Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Tegelijk met de Galaxy Note 7 heeft Samsung een nieuwe versie van de Gear VR gepresenteerd. De nieuwe Gear VR heeft onder meer een usb-c-aansluiting en andere lenzen voor een grotere kijkhoek.

Aangezien de Galaxy Note 7 de eerste Samsung-smartphone met usb-c-aansluiting is en de vorige versie van de Gear VR een micro-usb-aansluiting heeft, was het te verwachten dat Samsung met een nieuwe vr-bril zou komen. Er zijn van de vorige versie een half miljoen exemplaren verkocht in Europa.

Bij het dragen van de nieuwe Gear VR heb je volgens Samsung minder last van lichtvervuiling. Bij de witte Gear VR weerkaatste het licht op de witte behuizing binnenin, maar omdat voor de nieuwe Gear VR voor de kleur zwart is gekozen zou dat probleem uit de wereld moeten zijn. Daarnaast kan de knop vergrendeld worden met een schuifje, is er een nieuwe thuisknop en is de aanraakgevoelige d-pad nu gladgemaakt.

De grootste verbetering voor de vr-ervaring zelf is mogelijk de grotere kijkhoek, die bewerkstelligd wordt door de grotere lenzen. Het scherm wordt daarmee dichterbij gehaald, waardoor je nog meer ondergedompeld zou moeten worden in de virtuele wereld. Ook zou de bril comfortabeler zijn om te dragen, door de dikkere schuimrand aan de binnenkant.

Ondanks het feit dat de nieuwe Gear VR een usb-c-aansluiting heeft, kan de connector verwisseld worden voor een micro-usb-exemplaar. Daardoor is de nieuwe vr-bril ook te gebruiken met de Note 5, S6, S6 edge, S6 edge+, S7 en S7 edge.

Samsung Gear VR PreviewSamsung Gear VR PreviewSamsung Gear VR PreviewSamsung Gear VR Preview

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Half miljoen exemplaren verkocht in Europa, of is daar een grote deel gratis weggegeven bij aankoop van een S7?
Voor ¤849 verwacht je haast dat je deze bril
er gratis bij krijgt. Overigens wel een goede ontwikkeling de VR markt. 3D gaat hem
niet worden en dit heeft behoorlijk wat potentie.
Als ik zie hoe het met de galaxy s7 (edge) is gegaan en nog steeds gaat, lijkt het me dat je hem hier er ook bij krijgt.
Momenteel heeft Samsung weer de Gear VR actie lopen hoor. Twee weken terug mijn nieuwe Gear VR ontvangen vanwege mijn aankoop van de S7 vorige maand.

Edit: Was dus niet gericht aan Flaggie, maar de mensen daaronder.

[Reactie gewijzigd door Dvyss op 2 augustus 2016 20:17]

Vandaag een s7... de actie is afgelopen....
Koop in de periode van 4 juli 2016 t/m 21 augustus 2016 een Galaxy S7 edge of S7 en ontvang een Samsung Gear VR t.w.v. ¤ 99,99

Je krijgt hem niet automatisch.
Je moet op de website een regristratie formulier invullen om hem te krijgen.
En als je daar nu heen gaat geeft de site aan dat de actie is afgelopen.
Samsung geeft je een 256Gb SD-kaart + Samsung Play tegoed of een Gear Fit2 + Samsung Play tegoed, zoals het nu lijkt
Nog steeds gaat? Volgens mij krijg je de Gear VR niet meer?
Denk van wel... Afgelopen zondag op de wc bij Pathé een mooie Flyer. Nu gratis bij een S7. Liep nog toch tm eind augustus.
In Nederland wel, in België niet. Hier moeten we een of andere promotiecode van een festival hebben blijkbaar :(
Dat deze bril met de Note 4 te gebruiken zal zijn is wel een grote plus, de enige voorgaande die je kon gebruiken was de developers kit welke 250 euro kost.
Helaas ik was ook heel blij maar deze is NIET compatibel met de note 4! Alleen de note 5 en de Samsung galaxy s6 en nieuwe zijn compatibele. :(

Compatibel devices >
Galaxy Note7, S7, S7 edge,
Note5, S6 edge+, S6, S6 edge

Bron : http://www.samsung.com/global/galaxy/gear-vr/

[Reactie gewijzigd door johanneslol op 2 augustus 2016 19:05]

Hoe zou het zitten met compatibiliteit met Google Daydream?
Voor de rest wordt ik hier wel enthousiast over! :)
Dat vroeg ik mij idd ook gelijk af...
En hoort misschien niet helemaal hier thuis, maar heeft de Note 7 een Daydream certificering?
Ga er maar vanuit dat als het daydream certificering had Samsung het van de daken zou schreeuwen.
Ik ben heel benieuwd hoe de nieuwe D-Pad nu gaat werken, ik vond het bij de vorige Gear VR al aardig wennen of je nu over het middenpunt moest schuiven of juist vanuit het middenpunt moest schuiven.

Top dat ze de lichtvervuiling hebben verminderd. Ook dit vond ik bij de vorige Gear VR een minpuntje voor de immersie.

:X Misschien dat de Gear VR een veel beter alternatief wordt dan de dure VR-Headsets die aan dure computers/consoles verbonden moet worden. De telefoon is immers vaak met een abonnement relatief goed aan te schaffen en bij Galaxy S7 (edge) kreeg je dan ook de Gear VR er gratis bij. Daarnaast is een bluetooth controller makkelijk aangesloten en zijn alleen de graphics een hekelpunt (voor sommige gamers).
John Carmack is ook bezig met spatial tracking, http://www.tomshardware.c...uires-hardware,31736.html

In dat artikel verwijzen ze al naar USB-C en een nieuwe versie van gear VR, als dit inderdaad de versie is waar ze naar verwijzen kan het een grotere concurrent worden voor de oculus/vive.
Alle feestelijkheden ten spijt heeft geen enkele 5 inch samsung telefoon in die lijn een hogere resolutie dan 1920x1080 en juist dàt is belangrijk als het scherm zo dicht op je zit. Je blijft helaas dus flink pixels zien met deze bril (ik spreek uit ervaring).

VR op telefoons wordt pas écht leuk als er 4K smartphones zijn op max 5 inch die dit goed ondersteunen, op die resolutie zijn er geen pixels meer. De enige telefoon die dat heeft, de experia z premium, heeft nu nog teveel software issues daarmee dus ik wacht nog geduldig even af. Het heeft wel veel potentie, het ziet er erg leuk uit voor een fractie van de prijs van een echte VR bril

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 2 augustus 2016 18:33]

Ik heb inderdaad ook vaker gelezen dat je ongeveer 4k pixels nodig hebt om in vr nagenoeg geen pixels meer te kunnen onderscheiden. Echter maakt het helemaal niets uit op welk formaat deze pixels zich bevinden. De lenzen in de bril verdelen de pixels immers over een bepaalde kijkhoek. Om schepte een maat te geven speken we bij beeldschermen van pixels per inch. Bij vr zou dit bijvoorbeeld pixels per graad zijn.
Niet 4k pixels, maar 4k resolutie, dus 8m pixels. Ik denk zelfs dat 8k resolutie nog wel de moeite waard is voor VR. Dat schiet voor een telefoon zijn doel wel wat voorbij, dus kom je toch weer uit op apparaten met ingebouwd scherm. Twee stuks met 16m pixels per stuk zou mooi zijn.

Wellicht dat VR het stokje overpakt van telefoonschermen als de drijfkracht achter hogere ppi waarden. Het formaat maakt wel behoorlijk uit voor het formaat van de bril. Richting de 1000-2000 ppi is dus niet ondenkbaar.

[Reactie gewijzigd door jvo op 2 augustus 2016 20:57]

Voor haarscherp beeld heb je uiteindelijk 4k per oog nodig.

Zelf inmiddels sinds 10 april 2016 eigenaar van de Vive en hier flink mee gespeeld en geëxperimenteerd.

Ik kan zeggen dat voor mij de resolutie van de hardware een stuk minder belangrijk zijn geworden. Met SuperSampling (SS) kun je het beeld namelijk hoger uitrenderen en dit resulteert, misschien gek, maar zeker in de Vive voor een gigantisch verschil in kwaliteit en scherpte. Op 2.0 Super-Sampling (dus verdubbeling van de resolutie die standaard wordt gedaan, levert praktisch een dubbel zo scherp beeld op.

Wat veel belangrijker is, is dat het beeld 90+ fps is, liever nog 120+ en dat spacial tracking spot-on is. Als VR voor de mobile industrie een succes moet worden, dan moet de FPS en Tracking naar een nieuw niveau. 2K 4K of 8k pixels zijn hierbij van ondergeschikt belang.

Ik ben wel benieuwd wanneer mobieltjes de kracht van een GTX 1080 of Titan X krijgen, want ik merk dat zelfs dat bij sommige games een enkele 1080 niet genoeg is om SS op (slechts) 1.5 te zetten en een super strakke framerate te halen.

Alle VR games van Valve kunnen met SS op 1.9-2.0 prima worden gespeeld en daar behaal je dan ook rete scherpe resultaten.

TLDR; 4k of 8k resolutie is na 4 maand ervaring met de Vive niet (meer) het belangrijkste. Met Supersampling kun je met zelfs een 2K scherm prachtige resultaten behalen. 4K zal ongetwijfeld komen, maar de framerate (90-120fps) en spot-on tracking zijn voor mij het aller belangrijkst voor de optimale VR ervaring.
Niet dat het veel verschil maakt maar de Galaxy S7 die 5.1 inch is heeft 2560x1440 pixels.
De vorige Gear VR was nauwelijks te gebruiken icm een bril dus ik hoop dat Samsung daar eens naar luistert. De dioptrie is niet in te stellen zoals bij een verrekijker. De HTC Vive en de Oculus Rift CV1 hebben daar ook last van, al is de HTC Vive wel een klein beetje voorbereid op brildragers doordat er wat ruimte in het schuim zit. desondanks moet je je bril er echt onder wurmen.

Het draaiwieltje op de Gear VR1 deed wel iets, maar lang niet genoeg om het perfect scherp te krijgen.

Daarnaast zijn deze brillen nog niet voorzien van de adaptive FOV waardoor bewegingsziekte bijvoorbeeld bij Project Cars nog aanwezig is. Na 2 rondjes karten moest ik echt stoppen.Wanneer de FOV kleiner wordt kan misselijkheid gedeeltelijk tegengegaan worden.

Het zal nog wel een paar versies duren voordat deze dus echt bruikbaar is. Wellicht even de Playstation VR proberen binnenkort om te kijken of die wel fijn te dragen is en scherp beeld geeft.
De Gear VR v1 (Note 4 Innovator Edition) heeft een glad touchpad aan de zijkant en zwarte binnenkant en grotere lenzen dan de Gear VR v3 . Zijn ze dus toch van teruggeokmen met die Gear VR v4 die hier aangekondigd wordt. :)

Lag het dus niet alleen aan mij dat ik die witte binnenkant en kleinere beeldhoek van de v3 niet goed vond.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True