Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 270 reacties

De iPhones die Apple naar verluidt in september gaat introduceren, bevatten volgens een nieuw gerucht geen fysieke thuisknop meer, maar een drukgevoelige variant met haptische feedback. De Plus-versie van die iPhone krijgt twee camera's aan de achterzijde.

Het duale camerasysteem van de grotere iPhone, de aangepaste homeknop en de afwezigheid van de audio-aansluiting zijn de voornaamste eigenschappen van de komende iPhones, claimt Bloomberg. Het ontwerp van de komende iPhones verschilt nauwelijks van dat van de huidige iPhone 6s-modellen, maar de twee binnenste lijnen voor de antenne, die zichtbaar zijn aan de achterkant van de iPhone 6s-smartphones, zijn niet aanwezig bij de komende versies. Het gerucht is afkomstig van bronnen van Mark Gurman, die voorheen voor 9to5Mac schreef en daar met grote regelmaat betrouwbare informatie over toekomstige Apple-producten naar buiten bracht.

Met het behoud van het ontwerp van de iPhone 6s stapt Apple af van zijn tweejaarlijkse bijwerking van de behuizing. Bloomberg spreekt dan ook niet van de 'iPhone 7', maar niet bekend is welke naam Apple gaat hanteren voor de toestellen. In 2017, het jaar waarin de iPhone tien jaar bestaat, zou Apple zijn iPhone weer een grotere metamorfose geven.

Het bericht van Bloomberg bevestigt eerdere geruchten. Vooral over de aanwezigheid van twee camera's bij de grotere iPhone ontstond de afgelopen maanden onduidelijkheid: sommige geruchten spraken van de komst van twee iPhone 7 Plus-modellen, waarvan er een twee camera's zou krijgen. Bloomberg noemt die mogelijkheid niet. Eerder werd via de Wall Street Journal, de krant die vrijwel altijd correct over toekomstige Apple-producten bericht, bekend dat er geen 16GB-iPhone 7-modellen komen: de minimale opslaghoeveelheid wordt 32GB.

iPhone 7 CONCEPT Martin Hajek

Conceptafbeelding van hoe de iPhone 7 eruit zou kunnen zien, van Martin Hajek

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (270)

Ik begrijp niet zo goed waarom het verdwijnen van de 3.5mm aansluiting zo negatief ontvangen wordt.
Het is een oude "lompe" en gevoelige aansluiting die er ook nog eens voor zorgt dat je altijd met een kabel verbonden moet zijn aan je toestel wat je toch belemmerd in je bewegingen.

Het enige nadeel aan het verdwijnen van de 3.5mm aansluiting zal (zeker met de eerste versies) zijn dat de accu sneller leeg getrokken wordt van zowel je toestel als je koptelefoon.

Dit soort wijzigingen zorgen wel voor echte vernieuwingen, stilstaan is achteruitgang.

Het verdwijnen van de homeknop ben ik ook positief over, het kan nu mooi 1 geheel worden itt de onderbreking die de fysieke knop met zich mee brengt.
Het nadeel is dan weer dat je moet "leren" waar hij precies zit, in tegenstelling tot een fysieke knop die duidelijk zichtbaar is.

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 8 augustus 2016 13:01]

Als ik perse draadloze oordopjes zou willen gebruiken deed ik dat wel al jaren...
Ze halen nu gewoon een functie weg, er komt geen functie bij.. Ik kan nu al jaren kiezen: draadloos of met een kabel (voorkeur: kabel). Straks zou je misschien bij de nieuwe iPhone geen keuze meer hebben.

Vertel mij wat er positief aan is? Ze halen alleen maar een functie weg die naar mijn weten veel gebruikt wordt.
Waarom ga je er vanuit dat alles draadloos is? De bluetooth versie van de oortjes is een optie.
Er zijn al verschillende foto's online verschenen van de standaard oortjes met lightning connector en zelfs een lightning naar jack adapter.

http://appleinsider.com/a...ning-earpods-hits-the-web

Alles blijft geruchten, maar het is al enige tijd bekend dat de lightning straks ook voor koptelefoons kan worden gebruikt.
Dat ie helemaal verdwijnt is niet zeker. Dat ze hem weglaten ook niet tenzij iemand de nieuwe iPhone daadwerkelijk gezien heeft maar de verwachting is wel dat de 3.5mm verdwijnt. Wellicht krijgen we headsets met lightning connector maar ik verwacht eigenlijk dat ze een draadloze optie gaan aanbieden.

Volgens mij is de visie van Apple dat het apparaat jou moet bedienen en je niet "in de weg" moet zitten. Het snoer wat je nu verbindt aan je telefoon belemmert je in je bewegingsvrijheid.
Tweede voordeel is dat ze de ruimte gaan gebruiken voor andere techniek in de telefoon die volgens Apple natuurlijk ook ten goede komt voor de gebruiker. (Denk misschien aan grotere accu,kleinere/dunnere telefoon etc.)

Het is een visie en gedachte... die kan je aanstaan of niet.
Dat klopt, vandaar dat ik zeg: straks zou je MISSCHIEN..

Een gadget zoals een telefoon (apple, samsung, sony maakt geen drol uit.. Iedereen heeft dezelfde visie tegenwoordig: geld maken) moet makkelijk zijn.
Ik vind het makkelijk om een kabeltje in mijn telefoon te prikken en klaar. Ik vind het daarnaast makkelijk dat ik nu de keus heb: kabel of via BT.
Waarom zou ik het mezelf allemaal moeilijker maken door de iPhone 7 te kopen?

Iedereen bied al jarenlang (al van voor de smartphone) 2 opties aan, zo kan je voor jezelf de keus maken wat makkelijker is.
Ik ken niemand meer met draadloze headsets voor muziek en/of bellen.. Vroeger was het nog even in, zag je ze zelfs allemaal op college lopen met een BT ontvanger aan het oor. Gewoon omdat het leuk uitzag. Uiteraard zijn er ook voordelen te bedenken, vandaar dat je al sinds de komst van BT op telefoons kan kiezen.

Apple belemmert me in de keuze, door mij geen keuze te geven.. Het lightning connector gedoe moest ik al aan wennen, wel vond ik het direct makkelijk aangezien er geen boven of onderkant is.
Maar door te zeggen: jij mag geen headset meer bekabelt aansluiten omdat dat beter voor je is, zal ik zeggen: oké dan maar geen iPhone...
Zo makkelijk gaat dat (voor iedereen).

Maar inderdaad, het is vooralsnog maar een gerucht dat weet ik.. Ze moeten het alleen niet doen want ik zal zo'n telefoon met zo'n grote beperking niet kopen.
Nog even en je kan er niet meer mee bellen omdat bellen onhandig is volgens Apple :D
Ik begrijp niet dat je het niet begrijpt.

Bekabelde koptelefoons gaan er helemaal niet uit want je kan via lightning alsnog je koptelefoon met een kabel aansluiten.

Er verandert dus eigenlijk niks.
Maar hoe kan ik dan luisteren en opladen tegelijk. Komt bij mij redelijk vaak voor op werk. 'S ochtends opladen terwijl ik spotify luister.
Opladen gaat niet meer via lightning port bij nieuwe iPhone maar net zoals bij Apple watch met een "magneet" die je aan de achterkant klikt. Zie drie puntjes op screenshot.

http://farm8.staticflickr...57427171_5614b72e52_b.jpg
Dat kan op dit moment al ja? Zelf nooit naar gekeken omdat de iPhone normaal een 3,5jack aanwezig heeft.
Maar dan zit je weer met een koppelstuk ertussen? Om het makkelijk te houden?

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 8 augustus 2016 17:04]

En omdat je dan een externe DAC kan gebruiken en dus ook een betere.

Een 3,5mm jack is echt veel te lomp. Mini jack is nooit ontworpen voor deze toepassing maar het is de enige optie die gebruikelijk is. We hadden ook naar 2.5 mm kunnen gaan. Dan was het al weer een stuk kleiner geweest. Ik zie zelf een soort connector ala magsafe en iPad pro smartconnector wel zitten.
Dat kan, ik ben iemand van waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Oftewel de volgende telefoon zal dan een totaal andere eis hebben dan normaal: het moet een headjack aansluiting hebben :D Als dat betekent dat ik geen iPhone meer kan kopen dan maakt mij dat helemaal niks uit, ja ik ben er tevreden over. Maar als ze echt de headjack eruit halen dan stap ik gerust over :D
Apple kennende zal het echt niet moeilijk worden. Zij zijn juist de fabrikant die functie voorop stelt. Zie ik ook de vergaande integratie van alles. Ik ben nu aan het kloten met een volledige centraal beheerd netwerk inclusief AD server (open directory) en Syncing naar meerdere Apparaten. De server app werkt daarin zo kinderlijk eenvoudig dat je als bedrijfje daar met 2 minuten klaar bent XD. Alle externe dependencies (domein bijvoorbeeld) zijn dan wel ff aankloten als je die nog niet hebt.

Ik durf met zekerheid te stellen dat als de headphone jack er uit gaat ze met een heel goed alternatief komen waardoor je alsnog denkt, mwah laat ook maar zitten die poort.
Wat je nu eigenlijk zegt is dat als de koptelefoon fabrikanten een dergelijke stap hadden gemaakt dat je die ook niet zou volgen of een ander merk zou kopen.
Prima toch? Zo werkt de consumptie maatschappij nu eenmaal.
Paard en wagen was ook prima, toch rijden we nu allemaal met 130 over de snelweg. Tijden veranderen en volgens Apple is de tijd van de 3.5mm jack (blijkbaar) voorbij.

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 8 augustus 2016 15:46]

Je mag nog altijd een paard en wagen kiezen.
Apple verbied paard en wagen naast een auto.
Fout voorbeeld. Paard en wagen mogen niet op de meeste doorgaande wegen.
Bovendien: door de noodzakelijke toevoeging van een DAC in de verloopkabel of de bedrade koptelefoon, zullen bedrade koptelefoons duurder gaan worden. Daarnaast ga je een scheiding in de markt krijgen: model X met DAC voor Apple voor 80 euro en model X zonder DAC voor de rest van de wereld voor 40. Hierdoor zullen bluetooth koptelefoons in verhouding aantrekkelijker worden en zullen de Chinezen vervolgens wegwerpkwaliteit bluetooth koptelefoons gaan fabriceren. Je hebt dan een mogelijk slechte kwaliteitskoptelefoon met ontplofbare accu op of in je oren. Ineens is het mogelijk om te sterven door je koptelefoon..
Hoe kom je er bij dat er geen mogelijkheid meer komt voor bedrade oordopjes dan?

Als ze gewoon een setje oordopjes met lightning aansluiting erbij leveren heb ik er persoonlijk geen last van. Gebruik nu ook alleen de dopjes die je erbij krijgt.

Maargoed laten we eerst maar even wachten tot we het zeker weten ipv nu al te gaan roepen dat we zo alleen nog maar bluetooth setjes kunnen gebruiken :)
Haha en volgens de nieuwe geruchten zit er misschien helemaal geen lightning connector in en gaat alles draadloos, jeej :D :D

Ja het maakt mij allemaal niks uit hoor, als Apple belangrijke functies eruit wilt halen moeten ze dat zelf weten.. Ik ben vanaf dat moment gewoon direct weg als klant, ik kan er niet wakker van liggen daar waar we genoeg keuzes hebben :D
Er zijn diverse nadelen van het niet hebben van een 3,5mm aansluiting, accu is er daar 1 van en om eerlijk gezegd 1 van de minst relevante. Andere nadelen zijn dat professionele koptelefoons geen draadloos zijn, BT nog steeds haperingen heeft door allerlei omgevingsfactoren (zo kraakt mijn koptelefoon gigantisch in een bepaald gebied rond het station hier) en daarbij kosten draadloze versies pakweg 2 keer zoveel.

Maar ik mis ook iets wat in het verleden wel een argument was bij Apple. Apple heeft vaak genoeg keuzes gemaakt die niet 'populair' was, dit met het argument om iets te veranderen of omdat het huidige systeem nog niet ver genoeg was. Bijvoorbeeld met Flash of met hun eigen connector omdat deze meer opties deden aanbieden dan populaire alternatieven.
Echter ontbreekt zo'n argument hier. BT koptelefoons zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid, dit zal zo doorgaan, maar niet door de keuze van Apple hier, dat staat er namelijk geheel los van. Dat je nu een MM in kan lopen en tientallen modellen kan vinden met BT, is gewoon omdat de combinatie van vraag, accutechniek en natuurlijk BT techniek, draadloze koptelefoons gewoon erg populair maakt en dit duidelijk een groeiende markt is.
Apple zal dit vast een boost geven, maar nodig is het 100% niet.

Uiteindelijk is dit voor veel mensen gewoon nadelig en forceert ze om een aankoop te doen, die ze (nog) niet wilde doen.
Maak jij met je professionele koptelefoons gebruik van de interne DAC van de iPhone dan? Ik sluit vrijwel altijd een externe DAC/AMP op de lightning port aan.

Lijkt me sowieso een goede ontwikkeling als het DAC/AMP gedeelte uit de telefoon zelf verdwijnt. Ze zijn voor steeds meer gebruikers overbodig.

Voor veel mensen voldoet draadloos namelijk prima en voor de rest zal het droppen van de 3.5mm connector een keur aan nieuwe losse en in koptelefoons ingebouwde DAC/AMP combinaties teweegbrengen.
Je geeft het toch zelf al aan?
Het enige nadeel aan het verdwijnen van de 3.5mm aansluiting zal (zeker met de eerste versies) zijn dat de accu sneller leeg getrokken wordt van zowel je toestel als je koptelefoon.
Het is overigens niet het énige nadeel: draadloze koptelefoons zijn ook duurder dan niet-draadloze omdat er simpelweg meer electronica in moet. Er is een prima standaard voor bedrade connectors. Ik snap niet zo goed wat je er lomp aan vindt eigenlijk, hij is vrij klein (zo'n 3.5mm ;) ) en mooi rond. Hij heeft de feature waarmee Apple zo pochde voor Lightning al decennia: je kunt hem er niet verkeerd insteken, en de connectors hebben ondanks de geringe totale grootte dermate veel contactoppervlak dat het lastig kapot te krijgen is.
De aansluiting is vrij stroef, het komt maar al te vaak voor dat mensen de stekker kapot trekken of te hard doorduwen. Daarbij is hij niet klein voor electronica perspectieven. De 3.5mm belemmert de verdere vooruitgang van het toestel.

Aan alle nieuwe zaken zit zeker in de eerste uitgave vaak een nadeel, dit wordt vaak al in de 2e uitgave enorm verbeterd/opgelost.
Dat de nieuwe apparatuur duurder is, is niet echt een goed argument om het niet te doen hoor. Je wilt/koopt immers ook waarschijnlijk dit nieuwe toestel en dan weet je de voors en tegens.

Vooruitgang is nodig en dat kan je alleen maar op deze manier "afdwingen" .

En naast dat de lightning niet verkeerd om gebruikt kan worden, was het tweede grote argument dat hij veel kleiner en smaller is. (zelfde reden dus voor het verdwijnen van de 3.5mm jack.)

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 8 augustus 2016 13:16]

Als ik even naar een bottom-view van de iPhone 6 kijk:

http://i2.wp.com/tech-rev...View.jpg?resize=474%2C267

dan zie ik daar twee connectors: een kleine (de 3.5mm jack) en een grote (de lightning). De lightning-connector is iets minder hoog maar wel drie keer zo breed als de 3.5mm jack. Het oppervlak / volume van de lightning-connector is daarmee groter dan de 3.5mm jack. En uit eigen ervaring met mijn iPhone 5S gaat de lightning connector net zo stroef als de 3.5mm jack. Ook die moet ik aanduwen tot hij klikt. Dat is ook nodig, want anders zou er te weinig weerstand zijn om de kabel op zijn plek te houden en zou hij er continu uitvallen.

Duurder vind ik zeker wel een argument, dat kun je niet onder de tafel schuiven door te stellen dat je al een dure nieuwe telefoon koopt. Dat maakt het niet minder een nadeel. Als ik een nieuwe Ferrari koop die alleen maar op vloeibaar goud rijdt dan weet ik dat waarschijnlijk ook van te voren. Mag ik het daarom niet een nadeel vinden van de Ferrari? Dat zou best een reden kunnen zijn om in plaats daarvan toch maar een Lamborghini te halen.

Het staat Apple zeker vrij om dat te doen, natuurlijk. Het staat mij dan ook vrij om om die reden de telefoon links te laten liggen. Het feit dát er mensen zijn die een telefoon om die reden links zouden laten liggen maakt het dus direct een nadeel. En net zoals voor vrijwel alle andere nadelen geldt ook hier: hoe relevant het voor je is is persoonlijk en hangt van je wensen, eisen en gewoontes af.
Het is niet zozeer de dikte van een 3,5mm jack die een 'probleem' vormt, het is voornamelijk de diepte: een 3,5mm jack steekt veel verder het toestel in dan een lightning stekker. Daarnaast is het natuurlijk voornamelijk het overgaan van 2 poorten naar 1 poort wat ruimte bespaart.

Persoonlijk zou ik er niet veel moeite mee hebben: ik gebruik eigenlijk alleen maar de bijgeleverde Earpods, ik neem aan dat daar een lightning variant van meegeleverd zou worden dan. Als het toestel daardoor waterdicht wordt en stereo speakers ingebouwd heeft vind ik het dat wel waard.
Daarnaast is het natuurlijk voornamelijk het overgaan van 2 poorten naar 1 poort wat ruimte bespaart.
Dit is dan ook weer een nadeel, je kan 1 poort maar voor 1 functie gebruiken. Dus en bedraad luisteren en opladen is niet mogelijk.
Elk voordeel heeft z'n nadeel, dit soort dingen blijft een afweging. In dit geval snap ik ook die afweging wel: Dat lijkt me met name iets wat je thuis 'op de stereo' of in de auto doet. Op vrijwel elke moderne audio installatie voor thuis of in de auto kan je muziek luisteren via de USB aansluiting middels een USB->Lightning kabel.

Als je wat oudere apparatuur hebt staan is dat natuurlijk wat lastiger, maar het is wel typisch Apple :Y)
Ja en nee, lekker Netflixen op de bank of in bed, televisie kijken op mobiel etc. Best wel fijn als je dan ook kan opladen.

Het probleem hier is, er is geen voordeel, er is enkel een nadeel.
Het betreft ook het inwendige natuurlijk van de 3.5mm jack die meespeelt.
Die ruimte kan nu niet gebruikt worden om bijvoorbeeld de accu te vergroten of ander electronica te plaatsen.
Verder is de totale hoogte in mm's toch ook belangrijk, hoe klein dan ook.

Andere merken gaan vermoedelijk volgen omdat oo zij "last" hebben van de 3.5mm aansluiting. Apple is alleen de eerste die de stap durft te zetten.
Het is een kwestie van tijd. Vasthouden aan oude gewoontes is typisch menselijk maar niet wenselijk.
Tja, ze hebben er volgens mij vooral "last" van omdat ze een soort waanbeeld hebben dat telefoons maar dunner en dunner moeten worden. Aan de iPhone 6 Bend gate zag je dat dat helemaal niet zo'n goede ontwikkeling is. Ik heb ze ook liever wat steviger. Geeft ook direct wat meer ruimte voor meer aansluitingen. En dat is goed, want dan kun je meer tegelijk aansluiten. Als je nu je telefoon wilt opladen terwijl je een koptelefoon hebt aangesloten zul je dus een splitter moeten hebben. Kan vast geregeld worden, maar het wordt er niet makkelijker op. Net als de USB-C charger voor de nieuwe MacBooks overigens. Het past helemaal in Apple's straatje om een connector weg te bezuinigen als dat op een andere manier opgelost kan worden, maar het gevolg is dus dat je je USB-connector nu moet delen met je charger, waardoor je weer sneller een verloopje nodig hebt.

Vasthouden aan oude gewoontes is typisch menselijk, daar heb je gelijk in. Niet wenselijk daar ben ik het niet mee eens. Verandering omwille van verandering is nooit goed. De geschiedenis leert ook dat als een andere manier voldoende voordelen heeft mensen zich daar zeker wel naar schikken. Zijn die voordelen er niet dan zal de adoptie veel stroever gaan en er meer weerstand zijn.

Nu ben ik zeker niet de stereotype Apple-klant ondanks dat ik een iPhone heb, dus hoe dit aanslaat bij de echte klantenkring van Apple zullen we nog wel zien. Mogelijk dat het prima bij hen past. Dat maakt het ook niet per definitie beter, of een werkwijze / techniek bij je past hangt ook van je gebruik van het apparaat en randapparatuur af natuurlijk. Zit je in een volledig Apple-only ecosysteem dan kan je er waarschijnlijk heel goed mee uit de voeten.
maar het gevolg is dus dat je je USB-connector nu moet delen met je charger, waardoor je weer sneller een verloopje nodig hebt.
Ik heb de 12" MacBook en gebruik nooit de USB connector. Als je zo een gebruiker bent moet je ook niet kijken naar die MacBook. Niet vasthouden aan oude technieken.
Niet vasthouden aan oude technieken.
Dat is toch zo'n dooddoener. Prima dat ze USB-C willen gebruiken om op te laden. Maar waarom dan maar één USB-C poort? Doe er dan tenminste twee in, dan heb je al een belangrijke use case afgevangen: muis en charger. Ja, je kunt een draadloze muis gebruiken maar die zijn trager en hebben een batterij die ook weer leeg raakt.

Heeft niets met oude techniek te maken. Apple schrapt gewoon in hoog tempo allerlei dingen van hun apparatuur zonder een vervanging aan te bieden die hetzelfde niveau van comfort of functionaliteit biedt. Het kan allemaal nog wel maar het wordt er niet makkelijker van.
Ik heb een Bluetooth LE muis (MX Master) en ervaar totaal geen lag, batterij gaat ook wel tegen de 2maanden mee en is zo opgeladen.
Het kan best dat het voor jou goed werkt. Ik ervaar regelmatig haperingen met diverse draadloze muizen. Elke misklik daardoor brengt weer frustratie die ik totaal niet ervaar met een muis met een draadje. Makkelijke keuze dan.

Daarnaast hebben draadloze muizen (terecht) de neiging hebben om zichzelf in standby te schakelen als ze eventjes niet gebruikt worden, waardoor er dus enige vertraging inzit als je ze weer gaat gebruiken voordat ze ook werken. Irritant dus.

Recent nog geëxperimenteerd met een Apple Magic Trackpad via Bluetooth, zelfde ervaring na een paar minuten liggen is hij in standby en worden je eerste bewegingen niet doorgestuurd. Vervelend.
Klinkt alsof jij last hebt van een of andere stralingsbron.

Een Wifi router of iets dergelijks.

Ik heb namelijk een Microsoft muis van 10 euro en daarmee ervaar ik totaal niet de dingen die jij hier noemt.
Niet alleen vasthouden aan oude techieken maar ook oude gewoontes. Ik denk dat je de target audience voor de MacBook niet snapt. Iemand die een bekabelde muis en steeds aan de oplader (stationary) wilt zitten moet niet naar deze MacBook kijken nmi. Het zijn voor mensen die een versitiele en lichte laptop nodig hebben die indien nodig uitgebreid kan worden met accessoires.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 8 augustus 2016 14:56]

Fair point. Wat ik echter jammer vind is dat er een verschuiving plaatsgevonden heeft.

Wat jij omschrijft was namelijk de MacBook Air. Wat ik de in de afgelopen paar edities zie is dat er meer en meer functionaliteit van de MacBook Pro is afgesnoept waardoor het verschil met de MacBook vrij klein werd. Om daarvoor te compenseren lijkt het alsof de ze MacBook dan maar nog verder gesimplificeerd hebben richting de MacBook Air, welke daardoor in de verdrukking gekomen is. Daarnaast is de hele serie duurder geworden (al dan niet door slechtere wisselkoersen tussen euro en dollar, maar daar heb je als consument natuurlijk weinig boodschap aan).
Volgens de geruchten lijkt dat de MacBook Pro afsnoept van de MacBook (Air): dun en licht als Air maar met Retina, snellere hardware en meer ports. De MacBook Air is tussen de 12" MacBook en de nieuwere design MacBook Pro's niet meer nodig dan.


De MacBook is de ultieme ultra portable en iets als geen fan en vents hebben ter inlevering van een beetje performance en ports is het voor mij (en ik denk veel anderen) het absoluut waard. Ik beschouw mezelf als een best heavy power user en gebruik bijna nooit een adapter voor m'n 12" MacBook. Heb bewust voor deze gekozen ook omdat het helemaal stil is en maar een kilo weegt.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 8 augustus 2016 15:20]

De kabels in koptelefoons zijn vaak vervangbaar, zo ja kan de producent digitale headsets kabels, gemakkelijk vervangen van normale usb kabel naar USB-C of lightning poort.
Hier vergeet je dat de 3.5mm Jack een analoge output is, waar ze usb of Lightning een digitale output is. Dat betekent dat de DAC, de component die geluid van digitaal naar analoog omzet vervolgens in de koptelefoon, of in het draad moet gaan zitten. Als je hem in de koptelefoon doet zullen die aanzienlijk duurder worden. Als je hem in het draad doet heb je kans op een lomp ding wat uit je telefoon komt en ook ergens in de broekzak moet zitten.

Ik ben verder wel benieuwd naar de telefoon, het zou leuk zijn als ze inderdaad wat baanbrekende dingen doen.
Net als de USB-C charger voor de nieuwe MacBooks overigens. Het past helemaal in Apple's straatje om een connector weg te bezuinigen als dat op een andere manier opgelost kan worden, maar het gevolg is dus dat je je USB-connector nu moet delen met je charger, waardoor je weer sneller een verloopje nodig hebt.
Je hebt het fout.
Building the new certainly gets you noticed. We were all surprised when Apple unveiled the new MacBook, a laptop shorn of the "Air" moniker as well as all its ports save one: USB-C.

That kind of risk-taking can appear both bold and dangerous. It's a delicate balance not lost on Schiller, who said Apple puts a lot of thought into meeting expectations while advancing the state of the art.

"We found that the best thing we could do is push boundaries beyond what's expected, beyond what's comfortable sometimes," he said.

Schiller contends that people expect a little bit of daring when it comes to the MacBook. "It's a little counterintuitive to people, that doing what people don't expect, ends up being what people do expect. But that is true of Mac."
Bron
Nou dan mag Apple eindelijk wel eens aan komen zetten met draadloos laden...
Laat dan direct alle fysieke aansluitingen weg.

Immers:
"We found that the best thing we could do is push boundaries beyond what's expected, beyond what's comfortable sometimes," he said.
draadloos laden door een metalen omhulsel. Dat zal zelfs de beste fabrikant hoofdpijn geven ;)
Het verhaal dat het te groot is of te veel ruimte inneemt lijkt me wat onzinnig. Er bestaan dunnere telefoons die gewoon nog een 3.5mm jack hebben.

Zie hier de vivo X5Max: http://www.gsmarena.com/vivo_x5max-6865.php

5.1mm dun (dus 2mm dunner dan de iPhone 6S), en mét 3.5mm jack.

Edit: Oh, en dat Apple de eerste zou zijn die deze stap 'durft' te zetten is ook onzin. Er zijn al meerdere toestellen zonder 3.5mm jack, zoals bijv deze: http://www.gsmarena.com/oppo_r5-6753.php

[Reactie gewijzigd door gday op 8 augustus 2016 13:55]

Ik doelde ook meer op de eerste marktleider die de stap durft te zetten.
De vivo X5Max heeft niet bepaald een heel groot gedeelte van de markt.

Samsung/Sony/Apple/LG en daarvan lijkt Apple nu volgens mij de eerste die de 3.5mm jack laat verdwijnen.

Dat het voor de vivo blijkbaar geen issue is, komt omdat ze dan waarschijnlijk andere zaken moeten laten. Het is dan ook appels met peren vergelijken. Leveren zij bijvoorbeeld dezelfde accuduur/mogelijkheden/interfaces/scherm kwaliteiten etc. etc. als de iPhone? Ik gok van niet. Het is maar net wat je belangrijk vindt als merk en waar jij denkt dat de toekomst ligt.
Volgens Apple is de toekomst zonder 3.5mm jack.
Maar Apple heeft NU toch al een telefoon met degelijke accuduur, 3.5mm jack, en relatief dun? Waarom zouden daar nu opeens concessies moeten worden gedaan? Ze hebben juist zelf bewezen dat je alledrie prima kunt combineren.

Apple is ook relatief snel afgestapt van de floppydrive, optische schijf, enz. Maar dat deden ze pas toen zich een beter alternatief aandiende. Ik vind draadloos niet per se beter dan een 3.5mm jack. Zowel draadloos als bedraad hebben elk z'n eigen voordelen.
Sterker nog. Er zijn ook 2,5mm jacks.

De Bose, Sennheiser e.d. leveren standaard een 3,5mm naar 2,5mm jack kabel mee. Dit zou net zo goed 2,5mm naar 2,5mm zijn.

Echter lijkt Apple te gaan voor alles draadloos. Iets wat Jobs ook wel eens ooit naar streefde in zijn biografie. Ik vind bluetooth koptelefoons uitstekend werken op mn iPhone en MacBook. Zoals anderen hier, heb ik liever een stevigere iPhone met grotere batterijduur. Kleinere bezels vind ik dan weer niet erg.
Er wordt vast gedacht dat zo'n 3.5mm jack rondom contacten nodig heeft. Er zijn zelfs connectors die even dik zijn alsde stekker zelf. Aangezien boven en onder niks nodig is behalve een ringetje. Deze connector zit midden in de printplaat. En steekt daardoor boven en onder iets van 1mm uit.
Dus dikte is niet de reden. Apple wil weer eens wat doordrukken om spullen te verkopen.
Met een sticker van dit werkt het best, minste vertraging bla bla.
Ik ga er niet vanuit dat dat een serieuze vraag is ...
Ze kunnen het toestel ook weer 1mm dikker maken --> meer mm3 (ruimte) voor de batterij.
Lenovo heeft met de Moto Z en Z Force die stap al gezet ;) Daar levert Lenovo een USB-C naar 3,5mm verloopje mee. En hoewel ik 3,5mm zou missen (simpelweg vanwege de hoeveelheid headsets die ik er voor heb liggen) vind ik dat een ok overgangsregeling. Hopelijk doet Apple dat ook, en anders op z'n minst een setje lightning earpods in de doos er bij. Want draadloos is fijn en zo, heb zelf ook een mooi draadloos setje, maar soms is het ding nét leeg, of ligt het boven terwijl de baby slaapt of noem maar op. Fijn om even snel iets in te kunnen pluggen :)

[Reactie gewijzigd door Silvin op 8 augustus 2016 14:23]

Als ze een dubbele lightning toepassen vindt ik het prima; opladen en luisteren tegelijk.
Tuurlijk moet er vooruitgang zitten in wat je koopt maar heb zijn er ook in-ear Bluetooth koptelefoons? Ik wil niet met z'n groot apparaat op mijn oren zitten. Ziet er niet uit en verschil in kwaliteit hoor je alleen als je goede kwaliteit audio op je MOB zet. Die spotify stream maakt het verschil volgens mij niet.

[Reactie gewijzigd door A4-tje op 8 augustus 2016 17:56]

Je hebt bluetooth ontvangertjes waar je gewoon elke koptelefoon in kan steken. Sony heeft bv de sbh20.
Maar zelfs de action heeft zoiets.
Ik gebruik dat altijd. Omdat bij het sporten het niet fijn is iets zwaar op of aan je oor te hangen.
En geen draadje, nouja wel naar de oordopjes zelf dan. Accu valt best mee. Maar gelukkig hebben goede mobieltjes naast bluetooth ook gewoon een koptelefoon aansluiting.

[Reactie gewijzigd door MrSpacely op 8 augustus 2016 20:08]

Bluetooth geeft een minder kwaliteit muziek, en als die bluetooth hoofdtelefoon leeg is zit je zonder muziek. Anders moet je een dure lightning-hoofdtelefoon kopen.

Niets anders dan nadelen voor mij.
Bluetooth geeft een minder kwaliteit muziek, en als die bluetooth hoofdtelefoon leeg is zit je zonder muziek. Anders moet je een dure lightning-hoofdtelefoon kopen.

Niets anders dan nadelen voor mij.
Met APT-X en LDAC is dit allang niet meer het geval. Deze geven de kwaliteit van je bron door aan je hoofdtelefoon (zonder verlies) waardoor je geluidskwaliteit gelijk blijft.

Helaas worden alleen APT-X en LDAC niet door de iPhone ondersteund, maar ik hoop dat dat met de iPhone 7 dan eindelijk eens wordt ingevoerd.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 8 augustus 2016 14:02]

Deze twee codecs zitten niet in iOS verwerkt, dus deze kunnen niet gebruikt worden. Heb ik vergeten aan te geven in mijn eerste reactie.
Ik hoop dat Apple die gaat toevoegen in de nieuwe iPhone. iig APT-X gezien LDAC een Sony standaard is.
En dan maar hopen dat er geen crap DAC in die hoofdtelefoon zit, Dus geen sub 100 euro koptelefoons meer, dan. Nu kan het nog makkelijk met in-ears, er zit onder de 100 nog wel aardig wat prima opties. Maar draadloze in-ears gaan het niet worden denk ik, en om nou net als stage audio een los doosje te moeten hebben..
Waarschijnlijk worden er lightning oordopjes bijgeleverd en kan je voor ¤10-20 (relatief duur) een lightning->3,5mm adapter aanschaffen.
Bluetooth is niet verantwoordelijk voor die verminderde kwaliteit. Dat is de paupere DAC die over het algemeen in bt headphones wordt gebruikt.
Bluetooth is daar wel degelijk verantwoordelijk voor, het bluetooth kanaal is niet breed genoeg om 44khz 16 bits uncompressed door te geven (=1.411Mbit/s), bluetooth heeft een max van 768 Kbps. Er moet dus een compressie plaatsvinden en de standaard bluetooth audio compressie is lossy, dus je gaat een mp3 hercomprimeren en daar wordt het altijd minder mooi van. Via (lossless) compressie zoals met APT-X kan men het echter zodanig comprimeren dat men zonder kwaliteitsverlies de boel door kan sturen.

[Reactie gewijzigd door BarendB op 8 augustus 2016 19:02]

In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk luistert vrijwel niemand mp3's / streams die die bitrate halen.
Maar dan ga je er van uit dat zowel je bluetooth sender device als de ontvanger mp3 over bluetooth ondersteunen en er dus geen hercompressie plaats hoeft te vinden. Volgens mij wordt dit nauwelijks (of zelfs gewoon niet) ondersteund ? Bluetooth hercompressie is in ieder geval de norm: http://stereos.about.com/...-Know-About-Bluetooth.htm
Die dure lightning telefoon waar je naar refereert zit gewoon bij de iPhone meegeleverd net zoals altijd. Daarbij gaan er geruchten dat Apple zelf met BT earbuds komt die niet aan elkaar verbonden is met een kabel. Maar ik denk niet dat we die bij deze release gaan zien maar bij de 10 jarige iPhone.
Naast hetgeen wat Karun zegt, is het ook zo dat er draadloos altijd een kleine vertraging in het geluid is. Even een video kijken op youtube waarbij het geluid via je headset 300ms later doorkomt dan het beeld dat je ziet is erg storend.
Daarom gebruik ik mijn koptelefoon alleen draadloos tijdens het luisteren van muziek. Bij het kijken van een video prik ik de kabel erin.
Dit is ook niet meer het geval. Zowel bij Bluetooth als Airplay zorgt Apple ervoor dat het geluid gesynchroniseerd wordt. Ik heb er in ieder geval nog nooit last van gehad met m'n Bluetooth headset
Welke verdere vooruitgang word belemmerd? Dat we het toestel nog dunner kunnen maken? Om het toestel nog dunner te maken moeten we nog minder batterij capaciteit erin steken. Straks heb je een toestel van 2mm dik dat wel elke 2 uur aan de lader moet. Leuke vooruitgang heb je dan.
Dat wij/jij die vooruitgang niet ziet, wil niet zeggen dat het er niet is.
Er komt ruimte vrij en die ruimte is kostbaar in een toestel. Daarentegen is de aansluiting oud en verplicht hij je fysiek verbonden te blijven met je toestel.
De visie van Apple is blijkbaar dat zij denken dat die beleving anders moet/gaat worden. Door het verdwijnen van de aansluiting kunnen ze die nieuwe visie realiseren.
Het verwijderen van de headphones aansluiting zorgt er ook voor dat er een opening minder is zodat het makkelijker wordt om het toestel waterdicht te maken.

Hetzelfde geldt voor het weglaten van de fysieke home knop: waterdicht en weer een onderdeel minder wat kapot kan gaan.
Vooruitgang is nodig en dat kan je alleen maar op deze manier "afdwingen" .
Want 'vooruitgang' omwille van het vooruit gaan heeft menig bedrijf daadwerkelijk vooruit geholpen? Wat een onzin om zoiets te roepen. In mijn ogen niets meer dan een fabeltje waar aandeelhouders en bedrijfskundigen moedwillig aan vast blijven houden. Er zijn talloze bedrijven die juist floreren met betrouwbare en bewezen zaken, en niet iedere keer haantje de voorste willen zijn m.b.t. (doelloos) innoveren.
Naast het verwijderen van de jackplug die al jaren dienst doet, zo ook het weglaten van een fysieke homebutton. Het grootste gebrek aan touch-scherm/button is de gevoelsmatige feedback. Dit lossen ze nu op door er additionele haptische feedback aan toe te voegen. Tegelijkertijd is een knop om op te drukken, niet om (subtiele trillingen/krachten) te voelen. Kunstmatig toegevoegde vormen van haptiek zijn vrijwel nooit intuïtief. Vanuit een usability standpunt een drama, zeker als je bedenkt dat gevoel het eerste zintuig is dat een mens ontwikkelt in z'n leven. Zéér belangrijk dus.
Het is overigens niet het énige nadeel: draadloze koptelefoons zijn ook duurder dan niet-draadloze omdat er simpelweg meer electronica in moet.
Dit is ook weer een voordeel voor de geluidsfreaks omdat nu bijv. Bose z'n eigen DA converter in de koptelefoon kan bouwen waardoor je beter geluid kunt krijgen dan met de standaard DA convertor van de iPhone.
Nouja, het is de enige fysieke aansluiting voor een koptelefoon. Mensen willen graag muziek luisteren. Vervanger is dan zo'n verloopstekker of Bluetooth. Beide opties zullen zorgen voor verlies aan kwaliteit van het geluid.

Ik vind het een rare move van Apple, omdat hun telefoons goede DACs hebben en dus muziek mooier afspelen dan Android telefoons. Bluetooth of zon verloopstekker zorgt er dan voor dat die DACs niet volledig tot hun recht kunnen komen.
Gaan die nieuwe iPhones dan überhaupt nog een DAC hebben ?! Want die heb je alleen nodig als je een analoge output hebt. Bluetooth is al zeker digitaal en ik heb zo een vermoeden dat via de lightning connector er ook geen analoog signaal beschikbaar zal zijn (zou kwalitatief wellicht sowieso inferieur zijn aan een 3.5" connector die een veel groter contact-oppervlak heeft).

EDIT: na wat snel googlen, lijkt het erop dat de lightning connector dus geen analoge audio ondersteunt. Dan heeft de iPhone 7 dus ook geen dure DAC meer nodig (want op de ingebouwde speakers ga je echt wel geen verschil horen tussen een goedkope en dure DAC).
Dat betekent ook dat de adaptor naar een 3.5mm aansluiting sowieso duurder gaat zijn dan traditionele verloopstukjes, aangezien er een DAC zal in moeten zitten en die gaat natuurlijk kwalitatief moeten zijn wil je goed geluid hebben op je externe speakers/koptelefoon.

EDIT2: aangezien sommigen links/references vragen.
* https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_(connector)
* http://www.engineering.co...ing-Cable--Audio-Out.aspx
enz... Bemerk dus echter dat de lightning-naar-30pin adaptor, wél analoge audio output supporteert en dus ook een DAC moet bevatten. Maar gezien de grootte van zo een adaptor, denk ik toch niet dat veel mensen daar blij van worden om een koptelefoon aan te sluiten.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 8 augustus 2016 19:16]

Dat betekent ook dat de adaptor naar een 3.5mm aansluiting sowieso duurder gaat zijn dan traditionele verloopstukjes
Dat is een heel goed argument waarom Apple het zou kunnen doen inderdaad, als consument ga je daar natuurlijk geen cent minder voor betalen ;)
Leuk dat je dat hebt opgezocht. Dan moeten ze inderdaad wel een DAC in het verloopstuk stoppen. Of beter gezegd: proppen, want het moet natuurlijk wel handzaam blijven allemaal. Mensen die een losse DAC hebben, slepen echter een apparaat mee met tenminste enkele centimeters aan inhoud. T lijkt mij niet eens mogelijk om een goede DAC in een echt hanzaam formaat te maken. Dus daar gaat de geluidskwaliteit.
Hoe groot denk je dat de DAC is in een iPhone 6 en ouder ? :)
Opzichzelf zal die best klein zijn, maar er moet ongetwijfeld ook nog wel wat andere hardware in. Sowieso een printplaatje erbij, een processor die er ook ff voor zorgt dat de DAC voldoende stroom krijgt. En als laatste moet de behuizing voldoende geisoleerd zijn tegen storingen van buitenaf. En hoe klein het ook is, samen met de aansluiting van de koptelefoon zelf gaat het gewoon allemaal heel erg uitsteken, wat niet erg praktisch is.
Vermeld even je bron in je reactie
Als audioliefhebber (geen -kenner), vind ik je post zeer interessant. Ik heb nu een redelijk aantal Sennheiser, Bose, B&W en ook Beats koptelefoons vergeleken en een paar weken de Bose QC35 geleend. Daardoor heb ik het naar mijn gevoel goed kunnen beoordelen.

Echter hoorde ik bij de QC35 geen verschil bedraad of via Bluetooth. Hoe gaat zoiets? Hebben duurdere koptelefoons als de QC35 een eigen DAC? Ik probeer te Googlen hoe Sennheiser dat bijv doet met de Momentum Wireless, maar vind er weinig over.

Ik geloof best dat Bluetooth koptelefoons beter en betaalbaarder worden als alles draadloos wordt. Nu betaal je voor kwaliteit met bluetooth ¤400.
Het is eigenlijk vrij simpel. Een DAC is een digitaal-naar-analoog convertor. Vroeg of laat moet je een DAC passeren aangezien geluid analoog is. Bij een bluetooth koptelefoon heb je dus per definitie een DAC in de koptelefoon aangezien bluetooth zelf een digitale interface is.
Bij een gewone bedrade koptelefoon met 3.5mm aansluiting moet er een analoog signaal binnenkomen. Die koptelefoons hebben dus geen DAC, maar de DAC zit dus vóór de 3.5mm aansluiting, of dus in de telefoon (of in je laptop, ipod, etc...).

EDIT: snap wel niet goed wat je bedoelt met QC35 bedraad vs bluetooth. De QC35 is een draadloze koptelefoon, dus wat bedoel je met bedraad ?

[Reactie gewijzigd door Twixie op 8 augustus 2016 23:41]

Bluetooth koptelefoons als de QC35 kunnen ook aangesloten worden via een jack plug. Ze werken ook via de jack als de QC35 uit staat of leeg is. Je kan dus de koptelefoon 'bedraad' gebruiken, terwijl bluetooth uit staat. Ik begrijp je punt, dat het (goede?) geluid hier mede komt door de DAC vd QC35 die dan op een of andere manier gebruikt wordt.
Die conclusie kan je al trekken voordat het überhaupt uit is ?

Over analoog/digitaal, DAC en converters etc. zijn ook legio topics op internet met voors en tegens maar wetenschappelijk is zoiets moeilijk te bewijzen.

Er zijn mensen die beweren het verschil te horen tussen een (goede kwaliteit) mp3 en de fysieke CD. Toch heeft onderzoek aangetoond in het verleden op universiteiten dat er geen proefpersoon te vinden was die uit kon sluiten of hij nu naar de fysieke CD luisterde of een mp3.

Nogmaals, stilstaan is achteruitgang :)
Ja, dat kan. Uit een 3.5mm jack komt een analoog signaal. Elk verloopstukje wat je er daar tussen drukt zorgt voor kwaliteitsverlies. Het signaal wordt op allerlei manieren verstoord: de kwaliteit van het verloop stukje (bijvoorbeeld materiaalgebruik), zijn de aansluitingen wel schoon, etc. Coaxkabels kun je ook niet eeuwig verlengen met koppelstukjes e.d. In het geval van het verloopstukje blijft de vraag wel of je uiteindelijk iets van merkt. In het geval van Bluetooth staat het kwaliteitsverlies vast, iig voor een audiofiel dan.

Stilstaan is niet perse achteruitgang. Je moet je pijlen richten op datgene waar nog winst is te behalen. De jack-aansluiting wordt nog zo veel gebruikt dat ik denk dat dit niet de plek is waar je de winst gaat behalen.
Waarom staat in het geval van Bluethooth het kwaliteitsverlies vast? Het betreft een digitaal signaal dat over een korte afstand wordt verstuurd, in principe moet dat zonder kwaliteitsverlies kunnen.

Een verloopstekkertje geeft theoretisch gezien zeker kwaliteitsverlies, alleen gaat geen mens dat horen. Je moet wel een audiofiel van het allerbeste soort zijn (en een verschrikkelijk dure koptelefoon aansluiten) wil je dat horen. En dat geldt zeker niet voor de 99,9% van de gebruikers die toch vooral lossy formaten afspeelt of Youtube-filmpjes kijkt op zijn telefoon.
Simpel, intereferentie door andere signalen. Dat gebeurt net zo goed op korte afstand, alhoewel het natuurlijk minder van invloed is op de kwaliteit dan wanner je over een grote afstand iets draadloos verzendt,
Dat stel je heel overtuigend. Bluetooth is juist ontworpen om interferentie tot een absoluut minimum te beperken. Dat zit gewoon in het protocol gebakken. Bluetooth zoekt sowieso het kanaal met de minste interferentie en kan bovendien razendsnel van kanaal wisselen. Op een korte afstand (en met het beperkte ontvangstbereik) is de kans op hoorbare interferentie gewoon zeer klein.

Ik ben overigens een groot voorstander van een standaard-aansluiting voor geluidsdragers en vind de huidige jack een uitkomst. Maar Bluetooth wordt inmiddels door sommige 100% audiofielen zelfs verkozen boven een verbinding per draad, dus dat afdoen als slechter dan een jack is te simpel.
Oh ik hoor zeker het verschil tussen een MP3 en een lossless bestand, mits het op een goede audioinstallatie wordt gedraaid. Apple EarPods zijn daar niet goed genoeg voor.
Je bent 1 van de weinigen denk ik.
Ten tijde van de mp2/mp3 standaard oorlog was er geen student te vinden die het verschil kon horen. En jonge mensen hebben over het algemeen een groter/beter bereik dan ouderen.
Onderzoek is trouwens uitgevoerd met koptelefoons met elektrostaten. Als audio kenner zal je vast weten dat er volgens velen geen betere speakers bestaan. (en ook dat is weer een kwestie van smaak).

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 8 augustus 2016 15:13]

Ligt natuurlijk volledig aan de kwaliteit van de MP3. Maar het verschil tussen een 192kbs MP3-tje en de originele CD hoor ik ook wel.
Inderdaad ja die 3,5mm aansluiting is er nu al zo lang, maar geen enkele aansluiting blijft voor eeuwig.
Ik ben sinds paar weken over op een bluetooth headset van Bose(Bose soundsport wireless), ik merk er niks van dat telefoon sneller leeg is.

En geluids kwaliteit is echt goed soms mis ik net stukje dat ik denk bekabelde klonk beter, maar vaak genoeg klinkt al zo goed dat niet eens merk verschil.
Ik ben sinds paar weken over op een bluetooth headset van Bose(Bose soundsport wireless), ik merk er niks van dat telefoon sneller leeg is.
Dat wil ik wel geloven (er even vanuit gaande dat je bluetooth anders niet uit had staan op je telefoon), maar ik neem wel aan dat je nu een extra apparaat hebt wat opgeladen moet worden, aangezien je headset ook van stroom voorzien zal moeten worden om zijn signaal via bluetooth binnen te krijgen. Zeker niet onoverkomelijk, maar daarmee krijg je dus nadeel (meer apparatuur opladen) tegenover het voordeel (geen draad nodig).

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 8 augustus 2016 17:47]

Mijn Iphone merk ik helemaal niet dat die sneller leeg is, ik doe er gerust 2 dagen nog steeds mee(En bluetooth stond hier voor standaard uit).
De bose headset heeft een accu duur van 7/8 uur volgens hun, ik gebruik alleen van en naar het werk, en als ik hem woensdag vol heb dan laad ik hem die dinsdag erna pas op(In weekend gebruik ik hem niet).

Of te wel 5 dagen kan ik er gebruik van maken, als ik op me werk of thuis ben zet ik hem uit, de telefoon zet ik dan ook bluetooth weer uit.
Ik laat niet die headset constant draaien als ik hem toch niet gebruik, dit ding verbind echt in 1 a 2 sec met mijn iphone zodra die aan gaat.
Misschien omdat mensen als ik een prijzige ear phone setje hebben met 3.5mm?
Tja, dat is nu eenmaal de prijs die je betaald als consument voor vooruitgang/verandering.
Mijn playstation2 met SCART kocht ik ook voor veel geld en dan heeft de nieuwe PS4 straks weer HDMI 1.4 nodig...
Het verschil is wel dat de PS2 inmiddels op alle fronten outdated is, terwijl een prijzige headphone van 5 of 10 jaar oud nog steeds niet voorbijgestreefd is door nieuwere headphones. Dit is gewoon moedwillig hardware laten verouderen, zonder goede reden. \o/ consumptiemaatschappij.
Outdated is de maatstaaf die je er zelf aan geeft.
Ik ken nog genoeg mensen die terug verlangen naar het NES tijdperk of er zelfs een ecosysteem naast hebben staan met een werkend exemplaar.
Hetzelfde geldt hiervoor, je HOEFT de nieuwste iPhone niet te kopen, als je hem koopt zitten er alleen voors- en tegens aan.
Je huidige iPhone en headset zijn nog prima bruikbaar over 5 jaar hoor, alleen niet op de nieuwste hardware. Hetzelfde geldt voor de PS2 maar daar neem je het opeens wel aan...

Natuurlijk leven we ook in een consumptiemaatschappij; Money makes the world go round....

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 8 augustus 2016 14:43]

Op zich heb je gelijk maar er is toch een kwalitatief verschil. De dure headphone kan de muziek van vandaag en over 5 jaar nog steeds met de best mogelijke kwaliteit weergeven. De muziek gaat niet opeens andere eisen stellen aan de headphone. De PS2 kan nieuwe games niet draaien, daarvoor schiet de hardware te kort. Het apparaat blijft werken, maar kan, los van hardwarematige compatibitleit met bijvoorbeeld HDMI, nieuwe software niet meer draaien. En dat is logisch.

In dit geval zijn er geen technische redenen waarom een 3.5mm headphone niet meer zou voldoen, anders dan dat er nu een extra speaker in geplaatst kan worden. Geen vervanging IMO, het geluid uit een telefoon is in alle gevallen, zonder uitzondering, abominabel door een zeer scheve decibel/klankkastvolume-ratio. Daar brengt een extra speaker echt geen verandering in. Voor goede muziek blijf je een headphone nodig hebben.

Je hebt zeker gelijk dat er voors en tegens zijn. Het punt is dat hier door meerdere mensen geroepen wordt dat het gebrek aan een 3.5mm jack géén tegen is. Wat mij betreft is het zeker wel een tegen. Lang niet iedereen zal er last van hebben, maar ook genoeg mensen wel.
Een auto van 50 jaar geleden, kan jou ook prima van A naar B brengen. Toch zitten er allerlei voordelen aan een nieuwer model.
Lees dan wat ik zeg! Er is geen technische reden om een nieuwe headphone te kopen, de nieuwe zal niet beter, niet zuiniger, niet stiller, niet milieuvriendelijker zijn dan wat je al hebt. Dat gaat voor een auto van 50 jaar geleden zeker niet op, die zal in een moderne auto in vrijwel alle opzichten zijn meerdere moeten erkennen. Leuk als je van old-timers houdt, maar technisch zijn ze gewoon minder.

Het enige "voordeel" wat je straks aan een nieuwe headphone hebt is dat hij werkt op je nieuwe iPhone... tja, om dat nou als verkoopargument te gebruiken.
Lang niet iedereen zal er last van hebben, maar ook genoeg mensen wel.
Nee hoor, alleen als je een telefoon koopt zonder die aansluiting. Dat weet je voordat het apparaat koopt, dus creëer geen probleem, waar dat er niet is.
Ja, dat weet je. Kan het daarom geen nadeel zijn? Wat nou als ik heel graag een iPhone 7 wil, ,maar ook heel graag mijn dure headphone met 3.5mm aansluiting wil gebruiken? Dan moet ik dus kiezen:

1) Geen iPhone 7 kopen
2) Een converter gebruiken
3) Een nieuwe dure headphone bij mijn iPhone 7 kopen
4) Mijn dure headphone niet gebruiken icm mijn nieuwe iPhone 7

Alle vier de oplossingen zijn suboptimaal. Ik ga voor optie 1. Die toekomst zal leren voor hoeveel mensen deze afweging relevant is en wat de favoriete keuze onder die groep is. Afhankelijk daarvan zal Apple wel of niet deze keuze betreuren.

Ja, als je een iPhone 7 koopt weet je waar je aan begint. Mag je het dan niet jammer meer vinden? Mag je niet kritisch zijn op producten die je bezit, ondanks dat je op de hoogte was van deze punten op het moment dat je ze kocht? Moet je per definitie alles wat de fabrikant van de hardware die je bezit als optimale keuze accepteren? Lijkt mij toch niet. Voor vrij weinig zaken bestaat het ideale apparaat of software, wat volledig aansluit bij je wensen. Er is niets mis mee om die tekortkomingen te bespreken en zelfs aan de fabrikant kenbaar te maken, dan kan die in de toekomst er wellicht iets aan doen of op beslissingen terugkomen.
Tuurlijk mag jij kritisch zijn. Ik vind het alleen een non-argument, omdat je op die manier vooruitgang in de weg staat. Ja, het is "vervelend" voor even, maar over een paar jaar hebben we het er niet meer over. Overgang is altijd lastig, maar dat wil niet zeggen dat we stil moeten staan.

Bovendien levert Apple wellicht een converter mee. Wat dan?
Tuurlijk mag jij kritisch zijn. Ik vind het alleen een non-argument, omdat je op die manier vooruitgang in de weg staat.
Het is maar wat je vooruitgang noemt. Er sneuvelt een bruikbare 3.5mm aansluiting, die door véél mensen gebruikt wordt. Wat krijg je ervoor terug? Een extra speaker die weinig meerwaarde biedt omdat het geluid dat een telefoon produceert altijd belabberd zal blijven tenzij het volume tot bijna onhoorbare niveaus teruggebracht zal worden. Verder niets. Draadloos kon al. Ondersteuning voor lightning-headphones was er ook al. Ik verwijs hierbij ook graag naar Benjamin- in 'nieuws: Gerucht: komende iPhone krijgt drukgevoelige homeknop m...

Het blijft een beetje een dooddoener om bij mensen die kritisch tegenover veranderingen altijd maar af te stempelen als mensen die blijven hangen in oude gewoontes en vernieuwing in de weg staan. Verandering omwille van verandering is nooit goed. Verandering die meerwaarde brengt, daar kunnen we wat mee. Dat mist er in dit geval behoorlijk naar mijn mening.
Bovendien levert Apple wellicht een converter mee. Wat dan?
MadEgg in 'nieuws: Gerucht: komende iPhone krijgt drukgevoelige homeknop met ...
Jij met je vooruitgang haha.
Bluetooth headsets zijn er al jaren, die vooruitgang is allang geweest.
Apple zou in dit geval als het gerucht klopt aan achteruitgang werken.

Straks vind apple een camera in de telefoon zinloos en verwijderen ze die, vind je het dan ook vooruitgang?
Dat je kansloos reageerd is ook jammer. Je begrijpt het idee van Apple niet en dat geeft niet, maar koop dan lekker (voorlopig) een Samsung en sla deze topics dan gewoon over.
3.5mm jack is oud en Apple acht de BT headsets volwassen genoeg om die plek over te nemen.
Ik spreek je graag over x jaar waarin er waarschijnlijk geen nieuwe toestellen meer zijn met 3.5mm en jij je Nokia 3310 weer uit de kast gaat halen. Dat toestel kon toch ook bellen?

Dit heet vooruitgang ja, dat gaat gepaard met wijzigingen en niet iedereen kan dat blijkelijk aan.
Als ze de camera vervangen voor een andere chip die beelden kan vastleggen dan is dat prima ja. Immers gaat er geen functionaliteit verloren door de 3.5mm jack te verwijderen. Je kunt nog steeds een headset aansluiten al dan niet via lightning. Dat jij over een oude headset beschikt zonder draadloze chips kan Apple natuurlijk niets aan doen.

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 8 augustus 2016 20:36]

Als ik een koptelefoon, een versterker, een mobiel speakertje of wat dan ook wil aansluiten op m'n telefoon, dan kan dat met een minijack. Zelfs al heb ik twee tulpstekkers nodig (bijvoorbeeld voor de autoradio) dan is een kabeltje met tulpstekkers en minijack een euro of twee bij de bouwmarkt. Aansluiten is een kwestie van inprikken en klaar. Het werkt altijd, overal, onder elke omstandigheid.

Vervang dat door bluetooth en je zit met gedoe met koppelen, batterijduur, speakers die dat niet ondersteunen, enzovoort. De minijack is veelzijdig, goedkoop, robuust, en werkt altijd, op recente hardware en hardware van 40 jaar geleden. Doe mij die minijack maar.
Dan ook maar gelijk HDMI en Displayport weer inruilen voor RCA? :+

Apple doet dit niet voor niets. Buiten ruimtebesparing en waarschijnlijk een grotere accu moeten we eerst gewoon even afwachten wat ze hiervoor in de plaats geven.
Eerlijk is eerlijk, daar heb je een punt. Al was HDMI bij de introductie al een industriebrede standaard, en relatief goedkoop.

Laten we het zo stellen: je videokaart/console/BR-speler heeft geen HDMI output meer. Je kan hem alleen nog maar aansluiten via Miracast. Ook een goed idee? Want dat zal de situatie zijn als de geruchten waar zijn en je alleen nog draadloze oordopjes kan gebruiken.
HDMI en DisplayPort verzorgen wel een behoorlijk zichtbare en meetbare kwaliteitsverbetering t.o.v. analoge video.
Bluetooth audio en line level audio zijn allebei een beetje lossy. Dan kies ik toch de simpele/betrouwbare oplossing (line level, jackplug etc.)

[Reactie gewijzigd door BèR op 8 augustus 2016 20:47]

Het enige nadeel aan het verdwijnen van de 3.5mm aansluiting zal (zeker met de eerste versies) zijn dat de accu sneller leeg getrokken wordt van zowel je toestel als je koptelefoon.
Heb je daar informatie over? Ik vraag me af waarom dat zo zou zijn namelijk. Geen kritiek, slechts nieuwsgierig.
Het is op zich een logisch gevolg.
Bluetooth zal continu verbinding maken met je headset en dit kost accu capaciteit ten opzichte van de huidige situatie met een 3.5mm jack.
Het blijft gissen natuurlijk, wellicht zijn de onderdelen dermate zuiniger en misschien de accu groter dat het helemaal niet merkbaar is, maar je bent gewoon aan het senden/receiven en dat kost capaciteit.
Je hebt gelijk dat het stroom kost, alleen het aansturen van de speakers gebruikt bij een bedraade headset wel de batterij van de telefoon, en bij een draadloze zijn eigen batterij (wel weer onhandiger want die moet je dan ook om de zoveel tijd opladen).

Denk dus dat het sowieso wel om het even is of je draadloos of bedraad luistert.
Ah Bluetooth. Maar de nieuwe koptelefoon van de iPhone zal hoogstwaarschijnlijk via de Lightning connector aangesloten worden. Vandaar dat ik vraagtekens zette bij "meer stroomverbruik".
Ik hoef ook niet heel de dag straling van bluetooth of wifi zo dicht bij mij hoofd hebben. Het kan bijgeloof zijn maar niets voor niets worden bij bepaalde producten aanbevolen om minimaal 5 cm afstand te houden op je hersenen. :)
Ja maar dat zijn deze apparaten niet. De "straling" van BT is dezelfde als die van bv een FM radio. Alleen is BT een stuk minder krachtig (gaat meestal over max 10 meter) waar een FM Zendmast over vele kilometers uitzendt.
Ik denk dat de geluidsgolven die bij het gebruik van een koptelefoon op je trommelvlies beuken een stuk schadelijker voor je zijn dan de BT die nodig is om dat geluid daar te krijgen.

Ik heb echt letterlijk nog nergens ooit iets betrouwbaars gelezen waar ook maar uit blijkt dat Bluetooth schadelijk voor je zou kunnen zijn.
Mensen zijn nou eenmaal gevoelig als het gaat om veranderingen. Gelukkig is Apple heer en meester om bepaalde onderdelen te schrappen wat tot nu toe altijd positief heeft uitgepakt. Ik moet ook even wennen aan het idee maar waarschijnlijk kijken we er over een jaar of 3 met een grote glimlach op terug. Wie wil er nog een grove cd speler in zijn laptop, wie gebruikt nog een scart kabel, less is more en ze doen dit ongetwijfeld niet voor niks.
Dat de accu sneller leeg raakt is natuurlijk alleen bij de draadloze koptelefoons, het is natuurlijk ook mogelijk om een bedrade met lightning aansluiting te gebruiken. Daarnaast oma er waarschijnlijk een adapter voor de oude jack.

Wat betreft energie verbruik, daar zijn ook al wat geruchten over een mogelijke energie zuinige Bluetooth chip.

http://appleinsider.com/a...stom-bluetooth-technology

Dat de oude jack heeft zijn langste leven ook wel gehad, nieuwe aansluitingen bieden meer mogelijkheden.
Ik vind de ontwikkeling ook niet heel erg maar de oplossing is er nog niet:
- iPhone gebruikt (waarschijnlijk) Lightning, dat is dus nergens anders te gebruiken.
- de rest gaat waarschijnlijk USB-C gebruiken.
- dus Macbooks kijrgen ook een Lignting (of USB-C poort) naast de jack... of gaan we DJ's/producers negeren?
- versterkers, laptops, en alle oude apparatuur hebben geen alternatief nog.
- Laden én luisteren is geen optie.
- even ergens je dopjes inprikken is er niet bij.
Het is een oude "lompe" en gevoelige aansluiting die er ook nog eens voor zorgt dat je altijd met een kabel verbonden moet zijn aan je toestel wat je toch belemmerd in je bewegingen.
Hoe ga ik nu en mijn telefoon opladen en muziek luisteren tegelijk?
Je zou zo bij Apple kunnen gaan werken, precies de goede mindset! :)
Eerst een probleem ontwikkelen om het dan weer op te lossen met dure omvormertjes en minder gebruiksgemak. |:(

Maar aan je reacties te zien hier lig jij weer lekker met je tentje voor de Apple shop de dag voor dat hij uitkomt. 8)7 :z
Apple staat ook bekend om zijn enorme gebruikersgemak met het complete ecosysteem. En dit wordt beaamt door de enorme userbase.
Wie is er nu eigenlijk "gek"? :+ .
Dat je niet meer fysiek verbonden hoeft te zijn met je telefoon om audio/video te ervaren.
Dat hoeft al niet meer sinds de allereerste iPhone / smartphone. Bluetooth heeft er altijd al ingezeten, nu wordt het alleen even voor je door je neus geboord. Het zal tegenwoordig beter werken uiteraard, maar dat is een non argument.
Het gerucht van de niet-fysieke homeknop lijkt me niet te kloppen als je de foto's bij dit artikel bekijkt: http://www.iculture.nl/ni...unctionerend-switchboard/. Dit lijkt daadwerkelijk een iPhone 7 te zijn die de testsoftware van Apple draait en die nog een fysieke homeknop heeft. Echter, het artikel houdt ook nog een slag om de arm. Het lijkt er ook op dat inderdaad de 3.5mm aansluiting verdwenen is. Beetje jammer, zeker als je al een la vol met dat soort headsets hebt.
Dat vind ik persoonlijk (hoewel het natuurlijk wel kan kloppen hoor, maar Apple laat dit dus doen door een medewerker? moamoa) niet echt betrouwbaar.
Ik kan ook een behuizing van hout maken en daar de hardware in stoppen, vervolgens maak ik een video nadat het apparaat een beetje aangepast is dankzij een jailbreak en laat ik zien dat dit het moet zijn aangezien de camera lijkt te werken.

Ik weet het niet, ik heb zo mijn twijfels of dat hem wordt (kan wel natuurlijk..). Daar waar de kans volgens mij 0 is dat het voor hun eigen presentatie al online staat. Mij lijkt niet dat iemand bedrijfsgegevens zal misbruiken voor een youtube filmpje met alle gevolgen van dien.

Iedereen denk wel het juiste antwoord te hebben en het te weten haha. Waarom mensen dit dan ook zo leuk vinden weet ik niet, over een maand weet iedereen het..Ik verwacht er persoonlijk weer eens niet teveel van.
We gaan het zien in ieder geval. De foto's kwamen volgens het artikel uit China en er zijn via medewerkers van Foxconn wel vaker kloppende foto's naar buiten gekomen. Toegegeven, dat waren meestal foto's van onderdelen, niet hele toestellen die het daadwerkelijk deden (met iOS dan wel testsoftware). Echter, uitsluiten wil ik het ook niet.

Eerlijk is eerlijk, ik heb geen grote verwachtingen van wat er komen gaat. De echte innovativiteit is de laatste jaren ver te zoeken bij Apple helaas.
Zou Apple zo iets op de markt durven brengen? Kijk eens naar die dikke randen, voor dat geld heb je ook de nieuwe note.
En dat noemen ze onzichtbare lijnen?

Was geen fan van die oude lijnen, maar vind ze wel beter staan dan deze nieuwe (mocht dit het uiteindelijke design worden uiteraard)?
Het ontwerp van de komende iPhones verschilt nauwelijks van dat van de huidige iPhone 6s-modellen, maar de twee binnenste lijnen voor de antenne, die zichtbaar zijn aan de achterkant van de iPhone 6s-smartphones, zijn niet aanwezig bij de komende versies.
Wat is eigenlijk het nut van 2 camera's aan de achterkant?
Tot nu toe alleen gezien met de functies; Achteraf scherp stellen of 3D foto's
DyroB
8 augustus 2016 12:51

Persoonlijk hoef ik geen drukgevoelige homeknop variant met haptische feedback, geef mij maar gewoon de fysieke knop wat er nu nog inzit.
Verder wil ik graag mijn eigen koptelefoon(s) gebruiken zonder een externe adapter aan te schaffen, Apple kennende zal dit namelijk niet in het al zo dure pakket zitten.

2 camera's vind ik wel iets leuks, al zou ik daar niet speciaal een telefoon voor aanschaffen. Met 2 camera's is het mogelijk 3D foto's te maken.
Ok even los van die drukgevoelige homeknop, wat mij wel wat lijkt overigens, hebben ze echt de minijack aansluiting verwijderd???
Dus met mijn Bowers & Wilkins P7 kan ik nu geen muziek meer luisteren op de iphone? Eigenlijk kun je dus alleen nog maar met een bluetooth koptelefoon, of apple's eigen (slechte) oordopjes muziek gebruiken.

Bad move Apple, bad move...
Er komt ongetwijfeld een adapter.
Die zal ongetwijfeld 30 euro kosten en niet standaard meegeleverd. Als Apple fan kijk ik huiverig toe wat ze allemaal uitspoken bij Apple... Laptops uit 2012 verkopen als nieuw voor 1000 euro, 1500 euro imacs met 5400rpm HDDs, toetsenborden & trackpads van 150 euro, laptops die geleverd worden zonder essentiele adapters die ook weer 80 euro kosten

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 8 augustus 2016 13:00]

Zelf als ie wel standaard meegeleverd wordt is het irritant om die zelf altijd mee te moeten sjouwen. Maar ja, dat heeft Apple nog nooit eerder tegengehouden om essentiele connecties uit hun apparaten te verwijderen, dus geheel onverwacht is het niet.

En er komt natuurlijk wel een nieuwe selectie aan (dure) iPhone Ready headphones met de juiste stekker. Waarbij Apple dan vast wat licentiekosten voor het gebruiken van hun ontwerp ontvangt.
Mee sjouwen? Laat je toch gewoon aan je koptelefoon hangen? Dan veranderd er weinig.
En dan gebruik je je koptelefoon even in je PC/laptop en haal je m er weer uit.
Nee, want het kan los. Dat moet je het er weer niet-sjiek aan vast ducttapen. Mogelijk als je altijd superzorgvuldig met al je spullen omgaat dat het weinig uitmaakt (al ziet het er natuurlijk weer een stukje lomper uit met een verloopstukje), maar ik gebruik mijn telefoon als een gebruiksvoorwerp, niet als een statussymbool. Dan is een extra adapter een extra element wat overal achter blijft haken, los kan gaan zitten, kapot kan gaan en in de weg zit. Bovendien gebruik ik mijn koptelefoon ook in mijn iPod Classic en mijn laptop, die geen lightning-connector hebben waardoor ik dus sowieso de adapter eraf moet halen. Dan zou ik hem nog beter in de iPhone kunnen laten zitten, maar dat laadt weer zo lastig op.

Nu wacht ik sowieso wel tot een er een nieuwere generatie iPhone is voordat ik een haal. De prijzen zijn dan een stuk betaalbaarder. Als ze nieuw zijn zijn de prijzen mij veel te absurd. Het zal dus nog wel even duren voordat ik er last van heb gelukkig, als dat moment ooit komt.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 8 augustus 2016 13:02]

Hoe ik mijn oortjes gebruik:
's Ochtends op de fiets naar werk in mijn telefoon.
Op werk in de PC.
's Middags op de fiets naar huis in mijn telefoon.
En vaak 's avonds nog weer in mijn keyboard en 's nachts weer in de telefoon.

Dan moet ik dus vier keer op een dag die connector veranderen tegenover geen enkele keer nu.
100% achteruitgang. Dingen zouden alleen makkelijker moeten worden, niet moeilijker. Ik dacht altijd dat dat is waar Apple voor staat.
Inderdaad, kijk als ze nog een nieuwe standaard zouden willen pushen zoals USB C of iets dergelijks dan kan ik er nog enigszins begrip voor opbrengen, maar een Lightning-poort is op geen enkel apparaat te vinden, behalve een iPhone, iPod Touch of iPad.
Apple's oplossing voor jouw probleem is waarschijnlijk: koop een nieuwe Mac om op te werken met een lightning-compatibele aansluiting voor je werk en ook eentje voor 's avonds thuis. ;)

Backwards compatibiliteit heeft Apple nooit tegengehouden. Niet altijd een slecht iets, maar ze trekken het wmb soms wel echt te ver door.
Ergens snap ik toch wel dat ze die aansluiting achterwege laten. Waarom een extra aansluiting terwijl een aansluiting hetzelfde kan; en meer. Snap wel dat het allemaal wat omslachtiger wordt.
Je telefoon opladen en muziek luisteren zit er dan niet meer bij 8)7
Technisch gezien is dat op te lossen door een gesplitste stekker. Mogelijkheden zijn er gewoon, over zoveel tijd wordt het gewoon normaal. Gewoon die ene aansluiting multifunctioneel maken.
Dan moet ik dus vier keer op een dag die connector veranderen tegenover geen enkele keer nu.
Jij moet vier keer per dag iets inpluggen (soms met een adapter, wat een werk...). Met mijn BT hoofdtelefoon hoef ik dat nooit meer.

Storm in een expressokopje. Waar maken we ons druk over.
Op de manier waarop jij redeneert kun je alles wel goedpraten. :|
Als jouw level zoveel zwaarder zou worden met de nieuwe IPhone, dan neem je toch gewoon een andere telefoon?
Moet Apple zijn hele product line up aanpassen voor jou alleen?
Apple zal wel een verloopstekker leveren dus je kunt je bestaande headset vast nog wel gebruiken, vraag me wel af of die er standaard bij zit of dat je daar weer apart voor moet betalen.

Wat me ook onhandig lijkt is dat je niet tegelijk muziek kunt luisteren en opladen als alles via 1 aansluiting moet.

Ik heb nu een 6 plus waar ik tevreden over ben en heb nog niets gezien wat mij straks interesseert om een nieuwe iPhone te kopen. Volgend jaar maar eens kijken dan.
Het (heel erg grote) nadeel is dat oude producten zonder adapter inderdaad niet meer kunnen worden aangesloten.

Een groot voordeel is dat zulke producten een DAC moeten inbouwen, wat weer een betere geluidskwaliteit kan opleveren. Zie ook bijv.: https://www.youtube.com/watch?v=2b1VPqCrk2c
Als het bedrijf überhaupt een DAC+filters(!!) inbouwt die een beetje goed is, als je sub 100 euro zit hoef je daar niet op te hopen. Dus geen Xiaomi Pistons meer of Hybrids... Voor die prijs ga je echt geen DAC krijgen van dezelfde kwaliteit als nu in de 6s zit. En dan het liefst heel klein.
Ik zou mij eigenlijk het volgende voorstellen:

Een klein apparaatje waar jij je koptelefoon in kan pluggen. Dat apparaatje heeft een accu en connect met Bluetooth met je iPhone. Klaar. Dan plug jij je koptelefoon in en hoeft je telefoon er niet eens aan vast te zitten ;)
Niks nieuws. Apple is altijd één van de eerste om oudere aansluitingen/drives te verwijderen en zo moet de minijack er ook aan gaan geloven. En uiteraard zullen ze wel een converter aanbieden voor minstens 50 euro ;)
USB DAC/AMP kopen die aansluit op de lightning connector. De mobiele versies laden vaak nog je telefoon op ook. Misschien niet ideaal, maar je kunt je P7 gewoon blijven gebruiken.
Ik verwacht jammergenoeg erg weinig van de nieuwe iPhone. Het wordt meer een 6ss. Wat naar mijn mening een zeer belangrijke reden is voor Apple om zo weinig te veranderen, is de superieure amoled schermen die ze pas volgend jaar kunnen gaan gebruiken. Ik ben benieuwd hoe de komende iPhone ontvangen gaat worden. Tuurlijk zijn er erg veel mensen met een 6 die via een 2 jarig abonnement een nieuwe iPhone op afbetaling zullen nemen, maar als je ziet dat directe concurrenten al onder de 600 euro zitten, wordt een nieuwe iPhone toch een lastige sale. Het 330ish ppi lcd scherm is gewoon matig voor de prijsklasse waar iPhone zich in bevinden, de screen to body ratio schijnt volgens de geruchten zeer laag te blijven, de camera steekt een stuk uit, al schijnt die wel beter in Low light te worden, en volledig waterdicht lijkt ie niet te worden. Dan leg je het echt af tegen de grote concurrent Samsung, en haar veel goedkopere s7.
De meeste mensen hebben een sterke voorkeur voor een bepaald platform. iOS gebruikers worden daarnaast ook nog in een wurggreep gelegd door Apple om bij hen te blijven (denk aan iCloud en dergelijke) dus zullen ze niet zo snel geneigd zijn om überhaupt naar concurrenten te kijken.

Wat mij interessanter lijkt is de verhouding tussen de 5se, 6, 6s en de nieuwe iPhone. Wat gaan de winkelprijzen zijn? Welke marktaandelen krijgt ieder model? En ga zo maar door. Waar vroeger bij een iPhone het een no brainer was om voor de nieuwste te gaan is dat al lang niet meer zo door langere support en levensduur van dergelijke high end phones.
Beetje onzin. Je kan je iCloud agenda, email etc gewoon op Android gebruiken en iTunes ook. Daarnaast heeft Google voor documenten een alternatief. Als ik Android zou willen gebruiken zou ik wat dat betreft, technisch gezien, pijnloos over kunnem stappen.

Ik doe dat niet omdat Android mijn voorkeur niet heeft.

Van een lock-in is dus geen sprake en naar andere opties kijk ik regelmatig en ik vind ze geen aantrekkelijke optie. Zodra ze dat wel zijn en aantrekkelijker zijn dan wat Apple biedt, stap ik probleemloos over op een Androidtoestel en zal ik geen problemen hebben met de integratie met mijn iMac Macbook Pro, iCloud etc.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 8 augustus 2016 12:58]

Van lockup is eigenlijk wel sprake bij alle platformen omdat je nieuwe apps moet aanschaffen, als ze er tenminste zijn.
Ik heb veel geld uitgegeven aan apps in de iPhone app store. Die apps (denk aan TomTom voor 80+ euro) zou ik weer opnieuw moeten aanschaffen als ik naar Android switch. Dat wordt mij te duur: ik ben dus vendor-locked.
Ik kan me verschillende verhalen herinneren van mensen die klaagde dat ze geen berichten meer ontvingen van iPhone gebruikers na zelf te zijn overgestapt naar een ander platform omdat iMessenger hun berichten gegijzeld hield.

"Beetje onzin"
Dat was geen bewuste keuze, dat was een bug en is inmiddels al lang opgelost.

Dus vendor lock in is zeker nog steeds onzin
Hoe zit het met alle gekochte apps? Tuurlijk is er wel sprake van (enige mate van) vendor lock-in, mensen die veel apps hebben gekocht zullen niet zomaar overstappen lijkt me?
Dat is een persoonlijke keus en weet je van te voren. Het zijn 2 totaal verschillende besturingssystemen, dan kun je toch niet verwachten dat als je op de ene een app koopt je deze ook op de andere kan gebruiken...
Dat is in principe geen vendor lock-in, omdat Apple niet bepaalt of een ontwikkelaar zijn app alleen voor iOS maakt, of ook voor Android/Windows/[insert OS]. Het maakt het voor een gebruiken wellicht wel vervelend, maar een telefoon fabrikant kan daar niet veel aan doen.

(Technisch gezien zou dan iedere fabrikant aan vendor lock-in doen, want Android apps kun je niet op iOS/Windows draaien en vice versa)
De reden dat ik voor Android kies en niet voor iOS is dat ik niet vast wil zitten aan 1 fabrikant, in dat opzicht is er bij Android en Windows m.i minder sprake van vendor lock-in omdat je daar keuze hebt. Platform lock-in is een ander verhaal, dat geldt voor alle platformen waar je investeert in software.
Dat was een bug, die is een paar jaar geleden gefixt.

In het kort komt het er op neer dat iMessage aan je telefoon gekoppeld is en niet aan je nummer. Als je je nummer meenam naar een ander toestel zonder je telefoon eerst af te melden van iMessage kon het zijn dat je berichten nog naar je vorige toestel werden gestuurd. Inmiddels heeft Apple dat opgelost.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 8 augustus 2016 13:16]

Zolang deze support pagina https://support.apple.com/en-us/HT204270 nog bestaat, verklaar ik het niet als opgelost. Anders was die al lang verwijderd.
Vorig jaar zonder problemen overgestapt van Iphone naar Android. Je moet je alleen wel even afmelden bij iMessage. Anders zullen je "SMS-jes" van Iphone gebruikers inderdaad automatisch richting je iMessage account gaan.
Tja, gelukkig zit er nooit een bug in Android en is er nooit een probleem met Google Services😉
Voordeel is wel dat een iPhone vaker langer dan 2 jaar mee gaat dan bijv mijn vorige Lumia telefoons. Ik ben tevreden met de 6S dus ik wacht lekker tot die AMOLED versies komen. Op zich is het voor mij geen ramp dat er geen audiojack in zit maar toch denk ik dat dat geen slimme zet is.
Dit is natuurlijk bull. Heb hier 3 Lumia's van 3,5 jaar oud en draaien nog prima en zien er top uit voor hun leeftijd. Nou is dit een kleine demografie en dat geeft geen goed beeld, maar ik zie genoeg mensen met compleet verneukte IPhones van minder dan 2 jaar oud (Barsten, scuffs, sloomheid in os). Ook zie ik vele andere merken die echt wel langer meegaan dan 2 jaar, een IPhone is daarin niet magisch ofzo. Hangt helemaal af van de gebruiker. En laten we eerlijk zijn, een IPhone zal ook wel meer dan 2 jaar mee moeten gaan voor die prijs.
Ja de IPhone is een degelijke telefoon, maar niet magisch beter dan de rest.

(Ik ben van mening dat alles wat je koopt gewoon goed ondersteund moet worden en degelijk moet zijn, maakt niet uit welke prijs, maar dat terzijde :))

Voor de AMOLED versie zou ik idd wachten, prachtige schermen! Helaas wel gevoelig voor inbranden (En dat heeft mijn Lumia 925 dan wel licht ;p)
Apple was gewoon niet klaar met de radicale wijziging van de iphone.
Misschien technische drempels. Of amoled kan niet in die miljoenen verzekerd worden. Ze zien ook wel dat ze met Samsung achter lopen. Wellicht verwachten ze dat hun fanbase trouw genoeg blijft of ze calculeren een klein verkoop dip in.
Ik zit op de iPhone 5s, en die volstaat nog perfect voor mijn gebruik: nu.nl en Tweakers checken, e-mail lezen, Facebook checken, af en toe een foto maken, Whatsapp, telefoneren. Ik heb de iPhone 6 niet nodig, de 6s ook niet, de SE ook niet, de iPhone 7 of hoe hij ook mag heten ook niet.

M'n 5s is inmiddels bijna 3 jaar oud en voelt nog erg scherp aan in dagelijks gebruik. De batterij is nog perfect. De camera is meer dan voldoende.

De nieuwe iPhone zal ook voor mij waarschijnlijk geen upgrade waardig zijn.
Hier hetzelfde. Wel begin dit jaar een nieuwe accu laten plaatsen door Apple omdat hij bij 20% gewoon uitviel en daarna in 3 seconden was opgeladen tot 50% :+ Kosten: ¤79 voor officiële nieuwe accu. Lokale beunhaas deed het voor ¤50 met ongemarkeerde accu's met 3 maanden garantie, dus dat werd hem niet.

Telefoon wordt serieus intensief zakelijk gebruikt en is gevoelsmatig nog prima qua snelheid en gebruiksgemak.
Ik verwacht eigenlijk niet dat die lightning-plug zo lomp blijft voor headphones - dat breekt geheid af. Niet voor niks is vrijwel elke koptelefoonbouwer al een jaar of 20 op de haakse connectors, en heeft apple zelf een heel kort stompje aan hun koptelefoon zitten.
Dat plaatje is ook maar een concept render van zomaar iemand.. Lijkt me / Ik hoop inderdaad niet dat Apple hem zo zou ontwerpen :)
@Tweakers,

Had nu wel erg handig geweest (en goed bij Tweakers gepast) als jullie ook even direct uitleggen in het artikel waarom haptische feedback nou zo cool is..

Of wat het überhaupt is.
Haptische feedback is een drukgevoelig opperlvak wat feedback geeft door middel van een trilling als je er op drukt,.
Zoals bij de allereerste touchschermen?
Meer zoals 3D Touch op het scherm van de iPhone denk ik (aparte lineaire vibratiemotor onder het scherm).
Apple is niet slecht maar een probleem als je iets wil delen met anderen of nog maar een mp3 als beltoon wil gebruiken. Een vriend heeft een -ipad en had foto's die ik ook graag zou willen, dus ik gaf hem een usb stick maar dat gaat niet, een heel gedoe om die foto's te verkrijgen. Ook even een mp3 als beltoon gebruiken is een hele procedure. Dus zo gebruiksvriendelijk is dat toch niet helemaal.
Gedeeld album aanmaken op je iOS apparaat en klaar. Zo moeilijk is dat allemaal niet.

https://support.apple.com/kb/PH12068?locale=en_US

TL;DR
Sharing an album is an easy way to share just the photos and videos you want with just the people you choose. They can view, like, and comment on your photos and videos, and they can download your photos. They can also add their own photos and videos to your album using an iOS device, Mac, or Windows computer. Anyone can view your album on the web, even if they don’t have iCloud Photo Sharing set up, if you turn on the Public Website option in your shared album settings.

[Reactie gewijzigd door LarBor op 8 augustus 2016 13:49]

Dat gaat er alweer vanuit dat je je foto's op iCloud wil zetten. Zelf heb ik iCloud uitgeschakeld; ik hoef niets van mijn opslag in "the cloud" te hebben. Ik ben mij ervan bewust dat ik het mezelf daarmee in een Apple-wereldje moeilijk mee maak, maar op alle telefoons die ik voorheen gehad heb was het geen probleem.
De oplossing is simpel: Koop een telefoon waarmee je kunt, wat jij ermee wilt doen. Compromissen zijn er altijd.
Graag. Die bestaat helaas niet. Een telefoon met een niet-cloud-focused, niet-Android-of-Microsoft-afgeleide, niet dichtgetimmerd, redelijk stabiel OS met in ieder geval een standalone WhatsApp client (zonder afhankelijkheid van WhatsApp Web) bestaat bij mijn weten niet. Ubuntu Phone houd ik scherp in de gaten, dat heeft zeker potentieel, maar qua stabiliteit laat het nog wat te wensen over en WhatsApp ontbreekt helaas nog.

BlackBerry voldeed ook wel, maar helaas laat BlackBerry BlackBerry OS 10 vallen ten faveure van Android, en valt daarmee dus ook af.

De next best thing is de iPhone, waar ik het nu maar mee moet doen. Het lukt allemaal wel, maar ik baal wel regelmatig van de onnodige beperkingen die Apple aan je oplegt als technisch onderlegde gebruiker.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 8 augustus 2016 15:41]

Voordeel is: Ubuntu is open source, dus met een beetje knutselen, heb je zo het perfecte OS.
Je kan dan ook gewoon AirDroppen, gaat nog vrij rap ook. Voor van 6s naar 6s, die ac wifi is dan toch wel lekker.
En wat als je iPhone je enige Apple apparaat is? Waar Airdrop je naartoe dan? ;)

Granted, voor de typische full-blown Apple-gebruiker werkt het allemaal prima, heerlijk samen. Ik mix-and-match al mijn hardware altijd daar waar het mij het beste uitkomt. Apple valt daar soms ook binnen, maar daarbij weet je van tevoren dat je een minimum aan compatibiliteit met al je andere niet-Apple-hardware kan verwachten. Precies de bedoeling van Apple, voor mij wel een groot nadeel.
Nouja je kan natuurlijk (ik weet het VIES) de kabel er in steken. Vooralsnog kan ik op mijn WIndows (iew weer vies) en Linux desktop toch echt gewoon bij m'n foto's.

Lijkt allemaal super kut, maar is gewoon de standaard voor camera's, inclusief naming conventions.
Maildrop iets?

[Reactie gewijzigd door Persei84 op 8 augustus 2016 15:40]

geen 16GB-iPhone 7-modellen komen: de minimale opslaghoeveelheid wordt 32GB
In deze tijden van HDR, Full HD, 4k, offline playlists en waar de megapixels je om de oren vliegen, eigenlijk ook alweer te weinig. Ik heb krap 3GB over van de 32GB in mijn toestel en dan maak ik vrij weinig foto's en filmpjes en heb ik een beperkte offline playlist van ongever 200 nummers.
Een iCloud abonnementje van 99cts/maand lost al heel veel op. Wat is uiteigenlijk het nut van al dat HiRes materiaal lokaal op te slaan?
Ik zelf heb een OnePlus 2 met 64GB opslag. Ik heb er momenteel 1300 nummers op staan (is 1/6e van het totale, maar dat terzijde). Ik heb nog 24GB over.

En waarom is offline dan zo handig? Omdat je in het buitenland niet altijd internet hebt, en als je 4G hebt, vlieg je door de MB's heen. Daarom is offline zo handig. Je kunt je foto's en video's bekijken, en muziek luisteren, wanneer je wilt.
Persoonlijk merk ik dat ik eigenlijk niet zo veel lokale opslag nodig heb:
- ik stream eigenlijk alleen nog muziek.
- op de iPhone worden foto's/videos gecomprimeerd/in lage resolutie opgeslagen. Dat werkt eigenlijk prima en heeft als voordeel dat de Photo's app nog steeds razendsnel doorheen de inmiddels vele duizenden fotos scrollt alsof het er maar enkele tientallen zijn.
- films op m'n iPhone bekijken doe ik sowieso niet, dat lijkt me erg onhandig.
- alles staat automatisch in de cloud en staat ook automatisch op m'n laptop.
Ik heb wel 10GB data in België en nog eens 600MB in Europa (+eventueel 2GB via een 4G modem die ik voor mijn laptop gebruik) en dus ik kan ook wel overal makkelijker aan data in de cloud als dat nodig blijkt... Maar uiteindelijk is het webbrowsen waarbij ik nog altijd de meeste data verbruik.
Mijn huisgenoten hebben een gelijkaardige set-up, maar zonder uitgebreide roaming, en ik hoor eigenlijk ook geen klachten.
Allemaal leuk maar zonder 3.5mm jack denk ik dat zelfs de "meelopers" dit keer 2 keer nadenken over een iPhone kopen.
Helemaal de tieners.
:edit: hoezo de -1? het valt mij op dat iedereen met een kritische reactie een -1 krijgt op dit artikel mijn reactie is zeker niet bedoelt als flamebait troll of beledeging.
terwijl ik alleen aangeef dat het missen van een 3.5mm jack een deal breaker kan zijn voor mensen.
(ik zelf zal niet met verloop stukjes rond gaan lopen en mijn stereo heeft geen bluetooth)

laten wij fanboyism er buiten houden alsjeblieft

[Reactie gewijzigd door rolandlub op 8 augustus 2016 13:09]

Waarom zou dat zo'n dealbreaker zijn? Verloopstukje ertussen - klaar!

Toen Apple de Lighning-stekker introduceerde orakelde ook iedereen dat ze hun hand overspeeld hadden en daar is toen ook niets van uitgekomen. Uiteindelijk wil iedereen toch het nieuwste apparaat en de afwezigheid van een 3.5mm jack is binnenkort wsl. juist een statussymbool. Het zou me niets verbazen als de Android-toestellen dadelijk ook met hoofdtelefoons komen die via USB aangesloten worden, net zoals ze een paar jaar terug plotseling allemaal 64-bit processors moesten hebben, omdat Apple ze daarmee verrast had.
net zoals ze een paar jaar terug plotseling allemaal 64-bit processors moesten hebben, omdat Apple ze daarmee verrast had.
Ten eerste waren ze niet verrast en ten tweede is 64-bit gewoon onderdeel van de opvolger van ARMv7 (namelijk ARMv8), en laat dat het pad zijn wat alle ARM SoC makers belopen :)

Dus ondanks dat er zeker goed gekeken word naar Apple is dat nou net een waardeloos voorbeeld omdat het simpelweg voor iedereen in de pijplijn zat.
Daar heb je me toch goed te pakken, netjes!

Geloof ergens ook wel dat ze verrast waren dat Apple er al mee kwam, maar dat het er aan kwam (door wie dan ook) was absoluut geen verassing natuurlijk.
Ik denk ook dat de verrassing eerder in de snelheid van het uitbrengen van een ARMv8 soc was dan de 64bits op zich.
Ja, zullen we deze post vastleggen om te kijken hoe lang het duurt dat áls de minijack uit de iPhone verdwijnt, de concurrentie dat ook doet?
Ze zijn sowieso niet de eerste zonder minijack. Zowel Samsung als Nokia hebben al telefoons gehad zonder minijack. Het zou wel kunnen dat Apple de eerste is die de minijack uit hun hele lijn telefoons haalt.
LeEco en de nieuwe Motorola Z serie hebben ook al geen headphonejack meer, maar USB-C. Ik denk echter dat het nu nog wat te vroeg is voor het weglaten van de jack.

Sommige mensen halen het weglaten van de floppydrive en dvd-rom van apple aan als voorbeeld dat dit zeker gaat slagen, maar dat is hierbij niet relevant. Floppies hadden maar 1,44 MB storage en dat was toen al heel erg weinig. De CD/DVD drive is ook wel overbodig door het snelle internet van tegenwoordig. Er is echter geen goede reden om de headphonejack weg te laten. Bluetooth heeft namelijk nooit de stabiliteit en geluidskwaliteit van de jack op dit moment. Voor waterdichtheid hoeft het ook niet want de S7 is waterdicht en heeft een jack. Bovendien heb je niet meer genoeg aan één amp, maar heb je er een nodig om de interne box aan te sturen en vervolgens moet er een verwerkt worden ergens in de lightninghoofdtelefoon. Ook krijg je niet een echt grotere batterij, want de ruimte die de jack inneemt valt best wel mee.

Kortom: ik denk dat dit nog iets te snel is.

Edit: als Apple een adapter van 3,5 mm naar lightning toevoegt, wat ik verwacht, dan is het ook geen sterk signaal. Blijkbaar is de jack dan nog wel nodig, anders geef je deze niet 'gratis' weg. Als het namelijk nodig is om de adapter mee te leveren, wat is dan de reden voor het weglaten (naar de buitenwereld toe).

[Reactie gewijzigd door marhalm op 8 augustus 2016 17:24]

Ach natuurlijk, nou, dan maken we er dat van! Waren dat smartphones, trouwens? Overigens las ik net dat de eerste Android smartphones zonder mini Jack ook al zijn aangekondigd:
http://www.androidauthori...-port-run-android-687910/

http://mashable.com/2016/...-jack-sucks/#H87dZXn5MOq6
Ja hoor, dat waren smartphones.

Nokia N70 had geen 3.5mm jack, wel een mooie eh... dataport, waar ook oordopjes aangehangen konden worden.

Sterker nog, dat was vroeger in het symbian tijdperk bij mijn beste weten eerder een uitzondering om een 3.5mm jack te hebben voor de telefoon. Voornaamste was een data-interface naar de PC, en toevallig kon je er ook audio ovrheen pompen (ook wel carkit gerelateerd). Soms had je dan wel een 2.5mm jack. Ook zo fijn :P

Anyways, dat is in de afgelopen 10 jaar even omgeslagen, omdat de telefoon ook meer als MP3 speler gebruikt werd, en je er videos mee kon afspelen (processor power), dat het handiger is geworden om standaard een 3.5mm jack mee te leveren.

Wellicht is het mechanisch allemaal wat onhandig aan het worden voor Apple, en alles over de lightning port is weer esthetisch verantwoord.

Maar goed, ik dwaal af. tl;dr: Ja, vroeger was het een uitzondering om een 3.5mm jack te hebben, en waren custom poorten voor audio output schering en inslag.
Sony Ericsson was het zelfde.

Ik had de SE W810 Walkman en om mijn koptelefoon aan te sluiten moest ik ook een 3,5mm jack hebben, en volgens mij waren alle SE Symbiam toestellen zo.
net zoals ze een paar jaar terug plotseling allemaal 64-bit processors moesten hebben, omdat Apple ze daarmee verrast had.
Lijk me sterk dat ze daarmee de concurrentie verrast hebben, zeker aangezien hun grootste concurrent zelf die dingen in elkaar schroefde voor Apple: https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_A7

[Reactie gewijzigd door PWM op 8 augustus 2016 13:04]

Heel ander deel van Samsung, en zie de post hierboven over Qualcomm.
Dit is ook precies de reden dat ze dit gaan doen. Zodat alle "haters" niet meer kunnen zeggen dat ze enorme winsten halen met hun telefoon omdat er zoveel "meelopers" toch gewoon iedere keer de nieuwste iPhone kopen.

Ik denk gewoon dat dit een overgangsfase is naar draadloze headphones. Nu dat Apple de trend zet worden de bluetooth headphones stukken goedkoper door massaproductie. De techniek is ondertussen al zo oud dat headphones voor heel weinig geld geproduceerd kunnen worden. Dit zelfde gebeurde ook met aanraakgevoelige schermen en nand geheugen etc. Die werden ook stukken goedkoper nadat Apple deze technieken ging gebruiken voor hun telefoons. Over 1 of 2 jaar zijn bedraade headphones voor de niet-audiofielen gewoon ouderwets en koop je die alleen nog maar omdat ze super goedkoop zijn.
Tieners die een telefoon van 800 euro kunnen kopen (lees: krijgen van papa en mama), kunnen ook wel bluetooth oortjes van een paar tientjes kopen/krijgen.
Soms wil je je telefoon ergens anders inpluggen, en in 9 van de 10 gevallen zal dat een 3,5mm aansluiting zijn.

Ja, je kan een verloopstukje kopen en Apple is weer de lachende derde.
De tieners in mijn omgeving hadden eerder draadlozen koptelefoons dan de anderen. Vooral omdat die kabels altijd in de knoop zitten als je op de fiets zit....
Nou vraag ik me af hoeveel mensen het gewoon binnen 2 seconden zagen en het niet tot de video gered hebben. Ik bedoel, kom op. Android herkent men toch wel. Net zoals men Windows zou moeten herkennen.
Er zijn ongetwijfeld mensen die het gelijk herkend hebben, en die de video niet gehaald hebben.

Maar je hebt ook mensen die gewoon dom zeggen dat Apple beter is, en er verder geen verstand van hebben, en alles goed vinden wat Apple doet. Dat zijn dus van die mensen die zeggen dat ze iOS beter vinden dan Android, maar als Android op hun iPhone staan is dat ineens beter. 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True