Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Een miljoen mensen hebben afgelopen maand een Gear VR gebruikt. Dat zegt een topman van Oculus, die samen met Samsung werkte aan de headset en onder meer de software levert. Het is voor het eerst dat een concreet cijfer over het gebruik van de bril naar buiten komt.

Oculus kan het aantal gebruikers vermoedelijk detecteren, omdat het de software maakt voor de Gear VR en die software met internet verbonden moet zijn om te werken. De groep die de Gear VR dagelijks gebruikt - die kleiner is dan de miljoen maandelijkse gebruikers, maar hoe groot is niet bekend - zit 25 minuten met de Gear VR op het hoofd, zegt topman Max Cohen van Facebook-dochter Oculus tegen Recode. Het gebruik van de Gear VR zal zijn toegenomen door de release van de Galaxy S7 in maart. Mensen die het toestel via een pre-order kochten, kregen in veel gevallen de normaal 99 euro kostende vr-bril er kosteloos bij.

Hoewel Oculus hiermee de eerste indicatie geeft voor het gebruik van de Gear VR, is het niet het eerste cijfer over het gebruik van vr. Google zei eerder dat het vijf miljoen Cardboard-brillen had geleverd en dat er 25 miljoen vr-apps uit de Play Store zijn gedownload. Over de verkoop van andere vr-brillen, zoals de Gear VR maar ook Oculus' eigen Rift en de HTC Vive, is niets bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

1 miljoen mensen hebben +20 a 25min de bril gebruikt vorige maand, gezien het aantal mensen etc vind ik dit op zich vrij weinig. Of heeft dit met de galaxy S7 te maken die support bied op de VR?

Oftopic:
Is er al meer duidelijk over wat men moet doen om motion sickness tegen te gaan?
Dat staat er niet. Het is niet heel duidelijk maar volgens mij bedoelen ze dat ze zo lang aaneengesloten gebruik maken van het ding.

Ik heb hem zelf ook en het is leuk om er mee te spelen, maar ik heb het idee dat vooral de software kant ook echt nog niet 'klaar' is... Er is een heleboel demoprut, maar als je dan werkelijk iets er mee wil? Je kunt allemaal kleine clips zien, teasers wat meer belooft, maar ik heb nog nergens kunnen ontdekken waar ik dan werkelijk iets groters kan kopen. De games zijn er wel, maar er wordt nogal veel geld gevraagd voor wat het is in veel gevallen heb ik het idee, en je moet het kopen via de samsung/occulus store wat ik ook niet fijn vind (liever gewoon via google play).

Alsnog heb ik er geen spijt van dat ik hem gekocht heb (ik kon de S7 niet pre-orderen dus kreeg er geen gratis), het is een leuke betaalbare manier om kennis te maken met VR, maar als ze willen dat het flink aanslaat dan moeten ze ook echt nog iets aan het software/media aanbod doen.
Met groter bedoel je toch films? Die zijn er wel maar alleen nog niet voor de Nederlandse markt. Als je niet kan wachten is een vpn een mogelijkheid.
Waarschijnlijk zijn over 2 a 3 jaar die vr dingen veel goedkoper nu heb je bijvoorbeeld de HTC VIVE voor zo'n 900 euro :o
Motion sickness tot op heden nog geen last van gehad. Toch al meerdere uren erop zitten met mijn headset.
Probeer de game InCell eens... Good Luck ;)
Maar over het algemeen heb ik ook weinig last van motion sickness, het zijn alleen de extreme spellen als bovenstaande die het eigenlijk echt te bont maken met de snelle draaien.

edit: Trouwens, een hele goede manier om wel snel last te krijgen is proberen om dingen heen te kijken door je hoofd zijwaarts te bewegen. Dat detecteert de Gear VR niet, dus het beeld beweegt niet en dat is echt heel erg raar. Ik heb mezelf aangeleerd om dat dus gewoon niet te doen, maar het demonstreert wel het belang van head tracking (wat de Rift en Vive dus gelukkig wel hebben).

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 11 mei 2016 22:07]

Dat spel moet je spelen met een controller. Hiermee kan je je schip laten draaien onafhankelijk van headtracking. Je wordt dan in notime misselijk. QuakeVR moet je ook zeker niet op die manier spelen maar met een draaiende bureaustoel. Zonder deze stoel moet je echt een ijzersterke maag hebben. Voor bepaalde ruimtegames is deze stoel een must.
Second that. Ik heb de Vive, en het fabeltje dat motion sickness is 'op te lossen' door er maar de juiste hardware tegenaan te gooien moet nu maar eens stoppen. Met InCell ga ik inderdaad gegarandeerd voor de bijl; en met spellen die fysieke beweging 1:1 vertalen naar VR is er helemaal nix aan de hand. Het zit hem in het vertalen van bewegingen (en natuurlijk moet dat goed en snel kunnen en heb je daar goede hardware voor nodig). Omdat een aardbei fruit is, is het omgekeerde nog niet meteen waar.
Incell en inmind nergens last van gehad.
Inderdaad waarschijnlijk behoorlijk opgeblazen getallen. Voor de meeste zal het een leuk speeltje zijn en zal nu liggen verstoffen.
Ik heb hem gekocht helaas... De bedoeling was om een perfecte ervaring voor films te krijgen. En dit op mijn lange vlucht binnenkort te kijken (ik weet het, fraai is het niet).
Kwalitatief vond ik het ondermaats, alsof je 360p op 80cm op je monitor bekijkt.
Na 2.5u netflix is de telefoon leeg. Dat worden dikke externe laders.
Misschien bij een goede source dat het beter lijkt.

max resolutie is 720p op een 1440p scherm toch?
Ik kijk ook films op mijn Oculus Rift en hoewel dat al beter is dan de Gear VR ga ik toch regelmatig terug naar de monitor. Het moet allemaal nog een beetje beter worden voordat ik het echt lang ga volhouden en helemaal ontspannend kan kijken. Wel jammer, want dat gevoel van kijken op bioscoopscherm is wel gaaf.
Daar heb ik een beamer voor :+
Maar een hele Oculus-set is toch eigenlijk wel duurder dan een Home-cinema kamer... en kost ook meer ruimte. :D

Ben zelf ook wel erg benieuwd naar de rift ed. Enkel met Google Cardboard gewerkt tot nu toe. De potentie is er, nu moet de techniek en aanbod nog wat volwassener worden.
Een kleine delta t tussen motion sensoren en het beeld reactie op die sensoren is een oplossing voor motion sickness.
Mits ook het omgekeerde niet gebeurt: beweging in VR die uiteraard niet te vertalen is in motion sensoren (duh).
Ja dit is idd helemaal niet veel. Zeker als je nagaat dat de hele pre-order batch er een gratis bril bij gekregen heeft.
Van de dagelijkse gebruikers zitten de mensen dagelijk 20 tot 25 min per dag met dat ding. Over de 1 miljoen gebruikers staat helemaal niks.
Bedoel je bij de GearVR of VR in het algemeen?

nvidia heeft een techniek ontwikkelt waarbij het scherm een veel hogere refreshrate heeft dan de videokaart rendert. Door een groter beeld te renderen dan nodig is kun je de bewegingen los bijhouden van wat de videokaart rendert.
Het is lastig uit te leggen.
Offtopic: met ervaring met Gear VR, Rift en Vive: dat valt reuze mee.
Ik was een beetje aan het dollen over een tablet tegen zeeziekte.
Ik heb een DK1, DK2, GearVR, en in Juni een Vive. Ik wordt al misselijk als ik achterstevoren in een bus zit al vanaf jonge leeftijd. Eerste ervaringen met de DK1 werd ik inderdaad vaak misselijk en kon het niet lang volhouden. Met de DK2 werd het al iets minder maar nog steeds met sommige ervaringen moest ik het snel afdoen om niet misselijk te worden. GearVR idem dito. Ik begin er wel steeds meer aan te wennen. Geef het nog wat ontwikkelingstijd en er zal vast iets op verzonnen worden. Al om al blij om dit te kunnen meemaken en hoop dan ook dat VR een sterk platform wordt.
Hebben pillen tegen auto ziekte geen invloed hierop? Ik heb door dat soort pillen namelijk altijd veel minder last van auto ziekte en vroeg mij af of dit ook voor VR werkt?
Als je medicatie gaat pakken voor je plezier dan ben je niet goed bezig 8)7
Beetje contradictio in terminis.. medicatie zorgt toch juist voor plezier? ;)
Inderdaad, het voelt natuurlijk wel raar om medicijnen te gaan slikken tegen motion-sickness bij VR, maar waarom is het eigenlijk raar?
Als je bedenkt dat reizen eigenlijk ook gewoon voor plezier is, is het net zo goed raar om daarvoor medicatie te nemen.
Er is een groot verschil tussen een pilletje nemen tegen vliegangst of zeeziekte. Dat doe je normaal gezien één keer in de zoveel tijd. We spreken hier toch wel van dagelijks gebruik neem ik aan.

Dit is zowat vergelijkbaar met elke dag zwaar drinken en de dag nadien pijnstillers slikken tegen de kater.
Met de Vive wordt het waarschijnlijk nog minder. Een maat van mij heeft hier ook last van en de eerste sessie (theblu demo) werd hij al misselijk. Ik heb hem echter direct aan het boogschieten gezet en doordat hij zoveel aan het bewegen was en normaal kon rondlopen had hij er geen last meer van (dat was zijn reactie, ten minste). Roomscale helpt zo te zien wel tegen de misselijkheid.

Daarna een horror spel opgezet (the Brooklin experiment) en hij rende bijna de muur in van schrik/angst. Maar hij was niet misselijk :+
Ik word ook al misselijk als ik achterstevoren in de bus zit, zelfs in de trein gaat bij mij niet altijd goed.

Maar een Rift of Gear VR maakt mij echt niet misselijk. Totaal niet, zelfs. Ook niet in het begin last van gehad, ook niet met 3D trouwens.
Als je dat ding gebruikt wordt je dan ergens automatische geregistreerd? goed voor de privacy again
Om een experience of game te spelen ben je genoodzaakt een account aan te maken. Dan ben je zoals alle andere platforms ergens geregistreerd. Privacy heb je naar mijn mening niet meer vanaf de dag dat je geboren bent tenzij jr ergens in een bos geboren wordt zonder internet.
Mocht je veel waarde hechten aan je privacy dan kan je een verzonnen naam en email adres invoeren en de gratis games spelen.
Wat verwacht je anders van een bedrijf van facebook? :)

Afgezien van deze sneer naar facebook, is het bekend dat de oculus software data over het gebruik registeert en naar hun servers verzend. Dus met deze gear vr van samsung die software van oculus gebrukt hoef je niet veel anders te verwachten.
nieuws: Oculus Rift verzamelt data over fysieke bewegingen van gebruikers

Persoonlijk vind ik het belachelijk dat er data verzamelt wordt en naar oculus verzonden wordt, maar tegenwoordig is dat de standaard met heel veel apparatuur, mede omdat de massa maar blijft zeggen 'ik heb niets te verbergen' en ondertussen, al dan niet doorhebbend, steeds meer privacy inleveren. 8)7
20 tot 25 minuten klinkt als een groep die gewoon het nieuwe wilt ervaren en daarna er snel op uitgekeken is. Laten we zien hoeveel gebruikers er nog steeds zijn na een jaar.. Stuk interessanter.
Dat slaat anders op de gemiddelde tijd die de dagelijkse gebruikers (dus juist niet de mensen die het 1 keer hebben geprobeerd), lees het artikel er maar eens (goed) op na :)
paar keer op gehad en laten zien, maar hij zit weer in de doos. Leuk dat ik hem bij mijn S7 Edge kreeg, maar het valt tegen. Het is vooral vervelend dat je het IPD niet kunt stellen, want de lenzen zitten voor mij toch echt te dicht bij elkaar, dus is het altijd wazig.
Heb al een paar maanden de s7 en wil dolgraag vr uitproberen maar dit is exact de reden dat ik de gear vr niet heb gekocht. Mijn ogen staan vies ver uit elkaar en dat wordt niet ondersteund. De oculus rift is wel in te stellen maar ik moet nog maar zien of die ver genoeg gaat voor mijn scheve hoofd. :')

Ik wil dreadhalls spelen..!
't is dat ik nét te laat was voor de cashback actie anders had ik ook een gratis Gear VR gekregen maar ik ga er niet een speciaal kopen, dan geef ik die ¤99 liever aan iets anders uit.
Draadloze oplader bijv lijkt me handiger.
Er zijn ook mensen die hem gratis kregen en het niks vinden en die zetten hem dus op MP of in V&A je kan wel veel goedkoper dan 99 euro uitzijn hoor ;) Moet ja het alsnog wat waard vinden natuurlijk...
marktplaats staan er genoeg voor 5 tientjes, draadloze oplader via deal extreme gehaald ;)
ook ¤50 vind ik teveel.. ik heb er verder niks aan.
Een vriend van me wilde 'm evt lenen voor een filmproject (studeert Media & Design vandaar)

En wat betreft de oplader, misschien inderdaad maar uit China halen, geen ervaring mee tot nu toe maar 't is wel een stuk voordeliger vaak en eens moet de eerste keer zijn :)
Tja, het is ook de enige enigszins "betaalbare" VR bril op de markt, mits je een Samsung telefoon hebt. Heb zelf ook zo'n bril, er is vrij veel content in de vorm van video's, games, en apps als Streetview VR, toch leuk om af en toe even een uurtje mee te klooien.
Het is en prachtig toestel toen ik het voor de eerste keer aan had was het echt "wow" ik kan me niet voorstellen hoe de echte VR's werken,maar telkens die lenzen die je aan de beide kanten moet schoon maken is vervelend ,zuipt net zoals en 6 in lijn je naft (batterij) leeg,mijn ex S6 edge+ werd heet alsof hij in de oven heeft gezeten ,+ verplicht gebruik van de oculus app waar bijna alles overpriced is.

Ik geloof in Samsung dat ze het in de toekomst allemaal zullen verbeteren. Ik vond het wel belachelijk dat de Samsung A5 "2016 van mijn collega niet ondersteund werd terwijl het perfect past en werkt ,maar de oculus app installeren was niet mogelijk.
Ik heb spray gebruikt dat je gebruikt voor de ruiten van de auto. Na enkele keren gebruikt te hebben nu helemaal nergens meer last van!
Ik heb zowel de gearVR als de HTC Vive en ik moet zeggen dat de essentie van de vr-ervaringen met de gearVR weinig verschilt ten opzichte van de HTC Vive, op gamen na uiteraard.

Zeker voor het bekijken van voornamelijk videos en foto's is gearVR momenteel een veel goedkoper alternatief die zeker niet onder doet aan de premium headsets.
Toevallig zijn er ook nog gebruikers met een Samsung Gear VR bril met een Galaxy Note 4 en Galaxy S6-lijn en S7-lijn. Hier wordt alleen over de S7 gerapt en niet andere smartphone lijn up.

Zelf heb ik ook een Samsung Gear VR bril met mijn Galaxy S6 Edge Plus, leuk ding en werkt wel goed heb nu voor 1 maand gratis netflix die sommige films ondersteunt.

De Samsung Gear VR bril Note 4 kan je niet gebruiken met een S6-lijn en Samsung Gear VR bril S6-lijn kan je wel weer gebruiken met een S7-lijn. Alleen de toekomstige Note 6 heeft volgens de geruchten weer een nieuwe Samsung Gear VR bril nodig, wegens USB Type-C aansluiting. Dus moet je weer opnieuw kopen.

Met zo'n Samsung Gear VR bril is het totaal andere ervaring met gamen en kijken. Voor de PC wereld gaat dit een nieuwe game, speelfilms ervaring worden!

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 12 mei 2016 00:46]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True