Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties
Submitter: Mrjraider

De Samsung Galaxy Tab S-tablets lijken toch een upgrade naar Android 6.0 te krijgen. Een nieuwe handleiding op de servers van Samsung verwijst naar Marshmallow, de naam van de Androidversie. Eerder zei Samsung via sociale media dat er geen update komt.

Samsung heeft een gereviseerde handleiding voor de Galaxy Tab S op zijn servers gezet, ontdekte de website Galaxyclub. De handleiding maakt zelf geen melding van een specifieke Androidversie, maar in de naam van het document staat Marshmallow en daarmee lijkt het om een nieuwe handleiding te gaan die is geschreven voor de Tab S in combinatie met Android 6.0.

Het afgelopen weekend bleek dat Samsung Nederland via Facebook meedeelde dat de Galaxy Tab S geen update meer krijgt naar Android 6.0, hoewel die update eerder wel was toegezegd. Sammobile wist maandagochtend via het Twitter-account van Samsung Griekenland al te weten te komen dat in ieder geval in dat land de update nog wel op de planning staat.

Nu de verwijzing naar Marshmallow ook in een handleiding staat lijkt het aannemelijk dat de Tab S inderdaad een update krijgt. Wanneer gebruikers deze kunnen verwachten is nog niet duidelijk. De Samsung Galaxy Tab S 10.5" en Tab S 8.4" verschenen in juni 2014. Op dit moment draaien de tablets op Android 5.0.

Samsung Galaxy Tab S 8.4" LTE Goud

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Bij mij komt er nooit meer een Samsung produkt de deur in. Hun support beleid is van de zotte. High end LED TV's waarvan de helt van de internet functionaliteit na 2 jaar al niet meer werkt. Duurste serie tablets die geen enkele update krijgen.

En nu moeten we zeker blij zijn dat er mogelijk toch een update komt naar het al bijna verouderde Android 6??

Bedankt voor niks Samsung.
Aan de andere kant zou het met heel Android gewoon beter moeten kunnen. Waarom geen stock Android op apparaten van Samsung en andere merken die gewoon updates krijgen wanneer Google ze maakt ? Ik snap dat iedere fabrikant zelf sleutelt aan Android en dat de updates daarom via de fabrikant moeten, maar is dit wat we met z'n allen willen ?

Wat mij betreft heeft Android een bepaalde ondersteuning voor hardware en kan iedere nieuwe update net zoals bij Windows en IOS uitgerold worden naar ieder apparaat. Wat dat betreft is het ook meer een Android probleem dan echt een probleem met Samsung. Het updatebeleid van Samsung is bagger, maar zo zijn er nog een hoop andere fabrikanten waarbij het net zo slecht is.

Helaas is het met Android nu niet anders, maar aan de andere kant is het onzin dat iedere fabrikant zelf updates moet uitbrengen terwijl de basis van het OS voor ieder apparaat gelijk is net zoals het bij Windows is.

Het zou wat zijn als Asus en MSI iedere update voor Windows zouden moeten uitbrengen omdat je toevallig een Asus of MSI moederbord hebt. Dit klinkt gestoord, maar dit is wel hoe het nu met Android is en dat is gewoon niet de manier.

Dus ja, Samsung doet het slecht, maar eigenlijk is het heel Android wat het slecht doet.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 22 augustus 2016 22:41]

Helaas is het met Android nu niet anders, maar aan de andere kant is het onzin dat iedere fabrikant zelf updates moet uitbrengen terwijl de basis van het OS voor ieder apparaat gelijk is net zoals het bij Windows is.
Op zich ben ik het hier mee eens. Maar daarbij moet ik wel zeggen dat we het hier over een apparaat van 500 euro hebben die rechtstreeks de concurrentie met een iPad aan moet gaan. Was het een gewone Galaxy tab van 200 euro dan hoor je mij niet klagen en neem ik de slechte support voor lief. Je kunt inderdaad stellen dat Google zelf een beter update beleid moet stimuleren (al dan niet door stock roms te forceren) maar dat verklaard nog steeds niet waarom bijvoorbeeld een simpele telefoon als een Motorola E met budgethardware wél 6.0 krijgt een een tablet (met betere hardware) van 500 euro hier zo lang op moet wachten (of gewoon helemaal niet krijgt). Dan moet je jezelf als fabrikant toch echt wel eens achter de oren gaan krabben of je je klanten wel helemaal serieus neemt.
Ik denk dat via Google de enige manier is die gaat werken. Zolang je het aan bedrijven overlaat die winst gewoon winst willen maken het nooit goed zal gaan aangezien updates alleen geld kosten en niets opleveren.
Toch doet Apple dat wel netjes...
En toch blijft het merendeel van de mensen voor Android kiezen. De meesten vinden het dus goed genoeg...
De meeste mensen kiezen niet voor Android. De mensen kiezen een telefoon van samsung omdat dat nu "het" merk is is zoals Nokia een periode heeft gehad en blackberry ook. Daar staat toevallig android op. Als fabrikanten massaal windows toestellen gaan maken loopt de meerderheid daar mee.

De zogenaamde keuze van mensen krijgt imho to much credit.
Maar ze kiezen Samsung omdat ze vinden of hebben gehoord dat het prettig werkt, en dat prettig werken gebeurt nou net in Android. Ze kiezen voor de volledige package.

Je kunt van alles van de manier van werken van google en Samsung vinden, maar mensen stemmen met hun portemonee.
Maar die status krijg je niet zomaar. De hype kan alleen maar ontstaan wanneer je iets uitbrengt waar mesen naar uitkijken en kan zeker alleen maar standhouden wanneer men voldoende tevreden is over de producten. Betekend dat dat het het beste product is? Uiteraard niet, maar het product is wel goed genoeg.
Ooit van marketing gehoord?
Marketing? Wat is dat? Ik heb mijn eigen mening. Mijn mening zegt dat ik moet kijken wat mensen hebben. Ik neem daarna wat de meesten van hen hebben. I just owned marketing.
En als de meerderheid van de mensen waar jij naar kijkt wel af zijn gegaan op marketing dan.. afijn je begrijpt het.
Sorry to bust your bubble. 8-)
Verder heeft men gelijk en zou het update beleid fraaier mogen, en niet alleen maar om jou een nieuwer model op te dringen.
maar is dit wat we met z'n allen willen?
Nee, natuurlijk is dit niet iets wat wij (als consumenten) willen!
Wij willen vrijheid, updates, een leverancier die ons als klant serieus neemt!
Maar helaas: we zijn afhankelijk van de leveranciers, van zijn nukken en daarmee van zijn update-beleid. En aangezien updates geld kosten en de leverancier slechts met 1 doel op de markt aanwezig is (zoveel mogelijk verdienen tegen zo weinig mogelijk kosten), kunnen wij fluiten naar degelijke support, langdurige ondersteuning en serieuze aandacht van onze leveranciers voor onze problemen en/of wensen/eisen.

Het is niet voor niks dat "alternatieve" roms zoals Cyanogenmod zo populair zijn onder tweakers. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor Samsung, maar voor nagenoeg alle leveranciers!
Wat mij betreft heeft Android een bepaalde ondersteuning voor hardware en kan iedere nieuwe update net zoals bij Windows en IOS uitgerold worden naar ieder apparaat.
Ook Windows en IOS phones krijgen hun updates per toestel 'custom' aangemeten hoor, daar is niets generieks aan. Alleen omdat IOS (exclusief) en Windows (vrijwel exclusief) de software en hardware zelf in de hand hebben verloopt de ondersteuning / het updaten ervan inderdaad veel beter.
Extreem kort door de bocht gezegd verdient Samsung aan licenties die in add-on ware (niet altijd is het bloatware) gezet worden. De marge op hun eigen appstore zal hoger zijn dan via Google appstore enz enz. Dus stock Android op Samsung toestellen? Nope.
Toch spijtig om te zien dat deze tablets nu nog over moeten naar Android 6 terwijl Google zojuist versie 7 alweer de deur uitgedaan heeft.
Het update-beleid van de android-versies vind ik nog aanvaardbaar, m'n prive telefoon is 3 jaar oud en draait android 5.0 en ik kom eigenlijk niks tekort.
Echter bij patchen van security flaws is het trage update-beleid echt wel problematisch...
Hier ook Android 5, maar dan wel 5.1.1 van 19 juli 2016 met de nieuwste security patch, Cyanogenmod is voor mij de perfecte oplossing om langer dan 2 jaar met een Android device te kunnen doen.
Joh, ik heb een Nexus 5 (2013) die nog op 6.0 draait en 2 weken terug nog een security patch heeft gehad. Krijgt volgens de berichten geen update naar 7.0 maar nog wel anderhalf jaar security patches. Voor mij dikke prima dus. Weliswaar niet de nieuwste features meer, maar na 3 jaar is dat ook niet zo héél gek natuurlijk.
Dito met mijn Nexus 10 (2012). Die draait op 5.1 en krijgt ook geen feature updates meer, maar wel nog steeds security patches. Draait ook nog goed, het enige wat ik merk is dat de accu het niet meer zo lang volhoud als vroeger. Iets wat ik overigens niet kan kwantificeren, maar puur een gevoel is (maar ook niet heel gek natuurlijk na 3,5 jaar).

Tegen de tijd dat de security patches ook ophouden is de hardware ook wel aan vervanging toe waarschijnlijk. Althans: in ieder geval de accu. De SoC is dan ook niet meer bij de tijd en waarschijnlijk mis ik dan nog wel wat andere zaken. Maar voor een apparaat van zo'n ¤ 350,- vind ik een geschatte levensduur van ongeveer 5 jaar meer dan voldoende.

En zelfs dan zijn ze nog niet eens helemaal afgeschreven natuurlijk. Er zal tegen die tijd ongetwijfeld een ROM van Cyanogen of PA o.i.d. zijn die ik erop kan gooien om hem nog wat langer mee te laten gaan. Al is het maar met een compleet dichtgetimmerd systeem zodat ik mijn zoontje erop kan leren werken.
Hier heb je wel een goed punt. Je bent een van de weinigen die security los ziet van Android versie.
Correct, al vind ik de privacy settings van Marshmellow een vrij noodzakelijke feature als je je privacy weet te waarderen. En er moet in zo'n geval niet van je verwacht worden dat je alleen daarvoor je toestel gaat rooten.
Wat ik die veiligheidsupdates betreft vond ik het bedroevend om te zien dat Samsung teruggekomen is op hun maandelijkse updates (in het beste geval is het nu 1 per 3 maand). Ik hoef geen maandelijkse updates, ik wil wel dat ze bij een eventueel probleem (zie Stagefright e.d.) korter op de bal spelen.
Echter, lijkt het update beleid t.a.v. security juist sneller dan die voor de diverse Android versies. De Tab S draait een security update van januari 2016. Marshmallow kwam veel langer geleden op de markt. Bij de meer recente high end en mid end telefoons is dat zeker waar (security patches van 1 tot 3 maanden oud voor de S5 t/m S7, Note 4 en opvolgers, A reeks and J reeks).

[Reactie gewijzigd door Jortio op 22 augustus 2016 21:13]

Daar heb je helemaal gelijk in, bovendien laten vele gadgetmakers waaronder ook de grote namen zoals Samsung en Apple regelmatig zien dat je helemaal niet per definitie beter af bent met die updates. Met mijn ervaringen verdenk ik Apple er zelfs van dat ze apparaten bewust langzamer maken en probleempjes geven met updates, zodat je sneller gaat vervangen.

Zo lang de veiligheid goed zit boeit de laatste Android versie niet zoveel.
Inderdaad, idem voor alle andere devices die nu net bij Android 6 aanbelandt zijn...
Ja terwijl ik zeker weet dat Google androidN al maanden deelt met Samsung en alle andere fabrikanten.
Dus eigenlijk zouden ze nu al gewoon met hun TouchWizz skin klaar moeten zijn voor androidN.
Nou dat is me iets te kort door de bocht. Samsung heeft tientallen apparaten draaien op hun touchwizz dan moeten ze ongeveer 250 mensen op het omzetten van al die apparaten naar Android 7 zetten.

Dat ga je als bedrijf gewoon niet doen, een Samsung koop je met de software zoals hij is in de winkel en alle updates die je krijgt zijn meegenomen. Hierin zijn ze het nieuwe LG geworden.

Wil je lang updates dan moet je een ander merk kopen. Of een Nexus maar dan ben je bijna een beta tester voor Google. Of een duurder merk zoals Sony en dan heb je meer kans op updates (maar geen garanties).

Ook moet je het in mijn ogen anders zien. Het is niet Android met een touchwizz Skin het is touchwizz wat Android apps kan draaien.

Elke telefoon maker heeft zijn eigen OS wat als basis heeft dat het Android apps kan draaien.

Android en touchwizz zijn zo in elkaar verweven dat je niet echt meer van een Skin kan praten. Vroeger draaide sense en touchwizz echt als een soort launcher op Android (2.1 enz) maar tegenwoordig zitten die twee zo door elkaar dat het echt een ander OS is dan Android.

Zelfs Android van de Nexus en Android van AOSP (de gratis versie van Android) verschillen al van elkaar. Ik draai zelf Cyanogen OS (geen rom) en dat vindt ik een prettig OS maar het is weer een heel ander pruloduct dan Cyanogen ROM.

Het helpt mij in ieder geval heel erg om alle Android varianten als op zichzelf staand OS te zien. Dat frustreert me een stuk minder dan weer mopperen op Samsung dat ze geen updates geven vor een hight End machine na 1 jaar.
Zijn er überhaupt samsung toestellen die verhoudingsgewijs een langere support hebben gehad (behalve nexus)

Als je een samsung neemt, moet je er vanuit gaan dat je hoogstens 1 nieuwere android (sub) versie omhoog gaat. Daarna houdt het op.

[Reactie gewijzigd door kielkiel op 22 augustus 2016 20:56]

Mij kunnen de touchwiz updates worst wezen, ik wou dat ze de drivers vrijgaven voor de community, zodat de community vandaag nog 7.0 kon releasen zonder performance/stabiliteitsverlies :-)
Note 4, deze zat bij release (Okt 2014) op Android 4.4.4 KitKat, en zit nu op Marshmallow 6.0.1 met updates nog in iedergeval belooft tot het eind van dit jaar.
Het is voor sommigen ook nooit goed, nu komt er dus wel een update, maar is het weer een schande dat inmiddels Android 7 al uit is. Om Taylor Swift aan te halen: haters gonna hate.
ik heb kleine 2j geleden de tab pro ( sm t520) gekocht met android 4.4 , deze heeft nooit enige (wel beloofde ) upgrade gehad . was toen topmodel waar ze dus gewoon niks voor gedaan hebben ...
Ik heb een Note 10.1 (opa vertel eens) en die bleef ook lang plakken op 4.2 tot die stuk ging en ik exacte hetzelfde toestel kocht en ik die aan Samsung kies koppelde (in een poging mijn backup terug te zetten) toen ineens bleek er een 4.4 update te zijn die niet OTA verspreid werd. Super maf die updates van Samsung.
Ik heb dus ook een Tab s gekocht. Die heeft mijn vriendin nu, ik heb zelf met de promotie een Pixel C gekocht. Ik was dat gedoe met die updates helemaal zat. Ook een Nexus 6p nu. Ik ben veel blijer nu met een kale android ipv de meegeleverde bloatware van samsung. En nooit updates.
Op mijn Galaxy Tab Pro 8.4 Wifi draait al tijden Cyanogenmod, eerst 12 en nu 13, bij gebrek aan updates vanuit Samsung.

Ik kan nog jaren met deze tablet doen, want hij is nog vlot zat. Mensen die een Tab S hebben, adviseer ik om ook CM te overwegen.
Ik begreep dat dat niet kan vanwege de Exynos SOC.

[edit]Volgens https://wiki.cyanogenmod.org/w/Install_CM_for_chagallwifi kan het wel.

[Reactie gewijzigd door MeNTaL_TO op 22 augustus 2016 21:32]

Ik heb een paar jaar cm12 gedraaid maar uiteindelijk verwijderd vanwege continue wifiproblemen. Geen enkele fix hielp. Wel lekker snel moet ik zeggen.
Dit riepen ze begin dit jaar ook. Ik heb weinig vertrouwen in Samsung hun support is gewoon klote.

Al doen ze maar goede drivers voor 6 en 7 online zetten. Dan werken custom roms die op Android werken normaal. Dit is nu een drama omdat er geen goede drivers bestaan voor Android 6.

Ik weet niet of mij volgende tablet een Samsung wordt.

Wel raar dat ze met deze nieuws komen als Google Nougat aankondigd.

[Reactie gewijzigd door f1boy_077 op 22 augustus 2016 22:20]

Het bericht stond vanmiddag rond het middaguur al op Sammobile. :)
Er is behoorlijk veel tumult geweest omdat ^Tim van de Samsung helpdesk een berichtje op de Facebookpagina had plaatst :| .
Laten we hopen dat de update snel komt.
Dit is een van de redenen dat na mijn S3 de volgende telefoon geen Samsung is geworden. Ik heb nu een OnePlus One en zit op Android 6.0.1. Onlangs zelfs nog update gehad. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True