Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 186 reacties
Submitter: monojack

Siri wordt mogelijk een belangrijk onderdeel van de eerstvolgende grote update voor Apple OS X. In versie 10.12 zou het bedrijf uit Cupertino ondersteuning voor de spraakassistent aan zijn desktopbesturingssysteem willen toevoegen.

Apple brengt OS X 10.12 'Fiji' waarschijnlijk dit najaar uit, de verwachting is dat de nieuwe versie van het OS in juni wordt gepresenteerd tijdens de ontwikkellaarsconferentie van Apple. Volgens Mark Gurman van 9to5mac, zal ondersteuning voor Siri een van de belangrijkste nieuwe functies zijn.

Al sinds 2012 zou Apple tests hebben uitgevoerd met Siri in OS X, bleek uit aanwijzingen in testversies van het besturingssysteem. Spraakassistent Siri werd in 2011 geïntroduceerd op iOS en kwam in 2015 ook naar de Apple Watch en Apple TV. Siri is pas sinds april 2015 beschikbaar in het Nederlands, toen bracht Apple iOS 8.3 uit met ondersteuning voor de Nederlandse taal. Met iOS 9 volgde later een Vlaamse variant van Siri.

Volgens Gurman krijgt Siri een plek in de menubalk rechtsboven, naast de Spotlight-knop. Een klik op de knop zou rechtsboven een Siri-venster oproepen. Ook kan de spraakassistent waarschijnlijk net als bij iOS met een spraakcommando geactiveerd worden. Naast de komst van de spraakassistent wordt verwacht dat OS X 10.12 kleine veranderingen aan de interface bevat en verdere prestatieverbeteringen doorvoert.

Siri ga je gang

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (186)

Ik heb de hype van Siri nooit begrepen. Die paar spraakcommando's.
Je hebt al vele jaren een pakket dat hetzelfde doet, Nuance Dragon Naturally Speaking.
Dat werd destijds met WordPerfect 6 (geloof ik, anders 7) meegeleverd, inclusief koptelefoon en microfoon.
En ik kom in heel veel kantoren, in al die 20 of zo jaren nadat het uitgekomen is heb ik exact nul personen er mee zien werken.
Zie ik mezelf tegen computers of telefoons praten? Nee, nooit. En het mooie is dat ik ook nog geen desktops in bedrijven heb gezien die standaard met een microfoon zijn uitgerust, en de drivers geinstalleerd zijn. Okay, ik werk bij de overheid, dat maakt wellicht verschil.

Op mijn Windows telefoon heb ik Cortana ergens staan, denk ik. Het is Windows 10 mobile, dus moet aanwezig zijn. Als ik ruimte tekort heb zal ik als eerste kijken of het er af kan, en hoe. Voor mij (persoonlijke mening) is het bloatware.
Je hebt al vele jaren een pakket dat hetzelfde doet, Nuance Dragon Naturally Speaking.
Dat werd destijds met WordPerfect 6 (geloof ik, anders 7) meegeleverd, inclusief koptelefoon en microfoon.
Dragon is een speech to text applicatie. Siri probeert te begrijpen wat je zegt door de context. Probeer maar eens het zelfde commando als je rijd en als je thuis werkt.

Die twee vergelijken is onzinnig. Als je denkt dat dit hetzelfde is snap je niet wat er op de achtergrond gebeurt.Anders vraag je Dragon eens om een SMS te sturen, of wat voor weer het morgen is, of hoe Ajax het heeft gedaan dit weekend, je wakker te maken om 8 uur, of je te herinneren bloemen te kopen als je je werkplek verlaat. Denk dat je het dan wel snapt.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 24 februari 2016 20:45]

Gek genoeg is een deel van je tekst vetgemaakt, is dat door Siri gedaan en gewoon een foutje?

Of snap je niet dat ik er op doel dat spraakcommando's al twee decennia beschikbaar zijn, maar het nog steeds niet gebruikt wordt? (Dragon kan wat meer dan alleen speech to text.)
Hardstikke leuk dat je commando's kunt geven via spraak, maar zoals je ziet zijn zelfs Tweakers niet echt geinteresseerd over het algemeen, en zien ze kletsen tegen een desktop vooral in een kantooromgeving niet zitten.
Spraakcommando's zijn inderdaad al decennia oud maar er is een verschil tussen de spraakcommando's van toen en nu. Vroeger was een spraak commando een standaard zin die enkel als ze juist geformuleerd werd werd uitgevoerd.

Waar je vroeger moest zeggen "bel persoon x" of anders kreeg je een foutmelding; hoef je vandaag het commando niet te kennen en kan je zeggen "kan je persoon x voor me bellen" of "ik wil persoon X spreken"

Dit maakt dat het toegankelijker wordt voor consumenten. Siri en andere assistenten gaan een groot deel van onze toekomst uitmaken. En dat zal vooral de huiselijke sfeer zo zijn. Ik bestuur nu al al mijn domotica via Siri en merk dat veel schakelaars in mijn huis overboden zijn geworden.

Siri is geen hype of gimmick meer maar de besturing van de toekomst.
Monojack, wat bestuur je allemaal? Ik heb sinds kort een nieuwe Philips Hue 2 en dat bevalt me best. Heb jij enig idee welke domotica klik aan klik uit kan besturen via Siri? HomeWizard geeft " niet thuis" terwijl dat systeem geweldig mooi met Siri zou kunnen communiceren, dat zou veel apparaten ontsluiten.

Groeten, Sipke
Inderdaad, Siri en ook S-Voice (de Samsung kloon) zijn in staat om semantische betekenis uit (spraak)herkende woorden te halen. Ze zijn beiden gekoppeld aan Wolfram Alpha, en die is in staat om kaas te maken van wat je er ook maar in stopt.

Je hebt geen ongelijk met je opmerking over de besturing van de toekomst. Denk bv. aan de bediening van systemen in Star Trek of zelfs, dichterbij, "I, Robot".
Apple verschoof de computerervaring van het bureau naar de zetel via de iPad, naar je pols via Apple Watch en nu wordt ook de TV geïntegreerd via Apple TV.
Het toekomstbeeld zit daar niet ver meer vanaf, als je luidop commando's geeft tegen een punt ongeveer een meter onder het plafond.
Gebruik Siri hier wel redelijk vaak. Sinds een weekje vertoef ik in SF. Met mijn Apple watch hoef ik enkel dingen te zeggen als: "Give me public transport directions to Golden Gate Bridge" ofzo. En dat werkt allemaal erg goed. Ik hoef mijn telefoon er niet voor uit de zak te halen. Ook gebruik ik het om te vragen of ik een paraplu mee moet nemen.

In Nederland gebruikte ik het ook al voor herinneringen en wekkers zetten. Misschien is het niets voor jou. En nee, in een werkplaats gaat niet iedereen tegen zijn computer zitten praten. Maar er zijn echt wel scenarios te vinden waar het wel handig is.

Zo zou ik het ook op de desktop wel fijn vinden, meestal werk ik alleen. Dan kan ik zo terwijl ik bijvoorbeeld op jou reageer, ook nog even een item toevoegen aan mijn boodschappenlijst welke mij tijdens het bericht aan jou te binnen schoot.
Cortana is alleen zichtbaar als je telefoon Engelstalig is. Cortana is niet beschikbaar in het nederlands
Mijn apparaten zijn altijd Engelstalig. Ik leef, spreek en schrijf meer in het Engels dan Nederlands, plus dat software altijd Engelstalig is.
Vooral leuk als je Nederlandse namen gaat gebruiken...

'Siri, send an email to Annelies van den Hoek'

Veel plezier met wat Siri er van maakt...
Je kan de fonetische notatie in het contact zetten
Ik heb ooit bij een distributiecentrum van Albert Heijn als orderpicker gewerkt. Dat hele systeem draaide op spraak. Je had een headset op, de computer stuurde je door middel van een stem naar genummerde paden, planken etc toe. Door commandos te spreken herkende de computer wat je gedaan had en dat je verder kon.
Ik heb net bij de introductie ervan de AH verlaten, zelf dus niet mee gewerkt. Maar wat ik ervan begreep zou het efficiënter moeten werken. Tot op de dag van vandaag snap ik echter nog steeds niet hoe je hier nou efficiënter van gaat werken.

Het systeem waar ik nog mee gewerkt heb, was een handscanner die aan je jas (ik werkte in het gekoelde gedeelte) vast zat. Dat vertelde je welk pad je moest zijn en welk schap, wat je daar kon vinden en hoeveel. Klip en klare informatie. Vervolgens scande je hetgeen wat je pakte en scande je de kar waar je het op legde. Scande je het verkeerde, dan begon-ie te jengelen en kon je pas door nadat je het goed had gescand.

Dat werkte naar mijn idee redelijk foutloos en was duidelijk voor iedereen. Jij hebt blijkbaar wel met voicepicking gewerkt, heb jij nu het idee dat je hiermee efficiënter of met minder fouten werkte?
Misschien ter indicatie: onze norm was gemiddeld 190 colli per uur, met een kleine variatie van welk gedeelte je stond (14 °C hal had wat lagere norm, 0 °C hal wat hogere norm).
Inderdaad, het is meer gimmicky als iets anders. Ze zouden beter focussen op wat gebruikers echt willen van hun os.

Bijv:
- fatsoenlijk NTFS support
- fatsoenlijk vensters in de helft snappen
- previews in de dock
enz..

Echte poweruser zijn op OSX wil tegenwoordig zeggen: 10+ extra apps installeren zodat ge in de buurt komt van wat windows standaard heeft.

(aub geen anti-windows bs als reactie hier, ik heb bewust gekozen voor osx en ben en hoe dan ook blij mee)
Tja zo kan je wel bezig blijven. Andersom telt hetzelfde, er zijn weer genoeg dingen wat Windows mist. Gelukkig zijn ze verschillend.
Wat betreft NTFS support heeft men ook nog met licenties te maken.

Een Siri toevoegen is niet zo'n domme zet en voor een bepaalde groep kan het een bruikbare toevoeging zijn, daarbij is het al een doorontwikkeld systeem en dus vrij makkelijk te implementeren. Iedereen tevreden houden zal toch niet lukken,
Je kan vensters al naast elkaar splitten in Mac zoals je dat in de metro interface van Windows 8/Windows 10 kan. Zie: https://support.apple.com/en-us/HT204948

Als je de vensters wilt kunnen snappen zoals dat op de desktop van Windows kan dan is daar ook een oplossing voor: https://itunes.apple.com/...naptool/id417375580?mt=12
Kost 3 euro. Werkt perfect. Hij is zelfs beter dan die in Windows want je kan deze zelf configureren als je dat wil.

NTFS support kan je ook krijgen bij verschillende aanbieders als je bereid bent om geld te betalen. Dit is vaak duur. Ikzelf vind dit het geld niet waard. Windows/Mac/Linux ondersteunen allemaal EXFAT. Hiermee kan je ook grote bestanden op thumb-drives zetten.

Dus als je echt wil dan zijn er genoeg goede/mooie oplossingen.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 25 februari 2016 09:34]

NTFS kan ook middels een gratis open source lib genaamd ntfs-3g; Linux-distributies en AmigaOS 4 gebruiken die ook en NTFS kun je daar dan ook prima op gebruiken :)
Dat ze die licenties dan betalen.. ik betaal uiteindelijk een riante som voor hun product. En we leven in een wereld waar 80% (wss meer) van de mensen windows gebruiken met ntfs sticks. Ik denk dat juist de mensen die tevreden zouden zijn met siri daar baat bij zouden hebben. Want ntfs usb sticks werkend krijgen op een mac, tis me wat.

Siri goed en wel, ma ik mis toch heel wat in osx.

En als jarenlange windowsgebruiker moet ik toch zeggen dat windows behoorlijk weinig mist op dit moment op display-scaling en unix-cli na.
Volgens mij is Apple's idee juist om sticks minder en minder te gebruiken. Ik mail betanden, of gooi ze in een cloud als ik er op een andere computer mee verder wil. Waarom nog zo vaak sticks gebruiken? (Ik zeg niet nooit en dat ze onzinnig zijn, maar ik denk ook niet dat zo veel mensen dit probleem hebben)
Ik denk dat het grote voordeel van USB sticks is dat ze gewoon altijd werken. Je hoeft er geen software voor te installeren, accounts te configureren, en dergelijke. Het is cross platform en altijd direct bruikbaar.
Als Microsoft NTFS vrij zou geven zou het ook veel makkelijker zijn. Maar NTFS is echt iets van Windows. He zou met zo goed kunnen zeggen: Windows moet hfs en ext3/ext4 supporten. Maar dat gebeurt ook niet.

Sticks zou je sowieso niet met NTFS moeten formatteren, veel te veel overhead. De meeste Sticks zijn trouwens standaard op FAT32 geformatteert. En als je grote bestanden hebt, gebruik exFat (ook van Microsoft), dat werkt gewoon goed op Mac.
Vrijgeven? Je kunt ntfs-3g gebruiken, een gratis open source lib voor het lezen en schrijven naar NTFS. Linux-distributies en AmigaOS 4 gebruiken die en werkt perfect.
Dat is een reverse-engineered lib. Dus niet gemaakt aan de hand van officiële specificaties. Die geeft MS namelijk niet vrij.
Ja het werkt wel goed tegenwoordig, en waarschijnlijk gebruikt Aplle daar ook een bepaalde versie van. Maar je hebt geen garanties, en Apple zal zich daarmee niet in de vingers snijden. Daarom staat schrijven naar NTFS standaard uit. Zet je het schrijven aan: eigen risico.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 25 februari 2016 12:41]

Ik zei toch ook niet dat Apple ntfs-3g moet gebruiken? Ik zei alleen dat er al een lib is voor NTFS met broncode en al. Oftewel: omdat er al een werkbare oplossing is voor derde partijen, hoeft MS niet per se alles vrij te geven.

[Reactie gewijzigd door Vistaus op 25 februari 2016 12:54]

Ik denk dat je schatting nogal hoog is, ik vermoed dat veel mensen het NTFS support niet echt nodig hebben. Vele apparaten welke het niet ondersteunen.
Jij gebruikt het waarschijnlijk veel, maar vele anderen zullen nooit de behoefte hebben. ExFat is wat dat betreft bruikbaarder als het om cross platform support gaat.
Met licenties ben je niet klaar, er komen toch echt wel extra kosten bij voor ontwikkeling. (Filesysteem is nou niet de meest eenvoudige klus)

Read support zit er overigens in. Write schijn je via de terminal aan te kunnen zetten maar wordt niet ondersteunt en is verre van stabiel.

Je betaald inderdaad voor een product, maar je weet van te voren dat dit systeem een ander filesysteem gebruikt en dat het niet zomaar vanzelfsprekend is dat het elk gelicenseerd file systeem van een ander ondersteunt. Primair heeft een OSX gebruiker het niet nodig. Het was makkelijk geweest, maar geen must.
Gelukkig heb je genoeg oplossingen om de ondersteuning te krijgen via third party tools.
Ik heb toch al meerdere mensen meegemaakt die hierover klaagden. Zelfs nog voor ik zelf een mac had. Ma soit, tis idd easy te verhelpen.
De gemiddelde mac gebruiker weet dat misschien niet maar ze zien wel dat kopieren naar een usb stick niet werkt
Ik denk juist dat de gemiddelde Mac gebruiker dat beter weet dan de gemiddelde Windows gebruiker. Juist omdat de Mac gebruiker daar veel vaker rekening mee moet houden.
als windows nou een fatsoenlijke Schijfbeheer zou toevoegen dat zal ik erg op prijs stellen.

er zijn veel dingen waar je OSX voor nodig hebt wil je het fatsoenlijk en snel kunnen doen, in tegenstelling tot windows.

zo ben ik geen fanboy van een van de producten, maar ik gebruik ze heel graag samen en dat verbeterd mijn werk process.
Wat mist er aan de schijfbeheer dan als ik vragen mag?

Ik vind bijvoorbeeld juist die .dmg bestanden vervelend. Voordat ik dat is uitgelegd kreeg aan iemand die niet snapte dat hij iets moest 'uitwerpen' wat hij nooit in z'n computer gestoken heeft... Maar dat is natuurlijk weer iets anders.

Ikzelf gebruik trouwens voor mezelf Minitool Partitionwizard. Maar kan ook prima met schijfbeheer of diskpart aan de slag.

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 25 februari 2016 00:31]

Het schijfbeheer in Windows is prima zoals ie is. De gemiddelde gebruiker maakt hier ten eerste al geen gebruik van. De gevorderde gebruiker kan er prima mee overweg, want het is niet al te moeilijk om te begrijpen, en is hier tevreden mee. Als jij, en ik als computer liefhebber (wat maar een klein percentage is van alle gebruikers), meer opties willen, zullen we verder moeten kijken naar gespecialiseerde tools. Lijkt mij geen probleem.
Je kan wel bezig blijven om vanalles te wensen in in je OS, maar de ervaring wordt daar niet echt beter van. Daarom kun je het OS ook uitbreiden met applicaties. Als een OS al compleet zou zijn, zou je dat ook niet hebben.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 25 februari 2016 09:50]

Schijfbeheer onder Windows heeft zijn kuren. Soms ben ik genoodzaakt om met commandline tools dingen te fixen omdat schijfbeheer het vertikt.

Maar je hebt gelijk dat de gemiddelde gebruiker hier helemaal niets mee hoeft.
Sorry maar je spreekt jezelf wel tegen vind ik.

Je zegt:
* de gemiddelde gebruiker maakt er geen gebruik van
* de computerliefhebber die mee opties wil moet maar kijken naar gespecialiseerde tools

maar trekt dan wel de conclusie: "schijfbeheer in Windows is prima zoals ie is".

Voor wie dan wel? Voor de groep die het niet gebruikt? Of voor de groep die elders moet gaan kijken?
In de basis is schijfbeheer een prima tool. Zoek je wat specifiekere opties zal je verder moeten kijken. Dat bedoelde ik.
ExFAT gebruiken? Dat werkt op alle OS'en en ook op zo ongeveer alle apparaten anno 2016.

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 25 februari 2016 10:00]

Bijna alle OS'en en apparaten* Maar de mainstream sowieso allemaal wel ja.
NTFS support? Waar heb je dat voor nodig? Er is toch OSX Fuse https://github.com/osxfuse/osxfuse/wiki/NTFS-3G dan heb je read/write support.
Echte poweruser zijn op OSX wil tegenwoordig zeggen: 10+ extra apps installeren zodat ge in de buurt komt van wat windows standaard heeft.
Wat een onzin.

Op Windows gebruik ik Chocolatey. Op Linux gebruik ik Apt of Yum. Op Mac gebruik ik Homebrew.

En Homebrew werkt uitstekend. http://brew.sh

Wat heb je aan previews in Dock?
Ahja, even een community projectje van github installeren. Wat dacht je van build in support zodat de gewone gebruiker niet altijd voor de verassing staat waarom zijn usb niet werkt? En iets wat grondig getest is door een betaald bedrijf om alle vervelende bugs eruit te halen ipv wat hobbyisten na hun uren?
Ik ben zelf ook homebrew gebruiker en ik installeer vaak dingen van github. Maar voor iets essentieels als snel even usb bestanden op Henk zijn usb stick zetten een hoop packages installeren, lijkt me bullshit als dit minder prioriteit heeft dan siri die telkens zegt dat ze het niet begrijpt en een web search wilt doen.
Het korte antwoord op je rant: Henk kan prima exFAT gebruiken.

Verder is er een GUI voor Homebrew, dat maakt het een stuk makkelijker. Tja, als je rare fratsen wilt moet je er moeite voor doen. Moeilijk is het echter niet. Ook zijn er commerciële oplossingen beschikbaar.

Is het de situatie ideaal? Nee. Is het een groot probleem? Nee.
En iets wat grondig getest is door een betaald bedrijf om alle vervelende bugs eruit te halen ipv wat hobbyisten na hun uren?
Ik geloof niet dat een betaald bedrijf bugs beter squished dan een gemeenschap. Het feit dat iedereen cryptografie gebruikt die publiekelijk peer reviewed is ondersteunt dat gegeven.
Chocolatey klinkt interessant, misschien dat ik dan weer dingen op Windows durf te installeren.
NTFS ? Geef mij maar Unix file system, heb vaak genoeg gezien dat "systeembeheerders" wel even NTFS in richten en vervolgens alles open zetten :/.

Zelfs geld trouwens voor de chmod 777 wat te vaak gebruikt wordt.

Beide zijn niet perfect maar ieder zijn voorkeur
probeer maar eens een filmbestand van 20gb via usb op tv aan te sluiten.. raad eens wat -> ntfs.
Daar gebruik ik gewoon exFAT voor, wordt door zo ongeveer alles ondersteunt.
exFAT al geprobeerd? Werkt onder alle recente besturingssystemen en even snel Googlen vertelt dat bijv. de Samsung-modellen sinds 2011 het moeten aankunnen.
Sinds 2011 :(
Heb een tv uit 2010 met enkel fat32 en ntfs ondersteuning.
Bijna alle. En je moet er niet vanuit gaan dat iedereen altijd het nieuwste van het nieuwste heeft. Samsung 2011 prima, maar niet iedereen heeft Samsung en andere aanbieders kunnen dus pas veel later ondersteuning hebben toegevoegd en dus hoef je zoiets nieuwers nog niet per se te bezitten.

[Reactie gewijzigd door Vistaus op 25 februari 2016 12:40]

En anders in het meest erge geval, virtual box
Neenee, ik bedoel niet dat ze ntfs het hoofd bestandssysteem moeten maken. Gewoon ntfs ondersteuning voor bijv usb sticks.. probeer maar eens een filmbestand van 20gb via usb op tv aan te sluiten.. raad eens wat -> ntfs.

Vrienden geven u een paar belangrijke bestanden op usb stick.. 90% van de tijd -> ntfs..

Voor mij uiteindelijk geen probleem, maar voor de gemiddelde gebruiker wss wel.
daar twijfel ik dus aan.

een filmbestand van 20gb heb ik nog nooit gezien; ik neem aan dat je het over illegale downloads heb en die zijn vrijwel allemaal rond de 1 gig voor zover ik weet. zolang het onder de 4gb blijft is er geen probleem natuurlijk.

vrienden die je usb sticks geven? Welke tijd leef jij? dropbox is toch 10x handiger

kortom, ik zie de noodzaak niet zo.
Het is geen 2001 meer, divx films van 1gb zijn al een tijdje verleden tijd ;)
Blueray ? Dropbox met 10MB upload? Welke tijd leef jij ? We hebben toch stack 😇

Maar even zonder dolle USB stick is voor mij vaak nog gemakkelijk omdat het snel weggeschreven is en snel leesbaar. Dropbox of andere services is voornamelijk afhankelijk van je internet snelheid thuis. Denk aan platteland met 2Mbps

[Reactie gewijzigd door xleeuwx op 25 februari 2016 08:22]

10MB up ? Woon je ergens in donker afrika ofzo ?
Of hij heeft een duur pakket van Ziggo. Die vindt dat het niet nodig is om snel te kunnen uploaden. We rijden immers ook niet meer net zo snel achteruit als vooruit. En voor grote bestanden versturen hebben we usb-sticks.
Of Solcon. Tot 3 weken geleden hadden wij Solcon ADSL met nog geen 10 MB upload en dat was nota bene (in ieder geval toen wij het een halfjaar ervoor afsloten) hun duurste en, naar hun zeggen, 'beste' pakket. Nu sinds 3 weken Tweak en de upload is gigantisch hoog :)

Dus Ziggo of Solcon... tja, waarschijnlijk heeft hij één van die twee.
Een filmtrilogie samengevoegd tot één bestand komt wel vaker voor en dan heb je toch behoorlijk grote bestanden (10+ GB).
Als ik een film zoek op NZB is er altijd wel een 9–15GB versie beschikbaar. Heb nog ergens The Godfather trilogie rondzwerven à 40GB.

Meestal is het aanbod:
9–15GB,
4–6GB
1–2GB,
en 500–800MB.

Om en nabij, soms zijn er nog rips van rond de 25GB te vinden.

[Reactie gewijzigd door n8n op 25 februari 2016 13:45]

De belemmering van data op een stick zie ik niet zo 1.2.3. Want het lezen van NTFS wordt wel gewoon ondersteund natuurlijk.

NTFS sticks schrijven voor de tv is idd een belemmering als je dat wil gebruiken. Ik verwacht echter dat dit maar een kleine groep gebruikers is die dat daadwerkelijk gebruikt op deze manier. Een te kleine groep om een NTFS licentie voor te nemen, Apple zou immers moeten betalen voor elk apparaat geleverd met het OS wat NTFS ondersteund.

Zeker omdat ExFat (zoals hierboven al aangehaald) vaak wel ondersteund wordt. Ook door recente tv's.
Het gaat er meer om dat je een NTFS volume wilt kunnen lezen/schrijven. Als ik nu een NTFS geformatteerde externe schijf aan mijn Mac hang, dan kun je er niet zo veel mee.
Echte poweruser zijn op OSX wil tegenwoordig zeggen:
Is het niet zo dat echte OSX power users meer gebruk maken van het UNIX gedeelte in OSX?
True, ook de reden waarom ik ben overgestapt naar OSX. Mss foute woordkeuze. De dock in OSX is zo waardeloos dat ik het zelfs zou wegwerken als ik kon.

Ik gebruik de command line voor veel taken, als webdeveloper moet je wel. Maar ik mis wel heel wat dingen OSX.. Siri zou voor mij weinig meerwaarde bieden. Kleine verbeteringen daarentegen wel.
Maar ik mis wel heel wat dingen OSX..
Tja, OSen worden helaas aan de voorkant alleen maar dommer gemaakt. En dat terwijl computers eigenlijk alleen maar krachtiger worden...
Zolang je nog maar bij de achterkant kan komen, en bij OS-X kan dat nog steeds. Bij Windows word dat steeds meer verstopt.
Hoezo? Deze zijn meer en meer uitgebreid. Cmd, powershell, regedit, ... Dat ze voor een modale gebruiker minder zichtbaar zijn betekent niet dat ze worden weggestopt.
Lijkt me logisch. Wanneer een computer allerlei taken uit handen kan nemen (want 'slimmer'), zal de voorkant idd simpeler worden.

Wel blijven power users (vooralsnog) overal bij kunnen. Beste van beide werelden dus.

Siri (en soortgelijke diensten) heeft nog een lange weg te gaan voordat het écht een toegevoegde waarde gaat krijgen, imho. Aan de andere kant; het moet ergens beginnen.
De dock in OSX is zo waardeloos dat ik het zelfs zou wegwerken als ik kon.
Ik neem aan dat je hem al op autohide e.d. gezet hebt? (ik wel, alles via spotlight, sim-pel)
yep autohide en alfred ipv spotlight 8-)
Jup en de recent toegevoegde SIP doet die 10+ apps geen goed :(

Siri is leuk, maar in mijn dagelijks werk kan ik me niet voorstellen dat ik er productiever van word. In tegenstelling van bijvoorbeeld een preview in dock feature.
Hyperdock gebruik ik ervoor, hyperswitch is ook wel leuk, previews bij alt tab en de mogelijkheid om tussen de open vensters binnen die app te navigeren.

Pathfinder (pakken beter dan finder) en better touch tool zijn ook wel handig.
Siri maakt mijn dag een stuk productiever, alleen deze reactie al niet te hoeven typen. Wat dacht je van het aanmaken van herinneringen of afspraken in je agenda.
Gebruikers?

Ik ben een van die gebruikers maar kan me niet vinden in de drie punten die jij aanhaalt. Mis die drie geen seconde eigenlijk.

Maar Wat ik met NTFS support zou moeten is me vooral een raadsel. Waarom is dat beter? Je kan toch als HFS+ formatteren, althans dat doe ik altijd en loop nooit tegen problemen aan.
Mijn reactie op de reactie van xleeuwx verschaft u mss wat helderheid in de zaak.
Lol. HFS+ formatteren is prima, maar lang niet alle apparaten hebben ondersteuning voor HFS+...
Ik geef echt geen p**p om NTFS support. Ik ben OSX native sinds 10.3, nooit NTFS gemist. Als ICT pro kom ik men mn mac dagelijks in contact met windows omgevingen. Ik weet enkele dingen te noemen die OSX eens moet op orde krijgen maar NTFS staat niet op het lijstje...
Inderdaad, het is meer gimmicky als iets anders.

Dat zou ik toch niet zo zeer durven zeggen hoor. Ikzelf gebruik Siri veelvuldig in de wagen. Gewoon eventjes op de homeknop drukken en ik kan (via de microfoon van mijn ingebouwde navigatie/telefoon) mensen opbellen zonder mijn ogen van de baan te halen en door die gigantische telefoonlijst scrollen, of erger, de naam typen.
Ook heeft het elke keer al perfect gewerkt om een bericht te sturen dat ik wat later zou zijn als ik in druk verkeer zit.

Om het zo maar af te maken als gimmick vind ik nu toch net een brug te ver.
Zoals bij elke "feature" zitten er dingen in die niemand ooit gebruikt, behalve voor de leut dan, maar het is een zeer krachtig iets in de juiste omgeving.
Wat ik een nadeel vind aan spraakbesturing (en dan doel ik dus op Siri, BlackBerry Assistant, etc. - allemaal dus) is dat veel dingen slomer gaan. Ik kan bijv. gewoon snel een paar letters typen om een app te vinden, maar via spraakbesturing moet ik wachten tot ie dat opent, dan zeggen wat ik wil openen en hopen dat ie het goed begrepen heeft (zo niet, weer extra tijd kwijt), dan wachten op terugkoppeling ("openen van app xyz") en dan pas opent ie het.
Als poweruser op OSX heb je natuurlijk Fuse geïnstalleerd om je NTFS problemen op te lossen.
NTFS is ondersteund. Dat is het vreemde hier.
Je moet echter code typen om iets weg te schrijven naar NTFS en het werkt niet in het normale File system (copy/paste).
Vensters snappen doet ie, moet je alleen via expose doen ;)
NTFS is windows, niet boeiend.

commandline staat hier standaard open bij boot.
Siri gebruik ik dagelijks op mn telefoon, binnenkort ook op mn mac.

Snap niet dat er gezeken moet worden als er extra features in een OS worden gestopt, misschien niet wat je wilt, dan moet je naar een ander OS.
NTFS is Windows en TV's. En veel externe harde schijven zijn standaard NTFS en de gemiddelde gebruiker verdiept zich niet in andere bestandssystemen.
Ik gebruik Siri sinds ie Nederlands kan aan de lopende band.

Als ik m'n schoenen aantrek en ondertussen wil weten hoe laat het is. Gebruik het eigenlijk nog uitsluitend om mensen te bellen. Op de fiets een berichtje sturen. Was laatst m'n telefoon kwijt (lag ergens in de kamer verstopt), toen riep ik "Hé Siri" en ging het toontje af. Snel een agenda-afspraak toevoegen, etc.

Vind het best handig eigenlijk. :-)
Wat betreft die preview in het dock, daar heb ik nou helemaal geen behoefte aan. Ik vier vingers omhoog en ik krijg mission control. De oude exposé vond ik fijner werken, dan zag je ook alle geminimaliseerde vensters. Nu dus alleen niet-geminimaliseerde vensters. De moderne éxpose laat alle vensters van een app zien, zowel geminimaliseerd als actief. Ik vind dit eigenlijk juist geweldige oplossingen als ik het vergelijk met wat ik bij Windows had (ik ben bij Vista overgestapt).

NTFS support heeft niets met Apple te maken. Overigens kan je dat zelf regelen met bijvoorbeeld Tuxera. Ik zelf gebruik het eigenlijk nooit, als het overal mee compatible moet zijn kies ik liever voor fat32 als het ook nog gigantische bestanden aan moet kunnen exfat. NTFS support zou wel mooi zijn, maar dat kan ik Apple niet kwalijk nemen, zo zo min als ik het MS niet kwalijk kan nemen dat zijn HFS+ niet ondersteunen.

Fatsoenlijk vensters in de helft snappen zoals dat bij Windows gaat is erg fijn. Maar sinds ik een retina Macbook Pro heb en sinds OSX meerdere desktops kan openen en daar enorm goed tussen kunt wisselen heb ik ook daar geen behoefte meer aan.

10+ extra apps installeren deed ik ook altijd op Windows ;)

Ik heb op OSX eigenlijk niet zo veel aan te merken, op iOS wel. Wat mij meer hindert is dat Apple nog geen product heeft als de Surface (Pro): ik zou graag een iPad zien met OSX. Ik hoor meer dat men het met me eens is dat een tablet (ongeacht of het iOS of Android draait) sowieso een beetje overbodig is als je een goede telefoon hebt en een goede laptop. Zelf heb ik een Nexus 7, iPhone 6 en dus een retina Macbook Pro. Die Nexus 7 gebruik ik bijna nooit! Ik vraag me af of ik mijn Macbook Pro nog veel zou gebruiken als ik een Surface Pro zou hebben.
Ik kan anders vrolijk een complete brief dicteren aan siri via de apple watch zonder noemenswaardige fouten. Alleen jammer dat 't niet met whatsapp werkt.. Het gaat wel ff verder dan "een paar spraakcommando's".
En_____wat_____is_____de_____snelheid_____waarmee_____je_____moet_____dicteren_____?
Ik snap dat als je geen alternatief hebt dat het alsnog handig is, maar verder tiept elke redelijk ervaren typer de dicteersoftware er vierkant uit. Laat staan als je nog iets wilt wijzigen.
Althans, dat is mijn ervaring.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 24 februari 2016 20:13]

Op de ipad pro kan ik bij het dicteren gewoon op normale snelheid praten.
Onthou altijd dat Nederlands gewoon niet werkt op een Apple device.
Gewoon niet werkt? In het Nederlands dicteren werkt al een hele tijd op iOS toch? (Jaartje of 3?) Siri ook inmiddels al weer een ruim jaar.

Nederlands heeft gewoon meerdere grote belemmeringen voor dit soort bedrijven, het is een moeilijke taal en als je het dan voor elkaar gaat boksen doe je het voor een heel klein gedeelte van de wereldbevolking.
Wordt ook wervacht dat je ABN spreekt. Je lokale, natuurlijk dialect wordt niet ondersteund.
Dat dicteren kan al in OSX, en sinds een aantal maanden ook in het Nederlands.
Sinds SIRI ook in het Nederlands beschikbaar is vind ik het persoonlijk wel een handige assistent. Snel iemand bellen (al is het de pizzaboer :) ) of sms-en zonder eerst door je contacten heen te worstelen, wekkertje zetten, etc. etc. Voor sommige overkill, voor andere leuk omdat het kan (en je je handen lekker vrij houdt).

Voor OSX zie ik de toegevoegde waarde voorlopig (nog) iets minder omdat je toch al achter een scherm en toetsenbord zit. In een werkruimte lijkt me dat zelfs vrij hinderlijk. Maar goed, qua toepassingen zullen vast zat gebruikers en ontwikkelaars zijn die daar weer creatieve ideeën over hebben.
ik zie de toepassingen toch wel voor OSX hoor. ipv je browser openen en een url in te typen gewoon "open tweakers.com" zeggen en hup daar verschijnt tweakers.com. Of "stuur een mail naar persoon x en de tekst dicteren. Ook het terug vinden van bestanden zal nog gemakkelijker gaan dan met spotlight.

Ik zie heus wel de voordelen, alleen denk ik dat het een beetje lastig is om de schroom te overwinnen wanneer er anderen in de buurt zijn.

Thuis gebruik ik Siri voor mijn lichten aan te steken, mijn gordijnen te sluiten, muziek op te zetten en dergelijke maar als er bezoek is dan gebruik toch liever de afstandsbediening omdat het zo pocherig oogt om heel je huis via je horloge te bevelen.
een echte baas gaat naar tweakers.net 8-) 8-)
Siri gebruik ik voornamelijk tijdens het fietsen, maar het blijft lullig als ik midden op straat 10x moet herhalen 'speel Britney Spears af' voordat Siri het snapt.

Een always on functie op de Mac zou een mooie aanvulling zijn. Kun je het voorstellen dat je tijdens het kijken naar een filmpje op YouTube, gewoon kunt vertellen wat er in je mail moet staan? Dat is pas écht 'handsoff'.
Ik heb Siri nog nooit voor langere teksten gebruikt, maar lijkt me op zich handig als ik met mijn thesis bezig ben. Vaak heb ik al wel de tekst in gedachten, maar lopen mijn vingers iets achter :-)
Zal dus met genoegen Siri op de Mac willen uitproberen.
Zoals Microsoft het heeft geimplementeerd met Cortana is het veel meer dan alleen wat spraakcommando's. Ook zonder spraakcommando's, maar gewoon getypt, is het een directe vervanger van een zoekmachine, eigenlijk een verlengstuk van de zoekmachine met extra voor jou aangepaste informatie. Als Apple Siri op dezelfde manier gaat implementeren, dan zal het zeker een aanvulling zijn, vooral voor Nederland omdat Cortana (nog) geen Nederlands spreekt...
eigenlijk een verlengstuk van de zoekmachine met extra voor jou aangepaste informatie.
Ik heb dat nooit gesnapt (net zoals microsofts search in windows).
Als ik iets zoek op mn pc dan is het eigenlijk best wel raar dat ook het hele internet wordt afgestruind naar het bestand dat je zocht.
Ik heb er dus vooral juist last van dat het een verlengstuk is van een online zoekmachine.
Het is eigenlijk vooral handig als je weinig doet met je computer wn weinig bestanden hebt om te managen.
Eigenlijk vind ik het zoeken op alle versies van OSX en windows vanaf vista best wel gaar geworden. Alles waar ik het voor nodg heb is lastiger gemaakt en je wordt veel meer overspoeld met dingen die er helemaal niet toe doen, zonder een duidelijke optie om aan te geven dat je daar nu niet in geinteresseerd bent.
Ik vind het wel handig, op de fiets, om iemand te bellen, tijdens het koken, om timers te zetten als je vieze handen hebt. En het werkt serieus echt goed.
Dat de meeste mensen het nu nog onzin vinden, is denk ik een kwestie van tijd. Ontwikkelingen van AI zoals bij SIRI geïmplementeerd staan allemaal nog in de kinderschoenen. We hebben echt geen idee hoe ons leven er over 5 jaar thuis of op kantoor uit ziet.

Als dadelijk steeds meer apparatuur aan elkaar gekoppeld is, krijg je er ook meer interactie tussen mens en machine. Commando's verschuiven dan steeds meer op naar opdrachten, uitzoekwerk of gevraagde adviezen. OSX, Windows of welk OS dan ook, is continue actief en kan je ondersteunen (ook als je niet achter je toetsenbord of iPAD zit).
De afgelopen 25 jaar is het beschikbaar geweest en liet iedereen het links liggen. Denk je dat snellere computers (inclusief mobiele apparaten) een verschil gaat maken?
Ik niet. Alleen de marketing gaat dat misschien doen.
Ik denk dat de massa daar amper van op de hoogte was, dus echt bewust links liggen weet ik niet. Bovendien liet spraakherkenning in de beginjaren nogal te wensen over en dat roept irritatie op. Nodigt dus ook niet echt uit voor omarming van nieuwe technologie.

Ik vraag me ook af op welke toepassing je doelt in de afgelopen 25 jaar? In '91 kwamen gewone gebruikers nog maar net los van MS DOS, laat staan spraakherkenning in combinatie met AI. De eerste toepassingen beperkte zich nog op het dicteren van wat tekst of simpele DOS- of windows commando's.

De nu nog eenvoudige AI zoals bij SIRI gaat al weer een heel stuk verder. Tuurlijk is de dialoog en 'natuurlijke taal' nog wat fake, maar dat zal onder 'Fiji' vast weer wat verder ontwikkeld zijn.
Ik denk dat het wel zou kunnen werken maar dan moet het feilloos gaan. De stemherkenning is nog steeds ronduit slecht. Meerdere talen tegelijkertijd lijkt geen optie en de AI is echt nog heel dom.
Daarnaast blijft het voor veel mensen raar om tegen een apparaat te praten. Zeker in het bijzijn van anderen.
Maar vandaag zijn we eindelijk zover dat het bruikbaar is. Waarom is het de laatste 25 jaar niet door gebroken. Omdat het te duur was en het niet werkte op het niveau van de consument. Toen 2015 starte had ik echt niet verwacht dat ik op het einde met een smart home zou zitten. Domotica stond helemaal niet op het lijstje omdat ik het veel te duur en ingewikkeld vond.

Vandaag doe ik mijn lichten uit, mijn gordijnen dicht, muziek aan met mijn stem. Nogmaals ik had nooit gedacht dat ik dat al ging doen voor het jaar 2025. maar dankzij Siri en Hue heeft er bij mij thuis een revolutie begonnen waarbij elk nieuw toestel dat aangekocht wordt getoetst wordt aan de smart home. 6 maanden geleden zou ik daar zelfs nog niet over nagedacht hebben omdat ik dezelfde mening had als jij over de smart home.

Wat er veranderd is is dat de consument nu zelf smart home kan installeren. Hue vind ik daar het beste voorbeeld van. Hue installeren was gemakkelijker en duurde minder lang dan mijn smart tv installeren. Minder complexiteit is wat het verschil maakt.
:)
Ik sta achter je betoog. Helaas pas eind afgelopen week er achter gekomen dat er een Philips Hue 2 bridge beschikbaar was en direct mijn nummer 1 vervangen. Werkt erg goed, uiteraard niet echt perfect. Sommige woorden bv de kleur rood wil nog wel eens door Siri op een andere wijze geschreven worden en daardoor moet het commando soms een paar keer gegeven worden. Maar ik zie hele leuke mogelijkheden, bijvoorbeeld: "zet alle lichten aan". via de (helaas wat prijzige) app "home" kun je ook zeggen: "zet alle lampen in de woonkamer aan", dus wordt alles nog flexibeler. Kan haast niet wachten op meer domotica die met de homekit samenwerkt.

Muziek aan met mijn stem???? Hoop dat Sonos nog eens zoiets gaat doen ;)

Groeten, Sipke

[Reactie gewijzigd door SipkeW op 25 februari 2016 19:47]

hoe ons leven er over 5 jaar thuis of op kantoor uit ziet.
5 jaar geleden gebruikte ik Siri niet, anno 2016 niet,..en over 5 jaar gebruik ik Siri nog steeds niet. Een echte IT nerd verkiest toch ook een SSH sessie boven gebruik van de muis omdat een shell veel krachtiger is?
Noem me ouderwets maar ik vertik het om tegen mijn smartphone of computer te praten..gewoon belachelijk.
Het enige gebruik van Siri tot nu toe is voor de lol stomme vragen stellen.

[Reactie gewijzigd door 586111 op 24 februari 2016 18:55]

Noem me ouderwets maar ik vertik het om tegen mijn smartphone of computer te praten..gewoon belachelijk.
Het enige gebruik van Siri tot nu toe is voor de lol stomme vragen stellen.
Dan zit je vast weinig op de fiets of in de auto of alleen voor korte afstanden...
Waarom ben je bezig met appjes en blabla in de auto of op je fiets? Niemand mist je als je een uurtje of 2 je mond houdt.
Omdat je ook nog wel eens gebeld wordt in de auto, voor je werk bijvoorbeeld. Siri is dan maar wat handig om een notitie te maken of een afspraak in je agenda te zetten tijdens het rijden.
tijdens het rijden lijkt het mij beter om je gedachten op de weg te houden.
Als je zo nodig wat wilt noteren doe je dat op een P .
Bijzondere reactie, ik moet mij dus verantwoorden waarom ik in de auto bel en je hebt ook nog kennis van mijn persoonlijke situatie blijkbaar.

In ieder geval: mijn telefoon zit in beiden situaties in mijn zak. Als ik dus besluit -om wat voor reden dan ook- om te bellen dan kan dat op een relatief veilige manier zonder daarbij fysiek gebruik te maken van de telefoon zelf.
Klopt, ik luister naar je verantwoording

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 25 februari 2016 23:55]

Ik zit per dag 1,5-2u op de scooter en een uur of 4-5 daarna in de vrachtwagen. En ik gebruik geen spraakassistent. Mijn BT headset in de helm neemt op als er gebeld wordt, en in de vrachtwagen zit de telefoon icm een bedraad oortje in mijn binnenzak. Ook omdat de stappenteller dan zijn werk kan doen.
Ik zit per dag 1,5-2u op de scooter en een uur of 4-5 daarna in de vrachtwagen. En ik gebruik geen spraakassistent. Mijn BT headset in de helm neemt op als er gebeld wordt, en in de vrachtwagen zit de telefoon icm een bedraad oortje in mijn binnenzak. Ook omdat de stappenteller dan zijn werk kan doen.
De BT neemt op, maar zodra jij op de scooter zelf wilt bellen zonder de telefoon fysiek te gebruiken dan is een spraakassistent toch wel erg handig. Er komt vanzelf een punt dat spraak een zeer belangrijke manier wordt om met onze omgeving en de objecten daarin te communiceren.
Ik ken iemand die er anders maar wat blij met SIRI is. En die is blind 8-)
Dat kan ik me goed voorstellen. Voor specifieke groepen is zoiets van onschatbare waarde. Voor het grootste deel van de mensen is het niet meer dan een gimmick, die nog matig werkt ook. En als kers op de taart is het ook nog eens strontirritant voor de mensen om je heen als je tegen je laptop zit te praten.

Daarom moet zoiets wmb een los pakket zijn voor mensen die er echt baat bij hebben. Blinde mensen bijvoorbeeld. En niet opnemen als integraal onderdeel van je OS, puur om weer een fantastisch verkooppraatje op te kunnen hangen.
Niet alleen Siri werkt geweldig voor visueel gehandicapten, maar ook VoiceOver met de rotor.

https://help.apple.com/iphone/9/#/iph3e2e415f
iPhone was sowieso altijd al sterk met ondersteuning voor visueel beperkten. Volgens mij blijft het scherm zelfs uit als je hem instelt voor blinden.
Ooit was het achterlijk om tegen een rechthoekig zwart ding te praten aan je oor met een antenne eraan.
Dat is het nog steeds wel een beetje. Verschil is wel dat je door een telefoon niet op een 'vreemde' manier hoeft te praten of elke zin drie keer moet herhalen, maar dat je door een telefoon gewoon een natuurlijk gesprek kan voeren met de wederpartij. Met Siri of Cortana is er weinig natuurlijks aan, en dat maakt het voor omstanders nog veel irritanter.
Ik vind het in de auto ideaal. Hardop "Hey Siri" en de telefoon wordt wakker.
Vervolgens vraag ik om een bepaald nummer af te spelen. Moet ik een telefoontje doen:

"Hey Siri, bel m'n vriendin."

Muziek wordt onderbroken en telefoontje wordt gestart. Na de oproep gaat de muziek weer lekker verder.

"Hey Siri, zeg tegen m'n vriendin: ik ben er bijna"

En Siri stuurt een sms'je naar m'n vriendin dat ik er bijna ben zodat ze vast klaar kan gaan staan.
En ga zo maar door. Helemaal handsfree waardoor ik het juist ideaal vind.
In de auto hou ik het bij rijden, niet bij telefoneren. En als ik mijn vrouw vertel wanneer ik vertrek dan kan zij prima beredeneren hoe laat ik thuis ben. Dit soort dingen lokt imo juist uit dat je dingen gaat doen tijdens het rijden die je helemaal niet zou moeten doen.
Ach, iedereen verschilt. De een wordt door het bellen afgeleid, de ander niet. Ik zit heel veel in de auto, bel veel handsfree. De ene kan de concentratie beter bij het rijden houden tijdens bellen dan de ander. Als ik daar een issue mee had gehad, had ik het qua veiligheid voor anderen ook niet gedaan.
Ik vind het zelf ook erg handig in de auto om exact dezelfde redenen. Stuur ik ben 5 minuten later naar ...., bel .... op speaker etc. Je hoeft je telefoon niet eens aan te raken dus het is net zo veilig als communiceren met een medepassagier.
Als Limburger is Siri geen pretje, alles 3x herhalen, etc.
Tsja dat krijg je met accenten. Daar hebben ze allemaal last van, en vallen onder de categorie 'nieuw' en 'kinderziekten'.
Maarja dat ligt dan ook niet aan Siri. Je zou ook gewoon ABN kunnen spreken zonder vreemd sausje :+
Ik moet zeggen, ik pas mijn spraak wel enigszins aan met spreken, anders vind 'ie het ook niet altijd even leuk. (Groeten uit Friesland)
Is het niet "Oet moen"?
Correctie: "Oant Moarn".
Ach vroeger weigerden de mensen om een GSM te bezitten om allerhande filosofische redenen. Er zal een tijd komen dat jij wel tegen apparaten gaat moeten praten of je gaat simpele taken niet verricht krijgen.

Zo zal jij ooit in een ruimte komen waar geen lichtschakelaar is of je de lift niet kan gebruiken zonder er tegen te spreken. Je zou eens downtown abbey moeten zien. Dat is een serie over de adel in het VK en je ziet daar de gewone mens kennis maken met nieuwe technologie zoals elektriciteit. En je ziet die mensen ook weigerachtig staan tegenover een lichtschakelaar gebruiken om de woning te verlichten.

Als ik zie hoe snel de smart home aan het evolueren is zal het echt niet lang meer duren voor iedereen tegen zijn huis gaat praten. Stem besturing is gewoon eenvoudiger dan zelf de taak moeten uitvoeren en wij mensen zoeken altijd maar naar meer manieren om minder taken zelf te hoeven doen.
En toch kan er meer, maar is voor iedereen weer anders. En natuurlijk moet iedereen dat zelf weten, interesses liggen gelukkig op andere vlakken. Anders werd het leven ook zo saai. :)
Leuk voor die paar mensen die het nodig vinden om tegen hun computer/telefoon/horloge te praten. Voor de gemiddelde mens, in het dagelijks leven, is het een gimmick.
Leuk voor die paar mensen die het nodig vinden om tegen hun computer/telefoon/horloge te praten. Voor de gemiddelde mens, in het dagelijks leven, is het een gimmick.
Niet in landen waar Siri goed werkt. In Frankrijk bijvoorbeeld is het inspreken van een SMS meer de regel dan de uitzondering. En terecht, het is makkelijker en een stuk normaler dan moeizaam op zo'n klein toetsenbordje te typen.
Ik denk dat je Siri toch een beetje onderschat want juist voor de gemiddelde mens is Siri interessanter aan het worden. Siri zal niet gemakkelijk aanslaan in de werk of openbare omgeving maar het werkt perfect in de persoonlijke sfeer. En net op dat gebied zie je dat Siri een opmars aan het maken is. De smart home is een echte boost aan het meemaken en dat is nu net waar Siri zijn grootste kunstjes kan opvoeren.

Hoeveel keer lig je niet in de zetel en zie je dat er lichten blijven branden omdat je geen zin hebt om op te staan? Bij mij gebeurt dat redelijk veel en Siri heeft dat probleem opgelost voor mij. Ook de gordijnen dicht doen sta ik niet meer voor op. en zo zijn er vele zaken in het huis waar Siri van pas komt. Vroeger riep moeder de vrouw dat mijnheer het gras eens moest afrijden. Morgen draag je gewoon Siri op het gras af te rijden. Het zal echt niet lang meer duren voor we Siri opdragen de vuilzakken buiten te zetten. Daar bovenop wordt Siri ook veel slimmer en gaat het onze meest gangbare vorm van toegang tot het internet zijn. Neem nu online shoppen, je krijgt jezelf op de muur geprojecteerd met kleding aan en je zegt gewoon tegen Siri net als tegen een verkoopster wat je denkt over de kleur, lengte, stijl, ..

Wij gaan echt veel minder met onze handen computers bedienen. Het duurt niet lang meer voor er een generatie komt die raar kijkt naar mensen die toestellen met hun handen bedienen.
Nog sterker monojack, de overheid heeft jaren terug al subsidie gegeven aan een bedrijf dat aan het onderzoeken is hoe onze hersenen aan computersystemen gekoppeld kunnen worden. Siri is misschien zelfs een tussenstap. Kijk eens naar de virtuele wereld waarin we ons al met speciale brillen kunnen begeven. Zie hoe dat fenomeen een vlucht neemt. Ik zie de nodige voordelen van een Siri in mijn OS X. In Word mijn teksten voorlezen, bespaart me veel tijd. Ik ben reuze benieuwd hoe één en ander zal gaan werken. Natuurlijk snap ik dat er mensen zijn die dit niet zien zitten; gebruik dan deze mogelijkheid niet. Simpel toch. Als ik de temperatuur in ieder vertrek in mijn huis wil weten, of mijn medical app op de iPhone wil gebruiken, of dagelijks wil gebruiken, is dat mijn zaak. Iemand anders wil dat niet. Daar heb ik alle respect voor. Gewoon iedereen in zijn waarde laten. :)
Ben benieuwd naar het verschil van implementatie vergeleken met Cortana.

Nederlandse ondersteuning lijkt mij een pluspunt. Siri zou wel eens eerder naar de computer kunnen komen dan Cortana in Nederland.
Microsoft is bijzonder stil over de volgende golf talen die aan cortana worden toegevoegd. Nederlands komt sowieso pas als de bing versie van onze taal feature complete is (hij is super kaal vergeleken de US en UK versie)
Ik hoop niet mijn mac-gebruikende kantoorgenoten in de toekomst de hele dag tegen hun mac gaan kwekken.
Zoals alle windows-gebruikende kantoorgenoten nu al de hele dag tegen hun pc kunnen kwekken?
Cortana is nog niet beschikbaar in het Nederlands iig ;).
dat deed ik al met mijn ibook g3 12 inch van 15 jaar terug weliswaar geen siri maar die kon al wel moppen tappen als ik erom vroeg.
Hoop het ook niet voor je. Ik verwacht dat er vast andere mogelijkheden blijven om toegang tot de Mac te blijven houden. Maar hoe meer input mogelijkheden, beste beter is het. Kun je in ieder geval kiezen.
Waarom moet ik nou hier aan denken?
http://www.imdb.com/title/tt1798709/

Verder is het natuurlijk logisch dat technologie als SIRI gewoon op de desktop kan . Al is het de vraag hoe fijn het in een kantooromgeving is ;)
Man dat lijkt me echt fantastisch, 1. Een computer die zo ver gevorderd is dat hij kleine dingen als e-mailen enz uithanden neemt en 2. De stem van Scarlett heel de dag in mijn oor :)
Denk dat bijna alles beter is dan het gezever van mijn collega's :p
Op de iPhone en Apple Watch is Siri echt handig en zeer bruikbaar, maar ik zie zo snel nog niet hoe je het gaat gebruiken op een MacBook of iMac. Veel zaken zijn dan sneller gedaan via (snel)toetsen. Maar wie weet, blijkt het toch handig te zijn. Het kan echter wel zeer bruikbaar zijn voor minder valide personen.
Siri heeft voor sommige mensen best een goede toepassing.
Op een sms reageren terwijl je autorijdt. enz.

Ik vraag me wel af waar de functie is gebleven waar ik in de begin jaren van de Mac zoveel plezier heb beleeft:
Niets is zo frustrerend om tegen een klokje aan te kijken, zeker niet als je zelf weet dat je een stommiteit hebt begaan om dat verkeerde serveradres in te voeren.
Voorheen kon je met "Appeltje punt" een ingezet proces afbreken. Werkt nu niet meer. |:(
Ik hoop dat OSX wat sneller en lichter wordt met de volgende release. Dat Siri geintegreerd wordt is hoog tijd, nooit gesnapt waarom dat alleen voor mobile was. Verwacht ook een diepere integrate van metal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True