Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties

Apple komt naar verluidt met twee Apple Watch-varianten in de tweede helft van dit jaar. Naast een update van het huidige model met een 16nm-soc, komt de Apple Watch 2 met gps en een accu met grotere capaciteit. Dat claimt een bekende analist.

Naast een processor die het bedrijf op 16nm bij TSMC laat produceren, wordt de huidige Apple Watch beter bestand tegen water. Analist Min-Chi Kuo van KGI spreekt van een iteratieve update, volgens Apple Insider, die documenten met adviezen van de analist aan investeerders in handen kreeg. Min-Chi Kuo is een Apple-watcher die regelmatig correct informatie over komende Apple-producten in zijn investeerdersadviezen verwerkt, gebaseerd op zijn contacten met leveranciers.

De huidige S1-soc van de Apple Watch maakt Samsung op een 28nm-procedé. De stap naar een 16nm-productie kan de processor, die Apple een system in package noemt vanwege de integratie van ram en flash, zuiniger en compacter maken, terwijl ook de kloksnelheid wellicht omhoog kan.

Naast een bijwerking van de huidige Apple Watch brengt het bedrijf volgens het gerucht een Apple Watch 2 uit. Dit horloge zal hetzelfde uiterlijk als het bestaande model krijgen: Apple zou voor een grotere accucapaciteit hebben gekozen en de dikkere accu zou voorkomen dat de Watch 2 dunner kan worden. Daarnaast zou de Apple Watch 2 gps-ondersteuning en een barometer krijgen. Eerdere geruchten spraken al over lte-ondersteuning voor de Apple Watch 2 maar Kuo denkt dat dit pas in 2017 toegevoegd zal worden. De introductie van de nieuwe Apple Watch-modellen zou in september plaatsvinden, tegelijk met die van de iPhone 7.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (113)

Ik heb nog geen smartwatch, vandaar deze ontwetende vraag: wat is precies de toegevoegde waarde van GPS? Tracking apps zoals runkeeper draaien toch op je telefoon en houden daar je meters bij? Dat hoeft toch niet op de smartwatch? En de smartwatch (van Apple) is toch nog steeds volledig dependant op je telefoon?
Overigens wel fijn dat de batterij weer een upgrade krijgt, m'n apple spul gaat toch wel snel leeg bij intensief gebruik.
Onafhankelijkheid van de telefoon creëeren. Vergeet je je telefoon thuis aan de lader, kan je alsnog navigeren met je horloge. Laat je je horloge ergens liggen, kan je 'm vinden met de Find My iPhone app, zoals je daar ook je Mac en iPad kunt vinden.

Vooral de onafhankelijkheid van de telefoon moet de nieuwe setting worden van de Apple Watch 2. Dat is voor velen ook het grootste minpunt, altijd de telefoon mee moeten hebben omdat ie anders 'nutteloos' wordt.
De Apple watch heeft geen 3G, dus vinden met Find My Iphone zal wel heel erg tegenvallen.
Echter verwacht ik juist - met het oog op 'Telefoon onafhankelijk' - dat de Watch 2 een eigen GSM-chip krijgt. Eventueel met ingebouwde Apple Sim waarmee je op elk telecom netwerk kan verbinden.
Het lijkt me dat het idee is dat de Watch steeds minder afhankelijk wordt van de iPhone. Daar komen die geruchten over LTE ook vandaan. Op een dag zal hij wel helemaal zonder iPhone kunnen werken, de vraag is wanneer.
Ah, vandaar. Dan zal er denk ik nog wel wat meer moeten gebeuren met de accu. GPS / LTE slokt toch veel vermogen wanneer het continue aan moet blijven staan, zeker als je verbinding niet optimaal is zoals in bijv. het bos als je aan het lopen bent.
Ben benieuwd, meer onafhankelijkheid zou natuurlijk wel fijn zijn. Dan nog in combinatie met bleuthooth oortjes en de telefoon hoeft niet meer mee onderweg :)
LTE is inderdaad nog niet zuinig genoeg, vooral omdat er ook zenden bij komt kijken. Je merkt het op een telefoon al (met z'n in verhouding erg forse accu), laat staan in een horloge met minuscule accu.

Dat zal dus ook nog wel even duren. Desondanks verwacht ik dat het wel op het wensenlijstje zal staan.
Met de Microsoft Band 2 hoef je dus niet je telefoon mee te zeulen als je gaat rennen of fietsen, doordat er ingebouwde gps. je hebt direct op je pols info als hartslag snelheid calorieverbruik etc. wanneer het apparaat weer in de buurt is van je telefoon zal hij synchroniseren met apps als runkeeper strava etc.
Voor sporters is het fijn als je telefoon thuis kan laten. Met GPS kan je ongestoord sporten en 4G zou een aanvulling zijn om wel bereikbaar te blijven.
Ik hoop dat Apple met de watch 2 meer de slag richting gezondheid gaat maken. Ik had dit bij de één al verwacht alleen is dit behoorlijk tegen gevallen.

Ik wil een horloge wat dagelijks mijn waardes meet, suiker, bloed, glucose etc. Momenteel zijn alle watches redelijk simpel, je kan wat notificaties zien maar hier houdt het snel op. Willen ze echt een slag maken dan moeten ze zich gaan richten op de gezondheids sector. Echter worden ze volgens mij behoorlijk tegenwerkt door de FDA en mogen ze bepaalde functies niet toevoegen.

Vooralsnog is een "smart" watch voor mij geen toegevoegde waarde, meer een gadget maar geen verlengstuk van het lichaam zoals Apple dit noemt.

[Reactie gewijzigd door Tothabone op 8 augustus 2016 09:12]

Ben je zo'n medisch wrak dan, dat je die waardes allemaal continue in de gaten moet houden? Wat is anders de meerwaarde van dat doorlopend monitoren van zaken die ja als leek toch niet kunt interpreteren?
Het meten van die waardes van miljoenen mensen levert een pool van big data op waaruit we extreem nuttige info halen. We kunnen zoveel leren door al die data aan elkaar te koppelen en patronen te herkennen / leren herkennen.

Uniek zal zijn dat we niet alleen zieke mensen onderzoeken maar juist heel veel data van, ogenschijnlijk, gezonde mensen verzamelen waarvoor we veel beter in staat zullen zijn om ziektes op te sporen en te herkennen.

Het is niet ondenkbaar dat jouw device zometeen een x aantal factoren combineert en daardoor een patroon herkent dat met 95% zekerheid voorspelt dat jij griep hebt en over x dagen koorts krijgt. We kunnen compleet nieuwe behandelingen ontwikkelen / aanbieden voor ziektes als we die eerder herkennen of zelfs in een voorstadium herkennen.

Als een Apple watch daarbij helpt of het device wordt weet ik niet maar het zou fijn zijn als de Apple watch deze richting opgaat.

Uiteraard komen er privacy vraagstukken om de hoek kijken zodra dit technisch mogelijk is en daar zullen we dan goed over na moeten denken met zijn allen, dat is echter een andere discussie :-)
Jouw wetenschappelijk optimisme is enorm aanstekelijk.
Maar ik vrees dat het in de vroege jaren anders zal lopen.

Apple en App eigenaars zullen hun enorme datasets verkopen aan de hoogste bieders (marketing, big pharma, ...). De nationale medische instellingen bouwen hun eigen baggere app die nooit de stabiliteit noch de marktpenetratie zal hebben die het nodig heeft.

In de achtergrond zullen er vieze spelletjes worden gespeeld:
- Rechtzaken in naam van "Lady Privacy"
- Autoritaire regimes zullen eisen, danwel door economische sancties en blokkages de data verkrijgen voor het opsporen van "dissidenten".
- Lobbyisten zullen de data als IP willen bestempelen en
hun landen eisen om druk te zetten.
- Compliance wetgevingen zullen worden gemaakt die
vele drafts en werkjaren nodig hebben, om de resulterende "compliance datasets" echt nuttig te maken.

En binnen misschien 20 jaar hebben de wetenschappers toegang tot de data van nu.
Ik betwijfel het wel. Mensen worden moe en zullen waarschijnlijk deze "strijd" staken.

Degene die een goede health monitoring opensource app maakt die flexibel genoeg is om aan nationale wetgevingen te voldoen, is een held.
Daar staat Apple inderdaad bekend om, het verkopen van big data 8)7
Ze kunnen juist als één van de weinige een slag slaan tegen de big
Pharma aangezien die zelf niet het belang hebben om dit te veranderen.
Daar staat Apple inderdaad bekend om, het verkopen van big data 8)7
Daar heb je een goed punt. Apple heeft genoeg cash in de bank om geen
marketinghoer te moeten worden. Ook is het iOS ecosysteem schoner qua ads.
Hopen dat Apple het juiste blijft doen en de android smartwatches niet aanslaan.
edit: iOS ipv OSX

[Reactie gewijzigd door goarilla op 8 augustus 2016 16:15]

Bloedsuiker continu monitoren is verrekte handig voor een diabeet, kan ik je vertellen. En er waren geruchten dat de Apple Watch dat zou kunnen. Zou wel één van de eerste meters zijn die gebruikt maakt van enkel contact om te meten (ipv naald / infuus).
Hallo X-Kiwi,

op zich is dat wel mogelijk met bijvoorbeeld de Freestyle Libre.
Ik geef toe dat je dan wel weer een extra sensor moet hebben op de huid, maar dan is het gemakkelijk.

Geintegreerd in een smartwatch zou prachtig zijn, voor allerlei bloedwaarden, maar je zit dan altijd met de testsubstantie/reactiesubstantie of stoffen in de sensor die vernieuwd moeten worden na enige tijd. In geval van de Freestyle Libre zelfs met een week of twee. Dat is op zich inherent aan alle bloedtesten, watertesten etc.

Wellicht dat er ooit nog een alleen optische scan kan komen voor je suikergehalte ,net als nu al mogelijk is om het percentage zuurstof te meten in je bloed. Wie weet in de toekomst, de techniek gaat snel! En sterkte met de diabetes.
Ben je zo'n medisch wrak dan
Het lijkt me voor @Tothabone minder leuk om dat te horen. Het is niet zo moeilijk om uit zijn post te concluderen dat hij diabeet is. Excuses lijken me op z'n plaats, en voortaan een beetje voorzichtiger zijn met je woordkeus. Het is totaal niet nodig om mensen medisch wrak te noemen.

[Reactie gewijzigd door LarBor op 8 augustus 2016 13:08]

Ik reageer niet op X-Kiwi maar op iemand die van alles en nog wat wil meten en bijhouden zonder noodzaak aan te geven.
Excuses aan wie dan ook zijn totaal niet aan de orde.
Ik denk ook dat de meeste mensen wel voor zichzelf kunnen spreken en jou niet nodig hebben als zelfbenoemde spreekbuis.
My bad: Tothabone
Ik ben zelf top fit en sport op redelijk hoog niveau, echter probeer ik het grote geheel voor me te zien. Zoals big balls al aangeeft is het een goudmijn waarmee een grote slag gemaakt kan worden om bepaalde ziektes Te monitoren en wellicht te voorkom.

We moeten niet afhankelijk zijn van farmaceutische bedrijven die vaak één doel hebben en dat is geld verdienen. Ik zeg niet dat dit het probleem algeheel oplost maar je kan bepaalde ziektes wel voorkomen en sneller handelen waar nodig.
Ik wil een horloge wat dagelijks mijn waardes meet, suiker, bloed, glucose etc
Ben je al begonnen met de ontwikkeling? Het is altijd heel makkelijk om te zeggen "Ik wil dit, en ik wil dat", maar dat gaat niet zomaar. Zeker niet bij medische toepassingen.De huidige glucose meters zijn een stuk groter dan een smartwatch, en tevens ook nog gecertificeerd voor de betreffende toepassing. Een smartwatch dat al dat soort zaken betrouwbaar meet, zou met de huidige tecniek A groot zijn, en B ontzettend duur, vanwege bovenstaande redenen.

[Reactie gewijzigd door LarBor op 8 augustus 2016 12:24]

Glucosemeters kunnen ook kleiner. Mijn huidige (Freestyle Libre) werkt op basis van NFC en leest een sensor op de huid uit. Scannen doe je bijvoorbeeld met een smartphone of zelfs smartwatch. Geen Apple ondersteuning tot nu toe, want gesloten NFC :'(
Ah, dat wist ik niet, bedankt voor de info. Toch blijf ik erbij dat e.e.a. nog niet klaar is voor de massa, voor de prijsklasse waarin de Apple Watch momenteel verkocht wordt.
De Libre kost 65euro per twee weken voor de sensor. Komt totaal incl randzaken op bijna 2.000euro op jaarbasis. Daarbij nog eenmalige aanschaf a 250euro.

En dan nog is het maar een half systeem: het vereist dat de user de NFC chip actief een paar keer per dag uitleest. Het volledige systeem, waarbij het systeem ingrijpt of waarschuwt bij te hoge/te lage waarden, komt op minimaal 5.000euro per jaar.

Als Apple het uitlezen en waarschuwen in zijn Watch weet te stoppen (zoals geruchten zeggen) dan heb ik daar wel een premium bedrag voor over.

[Reactie gewijzigd door X-Kiwi op 8 augustus 2016 14:13]

Hoe meet die sensor op de huid? Is dat volledig zonder prikken?
Helaas niet. Er gaat een naald van zo'n 1,5cm IN de huid, en de sensor zelf (nfc, batterij, waterdichte behuizing) plakt OP de huid. Het zichtbare deel is ten grote van een 2euro munt, de sensor blijft twee weken zitten en kost 65euro per stuk.
Wat zijn de grote voordelen van deze dure opstelling tov de suikerspiegelmeter, strips en schietnaald ?
A. Geen testset mee nemen, dus gemak.

B. Niet meer 5 tot 7x per dag in de vingers prikken, dus meer gemak / minder irritatie.

C. Vingerprik geeft het beeld van NU. De Libre houdt een geschiedenis van 8uur bij en bouwt op basis daarvan trendlijnen. Geeft dus het beeld van hoe het was - hoe het nu is - en waar het naartoe gaat. Bloedsuiker van 4.5 en pijltje omlaag (snel dalend) = snel maatregelen nemen. Meer kans om hypo's te voorkomen. Daarnaast geeft het ook een beeld van je nacht, waardoor je de basaalstand beter in kunt stellen.

D. Uit te lezen met een app, dus te combineren met andere data - bijvoorbeeld het eetpatroon.

-Niet alleen gemak hoor. Het vereist nog steeds eigen ingrijpen. Het moedigt ook aan om heeeel nauwkeurig bezig te zijn, wat meer kans op hypo's geeft. Tenslotte stoot je nog wel eens zo'n dure sensor van je arm - en da's duur.

[Reactie gewijzigd door X-Kiwi op 8 augustus 2016 20:28]

Volgens mij heeft Apple al het één en ander bedacht alleen worden ze tegen gehouden door de FDA aangezien ze bang zijn dat mensen om de haverklap bij de dokter staan. overigens is dit een logische gedachte en moet je inderdaad voorzichtig zijn al denk ik wel dat er een stuk meer mogelijk is en helemaal als bedrijven als Apple en Google zich hierop gaan storten.
Ongetwijfeld, maar ik ben een groot voorstander van gedegen, peer reviewed onderzoek, waarbij het bewijs zéér aannemelijk is. Dus die extra controles en certificering hebben zeker hun meerwaarde.
Ik ook, echter kan je met deze middelen in een vroeg stadium het één en ander herkennen en wellicht sneller oplossen. Nu moet iemand eerst omvallen voordat er een diagnose kan worden gesteld. Overigens ben ik het helemaal met je eens dat een gedegen onderzoek belangrijk is en meerwaarde heeft al denk ik wel dat er en hoop gevallen voortijdig gesignaleerd kunnen worden.
Aye, als hulpmiddel met een dikke warning erbij :) Helaas, lezen weinig mensen dat soort warnings ;)
Daar ben ik ook bang voor, hopelijk hebben ze genoeg slimme mensen rondlopen om daarop iets te bedenken, ik schud het in ieder geval niet uit mijn mouw ;)
Ik wil een horloge wat dagelijks mijn waardes meet, suiker, bloed, glucose etc.
Waarom? Het einde van het verhaal is bekend, op een dag gaat (ook bij jou) het licht uit. :z

Veel waardes wisselen ook per dag, uur of activiteit, die zeggen op zich niet zo veel. En als klap op de vuurpijl heb je ook nog de situatie dat jij "raar" gebouwd kan zijn, waardoor jouw waardes abnormaal zijn. Maar die wel normaal zijn voor jou. En jij je maar druk maken om de alarmbellen die constant afgaan...

Ik wil me als leek niet druk maken om iets wat specialisten veel beter en betrouwbaarder kunnen doen.
Zoals big balls al aangaf gaat het om het grotere geheel en kunnen er veel problemen voortijdig worden opgelost. En wat er met mij gebeurd maakt me weinig uit en het licht zal idd uit gaan. Het gaat er om dat wij westerlingen roepen dat we een verzorgingsstaat zijn wat echter totaal niet het geval is, indien grote bedrijven hier een slag in kunnen maken zijn we minder afhankelijk van de cowboys die veel te dure medicijnen verkopen.
Ik heb exact hetzelfde gevoel van de Apple watch en dat zegt wat als apple fan.

Toen versie 1 uitkwam dacht ik, "ach de eerste versie is altijd een uit de hand gelopen proof of concept, versie 2 is degene die je moet hebben"
Als in die versie de helft van de geruchten zou bevatten van "de iwatch" dan zou ik het wel kopen.

Op dit moment zijn smartwatches niets meer dan een stappenteller en een notificatie mechanisme en had ook gehoopt dat apple een standaard neer zou zetten die de concurrentie weg zou blazen.

Suiker in het bloed meten zou heel gaaf zijn, maar zweet analyse, lichaams warmte, zuurstof in bloed en ECG analyse zou al best mogelijk moeten zijn

De weg die de smartwatches nu ingaan past niet met visie waarin we over 5 jaar een notificatie krijgen van " 80% kans dat je morgen de griep krijgt, bij je doctor is nog een plek tussen 18:00 en 18:30. Zal ik het voor je reserveren"

Als "een GPS toevoegen" de enige feature wordt van de apple watch 2, dan vrees ik dat de "wearable trend" niet lang meer te leven heeft.

[Reactie gewijzigd door Madcat op 8 augustus 2016 11:14]

Kan iemand mij uitleggen waarom een dunnere Soc wenselijk is?
Het staat letterlijk in de tekst...
De huidige S1-soc van de Apple Watch maakt Samsung op een 28nm-procedé. De stap naar een 16nm-productie kan de processor, die Apple een system in package noemt vanwege de integratie van ram en flash, zuiniger en compacter maken, terwijl ook de kloksnelheid wellicht omhoog kan.
Daar was ik van op de hoogte, dat er ruimte bespaard word is mij duidelijk.
Wat ik vraag, is waarom dit zo is, zouden prestaties met een dunnere soc juist niet omlaag gaan?
Heel simpel uitgelegd: een kleiner productieproces (28 naar 16nm) zorgt ervoor dat de transistors/schakelingen kleiner zijn. Je kan daardoor op een kleiner oppervlakte, net zoveel transistors kwijt. Daardoor blijven de prestaties gelijk (of beter), er blijven evenveel schakelingen aanwezig.
Kijk, hier zocht ik naar, bedankt voor de uitleg!
Ik begrijp het woord 'dunner' niet helemaal. Waar haal je dat vandaan? 16nm vs 28 nm slaat op de breedte/afstand van/tussen de lijntjes/transistors op het ic. Zoals al eerder aangehaald kan hierdoor meer functionaliteit op hetzelfde oppervlak, of dezelfde functionaliteit op een kleiner oppervlak, waarmee het ic dus feitelijk kleiner kan worden qua mm2s.
Ik denk dat je het kleinere procedé bedoelt. Dat is wenselijk voor een lager energieverbruik en er passen meer transistors op dezelfde oppervlakte. Beide zeer wenselijk in zo'n klein horloge.
Kleiner procedé = minder verbruik maar sta ik er nu van te kijken nee. Het lijkt me nogal logisch dat een volgende generatie net als bij andere computer zaken met een kleinere procedé gemaakt wordt. Mee accuduur ook logisch.
Voor mij zijn dit soort horloges echter nog steeds overbodig speelgoed en functies als hartbewaking, fitness tja je privacy helemaal naar de kloten.
Da's idd een keuze, anderen vinden de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Niet veel overigens, ik ken eigenlijk niemand die superenthousiast over z'n Watch is.
Ik heb een android smartwatch gehad moto360 en was er ook snel op uitgekeken, notificaties boeien mij niet, digitale assitent zoals siri staat toch uit,healt tracking boeit mij niet.

Kan je zeggen wat vind je notificaties niet belangrijk, ik nee en ook al gaat telefoon af je hoeft niet bij elk trilletje gelijk te gaan kijken.
Ik zet gewoon alle groepen van whatsapp al op stil scheelt een hoop getril, alleen prive gesprekken gaan nog af.
Priv Email: Leuk maar nu ook ik kijk weer kruidvat email en bol.com nou leuk, morgen weer kruidvat en de ah dan weer joepie.

De smartwatch is gewoon echt voor een bepaalde doelgroep nu, maar denk dat die nooit de smartphone gaat vervangen.
Ik denk wel dat er iets anders komt maar dit niet de smartwatch gaat zijn, die is gewoon te klein om alles mee te doen.
Wauw, waarom heb je er dan een gekocht, als ik vragen mag? Je weet toch wat voor functies zo'n ding heeft..

Ik zie het ook niet als vervanger van de smartphone maar als vervanger van het horloge. Ik droeg toch al een horloge, waarom kan ik daar alleen de tijd/datum op zien? Alleen het design is nog wat matig.
Omdat het in eerste instantie heel erg tof en handig lijkt, maar de praktijk valt toch wel tegen. Iets wat je wel zelf kan verzinnen als je wat verder nadenkt, op zich, maar ik ben toch in hetzelfde getrapt, de geekfactor van zoiets speelt natuurlijk ook mee.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, maar dat kan goed natuurlijk :+

Persoonlijk vind ik vooral de notificaties en het bedienen van muziek wel handig (ik heb nu een Pebble Time, de GWatch R is al weg), maar ze zien er gewoon nog steeds niet uit..
Zoals @Zoop al zegt omdat het aan begin erg tof lijkt en handig, maar je er pas achter komt of het wat voor je is als je er 1 gehad heb.

Vooral met de moto360 toen waren smartwatches nog erg nieuw, nu is wel duidelijk wat die dingen doen.
Tweakers "peer pressure" ? Je kan als iemand werkzaam in de ICT toch niet "achterlopen".
Superenthousiast ben ik ook niet, maar ik zou zeker niet meer zonder willen. Notifications zijn fijn, toegang tot Siri, health tracking...
Meer ruimte voor andere electronica of een dunner eindresultaat.
Net zoals bij alle chips: minder ruimte + kortere lijntjes + minder weerstand = energiezuiniger.
Meer ruimte voor de accu?
eigenlijk is dit niet heel lastig, hoe kleinder de Soc, hoe zuiniger. dit komt zover bij mij bekent is omdat de schakelingen korter zijn en er minder kans op verstoring is intern de soc
Kan iemand mij uitleggen waarom een dunnere Soc wenselijk is?
Omdat we anders nog met computers zo groot als kelders opgescheept zouden zitten.
Als de geruchten waar zijn dan kan hij eindelijk mee doen met de "fitness watches" . Het ontbreken van GPS was toch wel erg dom in de Apple Watch.
Hij staat in ieder geval op het wensenlijstje met kerst, mits de GPS erin zal zitten :) .

Langere accuduur is altijd prettig, iets wat me met de hedendaagse technieken nogal stoort is dat alles binnen no-time weer aan de prik moet. Maak die iPhone dan 2mm dikker waardoor hij wel 2 volle dagen mee kan ipv 1, ik zou het kopen in ieder geval.
Dat en de prijs. Ik snap nog steeds niet hoe Apple daar vrijwel altijd mee wegkomt.
Ik heb onlangs een iPad Air 2 gekocht voor 400¤ en dat is een prima prijs voor een top apparaat.
Hij voelt qua behuizing premium en qua software werkt het ook prima, maar om te zeggen dat Apple veel gebruiksvriendelijker dan de overige fabrikanten is inmiddels echt achterhaald.
Heb je nog andere Apple producten buiten de iPad? Het gebruiksgemak ligt nu éénmaal vooral in het ecosysteem.
Nee, en eerlijk gezegd (niet om jou aan te vallen) zou ik het van Apple een zwak argument vinden dat de gebruiksvriendelijkheid van één apparaat afhangt van het feit of je meerdere apparaten van datzelfde merk hebt. Dat zou ik juist het tegenovergestelde aan gebruiksvriendelijkheid vinden.

Maar ik doel ook vooral op de interface. Het is zeker niet slecht of ondermaats, maar niet beter dan andere software. Uiteindelijk komt het neer op wat je gewend bent.
Dit is mijn eerste Apple product en ben regelmatig flink aan het zoeken naar dingen, terwijl ik op Windows weet waar ze zitten. Voor een Apple-gebruiker is dat natuurlijk precies andersom.
Ik ben zelf in mei vorig jaar beginnen overstappen op Apple omdat ik Windows en Android beu was (de overstap heeft in totaal 1 jaar geduurd). Ik moet wel zeggen dat mijn vrouw al een iPad air had, echter zelf niet op gewerkt. Zij is daar altijd al heel tevreden over geweest qua gebruiksgemak (ze heeft, nog altijd trouwens, een android smartphone).

De eerste aankoop was een Mac Mini: dat heeft wel een week aanpassing gevraagd. Dat is even doorbijten, zeker na 15 jaar alleen windows gewoon geweest te zijn. Echter na die week ging het allemaal heel vlotjes... Dus 15 jaar "gewoonte" op 1 week... Valt nog zeer goed mee, niet? :)

Daarna volgden de MacBook, Apple TV 4 en dan de iPhone. Vooral sinds die laatste zijn er nog een pak functies bijgekomen. De samenwerking tussen de apparaten is echt heel goed en er staan nog features in de rij de komende maanden.

Moraal van het verhaal: er zit zeker gebruiksgemak in elk toestel (maar het moet je liggen uiteraard), echter wordt het gebruiksgemak nog veel groter als je volledig in het ecosysteem zit. ;)
Hoezo is dat achterhaald dan?
Omdat andere systemen (Android, Windows) inmiddels net zo gebruikersvriendelijk zijn.
Apple heeft natuurlijk wel een enorm stapje voor en dat kan je terug te zien in gebruiksvriendelijkheid. Apple beheert het hele eco systeem, van laptop/desktop/tablet/smartphone/watch en daaraan de hardware. Android bestaat niet op de desktop en de mate van integratie zoals Apple behaalt, zullen zij minder eenvoudig halen. Windows zou het in princpe wel kunnen, al is het niet op hardware niveau.
Apple heeft door zijn eco systeem wel een sterke troef in handen.
En door deze integratie zal het op bepaalde punten gebruiksvriendelijker overkomen.
Ik ben benieuwd hoe het verniewing-cyclus zal gaan en hoe de huidige watch wordr ondersteund. Blijft voorlopig nog steeds een duur niche-gadget. Ben zelf nog steeds niet overtuigd eentje aan te schaffen namelijk.
Ik heb zelf een Microsoft Band 2 en over het apparaat zelf en wat je ermee kan ben ik erg tevreden, maar het feit dat je nog een apparaat moet opladen is irritant. Ik kan ongeveer 3 dagen met een lading, maar nog steeds vergeet ik het regelmatig.
Ik weet niet hoe het bij de Apple Watch zit, maar voor de Band heb je een speciale kabel voor het opladen die moet je dan ook nog eens een keer bij je hebben.
Ook een speciale kabel nodig en opladen na anderhalve dag. Soms wat korter, soms wat langer.
heb mijn oplaadkabel in de auto. De autorit van 30 minuten is genoeg om er weer 50-60% energie in te pompen (Band2 it is)
Ik ben blijkbaar erg een gewoontedier en vergeet dat gewoon als het niet in mijn systeem zit.
Waarom dan niet dagelijks opladen? Hou je hem om als je slaapt? Anders gewoon 's nachts aan de lader leggen. Accu's van tegenwoordig hebben al lang geen geheugen effect meer, dus er is geen bezwaar tegen niet de volledige capaciteit gebruiken voordat je weer gaat laden.
Waarom zou die hem opladen als hij er 3 dagen mee doet, dan is die gewoon 3 kwart nog vol.
Ik heb zelf nieuwe bose soundsport wireless oordopjes, ik doe er ongeveer een week mee(Accu duur ongeveer 8 uur weekend gebruik ik ze niet).

Waarom zou ik die opladen als ik thuis ben, net als telefoon als die nog 50 procent is ga ik hem in de avond niet aan de lader leggen.
Als ik weet dat ik lang niet in de buurt van een lader ben oke, maar als ik gewoon na mijn werk ga kan ik hem daar uiteindelijk ook op kantoor opladen.
Laat mij even de persoon waar ik op reageerde quoten...
Ik ben blijkbaar erg een gewoontedier en vergeet dat gewoon als het niet in mijn systeem zit.
Daarom dus. Als je het dagelijks doet dan wordt het routine.
Klopt dat is ook precies wat ik moet doen, maar dan moet ik ook niet vergeten om die aparte kabel mee te nemen.
Uiteindelijk ligt het aan mijzelf :(
Aangezien veel smart/sport/health horloges een sleep tracker hebben is snachts opladen niet zo logisch als je zou denken..
Ik doe er ongeveer 1,5 dag mee, 1 dag dus. Maar Bluetooth staat altijd aan met notificaties, watch modus aan, dagelijkse hartslag etc.

Slapen doe ik er eigenlijk niet meer mee, maar toen ik dat wel deed, klikte ik hem altijd in de lader tijdens het douchen. All-in ben ik toch wel een halfuur bezig. Na het ontbijt ding weer om en dan kon ie weer mee met 85%.
Mijn Apple Watch zit na ene dag tussen de 55-60%, dus dat betekend toch elke dag aan de lader.
Ik vind het huidige model een uitkomst. Als ik een appje of email binnen krijg kan ik op mijn watch zien of het de moeite is om de telefoon uit de broekzak te halen en te reageren of dat het later ook wel kan, ipv dat je dat ding uit je zak moet halen om te kijken wie iets heeft gestuurd. Natuurlijk kan je ook kiezen om 4x per dag je whatsapp te checken en verder niet, maar hoeveel mensen doen dat tegenwoordig nog?

Dat gezegd te hebben, ik hoop dat de Watch toch zeker een 6 jaar wordt ondersteunt sinds de release, want ik heb dit ding niet voor 2 jaar gekocht om weer een nieuwe aan te schaffen. Met telefoons is dit een beetje zo geworden, maar ik kan mezelf dat bij een Watch echt niet zien doen. Een GPS op de Watch is leuk, maar dat zit ook al op de telefoon en dat ding heb ik toch in m'n broekzak zitten. Ik ga niet weer 600E betalen voor een nieuwe Watch met een feature die ik niet gebruik.

Batterij gaat overigens veel langer mee dan iedereen bang voor was in de huidige Watch dus daar hoef ik ook geen nieuwe voor aan te schaffen. Ik kan makkelijk 2 dagen op 1 accu. Nu heb ik zo'n Watch Stand op mijn bureau waar het ding avonds op gaat, maar regelmatig zit ik nog boven de 70% accu. Als je er spelletjes op gaat spelen wordt het misschien wat anders, maar bij normaal gebruik, wat alerts lezen en af en toe wat kleine dingen gaat het behoorlijk lang mee.
Weet iemand hoeveel energie een GPS ontvanger nodig heeft? Het lijkt me een vrij passief geval waarbij hij, zodra de module aangezet wordt, gewoon moet wachten tot hij een signaal ontvangt. Zeker met A-GPS lijkt me dat vrij zuinig moeten kunnen. Iemand die daar meer over weet?
Heb een sportbandje miband 1S van Xiaomi met gps. Het heeft geen scherm en kan het ruim 30 dagen volhouden op 1 acculading. Gps zou vandaag de dag dus geen probleem meer moeten zijn in een smartwatch.
Xiaomi MiBand 1S heeft geen GPS. Die gebruikt de GPS (of location services) van de telefoon.
De duurdere trackers van Garmin (vivosmart HR+ en vivoactive) hebben GPS maar hebben bij gebruik GPS maar een accuduur van een dag.
Ah my bad superpoekie, je hebt helemaal gelijk.
GPS is dan toch best een accuslurpende technologie. Ik hoop dat ze hierop iets gevonden hebben met de zuinigere soc in de applewatch2.
Naja op de telefoon is GPS echt een batterij slurper.
Dat valt reuze mee, het slurpt pas accu als je gaat navigeren en je scherm constant aan staat. ;)
Ik heb het wel vaker gelezen en ben het er ook mee eens: “Ik ben happy met mijn apple watch en doe hem zeker niet weg, maar ik zou niet aanraden er één te kopen.” Ik gebruik hem voornamelijk voor het zien van de tijd. (ja echt waar :-) ) Daarnaast vind ik het ontzettend makkelijk dat ik er notificaties op voel en te zien krijg. Verder gebruik ik de app’s erg weinig, dat gaat voor mij gewoon te langzaam. Misschien is dat straks met watch os 3 beter. Vind je het gewoon een mooi horloge dan kan dat natuurlijk een andere reden zijn om het horloge aan te schaffen. Batterij problemen heb ik ook niet, gewoon elke avond op de lader net als je smartphone. Wat ik daarnaast ook wel prettig vind is dat ik mijn iPhone minder gebruik. Immers bij een notificatie volstaat het opheffen van de pols om te zien of het de moeite waard is om de iPhone te pakken. Kortom, de volgende generatie apple watch moet echt een hele stap voorwaarts zijn wil ik mijn huidig apple watch vervangen. Voorlopig tevreden mee.
Moet je perse bij elke notificatie dan kijken, of kan ook even wachten ?.
En als je hem alleen eigenlijk voor de tijd gebruikt is die dan leeg ?, collega van mij heeft dan huwai watch en gebruikt voornamelijk klok soms spotify doet er 3 dagen mee.
Nee hoor je hoeft niet bij elke notificatie te kijken mag natuurlijk wel :) Ik vind het een prima oplossing voor mij. Meestal heb rond 65% batterij over aan het eind van de dag.
Ik ben benieuwd of hij vernieuwend gaat zijn voor de huidige gebruikers.
Ik heb ongeveer sinds de release in Duitsland een Apple Watch en draag hem dagelijks met plezier maar heb nog nooit problemen gehad met de accuduur, waterdichtheid of het gemis van GPS.

Opladen is zolang je 's nachts slaapt ook heus geen issue. Je moet hem toch af doen. Het op het oplaad-magneetje leggen is eenvoudig en als je hier routine in hebt al helemaal geen probleem.
Ik ben vooral benieuwd hoe de accu duur gaat zijn. Leuk dat er ook GPS en de soc naar 16nm is.
Ik vraag me af of beter bestand tegen water betekent dat je er ook mee kunt zwemmen. Nu kun je er wel mee douchen (of bijv. zweten tijdens sporten) maar gaat zwemmen volgens mij nog een stapje te ver.
Zwemmen doen diverse mensen al, echter is het natuurlijk wel een risico wat je neemt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True