Google brengt Android 7.0 Nougat uit

Google is begonnen met het uitbrengen van de definitieve versie van Android 7.0 Nougat voor de Nexus 6, 9, 5X, 6P, Pixel C en Nexus Player. Verder maakt Google bekend dat de LG V20 de eerste nieuwe smartphone zal zijn die op de nieuwe Androidversie draait.

Google meldt dat maandag begonnen wordt met het sturen van de ota-update naar de Nexus-apparaten. Het kan tot enkele weken duren voordat alle gebruikers de update ontvangen. Op het moment van schrijven zijn de images nog niet beschikbaar, maar deze zullen vermoedelijk maandagavond beschikbaar komen via de Developers-pagina van Google.

Android 7.0 Nougat bevat onder andere een splitscreenmodus, een nieuwe weergave van notificaties met de mogelijkheid om direct te reageren, ondersteuning voor de vulkan-api, een Data Saver-functie en een optie om de grootte van tekst en interface-elementen aan te passen. De accubesparende Doze-functie is verbeterd en moet nu ook werken terwijl de smartphone in een broekzak of tas zit.

Ook heeft Android 7.0 een Virtual Reality-modus, die zal werken in combinatie met smartphones die voldoen aan de Daydream-specificaties. Verder is er een Work-modus, waarmee bepaalde apps en notificaties geassocieerd kunnen worden. Door deze modus vervolgens aan of uit te zetten, moet het mogelijk worden om werk en privé beter te scheiden.

De Google Nexus 5 en de Nexus 7 uit 2013 krijgen geen update naar Android 7.0. Dat bleek eerder al toen Google de previewversies niet uitbracht voor deze smartphone en tablet. Naast de genoemde Nexus- en Pixel-hardware, krijgt ook de General Mobile 4G direct de update naar de nieuwe Androidversie. Voor dit toestel waren ook de previews beschikbaar.

Google verwijst ook naar de komende LG V20 en meldt dat het de eerste nieuwe smartphone is die uitgebracht wordt met Android 7.0 Nougat. LG maakte zelf al bekend dat dit het nieuwe vlaggenschip van de fabrikant moet worden en er zijn renders verschenen die het uiterlijk van de V20 laten zien. LG presenteert het toestel officieel op 6 september.

Android 7.0

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-08-2016 • 19:43

181

Submitter: robcoenen

Lees meer

Reacties (181)

181
170
78
3
0
55
Wijzig sortering
Discussie voeren en de changelog op:
[Android Nougat] Ervaringen & Discussie

Benieuwd wanneer we de nieuwe Nexus hardware mogen verwelkomen.
Shortcut om op de nieuwere Nexus-modellen de OTA-update af te dwingen: registreer je voor de bèta van Nougat op https://google.com/android/beta
Nicee en wat als ik me gelijk weer uitschrijf na de update?

Krijg ik dan hier mee te maken zoals omschreven staat op de website:

"On this page, find the device you want to opt-out and click "Unenroll device". Soon afterwards your device will be sent an OTA update that will wipe all user data and install the latest stable public version of Android. Please back up all your data before opting out. Any data not backed up will be lost."

Of is dit nu niet van toepassing, omdat ik dan al de laatste versie heb?

Edit: Ik heb het getest en kreeg geen OTA dus geen probleem om af te melden.

[Reactie gewijzigd door NLatuny op 22 juli 2024 16:15]

Ik heb het zojuist getest en het werkt. Nadat ik me heb uitgeschreven voor het beta programma, is er verder niks verwijderd van mijn telefoon en draai ik nog steeds de nieuwste versie 7.0.
Niet dat het maken van een backup een goed idee is af en toe :)
Zojuist heeft mijn Nexus 5x de update ontvangen (automatische update, geen sideload). Ik draaide al wel een tijdje de laatste beta. Upgrade ging erg soepel.

Het lijkt erop dat de beta gebruikers de update sneller krijgen. Mijn Nexus 9 (non-beta) kan de update nog niet ophalen.

[Reactie gewijzigd door Pikkemans op 22 juli 2024 16:15]

Thx. Dit werkt inderdaad zo goed als direct. Net de update geïnstalleerd.
Op Nexus 6P

[Reactie gewijzigd door StarrFire op 22 juli 2024 16:15]

Kleine update, had even goed 6.2 kunnen zijn niet?
Er zijn ook veel veranderingen gemaakt op de achtergrond, dit is echt wel een iteratie waardig.

Naast de veranderingen hier opgesomd:
https://www.android.com/versions/nougat-7-0/
Of hier:
http://www.androidcentral.com/nougat

Is er een nieuwe JIT compiler:
http://phandroid.com/2016...roid-70-nougat-changelog/

Waardoor apps sneller opstarten, maar vooral, ze veel sneller installeren.
Iets wat ART (terug naar Lollipop) vertraagde, in ruil voor het sneller opstarten van apps.

[Reactie gewijzigd door Adr01 op 22 juli 2024 16:15]

Ik begrijp in het changelog één ding niet: "Multi Locale language settings".

In de video zie ik dat ik de taal van het keyboard kan omschakelen zoals dat al minstens sinds Android 5.1 gaat. Meerdere talen tegelijkertijd zonder uitkiezen (zoals met swiftkey, wat ik echter niet prettig werken vind) gaat nog steeds niet. Wat is er dan nieuw?
IIRC: Het gaat over de taal in apps. Stel, jij stelt Nederlands en Duits in als locale. Indien de app geen Nederlandse vertaling heeft, zal ze (indien mogelijk) in het Duits getoond worden. Zo val je niet direct terug op het Engels, maar kan je andere talen kiezen die je vlotter spreekt.
Aaah. OK goed, dan is het compleet nutteloos voor mij........
Hier een vergelijking van de installatie duur tussen Android 6 en Android 7 (dit was nog in de preview)
https://youtu.be/F8INL9R5G8M
Wauw. En in beide gevallen is het alsnog schrikbarend slecht. 3 minuten is belachelijk. Zelfs op een standaard sgs7 moet dat toch binnen een paar seconden kunnen? Mijn iPhone 6 plus doet het inclusief downloaden in 15 seconden. Ik gok dat het installeren daarvan ongeveer 5 kostte.

Ruim 30 seconden vind ik op 3 minuten een behoorlijk verschil, maar als dat al niet in de buurt komt van de werkelijkheid dan vind ik het alsnog raar.

De commentsectie geeft ook al aan dat de getoonde cijfers nergens op slaan. Die 3 minuten is veel te lang. Zeker voor de SD820 die in dat toestel ligt. Dat moet toch zeker binnen de minuut kunnen als het al niet eerder is.
Eens testen hoe lang het duurt om facebook te installeren op mijn nexus 6.

Edit:

31 seconden om te installeren, downloaden duurde 30 seconden.

Conclusie: Facebook heeft een te grote trage bagger app.

[Reactie gewijzigd door seapip op 22 juli 2024 16:15]

Facebook is sowieso bagger?
En hoe is dit in verhouding met andere apps?

Mijn conclusie is eerder dat de gebruikte opstelling om de demo te laten zien niet deugd. 3 minuten op een high-end android flagship met 2 van de krachtigste SOCs op de markt is echt veel te veel. Ja de FB app is lomp, maar als je 30 seconden haalt op een nexus 6 dan is 3 minuten (6 keer zoveel) op een krachtiger toestel toch niet representatief meer?
Gebruik dan ook Tinfoil :-)
Iteratie != herhaling

Herhaling kan een synoniem zijn in een bepaalde context maar niet in de context hierboven...

Als je oftopic moeilijk gaat doen over taal zorg er op z'n minst voor dat je weet waar je het over hebt...

[Reactie gewijzigd door seapip op 22 juli 2024 16:15]

Kleine update, had even goed 6.2 kunnen zijn niet?
Multi-window support lijkt me een 7.0 waardig. Ben benieuwd wat het gaat geven op mijn Pixel C en Nexus 6P.
Multi window zat ook al in 6.0 alleen hadden ze het gedeactiveerd en werkte het nog niet echt lekker. Als je in een bepaalde file een wijziging doorvoerde (kan alleen als je root hebt) kun je in 6.0 ook gebruik maken van multi window. ik zou daar een screenshot van kunnen maken omdat ik dat dus op mijn nexus 5 gedaan had.
Ja maar was het dus nog niet klaar voor het grote publiek en was het alleen in te schakelen via developer opties met idd de nodige bijeffecten. Het is een officiele feature in Android 7.0 - erg groot verschil.
niet dat je er heel veel aan hebt op de meeste toestellen, je scherm is namelijk gewoon te klein, ik heb t wel eens gebruikt op mn telefoon, maar je draait dan dus gewoon twee halve apps. Ook nu met nougat zullen heel veel apps er niet goed mee om kunnen gaan omdat ze gewoon het hele scherm willen.
Klopt, voor tablets is het daarentegen wel gemakkelijk. Ik denk opzich ook dat het voor een smartphone best wel eens wat handige functies kan hebben. Stel dat je iemand via whatsapp iets uit bent aan het leggen, tegelijkertijd heb je in multi-window ook nog een source open of iets dergelijks. Het is maar net hoe je er mee om gaat. Multi-tasken daarentegen zie ik op een smartphone idd niet zo snel zitten :P
Ik vond het zonet nog erg handig toen ik een stopwatch open had staan en de play store zodat ik gemakkelijk de installeer snelheid kon testen met de facebook app.

Daarnaast vaak gebruikt tijdens het bespreken van documenten op whatsapp.

Je hebt multiwindow niet vaak nodig maar op bepaald momenten is het verdraaid handig.
Ja precies, zo denk ik dat het op de smartphone wel erg handig gaat zijn :)
Precies wat je daar noemt, werkt dus vaak onhandig op je telefoon, want het toetsenbord komt er ook nog overheen als je gaat typen
Op mijn samsung galaxy s6 zit het standaard ingebouwd en ik gebruik het bijna dagelijks. Niets echt noodzakelijk maar zeer handig, iets opzoeken zonder dat die verdomde youtube stopt met spelen, of een filmpje bekijken en tegelijk een bericht sturen naar iemand. Ik zou zonder kunnen maar ben toch blij dat ik het heb!
Of een adres welke je niet kan copy paste doen ingeven in je mail of maps, ik mis het regelmatig.

Ik kijk dus uit naar deze update.
YouTube aan laten staan terwijl ik iets anders doe. Wacht er al jaren op.
Als je YouTube op de achtergrond wilt draaien kun je dit doen via Firefox (op Android). Als je het qua multi-window bedoeld, een video kijken op YouTube en ondertussen iets anders doen.. daar wacht ik ook al veelste lang op! Glad it's on its way to my phone! :Y)
Zat ook al in de Touchwiz skin en gezien de meeste mensen toch een Samsung hebben, zal dit door de meesten niet als grote update worden beschouwd. Ik vind het zelf gezien de features ook maar matig. Had prima 6.1 kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 16:15]

De meeste mensen hebben geen Samsung en het is al helemaal niet zo dat de meeste mensen een Samsung hebben die dit kan.
Mwah. Het is wel degelijk zo dat Samsung het grootste marktaandeel heeft maar dat betekent inderdaad niet automatisch dat de meeste toestellen een samsung zijn. Echter zijn we in nederland wel een stuk rijker dan de rest van de wereld en zullen er hier veel meer high end toestellen verkocht worden dan elders. Ik denk dus dat het inderdaad wel iets genuanceerder ligt dan dat de meeste mensen een multiview capable Samsung hebben. Vooral de combinatie van de twee. Als we dan ook nog gaan kijken hoeveel van die groep het ook daadwerkelijk gebruikt denk ik dat het op iOS momenteel in verhouding vaker wordt gebruikt ja.
De meeste mensen hebben wel degelijk een samsung: http://www.marketingfacts...k-in-nederland-de-cijfers

Bovendien heeft zowel de S6, de S6 Edge als de S7 en S7 Edge als de S7 Note die functionaliteit. Gezien enorm veel mensen ieder jaar of 2 jaar braaf hun toestel upgraden, zul je toch zien dat dit aardig wat mensen zijn. In ieder geval is het aandeel significant.
Ik heb zelf de s6 maar ken ik mijn omgeving weinig tot geen mensen met een high end (samsung) toestel. Vooral tweakers kopen high end toestellen van verschillende merken. Mijn vrienden hebben allemaal budget toestellen omdat ze het verschil niet weten tussen al die telefoons. Ik ken maar 1 iemand die ook een s6 heeft en 1 iemand met een s7 edge. Daarnaast zijn de overige high end phones android. En de mensen die dan wel een Samsung hebben hebben de samsungs van -300 euro en hebben deze feature helemaal niet. Zullen ook de update niet krijgen...
De "ik ken weinig mensen met X"-argumenten zijn vrij belabberd als ik het gewoon met cijfers kan ondersteunen en praat over totaal marktaandeel.

Daarnaast is het grappig dat je eerst begint dat bijna niemand het heeft, vervolgens ken je er wel 2 met een S6 of hoger en vervolgens hebben er een aantal nog budget-toestellen. Die overigens ook gewoon updates hebben gekregen met splitscreen (dat zit gewoon in elke Android 6 upgrade van Samsung).

Maar ga vooral verder met het "ik ken niemand dus dan is het niet waar"-argumentatie :')
Het zat volgens mij zelfs al sinds de S3 in Samsung telefoons
Toen ik in groep 4 percentages leerde werd mij toch echt uitgelegd dat 25% (20% totaal, dus als je de 20% andere telefoons weggehaald 25% van Android) minder dan de helft is.. Het gaat in deze vergelijking niet om Samsung tegen een willekeurige andere maker, maar om telefoonmakers die dit al kunnen (alleen Samsung) tegenover telefoonmakers die het niet kunnen (alle anderen). Het blijft interessant om te zien dat zelfs mensen op Tweakers (over het algemeen goed opgeleide mensen) niet altijd goed met percentages om kunnen gaan.
Pak je dan de verkopen of marktaandeel? Met 43% totaal marktaandeel heeft Samsung toch echt wel meer dan de helft binnen Android en daarbinnen ook nog een groot deel met telefoons die het wel kunnen. Ik weet niet wanneer de feature toegevoegd is, maar als Burgt zegt dat dit mogelijk de S3 is, dan neem ik aan dat dit toch aardig wat toestellen zijn.
Op wat baseer jij dat de meeste mensen een Samsung hebben? Samsung zal best een leuk marktaandeel hebben maar er zijn heel veel meer andere android toestellen bij elkaar dan het aantal Samsung toestellen.

Het merendeel van mijn vrienden heeft wel een android toestel maar zeker geen Samsung. Allemaal met dezelfde reden en dat is dat Samsung standaard een hoop apps mee leverd welke je nooit gebruikt en dat je niet vrij bent om zelf roms te installeren (soms erg lang voordat samsung mee loopt met updates)

Ik ben daarom zelf dan ook een groot fan van de Nexus toestellen.
Al je vrienden die geen samsung hebben voor bloatware (wat nog enorm meevalt) en traag met roms? I call bullshit. Of je moet echt een nerd-vriendengroep hebben

Verder staan er 5 Galaxy's in meest populaire smartphones: http://www.shareforce.eu/...aandelen-smartphones-2016 (naast alleen maar iPhones), totaal het meest verkocht: http://www.adformatie.nl/...84-marktaandeel-nederland en heb je hier ook nog een bron: http://www.marketingfacts...k-in-nederland-de-cijfers

Dus kom maar met die cijfers want je praat gewoon onzin.
Nee helaas voor jou maar dat zijn ook mensen met 0 interesse voor techniek. Kennelijk moeten mensen in jouw ogen direct een nerd zijn om geen bloatware te willen.

Helemaal prima dat samsung populair is maar dat zegt dus niet direct dat alle mensen maar samsung hebben. Alle andere merken met android toestellen bij elkaar is nog steeds altijd meer als samsung. Jouw overzichtje laat alleen maar zien dat samsung in verhouding tot per merk meer toestellen uit heeft staan. Dus ja samsung staat in de top 10 met aantal toestellen wanneer je bijvoorbeeld alleen samsung en LG naast elkaar zet, maar LG, Huawei, enz, bij elkaar zijn altijd nog heel wat meer toestellen dan allees samsung.

Dus nee ik praat geen onzin jij begrijpt de overzichten gewoon niet helemaal.

Daar naast zijn de cijfers van de onderzoeken ook niet echt representatief. Die van Shareforce is bijvoorbeeld gebaseerd op een marktonderzoek met net iets meer dan 1000 deelnemers.

[Reactie gewijzigd door daredevil__2000 op 22 juli 2024 16:15]

Inderdaad. Belange niet iedereen heeft een samsung. Samsungs kopen vaak voor maar ze maken jaarlijks dan ook een gigantisch aantal modellen. Andere merken beperken hun tot een klein aantal...
Dat jouw ervaring anders is, maakt niet dat de statistieken gewoon daar zijn. Samsung behaalt 20% in de verkopen en heeft 43% marktaandeel. Sure het is geen 50%, maar haal je Apple en WP eraf, dan is dat voor Android wel gewoon meer dan de helft.

Verder snap jij onderzoeken niet, want je hebt geen miljoen mensen nodig om marktaandeel te berekenen, zolang je groep maar representatief is.

Bovendien kan ik nog 20 bronnen geven die allemaal hetzelfde zeggen: Samsung is de grootste
Verder snap jij onderzoeken niet, want je hebt geen miljoen mensen nodig om marktaandeel te berekenen, zolang je groep maar representatief is.
iets meer dan 1000 personen op miljoenen smartphones kan ik niet echt representatie noemen.
Bovendien kan ik nog 20 bronnen geven die allemaal hetzelfde zeggen: Samsung is de grootste
Bovendien heeft zowel de S6, de S6 Edge als de S7 en S7 Edge als de S7 Note die functionaliteit. Gezien enorm veel mensen ieder jaar of 2 jaar braaf hun toestel upgraden, zul je toch zien dat dit aardig wat mensen zijn. In ieder geval is het aandeel significant.
In jouw voorbeeld met de cijfers omtrent de omvang van Samsung vergeet je voor het gemak even dat er ook een flink aantal S4 en S3 gebruikers daar tussen zitten. Zoals je aangeeft zit de functionaliteit er pas in vanaf de S6.
Je hele punt omtrent dat de meeste mensen een Samsung hebben welke die functionaliteit reeds aanwezig zou hebben haal je zelf daar dus al mee onderuit.

Het is een prettige vernieuwing dat het gewoon al in de standaard google launcher zit. Van wat ik er tot nu toe mee heb gewerkt, werkt de splitscreen licht en soepel. Voor mij is het een prettige toevoeging.
[...]

iets meer dan 1000 personen op miljoenen smartphones kan ik niet echt representatie noemen.
Het is een onderzoek, dan werk je altijd met representatieve groepen. Dan kan zelfs 100 al voldoende zijn als je dingen wilt weten
In jouw voorbeeld met de cijfers omtrent de omvang van Samsung vergeet je voor het gemak even dat er ook een flink aantal S4 en S3 gebruikers daar tussen zitten. Zoals je aangeeft zit de functionaliteit er pas in vanaf de S6.
Je hele punt omtrent dat de meeste mensen een Samsung hebben welke die functionaliteit reeds aanwezig zou hebben haal je zelf daar dus al mee onderuit.
Nee, ik haal helemaal niks onderuit. Mijn punt blijft gewoon staan. Samsung toestellen zijn populair genoeg om dit voor veel mensen als "niet nieuw" te bestempelen. Zeker als je de groep meeneemt die ook deze feature gaat krijgen, is dat gewoon rustig het merendeel. (want dan kijk je al snel naar de laatste 2 jaar, waar Samsung gewoon domineert met zijn S-toestellen).
Multiwindow heeft Samsung zelf toch ook al op z'n Galaxy Note (3 iig)..? Lijkt me puur een softwarematig foefje, niet iets wat een nieuw OS rechtvaardigt..
Ik vind het wel duidelijkheid geven. Dit is de versie van dit jaar. 8 komt volgend jaar. 9 het jaar daarna. Daardoor wordt het veel makkelijk om te zeggen tot welke versie jouw apparaat geupdate wordt (bijv. een telefoon die nu uit komt wordt tot en met android 9 geupdate, dus tot en met grofweg 2018). Over functionaliteit... Tja, it's just a number. Het is de logica die je er uiteindelijk zelf aan toekent.
Wat is er mis met melden dat er ondersteuning vanaf 6.1 is ipv 7.0?
Verder vraag ik me af hoeveel apps de support voor 6.0 niet kunnen blijven leveren maar wel voor 7

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 16:15]

of 6.1 aangezien de laatste versie 6.0.1 was
Vind ik ook, ik geloof dat Google mensen meer het gevoel van een 'update achterstand wil geven:
De meeste apparaten draaien op 4.4 of 5.1 terwijl 7 al uit is.
beetje de logica van chrome dus. "we hebben het lettertype ietsjes aangepast, dus gaan we van 52 naar 53".
ik ga over enkele weken kijken of ik android 6.0 op mijn jiayu s3 kan flashen (6.0 roms zijn er al)

later als er full supported 7.0 android roms voor komen zet ik dit er mischien ook op
Android 7.0 Nougat bevat onder andere een splitscreenmodus, een nieuwe weergave van notificaties met de mogelijkheid om direct te reageren, ondersteuning voor de vulkan-api, een Data Saver-functie en een optie om de grootte van tekst en interface-elementen aan te passen.
[...]
Ook heeft Android 7.0 een Virtual Reality-modus, die zal werken in combinatie met smartphones die voldoen aan de Daydream-specificaties. Verder is er een Work-modus, waarmee bepaalde apps en notificaties geassocieerd kunnen worden.
Er zit best wat nieuwe functionaliteit in. Ze zetten duidelijk meer in op productiviteit en Android om je werk op te doen.
splitscreen zat ook al in 6.0 alleen was het verborgen omdat het nog wat buggy werkt. direct reageren kan ook al voor sommige apps (whatsapp bijvoorbeeld) de grootte van de tekst kon je ook altijd al aanpassen en interface elementen kon je ook in beperkte mate aanpassen afhankelijk van welke launcher je gebruikt (app icons op je homescreen groter of kleiner). De vulkan API is leuk voor devs van spelletjes (en dus uiteindelijk ook voor de speler). Data saver gaat neem ik aan over mobiele data, die kon je ook al beperken.

Het enige wat ze hebben gedaan, zijn UI/UX changes en het toevoegen van een API. Oja ook nog wat functies wat betreft VR en Work. Het hele OS breidt zich dus wat uit naar alle kanten: VR, Gaming, Werk. Toch niet echt genoeg om een heel versienummer verder te gaan. Als ze nou gewoon nog een jaar 6 hadden gedaan hadden ze volgend jaar 7 kunnen doen en de versienummers gelijk laten lopen met de nummers van de jaren (2016, 2017 enz)
Toch jammer dat Google niet net als Apple zijn hardware een stuk langer dan iets meer dan 2 jaar ondersteunt.
Wat dat betreft doet Google dat wel. De oudere toestellen krijgen nog wel een jaartje security updates.
Dat komt op hetzelfde neer als Apple die een upgrade geeft naar een nieuw iOS maar alle nieuwe features niet op oude hardware activeert waardoor de nieuwe iOS niet meer dan een security fix is.
Ligt eraan. M'n iPhone 5S krijgt alle updates nog steeds gewoon binnen (force touch moet ik 'missen' maar ach....). Die gaat toch al wel een poosje mee. iOS 10 krijg ik straks ook gewoon. M'n Galaxy Note 3 zit dankzij een Poolse release van Android toevalligerwijs op 5.0 maar hoger gaat ie niet komen. Ondanks alle cores en 3Gb RAM en een berg storage.

Samsung z'n update policy is ronduit niet-bestaand. Schandalig eigenlijk. En áls Samsung zelf al een update heeft is het nog maar de vraag of de provider die dan ook gewoon aanbiedt zonder dat ik zelf op zoek moet gaan naar een versie voor bijv. Polen....
Officiële 5.0 update voor de Note 3 is gewoon in alle regio's en talen beschikbaar hoor. Ook nederlands.

Daarnaast is development op XDA voor de Note 3 verbazingwekkend actief en hebben we al lange tijd een enorme hoeveelheid 5.1.1 ROMs om mee te draaien die al ruim een jaar in stable releases zitten (incl CM12.1).

Zelf heb ik ook geen problemen met 6.0.1 Purify CM13 op de Note 3.

Alles werkt als een zonnetje behalve NFC (geen drivers?) en GPS die wel werkt maar soms niet werkt icm. specifiek Google Maps.

Performance en battery life zijn uitstekend verder..
En de S Pen werkt niet, en bovendien is het gewoon stompzinnig dat ik via halfgare ROMmetjes security updates moet krijgen omdat Samsung te besodemieterd is om er een normale lifecycle van te maken.
Wel met een 3rd party app. En maybe werkt ie wel op de Note 5 Ported touchwiz ROMs? Nooit getest maar zou best kunnen.

Ben zelf toch best een flashaholic dus heb er geen moeite mee, is wel leuk spelen ;)

En ja ik ben het verder volledig met je eens hoor, Samsung zou toestellen veel langer moeten supporten.. De Note 3 en vergelijkbaar zou toch op z'n minst 5.1.1 moeten krijgen. En beter gewoon 6.0.1 maar ja.. Samsung..
Security updates staan los van de Android versie. Ik weet niet of het voor jouw toestel geldt maar er zijn vele telefoons die regelmatig security updates krijgen zonder dat de Android versie verandert.
Ligt eraan. M'n iPhone 5S krijgt alle updates nog steeds gewoon binnen (force touch moet ik 'missen' maar ach....). Die gaat toch al wel een poosje mee. iOS 10 krijg ik straks ook gewoon.
Mijn Nexus 5 (grofweg op hetzelfde moment geïntroduceerd) krijgt ook nog gewoon updates van Google. Het is toch echt Samsung dat zo'n brakke update policy heeft. Maar ja, het interesseert de consument echt geen bal of hij updates krijgt, na 2 jaar "krijgt" hij waarschijnlijk toch een nieuw toestel en dus een nieuwere Android-versie.
Google zelf is ook niet de schuldige, het is de fragmentatie van Android. Elke fabrikant en provider mag z'n eigen dig ermee doen en dat lukt Samsung niet. Veel teveel verschillende modellen, totaal geen visie, geen eenduidige productbenamingen (is de Galaxy Alpha nu beter dan de J2 Pro of een A8 tov een J1 Nxt?)
Meestal zijn er wel een aantal nieuwe features maar ook een aantal niet. die hebben dan vaak met hardware te maken, denk maar aan force touch, fingerprint en genoeg rekenkracht hebben voor siri (want ja, siri vertaalt je spraak op je telefoon en niet op de servers van apple)
Daar heb je inderdaad een goed punt, qua hardware zal het wel moeten kunnen draaien op de Nexus 7 (13), zeker nu ze nog steeds geen goede vervanger hebben voor de 7 (IMO). Maar goed, zolang er maar security patches uitkomen vind ik het een stuk minder belangrijk.
Ook een Nexus 5 zou makkelijk een update aan moeten kunnen. Dat ding van mij draait nog steeds vloeiend. Zitten ze bij Google over updates te zeuren, gaan ze geneens hun eigen apparaten lang ondersteunen. Kunnen ze ook minder data daarvan vergaren :P
Vreemd dat de Nexus 5 geen update krijgt en de Nexus 6 wel. Hardwarematig zijn de verschillen tussen beide toestellen niet enorm. De N6 heeft 1GB meer aan RAM en de gebruikte Snapdragon 805 Soc is in feite een overgeklokte 800 met snellere GPU.
De hoeveelheid werkgeheugen zou wel eens de reden kunnen zijn.
De nexus 5x heeft even veel of weinig geheugen, hoe je het ook bekijkt.
Dat is inderdaad een trieste zaak. Google's distributiemodel deugt zelfs voor hun eigen flagships niet. Dat is compleet belachelijk. Eigenlijk is de smartphonemarkt flink verziekt door het huidige duopolie. Of je betaalt belachelijke prijzen, of je komt in een softwaremoeras terecht. Anno 2016 mogen we meer verwachten.
Het ligt meer aan de fabrikanten die geen updates meer willen maken voor oudere toestellen.
Nexus-apparaten draaien gewoon een kale Android direct van het moederschip, dat is toch echt aan Google om te bepalen of die wel of geen update krijgen. De Nexus 5 is nu drie jaar oud, lijkt me dat die nog wel zo'n update aan kan.
Google kijkt ook naar ondersteuning van de gebruikte chipsets. Is deze niet beschikbaar (zoals destijds bij de Samsung Galaxy Nexus) dan stopt Google er geen moeite (of geld) in om toch een update te geven. Nexus staat niet synoniem voor een langdurige ondersteuning. Gedurende 18 maanden na introductie in Amerika, heb je 'recht' op updates. Daarna is het snel afgelopen.
Ergens wel, maar Apple maakt de laatste update voor een device zo dat deze altijd enorm traag worden. Vandaag kwam ik ook weer dit tegen: https://www.facebook.com/...948912777/?type=3&theater

Sowieso komen er wel steeds langer security updates, en blijven ook de Google Play Services geüpdate, zodat je nooit echt een heel erg verouderd toestel hebt (m.u.v. hele goedkope toestellen). Wat mij betreft kan het dus zat erger.
Source: Laura Trucco, google.

Tsja...

Volgens mij is het meer zo dat mensen een reden zoeken om te upgraden naar een nieuw toestel en/of even willen weten of de update slim is. Dan is dat de beste zoekterm aangezien alle clickbait artikelen zoiets in hun titel hebben zitten.

Daarnaast heeft iOS vaak een aantal nieuwe functies die behoorlijk op CPU en netwerk leunen.
Jammer dat mijn apparaat (Nexus 5) geen update krijgt. Ik hoop dat deze update snel naar een ROM zal worden geport.
Je zou naar Paranoid Android kunnen kijken. Die geeft een behoorlijke stock Android ervaring en de rom is supersnel. Op GoT heb ik [Paranoid Android] Het grote Paranoid Android topic gemaakt inclusief een flash tutorial :-)

[Reactie gewijzigd door Kapitein Edward op 22 juli 2024 16:15]

>en de rom is supersnel.

Jammer dat ze zo traag zijn met porten en updates
Valt wel mee toch? Qua major releases heeft het nieuwe team nog geen track record. Maar de security patches komen toch binnen twee weken uit? En ik dacht dat ze ook nightly builds releasen.. Mocht je per de laatste rom willen.
Toen ik AOSPA op mijn nexus 5 had kreeg ik geen security updates of bugfixes binnen in 2 maanden oid, zelfs dan zal het porten van nougat naar de nexus 5 en het toevoegen van nieuwe PA features veeeel meer tijd in beslag nemen dan een AOSP port.
Bij de eerste releases werkte het OTA update systeem nog niet. Dat is sinds de laatste update gefixt :-)
Er zal in de komende week vast een AOSP port komen, geen zorgen aan mijn kant.
Zo snel gaat dat niet, de eerste redelijk werkende nightly laat meestal ook wel 2 maanden op zich wachten
Gaat zeker weten gebeuren, was ook al het geval met de Nexus 4 naar 6.0.
weet iemand of de dark mode erin zit?
nee, die is al een paar iteraties geleden uitgehaald
Het zat in een paar van de previews, dus er was altijd een kans dat het toch in de final zou zitten. Helaas! Misschien straks in 7.1!
is die dan niet via een omweg te activeren net als splitscreen onder android 6? je moet dan wel root hebben.
Dat zit er inderdaad niet meer in. Maar bij OnePlus (met OxygenOS) toestellen, zit het er nog wel ingebouwd. Hopelijk houden ze dat erin als ze Android 7 uit gaan rollen.
Helaas niet. Er is wel een app die deze in je Quick Settings kan plaatsen: http://www.androidpolice....mode-tile-android-nougat/
Hopen dat er snel een redelijk stabiele versie van cyanogenMod of cyanogen os voor de oneplus one is :9
Reken (voorlopig) niet op Cyanogen OS. Ik denk dat ze nog een aantal beveiligingsupdates voor 6.0.1 uitbrengen en dat het er dan op zit. Ze zijn al ruim over de afgesproken 2 jaar vanaf release (april-mei 2014) heengegaan en daar mogen we zeer trots op zijn. Zeker als je naar de andere devices met Cyanogen OS kijkt waarbij het gros nog op 5.1.1 draait.

CyanogenMod zal waarschijnlijk zeer binnenkort als nightly-build beschikbaar komen... De OPO is daarnaast een van de eerst ondersteunde telefoons dus dat betekent waarschijnlijk dat het lekker snel gaat.
Anoniem: 126717 @Lau140622 augustus 2016 19:51
En de Nexus 7... Hoewel ik wel ga wachten op een stabiele versie, ik gebruik hem continu.
Je kan wel aannemen dat dit soort dingen ruim van te voren worden aangekondigd bij grote providers.
Ben benieuwd naar de update. Sinds 2 maand een nexus 5x, stock android is toch het fijnste. Al moet ik zeggen dat motorola ook prima toestellen heeft en ze redelijk goed update. Samsung en andere merken zijn gewoon een drama, nooit meer die meuk.
Motorola wel, nu het Lenovo is een stuk minder snel updates.
85% van alle Android toestellen wacht nog (tevergeefs) op Android 6:
http://www.gadgetdetail.c...n-share-august-3-2016.png
Android 4 heeft praktisch 50% marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door gijsmans op 22 juli 2024 16:15]

Dat ze niet zijn bijgewerkt, betekend niet dat ze de update ook niet hebben gekregen. Gewoonweg niet bijgewerkt. Wegdrukken, daar is men goed in (en in veel toestellen is ie niet zo zichtbaar met de melding).
Niet alle Android toestellen zijn flagship phones. Al die goedkope telefoons die je in India bij een winkeltje kan kopen draaien ook op Android.
Iets wat niet komen gaat hoef je echt niet op te wachten. Waarom zouden 8 jaar oude toestellen die in die stats ook naar voren komen uberhaubt android 5 krijgen.

Je toont nu vooral aan dat de toestellen gewoon idioot lang mee gaan, itt wat iedereen lijkt te denken over die 'cheap ass android zooi' :Y)
Zit ik zo even op Arstechnica te lezen:

http://arstechnica.co.uk/...roid-7-0-nougat-review/8/

Seamless updates: A Chrome OS-style dual partition setup
Lots of rumors have been circulating about Chrome OS and Android merging. One practical way the two are moving together is with Android's new dual partition setup—a feature that was borrowed from Chrome OS. Google calls this "seamless updates," and while it won't help an update actually get created and released for your device, it will help the device apply the update once (if?) it becomes available. The seamless update system reworks Android's partition layout, so it won't be available to devices that get upgraded to Nougat from an older version of Android. This feature will only work on devices that launch with Android 7.0 or higher.

Dit werkt nu dus voor niemand, als ik zo het begrijp

[Reactie gewijzigd door Berlinetta op 22 juli 2024 16:15]

Klopt, hiervoor is een aparte partitie nodig iets wat met een update niet gedaan kan worden.
Dit werkt dus voor niemand, als ik zo het begrijp
Nu niet, over een tijdje wel :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.