade maar puur hdd mirror-copy lukte niet terwijl ik met de mac pro's op 2u tijd weer up and running was zonder ik de software opnieuw moest installeren.

Bij dell had ik ook 5jaar garantie on site! 1200+250 dan. Dat is bij Apple ondenkbaar, ook hier weer laten ze steken vallen.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 27 juli 2016 01:30]

De componenten markt is zwaar achteruitgegaan.

Waarom denk je? Juist omdat mensen hun PC/laptop niet upgraden maar gewoon elke 3/4 jaar een nieuwe kopen.

De strakke designs van tegenwoordig zijn juist mogelijk doordat upgrades niet mogelijk zijn, het is het een of het ander.

Verwacht maar niet dat die tijd gaat terugkomen.
Waarom denk je? Juist omdat mensen hun PC/laptop niet upgraden maar gewoon elke 3/4 jaar een nieuwe kopen.
Dat klinkt helemaal niet logisch in een markt die hard aan het instorten is (PC markt), als mensen dus een nieuwe zouden kopen die er al 1 hebben dan zou de markt niet in storten maar op gelijk niveau blijven...
Voor heel wat mensen is/was een PC overkill en geeft een smartphone 95% voldoening (en om nu een PC à 400+ EUR of laptop à 600+ EUR aan te schaffen voor die laatste 5% is niet zo zinnig voor Jan Modaal.

Gisteren op de iPad van mijn lief een googlespreadsheet getyped (grrr wat ergelijk onhandig tov laptop of pc). Voor mensen die dit bijna nooit hoeven te doen (in het beste geval een spreadsheet moeten kunnen zien maar niet bewerken of creeeren, is een smartphone/tablet net voldoende). En daarom is de PC markt (en nu ook meer en meer de laptop markt) ingestort.

De 5 jaar oude Mac van mijn lief, die komt al helemaal niet meer open (retetraag, wellicht geen updates meer want de Safari browser is stokoud).
Laptop markt is juist de enige stijgende markt.

Smartphones, tablets, wearables, desktop zijn de dalende markten.
Vandaar de demise van Apple. Ook al kan je een spreadsheet op een tablet maken, wil dat niet zeggend dat je een punt hebt. Ik hoop dus niet dat Apple denkt zoals jij.
Zie ook dat bijna iedereen met een tablet een laptop/desktop bij heeft.
Dan doet zij toch iets fout met haar Mac. Die van ons (een 2010 Macbook) is nog retesnel en de accu gaat nog ruim 3-4 uur mee op een volle lading. Bovendien is die nog helemaal up to date en dat zal de komende jaren nog wel het geval zijn.

Stop er een SSD in en je hebt er nog jaren plezier van.
Een van de problemen waar elke fabrikant tegenaan loopt is juist het feit dat mensen NIET elke 3 of 4 jaar vervangen.
Men gaat veel langer door met hun apparatuur en dat kan ook omdat de stappen al jaren lang vrij gering zijn. Bij Apple Mac';s is dat zelfs noodzakelijk omdat de pro serie eigenlijk door Apple in de steek gelaten wordt.
Er is geen fatsoenlijke zware Mac te koop die de vergelijking aan kan met workstations van de HP, Dell etc..
Incrementele updates zijn er altijd geweest, maar de verbeteringen waren eerder wel zinniger. Retina bijvoorbeeld, of snelheidsverbeteringen die je daadwerkelijk merkte.
Apple vraagt telkemaal een premium prijs en ik erger mij het meest aan het feit dat je componenten moeilijker en moeilijker kan vervangen na schade. Een macbook 15'' retinascherm kost al snel 600euro en een iphone6s scherm 250+. Veel meer dan de gemiddelde laptop/smartphone.
iPhone 6S scherm vorige week laten vervangen bij de Apple store, duurde 1 uurtje en kostte ¤135. Bij de lokale reparateur ¤250. Mag dus echt niet klagen.
135euro inclusief btw bij Apple? Dat is echt wel weinig want ik heb idd andere prijzen gezien! Een lokale reparateur gebruikt vaak niet originele onderdelen en heb al bij een iphone 5s gezien dat het scherm verkleurd onder de 10graden. Dus altijd een risico en was ook 130euro. Bij anderen heb ik al gezien dat de frontcam scheef zat of troubel beeld gaf.

Mijn retina 15'' scherm is stuk bovenaan, 700euro bij apple en 360euro als ik op amazone Duitsland kijk voor scherm+ alu cover/frame.

Die 135euro zou goed nieuws zijn voor mij want mijn 6s heeft een paar krassen. Heb zonde indruk dat men iphone 5 sterker glas had.

Maar goed! Merci voor tip, ik kijk het na!
In aanvulling op je verhaal: wat ik vooral jammer vind is dat apple geen low end apparatuur maakt: een mac mini van het formaat van een raspberry zero a la minipi. Technisch haalbaar, ze willen alleen niet aan de onderkant van de markt presteren. Een nieuwe mac opstelling met enkel mac onderdelen begint bij > E750.
'We zitten al een vrij lange tijd in een fase van incrementele updates.'

Dat is ook de voornaamste reden voor de daling. Een iphone 5 voor 150 euri op marktplaats voldoet nog prima. Mijn 3 jaar oude nexus 5 voldoet nog steeds prima geen reden om te opgraden. Zag afgelopen weekend nog de nexus 5x in de uitverkoopbak bij mediamarkt voor 220 euro. als ie 150 euro was zou ik nog overwegen om te updaten. Ik denk mensen gewoon te weinig meerwaarde vinden. Voor 200-300 euro zouden mensen wel updaten van iphone 5 naar iphone 7 maar 600-700 euro??? zou ik niet doen.
Je vertelt het alsof je weet wat Apple denkt terwijl je dat helemaal niet kan weten.

Misschien is Apple wel hartstikke tevreden met de huidige cijfers en vinden ze dat genoeg mensen 600-700 euro over hebben voor een iPhone.

Apple heeft mogelijkheid om de prijs van de iPhone 7 te laten beginnen vanaf 600 euro en zouden daardoor misschien zelfs een enorme boost kunnen krijgen in de verkopen.

Maar als Apple dat niet doet dan zijn ze dus blijkbaar tevreden.

Als Apple vond dat de vorige kwartaal en deze kwartaal niet liep zoald ze hadden verwacht hadden ze ook makkelijk een prijsverlaging van 50 euro kunnen doorvoeren of de goedkoopste iPhone uitrusten met 32GB.

Maar dat ze dat allemaal niet doen bewijst toch juist dat Apple tevreden is met de cijfers?
Behalve mensen die aandelen hebben en dus door dit soort situaties dividend uitkeringen in gevaar brengt. Geen groei is achteruitgang. Laat staan daling is nog erger.
Naar buiten toe zal Apple (noch een ander beursgenoteerd bedrijf) stellen dat ze ontevreden zijn. Dus ja, mss zijn ze tevreden (uiteindelijk maakt omzet niets uit,het is de profits die écht tellen) maar ik vermoed dat ze liever positief in het nieuws komen (gezien hun clientportfolio).
Ik ben het wel eens met llee. Vorig jaar iphone 5s gekocht, tweedehands voor 1/2 nieuwprijs. Toestel is goed genoeg. 600+ euro voor een telefoon? never nooit niet.

Ongeacht wat Apple denkt en "prima genoeg" vindt - zullen klanten ook steeds kritischer worden. Ik ben 'in de markt' voor een nieuwe macbook pro - maar ik geef geen 3700 euro uit voor een apparaat wat nu al verouderd is. Dus eens kijken wat ze dit jaar op de markt brengen - en voor welke prijs.

En heel eerlijk, mijn oude macbooks (2008, 2010) hadden een discrete videocard en lagen rond de 1800 euro (hogere segment). Nu betaal je voor de "hogere" modellen 3700... da's behoorlijk aan de prijzige kant - en heel eerlijk voor middelmatige hardware ( zie uitspraken van oculus ^^ ).

Nogmaals, best tevreden apple gebruiker sind 2008, maar zo langzaam gaan ze naar een prijs/prestatie-verhouding die niet eens meer pretendeerd redelijk te zijn, maar waar je toch echt nog een keer gaat nadenken of een overstap naar windows misschien toch een alternatief is.

[Reactie gewijzigd door rboerdijk op 27 juli 2016 11:14]

Nou nee, want de prijs een juist deel van hun imago. Waarom een deel van hun publiek die dingen koopt.
Apple probeert hard met iets nieuws te komen, maar het lijkt dat ze moeten teren op voornamelijk smartphones. De Aauto is al uitgesteld naar 2021 met geen uitzicht of die er ooit komt. Awatch is volgens mashable met 50%! gedaald.
Intussen blijven macs ope en altijd laag marktaandeel en phones en tablets dalen. Ze maken zich daar echt wel druk hoor.
In het geval van de Macs kan ik het me heel erg goed voorstellen. Inmiddels is de vorige update ronde al bijna twee iteraties van de Intel CPU geleden. Ik wacht ook geduldig met de aanschaf van een nieuwe Mac.

Volgens mij dalen de verkopen van de high price toestellen sowieso. Ik meen me vraag te herinneren dat er ook minder samsungs S7 en Note verkocht worden. Wellicht worden consumenten toch meer prijsbewust en kiezen ze eerder voor een goedkopere smartphone.
Nope, niet waar, hier de cijfers voor de US mbt de Samsung Galaxy S7: http://www.theverge.com/c...-6s-plus-sales-data-stats

De Samsung S7 is outselling the iPhone en met de (door Apple zelf aangegeven) niet baanbrekende iphone 7 zal dat met de Samung Galaxy S8 zich waarschijnlijk voortzetten.
Dat is weer zo een typische "statistieken" nieuwsbericht.

Een sensatiebericht puur om kliks te genereren, het feit dat iemand zo een titel verzint geeft al aan dat diegene weet dat dat verbazing zal creeren bij mensen omdat je het niet verwacht.

En je hoeft het ook niet te verwachten want het klopt niet.

Het gaat namelijk over 2016, en de iPhone is dan al meer dan 6 maanden oude terwijl de S7 in maart is uitgekomen.

Bovendien verdient Apple veel meer op een iPhone omdat die prijzen hoger dan 900 euro gaan terwijl de S7 Edge rond de 700 euro kost.

Dus dan is het voor Apple niet van wezenlijk belang dat ze kwa aantallen niet hetzelfde verkopen als Samsung als dat überhaupt al iets is waar Apple zich druk om maakt.

Tenslotte gaat het om een verschil van 1.4% en dan ook nog eens in de VS, nergens wordt de rest van de wereld genoemd.

Dus ga niet zomaar op een titel af maar lees even wat er in het artikel staat.
En je hoeft het ook niet te verwachten want het klopt niet.
En vervolgens bevestig je in elke alinea daaronder dat het wel klopt maar dat er verschillende redenen voor te bedenken zijn?
De gemiddelde prijs van een iphone is 595 dollar, geen 900 euro. Samsung verdient dus meer aan een S7 Edge van 700 euro dan Apple doet aan de iphone. Ja, er is een 900 euro kostende iphone maar er is geen 595 dollar kostende S7 Edge (op dit moment).

Apple maakt nog steeds gigantische winsten maar als de trend zich voortzet dan heeft Apple wel iets om zich op de langere termijn zorgen over te maken. De omzet is in 1 kwartaal met bijna 15 procent gedaald van 42,4 naar 49,6 miljard dollar. Enerzijds door een verzadiging van de smartphone markt en anderzijds door bijvoorbeeld de dalende vraag uit China die naar verwachting ook niet snel zal aantrekken.

Een bedrijf als Samsung dat ook midrange telefoons maakt kan inspelen op een stijgende vraag naar goedkopere smartphones. Apple's goedkoopste iphone is nog steeds vele malen duurder dan de gemiddelde mid-range telefoon. Daarnaast maakt Samsung zo'n beetje alles wat er te verzinnen is waardoor de smartphone markt een veel kleinere bijdrage levert aan het totale bedrijfsresultaat. Verzadiging van de ene markt is makkelijk op te vangen met andere markten.

Apple presenteert altijd alles als een goed nieuws show maar ik kan me iet voorstellen dat de directie zich door deze cijfers helemaal geen zorgen maakt en gewoon blijft doen wat ze altijd hebben gedaan en niet aan nieuwe producten gaat werken.

Apple staat niet op omvallen en ze zitten op een gigantische berg cash geld. Daar kunnen ze het wel even mee volhouden hoewel ze het wat mij betreft beter kunnen steken in R&D.
Wat een verschrikkelijke reactie en wat een haat jegens Apple. Je koopt geen iPhone 6s (plus) voor minder dan 750 euro. Hoezo pak je voor een iPhone een gemiddelde prijs van 595 en bij Samsung kies je voor het duurste model wat ze hebben? In welke wereld is dat een vergelijking?
De gemiddelde prijs van een iPhone staat vermeld in het nieuwsbericht zelf:
maar uit de cijfers is op te maken dat de gemiddelde prijs per geleverde iPhone het afgelopen kwartaal 595 dollar was.
De vraag van Thomas18GT was hoezo s_schimmel een prijs van 595 dollar pakte voor een iPhone. Dat doet s_schimmel op basis van de informatie uit het nieuwsbericht.

Hij schrijft dan ook niet dat de gemiddelde prijs van een iPhone 6S 595 dollar is.

Over de S7 en 6S laat ik mij helemaal niet uit. Ik beantwoord slechts 1 vraag van Thomas18GT.
Nee mijn vraag was waarom hij de gemiddelde prijs van een iPhone vergelijkt met de prijs van het duurste model van Samsung, dat slaat gewoon helemaal nergens op, zeker niet met zijn conclusie dat Samsung meer aan de S7 verdient dan Apple aan haar iPhone..
Kan je toch echt beter zelf gaan lezen, niet van het artikel naar die reactie springen maar de voorgaande reacties gewoon lezen, dan zie je dat wat ie zegt helemaal in context is :)
Welke haat? Er is helemaal geen haat bij mij tegen Apple. Ik type dit op een Macbook en d'r ligt een ipad naast me. Ik ben alleen geen fanboy en zie wel in dat er ook een wereld is naast Apple, dat Apple het zwaarder gaat krijgen de komende tijd en dat Apple ook best veel steken laat vallen en op sommige vlakken stil staat in haar ontwikkeling.

De 595 dollar is de in het artikel vermelde gemiddelde verkoopprijs van de iphone. Het is een gemiddelde dus er zijn duurdere en goedkopere iphones. Dat het topmodel duurder is betekend niet dat je voor minder dan 600 euro geen iphone hebt.

De S7 Edge komt uit de reactie van Dark_Man waar ik op reageer:
"Bovendien verdient Apple veel meer op een iPhone omdat die prijzen hoger dan 900 euro gaan terwijl de S7 Edge rond de 700 euro kost."

Blijkbaar heb je lange tenen tegen alle niet halleluja reacties op Apple :-)
Oh nee hoor ik heb genoeg aan te merken aan Apple, maar zulke vergelijkingen kloppen gewoon niet. De gemiddelde iPhone tegen het topmodel van Samsung vergelijken?

Het is nog veel gekker zelfs. Van al het geld dat er met smartphones wordt verdiend is 91% voor Apple. http://www.phonearena.com...profits-last-year_id78318
Op jaarbasis en wereldwijd bekeken verkoopt de S7 maar een fractie van de iPhone. Het heeft geen zin om cijfers van één bepaald moment ih jaar te bekijken voor smartphones met een andere update-cyclus 8)7
Sorry, maar wat een onzin allemaal. De reden dat er geen aanleiding is om een nieuwe iPhone te halen is Apple zelf. Ik ben in het bezit van een iPhone 6s, maar laten we eerlijk zijn, afgezien van het besturingssysteem is de Galaxy S7/S7 Edge eigenlijk op elk vlak superieur. Daarnaast moet Apple zich doodschamen om voor het derde rij op jaar hetzelfde ontwerp te gebruiken. Apple is weer saai, lui en gierig geworden.
Blijf me elke keer weer verbazen als mensen dat zeggen. Dat Apple oude toestellen expres slomer maakt, maar zal ik je kleine geheimpje vertellen? Dat is niet zo. Als worden namelijk ook steeds groter en gebruiken veel meer onderdelen in het OS dan voorheen. Het toestel dat toen op de markt kwam had toen die tijd nog niet zulke complexe apps. Het toestel was prima voor de huidige apps te draaien, maar we zijn nu paar jaar verder en apps gebruiken nu veel meer resources. De telefoon is nooit gebouwd om flink aantal resources zowel in het geheugen te hebben als in te laden. Daarom moet je soms paar sec wachten voor dat iets helemaal ingeladen is. Herinstaleer maar eens een oude iPhone. Als je deze zonder apps gebruikt dan werkt het apparaat nog steeds perfect. Ga je apps installeren zoals Facebook, dan word hij merkbaar minder snel. Facebook doet van alles op de achtergrond en dat zijn zware taken.
maw de toestellen zijn niet echt future-proof of gericht op zeer korte levensduur. Ja je kan ze perfect 4 jaar gebruiken maar neen niet met dezelfde premium-user-experience als het eerste jaar (en dan vooral hopen dat je het toestel snel na launch kocht ;)).
De s7 is niet op ieder vlak superieur (zo vind ik het design lelijk en slecht gekopieerd, zit ik niet te wachten op die edge en is hij qua rekenkracht minder sterk als een iaphone SE).

Daarnaast is het heel gebruikelijk dat Apple 2 modellen ongeveer hetzelfde design gebruikt waarbij het tweede model iets andere design eigenschappen heeft zoals andere plaatsing van de antenne's voor een betere ontvangst bijvoorbeeld. Dit eordt juist gedaan zodat ze het toestel ontwerp kunen verbeteren.

Samsung gebruikt vanaf de S6 exact dezelfde strategie.

Edit: om het even wat in perspectief te zetten. De exynos versie scoort helemaal niet beter. Daarnaast scoort de 820 alleen beter op multicore workload en de offscreen 1080p rendering. http://m.gsmarena.com/gal...hone_6s-review-1415p4.php

Bij basemwrk 2.0 trekken ze alle drie ongeveer gelijk op met een klein verschil voor de sd820 in de plus.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 27 juli 2016 08:50]

Het was langzaam opgebouwd. Ik heb zelf geen iPhone, maar hoorde het aantal klachten in mijn omgeving langzaam stijgen..

Hier is ene lijst van klachten en allemaal vragen die ik kreeg en met ja moest beantwoorden.
  • 8 GB was onvoldoende om iOS snel te houden, terwijl de telefoon nog niet oud was. "Waarom verkochten ze het dan? Ze wisten vorig jaar toch wel dat het dit jaar niet meer voldoende was?"
  • Nieuwe telefoons nog steeds zonder SD-kaart (onder de foto/video-liefhebbers) "Moet ik ook met de nieuwe iPhone altijd mijn laptop meenemen of verplicht gebruik maken van iCloud?"
  • Updates die structuren compleet anders maakte (8?). Het ging niet om het uiterlijk, maar de "Zo deed ik dat altijd en nu werkt dat niet meer zo. Moet ik me nu aanpassen aan Apple?"
  • Dwangmatig glas tot de rand met elk model, terwijl een gebarsten scherm een grote klacht was. "Moet ik een hoesje kopen, zodat ik minder barsten krijg, maar het design niet meer zichtbaar is?"
  • Het werd steeds duidelijker dat Apple heeeeel veel geld verdiende aan iPhones. Een hele centrale vraag was: "Moet Apple dan serieus nog meer aan mij verdienen?"
Dus niet luisteren naar hun klanten en oplossingen aanbieden die niet voldeden. Dit verlaagt het vertrouwen in het merk dat ze met de volgende versie het uiteindelijk wel op gaan lossen. "Moet ik verplicht elk jaar de nieuwste iPhone kopen om zo weinig mogelijk problemen te hebben?"

Vorig jaar zocht ik naar een betaalbare Android camera-phone. De Sony Xperia Z3plus was toen een goede keus en zelfs vrienden-van-vrienden-van-vrienden hebben deze toen ook aangeschaft, na jaren iPhones te hebben gebruikt. Ze waren Apple gewoon zat.

[Reactie gewijzigd door vinx77 op 27 juli 2016 08:58]

Op zich logisch dat het kwartaal lager uitvalt dan sommige dachten.
De cijfers zijn juist beter dan gedacht.
Nounou wat een pochen. Als je je iPhone netjes houdt kun je hem elk jaar voor een mooie prijs verkopen, dan heb je voor minder dan 30 euro per maand elk jaar een nieuwe iPhone. Er zijn maar zat mensen die meer dan dat voor een oud model betalen.
De oudere modellen iPhones worden na elke update bewust trager gemaakt om de klant het gevoel te geven dat ze een nieuwe nodig hebben.
Alu hoedje?
Het is natuurlijk vreemd dat een toestel wat gewoon vlot is en krachtig ineens na 2 jaar zijn kracht verliest en traag aanvoelt. Natuurlijk doen ze dit langzaam aan om het niet te laten opvallen.
Nee dat is niet vreemd, na 2 jaar zit je immers al 2 versies van het OS verder. Een OS dat evolueert en de kracht van de nieuwste iPhones op dat moment in de verf wil zetten. Het is dan ook niet meer dan logisch dat dit OS trager is op oudere toestellen.
Het lijkt nu uit het artikel alsof Apple zich zorgen moet gaan maken, maar met zulke omzet cijfers kan elk bedrijf jaloers zijn. Iedereen die een iPhone wilde heeft er al een, en ze gaan steeds langer mee. Logisch dus dat de verkopen iets afnemen.

Nee met 200 miljard cash op de bank zou ik me niet ongerust maken.
Tja zorgen maken... Erg acuut is het probleem niet nee.

Aan de andere kant... Wat zit er voor moois in de pipeline? De watch gaat hem niet worden. Na de iPad is er eigenlijk niet echt meer iets in de markt gezet wat dergelijke groeicijfers neer kan zetten. Als Apple alleen maar iPhone 7, 8, 9 in de planning heeft staan dan zie ik ze deze trend niet keren.

En feitelijk zijn de cijfers geflatteerd. Want een iPhone (of iPad) is 2 dingen: hardware en software. De hardware, daarop zal het alleen nog maar moeilijker concurreren worden. Daar zal een iPhone 9 niet ineens verandering brengen.... Maar de software is eigenlijk hun grootste probleem. Aan het begin van deze groei curve was iOS een uniek iets. Er was gewoon niets wat er aan tipte. Daarom konden ze de hardware met fantastische marges verkopen.

Ze hadden 100% van de smartphone markt. Maar nu draait op bijna 90% van de toestellen Android en dat is niet goed voor het iOS eco systeem. Als developer zou ik me toch wel even drie keer achter de oren krabben voor ik begin aan een native iOS app. Een (relatief) kleine markt die ook nog eens krimpt.

Dus hoewel er geen reden tot paniek is denk ik dat Apple toch heel serieus moet gaan kijken wat ze moeten verbeteren. Want dit kan zo niet doorgaan. De marges raken uitgehold en ook het volume zakt in.

Eigenlijk is hun lock-in policy (met de app store) het probleem. Die leidt ertoe dat men dingen gaat doen die niet goed voor het eco systeem zijn. Zoals Safari dood laten bloeden (terwijl ze oorspronkelijk voorop liepen met HTML5 support) omdat de browser hun app business model bedreigt...
Ben jij developer? Een developer zal toch ook kijken waar die zijn geld kan verdienen.
De markt of te wel de app store is nu niet bepaald klein te noemen. Ook niet relatief en krimpen doet deze ook nog niet.
Ik heb nog steeds niet echt het idee dat developers slecht boeren met de app store, in tegenstelling zelfs.
90% van de smartphones draait misschien wel Android maar dat heeft tot nu toe nog niet geleidt tot de situatie dat developer 90% van hun omzet op Android weghalen. Sterker nog deze halen nu nog steeds de meeste omzet weg uit de app store.
Je trekt dus een aantal verkeerde conclusies als je app developer bent.

Daarnaast neemt het volume wel af, maar kan ik niet echt zeggen dat de marges bij Apple worden uitgehold, als je begrijpt wat ik bedoel ;)
Ja ik ben developer. Sterker nog ik bouw momenteel aan een (webbased) app (die ik later ook native beschikbaar wil maken in de app stores) en ik kan je nu al vertellen voor welk OS ik dan begin: Android.
Ik heb nog steeds niet echt het idee dat developers slecht boeren met de app store, in tegenstelling zelfs.
Waar baseer je dat op? Zoals ik het zie verdient er bijna niemand veel met apps. Ja Zynga had een hit met Angry Birds en er zijn er meer... Maar als je ziet dat bijv. WhatsApp (wat toch echt een gigantisch populaire app is) moeite had om één euro te vragen, dan vraag ik me af wie er nou echt geld mee kan verdienen.

Naar mijn mening beweegt de markt zich naar alles gratis. Hoe dat kan? De apps zijn toegangspoorten tot betaalde diensten. De app zelf is echter gratis:

Spotify
NS reisplanner
Appie App
Rabobank app
etc
ect

Allemaal gratis apps.... maar het bedrijf wat er achter zit verdient er wel meer geld door. Wie gaat er nog veel betalen voor een app? En welke app dan?
[...]


Waar baseer je dat op?
http://venturebeat.com/20...enerated-75-more-revenue/

Ik verzin het niet, er wordt gewoon veel meer verdient met de app store dan met Google play.
Je mag het van mij allemaal anders zien, maar ik heb een voorkeur voor native apps en ik geloof dat deze in de toekomst nog steeds goed en als eerste ontwikkeld blijven worden voor iOS.
Tja. Ik heb zelf niet één betaalde app op mijn Android, terwijl we op de iPhone / iPad voor zo'n 40, 50 euro aan betaalde apps hebben gekocht. Dus ik herken het beeld wel.

Maar eerlijk gezegd geloof ik niet meer zo in het principe van betaalde apps. Met uitzondering van games zie ik maar heel weinig markt ervoor. Want er zijn al zoveel goede gratis apps. En als je kijkt naar business modellen van e.g. Spotify, Netflix, Dropbox, Facebook, Twitter, Instagram etc etc dan snap je waarom. Je zou als bedrijf wel gek zijn om geld voor je app te vragen, want die app is juist de toegangspoort tot jouw (betaalde/freemium/advertizing supported) dienst. Minder mensen met jouw app => minder gebruikers / klanten voor je dienst.

Ikzelf gok er dus op dat het web uiteindelijk wint van native. Maar dat is idd een gok.

Dit wordt een leuke thread om over 10 jaar weer eens naar terug te kijken :)
Dat zijn allemaal bedrijven die niet primair als doel hebben om geld te verdienen met het verkopen van apps via app stores. Deze willen zo snel mogelijk een zo groot mogelijke userbase opbouwen en dat bereik je idd niet door ook nog eens een keer geld ervoor te gaan vragen.

Ze hebben wel 1 ding gemeen en dat is dat ze op het moment allemaal native apps hebben staan in de belangrijke app stores.

Ene S Jobs deelde jouw visie over webapps zo'n 10 jaar geleden, daar is hij wel op terug gekomen.
Ik vind dat een mooie bewoording. "Primaire apps" en "Secundaire apps". Secundaire apps zoals bank apps en dergelijke verdienen niks aan de app, maar buitenom wel. Indirect.
Primaire apps kun je zien als Angry Bird, spelletjes e.d.. Pokemon GO? Tom Tom. Waarbij Maps weer een secundaire app is van Google die concurreert tegen een primaire app van TomTom bijvoorbeeld. En daar zie je vaak de strijd ook verliezen van de Primaire Apps als Secundaire gratis apps winnen in gebruiksgemak en kwaliteit.

iOS heeft gewoon meer en hogere kwaliteit primaire apps dan Android. Maar Android heeft weer veel meer secundaire apps met in die categorie vaak goede kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 27 juli 2016 07:54]

Denk je, om met jouw bewoordingen en bewering mee te gaan, dat je 3 secundaire apps kunt opnoemen die dan wel op Android, maar niet op iOS leverbaar zijn?
Leuk om te lezen dat je ontwikkelaar bent, ik ook trouwens. Ik denk persoonlijk dat het in de toekomst juist enorm makkelijk word om voor verschillende platformen een app uit te brengen. Dan maakt het voor de ontwikkelaar niet uit hoeveel % marktaandeel het platform heeft. 1 code voor verschillende platforms. Er zijn al een aantal interessante tools beschikbaar gekomen om dat voor elkaar te krijgen zoals React Native van Facebook. Het is nog jong project, maar het word wel al gezien als de toekomst van mobiele apps. Handige tip om er wellicht naar te kijken als je gaat beginnen.

Link:
https://facebook.github.io/react-native/
Ja daar gok ik idd ook een beetje op, want ik gebruik nu React voor de web versie van de app.
Zynga had een hit met Angry Birds
Rovio.

Het ligt er natuurlijk aan hoe je je app in de markt gaat plaatsen en wat het verdienmodel wordt, maar iOS gebruikers trekken blijkbaar gewoon eerder hun portemonnee. Ook met abonnementen, waar Apple natuurlijk graag een graantje van meepikt.
Wie gaat er nog veel betalen voor een app? En welke app dan?
Bria (softphone), Scanbot, Deliveries, Reeder. Dat zijn er al 4 op m'n homescreen. Natuurlijk, er zijn vast gratis alternatieven te vinden, die óf crap in elkaar zitten of na een jaartje door de ontwikkelaar abandoned worden omdat het niks oplevert.

Dan kun je naar mijn idee beter geld uitgeven, ontwikkelaars steunen en een goed product kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Foxl op 27 juli 2016 00:58]

Hangt inderdaad sterk van de app af.

Ik ben iemand die zeeer weinig apps gebruik. Ik heb wel enkele "dure" apps.
1 daarvan is bijvoorbeeld navionics marine navigation met kaarten van delen van Azie, Zuid amerika, zuid Europa, en de UK/NL

Ik denk dat de app mij iets van 120¤ heeft gekost bij elkaar.

Ja, ik will dus geld uitgeven voor apps maar dan wel met toegevoegde waarde

Voor de average app heb ik inderdaad geen cent over. De toegevoegde waarde van een app is over het algemeen zeer laag. Ik ben iemand die erg weinig apps gebruik en pokemon, facebook, instagram en snapchat dus ook niet

Ik zou ook nog wel iets over hebben voor een auto navigatie app maar ik ben inmiddels van IOS over op windows en daar zit een hele aardige navigatie app bij die uitstekend werkt.

De Navionics heb ik gelukkig nog op een android tablet. De "investering" in de app en de kaarten op IOS is voor mij verloren. Dat is dan inderdaad veel geld weg voor een OS wisseling maar wel een bewuste keuze.

Mijn punt is dat er voor goede en nuttige apps best veel geld betaald wordt maar dat het gross van de apps niet heel veel waarde heeft

Maybe I'm not average
Heb je daar een bron van, dat 90% van de toestellen op android draait. Dit bedoel ik overigens niet lullig ofzo, ben gewoon benieuwd :)
De 90 procent was iets te hoog gegokt.

Het was 2 jaar geleden voor het eerst 85% en als je de grafiek zag dan zat er nog groei in... die heb ik in gedachten geëxtrapoleerd, maar dat blijkt (nu ik een bron zoek) niet helemaal te kloppen. De groei van Android is afgevlakt en schommelt nu tussen 80 en 85 procent.

Zie bijv. hier:
http://www.statista.com/s...tphone-operating-systems/

Bekijk je de grafiek dan is de situatie feitelijk verbeterd voor iOS, want twee jaar geleden zag het er eigenlijk nog slechter uit. De groei van Android leek toen nog door te zetten. En er was meer andere concurrentie. Maar goed je moet toch wel een redelijke optimist zijn om dit als positief voor iOS te bekijken.

En vergis je niet. Die miljard toestellen is natuurlijk BS, want geen iPhone < 4 die nog echt gebruikt wordt en zelfde geldt voor oude iPads. En er is een minimum percentage. Val je daaronder gaat het ineens hard. Minder nieuwe apps is minder nieuwe kopers is nog minder markt is nog minder apps... Totdat je weg bent.

Gezien de ervaringen met de Mac (die jaren net rond dat afgrond-percentage zat op de PC markt) gok ik dat dat percentage ergens tussen de 8 en 12 procent zit. 15 is dus niet erg ruim daarboven.

Kijk maar eens naar de Symbian trendlijn hoe hard het bergafwaarts kan gaan. In 4 jaar van 51% naar 0.6%! Zou jammer zijn als Apple hetzelfde zou overkomen, maar eerlijk gezegd zou ik er niet gerust op zijn dat ze veilig zitten als ik hun was.
Symbian kon niet mee met de vernieuwing op smartphone gebied die iOS en iets later Android met zich mee brachten.
Het kon zich niet meten met deze twee, iets later moest ook BlackBerry er aan geloven en waarschijnlijk volgen er nog wel een paar die het nog proberen.

Ik zie zelf geen grote vernieuwingen waardoor één van deze twee zo snel achterhaald kunnen worden waardoor ze een vergelijkbaar scenario krijgen als bij symbian. Jij wel?
Punt was meer hoe snel het van dominant naar weggevaagd kan gaan.

Maar idd... Hoeveel valt er nog te vernieuwen op smartphone gebied?

Then again... flexibele schermen, VR/AR, projectie rechtstreeks in het oog... Hoe lang is de huidige smartphone nog relevant?

Apple is nu haar melkkoetjes aan het uitmelken en dat doen ze op zich fantastisch. Echter moeten er ook nieuwe producten komen... Wanneer de concurrent met een game changer komt weet je nooit. Maar als die komt kan het heel hard gaan.
Tja en voor hetzelfde geld komt die game changer weer van Apple, who knowes..
Laten we het hopen. Ik ben altijd voor de underdog (en met 15 vs 85 is Apple dat). Uiteindelijk is het beter voor de consument als er meerdere systemen zijn om uit te kiezen.

Om dezelfde reden hoop ik dat Nintendo een megahit gaat scoren met de NX (en ben ik blij met hun succes met Pokemon Go).
Je doet net of Apple bijna failliet is, de markt is inmiddels volwassen geworden en dat is iets wat Apple, Samsung en alle andere fabrikanten beginnen te zien. Daarnaast kraam je hier voornamelijk onzin uit met je 10% grens. Ontwikkelaars brengen liever apps uit voor iOS omdat ze simpelweg meer opleveren, ondanks het kleinere marktaandeel.
Tja die 10% is een pure gok inderdaad, maar om het nu onzin uitkramen te noemen...

Er is een ondergrens. Kritieke massa noemen ze dat en die geldt voor alle producten en diensten die afhankelijk zijn van een ecosysteem. Zoals iOS alleen nuttig is als er apps voor zijn en een console als er games voor zijn etc.

En nee, Apple is nog lang niet failliet. Maar ze zijn (imnsho) wel een beetje de weg naar innovatie kwijt. Er moet wel iets gaan veranderen want momenteel wijzen alle trend lijntjes de verkeerde kant op.
Android is eigenlijk de underdog ;)

Apple heeft zo'n 90% van alle winst op mobiele telefoons. De andere honderden fabrikanten, inclusief Samsung, deelt de overige 10%.. Eigenlijk is Apple dus monopolist op het gebied waar het om draait ;)
Maar Android is van Google. En Apple kan die marges vragen omdat ze het monopolie hebben op iOS devices. Vandaar mijn zorgen over het stagnerende marktaandeel van iOS.

Misschien is nu een mooi moment voor ze om iOS alsnog in licentie te gaan geven?
Snap je echt niet dat dit bedrijfseconomisch gezien een hele slechte beslissing zou zijn?
Dat zou ten koste gaan van hun eigen omzet, de enige manier om meer iOS apparaten te verkopen is door de prijzen te verlagen en daarmee je doelgroep te vergroten.
Die stap hebben ze inmiddels al gemaakt met de introductie van de iPhone 5se.
Ja dat snap ik natuurlijk wel. Ik zeg zelf immers dat ze nu een monopolie hebben? Alleen het is wel een riskante gok. Als ze straks eindigen met een monopolie op een verder helaas irrelevant geworden OS (zeg maar zoals Symbian), dan zijn ze nog veel slechter af. Door het in licentie te geven zouden ze iOS wellicht kunnen laten groeien naar 50% marktaandeel of zelfs meer. En ze hoeven die licentie niet weg te geven natuurlijk. Een euro per verkocht toestel zou toch heel leuk zijn.

Toen Apple de iPhone introduceerde klaagden sommige aandeelhouders dat die de markt van de iPod kanibaliseerde; de iPod was door de iPhone eigenlijk obsolete geworden. Jobs zei toen de naar mijn mening zeer wijze woorden dat als je zelf niet je eigen producten obsolete maakt, dat dan de concurrent het wel voor je doet.

Bottom line is dat ik denk dat Apple heel zuinig moet zijn op het marktaandeel van iOS. En aangezien ze een monopolie hebben er op betekent dat of zelf genoeg toestellen blijven verkopen om het marktaandeel in stand te houden (kunnen ze dat??), of het in licentie geven.
Ja, ze kunnen zelf genoeg telefoons blijven verkopen om het marktaandeel in stand te houden.
Tja dat vraag ik me dus af. Maar idd, als ze dat geloven dan moeten ze gewoon deze strategie aanhouden. We zullen het zien over een paar jaar.
Ja, je zult het zien het komende decennium.
Moto we ze al voor, ik zie hun modulaire telefoon op dit moment als enige echt een game changer worden.

Google maar eens op Moto mod
Ik zie het niet.
Bedankt! Zelfs met 80% zit android eigenlijk nog een stuk hoger dan ik had verwacht. Eigenlijk ook wel logisch want er zijn zo veel verschillende toestellen die android draaien. En er zijn android toestellen voor vrijwel elk budget.

Ik vraag me zelf ook af hoe dat zit met die 1.000.000.000 iOS devices. Ze hebben het zelf over active use en dus niet over verkocht. Hoe zouden ze deze cijfers berekenen?

Edit: ik lees net dat ze hierbij ook de Mac hebben meegenomen in deze cijfers. Dan wordt het natuurlijk een stuk aannemelijker. Maar feitenlijk klopt het dan niet helemaaal aangezien Mac geen iOS is maar OSX

[Reactie gewijzigd door ReVision op 27 juli 2016 00:08]

Maar het aandeel iOS in de USA is veel hoger dan ter wereld. En in het westen geven ze gewoon veel meer uit. Daar komt ook het feit vandaan dat iOS nog steeds gewoon een geweldig platform is voor ontwikkelaars om geld te verdienen. Het gaat vaak ook om het platform succes in het westen alleen. Wereldwijd heeft Android inderdaad een gigantische marktaandeel.

iOS heeft in de USA tussen de 40% - 45% aan marktaandeel. Wereldwijd volgens mij iets van 14% en dalende. Daarom valt er nog genoeg te verdienen met iOS vanwege USA.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 27 juli 2016 08:00]

Deze cijfers zijn wat beter ingeschat dan jouw 85%:
Verdeling actieve smartphones (Windows Phone, Blackberry e.d. natuurlijk niet meegerekend):
  • Google's Android ~56%
  • iPhone ~25%
  • China's Android ~18%
Volgens deze bekende analist zijn de smartphone wars over en de winnaars zijn iOS en Android. Daar zal niks meer aan veranderen.
So, for March 2016:

630m iPhones and 250m iPads, for a total of 880m
1.3-1.4bn Google Android phones, and 150-200m Google Android tablets.
Maybe 450m additional Android phones and 200m Android tablets in China, not connected to Google services
For a total base of 2.4-2.5bn iOS and Android phones, and (say) 600m-750m iOS and Android tablets.
http://ben-evans.com/bene...platform-wars-final-score

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 27 juli 2016 01:12]

Ik ga mee met de meeste van je punten, met name dat het weer eens tijd is voor een spektakelstuk.

Over de app store ben ik het echter niet eens. iOS is nog steeds een zeer aantrekkelijk platform omdat het nog steeds honderden miljoenen koopkrachtige mensen betreft. En dat aantal groeit, en krimpt dus niet zoals je stelt. De markt als geheel groeit namelijk ook.
Aantal groeit. Maar marktaandeel krimpt.... Dit kan tegelijk.

Uitendelijk lijkt het iOS marktaandeel vrij stabiel Maar wel op een (denk ik dus) gevaarlijk laag niveau. Onderschat de kosten van een app ontwikkelen niet. Als je voor maar één platform ontwikkelt ben je een stuk goedkoper uit. Met 15% marktaandeel durven devs iOS niet te negeren. Maar met 5% marktaandeel wel.
De installed base van iOS is veel hoger dan het marktaandeel lijkt te voorspellen.
Tevens, marktaandeel wereldwijd zegt weinig over marktaandeel in de voor een ontwikkelaar interessante markt. Een app voor een bank in NL kijkt niet naar Android verkoop in India...
Zie bijvoorbeeld http://ben-evans.com/bene...platform-wars-final-score
(Zoals ook al eerder gepost door SidewalkSuper)
Daarnaast is de markt van Android voornamelijk goedkope telefoons in markten die niets uitgeven in de Play Store, of die niet eens hebben...
Zoals hieronder ook al aangegeven moet je dieper kijken naar die getallen. Je dient te kijken naar de penetratie per land, naar je doelgroep en de koopbereidheid daarvan.

Als voorbeeld, 15% lijkt laag, maar als je engelstalig lanceerd, wat de meeste developers dus doen, heb je al de USA te pakken met een martkaandeel van 40%, oftewel honderden miljoenen mensen met een credit card.

Tegelijkertijd is ook bekend van Android dat het extreem grote marktaandeel vertekend kan zijn. Een substantieel deel (30-40%) betreft stokoude modellen. Een ongeveer even groot deel van die gebruikers heeft nog NOOIT een app geinstalleerd en komt NOOIT op het internet met zijn smartphone. Oftewel, dit zijn dump phone users die toevallig een Android hebben. Het nuttige marktaandeel van Android voor developers is hooguit de helft van het totale getal.
Er wordt anders op iOS gewoon veel meer verdiend dan op Android hoor. Waar Apple gemiddeld 5 miljard per jaar uitkeert aan developers is dat bij Android een stuk minder.
Grappig dat je zegt dat iOS een kleine markt is, maar dat is het eigenlijk niet. Er zijn ongeveer
1.000.000.000 iOS devices actief (geweest) op deze aardbol. Dit is een enorme grote markt dat interessant is voor ontwikkelaars. Tevens staat Apple App Store er altijd nog om bekend dat het een goeie inkomsten bron is. De meeste mensen die een Apple product hebben kopen vaker een app uit de app store dan een Android gebruiker. Dit komt omdat doel groep vaak anders is. Dit laatste is wel enorm belangrijk. Een ontwikkelaar wil uiteindelijk ook geld zien en willen investeren in een platform waar de inkomsten enorm laag zullen zijn. Het grootste probleem bij Android is piraterij. Het is namelijk reuzen makkelijk om via een illegale manier aan een app te komen waar je normaal gesproken moest voor betalen in Android.

Bron voor 1.000.000.000 iOS devices.
http://www.theverge.com/2...1-billion-iphone-ipad-ios

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 26 juli 2016 23:45]

Als we er even van uitgaat dat de aantallen kloppen, gaat het hier als nog niet enkel om iOS devices maar om alle apple devices. Dus ook alle soorten Mac's en waarschijnlijk dan ook dingen als Apple TV.

Dat maakt nogal een groot verschil.

[Reactie gewijzigd door ReVision op 27 juli 2016 00:28]

Het is natuurlijk een gigantische markt... Maar toch, de Android markt is bijna zes keer zo groot.

Waar ik bang voor ben is dat ze bij Apple een beetje te arrogant worden (blijven?) en negeren dat hun marktaandeel gevaarlijk dicht bij de magische ondergrens van +/- 10% in de buurt komt. Ik geloof namelijk dat er een soort point-of-no-return is.

Zakt je marktaandeel onder de 8 procent (bijvoorbeeld, ik gok maar wat) dan gaan devs de iOS versie later of helemaal niet uitbrengen en wordt het voor gebruikers minder interessant jouw toestel te kopen (want, minder apps), waardoor je marktaandeel nog verder zakt. Gevolg: je komt in een vicieuze cirkel terecht. Er komen nog minder apps, waardoor je nog meer marktaandeel verliest.

Naar mijn mening was iOS niet in licentie geven aan Samsung een van de grootste fouten die Apple ooit gemaakt heeft.
Waar baseer je dit op als ik vragen mag?
Ik bedoel, ik heb nooit geweten dat +\- 10% marktaandeel een magische ondergrens betrof.
Dan gok je dat developers afhaken als het onder de 8% zakt.
Ik vind het nogal wat giswerk.
Nou ja giswerk... Ik noem het liever een 'guesstimate' :+

Maar ik baseer dit niet nergens op. Ik ben 39 en programmeer (en heb veel interesse voor computers) sinds mijn 11e. Ik hou het dus al een hele tijd in de gaten. En je ziet dit steeds terugkomen. In allerlei markten. Er is een soort ondergrens.

* VHS / Betamax / VC2000. Van dichtbij gezien want wij hadden een videotheek. Eerst was die grofweg in drie secties verdeeld... Dat veranderde naar steeds meer VHS, waardoor iedereen in één oogopslag kon zien welk systeem het interessantst was om te kopen
* Consolemarkt. Geen third-party games voor de Wii U want te weinig marktaandeel.
* Hyves wat eerst goed kon knokken tegen Facebook voordat er een massale exodus begon
* De Mac die jaren op het randje van de afgrond zat
* Browsers, waar Netscape ineens gewoon door niemand meer ondersteund werd.
* File formats. WordPerfect anyone?
* Stekkers / aansluitingen / accesoires

Enz. enz. dit komt echt op zoveel plekken terug. Als de markt penetratie te laag is dan loont het niet voor third parties om er iets mee te doen. Daardoor wordt het product minder interessant voor de koper, waardoor het marktaandeel nog verder zakt.

De omgekeerde beweging bestaat ook. Ik zit op Facebook omdat al mijn vrienden daar op zitten. Zelfde voor WhatsApp.
Ik begrijp je punt waar je heen wilt. Je vergeet trouwens nog de meest belangrijke battle op visueel gebied waarvan iedereen al de uitslag wist:
HD DVD vs Blu-ray, oh man, die was pijnlijk terwijl HD DVD niet eens zo slecht was.

Om terug te komen op je reactie. Ik denk juist niet dat ze onder de 10% komen maar alleen maar groeien. We moeten niet vergeten dat een marktaandeel alleen maar voor een bepaalde periode geld. Dat ze krimpen in levering komt alleen maar omdat mensen nog met een 4S, 5S, 6, iMac 2011, macbook 2011 tot 2015 uit de voeten kunnen in deze tijd. OS X leent zich daarvoor. Ik zie juist het gebruik van de iPhone groeien maar dit gebeurt o.a door 2e hands telefoons enzovoort. Ik heb mijn 4S, 5 verkocht en dat ga ik straks met de 6 ook doen. De gene die de iPhone kopen hebben vaak ook een iPhone gehad of proberen een iPhone en deze mensen mist Apple al in de verkoop maar niet in de service. Guess what, de service is juist gegroeid. Aangezien de Apple producten van hoge kwaliteit zijn en niet snel stuk gaan (ligt eraan hoe je ermee omgaat) kan je lang met deze producten doen.

Ik heb bijvoorbeeld afgelopen januari mijn MacPro uit 2009 verkocht en diegene is er nu heel blij mee omdat hij er alles mee kan doen. Ik hoefde hem ook niet weg te doen maar ik wilde een MacBook uit 2015 en ook hier kan ik zeker 6 jaar mee doen. Deze verschuivingen gebeuren in de toekomst alleen maar meer door de armoede op het moment maar ik geloof never dat Apple terug gaat naar de afgrond of dat ze onder de magische 10% gaan komen. In gebruikers zullen ze alleen maar groeien en dat is denk ik het belangrijkste, of dit nou met een nieuw of oud model is.
Inderdaad. Hier op mijn kantoor zijn er nog veel mensen die werken met een iPhone 4S, 5 of 5S. Een iPhone 6 of 6C komt hier zelden voor en ook in mijn andere kringen komt dezelfde trend terug. Ikzelf zit nog op een MBP 15" 2009. Daar heb ik een SSD in gestopt en voor gewoon browsen en af en toe CIV:V volstaat het nog steeds.

Ik ken mensen met een windows laptop uit 2014 die nu al de hele tijd vastloopt en totaal niet reageert. Wat dat betreft gaan Apple portables en Mobile devices echt een lange tijd mee.

We zitten ook een beetje in een periode waarin alles niet echt veel sneller wordt. De i5 2500K in mijn desktop volstaat nog steeds terwijl ik me voor die periode goed kan herinneren hoe een nieuwe CPU echt FORS sneller was en je ongeveer ieder jaar wel moest updaten.

Zelfs op het werk bij mij gebruiken we een Macbook Air uit 2015, volstaat voor de werkzaamheden hier zelfs met een 2e scherm en echt 100 tabs open. Waarom zou je dan als bedrijf ieder jaar in nieuw spul investeren?
Tja zorgen maken... Erg acuut is het probleem niet nee.
Aan de andere kant... Wat zit er voor moois in de pipeline?
Er zijn nog enorm veel groeimogelijkheden. Apple watch, Apple Pay and Apple Music om maar de voornaamste te noemen. Ook Apple TV wanneer die vernieuwd wordt heeft enorme mogelijkheden (spelconsole?).
Game console lijkt me wel iets dat ze goed zouden kunnen idd, maar om e.o.a. reden heeft Apple nooit veel interesse in de game markt getoond... wat eigenlijk vreemd is aangezien ze zoveel gerelateerde consumenten producten hebben. Laten we het hopen! Hoe meer concurrentie hoe beter.
Ik volg je redenering dat Apple op midlange termijn een probleem heeft, zeker wanneer Android een volwassener update beleid gaat hanteren.

Maar wat iOS voor devs zo interessant maakt is de type gebruiker: dat zijn personen die blijkbaar graag premium kopen/etaleren en dus meer geneigd zijn om geld uit te geven en dit onder het mom/excuus van gemak/kwaliteit. Zo'n klantenbestand is de droom van alle ondernemers!
"Als developer zou ik me toch wel even drie keer achter de oren krabben voor ik begin aan een native iOS app. Een (relatief) kleine markt die ook nog eens krimpt."

Je mobile app strategie baseren op verkoopcijfers is wel het domste wat je kunt doen!

Als developer kom ik bij diverse bedrijven ovcer de vloer en wat blijkt... de verhouding Android/iOS kwa app gebruik is praktisch gelijk, ik heb het dan over gratis apps gericht op een breed Nederlands publiek(geen games, geen in-app aankopen) en meer dan 500.000 unieke gebruikers per maand.

Wat ook opvalt is dat >80% van Android toestellen een Samsung toestel is.

Bij betaalde apps en apps met in App purschases is iOS kwa gebruikers aantallen en omzet nog steeds heer en meester.

Het is dus nog steeds zo dat het merendeel van de Android toestellen niet of nauwelijks gebruikt wordt voor apps.


.
Ze hoeven zich nu geen zorgen te maken nee maar dit moet natuurlijk niet aanhouden.
Het gaat toch nog een tijdje aanhouden en ik denk zelfs tot 2021. Bij Apple weet je natuurlijk nooit wat er nog in de pijplijn zit maar ik verwacht tot de Apple Car er komt er toch nog weinig producten die mega winsten gaan meebrengen.

De tijd dat veel mensen elk jaar een nieuwe iPhone kochten ligt achter ons. Diegene die vroeger elk jaar een nieuwe kochten doen dat nu meestal pas om de twee jaar en de massa doet dat er zelfs een pak langer mee. Het valt me op hoeveel mensen nog met een iPhone 4 rondlopen. De smartphone zit dan ook zowat op de limiet van wat mogelijk is en daar bedoel ik mee dat je geen innovatieve features meer moet verwachten op dat platform behalve op vlak van design.

Misschien dat ze met Apple TV nog een hit kunnen scoren als ze er ooit in slagen de film en TV industrie aan boord te krijgen zoals hen dat met muziek wel is gelukt. Want Apple TV zou heel veel perspectieven kunnen openen op het gebied van smart home.

Maar ik denk dat Apple de markt pas echt gaat verbazen qua winsten eens de Apple Car op de makt komt. Volgens geruchten wil Apple het Formule 1 overkopen van Bernie Ecclestone. Dat gaat hen in één klap top notch R&D opleveren en de grootste marketingshow voor de Apple Car die je kan bedenken

Zorgen moet Apple zich zeker niet maken het heeft veel perspectieven en massa's geld te spenderen om nieuwe groeimarkten te zoeken dan die van computers en gadgets. .
Dat was betreft de F1, dat zijn inderdaad niet meer dan geruchten. Heb er verder nog niks concreets over gehoord. Zou ook niet weten welke raakvlakken een eventuele Apple Car met de F1 zou moeten hebben. Een grotere tegenstrijdigheid is er bijna niet. De enige logica die ik erin zie is dat de F1 een onstilbare geldhonger heeft ('F1, the fastest way to turn money into noise'), terwijl Apple onstilbare geldreserves heeft.

Feit is dat ze iets zullen moeten doen met dag geld. Er lijkt voorlopig geen 'next big thing' aan te komen, terwijl het in de lijn der verwachting ligt dat de hardwareverkopen hun dalende lijn de komende jaren zullen voortzetten.
The next big thing is duidelijk de Apple car, maar dat zal nog even duren én in deze markt hebben ze Tesla moeten laten voorgaan. Maw, ze zijn te laat. In andere markten (phone, tablet) waren ze ook geen pioneers maar wél het eerste premium brand "dat alles op orde leek te hebben". Met die titel is Tesla al gaan lopen. Dat wordt dus achtervolgen, iets wat Apple al een aantal jaren niet meer gewoon is...
NeXT big thing, kennen wij nog niet.
Maar ik vermoed dat het iets met AR te maken gaat krijgen.

Zie bijv de hololens van Microsoft.
Als Apple daar op termijn een. Acceptabeler qua vormgeving en grootte alternatief op de markt kan brengen met een geoptimaliseerd OS, dan kan dit the next big thing worden.
Ik zal niet teveel verwachten van de Apple Car, als die er ooit al komt. Apple moet het voornamelijk hebben van de massa consumentenverkoop, iets dat een auto simpelweg niet kan zijn gezien de hoge kosten. Ik vermoed dat Apple het heel anders in gaat steken en een soort privatelease constructie verzint waar je dus als ware een abonnement neemt op een Apple Car.

Betreft de iPhone is het nu eenmaal zo dat het niet meer nodig is om hem elk jaar te vervangen. De technologie stagneert en de gebruikerservaring is nu al dusdanig vergevorderd dat je gerust 2-4 jaar met een iPhone kunt doen, zeker met de riante update-policy van Apple.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 27 juli 2016 09:41]

Ik acht de kans dat ze de F1 overnemen nihil omdat:

A ) Apple streeft naar vergroening en de F1 daar (ondanks recente inspanningen) nog veel te ver vandaan staat. De Formula E ligt dan veel meer voor de hand.
B ) De kennis en R&D niet zozeer bij voormalig autosleuterlaar Ecclestone ligt, maar bij de teams zelf. En de meeste van die teams zijn al verbonden aan bestaande automerken...

[Reactie gewijzigd door Jortio op 27 juli 2016 12:16]

Ongerust is een groot woord, maar een daling van het aantal leveringen is nooit goed. Ook met 200 miljard...
Bovendien is die 200 miljard verspreid wereldwijd en is die niet zomaar vrij opneembaar zonder er grote sommen belasting over te moeten betalen vandaar dat Apple ook gewoon nog leent op de financiele markt.

http://www.marketwatch.co...illion-in-cash-2016-01-26

Het is dus niet zo dat ze een Girorekening Apple hebben en iedere week een bankbriefje thuiskrijgen met het nieuwe saldo van $216 miljard. Het ligt wel iets gecompliceerder dan dat.
Daarom. Het zou ook gewoon simpelweg dom zijn 200 miljard op de bank te hebben staan :P
Plus dat voor slechts 800 miljoen per jaar je ook 200 miljard op de bank kunt hebben met de huidige FED rates. O-)
Feit blijft wel dat aandeelhouders blijvende groei van omzet en winst willen zien.

Dat ze miljarden achter de hand hebben wil niet zo heel veel zeggen. Er zijn voorbeelden van andere succesvolle miljoenenbedrijven die ook (bijna) het loodje gelegd hebben.
De 'sky is the limit', maar tegenwoordig is een menselijk leven een stuk vluchtiger. Alles liever gisteren dan vandaag. Als er opeens een nieuw 'big thing' opduikt kan, zeker met behulp van onze huidige media, ook een succesvol bedrijf het zwaar krijgen. Ik heb in mijn omgeving nou ook niet echt het idee dat mensen Apple kopen omdat het zo innoverend of cool is, maar meer het feit dat het 'gewoon werkt'. Dat gewoon werken is vaak een kwestie van gemakkelijke gewenning, iets dat niet exclusief gebonden is aan een bepaald product of merk. Niets is voor eeuwig.
Daarnaast zijn iPhones ook niet bepaald goedkoop, ik zie nog steeds bij 80% van de gebruikers die ik ken dat ze ergens tussen de 4S en de 5S zitten, vooral vanwege de prijs.

Overige 19,99% kun je de 6 eigenaren noemen, ken welgeteld 1 persoon die de 6S heeft, echter is het met die 6 gebruikers anders, het is niet alles dat ze de huidige iPhone te duur vinden, meestal is de 6 voor hun snel zat of is hun abonnement nog niet voorbij.
Natuurlijk moeten ze zich wel zorgen maken. Ze hebben prima producten, maar ze brengen vrijwel niets nieuws uit.

iPhone: sinds de iPhone 6 amper noemenswaardige verbeteringen
iPad: "Pro"-label verzonnen en ¤100 duurder gemaakt
Apple Watch: win je de oorlog niet mee
Macs: bijna drie jaar oude hardware voor premiumprijzen blijven verkopen

Je moet wel iets hebben om in de etalage te zetten als je wilt groeien.
Apple zit niet stil, za gaan misschien zelfrijdende auto's maken. Volgend jaar misschien de iCar.
Apple zit niet stil, maar ze kondigen ook niets aan en dat zal beleggers en investeerders wel degelijk nerveus beginnen maken. Er is nog altijd niets geweten, op wat geruchten na, over wat de auto van Apple gaaat inhouden. Al acht ik de kans dat het ding iCar gaat noemen op bijna onbestaande.
Dat moet wel iets heel goeds zijn dan want daar missen ze nu al redelijk de boot mee.
Is inderdaad wel waar dat Apple zich kwa omzet kan meten met bepaalde oliemaatschapijen
Yahoo maakte zich ook geen zorgen en wees een paar jaar geleden een bod van 45 miljard nog heel arrogant af als zijnde te laag. Nu worden ze voor een habbekrats van minder dan 10% daarvan gedumpt.
Apple heeft meer vlees op de botten maar een stilvallende verkoop en veel belangrijker een tegenvallende innovatie bij Apple is wel degelijk funest. dat begint op de beurs en daar verdampen de miljarden heel erg snel als de waardering daalt.
Zal ik iets "geks" vertellen...

Ik heb 8 bedrijven die de omstap naar BB maken i.p.v. iPhone..., puur omdat BB met toetsenbordjes komt en personeel dat fijn vindt i.c.m. Android en daarnaast wordt BB nog steeds gezien als DE telefoon producent op zakelijk gebied.

Ik denk dat ook veel consumenten overstappen naar een Android telefoon omdat er steeds meer producenten zijn die een toptoestel leveren tegen een "spotprijs"..., ik ben tevreden met de marktontwikkelingen!
Ik ken bijna geen enkel bedrijf meer dat werkelijk BB nog inzet, vrij weinig zakelijks meer aan.
Ja die keyboardjes zijn okee; vond ik bij de N97 volledig QWERTY ook altijd fijn.
... Maar daar kan je desnoods een hoesje voor krijgen.
Een hoesje om op een enkel touch apparaat een volledig "fysiek" toetsenbord te krijgen? Of begrijp ik het nu niet goed?
Ik denk dat hij zulke hoesjes bedoeld bijv. deze: https://www.amazon.com/Bl...ding-iPhone/dp/B009XF2PC4
Aha thnx, wist niet dat zoiets bestond. Ben wel benieuwd of het werkt met elke telefoon. Nog maar eens uitzoeken... :)
Ik denk dat dat overstappen naar BB echt wel meevalt. Cijfers van Bb zijn nog slechter als die van Apple. Verder plot het wel wat je schrijft. Tegenwoordig heb je prima zakelijke toestellen op Android voor ruim onder de 200¤.
Ik denk dat ook veel consumenten overstappen naar een Android telefoon omdat er steeds meer producenten zijn die een toptoestel leveren tegen een "spotprijs"..., ik ben tevreden met de marktontwikkelingen!
Tja dit hakt er dan ook in bij de high end smartphone verkopen op Android. Ik kan me namelijk maar moeilijk voorstellen dat er wel mensen zijn die overstappen van een iPhone naar een Android toestel tegen een spotprijs, maar dat dit geen effect zou hebben op het high end Android segment.
Ben het wel met je eens dat goedkopere toestellen een goede marktontwikkeling zijn voor de consument.
Ik heb 8 bedrijven die de omstap naar BB maken i.p.v. iPhone..., puur omdat BB met toetsenbordjes komt en personeel dat fijn vindt i.c.m. Android
Dan verwacht ik dat er relatief weinig jong personeel is. Waardoor de meerderheid nog waarde hecht aan een fysiek toetsenbordje. Ik moet er niet aan denken om met zo'n toetsenbordje te moeten werken. Geef mij maar een contextueel toetsenbord.
... en daarnaast wordt BB nog steeds gezien als DE telefoon producent op zakelijk gebied.
Pfff. Daar geloof ik helemaal niks van. Heb je cijfers om dit aan te tonen? Dit zeggen de cijfers.
Ik denk dat ook veel consumenten overstappen naar een Android telefoon omdat er steeds meer producenten zijn die een toptoestel leveren tegen een "spotprijs"..., ik ben tevreden met de marktontwikkelingen!
Die spotprijzen komen vooral uit de chineese hoek. En niet geinformeerde consumenten weten dan ook niet waar ze inleveren bij zo'n spotprijs. Namelijk:
  • Regelmatige updates;
  • Beveiliging;
  • Privacy;
  • Goed/snel reparatiebeleid;
En die spotprijzen voor de zakelijke markt is ook een bedrog. Zeker als het gaat om veiligheid moet de systeembeheerder behoorlijk wat werk verrichten wilt hij zijn omgeving veilig houden. Want Android is gewoon lastig te beveiligen. In dit artikel wordt aangeraden om nexus apparaten aan te schaffen. En dan zijn je spotprijzen en keuze mogelijkheden als sneeuw voor de zon verdwenen. Dus, think again
En toch waren de resultaten beter dan verwacht en staat het aandeel flink in de plus. Lekker krom altijd het was slecht maar minder slecht dan verwacht.

De vraag is waar de omzetdaling door komt, meer concurrentie van Android of verzadiging van de markt of worden de verschillen gewoon te klein tussen de iPhone 6, 6S en straks de 7, of wacht juist iedereen op de 7? (ivm amoled).
Mwhaa, staat nu bijna procent in de min, ondanks meevallende cijfers. Vergeet ook niet dat de koers al meer dan 30 procent heeft verloren ten opzichte van een jaar geleden. In een verder sterk stijgende doe Jones. Aandeelhouders zijn niet gerust op de resultaten en toekomst. Dat is zeer duidelijk nu.
Naja, niet vergeten dat afgelopen week! het aandeel 3 punten gezakt was. Voor nu zou het 3 punten erbij zijn.
Kijk je naar de AAPL koersontwikkeling van het afgelopen jaar, dan zie je dat beleggers toen al een dalende lijn zagen. Wellicht af en toe even een plus, maar gemiddeld gezien voorzie ik een verder dalende lijn.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat de 7 een AMOLED scherm krijgt.
Dat terzijde, denk ik dat veel mensen niet de stap van de 6 naar de 6S gemaakt hebben nee... Overstappen van 6 naar 7 zou wel wat meer verkopen kunnen realiseren.

Verzadiging van de markt lijkt me logischer. Ze hebben uiteindelijk China aangeboord en dat was het wel wat ze er qua groei nog uit konden slepen lijkt me.
Klinkt logisch inderdaad, wellicht is het 16 GB model ook tegen ze gaan werken en hebben ze daarmee wat kwaad bloed gezet, Ook is de concurrentie vanuit de Android markt natuurlijk gigantisch.
Vergeet niet dat Apple wel veel meer groeimogelijkheden heeft dan andere Android fabrikanten in aantal verkochte smartphones.

Waar andere bedrijven met Android telefoons als Samsung als ruim vertegenwoordigd zijn in landen als India en Zuid Amerika, is dat bij Apple en de iPhones nog niet het geval. Hier kunnen ze alleen maar groeien.
Was dit nieuws niet nabeurs bekend gemaakt?
Klopt, ik had het ook over de futures dat geeft wel een redelijke voorspelling voor morgen tenzij er morgen weer iets gebeurd wat alles lager zet je weet het nooit:

http://www.nasdaq.com/symbol/aapl/after-hours
De restricties van Apple zijn m.i. toch niet uit te vlakken als oorzaak. Zie de recente discussie rondom Spotify. Dat je via non apple goedkoper uit kunt zijn en dat Apple daar voor gaat liggen maakt het als merk niet aantrekkelijker. (los van het feit of het al dan niet terecht is)

Op mijn werk in de food corner kun je met NFC op je telefoon betalen. De collega's met Apple irriteert het dat zij dit niet kunnen. Hoewel er prima ook met een nfc pas betaald kan worden merk je vooral onder de early adapters dat ze dit niet aan staat.

Ergens jammer want technisch is er geen reden waarom een apple dit niet zou kunnen. Omdat Apple echter altijd hun deel van de koek wil beperken ze zich zelf en xe gebruikers. Apple moet naar mijn mening haar gebruikers op de eerste plaats zetten en niet alleen hun eigen winstaandeel.

[Reactie gewijzigd door Veneboer op 27 juli 2016 00:31]

Je moet je eens verdiepen in Waarom Apple NFC dichttimmert. Er zijn zoveel berichten te vinden op Google over Android telefoons waar via NFC kaartgegevens worden gestolen. Ik ben juist blij dat niet iedereen toegang heeft tot de NFC chip in de iPhone
Ik zou wel eens een bron daarvan willen zien. Als ik met mijn telefoon met NFC betaal (ING Betalen app), zitten daar toch geen kaartgegevens aan verbonden?
Ik denk dat de redenen niet zo altruïstisch zijn en dat het meer te maken heeft met Apple Pay.
Je hoeft toch niet een betaal app van derden via nfc te installeren? Waarom zou ik blij moeten zijn dat Apple mij die keuze ontneemt door het dicht te zetten? Kun je onderbouwen waar je je mening op baseert dat NFC van derden veroorzaakt dat kaartgegevens worden gestolen? En waarom zou bovendien Apple Pay wat gebruik maakt van dezelfde techniek veiliger zijn?

[Reactie gewijzigd door Veneboer op 27 juli 2016 10:29]

De waarom komt die vanuit geruchten of van Apple zelf? Je ziet namelijk genoeg berichten hoe Apple gebruikers bananen recht kunnen redeneren zonder dat Apple dat ooit zelf heeft gezegd. Dus, bron?
Gedaan, ik kan niks vinden op apple.com.
Dat komt omdat je waarschijnlijk Chromosomen mist.

http://www.idigitaltimes....me-your-phone-near-445497

Hier een van de grootste redenen waarom Apple het dichttimmert. En ik blij ben dat ze het dichttimmeren.
Dank je voor je compliment! :) Dat is beter dan teveel chromosomen.

Dat is nog steeds geen statement van Apple zelf, maar een statement over wat er bij Android gebeurt of kan gebeuren.
Dus nogmaals: Waar en wanneer heeft Apple gezegd en bevestigd dat dit voor hun de reden is?
Ik hoef alleen maar een bron die dat bevestigd en niet de conclusie die jij en anderen trekken op basis van berichten over aanvallen.
Als je een beetje normaal met je devices omgaat en niet altijd verlegen zit om de beste specs gaan iPhones en iPads natuurlijk ook gewoon 2 of 3 jaar mee.

Bij de iPads zie je enige stabiliteit/groei, mogelijk door significant meer mogelijkheden (iPad Pro 12.9 en 9.7).

De lijn voor de Macs verbaast me niks dat deze vanaf 2014 alleen maar een daling laat zien, kijk op GoT en zie hoeveel (ik ben er een van) zitten te wachten op nieuwe iMacs, MackBook Pro/Air of een Mac Pro.
Dat er steeds meer gesoldeerd zit (ofwel nagenoeg niet meer zelf te upgraden) zal ook een beetje aan die dalende lijn bijdragen.
Ik wacht op een nieuwe, goede Mac mini. De huidige generatie is iets zuiniger dan zijn vorige maar presenteert slechter schijnt zo te zijn dus daar wacht ik op. Geruchten gaan wel dat ze dit jaar met een nieuwe lijn komen maar goed zo een apparaat gaat gemakkelijk 4 jaar mee mits je niet veel eisende bent met de nieuwste van de nieuwste. mac is in samen werking met een ssd werkt grofweg erg goed voor een werk machine. overigens waar jij op punt met het niet kunnen uitbreiden is óók een van de redenen waarom ik deze generatie niet koop. De goedkoopste Mac Mini zou voor mij prima werken mits er een ssd in zit en daar in tegen is het enkel een trage schijf en niet gemakkelijk uit te bereiden :(
Same here, erg blij met m'n quadcore i7 2012 model en ik kon de downgrade van 2014 (alleen nog dualcores, geen mogelijkheid meer het geheugen zelf uit te breiden) niet begrijpen.

Verder heeft Apple de 1TB fusion drive modellen in alle mac's verslechterd: waar ik nog een 128GB SSD icm 1TB HDD heb, is dat momenteel een 24GB SSD met 1TB HDD. Dat is geen consument-vriendelijk beleid, maar ordinair bezuinigen door het verslechteren van je productaanbod.

Ik hoop dat een evt. nieuwe Mac Mini weer een echte desktop-computer wordt met voldoende kracht in de duurdere uitvoeringen, maar ik vrees dat het richting een veredelde Apple TV gaat, áls er überhaupt een update komt.
Mocht je met Windows of Linux werken ook oké vinden zijn er ook wel vergelijkbare alternatieven. Mac Mini is naar zover ik weet infeite een laptop qua hardware.
Het is juist dat ik met mac os wil werken..
Een iphone gaat inderdaad lang mee, ook omwille van de goede software ondersteuning.
Ik ken genoeg mensen die nog altijd gelukkig zijn met hun iphone 5s of zelf iphone 5, maar zie nog weinig mensen met een galaxy s4, laat staan een s3 rondlopen
Nou dat valt wel mee, ken er zat met een S4... misschien wel beetje gekoppeld aan je leefomgeving
Ik heb heel recent onze iPhone 4 toestellen vervangen door SE's...
Hier nog iemand met een iPhone 4 zelfs :)
Althans, mijn vriendin gebruikt die nu.

Maar hij doet wat hij moet doen. Ok, updates komen er niet meer voor, maar hij werkt. Kan bellen, kan whatsappen, kan internetten en foto's maken. Prima!
Tja, als ze eens hun productlijnen eens zouden vernieuwen. De meeste macs zitten nog niet eens op skylake. De Mac Pro ? al jaren niet meer vernieuwd. Ipads ? Buiten een dure ipad pro , niet veel nieuws.
Ag de 4 en 5 K iMacs hebben vrijwel geen concurrentie dus zo slecht zijn die AIO's nu ook weer niet. En het is niet alsof BroadWll opeens niet meer voldoet.
De 5k imac is dan ook voorzien van recente hardware.
de 4k imac heeft een mooi scherm , maar de rest is al verouderd.
Het word standaard geleverd met een slome 5400rpm schijf , komaan. Echt niet meer van deze tijd.
Heeft de concurrentie iets beters dan? Juist nee. Zelfs de asus zen wat een complete mac rippoff is komt niet eens in de buurt
er is meer dan Asus

Dell XPS 13 & Dell XPS 15
HP spectre
Ik zag gister zelf voor het eerst een iphone reclame spot op net 5.

De iphone 6s en andere apple apparateb hebben ook veel minder aandacht in de media gekregen merk ik. Hoop voor ze dat de iphone 7 wel wat verandering te weeg kan brengen want de 3D touch was dat alles behalve, ik vergeet bijna dat het op m'n telefoon zit.
Echt? Ik vind 3D touch echt een van de weinige geniale toevoegingen. :) Gebruik het heel vaak, en vind het enorm handig.

Ik hoop dat de 7 waterdicht is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True