Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 298 reacties

Op het Chinese sociale netwerk Weibo zijn mogelijke specs van de iPhone 7 en 7 Plus opgedoken. Daaruit blijkt dat de afmetingen en resolutie van het scherm niet veranderen ten opzichte van de voorgangers en dat de modellen over een betere camera beschikken.

iphone 7 en 7 plus specs weiboDe Weibo-gebruiker in kwestie heeft eerder kloppende voorspellingen gedaan over Qualcomm- en Exynos-socs, waardoor enige waarde aan zijn onthullingen gehecht kan worden. Volgens zijn informatie blijven de afmetingen van het iPhone 7-scherm gelijk met 4.7". Ook de resolutie verandert niet en houdt vast aan 1334x750 pixels. Bij het 7 Plus model wijkt de afmeting van 5,5" ook niet af, net als de resolutie van 1920x1080 pixels. Op het gebied van de camera heeft de iPhone 7 mogelijkerwijs een 1/2.6" grote sensor van twaalf megapixel met een pixelgrootte van 1,3μm.

De iPhone 7 Plus zou daarnaast voorzien zijn van een 1/3"-sensor, eveneens van twaalf megapixel. Beide modellen zitten op f/1.9. In eerdere geruchten kwam naar voren dat de 7 Plus over een dubbele camera zal beschikken. Het is onduidelijk of het toestel naast de vermelde camera over hetzelfde exemplaar als de iPhone 7 beschikt. De lijst doet vermoeden dat de informatie over de iPhone 7 Plus alleen wordt vermeld in afwijking van de gegevens van het andere model.

Het werkgeheugen van de iPhone 7 zou volgens de gegevens neerkomen op 2GB, dat van het grotere model bedraagt daarentegen 3GB. Ook is een groot verschil in accucapaciteit te zien, zo beschikt de kleinere variant over een exemplaar met 1960mAh, terwijl de iPhone 7 Plus voorzien is van 2910mAh. Respectievelijk waren de voorgaande generaties van de 6s en 6s Plus uitgerust met accu's van 1715 en 2750mAh.

Update 18.29 uur: De Chinese tekst rept ook over het stof- en spatwaterdicht zijn van de telefoons en over een dubbele camera, waarmee de eerdere geruchten meer gewicht krijgen. Apple heeft maandag ook uitnodigingen verstuurd voor een evenement op 7 september zonder dat het daarbij op details ingaat. Vermoedelijk wordt onder andere de nieuwe lijn iPhones getoond.

  iPhone 6s iPhone 7
Scherm 4,7" 1334x750 4,7" 1334x750
Geheugen 2GB 2GB
Camera 1/3" f/2.2 12MP 1/2.6" f/1.9 12MP
Accu 1715mAh 1960mAh
  iPhone 6s Plus iPhone 7 Plus
Scherm 5,5" 1920x1080 5,5" 1920x1080
Geheugen 2GB 3GB
Camera 1/3" f/2.2 12MP 1/3" f/1.9 12MP
Accu 2750mAh 2910mAh
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (298)

Ze blijven wel lang hangen op die 1334x750 resolutie hé? Ergens vind ik het anno 2016 niet meer kunnen als telefoons in de > ¤500 categorie een lagere resolutie hebben dan FHD. QHD en UHD gaan weer wat te ver maar 1334x750 vind ik echt onzinnig laag voor het geld dat je betaalt.

Wel weer mooi dat ze de accucapaciteit gaan uitbreiden, daar valt altijd winst te behalen en zieltjes mee te winnen - het blijft de achilleshiel van elke smartphone :)
Ik denk serieus dat de resolutie menig iPhone gebruiker koud laat. In tegenstelling tot veel android fabrikanten schreeuwt apple de technische specificaties van hun producten niet van de daken. Apple legt de nadruk op wat je er mee kan, niet hoe dat verder in zijn werk gaat. En dat is voor velen prima zo.

Ik ben zelf geen iPhone gebruiker maar als ik er zo nu en dan eens eentje in mijn handen geduwd krijg vind ik niets mis met het scherm. Wat moet je met een QHD scherm op 4.7"? Wellicht VR, maar het statement van Apple is dat mobiel daar nog niet klaar voor is. En daar kan ik me in vinden, veel recente mobiele VR-oplossingen zijn nog steeds half werk...
Zoals je zelf al aangeeft is de accu (vooral in dit formaat) de achilleshiel van smartphones vandaag de dag, daar wordt het met een QHD scherm niet veel beter op.

Zelfde met de camera. Ik betwijfel of Apple iets van deze specificaties zal vermelden tijdens hun keynote. Maar ze zullen de specificaties ongetwijfeld verwoorden in gewone-mensen-taal: "Camera maakt nu dubbel zo'n goede foto's in het donker als de iPhone 6s". En klappen maar ;)

Edit: Als je aan gebruikers vraagt wat zij graag zien in de nieuwe iPhone dan wordt er gesproken over camera's, batterijen, design and headphone jacks. Maar niemand rept over de resolutie van het scherm. Kan apple dus lekker besparen op geld en blijven werken aan batterijduur, performance, etc

[Reactie gewijzigd door pimsaint op 29 augustus 2016 19:22]

Nu pak je meteen QHD als argument terwijl ik toch duidelijk aangaf dat FHD al een hele grote stap in de goede richting zou zijn. Je ziet het verschil tussen 1334x750 en FHD namelijk makkelijk, daarboven wordt het zoeken.

Zoals ik hieronder al reageerde op NotSoSteady:
het scherm is aan alle kanten ingehaald en toch blijven ze hem monteren. Je gunt je (trouwe) klanten toch een mooier scherm? Het is niet alsof ze dat scherm helemaal moeten gaan ontwikkelen, ze zijn legio beschikbaar op de markt. Apple onthoudt haar klanten dus een betere/mooiere techniek, imho.
Je kunt het bagatelliseren wat je wil maar denk je eens in hoe men zou reageren als andere merken HD schermen in hun > ¤500 modellen zouden monteren :X
In de praktijk blijken alleen niet-iPhone gebruikers niet tevreden over het scherm van de iPhone. Ik ken eigenlijk niemand die ontevreden is over het scherm van zijn iPhone. Er is praktisch gezien dan ook niets mis mee, en al zeker niet met de resolutie.
Intussen zie je dat vele van die mensen die vinden dat ze een QHD smartphone scherm nodig hebben, werken met computerschermen die FHD zijn op sizes tot 27 inch 8)7
Dat ben ik geheel met je eens xD, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden!
Ja..als je niet tevreden bent over het scherm dan koop je een ander merk.....raar he?
Sorry,ik had over FHD heengelezen maar verandert niet zo veel aan mijn verhaal. Als tweaker begrijp ik goed dat een lage resolutie een heikel punt kan zijn, maar vergeet niet dat alle i devices van Apple zijn ontworpen voor de "gewone mensch". En als je aan de gewone mensch vraagt wat zij graag zien in een nieuwe iPhone dan wordt er gesproken over camera's, batterijen, design and headphone jacks. Als je even door de comments scrolt zie je dat er niemand rept over de resolutie van het scherm, hooguit de grootte ervan.

Ja, een apple iPhone is duur en Ja, de concurrentie heeft betere schermen. Maar daar ligt de gemiddelde iPhone gebruiker, die graag wat meer betaalt voor alle gemakken die een iPhone wel heeft, overduidelijk niet wakker van ;)
Dat mag zo zijn,
Maar waar denk je dat de fabrikanten het meeste aan te verdienen? die paar tweakers die geilen op een QHD scherm, of de normale mensch?

En het gaat de fabrikanten maar om 1 ding: aandeelhouders tevreden houden. En dat betekend geld verdienen en niets anders.
Tja, vele Apple gebruikers zeiden dat ook over smartphones die groter waren dan 4 inch en kijk nu eens welke modellen van Apple het meeste verkopen.

Ik ben er ook mee eens dat Apple te lang aan hetzelfde idee blijft hangen. Hun 4.7 inch model is net zo groot als mijn oude 5 inch Lumia 930. Ook is de accu capaciteit erg laag waardoor flink wat collega's om mij heen hun iphone 6s best vaak moeten opladen. Voor een smartphone boven de 500 verwacht ik eigenlijk meer en dat mijn persoonlijke reden waarom ik nooit een Iphone zou kiezen.

[Reactie gewijzigd door vali op 29 augustus 2016 19:39]

Ik ben juist overgestapt van Samsung naar Apple op het moment dat de iPhone 6 uitkwam. Reden hiervoor was dat Apple eindelijk een grotere telefoon uitbracht, tweede reden was het design. Geen enkele fabrikant kan tippen met iPhone qua vormgeving. Niet veel later kwam de Samsung S6 uit, welke ik nooit zal kiezen omdat ik slechte ervaring heb met software van samsung.

Android vind ik persoonlijk dan ook een lelijk besturingsysteem, je kan het allemaal aanpassen dat is waar. Vergeleken met iOS is Android toch echt minder.


Wat zie je nou van een resolutie op een telefoon? Mijn zakelijke telefoon heeft een full HD scherm maar met een veel hogere DPI dan een iPhone waardoor er dus alsnog minder op het scherm past.

Je betaalt bij iPhone meer voor de software en kwaliteit dan voor de specificaties.
Android vind ik persoonlijk dan ook een lelijk besturingsysteem, je kan het allemaal aanpassen dat is waar. Vergeleken met iOS is Android toch echt minder.
Je komt van een Samsung phone af, niet van een stock android toestel. Over smaak valt niet te twisten, maar let op dat je niet alle androids over één kam scheert omdat je TouchWiz gewoon bent ;)
Er is ook maar een klein percentage van de Android toestellen die stock Android draait. Blijft vaag dat ze allemaal Android verjammeren terwijl de stock juist zo mooi ontworpen is.
My thoughts exactly.

Stock android ziet er redelijk mooi uit en het is open source dus kan je ermee aan de slag als je dat zou willen. Weet apple weinig van.

Kleine ding maar b.v. voor de taal instellingen heb ik servische taal ipv Engels/Nederlands omdat ik zelf uit Servie kom. De taal is in volledig cyrillic servisch,wat onze officiele letter is en niet 20% cyrillic en 80% latinic zoals dat het geval is bij Samsung.

Het nadeel van stock android vind ik dat multi window feature nu pas met android7 komt,terwijl dat allaaang beschikbaar was voor de Samsung toestellen.
Wat zie je nou van een resolutie op een telefoon? Mijn zakelijke telefoon heeft een full HD scherm maar met een veel hogere DPI dan een iPhone waardoor er dus alsnog minder op het scherm past.
Wacht even, bij een scherm met een hogere DPI (dots per inch) staat er altijd meer op het scherm dan een scherm met een lagere DPI. Bedoel je dat de DPI scaling hoger ingesteld staat zodat alle scherm elementen worden uitvergroot?
"Tja, vele Apple gebruikers zeiden dat ook over smartphones die groter waren dan 4 inch en kijk nu eens welke modellen van Apple het meeste verkopen."

Dat is een beetje een karikatuur van Apple gebruikers neerzetten. Wat je wellicht bedoeld is dat je een dozijn fanaten op internet dat hebt horen roepen. In werkelijkheid zijn er een half miljard gebruikers waar niemand een idee heeft wat die willen of denken.
Ik heb nu ook een 6s (daarvoor een 5), en ik wil geen telefoon meer met nog een grotere form factor. Dat vind ik gewoon niet handig werken. Maar daarnaast kan Apple volgens mij best nog wel wat winst boeken door het beeldscherm tot tegen de randen te laten aanlopen. Wellicht is zo zeker 5" en misschien zelfs 5.2" haalbaar, zonder dat de telefoon zelf groter wordt. Dat zou ik zeker zien zitten! Daarnaast is de iPhone voor mijn gebruik redelijk perfect. Mag natuurlijk altijd sneller en langere batterijduur hebben. En oh ja: behoud de headphone jack. Ik heb geen zin om ook nog een lightning to headphone adaptertje mee te gaan sleuren (dat raak ik zeker kwijt), en bluetooth is geen optie. Ik verkies altijd een kabel boven wireless als het even kan.
Ik vind de batterij duur van mn 6s anders behoorlijk goed.
Probeer dan eens een SE... Kijken of je er dan nog net zo over denkt..
Nee, hij geeft aan dat de accuduur van de SE nog beter is ;)
Doh, lezen is ook een vak zeg... Als je even goed zou lezen zie je dat ik bedoel dat de batterijduur van de SE juist formidabel is, sterker nog, 2 dagen zonder laden met normaal gebruik is geen uitzondering!
Laat staan dat je bij dergelijke dure modellen slechts 16gb opslag hebt zonder uitbreidingsmogelijkheden.
Je kan het uitbreiden. Ik kan nu al m'n tienduizenden nummers, foto's en video's zonder problemen op een 16GB iPhone zetten en dan nog genoeg ruimte hebben voor de essentiële apps.
Een 16gb heeft maar 11,5gb ruimte beschikbaar .

Met een gemiddelde mp3 van 5,5mb kan je er maximaal 2000 liedjes op zetten.
Een app kost al snel 200mb
En we zwijgen maar over 4k video

16gb is goed voor mama en papa die occasioneel een foto nemen.

Ik heb gelukkig 128gb genomen...
Heb na 1 jaar gebruik nog 45gb over
Volgens mij ben jij een beetje in de war met iCloud is het niet?
Ja want je stelt 16GB uit te kunnen breiden en dat is niet mogelijk op de iPhone. Als je dan vervolgens het argument erbij gaat halen dat je tienduizenden nummers op een 16GB iPhone kan zetten dan klets je, bot gezegd, dus uit je nek. Je zet namelijk niets op je iPhone maar alles in een cloud opslag. Dat staat geheel los van het geheugen van je telefoon.

Gegroet,

Een iPhone 6S Plus 128GB eigenaar die ook iCloud storage heeft en wèl 11.709 foto's FYSIEK op zijn telefoon heeft staan.
Maar maakt dat uit voor de eindgebruiker? Als die toch bij z'n media kan zonder problemen, dan is het prima toch?
Wat denk je van mobiel data gebruik?
Er zijn momenten dat je er niet aan kan wegens geen internet. Dan Is het niet prima.
Maar ja, daar betaal je dan ook grof veel geld voor omdat je al van tevoren moet bepalen hoeveel RAM je in je telefoon stopt (geen SD kaart uitbreiding mogelijk).
Waarom zou je 11.000 fotos op je iPhone willen hebben?
Wie zegt dat je 11k fotos op je mobiel zou willen hebben. Je kunt makkelijk aan de top van je mobiel zitten (navi maps, spotify, videos/fotos, whatsapp media).

Het punt is hier dat 16GB voor veel mensen niet genoeg is en dat je het niet kunt uitbreiden met een externe kaart.
En dat jij het fysiek op je toestel hebt staan maakt het beter...... Omdat??
Ik heb ook een iphone 6 van 64gb, maar heb al mijn foto's op Google foto's staan, want waarom zou ik ze zonodig perse op mijn harde schijf moeten hebben als normale gebruiker?
En dat jij het fysiek op je toestel hebt staan maakt het beter...... Omdat??
Ga je naar het buitenland, dan ben je ineens die opslag kwijt of je betaald stukken meer aan mobiele data. Als je dan in het buitenland iedere dag muziek wil luisteren, fotos wilt maken, fotos terug wilt kijken, etc. Dan heb je toch echt een verhoogde rekening op de mat.
En dan moet je nog maar hopen dat je internet hebt, met een skivakantie kan je mogelijk niet eens verbinding maken wanneer je net een prachtige foto wilt maken boven op de berg.
Met langdurige filmpjes heb je al helemaal een probleem. Stel je wilt een video opnemen van de skitocht, dan doe je dat natuurlijk het liefste op hoge kwaliteit 1080p 60fps video heeft heel veel opslag nodig. Als je een moment zou hebben dat je krap zou zitten kan je telefoon niet eens tijdelijk de video opnemen om daarna te uploaden.

Voor de meeste mensen is 64GB meer dan genoeg, zelfs al gebruiken ze geen cloud opslag. Maar 16GB is echt bar weinig, daar ben je zo doorheen. Vooral omdat iOS zelf al een aardige hap uit deze opslag neemt. Als je dan vast zit aan cloud opslag kan je misschien juist op de momenten dat je het wilt gebruiken er niks mee doen terwijl opslag tegenwoordig extreem goedkoop is.

Dat jij met 64GB genoeg heb samen met Google Drive die 10GB meer gratis aanbied dan iCloud is bijna niet te vergelijken met het 16GB+iCloud voorbeeld.
Da's knap. Ik zou er patent op aanvragen, want dit is nog niemand gelukt.
Geen Facebook gebruiker zeker? :+
Ik had met mijn 6 ook nooit problemen, eind van de dag als ik thuis kwam was deze leeg. Dan had ik toch zeker wel een uur of 3 screen-on time en een half uur daarvan was gebruikt in Facebook...
Ligt dit dan aan de iPhone of is de Facebook app gewoon slecht?
De Facebook app staat een groot gedeelte van de tijd te verversen, ook al zet je dit uit blijft de Facebook app veel gebruiken in de achtergrond.
Ligt dit dan aan de iPhone of is de Facebook app gewoon slecht?
Facebook is slecht. Zet bijwerken in de achtergrond uit.
Wel Facebook maar geen Facebook Messenger. Dat is een batterij vreter!

Mijn SE werkt met gemak 2 dagen op een lading, en 3 als ik me inhoud.
Ik Heb alles qua refreshing gewoon uitgezet. FB, twitter en dergelijke hebben op mijn iPhone 6 Plus geen rechten om op de background te gaan verversen. Alleen mn email en dergelijke.
Ik haal ook gemakkelijk 2 dagen sinds ik dat allemaal heb uitgezet.
Facebook is geinstalleerd en gebruik deze dagelijks.
Apple was er anders als de kippen bij om hun retina flink als verkoopargument te maken. En wat moet je met bv een fullhd scherm? Scherper beeld? De foto's beter zien die je maakt (aangezien die een hogere resolutie hebben)
Precies wat je zegt,verdubbeling van de resolutie was revolutionair genoeg om het tot retina te dopen. De tijd van korrelige fonts was voorbij en de concurrentie volgde snel.

Maar scherpe foto's, bijna onzichtbaar, nog scherper maken ten koste van batterij en prestaties daar zit misschien niet iedereen op te wachten.
Apple schreeuwt de tech specs niet uit, maar dit is wel het bedrijf dat met marketingtermen zoals Retina is komen aanzetten. Je kan jezelf niet de hemel in blijven prijzen wanneer uiteindelijk blijkt dat je producten, waar de klant een premium prijs voor betaald, achter blijft op toestellen die maar half zoveel kosten.
De telefoon heeft ook geen IR-blaster, is niet waterdicht, heeft geen RGB led voor notificaties, en andere foefjes die toestellen van de concurrentje hebben en maar de helft kosten, Toch zijn iPhone gebruikers over het algemeen zeer te spreken over de gebruikerservaring, waar het bij Apple toch grotendeels om draait.

Er zijn vast genoeg redenen om het scherm niet te upgraden. Geld is er daar ongetwijfeld een van, maar het zou ook kunnen afdoen aan de gebruikerservaring omdat extra batterij kost, extra rekenkracht, wellicht weer wat aanpassingen voor developers, etc.

Toen Apple met retina kwam (want daar zijn ze inderdaad goed in, termen verzinnen voor technische upgrades zodat iedereen er lekker over kan wauwelen met een hippe term) zou dat 1000 en 1 problemen oplossen, waaronder korrelige fonts. Maar nu valt er niets op te lossen. If it ain't broken, don't fix it. Hetzelfde zagen we terug bij de camera. iPhone is altijd een telefoon geweest met minder megapixels in de camera dan de concurrentie. Maar ook daar hoor je de gebruikers niet over, want het toestel maakt gewoon super foto's, punt. Dat Sony toestellen verkoopt met 20MP cameras maakt ze vast niet minder enthousiast ;)

[Reactie gewijzigd door pimsaint op 29 augustus 2016 18:53]

Apple is momenteel een middenmotor als het op de camera aan komt. Ze zijn links en rechts ingehaald door de Android concurrentie. Samsung op 1, LG op 2, Huawei op 3, dan komen de Lumnia's en dan komt de iPhone.

Verder de gebruikservaring. Ik gebruik naast mijn privé Oneplus 2 een iPhone 6s op het werk. Geen denken aan dit ik zo'n iphone privé zou aanschaffen, zelfs niet al zou deze de helft van een OP2 kosten. Ik baal van ios, de grote bezels en de fysieke homeknop.

Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Alleen Samsung's laatste camera lijkt wat beter dan die van de iPhone, voor de rest is er weinig consensus welk daarna de beste camera heeft.
In de praktijk merk ik dat ik soms moeite heb om de fotos van mijn systeemcamera te onderscheiden van mijn iPhone6 fotos, dus in veel gevallen maakt het niet meer zoveel uit.

De gebruikerservaring is idd een individuele ervaring: you love it or you hate it... Over het algemeen zijn het de techneuten die niet van iOS houden want die willen een device niet gewoonn gebruiken maar het instellen "volgens hun eigen wensen" zoals sommigen een auto willen tunen tot hij er niet meer uitziet ;)
Misschien is het goed als je je even inleest over camera's van smartphones voordat je zulke beweringen doet.

Ik vind ios er echt niet uitzien, maar helaas valt daar niks meer aan te tunen.
Wel eens van een jailbreak gehoord? Kun je tunen als een malle
Jailbreaken wordt steeds moeilijker. Het kan problemen opleveren als je de telefoon wilt resetten. Verder is het jammer dat zo'n handeling nodig is om te telefoon te kunnen instellen.
Maak je geen zorgen, ik ben goed ingelezen. Jouw beweringen zijn ook maar beweringen.
Ah, het staat in Computertotaal dus je hebt gelijk natuurlijk!

Uiteindelijk ontlopen veel smartphone camera's elkaar nauwelijks en het hangt er dus maar van af wat je het belangrijkst vindt, "de beste" haal je er niet zomaar uit. Dat is een beetje wat je uit de meeste reviews kunt besluiten.
Jij hebt helemaal geen bron maar jij bent Apple liefhebber dus moet jij wel gelijk hebben!

Alle gekheid op een stokje, het is heel wel mogelijk om objectief te constateren dat het Android-front qua fotokwaliteit ver op Apple voorloopt. Dat heeft dus helemaal niets te maken met "wat je belangrijk vindt".
En tenzij jij ComputerTotaal! kunt betrappen op subjectiviteit, is de test het beste wat we nu hebben.
Er zijn tientallen testen te vinden op internet. Behalve dat Samsung blijkbaar overall een iets betere camera heeft in de S7 dan de rest (al is de bvb kleurafwijking niet zo goed als sommige andere cameras), is er weinig overeenstemming over volgorde. "Ver voorop lopen" is al helemaal belachelijk als uitdrukking omdat er maar een paar Android smartphones zijn die de kwaliteitsklasse halen waarin de iPhone speelt.
Bovendien wordt het met de iPhone binnen een paar weken weer haasje over...
Het gaat over nu, niet over een paar weken. Want daarna komen de Aziaten weer met wat nieuws en lopen ze weer voorop.

Dat Apple geen goedkope telefoons maakt doet daar niks aan af. In de prijsklasse van Apple zijn de Aziaten gewoon beter.
Daar heb je denk ik wel gelijk in, ik zou de camera van mijn Nexus 6p niet willen inruilen voor welke iPhone camera dan ook. Maar we zijn nu weer een jaar verder, de concurrentie heeft haar best gedaan en het zou mij verbazen als Apple volgende week geen flinke inhaalslag maakt.
Helemaal off topic hoor, maar je bedoelt middenmoter (van de middenmoot).
Een middenmotor is een voertuigmotor (auto, elektrische fiets) die zich tussen de achter- en vooras(sen) bevindt.
Oeps, my mistake. Idd middenmoter.
Waarom? Ik vind het scherm in mijn iPhone 6 scherp zat en het schijnt qua kalibratie enz ook prima te zijn. Waarom dan meer batterijvretende pixels toevoegen?
Omdat er voor dat geld beter moet. Toevallig zaterdag op een verjaardag, ik liet een collega wat mailtjes lezen en zij mij. Iphone 6s van 860 euro tegen een nexus 6p van 515 euro. De letters van de mail op de iphone leken in vergelijk grijs ipv zwart, en het was allemaal gewoonweg minder scherp. Dit kan gewoon niet naar mijn mening, voor dat geld. En dan heb je zelfs nog de samsung galaxy s6 en s7 die nog een veel beter scherm als mijn nexus.
Tuurlijk is performance belangrijk, en dat heefy de 6s als geen ander, nog steeds, maar dat scherm.. poeh je schrikt pas echt als je vergelijk naast elkaar hebt.
Oh ik heb iig 515 voor de mijne betaald, en mijn collega in oktober een 64gb 6s met abo. Toen was die 860 euro. De 16gb versie reken ik niet echt mee.
Leuk verhaal daarover, compleet off topic dat wel: vorige week nam mijn vriendin een pakje voor haar baas aan op het werk. Bleek een iphone 6s plus, voor de vrouw, want die 6s plus die ze nu had zat altijd vol en dat was zo irritant. Die man heeft er geld zat voor dus lekker doen, eigen keuzes enzo, maar moest er wel om lachen.
Dat blijft een punt van discussie, maar het is een veelgehoorde klacht (of: kritiekpunt) op de iPhone. Natuurlijk is niet 100% van de bezitters ontevreden maar toch.

Het is een beetje zoiets als anno 2016 een forse middenklasser (Mercedes C-klasse, Volvo S60, Audi A4) uitbrengen waar geen cruise control of airco op zit. Niet alle mensen zullen dit missen want niet iedereen gebruikt het. Neemt niet weg dat het gewoon thuis hoort in een auto van die prijsklasse.
Ik denk dat het te maken heeft met schaling. In het verleden verdubbelde Apple de resoluties, zodat apps mee konden schalen. Door de schaling waren apps over het algemeen meteen zeer scherp. Die schaling zie je bijvoorbeeld terug bij de iMac 27" die van 1440p naar een 5K resolutie ging, oftewel 4x (2x2) zo groot.
Dus, stel, het is de schaling dan zou dat betekenen dat 720p naar 1440p moet gaan op een telefoon - hoger dan FHD. Op een relatief klein scherm is dat behoorlijk veel. Vervolgens komen de bijbehorende nadelen van een fellere backlight, (nog) snellere en krachtigere gpu en veel meer accu nodig. Dat past niet allemaal binnen de behuizing zoals Apple dat momenteel huisvest, het gevolg is een dikkere telefoon. Niet dat het mij uitmaakt, maar Apple zal dat niet snel doen (1x met de iPad 3). Dus dat acht ik onwerkelijkheid.
Trek ik dat argument verder en de 7/8 zou 1440p moeten krijgen, dan betekent dat automatisch dat de 7/8 plus 4K moet krijgen met schaling. Zoals vele al hebben aangegeven is dat erg veel. Overkill zelfs. Echter, je kunt niet een regulier en een Plus model met dezelfde resolutie presenteren (marketing), dus die zou hoger moeten. Hogere resolutie geeft meteen dezelfde nadelen als eerst.
Dus, ik zie heel veel nadelen aan het verhogen van de resolutie vanwege de resolutie. Wat zouden de voordelen zijn van een scherper scherm? Je kunt meer kwijt op het scherm, filmpjes kijken in native resolutie en betere webpagina's. Zoiets? Dat vind ik leuk, zeker op mijn HTC One M7, maar het verschil tussen de HTC One M7 en de 6s qua resolutie vind ik niet groot of bijster veel bijdragen. Dan vind ik de nadelen - met name de accu - een veel groter nadeel dan net wat meer scherpte. Just my two cents 😊.
Wat je vertelt doet Apple volgens mij al juist vanaf de iPhone 6 Plus. Het scherm wordt gerendered op 1242x2208, en daarna gedownsampled naar 1920x1080.

https://www.paintcodeapp....one-6-screens-demystified

Zoiets zou Apple dus in principe ook kunnen doen met een schaalfactor x4? Niet dat ik het nodig zou vinden overigens, want ik heb liever een langere batterijduur dan dat ik kan zeggen dat ik zelfs vanaf 5 cm geen pixels meer kan onderscheiden, want ja ... meer pixels aansturen is ook zwaarder voor de accu lijkt me.

[Reactie gewijzigd door gday op 30 augustus 2016 09:55]

Het is vooral een kritiek punt bij Android gebruikers. Tenminste, ik hoor vooral de Android gebruikers er over.
Ik heb geen problemen met een lage resolutie ik heb nu een 720p resolutie op een scherm van 5.7 inch en ik kan de pixels niet zien. 1600x900 op 17.3inch zoals mijn laptop is juist wel te onderscheiden en dat vind ik enorm storend.
Ik kon op mijn S3 toch echt de pixels zien op een 720p scherm op mijn S5 met full hd scherm zag ik ze al (bijna) niet meer en nu op mijn S7 zie ik ze zeker niet meer. Vind de S7 (Edge) het beste scherm hebben van alle smartphones al zal de Note 7 mss nog mooier zijn dan weet ik niet.
Je bent appels met peren aan het vergelijken.
De S3 had namelijk een (4,8" 1280x720 amoled) scherm met pentile matrix waar de scherpte (duidelijk te zien bij tekst) nogal onder te lijden had in vergelijking met bijvoorbeeld IPS.
Toen ik van de S3 naar een toch "enigszins vergelijkbaar" (4,7" 1280x768 IPS) scherm ging viel me op dat van "pixels tellen" ineens geen sprake meer was ondanks de vergelijkbare ppi van deze schermen.

Conclusie: op iets lagere resoluties doet de gebruikte scherm techniek ook een hoop voor de "waargenomen scherpte".

Het scherm van de iPhone 6/6s is dan misschien geen hoogvlieger qua ppi maar in het dagelijks gebruik is het gewoon een prima scherm v.w.b. scherpte en kleuren. FHD of hoger op het 4,7" schermformaat zal voor weinig gebruikers echt toegevoegde waarde hebben en zorgt vooral voor onnodig stroomverbruik is waarschijnlijk de inschatting van Apple en daar kan ik me wel in vinden.

[Reactie gewijzigd door HuisRocker op 30 augustus 2016 11:34]

Dat blijft een punt van discussie, maar het is een veelgehoorde klacht (of: kritiekpunt) op de iPhone.
Maar bijvoorbeeld the OnePlus 3 heeft ook een relatief lage resolutie en daar klaagt niemand over. Is gewoon een prima scherm. Denk niet dat dat dat veel met prijs te maken heeft want goedkopere Androids komen ook vaak met hoge resoluties.

Waar het om gaat is of het scherm goed is. Bruikbaar is. Ik denk dat iPhone gebruikers daarover niet veel te klagen hebben.
De oneplus 3 heeft dan wel FHD, iets wat juist als gewenst werd betiteld in de allereerste opmerking, waar we nu allemaal op reageren.
Verkeerde vergelijking. Deze basisfuncties moeten aanwezig zijn en zijn op een iPhone ook aanwezig.
omdat jer er ook een grotere batterij in kunt doen? en dat hoeft voor de consument niks meer te kosten. apple verdient er al genoeg aan
Omdat het er beter uitziet en je geen bril nodig hebt om de letters te lezen :p
Ik ben het totaal niet met je eens musje83; ik vind het serieus echt zinloos als je een telefoon met QHD of hogere resolutie zie worden de foto's niet veel beter of mooier. Wat ik vele malen belangrijker vind is mooie kleuren(weergave). Tevens accuduur en 'smooth animations'. Hoe hoger de resolutie, hoe lastiger die smooth animations. Die zou ik voor geen goud willen missen.

En tja.. VR is niet echt iets waar 'de gewone man' op zit te wachten. Het heeft voor mij zowel prive als zakelijk geen toevoeging. Dus daar hebben we die resolutie ook niet voor nodig.

Ik ben blij dat de accu sterker wordt, net als jij. Ik hoop ook dat ondanks al de toevoegingen de telefoon net zo dun of dunner wordt. En dat de camera misschien eindelijk niet uitsteekt (dat vind ik dan weer niet kunnen voor zo'n duur toestel).
Volgens allaboutphone worden de nieuwe iphones iets dunner en toch meer batterijcapaciteit. Zij leggen de reden bij het feit dat apple kon gekozen hebbe voor 50 procent meer performance ipv nu 25 procent. Aan de andere kant is de chip dus wat kleiner en kan er ondaks dat het toestel dunner is een grotere accu plaatsvinden.
QHD niet, maar HD zou sowieso al een stap in de goede richting zijn (en zeker voor die prijzen).
"Ik hoop ook dat ondanks al de toevoegingen de telefoon net zo dun of dunner wordt. En dat de camera misschien eindelijk niet uitsteekt (dat vind ik dan weer niet kunnen voor zo'n duur toestel)."

Ik hoop inderdaad dat de camera dan niet uitsteekt, maar heb dan liever dat de telefoon iets dikker is(scheelt bijna niks), eventueel krijgt de telefoon dan ook een grotere accu.
Typische reactie op kritiek op Apple, sorry. De keuzes van Apple worden altijd verdedigd door haar gebruikers, tot het moment dat Apple plotseling wél kiest voor een bepaalde techniek, dan wordt het direct gelauwerd en bejubeld.

En wederom - wie heeft het over QHD? Waarom niet gewoon FHD? Het verschil tussen HD en FHD is op een smartphone veel beter te zien dan het verschil tussen FHD en QHD, dat is gewoon een feit. Bij FHD hoef je helemaal niet in te leveren op 'smooth animations', daar worden die GPU's al lang niet meer door gehinderd. Zeker niet bij iOS, kijk maar naar de Plus varianten die wél gewoon een FHD paneel hebben.
Als iPhone bezitter ben ik juist erg tevreden met de resolutie.
Het ziet er goed uit gezien het normaal RGB is en geen pentile.
Op een normale kijksafstand zie je de pixels echt niet meer zitten hoor.
Vergeleken met een S7 is de game performance een veelvoud keer zo hoog door het combineren van een zeer snelle GPU icm met een zinnige resolutie ipv van een mobiele GPU aan te sluiten op een scherm met een hogere resolutie dan wat menif mens op zijn bureau heeft staan.
QHD is een factor 4 meer, FHD is een heel ander verhaal. Er zijn genoeg tevreden iPhone bezitters maar in mijn ervaring gaan ze hun scherm plots een stuk minder waarderen als ze een tijdje een S7 in handen hebben gehad (en gebruikt). Waarom geen tussenweg? Waarom geen van je klanten tegemoet komen? Het is toch echt een veelgehoorde klacht en wéér houden ze vast aan een lage resolutie.

Ik kan er niet bij, maar goed.
Scherm van de S7 is onovertroffen, qua helderheid, qua kleurweergave.

En ik ben absoluut géén Samsung fan, maar de S7 heeft me aan het twijfelen gebracht. Jammer van Touchwiz.
Touchwiz kun je voor 90% uitschakelen door via de play Store een andere launcher te downloaden en via de thema winkel en mooi thema te kiezen.
Zo zie je vrijwel niets meer van de design keuzes uit Korea.
Dan zit je nog altijd met Touchwiz want Touchwiz zit diep verankerd het is niet enkel de launcher. Van een happy S7 gebruiker.
Dat ligt niet aan de resolutie, maar aan het feit dat het AMOLED is.

De resolutie is niet laag. Het is alleen niet zo hoog als bij anderen. Ik heb boven gemiddeld goede ogen en zie de pixels op mijn niet al te grote FHD scherm. Maar de afzonderlijke pixels op een iPhone zie ik niet.
Volgens mij gaat het dan meer om kleuren (AMOLED) en misschien formaat, niet om resolutie.
De gemiddelde persoon ziet het verschil tussen een DVD en Bluray film niet eens.

Laat staan dat ze het verschil zien tussen een AMOLED of LCD scherm.

Wij hier op tweakers weten wat we in onze handen hebben maar de gemiddelde consument gaat zich echt niet druk maken om resoluties en beeldscherm technieken.
Psies. Gros van de laptops komt niet eens boven de 200 ppi uit, hoor je ook niemand over.

Zolang de kwaliteit van het scherm goed is (kleurweergave, helderheid, kijkhoek, geen bleed) kan ik prima leven met die 326 ppi.
Vergeleken met een S7 is de game performance een veelvoud keer zo hoog.
Uhm nee je bent in de war met benchmarks, theoretisch kan dat in games ook voor komen, maar in de praktijk haalt elke game gewoon 60FPS net als op een iPhone. Blijkbaar zijn games niet zo zwaar als benchmarks en loop je gewoon tegen de FPS-limiet van het scherm aan.

Daarnaast kan ik om batterij te besparen games wel gewoon in 720p/1080p laten draaien op de S7, daar is gewoon een handige app voor van Samsung :)
met een hogere resolutie dan wat menif mens op zijn bureau heeft staan.
Heel relevant ook, gaan wijzen naar iets compleet anders, digitale verkeersborden hebben maar iets van 1 PPI, ook erg boeiend...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 augustus 2016 18:23]

Ik vind de scherm resolutie meer dan prima. Het is zeer scherp en ik betwijfel dan ook of FHD of zelfs hoger zin heeft op 4.7 inch. Meer pixels kost alleen maar meer batterij. De bezels van de iPhone zijn echter wel wat groot in vergelijking met andere toestellen. Niet super storend maar dat mag wel een tikkeltje minder van mij :).
Is het niet nodig voor VR te kunnen gebruiken om hogere pixel dichtheid te hebben?
Ja. Maar, tot nu toe worden iPhones nou niet bepaald veel voor VR toepassingen gebruikt...
En hoeveel % van de gebruikers koopt een telefoon voor VR? Laat staan een 4.7inch iPhone?
Maar er komt ook weer een 5,5 inch variant van de iPhone 7 plus toch?
Ja precies, ik stel me meer vragen bij de formfactor van de iPhones in verhouding met de schermgrootte.

Ik denk dat mijn Moto X kleiner of even groot is qua formaat dan de iPhone 6S, maar heeft wel een 5.2 inch scherm tov slechts 4.7inch voor de iPhone.

Is er al wat bekend over de behuizing van de iPhone 7>? Zullen de bezels even groot blijven?
Ik bezit een iPhone 6s en hoewel het scherm me niet stoort, moet ik wel zeggen dat het verschil met het scherm van de Galaxy S7 toch te groot is. Het gaat mij nog niet eens zozeer om de resolutie, maar voornamelijk om de beeldkwaliteit, want de amoledschermen zijn echt indrukwekkend om te zien.
Daarom. Had eender welk merk anders dan Apple nu een high-end smartphone tegen high-end prijs uitgebracht met een 1334x750 resolutie, dan zou hij neergesabeld worden door de critici en een heel stuk minder worden verkocht. Dat verbaast me, het scherm is aan alle kanten ingehaald en toch blijven ze hem monteren. Je gunt je (trouwe) klanten toch een mooier scherm? Het is niet alsof ze dat scherm helemaal moeten gaan ontwikkelen, ze zijn legio beschikbaar op de markt. Apple onthoudt haar klanten dus een betere/mooiere techniek, imho.
Persoonlijk dat ik niet dat het onthouden is, maar dat het vooral met de productiecapaciteit heeft te maken. Dat is ook de reden waarom Foxconn en alle overige leveranciers van Apple momenteel veel geld investeren om oled op grote schaal te kunnen produceren. De Apple Watch, waarvan er veel minder worden verkocht, beschikt bijvoorbeeld wel over een oledscherm.
Heel scherp opgemerkt. Veel mensen zitten te schreeuwen dat Apple niet innoveert met de iPhone maar ze vergeten vaak hoeveel van die mobieltjes er wel verkocht worden. Productie inrichting, planning en optimalisatie worden veel vaak vergeten als belangrijke manieren om kwaliteit en capaciteit te waarborgen en zo ook steeds goedkoper te kunnen produceren. Als Apple plots zou overstappen op Oled zou dat grote inversteringen vragen en zou Apple moeten aankloppen hij verschillende leveranciers wat natuurlijk de aankoopprijs van de schermen fel de hoogte in zou jagen en enorme inspanningen vragen om de voorziene capaciteit te halen. Economische gezien is Apple zeer verstandig en neemt het zijn tijd om zijn productie mooi te organiseren en zolang de vraag niet daalt zie ik momenteel geen probleem. Maar Apple mag desondanks geen layback houding aannemen natuurlijk
Alleen gaan andere fabrikanten nu ineens met die productiecapaciteit lopen die Apple anders had kunnen opkopen.

Dat de prijzen de hoogte inschieten mag in principe geen probleem zijn gegevend e winstmarge op de toestellen. Ze gaan ook niet in 1 keer honder euro duurder worden in productieprijs en aankloppen bij verschillende leveranciers doen ze vandaag trouwens ook al.

De verkopen van de iPhone dalen wel degelijk op dit moment, en het antwoord van Apple blijft uit. Waar ze vroeger trendsetter waren zijn ze vandaag trendvolger en lijken ze het zelfs moeilijk te hebben om te volgen. Het product zelf verkoopt nog goed, maar op de naam alleen kan je geen 5 jaar meer verder blijven gaan.
Apple is heus wel bezig met zaken als oled schermen hoor, ik vertrouw er wel in dat we dit in 2017 gaan zien (ja een pak later dan bij de meeste android phones) wanneer Apple zijn productiezaakjes op orde heeft.
Nee tuurlijk zo bedoel ik het niet, maar gewoon zo een capaciteit produceren is ook niet supersimpel, vergeet niet dat Apple niet alleen zichzelf maar ook zijn aandeelhouders moet tevreden stellen dus echt aan hun winstmarge van hun product morren lijkt me ook niet ideaal.
Gohja, Apple is inderdaad al lang niet meer de innovator die het vroeger was en begint op het vlak van specificaties echt wel achter te lopen idd maar om nu te beginnen apocalyptische verhalen over Apple te prediken vind ik ook wat overdreven. Tuurlijk ze verliezen mss wat markt aandeel door de sterke producten van Samsung maar iPhones en Apple zelf blijven populair (imago is ook belangrijk natuurlijk). Hoewel ik mij wel wat zorgen maak over de iPhone 7 (3 jaar vasthouden aan een design is wel erg lang) maar das natuurlijk speculatie. We zullen zien wat de toekomst brengt maar je hebt zeker gelijk dat Apple wel echt eens in actie mag schieten

[Reactie gewijzigd door olivierrr op 29 augustus 2016 20:19]

De iPhone schermen behoren nog altijd tot de allerbeste schermen, kwa helderheid, contrast en kleurweergave. Bovendien vragen ze relatief weinig van de gpu om aan te drijven en blijven ze perfect kleurecht na jaren gebruik. Ik kan dus heel goed de strategie van Apple begrijpen.
Ik mag maar hopen dat de smartphones van concurrenten die nu verkocht worden met zogezegd beter schermen (in de praktijk dikwijls oververzadigd afgesteld) niet de problemen zullen hebben van kleurenzweem en inbranden die je kan zien bij amoled schermen van een paar jaar oud...
Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar het OLED scherm van een OPO 3 is helemaal niet zo duur als dat veel mensen hier denken. Door de relatief lage resolutie kan dit scherm goedkoop worden ingekocht.

Wie weet ook al weer de website waar je van telefoons de opbouw van de gebruikte onderdelen kunt opzoeken?

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 29 augustus 2016 23:16]

Maar Galaxy telefoons hebben al jaren AMOLED. Waarom zijn ze nu opeens indrukwekkend? Ook vind ik persoonlijk de kijkhoeken en kleurechtheid van de Galaxy lijn telefoons niet staan.
Apple komt volgend jaar ook met Amoled.

[Reactie gewijzigd door andreetje op 29 augustus 2016 19:27]

Als Apple voor OLED gaat dan denk ik niet dat ze voor Pentile zullen kiezen.
Iets met ontwikkeling misschien?
Wat is de resolutie van jouw computerscherm? Ik heb een 4K monitor als computerscherm en dat is nuttig. Maar ik geloof niet dat 4K op een smartphone een meerwaarde heeft! Als je wil klagen over de iPhone dan raad ik het te hebben over de beperkte opslagcapaciteit... Maar dat is hier off-topic natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Sachin op 29 augustus 2016 18:05]

Behalve als je van plan bent een VR headset te gaan gebruiken.. daarom ook dat ik graag hogere resolutie schermen zie in smartphones, naast dat het schermen in het algemeen goedkoper maakt.
Wie heeft hier het over 4K dan? :? Ik niet in ieder geval.

Mijn monitor is trouwens FHD, ik had veel liever QHD gehad maar die was me een beetje te duur.

Trouwens - ik klaag niet over de iPhone, ik heb kritiek op Apple's keuze om een scherm met lage resolutie in een telefoon van 600+ euro te lepelen. Over de kwaliteiten van de telefoon zelf heb ik niets gezegd, dat is inderdaad een andere discussie.
Ik vind de resolutie van de iPhone(s) ruim voldoende. Ik heb een Nexus 6P en een iPhone 6 en ze hebben beiden een uitstekend scherm. Ik vind het OLED van de Nexus 6P interessanter dan de resolutie, overigens.

Als ik veel moeite doe zie ik dat de Nexus 6P net meer pixeltjes heeft, maar dat zie je zeer zelden. Ik zie op Android echter wel veel vaker dat vele sprites en iconen nog lagere resoluties hebben en niet beschikbaar zijn in hoge resolutie, terwijl je op iPhone een zeer consistente kwaliteit-beleving hebt met iconen, symbolen en afbeeldingen
Zo ervaar ik dat dan weer niet. Uitzonderingen daar gelaten zijn de interfaces van zowel Android (6, 7) als iOS vrijwel even consistent. Ik gebruik beide OS'en af en toe en ben wat dat betreft redelijk objectief, aangezien ik zelf al jaren op het Windows platform zit.
Dat heeft vooral te maken met het beperken van fragmentatie. Apple houdt het daarmee simpel voor ontwikkelaars. Omdat dit in principe een tweede iteratie is van de iPhone 6, was het ook wel te verwachten dat er niets met de resoluties zou gebeuren. Nieuwe resoluties zijn een stuk aannemelijker bij het volgende model, hoewel je ook daar waarschijnlijk geen baanbrekende resoluties hoeft te verwachten.
Hoe bedoel je? De plus-modellen hebben al FHD dus ontwikkelaars hoeven helemaal niets te doen.
Je houdt er alleen geen rekening mee dat de iPhone een scherm heeft van 4.7inch.

Dan is de PPI al hoger dan een 5 inch telefoon met dezelfde resolutie.

Of komt in de buurt van een 5 inch telefoon met FullHD.

Resolutie op zich zegt niks, belangrijker is de PPI.
Waarom houd ik daar geen rekening mee volgens jou?

PPI iPhone 6 4,7": 325.61
PPI op 5" FHD: 440.58

Komt dus niet echt in de buurt.
Als het verschil in scherpte van tekst met normaal gebruik niet waarneembaar is kan mij het werkelijk waar niet bommen of een telefoon een HD of 100K scherm heeft.

Op het moment dat VR in combinatie met telefoons meer dan een gimmick is ligt de situatie misschien anders.
Eindelijk een betere camera, die van me 6 lijkt altijd vaag en een witte waas te hebben, met of zonder flits. Zou blij zijn als dat nou eens beter werd.
Ik ging van een LG G2 met een 5,2" scherm met 1080p scherm terug naar het scherm van de 6s. Ik had slechts 3s nodig om te wennen. En dan ben ik zelf een kritische gebruiker.
Mwa heb een Motorola x force ,
Krijg batterij echt niet leeg op een dag....
Tja. Als ik moet kiezen tussen Android op een hoge resolutie of iOS op de huidige kies ik als nog voor iOS op iPhone. Ik weet niet wanneer Andorid scaled maar ik vond dat er op mijn 5,5" toestel minder informatie stond dan op mijn iPhone.
Resolutie van 325ppi lijkt me ook wat aan de lage kant als je bedenkt dat de HTC One m7 drie en een half jaar geleden al 469ppi had.
Nu weet ik eerlijk gezegd niet of je de pixels van elkaar kunt onderscheiden bij de Apple 6s.
Nee, dat was al zo bij de eerste 'retina' schermen. Geen pixels te zien. Maar de onderliggende techniek is ouder. Een lcd scherm wat van onderen belicht wordt met witte leds. Dan is zo'n AMOLED scherm heel wat mooier, verzadigde kleuren en echt zwart. Daar geven de pixels zelf licht ipv een witte led backlites eronder.
zekers wel, zelfs op mijn S5 zie ik nog pixels.
Op 1 cm afstand misschien wel ja.
nee, ook onder normale omstandighede., en dan komt er nog bij dat Samsung AmoLED schermen heeft en Apple een goedkoop lcd'tje met een lage resolutie. Voor dit geld moet de resolutie gewoon beter zijn, helemaal als je bedenkt dat Samsung sinds de S4 zelfs al FHD had.
Resolutie van 325ppi lijkt me ook wat aan de lage kant als je bedenkt dat de HTC One m7 drie en een half jaar geleden al 469ppi had.
Nu weet ik eerlijk gezegd niet of je de pixels van elkaar kunt onderscheiden bij de Apple 6s.
Precies. Het gaat niet om cijfers maar om leeservaring.

Meer ppi dan Apple is interessant voor 3D houders, verder is het teveel.
Ik vind het juist prima. Nauwelijks verschil te zien met het blote oog. Accu gaat lekker lang mee, processor wordt ontlast.
Ik heb zelf een IPhone SE nu. En mijn vrouw een Galaxy S7. De s7 heeft een veel hogere resolutie. Maar ik kijk er niet beter op.
Ik vind het verschil qua accu wel een beetje heel erg groot. Het verschil tussen de iPhone 7 en iPhone 7 Plus. Ja, oké, hogere resolutie, maar zoveel zou dat niet mogen uitmaken naar mijn mening.

Edit: wordt iedereen nou elke keer gedownvote worden als iemand ook maar iets zegt wat niet over-the-top positief is over Apple? Ik geef alleen mijn mening. En blijkbaar mag je alleen maar Apple de hemel in prijzen volgens de mensen die mij downvoten.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 29 augustus 2016 17:54]

Het formaat van de telefoon is ook heel anders, terwijl de electronica ongeveer dezelfde ruimte in neemt. Er past dus ook gewoon een grotere batterij in.
Ze willen de iPhone 7 ook wel uitrusten met een grotere accu, maar dan moet daar wel ruimte voor zijn. Je kan bijvoorbeeld geen 2910mAh-accu in de behuizing van een 1960mAh-accu stoppen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 29 augustus 2016 17:49]

Andere fabrikanten die nog dunnere smartphones hebben, kunnen het ook. Ik zie geen reden waarom Apple dit niet zou kunnen.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 30 augustus 2016 12:50]

Andere fabrikanten die nog dunner smartphones hebben, kunnen het ook.
Dit zijn de smartphone tussen 4 en 4.7 inch, dunner dan 7.3mm (de iPhone 6s is 7.1) en met een capaciteit van meer dan 2470 mAh (en dat is nog ruim onder de 2910 mAh);
https://tweakers.net/cate...NwALGhiARYEKzTXM1aqra0FAA
Geen dus....
De enige telefoon die in de buurt komt is de Galaxy A3, met 2300 mAh een hogere capaciteit dan een iPhone 6, maar met 7.3 mm ook dikker.
Ik heb het over de Plus versies. Niet over de 'normale' versie.
Ze willen de iPhone 7 ook wel uitrusten met een grotere accu, maar dan moet daar wel ruimte voor zijn. Je kan bijvoorbeeld geen 2910mAh-accu in de behuizing van een 1960mAh-accu stoppen.
Dat is waar jij op reageerde, het ging dus over het normale model..
Daarnaast, de iPhone 6 plus heeft gewoon 2.915mAh, de 6S plus iets minder, 2750mAh, waarschijnlijk door de haptische feedback in het scherm.
Natuurlijk zijn er wel telefoons die meer capaciteit hebben, zoals de Nexus 6P, (groter en dikker), de Galaxy A5 (dikker)..
Apple doet het dus echt niet verkeerd.
Excuus. Mijn fout. Ik bedoel de Plus versie. Want er zijn zat 5.5" modellen die dunner zijn dan de iPhone 6/7 Plus en een grotere accu hebben.

Maar ik bedoel het verschil tussen de non-Plus en Plus.
Het gaat natuurlijk om het interne ontwerp van de telefoon, vorig jaar heeft Apple nog een nieuwe Taptic Engine geintroduceerd voor real-time feedback. Deze "trilmotor" zorgde er eveneens voor dat er minder ruimte beschikbaar was voor de accu. Daarnaast is het drukgevoelige scherm van de iPhone 6s ook dikker dan het reguliere scherm van de andere fabrikanten. Je kan niet zomaar telefoons vergelijken zonder te weten hoe de interne indeling eruit ziet.
Tsja. Dat is dan toch echt hun eigen fout ben ik bang. Elke telefoon heeft een trilmotor, de ene wat groter dan de ander. Maar wat is nou belangrijker? Een grotere trilmotor, of een grotere accu? 8)7
Het is slechts een voorbeeld, omdat jij alle ontwerpen en features maar op 1 hoop gooit en dan denkt dat je overal een vergelijking tussen kan maken. Dat jij een "karmakeizer" bent van smartphones zegt in mijn ogen wel genoeg over het niveau in dit topic.
Aan de ene kant heb je gelijk. Aan de andere kant is het dus de keuze van Apple om met een relatief dik en ouderwets LCD scherm te werken, een drukgevoelig scherm, een grotere haptic feedback motor. Het zijn allemaal designkeuzes die als resultaat hebben dat Apple minder ruimte overhoudt voor de batterij dan telefoons van de concurrentie en dan is de vraag goed, wat is belangrijker? Die haptische feedback of een grotere accu?
Daar gaat het niet helemaal om, want ik leg de door Tweakers bestempelde Smartphone-expert even uit dat er door Apple keuzes zijn gemaakt. Dat het niet tot hem door wil dringen, dat is zijn probleem. Persoonlijk lijkt me het niet zo moeilijk om te begrijpen dat een grotere telefoon ook een grotere accu heeft.

Ben je het niet met de keuzes van Apple eens, dan haal je lekker zo'n geweldige 4500mAh-accu telefoon uit China voor 1/10 van het geld. Zoals ik al zeg spreken we bij die haptic feedback motor over tientallen mAh's en voor Apple is het blijkbaar de trade-off waard, mede vanwege het feit dat de A9 ook zuiniger is dan de A8.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 29 augustus 2016 19:41]

Het maakt niet uit of het een voorbeeld is of niet, het is één van de dingen die meespelen ja, maar dat neemt niet weg dat het een feit is.
Dan heb je uberhaupt gemist waar Apple naast hun prachtige ontwerp en prima hardware meer voor staat: milieu

Om een paar voordelen te noemen van de laatste iPhone:
  • Kwikvrij display met led-achtergrond­verlichting
  • Arseenvrij displayglas
  • Geen broomhoudende vlamvertragers
  • Pvc-vrij
  • Beryllium-vrij
  • Recyclebare behuizing van aluminium
  • Lichtnetadapter die de zwaarste normen voor energiezuinigheid overtreft
  • Luidsprekerbehuizing van 30% gerecycled plastic
Tja, als ze niet meer bezig waren met het milieu (wat chinese telefoonmakers inderdaad niet zo veel doen) konden ze een dunnere telefoon maken.

Ja, ik vind dat best belangrijk.
Hetzelfde verschil zie je ook bij de 6S en 6S plus
Dat klopt inderdaad. Maar ik vind het echt van de zotte. Het is slim om te doen als bedrijf zijnde, omdat de consument zich dan eerder gaat neigen naar het duurdere model.

Kost natuurlijk ook maar een scheet en 3 knikkers om zulke kleine accu's in te kopen. Dus met dat soort dingen kunnen ze ook dikke winst pakken.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 29 augustus 2016 17:48]

1920*1080= 2073600 pixels
1334*750 = 1000500 pixels

Dat zijn een heleboel extra pixels die berekend moeten worden. Dus stroomverbruik.
En de plus moet natuurlijk ook ergens zijn plussen halen. Als alle specs maar 2-3% onder de plus liggen van de iphone 7 koopt geen hond de plus natuurlijk.
Over het algemeen vreet je scherm het meeste van je accu. 4'7 en 5'5 is daarin best wel een aardig verschil. Daarnaast heeft de 7 720p, de 7plus 1080p, ook dit kost meer energie. Dus kortom; de plus moet een hogere beeldkwaliteit renderen met meer contrast.

Ik denk dat als je vandaag de 7 zou gebruiken, en morgen de 7 plus, je aan het eind van de dag weinig verschil ziet qua accuverbruik. Dat het verschil vd beeldschermen grotendeels het verschil van accugrootte dekt.

Het is natuurlijk wel zo dat Apple steevast een (te) dure telefoon op de markt brengt met weinig bijzondere hardware. Iets dat dus scheef staat met de aanschafprijs van de telefoon. Maar daartegenover staat wel weer dat alles perfect geoptimaliseerd is op de iphone, en je daardoor de duurdere hardware in feite niet echt nodig hebt.
Als je eenmaal de iPhone 6s hebt, denk dat niet veel mensen zullen overstappen omdat er simpelweg weinig met zich meebrengt.

Denk daarom ook dat de verkoop van deze nieuwe lijn erg tegen zal vallen.
Sterker nog, waarom je iPhone 6 upgraden. Ik heb zo langzamerhand wel zin om een nieuwe iPhone aan te schaffen, alhoewel mijn iPhone 6 het op alle vlakken prima doet. Maar wat heeft de iPhone 7 nou voor interessants te bieden? Het scherm is niet beter, je kunt er niet contactloos mee betalen. Hij is sneller maar deze is ook al snel dus dat merk ik nauwelijks.
Ik mis een leuke nieuwe feature die de doorslag geeft.
Die nieuwe feature gaat in iOS 10 zitten, die vast per ongeluk de generatie van twee jaar geleden ineens trager maakt... ;)
Dat is met de laatste paar updates al... Mijn iPhone 6 voelt soms al traag aan...
Wat is traag? Ik heb een iPhone 5s en zelfs daarmee heb ik nu niet het idee dat ik een 'snellere' telefoon nodig heb.
Ik ben erg benieuwd naar de specs, want voor de snelheid hoef ik het niet te doen. Wellicht betere camera en meer geheugen. HD scherm etc. maakt me ook niets uit, want films kijken doe ik niet op een telefoon.
Vesrschilt, fractie van tot hele
Seconden geen response bij het wisselen van apps
Bijv.
Zet je toevallig al langere tijd dezelfde reservekopie terug of heb je weinig vrije opslagcapaciteit? Dat zou het ook zomaar kunnen zijn.
Ook al eens geprobeerd...
dooddoener. Nieuwe features maken elk OS trager....
Beetje flauw, niet? Elke major release maakt oudere hardware trager, dat is overal zo. Eeuwige discussie over hoe lang je updates moet ondersteunen en welke nieuwe features je er in stopt.

Apple, lange updates, gezeik over trage toestellen.
Samsung, korte updates, gezeik over gebrek aan nieuwe features en veiligheid.
Elke major release hoeft de oudere hardware niet trager te maken.
Ze kunnen er ook voor kiezen de nieuwe features er niet op te zetten en alleen de OS onderdelen te updaten (zeg een grote security service pack).

Windows 10 heeft mijn PC nauwelijks langzamer gemaakt (eerder sneller).
Windows 7 heeft de meeste Vista pc's ook niet trager gemaakt (ook eerder sneller)
Dat zijn toch aardige major releases.

De laatste Android 7 draait naar mijn gevoel sneller dan 6 op de Nexus 5X. Ook een major release.

Dus flauw? nee.. Apple kiest ervoor om zoveel 'nieuwe features' in het OS te stoppen en het OS te optimaliseren voor de snelste hardware die ze uitgeven. Als ze nou zouden optimaliseren voor het langzaamste type wat ze blijven ondersteunen, dan blijft het nieuwe model ook snel, maar voelt een update op de oudere generatie niet als vertragend.
Volledig mee eens. Ik sta persoonlijk zelfs op het punt mijn iPhone 6 de deur uit te doen en over te stappen op de OnePlus3 (vanwege dual SIM, scheelt een privé + werk telefoon) voor een jaar en volgend jaar de iPhone 8 weer eens te bekijken met het 10 jarige jubileum. Dan is ook mijn privé abbo verlopen en heb ik nog maar één SIM

Edit: Ik merk overigens niet dat mijn 6 trager wordt door iOS10.

[Reactie gewijzigd door Nedje op 30 augustus 2016 11:51]

Beetje off-topic: dit hoor ik vaker, maar vraag me af: wat moet je met een prive telefoon als je er ook al een van je werk hebt?

Ik bel/sms zelf nauwelijk, dus 90+% is zakelijk. Het data-abo dat ik heb van mijn werk is niet heel ruim, maar gebruik bijna overal wifi.
Dan reageer ik hier maar een beetje offTopic op:

Mijn privé abbonement is momenteel nog niet afgelopen en afkopen past momenteel niet in mijn financiële planning. Ergens valt er nog wat voor te zeggen dat je buiten werktijd je werk telefoon wil kunnen uitzetten..maar dat is ook alles.


Off Topic: ben benieuwd naar de Apple Keynote. Dan worden alle geruchten bevestigd of ontkracht en weten we het eindelijk! :-)
zakelijke telefoon kan uit op vakantie. Dan ben ik echt weg. Geen email, geen skype, geen WhatsApp of telefoontjes van het werk. De enige die me dan kan bereiken is mijn manager, die ook mijn prive nummer heeft in noodgevallen. Op die manier schakel je dus helemaal uit. Zeer rustgevend kan ik je vertellen.

Daarnaast heb ik al meer dan 15 jaar mijn prive nummer, dat iedereen kant. Wissel ik van baan, dan kan iedereen me nog steeds bereiken zonder dat ik iedereen een nieuw nummer moet doorgeven.
goed punt. Ik zet mijn email/skype wel uit op vakantie. Whatsapp wordt (gelukkig) zakelijk nog niet veel gebruikt, maar daar zet ik de groepsdingen ook uit.

Belletjes krijg ik nog wel, maar neem ik niet op. Dat probleem heb jij dan niet.
Dit argument geldt ieder jaar en ieder jaar worden er meer verkocht (in het eerste kwartaal na de release). Dit toestel is dan ook niet bedoelt voor iPhone 6s-gebruikers, maar voor iPhone 5, 5S en 6 gebruikers.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 29 augustus 2016 19:18]

Dit toestel is dan ook niet bedoelt voor iPhone 6s-gebruikers, maar voor iPhone 5, 5S en 6 gebruikers.
Is dat Zo? Dit konden ze jaren geleden nog zeggen, maar smartphones gaan steeds langer mee en worden ieder jaar ook steeds wat duurder. In April kan al in de cijfers naar voren dat Apple nog nooit zo'n daling in hardware verkoop heeft gezien en als ze slim zijn nemen ze dit heel serieus. Ze kunnen niet steeds ieder jaar hetzelfde trucje herhalen en denken dat de consument het maar blijft kopen, dat houdt een keer op.

Uiteraard heeft Tim Cook het excuus klaar liggen dat het met de verkoop van services stukken beter gaan, maar daar kan het bedrijf niet volledig op leven. De IPhone 7s en 7+ moet hoe dan ook slagen.

[Reactie gewijzigd door vali op 29 augustus 2016 21:12]

Sorry,
Jouw reactie, begrijp ik wel, zeker gezien de pers, maar is ietwat kort door de bocht.
De iPhone 6 launch heeft een zgn supercycle neergezet met +-40% groei tov het jaar daarvoor met de 5s. Dat was ook te verwachten omdat ze voor het eerst met een groter scherm kwamen. Met de 6s was het ook niet realistisch om nog eens een 40% groei te verwachten. Sterker nog , het werd een daling in iPhone verkopen tov de iPhone 6.
Maar om het in het juiste perspectief te zien: nog steeds worden er 30% meer iPhones verkocht dan in het jaar met de 5s. 2 jaar geleden was iedereen ervan overtuigd dat de iPhone 5s al zeer goed verkocht, en dat Apple echt in de lift zat. Nu is er 1 cycle tussendoor geweest , die echt een uitzondering was, en nu denkt iedereen dat dit het begin van het einde is. Of een heleboel mensen hopen dit...
Je kan het ook zo zien: tov de vorige (5) s cycle in 2014, heeft de (6) s cycle van 2016 een groei laten zien van 30%.
Feit is echter dat er nog meer dan 200 miljoen iPhone (onderzoek) zijn die een iPhone 6 of een oudere iPhone bezitten. Die zullen ook eens moeten gaan upgraden naar een 5se, 6s of een iPhone 7. ABo' s lopen af, etc.
Dus of die iPhone 7 het zo slecht gaat doen... ik weet het niet . het kan ook zo zijn dat er een heleboel upgraders gaan voor een 6s of een se. Maar dat Apple nog veel minder iPhones in totaal gaat verkopen, valt volgens mij( en vele marktanalisten) wel mee, sterker nog... ze kunnen zelfs het afgelopen jaar weer gewoon gaan verbeteren...
Zou inderdaad een stukje waarheid inzitten, maar wat jij exact nu tikt werd ook vermeld bij de verkoopdaling van de Ipad en die is dit jaar opnieuw gedaald.
Feit is echter dat er nog meer dan 200 miljoen iPhone (onderzoek) zijn die een iPhone 6 of een oudere iPhone bezitten. Die zullen ook eens moeten gaan upgraden naar een 5se, 6s of een iPhone 7. ABo' s lopen af, etc
Maar gaan die ook opnieuw voor een IPhone? Bij de tablets zijn ze al enige tijd klanten aan het verliezen en de release van de IPhone 7 gaan we het meemaken of ze dat nu ook bij de smartphones gaan verliezen.

Vandaar mijn uitspraak, de release van de IPhone 7 wordt zeer belangrijk voor apple. Helemaal als je bekijkt dat het bedrijf leeft van de verkoop van smartphones. Het is hun hoofdinkomen.
Ja, begrijp ik. Maar dat van die tablets komt niet omdat mensen overstappen, maar omdat er in totaal als gehele markt minder tablets worden verkocht. Daarnaast dat er mensen overstappen van een iPhone naar een Android, dat gebeurt natuurlijk. Maar andersom ook...
Maar laat ik het anders zeggen. Bijv: als Apple afgelopen q2, 0, zero, etc. iPhones had verkocht hadden ze nog steeds 3,6 miljard dollar verdiend/winst

En 0, dat gaat nooit gebeuren.
Al verkopen ze dit jaar maar 50% van de iPhones die ze vorig jaar hebben verkocht, dan draaien ze nog steeds meer winst dan bijv. Samsung en menig ander bedrijf.
En ook die 50% , gaat niet gebeuren.
Al jaren word er een doomscenario geschetst voor Apple a la Nokia en Blackberry . Maar geloof me, hoe graag mensen dat ook willen denken, geloven, etc. Het valt wel mee. Er kunnen wat mindere tijden komen natuurlijk, we zitten er misschien al in. ...

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 30 augustus 2016 19:21]

Precies, ik denk dat de iPhone 7 ook goed verkocht zal gaan worden. Zelf ben ik van plan om de iPhone 7 of 7 Plus te gaan halen. Niet omdat ik graag het nieuwste van het nieuwste wil hebben, maar omdat ik nu al bijna 2 jaar mijn Nexus 6 heb. En dit zal voor veel andere mensen ook gelden. Persoonlijk zal ik nu geen iPhone 6s halen als de iPhone 7 beter is. En ik moet zeggen dat de iPhone 6s ook nog behoorlijk prijzig is.

Ook al zegt de reactie hieronder dat een telefoon langer mee gaat, maar dan nog zijn er genoeg mensen (zoals ik) die na 2 jaar graag een andere telefoon wil hebben.

Ik ben in ieder geval gehyped :D, en ik wacht stilletjes af totdat de iPhone 7 uitkomt. En natuurlijk afwachten wat 7 september met zich mee brengt!
Zelfs met een iPhone 5S kom je nog een heel eind deze dagen. Het is nog steeds mijn daily driver. Als ik zo om me heen kijk in mijn omgeving lopen de meeste mensen nog steeds met een iPhone 4S (wtf :') ) tot iPhone 5S rond. Die hele hype om steeds weer nieuwere snellere mobieltjes te kopen is voorbij.

Het doet me een beetje denken aan de tijden van de Pentium 4 en Core2Duo etc. Dat ging heel snel en performancewinst t.o.v. de vorige generatie was groot. Iedere paar maanden was je bezig om een nieuwe CPU aan te schaffen als je bij wilde blijven. Tegenwoordig kom ik met mijn i5 2500k uit 2009 (?) nog steeds goed vooruit.

Tevens, beetje vreemde marketingstrategie die Apple erop nahoud. Ik woon in Berlijn en zie letterlijk bijna overal advertenties van de iPhone 6S. Niet de telefoon zelf, maar foto's die door gebruikers zijn genomen en dan staat eronder "photo taken with iPhone 6S". Beetje raar als de iPhone 7 net om de hoek ligt.
De 6s is een jaar oud, waarom zou je uberhaupt upgraden? Je kunt 3-4 jaar met deze phones.
Het blijft absurd dat een telefoon van minimaal ¤750 als de iPhone 6S slechts een 750p schermpje heeft.
Hoeso is het absurd? Je kunt de pixels niet zien, dus een berg extra pixels die je ook niet kan zien toevoegen heeft geen extra nut.

Dat men zo focust op specs is gewoon nutteloos. Terrecht commentaar is bijv dat Apple echt eens naar (am)oled schermen moet overstappen. Het verschil in kleurverzadeging en bereik tov een galaxy s7 is wel noemenswaardig!

[Reactie gewijzigd door MenN op 29 augustus 2016 18:30]

Mss zie je de pixels niet, maar leg hem naast een telefoon met hetzelfde grote scherm, maar hogere resolutie en zet dezelfde foto erop, en je ziet dat de iPhone beduidend minder scherp is door zijn lagere resolutie.
Gezien wat de concurrentie biedt is dat inderdaad absurd maar aan de andere kant, eigenlijk is Full HD of nog meer op zo'n klein scherm ook best absurd.
Wat absurd is, is dat je alleen naar de rouwe specs kijkt en niet naar het geheel. Ik heb tot voorkort een OPX gehad totdat ok deze onfortuinlijk heb laten stuiteren en ik nu tijdelijk weer mijn oude iPhone 5 uit de lade heb gehaald. Kwa rouwe specs ben ik er op achteruit gegaan maar in praktijk ondervind ik daar geheel niets van. Sterker nog, de apps zijn ook anno 2016 nog steeds mooier ontwikkeld op iOS. Updates ook dik in orde, in 2 maanden tijd 3 updates gehad terwijl Oneplus ruim een half jaar niets heeft uitgebracht. Eindelijk perfecte notificaties op mijn Fitbit en zonder dat mijn batterij er te zwaar onder lijdt. Ondanks het gemis aan ram loopt het OS ondanks de oude iPhone toch verdomd soepel, geen lag te bekennen.

Kortom het klopt allemaal en als ik daarvoor iets moet inleveren aan specs die ik bij dagelijks gebruik toch niet merk is het me allemaal waard. Kom maar op met de 7 :)
Als de klant het accepteerd , who cares.
Goed, voor die 750 euro krijg je een FHD of 2K of zelfs een 4K scherm. Wat heb je dan precies gewonnen? Is het nu een veel betere telefoon voor diezelfde prijs? Het is en blijft dan nog steeds veel geld.
Al met al geen update om warm van te worden. Camera kan altijd beter, maar ik had liever ook een geheel nieuw toestel gezien. Lijkt erop dat mijn 6 Plus het nog maar een jaartje moet volhouden ...
Eerder koud, imho. Geen 3,5 jack aansluiting.............bizar wat mij betreft.
Waarom is dat bizar? Het is een 30 jaar oude standaard. Als Lightning of USB C beter is dan een jack waarom zou t dan bizar zijn?
Omdat het een 30 jaar oude standaard is. Op dit moment is enkel met (wéér, des Apple's) een converter audio mogelijk. Er zijn slechts een handjevol koptelefoons op de markt met een dergelijke aansluiting.

Vanwege de materialen hoeft het niet verbeterd te worden. En ook de audio kwaliteit van de DAC hoeft niet te lijden onder een 3,5 jack. Het is gewoonweg niet nodig. Daarnaast, geen opladen tijdens muziek luisteren mogelijk op een "normale" manier.
Daarnaast, geen opladen tijdens muziek luisteren mogelijk op een "normale" manier.
Ik ken bijna 2000 iPhone gebruikers. En geen enkele luistert muziek en laad hun iPhone op tegelijkertijd. Dat is gewoon een non issue.
Voor mij niet :) en grappig dat jij (bijna) 2000 iPhone gebruikers gevraagd hebt of ze wel eens hun phone opladen en tegelijkertijd muziek luisteren. Apart......

Ik ben zeker niet tegen verandering, maar deze slaat werkelijk helemaal nergens op. Nergens goed voor en jaagt mensen wederom op extra kosten. En ook weer extra materiaal. Er is een zeer goede standaard welke enkel in theorie verbeterd kan worden. In de praktijk is het nonsens.
Ik zit met 3000 developers in een Discord channel. En we hebben deze discussie al zowaar gehad en het is een non issue gebleken :)

Nee standaarden los laten is juist goed. Wat heb je liever? Nog 50 jaar Jack gebruiken of zometeen een draadloze bluetooth standaard die over een paar 100 meter werkt en betere geluidskwaliteit heeft dan Jack? Precies ze dumpen een standaard om een nieuwe te verbeteren.
Nogmaals, voor mij niet. Voor jullie blijkbaar wel.

Betere geluidkwaliteit?? Hoe en waar dan?
Met een goede DAC kun je makkelijk zonder praktisch verlies 96/24 over een jack sturen, 196/32 zelfs. Dat maakt voor die jack niet uit.
Dat zei men ook toen Apple als eerste over ging op USB, als eerste de floppy drive weg deed, Flash in de ban deed, de CD-ROM weg deed... En ze zijn er nog steeds. De 3,5mm jack is een relic uit het verleden en niemand neemt de moeite ermee te innoveren.

Het enige waar ik een probleem mee heb is dat Apple nu een proprietary oplossing heeft (Lightning). Dat móet gewoon USB-C zijn.
Omdat er niets aan verbeterd hoeft te worden. Daarnaast zijn er miljoenen en miljoenen "nornale" koptelefoons in gebruik, die nu enkel met converter gebruikt kunnen worden. Welke aangeschaft én gemaakt moet worden. Niet consument vriendelijk én niet milieuvriendelijk.

Daarnaast;
Met een goede DAC kun je makkelijk zonder praktisch verlies 96/24 over een jack sturen, 196/32 zelfs. Dat maakt voor die jack niet uit. Dus in tegenstelling tot jouw eerder genoemde zaken, is dit geen verbetering. Alles over 1 kabel is niet beter per se.
Wat dacht je aan het draadje.
Dat wil ik enkel wanneer over zo'n 20 tot 50 jaar niet blijkt dat alle straling schadelijk is. Dit is namelijk nog niet te zeggen en daarnaast is op dit moment de draadloze techniek (bt) nog te zwak. Een beetje goede koptelefoon aansturen is lastig.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 30 augustus 2016 13:14]

EM-straling wordt al langer dan 100 jaar gebruikt, de effecten daarvan zijn wel degelijk bekend.

Daarnaast, hoezo niet verbeterd? Het is een lompe, analoge poort. Het is gewoon niet meer van deze tijd. Innovatie op dit gebied kan geen kwaad, als het maar wel collectief gebeurd (en niet zoals Apple op eigen houtje).
De effecten van de hoeveelheden welke heden ten dage voorkomen zijn niet vastgesteld. En hoewel ik denk dat enkel BT signalen weinig mis doen, gaat het om de enorme groei van alle signalen/straling bij elkaar. Ik ben daar sceptisch over, aangezien er nog steeds onderzoeken lopen en er geen uitsluitsel gegeven is.

Deze "lompe analoge poort" is m.i. niet aan verbetering toe. Het wordt in dit geval vervangen voor een nog lompere (imho) aansluiting (vanwege het volgende) welke ongeveer net zo groot is, vraagt om extra materiaal (extra kabeltjes/converters/splitters), niets positiefs/extra's doet met het uiteindelijke signaal en ook nog eens klanten op extra kosten jaagt (nieuwe koptelefoons, splitters, kabeltjes).

Nogmaals, ik ben voor verandering wanneer dit een verbetering is. Maar dat is in dit geval duidelijk niet zo. De standaard 3,5 jack is gewoon een goede en wanneer Apple hiermee iedereen op een nog onderschikt BT signaal wil krijgen, denk ik dat ze eerst die standaard moeten verbeteren. Ik gebruik 2 van de 3 koptelefoons (van me) voor high end audio weergave welke met de huidige BT techniek gewoon niet genoeg juice krijgen.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 30 augustus 2016 18:03]

Elke dag luister ik via de koptelefoon terwijl mijn iPhone opgeladen wordt ;)
Ja dat zou ik ook zeggen
Ik luister 'as we speak' naar muziek via mijn iPhone en ik laad hem ook nog eens op! Doe het bijna dagelijks zelfs. :+
Het werkt nog prima en de standaard is zo standaard dat iedereen (!) hem gebruikt. Moet je eens indenken dat Apple haar eigen (natuurlijk) gaat gebruiken. Intel zit op USB-C... je krijgt straks een collectie adapterkabels voor Lightning <> USB-C <> 3,5" jack <> Lightning. Plus dat apparatuur zoals TV, laptops, TV's maar ook (amateur) studios niet zo snel vervangen worden als een telefoon.

Als ze nu eerst iets hadden bedacht wat een nieuwe standaard kan worden en vervolgens problemen als niet simultaan luisteren en opladen hadden overwonnen (door een eenvoudig splitterkabeltje te verwerken in alle sneuren).
Omdat bijna alle koptelefoons nog zo'n aansluiting hebben mss?En omdat dan weer onnodig mensen in hun portefeuille moeten tasten!!! :? |:(
Kijk mensen liepen te zeuren toen Apple Floppy met pensioen stuurde. Mensen liepen te huilen toen Apple de CD speler uit de Macbooks en iMacs gooide. En last but not least Apple bracht hel naar de aarde toen ze RJ.45 uit de Macbooks sloopte. Nu een aantal jaar later doet IEDERE fabrikant hetzelfde. Geen enkele High end Ultrabook heeft bijv nog een cd speler of een RJ.45. Tenzij je zn dikke BTO hebt van 5 Kg.

En dat is het hele punt juist. Apple laat standaarden los en anderen gaan dat ook doen. Waarom nog eens 30 jaar een Jack gebruiken als we nu bijv bluetooth hebben. Nu Jack verdwijnt word er geld gestopt in andere manieren zoals Bluetooth en dergelijke.
Daarom dat ik bewust NIET vermeld heb,dat men Harman Kardon ook over BT beschikt,maar ik toch liever men 'kabeltje' gebruik,omwille van batterijduur van beide toestellen,geluidskwaliteit,equalizer instellingen,.... Verder heb ik liever men usb-c ingang van men smartphone vrij,voor hem op te laden,OTG functies ( wat een duur IOS toestel trouwens ook niet heeft!!!) ,transfereren naar/van pc zonder gedwongen ITUNES!!!... En ja ik heb een 'appeltje' gehad!!!Ik zie alleen maar nadelen nu!!!

[Reactie gewijzigd door greatkz op 30 augustus 2016 00:44]

Heb je issues? Ik heb het over standaarden en je gaat direct vollaan in de aanval over iTunes.....
Maar om je gerust te stellen. Ik kan gewoon in mijn iPhone als een externe HDD. Net zoals dat met Android gaat. Misschien als je iets meer onderzoek zou doen zou je weten dat iTunes niet verplicht is.

[Reactie gewijzigd door Granata op 30 augustus 2016 02:11]

Research heb ik niet nodig,ik heb ervaring en kennis genoeg!Ik heb een 'appeltje' gehad,remember?!
Ik bedoel,dat het niet op de eenvoudige manier gaat zoals een toestel met android!Just Plug and Play!Gewoon uw originele oplaadkabel aansluiten op pc zonder iets extra te moeten installeren of 'jailbreaken'!!!Of een gewone usb-stick of externe hdd(zonder speciale uitstekende lightning connector of wifi!!! En gewoon aan al je bestanden kunnen!Ik kan trouwens m'n muis of toetsenbord ook gewoon aansluiten op m'n telefoon en tablet zonder problemen!!!En het 'rooten' op een android is toch wel veel gebruiksvriendelijker als het 'jailbreaken' van een ios hoor!!!

[Reactie gewijzigd door greatkz op 30 augustus 2016 20:46]

Wat heeft 'men' hier nu weer mee te maken? :')
Was nog niet goed wakker :P :z
Grotere accu, meer waterdicht , true Tone display, betere camera en een nog snellere soc. En waarschijnlijk nog iets dunner.
Prima upgrade voor gebruikers van een iPhone 5,5s en 6. Tov de 6s misschien niet zo.
Maar solid update toch? Niets mis mee, ik wacht zelf op de iPhone van volgend jaar, waarvan er in ieder geval 1 met een oled scherm komt en natuurlijk een nieuw design. Na het gebruik van een s6 en s7 heb ik toch weer een 6s gekocht. En dat vind ik toch een veel fijnere smartphone. Os is top en snel, makkelijk en vloeiend in gebruik, regelmatige updates.
Mensen die het over octacore socs hebben en dat Apple achterblijft in specs, hebben nog nooit een 6s gebruikt, loopt echt rondjes om de concurrentie mbt snelheid.
Een prima upgrade van een andere IPhone geloof ik best, maar het kan zoveel beter. Waarom wordt er geen OIS in de 4.7 inch model gestopt en waarom maken ze niet gebruik van Microfoon technieken die Microsoft en Samsung wel toepassen?

De camera van de 6s en 6+ zie ik bijvoorbeeld niet dezelfde kwaliteit leveren als van dit filmpje. Ze hebben nu nog hun naam mee, maar de verkoop neemt al af en ze kunnen niet voor eeuwig hetzelfde trukje steeds herhalen. Hiermee doel op exact op wat jij vermeld (ff wat sneller, iets betere camera en iets ander techniek scherm).
Het gerucht is overigens dat ook de nieuwe 4.7 inch iphone 7 ois krijgt. Er waren recentelijk foto' s online te vinden met de cameramodule voor de reguliere 4,7 iphone 7 waarop duidelijk te zien was dat er ois aanwezig was. Dus je wens komt uit, denk ik....
Daarnaast weten we nog niets van de microfoontechniek, alleen dat er ook een hele rij speakerholes(of microfoon holes???) te zien zijn op de plaats waar op de iphone 6s een microfoon zat. Dus wie weet, wordt dat ook wel wat...
We weten nog lang niet alles.....
Dat zou een keertje tijd worden. Voor mij maakt het vrij weinig uit, maar ken genoeg familieleden en vrienden die er wel op zitten te wachten. Filmen met een IPhone is nou niet echt een hele geweldige ervaring.
Scherm van de galaxy S serie is superieur t.a.v. de Iphone, maar de OS van de Iphone is superieur t.o.v van de Galaxy Serie. Gewoon een keuze maken wat voor jouw belangrijker is. Scherm of OS...
Ik vind Android superieur aan ios maar dat is mijn mening. Ik verkies ook root en xposed en mijn S7 heeft het beste scherm, de beste camera en is ook snel het enige minpuntje vind ik het geluid maar dit heb ik dan weer kunnen aanpassen met Viper4Android en met een soundmod waardoor het geluid nu ook uit de bovenste speaker komt.
Hoezo denk jij dat er volgend jaar een nieuw design komt?

Als ze dezelfde strategie houden dan zal de "iPhone 7S" (volgend jaar) dus hetzelfde uiterlijk hebben als de 7, alleen betere hardware.

Heel veel venieuwender qua uiterlijk design zal het allemaal niet zijn. De smartphone markt lijkt erg op elkaar. Qua design lijken ze wel wat aan creativiteit te verliezen. Niet dat dat erg is, want de apparaatjes werken prima en zien er goed uit.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 29 augustus 2016 19:58]

Hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op geruchten. Zie bijvoorbeeld deze website.
Toch jammer van de lage resolutie van het scherm.
Mwua, zolang je hem niet in een VR bril stopt zul je het niet zo snel merken. Maar het past niet echt bij een high-end telefoon.
Mensen met een 6 of 6+, die telefoons zijn nog steeds retesnel toch? omdat ik lees dat sommige die willen vervangen met deze.
Mijne reageert nog perfect. Totaal geen last van traagheid. En ik heb de 6+
Ik heb een iPhone 6 en deze voelt al echt traag aan als je 'm vergelijkt met m'n Nexus 6P. Jammer :( Lijkt wel alsof de telefoons trager worden met de leeftijd
1/3" f/2.2 12MP > NAAR > 1/2.6" f/1.9 12MP
Dat is geen verbetering. De sensor wordt kleiner, met hetzelfde aantal pixels. Dus iedere pixel krijgt minder licht waardoor er een hogere ISO nodig is. En dat zorgt voor ruis.
De sensor wordt groter.
Diafragma getal wordt lager.
Resolutie blijft hetzelfde, door de grotere sensor worden pixels dus groter.

Al met al is de camera dus beter.
Bij de 7 plus ja. Maar bij de normale zie ik hem van 1/3'' naar 1/2.6'' gaan. Dan wordt hij toch kleiner? :?
Een lagere diafragmawaarde betekent dat de diaragmaopening groter wordt.

Edit: ik las even niet goed. maar 1/2.6 (0.38") is wel degelijk groter dan 1/3 (0.33").

[Reactie gewijzigd door Jelle E op 29 augustus 2016 17:57]

1 delen door 3 = 0,33333...
1 delen door 2.6 = 0,38461...

dus, groter :)
Nee, de grootte van een sensor wordt onder de 1" vaak uitgedrukt in een breuk.

Zo is 1/3e van een taart een groter stuk dan 1/4e van een taart ;)

[Reactie gewijzigd door Ramon op 29 augustus 2016 17:55]

Basisrekenen: de noemer wordt kleiner dus het decimale getal wordt groter ..
Gevolg: De sensor wordt groter
1/3e is altijd nog minder dan 1/2,6e (lees: 1 delen door 3).
En zoals NotSoSteady hierboven al aangeeft het 'grootste' diafragma is 1 (1/1), hoewel er ook objectieven zijn met een grotere diafragma opening, maar dit vind je niet terug in consumenten camera's.

Vaak wordt de diafragma opening aangeduid als F/2.9, de / hierin is cruciaal voor het begrip ervan.
F of F1 is de maximale opening, het getal wat hierna volgt is de deelfactor (kort door de bocht), hoe groter dit getal hoe kleiner dus de daadwerkelijke opening is. (1/1,4 vs 1/2,8. 2,8 is 2x zo kleine opening.)

Nadeel van een grotere diafragma opening is dat de scherpte-diepte minder/lager wordt.
Ik ben geen rekenwonder maar 1/3" is kleiner dan een 1/2.6" sensor :)

Dus de sensor wordt groter ipv kleiner
1/3" f/2.2 12MP > NAAR > 1/2.6" f/1.9 12MP
Dat is geen verbetering. De sensor wordt kleiner,
1 delen door 3 en door 2.6. Wat is het grootste? |:(
  • Groot diafragma is lager getal
  • Klein diafragma is hoger getal
Er valt dus meer licht op de sensor, waardoor de camera ook bij minder licht goede prestaties kan leveren.
Dat is ook zeker relevant. Meer licht op de sensor (vanwege de grotere diafragma) betekend minder ruis betekent betere foto.
Beetje trieste uitbreiding voor een "nieuwe serie". Ik denk dat ik alsnog maar een jaartje vol hou met mijn 6+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True