Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Onder meer HTC, LG, Xiaomi, Asus en ZTE werken aan smartphones met oledscherm. Dat heeft Google impliciet bekendgemaakt. Al die fabrikanten maken smartphones die compatibel zullen zijn met Googles vr-platform Daydream. Dat platform vereist een oledscherm.

Google heeft de vereisten voor Daydream nog niet online gezet, maar Ars Technica vermeldt dat een oledscherm in elk geval verplicht is. Tijdens zijn I/O-keynote liet Google woensdagavond een slide zien met fabrikanten die werken aan smartphones die compatibel zullen zijn met Daydream. Op die slide stonden Samsung, HTC, LG, Xiaomi, Huawei, ZTE, Asus en Alcatel.

Van die fabrikanten gebruikt Samsung tot nu toe het vaakst oledschermen op duurdere toestellen, terwijl LG, Huawei en HTC af en toe een toestel met oledscherm hebben uitgebracht. Bij LG ging dat om de G Flex 2 van vorig jaar, terwijl HTC de One A9 heeft uitgebracht, en Huawei de Mate S en binnenkort de P9 Plus.

Een oledscherm is nodig voor Daydream vanwege de refreshrate van het scherm. Oledschermen kunnen veel sneller dan lcd's pixels van kleur of helderheid laten veranderen, waardoor het beeld bij beweging scherper blijft. Dat komt doordat oledschermen bestaan uit individueel aangestuurde leds die zelf licht uitstralen. Lcd's werken met een backlight met een kleurfilter eroverheen. Samsung is de grootste leverancier van oledschermen in smartphones, maar LG maakt ze ook en ook Japan Display is bezig met het starten van een productielijn. Onder meer de Oculus Rift en HTC Vive werken ook met oledschermen in de headsets.

Google presenteerde Daydream woensdagavond tijdens de Google I/O-keynote. In tegenstelling tot Cardboard integreert Daydream in Android. Zo zijn straks Play Movies, Photos, Streetview en YouTube volledig in vr te gebruiken. Daarnaast komen derde partijen met apps die werken in combinatie met Daydream, zoals Imax en Hulu voor het bekijken van video. De apps krijgen een speciale sectie in de Play Store, die eveneens volledig in 360-gradenmodus te benaderen zal zijn. In de herfst komt het platform uit en dan moeten ook de eerste smartphones, headsets en controllers van fabrikanten beschikbaar komen.

Het is niet de eerste keer dat Google een Android-functie de naam Daydream geeft. Een functie in Android Jelly Bean uit 2012 om screensavers te tonen als de telefoon aan de lader hangt, kreeg eveneens de naam Daydream.

Render van oledpixels uit een promovideo voor de Nokia Lumia 1020

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Wordt het dan niet eindelijk tijd dat Google kapt met hun all-white thema? Ik vind het ontzettend vervelend dat een felle zaklamp op mijn gezicht schijnt. Gelukkig zijn er vrijwilligers die de apps modden en zo ontzettend mooie black versies van apps releasen. De Black Youtube app is een absoluut genot. Die update ik sowieso zelden (Google en andere partijen zijn erg goed in het verpesten van heel goede apps) maar nu alleen via het Black project. Same voor de Google Calendar. Transparante black widget ziet er supersjiek uit. En op een OLED scherm scheelt het ook nog eens accu.
Wordt het dan niet eindelijk tijd dat Google kapt met hun all-white thema?
In Android N Preview 1 en 2 zat een zwart 'nachtthema'. Die is er in Preview 3 helaas weer uit :S
[...]

... Die is er in Preview 3 helaas weer uit :S
Dat zegt gelukkig niks. Vaak halen ze features eruit tijdens preview versies omdat andere functionaliteit conflicteert met bepaalde features. Dat zullen ze dan in andere previews weer compatibel maken.
In de stock Android 6.0 camera app kan je zelfs de belichting niet meer regelen. Kon onder alle oude versies van stock Android wel. Google wijzigt te pas en onpas zaken, en niet altijd ten goede.
Google heeft met Lollipop indertijd een hoop features verwijdert, vervolgens gezegd dat dat "by design" was. Een daarvan die iedereen zal herkennen: alleen telefoonnummers tonen in de Dialer/Phone app. Dat was pre-Lollipop een vinkje in de app. Met Lollipop was dat poef weg.. Je ziet dus al je contacten, ook als je alleen maar een emailadres ofzo van ze hebt.

De reden dat ik heleboel andere Dialer apps heb geprobeerd, iets wat onnodig zou moeten zijn voor basisfunctionaliteit. Uiteindelijk gebruik ik nu True Phone & Dialer.

Maar er waren meer van dat soort dingen..

Als dat nu ook met Marshmellow en N gebeurd ben ik eigenlijk helemaal niet zo enthousiast meer over Android. Tis dat Microsoft zo ontzettend traag is om een goed ecosysteem rondom Windows Phone te creeeren, logisch als je bijna 2 jaar geen top/semitop modellen introduceert en mensen die WP hadden dus indirect dwingt weer terug te gaan naar iOS/Android (wat de cijfers ook aantonen).
Hee, True Phone & Dialer is echt goed! Ik was al lang op zoek naar een betere telefoon/contacts-approgramma, maar het is zo'n gedoe om ze allemaal te testen. Deze doet bijna alles wat ik wil! Ik kan alleen nergens vinden hoe duur de non-ad-versie is: enig idee?
Volgens mij is de ontwikkeling gestopt of is er iets met de ontwikkelaar (exisapps) gebeurd:
http://forum.xda-develope...r-contact-t2934816/page51

Want er komt geen reactie op vragen. Ik wil ook best betalen, het is een supergoeie app. Maar juist het contact management wordt geprezen en daar merk ik een klein bugje. En als de developer weg is, aan wie betaal ik dan?
Hmm is dat die bug met die contactgroepen? Nou, ik hoop maar dat die ontwikkelaar weer terug komt.
Microsoft verwijdert anders ook een hoop functionaliteit die standaard was in WP8.1. Denk bijvoorbeeld aan de Panorama functie, Double Tap to Wake, geen Outlook taken kunnen synchroniseren in de Outlook app.

Verder is Microsoft niet alleen traag met het ontwikkelen van het ecosysteem, ze brengen hun eigen apps liever eerder uit op iOS of Android dan op Windows 10 Mobile.

En ze hebben het ecosysteem desastreus laten instorten door geen nieuwe modellen tijdig uit te brengen, zich helemaal terug te trekken uit bepaalde succesvolle markten (Z-Amerika o.a.) en een aantal uitingen vanuit de Microsoft top die niet echt helpen om het vertrouwen bij de consument/operators/app ontwikkelaars te behouden (laat staan versterken). Marktaandeel van Windows is als gevolg hiervan gekelderd sinds eind 2014 toen net de vaart erin kwam bij Nokia.

Ik vind het erg jammer (heb zelf in december een Lumia 950XL gekocht), want ik zie graag een alternatief voor iOS en ANdroid. Microsoft hint wel op veel aandacht voor mobiel in de volgende builds van Windows 10 en ook op bijzondere hardware (de mythische 'Surface Phone'), maar het lijkt me moeilijk om dan weer mensen te gaan overtuigen nu het eerst weer helemaal is ingestort.
Je spreekt je zelf tegen.

''Google en andere partijen zijn goed in het verpesten van hele goede apps''
Als ik dit zo lees verpest google hun eigen apps? want jij hebt een betere app dan youtube gevonden?

Ik zelf heb geen betere app dan youtube gevonden hoor... ;) behalve dat een ''ontwikkelaar'' kleurenschema's veranderd..
Een app wordt gemod. Die mod wordt dan weer ongedaan gemaakt door een google update.
Of je leest gewoon wat ik schrijf. Inderdaad zijn ze precies daar goed in. De Youtube app was super voordat de nieuwe UI kwam waarin je recent bekeken filmpjes en recommendations door elkaar staan op Home in 1 lijst (ongeacht hoe groot je scherm/resolutie is). Compleet nutteloos. Zie ook de tienduizenden reacties hierop. Ik kijk een stuk minder Youtube sindsdien. En zo zijn er wel meer voorbeelden. Dus inderdaad, ze verpesten hun eigen app. Nog een voorbeeld: hoe HTC met Zoe een geweldige feature in hun Gallery app had, en hoe ze hun eigen Gallery app naar de grond hielpen. Ik kan laaang doorgaan.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 19 mei 2016 19:56]

Lenovo heeft in sommige ROMs een dark/inverted optie zitten die precies doet wat je van de naam zou verwachten. Zou dat ook graag terugzien in de 'hoofdtak'.
Ik vind het tijd dat google themes of enkel color schemes toelaat.

Waarschijnlijk gebeurt het niet omdat brakke themes een slechte android ervaring kunnen brengen.
Een jeuze zou mooi zijn. Ik heb juist een hekel aan donkere themas. Vind het snel oudbollig ogen. Naast dat het bewezen is dat het de usability en perceptie minder maakt. Mensen vinden het in het algemeen gewoon niet prettig om met een donkere interface te werken.
Hoe zit het eigenlijk met de scherpte van de beelden van pak hem beet IMAX of Netflix? Ik heb verschillende reacties op internet gelezen dat de huidige 1440p schermen voor VR niet helemaal scherp zijn. Moet er dan binnenkort de overstap naar 4k schermen op smartphones worden gemaakt om een fijne ervaring te creŽren of is 4k ook niet voldoende?
Op een 1440p scherm in VR kun je maximaal ongeveer 720p content tonen.

Het scherm wordt in tweeŽn gedeeld voor het linker en rechter oog en dan hou je dus max 1280 pixels in de breedte over.
niet helemaal goed,
ja per oog houd je minder pixels over, maar het scherm blijft exact het zelfde, dus het aantal pixels per inch (PPI ) veranderd niet. maakt niet uit in hoeveel delen je het scherm verdeeld ;)

nee de rede dat 1440p niet scherp genoeg is, is omdat je heel dicht op je scherm zit , en door de lenzen focus je nog eens op de kleinste details welke dan dus nog extra uitvergroot worden, hierdoor heb je een extreem hoge pixel dichtheid nodig voor scherp beeld. En met 4k moet op 5.5 inch moet je al een aardige beeld kunnen krijgen, echter wil je het perfect hebben zullen we toch naar 5k of zelfs 8k moeten, dus hebben nog een lange weg te gaan :)

p.s mijn htc telefoon heeft geen olled , maar toch een day dream optie ( dagdromen ) :+

[Reactie gewijzigd door holhuizen op 19 mei 2016 14:17]

Nee, de scherpte van het scherm niet, maar veel mensen kijken naar de feitelijke resolutie van de content die ze afspelen. Voor 720p content komt iedere pixel van je bronbestand ongeveer overeen met 1 pixel in VR. En nee, dat is niet heel scherp.

Mijn punt is dat 1080p content door veel mensen wordt gezien als redelijk scherpe content, en liefst nog hoger.

In de huidige schermen is die content afspelen in VR overkill omdat die pixels van die content gewoon niet weer te geven zijn op een 1440p scherm. De content zal altijd gedownscaled worden om afgespeeld te kunnen worden.

Zie ook de developer docs van Oculus:
With the TimeWarp overlay plane code running in Oculus Cinema on the 1440 devices, 1280x720 HD resolution is a decent choice. The precise optimum depends on seating position and may be a bit lower, but everyone understands 720P, so it is probably best to stick with that. Use more bit rate than a typical web stream at that resolution, as the pixels will be magnified so much. The optimal bit rate is content dependent, and many videos can get by with less, but 5 Mb/s should give good quality.

1080P movies play, but the additional resolution is wasted and power consumption is needlessly increased.
https://developer.oculus....s/mobile-movies-onscreen/

Daarnaast wordt Netflix content op maximaal 480p afgespeeld in de Gear VR app (vanwege DRM)...
Ik hoop dat daydream ook naar de high end telefoons komen die dit jaar en afgelopen jaar zijn uitgebracht, maar denk niet dat die kans heel groot is :/
Zitten volgens mij weinig OLED telefoons bij.
Daar heb ik niet zo'n probleem mee google card board en een nexus 5x werkt prima voor mij maar het hele daydream is wel interessant om mee te kunnen spelen.
En dat wil dus niet op al die lcd telefoons waar jij op doelt.
In het artikel staat dat Daydream geÔntegreerd wordt in Android.
Dus ik neem aan dat dit mss al in Android N zal zitten.
Dus als je telefoon een update krijgt naar Android N en een oledscherm heeft dan zul je hier wss wel gebruik van kunnen maken.
Same here, net een S7 gehaald.. Hoewel het toestel snel genoeg is (lijkt mij), hoop ik dat ze geen andere 'nieuwe' vereisten gaan stellen.. Zou super zijn als de (top) toestellen van dit jaar het gaan doen
Het feit dat Sony niet genoemd is, zou dat te maken hebben met het eventuele terugtrekken van Sony uit de smartphonebranche? Ik bedoel, ze maken zelfs toestellen als de z5 premium, dus aan de resolutie zal het niet liggen lijkt me.

Zo'n z5 premium is eigenlijk gemaakt hiervoor, bij VR hoge resolutie, bij normaal gebruik terugschakelen naar 1080p om een fatsoenlijke accuduur te garanderen.
Ik hoop dat als HTC de nieuwe Nexus gaat maken (of welke producent dan ook) gelijk een oled scherm er in bouwen. Met een goedkope google cardboard bril (lees onder de 20euro) mobiel er in en je eigen VR systeempje. Met mijn huidige nexus 5 werkt het ook wel leuk voor paar uurtjes.
Maakt gerucht sterker dat HTC 2 Nexus phones gaat maken.
Waarom wordt Playstation VR nooit in t lijstje genoemd hier op tweakers???

Oh en ik was toe aan een nieuw telefoon,
kan ik nu beter wachten en/of ťťn met een oled scherm halen als ik een VR fan ben?
Welk lijstje ? Hij is nog niet uit.
Hoop dat er ook wat meer concurrentie op de OLED markt komt. De quality control bij Samsung is ronduit bagger en er is te veel variatie in schermkwaliteit.
Het is niet de eerste keer dat Google een Android-functie de naam Daydream geeft. Een functie in Android Jelly Bean uit 2012 om screensavers te tonen als de telefoon aan de lader hangt, kreeg eveneens de naam Daydream.
Die functie zit er trouwens nog steeds in, in elk geval in 6.0. Ik gebruikte hem altijd om mijn telefoon als wekker/nachtklok te gebruiken. Je kan het zo instellen dat hij de tijd continu laat zien tijdens het opladen (als hij toch onbeperkt stroom heeft). Super, ik hoop niet dat ze deze functie er nu uit gaan halen door de naamsverwarring.

Natuurlijk wil je die functie juist weer niet gebruiken in combinatie met een OLED scherm :) Tenzij je hem heel donker zet.

Overigens vind ik OLED prachtig behalve die kruimelige look door die Pentile indeling. Een paar jaar terug begonnen ze met OLED schermen met gewone RGB stripe maar die zijn nu weer verdwenen helaas. Alleen de Tab S/S2 10" versies hebben het nog.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 mei 2016 17:48]

Van alle telefoon fabrikanten snap ik nog steeds niet waarom lg geen oled schermen in hun flagships stopt, zij zijn zowat een van de grootste fabrikanten van oled panelen( of eigenlijk de enigste aangezien samsung er mee kapt tenminste wat betreft tv's). Zijn die panelen soms te duur om op zo'n klein formaat te fabriceren of te onbetrouwbaar?

[Reactie gewijzigd door R0987 op 19 mei 2016 17:47]

Er zit verschil in technologie. LG heeft zich gefocust op oled voor tv met de WRGB indeling en Samsung heeft zich gespecialiseerd in RGB LTPS om een hoge pixel dichtheid te krijgen.
En wat weerhoudt LG dan om die schermen te verkleinen en in hun telefoons te stoppen is het te duur of zijn ze niet geschikt voor telefoons.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True