Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

LG Display heeft aangekondigd dat het 1,99 biljoen won, omgerekend zo'n 1,6 miljard euro, in de productie van oled-panelen voor mobiele apparaten gaat steken. Dat kondigde de display-tak van de Zuid-Koreaanse elektronicagigant aan tijdens de presentatie van zijn kwartaalcijfers.

LG LogoDe investering van 1,99 biljoen won gaat naar een nieuwe productielijn voor flexibele oled-beeldschermen. De nieuwe lijn moet voor massaproductie ingezet kunnen worden vanaf de tweede helft van 2018 en zorgen voor een productie die vier keer groter is dan wat mogelijk is met de huidige lijn.

Het paneeloppervlak dat de bouwer het tweede kwartaal leverde aan producenten van eindproducten was 5,1 procent groter dan in het eerste kwartaal. De gemiddelde verkoopprijs daalde wel met vier procent.

De displaybouwer wist zo'n 35 miljoen euro winst te maken over de maanden april tot juni. Dit was 91 procent minder dan het jaar daarvoor meldt Reuters, maar volgens de LG Display cfo Don Kim stabiliseren de prijzen van panelen voor beeldschermen. LG Display verwacht daardoor meer inkomsten voor de tweede helft van het jaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Jammer dat het voor de mobiele tak is,..

Ik had gehoopt dat de oled tv's goedkoper zouden worden.
Nog steeds wordt 30 a 40% van de OLED panelen weggegooid met dode pixels. Het blijft erg lastig om een werkende OLED te maken. Waardoor de prijzen voorlopig hoog blijven.

LG is op het moment de enige die je op de markt ziet met het uitbrengen van OLED televisies. Samsung is na zijn 55 inch niet met een nieuwe model gekomen. Het is een beetje stil bij Samsung en als er steeds meer fabriekanten OLED televisie gaan maken kan dat een stap zijn. Maar LG geeft zijn licentie niet weg.

Heb al 1.5 maand de LG 55EG910V en het geld is waard. Prachtige televisie.
Klinkt wel erg milieubelastend als er zoveel wordt weggegooid.
Die worden minder duur, elk jaar. Kijk maar naar de grafieken in de pricewatch. FHD modellen gaan al richting de 1000¤ (is nog niet zoveel jaartjes geleden dat een FHD OLED TV je 8k en meer kostte), en UHD naar de 2000¤.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 27 juli 2016 09:04]

Die worden minder duur, elk jaar. Kijk maar naar de grafieken in de pricewatch. FHD modellen gaan al richting de 1000¤ (is nog niet zoveel jaartjes geleden dat een FHD OLED TV je 8k en meer kostte), en UHD naar de 2000¤.
Ik heb er nog maar eentje gezien onder de 2000 en die is spijtig genoeg curved.
https://tweakers.net/pric...09/lg-55eg910v-zwart.html

Helaas doen ze ook enkel 50"+ modellen en aangezien LG zowat de enige is die het probleem van het blauw opgelost zijn zij nog wat de enige die overblijven in die markt. Een beetje meer concurrentie zou leuk zijn.

Het is in ieder geval goed dat ze blijven investeren in de technologie, al is het in dit geval enkel voor telefoons.

@PostHex: welke?
@forkless: mijn TV staat een beetje schuin wegens weinig plek, wat me meer vervelend lijkt als ie dan ook nog eens gebogen is.
@Budha: inderdaad, maar andere fabrikanten stoppen er gewoon mee.

[Reactie gewijzigd door bbc op 27 juli 2016 11:42]

6 FHD modellen zijn onder de 2k, en 2 UHD onder de 3k.
Ik heb zelf de LG55EG910V en kan je uit eigen ervaring vertellen dat die curve extreem meevalt (lees: die zie je niet als je zit te kijken).
Ik heb sinds 1.5 maand ook een LG 55EG910V en ik ben het met jou hierover eens dat die curve extreem meevalt en dat ik er eigenlijk helemaal niet opvalt tijdens het TV kijken. Lijkt net op de platte OLED.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 27 juli 2016 22:08]

Ik neem aan dat je de degradatie bedoelt van de blauwe subpixels?

Dat probleem heeft LG neit opgelost, maar vermeden door simpelweg 4 witte subpixels te plaatsen met kleurfilters ervoor.
Dat wel, maar ik wil sowieso UHD. Dan kost de 55" al 2900¤

En ik wil dan de 65". Dan kom je al op 4500¤.
OLED levert op het moment veel meer kijkplezier op dan UHD.
Ja mee eens en dat ervaar ik ook hier met de 910V. Het is gewoon veel leuker om op OLED tv te kijken dan op een UHD.
Dat klopt ook wel. Met de smartphone heb ik al jaren oled en ik vind het geweldig. En zou het ook geweldig vinden voor de tv.
Ik heb namelijk een hekel aan slechte zwart waardes en blacklight bleeding.
En dat kan je alleen deels voorkomen door een hele dure lcd te kopen.

Bij bv een 40" tv is UHD niet echt zinvol tenzij je heel dichtbij zit of hele goede ogen hebt.
Maar bij 50+" als thuisbioscoop, waarbij de afstand tot het scherm (veel) kleiner is dan bij de gemiddelde kijker heeft UHD al veel meer zin.
Een van mijn vrienden heeft een van de nieuweste televisie van Samsung met 55 inch 4K Samsung UE55KS9000 SUHD TV met Quantum Dot Color en HDR 1000 en Supreme MR 240.

Ik ben bij hem langs geweest vooraf die OLED bij mij kwam. Rond de ¤2500 voor zo'n televisie. Toch werd het scherm op een of ander manier als je dicht op de televisie zat niet scherp? Ik zag gewoon wat pixels op het scherm tijdens het EK voetbal. Het is natuurlijk geen slechte televisies, maar dat heb ik wel mee gemaakt en bij de OLED merk ik daar niets van, zelfs als je dichtbij op de OLED zit blijft het nog steeds haar scherp.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 28 juli 2016 13:50]

Ik heb zelf die overweging ook gemaakt, het gebrek (met 3D was het namelijk ook niet veel anders) aan UHD content maakt het vooralsnog een gimmick. FHD content op een OLED TV ziet er gewoon superstrak uit.

[Reactie gewijzigd door forkless op 27 juli 2016 11:07]

Helemaal met je eens. Hier 1.5 maand de Full HD OLED LG 55EG910V ziet er superstrak en haar scherp der uit.
Ligt er aan of je de ouderwetse of nieuwe kijkafstand aanhoudt.

Voor een bioscoopervaring moet je echt wel dichter bij je scherm gaan zitten.
En dan zijn die kleinere pixels toch wel beter, ook al is het materiaal geupscaled.

Ik ben ook iemand die 3d kijkt. En door de interlaced passieve 3d van LG is uhd ook echt wel een voordeel.

En ik mag hopen dat zo'n dure tv ook wel wat jaren meegaat. Dan wil ik ook voorbereid zijn op UHD.

[Reactie gewijzigd door The Anarchist op 27 juli 2016 11:20]

Lachen: er is een nieuwe kijkafstand bedacht, omdat 4K anders op elk formaat kleiner dan een volledige muur eigenlijk bijna 100% zinloos is.

Je moet toch wat om die TV's af te zetten. En de makke schaapjes geloven het ook nog. Niet alsof je oog ineens meer kan waarnemen op afstand - niet erg, maar nu zit je dus dichter op je scherm constant met je hoofd te draaien. Lekker comfy.

Maar vooral lekker zinloos.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 27 juli 2016 13:26]

De "normale" regel van kijkafstand gaat uit van de bagger resolutie van crt.
Bij hogere resolutie is die grote afstand niet meer nodig.

Ga je kijken naar bioscoopervaring, moet je dus veel dichterbij zitten.
Dan wil je meer je blikveld vullend beeld hebben.
Bij gewoon HD beeld zie je dan echt wel verschil hoor.

Maar ja, klopt. Een bioscoop is ook totaal zinloos.

Een idioot heeft een heel groot scherm bedacht. Dan moeten ze extra een heel groot gebouw er om heen zetten en zitten mensen ook met hun hoofd te draaien.
En die domme schapen betalen dan ook nog 10 euro per film... 8)7 8)7
Ach ja, laten we het erop houden dat het 'anders TV kijken is'. De films worden er alleen niet beter van ^^
Dat klopt. Het is gewoon ieders voorkeur.
Ik houd van groot beeld :)
De displaybouwer wist zo'n 35 miljoen euro winst te maken over de maanden april tot juni. Dit was 91 procent minder dan het jaar daarvoor meldt Reuters, maar volgens de LG Display cfo Don Kim stabiliseren de prijzen van panelen voor beeldschermen. LG Display verwacht daardoor meer inkomsten voor de tweede helft van het jaar.
Dit betekent, we gaan de prijzen even een tijdje niet verlagen, en misschien zelfs verhogen, om een betere 2e helft te draaien.
Je moet daar wel de aantekening bij maken dat het leeuwedeel van de schermen nog steeds LCD is en deze opmerking dan ook vooral daar op slaat. Voor OLED zal de wens om een groter publiek te kunnen bedienen zeker aanwezig zijn.
Ik denk zelf dat er op de oled tv's wel genoeg winst gemaakt wordt.
De productiekosten zullen ongetwijfeld hoger zijn dan lcd, maar de verkoopprijs is ook behoorlijk hoog.
LG maakt ook panels voor andere merken. Ik heb geen idee hoe de verhouding LG TV's met LG panel ligt t.o.v. ander merk TV met LG panel. Ik kan me voorstellen dat de marges in die laatste categorie aanmerkelijk lager zijn.
Er zijn toch helemaal geen andere fabrikanten die OLED TV's leveren?

Ik dacht dat LG exclusief OLED TV's leverden.
Loewe komt ook met OLED en Philips' nieuwe 9000 Serie dit jaar ook.
Beide merken gebruiken uiteraard een deel van LG.
Dat is goednieuws kan hierdoor de prijzen naar beneden?
Panasonic leveren ze ook oled voor.
Maar wel LCD tv's met LG IPS panelen ;)
En ook OLED: zie Panasonic TX-65CZ950
Eind dit jaar neemt LG een nieuwe fabriek in gebruik voor OLED TV schermen ;)
Dat is een goede vooruitgang. Het blijft ook de vraag of een extra fabriek ook de prijzen doen verlagen.
Steeds meer mensen kijken geen TV meer, ik ook niet. Alle gezinsleden hebben hun eigen scherm en dat is maximaal een laptop (<=17") maar meestal een tablet, ipod of smartphone (>=4") .
Laat ze eerst het afsterven van de blauwe pixels maar oplossen. Tot die tijd koop ik ab-so-luut géén OLED-TV. Als ik een TV koop, moet die minimaal 10 jaar meegaan en dan dagelijks meerdere uren aan kunnen staan zonder degradatie van de kleuren.
EDIT: in deze publicatie over nieuwe technieken voor verbetering van de blauwe pixels:
http://www.tandfonline.co...088/1468-6996/15/3/034201
blijkt dat men de levensduur de afgelopen 10 jaar heeft weten te rekken van 10000 naar 11000 uur. Dat is nog steeds VEEL minder dan de 20000 uur die rood en groen meegaan. No-go voor mij dus.

[Reactie gewijzigd door poktor op 27 juli 2016 21:18]

Gelukkig worden er geen blauwe oled's gebruikt door LG. Dus absoluut niet van toepassing. Levensduur van de LG tv's is volgens LG 30,000 uur.

[Reactie gewijzigd door Sjaak2k op 27 juli 2016 22:51]

Hoeveel jaren is dat 30.000 uur ongeveer? Tussen 3 a 5 uur per dag.
Uitgaande van vier uur per dag kom je dan op 20 jaar. De rest van de tv zal het niet zo lang volhouden. Voeding en dergelijke gaan al veel eerder kapot. Ga er maar van uit dat geen enkele tv die je nu koopt de tien jaar gaat halen, niet met regelmatig gebruik in ieder geval.
Dat is best lang. Dus niets om zorgen te maken over de levensduur van de OLED. Over 20 jaar zal ik de 910V niet gebruiken.

Mijn ouders hebben nog een 32 inch Samsung LE32R4 LCD TV 50Hz 1366×768 gekocht op 29 maart 2006 nu al 10 jaar was ¤1500. Ze hebben wel plannen om deze te vervangen naar een 55/65 inch. Maar toch merk ik bij deze televisie dat de buizen na 10 jaar intensief gebruik 4 a 5 uur per dag dat die de kleuren geven nog niet ten einde is.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 29 juli 2016 18:27]

10.000 uur levensduur is 10 jaar lang elke dag 2,74 uur kijken. Ik vind dat niet weinig...
Ik vraag me af als je meer dan 2,74 uur kijk op een OLED. Hoe zit het dan met de levensduur?
Even uitgerend. Met 5,4 uur per dag zit je op 5 jaar. Dat is niet veel, want een gemiddeld gezin heeft dat ding elke avond aan staan vanaf het 8 uur journaal of nog eerder en vaak 's middags ook al als de kinderen uit school komen. Die 5 uur is dan zelfs behoorlijk weinig.
De problemen zijn wel beter, sinds de eerste generatie OLED. Wat ik begrijp uit jouw reactie met mijn televisie dat ik niet de 10 jaar zal halen met mijn LG 55EG910V?

Ik hoor dat de kleuren inmiddels wel verbeteringen inzit.
Hoop ik ook voor je. Voor mij was dit reden om voor een IPS-scherm te kiezen. Qua beeld had ik echter graag OLED willen hebben, maar ik vertrouw het nog niet en wel hierom: Als ik kijk naar mijn Samsung Galaxy S3 van 2 jaar oud, dan hoop ik voor jou dat de OLED schermen van TV's beter zijn dan die van de Samsung smartphones. Laatst vergeleken met de kleuren van de nieuwe Galaxy Note 4 van mijn zoon: Een levensgroot verschil! Het scherm van de S3 vertoont in vergelijking met het nieuwe scherm van de Note 4 een duidelijk bruin-gekleurd scherm met nog maar weinig blauw, door het afsterven van de blauwe pixels. Opvallend is wel, dat dit homogeen over het hele scherm gebeurt en niet plaatselijk meer of minder. Blijkbaar is dit puur een chemisch proces en niet onder invloed van uv of andere invloeden. Ook opvallend is, dat dit proces na een tijdje blijkt te stoppen en niet verder gaat. De blauwe pixels blijven het wel doen. Dit weet ik na vergelijking van mijn S3 met een oude Galaxy S, die mijn dochtertje nu heeft: die schermen geven nu dezelfde kleuren weer. Er zit dus blijkbaar een ondergrens in het proces, waarna de vermindering van de lichtopbrengst tot stilstand komt en zo blijft. De S1, eentje uit de eerste serie, stamt uit 2009 en is dus 7 jaar oud. Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om je bang te maken, maar dit zijn puur mijn observaties met OLED-schemen van smartphones van Samsung. Ik hoop echt dat LG het beter voor elkaar heeft dan Samsung, ook vanwege het feit dat ik zelf ook ooit een OLED-scherm wil. Ik ben met mijn vorige TV, een plasma-scherm, nogal verwend geraakt wat betreft beeldkwaliteit :)
LG Display heeft aangekondigd dat het 1,99 biljoen won
Ben ik de enige die dacht dat ze geld gewonnen hadden? :P
dat dacht ik inderdaad ook maar kan er ook mee te maken hebben dat de naam van de valuta niet met hoofdletter aangeduid is :P

daarnaas met euro ook niet maar dat woord herkennen we wel al valuta :D
Zo had ik het niet gelezen maar ik begrjip het wel, en eerlijkgezegd vind ik het geniaal op die manier xD
Aangezien LG één van de drie suppliers is van de schermen in de iPhone, zou het me niet verbazen als deze OLEDs in de iPhone van volgend jaar terecht komen :)
Dat lijkt me niet, want de productie begint pas 2e helft 2018, dan komen ze natuurlijk niet in iPhones van 2017.
waarom niet? Men is van plan om EXTRA te investeren, er zijn dus al bestaande productiefaciliteiten, het eea wordt gewoon opgeschaald.

[Reactie gewijzigd door geert01 op 27 juli 2016 14:04]

Er staat in het artikel toch duidelijk dat 1) de investering voor een nieuwe productielijn is voor flexibele oled-beeldschermen en 2) dat deze productielijn pas in 2e helft 2018 ingezet moet kunnen worden.

Zoals Philos31 al zegt, lijkt me idd niet dat producten van deze lijn in telefoons in 2017 komen.
Als je alleen de titel leest dan kan je dat inderdaad zo zeggen, maar als je het artikel leest...
De investering van 1,99 biljoen won gaan naar een nieuwe productielijn voor flexibele oled-beeldschermen.
Het gaat dus echt om een nieuwe productielijn, niet de huidige lijn groter schalen... en de huidige lijn richt zich in principe alleen nog maar op grote displays. En het betreft dus blijkbaar specifiek flexibele schermen en die zie ik nog niet zo snel in een smartphone zoals de iPhone verschijnen, buiten dat je de term 'mobiele apparaten' uiteraard heel breed kan opvatten...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 27 juli 2016 08:49]

Dit gaat maar over een van de productie lijnen die LGD aan het bouwen is. Een andere 6de generatie lijn moet naar verluidt in de H1 2017 opgang zijn.
http://www.oled-info.com/...n-6-gen-flexible-oled-fab

Al met al, LG Dispaly timmert hard aan de weg op het gebied van OLED. Ze zetten er nu veel vaart achter om na de TV markt, ook in de mobiele sector de grootste te (willen) worden.
Ik hoop dat ze nog de 40 inch OLED tv op de markt brengen, daar waren een tijdje geruchten over.
Zit er nog verschil op het technische vlak tussen de kleine (telefoon) schermen en grote (tv) schermen? De tv schermen gebruiken een kleurenfilter voor het oled (alleen witte oleds) paneel, werken de kleine schermen ook zo?
Dat is een aardige investering door LG van 1.75 miljard dollar. LG is op dit moment het enige dat nog iets doet op het gebied van OLED. Samsung hoor je niks over en de rest hoor je vrij weinig over. Ik ben geen grote voorstander van een flexibel buigende scherm. Maar ben toch benieuwd naar de eerste producten met een flexibel buigende OLED scherm.
De investering van 1,99 biljoen won gaan naar
Wow, wat een bedragen hebben deze bedrijven toch.

/edit
Ahh WON, goede morgen

[Reactie gewijzigd door wica op 27 juli 2016 08:27]

Het klinkt wel altijd heel indrukwekkend! Net zoals de Italiaanse Lire vroeger ;)