Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Samsung heeft bevestigd te werken aan een headset voor virtual reality die 'niet noodzakelijkerwijs werkt met een telefoon'. Tot nu toe bracht het alleen de Gear VR uit, die beeld krijgt van een high-end toestel van de fabrikant zelf.

Het is onbekend of en wanneer de standalone-headset van Samsung zal verschijnen. Samsung zou met de stap concurreren met Oculus die de Rift maakt, merkt Variety op. Oculus maakt nu de software voor de Gear VR. Naast de standalone-headset werkt Samsung aan gebarenherkenning en hand-tracking, maar dat kan volgens de fabrikant nog een paar jaar duren. Samsung sprak over de toekomst van zijn vr-producten op zijn ontwikkelaarsconferentie in San Francisco.

Samsung brengt zijn camera om 360-gradenbeelden op te nemen deze week uit in diverse landen. De camera zal 349 euro kosten en kan op verschillende manieren opnemen, namelijk in 'vr view' en 'dual view'. Daarnaast zijn er mogelijkheden om panoramisch, versneld en vertraagd op te nemen. Wanneer er in 'single lens'-modus wordt opgenomen kan het apparaat een hoek van 180 graden waarnemen, met een resolutie van 1920x1920 pixels. In 'dual lens'-modus kan er rondom beeld worden opgenomen met een resolutie van 3840x1920 pixels.

Samsung heeft momenteel als enige vr-product de Gear VR die vorig najaar uitkwam. De headset is compatibel met de Galaxy S6-serie van toestellen, de Galaxy Note 5 en de Galaxy S7-telefoons. De fabrikant vraagt 99 euro voor de headset, veel meer dan de paar euro kostende Google Cardboard-headsets, maar minder dan standalone-alternatieven. De LG 360 VR met eigen scherm en verbinding met een G5-telefoon kost 279 euro, de PlayStation vr-bundel gaat vermoedelijk 499 euro kosten, HTC's Vive kost 899 euro en de Oculus Rift kost 699 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Ik heb zelf de Gear VR gekregen bij de Galaxy S7 maar ik snap bij god niet wat er zo anders is aan een gear VR tegenover een Google cardboard of een chinees VR headset van 10 euro aangezien de Gear VR 100 euro kost.

Wat maakt dat de Gear VR die 100 euro waard zou moeten zijn?
In de Gear VR zitten nog een aantal extra sensors, namelijk:

Accelerometer,Gyro Sensor,Geomagnetic Sensor,Proximity Sensor

(Van de website af geplukt)
Plus dat je een aantal knoppen aan de zijkant hebt zitten om de telefoon te besturen.
Vergeet deze niet:
+ Toegang tot Oculus only games/apps die gemaakt zijn voor de GearVR
+ Verstelbare lenzen
+ Comfort
+ Motion to Photon latency is minder dan 20 ms

Dus dan komt de opsomming als volgt:
+ Eigen sensoren waardoor het preciezer werkt dan welke telefoon dan ook
+ Touchcontrols
+ Toegang tot Oculus only games/apps die gemaakt zijn voor de GearVR
+ Verstelbare lenzen
+ Comfort
+ Motion to Photon latency is minder dan 20 ms

Het komt er dus op neer dat het veruit de beste mobile VR ervaring geeft en de cardbord is eigenlijk de slechtste mobile VR ervaring (wat nog steeds leuk kan zijn overigens!).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 april 2016 10:50]

-/+ verstelbare lenzen heb je op meerdere brillen, de vraag is hoe goed die lenzen zijn, voordat je kunt stellen dat het een + is.
+ comfort, dat heb je op meerdere modellen dus zou het wel echt extreem goed moeten passen ... maar ik geef toe, als er een hele smartphone op je neus rust is dat wel iets minder fijn dan wanneer er enkel een lcd scherpje en wat knoppen zitten.

- de prijs 100 euro bovenop de prijs van een S7 of s7 edge, ik heb al niet zoń samsung fan want hun roms vind ik vaak rommelig en bloated, kortom duur grapje, en ik ben benieuwd in hoeverre die paar puntjes dusdanig merkbare verbetering bieden om het verschil waard te zijn.
Hoeveel irrelevante argumenten wil je aandragen? Het gaat om een vergelijking tussen een Cardboard VR en de Gear VR, voor iemand die al een S7 heeft. Het is duidelijk dat jij er niks van moet hebben maar dat doet er helemaal niet toe...
- eigen sensoren werken ook als je een goodkoop toestelletje in een houder plaatst
Nee want de Gear VR is niet compatible met goedkope telefoons (note 4/S5 is de goedkoopste) :) De sensoren in de bril zijn velen malen beter dan in welke telefoon dan ook, en hebben een 10x zo hoge polling-ratio (1000hz) dan gebruikelijk is voor die sensoren :) Daarnaast is het eigenlijk ook irrelevant gezien het ging om iemand die al een S7 heeft.
- doe mij maar een via BT gekoppelde keyboard/gamecontroler, dat is veel minder vermoeiend dan je nek...
Voor het spel zelf wel (en dat kan ook gewoon), maar de besturing voorafgaand aan een spel of even een filmpje aanzetten is dat weer overbodig, en zeer goed te doen met het touchpad die er op zit. Als jij het niet wilt gebruiken, doe je dat toch gewoon niet :D
- toegang tot wat? en waarom is dat een voordeel? omdat het cool is? werkt het ook met minecraft op de pc, of met een potje counterstrike?
Nieuws van vandaag gemist?
nieuws: Minecraft voor Samsung Gear VR komt uit
Ik kan er weinig aan doen dat er veel Gear VR only apps/games zijn, heeft niks met cool te maken, vind het zelfs jammer dat het voor anderen niet werkt, maar dat veranderd niks aan he feit dat het nou eenmaal zo is:
https://www2.oculus.com/experiences/gear-vr/#psea

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 april 2016 11:48]

De eigen sensoren van de gemiddelde telefoon zijn gewoon niet zo heel accuraat. In de meeste gevallen is het namelijk niet nodig dat die heel accuraat zijn, in VR is dat wel fijn natuurlijk.

Toegang tot games die alle andere niet hebben. Al is het jammer dat ze alle andere telefoon headset combinaties toegang blokkeren. Terwijl ik denk dat het technisch best mogelijk is om een open platform te maken. En nee het werkt niet met Minecraft op PC of counterstrike. Maar er is wel Minecraft voor de GearVR aangekondigd (aangepaste versie van de mobiele versie) en alle andere telefoons zullen daar waarschijnlijk geen toegang tot krijgen vanwege het gesloten Oculus platform.
Minecraft voor Samsung Gear VR komt uit

Verstelbare goede lenzen met een goed comfort is erg belangrijk voor VR. Daar zit je met de GearVR wel goed mee. Er zijn wel simpele houdertjes die dat ook hebben, maar daar betaal je ook aardig veel voor. Google Cardboard is daar totaal niet mee vergelijkbaar.

En het zijn misschien wel dure telefoons (al heb je een goede telefoon nodig want een oled scherm met een goede resolutie en elk beetje extra processor kracht is gewenst).
Ook is het jammer dat de GearVR een gesloten platform is waar alleen specifieke telefoons in kunnen. Dan ook lullig dat een aantal games alleen speelbaar zijn voor de GearVR vanwege het geslote platform. Maar als je al een Samsung telefoon hebt is 100 euro goedkoop voor wat je er voor terug krijgt.
het grappige is, dat die chinese brillen werken met 'je eigen' smartphone,

dus als je oude toestel voldoet aan een paar basis criteria: 5inc minimaal 720p (liever full hd), 1gb ram en android 4.4 of hoger (met root), dan kun je daar heel makkelijk zelf een vr-bril van maken, kun je die 100 euro tenminste in je nieuwe telefoon steken. bovendien werken de meeste apps die hiervoor gemaakt zijn ook op/met pcgames en op andere niet-s7 smartphones.
De Google Cardboard is zoals de naam al zegt van karton. De GearVR is van prima kwaliteit plastic, maar dat is een kleine bijzaak.

De GearVR heeft zijn eigen sensors zoals een Gyrometer en Accelerometer. Daarmee kan deze een veel betere ervaring bieden dan bij het gebruik van de in-phone sensors.
Heb je beide opgehad (voor langere tijd dan 5 minuten)? Waarschijnlijk niet, anders had je het antwoord zelf wel kunnen geven, dat er in ieder geval vrij grote verschillen zijn (los van of je het dat extra geld waard vind) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 april 2016 10:37]

Lensen en sensoren + formfactor
laten ze nou onderling eerst eens even een standaard afspreken? de fragmentatie van de markt kan echt een killer zijn voor het hele VR verhaal!
Lijkt mij eerlijk gezegd onverstandig, VR is nog in behoorlijke ontwikkeling, dus laat ze maar eerst nog doorontwikkelen.
en dan is het als ze op hun eigen weg doorontwikkelen niet meer mogelijk om een standaard aan te houden.....het mes snijdt aan 2 kanten!
We hebben dit al vaker zien gebeuren (bluray/hd-dvd, vhs/betamax/v2000, ds/psp, etc). Als er uiteindelijk een "winnaar" is, kan men voor één device gaan ontwikkelen terwijl de andere devices uit de markt worden gestoten.
Een standaard kun je maar beter aan het begin afspreken ipv als iedereen al een andere kant op heeft ontwikkeld. Ik zie ook niet zo wat er "onverstandig" aan is om een standaard af te spreken. Kun je dat uitleggen? Een standaard kun je uitbreiden.
In principe is die er, OpenVR, maar ook die staat nog steeds in de kinderschoenen..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 28 april 2016 11:33]

NEE DUS! OPenVR is van Valve en ontwikkeld voor de HTC Vive, ze hebben wel samenwerking aangekondigd met Open Source Virtual Reality...maar daar is verder nog geen info over te vinden....dus een standaard is het zeker nog niet!

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 28 april 2016 11:38]

Je hebt het niet helemaal correct, OpenVR is ontwikkeld door Valve Yep, maar niet specifiek voor de HTC Vive.. Valve's bedoeling is dat OpenVR vergelijkbaar is met OpenGL/Vulcan, en daarmee dus een generieke API die gebruikt kan worden door alle hardware vendors, liefst hebben ze dat je SteamVR implementeert (dat is OpenVR inclusief extra API voor integratie met het Steam platform)..
OSVR doet eigenlijk hetzelfde, maar is op dit moment nog vooral geent op hun eigen OSVR headset en voor zover ik weet werkt deze nog niet met de HTC Vive of met de Oculus Rift, wat OpenVR dus wel doet.. Dus als developer ben je op dit moment het beste af om OpenVR te ondersteunen (wil je ook je games/applicaties in de Oculus Store kwijt, dan moet je ook native de Oculus SDK ondersteunen)..
en zo kan elke developer dus zijn eigen systeem voordragen als standaard....en dan wordt het alsnog niks!

https://en.wikipedia.org/wiki/OpenVR
Klopt, maar iemand moet toch ergens beginnen.. En op dit moment is de markt nog beperkt, maar OpenVR maakt een grotere kans vanwege dat Valve net even wat meer muscle heeft.
Ze gaan hiermee concurreren met Oculus (en Vive) volgens Variety. Dit betekend dan in ieder geval dat het moet werken op je computer i.p.v. alleen je telefoon en head-tracking zal hebben lijkt me.
Het zou ook kunnen dat ze de chips voor mobieltjes/tablets inbouwen zodat het een op zichzelf staand apparaat wordt. Sowieso verwacht ik dat de markt uiteindelijk die kant op gaat, dan ben je ook meteen van die kabels af. Het is een kwestie van tijd totdat de rekenkracht van mobiele apparaten voldoende is.
Het zou ook kunnen dat ze de chips voor mobieltjes/tablets inbouwen zodat het een op zichzelf staand apparaat wordt. Sowieso verwacht ik dat de markt uiteindelijk die kant op gaat, dan ben je ook meteen van die kabels af. Het is een kwestie van tijd totdat de rekenkracht van mobiele apparaten voldoende is.
die kracht is er al lang, het punt is dat je dan een rom moet bouwen bijv android die daar wat specifieker voor getuned is, bovendien zult je er maar weinig games op willen spelen en liever gewoon connecten met bijv een playstation of pc,

en of je van die kabels af kunt, tja, het zou in theorie moeten kunnen door bijv een wifi 5ghz ac netwerkje tussen pc en bril op te zetten, maar doorgaans heb je via kabels (en dan met name usb3 aanzienlijk lagere latency, wat je beeldkwaliteit uiteraard alleen maar ten goede komt.
De volgende Android versie is al beter geent op VR..
En draadloos is leuk ja, maar 90fps op hoge resolutie over een afstand van een paar meter met een lage latency, DAT is weer een ander verhaal..
Maar idealiter zou je dus helemaal willen draaien zonder verbinding met de PC. Dan heb je in elk geval de laagst mogelijke latency. Daar is nog wel het nodige voor te winnen qua performance/watt en accutechnologie. Het is een kwestie van tijd voor een stand-alone apparaat hetzelfde kan als een Rift of Vive + flinke pc nu kan.

Wifi heeft een te hoge latency. Ik meen dat er wel technologiën zijn die het zouden kunnen, maar dat zou de prijs nog veel meer opdrijven.
Het zou fijn zijn als het volledig op zich zelf staand apparaat is geen kabels en overal te gebruiken, twijfel wel of het verstandig is om het te voorzien van eigen hardware, misschien voorzien van goede streaming tech, of zou dat nog te veel latency hebben?
je blijft toch beperkt door de stroomvoorziening! accus op je hoofd....dan wordt t toch al snel weer zwaar! maar voor bepaalde doeleinden zou een kleine accu wel voldoende zijn natuurlijk!
Er hoeft geen loodaccu in oid, de S7 houd het 4~5 uur uit in de Gear VR en dat is maar een accu van iets van 11watt.

De gear VR met telefoon is ook niet te zwaar dus als ze een telefoon strippen tot alles wat voor de Gear VR nodig is dan wordt ie nog aardig lichter, denk daarbij aan de sensorren die in geval van de huidige Gear VR zowel in de telefoon als in de gear VR zitten, de behuizing van de telefoon (aluminium + galzen achterkant), camera module, GPS/GSM module, fingerprint reader, usb aansluiting van de telefoon en vast nog wat dingen (knoppen).
ja leuk maar als jij op je telefoon met 100% processor belasting gaat gamen....gaat die telefoonaccu ook niet uren mee hoor! dat gaat dan best snel nl! telefoons zijn gemaakt om op 20% capaciteit te werken....als je ze echt gaat belasten....wordt de accu echt een probleem!
Theoretisch kan die telefoon in een uur of 2 helemaal leeg zijn, in de praktijk gebeurd dat dus duidelijk niet :)

Als je mijn praktijkervaring ermee niet wilt geloven sta je natuurlijk vrij het internet af te speuren! Op wired (hierboven ergens naar het artikel gelinkt) hebben ze het in hun 'review' zelfs over 15/20% per uur, dat is zelfs 5 tot 6,6 uur! Maar ook dat hoef je niet te geloven van mij ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 april 2016 11:25]

Typisch weer zo een reactie van ik heb er over gehoord maar zelf niet gezien.
Ik kan het antwoord van watercoolertje benadrukken. Ik speel/kijk heel veel met mijn gear vr icm een samsung s6 edge plus en ik haal gemakkelijk 4+ uur non stop. En mocht het echt noodzakelijk zijn dan kan je onder je bril via een usb aansluiting je telefoon opladen.
Het is goed om te zien dat er zoveel bedrijven op de wagen springen. Natuurlijk is er nog geen standaard in deze markt. Dat zal wel komen uiteindelijk. Ik zie de VR markt hoofdzakelijk als een aanjager van technologie. De kwaliteit displays die wat nodig zijn en de GPU kracht welke wordt vereist zullen ervoor zorgen dat de vraag naar computersystemen met hgere systeemeisen zal toenemen.
Ik verwacht dat over 1 jaar de middenmoot ´kant/en/klaar´ systeemkast de eisen heeft goed te kunnen werken met zoiets als de Oculus Rift.

Wat betreft Samsung denk ik dat ze eerst middels de Gear VR ervaring hebben willen opbouwen zonder direct een zeer duur ontwikkeltraject op te zetten. Nu de Rift en de ViVe uit zijn hebben ze een beter beeld op de geboden opties. Klaarblijkelijk loonde het ze niet om op bestaande producten te springen en het toch in house te houden. Wilt niet zeggen dat het goed is+ ik herriner mij van Android phones en tablets dat Samsung ze aardig vol met bloadware gooide. Ik mag hopen dat hun VR interpretatie draait op hun eigen software en niet geheel vol wordt gegooit met commerciele crap.
Ik ben ook in het bezit van een Samsung Gear VR-Bril met mijn S6 Edge Plus. Ik vind het leuk maar veel doe ik er niet mee. Ik vind het wel een nieuwe ervaring! Ik vind het leuk dat Samsung met een stand alone versie wil komen, waarbij je geen smartphone nodig gaat hebben. Ook vind het goed dat ze 4K willen maken, nog scherper.
Samsung brengt zijn camera om 360-gradenbeelden op te nemen deze week uit in diverse landen. De camera zal 419 euro kosten en kan op verschillende manieren opnemen, namelijk in 'vr view' en 'dual view'.
Volgens mij is die toch wat goedkoper, namelijk 349,99 euro bij Samsung zelf (en dat is dan ook de adviesprijs):
http://www.samsung.com/nl...alaxy-gear/SM-C200NZWAPHN

Of 99 cent goedkoper:
pricewatch: Samsung Gear 360 Zilver

edit: ondertussen is tweakers.net aangepast en mijn opmerking dus overbodig :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 april 2016 14:31]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True