Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Het Franse Homido heeft op vrijdag zijn nieuwe virtualreality-headset voor smartphones beschikbaar gemaakt. De Homido V2 heeft in tegenstelling tot zijn voorganger een capacitatieve knop en ondersteuning voor grotere smartphones. Ook komt er een reeks accesoires.

Los van de nieuwe knop, die volgens de Tweakers-review van de V1 zeker niet overbodig is, en ondersteuning voor telefoons zo groot als de iPhone 6s Plus, is er weinig anders wanneer je de V1 met de V2 vergelijkt. Nog steeds is er het gezichtsveld van rond de 100 graden, de ventilatie, instellingen voor bij- en verziendheid, de verwijderbare lenzen, lensrubbers en schuim en instelbare pupilafstand. Desalniettemin belooft het bedrijf in een interview met Engadget dat het veel van deze zaken in de tweede versie van de headset beter zal doen dan bij de eerste.

Homido 360 degree cameraIn de trailer voor de Homido V2 spreekt het bedrijf ook over een 'augmented reality front panel'. Het is niet helemaal duidelijk hoe dat werkt, maar mogelijk is de 360-gradencamera of de 'Kinect-achtige sensor', waarover gesproken wordt in het Engadget-interview, daarvoor nodig. Die twee accessoires komen in ieder geval later op de markt.

Homido introduceert ook twee verschillende bluetooth-gamepads en een eigen virtuele store-omgeving genaamd Homido Center, waar 360-gradenfoto's, -video's en vr-apps te vinden zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Ik zie graag een ingebouwde of optionele camera zodat je de bril niet af hoeft te doen als je iets moet pakken binnen of buiten ergens heen moet. Ook opent dat de mogelijkheid voor augmented reality naast virtual reality.
Ik zie liever positional tracking. Ik word kotsmisselijk zonder
Hoe de tracking ook noemt, het moet er allemaal inzitten om het goed te doen werken. Ik snap niet dat er mensen zijn die het ok vinden dat de 'camera' blijft staan als de user z'n hoofd naar achter duwt.
Positional tracking gaat heel moeilijk zonder dat er iets los van de bril de positie kan aangeven. In de wii plus controller hebben ze dit geprobeerd zonder externe device, gevolg elke 10 minuten moest je het ding weer calibreren zodat het weet waar het is. Niets voor niets hebben de oculus en vive externe cameras en lasers etc.
Denk dat dit allemaal vrij lastig gaat worden enkel via een smartphone.
Veel van dit soort brillen hebben een klepje waarmee de achterkant van de telefoon open wordt gesteld zegmaar, zo kunnen ze de smartphone camera gebruiken.

Op 0:20 sec. van het filmpje laten ze het zien, al doen ze het klepje niet open :S
Als je goed kijkt, zie je een scharnier aan de onderzijde. ik denk dat die klep kan worden losgemaakt aan de bovenkant en naar beneden kan klappen.
Ik denk niet dat dat haalbaar is voor §70!
HTC vive heeft precies dat.
De prijs van een Vive is dan natuurlijk ook totaal niet te vergelijken met de prijs van dit stuk plastic. Want laten we wel wezen. Bijna elke phone-vr headset is totaal andere koek dan een HTC Vive of Oculus Rift.

Phone-VR headsetjes zijn leuk als eerste kennismaking (als je de Cardboard zat bent) maar verder heb je er natuurlijk niks aan.
Behalve dat een camera nouwelijks bruikbaar zal zijn voor augmented reality. Daarvoor zou je direct een duur systeem met diepte cameras moeten hebben. Ook zou het veel te veel rekenkracht kosten om niet alleen de virtuele wereld weer te geven maar ook de camera opname om te zetten in een 3D model en te analyseren wat voor objecten het zijn om een laag overheen te kunnen leggen. Dat moet ook nog eens met een zo laag mogelijke latancy. Dat is momenteel nouwelijks haalbaar, laat staan betaalbaar.
De HTC Vive heeft een camera er in zitten, maar die is ook niet bruikbaar voor AR. Deze is alleen geschikt voor het oriŽnteren waar je in de kamer staat of om even snel wat te pakken.

Een bril als de hololens heeft het voordeel dat je direct door de bril kijkt en er een laag overheen gooit. De grote basis, de echte wereld, zal dus nooit een latancy hebben. Het laagje er overheen kan best een kleine latancy hebben zonder dat je er misselijk van wordt of dat het stoort. Ook hebben AR brillen momenteel nog een hele kleine field of view en een vrij lage resolutie waardoor het minder rekenkracht kost, maar geen probleem geeft omdat je de echte wereld nog gewoon blijft zien. Zo een kleine field of view/resolutie zou een groot probleem zijn in VR.

Wil je VR, neem VR, wil je AR, neem AR.
Een echt goede combinatie is voorlopig nog niet in zicht.
Al helemaal niet voor smartphone VR.
Ik heb destijds de V1 aangeschaft, mede vanwege de positieve review hier op Tweakers. Deze bril was toch wel een hele grote teleurstelling voor me, eigenlijk vooral vanwege het feit dat ik de bril maximaal een paar minuten op kon hebben voordat mijn huid rood en geirriteerd werd. Het gebruikte kunststof en de vormgeving rondom de neus vond ik zwaar teleurstellend.
Ik heb destijds de V1 aangeschaft, mede vanwege de positieve review hier op Tweakers. Deze bril was toch wel een hele grote teleurstelling voor me, eigenlijk vooral vanwege het feit dat ik de bril maximaal een paar minuten op kon hebben voordat mijn huid rood en geirriteerd werd. Het gebruikte kunststof en de vormgeving rondom de neus vond ik zwaar teleurstellend.
Vreemd geen last van gehad, en ik heb de Homido V1.
De augmented reality panel betekent waarschijnlijk dat je iets eraf kunt halen zodat de camera van de telefoon naar voren kan kijken, niet veel meer vermoed ik.
Net zoals het "ventilation system"... Een paar gaatjes. Maar ja, dat is nou eenmaal marketing.
De Gear VR van Samsung werkt nog aardig omdat er veel software optimalisaties bij zitten (daarom werkt het ook maar met een beperkt aantal samsung telefoons). Dit soort headsets zijn gewoon veredelde google cardboard headsets, en zijn het geld niet waard. Latency is veel te hoog om een comfortabele VR ervaring te geven (om maar niet te spreken van het ontbreken van positional tracking).

Een Rift of Vive is wat je wil voor een VR ervaring (en ja, dat is op dit moment nog duur), dit is gewoon weggegooid geld.

[Reactie gewijzigd door -GSF-JohnDoe op 7 augustus 2016 22:16]

En hoe heb jij persoonlijk deze vr brillen ervaren?
Dan zou je eens naar de Cmoar moeten kijken:
Cmoar VR headset with universal smartphone base, electronics and integrated sensors
https://cmoar.com/cmoar-vr/
http://cmoar.myshopify.com/

Goed hij is wat duurder dan een GearVr maar heeft de extra sensoren en als je kijkt naar de lijst welke telefoons compatibele zijn (Zie voorgaande link) dan zie je toch dat de meeste telefoons ondersteund worden.

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 8 augustus 2016 10:30]

Eigenlijk toch wel irritant dat er reclame voor een video zit die helemaal niet van tweakers zelf is...
Deze brillen zijn toch gewoon gadgets die je niet meer gebruikt naar een paar keer.
naar een paar keer misschien niet, maar na een paar keer zeker wel,

je hebt namelijk software die bijv de beelden van je pc games via (wat dan ook) naar je mobiel kan sturen zodat elke random game in eens VR-mode kan krijgen, als men dat een beetje goed doet en goed rendered, dan heb je voor een euro of 100 met O.R. vergelijkbare belevenis voor een prikkie
Maar je haalt met die software niet de 90fps die enorm aangeraden wordt, en dus krijg je kop pijn. En dat weet ik uit ervaring dat je snel koppijn krijgt.
Dus het lijkt me gewoon niet bruikbaar.
(Waarom de -1'n hier, gaat toch over het product. Het wordt verkocht als een goed product terwijl ik vragen stel over de praktische toepassing voor deze producten.)
Oh? Dus elke random game heeft een instelling om voor VR te renderen?

Voor VR moet er toch echt twee verschillende beelden worden gerendered, iets van net een ander standpunt, anders krijg je geen 3D effect. Om nog maar te zwijgen over motion tracking.
Er bestaat best veel software die onofficiele 3D support geeft. Alleen niet zonder problemen omdat de games er niet voor gemaakt zijn. Het beeld uit een VR headset is in basis niet veel meer dan zo een 3D beeld. Maar bij goede VR komt wel veel meer bij kijken dan alleen maar 3D, vooral als je het natuurlijk wilt laten aanvoelen om te voorkomen dat je misselijk wordt. Ondanks dat ik dat soort software zelf nooit gebruikt heb, ben Ik zwaar overtuigd dat ik het geen goede VR zal kunnen noemen.

Even voor de duidelijkheid ik heb de Oculus DK2, AntVR, GearVR en zelfs de Oculus Rift CV1 een keer geprobeerd, maar sinds ik de HTC Vive in huis heb ligt mijn standaard voor goede VR erg hoog en daar zit positionele tracking hoog op de prioriteitenlijst. Tot zo ver dat ik zelfs de Oculus Rift momenteel niet interessant vind wegens het nog ontbreken van gevolgde controllers en beperkte roomscale ondersteuning. En goede VR games maken optimaal gebruik van positionele tracking anders noem ik ze niet goed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True