Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 151 reacties

Samsung is van plan om high-end-toestellen op te knappen en tegen een lagere prijs opnieuw te verkopen. Daarbij gaat het om toestellen van gebruikers met een contract waaronder zij jaarlijks een nieuwe telefoon ontvangen. Dat schrijft Reuters op basis van een bron.

Samsung logo (45 pix)Volgens de bron moet het programma met refurbished telefoons volgend jaar van start gaan, schrijft het persbureau. Er is sprake van toestellen van gebruikers uit de VS en Zuid-Korea, het is onduidelijk of ook toestellen van Europese gebruikers in aanmerking komen en of Samsung de gebruikte toestellen ook in de Benelux gaat verkopen. Ook kon de bron geen informatie geven over de hoogte van de korting die Samsung op de telefoons wil bieden. De vraag of de smartphones worden voorzien van nieuwe onderdelen bleef ook onbeantwoord. Dit is normaal gesproken onderdeel van het refurbishing-proces.

De beslissing zou tot een stijging van de omzet van Samsung kunnen bijdragen op een moment dat de smartphonemarkt verzadigd raakt, zo schrijft Reuters. Apple biedt bijvoorbeeld ook een programma aan waaronder het opgeknapte toestellen verkoopt. Dit doet het bedrijf onder andere in Europa met iPads en iPods. In India is het een manier voor Apple zijn toestellen voor een lagere prijs op die markt te introduceren. Ook helpen dergelijke programma's om te concurreren met goedkopere Chinese alternatieven, aldus Reuters.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (151)

Ik vind het een super idee! Als je even de technologie loslaat en kijkt naar het financiële en milieu aspect is dit een goeie actie. Mobiele telefoons bevatten dure materialen die bestaan uit grondstoffen die soms zeer zeldzaam zijn en duur om te ontginnen. Wanneer een telefoon aan het eind van zijn levensduur is, beland hij vaak in het recycle circuit of wordt hij gewoon weggegooid. Zonde van de materialen. Recyclen is de eenvoudigste vorm van hergebruik, maar ook de duurste en levert voor bedrijven het minste op (marginale opbrengst per device). Daarnaast is maar een deel van de materialen geschikt voor hergebruik (op dit moment vanwege design en materiaal keuzes).
Een high en toestel van +/- 2 jaar oud, is voor veel gemiddelde gebruikers voldoende. Wanneer een bedrijf als Samsung de telefoons eerder in de retourketen kan verkopen, behoudt de telefoon meer waarde dan alleen de grondstoffen. Plus blijft de telefoon langer in de gebruikersketen en het langer duurt voordat een telefoon weggegooid / gerecycled wordt, wat een positieve impact heeft op duurzaamheid en milieu.
Dit concept staat bekend als de circular economy waarbij organisaties en de overheid geprikkeld worden om andere business modellen te ontwikkelen om producten zo lang mogelijk in de waardeketen te houden op verschillende niveaus.

Voor de geďnteresseerden onder ons wat leesvoer:https://www.ellenmacarthurfoundation.org/circular-economy

PS: moet hij qua software ook onderhouden worden.. :P

[Reactie gewijzigd door pilo2710 op 22 augustus 2016 14:16]

Ik denk dat je PS nogal belangrijk is. Een high-end telefoon is vaak in staat om het jaren uit te houden. Mijn Samsung Galaxy S2 heb ik bijna 5 jaar gebruikt. Security in acht gekomen niet echt verstandig, maar het even geduurd voor android (frequent) getarget werd.

Mijn Nexus 6P heeft support voor de major releases en een totaal van 3 jaar aan security patches, of 18 maanden na aankoop, naargelang wat het langste duurt. Aangezien ik aardig wat geld heb uitgegeven aan de telefoon zit de kans er ook wel weer in dat ik hem vroeger ga vervangen.

De vraag is alleen, vanaf welk moment ik mij schuldig moet beginnen voelen als ik hem ga doorvekopen of aan iemand anders geef. Als tweaker kan je aan de slag met custom roms, maar ik vermoed dat dit niet voor iedereen weggelegd is of dat sommigen er zelfs geen zin in hebben.

Met dit in het achterhoofd zou je je kunnen afvragen dat deze nieuwe franchise opgestart werd meer uit economische dan ecologische overweging, want het langer ondersteunen van hun bestaande flagships zou al een stap vooruit moeten zijn. Toegegeven, refurbished wil zeggen dat er meestal wel iets mis mee was, maar wat dus met de software uit je PS.

edit: @Wulfklaue 0 keer vervangen, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik pas laat met een data connectie begonnen ben

[Reactie gewijzigd door bbc op 22 augustus 2016 19:44]

Mijn Samsung Galaxy S2 heb ik bijna 5 jaar gebruikt. Security in acht gekomen niet echt verstandig
En hoeveel keer heb je je batterij vervangen? Dat is het detail dat men nogal vergeet bij die nieuwe toestellen ( allemaal met ingebouwde batterij ). En het is vaak nogal een prutswerk voor ingebouwde batterijen te verwijderen.

De ingebouwde batterijen vervangen in een toestellen loop je al snel tegen de 100¤ aan. En soms vervangen ze je toestel door een andere refurbished toestel ( leuk ).

Men vrouw haar S3 gaat al jaren mee ( is nu wel enorm traag ) en heeft al 3 batterijen gehad ( ze is ook een power user = sloopt batterijen ). Dat is het leuke aan de oude toestellen, de vervangbare batterij. Enige merk dat ik nog ken met vervangbare batterijen is LG ( LG G2/G3/G4/G5 ).
Met enige handigheid kun je het of zelf of voor 20-30 euro bij de turk/repairshop laten doen. Voor ongeveer 10 euro heb je vaak al een OEM of OEM-waardige vervanging voor je accu (als je niet helemaal el-cheapo gaat). Ik heb altijd zelf mijn iPhone accu's vervangen en dat is altijd heel makkelijk te doen zonder heel veel know-how.

Alleen bij mijn iPhone 5S had ik het "probleem" dat de lijm die ze hadden gebruikt een beetje te goed plakte, maar voor de rest is het totaal geen lastige ingreep. Hoe dit met android zit weet ik niet, dat is per fabrikant gigantisch verschillend.
Mijn 8 maanden oude Lumia 950XL heeft ook een vervangbare batterij. Even los van het feit dat het geen android toestel is, is het dus een modern, high-end toestel mét vervangbare batterij.
Nou, het is een combi van meerdere factoren.
Herinzetten van gebruikte toestellen voor een andere doelgroep is economisch interessant, omdat het product voor een tweede keer in de markt gezet kan worden voor een interessante prijs voor een doelgroep die zo'n toestel zoekt. Dit voor een fractie van de handelingskosten (terughalen toestel-vervoer-controle-herstel-verkoop). Een nieuwe fabriceren met gelijkwaardige specs is duurder. Daarnaast werkt het signaal wat ze afgeven aan de markt "wij zijn milieubewust bezig door product extention of redistrubution" stimulerend voor klanten die hier belang aan hechten en boren hiermee een potentieel nieuwe doelgroep aan. Hiermee proberen ze een positieve associatie te koppelen aan hun merknaam.

En refurbished kan betekenen dat er iets mee aan de hand was, hoeft niet perse. Het komt er op neer dat het toestel op dermate manier onder handen genomen is door de leverancier dat het de kwaliteit levert waar hij achter staat.

[Reactie gewijzigd door pilo2710 op 22 augustus 2016 20:28]

Qwa prijs zit er meestal toch bijna geen verschil tussen een nieuw toestel en een opgeknapte toestel. Voor die paar tientjes meer haal ik wel een nieuw toestel.
De vraag is of refurbished wel slechter is. Als er een nieuwe accu in gaat. Alle onderdelen zijn gecontroleerd voordat deze ingebouwd werden. Dit in tegenstelling tot een nieuw toestel waar nog fabrikagefouten in kunnen zitten.
Andere onderdelen worden zelden vervangen, batterij 2/3 keer wel.
Wij refurbished over de 1800 toestellen per maand (ik kan helaas niet zeggen waar en voor wie).

Maar buiten het toestel grondig na te kijken op software en hardware, mits een verse batterij zou ik mezelf wel een refurb kopen voor 50 euro goedkoper dan een nieuwe.

Tegenwoordig geven veel handelaars die refurb verkopen ook 12 - 24 maanden op deze toestellen en ze doen naar mijn weten even moeilijk over omruil bij een nieuwe als een refurb toestel ;)

Ik vind dit interessant dat Samsung het 'zelf' "aanbied". Kan je nog altijd aankloppen bij Samsung Benelux voor jou probleempjes.


Edit : Heren, ik ga uiteraard een nieuwe kopen voor 50euro meer als het een stomme 6S 64GB is, ik spreek over een 6S+ 128Gb, ik vind 50euro het NET maken bij een 1099 euro toestel. En 50euro verschil bij refurb zie je geen verschil met een nieuwe, buiten de doos. En vertrouw me, ik controleer extreem streng op onze toestellen.

[Reactie gewijzigd door ChristopheS op 23 augustus 2016 00:16]

Nope. Maar meer zeg ik niet :')
50 euro verschil ?

Laat maar.... als je iets koopt van 600/700 euro ga je niet voor 50 euro verschil een tweedehands apparaat kopen. (waarschijnlijk kan je die telefoon niet veroorloven als je 50 euro minder wilt uitgeven)

Ik vraag me af of en hoe jullie telefoons wipen.

Laten jullie telefoons 24 uur lang overschrijven door verschillende algoritmes?
Er wordt inderdaad een manier gebruikt waarbij er geen data meer teruggehaald kan worden. Ook niet met bepaalde betaalde services. Dit moet ook wel, gezien de meeste refurbished producten van de zakelijke markt komen. Prijs hangt af van de uiterlijke staat. Meestal heb je minimaal wel 100/150 euro verschil.
Voor hoeveel worden ze ingekocht, heb weleens voor de grap zo offerte bij inkoop bedrijf gevraagd, maar het is een fractie van de nieuw waarde.

Dus kennelijk gaat Samsung er weer winst op maken en voorkomen ze dat ze markt aandeel verliezen. Win-win.
Wij gebruiken Blancco, ik daag jou uit om na 1000u een iPhone, Samsung, HP, Medion of zelfs een HDD te recoveren, van telefoon tot draagbaar geheugen.

DoD en Gutmann duren een heel stukje langer dan 24u, en het is geen algoritme..een script dat gewoon je geheugen nuke'd met random 0 en 1tjes.

JA, 50¤, ik loop rond met een 990¤ Note 5, dus me 'veroorloven' zit er niet veel aan. Ik gooi nu weeral helaas 849 euro de deur uit voor mijn Note 7 volgende maand. Ik wil graag ene 799¤ Note 7 die refurbished is hoor. Kan mij wat schelen dat hij 300u gedraaid heeft, geef me lekker 1 jaar garantie, ik koop toch een nieuwe tegen zomer 2017.

[Reactie gewijzigd door ChristopheS op 23 augustus 2016 00:19]

DoD en Gutmann hebben geen zin bij niet roterende media...

Vandaag mijn vraag.

Bovendien als je geen rekening houd met onderliggende technologie heeft random 0/1 niet alle gevallen het gewenste resultaat.

Iedereen is vrij om te doen en te laten wat hij wil.

Als je toch een tweedehands toestel wenst, ben je mogelijk voordeliger uit op marktplaats of in een pandjes huis, dat scheelt een paar honderd euro.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 23 augustus 2016 03:51]

Ik vind het helaas spijtig als ik mijn Lumia 640 LTE koop op marktplaats, dat hij na 3 dagen een speaker mankement vertoont (ik versta mensen gewoon niet goed) de verkoper gewoon niet antwoord op mijn mail of sms.

Ik koop hem bij een shop dat hem 10 - 30 euro duurder dan de 70euro op marktplaats, wat hem nog steeds 30 - 50 goedkoper maakt dan een nieuwe.
En ik krijg hulp van de verkoper en of een andere.

Ivm met die data wiping, ik heb geen flouw idee hoe het werkt.
Ze gaan een kast in waar ze aangesloten zitten op een terminal waar je op WIPE klikt, 70 - 90u later is de MacBook - iPad - SamsungTab - Lumia - WD CloudBox gewoon leeg!
Ik heb nog nooit via DataRescue of RecoverMyData (en deze softwares kosten ons 3999$ voor een licentie) iets kunnen terug vinden.
Prijs voor een licentie zegt niets over kwaliteit van de software (maakt niet uit wat voor software het is.)

Als je 70 / 90 uur lang constant NAND zit te overschrijven gaat dat wel ten koste van je levensduur. Hoeverre die schade is ligt aan gebruikte NAND en algoritme op controller. Vandaar ook dat wipe software rekening moet houden met onderliggende hardware om daarop te anticiperen.

Met betrekking tot tweedehands kopen verkoper heeft gewoon plicht om gebreken te melden en anders geld terug te geven.

Je kunt redelijkerwijs aannemen dat een speaker niet uit zichzelf binnen een paar dagen defect gaat. Eventueel kun je een verkoop overeenkomst afsluiten.

Ik denk niet dat gebreken die na een paar dagen pas bovenwater komen bij een gerefurbished toestel gedetecteerd zullen worden.

Ik weet van gerefurbished servers en appliances (switches/routers/firewalls etc...) dat het niet veel voorstelt.

Configuratie wissen, buitenkant schoonmaken, inwendig indien nodig zuigen en met perslucht schoonspuiten. Even aan spanning hangen of het opstart en klaar is kees.

Geen burn-in tests e.d.

Dat was vroeger met gerepareerde TV's and HIFI apparatuur heel anders, daar lieten ze gerust 48 uur iets functioneren voordat ze het verkochten.
Ja ja, leuk zo'n consumenten wetgeving. Ik bel naar de gratis nummer van Samsung, krijg een jongen uit Amsterdam aan de lijn.

Ik krijg 8min later een label aan in mijn inbox. Toestel gaat dezelde dag weg met Dynalogic.

Ga ik aankloppen bij MediaMarkt, SmartphoneNL, bol.com, CoolBlue (fysieke shops dan). Krijg je een medewerker die OF er niets van snapt wat er met je toestel mis is.
OF je krijgt instant een andere als hij op voorraad is (vooral bij CoolBlue en MediaMarkt).
Helaas ga ik geen 20min wandelen, 10min fietsen of 7min rijden naar een CoolBlue store of MediaMarkt, lekker alles vanuit mijn luie zetel.
Ik wil bediend worden, en lekker wachten op mijn omruil toestel of herstelde.

Met consumenten wetjes dreigen en of boven halen ben ik niets. Als de winkel me niet wilt helpen maak ik slechte mond reclame en koop ik mn mobiel wel elders.
Dag Belgische collega! Ben het helemaal met je eens in deze. Refurbished verschilt meestal nauwelijks van nieuw.
Je krijgt altijd de kans voor iets dat er gelijk uitziet of niet. En daar zit een prijsverschil op.

CoolBlue biedt Forza refurb iPhone's aan. Mooi goedkoper, zie je geen haar verschil met een nieuwe. Op hun site kan je nog wat goedkoper gaan mits gebruikssporen. Like I care, ik wil whatsappe, bellen en Plex kijken...geef mij maar een 6S+ 64GB voor 150 goedkoper met een dikke deuk.
Maar dan moet je wel ook de volledige garantie krijgen en niet maar 6 maanden zoals vaak is met refurbished. En natuurlijk wil je geen gebruikssporen, hoe klein ook.
12 bij de betere, 24 bij de beste. Als ze 6 aanbieden vertrouwen ze hun product niet.
Ik zie Samsung geen 6 geven, maar zeker minstens 12.
Precies. Dat laatste is voor mij een reden om juist voor een refurbished model te gaan. :)
Het hoeft niet perse slechter te zijn. Maar het idee dat je geen nieuw toestel hebt voor een paar tientjes minder is voor mij al een reden om het niet te kopen. Maar mocht zo een opgeknapte toestel nou 200 euro minder kosten dan is het voor mij het overwegen waard.
Alle onderdelen zijn gecontroleerd voordat deze ingebouwd werden. Dit in tegenstelling tot een nieuw toestel waar nog fabrikagefouten in kunnen zitten.
Ik zie nergens in vastgelegd in waarom Samsung een betere controle zou doen op de hardware die ze vervangen dan op de hardware die ze bij nieuwbouw assembleren.
Dat hangt natuurlijk af van de prijzen die gevraagd gaan worden. Als ze 100 euro onder de reguliere prijs gaan zitten, dan zie ik nog best wat mensen een dergelijk toestel halen.
Ja net zoals bij Apple opgeknapte macbooks.. Die prijzen staan echt niet in verhouding.
Dit lijkt me geen goed idee voor de consument, als je dan een 1.5j oud model koopt krijg je al helemaal bijna geen updates meer...

Opzich is het wel een redelijk idee, maar dan moeten deze modellen ook langere ondersteuning krijgen m.b.t. software

[Reactie gewijzigd door !mark op 22 augustus 2016 12:51]

Dit is gewoon een poging van Samsung om de hoge omloopsnelheid van toestellen af te remmen en onder eigen dak te krijgen. Ze breken direct in op de tweedehands verkopen van toestellen. Niet onlogisch, want high end opnieuw verkopen is 2x marge pakken, en die 2e keer marge is nu nog in handen van de consument.

Kortom ik zie niet in hoe iemand hier beter van wordt. Je kan je toestellen beter zelf doorverkopen.
Je hebt bij de refurbished natuurlijk ook garantie vanaf aankoopdatum, waar dat bij tweedehands afhankelijk is van wanneer hij voor de eerste keer is verkocht.
Ja, geweldig? Refurbished is juist minder risicovol qua hardware dan een aankoop nieuw. Dat is dus een sigaar uit eigen doos. Er gebeurt niet zoveel meer met hardware als het out of the box goed was, en als er wel wat gebeurt, dan is dat vaak slijtage en dus valt het niet onder garantie. Dat is met een tweedehands toestel niet zoveel anders - als er wat mis mee was, dan was het dat al.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 augustus 2016 15:01]

inderdaad, het idee is een rechtstreekse kopie van de auto leasemarkt
ze willen het toestel eerst anderhalf jaar verhuren en daarna verkopen
Die marge pak je geen twee keer. Je pakt hem de eerste keer, de tweede keer heb je een heel ander businessplan. Denk aan het volgende:
- refurb toestellen hebben soms gebruikssporen
- refurb toestellen zijn ouder, daardoor minder waard
- hoe kom je aan de refurb toestellen? Deze moet je weer inkopen ergens
- de toestellen moeten nagekeken worden, de accu moet vervangen worden (slijtage-onderdeel) en evt. moeten connectors en knoppen stofvrij worden gemaakt.

De kosten voor zoiets zijn 50 euro als je dit efficient doet gok ik? Plus inkoop á 100 euro en verkoop á 250 euro inclusief. De fabricage is echt massaal en dan heb je veel onderdelen en handling geoptimaliseerd en is de kostprijs redelijk laag. Omdat nieuw en bij de tijd kan je er dan 500 euro ex voor vragen. Dat gaat met refurb niet terwijl de kosten van fabricage en inkoop, handling, vervangen slijtage-onderdelen etc. mogelijk wel vergelijkbaar zijn.

Of het moet echt gaan om 'z.g.a.n.' producten, bijvoorbeeld de producten welke via postorders besteld zijn en na een paar dagen geretourneerd zijn. Maar naar mijn weten worden die gewoon direct weer verkocht, hetzij met een paar procent korting of ze worden als demomodel gebruikt. Met refurb denk ik echt aan toestellen van een half jaar oud of een jaar oud welke lichte gebruikssporen hebben.
Inderdaad, dat moeten ze dan ook aanpakken. Maar veel mensen zijn zich daar helaas niet van bewust. Die kopen gewoon een smartphone. Er zijn best veel mensen weten niet welke versie Android ze hebben.
Maar waarom is dat helaas?
Op security gebied begrijp ik het wel (hoewel volgens mij indien er een gevaarlijk lek ontdekt wordt, ook oudere (niet de oudste) toestellen gewoon die patch krijgen), maar voor de rest voegt het vrijwel niks toe.

Daarnaast moet je natuurlijk niet verwachten indien je een toestel koopt die al 5 jaar geleden uitgekomen is, dat alle hedendaagse functies werken (dat is bij elk product van toepassing). Hoewel je zulke toestellen niet snel nieuw in de winkel ziet liggen..

Als je naar de meeste apps kijkt, dan is het niet minimaal android 6.x maar dat gaat veel verder terug in de tijd. Op dat gebied is de ondersteuning op Android dus helemaal niet slecht te noemen.

Is er een reden dat ik straks de nieuwste Android (7?) wil hebben? Of is het meer gewoon omdat het kan?

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 augustus 2016 13:21]

Juist om die security lekken. Fixes komen niet altijd, of na een paar maanden, en in een enkel geval snel. Afhankelijk van toestel en fabrikant. Die ondersteuning is over het algemeen wel slecht.
Beveiligingupdates klinken altijd leuk, maar heb jij een lijst met gevaarlijke lekken waarbij ´criminelen´ iets kunnen uitrichten zonder dat er een actie heeft plaatsgevonden van de gebruiker? (zoals bezoeken gevaarlijke internetsites, waarvoor veel browsers waarschuwen, het installeren van apps uit onbekende bronnen, openen van malafide mails).

Veiligheid begint met logisch nadenken en niet altijd de schuld afschuiven. Dat is hetzelfde als de familie Walker die Porsche aanklaagt, terwijl iemand de auto heeft bestuurd die zich niet aan de regels hield en gevaarlijke weggedrag vertoonde.
Ken je de stagefright bug nog? en hoe lang het duurde voordat sommige toestellen updates kregen? En dat niemand daar iets raars voor hoefde te doen om daar slachtoffer van te worden? Zelfs op gewone nederlandse nieuwssites komen soms advertenties die bugs uitbuiten.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 22 augustus 2016 14:39]

Ja oké maar die problemen zie je overal, ook bij Apple ondanks dat ze maar een paar telefoons hebben. Genoeg op Google te vinden dat ze pas enkele maanden / jaren nadat het lek bekend was, ze die pas dichten.
Niet om hier een .. vs .. discussie te beginnen, maar het lijkt redelijk standaard zo te gaan. Hiermee wil ik het uiteraard niet goed praten.
Nu weet ik niet hoe dat zit bij de Windows 10 telefoons, wellicht dat het daar wel beter verloopt, dat durf ik niet te zeggen.

Laten we wel hopen dat de prijzen gunstig zijn en niet zoals bij Apple.
Bij Apple betaal je voor een refurbished ding meer dan nieuw hier op de pricewatch haha.
Als Samsung aangeeft tot welke Android versie het apparaat zal gaan, en dan de prijzen lager zet dan de nieuwprijs, dan wordt het wel leuk denk ik.

Qua garantie geeft Apple aan dat ze net als bij nieuwe producten één jaar geven, indien Samsung net als bij hun nieuwe producten 2 jaar garantie gaan geven... Dan is het enige obstakel de kans dat je niet de nieuwste android zal krijgen over 1-2 jaar (volgens mij gaan hun ''vlaggenschepen'' ongeveer 3-4 jaar mee qua android updates?)

Ook aan Samsung om dan niet toestellen als de S2 / S3 refurbished aan te bieden, maar bijv vanaf de S5.

Edit: Nevermind, onze ''discussie'' slaat kant noch wal, daar waar Samsung aangeeft alleen high-end modellen refurbished aan te bieden, oftewel nu bijv de S7 / S7 Edge :)

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 augustus 2016 13:45]

Genoeg op Google te vinden dat ze pas enkele maanden / jaren nadat het lek bekend was, ze die pas dichten.
dan mag je mij vertellen welke dat dan precies zijn. Voor zover ik weet zijn kritieke lekken en fouten binnen enkele dagen gepatched
Oh ik heb de vraag gewoon letterlijk in google getypt en de volledige frontpage staat vol.
Juist, nu is het gevoelsmatig puur een manier voor Samsung om z'n winst te maximaliseren ipv dat ze écht iets bieden waar de eindgebruiker beter van wordt al willen ze het wel zo voor doen komen.
Ik neem aan dat die refurbished toestellen de laatst beschikbare software krijgen. Er is dan geen enkel verschil met toestellen die ooit nieuw zijn gekocht.
Beter dat je een 1.5j koopt tegen een refurbished prijs met een kortere ondersteuningsperiode, dan dat je de nieuwe prijs voor een 1.5j oud toestel koopt met een kortere ondersteuning. Toch?
Hopen dat ze een goed reparatie programma hebben voor refurb toestellen die eerder stuk gaan.

Voor de rest ben ik hier helemaal voor, scheelt toch weer een hoop zeldzame grondstoffen op de vuilnisbelt.
Refurb toestellen gaan niet spontaan eerder stuk hoor.
Wie die onzin hier heeft verspreid weet ik niet, maar dat zit echt tussen de oren.
Moah tussen de oren zal het niet echt zijn, meer een kwestie van slechte informatievoorziening aan de consument. Bij refurbished denkt men gauw al aan oude herstelde producten en daar hangt een negatieve gedachte aan. Het scheelt enorm wanneer dit soort producten worden verkocht met certificaat met hetgeen dat is ´gerepareerd of vervangen´ zodat het toestel weer gegarandeerd werkzaam is binnen de afgegeven garantieperiode.
Moah tussen de oren zal het niet echt zijn, meer een kwestie van slechte informatievoorziening aan de consument.
Same difference. Een refurb doet helemaal niet onder voor een gloednieuwe. De slijtage gevoelige onderdelen zijn vervangen en de onderdelen die niet zijn vervangen werken nog prima en zijn niet zodanig versleten dat ze de economische levensduur niet halen.

Een logicboard doet het over 30 jaar echt nog wel, maar tegen die tijd is hij zo traag en verouderd dat je dat toch niet wilt. Dergelijke onderdelen vervang je dus alleen als het daadwerkelijk nodig is.
met telefoons weet ik het niet maar mijn ervaring met refurbishte harde schijven is niet best. En dan vooral die 1Tb's van seagate, wat een onbetrouwbare bagger is dat dan. Absoluut ongeschikt voor productie omgevingen!
Het verschil in prijs is bij HDD's ook zo klein dat het de moeite niet waard is. Scheelt vaak maar een paar euro. Daar ga ik niet moeilijk voor doen.
Gaat niet om de aanschaf. Ik koop/lever 1TB enterprise disks van seagate. Die gaan binnen de warranty periode defect, dus stuur ik ze naar schiphol. Krijg ik zo'n gerefurbished ding terug. Ga ik die weer in een server doen? Dacht 't niet... Dus die warranty stelt geen flikker voor...
Het hangt ervan af. Er zijn wel gevallen bekend waarin Apple het mainboard zeker niet volgens fabrieksnormen heeft hersteld, of bijvoorbeeld een ontwerpfout gewoon laat zitten bij herstel (Er waren bep. modellen met een touchcontroller die snel stuk gaat, als ik het me goed herinner. Om dat te voorkomen moet een modificatie worden aangebracht die Apple niet erkende of misschien nog steeds niet erkent).

Door dat soort lakse bedrijven, krijgt 'refurbished' in het algemeen een slechte naam en je kunt als gebruiker eigenlijk nooit controleren of ze netjes alle versleten of defecte onderdelen aangepakt hebben of alleen maar het hoogstnoodzakelijke gedaan om het ding aan de praat te krijgen.
Apple hersteld mainboards niet. Die worden door de reparateur gewoon omgewisseld. Misschien worden de defecte borden wel uit elkaar gehaald, maar individuele componenten worden niet vervangen voor refurbs.

Ik heb overigens nog nooit een toestel gehad voor reparatie met een defecte touchcontroller. Wel zat gevallen waarbij touch niet meer werkte door een enorme barst erin.
Je zegt het zelf al: Die worden door de reparateur omgewisseld. Dat zegt dus niets over wat Apple doet. Moet de reparateur ze vernietigen? Moet de reparateur ze terugsturen naar Apple? En wat doet Apple met de mainboards van apparaten die in hun geheel omgeruild worden (jawel, tegen een refurbished exemplaar, soms met grove bijbetaling...)? Ik neem toch aan dat Apple daar geen nieuwe behuizing, nieuw mainboard en nieuwe accu inzet want dan heb je geen refurbished toestel maar een gloednieuwe phone of pad.

Om wat inzicht in de opbouw van de apparaten en in de service en verkoopmethodiek van Apple te krijgen, zou je eens naar de youtubekanalen van ipadrehab en louis rossman kunnen kijken. Ook als je geen verstand van electronica op componentniveau hebt, zitten daar erg leerzame filmpjes tussen.

Overigens is dit geen kritiek specifiek op Apple, er zijn vast genoeg andere fabrikanten in dezelfde of andere branches die ook zo werken.
Reparaties worden uitbesteed bij de lowest bidder. En die repareert de boards gewoon als dat lukt.
Ieder onderdeel wat de reparateur vervangt moet terug worden gestuurd. Dus ja Apple wisselt deze alleen maar om.
Toestellen die in zijn geheel worden omgewisseld, daarvan wordt mainboard en allerhande onderdelen getest en als deze alle tests doorlopen dan wordt daar wat mee gedaan. Dus ja een refurb toestel kan een gebruikt logicboard hebben, maar in hoeverre is dat erg vraag ik mij dan af?

En ja als een ingewisseld toestel alleen een defect heeft met de camera dan krijg je inderdaad een refurb met dus een ander logicboard en dus ook een ander serienummer. Je oude nummer komt ook netjes te vervallen met de melding dat het toestel is ingeruild.

Overigens weet ik niet in welk geval er een "grove bijbetaling is" dat gaat alleen op in het geval van schade buiten garantie (waterschade dus bijvoorbeeld) en is maximaal ¤375-385 ofzo. De helft van een nieuw toestel dus. Overige reparaties zijn een suk goedkoper.
Waterschade is vrijwel standaard, maar ik doel inderdaad op het omruilprogramma met vaste prijzen. Reparatie op componentniveau is vrijwel altijd goedkoper, maar hier is meer aan te verdienen voor Apple. De betreffende boards kunnen ze dan eventueel alsnog (laten) repareren en in refurbished apparaten gebruiken.

Apple wisselt deze alleen maar om, dat klopt maar daar had ik het niet over. Wat doet Apple ermee nadat ze omgewisseld zijn? Dat kan alles zijn tussen 'vernietigen' en 'reviseren in nieuwstaat'.

Hoe dan ook beschrijf je met "kan ook een gebruikt logicboard hebben" al meteen een van de dubieuze scenario's. Want dat board zou (als de fabrikant dat niet ondervangt in zijn procedures) ook een exemplaar kunnen zijn met bekende zwakke plekken die niet preventief aangepakt zijn, of met overmatige slijtage of zwakke plekken die door de vorige gebruiker of als gevolgschade van water of een vorig mankement aan een ander onderdeel zijn ontstaan. In het vak ook wel bekend als "andermans ellende". Ook kan er sprake zijn van een substandard reparatie.

Dat zijn dus de dingen die ik bedoel, die refurbished een slechte naam kunnen geven als de fabrikant steken laat vallen.

Ik zeg hier niet mee dat Apple of Samsung die steken ook echt laten vallen, maar in geval van Apple lijkt het er voor mij sterk op dat sommige van die scenario's ook daadwerkelijk van toepassing zijn. Iets dat je niet verwacht van zulke vrij prijzige en vrij degelijke indruk wekkende producten.

P.S. Ken je de youtubekanalen die ik noemde al? Zo ja, beter kijken, zo nee dan moet je ze toch echt eens bekijken.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 24 augustus 2016 01:24]

Reparatie op component niveau is niet zo heel veel goedkoper. Apple levert reparaties van display modules zowat onder kostprijs (¤127 voor de iPhone 6 en 6s inclusief verzending) daar kan ik het net voor doen.

Zeker met schade aan bijvoorbeeld een home button of logicboard component is Apple veruit de goedkoopste aangezien een nieuw board (en bijbehorende home button) bijna duurder is dan een nieuw toestel.

Waterschade is ontzettend snel zichtbaar en deze borden worden dus direct afgekeurd. Ik geloof niet dat Apple deze nog gaat reviseren aangezien dat duurder is dan gewoon een nieuw bordje produceren.

Gevolgschade van "andermans ellende" kan natuurlijk voorkomen, maar ik acht de kans daarop heel erg klein aangezien refurbished toestellen handmatig worden gecontroleerd. Enige abnormaliteit in bijvoorbeeld boottijd wordt dan direct gedetecteerd.

Apple heeft in de huidige series erg weinig falende board componenten een defect van een vorige eigenaar krijgen acht ik daarom ook erg onwaarschijnlijk.

Ik ken de channels nog niet, maar zal er zeker eens naar kijken. Altijd interessant dat soort spul.
Ik denk dat je te optimistisch bent. Of Apple doet het in Europa (in verband met strengere wetgeving) anders dan in de VS. Dat zou opzich kunnen, maar bij grote 'corporates' lijkt die kans me niet heel groot.

Sowieso is vloeistofschade, echte of virtuele, iets dat niet altijd overduidelijk is. Als je om garantie komt is vloeistofschade al aanwezig als alleen het stickertje verkleurd is, maar een mainboard met zichtbare vloeistofschade zou opzich best door alle tests kunnen komen en pas een half jaar later problemen kunnen geven.

Ik kan aan je reacties lezen dat je kennelijk nog niet hebt gekeken naar de youtubekanalen van enthousiaste component level reparateurs zoals Louis Rossman of Jessa Jones. Vooral Louis Rossman is ook goed te bekijken als je geen verstand hebt van electronica op componentniveau. Ik doe zelf wel component level repair, al is dat doorgaans aan wat grotere apparaten, en dan herken je er nog meer van.

Een filmpje waarin de touchcontroller van de iPhone 6 voorkomt en meteen wat achtergronden over hoe dat soort dingen bij Apple (en andere bedrijven) gaat, kun je bijvoorbeeld vinden op https://www.youtube.com/watch?v=45rRLkjdgrU

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 29 augustus 2016 14:49]

Sowieso is vloeistofschade, echte of virtuele, iets dat niet altijd overduidelijk is. Als je om garantie komt is vloeistofschade al aanwezig als alleen het stickertje verkleurd is, maar een mainboard met zichtbare vloeistofschade zou opzich best door alle tests kunnen komen en pas een half jaar later problemen kunnen geven.
Waterschade herken je op een iPhone vrijwel direct door lichte verkleuringen, vlekken dat soort dingen. Ik heb ze vaak zat gezien. Reparaties op componenten level doe ik zelf ook. Denk daarbij aan kapotte voedingen en dergelijke. Boards worden netjes visueel geďnspecteerd.

De waterdamage indicators slaan echter al rood uit bij iets te vochtige lucht (ook de reden waarom sommige repairs geweigerd worden terwijl er helemaal niets aan de hand is).

Ik vind het gelinkte videotje niet zo heel interessant. Ja hij heeft gelijk en dit is precies wat Apple en anderen doen, maar hij legt vrijwel niets uit over het werkelijke defect. Ik zal eens kijken of ik wat meer in depth info kan vinden over dit specifieke probleem. Naar het lijkt is dit sterk gerelateerd aan bendgate namelijk.

begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat het probleem niet bestaat. Ik zeg alleen dat ik het nog nooit ben tegengekomen en ik zie hier toch een behoorlijke hoeveelheid iPhones voorbij komen.
Het achterliggende defect en een mogelijke oplossing, bespreekt Jessa Jones op haar kanaal iPad Rehab. Louis Rossman doet meer laptops dan telefoons of tablets en heeft ook een mix van onderwerpen met wat meer zakelijke, persoonlijke en maatschappelijke content zodat je veel van zijn video's ook zonder beeld nog goed kunt volgen maar de technische dingen die daarin aan bod komen soms als bekend verondersteld worden.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 30 augustus 2016 20:55]

Zat ik ook aan te denken. Al die kleine hoeveelheden zeldzame metalen hoeven nu niet meer uit het toestel gepeuterd te worden. Scheelt een hoop gedoe en energie.
Wellicht dat de hardware het prima wil doen maar wat voor soort software-disclaimer gaat Samsung dan gebruiken?
"Gegarandeerd GEEN software updates!"
Mag hopen dat ze op software gebied dan ook een beetje knap ondersteund blijven worden . Niet dat na 2 jaar er geen updates meer komen . Bij andere fabrikanten ligt refurbished iets anders , volgens mij draait een iPhone 4s bijvoorbeeld nog steeds op de meest recente versie van iOS. Toch knap voor een toestel uit 2011. Hoop dat dit ooit bij Android toch ook mogelijk wordt.
Heb gisteren een oude 4s weer aangemaakt en moet zeggen dat het met 9.3.4 toch wel vlot draait voor zo een oud toestel.
Zelfs een S2 met CM12.1 werkt nog als een trein!

Maarja dat is natuurlijk eigen omzet kannibaliseren voor Samsung, om zo lang ondersteuning te bieden.
Nou dan ben je zo'n beetje de enige ter wereld die dat vindt. Er zijn zelfs rechtzaken tegen apple aangespannen omdat 4s eigenaren naar eigen zeggen niets meer konden met zo'n tergend traag toestel. Is ook de geplande veroudering die apple toepast. Check dit filmpje maar eens, alle iphone 4s firmwares naast elkaar voor een speedtest.
https://www.google.nl/url...g2=CHinglK2RGcCT6Jgf7gdNQ

Edit: verkeerde filmpje excuses.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 22 augustus 2016 14:43]

Zo'n beetje de enige in de wereld?
Er zijn ZELFS rechtzaken??
Kom kom, niet zo overdrijven... Heb zelf 4 mensen in de familie en 1 collega die allen nog tevreden zijn met de iphone 4S!

Rechtzaak tegen Apple betreffende de iphone 4S is aangespannen door "maar" zo'n 100 mensen die 5 miljoen eisen... 8)7 8)7 Nuff said dacht ik zo.. Nog ff en ze willen emotionele schade
In de VS liggen die bedragen wel vaker belachelijk hoog. Dat zegt verder niets over de levensvatbaarheid van de klacht; die kan best legitiem zijn.
Dat is waar..maar verwachten dat een telefoon uit 2011, 5 jaar oud qua specs en wie weet hoe lang die mensen hem al hebben, nog net zo snel zal zijn is een beetje wishfull thinking als je het mij vraagt.
Hardware gaat hier en daar ook wat achteruit na zoveel jaar, software zit steeds meer en meer functies in.
Zoals ik al eerder zei, 4 familieleden en 1 collega hoor ik niet klagen en zijn er nog behoorlijk tevreden mee. Blijkbaar is het niet een algemeen feit dat er nu miljoenen ontevreden iPhone 4S gebruikers zijn.
Dus het is allemaal wat overdreven als je het mij vraagt.

Maar in elk geval mooi dat Samsung dit gaat aanbieden..kan iedereen voor zichzelf afwegen of ze het willen of niet.
Die rechtszaak ging er over dat de uitgevoerde update niet de beloofde verbeteringen gaf zoals betere accuduur en een responsiever systeem, maar uist het tegenovergestelde. Dat is op een oud toestel natuurlijk direct zichtbaar.
White Feather
22 augustus 2016 14:17

1) De link die je geeft is naar een vergelijking tussen iedere iPhone gemaakt.
2) Als je dat filmpje bekijkt, dan zie je ook de volgende statistieken:

iPhone 6S Plus (2 GB ram) 2547 punten single core, 4453 multi core
iPhone 6S (2 GB ram) 2556 punten single core, 4471 multi core
iPhone 6 Plus (1 GB ram) 1609 punten single core, 2890 multi core
iPhone 6 (1 GB ram) 1615 punten single core, 2907 multi core
iPhone 5S (1 GB ram) 1398 punten single core, 2517 multi core
iPhone 5C (1 GB ram) 697 punten single core, 1258 multi core
iPhone 5 (1 GB ram) 707 punten single core, 1277 multi core
iPhone 4S (512 mb ram) 217 punten single core, 410 multi core
iPhone 4 (512 mb ram) 212 punten single core, 212 multi core
enz.

Er zit dus 4x zoveel geheugen in de iPhone 6S dan in de 4S. Ook is deze 6S 12x zo snel. Raar hč, dat het niet meer lekker loopt als het besturingssysteem zwaarder wordt. Je moet dan niet meer alle nieuwe dingen willen, want zonder dat blijkt het dus weer redelijk te draaien, zoals de personen boven je al aangeven.

Bovendien is er op het gebied van storage de laatste jaren ook veel veranderd en die is vele malen sneller geworden.

Je zit nu in verhouding een 4 Ghz cpu met 8 GB geheugen en een NVMe PCI-Express SSD te vergelijken met een 330 Mhz cpu, 2 GB geheugen en een harddisk. En je dan afvragen waarom het niet lekker meer werkt?
Verkeerde filmpje, veranderd, excuus.
Maar neemt niet weg dat als ik een iphone 4s zou hebben, ik liever op ios 6 als op ios 9 zou willen zitten.
Een 4S draait nog op iOS9, maar dan is de vraag: hoe goed draait het nog. Heb al zo vaak klachten gelezen van gebruikers van Apple producten dat nieuwere iOS versies hun oudere apparaten merkbaar trager maken. Dan zou ik liever een oudere OS versie blijven gebruiken die nog veiligheidsupdates krijgt.
Siri en spotlight uitzetten (wie gebruikt het anyway?) en het draait als een zonnetje 😋
Aan bovenstaande reactie van GeforceAA te lezen dus nog goed , het draait op mijn oude iPad 2 ook nog vlot.
Inderdaad, op een oude Samsung Galaxy Y GT-S5360 kun je CM11 Android 4.4 KitKat draaien. Alleen is het extreem traag en het slurpt je batterij binnen ong. een uurtje van 100 tot 0 procent leeg 8)7
En ik krijg vaak de melding Applicatie is gestopt ;(

Gelukkig was het een oud toestel dat nooit meer gebruikt werd :+

Ik hoor meerdere mensen klagen dat met nieuwe ios updates oudere generaties iphones steeds trager en trager worden.
Galaxy Y is dan ook een budgettoestel. Mijn broertje heeft als reserve een galaxy s3 met cyanogenmod, android 6, doet het nog prima. Zeker niet uitmuntend, maar wel bruikbaar.
Dat kun je bij android toestellen wel op je buik schrijven.
De 4S draait inderdaad nog op de huidige versie van iOS, maar valt in September voor iOS 10 wel uit de boot. Niet geheel onbegrijpelijk voor een toestel van 5 jaar oud.
Hopen dat ze niet net zo belachelijk duur zijn als leapp.. Daar durven ze de eerste ipad mini nog aan te bieden voor 192 euro. Terwijl de oude in 2012 of 2013 nieuw voor 249 over de toonbank ging. En de ipad mini retina, die vele malen beter is koop je nu nieuw voor 275.
Inderdaad die prijzen zijn gewoon zo ontzettend hoog.. Laatst ook eens op die website zitten kijken maar wat ze daar voor vragen is niet normaal..
Daarnaast verkoopt Leapp gebruikte producten, geen refurbished. Refurbished is namelijk met een nieuwe buitenkant waar gebruikt dat niet is.
Ja Leapp is een tussen schakel waar je echt 0,0 iets aan hebt. Ze geven garantie en dat is het enigste waar je ets aan hebt.
De resell waarde van Samsungs ligt een stuk lager dan die van Apple.
Daarnaast gaat Samsung dit zelf doen, net als Apple. Leapp is een derde partij die het moet hebben van de producten die zij kunnen krijgen: die poetsen ze op en verkopen ze weer mét garantie... en dat kost meer geld.
Maar 80 procent van de nieuwwaarde vragen voor een 3 jaar oud tweedehands product slaat nergens op. Hebben ze ook doodleuk op de site staan : Nieuw 349 nu 60 procent korting voor 192. Die mini lag zijn laatste jaar gewoon voor 249 bij mm. En je krijgt idd een tweedehands met alle gebruikerssporen. Ik vond het idee erg leuk.. Tot ik de prijzen zag. Lees op tweakers ook erg veel negatieve reviews over leapp.

Edit zie ook een iphone 5s op hun site voor 260.. 2 sterren dus niet al te fraai meer qua looks. De iphone 5s kun je nieuw kopen voor 329.. Zelfde opslagcapaciteit. Gaat nergens over. En een nieuwprijs vermelden van 509. Lekker misleidend.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 22 augustus 2016 17:03]

Ze wilden voor mijn zo goed als nieuwe iPad Mini 64GB nog ¤16 euro geven als ik de originele kabel en lader ook inleverde.

Met zulke inkoopprijzen kan ik ook winst maken.
Met het update-regime van Samsung in het achterhoofd krijg je high-end telefoons met oude software.
Er is al zoveel gezegd en geschreven over de Android update problematiek, maar je moet het ook niet overdrijven. Een S6 en S7 zijn nu high-end en die hebben keurig de laatste versie van Android. Vooruit, het duurt altijd even, maar dat is een andere discussie. Ook de S5 heeft gewoon de laatste versie van Android en je kunt je al afvragen of je die nu nog onder high-end mag scharen.
Het update-regime van Samsung valt sinds de S6 en S7-serie aan de top van de Android-markt, afgezien van Nexus-smartphones (vanzelfsprekend). https://nl.hardware.info/...phones-crashen-het-minste
Misschien zet ze dat ook aan het werk om oudere toestellen sneller te voorzien van nieuwe updates.
Heb je een refurbished model zonder software update :(

Overigens wel goed dat ze toestellen zo weer verkopen. We moeten ook een beetje aan het milieu denken... al zal Samsung alleen aan geld denken ben ik bang.
Heb je een refurbished model zonder software update :(
Beetje voorbarig natuurlijk, als je nu een refurbished S5/S6/S7 heb je gewoon softwareupdates, doe je dat met een S3/S4 dan niet. Dus nee het kan zijn dat er inderdaad geen ondersteuning meer is, maar het hoeft niet :)
Overigens wel goed dat ze toestellen zo weer verkopen. We moeten ook een beetje aan het milieu denken... al zal Samsung alleen aan geld denken ben ik bang.
Daar is het een bedrijf voor, geen enkel bedrijf wat zegt iets voor het milieu te doen meent dat, immers als dat echt zo was hoef je het niet van de daken te schreeuwen, het is dus praktisch altijd marketing.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 augustus 2016 13:28]

Nou niet altijd. Voor sommige apparatuur is het juist erg interessant om het geheel uit hoog recyclebaar materiaal te maken. Kijk naar de unibody macbooks. De gehele behuizing is herbruikbaar voor een volledig nieuw apparaat. Je kan de boel zo weer omsmelten.

Dus hoewel er veel wordt gedaan ondat marketing zijn bedrijven als Intel bijvoorbeeld wel degelijk bezig om milieu en mensvriendelijker grondstoffen te winnen.
Als je het moet vertellen aan je klant gebruik je het gewoon als marketing, simpeler dan dat werkt marketing niet, de positieve punten van je product benadrukken = marketing...

Neemt niet weg dat er ook nog sprake van kostenbesparing kan zijn of andere dingen die je als verkoper wat op leveren, uiteindelijk is het allemaal eigen gewin in ieder geval :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 augustus 2016 13:54]

uiteindelijk is het allemaal eigen gewin in ieder geval :)
Zeker, want anders stopte men wel met iedere paar maanden nieuwe modellen op de markt te gooien.
Er is al zoveel zooi. Genoeg toestellen en apparatuur voor de gehele wereld.
En milieu, wat nou milieu ? Als er een chemopak-achtige afbrandt komt er meer vervuiling los dan wanneer ik 0,002 gram edele metalen in de pedaalemmer gooi.

Het is een wegwerpmarkt. Dan ook niet piepen als men wat weg werpt.
Ja, maar bijvoorbeeld Intel heeft het er helemaal niet over tegenover klanten. Het is dat ik toevallig laatst een mystery unboxing tegenkwam van UT op youtube, waarin het daarover ging.

Het is zeker marketing, maar het heeft wel degelijk ook een positieve werking op de productie.
nu hopen dat samsung ook hun software langer update, dat zou een hele verbetering zijn.
Waarom zou je een bleeding edge android per se moeten hebben, ik heb nu tijdelijk een lenertje een SIII, die krijgt gewoon security updates, tenminste er was direct een update beschikbaar. Natuurlijk mis je een aantal functies als je een S7 hebt, maar dat is overkomelijk.

Je moet een update van Android m.i. echt los zien van security updates
Kost waarschijnlijk meer geld dan wat ermee wordt verdiend, en wie zit nou te wachten op een oude gebruikte telefoon die waarschijnlijk ook geen updates meer krijgt en ook nog eens duur is voor wat erin zit.
Mensen met weinig geld? Nergens staat dat het op de Nederlandse markt slaat, denk dat er genoeg markten zijn die ze graag willen bereiken door hun (iets oudere) toptoestellen kunnen introduceren :)
Dan zijn er ook voor die andere markten genoeg betere en veel goedkopere alternatieve telefoons. Lijkt mij dat Samsung echt een domme keus maakt als ze dit doorzetten.
Samsung zal denk wel de kosten eruit willen halen waardoor de oude telefoons veel te duur worden in verglijking met andere nieuwe budget telefoons die meestal ook nog betere hardware aan boord hebben.
Het gaat om hun high end telefoons, die van 3generaties terug zijn alsnog op alle vlakken beter dan budget en zelfs vele mid-end-toestellen van vandaag.

Ze nemen nu al enige tijd inruiltoestellen aan en daar doen ze nu dus niks mee, dus verkopen levert ze al snel meer op dan nu! Dus de hoofdprijs vragen is ook niet nodig... http://samsung.tcceu.com/

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 augustus 2016 13:48]

... en ook nog eens duur is voor wat erin zit.
Nieuwe zijn ook te duur voor wat er in zit. Hoe maak ik anders winst.. :+