Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Samsung brengt in mei de Galaxy Tab A uit in Nederland. De Tab A heeft als eerste Samsung-tablet een scherm met een beeldverhouding van 4:3. De resolutie van het scherm is lager dan die van de goedkopere Galaxy Tab 4-modellen.

Het scherm heeft een diagonaal van 9,7" en een resolutie van 1024x768 pixels, waarmee de karakteristieken overeenkomen met die van de eerste iPad uit 2010 en de iPad 2 uit 2011. Hoewel er internationaal ook een kleinere versie bestaat, met een 8"-scherm, spreekt Samsung Nederland alleen over de 9,7"-variant.

Het scherm heeft een lagere resolutie dan de goedkopere 16:9-tablets van de Zuid-Koreaanse fabrikant. De 10,1"-modellen van Samsung hebben een resolutie van 1280x800 pixels. De tablet draait op Android, hoewel Samsung geen versie noemt.

De Galaxy Tab A draait naar alle waarschijnlijkheid op een Qualcomm Snapdragon 410-soc. Er komen drie varianten op de Nederlandse markt. De wifi-versie kost 299 euro, de versie met 4g komt uit op 369 euro. Er is ook een variant waar Samsung de S-Pen bijlevert voor 349 euro. Alle varianten hebben een opslaggeheugen ter grootte van 16GB. De tablets komen in mei uit.

Samsung Galaxy Tab A

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Samsung met al zijn tablets... Serieus, hoeveel smaken gooien ze nu op de markt eigenlijk?
Hun lijn van tablets lijkt wel een stoplicht ijsje, veel te veel als je het mij vraagt. Net als de hoeveelheid software die ze regelmatig hebben mee geleverd met telefoons en toestellen van hun. Zoveel waar je niks aan hebt.

[Reactie gewijzigd door jctjepkema op 18 maart 2015 10:02]

Ik heb ze even op een rijtje gezet:
  • Galaxy Tab S 10,5 inch
  • Galaxy Tab S 8,4 inch
  • Galaxy Tab4 7,0 inch
  • Galaxy Tab4 8,0 inch
  • Galaxy Tab4 10,1 inch
  • Galaxy NotePRO 8,4inch
  • Galaxy NotePRO 10,1 inch
  • Galaxy NotePRO 12,2 inch
  • Galaxy NotePRO 2014 edition 8,4inch
  • Galaxy NotePRO 2014 edition 10,1 inch
  • Galaxy NotePRO 2014 edition 12,2 inch
  • Galaxy Tab3 7,0 inch
  • Galaxy Tab3 8,0 inch
  • Galaxy Tab3 10,1 inch
  • Galaxy Tab3 Lite
  • Galaxy Tab A 9,7 inch
En dan heb je ook nog de 4G versies :P

[Reactie gewijzigd door SideSwipe op 18 maart 2015 10:22]

Kan je toch nagaan, dit is niet meer normaal. Hun tactiek is gewoon zoveel mogelijk apparaten uitpoepen zodat de consument door het bomen het bos niet meer ziet. Dan kan de verkoper met zijn verhaal aan de gang beetje blabla en ze kopen toch nog een duurdere dan ze oorspronkelijk wouden.
Het lijk heel erg op andere markten waar Samsung opereert. Veel televisies, veel smartphones. Ze weten dat ze zo een groot aandeel kunnen krijgen.

Het is een slimme strategie om juist in meerdere prijssegmenten een groot aandeel te krijgen.

Een beetje gemiddelde koper zal toch als eerste uitgaanspunt de prijs hebben. Een doorgewinterde Tweaker zal eerder voor de specificaties gaan.
Het is zeker een mooie strategie. Ik word er helaas niet warm van. Doe mij maar een toestel die meer mensen hebben zodat het duidelijk word. hoe het toestel is, vanuit andere meningen en standpunten.

[Reactie gewijzigd door jctjepkema op 18 maart 2015 11:33]

Ik mis al de FHD en MEMO varianten, die komen er ook nog bij.
En dan heb je ook nog de
  • tab pro 8.4
  • tab pro 10.1
  • tab pro 12.2
Ik heb een Tab Pro 8.4 gekocht voor moeders hoor!

En daar zijn ook een 10,1 en een 12,2 inch versie van :Y)

Is in principe een Tab S, zelfde resolutie, alleen LCD, iets dikker en een snap 800.

[Reactie gewijzigd door rickyy op 18 maart 2015 10:54]

Tjonge jonge... typisch Samsung en volgend jaar waarschijnlijk allemaal geen updates meer!
De keuze voor 4:3 is wel prettig. Voor tablets is dat erg praktisch. De prijs is voor dat wat je krijgt wel erg hoog.
Vandaar dat die rotzooi ook niet verkoopt en alleen maar bij TV's zitten of telefoons.

Teveel type tablets als je mij vraagt!
2015 modellen:

-Galaxy Tab 3 Lite (T113)
-Galaxy Tab 4 7.0 (T230)
-Galaxy Tab 4 10.1 (T530/T535)
-Galaxy Tab A 9.7 (vanaf mei)
-Galaxy Tab S 8.4 (T700)
-Galaxy Tab S 10.5 (T800/T805)
-Galaxy TabPRO 12.2 (verkrijgbaar t/m april)

alle andere opgenoemde modellen worden niet meer verkocht in NL winkels.
Er is toch ook nog een TabPRO lijn
Gisteren een Tab S 10.5 gekocht. TAB pro ligt nog wel in de schappen heel soms, maar worden niet meer gemaakt..
Brrr. 4:3 wordt weer opgegraven en gereanimeerd. Iemand enig idee wat daar het nut of de meerwaarde van is? Zelf vond ik voor computermonitoren de overstap naar een meer widescreenformaat (16:9 of 16:10) een verademing.
De iPad heeft toch al sinds de lancering van de eerste iPad een 4:3-verhouding. Ik gebruik mijn iPad 90% in portrait en dan werkt een 4:3-verhouding veel beter.
16:9 werkt niet zo goed als 4:3 in portrait. Maakt werkelijk geen zier uit. Ik gebruik mijn tablet pc vrijwel alleen in portrait modus, en niet in landscape.
Brrr. 4:3 wordt weer opgegraven en gereanimeerd. Iemand enig idee wat daar het nut of de meerwaarde van is? Zelf vond ik voor computermonitoren de overstap naar een meer widescreenformaat (16:9 of 16:10) een verademing.
In portrait-orientatie is een 4:3 verhouding niet verkeerd. Widescreen-formaten missen toch een stukje breedte wanneer je ze niet in landscape-orientatie gebruikt.
Yep, dat dacht ik ook. Totdat ik vanwege een medische behandeling in het buitenland een iPad nodig had, zodat ik de app van mijn buitenlandse dokter kan gebruiken. Ik heb een ipad mini 2 gekocht en alhoewel ik geen Apple fan ben - verre van zelfs - kan ik de hardware erg waarderen, waaronder het 4:3 scherm met hoge resolutie! Websites zijn in portrait modus op 4:3 schermen beter te lezen dan op breedbeeld formaat IMHO.

Waar deze tablet van Samsung gigantisch faalt is de prijs en de prehistorische resolutie.

[Reactie gewijzigd door Stinky9 op 18 maart 2015 10:19]

Zelf vond ik voor computermonitoren de overstap naar een meer widescreenformaat (16:9 of 16:10) een verademing.
Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Ik zie 16:9 nog steeds als een draak van een resolutie omdat er te weinig ruimte is in de hoogte of juist te veel in portraitmode (bijna niet werkbaar op schermen >21"). Het is handig voor films, maar daar eindigt het zo'n beetje voor mij (voor games zie ik het ook niet als een nadeel, maar toch zeker ook niet als iets positief).

Ik zie mezelf verplicht van op 16:9 steeds met een split in het midden te werken omdat anders de helft van je schermruimte gewoon niet gebruikt wordt, terwijl ik dit gevoel nooit gehad heb op 4:3 (uiteraard speelt de lagere resolutie ook mee, maar dat is niet het enige). Bv bij het browsen of tekstbewerking/programmeren, zit je constant met extreme witruimte en dus verspilling.

Alternatief schakel ik soms over op portrait mode, wat al een enorme verbetering is, maar dat gaat natuurlijk ook niet met een laptop en is onbruikbaar als permanent hoofdscherm, wegens te hoog bij mijn 23" monitor.

Persoonlijk hoop ik echt dat er nog betaalbare en commercieel verkrijgbare + interessante (resolutie) 4:3 monitoren komen, zodat ik die kan nemen als hoofdscherm met een 16:9 in portrait mode ernaast als tweede monitor. Maar deze brakke tablet gaat die revolutie jammer genoeg niet in gang zetten.

[Reactie gewijzigd door mdgf op 18 maart 2015 10:37]

Documenten lezen met een 4:3 verhouding is ideaal.
299 euro en dan een scherm met die resolutie. Maak je vrienden mee. 8)7 Onbegrijpelijk dat ze dan zoiets doen, die resolutie had toch gewoon een flink stuk hoger gekund?

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 18 maart 2015 09:59]

Bizar ja. Zeker gezien Samsung een hele vloot aan tablets met resolutie van 2560x1600 pixels heeft, voor prijzen tussen de 300 en 400 euro.
Helemaal mee eens. Ben nu aan het kijken naar een nieuwe tablet... en toch echt het eerste wat berlangrijk is, is de resolutie. Nog voor de processor of geheugen. En dan komen ze met een jaren '90 resolutie aanzetten... hopeloos. Echt hopeloos. Heb nu een Tab Pro 8.4 en dat ziet er geweldig uit, zou nooit meer een stap terug willen doen....
Ik ben niet zo'n pixel freak als sommige op internet, maar zelfs ik vind dat een vreselijk lage resolutie voor een scherm van die grootte. Ik had toch minimaal 1280x1024 verwacht (de 4:3 variant van de tegenwoordig "normale" 8" resolutie).

[Reactie gewijzigd door Wailing_Banshee op 18 maart 2015 15:45]

lichtelijk off-topic, maar 1200x1024 is niet 4:3, dan zou het 1200x900 worden ;) Maar eigenlijk vind ik dat ook nog te laag. Wat is er mis met hd-acthtige resoluties?
Oh sorry, ik bedoelde natuurlijk 1280x1024 :p En ja, dat is ook laag, zeker voor een 10" (om en nabij) scherm. En natuurlijk is er niets tegen hd-achtige resoluties, maar die drijven vaak de prijs op en de batterij duur naar beneden. Maar er is zelfs voor mij een ondergrens!
nog meer off-topic, maar 1280x1024 is 5:4 en niet 4:3 ;)
Dan heb ik een hele vreemde monitor naast mij staan, want die is 1280x1024... En naar mijn weten waren monitoren altijd 4:3 voordat ze 16:9 (of 16:10) waren
Toch is het 5:4. De vergelijkbare 4:3 resolutie is 1280x960.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 18 maart 2015 16:58]

Dat kan kloppen. Ik heb thuis ook een 1280x1024 monitor, 5:4.
Jammer, gemiste kans. Maar voor een PRO tab kijk ik toch uit naar de Windows 10 in combinatie met Surfave 4. iOS en Android doen naar mijn smaak er gewoon te lang over om een volwassen en een productieve product neer te zetten, serieus werken met professionele toepassingen. Maar dat heeft natuurlijk te make met het hebben van verkeerde verwachtingen. Wie weet brengt ons de Apple PRO iPad nog iets moois, een combinatie van OS X en iOs wie weet? Dan zou pas een keer vernieuwend zijn.
Wat mis je dan nog op de iPad..? Daar zijn veel software pakketten geoptimaliseerd voor touch, beter dan windows 10 en touch...
Die res gamende ik nog op in de middelbare school :D

Beetje crap voor de prijs idd..heeft de spen wel veel zin ermee?
Dit is idd helemaal bezopen.
Smartphones met veel meer pixels dan je met het blote oog kunt zien maar tabletten met te weinig ???
Samsung slaat weer de plank mis.
De gewone versie kost 299 en de versie met een S-pen 349? 50 euro voor een pennetje? 8)7
De denken vast: wat Apple kan, kunnen wij ook en maximaliseren die winst.
Het is toch een drukgevoelige pen met Wacom technologie? Ja, dat is even wat anders dan een normaal 'dom' pennetje. 50 euro is nog steeds veel daar niet van zeker bij een tablet waarvoor al 2x te veel wordt gevraagd.
Het zijn geen indrukwekkende specs, dat ben ik met de meeste andere reacties hier eens.
Maar, jongens, kijk toch eens even door die adviesprijzen heen! Dat worden toch echt niet de prijzen in de winkel. Vergelijk deze prijzen dus niet met andere modellen nu in de winkel.

Ik ben eerlijk gezegd blij dat ze eindelijk eens producten gaan maken mét de S-pen, maar zonder de high-end specs voor het overige, zodat ik wat betaalbaar aanbod komt met pen. Ik hoop dat ze zo ook eens een telefoon gaan maken. Die S-pen heeft meerwaarde voor mij, het kleine verschil in performance tussen mid- en high-end CPU e.d. niet.

En wees blij met de grote keuzevrijheid aan modellen bij Samsung. Waarom zou je daar over moeten klagen? Alle modellen zijn terug te voeren op een paar basis productlijnen waarop een aantal varianten worden gepresenteerd. Zo ingewikkeld is het niet.
Advies prijs van de tab S 8.4 was ¤399 en werd ook verkocht voor ¤399, inmiddels is de prijs gezakt naar ¤330~. Adviesprijs van de vd tab s 10.5 was ¤499 die later afzakte maar ¤450 en nu ¤399. Dus de advies prijzen komen wel redelijk overeen met de actuele winkelprijs.

We klagen omdat de specs o.a. de pixel density bijzonder low-end is tegen over de prijs, dus er ontbreekt iets kwa prijs/kwaliteit verhouding.

[Reactie gewijzigd door seph32 op 18 maart 2015 14:25]

Gemiddelde specs, lage pixel dichtheid, weinig opslag. Allemaal prima, maar niet voor 299 euro. Dat slaat echt nergens op. Waarom zou je deze kiezen boven de 50 euro duurdere Tab S, die nota bene van Samsung zelf is, en op letterlijk elk vlak sneller en beter is...

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 18 maart 2015 10:05]

De bekende tactiek van Samsung, de markt overspoelen met zoveel mogelijk apparaten. Het is niet voor niks dat er tegenwoordig zelf gesproken wordt van: Geschikt voor Android en Samsung telefoons. Mensen kopen geen Android toestel, ze kopen een Samsung.
Matige resolutie, mid-end processor en wel een flinke prijs. Ik dacht dat Samsung na mindere verkopen wel beter zou weten.

Ze handelen duidelijk naar hun marktaandeel. De kleinere spelers doen het beter wat betreft prijs/kwaliteit, maar komen er moeilijk tussen omdat Samsung zo dominant is.

[Reactie gewijzigd door Framoes op 18 maart 2015 10:16]

Ik vind het een vrij prijzige tablet vergeleken met de specs. 1024x768 is wel erg low end resolutie met een ppi van 131. Misschien hadden ze wat hoger kunnen gaan, want de Tab S heeft prachtig beeld en is super scherp met QHD resolutie. De Tab S 10.5 versie kost momenteel ¤399 en 8.4 ¤330, dus als ik tussen de Tab A en Tqb S zou moeten kiezen zou ik voor de Tab S gaan.

[Reactie gewijzigd door seph32 op 18 maart 2015 13:37]

Nou nou zeg 300 euro voor een tablet met zo'n resolutie. Komop zeg wat een prijs kwaliteitsverhouding. Dan wordt er naar alle waarschijnlijkheid nog een hoop bloatware meegeleverd...
Het gekke vind ik ook nog dat de goedkopere 16:9 tablets een hogere schermresolutie hebben, daar schieten ze zichzelf toch mee in de voet?