Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

Google heeft Android 7.0 als update uitgebracht voor de Nexus 6. Vrijwel alle andere apparaten in de Nexus-serie hadden de update al. Android 7.0 Nougat kwam medio augustus officieel uit, maar de update liet op zich wachten.

Het is onbekend waarom de updates langer op zich lieten wachten, maar vermoedelijk bevatte de Android 7.0-firmware nog bugs die Google eerst wilde verhelpen voordat de update op toestellen zou komen. Android 7.0 komt als ota-update op Nexus 6-exemplaren en Google heeft het ota-bestand en de factory image voor de Motorola-smartphone uit 2014 ook online gezet.

De firmware heeft als volgnummer NBD90Z. De eerste developer preview van Android 7.0 voor de Nexus 6 en andere apparaten kwam in maart uit. De door Motorola gebouwde Nexus 6 en de door HTC vervaardigde Nexus 9 LTE zijn de oudste apparaten waarvoor Google een update uitbrengt. De Nexus 5 en Nexus 7 2013 krijgen de update niet en blijven steken op Android 6.0 Marshmallow.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Vind het nog steeds ontzettend jammer dat hij niet uitgebracht wordt op de Nexus 5. Het toestal bevalt me nog steeds ontzettend goed.
Ik draai inmiddels een paar weken een custom rom op mn nexus 5 die de AOSP versie van Nougat levert. Helaas begint mijn nexus 5 het ook te begeven (de aan/uit button blijft vaak hangen) dus ik ben ook op zoek naar een opvolger. Alleen hebben de meeste telefoons nu een 5.5 inch scherm :( als ze nou een 5inch versie van de moto Z zouden uitbrengen...
Als je toch wilt wisselen van toestel...zou ik een tweedehands defect exemplaar ergens op de kop tikken met een goede aan/uit knop en de aan/uit knop proberen te maken.

[Reactie gewijzigd door djartistic op 5 oktober 2016 08:36]

Was ik ook al half van plan, heb overigens geen zin om uit China een nieuw knopje te gaan bestellen. Ik ken denk ik nog wel iemand die er een heeft waarvan de button nog wel goed werkt
Als mijn Nexus 5 niet op overlijden stond zou ik het ook jammer vinden. Helaas moet ik langzaam gaan rondkijken naar de volgende 'perfecte' telefoon. Ik hoop dat de Pixel dat kan zijn, maar gezien de geruchten over de hoge prijs vrees ik dat dat hem ook niet is. Dan weet ik niet meer welke android-telefoon nog fatsoenlijk is om aan te schaffen. :'(
Ik zit nu ook met de Nexus 5 die helaas tijdens een mountainbike weekend door de trillingen zijn functionaliteit heeft verloren (doet niks meer, heb er al een aantal reserveonderdelen tegenaan gegooid). Ik ben van plan de Huawei P9 als vervanger te kopen, misschien is dat iets voor je zodra er een Cyanogenmod versie voor bestaat (want ik heb gehoord dat de stock android variant niet zo fantastisch is).
moto z play, oneplus 3, zte axon 7, alcatel idol 4s.

Allen zeer goede 400 euro phones, de honor 8 is dit ook, maar die heeft dezelfde software als de p9.
Een 6p is ook nog erg goed, en die is niet duur meer, ook rond de 400.

Ben je minder veeleisend, neem de 5x of een moto g4.

Ben je niet vies van een rommetje flashen, haal voor 150 euro de redmi note 3 pro 3gb ram. De snapdragon 650 die deze heeft is ongeveer even rap als de 810, xiaomi telefoons zijn echter niet stock met nederlandse taal beschikbaar.
Zelf ben ik te spreken over de Elephone P9000 van ca $ 220 (uit china).

Krijgt in november ook de update naar Android 7.0.
Op zaterdag van mijn oude vertrouwde Nexus 5 overgestapt op een Motorola Moto G4+; het nieuwe toestel bevalt goed en is een echte aanrader. De Snapdragon 617 ondersteunt Vulkan (handig voor Nougat en 8.0) en is lekker rap, zelfs onder zwaardere spellen. Hoewel ik eerst twijfelde tussen de G4+, de 5X en de OP3 ben ik er nu van overtuigd dat ik een goede keuze heb gemaakt; enkele vrienden met 5X'en klagen regelmatig over de bouwkwaliteit en ik merk te weinig verschil tussen de drie toestellen als het om performance gaat om ±160¤ extra te betalen voor een OP3.
Vandaar, als je een rap toestel voor weinig geld wilt hebben met dat wat de Nexus 5 zo speciaal maakte (simpel, betrouwbaar, makkelijk te repareren, makkelijk roms voor te maken) --> Neem dan een Moto G4+.
Netjes, over de bouwkwaliteit kan je wel eens gelijk hebben. Mijn schoonzusje heeft een 5x gekocht, en die wilde na een maand niet meer aan. Toen ik er naar gekeken heb kwam ik tot de conclusie dat er iets in de hardware kapot is gegaan (ben verre van een expert, weet enigszins wat ik doe met gezond verstand).
Gelukkig garantie, ze heeft een nieuwe, maar toch, is niet waar je op zit te wachten.
Als er ooit een Cyanogenmod gaat uitkomen twijfel ik vermits deze een Kirin cpu heeft ofwel moet een developer goesting krijgen.Maar vermits ik al een paar maanden een P9 bezit valt deze toch goed mee en krijg toch regelmatig updates met vernieuwingen zoals deze laatste nog niet vrijgegeven maar toch gisteren de B180 geïnstalleerd en vandaag al de B182 http://www.huaweiblog.de/...firmwareupdate-b182-leak/.Ze komen hun belofte toch goed na.
LG G4, iets beter dan de Nexus 5X en wel lekker goedkoop.

Ik heb er nog geen goede rom voor gevonden, maar wat er standaard opzit van LG is best prima :)
Wat dacht je van een OnePlus 3?
Ik heb na mijn Nexus 5 een uitstap gemaakt naar de Sony Xperia z3 compact. Daarna even een oude oneplus one gebruikt (Z3 compact was stuk) en ik vermoed dat ik vanavond de Nexus 5X ga bestellen. Ben ook bang dat de Pixel te duur wordt. Man wat was die Nexus een fijn apparaat.
Bijna ieder nieuw Android telefoon is fatsoenlijk, ligt aan je voorkeuren. Eén ding weet ik zeker, ermee bellen kunnen ze allemaal! :)
Wat dacht je van de opvolger van de 5, de Nexus 5X? ;) Is nu ook nog redelijk goedkoop te krijgen.
Ik snap je punt (heb zelf een OPO en deze wordt ook langzaam uitgefaseerd qua updates), maar van een toestel dat gelanceerd is in 2013 (Introductie 2013-10-31) en dus 3 jaar oud, kan je natuurlijk niet verwachten dat er oneindig support voor blijft.

Afgelopen 3 jaar is er in de smartphone wereld natuurlijk zoveel veranderd dat de hardware gewoon te oud wordt om te ondersteunen.
Eindelijk de update naar Android 7 :9 Heb net gecontroleerd op updates, maar hij is nog niet beschikbaar. Vol verwachting klopt mijn hart.
Zie https://developers.google.com/android/nexus/images#shamu voor de volledige image of https://developers.google.com/android/nexus/ota#shamu voor de OTA versie.
Kun je vrij makkelijk zelf downloaden en installeren.

Edit:
Staan idd in artikel, my bad!

[Reactie gewijzigd door DaRoot op 4 oktober 2016 13:16]

Ga naar http://www.google.com/android/beta.

Registreer je voor de bèta, je krijgt binnen 10 seconden een bericht op je telefoon dat de update naar de officiële Android 7 voor je klaarstaat.

Instaleren en hierna weer uit de bèta! Werkt perfect :)
Gouden tip, bedankt! Echt binnen één seconde.
Geen enkel probleem! veel plezier met Android 7 :-)
Die links staan gewoon in het artikel :)

Hier de rechtstreekse links naar de bestanden - die staan niet in het artikel zelf.
OTA
Factory Image

Ik ga geen zips van honderden MB's linken in het artikel - iemand met beperkte databundel kan er dan op klikken en per ongeluk zijn hele voorraad aan MB's erdoorheen fikken in korte tijd.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 4 oktober 2016 13:10]

Klopt. Dat zijn afwegingen die we elke dag maken.

Bovendien, dit is Tweakers. Die kunnen heus wel doorklikken naar de juiste firmware en die downloaden.
Plus: sommige mensen zullen dit pas over een maanden lezen en dan is op die pagina nog altijd de nieuwste build te vinden :)
Ik heb Android Nougat nu een week op mijn Nexus 9. Werkt voor mijn gevoel net iets sneller allemaal. En de interface vind ik mooier, zeker de gegroepeerde notificaties.

Gek dat de Nougat update zo lang op zich heeft laten wachten voor een aantal Nexus devices. Maarja, ze hebben hem nu wel.

Mijn Moto X 2014 krijgt hem niet. Jaar geleden aangeschaft, was toen natuurlijk al een jaar oud, maar dan nog.
Dat laatste komt door processor + vulkan api + drivers enzo.

Helaasch, is ook mijn toestel. Maar die draait nu met 6.0 top (die accu zal nooit een wonder worden :+ ). Enige waar je op mag hopen is beveiligings updates. En zolang je weet wat je installeert is een groot gedeelte van het risico al weg.

[Reactie gewijzigd door horizon1978 op 4 oktober 2016 15:09]

Android Marshmallow draait inderdaad prima. Eigenlijk niet veel op aan te merken. Inderdaad jammer dat de Vulkan API eis er voor zorgt dat alle devices met Snapdragon 80x geen update krijgen..

Waarom ik dan toch Android Nougat zou willen is omdat ik Android apps ontwikkel. Wel prettig om dan fysiek te kunnen testen dat alles ook werkt op de nieuwste Android versie. Maar in ieder geval 7.0 op m'n Nexus 9.
De Nexus 9 LTE heeft zo te zien nog steeds geen update gehad. Klopt dit?
Voor de mensen die met het Android Beta-programma meedraaien, de update is gisteravond via OTA uitgebracht. Voor een eventuele versnelling van de update voor mensen die niet lid zijn van het programma en niet handmatig de update willen installeren kan je je inschrijven voor de Beta, dan krijg je (als het goed is) automatisch Android 7.0 aangeboden.

Eerste indruk is prima, een groot deel van de crashes t.o.v. de bèta's zijn er uitgehaald, en het draait (vrij) soepel. De update bedraagt 858.6 MB.

[Reactie gewijzigd door Bretgrenz op 4 oktober 2016 13:16]

Mooi, eindelijk. Ik moet zeggen: ik heb zowel de 6 als de 6P en die eerste ben ik de laatste maanden weer gaan gebruiken. Het blijft een fijn toestel: het scherm is schitterend en qua responsiviteit vind ik hem eigenlijk beter dan de 6P.
Als Android 7 nou beschikbaar was voor de Visual Studio Emulator... dan kon in in elk geval aan de slag. Ik heb echt een hekel aan Android omdat ik net S5 Neo als ontwikkel device heb aangeschaft met Android 6 en dan krijgt deze uiteraard geen Android 7 update. Het is niet mijn geld maar nog steeds erg irritant.
En nu ga ik toch een keer dwarsliggen. Hierin is Apple veel beter met langere ondersteuning. Ik denk dat mijn Ipad 2 van Ios 4 naar 9 gegaan is.
Mijn note 4 is van 4.4.4. naar 6.0.1 en dat was ook meteen de laatste. 1,5 jaar support hooguit.
Heb je helemaal gelijk in. Hopelijk komt Google vandaag met aankondigingen dat dat beter wordt in de toekomst..
Apple heeft hier gewoon het voordeel van eigen hard + software. Google zal nooit die garanties kunnen bieden, want zodra een fabrikant van een cpu of sensor geen nieuwe drivers meer ervoor wil maken, kan Google geen nieuwe Android versie ervoor uitbrengen.

Moet wel zeggen dat het nut van de Apple iOS updates ook relatief is: bij iedere update ben je meer Ram kwijt en de cpu wordt er ook niet sneller op. Heb nog een oude ipad liggen en je kunt er nog wel een digitale krant op lezen, maar erg vlot gaat het allemaal niet meer.
Mwah zo veel zwaarder zijn de updates tegenwoordig niet meer, het verschil zat vroeger wel duidelijk tussen 5, 6 en 7. Je kunt de laatste Windows in principe ook nog steeds op een machine die je ooit met Vista gekocht hebt draaien, een OS evolueert gewoon op een gegeven moment niet zo veel meer qua systeemeisen.
Wat ook gewoon logisch is and bij Android net hetzelfde is. Bij iedere windows verhoging heb je een betere compputer nodig.
Niet geheel waar. Na Windows 7 zijn de nieuwe versies steeds efficiënter en kleiner geworden. Heb een oude netbook die met moeite Windows 7 draaide, nu met Windows 10 is hij toch een stuk sneller en heb ik meer vrije harde schijfruimte. Niet dat ik hem ooit gebruik maar zie toch dat Microsoft echt hard eraan trekt km zijn software te optimaliseren voor lagere systeemeisen. Dit natuurlijk omdat ze toch veel druk voelen in de loop end markt van Chrome OS
Dat is niet perse waar, er zijn ook oude OS'en die meer gebruiken dan de nieuwere (Vista naar 7 bijv.).
Wat je daar zegt is niet helemaal waar. Een computer die vroeger Vista draaide kan nu makkelijk Windows 10 draaien. Daar heb ik genoeg voorbeelden van gezien. Zelfde geld voor smartphones. Daar staat dan wel tegenover dat het voor die tijd een mid/high-end systeem moest zijn.
Maar zou het niet zo zijn dat wanneer Google de Nexus apparaten langer gaat ondersteunen, de overige fabrikanten dit ook gaan doen omdat er dan misschien wel veel meer Nexus apparaten verkocht gaan worden?
want zodra een fabrikant van een cpu of sensor geen nieuwe drivers meer ervoor wil maken, kan Google geen nieuwe Android versie ervoor uitbrengen.
Dat is toch een kwestie van juiste afspraken / contracten maken?
Sowieso is mij nog steeds niet duidelijk of nieuwe Android versies nou echt nieuwe kernels / drivers nodig hebben of niet.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 4 oktober 2016 14:11]

Hoeveel kost het schrijven van een driver nu echt? Laat Google maar eens support inkopen bij hardware partij van hun toestellen. Grote partij, daar komen ze wel uit.
Je kan een custom rom zetten op een oud Android Device. Probeer dat eens op een iPhone :-)
Er zijn roms (7) uit voor Nexus 4. . .
Zoek u een iPhone 4 en probeer daar uw laatste ios op te zetten. Ongeveer op dezelfde moment uitgebracht
Nou, nee. Hij heeft geen gelijk. Zijn eigen voorbeeld klopt al niet. Daar is 'al' 2 jaar support op (Note4). Dus die 1,5 jaar is onjuist. Of het beter kan, is een tweede. Natuurlijk kan het beter.

Aan de andere kant, iOS heeft in het geval van m'n iPad 2, 3 en Air 2 er telkens voor gezorgd dat het apparaat er steeds minder snel van werd. Dat is bij Android net andersom, waar de nieuwere varianten juist beter draaien op de ietwat oudere toestellen, in mijn ervaring (Note 4, Galaxy S4, LG G2, G3 en G4; om er maar een paar te noemen).
De support gaat lopen vanaf het moment dat Samsung het toestel uitbrengt.
Het toestel is in september 2014 op de markt gekomen. De laatste versie die hier voor uit is gekomen is 6.0.1 en is in Januari van dit jaar uit gegeven, en daarbij hebben ze nu al aangegeven dat ze Android 7 niet gaan uitbrengen.

Ook zakelijk gezien is dat natuurlijk een no go.
nee. Je hebt geen gelijk. Heb je de link van Watercoolertje wel geopend? Dit zijn gewoon officiële releases. De laatste is van Augustus dit jaar.
Ik zal hem er nog eens in knallen;
http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-N910F/PHN/

Android 7 zal er idd niet voor komen. Maar ze zijn niet gestopt met updaten in januari dit jaar.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 4 oktober 2016 14:03]

Helaas je ziet het echt verkeerd:
Als je kijkt zie je dat de laatste update van OS van janauri is. De andere updates zijn puur beveiligings-updates en wat bug fixes.
Maar ondersteuning is er dus nog steeds. Een update naar de laatste API's (Android 7), gaat er niet komen.

Ik zie het niet verkeerd. We bedoelen 2 verschillende dingen. Ondersteuning is er nog, maar er komt geen *update* naar versie 7 van Android.
Dat is waar. Maar op mijn inmiddels overleden Iphone 4S zorgden die updates er uiteindelijk wel ook voor dat het toestel traag werd en niet meer alles kon wat hij voorheen kon.
Juich die lange support op zich toe, maar het is soms niet altijd meer een verbetering.

Ben nu overgestapt naar Android, maar beide systemen hebben zo hun pro's en con's.
Idd, zeker bij de iPhone 4 op iOS 7 was het echt drama qua performance. Zo erg dat het mijn inziens niet meer werkbaar was.
Dus tsja, ik kies dan eigenlijk toch liever voor een iets minder veilig os dan een veilige niet werkbare. Want in dat laatste geval issie eigenlijk gewoon afgeschreven terwijl dat in het eerste niet per definitie zo is. Hangt af van de eisen van de gebruiker, de gevoeligheid van de data en de ernst van de lekken.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 4 oktober 2016 14:12]

Ik weet niet of het wel eerlijk is om de zaken te vergelijken. Security-updates werken gewoon tot jaren na dato via de playstore en als en kritische zaken zijn die alleen via een OS-update geregeld kunnen worden, komen deze vaak alsnog. IOS-updates krijg je steeds via OS updates en inderdaad jaren lang. Maar verandert er werkelijk wat behalve wat patched? Zeer weinig. Dus eigenlijk zou je de security-updates via de Playstore iig voor een flink deel gelijk moeten stellen aan die OS-updates in iOS. En de binnen Android centraal-staande Google Apps krijgen ook meer functionaliteit via de Playstore waardoor oudere toestellen dus ook groeien qua functionaliteit van puur en alleen hun Androidbuild.

Mocht er een kritisch lek gevonden worden die via de playstore niet geupdate kan worden en er worden massaal toestellen zonder die update gehouden, dan heb je een argument in deze. Maar zoals we met Stagefright zagen word in dat geval wel degelijk massaal een update gepushed.

De Nexustoestellen worden nog altijd ondersteunt. Alleen bepaalde oudere toestellen niet meer met een OS-update naar 7 en verder.
Wat ik altijd hoor van iPhone gebruikers is dat Apple zo lang blijft updaten, dat het apparaat traag wordt en ze wel een nieuwe willen kopen.
Op Android moet je gewoon een nieuw toestel kopen als je een OS update wil, ook niet echt ideaal he. Zo dwing je ook mensen een nieuwe telefoon te kopen.
De Nexus 6 is niet bepaald 'nieuw'.
En al die andere toestellen die net zo oud zijn en die geen update krijgen ?
Worden die geleverd onder de Nexus noemer? De Nexus 7 is van 2013 bijvoorbeeld, Nexus 6 komt uit 2014.

Google biedt de firmwares aan, helaas dat producenten dit niet sneller oppakken met uitzondering van een paar (bijv HTC).
Google biedt de firmwares aan, helaas dat producenten dit niet sneller oppakken met uitzondering van een paar (bijv HTC).
Da's 100% de schuld van Google. Moet je op Lenovo, HP of Dell wachten als er een nieuwe Windows versie is ? Nope.

Google had gewoon het driver-model kunnen loskoppelen van de rest van het OS en zelf de OS updates in de hand kunnen houden. Google was hier te slap voor en zwichtte voor de fabrikanten die zo nodig allemaal hun eigen verziekte Android versie uit willen brengen.
Verziekt gaat wat te ver. Fabrikanten zoals HTC hebben met Sense bijv handige en nuttige features toegevoegd aan de 'stock' firmware die ze van Google kregen, zonder extreem veel bloatware.

Desalniettemin blijft een kale Android versie in mijn optiek het fijnst werken, we gaan zien wat ze met de Pixels in huis hebben.
Als je zoals apple niet met vernieuwing op je toestellen komt kan ik het begrijpen dat je langere ondersteuning kan geven.
Helaas voor mijn Sony komt er ook geen update. Maar na 2 en half jaar is dat ook te begrijpen dat de nieuwere versie niet meer draait op de oude hardware.

Veel apples kan je wel updaten maar gaan veel trager op de nieuweste OS. Doen ze expres zodat je toch een nieuw toestel gaat kopen.
Maar na 2 en half jaar is dat ook te begrijpen dat de nieuwere versie niet meer draait op de oude hardware.
Als Microsoft zo'n beleid had werden ze daarentegen aan het kruis genageld. Geen idee waarom de huidige Android gebruikers wel ooit zo kritisch waren op Windows.
Veel apples kan je wel updaten maar gaan veel trager op de nieuweste OS. Doen ze expres zodat je toch een nieuw toestel gaat kopen.
Er zat een redelijk verschil tussen 6 en 7 maar 8, 9 en 10 hebben nauwelijks een negatief effect op de performance, een iPhone 5S draait gewoon nog wel prima (wellicht de 5 ook, maar die is inmiddels ter ziele) en die is al aardig wat generaties oud.
Al zou ik met een ipad 2 liever op iOS 7 zitten. Kijk deze video eens over de 4s, echt niet best hoe traag de telefoon wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=zH7FslRYsNg

Niet dat ik het goed vind dat de nexus 5 geen update meer krijgt hoor. Had liever gezien dat er 3 major updates naar nexus devices waren gekomen, ipv 2.
Niet helemaal, want een groot aantal apps vereist wel degelijk een iOS hoger dan 7. Dan moet je via iTunes op de pc zaken aan je cloud toevoegen om ze vervolgens alsnog op je device te hebben ("beetje" onhandig), waarbij je dan een oudere versie krijgt (nl degene die nog wel jouw iOS versie ondersteund).
Je hebt gelijk wat Apple betreft, maar die Note van je heeft natuurlijk met Samsung's update beleid te maken. Google kan daar niet veel aan doen.

Google's 'eigen' toestellen doen het wat beter, maar ik geef toe dat de 2 jaar van de Nexus 6 ook best langer had gemogen.
Mijn Galaxy S4 uit 2013 heeft deze week nog een update gehad. Mijn iPad 3 kreeg een update die het ding in een presse papier veranderde (= te traag). Over het algemeen doet Apple het beter maar your mileage my vary.
Dus Ipad heeft de voorlaatste versie, uwe note 4 heeft de voorlaatste versie. In welk opzicht is Apple dan "veel" beter ?

De meeste android smartphones die 3 jaar oud zijn hebben ook de versie 6.0.1.
Mwoahhh, de meeste topmodellen misschien. Maar goed, wat die vergelijking betreft, Apple doet alleen maar aan topmodellen.
Als ik deze lijst bekijk zijn er toch nog redelijk veel modellen die nog een update hebben gekregen :
http://www.phonearena.com...msung-Sony-and-LG_id74400

En ja het zijn misschien enkel topmodellen maar zoals je zegt Apple doet alleen maar topmodellen dus we moeten geen appels met peren vergelijken é ;)
iphone van 700¤ kan je moelijk vergelijken met een samsung van 250 ¤... Maar wel een LG G2 (al is de prijs dan nog een groot verschil. Mss een topmodel zoals de iphone SE)
Je Note is helemaal geen Google device, maar een Samsung device.

Als we b.v. mijn Nexus 5 device erbij pakken: die heeft nog steeds ondersteuning in de vorm van security updates. Nee, hij krijgt geen Android 7, maar hij is nog wel redelijk up to date en veilig, 3 jaar na de release.

[Reactie gewijzigd door YoMarK op 4 oktober 2016 13:45]

Maar Android heeft wel weer het voordeel dat je er costume firmware op kan instaleren. Dus als Google de laatste versie niet uitbrengt voor een toestel. Kunnen mensen zelf gewoon een laatste versie bouwen en uitbrengen voor het toestel.
Met als notitie dat je wel je garantie mogelijkheden verliest bij een aantal fabrikanten als je de bootloader unlocked. Ook als je nu een relatief "oud" model toestel nieuw koopt en vervolgens van CM of Miui ofzo voorziet.

In een ideale wereld zou de fabrikant zelf natuurlijk iig de maandelikse security releases doorduwen naar alle devices van de laatste 3 jaar.
Ach de garantie duurt meestal niet langer dan 2 jaar. Dus als je na 2 jaar de bootloader aanpast maakt het toch niet uit.
De iPhone 4 uit 6-2010, kreeg zijn laatste update in 6-2014.
Mijn Galaxy S1 uit 4-2010, dus daarvoor, draait nu een Android 6 custom ROM van n paar maanden oud.
Natuurlijk is dat niet helemaal vergelijkbaar (officiele vs hobbyisten versie), maar voor wat het waard is, bij Android heb je iig wel die mogelijkheid, bij IOS is het gewoon einde verhaal.
Het mooie is echter van je Note4 dat je er gewoon een custom ROM op kunt zetten. Probeer dat maar eens met je iPhone :)
Heb de nieuwste iPhone 7 Plus aangeschaft en hiervoor had ik de Nexus 6. Dit is inderdaad al een groot pluspunt van Apple. Ten eerste ondersteunen ze oudere telefoons langer en wanneer er een update uitkomt hoef je niet maanden te wachten totdat je dan eindelijke de nieuwste Android versie hebt. Natuurlijk kan je je telefoon rooten, maar ik had daar niet zoveel zin in bij de Nexus. Bij m'n Galaxy S3 heb ik dit wel gedaan. Een andere optie is om je aan te melden voor de Android Development, maar zelfs hier duurde het erg lang.

Als de nieuwe Android wordt aangekondigd en hij wordt beschikbaar gemaakt op enkele telefoons, dan wil ik deze dan ook graag gelijk hebben. Ik had gehoopt met het kopen van een Google telefoon dat ik de nieuwste Android versie als eerste had, maar dit valt helaas erg tegen. Maar goed, heb er nu in ieder geval geen last meer van :).
Dat grote voordeel, is nu net het grootste probleem van Apple.
Mijn ipad 2 werd op een gegeven moment zo traag dat ik hem alleen nog maar als frisbee kon gebruiken.
Toen ik mijn ipad 4 kocht met ios 7 was hij erg snel.
Daar is nu na alle updates weinig meer van over.
Bij Android kan ik zelf kiezen welke versie ik er op zet. Bij Apple ben je verplicht.

Hier nooit meer een Apple in huis
Als ik mijn IPad 2 zou kunnen downgraden van IOS 9 naar 5 of 6 zou ik dat meteen doen. Wat is dat ding traag geworden zeg
Nochtans krijgt mijn 3 jaar oude Xiaomi MI3 op Android nog wekelijks updates,ja idd wekelijks!!! _/-\o_ Wel nog voorlopig Android 6.0.1!!!Maar draait als een zonnetje!!!

En updates zijn geen garantie op beter/soepeler werken,dusja...heeft niet altijd zin!!!

Maar als je inderdaad 'smart'phones(waar de meesten zelfs niet weten wat erin zit,of wat er allemaal opstaat |:( ) koopt,van boven de 800 euro,dan mag je toch verwachten,dat ze minstens 3 jaar meekunnen,met updates,niet?!
Het is niet dwarsliggen het is gewoon stoken/trollen. Weet nu niet of je Android te kakken wilt zetten (dan zijn er andere vergelijkingen mogelijk, nexus devices bijv.) of Samsung, maar dat heeft weer helemaal niks met het artikel te maken wat over een Nexus gaat.

Maargoed om er toch maar op in te gaan:
http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-N910F/PHN/ 1.5 jaar hooguit zei je, dat is gek, de releases tonen wat anders aan :Y) En er is geen enkele aanduiding dat er geen updates meer komen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 oktober 2016 13:15]

Dit heeft helemaal niets met trollen te maken, wel met het vergelijken van de ervaringen die ik heb met beide devices.
http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-N910F/PHN/
1.5 jaar hooguit zei je, dat is gek, de releases tonen wat anders aan
Dus de eerste update is van 2014-10-16, en de laatste is van een OS wat in oktober 2015 is gereleased. Dat is minder dan een jaar, of wat?

Het is leuk allemaal, maar feit is gewoon dat Samsung je updates levert met een jaar oud OS, inclusief een jaar oude security issues.
[...]Volgens mij heeft Google daar geen hulp bij nodig.
Tuurlijk werkt het niet zo, dat geldt voor jou als ontwikkelaar misschien maar een consument heeft er echt maling aan of jij veel of weinig werkt hebt om iets te maken, zolang er overvloedig aanbod van apps is maakt die enkeling die mogelijk door dat probleem afhaakt echt niet uit.

Ik snap je frustratie, ben zelf webdeveloper en herken het probleem ivm verschillende browsers met verschillende standaarden. Maar dat is mijn probleem niet dat van een ander ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 oktober 2016 14:30]

Een consument die geen updates krijgt en dus een onveilig toestel heeft die heeft daar wel degelijk last van. Bijvoorbeeld als apps met erg gevoelige gegevens omgaat, kan ik me voorstellen dat ze oude toestellen gewoon expliciet niet ondersteunen.

Ik zou niet graag telebankieren op een toestel meteen oude Android versie, om maar iets te noemen.
Is het al bekend wanneer de Oneplus toestellen update krijgen naar 7.0.1?
Ik heb hem nog steeds niet binnen op mijn nexus 6. Iemand al binnen ?