Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties
Submitter: Hoite

Een ontwikkelaar hint al enkele dagen op de release van een jailbreak voor de Apple Watch en watchOS. Die zou bijvoorbeeld zelfgemaakte watchfaces en andere tweaks mogelijk maken op het horloge. Hij laat niet los wanneer hij de jailbreak uitbrengt.

Ontwikkelaar Maximehip zegt op Twitter alleen dat de jailbreak 'soon' zal uitkomen, en noemt ook niet voor welke datum hij de jailbreak online zou willen brengen. De jailbreak zou in elk geval custom watchfaces mogelijk maken, maar ook andere tweaks moeten mogelijk zijn, blijkt uit een eerdere tweet.

De ontwikkelaar zegt dat het behalve om een jailbreak van het horloge ook om een app voor iOS gaat, waarmee gebruikers de custom watchfaces en tweaks kunnen beheren. In de foto is onder meer te zien dat de iOS-app het beheer van thema's aan boord heeft.

Apple bracht de Watch meer dan een jaar geleden uit. De fabrikant heeft nog geen opvolger gepresenteerd voor het horloge. Wel is er inmiddels nieuwe software in de vorm van watchOS 2.0, dat vorig najaar uitkwam.

Apple Watch jailbreakApple Watch jailbreakApple Watch jailbreak

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Leuk dat er een jailbreak voor uitkomt, mis toch nog altijd de killer app om zoiets aantrekkelijk te maken buiten een kleine groep. Misschien buiten de apple tuin kan iemand wel iets maken.
De Apple Watch, en misschien wel elke smartwatch, blijft een verlengde van de smartphone. Ik zie dus niet een killerapp uitkomen voor de Apple Watch.
En wat zou dan een "killer" app zijn. Want ik heb aardig lang een Wear horloge gehad, maar kan me niet bedenken wat ik nou nog op mijn pols zou moeten hebben wat het niet allemaal al kan. Wellicht een video gesprek via je horloge, maar verder..
Wat ik me kan voorstellen is Pay, ik heb al iets soortgelijks gedaan met bioscoop kaartjes. NFC betalingen op de telefoon is niet veel beter dan bankpas of je portemonnee uit je broekzak halen. Betalingen vanaf je horloge doen klinkt veel logischer, je hoeft niks vanuit je zak te halen en geen vingerprint bevestiging nodig.
Qua skimming wel weer een stuk gevaarlijker. Van de huidige passen kun je in theorie geld af trekken door er met een betaalautomaat langs te bewegen, zonder er erg in te hebben (denk aan een volle trein). Ik kan me voorstellen dat dat risico groter wordt als de NFC chip aan je pols hangt.
Dat valt wel mee. Er zijn voldoende maatregelen getroffen die het skimmen van contactloos betaal passen onaantrekkelijk maken:
  • Bereik van max. 5cm
  • Maximaal 25 euro per keer zonder pincode
  • Maximaal 50 euro in totaal zonder pincode
  • PIN Terminal (incl. afhandelingsservice) alleen verkrijgbaar met KVK
  • De skimmer zal een bankrekening nodig hebben
  • De verwerking zal minimaal een dag duren (dus hit and run is lastig
Ik zeg niet dat het ondenkbaar is dat je geskimmed wordt met een contactloos betaal pas, maar het is wel enorm lastig.

Dit zal in het geval van ApplePay niet veel anders zijn. Ik vraag me wel af of je een device waar al je betaalinformatie op staat moet willen modificeren met software van een andere partij.
voldoende maatregelen getroffen die het skimmen van contactloos betaal passen onaantrekkelijk maken:
  • Bereik van max. 5cm
Dat is een schijnveiligheid. Er is geen technische reden waarom de radiogolven ineens na 5 cm zouden omvallen.
Je zou in theorie nog gebruik kunnen maken van de gelimiteerde snelheid van radiogolven (iets met een grootte C) door de round-trip time te meten, maar in de huidige apparatuur is daar echt geen voorziening voor.

De beperking is nu vooral gebaseerd op een beperkt zendvermogen/ontvangstgevoeligheid van de gebruikte apparatuur. Als je kwaad wilt staat je niet veel in de weg om een sterkere zender en een gevoeliger antenne te gebruiken waardoor je het bereik flink kunt verhogen.
Je zult op de Watch toch eerst 2 keer moeten drukken op de knop onder de digital crown voor je kunt betalen. Kan overigens niet wachten tot het in NL komt. Bij de eerste bank die het ondersteunt open ik gelijk een rekening.
Helaas...

Update, 11:36: Woordvoerder Harold Reusken van ING vindt de tweet van zijn bank 'ongelukkig geformuleerd'. "We houden elke nieuwe betaalmethode tegen het licht. Uiteraard zijn we in gesprek met Apple en ik kan niet zeggen wat de inhoud is van die gesprekken, maar we hebben natuurlijk een Mobiel Bankieren-app in de App Store staan waarover we geregeld overleggen."
Zou dat niet gewoon expres gezegd zijn tot dat Apple besluit om het te voeren in Nederland?
Kan, maar mijn hoop is heel klein. Siri heeft 4 jaar geduurd en daarvoor hadden ze geen medewerking van derden nodig.
Dan zou er eigelijk nog een melding moeten komen op je horloge van: wilt u deze betaling doen oid
Voor je uberhaupt op betaling over kunt gaan moet je eerst 2 keer het knopje onder de crown indrukken. Als je de watch af doet vraagt hij eerst weer om een passcode als je hem opnieuw omdoet, redelijk waterdicht systeem dus.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 19 mei 2016 13:58]

de Apple watch ondersteunt al ApplePay. De Nederlandse banken alleen helaas nog niet.
Dat kan nu al ... zonder jailbreak ... Ik gebruik het dagelijks hier in de UK. Even 2 maal drukken op de knop onder de digital crown, watch bij kaartlezer houden en klaar.
Ja want je telefoon uit je broekzak halen is ook wel echt te veel moeite. Zucht, als dat vooruitgang is, dan wordt ik oud.
Waarom zou je dat willen? In feite gaat het om identificatie; waarom zou je sleutels willen pakken om je huis in te kunnen, een bankpas of telefoon uit je zak halen om te betalen, een rijbewijs meezeulen om aan te tonen dat je mag rijden, een ID kaart om aan te tonen wie je bent, auto sleutels om in je auto te kunnen etc.
Bovendien allemaal dingen die je kwijt kunt raken, kunt vergeten etc.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 20 mei 2016 09:32]

Houd je horloge eens 20 seconden voor je gezicht... Als er videogesprekken op komen is het om eventueel mee te gaan met wat concurrenten bieden. Prettig is het allerminst.
Als we zouden weten wat de killer app is, zouden we dat zeker niet gaan vertellen hier...
Ik wacht juist op het moment dat ik m'n smartphone kan schrappen. Waar de watch zich voor leent doe je dan met je Watch icm wireless headset, of bone conducting oortje oid. Zodra het te complex wordt pak je je tablet of laptop.
Dat zou nóg meer rust bieden. En dat is voor mij nu al de killerfeature; rust.
Ik pak mn telefoon véél minder en als ik interactie heb met de Watch zijn dat korte, treffende interacties. Het zorgt ervoor dat ik veel meer in het moment ben. Werkelijk waar een verademing. Ik las ooit dat de goal van de watch was "to free us from our phones", dat dat het design uitgangspunt was. Dat is ze al verrekte goed gelukt in mijn persoonlijke ervaring.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 19 mei 2016 12:53]

Ik wordt juist heel onrustig van dat ik continu al die notificaties voor mij zie. Nu staat mijn telefoon gewoon op stil en kijk ik wanneer het mij uitkomt. Ik draag bewust al een paar maanden mijn Apple watch niet en vind dat juist een verademing.
Dat trillen van mn telefoon wordt ik helemaal dol van als ik het weer hoor. Ik krijg nu alleen een subtiel tikje op de pols (geen geluiden) en ALLEEN van de apps waarvan ik acht dat het belangrijk is om direct een melding te krijgen. De rest zie ik wel als ik m'n telefoon weer eens pak.
Precies dit. Heb nu bijna een jaar de Moto 360 en heb er nog geen dag spijt van gehad.
Ook zeer handig dat als ik wil reageren op een simpel bericht, ik niet helemaal mijn telefoon erbij moet pakken met alle afleidingen erbij.. En het scheelt ook nog eens in de batterijduur :).
Trillen en geluid uit. Gewoon op mijn telefoon kijken wanneer het mij uitkomt. Ik hoef niet met piepjes, schermpjes en trilletjes de hele tijd op de hoogte gehouden te worden dat iemand mij probeert te bereiken. Als het echt belangrijk is bellen ze wel.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 20 mei 2016 08:48]

of je zet je watch op niet storen of past de meldingen aan.
mijn telefoon zit in mijn zak de watch is toch een scherm wat in je gezichtsveld zit. Ja je kan alle notificaties blokkeren, maar wat is dan nog het nut van de watch? Dan kan je beter een normaal horloge dragen.
Ik heb het ook niet over alles blokkeren, alleen filteren zodat je alleen van de nuttige dingen een melding krijgt.
Ja maar het is per app vaak alleen aan of uit. Bij de meeste apps zou ik dan kiezen voor uit. Dus tja wat blijft er dan over?
voor whatsapp kan je ook zelf de groepsapps in of uitschakelen. daarnaast heb ik nog mail ( aan ) en een nieuws-app. Voor mij is dit aantal acceptabel. ook de sta melding heb ik uitgezet.
Lekker rustgevend die constante stroom van trillingen in je broek.
Nogmaals de Watch geeft een tikje, geen trilling. Heel subtiel em niemand die het merkt. Ik stoor me persoonlijk aan telefoons in de omgeving die trillen tijdens een bespreking.
Stil bedoel ik ook echt stil, niet de tril stand dus.

Bizar eigenlijk hoe mensen bij het zeggen van telefoon op stil dan denken aan dat je de tril stand bedoeld. Nee de whatsappjes, snapchats facebook berichten etc etc. zijn voor mij niet zo van levens belang dat ik nou realtime de hele dag op de hoogte gehouden hoef te worden wanneer er iets hiervan binnen komt.

Zo verslaafd zijn we blijkbaar al aan onze mobiel en het kenbaar worden gemaakt van activiteit door dat ding dat we ons niet meer kunnen voorstellen dat er ook mensen rond lopen die gewoon helemaal geen geluidjes of trilletjes hebben en gewoon echt op hun mobiel nog kijkt wanneer het hen uitkomt.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 20 mei 2016 09:53]

Je bent echt niet de enige;) Maar juist door de Watch ben ik me er extra beeust van geworden hoe irritant zelfs het gebuzz van een telefoon is, voor jezelf en vooral je omgeving. Laat staan geluidjes. Ik kan me nog herinneren dat er stickers waren die men op huis plakte NIET ROKEN. Straks wordt het stickers plakken; Geen geluidjes.
Dus een smartphone word dan vervangen door, watch+headset+tablet/laptop.

Sorry zie niet echt de logica daarin.

Je kan toch nu al hetzelfde doen als je watch? Enkel verwittigingen als er iets belangrijk is en de rest zie je wel?
Als ik dmv een touchprojector in de watch nog even wat op zou kunnen zoeken dan ben je er inderdaad al.
Als je staat te wachten bij de bakker, surfen op een mini scheem of projecteren op je buur zijn rug of het brood?

Blijf het raar vinden dat je liever 2-3 verschillende apparaten zou willen hebben ipv 1.
Mn laptop gaat sowieso niet de deur uit. Browsen hoeft niet on the go. Laat liever mn gedachten gaan over belangrijker zaken en pure info kan ik dan dus gewoon opzoeken met de touchscreen projector. Longreads sla je in dat scenario over. Ik denk serieus dat daar wel behoefte aan is.

Ik ben persoonlijk van mening dat we de illusie hebben ontwikkeld dat we alles wat op de smartphone kan ook constant nodig hebben. Dat is simpelweg niet zo. De afleidingsindustrie wil jouw aandacht, maar beter steek je die in het ontwikkelen van plannen voor jezelf, je bedrijf, je naasten etc.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 19 mei 2016 16:32]

>Browsen hoeft niet on the go.

Maar is wel handig om te doen, maar niet op een 1-2" smartwatch schermpje

>Laat liever mn gedachten gaan over belangrijker zaken

Goed voro jou maar niet voor 99.99% van de andere mensen.

>De afleidingsindustrie wil jouw aandacht, maar beter steek je die in het ontwikkelen van plannen voor jezelf, je bedrijf, je naasten etc.

EN hoe noteer je dat, juist in je smartphone, daarbij lijkt me boeken/artikels lezen iets anders dan de "afleidingsindustrie".
Ik ben het met je eens dat mijn verhaal nog niet alles ondervangt, maar ik denk dat er een goede middenweg kan bestaan. Persoonlijk zou ik graag een concept ontwikkelen waarbij het scenario wat ik noem wél werkbaar is, maar persoonlijke ontwikkeling niet in de weg staat zoals je hierboven aanhaalt.
Ps projecteren zou dan op de rug van je hand gebeuren.
Serieus? Lijkt me niet handig bestaat dit al?

Ik denk dat wat je wil maar mogelijk zal zijn bij een nieuwe generatie van tech, oprolbare schermen, projectie op ogen/contactlenzen,...
Het bestaat in concept en leent zich perfect voor wearables.
Lees je uberhaupt wat ik zeg? Ik besteed per dag nog geen kwartier aan die Watch, maar weet van de belangrijkste dingen wel wat er speelt. Een smartphone levert véél meer afleiding op. Je moet het denk ik zelf ervaren om het snappen. Het effect is simpelweg dat ik minder naar schermen zit te turen.
Het is sowieso op dit moment erg stil bij Apple als het om de watch gaat, wellicht dat ze iets in petto hebben met WOS 3 of soon met een AW 2.0 komen.
Het is logischerwijs stil. WWDC is in juni. iDevice event in september. Niets bijzonders dus. De Watch werd daarnaast anderhalf jaar geleden aangekondigd, maar is pas een jaar te koop.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 19 mei 2016 12:57]

Onbegrijpelijk dat als er zo veel mensen op custom watchfaces zitten te wachten, dat apple dit tegen houdt, niet zelf uitbrengt. Ze zouden meer voor de klanten kunnen doen op dit vlak.
Nja het blijft Apple he, ik bedoel je kan op een iPhone je beginscherm ook niet customizen :p
Niet nee? Alles wat ik er zou willen zien kan ik er zo ongeveer tonen...
Zo ongebrijpelijk is dit. Als je ziet hoe zelfgemaakte hobbywebsites er vaak uitzien, doet dat afbreuk aan de uitstraling van een Apple Watch als iedereen lelijke watchfaces kan maken. Stel dat zo hobbyist iets lelijks heeft gemaakt en dat is het eerste wat anderen zien als ze een Apple Watch zien. Dat is niet wat je wilt.
Het 1e wat ik vaak aan iphones zie is een verschrikkelijk roze glitterhoesje. Je mag toch zelf beslissen wat je met je apparaat doet. Ik snap je redenering niet helemaal.
Je zegt nu eigenlijk, je mag niks aan je apple veranderen qua uiterlijk, want dat vindt apple niet mooi.
Nou ik denk dat dat is om de markt van bedrijven als Hermes te beschermen. Het is mega dom, dat wel, maar ik denk dat dat de gedachte moet zijn bij Apple. Ik mis het ook behoorlijk...
Weet je wat megadom is? Als een kip zonder kop alles opengooien en vervolgens claims aan je broek krijgen van bedrijven waarvan hun horloge watchfaces zijn nagemaakt. Beter ontwikkel je een systeem waarmee partijen die moeite steken in het verfraaien van jouw product (met digitale watchfaces) er ook aan kunnen verdienen. Het is nogal kort door de bocht om te denken dat alles wat digitaal beschikbaar is ook maar vrijelijk en voor niets beschikbaar mag zijn.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat Apple hier (custom watchfaces) ook wel mee gaat komen, maar dat ze eerst de samenwerking met gerenommeerde merken willen aftasten en willen uitvogelen hoe ze intellectueel eigendom in goede banen gaan leiden; rolex zal ze aanklagen als er een na-aap rolex watchface komt etc. Of een die er nagenoeg op lijkt. En dat is niet meer dan redelijk.

Daarnaast denk ik dat er niet te licht over gedacht moet worden in het kader van de de ontwikkeling van de user experience op de schaarse screenestate.
Die aanpak hadden ze wat mij betreft ook moeten hanteren met apps.
Gewoon in eerste instantie geen 3rd party app support en dat pas bieden als er een werkbare omgeving voor is gecreëerd. Al zijn "apps" zoals in apps op een telefoon in mijn ogen niet het juiste interactie model voor de Watch en moeten ze de App cloud (waar je alle apps ziet) zsm laten vallen, ondanks dat het er mooi uitziet. Ik kom er werkelijk nooit, doordat alle nuttige interacties simpelweg niet op die manier plaatsvinden.
Complicaties, glances en interactie op pushberichten doen het voor mij.
Apps browsen zou samen moeten worden gevoegd met de glances in een interface zoals voor je contacten; zoals wanneer je op de rechthoekige knopje aan de zijkant drukt.
De digital crown moet beter benut worden; door het app overzicht scrollen zoals hierboven genoemd en selecties maken door de crown in te drukken. Het liefst gebruik ik het touchscreen zo min mogelijk. Wat mij betreft moeten ze daar meer op inzetten; touchscreen als last resort en alleen om eventueel knoppen te bedienen, nooit om te scrollen. Pas als je consistent bent en de gebruiker stuurt ontstaat er logica.

Dit alles betekent overigens niet dat ik ontevreden ben of de bediening niet eenvoudig vindt, maar de UI kan véél beter; intuïtiever, simpeler, overzichtelijker en krachtiger.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 19 mei 2016 12:32]

Gebruik de apple watch al maanden en ben er zeer tevreden mee, wat ik het meeste mis zijn inderdaad meer watch faces, voor android zijn er TIG voor te krijgen, bij apple mag je het doen met een handje vol...

Ik wacht dus met smart op deze jailbreak als het echt waar zou zijn en dat er zo meer watchfaces uitkomen! Op de watch faces heeft apple het echt laten liggen, begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom ze dat niet gewoon toestaan (het kan wel namelijk) om ontwikkelaars zelf eigen faces te laten ontwikkelen.
Het is jammer dat Apple zelf zo beperkt is met de watchfaces. Omdat ik graag van complicaties gebruik maak vallen er al een hele riedel af. Foto's bijvoorbeeld hebben alleen de tijd... why?!

Het is jammer dat Apple van heel veel dingen (tijd, sport, gezondheid, apps, betalen, notificaties, ...) heel weinig ingebouwd heeft. Het is het eigenlijk allemaal net niet.
Kennelijk zijn Apple producten toch wel onweerstaanbaar als er mensen zijn tijd gaan steken in jailbreaken terwijl er ook meer open producten op de markt zijn waarvoor dat niet nodig is.
Het gaat om de klasse lol.
Lol er is bijna een jailbreak voor alles behalve de mac :p.
Wat bedoel je precies? Op de Mac is een jailbreak niet nodig; kan je op draaien wat je maar wilt. Al zijn daar inmiddels ook gebruikers opties geïntroduceert die het uitvoeren van gevaarlijke code bemoeilijken.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 20 mei 2016 09:38]

Voor de appstore op de mac moet je nog steeds betalen voor apps dat bedoel ik terwijl met een jailbreak op iOS je gratis apps kunt installeren.
Vervelend dat er nog steeds mensen zijn die denken dat een Jailbreak gemaakt wordt om apps gratis te installeren. Iets wat natuurlijk helemaal niet (alleen) zo is.

Apps installeren buiten de AppStore op OSX kent geen beperking trouwens. Ook niet als je op de illegale Tour gaat en het over AppStore apps hebt.
Als je zo'n cheapskate bent dat je nog geen euro wilt betalen voor apps die je telefoon van een paar honderd euro beter maken dan ga ik geen discussie met je aan. Vergeet alleen niet dat je op de Mac gewoon software kunt installeren buiten de appstore om.
Ja dat weet ik maar toch soms wil je gewoon iets uit de Appstore hebben.
Dan is je verhaal hierboven ook niet te volgen... Apps uit de appstore kun je gewoon daar vinden, inde Appstore. Software is niet gratis tenzij de ontwikkelaar dat zo besluit.
Laat maar ik krijg toch wel alles gratis online.
Wat loop je hier boven dan voor kansloos argument te voeren?

Pirates will be pirates. Moet je zelf weten, maar hoeft er niet trots op te gaan.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 28 mei 2016 20:12]