Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Er zijn screenshots online verschenen van hoe Siri eruit zou zien op OS X. Het lijkt erop dat Apple Siri niet integreert met de zoekfunctie in het besturingssysteem, maar dat het de assistent een aparte plek geeft in het besturingssysteem voor desktops en laptops.

MacRumors, die de screenshots plaatste, verwacht dat de Siri-assistent zijn opwachting zal maken is OS X 10.12, dat Apple vermoedelijk gaat tonen op zijn ontwikkelaarsconferentie WWDC. Die conferentie vindt vanaf 13 juni plaats.

Siri krijgt volgens de screenshots een plek in het dock onder in het scherm en bovenin op de menubalk. Ook kunnen gebruikers de digitale assistent activeren door 'Hey Siri' te roepen tegen hun desktop of laptop, zoals dat nu ook kan op iOS-apparaten. Die functie staat standaard uit, maar is in te schakelen via het instellingenmenu.

De digitale assistent kan op OS X volgens MacRumors onder meer apps openen, zoekopdrachten uitvoeren, HomeKit besturen, sms'jes versturen, e-mails voorlezen en kalenderitems aanmaken. Wat nog meer mogelijk is, is onbekend. Eerder ging al het gerucht dat Siri een grote rol zou spelen in OS X 10.12.

Siri bestaat sinds 2011 op iOS-apparaten en is sinds iOS 8.3 ook beschikbaar in het Nederlands. De digitale assistent heeft concurrentie van Google Now en het komende Google Assistant. Microsoft heeft als tegenhanger Cortana, dat op Windows Phone, Windows 10 Mobile, de desktopversie van Windows 10, Android en iOS draait.

Siri op OS XSiri op OS X

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Heel leuk die Siri, maar op dit moment werkt het alleen met IOS devices. Zou mooi zijn als Apple wat opender zou worden en andere OS-en gaat supporten. Zo kan je nu met Windows 10 (insider preview) Android devices koppelen. Mooie is helemaal dat je per app kan bepalen welke notificaties je wilt ontvangen en op wilt reageren. IOS zijn ze, zover te lezen is, nog druk mee bezig. Aangezien IOS stuk minder open is krijgt cortana nog niet dezelfde functionaliteiten als Siri heeft.
Maar als ze het open maken kunnen ze weer niet de privacy garanties geven die ze nu wel kunnen. Apple heeft de strategie om juist weg te gaan van het delen van gebruikersgegevens.
Precies dit, wat ik ook geweldig vindt om te lezen is dat "hey siri" standaard uit staan en door de gebruiker ingeschakeld kan worden. Dus eindelijk eens een grootmacht die standaard OPT-IN bied in plaats van OPT-OUT.

Daarnaast kan ik zelf niet wachten totdat deze update er is, dit brengt veel gebruikersgemak met zich mee.

[Reactie gewijzigd door Donvermicelli op 19 mei 2016 15:03]

Google Now en daarmee OK Google staat ook standaard uit.
Dat wist ik niet, bedankt voor de info!
En de 'Hey Cortana' functionaliteit staat ook standaard uit.
Bij een Moto G die ik in handen heb gehad stond het standaard aan.
Er is wel over gesproken dat dit er aan gaat komen. Zou wel top zijn.

Ben Bajarin op twitter:

Viv is great and I know of several less public companies with similar tech. A Siri API is coming also. This will change a lot of things.

Of hij het dan echt over de SIRI van Apple heeft weet ik niet zeker.

BRON
Ik heb er vaker over gehoord dat aanstaande WWDC een Siri API geÔntroduceerd wordt. Dat zou geweldig zijn. Dan kan Siri op iOS en tvOS zoveel beter worden. Het zou voor Apple een hele verstandige stap zijn, dan win je de zaal.
En waarom zou Apple dat doen? Het gaat er hun om om zoveel mogelijk hardware te verkopen..
Omdat compatibiliteit met andere platform een verkoopargument is. Als je jezelf limiteert aan je eigen platform kom je maar zo ver.
De goeie integratie tussen diverse Apple platformen is anders voor mij persoonlijk ook een groot verkoopsargument...

De manier hoe alles integreert op mijn iPhone/iPad en Macbook is extreem goed (en hoef er niets speciaal voor te doen) en is moeilijk te reproduceren als je een product hebt die op n aantal platformen moet verschijnen.

En dat om de reden dat je deze niet in de hand hebt en overgeleverd bent aan de grillen van een derde partij.

Ik heb voordien altijd Nexus devices gehad (laatste was de 5) en weet niet of het ondertussen veel is veranderd in positieve zin, maar heb nooit vergelijkbare momenten gehad met mijn Android devices.
Als je ziet dat verkoop van Ipads al jaren afneemt, Iwatches afneemt en Iphones ook, dan lijkt mij toch wel dat je als bedrijf achter je oren gaan krabben of de huidige koers nog wel de slimste is?
En dus moet je inzetten op een Windows platform die het nog slechter doet ? Ik weet niet of je het doorhebt maar veel computing devices hebben af te rekenen met een dalende trend... .

Dat de verkoopscijfers afnemen betekent niet automatisch dat de consument die toestellen niet meer hoeft. Persoonlijk ben ik ook dit jaar niet meer van plan om nog Apple spul te kopen maar dat heeft gewoon te maken dat mijn huidige toestellen nog voldoen.

Echter de kans is heel groot dat mijn volgende toestellen - of ze moeten er echt nog een hele soep van maken - waarschijnlijk terug van deze firma zullen zijn. Heb je de cijfers met tevredenheid als eens bekeken ? Dat zegt volgens mij iets meer over de langere termijn.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 19 mei 2016 13:16]

De goeie integratie tussen diverse Apple platformen is anders voor mij persoonlijk ook een groot verkoopsargument...
Een goeie integratie tussen diverse platformen ongeacht welk merk is voor mij nog een veel betere.
Daarbij zit ik niet automatisch vast aan dat specifieke dure merk omdat anders de integratie niet optimaal is, voor mij ook een heel goed verkoopsargument. Mijns inziens heeft een fabrikant helemaal niets te maken welke andere producten ik koop en zou de integratie met andere platformen daar niet onder moeten lijden.
En dus moet je inzetten op een Windows platform die het nog slechter doet ?
Probleem is dat Apple een bepaalde (hele goeie) reputatie heeft waar ze heel goed gebruik van maken (en terecht). Iedereen papegaait elkaar lekker na en roept dat de integratie extreem goed is en die op een Windows platform automatisch slechter. Maar is dat ook echt zo? Doet Windows het echt heel veel slechter dan OSX qua integratie met andere devices?
Daarbij werkt integratie twee kanten op. Het OS waarmee je het device mee wilt integreren kan nog zo zijn best doen, maar als het betreffende device erg gesloten is en alleen 'extreem' wil integreren met een specifiek OS dan gaat dat niet werken. Dan ligt dat natuurlijk niet aan het eerstgenoemde OS, de oorzaak van dat probleem moet je dus echt bij Apple zoeken. Daar gaat je verkoopargument.
Heb je de cijfers met tevredenheid als eens bekeken ? Dat zegt volgens mij iets meer over de langere termijn.
Dat zegt mij juist geen ene reet. De vraag of mensen die een duur apparaat hebben gekocht naar hoe ze tevreden zijn over dat apparaat staat niet echt bekend als een waar je een objectief antwoord op zal krijgen.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 19 mei 2016 14:45]

De vraag of mensen die net een duur apparaat hebben gekocht naar hoe ze tevreden zijn over dat apparaat staat niet echt bekend als een waar je een objectief antwoord op zal krijgen.
Tevredenheid over het gebruik, niet tevredenheid over de aanschaf als ze nog in de winkel staan. Groot verschil. En laten we eerlijk zijn, hoe meer je ergens voor betaalt, hoe kritischer je bent als er steken zijn gevallen.
Tevredenheid over het gebruik
Maar dat bedoel ik ook, maar uit de context van mijn zin lijkt het inderdaad anders. Reactie op aangepast.
En laten we eerlijk zijn, hoe meer je ergens voor betaalt, hoe kritischer je bent als er steken zijn gevallen.
Ik denk dat dat echt niets uitmaakt, sterker nog ik denk juist dat het tegenovergestelde waar is.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 19 mei 2016 14:45]

De goeie integratie is dan ook meteen een groot struikelblok voor mij, natuurlijk werkt alles goed zolang je bij Apple zit maar je komt helemaal vast te zitten in Apple zijn ecosysteem waarbij het uitstappen erg lastig wordt gemaakt. Alle is zeer gebruiksvriendelijk als je het gebruikt maar wordt vele malen minder gebruiksvriendelijk als je wilt overstappen.
Ja dat kan je net zo goed andersom ook redeneren. Veel mensen kopen na het ene Apple product (bijv iPhone) ook een andere (bijv. MacBook) omdat het dan beter met elkaar werkt. Als je dan op elk platform zit werkt Apple zichzelf tegen.

En de strategie werkt volgens mij prima..voor Apple dan he.
Daar betrap ik mezelf ook op. Ik begon ooit met een iPhone 3GS. Later de iPhone 4S en kwam iCloud erbij. Ik moest een nieuwe laptop hebben, ik vond de MacBook wel een strakke laptop en OSX een interessant OS. En zo blijf je doorgaan.
Maar goed het werkt ook gewoon erg goed.
Ja en bij mij is de ervaring ook zo en bij overschakeling van Windows naar Mac ben ik niet blij. Mail werkt maar matig en de overstap van outlook.com naar icloud.com is niet zo lekker gegaan.
Ver genoeg als je de succes cijfers ziet van Android en Apple :)
ik denk ondanks de dalingen bij Apple van hun producten ze zich echt daarom niet zorgen maken. Ze focussen zich vast gewoon op hun eigen infrastructuur (iCloud, en alles wat daar omheen komt)
Ik snap niet echt wat compatibiliteit met andere platforms voor een verkoopargument zou zijn. Ik snap wel dat het voor sommigen een behoefte is maar een verkoopargument vind ik het niet. Voor Android en Windows is dat natuurlijk belangrijk en een verkoopargument maar voor Apple zie ik dat niet. Windows heeft geen populaire telefoons en Android geen populaire PC's dus voor hen is het een must dat ze gekoppeld kunnen worden maar Apple heeft zowel populaire mobiele toestellen en populaire "PC's". Voor hen is het net een verkooopsargument dat het niet zo vlot loopt met android en windows. Wil je een perfecte ervaring die zelfs beter is dan de Windows-Android ervaring dan moet je gewoon enkel Apple hardware kopen. Kassa kassa! Heel simpel.

Waarom zou Apple je een top ervaring garanderen met een Android-Mac of iPhone-Windows configuratie? Het kost ze meer verkopen dan het ze opbrengt op de lange termijn. Stel ik heb Mac en een iPhone maar ik zou ook al die voordelen kunnen hebben als ik mijn iPhone inruil voor een Android. Dan vergroot de kans dat mijn volgende desktop geen Mac meer zal zijn maar een andere desktop die ook perfect werkt met mijn Android. Dit heet gewoon vendor lock in en dit doen alle fabrikanten als ze de kans krijgen.
Als je ziet dat verkoop van Ipads al jaren afneemt, Iwatches afneemt en Iphones ook, dan lijkt mij toch wel dat je als bedrijf achter je oren gaan krabben of de huidige koers nog wel de slimste is?
Ja dus? Destemeer meer reden om juist -niet- multiplatform te worden en koppelverkoop te bevorderen. Let wel; ik speel hier natuurlijk advocaat van de duivel he. Als gebruiker vind ik deze strategie ook slecht..

De daling die jij noemt moet je trouwens wel in een grotere context plaatsen; ALLE tablets & smartwatches verkopen doen het vrij matig. En de mobiele telefoonmarkt is ook behoorlijk verzadigd in de westerse wereld. Ondanks de teruglopende verkopen haalt Apple nog steeds meer winst binnen dan elk bedrijf dan ook..

[Reactie gewijzigd door Spam op 19 mei 2016 13:05]

Als de mobiele telefoonmarkt verzadigd was dan nam het bij andere OS-en ook af en dat is niet het geval.
Apple verkoopt alleen in het premium segment (600+). Als je naar dat segment kijkt dan is er een wereldwijde daling ingezet. Mensen zijn minder bereid om veel geld te betalen voor een mobiel en de goedkopere modellen zijn goed genoeg.
Misschien is het supporten van multiplatforms wel de toekomst? Bedoel, bij Microsoft slaat dit al goed aan, waarom zou dit bij Apple niet kunnen?
Je vergelijkt appels met peren. Apple is een hardware bedrijf wat het OS + services nagenoeg gratis weggeeft om zo maar meer devices te verkopen. Microsoft is een overwegend software georiŽnteerd bedrijf wat het op de mobiele markt verloren heeft. Dus ze moeten wel een andere strategie toepassen.

En waar is het voorbeeld dat het multplatform beleid van Microsoft zo goed werkt?
Apple staat bekent om een bedrijf dat lang vasthoudt aan bepaalde methode, interface en werkwijze ect. Dat is terug te vinden in de interface en hoe al hun OS-en door de jaren heen eruit bleven zien/functioneren. Hierdoor krijg ik de indruk (en dat zie ik aan vele Apple gebruikers om mij heen), dat Apple gebruikers zeer slecht tegen grote veranderingen kunnen. Zou geen gek idee zijn als Apple keer dit doorbreekt en wel eens kijkt wat de mogelijkheden zijn van multiplatform support.
Helemaal mee eens, Apple innoveert vrij slecht de laatste paar jaren. Dat krijg je als een kruidenier de toko leid. De Apple Watch doet het redelijk goed maar is meer een "me-too" product. Alleen gaat het nu nog TE goed met Apple om er een wakeup call van te maken. De meeste bedrijven (ook microsoft) gooien pas het roer om als het goed fout gaat.
Het klopt niet helemaal dat Apple alleen in het segment van 600+ zit. Iphone se die net uitgekomen is zit rond de 470 euro. Voor Apple is het een keuze dat ze niet lager gaan zitten.
De "slechte" jaar resultaten van Apple zijn van afgelopen jaar. Toen werd de iPhone SE nog niet verkocht. Verkopen zijn overigens buiten verwachting goed (http://www.macrumors.com/...hone-se-demand-is-strong/) maar dan is nog maar net de vraag of de marge voldoende is om het bedrijfsresultaat op te krikken.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken gaat het apple niet om de grootste te zijn. Het gaat hun erom hoeveel winst ze maken. Dat is de hoofdreden waarom ze in het premium segment zitten met hun iPhone, Watches en Macbooks.
Azure, Microsoft band2 en Xboxone? Kan nog flink wat andere diensten/producten opnoemen die prima multplatform zijn.
Dat was mijn vraag niet. Welke voorbeelden zijn er waar Microsoft goede resultaten heeft geboekt vanwege een open platform te zijn. En in het verlengde daarvan: welke van die "successen" zijn reden voor apple om alles open te gooien?

Jouw voorbeelden:
  • Azure is een cloud dienst dat dient per definitie een open platform te zijn anders verkoop je het niet. Het is dus geen verandering van Microsoft management wat ineens tot dit inzicht is gekomen. Overigens stamt Azure al uit 2008 dus het is geen onderdeel van de recente koersverandering
  • Microsoft Band is een healthtracker. Deze werkt complementair aan een mobiele telefoon. MS is in die markt gefaald dus ze hebben geen keus. Overigens verkoopt deze band echt niet zo fantastisch hoor. Zie ook hier. Microsoft wordt niet eens genoemd
  • Xboxone is een gaming platform wat louter binnen het Microsoft eco systeem werkt (Xbox of W8/10). Hoe is dit een open multiplatform? Voor de rest doet Xbox het helemaal niet zo best maar dat even terzijde: http://www.forbes.com/sit...r-catch-ps4/#19fd93d7270c

[Reactie gewijzigd door Spam op 19 mei 2016 15:51]

Dat is wel je vraag. Je vraagt dat een voorbeeld dat een multiplatform goed draait. Het resultaat kan je terug vinden in de tevreden gebruikers
Dan heb je mijn vraag niet begrepen. Eerder in de discussie hebben we het over redenen waarom Apple z'n systeem zou moeten opengooien. Daarmee kom jij met het argument dat het voor MS klaarblijkelijk zo goed heeft gewerkt en vervolgens vraag ik om voorbeelden. Die heb ik nog niet gezien.

Als we jou argument van klantentevredenheid doortrekken overigens; ondanks het "gesloten systeem" van Apple hebben ze wel jaar op jaar ontzettend goeie customer satisfaction ratings. Bij zowel Macs, iPhones als iPads. En klanten blijven Apple producten bijkopen. Doen ze dat omdat ze zo ontevreden zijn?
Dat hij niet voorkomt in een excel sheet van 1 of andere wazig analistenbureau IDC doet mij echt niks. Het gaat mij om de ervaring.
Wederom redeneer je vanuit jezelf. Wat je zelf belangrijk vind en de reden waarom Apple de boel zou moeten opengooien. Zo redeneert Apple niet. Wat het beste is voor de gebruiker hoeft nog niet het beste voor het bedrijf te zijn. In jouw voorbeeld van de Microsoft Band heeft de "openheid" niet direct geleid tot een beter bedrijfsresultaat. Het product is multiplatform puur uit noodzaak, omdat windows mobile gefaald heeft. Apple heeft zijn horloge niet multiplatform gemaakt en ze zijn de bestverkopende en duurste smartwatch van dit moment.
Zit eens achter een xbox en ervaar het zelf. Ik kan prima gamen vanaf een mac met mijn controller op mijn xbox one. Dat de verkoop cijfers uit 2015 (van jou link) lager uitkomen doet mij echt niks.
Dus...voor jou is Xboxone een open platform omdat je op je Mac een Windows10 bootkamp hebt draaien om zo binnen het Microsoft eco systeem games te kunnen streamen? Als je nu Sony had aangehaald met hun Remote Play dan had ik je nog gelijk gegeven. Die zijn namelijk wel open platform wbt games streamen tegenwoordig.

Wat betreft verkoopcijfers: het kan jou misschien niet boeien maar de discussie ging over voorbeelden van opengooien van eco systemen en hoe dat tot een beter bedrijfsresultaat leid. Xbox One is daar geen goed voorbeeld van IMHO. Sterker nog; het is de verwachting dat Xbox dit jaar veel beter gaat doen vanwege goeie exclusives. Dat staat lijnrecht tegenover jouw "multiplatform is goed" argument.

Laat even iets duidelijk zijn; als GEBRUIKER vind ik de geslotenheid van Apple ook irritant. Als GEBRUIKER zou ik ook graag willen dat alles meer open is. Als GEBRUIKER zou ik het ook prachtig vinden als meerdere bedrijven samen een naadloze gebruikerservaring kunnen creeeren. Maar zo een wereld leven we helaas niet.

[Reactie gewijzigd door Spam op 19 mei 2016 16:36]

De mobiel telefoon markt is verzadigd in het topsegment. Alleen aan de onderkant zit nog (nauwelijks winstgevende) groei.
Bij mijn weten zijn er nog altijd meer switchers van Android naar iOS dan omgekeerd, daar zit het probleem niet. (WP is overigens zo goed als dood, marktaandeel <2%).
Het probleem is dat de groei uit de smartphone markt is en dat Apple niet tegelijkertijd een hoger marktaandeel kan nastreven en marges behouden, dus de groei van de voorbije 5 jaar is niet meer vol te houden. En dat hebben aandeelhouders inmiddels ook wel begrepen, ook al blijft de waardering van Apple erg redelijk, gezien de cash die ze blijven genereren.
mijn weten zijn er nog altijd meer switchers van Android naar iOS dan omgekeerd,
Als dat het geval was dan was het marktaandeel niet gezakt :) Snap dat je graag je smartphone de hemel in wilt prijzen, maar men kan er niet om heen dat er iets moet veranderen bij Apple. Kan nog heel goed herinneren dat men exact hetzelfde riedeltje opnoemde toen er voor het eerst minder Ipads werden verkocht en kijk wat er nu gaande is in de tablet markt.
Mag ik er trouwens wel even op wijzen dat er nog steeds godsgruwelijk veel iPhones verkocht worden
Nog wel ja, maar je wilt toch dat Apple over 10 jaar er nog is? Dan moeten ze echt met iets nieuws komen en niet met de IPhone 7 en/of Iwatch 2.
(WP is overigens zo goed als dood, marktaandeel <2%).
Heb je goed gezien, er bestaat al enige tijd geen Windows Phone meer, dat is Windows 10 (mobile) geworden. Heb je al bekeken hoe groot Windows 10 al is? In korte tijd wordt het meer gebruikt dan OSX en dit heeft een zeer positief effect voor W10M.
Het "universeel platform" van Microsoft lijkt vooral marketing: wat brengt het in de praktijk
Gebruik eens meer dan je Apple producten en je komt er vrij snel achter.

[Reactie gewijzigd door vali op 19 mei 2016 20:13]

Je verwart marktaandeel met userbase. Het marktaandeel is vooral gezakt omdat veel iPhone gebruikers happy zijn met hun huidige iPhone en niet meer zo snel upgraden. De userbase is misschien nog wel gestegen.
Marktaandeel en user base zijn overigens erg relatief: telefoons van 100 eur zijn een andere markt dan 600 eur+ telefoons.
Waar zie ik dat positief effect op WM10? Heb je cijfers? Het OS blijft marginaliseren.
Ik denk niet dat je dat marktaandeel zult blijven zien groeien, welke innovaties heeft Apple getoond sinds het wegvallen van Steve Jobs uit het bedrijf? Het bedrijf sijpelt alleen door op de successen die dhr. Jobs heeft gecreŽerd. Waaronder de iPhone, iPad en de Macbook. De Apple Watch was ook een idee van Steve Jobs, omdat hij met zijn gezondheid sukkelde... ;) Ikzelf zie het marktaandeel eerder dalen dan stijgen, zeker als ze meer apparaten als de iPhone SE introduceren. Een nieuwe telefoon in een oud jasje, wie trommel je daar nou weer voor op? :9

Wat Microsoft en Windows betreft, dood is het allerminst, de mobiele divisie, het is lange tijd stil geweest. Daardoor zullen ook weinig mensen een nieuw apparaat kopen, zeker als er een nieuw besturingssysteem komt dat niet voor alle oude apparaten beschikbaar gaat zijn. (al werd daar wel over gespeculeerd) ;)

De integratie van Windows 10 (Mobile) is juist erg goed, alles compleet synchroon met mijn Surface en mijn laptop. Zelfs de browsergeschiedenis, al heb ik dat uitstaan. Dat is namelijk niet iets dat mijn leven compleet zal maken... :9
Het verhaal van Jobs en innovatie is zo een clichť dat ik er zelfs niet wil op ingaan.
Net wat ik zeg: vergeet de groei van de voorbije jaren in de categorie PCs, smartphones, tablets, allemaal mature producten inmiddels. Ook Apple zal daar niet aan ontsnappen.

Windows Mobile heeft al 10 jaar potentie, maar Microsoft toont zich veel te wispelturig: ik zie geen aanwijzingen dat de dalende trend keert.
Oh nee? Ik denk dat ze met het introduceren van een UWP-platform waarbij Windows 10 op alle apparaten identiek is (behalve het schalen dan) toch een behoorlijk duidelijke strategie geeft. Het probleem is dat MS de boot gemist heeft toen Apple in 2007 met de eerste generatie iPhone op de markt kwam. Windows Phone is al jaren het kip en ei verhaal aan het ondergaan. Wanneer het gebruikersaantal beperkt is, is het aantal apps dat ook. Het aantal apps zal niet groeien met minder gebruikers. Daarom is een universeel platform juist een slimme zet. Dat biedt genoeg kansen, zeker als je ziet wat het sinds de lancering van Windows 10 op de PC al heeft gebracht...

Je zegt dat het verhaal van Jobs clichť is, maar kun jij nog een innovatief concept noemen dat Apple na zijn tijdperk nog heeft geÔntroduceerd? ;) Ik kan me er zo geen bedenken hoor, het zijn alleen maar opeenvolgende generaties geweest. 3D-touch is als ik dat her en der hoor ook een functie die maar bar weinig toevoegt & op andere vlakken wordt Apple pontificaal voorbijgestreefd door andere merken. Apple had eerst een camera die feilloos werkte, voor heel snel foto's te schieten. Maar heb jij al van de S7 met Dual-Pixel technologie gehoord? Zo snel focust een iPhone niet hoor :9
Apple's sterkte is niet innovatie, maar integratie, continue verbetering en een coherente en standvastig aangehouden strategie met een beperkt en duidelijk aanbod van producten en diensten. Dat is wat Jobs bracht en dat is niet verdwenen met Jobs.

Het "universeel platform" van Microsoft lijkt vooral marketing: wat brengt het in de praktijk? Ken jij iemand die een "Windows Phone" kocht omdat hij wou overstappen op "het universeel platform"?
Wat aandeelhouders willen is gewoon niet reŽel. Die willen alleen maar meer en meer en meer. Dat kan gewoon niet. Op een gegeven moment is de rek uit een markt en zul je met nieuwe proposities moeten komen. In dat laatste is het probleem dat Apple een zeer gesloten bedrijf is. Dus je weet niet waar ze echt mee bezig zijn. Overigens maak ik me er wel zorgen over want de rek is duidelijk -uit- de iPhone.

Mag ik er trouwens wel even op wijzen dat er nog steeds godsgruwelijk veel iPhones verkocht worden? Alleen omdat er vorig jaar zo'n piek in zat door de opening op de chinese markt zit Apple weer op de gewone groeicurve.
Even wat cijfercontext: 50+ miljoen iPhones in een kwartaal, weinig fabrikanten die daar aan kunnen tippen, zeg maar gewoon: geen. Wie moet precies zich achter de oren krabben ?
Als Microsoft in dezelffde positie zat was het ook niet zo open hoor. Dat ze Android-devices laten koppelen komt omdat anders 99% van de mensen er niks mee kan. Waardoor de functie vrij nutteloos wordt. Nu het Windows Mobile-aandeel niet significant veranderd krijg je hierin een ander beleid, met zelfs stuiptrekkingen om iOS en Android-applicaties te ondersteunen op Windows Mobile.
met zelfs stuiptrekkingen om iOS en Android-applicaties te ondersteunen op Windows Mobile.
Uhm. What? Geen van beide is het geval. Een app converteren is niet hetzelfde als een iOS app gewoon ondersteunen.
Ik doelde meer op voormalige ideeŽn van Microsoft om iOS-apps en Android-apps makkelijk te kunnen porten naar Windows Mobile-apps en dergelijke.
Doen ze nooit, nu forceren ze je gewoon hun eigen (dure) producten te kopen. Microsoft doet dit met Cortana, en Google met Google Now (of hoe het nu ook het, google wijzigt constant namen).

Waarom zou je het open maken als je exclusief kan blijven en mensen het idee kan geven dat ze luxe hebben :) En het werkt, dus waarom zouden ze het veranderen.
Cortana is niet gebonden aan Windows en is ook beschikbaar voor Android en iOS.
Dat geeft Microsoft juist de unieke mogelijkheid om zowel android notificaties als windows mobile notificaties te tonen in Windows 10. Cortana is daar verantwoordelijk voor.
(vermoed dat de geslotenheid van iOS blokkeerd dat Cortana notificaties mag doorspelen aan Windows 10)
Aah kijk, dat wist ik niet :) Ik dacht dat Cortana echt exclusief zou blijven. Dat maakt het dan wel weer handiger.
Kan je eig ook gewoon commando's typen naar Siri? Ik denk niet dat ik ooit zal praten met mijn hardware :D.
Goed punt... Bij een mobiele telefoon heeft spraakbesturing wel zin als je bijvoorbeeld in de auto zit. Echter een PC zit je al achter met je pootjes op het toetsenbord. Dus dan is ook maar de vraag of Siri iets sneller kan vinden dan jij met een paar muisklikken. Mijns inziens lost deze feature een probleem op wat er niet is..

Laat ze nu maar eens werken aan Siri slimmer te maken. Want nu vind ik het niet meer dan een veredelde "kookwekker zetter" of "bel die en die"

[Reactie gewijzigd door Spam op 19 mei 2016 13:09]

Laat ze nu maar eens werken aan Siri slimmer te maken. Want nu vind ik het niet meer dan een veredelde "kookwekker zetter" of "bel die en die"
Daarom hoop ik dat de geruchten waar zijn dat Apple een API vrij gaat geven komende WWDC in juni. Dan kunnen ontwikkelaars hopelijk aan de gang met Siri integratie, dan zal het qua functionaliteit een stormloop opleveren.
Daarom hoop ik dat de geruchten waar zijn dat Apple een API vrij gaat geven komende WWDC in juni. Dan kunnen ontwikkelaars hopelijk aan de gang met Siri integratie, dan zal het qua functionaliteit een stormloop opleveren.
Ik hoop het. Ik vind het mega suf dat ik geen Whatsapp berichten kan dicteren.
Dicteren kan wel, met de dicteer toets op het toetsenbord. Maar ik denk dat jij meer wilt kunnen doen als:

"Zeg tegen m'n vriendin via WhatsApp, ik ben iets later ik sta voor de brug."
Ja zoiets...of mijn vrouw ;)
Waarom zou je vrouw dat tegen jouw vriendin willen zeggen? :)
Iets wat dus allang kan met Cortana en dat is dus de openheid waar eerder op gedoeld werd.
Ik gebruik het ook om mijn verlichting te regelen in het huis. Erg handig.

Wat ik alleen mis is dat "hey siri" ook werkt wanneer de telefoon in je broekzak zit. Ik snap waarom ze dit niet gedaan hebben, zodat je in besprekingen je telefoon met scherm naar beneden kan leggen zodat hij niet geactiveerd raakt. Dan is het handig maar nu kort ik de telefoon uit de broekzak halen om het te kunnen gebruiken. ( ik heb een 6s dus het zou gewoon kunnen als ze een optie hadden toegevoegd dat het altijd moet kunnen )
Ik gebruik het ook om mijn verlichting te regelen in het huis. Erg handig.
Klopt, dat geloof ik ook wel. Maar zoiets zou Siri 5 jaar geleden ook hebben gekund. Wat dat betreft is de dienst behoorlijk stil blijven staan. Kijk maar wat die jongens van Viv hebben gemaakt sinds ze weg zijn gegaan bij Apple: http://techcrunch.com/201...nt-built-by-siri-creator/
Vervolgens kom je iemand tegen die 'Iris' heet: "Hey! Iris!" En je iPhone begint alles wat je daarna zegt uit te voeren.

Doet me denken aan het nieuwsbericht laatst over Tesla. Iemand had de 'summon' actie 'per ongeluk' geactiveerd en sprak met iemand over z'n nieuwe Tesla. Alles wat ie vertelde werd door de auto opgenomen en geconverteerd naar een geldig commando.
Ik gebruik het ook om mijn verlichting te regelen in het huis. Erg handig.
Dito. Dan wel met 'HomeBridge'. Die diverse domotica systemen om kan toveren tot 'HomeKit'-supported systemen.
Zo zeg ik 's avonds tegen Siri: "Weltrusten" en alle lampen + TV gaan uit :+.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 19 mei 2016 13:25]

Aha, vandaar dat het niet werkt! Ik dacht dat ik niet hard genoeg riep, of dat mijn stem niet duidelijk genoeg opgeslagen was in de telefoon, maar blijkbaar doet ie het dus niet als de IR-camera niets opvangt (lees: in het donker zit)?

Ik vind het wel handig, maar ze mag van mij wel een stukje slimmer worden. "Doe alle lampen uit" snapt ze wel, maar als ik zeg "doe alle lampen in de woonkamer uit" snapt ze er niets meer van. Dit terwijl de nieuwe Hue-app juist alles heel makkelijk in kamers en groepen in laat delen.
Kan je eig ook gewoon commando's typen naar Siri? Ik denk niet dat ik ooit zal praten met mijn hardware :D.
Als je dat wilt kun je beter gebruik maken van "Alfred".

Daarnaast is het een kwestie van tijd voordat veel mensen tegen hun computer praten. Als ik nu zie hoe makkelijk het is om een tekst berichtje in te spreken waarbij dit foutloos wordt genoteerd kan ik hier alleen maar voorstander voor zijn.
Gebruik ik ook ^^, maar meer dan wat workflows toevoegen heb ik niet echt gedaan..
Vroeger was het ook raar om Łberhaupt tegen je elektronica te praten. Nu doen we niet anders met bellen. Ja ik weet het, een oud argument, maar blijft nog steeds geldig. Toen Michael Knight dit deed tegen z'n horloge vonden we het allemaal cool :+.
Toen Michael Knight dit deed tegen z'n horloge vonden we het allemaal cool
Inderdaad; en als ik nu de telefoon opneem met m'n Apple watch kijken mensen me raar aan :?
Voor velen moet zoiets fictie blijven. Maar hoe achterlijk leek het in de ogen van de bevolking toen de eerste mobiele telefoons kwamen en mensen over straat liepen tegen een blok elektronica te praten.

Het is gewoon wennen. Ik vind het heel normaal tegenwoordig om Siri te gebruiken in de auto.

"Hey Siri bel m'n vriendin."

Of als ze vraagt om haar ff op te pikken:

"Hey Siri waar is m'n vriendin?"

Werkt gewoon wel prettig.
hangt bij dat laatste wellicht van het antwoord af ;)
Ik ben benieuwd... hopelijk maken ze Siri ook beter (ze verstaat me vaker niet dan wel) en opener (zodat andere apps ook gebruik kunnen maken).
Tot die tijd is "hey, siri. timer voor 10 minuten" mijn enige gebruiksdoel.
Ben benieuwd wanneer de eerste beta beschikbaar zal komen voor 10.12 met Siri er in verwerkt.
Ben benieuwd wie hier op de laatste OS X el capitan draait
Ze voelen de adem van Cortana in hun nek natuurlijk, Apple is ook niet gek en ziet heus wel dat Cortana (en Google met Google Now/Assistant net zo goed) een veel uitgebreidere feature set heeft dan Siri, en Cortana verspreid zich in enorm rap tempo (in ieder geval in de ondersteunde landen, maar ook daarbuiten) door die gratis upgrades.

Liefst zou ik zien dat ze gewoon allemaal om de tafel gaan zitten en gaan werken aan 1 dik ai assistent systeem, wat dan gewoon overal werkt, met alle mogelijke services die jij/ik zou willen gebruiken, maar dat soort dingen gebeuren helaas nooit (concurrentie enzo, je kent het wel)
Nice. Ben wel benieuwd hoe ik Siri zou gaan gebruiken op de Mac. Verwacht echter niet dat Siri beschikbaar gaat zijn als mijn MacBook (2008) de update naar OSX 10.12 krijgt. Hij is simpelweg niet snel genoeg om de snelle ervaring van openen van apps met input en al te bieden die ik op iOS gewend ben.
Ik weet dus ook nog niet zeker of ik uberhaupt ga updaten als dat mogelijk blijkt. Mijn MacBook is inmiddels bijna 8 jaar oud en laat hem liever nog even in zijn waarde, dat alles nog prettig werkt, dan dat ik hem afbeul met de laatste software update en daarmee performance inlever.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 20 mei 2016 09:44]