Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Google heeft een breed mobiel platform voor virtual reality aangekondigd. Daydream omvat specificaties voor smartphones, headsets en controllers zodat deze moeiteloos met elkaar samenwerken. Daarnaast vallen de vr-modus van Android en tal van apps onder het platform.

DaydreamHet platform gaat uit van headsets waar een smartphone in geschoven dient te worden. De smartphones die volgens Google voor een goede vr-ervaring zorgen krijgen de aanduiding 'Daydream-ready' en volgens het bedrijf komen onder andere de grote fabrikanten als Samsung, LG, Asus, Huawei en HTC met smartphones die aan de vereisten voldoen.

Naast eisen voor smartphones heeft Google referentieontwerpen voor headsets en een controller gemaakt. De controller bevat een klikbaar trackpad en een oriëntatiesensor voor bediening in de virtuele ruimte. De fabrikant claimt verder dat de gehele Android-stack geoptimaliseerd is voor Daydream, waarbij met name de prestaties en een lage latency extra aandacht kregen.

Daarnaast optimaliseert Google tal van apps voor vr-weergave. Zo zijn straks Play Movies, Photos, Streetview en YouTube volledig in vr te gebruiken. Daarnaast komen derde partijen met apps die werken in combinatie met Daydream, zoals IMAX en Hulu voor het bekijken van video. De apps krijgen een speciale sectie in de Play Store, die eveneens volledig in 360-gradenmodus te benaderen zal zijn. In de herfst komt het platform uit en dan moeten ook de eerste smartphones, headsets en controllers van fabrikanten beschikbaar komen.

Google Daydream

Google toonde op I/O twee jaar geleden voor het eerst een kartonnen vr-bril onder de naam Cardboard. Sindsdien kwam het met een tweede model en brachten fabrikanten talloze compatibele vr-brillen voor lage prijzen uit. Het was de eerste stap van Google op de markt voor vr-brillen.

Sinds die tijd kwam Samsung al met de Gear VR, waar alleen enkele high-end smartphones van de fabrikant in passen. Oculus bracht dit voorjaar de Rift uit, terwijl HTC de Vive op de markt bracht. Beide zijn vr-headsets die een krachtige pc vereisen. Vooraf werd gespeculeerd dat ook Google met zo'n krachtige vr-bril zou komen op Google I/O, maar het bedrijf heeft voor een open mobiel platform gekozen dat nog steeds gebruikmaakt van een smartphone als scherm.

Google I/O 2016 DaydreamGoogle I/O 2016 Daydream

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

De remote vind ik erg op een wii-controller lijken. Zelfde manier van gebruik, hij geeft de locatie alleen weer in een VR-omgeving. Lijkt niet echt vernieuwend te zijn, iets wat HTC met de Vive controllers beter is gelukt.
Doel is niet vernieuwend te zijn. Doel is om voor een extreem lage prijs een gigantische markt aan te boren. Als Google's ontwerpen aanslaan bij fabrikanten zou dat zomaar kunnen betekenen dat iedereen met een high-end smartphone straks een Daydream HMD thuis heeft liggen. Zo'n Daydream HMD is een relatief simpel stukje plastic, relatief simpele lenzen, en een relatief simpele remote, maar samen met een high end smartphone kunnen ze een geweldige ervaring bieden.

Kan dat zich meten met de HTC Vive of Oculus Rift? Zeker niet. Maar het zou zo maar eens wel het einde kunnen betekenen van Playstation VR. Die zat namelijk solide tussen de low-end en high-end in (meer richting high dan low), maar dit zou wel eens - samen met Vulkan op mobieltjes - een flinke sprong naar boven van de low-end kunnen betekenen. Tegelijkertijd maakt high-end VR ook een sprong naarboven door de nieuwe generatie GPU's... dus wat je dan uiteindelijk nodig hebt is een update van de Playstation als ze een solide mid-to-high-end ervaringe willen geven. Iets wat ze waarschijnlijk niet zullen kunnen doen (behalve als de Playstation 4.5 update toch groter blijkt te zijn dan nu verwacht), en dan zullen ze een mid-to-low-end ervaring geven... en de vraag is hoeveel mensen daar bereid voor zullen zijn te betalen. Maar goed, dat telt alleen als Google deze low-end VR push succesvol weet te maken. Ik denk dat ze een prima kans tot slagen hebben, maar het is zeker niet makkelijk.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 19 mei 2016 13:56]

Zo'n Daydream HMD is een relatief simpel stukje plastic, relatief simpele lenzen, en een relatief simpele remote, maar samen met een high end smartphone kunnen ze een geweldige ervaring bieden.
Alleen zijn (zoals je zelf ook al zegt) telefoons nog echt niet klaar om de strijd aan te gaan met een dikke game pc met een vive of rift. Ik vind het tof dat ze hier op pushen hoor, daar niet van, maar het zal echt nog wel even duren voordat je dit kan gaan vergelijken met een echte vr bril, zelfs de Sony Morpheus/Playstation VR zal waarschijnlijk een betere ervaring bieden.

Het is het 'bekende' verhaal, wil je een goeie VR ervaring, dan is een van de meest belangrijke dingen dat je tracking zo goed mogelijk is, los van dat een telefoon vandaag de dag 'middenmoot' sensors krijgt (waarmee je best je weg kunt vinden, maar precies zijn ze niet) is de hardware ook gewoon niet snel genoeg om zoiets op de nodige snelheid aan te kunnen (helemaal als je gaat bedenken dat er geen vaste punten in de ruimte zijn waar de telefoon het tracken op baseert, en ja, je kan dat met de camera, maar cameras in smartphones zijn daarvoor gewoon te traag) ja smartphones vandaag de dag zijn eigenlijk al ontzettende krachtpatsers, maar nog steeds niet te vergelijken met een dikke pc met een 4+ ghz processor en een gpu met een paar duizend cores, en ook die dikke game pc's kunnen eigenlijk maar met moeite een goeie VR ervaring bieden.

Dus al met al, tof idee, en ik hoop dat het groot word want het zal VR in het algemeen zeker ten goede komen (in de vorm van meer mensen die horen over vr) maar ik denk eigenlijk niet dat dit langer dan een jaar of 2 zal bestaan, tegen die tijd is zelfs bij de simpele consument het besef wel binnen dat als je goeie VR wil je een echte VR bril zal moeten kopen.
Mij is niet helemaal duidelijk of google er van uit gaat dat alle sensoren t.a.v. virtual reality in de daydream gecertificeerde telefoons moeten zitten of dat er ook additionele sensoren in de brillen worden geplaatst.
Ze hebben aangegeven dat telefoons aan bepaalde standaarden moet voldoen, het zogenaamde Daydream-ready. De telefoons die Daydream-ready zijn, moeten beschikken over o.a. een goede soc, goed scherm (verversingssnelheid, resolutie, .../) en ook bepaalde sensoren.

Welke precieze specificaties de telefoons moeten hebben is alleen nog niet duidelijk.
Klopt, maar dat beantwoord mijn vraag niet. De vraag is of alle sensoren in de telefoons zitten of dat er ook additionele sensoren in de toekomste daydream gecertificeerde brillen zitten.
Als ik het goed begreep tijdens de presentatie dan komen er twee dingen: zowel de optie om echte android VR headsets te maken (met alle sensoren, hardware, simpelweg alles intern) of telefoons die daydream-ready zijn en dus met een soort cardboard + controller gebruikt kunnen worden. In dat geval zitten er geen aparte sensoren in de headsets. Het is als ik het goed begreep niet zoals bij Samsung Gear VR waar de sensoren standaard niet goed genoeg zijn en ze daar compenseren met extra sensoren in de headset. Het idee is juist om een bepaalde baseline te zetten waarmee - samen met de software aanpassingen in Android N - het dus mogelijk is om een motion-to-photon latency van die 20ms te behalen.

Wel moet ik daarbij de kanttekening maken dat ik het ook moeilijk te volgen vond en dat ik dus uitkijk naar de andere presentaties over daydream. Aan het begin kreeg van de presentatie kreeg ik dus sterk de indruk dat die ontwerpen die Google vrij zou geven ook expliciet de mogelijkheid zouden hebben om 'de telefoon' een vast component van de headset te maken, maar later kwamen ze hier nooit meer op terug, dus ik weet niet of ik dit goed heb begrepen. Niet dat dat per se een nuttig iets zou zijn voor 99% van de gevallen, want het idee van Android VR zou sowieso al zijn om een relatief simpelere en goedkopere VR ervaring te bieden, maar voor sommige specifieke toepassingen zou een 1000+ euro kostende high end externally tracked Android VR headset best interessant kunnen zijn (gevallen waar de graphics niet super belangrijk zijn, maar resolutie en vrijheid om te bewegen zonder chaos met kabels dat wel zijn (alhoewel die usescases ook waarschijnlijk vanzelf verdwijnen als we bijv. lifi VR headsets krijgen)).

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 18 mei 2016 23:39]

Denk dat Nexus hier sowieso aan gaan voldoen en als Google het breed wilt uitzetten ook de Samsung Galaxy S en Note modellen.
Niet echt interessante informative zonder ook hardware specificaties te noemen van de daydream HMD die ze uitbrengen.. pfff.. en de losse remote lijkt ook nogal op die remote van Oculus die naast de xboxone controller ook in de doos zit..
Ze brengen geen daydream HMD uit, ze brengen nieuwe CAD files (o.i.d.) uit net zoals cardboard dat was om fabrikanten een makkelijke baseline te geven voor veel hogere kwaliteit 'cardboards' en daarnaast dus een 'daydream-ready' certificering die zeg maar zegt 'dit mobieltje is goed genoeg om met een strap voor lange tijd te dragen, en niet zoals met cardboard voor maximaal 10 minuutjes'.

Daarnaast heeft deze controller ook IMU's/gyro, iets wat de Oculus Remote niet heeft. Maakt dat een groot verschil? Redelijk, maar zonder tracking vanuit de headset kun je nog steeds niet echt goede ervaringen bouwen. Bedenk daarbij wel vooral dat het doel hier niet is om een geweldig product te designen, maar vooral een product wat voor de massa betaalbaar is.

Als ik alles goed begrijp dan zullen we dergelijke daydream HMD's straks op de markt zien voor rond de 50 euro schat ik zo (al zal de prijs hoger beginnen). Uiteindelijk is het niet meer dan wat plastic en een simpele remote. De Gear VR is in vergelijking relatief complexer, omdat de Samsung telefoons zoals ze nu zijn niet goed genoeg zijn, en daarom moet de Gear VR dat compenseren met extra sensoren. Google's idee is nu juist om 'nutteloos' goeie sensoren in alle mobieltjes te stoppen, met het idee dat dat nuttig is voor VR gebruikers.
aha, dat was mij dus niet duidelijk.. maargoed, het is dus niets anders dan de duizenden chinese headsets die er al zijn..
Naja, verschil zit hem er in dat dit dus een controller bevat en veel veel veel belangrijker dat mobieltjes anders zullen worden gemaakt om dit te supporten. En natuurlijk dat een bedrijf als Google meer tijd waarschijnlijk heeft gestopt in het ontwerpen hiervan dan de meeste Chinese bedrijven deden.
vergis je niet hoor, meeste van die chinese muk hebben ook een vergelijkbare controller erbij geleverd, en tja, design loopt van echt elcheapo tot toch redelijk goed..
Klopt absoluut dat Chinese bedrijven ook prima werk leveren, vandaar ook dat ik de focus vooral legde op het verbeteren van de mobieltjes en software veel meer dan het plastic omhulsel. Moet daarbij zeggen dat ik geen n chinese mobile VR HMD heb gezien die een controller had met gyro/IMU's, maar zou kunnen dat ik die gewoon heb gemist. Meestal hadden ze niet eens ouderwetse game controllers zover ik heb gezien.
Ik kijk erg uit streetview in VR. Als dat lekker vloeiend loopt lijkt me dat echt een fantastische ervaring.
Streetview voor VR bestaat al een jaar of zelfs langer, je kunt die modus gewoon openen in de Google maps app!
Ik ben erg benieuwd. Als het meevalt van prijs gaat dit wel doorbreken. 😃
Nu maar hopen dat Samsung dit platform niet alleen met toekomstige telefoons, maar ook met de huidige Gear VR gaat ondersteunen. Zo is het nu niet eens mogelijk om Cardboard apps te gebruiken in je Gear VR zonder daarvoor eerst een appje te installeren die voorkomt dat de Oculus omgeving geactiveerd wordt wanneer je de telefoon in de bril plaatst...
Beetje offtopic, maar vind Google I/O dit jaar plaats in de Londense O2 arena?
Beter opletten, dit jaar in de achtertuin van Google in Mountain View. De keynote is in het Shoreline Amphitheatre, wat echt om de hoek is.
Dat is heel ergens anders inderdaad, bedankt voor de reactie. Mijn excuses |:(
Aan welke prijs denken jullie?
Ziet er goed uit, als de prijs laag blijft kan dit wel een hit worden denk ik.
Qua resolutie zit het wel snor als je kijkt hoe de resolutie de afgelopen jaren bij smartphones omhoog is gegaan. Nu zijn ze bij 1080/1440p gebleven omdat het voor smartphones voor normaal gebruik geen zin heeft om ng hoger te gaan. Ik zie met dit daydream platform best een hele reeks 4k smartphones gereleased worden, en dn wordt het interessant. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True