Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties

Volgens geruchten werkt Apple aan een kastje met speaker en microfoon voor in de huiskamer, net als de Amazon Echo en Google Home. Ook zou Apple van plan zijn om binnenkort een Siri-sdk uit te geven, zodat ontwikkelaars apps kunnen ontwikkelen die gebruikmaken van de spraakassistent.

De Siri-speaker zou gebruikt kunnen worden om met spraakcommando's muziek aan te zetten, het nieuws te luisteren of een wekker te zetten. Vermoedelijk wil Apple een concurrent maken voor de vergelijkbare producten van Amazon en Google. Amazon bracht zijn Echo-speaker eind 2014 uit en Google kondigde in mei tijdens zijn I/O-ontwikkelaarsevenement zijn eigen Google Home-alternatief aan.

Wanneer de Apple-speaker met Siri uit moet komen is niet duidelijk, volgens de geruchten die 9to5Mac brengt en die hun oorsprong hebben bij bronnen van The Information, werd er al aan het apparaat gewerkt voordat Amazon de Echo-speaker op de markt bracht.

Het vrijstellen van de Siri-sdk zou op korte termijn plaatsvinden. De verwachting is dat Apple op zijn WWDC-ontwikkelaarsevenement de spraakassistent openstelt voor alle ontwikkelaars. Momenteel hebben alleen app-makers die nauw samenwerken met Apple toegang tot de Siri-api. Eerder ging al het gerucht dat Apple Siri naar OS X wil brengen. Ook dat zal waarschijnlijk tijdens WWDC gebeuren. Het ontwikkelaarsevenement gaat op 13 juni van start.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (107)

Kan iemand me eens een echt nuttige toepassing geven van dit soort evolutie?
Ik zie het echt niet.
Ik zie het altijd zo dat alles wat je zag in films over de toekomst, dat dat ook wel de toekomst wordt. Nu denk je 'waarom, en overdreven' en over 10 jaar is het hartstikke normaal. Je groeit er toch wel langzaam naar toe.

Dit is ook met de mobiele telefoon, hoeveel mensen dat wel niet belachelijk vonden, dat je overal bereikbaar bent. En kijk nu eens...
ivm gsm, inderdaad. Hierin volg ik volledig.

Ik zeg ook niet dat het niet zal doorbreken, ik vraag me gewoon af wat dat nu echt voor nut kan hebben.
Dat je altijd in je huis overal alles kan bedienen zonder dat je iets fysieks vast hoeft te houden. Je praat als het ware tegen je huis om de verwarming te verhogen of rolluiken te sluiten, wat voor 'n weer het morgen wordt...

totdat we er zo uitzien :+
Die smart home dingen zijn grotendeels creature comfort (net zoals een smartphone dat tegenwoordig is geworden). Momenteel zijn er inderdaad weinig killer features, maar dat wilt volgens mij niet zeggen dat het geen nut heeft: iets makkelijker maken dan het momenteel is, is ook een verbetering.

Ik zie die smart home dingen vooral als een digitale personal assistant. Momenteel is het veelal reactief: je zegt expliciet wat er moet gebeuren:
  • zet het licht in de woonkamer aan,
  • zet een timer over 10 minuten om de pizza uit de over te halen,
  • zet alle lichten uit,
  • voeg wc-eend toe aan de boodschappenlijst,
  • herinner me eraan wanneer ik moet vertrekken voor mijn afspraak bij de dokter,
  • ...
of al heel eenvoudige automatisatie (vaal beperkt tot "als X dan doe Y").

Maar ik vermoed dat wanneer dat reactieve gebeuren wat ingeburgerd is, dat er ook veel meer proactief zal gebeuren. Bv. dat je tegen Siri/Alexa/Cortana/... zegt: "zorg ervoor dat er steeds melk in huis is", dat ze automatisch de boodschappenlijst bijwerkt of zelfs een online bestelling doet bij de supermarkt. Of dat je huis automatisch aankondigt: "nu is het hoog tijd om door te gaan naar het station: de treinen rijden met vertraging en anders kom je te laat".

Momenteel zijn het echt allemaal kleine dingetjes, die op zich inderdaad weinig uitmaken, maar die er wel voor zorgen dat je minder tijd verliest aan onbenulligheden. En dat is volgens mij een van de uitdagingen voor de toekomst: zo veel mogelijk stroomlijnen en minimaliseren hoe veel tijd je verliest aan onbenulligheden (en dus maximaliseren hoe veel tijd je in leuke dingen (en/of je werk) kan steken).
Ikzelf gebruik op het moment al Siri om veel aan te sturen.

- Garagedeur openen als ik naar de garage loop
- Met één commando deur op slot en alle lichten uit (en enkel trap verlichting nog aan met interval)
- Temperatuur regelen als je ondertussen bezig bent met was opvouwen boven

Etc. etc.

Dit zorgt ervoor dat je hetzelfde kunt maar dan zonder telefoon.
Je hebt helemaal gelijk en het is natuurlijk makkelijker zonder telefoon, maar de voorbeelden die geeft zijn natuurlijk helemaal te automatiseren. De beste interface is geen interface.
Je bedoelt automatiseren met sensors? Ergens wel, maar je wilt het niet teveel hebben lijkt me. Heb er weinig behoefte aan dat het systeem op basis van een vast tijdstip of een bepaalde sensor waarde de lichten uitzet en deur op slot gooit. (Sta je dan buiten, alles op slot, telefoon nog binnen, door de brievenbus heen te roepen dat 'Siri' - of welk systeem dan ook - de deur open moet doen, haha :+)

Ik ben er gewoon al aan gewend dat als ik naar de garage loop; ik enkel hoef te zeggen:

"Hey Siri, zet de garage verlichting aan"
* Feedback: Oké, de garage verlichting is ingeschakeld *

Zonder er naar om te kijken of bij na te denken. Het is gewoon zo'n gemak.
(M'n vriendin haat het, die vind het nerd-troep :-P maar dat is gewoon onwennigheid, of ze is jaloers dat ik meer tegen Siri praat dan tegen haar :+)
Ik ben het niet vaak met vrouwen eens, maar volgens mij is het makkelijker en vooral goedkoper om een bewegingssenor in de garage te maken of gewoon een hotel schakeling. Zodra je de garage inloopt floep licht aan of je mept om de hoek op de knop en licht aan.

Want anders licht de telefoon nog op de bank loop jij de garage in. Hallo Siri waar ben je het is hier donker.... :+
Alleen de garage verlichting schakelen op basis van een sensor in de garage duurt te lang, heb normale TL buizen daar :+.

En wat betreft je telefoon vergeten, vandaar dus 'lossless' Siri zonder telefoon :+
Bekijk deze film eens. Daarin wordt zeer veel van deze toepassing gebruik gemaakt.
http://www.imdb.com/title/tt1798709/
Goeie film trouwens!
Idd wel een prima film. Echter zodra ik doorkreeg dat het de stem van ScarJo was, was de illusie van de AI weg en zag ik haar in mijn hoofd alleen de tekst inspreken. Snap niet dat ze altijd voor zulke bekende stemmen gaan.

Hoe dan ook, de toepassing is natuurlijk niet helemaal hetzelfde. De toepassingen van de genoemde partijen in het nieuwsbericht zijn puur en alleen voor het uitvoeren van opdrachten. Dus echt een conversatie oid zit er gewoon niet in, zelfs op basis van feitenkennis, daar zijn we nog wel effe van verwijderd.

Dit moet je gewoon zien als een voice assistent voor een deel van je huishouden. Persoonlijk denk ik dat het een voorloper is van een implementatie waarbij iedereen een soort van centrale computer voor het huishouden heeft, die alles kan aansturen zoals alle apparatuur. En dat spraakgestuurd, waar hiermee een begin wordt gemaakt. Dus het lijkt dan meer op de inzet van een trend die richting iets als Jarvis/Friday uit Iron man gaat als je iets uit populaire media wil noemen.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 25 mei 2016 10:57]

En ik denken dat het een dame met getinte huidskleur was...
Nooit Star Trek gekeken?

Genoeg toepassingen voor handen. Ik gebruik nu al Siri om de lichten aan en uit te doen, de gordijnen te sluiten, ...

De smart home is al een feit en dat is de nuttige toepassing die je zoekt. Communiceren met je huis. Wat ik nog niet kan maar bijvoorbeeld graag zou kunnen is mijn oven het bevel geven op te warmen en me een seintje te geven wanneer die op de opgegeven temperatuur is. Wat ik ook graag zou hebben maar een zwaardere investering zal worden is de ramen kunnen sluiten op bevel. Bijvoorbeeld bij een onverwachte stortbui in de zomer is dat handig. Toepassingen genoeg en veel van die toepassingen bestaan al onder de noemer Internet of Things
Leuk tot het moment dat je gehackt wordt. De beveiliging bij IoT is het ondergeschoven kindje.
Tsjah als je altjid overal bang voor bent zul je nooit vooruitgang beleven.
Geheel niet met je eens, niets mis met vooruitgang maar niet ten koste van... juist een goede veiligheid en goed functioneren zal aan de basis moeten staan om dergelijke personal automation tot een groot succes te maken. Nu is het allemaal nog redelijke niche, maar als bedrijven werkelijk willen dat we dit soort zaken gaan adopteren en dus een groot deel van onze faciliteiten aan het internet gaan hangen dan zal afscherming van kwaadwillenden op de eerste plaats moeten staan. Dat je pc-tje, telefoon of tablet wordt gehackt of gegijzeld met cryptolocker software is al een zeer vervelende toestand maar de schade gaat gelukkig niet veel verder dan dat. Als vervelende grapjassen straks je hele huis kunnen hacken en daardoor allerlei ellende kunnen veroorzaken wordt het helemaal een grote chaos.
Leuk tot het moment dat je gehackt wordt. De beveiliging bij IoT is het ondergeschoven kindje.
Maar dit heeft niet veel met IoT te maken. Dit is geen 'thing' zoals een koelkast of een robovac maar een wat anders uitgevoerde computer.

Beveiliging in betrekking to IoT is inderdaad een groot issue. In mijn ogen is het een volledige illusie. Niemand gaat elke paar dagen de firmware van zijn koelkast checken. we zullen gewoon moeten accepteren dat onze apparaten beveiligd zijn op het moment dat ze via je router je huis verlaten en niet daarvoor.
Het grootste probleem is echter dat veel IoT zaken draadloos worden aangestuurd. Dus als inbreken 2.0 voor een huis staat en inbreekt op de sloten. Dan gaat letterlijk de deur voor hem open als hij naar binnen wil. Als er dan ook nog een beveiligingscamera hangt zodat hij van te voren in huis kan kijken weet hij nog beter waar hij zijn moet en is het nog sneller weer weg. De deur netjes weer op slot zodat jij niet merkt dat hij geweest is!
Neen, nooit star trek gezien, not my cup of tea.
De dingen die jij hier opnoemt..
tsja, laat maar...
Andere voorbeelden:

Geen koffie meer: "Yo Siri, bestel even die koffie die ik altijd drink bij de AH" (Siri weet vooraf welke koffie je bedoelt en zal de juiste koffie bestellen.)

Verkeer: "Yo Siri, ik moet binnen een uur op afspraak X zijn. Wanneer moet ik vertrekken? (Siri weet waar je moet zijn, wat de weersvoorspellingen zijn en of het druk op de baan is.)

Je bedenkt opeens dat je nog tickets voor concert X moet bestellen: "Yo Siri, bestel even 2 tickets voor dat concert please" (Siri kent je CC gegevens)

Of maw, het is gewoon een personal assistant die (eens het werkt zoals het moet) ervoor zorgt dat je zelf niet meer dingen moet gaan intypen, opzoeken, bestellen, etc. (en hopelijk dat al weet voor je het zelf doorhebt) zodat jij meer tijd hebt om leuke dingen te doen. Zoals bier drinken op een terras in de zon.

But but but, de veiligheid!! Think of the children. Ach ja, dat lossen ze wel op. En als je zelf een beetje slim bent, zorg je er zelf wel voor. ;)
Star Trek in je eigen huis. Je hoeft alleen niet aan je insigne te zitten als je iets wil weten...
Dan kun je gewoon in je ene hand die bak chips vast blijven houden en in je andere hand je glas bier.
wij belgen weten dat je je glas bier niet mag vasthouden. Je warmt je bier te snel op.
Zelfs met die extra ribbels in het glas van een pils. :+

[Reactie gewijzigd door cadsite op 25 mei 2016 09:53]

Dan drink je te traag
Haha :+ Offtopic: Wij Belgen hebben lekker bier waar je van kan genieten. Enkel wat wij in Belgie limonade noemen (Heineken dus) drink je Ad Fundum (in 1 keer achterover slaan)
Heineken drink je niet*
Inderdaad.
Herinner me nog een weekendje dat mijn vriendin en ik in NL verbleven.
Als we drank bestelden, bestelden we per 4 biertjes, anders moesten we te vaak terug. 18cl waarvan een deel schuimkraag. Het beginnen niet waard...
Dat doen we hier in Ierland beter: Pints :)
daarom hou ik het glas helemaal bovenaan vast met 2 vingers :D
Als je twee armen in het gips hebt lijkt het me wel handig.
Inderdaad, een gigantische doelgroep...

Nee, serieus. Iemand een echt nut? Het wordt toch niet voorgesteld als een hulpmiddel voor andersvalieden maar als the-next-big-thing.
Er zijn genoeg toepassingen te verzinnen (media aan of uit zetten, timer instellen, snel informatie vinden zoals hoeveel cm zoveel inch is), maar jij wilt horen wat je hiermee kunt dat je nu nog niet kunt met je mobiel. Feit blijft dat een iPhone niet heel veel meer kon dan een 'smartphone' destijds, maar nu loopt iedereen met een dergelijke variant (verschillen met die eerste iPhone zijn slechts iteratief). De eerste gsm's deden niet heel veel meer dan wat voorhanden was (thuistelefoons), maar kijk nu eens. Een mooi voorbeeld is dat er auto's rondrijden met een autotelefoon, maar je mag niet bellen in de auto. Een perfect voorbeeld dat de toekomst een lastig te voorspellen iets blijft.

Er zijn 2 punten waardoor wij lastig in kunnen zien wat mogelijk gaat zijn:
  • Kip/ei-probleem: de killer-toepassingen zijn er simpelweg nog niet omdat we deze nog niet hebben of nooit op deze manier hebben gebruikt.
  • Een instelling tot iteratief denken: we denken dat elke nieuwe uitvinding een opvolging van wat anders moet zijn, maar een elektronische assistent (bij gebrek aan betere benaming) gaat andere dingen doen dan je telefoon. Wat dan? Tja, geen idee. Als je me had gevraagd wat een iPhone kan wat jouw Nokia niet kon in 2007 had ik niet geantwoord dat mensen hun eigen persoonlijke taxidienst konden beginnen (uber/lift), maar dat had nooit gekund zonder de huidige mobiele techniek. Mensen die praten over zelfrijdende auto's als het einde van een auto als eigendom worden ook raar aangekeken, maar als verlengde van uber niet eens heel ver doorgedacht.
De toekomst is lastig te voorspellen, en helemaal als je de weg ernaartoe niet kunt voorstellen.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 25 mei 2016 11:20]

Weinig, brengt alleen het aantal bewegingen terug, zodat je vaker naar de sportschool moet.
It's about the money. Geen vernieuwing, is geen inkomsten in toekomst. Zo rolt de wereld eenmaal. Niet elke evolutie is ook perse nuttig.
Daarentegen zien jullie het nut van WhatsApp ook nog steeds niet, kwestie van met de tijd meegaan. :X
Ik ben wel heel geïnteresseerd hoe Apple dit gaat integreren. Je zou toch zeggen dat hier een soort serverconnectie zou moeten bestaan en dat dit in gaat tegen hun privacy-voor-alles doctrine. Altijd interessant als een paar techreuzen zich op hetzelfde product storten, zo kan je toch steeds een inkijk krijgen op de algemene visie van het bedrijf en vooral hoe die verschilt tegenover anderen. :)

Vermoedelijk ga ik dit toestel niet aanschaffen, maar (mocht het geen baseless gerucht of vaporware blijken) ik kijk wel uit naar de aankondiging.
Wat voor verschil heeft dit gerucht en het altijd luisteren van (hey) siri tijdens het opladen van je nieuwste iphone?
In beide gevallen staat een microfoon open om te luisteren en een verbinding te maken richting apple.
Dus ik zie geen grote verschillen in de (privacy) koers.
Klopt hoor, maar de meer geavanceerde functies van de Google/Amazon oplossingen (tickets, restaurants boeken e.d.) rekent toch echt op server-side processing. Apple kan uiteraard veel klaar krijgen op hun chip zelf, maar op een bepaald punt zitten ze toch vast lijkt me.

Ben gewoon erg nieuwsgierig, zo'n berichten kriebelen altijd een beetje omdat ze zo summier zijn qua concrete informatie.
Het ging er mij om dat apple nu ook al meeluistert (als je die hey siri ingesteld hebt).
Zodra de (co)processor jouw stem herkent zal de ingesproken vraag/opdracht naar een server van apple gaan waarop antwoord komt.
Ik verwacht niet dat het apparaat van dit gerucht heel anders zal werken.

Dit gerucht gaat dus helemaal niet tegen hun privacy koers in zoals de user stelt waar ik op reageer.
Uiteindelijk is een reservering via Siri natuurlijk altijd vastgelegd op hun servers, of je dat nu via je telefoon doet of via zo'n apparaat.
Hey Siri moet je eerst persoonlijk instellen.. doe je dat niet.. dat werkt die functie niet.
Dit apparaat moet je kopen, doe je dat niet heb het apparaat niet.

M.a.w., zelf aanzetten of niet, het idee dat er meegeluistert wordt door Apple, als je die dienst gebruikt, is niet iets nieuws voor dit gerucht.
Volgens mij kunnen ze sinds de Apple A9 chip dit op de coprocessor doen, deze luisterd alleen naar hey siri

De 6s kan namelijk ook Hey Siri doen zonder opgeladen te worden, en je moet bij het instellen 4 keer hey siri zeggen
Tja, een mens is een raar wezen... langs één kant zeuren over privacy (oa. dat bijvoorbeeld Windows 10 bepaalde informatie zou doorsturen) maar langs de andere kant vrijwillig een microfoon in huis installeren met een permanente verbinding met Amazon, Google, Apple, ... 8)7
De eerste is een "keuze" die standaard aan staat waarbij je goed moet opletten tijdens de installatie ( klein linkje links onder ) of achteraf door tig schermen heen looen om het uit te zetten.

De ander is opt-in en staat standaard uit ( iPhone ) of moet je bewust aanschaffen dat je het wilt.

Is nogal een verschil, ik vindt het niet erg als er data verstuurd wordt wanneer ik dit bewust aanzet met de informatie erbij om wat voor informatie het gaat. Ik heb ninal twee keer gehad dat tijdens windows update deze functies vrolijk weer aan staan. En het is best een gedoe om het weer uit te zetten omdat het niet in èèn configuratie scherm staat.
Apple werkt heel hard aan Siri om deze minder afhankelijk te maken van server connections. Dus alles lokaal. Siri is voor Apple momenteel nog steeds niet op punt qua privacy en is te afhankelijk van derden. Dat is wat ze proberen te veranderen.
Ik ben wel heel geïnteresseerd hoe Apple dit gaat integreren. Je zou toch zeggen dat hier een soort serverconnectie zou moeten bestaan en dat dit in gaat tegen hun privacy-voor-alles doctrine.
Wat dacht je van precies hetzelfde als bij de huidige implementatie van Siri?
Kon niet uitblijven. Innovatie is tegenwoordig een soort van copy-past in het eigen ecosysteem.
Ik hoop alleen wel dat Apple Siri zo goed maakt en dan blijft houden als de concurrentie. Tot nu toe is Siri een soort van voice-controlled kookwekker, en niet meer.
Nou ik heb ervaring met Siri en de voice controle van Android en Siri is toch wel iets beter. Afspraken plannen, e-mails sturen, herinneringen maken, berichten sturen, werkt allemaal vlekkeloos. Ik gebruik zelfs Siri op de motor om berichten te sturen, dat werkt vloeiend zonder dat ik het scherm hoef te zien of te bedienen. Dat is iets wat bij Google niet werkt, daar moet ik nog op het scherm goedkeuren voordat het bericht verzonden wordt. Voor mij is de Google voice assistent veelal niets meer dan voice input voor Google Search, Siri voelt veel meer als een assistent.
Niet waar. Ik heb het zojuist voor je getest en er werd gevraagd "Wil je dit bericht verzenden" en ik reageerde simpelweg met "Ja".

Overigens is er ook al uit verschillende tests gebleken dat Google vaak net wat meer informatie weet te geven dan Siri, al helemaal als je het in combinatie met Google Now gebruikt.
Met de engelse versie dan? De nederlandse variant op Android 6.0 doet dit niet namelijk. En ik ga mijn vrienden en familie geen engelse berichten sturen.
Nope, ik had eerst niet verwacht dat Nederlands zou werken, maar het werd in het Nederlands opgepakt. En ik draai ook gewoon op Android 6.0.1
Ik heb weinig ervaring met Android maar ik vind Siri verre van vlekkenloos.
Als je zegt "stuur x dat ik later ben" stuurt ze, als ze alles al hoort "dat ik later ben". Ze begrijpt niet dat "dat" niet mee moet. En dan heb ik het nog niet over wie dit bericht dan krijgt... en of het uberhaupt verstuurd wordt. Vaak genoeg dat het niet verzonden wordt, of ze de "ja" niet hoort bij de vraag "moet ik dit sturen".
Ik kan er gewoon niet op vertrouwen, dus moet ik alles checken en dus kan ik het beter zelf doen.
"hey siri"
"bliep"
"stuur een bericht aan x"
"bedoelt u X van X?"
"ja"
"ok, wat wilt u sturen in uw bericht?"
"ik ben later"
"ok, het bericht luid: ik ben later. Versturen?"
"ja"
"ok, verstuurd"

Dat is naar mijn mening wel al redelijk vlekkeloos gesprek met een digitale assistent. Ja, je moet je soms nog steeds een beetje aanpassen en kunt niet tegen Siri praten zoals tegen een mens, maar het komt soms verdacht dicht in de buurt. Nogmaals, ik gebruik dit op de motor, met gewoon mijn iphone in mijn zak, en het werkt iedere keer. Heel soms een kleine fout dat er een ander woord staat, maar de ontvanger weet daar meestal wel wat er bedoeld wordt.

Om nog maar te zwijgen over de integratie met homekit, mijn agenda, etc. Siri is veel meer een assistent dan gewoon voicecontrol.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 25 mei 2016 15:42]

Tot nu toe is Siri een soort van voice-controlled kookwekker, en niet meer.
Best geavanceerde kookwekker dat je dan gebruikt. Ik gebruik Siri heel vaak om berichten te versturen, afspraken te plannen, informatie rond datums op te vragen en mensen op te bellen en ervaar weinig tot geen problemen.

Soms gaat het eens mis maar dat ligt dan vaak aan mijn omgeving of mijn uitspraak. In 9/10 gevallen ligt het aan uw articulatie of een zwaar accent dat een ASR engine u niet begrijpt. En dat staat los van de engine.

De ASR en TTS achter Siri komt volgens mij trouwens van Nuance. Heb als dev bij L&H gewerkt - wiens technologie aan de basis lag en wat Nuance heeft overgekocht - en ik "hoor" en merk dat aan bepaalde zaken dat o.a. gebruikmaken van de RealSpeak engine.

En het is een decennia ondertussen geleden maar 15 jaar geleden had het al geen problemen met "stuur x dat ik later ben" dat in al die jaren doorontwikkeling opeens zo'n basic zinnetjes niet meer kan verwerken lijkt mij enorm straf.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 25 mei 2016 15:07]

Hmmm zou het dan niet een soort Apple TV+ worden? ;)
Dat zou helemaal geen rare zet zijn gezien de nieuwste Apple TV geen S/PDIF aansluiting heeft.
Wel een beetje snel achter elkaar, dus misschien zelfs een extensie op de huidige Apple TV?
Nee, een soort van Athom Homey. Maar dan van Apple.
Ik denk dat hij dan bedoelt een Apple TV die ook hardwarematig Siri kan gebruiken als basis station.
"Volgens geruchten werkt Apple aan een kastje met speaker en microfoon voor in de huiskamer, net als de Amazon Echo en Google Home. Ook zou Apple van plan zijn om binnenkort een Siri-sdk uit te geven, zodat ontwikkelaars apps kunnen ontwikkelen die gebruikmaken van de spraakassistent."

Ik zie hier wel een nadeel in. Aangezien het van Apple is zul je ook persee andere Apple producten moeten hebben om dit goed te laten functioneren. Android is vaak voor multi platforms en wordt je niet altijd verplicht om alles van Android te hebben.
Klopt.

Maar het gaat Apple er vast niet om bij iedereen dit in huis te krijgen. Ze hebben een redelijk beperkte doelgroep en ik denk dat die doelgroep het erg prettig zal vinden dat het juist moeiteloos zal integreren met het hele Apple Eco-systeem.

Of het dan handig is, dat is een andere vraag. Ik zie het nut niet echt van dit hele voice geode. Maar goed, dat wil niet zeggen dat er geen markt voor is, want ik ben waarschijnlijk geen goede doorsnede van de maatschappij :-)

[Reactie gewijzigd door smitae op 25 mei 2016 10:02]

Daar heb je gelijk in. Apple heeft zich altijd al gefocust op een beperkte doelgroep.

Ik zie het nut wel in van dit voice gedoe. Mensen met een handicap kunnen nu met hun stem veel apparaten bedienen in hun huis. Als je in een rolstoel zit en je wilt de radio aan zetten is dit nu wat gemakkelijker. (zulke systemen bestaan vast al :P) En dan heb je natuurlijk nog de gadgets freaks (val ik ook deels onder). Het is leuk om thuis veel automatisch te laten gaan. Zo kun je BV ook je deur openen met gezichtsherkenning en mobiel
In het licht van hoe Apple de privacy verdedigde afgelopen tijd is dit natuurlijk wel interessant. Smart Home technologie is in opspraak omdat het'vaak always on is en luistert naar wat er gezegd wordt. De CIA wilde niet zeggen of ze technologie zoals Echo actief gebruikte voor af te luisteren maar de kans is groot dat ze het als goede optie zien om mensen af te luisteren.

Innovatief is dit zeker niet maar Apple is zijn edge dan ook verloren op innovatief gebied. Vooralsnog moeten ze het vooral hebben van goed, sterk design en goede, solide softwarematige implementaties van verschillende functionaliteiten. Ik denk dat zelfs met de lichte achterstand Apple met zijn resources en reeds bestaande productreeksen snel een soldie reeks kan opstarten die geintegreerd is met bijvoorbeeld de iPhone, iPad en de Apple TV.

Op een persoonlijke note; Zelf kijk ik liever naar open source oplossingen zoals Mycroft. ook hoop ik op verder gaande controle erop. In mijn ogen hoeft een smarthome niet 'always on' te zijn. Ik kan er mee leven als ik op mijn eigen netwerk moet zijn om smarthome te kunnen gebruiken. en te reguleren.

/Edit: Denkende daarover...Ik herinner mij de NVidia conference eind 2015 en de Tegra X1 note waarbij men aangaf dat de auto een belangrijke inputsector ging worden. Ik vermoed dat Smarthome technologie in zijn barebone ook gewoon in de auto komt. Nu al is bijvoorbeeld de Tesla reeks uitgerust met voice control (Dit was overigens ook leuk te zien in de Def Con hack van de Tesla)., Anyways; waar ik naartoe wil: Apple is ook bezig met auto's recentelijk. Wellicht dat Apples home technologie ook als platform in de auto's komt te zitten. Dat de backbone hetzelfde is maar gecustomised wordt door de Api's? Het is maar een gedachte.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 25 mei 2016 09:49]

Innovatief is dit zeker niet maar Apple is zijn edge dan ook verloren op innovatief gebied. Vooralsnog moeten ze het vooral hebben van goed, sterk design en goede, solide softwarematige implementaties van verschillende functionaliteiten. Ik denk dat zelfs met de lichte achterstand Apple met zijn resources en reeds bestaande productreeksen snel een soldie reeks kan opstarten die geintegreerd is met bijvoorbeeld de iPhone, iPad en de Apple TV.
De filosofie van apple is om bestaande producten te verbeteren. daar ligt de innovatie. Zeer weinig bedrijven zullen met totaal nieuwe producten komen die jouw versie van innovatief zijn. De manier waarop apple producten verbetert is volgens gangbare definities innovatief. Ik denk dat je de definitie van het woordje "innovatie" opnieuw moet leren.
[quote]
In mijn ogen hoeft een smarthome niet 'always on' te zijn.
/quote]

Ik zie niet hoe het anders kan. Moet ik eerst op een knop drukken om een met mijn stem het licht aan te doen? Moet ik een code intypen bij de deur om te decteren dat ik thuis kom en niet mijn dochter?

Dat lijkt me de smart uit smarthome te halen. Wellicht bedoel je niet always online maar dan nog verhinder je veel van de slimmere zaken. Je zal nooit thuis een Amazon Echo of iets dergelijks hebben die de volledige spraakherkenning kan doen, laat staan antwoord geven op de vraag of je je regenjas moet meenemen.
De doelgroep voor de Siri-speaker heeft toch al een Siri-speaker, genaamd iPhone en/of iPad?

Liever dat ze Siri eindelijk eens wat intelligenter maken, zodat ik kan zeggen "Pauzeer muziek op Apple TV" (reactie: "Dit kan ik alleen doen als je muziek of een podcast afspeelt" omdat ze alleen "pauzeer muziek" begrijpt), "Doe alle lampen uit behalve in de woonkamer" (reactie: "ik kan momenteel geen eenheden vinden", terwijl "doe alle lampen uit" wel gewoon werkt) en nog meer van dat soort "ingewikkelde" opdrachten.

Ik zie echt niet in waarom er een losse speaker in huis gehaald moet worden, als het ook allemaal prima vanaf het iOS-device gedaan kan worden, mits Siri een stuk slimmer wordt.

Disclaimer: mijn Siri staat op Deens, het kan zijn dat de Nederlandse Siri al wel zulke opdrachten kan verwerken.
"Doe alle lampen uit behalve in de woonkamer" (reactie: "ik kan momenteel geen eenheden vinden", terwijl "doe alle lampen uit" wel gewoon werkt) en nog meer van dat soort "ingewikkelde" opdrachten.
De Nederlandse Siri heeft dit "probleem" ook. De manier waarop je exact dezelfde vraagt stelt heeft helaas nogal invloed van wat Siri eruit "begrijpt", alsof Siri maar enkele keywoorden herkent en dan hieruit een conclusie trekt wat er mogelijk gevraagd wordt.

Siri heeft (nog) geen context awareness, met het gevolg dat je nooit een countervraag kan stellen die Siri snapt, bijvoorbeeld: "Hoe warm wordt het morgen" Reactie: "Morgen wordt het 20 graden" "En overmorgen?" Reactie: "He, wat?"

Een intelligentere Siri zal ook mij inziens veel waardevoller zijn.
Wat een creativiteit in de techwereld op dit moment ;) benieuwd of Apple Google of Amazon gaat bedanken voor het idee haha
Was onze nederlandse start up Athom sws niet al eerder met dat idee? Bedankje aan Stefan Witkamp en consorten is dan wel op z'n plek?
Inderdaad...hoe gaat het nou verder met Homey? Worden ze nu kapotgeconcurreerd door de grote jongens.

Lijkt me het gevaar van deze tijd als Startup: er zijn zo'n techreuzen nu die overal een vinger in de pap hebben dat ze het idee sneller en wss beter kunnen integreren in het huidige ecosysteem van de klant
Homey heeft nog altijd de juiste hardware, ik blijf er vertrouwen in hebben. :D
Ja,maar de laatste tijd hoor je er weinig tot niets van. Wanneer komen ze nu eindelijk met Homey in de winkels te liggen ? :?
En de enigste recentere review (in het nederlands) rept over bluetooth problemen. Ik was dit jaar al een paar keer zo dichtbij om het te bestellen maar zag dat er weinig vooruitgang resp update kwa info op hun wesite was, zodat ik even nog de kat uit de boom kijk. 8-)
Heb je het dan over hardware qua communicatie met andere apparatuur?
er zijn zo'n techreuzen nu die overal een vinger in de pap hebben dat ze het idee sneller en wss beter kunnen integreren in het huidige ecosysteem van de klant
En daar hebben we patenten voor. Zodat die reuzen niet een identiek product kunnen bouwen.
Half waar, als jij als startup een patent hebt dan moet je die ook kunnen verdedigen. Denk je dat er ook maar 1 echte startup is die genoeg geld heeft om een rechtszaak te kunnen voeren tegen Google, Microsoft, Apple, Amazon?

Als je dat gevecht aan wilt gaan dan win je hem misschien als je al je tijd en geld er tegenaangegooid maar dan heb je vervolgens geen geld meer over om je product daadwerkelijk verder te ontwikkelen dat je failliet gaat. 3x raden wat daarna gebeurt..
Wie zegt dat Apple dit 'in-house' al niet langer aan het ontwikkelen is? Wellicht sinds ze met Siri aan het spelen zijn? Blijft altijd gissen wie eerder was met het idee. Maar dat ter zijde. Als de Siri API vrij komt met het WWDC denk ik dat dit veel gaat veranderen.
Monkey see monkey do. Grappig dat Google en Apple elkaar op alle fronten proberen af te troeven. Als de ene het maakt, gaat de ander er ook voor. Mooi om dat te zien.
Airplay > chromecast
Apple pay > Android pay
Android auto > CarPlay
Je gaat eraan voorbij dat het niet een wedstrijd is om elkaar af te troeven, maar dat Google een zo groot mogelijke rol in het dagelijkse leven van mensen wil spelen vanwege advertenties, en Apple wil bestaande producten verbeteren en als high end (ja, veel geld of duur) product neerzetten om zo aan de mensen te kunnen verdienen. Ander uitgangspunt, maar zelfde resultaat. Het begon met de persoonlijke computer, en via de mediaspeler naar de telefoon, tablet en uiteindelijk de smartwatch.
Ik ben het niet met je eens dat het hetzelfde resultaat oplevert. Apple zal meer nadruk leggen op het gemak van de gebruiker. Want zij verdienen direct aan hoe de gebruiker bepaalde functionaliteit ervaart. Google zal meer nadruk leggen op het verzamelen van info en de gebruiker neemt eerder voor lief dat bepaalde functionaliteit crappy werkt omdat het in hun ogen toch gratis/goedkoper is. Dit levert weldegelijk verschillende resultaten op.
Dit levert weldegelijk verschillende resultaten op.
Ik bedoel: ze ontwikkelen uiteindelijk dezelfde producten maar vanuit ander uitgangspunt. En jij ook. Dat zijn de resultaten waar ik het over heb :)
ze zijn oppervlakkig aan elkaar gelijk. Maar inherent anders. Apple zijn klanten zijn Googles' producten. En Google zijn producten zijn de data van voor zijn klanten (advertisers, marketing consortia en trend watchers). Als je niet verder gaat dan het zien als een besturingssysteem (iOS vs Android) dan geef ik je gelijk. Maar als je ook maar iets dieper gaat kijken is het toch heel anders. Wat is het uiteindelijke doel, anders dan geld verdienen van Android en die van iOS. Dan kom je toch op hele ANDERE antwoorden.
ja, dat zeg ik, in andere bewoording. Jeez. :') ter verduidelijking:
ze zijn oppervlakkig aan elkaar gelijk.
yup, I know.
Maar inherent anders.
yup
Apple zijn klanten zijn Googles' producten.
inderdaad
En Google zijn producten zijn de data van voor zijn klanten (advertisers, marketing consortia en trend watchers).
precies!
Als je niet verder gaat dan het zien als een besturingssysteem (iOS vs Android) dan geef ik je gelijk. Maar als je ook maar iets dieper gaat kijken is het toch heel anders. Wat is het uiteindelijke doel, anders dan geld verdienen van Android en die van iOS. Dan kom je toch op hele ANDERE antwoorden.
ja, dat zeg ik, dat weet ik. Mijn originele insteek is dat ze op dezelfde producten komen met andere uitgangspunten. En dat zie je in de resultaten, telefoons, smartwatches, tablets, etc, etc. pffff.... makkelijk kan ik het niet maken voor je.
Haha. Ik snap je frustratie. En waardeer ook dat, ondanks dat je het gevoel heb dat ik je niet begrijp, je toch reageert! Maar ik ben het dus niet met je eens. Hehe. Mijn punt is dus dat het daarom dus hele ANDERE "producten" zijn :) . Als we nu kijken naar de app store, open vs dicht. privacy, ingebroken of zelfs tegengewerkt vs gerespecteerd of zelfs bevorderd. Connectoren, standaard vs propriety. Prijs, weinig geld vs meer geld. Winst, data vs hardware. Manufacturing, polyopoly vs monopoly. Dus mijn conclusie is een ander product. Ik denk dat we het anders zien. Omdat jij kijkt naar het product als hardware en ik kijk naar het product in zijn geheel. Ik vind dat je bij een product het niet los van elkaar kan zien. Dus als je had gezegd
Ander uitgangspunt, maar, min of meer, het zelfde resultaat qua hardware
i.p.v.
ander uitgangspunt, maar zelfde resultaat
. Dan had ik er geen punt van gemaakt. Ik vind het juist frapant dat mensen zoveel overeenkomsten zien in beide producten. Maar goed, volgens mij sla ik een dood paard :O
Ik kan ook met mijn hoofd er nog steeds niet bij dat Apple niks doet met bijvoorbeeld de AppleTV, Siri en Homekit om een always on mic in je huiskamer te hebben om je huis te besturen. Ze hebben alles in huis een stukje software en klaar, maar nee ze zien het niet ofzo.
Ik snap je punt. Microfoon van de remote gebruiken, zorgen dat de Apple TV in een bewaakte ECO modus komt (kan ie al, want de Apple TV update af en toe stiekem je afstandsbediening qua firmware.)

Maar wie weet komt dat dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True