Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google komt na vertraging met Android 7.1.1-update voor Nexus 6

Door , 41 reacties

Google heeft met enige vertraging de Nexus 6 voorzien van een update naar versie 7.1.1. van Android. Het bedrijf bracht de update begin december al uit voor andere Nexus-toestellen en de Pixel-telefoons, maar door een bug duurde het langer bij het Motorola-toestel.

Google maakte eind december aan Android Authority bekend dat er op het laatste moment een 'kleine bug' was geconstateerd, waardoor de update op zich liet wachten. Google zei toen dat deze begin januari uit zou komen en is deze belofte nu ook nagekomen. Het bedrijf heeft de factory image en de ota inmiddels op zijn site beschikbaar gemaakt.

De 7.1.1-update kwam begin december uit voor verschillende Nexus-toestellen en de Pixel-telefoons. De Nexus-toestellen hadden na de update naar Android 7.0 geen update naar de 7.1-versie gehad, die onder andere App Shortcuts en een gif-toetsenbord introduceerde. De Nexus 6 kreeg in oktober de update naar Android 7.0, dat was eveneens later dan de overige Nexus-telefoons.

Reacties (41)

Wijzig sortering
Draai hier al sinds half december 7.1.1 op mn Nexus 6 (PureNexus) en op XDA was men dan ook niet echt aan het wachten op deze release. Het is fijn dat wij tweakers nu de meest actuele bootloader en radio kunnen flashen maar daar blijft het dan ook een beetje bij.

Wanneer je geen custom roms draait is dit natuurlijk wel een upgrade waar je op hebt kunnen wachten.
Erg netjes van Google voor een toestel uit december 2014.

Dit zal hoogst waarschijnlijk ook gelijk de laatste officiele update zijn voor de Nexus 6.
Een toestel van 2 jaar die een update krijgt vind je netjes? Ik vind 2 jaar het absolute minimum voor OS updates, zeker als je naar iOS kijkt.
Er zijn inmiddels genoeg fabrikanten die sowieso security updates blijven uitbrengen voor hun telefoons binnen dezelfde versie van Android.
De Nexus 6 is begonnen op 5.0 en is nu op 7.1.1, dat zijn 4 grote versies (5.1.1, 6.0.x, 7.0 en nu dus 7.1.1) verder.
Voor Android fabrikanten is dit toch erg netjes.
De Nexus is zoals ik al schreef uitgekomen in december 2014, ze hadden bij het uitbrengen van 7.1.1 in december er ook voor kunnen kiezen om de Nexus 6 op 7.0 te laten, het zat net rond die 2 jaar support die de meeste fabrikanten van Android toestellen als standaard periode hanteren.

Daar doelde ik op met netjes, helemaal als je dit vergelijkt met het upgradebeleid bij Samsung.

[Reactie gewijzigd door Frag1le op 6 januari 2017 21:34]

Snap je punt hoor. Maar dat fabrikanten ver beneden maats presteren op dat gebied en dan een fabrikant de minimale support levert zoals 2 jaar, maakt dat het niet opeens wel netjes. Het is gewoon niet zo slecht als de fabrikant die na 1 jaar al stoppen. Netjes is als ze een beter voorbeeld geven dan het gemiddelde 2 jaar update beleid. Dit is gewoon "normaal".

Google hoeft naar mijn mening dus ook niet geprezen worden omdat andere fabrikanten gewoon belabberde support geven.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 6 januari 2017 21:59]

iOS is niet vergelijkbaar met Android. Toestellen die iOS draaien zijn allemaal high-end toestellen, je verwacht toch niet dat een Motorola Moto E evenveel updates krijgt als een iPhone/Nexus 6/S7 om maar wat te noemen?
Waarom niet? Een Windows PC van §300 krijgt exact dezelfde updates als een workstation van §4000....

Ok, dat is een gechargeerde reactie. Maar imo maken fabrikanten misbruik vh feit dat er van goedkope toestellen minder ondersteuning wordt verwacht..

Laat ze hier dan in ieder geval tijdens de verkoop eerlijk over communiceren. Daarnaast was de Nexus 6 ook een high-end toestel... dus in dit geval is je opmerking niet valide.

Tenslotte. Een iPhone 5 uit 2012 krijgt nog steeds updates. High-end of niet, dat is dus blijkbaar wel iets waar de fabrikant bewust rekening mee houdt. Er is niets dat Samsung, Google, HTC, Huawei, LG of Sony ervan weerhoudt hetzelfde te doen. Behalve meer winst.

Apple is in het nieuws omdat ze minder telefoons verkopen; reden: de toestellen gaan langer mee... maar op de langere termijn is dat wel de beste strategie.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 6 januari 2017 19:22]

Doelend op Windows PCs neem ik aan? Dit is op geen manier vergelijkbaar. Je betaalt daar namelijk voor het OS zelf, waar je de updates op krijgt :).

Heel wat anders dan een telefoon waar de fabrikant de updates verzorgt op een gratis OS (doelend hier op Android).

@reactie hieronder:
Ik ben me heel bewust dat Android niet gratis is en dat ergens van betaald moet te worden. Wat ik aangeef is dat het er een wezenlijk zit verschil in het verdienmodel. Helemaal omdat het wel of niet krijgen van de update, afhankelijk is van de fabrikant van het apparaat, niet Google.

iOS is bijvoorbeeld weer een heel ander verhaal. Behalve dat de ook hier de fabrikant bepaald of je wel of geen update krijgt. Hier is dat echter de zelfde als de fabrikant van het OS.

[Reactie gewijzigd door Epsilon op 6 januari 2017 20:37]

'Gratis' OS. Je net wel heel naÔef als je denkt dat Android gratis is. Voor niets komt de zon op. Het is niet voor niks dat Samsung Tizen serieus als alternatief aan het beschouwen is. Data is de nieuwe olie, en nu geeft Samsung die olie gratis aan Google...

Als consument is Android misschien gratis, maar fabrikanten hebben allang door dat ze er een Trojaans paard mee hebben binnen gehaald (immers: geen Android zonder Google services).
Android is gewoon gratis hoor. Het is een open source project waarvan je de source code zo van internet af kan halen. De fabrikanten zullen hem natuurlijk wel moet optimaliseren voor hun telefoon, een eigen kernel bouwen, drivers implementeren etc. maar het is en blijft een gratis stukje software.
Jij hebt het over AOSP, niet de Google Framework die erom heen gegooit wordt. Als je alleen AOSP gebruikt zonder google services mag je dus ook geen Google Play op dat mobiel commercieel zetten. :) Dat is nou het hele probleem. Een gratis OS waarbij je afhankelijk bent van een winstmakend bedrijf of proprietary "packages". Er zit altijd een addertje onder het gras.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 7 januari 2017 11:22]

De vraag is natuurlijk hoeveel support je mag verwachten voor een low budget telefoon. Het is arbeidsintensief en dus kostbaar om al die verschillende modellen te blijven ondersteunen. En dan is het nog maar de vraag of mensen wel zo lang doen met een low budget telefoon. Als die al na 1 of 2 jaar wordt vervangen dan is een update nogal mosterd na de maaltijd. Zonde van alle (dure) inspanning.

High-end toestellen zijn wel een ander verhaal. Daar verwacht je een langere levensduur van, niet alleen vanwege de prijs maar ook omdat de hardware een nieuwe Android versie met vaak meer features (maar ook steeds groter wordende apps) nog prima kan draaien. Als ik nu bijv een telefoon zou kopen met 4 of zelfs 6 GB RAM dan hoop ik daar toch wel minstens 4 jaar mee vooruit te kunnen.

Als dat een China phone is van 200 euro dan verwacht ik geen jarenlange officiŽle updates. Dat is simpelweg niet realistisch voor zo'n prijs. IT'ers in China zijn ook allang de goedkoopste niet meer. Maar een dure Pixel bijvoorbeeld voor bijna iPhone prijzen is een heel ander verhaal en dan zou ik me flink genaaid voelen als Google er na 2 jaar al mee ophoudt.

[Reactie gewijzigd door 55563 op 6 januari 2017 19:32]

Daarom zouden ze alle modelen op stock moeten laten draaien! Weg met die 'schillen'!
Ze zijn niet onnuttig; fabrikanten kunnen zich er mee onderscheiden en daarnaast zijn er functies die bijvoorbeeld eerst in Sense of Touchwiz zaten en later pas naar stock Android gekomen zijn.
Hey Peter,

Mijn reactie had iets genuanceerder kunnen zijn. Ik bedoel geef mensen de keuze om op stock te draaien zonder roms te moeten flashen enzo. Dan kunnen ze zelf beslissen of ze een nieuwe rom gaan draaien op stock of dat ze wachten op een gemodificeerde schil.
Dat ben ik met je eens! Een Nexus moet je minimaal 2 jaar updates van kunnen verwachten, en eigenlijk meer. Zeker de 6, omdat dat gewoon een high-end toestel is en dus vergelijkbaar met iOS-toestellen. Maar regelmatig wordt er onder dit soort nieuwsberichten gesteld dat ieder toestel minimaal 2 jaar updates in de vorm van Android-versies verwacht mogen worden, en daar ben ik het niet mee eens. Het ligt er aan in welk segment je een toestel koopt. Zolang het toestel functioneert en veilig is, is een fabrikant in mijn optiek niet verplicht om een toestel van bijvoorbeeld §100,- minimaal 2 jaar te updaten.
De nexus 5 heeft nu pas (in mijn geval dan toch) de beveiligingsupdate van 10/2016 gekregen. Dus ik vrees dat de 5 snel zal opgegeven worden.
Niet nu pas. M4B30X kwam 03-10-16 al uit. Inderdaad bracht Google een v2 oktober security update uit op 05-12-16 in de vorm van M4B30Z om iets te fixen.

En dat is netjes want de Nexus 5 was EOL in oktober. De Nexus 5 is 31-10-13 uitgekomen en heeft dus netjes precies 3 jaar maandelijks updates gehad.

Net als vrijwel alle Nexus apparaten 3 jaar krijgen in de praktijk en geen 2 jaar.
In November 2015 de Nexus 6 gekocht met de verwachting dat deze Android 7 nog zou krijgen. 2 jaar software en 3 jaar maandelijks een safety update komen ze tot nu toe prima na. Leuk dat ze deze update nog meegeven, we zitten inmiddels al op 2 jaar en 3 maanden. Zou me niet verbazen als ze dit in de toekomst nog verlengen, zeker bij zo'n Pixel. In de concurrentie met Apple kunnen ze bijna niet anders. Een Samsung ofzo is voormij geen optie, echt waardelooze ondersteuning. Maakt de hele mobiele wereld bovendien een stuk eenvoudiger. Apple of Nexus/Pixel. :)
Ben nog aan het wachten op de update, denk erover dit toch maar zelf te gaan doen. Erger is dat de laatste beveiligingsupdate van november 2016 is. Kreeg deze tot dan maandelijks. Dit zou tot najaar 2017 (3 jaar volgens Google zelf, net nog gecheckt) ondersteund worden!
Heb ik iets gemist? Is Google failliet? Of nemen ze hun klanten niet serieus?

[Reactie gewijzigd door ReneVaio op 27 januari 2017 09:08]

Indien je gebruikt maak van de nightmode, dan raad ik aan om niet te upgraden. De (hidden) nightmode is namelijk verwijderd in 7.1.1 en is nu alleen nog maar mogelijk op de Pixel modellen (want nu is er in eens hardware ondersteuning nodig).
Helaas ben ik hier zelf te laat achtergekomen :|
Succes ermee, draai nu al een tijdje met mijn Nexus op deze versie, en sindsdien kan ik niet meer met mijn bluetooth carkit koppelen.

Is een bekende bug, helaas nog geen fix. Gelukkig nog een 2e telefoon die ik nu gebruik om te bellen en te koppelen
Accu besparing voor bluetooth uitzetten.
Wat is er eigenlijk nieuw? Alleen maar nieuwe emoji's? Hoe meer er gezeurd wordt over het update beleid van Android, hoe minder het eigenlijk nog uitmaakt want de veranderingen sinds Android 5 zijn echt minuscuul geweest.
Voor de gemiddelde gebruiker zijn ze inderdaad niet meteen zichtbaar geweest. Wel zijn er grote software updates bijgekomen zoals Vulcan en is google het Java jdk minder gaan gebruiken dacht ik.
De grootste wijziging die je als gebruiker zult zien is dat je twee apps tegelijkertijd kunt openen.
Verder kunnen apps een snelkoppelingenmenu laten zien als je de menu icons eventjes ingedrukt houdt.

Persoonlijk zou ik Android 6 eerder Android 5.2 hebben genoemd, maar met de multi windows feature is Android 7 toch wel een behoorlijk ingrijpende (en voor mij zeer welkome) verandering aan het OS.
Nu cynogemod geen updates uitbrengt moet ik zo ie zo naar een nieuwe Android versie voor de Nexus 6.

Welke costume rom raden jullie aan?

Voor de rest wacht ik ook nog op "Xposed Installer" voor Android Nougat
Gaat toch gewoon verder onder LineageOS?
Toch blijft het jammer dat maar enkele manufacturers nieuwe OTA's doorpushen naar hun smartphones. |:(
Wat voor de Nexus geen issue is omdat de Nexus in opdracht voor Google gemaakt is.
Is niets, ik heb met mijn nexus 5 een maand of 3 a 5 moeten wachten op de OTA van Lollipop (volgens mij 5.0.1, 5.0 sloeg die over).
nu hopen dat dit de kuren oplost, camera is sloom en vertoont storingen en het meest irritante is dat hij uitvalt!!! Dit is mijn derde Nexus, maar ook de laatste, voor mij is het terug naar waar ik begonnen ben: Windows mobile
Slome camera? Ook na 2 keer kort op startknop drukken? (Standaard app)
die shortcut ken ik ja, maar voordat ik een foto kan maken, of nog erger de tweede foto... 10 keer nix
Heb je ook de Nexus 4 gehad, heb dat ding nog steeds en werkt subliem. Enige is dat na 3,5 jaar de batterij een stukje begint de minderen. En de camera was altijd al een minpuntje geweest. Verder werkt hij nog als nieuw, en als een speer. Zelfs als hij bomvol staat met content en apps.
Mijn broertje werkte bij een importeur hier, dus voor mij was een nieuwe 6 goedkoper dan een het scherm van de 4 vervangen (hij had hem uit mijn handen geslagen) bij nader inzien toch de oude moeten houden ipv aan moeders te geven ;)
Off - topic.

Maar weet niet meer waar ik er anders nog mee terecht kan.
Heb het internet al afgezocht naar een oplossing, maar krijg het hoe dan ook niet voor elkaar.
Wat is het "probleem" nou, mijn Nexus 5X word niet door Windows 10 pro herkent.
Normaal gesproken, heb je na het naar beneden halen van de optiebalk er een wit balkje onderstaan waar je kunt kiezen wat je met de Tel wil gaan doen wanneer deze aangesloten is op een PC, waaronder de optie bestanden kopiŽren.
Alleen krijg ik om wat voor reden dan ook die balk en dus ook die opties niet meer te zien.
En wordt de tel ook in mijn Windows File Explorer niet weergegeven.
Ook herkend de Android APK installatie mijn tel niet, waardoor ik deze niet kan installeren, hoe vreemd het ook klinkt
Ik heb inmiddels dus al van alles geprobeerd, maar dus helaas zonder succes.
Als iemand mij hier mee zal kunnen/willen helpen, dan zal dat echt super zijn.
Ik baal er goed van namelijk.
Toestel: Nexus 5X
Android versie: 7.1.1

Bij deze alvast, jullie zijn de aller goeiste, al wisten jullie dat al, maar goed _/-\o_
Ik weet gewoon echt niet meer, bij wie anders ik er nog mee terecht kan

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 7 januari 2017 19:36]