Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties

Nvidia heeft op zijn eigen GTC-evenement meer details uit de doeken gedaan van zijn Titan X-videokaart. De op de Maxwell-gpu gebaseerde videokaart gaat 999 dollar kosten en is vanaf deze week te koop.

Nadat Nvidia de details uit de doeken had gedaan, hebben diverse sites reviews online gezet, waaronder Techspot en Anandtech. De GM200-400-gpu van de Titan X beschikt over zes gpc's met elk 4 smm's. De 24 smm's leveren een totaal van 3072 cuda-cores op. De hoeveelheden tmu's en rastereenheden bedragen respectievelijk 192 en 96. De gpu communiceert met het geheugen via een 384bit-brede bus en de bandbreedte komt op 336GB/s uit. De kloksnelheid zal 1000MHz bedragen, met een boost van maximaal 1075MHz.

De tdp van de Titan X heeft een rating van 250W. Volgens reviews komt de maximale temperatuur van de videokaart op 84 graden Celsius. De prijs van de Titan X is 999 dollar, omgerekend en inclusief btw momenteel rond 1138 euro. Daarmee is hij duurder dan de R9 295X2, die in de Pricewatch staat voor tussen 700 en 800 euro.

Titan X

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (113)

Ja hij is duurder dan de 295X2 maar hij verbruikt wel 200 watt minder. Wat resulteert in een stille kaart die niet te warm wordt zonder exotische koeling. Hoe tweakers aan 390watt verbruik komt is mij een raadsel. Geen enkele site komt zo hoog. Ja voor het hele systeem, maar zo'n fout zou tweakers niet maken toch... toch...

Verdere informatie is overal wel te vinden maar wat ik in het bericht mis is dat de double precision nog steeds 1/32e van de SP is, net als bij de GM204. Dit was te verwachten natuurlijk maar het maakt big maxwell niet hetzelfde als big kepler. Het is eerder een 50% grotere GM204. Een pure gaming kaart en ook erg aantrekkelijk voor wetenschappers die geen DP nodig hebben. Dus dat is 90% van de wetenschappelijke doeleinde zo ver ik kon vinden.

Voor mensen die de ins en outs willen weten:
http://www.anandtech.com/...orce-gtx-titan-x-review/2

Qua performance wat je verwacht. Op basis van de techpowerup review 30-35% sneller op FHD max settings en 40~% sneller op UHD medium/high. Een puike kaart dus.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 18 maart 2015 09:58]

Kijk maar eens naar het stroomverbruik hier : http://nl.hardware.info/r...mverbruik---de-verrassing!

Gahgh, ik had dit gemist op die zelfde pagina:
in de grafieken vind je het verbruik van het complete testsysteem, inclusief CPU, moederbord, enz.
x-queezeme killdevilhil, je hebt gelijk.

[Reactie gewijzigd door trogdor op 18 maart 2015 10:35]

Zoals hij zei, lees dit goed en lees dan nog een bovenstaande reactie (iets te maken met volledig systeem ;) )

De load-grafiek toont ons dat ook deze high-end Maxwell GPU relatief zuinig is. Toegegeven: het resultaat van 326 watt voor het hele systeem is fors, maar het is maar een fractie meer dan de AMD Radeon R9 290X die toch echt een duidelijk lager prestatieniveau heeft. Verder blijkt de Titan X een stuk zuiniger van de originele Titan, terwijl hij in deze specifieke benchmark 40% betere prestaties neerzet.
Ik vind de vergelijking tussen de 295x2 ook maar niks, De 295x2 zijn in feite 2 videokaarten. Als ze het echt eerlijk hadden willen doen zet dan deze aankomende Titan op tegen de aankomende 390(x) en ik denk dat de prestaties toch aan de 390x kant gaat liggen als de gelekte specs kloppen.

http://www.guru3d.com/new...n-r9-390x-specs-leak.html

[Reactie gewijzigd door LocK-NaH op 18 maart 2015 13:05]

Ten eerste is de 295x sowieso sneller, heeft die een 1/8 verhouding DP/SP, kost die 300 euro minder en is die ondertussen al bijna een jaar oud.

Oh, en er was een review op Tomshardware waarin ze hadden gemeten dat het geheugen op de achterkant van de titan tegen de 100 graden aanliep. Dus dat argument over minder stroom -> minder warme kaart loopt ook niet helemaal.
http://www.tomshardware.c...gm200-maxwell,4091-6.html

Dus een upscale van de 980? Leuk.
1100 euro waard? Nee dankje.

Het is bijna Mei, en dan krijgen we hopelijk te horen wat het rode team dit jaar te brengen heeft.
In vergelijking met:

GTX 980 is de Titan 20 a 30% sneller.

R9 290X is de Titan 50% sneller.

Enkel op de hoogste resolutie heb je de meeste winst ( dankzij de overkill aan geheugen ).

Maar voor die extra winst:

GTX 980 is 500 a 550 vs 1200 ( indien we 1:1 currency conversie doen ).
R9 290X is 300 a 350 vs 1200

Economisch gezien is de prijspunt van die kaart enorm slecht. Je kan gerust n van de bovenstaande kaarten nemen en deze in SLI zetten en nog goedkoper uitkomen, en sneller zijn.

De grootste voordeel van de Titan is de kracht vs energie gebruik van de kaart. M.a.w, indien je die kaart zou inzetten voor mining of wetenschappelijk werk en 24/7 blijft draaien. Voor mensen dat een paar uur per dag gamen is de "energie" zuinigheid niet genoeg om een verschil uit te maken op de lange tijd.

En dan blijft de vraag wat AMD hun R9 390x zal worden. Concurrentie is altijd goed :)
Het is zeker een mooie prestatie van nVidia maar dit laat goed het probleem zien:
http://www.techpowerup.co...Force_GTX_Titan_X/31.html

Prijs prestatie is ronduit slecht. Dat probleem heeft de GTX980 ook (in iets mindere maten)
De R9 290 mag misschien wel een kaart zijn die vrij warm wordt en meer herrie maakt en meer verbruikt. Maar de prijs prestatie verhouding is super.

Maar als je een onbeperkt budget hebt dan is de Titan X wel echt een topper.
Hoe tweakers aan 390watt verbruik komt is mij een raadsel.
Ondertussen hebben ze het aangepast naar 250W.
Qua performance wat je verwacht. Op basis van de techpowerup review 30-35% sneller op FHD max settings en 40~% sneller op UHD medium/high. Een puike kaart dus.
Wat je verwacht in vergelijking met wat? Andere Titan kaarten? GTX980?

Verder heeft Hardware.info ook een review klaar van de Titan X, voor wie hem liever in het Nederlands leest.
"De Titan X is met afstand de snelste single-GPU videokaart van dit moment, zo presteert hij gemiddeld 39% beter dan de GeForce GTX 980."
Overigens heeft EK al een waterblock voor de nVidia GTX Titan X uitgebracht. (Heerlijk, zo snel als dat ze daar werken :Y) )
De EK-FC Titan X is een full-cover waterblok voor het referentiemodel van de Nvidia GeForce GTX Titan X (NVA-PG600) videokaart. Hij heeft een koperen basis en verschijnt naast een regulier model tevens in Acetal, Nickel, Acetal+Nickel en Nickel (Original CSQ) varianten. Het blok is zo ontworpen dat de koelvloeistof via de meest essentile onderdelen van de videokaart stroomt; de GPU, het videogeheugen en de voltage regulation module. Hiermee moet, uiteraard afhankelijk van de rest van de setup, de overklokbaarheid ook drastisch toenemen. Naast het waterblok brengt EK eveneens een bijpassende backplate op de markt. Deze verschijnt in vijf verschillende varianten. Het standaard model is in het zwart uitgevoerd, verder is er de keuze uit blauw, goud, rood en een vernikkeld exemplaar.

De EK-FC Titan X en de Acetal variant kennen een adviesprijs van 99,95, de andere drie modellen wisselen voor 109,95 van eigenaar. Voor de zwarte backplate wordt 29,95 gerekend terwijl de vernikkelde en gekleurde modellen voor respectievelijk 37,95 en 33,95 over de toonbank gaan.
Uhhh wil niet vervelend doen maar hij gebruikt 300W minder als ik naar Anandtech hun review kijk, GeForce GTX Titan X Crysis 3 392W, en AMD Radeon R9 295X2 697W, voor het hele systeem.

En de AMD Radeon R9 295X2 was 1200 toen hij uit kwam, en de GeForce GTX Titan X kost 1000 wanneer hij uit kwam.

En als hij OC woord is hij bijna net zo snel als een AMD Radeon R9 295X2 die 2 GPU's heeft, en dan verbruikt hij nog steeds 250W minder dan de AMD Radeon R9 295X2.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 19 maart 2015 19:29]

De tdp van de Titan X heeft een rating van 250W en het stroomverbruik komt in tests op maximaal rond de 390W.

Die 390W is dan wel het verbruik van het hele systeem uiteraard. Lijkt er nu op alsof dit van de kaart alleen is.
390W voor het hele systeem is vrij weinig (met de snelste gpu erin). (ik kan me nog herinneren dat ik met 2 8800gtx kaarten en een overclockte i7 ruim 600w uit de muur trok).

Maar die temperatuur baart mij wel zorgen, als hij nu al 84 graden kan worden, stel de koelpasta is na een jaar wat minder geworden dan kan hij zo 90 graden worden en als er dan nog wat mindere air flow is door ophopend stof..

[Reactie gewijzigd door Chaosstorm op 18 maart 2015 10:09]

ja en een reffrence r9 290(x) werd 95 graden. ziet er naar uit dat het ook om een blower style fan gaat. en die zijn nooit geweldig. aftermarket cooler en hij zal netje 60/70 worden.
Er worden nooit Titans gemaakt met Custom cooling omdat het verboden is door Nvidia.

Die titans worden volgens mij maar weinig gebruikt door gamers ( prijs punt is te slecht ) en dienen meer voor mensen dat de boel willen inzetten voor wetenschappelijke berekeningen of mining ( bitcoin ). En die zetten dan 3 of 4 van die kaarten in een systeem.

De custom open coolers werken vaak niet zo goed in SLI of meerdere SLI configuratie ( zuigen de warmte in van de andere kaarten ), om die reden dat ze de blower stijl vaak gebruiken om zeker te zijn dat de kaart gecooled word en niet de warmte van de andere kaarten gaat opzuigen en recycleren.

Er zullen wel after market water cooling kits uitkomen maar je garantie vervalt wel in zo een gevallen.
Had een tijdje geleden een "test" gezien van linux tech tips. En die kwam tot de conclusie dat blower style koeling bijna altijd minder effectief waren als de open air koeler. Ook in sli was de open-air ook beter. En evga laat geen garantie vervallen als je een aftermarket koeler gebruikt. Zolang je maar bij rma de officiele koeler er op zet.
Probleem met minen is dat je dan al naar bijv de x11/13/15 coins etc moet gaan, en net deze breken (nog) niet door zoals scrypt en sha256 dat doen. En voor scrypt en bitcoin heb je miners die goedkoper zijn en veel hogere snelheden haalt.
Maar goed, als je geld genoeg hebt, gratis stroom dan kan je wel flink coins binnen halen met deze kaarten, maar geen bitcoin / litecoin ( of een aftreksel van deze coins ). Dat gaat zelfs met een titan te traag.
Maar je garantie vervalt wel nadat je er een aftermarket cooler op zet.
hoeft niet. xfx(maakt geloof ik alleen amd) en evga vinden het niet erg als je een aftermarket cooler er op zet. zolang je de officiele koeler maar terug plaatst.
Ze mogen van Nvidia alleen geen aftermarket coolers zetten op deze nieuwe kaart dus alles zal de koeler van Nvidia houden.
140W voor de rest van het systeem is anders meer dan genoeg. Beetje raar systeem als het zonder videokaart meer dan dat trekt. Mijn werkpc heeft bijv een dikke Core i7 en twee GTX760 kaarten. Idle: 84W. Volkomen normaal dus, die 140W, of die 390W totaal.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 19 maart 2015 22:07]

Maar die temperatuur baart mij wel zorgen, als hij nu al 84 graden kan worden, stel de koelpasta is na een jaar wat minder geworden dan kan hij zo 90 graden worden en als er dan nog wat mindere air flow is door ophopend stof..
Ik vind 83c in Crysis 3 mee vallen, al helemaal als hij OC woord en dan MAAR 2c warmer woord.

En als hij OC woord is hij net zo snel als een AMD Radeon R9 295X2 die 2 GPU's heeft, en dan verbruikt hij nog steeds 250W minder dan de AMD Radeon R9 295X2.

http://www.anandtech.com/...rce-gtx-titan-x-review/17

En 99% van de spellen kan je op 40+ fps spellen op Ultra, op UHD scherm, wat natuurlijk heerlijk is voor de mensen die een UHD scherm gekocht hebben.

En vergeet niet dat de AMD Radeon R9 295X2 1200 kosten toen hij uit kwam, en nu +/- 750,- kost, en NVIDIA GeForce GTX Titan X kost wanneer hij uit komt 1000.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 18 maart 2015 21:55]

De Maxwell is een heavy crippled kaart.
Double precision is zo goed als nihil, volgens berichten heeft zelfs de nieuwe Quadro M6000
zo goed als geen double precision.

Nvidia's antwoord : koop Tesla.
Ik vind dat toch een beetje oplichting met die prijzen.
Wil je de Titan X gebruiken voor 3D renderen, raad ik de AMD W8100 aan.
8 GB geheugen, is de helft langzamer in 3d renderen, maar daar tegenover staat, dat je een beest hebt in Double precision, die je kan gebruiken voor dynamics berekeningen etc.

Geen wonder dat Apple, Sony en Microsoft voor AMD zijn gegaan.
Waarschijnlijk zagen ze de bui al komen aanwaaien.

De AMD R2 390X zal op zijn minst de Titan X kunnen evenaren en wie weet hem ver achterlaten, AMD kennende, krijg je een monsterkaart qua Double Precision.

AMD gaat de goede kant op.

[Reactie gewijzigd door martin.M op 18 maart 2015 12:35]

Je vergeet dat voor heel veel toepassingen FP64 / double precision absoluut niet nodig is? Voor bijvoorbeeld videoeffecten of 3d op de gpu renderen is geen FP64 nodig, en zo schijnt de olie en gas sector er ook niet altijd behoefte aan te hebben.

Ipv de chip vol te stoppen met fp64 units is er nu meer plaats voor meer FP32 performance, wat je ook ziet als je deze kaart tegenover de gtx 980 zet. Als jij in de motion graphics zit ofzo is dit echt een leuke kaart met een hoeveelheid VRAM waar je voorheen bakken meer geld aan kwijt was. Ik render ook wel eens op de GPU en dit is een hele interessante kaart. Helaas voor de industrie zitten veel grote renderers op CUDA. Ik hoop voor de concurrentie dat men meer overgaat naar OpenCL maar bij Octane of Iray gaat dat echt niet gebeuren.

Een Quadro M6000 is een visualisatie kaart en ook bedoeld voor het soort werk waar FP64 perf. er vaak niet zo toe doet.
Ik snap wat je bedoelt, wilde alleen zeggen, dat voor mensen di deze kaart wilden aanschaffen voor autodesk maya, 3ds max etc, deze kaart voor zijn prijs niet echt interessant is, tenzij je hem alleen wilt gebruiken voor renderen met iray / vray.
Voor de viewport performance ( paar miljoen polys ) krijg je ernstige lags.

Ook zul je rekening moeten houden dat Quadro's en geforce kaarten in dezelfde bak niet samen gaan.
De geforce zorgt ervoor dat de Quadro niet meer goed zal werken.
Optie zal zijn :
AMD firepro voor de viewport en simulatie en de titan x voor renderen.
Al met al ben je dus duurder uit,

De vorige generatie Titans, maakte dit weer redelijk goed doordat de double precision volledig werkte. Dus de prijs was dan ook rechtvaardig.
Als je gaat bekijken dat de prijs van de Titan X +/- 1200 zal zijn,
Dan kun je beter de AMD W8100 aanschaffen die het ook goed doet met vray3
geweldige vieport performance, double precision voor dynamics en simulatie en kost 1074 euro.

btw :
Video effecten werken beter met amd kaarten op adobe premiere en foundry nuke.
Wat toch toonaangevende programma's zijn.

Niet dat ik een AMD fanboy ben, heb zelf een quadro 4000 in mijn bak zitten, die aan vervanging toe is, dus ben nog even de kat uit de boom aan het kijken.

[Reactie gewijzigd door martin.M op 18 maart 2015 16:42]

Die TitanX gaat prima voor viewports zijn hoor? Het zal per appl. verschillen maar neem bijv 3dsmax met ( Nitrous ) DirectX versnelling; ik zit met 2 miljoen polies met 50 fps op een gtx 670 2gb in shaded views en met wireframe op 20 fps ofzo. Als je een beetje slim aan scene management doet gaat het prima. Dus de must van een quadro is er niet altijd. En aangezien FP64 er niet toe doet met bijv. renderen dan is het daar ook geen reden om voor die AMD te kiezen?

Heb je ervaring met die W8100 en Vray RT 3? Ik ben wel benieuwd? Of zijn er benches?
En ook benieuwd naar bench links voor premiere pro icm AMD vs NVidia. Voorzover ik weet loopt AMD op het gebied van effecten renderen in Pr Pro niet voor?
nee zelf geen ervaring, maar kijk maar even op youtube, staan een paar clipjes Amd w8100 met vray 3.

premiere en Nuke werken met OpenCL, dat 2 keer zo snel is als Cuda.
Vray 3 daar is de AMD half zo snel , maar renderen met cpu en gpu kan ie de Nvidia aardig bijhouden.

Buiten dat OpenGL heeft meer mogelijkheden in Autodesk Maya versus dx11.
ben benieuwd wat de 2016 versies ons zal brengen :)

[Reactie gewijzigd door martin.M op 18 maart 2015 17:20]

Het is wel mooi dat ze bij Chaosgroep werken aan openCL ondersteuning van Vray RT, en dat het werkt geloof ik wel, maar ik ben wel benieuwd hoe het tegenover de cuda engine presteert. Ze raden dacht ik nog steeds Cuda aan..

Er zijn niet superveel benchmarks van Premiere maar deze CC benchmark laat vooral zien dat de titan een veel betere deal is dan pro kaarten. Al hebben ze daar jammer genoeg geen AMD gamkaarten mee genomen.

http://www.pugetsystems.c...nal-GPU-Acceleration-502/

Ik heb verder nog geen benchmarks gezien waaruit blijkt dat AMD de betere keuze is?
Alleen hebben pro kaarten weer andere voordelen die dit soort 'game' kaarten niet hebben. Wellicht klein maar in sommige gevallen toch echt wel cruciaal :)
Tuurlijk, algemene opmerking. Als je bijv SDI in/out wilt of gen/frame lock oid dan zit je aan een quadro met addon vast idd.
Nog even wachten tot er meer benchmarks komen, zal niet lang meer duren, wacht ik ook nog even op.
wacht dan zelf liever op de 395x2, die naar geruchten eind dit jaar uit komt...
Deze kaart is kwa prestaties weinig meer dan een zuinige 295x2, voor een smak geld meer...
De 295x2 heeft natuurlijk de klassieke problemen van een multi-gpu opstelling: microstuttering. Eens je het merkt is het vreselijk irritant en zal niet snel nog een mulit-gpu setup overwegen. Dit is ook wat Anand and TechPowerUp zeggen.
Hey avalone
je kunt gelijk hebben over microstuttering , zou je me mss de link kunnen posten
want ik las onlangs in de op HWinfo juist dat de microstuttering compleet weg is bij de 295x2
citaat:
Bij de nieuwe Hawaii-GPU van de Radeon R9 290 en 290X heeft AMD het Crossfire systeem echter helemaal herzien. Bij losse kaarten zorgt het zogenaamde XDMA systeem er sowieso voor dat je geen Crossfire-brug meer hoeft te plaatsen. Slimmere drivers voegen verder frame pacing toe, waardoor de door FCAT blootgelegde problemen grotendeels tot het verleden behoren, net zoals micro-stuttering. Met andere woorden, de Hawaii-chip leent zich veel beter voor een dual-GPU oplossing dan zijn voorlopers.
link volledig artikel
http://be.hardware.info/r...or-de-ultra-hd-revolutie!
Wacht nou eerst maar op de 390(?)(x), het gerucht gaat dat deze minstens net zo snel is.
Eind dit jaar duurt veel te lang? Als je zo een adem hebt, wacht dan meteen twee jaar - wanneer dezelfde kaart goedkoper is :P
Leuk hebbedingetje, maar ik ben veel meer genteresseerd in de 390x en de 380x die op het punt staan om uit te komen.
De 380x is gewoon een r9 290x met een lagere tdp. Zal daar niet heel veel van verwachten. De 390 kan nog wel een leuk worden.