Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Test-Aankoop: veel mis met refurbished iPhones in BelgiŽ

De Economische Inspectie gaat refurbished iPhones in BelgiŽ onderzoeken. Volgens een kleinschalig onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop is er veel mis met de opgeknapte Apple-telefoons. Zo geven veel verkopers niet het verplichte jaar garantie.

Daarnaast bleken er diverse gebreken aan de refurbished iPhones te zitten, meldt VTM op basis van de proeven van Test-Aankoop. Zo bleken schermen vaak lang niet zo goed als het origineel, bleek de schermconnector niet geïsoleerd of hadden reparateurs Apple-camera's verwisseld voor nepexemplaren. Ook in de doos trof Test-Aankoop verrassingen aan. De oortjes of de lader waren veelal niet van Apple, waardoor de kwaliteit vaak inferieur is. Bij laders bestaat bij nepexemplaren vaak het risico dat ze vlam vatten. Test-Aankoop lijkt de test te hebben uitgevoerd met refurbished iPhones van derde partijen en niet van Apple.

Test-Aankoop testte in totaal achttien refurbished iPhone 6-exemplaren. Met de helft constateerde de consumentenorganisatie ernstige mankementen. De gerepareerde modellen zijn vaak tussen 10 en 20 procent goedkoper dan de nieuwe exemplaren.

De Economische Inspectie gaat vooral kijken naar de kwestie van garantie. Veel webwinkels bleken niet bereid om het verplichte jaar garantie te geven. Volgens minister Kris Peeters van Consumentenzaken moet de inspectie kijken of de wet is overtreden en als dat zo is, moeten de webwinkels volgens de minister een straf krijgen.

Screenshot uit het VTM-item: refurbished iPhone 6 (boven) heeft zichtbaar minder helder scherm dan originele iPhone 6 (onder)

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

20-10-2016 • 11:55

183 Linkedin Google+

Submitter: makkie2002

Reacties (183)

Wijzig sortering
Snel geld verdiend he.

Goedkoop kapotte iphones opkopen en herstellen met goedkope chineese brol onderdelen. Dan terug verkopen als 'refurbished' voor een stukje minder dan de prijs
Ja inderdaad, het lijkt nu bijna alsof Apple refurbished toestellen niet goed zijn. Maar het gaat hier heel duidelijk om toestellen die op marktplaats of 2dehands.be verkocht en ingekocht worden.
Maar het gaat hier heel duidelijk om toestellen die op marktplaats of 2dehands.be verkocht en ingekocht worden.
Niet waar, ik quote uit het originele stuk "Dat is de boodschap van Test-Aankoop na een onderzoek van achttien ‘refurbished’ iPhone 6-toestellen bij evenveel webwinkels die naar BelgiŽ leveren."

Het is hier niet duidelijk of het NIET om apple gaat, maar het gaat wel om webwinkels en dus geen 2de hands marktplaats praktijken.

Je mag derhalve verwachten dat je goed product geleverd krijgt.

[Reactie gewijzigd door gielie op 20 oktober 2016 13:19]

Volgens mij is de enige die refurbished apple aparatuur mag verkopen en kan verkopen is Apple zelf en dan volgens mij ook alleen online bij de apple store website.

Want daar krijg je altijd ŤŤn jaar garantie:

http://www.apple.com/uk/shop/browse/home/specialdeals

Hier kan je nog meer erover lezen:

http://www.macrumors.com/...furbished-apple-products/

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 20 oktober 2016 13:58]

Apple kan je niet verbieden producten te repareren en door te verkopen.
Klopt, maar juridisch is Apple niet meer verantwoordelijk voor gebreken. Er staat duidelijk vermeld in de Apple voorwaarden dat als iemand anders dan een officieel erkent servicepunt wijzigingen aanbrengt aan het toestel, bijvoorbeeld een reparatie of openmaken van het toestel, dat de garantie vervalt. Het verkooppunt moet daarom bij het afgeven van garantie zelf garant staan voor de kosten, of een contract afsluiten met een servicecentre hiervoor.

Je ziet maar weer dat deze voorwaarden niet voor niets wordt gesteld, men maakt misbruik van het product en reputatie Apple.
Dat klopt, maar doet niet terzake. De verkoper is verantwoordelijk voor garantie aan de consument.
Iedereen kan tweedehands spul refurbished spul verkopen. Dat Apple ook 'officiŽle' opgelapte telefoons verkoopt en dat knap doet, veranderd daar niets aan. Ook kķnnen ze niet met ťťn of andere licentie verbieden dat te doen (er is jurisprudentie die aantoent dat tweedehandsverkoop van software/games met z'n licentie toegestaan is en het verkopen van gemodificeerde hardware ook). Als het apparaat van jou is, doe je ermee wat je wil!

Dat ze geen garantie bieden op een apparaat waar weet-ik-wie aan heeft zitten prutsen, is evident en heel gebruikelijk in alle markten.

Het enige juridische probleem lijkt me dat allerhande partijen laten uitschijnen officiŽle, door Apple geproduceerde, gerepareerde en ondersteunde, Apple producten te verkopen. De vraag is dus vooral of de verkoper eerlijk is. De juiste informatie en garantie is cruciaal.
Daarom was het interessant geweest als ook de echte Apple certified refurbished toestellen in de test meegenomen zouden zijn. Het is nu onbekend dat dit het geval is, ik ga er vanuit van niet namelijk.

Het schandaal zou veel groter zijn als dit op gecertificeerde refurbs sloeg. Anderzijds zeggen websites zoals Ibood.nl /Ibood.be en 1dayfly telkens dat zij Apple gecertificeerde toestellen verkopen. Ook Coolblue doet dit. Dus Apple is niet de enige die de gecertificeerde Apple toestellen verkoopt.
Van ibood heb ik gisteren op Tweakers gelezen dat ze nep Apple-spullen (kabeltjes e.d.) verkopen.
Dat doet het ergste vermoeden over hun refurbished apparaten.
En dan ook nog de introductie prijs noemen naast een hersteld model. En dat als complete korting voorrekenen.

En het idiote is dat ze er nog mee weg komen ook, website van het jaar,.. ?
Ooit behoorde ik ook tot de fans van ibood. Tot ik hun wijze van aanbieden me begon te frustreren.
Ja en nee. Apple probeert dan wel te beweren dat een door een ander herstelde Apple geen Apple meer is, maar juridisch is dat natuurlijk onzin.
Is dat zo?

Apple kan eventuele garantie claims afwijzen als er aangetoond kan worden dat er geen originele onderdelen gebruikt worden...dan zul je je garantie claim dus moeten indienen bij de leverancier, en uit het artikel blijkt dat dat juist problemen oplevert.

Als ik een nieuwe auto koop bij de officiŽle dealer, en ik laat hem door beun de haas opknappen, dan vervalt mijn garantie ook via de dealer en zal ik bij de garage die de reparatie gedaan heeft mijn gelijk moeten halen. De officiŽle dealer en/of de fabrikant zal dan echt zijn handen er van af trekken.
Ik zie het probleem niet. Apple moet je geen extra jaar garantie geven (behalve als zij opnieuw de verkoper zijn). Maar de webwinkel moet jou dat jaar geven. Als zij er zelf andere onderdelen insteken, moeten ze dat natuurlijk wel vermelden en ook 1 jaar opdraaien voor de kosten als er iets mis mee zou zijn.
Je begrijpt mijn opmerking verkeerd. Apple hoeft sowieso geen garantie te verlenen, dat doet de leverancier van het tweedehands toestel.

Het gaat erom dat Apple beweert (maar tot nu toe niet zo goed kan afdwingen) dat een gerepareerd toestel geen product van Apple meer is.
Maar die webwinkels lijken het in te kopen via marktplaats o.i.d. en dan op hun webshop te verkopen als "refurbished". Apple zou er zelf geen random scherm in stoppen, en originele oortjes bij leveren.

[Reactie gewijzigd door rootpowered op 20 oktober 2016 13:33]

Maar die webwinkels lijken het in te kopen via marktplaats.
Dat haal ik niet uit het stukje, sterker nog en ik quote weer uit het originele stuk;

"Deze toestellen zijn in theorie weinig gebruikte smartphones, teruggestuurde telefoons of toonzaalmodellen, die een nieuw leven krijgen en worden verkocht als 'quasi nieuw"

Maar het blijft onduidelijk stuk met een suggestieve conclusie en ik ben erg benieuwd welke webshops dit verkopen.

[Reactie gewijzigd door gielie op 20 oktober 2016 14:00]

Dit is een beetje het perceptie probleem wat websites kunnen hebben.

Jij noemt het een Webwinkel.. ik noem het iemand met een website die er netjes uitziet... Maar helaas zegt een website die er netjes uitziet niet zo veel meer tegenwoordig. Het kan goed een 17 jarige mannetje zijn dat inderdaad een beetje telefoons inkoopt en op zolder repareert....

En laat deze hele refurbished industrie nou vol zitten met van dit soort figuren...
En de grap is dat zo'n 17-jarige ook prima werk kan leveren. Je weet het alleen niet vantevoren, vandaar dat de garantie zo belangrijk is.
Ow ja zeker... dat wil ik ook eigenlijk niet echt zeggen.. Maar ik ga ook niet ontkennen dat in de branche van "2e hands mobieltjes" er bovenmatig veel "amateurs zonder gevoel" rondlopen ... Laten we eerlijk zijn het is vaak een beetje een duistere bedoeling heel die "fix je gsm voor een knaak" shops...
Deze toestellen zijn in theorie weinig gebruikte smartphones, teruggestuurde telefoons of toonzaalmodellen, die een nieuw leven krijgen en worden verkocht als 'quasi nieuw
There, I fixed that for you. In heel veel gevallen gaat het om defecte toestellen. Kapotte iPhones die worden ingekocht en waarvan de onderdelen worden hergebruikt. Ik doe het zelf ook vaak zat, alleen controleer ik de onderdelen op kwaliteit. Daarnaast stop ik er liever een iets gebruikte, maar wel originele kabel en lader bij, dan een nieuwe die niet conform de kwaliteitseisen is. Dat laatste is namelijk vaak waarom toestellen ook binnen een jaar weer terug komen met een defect aan de accu of de laadconnector.
Snap niet dat je dit stuk blijft quote. Er staat in "theorie", wat eigenlijk al zegt we weten het totaal niet.
Nou da's simpel: apple verkoopt zelf helemaal geen refurbished iphones op zijn website, daar hoef je geen onderzoeksgraad voor te hebben om dat na te kunnen gaan.
Uit de tekst wordt het wellicht niet duidelijk, maar neem je dan de info zelf zomaar klakkeloos aan?
Je verbind er in het slot wel een conclusie aan en daar zal apple het ongetwijfeld helemaal mee eens zijn. Die leveren dan ook geen toestellen met imitatie-laders/-kabels/-oortelefoontjes (sterker: die heeft de ontvanger van het door apple refurbished model als het goed is zelf nog), die leveren gewoon een "kaal" toestel dat uit originele onderdelen is samengesteld.
Het is wel duidelijk dat het niet om Apple gaat, dat staat gewoon in het artikel:

"Test-Aankoop lijkt de test te hebben uitgevoerd met refurbished iPhones van derde partijen en niet van Apple."
Het is wel duidelijk dat het niet om Apple gaat, dat staat gewoon in het artikel:

"Test-Aankoop lijkt de test te hebben uitgevoerd met refurbished iPhones van derde partijen en niet van Apple."
In het originele artikel staat hier niks over in, T.net maakt er "lijkt" van, ik weet niet waar T.net dit vandaan heeft maar ik zie het niet
Dat mag inderdaad wel even beter vermeld worden.
Ja inderdaad, het lijkt nu bijna alsof Apple refurbished toestellen niet goed zijn. Maar het gaat hier heel duidelijk om toestellen die op marktplaats of 2dehands.be verkocht en ingekocht worden.
Ja idd moet je maar niet naar de Turk om de hoek gaan maar naar de apple store.
Heb een Refurbished iPhone 5 gehad, was als goed als nieuw.
Ik mis evenwel in de algemene pers de nuance dat het hier niet gaat om refurbs van Apple zelf maar gedaan door derden die inderdaad net doen wat jij omschrijft. Ook Apple zelf werkt met opgeknapte toestellen (bijv. in gevall van garantie) maar die zijn uiteraard wel in een degelijke staat gesteld al heb je nu ineens een artikel dat heel die reputatie in 1 klap onderuit haalt bij vele consumenten.
Ja en nee. Apple knapt ook op, en heeft als voordeel dat ze altijd originele onderdelen zullen gebruiken... Maar in geval van het touchchip-mankement is het een hele tijd (misschien nog wel) zo geweest dat je een telefoon terugkreeg waar hetzelfde mankement al in zat of na niet al te lange tijd op kon treden.
Het mooie eraan is dat apple geen spare parts verkoopt aan derden. Dus je hebt als consument de keuze om:
1. Reparatie bij via Apple die vaak dicht tegen de waarde van een tweedehandse equivalent.
2. Reparatie niet via Apple waarbij lagere kwaliteit imitatie wordt gebruikt en je nooit meer bij Apple aan hoeft te kloppen voor garantie.
De derde optie is reparatie met originele OEM-onderdelen
De vierde optie is reparatie met gebruikte Apple-onderdelen

Genoeg mogelijkheden dus, al zou Apple graag zien van niet omdat dat niet in hun business-model past.
OEM-onderdelen en spare parts van Apple is toch hetzelfde? Deze kun jij niet via officiele wegen bemachtigen. Wat betreft tweedehandse Apple-onderdelen heb je gelijk, maar hier wordt veel mee gerommeld. Het is voor de consument zo goed als onmogelijk om te controleren of een speaker - al dan niet tweedehands - een officieel Apple product is.
Dat je onderdelen niet via officiele wegen kunt bemachtigen is niet waar. Op een paar proprietary onderdelen (vooral IC's en onderdelen die qua maatvoering belangrijk zijn) na, zijn alle onderdelen in een Appleproduct generiek. Dus ook onder het labeltje van de onderdeelfabrikant te krijgen.

En inderdaad, het is voor de consument lastig te controleren. Dat wordt deels ondervangen als de leverancier netjes garantie geeft.
Dat was niet bekend voor me. Bedankt voor de toelichting!
Want? Ben jij er zo een die denkt dat alles op marktplaats, alles dat defect is, alles dat tweedehands verkocht wordt, gestolen is?

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 20 oktober 2016 14:42]

Dit geld dan niet voor refurbisched modellen die niet bij apple zelf weg komen neem ik aan.
Toestellen die door Apple refurbished zijn (remanufactured noemen ze dat zelf liever) krijgen ook een nieuw serienummer mee. Ik heb in totaal 5x van dat soort toestellen "gekregen" van Apple onder mijn garantie en kon iedere keer op http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html zien dat de toestellen <2 weken geleden uit de fabriek kwamen. Een door een beunhazenfirma refurbished toestel zal vrijwel altijd een veel oudere productiedatum hebben.
Even serieus... 5x een gerefurbished toestel krijgen?
Ja 5x een vervangende iPhone 5.
1. Wifi problemen na een maand of 2
2. Camera defect na maand of 1
3. Aan/uit knop wiebelde en scherm bleef gelig/rozig na 3 weken
4. Accu defect na maand of 3
5. Met het oog zichtbare digitizer (gelijk weer terug)

De laatste heb ik nog steeds in gebruik, al heb ik wel zelf de camera zo'n half jaar geleden vervangen. Dat was zo'n 2,5 jaar na aankoop van het eerste toestel.

*Ik heb nog NOOIT een telefoon laten vallen* ;)

[Reactie gewijzigd door NSG op 20 oktober 2016 13:32]

Ik denk dat we nu wel mogen concluderen dat refurbished gewoon prut is. Van Apple of ergens anders vandaan.....

En een andere conclusie is dat NSG klaarblijkelijk niet compatible is met de iPhone :*) (Misschien moet je hem ook gewoon dicht laten?)

@subASS: nee 5x omruilen en dan nůg zelf de camera moeten vervangen...Ik heb een andere definitie van goed

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 20 oktober 2016 15:10]

Nee dat "mogen" we dus niet concluderen!
Het is gewoon kul dat refurbished (per definitie) prut is, dat is niet zo te stellen. Dat uit dit onderzoek blijkt dat bepaalde derde partijen er een boeltje van maken met inferieure onderdelen en alsnog daar de term refurbished aan hangen maakt niet dat er met refurbishen wat mis is, maar dat die bedrijven er een loopje mee nemen!
Wat mij betreft mogen die dan ook wel openlijk "named & shamed" worden.
Lees hierboven even het stuk van NSG. Je suggereert eigenlijk dat Apple zelf openlijk "named & shamed" moet worden.
Hmm, kan zo overkomen maar is niet het geval.

Lijkt me duidelijk dat dat wel een heel speciaal geval is. Die zat al 4 iphones signalen van hogere machten te negeren dat hij geen iphone moest nemen maar deed het toch.
Een andere verklaring dan dat (en: domme pech) is er niet.
En ik ga ervan uit dat het steeds netjes opgelost is, anders had hij dat er vast bij vermeld.
Maakt mij verder echt niet uit of het aan Apple of aan een hogere macht lag.

Het is blijkbaar naar tevredenheid opgelost, maar bij het laatste apparaat is nog wel de camera vervangen.

Ik heb zelf nooit zoveel pech met telefoons gehad, maar dat terzijde. Wel eens met een auto, maar dat was een Toyota, dus...
Zelfs China phones van 100 euro hebben waarschijnlijk nog minder mankementen :9, je hebt toevallig echt niet met een hamer opgeslagen?

Als ik dat plaatje bij het artikel bekijk lijkt het alsof ze gewoon de goedkoopste schermen hebben besteld op Alibaba of Aliexpress 8)7. Dat kan toch echt niet, dan val je vanzelf na verloop van tijd door de mand of je moet het de klant vertellen en zakken in prijs.
En volgende keer weer een Iphone kopen? :-)
Ooit gedacht om de volgende keer een telefoon te kopen die het wel gewoon doet?

Je geeft bakken met geld uit voor een iPhone en dan nog zoveel problemen ...
Met AppleCare krijg je ook een nieuw toestel als je 'm laat vallen. Misschien maakt ie ze gewoon vaak stuk ;)
Gisteren nog een jongen in het nieuws die in een paar jaar tijd 15x een nieuw betaalpasje nodig had. Ik sta nergens meer van versteld.
Ik heb er 3 of 4 in 2 maanden gehad. Daarvoor een aantal jaar met een pasje gedaan, maar om de een of andere reden waren mijn vervangende exemplaren allemaal na 1 of 2 weken defect. De laatste die ik toen heb gekregen gaat inmiddels alweer bijna een jaar mee.

Ik heb tot op heden nog geen enkel idee waar dat toen aan gelegen heeft.
Tegenwoordig is alles blijkbaar nieuws :)
Wat lees ik nou in jouw reactie? Dat Apple toestellen bij jou vaak defect gaan? Dat dat ook bij Apple zo is want toestellen die minder dan 2 weken oud zijn moeten al refurbished worden? En dat jij informatie van een website die er nogal dubieus uitziet voor waar aan neemt? Ik durf daar niet het serienummer van mijn iPhone in te voeren, voor mijn gevoel zit dat dan binnen 2 weken ook op een refurbished toestel.
Nee, hij zegt dat die toestellen minder dan 2 weken geleden refurbished werden...
Chipmunk ziet er inderdaad nogal 1995 uit :X maar dat komt meer doordat ze echt al zo lang bestaan en er blijkbaar geen bal om geven hoe de site er uit ziet.
Die worden ook niet in andere winkels aangeboden. Apple repareert namelijk met eigen onderdelen, evenals alle Apple gecertificeerde reparateurs.

Beunhazen zonder certificering moeten uitwijken naar inferieure onderdelen en dan krijg je dit soort ellende.
Mogelijkerwijs. Er zijn ook die onderdelen uit andere iPhones vissen en deze gebruiken ter reparatie. Verder is net zoals in dit bericht de algemene term "namaak=slecht" ook erg kort door de bocht. Mogelijkerwijs is dit het geval maar dit hoeft zeker niet het geval te zijn. Immers net zoals de iPhones zelf komen de spare parts ook uit China.

Uiteindelijk is het probleem eerder met third parties die kwalitatief minder goed herstellen. Helaas zijn er geen mogelijkheden om deze te raten.
"Met de helft constateerde de consumentenorganisatie ernstige mankementen."

Het is gewoon oplichterij. Als ik een iPhone zou kopen, dan mag ik verwachten dat hij origineel is. Is dat niet, dan moeten ze het er maar bij vertellen. En die chinese troep is wel degelijk slechter dan het origineel. En soms zelfs onveilig. Logisch als het een fractie van de prijs kost.

Gelukkig doe ik niet aan refurbished troep. Sowieso nooit begrepen dat mensen voor 10% korting een oud ding willen hebben. En dan ook nog eens problemen met garantie enz.
Die chinees die onderdelen voor een iPhone levert, heeft ook onderdelen die niet door de kwaliteitscontrole komen (uitval). Die komen niet in een iPhone maar wel op de markt voor losse onderdelen.....
Je bedoeld dus dat het wel geldt voor modellen die bij Apple wegkomen :?
nee, andersom dus
Maar dat is niet wat je zegt. Je hebt je stelling een beetje onduidelijk geformuleerd vanwege je gebruik van een dubbele negatie.
Dat hebben ze niet getest, dus daar kun je verder geen uitspraken over doen.
Ik mag hopen dat Apple wel originele onderdelen gebruikt, maar ik vrees dat de kans alsnog groot is dat je andermans ellende krijgt. Bijvoorbeeld een touch-chip die nog net aan vast zit dus bij Apple nog alle tests doorstaat, maar alsnog binnen het jaar loslaat. In board level repair bij Apple heb ik op basis van wat ik uit de tweede hand gezien en gehoord heb, toch niet heel veel meer vertrouwen in.
De Economische Inspectie gaat vooral kijken naar de kwestie van garantie.
Waarom dat dan? Is dat omdat dat laaghangend fruit is? M.a.w. dat het makkelijker is om daar actie op te ondernemen? Want het inbouwen van een nep-cameramodule of het meeleveren van een brandgevaarlijke oplader vind ik veel kwalijker.
Het inbouwen van nepmodules en leveren van brandgevaarlijke opladers is niet terug te leiden naar een refurbished model. Ik kan bij Apple en Samsung niet terugvinden op de doos welk serienummer van de oplader bij de telefoon hoort uit de doos. Je kan overal nepspullen kopen en doen alsof deze zijn meegeleverd.

Het aanpakken van de garantiekwestie is op een hoger niveau waarmee deze 'slechte' bedrijven geraakt worden in hun businessmodel. Zij willen helemaal geen garantie geven omdat ze weten wat ze leveren. Tevens gaan ze met 1 jaar garantie een harde verplichting aan. Dus het onderzoeken van garanties werkt beter en heeft sneller effect voor de consument.
Ik vind het inderdaad veel belangrijker dat het simpelweg oplichting is. Ze verkopen een iPhone maar gebruiken compleet andere onderdelen.
Moet je bij de politie proberen aan te geven. Zeggen ze doodleuk dat het geen oplichting is "omdat er toch geleverd wordt?". Ziekelijke maatschappij soms, maar de politie is zieker. Niemand gaat voor een oplader een rechtzaak beginnen.
Dat is niet de definitie van simpelweg oplichting. Zou Apple wel graag willen trouwens, die proberen te beweren dat een gerepareerd apparaat (zelfs indien gerepareerd met onderdelen die identiek zijn aan de originele) geen Apple meer is en dus het auteursrecht schendt.
Het voldoet niet aan de specificaties van het product waarmee ze adverteren. Als ik een TV met een resolutie van 3840x2160 'repareer' met een 1920x1080 paneel en daarna verkoop onder de originele naam ziet iedereen dit toch ook als oplichting?
Als de cameramodule of de lader daadwerkelijk slecht van kwaliteit zijn, helpt het wel degelijk om een goede garantie af te dwingen. De leverancier komt zichzelf dan tegen omdat de klanten terugkomen om garantie te claimen.
Wat wordt er in deze context verstaan onder 'Refurbished'? Want het is nogal een verschil of ze hier de vervangende toestellen van Apple bedoelen of de toestellen die door partijen als Leapp verkocht worden.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 20 oktober 2016 11:59]

Er staat in het artikel dat er nep laders en koptelefoons in de doos zitten, lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat apple dat doet :).
Wat is een nep lader eigenlijk? Ik las nep camera in het artikel... Dacht eigenlijk aan een dingetje dat lijkt op een camera, maar 't niet is: een stukje plastic ofzo.

nep lader: is dat een plastic blokje dat net doet alsof het een lader is, maar stiekem gewoon een stuk plastic?

Is een namaak of niet-originele lader niet een betere benaming, bedenk ik mij?

Dan is het wŤl een lader (of camera), maar is de kwaliteit niet gegarandeerd/inferieur aan het origineel.


*edit: typo*

[Reactie gewijzigd door JayPe op 20 oktober 2016 12:22]

Als er op staat of gesuggereerd wordt dat het een exemplaar van Apple is en dat blijkt niet het geval te zijn, dan is het wel degelijk een nep exemplaar.
Compleet off topic...

Waarom moet je volgens jou dan zeggen "nep" en niet "namaak" of "niet originele". Hij heeft ergens wel een punt vind ik, ook al wordt er altijd gezegd dat het dan "nep" is en bijna iedereen wel weet wat er bedoeld word.

[Reactie gewijzigd door Dunky555 op 20 oktober 2016 13:52]

Het gaat over modellen die je bij een (web)winkel kan kopen.
Dat snap ik, maar waar zijn die refurbished? Als er niet originele onderdelen gebruikt zijn dan zal dat niet bij Apple zijn en als er originele onderdelen gebruikt zijn is het niet duidelijk.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 20 oktober 2016 14:33]

Ik koop dan liever een model wat net het vorige model is en daardoor goedkoper dan een refurbished.
Wat wordt er in deze context verstaan onder 'Refurbished'? Want het is nogal een verschil of ze hier de vervangende toestellen van Apple bedoelen of de toestellen die door partijen als Leapp verkocht worden.
Of je leest even: "Test-Aankoop lijkt de test te hebben uitgevoerd met refurbished iPhones van derde partijen en niet van Apple."
Lijkt, dus erg duidelijk is het allemaal niet. Ik doe opzich dezelfde aanname, want Apple zal toch geen niet-originele onderdelen gebruiken... Maar het blijft een aanname, en refurbishen blijft ook moeilijk dus geheid dat Apple zelf ook wel eens rommel verscheept.
Zo uit de tekst 123 niet nee, maar bij Apple kun je helemaal geen (losse) refurbished iphones kopen, wel ipads/macs/aiportzut ed.: http://www.apple.com/nl/shop/browse/home/specialdeals

Daar heb je je antwoord: daar had Test-Aankoop dus ook niet aan kunnen komen.
"De oortjes of de lader waren veelal niet van Apple, waardoor de kwaliteit vaak inferieur is."

Om toch zo tussen neus en lippen door te verkondigen dat de apple-oortjes superieur zijn aan de gemiddelde hoofdtelefoon is ook wel een beetje kort-door-de-bocht. Ondanks dat heel wat mensen dol op die dingen zijn, zijn ze specs-gewijs niet al te denderend... Had dan graag vermeld waardoor de andere oortjes inferieur door zijn... mbt kabelbreuken kan je het iig niet slechter doen ;)
Het gaat waarschijnlijk om de Apple kloon producten en daar kan ik van beamen dat ze bij lange na niet zo "goed" zijn als de originele Apple variant. Dat de Apple koptelefoon om te beginnen al slecht is zegt wellicht ook al een hoop.
Ik denk dat ze doelen op inferieur aan de originele apple dopjes/laders.
Ze zijn dan slechter dan het origineel.

Natuurlijk zijn er betere oordopjes te vinden, maar die worden standaard ook niet meegeleverd door Apple.
Het gaat niet omdat Apple oortjes goed zijn, maar dat ze beter zijn dan de $0.50 oortjes van een naamloze Chinese fabrikant.
Dat bedoelen ze niet. Ze bedoelen dat de imitatie Apple oortjes veel slechter zijn dan de originele Apple oortjes.
Je hebt gelijk over de oortjes, maar de laders van apple zijn gewoon goed.
Chinese namaak-oordopjes die enkel als doel hebben om fysiek te lijken op de Apple-oordopjes zijn vaak natuurlijk wel degelijk inferieur.
ze bedoelen de veiligheid ipv de kwaliteit!
Dat verkondigt men hier helemaal niet. Men zegt alleen dat de oordopjes van Apple veruit superieur zijn aan de namaak Apple-gelijkende oordopjes. Er wordt hier niet gesproken over goede in-ears, of hoofdtelefoons van een kwaliteitsmerk

Overigens: Voor oordopjes (in de zin van earbuds) zijn de laatste generatie apple earbuds helemaal niet slecht. Bij innerfidelity.com, (toch een redelijke snobs op het gebied van hoofdtelefoons) rekent men ze zelfs tot de beste earbuds op de markt, Echter wel met de kanttekening dat alle earbuds slecht geluid produceren. (even voor de duidelijkheid, ze hebben het hier dus niet over in-ear monitors die in je gehoorgang gaan, want die zijn over het algemeen een klasse beter)
Om toch zo tussen neus en lippen door te verkondigen dat de apple-oortjes superieur zijn aan de gemiddelde hoofdtelefoon is ook wel een beetje kort-door-de-bocht. Ondanks dat heel wat mensen dol op die dingen zijn, zijn ze specs-gewijs niet al te denderend
Mwah, de kwaliteit is niet heel slecht hoor. beter dan bijvoorbeeld die LG prularia en samsung dingen. Strak laag, helder hoog en niet te veel mid. Daarnaast zitten ze bij mij ook gewoon goed XD.

Maar uiteraard gaat het natuurlijk om de vergelijking met het originele spul van Apple. En daar zitten wel degelijk kwaliteitsverschillen die ook goed zichtbaar zijn. Dit zie je bijvoorbeeld terug in dat kleine stukje trekontlasting waar kabelmantel en kunststof van connector oid bij elkaar komen. Hier zit dan duidelijk een rand in van het gieten terwijl je dit bij het origineel nooit ziet. Daarnaast is het gaas in de doppen bijvoorbeeld erg gevoelig en breekt het snel. Waar Apple twee of drie lagen gebruikt (meerdere typen en grootes) hebben namaak roostertjes vaak maar 1 laag zonder protectie en channel erachter. Gaat dat kapot dan doet dat pijn (and believe me it does).

Wat betreft kabelbreuk... laten we zeggen dat ik blij ben dat ze een draadloze versie introduceren ;)
Je leest het "tussen neus en lippen door" toch echt zoals je het zelf wilt lezen en haalt er zaken als 'superieur" en "gemiddelde" bij die in de tekst niet benoemd worden. Daarover gesproken: in de originele tekst wordt prima benoemd wat er schort aan die inferieure oortjes:
"Soms laat de kwaliteit van deze neponderdelen ook erg te wensen over: van laders die niet werken of heel snel warm worden, tot oortjes met erbarmelijke geluidskwaliteit."
Qua draadbreuken en oortelefoontjes heb ik niet zoveel klachten (veroorzaak ze vooral zelf door ergens achter te blijven haken) maar die erbarmelijke lightningkabels van ze waarbij ik na een jaar of 4 de mantel er zo vanaf kan pellen zijn een schande gewoon. Alternatieven zijn er wel, maar dan loop je weer het risico je lightning port te mollen met stekkers die buiten spec zijn gemaakt of een vrolijke melding op je idevice dat het accessoire niet ondersteund wordt....
Ik denk dat het stuk van erbarmelijke geluidskwaliteit pas later toegevoegd is, anders had ik deze reactie niet gepost :)

Ik reageerde dan ook het liefst op jouw reactie gezien je de enige leek die nog begrijpend lezen toepaste, de anderen struikelden al klaarblijkelijk over dat ik lijk te suggereren dat apple-oortjes niet van beste kwaliteit zijn, dat wou ik ook niet suggereren.
Het ging mij om dat niet werd vermeld op welk vlak de andere oortjes zouden tekortkomen :)

Mooi ook dat er een de lader benoemt, waar ik het niet over heb gehad. :p
Dus kopers op iBood : beware (want deze worden vaak op iBood aangeboden)
Of groupon ;), ik heb op 6 mei een Refurbished iPhone 4S - 32GB - Zwart gekocht. Overigens niks mis met mijn versie. Dus wellicht heb ik geluk :)
Dat het nog werkt betekend natuurlijk niet dat er geen nep onderdelen inzitten. Puur uit interesse: Wat heb je betaald als ik vragen mag?
Dat mag je ;), heb er 139.99 voor betaald. Uiteindelijk een mooi verjaardagscadeau voor mezelf :). Gebruik hem alleen als iPod (spotify) en hardlopen omdat er gps in zit.
dat er uberhoubt nog tweakers zijn die bij ibood kopen verbaast me serieus; kijk eens naar de vele (negatieve) shopreviews, en shit load aan klachten in ibood(hunt) topic ....
Zolang je verwachting ook op dat niveau zit lijkt me daar niks mis mee. Ik koop tegenwoordig eigenlijk alleen artikelen met de Hunt en ga er vanuit dat het lang duurt en als er iets mis mee is ik het gewoon terug moet sturen en niet met de klantenservice in de weer moet. Garantie heb ik ij iBood overigens nooit problemen mee gehad.
Je moet nooit iets van Apple bij iBood kopen.
Zelfs de "originele" accessoires blijken keer op keer immitatie troep te zijn, wat nog levnsgevaarlijk is qua brandhaarden ook. En iBood blijft er mee wegkomen. Geen idee waarom die na de zoveelste bewuste overtreding nog steeds geen boete hebben gekregen, maar waarom de ACM en co. het prima vindt dat er levensgevaarlijke troep als zogenaamd origineel wordt verkocht is mij een raadsel.
Hoe weet je of iets vanuit Apple refurbished is of via beunhazen? Bijvoorbeeld Leapp.nl.
Check je garantie op Apple.com.
Normaal gesproken krijgen Apple refurbished telefoons een nieuwe serienummer, waardoor ze ingaan op de dag dat jij hem hebt ontvangen (speling van week mogelijk). Is de toestel veel eerder geactiveerd dan dat jij hem hebt gekocht? Dan is ie gekocht door een bedrijf, opgeknapt met (niet)originele onderdelen.
Dan is het te laat natuurlijk... Ik denk ook niet dat dergelijke verkopers je geld teruggeven als je hun laat weten dat er iets mis is met de garantie...
Je hebt, mits de telefoon in NL gekocht is, nog altijd 7-8 dagen (of 14?) waarbij je het product 'no questions asked' kunt retourneren. Ik weet niet of het serienummer ook op de doos moet staan, zodat je het kunt controleren voordat je het doosje opent
Dat is enkel en alleen wanneer je het toestel online aangeschaft hebt. Indien je het toestel in een winkel koopt dan is de verkoper niet verplicht om geld terug te geven.
Niet wat betreft de koop op afstand, wel als hij niet levert waar je voor betaald hebt. Je kan de koop dan laten ontbinden op basis van wanprestatie. Wel moet je de verkoper de kans geven zijn fout te herstellen, maar als dat niet lukt kan je dus laten ontbinden.
Maar dat maakt het gelijk een grijs gebied... De verkoper levert een refurbished iPhone, nergens staat dat het herstel gedaan is met originele apple onderdelen. Oftewel: de koper is in dat geval vereist om onderzoek te doen, voordat het toestel gekocht wordt. Pas wanneer de verkoper vooraf beweert dat het met originele apple onderdelen hersteld is en dat achteraf niet zo blijkt te zijn is er sprake van wanprestatie en/of misleiding en alleen dan zou de koop ontbonden kunnen worden.
Dat is echt dikke onzin 8)7

Dit is de colportagewet. En dit wordt de afkoelperiode genoemd en is dus alleen van toepassing als je koopt op afstand of als er iemand aan de deur komt. Koop je dit in een winkel dan is deze wetgeving niet van toepassing.

Overigens laat de colportagewetgeving geen ruimte een product te testen of iets dergelijks. Zodra je een folietje verwijderd is je afkoelperiode beeindigd wat betreft de colportagewet. Overigens komt deze wet uit een Europese richtlijn (die elke lidstaat minimaal moet overnemen: strenger mag, soepeler mag niet).

Neponderdelen mogen gewoon gebruikt worden zolang deze aan de wettelijke eisen voldoen. Als jij vraagt of de iPhone alleen originele onderdelen bevat, de verkoper hiermee instemt en dit achteraf niet zo blijkt te zijn, dan kan je de koop ontbinden, al zul je dat wel moeten bewijzen.

[Reactie gewijzigd door klonic op 21 oktober 2016 12:05]

Overigens komt deze wet uit een Europese richtlijn (die elke lidstaat minimaal moet overnemen (strenger mag, soepeler mag niet).
niet denken dat ik aan het cherrypicken ben om lullig te kunnen doen, deze vraag is puur uit intresse.

als een lidstaat verplicht is om iets op te volgen, gaat het dan niet over een verordening ipv richtlijn?
Een Europese richtlijn is dwingend. M.a.w. moet in lokale wetgeving opgenomen worden en minimaal aan de eisen gesteld in de richtlijn voldoen.
je gaat een beetje aan mijn punt voorbij, er is een duidelijk verschil tussen een richtlijn en een verordening.

ik quote even wikipedia;
Een verordening heeft een algemene strekking. Zij is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
Een richtlijn is verbindend ten aanzien van het te bereiken resultaat voor elke lidstaat waarvoor zij bestemd is, doch aan de nationale instanties wordt de bevoegdheid gelaten vorm en middelen te kiezen.
vandaar mijn vraag, heeft klonic het over een richtlijn of een verordening?

[Reactie gewijzigd door PH_ONE op 20 oktober 2016 17:11]

In feite veranderd dat niets aan mijn antwoord op de vraag.
Neem als voorbeeld de CE richtlijn. Dwingend is dat deze opgenomen moet worden in lokale wetgeving. Het is aan de lidstaten waar en hoe dit geÔmplementeerd gaat worden.
Dat de richtlijn dwingend is veranderd daar niets aan. M.a.w. als er een Europese richtlijn wordt uitgevaardigd heeft een lidstaat geen keuze om dat niet in lokale wetgeving op te nemen.
Garantie komt uit een Europese richtlijn: 99/44/EG, bij ons is die gedefinieerd als recht op een deugdelijk product. Ook de colportagewetgeving komt uit een richtlijn: 2011/83/EU.
Wat betreft Nederland: die 14 dagen gelden bij de wet koop of afstand. In het geval dat je iets in de winkel koopt is de winkelier, in het geval van een deugdelijk product, niet verplicht om het product retour te nemen. Als het product kapot blijkt te zijn zijn ze in eerste instantie verplicht het te repareren.

Hoe het zit bij een refurbished iPhone die eigenlijk niet refurbished is, maar door beunhazen niet correct gerepareerd is, weet ik niet.

Hoe het in Belgie zit weet ik verder ook niet.
Artikel 21, lid 3 (BW7):
"De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen."
Niet kunnen bellen, whatsappen, navigeren is voor veel mensen ernstige overlast. Je zou kunnen stellen dat je niet zonder telefoon kan en dus een leentoestel mee moet krijgen, direct je geld terug moet krijgen, of een nieuw toestel moet krijgen. Een winkelier zal hier niet snel aan toegeven. Of dit echt zo is is aan een rechter.

De wetgeving in Belgie kan milder zijn.
Lees paragraaf over iPhones
Interessante link die niet de waardering krijgt die hij verdient (waarschijnlijk omdat je er zoveel woorden voor nodig hebt). ;)

Er heerst hier op tweakers onderhand een anti-linkdumpstigma waarbij je voor moet kauwen wat je presenteert en o wee als er ook maar iets is waar de goegemeente op kan schieten dan doet de verdere inhoud niet meer ter zake (behalve als het vanuit de eigen circle-jerk komt, dan wordt het als zoete koek geslikt).

Wat op zich wel jammer is, is dat het artikel maar tussen neus en lippen door over "iOS devices" rept, maar dat komt dan ook omdat apple die zelf helemaal niet aanbiedt via haar eigen verkoopkanalen.
Toch is het wel een mooi inkijkje in het refurbishment-beleid van apple wat door die ontzettend zure Nederlandse mevrouw een flink negatieve lading heeft gekregen.
refurbished producten hebben toch nooit een jaar garantie? altijd iets van 3maanden...je hebt het tenslotte over 2e hands producten! en als deze iphones niet door Apple gerefurbished zijn...is het toch geen refurbish...maar een gewone reparatie!? na een refurbish voldoet het product aan dezelfde eisen als een nieuw product....het lijkt mij dat ze gewoon OPLICHTERS getest hebben!
Als je iets bij een professionele verkoper koopt, moet deze wel degelijk een jaar garantie bieden, hersteld of niet. Als je er eentje van een particulier koopt moet die uiteraard geen garantie geven. Maar het lijkt dus inderdaad wel degelijk om verkopers te gaan die zich niet al te veel van de wet aantrekken...
Als jij een iPhone koopt en deze binnen de bedenktijd weer terugstuurt dan zal Apple deze opnieuw verkopen als "Refurbished".

Technisch gezien is dat inderdaad tweedehands, maar niet zoals de meeste mensen "tweedehands" zouden interpreteren.

Refurbished toestellen zijn van oudsher dan ook "zo goed als nieuw". Juist daarom kiezen deze oplichters ervoor om deze term te hanteren ipv "tweedehands".
dit zo'n klein percentage van de refurbished toestellen.....in het artikel lijkt het om kapotte opgekochte en toen gewoon gerepareerde toestellen te gaan...
Refurbished != 2de hands. Wettelijk heb je recht op 1 jaar garantie bij een refurbished toestel. Daarbij wilt moet een refurbished toestel niet door de first party zijn afgehandeld en moet het niet aan dezelfde (kwaliteits)eisen voldoen als het origineel product.
Gerefurbished is een ander woord voor gerepareerd ;)
Van origine heeft het woord 0,0 met techniek te maken, maar gaat het om gebouwen. Nu is het een ander woord voor gerepareerd. Door wie een reparatie gedaan is is niet af te leiden aan een woord, dat is de taak van het woord ook niet...

Bron: https://en.oxforddictionaries.com/definition/refurbish
renovatie is toch iets anders dan reparatie! volgens uw eigen oxford dictionary!
Dank je! Zie je nu dat refurbishen wat anders is dan repareren? Renoveren != refurbishen
Je spreekt jezelf tegen. Renoveren is tegelijk wel en niet refurbishen. Ik denk dat het het wel is, dus == en niet !=
Ligt aan de zin waar het in gebruikt word. Renoven in de bouw is wat anders dan in de IT ;)
Heb zelf ondertussen al mijn 3e refurbished iphone 6+, elke keer krijg ik weer een toestel dat na 1 maand het befaamde probleem met de grijze rand en geen reactie meer op het touch screen.
Maar krijg je die van Apple, of van een derde partij? Het artikel gaat niet over Apple's eigen refurbished modellen.
Dat is een mankement dat zowel bij verkoop of omruil door Apple zelf als bij derde partijen kan optreden. De vraag is dus waar je hem kocht.
Ik kocht hem origineel bij telenet. De eerste keer kwam het probleem voor net toen ik de dag erna op reis moest. Apple support wou me een nieuw toestel aanbieden als ik de volle mep betaalde en dan terugstorten van zodra ze het kapotte toestel in bezit hadden. Ik zei dat dit niet kon en dan stuurde ze me naar een apple store, toen was er nog geen in BE, ik naar NL (amsterdam) om daar verhaal te horen en na veel klagen en zagen een nieuw (lees refurbished) toestel gekregen, nog geen 3 maanden later had ik hetzelfde voor, ditmaal werd ik doorverwezen naar waar ik de gsm kocht, telenet. Toen ik daar aankwam wisten ze mij te zeggen dat ik geen recht meer had op garantie omdat de IMEI code niet meer overeenkwam met mijn aankoop en dat ik het maar met apple moest regelen. Na een paar telefoontjes een tweede lijn ten horen gekregen en deze heeft mij netjes met een code naar een Switch store gestuurd, daar heb ik dan weer een nieuw toestel gekregen en een hele hoop accessoires voor de rampzalige support tijdens dit euvel.
Dit schijnt inderdaad typerend te zijn voor hoe Apple het touchprobleem 'oplost' :( Mogelijk dat het nu beter gaat, maar dit is in elk geval een aanwijzing dat het niet alleen derde partijen zijn die lopen te knoeien met refurbished Apple producten.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 oktober 2016 23:42]

Als je in garantie periode zit moet je gewoon een nieuw product eisen. Je moet het niet pikken dat Apple je een inferieur product geeft en doet alsof dit de normaalste zaak is.
Nooit een enorme fan geweest van refurbished producten, voornamelijk omdat het prijsverschil tussen de refurbished en nieuw vaak klein is (10-20%). Zeker nu met dit in achterhoofd houdende, kan je vaak beter voor een nieuw product gaan.
Je hebt inderdaad snel een klassiek geval van goedkoop is duurkoop helaas..
Ik zie ook echt alleen het nut als het direct van de fabrikant komt. Dan ben je namelijk redelijk verzekerd dat ze de originele onderdelen gebruiken.

Ik snap echter niet dat je voor 90% van de prijs een refurbished model koopt als je ook voor 60% een tweedehands model van Tweakers kan plukken, waar vaak nog wel een tijdje garantie op zit.

Ik ben echter ook echt niet verbaasd dat dit soort praktijken vooral bij iPhones gebeurt, door de hoge prijs en het feit dat veel 'domme' consumenten gewoon de nieuwste iPhone willen, omdat ze met de hype mee willen gaan. Deze mensen zullen dus minder snel zien dat het product niet zo presteert als het zou moeten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True